CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 127 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 24.593 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 20:10
Mede-auteur:
  • -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online

-The_Mask-

CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 127

Welkom in CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic, het topic met de laatste nieuwtjes en alle belangrijke info op het gebied van 3D-videokaarten van de Graphics Division van AMD. Lees, om het hier gezellig te houden, wel even onderstaande regels door voordat je in het topic post. :)

Technische vragen of problemen? Bezoek de AMD Game forums!
Changelog
  • 3 Februari 2012: Lancering CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 124
Ja, ook dit topic heeft regels! In dit topic dienen alleen nieuwsfeiten en geruchten gepost en besproken te worden over AMD Radeons.

Heb je problemen met je videokaart? Gebruik dan eerst de search-functie van het forum. Bestaat er nog geen onderwerp over... Open dan een nieuw topic, vul het Catalyst Crew Feedback Form in of vraag het op het AMD Game forum! Post je probleem dus niet hier! Dit is namelijk niet het "Grote Radeon Problemen Topic"!

Ook voor advies over de aankoop van een nieuwe videokaart kun je hier niet terecht. Lees daarvoor:
[BBG aanschaf] Videokaarten

Natuurlijk is het normaal dat er vergeleken wordt met de concurrenten, maar doe dat dan zonder geflame en probeer ontopic te blijven om te voorkomen dat dit topic gesloten wordt. De nieuws- en discussiewaarde is het belangrijkste in dit topic.
Policy

Wat is absoluut NOT DONE in dit topic?
  • Flamen & Trollen
  • Basic questions. In dit topic gaan we er van uit dat je een beetje self-research hebt gepleegd dmv de search-functie.
  • Gezeur over leverbaarheid, levertijden, prijzen en dergelijke.
  • Probeer mensen niet continu te verbeteren. Een belerende toon kan heel irritant zijn, ook al heb je gelijk, en ik heb geen zin in klaagmailtjes van topiclezers in in mijn mailbox. Voor degenen die toch willen klagen over het gedrag van bepaalde posters... Trek aan de bel bij een mod!
  • Offtopic gaan. Dit topic is bedoelt om elkaar op de hoogte te houden van de laatste nieuwtjes op ATi gebied. Dus ook niet even snel er een basic vraagje tussendoor persen!
  • Op de man spelen. Dit is NOT DONE. In dit topic geldt "Speel de bal en niet de man!".
  • Dit is geen nVidia topic. Vergelijkingen maken is ok, maar ga niet -tig posts vertellen hoe goed/slecht een nV kaart is. Na 1x weten we het wel.
Inhoud
Geschiedenis

Zoek je algemene informatie over oudere GPUs? Kijk dan even in de first posts van de voorgaande topics en/of lees hun bijbehorende FAQs.
  • R420 / R480: Deel 1 - 20
  • R520 / R580: Deel 21 - 50
  • R600 / RV630 / RV610: Deel 51 - 70
  • RV670 / R680: Deel 71 - 85
  • RV770 / R700: Deel 86 - 104
  • Evergreen: Deel 105 - 117
  • Northern Islands: Deel 118 - 122
  • Southern Islands: Deel 123 - 125
R420 / R480
01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

R520 / R580
21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50

R600 / RV630 / RV610
51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70

RV670 / R680
71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85

RV770 / RV700
86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104

Evergreen
105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117

Northern Islands
118 119 120 121 122

Southern Islands
123 124 125
126
GCN 2.0

Future

Handige Links
AMD-only partners
AMD / nVidia partners
Utilities
Officieel AMD-gerelateerd
Topic-gerelateerd
CJ

Deze topicstart is opgedragen aan CJ, oprichter en schrijver van de ATi/AMD Radeon topicreeks, van deel 1 tot en met deel 116.
Rust zacht, Tweaker.
CJ
Condoleance topic voor CJ.

Beste lezers,

In verband met prive-omstandigheden ben ik op zoek naar een co-auteur die mee wil helpen aan het onderhouden van dit topic en het vervolg. Als je je daarvoor geroepen voelt, meld dit dan even via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Gereserveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
En welcome back -The_Mask- als co-auteur *O*

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-04 19:12

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

SinergyX schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 11:32:
[...]

Bij Rift is dit aardig zichtbaar, maar ik verlies daar enorme framerate. Hij zou de settings op 'optimized' zetten, maar ik duik van ~35 naar ~21fps in buiten gebieden, in de grote steden zelfs richting de 10fps.

Zie nu op die comment section dat dit gewoon de 'gemiddelde' settings zijn van mensen met dezelfde kaart, maar wordt de CPU blijkbaar niet meegenomen. Mijn geval heb ik dus flinke performance verlies omdat meeste games de CPU mijn limiterende factor is (of gewoon een brakke engine).
Lijkt mij ook een onmogelijk opgave om voor iedere cpu een configuratie te maken :p. Ik denk dat de tool voor mij niks kan betekenen hierdoor, ik ben een van de gekken met een Q6600 en een R9 290 :+.
Ik hoop zodra er meer Mantle titels uitzijn dat ik mijn resultaten kan vergelijken met mensen met een recente cpu (en een 290).

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-04 09:06
Wel slim van AMD om op deze manier meer mensen het programma te laten gebruiken. Krijgen ze meer informatie en worden de aanbevolen settings ook verbeterd, je moet immers op een manier de data binnenkrijgen.

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-04 16:10
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 13:12:
[...]

Lijkt mij ook een onmogelijk opgave om voor iedere cpu een configuratie te maken :p. Ik denk dat de tool voor mij niks kan betekenen hierdoor, ik ben een van de gekken met een Q6600 en een R9 290 :+.
Ik hoop zodra er meer Mantle titels uitzijn dat ik mijn resultaten kan vergelijken met mensen met een recente cpu (en een 290).
Nee maar ze zouden zeker hun eigen CPU's hierin mee kunnen nemen en daarnaast de populairste i5 en i7 cpu's.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Zijn er ook linux gebruikers in dit topic? Ik zit te kijken naar een Asus GTX780-DC2OC-3GD5 tegenover een Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI.

Ik heb wat gelezen en hoe meer ik lees hoe moeilijker ik de keuze vind worden. De R9 290 begrijp ik van dat de driver support niet optimaal is onder Linux, het verbruik een stuk meer is (kan alleen vinden dat ik 700+ watt PSU nodig heb volgens fabrikant). Van de 780 begrijp ik dat de kaart redelijk warm is en 40 euro duurder is en redelijk goed te underclocken is.

Wat is jullie mening hierin? Wat is voor jullie de afweging geweest?

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-04 12:29

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Heeft het nog zin om punten te scoren met dat Raptr? Of is het jaren sparen voor een extra skin ofzo?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• batumulia
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je 1600 uur met gamen voor 30000 punten.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-04 12:29

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

En wat koop je daarvoor?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• batumulia
De complete store op dit moment: http://imgur.com/3mALFw9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Wel een leuk iets, alhoewel ik nu pas 200u in BF4 heb bijeengespeeld na 4 maanden, dus het zal nog even duren voordat ik er iets substantieels mee kan "kopen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:03

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Mantle en TrueAudio voor Thief pas in maart:
THIEF is a showcase for the awesome gaming performance offered by the PC and we’ve worked hard with AMD to accomplish that, by collaborating on the implementation of several PC-specific features. This includes AMD TrueAudio technology, AMD CrossFire™ technology, AMD Eyefinity multi-display technology and more. As you know, THIEF will also be one of the first games to ship that takes advantage of AMD’s Mantle graphics API.

We’re extremely proud of the work we’ve done with AMD to make the PC version of THIEF a stand-out, definitive experience although we have a little more work to do to accommodate all of these new PC-specific features – we are busy working on a patch to support AMD’s Mantle and TrueAudio technologies that is scheduled for March. We’re confident this patch will ensure the best and fastest THIEF experience for AMD Radeon™ customers. We’re sorry we couldn’t bring this to you sooner – although we will use this time to bring you the very best experience possible and will let you know when the patch is ready.

We’re happy to say that the AMD CrossFire™ technology and AMD Eyefinity multi-display technology will be fully functional when THIEF launches on the 25th February in North America and 28th February in Europe and other associated territories.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
Da's niet zulk goed nieuws voor Mantle. Na al een paar keer uitgesteld te zijn en nu een half brakke driver had Mantle nu kunnen schijnen in Thief, maar helaas. Ik hoop dat ze snel een stabiele Mantle update uitbrengen anders verwacht ik dat het niet makkelijk gaat worden om Mantle nog aan de man te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:01
Mwa, als ze over een jaar of twee de drivers van Mantle goed hebben en er komt weer een nieuwe generatie spellen uit, dan merkt men het heus wel weer op.

Is gewoon net als TruForm, dat sloeg ook pas aan toen het Tesselation werd genoemd :)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Ik zou er niet met zo'n zware stelling ingaan. We praten hier over een patch die binnen een maand na release zou moeten verschijnen (misschien een maand en een paar dagen, als ze het op de laatste dagen van maart zouden uitbrengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

dahakon schreef op maandag 24 februari 2014 @ 05:54:
Ik zou er niet met zo'n zware stelling ingaan. We praten hier over een patch die binnen een maand na release zou moeten verschijnen...
Dat zei men ook van Mantle-support bij BF4 en dat heeft uiteindelijk 3 maanden geduurd evenals een crappy ervaring voor de meesten gezorgd. Ondertussen zijn we bijna weer een maand verder en de issues zijn nog steeds niet opgelost. Ik hoop dan ook dat AMD kiest om de volgende driver zo stabiel mogelijk te krijgen voordat ze weeral een hoop mensen verplichten te uninstallen.

Ik kijk wel uit naar de eerste game met TrueAudio, dit was voor mij de beslissende factor om voor de R9 290X te gaan tijdens de launch.

[ Voor 18% gewijzigd door Phuncz op 24-02-2014 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304087

Eerste game met True audio en Thief maar die game blijkt niet zo goed te zijn dan werd verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Phuncz schreef op maandag 24 februari 2014 @ 09:05:
[...]

Dat zei men ook van Mantle-support bij BF4 en dat heeft uiteindelijk 3 maanden geduurd evenals een crappy ervaring voor de meesten gezorgd.
Nu was de ervaring met BF4 sowieso al crappy, omdat de game buggy was als maar kan. Niet zo vreemd dat ze dat eerst wilden/moesten oplossen. Nu kan dit natuurlijk ook gebeuren bij Thief, maar mocht dat niet het geval zijn, dan is er minder reden om aan te nemen dat het langer moet gaan duren dan wat ze nu aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:00
En zo brak is die driver nu ook weer niet, ik draai em al sinds release en geen enkel probleem in de games die ik speel. ik heb geen BF4 en kan dus alleen Mantle met starswarm testen, maar ik haal met mijn HD7950 en 4670K in die test iig resultaten die ik van te voren niet verwacht had. Nu is het natuurlijk meer een techdemo, maar het laat wel een flink potentieel zien (iig op mijn systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dennism schreef op maandag 24 februari 2014 @ 18:13:
En zo brak is die driver nu ook weer niet, ik draai em al sinds release en geen enkel probleem in de games die ik speel. ik heb geen BF4 en kan dus alleen Mantle met starswarm testen...
BF4 is momenteel de enige game die Mantle ondersteunt dus het is wel wat belangrijker dan die techdemo. En aangezien de meesten met de 14.1 beta driver een veel slechtere ervaring daarmee hebben met BF4, nu dat de game eindelijk eens wat stabieler is, lijkt me dat toch belangrijk voor de discussie.

[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 24-02-2014 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:00
Het is zeker belangrijk, maar niet genoeg om een conslusie op te baseren vind ik. Als ik kijk wat voor problemen maten van me al met BF4 hebben gehad sinds release, dan zou ik zeker niet op basis van BF4 enige conclusies durven te trekken over de 14.1 driver in zijn algemeenheid en daarnaast Mantle. Zeker niet wanneer deze driver in de +- 8 DirectX games die ik momenteel speel tot op heden rock solid is gebleken. Als straks andere mantle games of een groot aantal DirectX games ook dezelfde problemen laten zien, dan wordt het anders.

Daarnaast is Starswarm nu wel wel techdemo / stress test echter de engine erachter wordt gebruikt voor ik geloof minimaal 3 in ontwikkeling zijnde games, het is dus niet zo dat deze engine puur als demo is ontwikkeld en daarom als niet belangrijk geclassificeerd zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Phuncz schreef op maandag 24 februari 2014 @ 18:20:
[...]

En aangezien de meesten met de 14.1 beta driver een veel slechtere ervaring daarmee hebben met BF4
Heb je daar een bron voor? Ik heb wel wat slechte ervaringen gelezen, maar een meerderheid lijkt me toch sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Zijn er dan mensen die wel BF4 met Mantle enabled kunnen spelen zonder regelmatig game freezes voor een paar honderd milliseconden, zonder crash to desktop of BSOD (zelfs in DX11) ? Want die partij mag zich dan toch eerst eens mondig maken.

Ik heb geen bron, dit is de aanname die ik doe door het gebrek aan mensen die probleemloos Mantle kunnen gebruiken.
Dennism schreef op maandag 24 februari 2014 @ 18:52:
Het is zeker belangrijk, maar niet genoeg om een conslusie op te baseren vind ik. Als ik kijk wat voor problemen maten van me al met BF4 hebben gehad sinds release, dan zou ik zeker niet op basis van BF4 enige conclusies durven te trekken over de 14.1 driver in zijn algemeenheid en daarnaast Mantle.
Het lijkt misschien niet duidelijk maar ik ben niet anti-AMD, of anti-Mantle of anti-eenderwat. Het is een feit dat de 14.1 beta driver issues heeft met BF4. Sowieso speel ik bijna dagelijks sinds de release BF4 en ik heb al die problemen die je maten aanhalen ook meegemaakt. Na de Mantle update van BF4 was de game al zeer stabiel, icm. de 13.12 is dat bij mij nog steeds 100% stabiel (buiten die enkele server-crash dan). Maar met 14.1 en Mantle enabled of zelfs DirectX enabled was de game verre van stabiel.
Zeker niet wanneer deze driver in de +- 8 DirectX games die ik momenteel speel tot op heden rock solid is gebleken. Als straks andere mantle games of een groot aantal DirectX games ook dezelfde problemen laten zien, dan wordt het anders.
Prachtig dat de DX-games goed voor je gaan maar daar heeft deze beta driver dan ook niet veel aan veranderd. Dat zegt dus niets over het Mantle gedeelte.

Ik heb het idee dat men denkt dat ik een troller of een flamer ben, dat is zeker niet mijn bedoeling. Ik zou anders ook niet de R9 290X de dag van de lancering gekocht hebben. Maar Mantle is het nu gewoon nog niet, er is nog veel werk aan de winkel. Ik vind het erg dat de problemen met Mantle en BF4 volledig aan BF4 worden toegekend en niet aan AMD, terwijl BF4 dus zeer stabiel is sinds de laatste patch in december in combinatie met de laatste WHQL driver van AMD.

[ Voor 71% gewijzigd door Phuncz op 24-02-2014 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Phuncz schreef op maandag 24 februari 2014 @ 19:47:
Ik heb geen bron, dit is de aanname die ik doe door het gebrek aan mensen die probleemloos Mantle kunnen gebruiken.
Je doet je aanname niet op basis van het gebrek aan mensen die probleemloos Mantle kunnen gebruiken, maar op basis van gebrek aan mensen die de hele tijd op internet vermelden dat ze probleemloos Mantle kunnen gebruiken. Doorgaans is het dan ook zo dat mensen die geen problemen ondervinden, ook niet de hele tijd online melden hoe weinig problemen ze wel niet hebben.

Ergo, je stelling dat niemand probleemloos Mantle kan gebruiken, omdat je niemand daar over hoort, is een weinig wetenschappelijk. Dat is waar men wellicht problemen mee heeft, als je denkt dat mensen je als troll willen wegzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zijn er dan mensen die wel BF4 met Mantle enabled kunnen spelen zonder regelmatig game freezes voor een paar honderd milliseconden, zonder crash to desktop of BSOD (zelfs in DX11) ? Want die partij mag zich dan toch eerst eens mondig maken.

Ja zo werkt het natuurlijk niet. Als jij een statement maakt dat Mantle voor "de meesten" niet/slecht werkt zul je met een bron moeten komen waar dat uit blijkt. Een gebrek aan positieve geluiden is natuurlijk veel te weinig om als basis voor een dergelijk boude uitspraak te dienen.
Het lijkt misschien niet duidelijk maar ik ben niet anti-AMD, of anti-Mantle of anti-eenderwat. Het is een feit dat de 14.1 beta driver issues heeft met BF4. Sowieso speel ik bijna dagelijks sinds de release BF4 en ik heb al die problemen die je maten aanhalen ook meegemaakt. Na de Mantle update van BF4 was de game al zeer stabiel, icm. de 13.12 is dat bij mij nog steeds 100% stabiel (buiten die enkele server-crash dan). Maar met 14.1 en Mantle enabled of zelfs DirectX enabled was de game verre van stabiel.

[...]

Ik heb het idee dat men denkt dat ik een troller of een flamer ben, dat is zeker niet mijn bedoeling. Ik zou anders ook niet de R9 290X de dag van de lancering gekocht hebben. Maar Mantle is het nu gewoon nog niet, er is nog veel werk aan de winkel. Ik vind het erg dat de problemen met Mantle en BF4 volledig aan BF4 worden toegekend en niet aan AMD, terwijl BF4 dus zeer stabiel is sinds de laatste patch in december in combinatie met de laatste WHQL driver van AMD.
Ik zie nergens mensen die alle problemen aan BF4 toeschrijven. Ik denk alleen dat je onrealistisch hoge verwachtingen van Mantle had. Het is een gloednieuwe technologie, het is niet voor niets dat AMD deze driver het beta label heeft meegegeven. Dat er mensen zijn waarbij het niet vlekkeloos werkt is geheel volgens verwachting. Mantle is nog geen volwassen technologie, dat heeft tijd nodig. Het had misschien wat beter gekund maar overall is de huidige stand van zaken wat mij betreft geen enorme tegenvaller.

Ik zie je niet als troll of iets dergelijks, maar dat Mantle op dit moment niet aan jouw hoge verwachtingen voldoet wil nog niet zeggen dat AMD iets verkeerd doet. Het is vooral een kwestie dat jouw verwachtingen te hoog waren. AMD had wat mij betreft e.e.a. wat duidelijker kunnen communiceren om de verwachtingen (van iedereen) wat te tempereren, maar ja, daar doet een marketingafdeling nou eenmaal niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 22:40
Ik werk met Mantle op een i5 3570k i.c.m. Gigabyte Windforce HD7950 op Windows 8.1 en heb er geen problemen mee. Misschien heb ik wel eens een stotter, maar dat zou ook iets anders dan Mantle kunnen zijn. Het speelt bij mij gewoon goed. Er zit natuurlijk nog een bug in waardoor de skybox wat mistiger is dan bij DirectX, en ik heb dat mijn thermalvision soms bruin wit ipv zwart wit wordt, maar of dat Mantle gerelateerd is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

dahakon schreef op maandag 24 februari 2014 @ 20:09:
Je doet je aanname niet op basis van het gebrek aan mensen die probleemloos Mantle kunnen gebruiken, maar op basis van gebrek aan mensen die de hele tijd op internet vermelden dat ze probleemloos Mantle kunnen gebruiken.
Anoniem: 59888 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 20:14:
Als jij een statement maakt dat Mantle voor "de meesten" niet/slecht werkt zul je met een bron moeten komen waar dat uit blijkt. Een gebrek aan positieve geluiden is natuurlijk veel te weinig om als basis voor een dergelijk boude uitspraak te dienen.
Dus totdat er een diep onderzoek wordt gepleegd, vermoedelijk moet dit ook worden bevestigd door meerdere, onafhankelijke personen, is er geen probleem ? Reality check. Ik zie van jullie kant ook geen tegenstrijdig bewijs komen dus als er met woorden zoals "wetenschappelijk" gegooid gaat worden: waar is jullie bron ? Ontkrachten kan iedereen wel.
Ik denk alleen dat je onrealistisch hoge verwachtingen van Mantle had. Het is een gloednieuwe technologie, het is niet voor niets dat AMD deze driver het beta label heeft meegegeven. Dat er mensen zijn waarbij het niet vlekkeloos werkt is geheel volgens verwachting. Mantle is nog geen volwassen technologie, dat heeft tijd nodig. Het had misschien wat beter gekund maar overall is de huidige stand van zaken wat mij betreft geen enorme tegenvaller.
Dat lijkt me allemaal vrij logisch en dat was ook juist mijn punt: er is nog veel te doen aan Mantle. Het is zeker geen tegenvaller, gezien het doel is om de prestaties te verhogen en dat doet het ook in de meeste gevallen.
Ik zie je niet als troll of iets dergelijks, maar dat Mantle op dit moment niet aan jouw hoge verwachtingen voldoet wil nog niet zeggen dat AMD iets verkeerd doet. Het is vooral een kwestie dat jouw verwachtingen te hoog waren.
Ik vind het vreemd dat je praat over mijn hoge verwachtingen, aangezien ik deze helemaal niet heb duidelijk gemaakt. Ik had geen verwachtingen, ik bekeek het wel als het er zou zijn. Mijn opmerking ging er oorspronkelijk over dat AMD Mantle zou lanceren voor BF4 in december 2013 en deze pas in februari 2014, dus 3 maanden ipv. 1 maand na release van de game. Ook was de stabiliteit verre van gewenst (ja het is een beta driver :/ ). Ik heb ook nergens gezegd dat AMD iets verkeerd doet of dat ze niet aan mijn hoge verwachtingen hebben voldaan.
The Fox NL schreef op maandag 24 februari 2014 @ 20:27:
Ik werk met Mantle op een i5 3570k i.c.m. Gigabyte Windforce HD7950 op Windows 8.1 en heb er geen problemen mee. Misschien heb ik wel eens een stotter, maar dat zou ook iets anders dan Mantle kunnen zijn. Het speelt bij mij gewoon goed. Er zit natuurlijk nog een bug in waardoor de skybox wat mistiger is dan bij DirectX, en ik heb dat mijn thermalvision soms bruin wit ipv zwart wit wordt, maar of dat Mantle gerelateerd is weet ik niet.
De HD7xxx series werkt ook nog niet via de geoptimaliseerde code patch, enkel de R9 290(X), R7-260(X) en de Kaveri APU's. Het zou dus goed kunnen dat daar ook het probleem zit.

Mantle performance for the AMD Radeon HD 7000/HD 8000 Series GPUs and AMD Radeon R9 280X and R9 270X GPUs will be optimized for BattleField 4 in future AMD Catalyst releases. These products will see limited gains in BattleField 4 and AMD is currently investigating optimizations for them.

[ Voor 16% gewijzigd door Phuncz op 24-02-2014 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wat ik me herinner vd reviews is dat daar de nodige issues gevonden werden met Mantle. Lijkt mij ook best een aardige bron.

Neemt niet weg dat het niet heel raar is als/dat er nog de nodige issues zijn met een gloednieuwe api. :)

Daarnaast heeft AMD de pech (of is gewoon dom als je naar de historie vd gameserie kijkt :o ) dat ze met BF4 gingen launchen.
Denk dat als ze bijvoorbeeld met Crytek engine / Crysis hadden kunnen lauchen dat ze een veel stabieler platform hadden gehad.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04 22:40
Phuncz schreef op maandag 24 februari 2014 @ 20:39:

[...]

De HD7xxx series werkt ook nog niet via de geoptimaliseerde code patch, enkel de R9 290(X), R7-260(X) en de Kaveri APU's. Het zou dus goed kunnen dat daar ook het probleem zit.

Mantle performance for the AMD Radeon HD 7000/HD 8000 Series GPUs and AMD Radeon R9 280X and R9 270X GPUs will be optimized for BattleField 4 in future AMD Catalyst releases. These products will see limited gains in BattleField 4 and AMD is currently investigating optimizations for them.
Dat weet ik, maar het geeft mij dezelfde ervaring als spelen met DirectX, het is even snel of sneller, en het kan alleen maar beter worden als de ondersteuning voor mijn videokaart er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Phuncz schreef op maandag 24 februari 2014 @ 20:39:
[...]

Dus totdat er een diep onderzoek wordt gepleegd, vermoedelijk moet dit ook worden bevestigd door meerdere, onafhankelijke personen, is er geen probleem ? Reality check. Ik zie van jullie kant ook geen tegenstrijdig bewijs komen dus als er met woorden zoals "wetenschappelijk" gegooid gaat worden: waar is jullie bron ? Ontkrachten kan iedereen wel.
Ha ha, ja zo wordt hij wel heel mooi. Zo werkt het natuurlijk niet. Jij maakt een statement dus de bewijslast ligt bij jou. Zo simpel is het.

Help!!!! schreef op maandag 24 februari 2014 @ 20:45:
Daarnaast heeft AMD de pech (of is gewoon dom als je naar de historie vd gameserie kijkt :o ) dat ze met BF4 gingen launchen.
Denk dat als ze bijvoorbeeld met Crytek engine / Crysis hadden kunnen lauchen dat ze een veel stabieler platform hadden gehad.
DICE was een goede partner om mee samen te werken gezien de interesse van DICE en het grote aantal EA games wat Frostbyte gebruikt. BF4 was de grote DICE game van dit jaar, dat is eigenlijk de enige reden dat Mantle als eerste door BF4 werd ondersteund. Achteraf gezien geen handige keuze, maar zelfs met een dergelijke historie had toch niemand zo'n bar slechte launch van BF4 verwacht denk ik.

We zien nu met de aankomende Thief patch dat BF4 niet de enige Mantle game zal blijven, en er zullen er ongetwijfeld meer volgen. Daarmee ben je van die afhankelijkheid af. Als Mantle een succes wordt zullen CryEngine games ongetwijfeld ook volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Anoniem: 59888 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 22:45:
Ha ha, ja zo wordt hij wel heel mooi. Zo werkt het natuurlijk niet. Jij maakt een statement dus de bewijslast ligt bij jou. Zo simpel is het.
Als er niet zo'n denigrerende toon werd opgezet had ik het erbij gelaten, maar dan gedraagt men zich alsof er een getuigenis bij het gerecht moet afgelegd worden. Ik negeer je gewoon want ik voel me helemaal niet verplicht mijn argumenten nog meer te bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Maximus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-04 16:06
Het lijkt er op dat we in de loop van de dag aan de slag kunnen met een nieuwe Catalyst versie.

quote: Terry Makedon (op maandag 24-02)
I think tomorrow seems like a good day for a Catalyst 14.2 beta. Agree?
https://twitter.com/CatalystMaker/status/438052494208274433

Laten we hopen dat de meest vervelende bugs van 14.1 opgelost zijn en er ook Mantle verbeteringen voor kaarten anders dan de R9 290/290X in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Lord Maximus schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 09:30:
Het lijkt er op dat we in de loop van de dag aan de slag kunnen met een nieuwe Catalyst versie.
...
https://twitter.com/CatalystMaker/status/438052494208274433

Laten we hopen dat de meest vervelende bugs van 14.1 opgelost zijn en er ook Mantle verbeteringen voor kaarten anders dan de R9 290/290X in zitten.
Mooi, ik hoop inderdaad dat de HD7xxx kaartjes nu ook beter ondersteund worden, en uiteraard een betere stabiliteit van Mantle in BF4.

Ben benieuwd! :9

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-04 21:14
Ik vind het erg dat de problemen met Mantle en BF4 volledig aan BF4 worden toegekend en niet aan AMD, terwijl BF4 dus zeer stabiel is sinds de laatste patch in december in combinatie met de laatste WHQL driver van AMD.
Niet dus :)

Ik zou maar eens op wat forums kijken, er zijn nog veel mensen die nu gegarandeerd crashen op Metro en Paracel (maat van me ook), zoals dat voorheen met Dawnbreaker het geval was. Sound loops en wegvallend geluid is er nog steeds.

Zelf heb ik nergens last van zolang ik maar niet op de nieuwste driver ga zitten (Nvidia). Ik denk niet dat de Mantle problemen in BF4 aan AMD of DICE toegeschreven kunnen worden, het is een beetje van beide. BF4 heeft nog steeds wat gekke dingen in de renderer zitten waardoor het spel niet 100% stabiel is. Mantle is nog erg jong en nog niet 100% stabiel. Niet 100% stabiel + niet 100% stabiel = O JEETJE :+
The Fox NL schreef op maandag 24 februari 2014 @ 20:27:
ik heb dat mijn thermalvision soms bruin wit ipv zwart wit wordt, maar of dat Mantle gerelateerd is weet ik niet.
Nope :)

Gebeurt na een EMP of flashbang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

http://support.amd.com/en...atalyst-windows-beta.aspx

Vergeet niet te uninstallen dmv. Configuratiescherm --> Programma's ... --> AMD Catalyst Install Manager
Hierna de nieuwe DDU even gebruiken en daarna kan je de nieuwe driver installeren !

Feature Highlights of The AMD Catalyst™ 14.2 Beta V1.3 Driver for Windows®
  • Thief: Crossfire Profile update and performance improvements for single GPU configurations
  • Mantle: Multi-GPU configurations (up to 4 GPUs) running Battlefield 4 are now supported
  • Frame Pacing for Dual Graphics and non-XDMA configurations above 2560x1600 are now supported with Battlefield 3 and Battlefield 4
  • Dual graphics DirectX 9 application issues have been resolved
  • Minecraft: Missing textures have been resolved
  • 3D applications no longer see intermittent hangs or application crashes
  • Resolves corruption issues seen in X-plane
Known Issues
  • Notebooks based on AMD Enduro or PowerXpress™ technologies are currently not supported by the Mantle codepath
  • Thief does not render the right eye when CrossFire and Stereo 3D is enabled
Op Guru3D staat dit er ook nog bij:

As a reminder, THIEF will be patched to support Mantle and AMD TrueAudio technologies in early March.

Improvements to mantle and more:
  • Hangs and stuttering resolved for the Mantle codepath in Battlefield 4; users are now encouraged to try mGPU
  • Multi-GPU frame pacing in Battlefield 3 and Battlefield 4 is now enabled for non-XDMA configurations running resolutions >1600p.
  • We fixed Minecraft! Sorry about that, builders J
  • Intermittent hangs and crashes should be resolved in 3D applications
Dan gaan we dat maar eens testen !

[ Voor 8% gewijzigd door Phuncz op 25-02-2014 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:07
Known Issues
  • Notebooks based on AMD Enduro or PowerXpress™ technologies are currently not supported by the Mantle codepath
  • Thief does not render the right eye when CrossFire and Stereo 3D is enabled
Wel een grappige glitch bij Thief, wil dat wel eens zien. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik vermoed dat je dan enkel rood of groen ziet, naargelang welke kleur voor de Stereo 3D gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Had al verwacht dat er een driver zou uitkomen deze week mbt de release van Thief.

Weet iemand een ander spel/programma wat binnenkort uitkomt wat de Mantle api wil gaan supporten ?

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Maar het probleem bij BF4 met Mantle met een R9 290X is (voor mij) niet opgelost:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MsTfS0n.png

Dit voorbeeld valt nog mee, op een bepaald moment had ik 5 seconden extreme last hiervan, het was een diashow. Maar terug naar DX11 tot de volgende versie...

[ Voor 5% gewijzigd door Phuncz op 25-02-2014 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:03

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Volledige inhoud van de presentatie over Catalyst 14.2: http://imgur.com/wUnT541.

Over de Linux-drivers:
In other driver news, I wanted to tell you about some exciting driver developments from the Linux side of the house. These developments do not specifically related to Catalyst 14.2 Beta, but we’re nevertheless quite proud of them and hope you’ll pass on the word to your readers. Of late, we’ve committed the following changes to the X.ORG ‘radeon’ repository—our open source driver:

 Video Compression Engine (VCE) enabled for compatible GPU and APU products (e.g. GCN-based SKUs). Hardware-accelerated encode of H.264 now possible for 1080p60 content
 Video decode (UVD) performance and efficiency improvements for the AMD R9 290/290X, R9 260X, “Kaveri” and “Kabini”
 X-Video hardware video acceleration via the GLAMOR library now supported
 2D acceleration via the GLAMOR library now enabled by default
 Substantial improvements to overall video transcode times for hardware-accelerated transcoding apps
 Tiling support now enabled on all GCN-based products
 Substantial OpenGL feature level upgrade to v4.3
 Major contributions to the Linux kernel 3.14 to improve dynamic power management, DisplayPort robustness and power efficiency on all GCN-based hardware
 New programming guides and register specifications released for HD 5000, 6000, 7000 and R9/R7 Series GPUs. This will enable volunteer and professional developers to contribute to the X.ORG OSS Radeon driver, and can facilitate porting to other non-Linux platforms.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:08
Ik heb precies hetzelfde. Mantle is op dit moment een flinke achteruitgang in bf4, vergeleken met dx11 in mijn geval.

Alleen met alles op ultra haal ik meer fps met mantle. Maar dan heb ik wel continu freezes.
Met settings op high of medium haal ik veel meer fps met dx11.

[ Voor 40% gewijzigd door Ruben0s op 25-02-2014 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potame
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03 19:25
Hmm ik heb juist nu een ENORME vooruitgang met Mantle (R9 290). De vorige versie had veel last van stuttering etc en was gewoon onspeelbaar. Nu loopt het super soepeltjes en haal vaak 15+ fps meer across the board.

Ryzen 3700X, RX5700, 16gb ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-04 14:34

edward2

Schieten op de beesten

En jahoor, weer audiocorruptie en lage perf.met v-sync en CF290. Ik moet me heel erg inhouden beide kaarten niet door het raam naar buiten te smijten. Ik ben er klaar mee. Heb het begin november al meerdere keren gemeld via het issue report formulier en het staat momenteel zelfs niet eens in de known issues list ondanks honderden topics op verschillende forums...

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:07
Phuncz schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 18:00:
Ik vermoed dat je dan enkel rood of groen ziet, naargelang welke kleur voor de Stereo 3D gebruikt wordt.
Haha, ik las het helemaal verkeerd. Ik dacht dat het rechter oog van een in-game character niet zou worden gerendered, mijn fout. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

edward2 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 20:42:
En jahoor, weer audiocorruptie en lage perf.met v-sync en CF290. Ik moet me heel erg inhouden beide kaarten niet door het raam naar buiten te smijten. Ik ben er klaar mee. Heb het begin november al meerdere keren gemeld via het issue report formulier en het staat momenteel zelfs niet eens in de known issues list ondanks honderden topics op verschillende forums...
Ik heb ook de indruk dat de changelog niet overeenkomt met de werkelijkheid, want de stuttering en hangs zijn nog steeds duidelijk aanwezig bij BF4 met Mantle. Ik heb echter toch een clean install gedaan:
1. AMD Install Manager --> Express Uninstall
2. Reboot
3. Recentste DDU in Safe Mode
4. Reboot
5. Nieuwe drivers drivers installeren
6. Reboot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

V-sync issue bekend bij AMD volgens enkele ingewijden en nog niet op te lossen. Ik moet wel zeggen dat vwb de rest deze driver zo'n beetje alles fixed (bij mij) Geen blackscreens meer (nok nok), en alle games draaien nu goed in 4K, waar er eerst nog een paar een half of verkeerd beeld (fov-issues) gaven.
Dus het raam blijft maar dicht ;)

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Als je gaat gooien wil ik er best onder staan :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Hoe ver kun je gooien edward? Denk je dat je het tot Zuid Limburg red?

Just in case alvast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Zo'n beetje tot de Marianentrog, dus ergens op 11 km diepte :D

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik heb me C diploma en een snorkel!! :)

Even wat anders, check dit:

Techreport: Mantle no more? GDC sessions point to the next DirectX

Lijkt erop dat MS wakker is.... Die lui doen echt nooit wat totdat een concurrent hun gaten gaat opvullen... :D

[ Voor 39% gewijzigd door Help!!!! op 26-02-2014 18:44 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar dat was toch ok de bedoeling van AMD werd hier gezegd mende ik te hebben gelezen? Maar ik ben het er mee eens ze krijgen het heet onder de kont bij MS en dan pas wat doen, lui volk ook. Men mag wel blij zijn dat AMD dit voor elkaar heeft gekregen.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 26-02-2014 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
De Khronos group is er ook mee bezig. En dit is inderdaad deels wat AMD wilde bewerkstelligen. Niet noodzakelijkerwijs Mantle aan de man brengen (is natuurlijk wel leuk :P) maar vooral dat de bestaande APIs eens goed onder handen worden genomen in plaats van puur op feature bloat af te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laten we niet te voorbarig zijn. Microsoft roept al jaren dat ze PC gaming weer op de agenda hebben en dat er nu echt verbeteringen komen, daar is nooit iets van terecht gekomen. Een presentatie houden op GDC is leuk, maar persoonlijk geloof ik het pas als er daadwerkelijk een nieuwe versie verschijnt. Daarnaast kun je er donder op zeggen dat het exclusief aan Windows 8 (of 9 tegen die tijd) gekoppeld zal worden...

In hoeverre dit het einde van Mantle zou betekenen, ik betwijfel het. Vergeet niet dat de PC gaming industrie groots inzet op linux met Steam OS, en daar gaat een nieuwe Direct 3D toch echt niet op draaien. ;) OpenGL natuurlijk wel, het zou alleen maar mooi zijn als dat verbeterd gaat worden aangezien dat wat meer geschikt is voor minder veeleisende games dan Mantle.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 59888 op 26-02-2014 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik denk dat MS haar drive niet zozeer/alleen van Mantle vandaan komt maar meer uit de mobile strategie.

Games zijn belangrijk maar verbruiken veel Watts dus als je jou api kunt vebeteren op dat gebied dan is dat één van de bouwstenen om straks met windows misschien een concurentie voordeel te hebben / alsnog mee te kunnen spelen / bijblijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 26-02-2014 20:48 ]

PC Specs

Anoniem: 59888 schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 20:22:
Laten we niet te voorbarig zijn. Microsoft roept al jaren dat ze PC gaming weer op de agenda hebben en dat er nu echt verbeteringen komen, daar is nooit iets van terecht gekomen. Een presentatie houden op GDC is leuk, maar persoonlijk geloof ik het pas als er daadwerkelijk een nieuwe versie verschijnt. Daarnaast kun je er donder op zeggen dat het exclusief aan Windows 8 (of 9 tegen die tijd) gekoppeld zal worden...

In hoeverre dit het einde van Mantle zou betekenen, ik betwijfel het. Vergeet niet dat de PC gaming industrie groots inzet op linux met Steam OS, en daar gaat een nieuwe Direct 3D toch echt niet op draaien. ;) OpenGL natuurlijk wel, het zou alleen maar mooi zijn als dat verbeterd gaat worden aangezien dat wat meer geschikt is voor minder veeleisende games dan Mantle.
Je weet het inderdaad maar nooit met MS maar ze zijn er dus wel mee bezig dus je kunt wel aannemen dat ze er mee bezig zijn en niet op hun luie gat blijven zitten.
http://www.dsogaming.com/...-to-reduce-draw-overhead/

Hier word ik op zich wel bij van want zelf heb ik niets aan Mantle, AMD zegt wel open en zo maar ik zie het nog niet werken op nvidia of intel gpu's dus mantle is nog helemaal niet open want we weken niet of intel en nvidia daar al codes en zo van hebben gekregen zodat ze het ook werkende kunnen maken.

En de vraag blijft ook nog of het nu CNG only is of juist niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 27-02-2014 10:10 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Anoniem: 304087 schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 10:07:
Hier word ik op zich wel bij van want zelf heb ik niets aan Mantle, AMD zegt wel open en zo maar ik zie het nog niet werken op nvidia of intel gpu's dus mantle is nog helemaal niet open want we weken niet of intel en nvidia daar al codes en zo van hebben gekregen zodat ze het ook werkende kunnen maken.
"Open" betekent niet "AMD doet al het werk voor de concurrentie". Open in de zin dat de specificaties en API vrij (opvraagbaar ?) zijn. Als Nvidia wilt, kunnen zij hun drivers afstemmen op Mantle, waardoor vermoedelijk zij ook een performance boost zullen krijgen. Maar daar is Nvidia veel te trots voor.

Maar nvidia en intel moeten toch een begin hebben om er een code voor te kunnen schrijven voor in hun drivers dat kan namelijk niet als ze geen info van Mantle hebben en kunnen ze er dus niet aan beginnen te werken. En dat nvidia het niet wil is maar de vraag daar zijn geen feiten van te vinden geloof ik want ik heb het ze niet horen zeggen, ik moet ook met feiten komen hier dus ik veerwacht hier ook feiten over.

Er zijn not te veel dingen onduidelijk voor nvidia en intel over mantle denk ik.

-Is het nu wel of niet CNG only

-Waar moeten ze beginnen als ze er een code voor willen schrijven voor in de drivers daar moeten ze info voor hebben.

En dat soort zaken.
Kort om hoe moeten ze mantle gebruiken zonder dat ze weten hoe het werkt en welke code er voor nodig is.

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 27-02-2014 10:32 ]

• Werelds
Anoniem: 304087 schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 10:27:
Maar nvidia en intel moeten toch een begin hebben om er een code voor te kunnen schrijven voor in hun drivers dat kan namelijk niet als ze geen info van Mantle hebben en kunnen ze er dus niet aan beginnen te werken. En dat nvidia het niet wil is maar de vraag daar zijn geen feiten van te vinden geloof ik want ik heb het ze niet horen zeggen, ik moet ook met feiten komen hier dus ik veerwacht hier ook feiten over.

Er zijn not te veel dingen onduidelijk voor nvidia en intel over mantle denk ik.

-Is het nu wel of niet CNG only

-Waar moeten ze beginnen als ze er een code voor willen schrijven voor in de drivers daar moeten ze info voor hebben.

En dat soort zaken.
Kort om hoe moeten ze mantle gebruiken zonder dat ze weten hoe het werkt en welke code er voor nodig is.
Het is niet GCN only, dat heeft AMD heel duidelijk in de allereerste presentatie gezegd. Daar zouden ze zichzelf ook mee in de voet schieten, aangezien GCN niet eeuwig mee gaat.

Ze hebben in diezelfde presentatie gezegd dat ze open staan voor andere vendors om hen een Mantle driver te laten implementeren. Mantle bestaat uit twee lagen: API en driver. Die twee zijn los van elkaar te implementeren; die driver laag is waar het voor Nvidia, Intel en ook AMD zelf om gaat. Voor post-GCN generaties zal AMD zelf ook gewoon een nieuwe driver implementeren. Er van uit gaande dat AMD niet heeft gelogen, kunnen Intel en Nvidia dus gewoon bij AMD aankloppen voor de documentatie om een driver te implementeren. Daar is niks vaags aan, dat kunnen ze gewoon doen. Reken er wel maar op dat ze dit niet naar buiten toe communiceren. Dit zijn het soort dingen dat achter gesloten deuren gebeurt, dus wij weten simpelweg niet of ze dat wel of niet gedaan hebben.

En wat betreft of Nvidia er zin in heeft: wil je feiten? OpenCL en 3D zijn twee relatief recente ontwikkelingen waar Nvidia alleen hun eigen ding mee heeft gedaan. Het gevolg is dat 3D min of meer dood is doordat er geen algemene standaard is die werkt en OpenCL is nog steeds onderontwikkeld (Nvidia zou daar flink mee geholpen kunnen hebben). Als Nvidia ergens geen zin in heeft of niet in staat is om iets te doen, negeren ze het gewoon of ze steken er een stokje voor (tessellation says hi). Ze staan nu eenmaal niet bekend om hun goede samenwerkingen met wie dan ook.

Bedankt voor de verduidelijking, zo leer ik weer wat hoe het er wel echt voor staat. En dat over nvidia met niet willen is me mu ook een stuk duidelijker, die assen zich blijkbaar niet graag aan of hebben er geen zin in, dat maakt hun gedag wel lelijk vind ik en nu snap ik ook waarom men vaak zegt dat nvidia zo uit de hoogte doet.

Misschien was er verwarring om GCN only omdat dit de eerste gpu's zijn waar het nu nog op werkt. Om er dan gelijk only van te maken klopt helemaal niet lijkt mij want dat is het niet omdat toevallig de eerste kaarten waarop mantle het gebruikt word GCN zijn.

Edit

Dit is een fijne kaart de PowerColor Radeon R9-290X PCS+
http://www.guru3d.com/art...r9_290x_pcs_review,1.html

Fijn omdat de temps lekker laag zijn en daar bij erg stil.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 27-02-2014 17:27 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Anoniem: 304087 schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 11:58:
Misschien was er verwarring om CNG GCN only omdat dit de eerste gpu's zijn waar het nu nog op werkt. Om er dan gelijk only van te maken klopt helemaal niet lijkt mij want dat is het niet omdat toevallig de eerste kaarten waarop mantle het gebruikt word CNG GCN zijn.
Het is GCN --> Graphics Core Next ;)

Ik vermoed dat ze het pas vanaf GCN ondersteunen omdat GCN is gebouwd rond het simpeler maken van de opbouw van de hardware van de GPU, waardoor ze drivers en Mantle makkelijker voor veel kaarten konden ontwikkelen.

Sowieso is de HD 6000-reeks al 3 jaren oud en Mantle is er niet om de mensen te doen stoppen met het kopen van nieuwe hardware maar om de inhaalslag met Intel te halen dmv. hun APU's te voorzien van meer aanwendbare performance.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-04 19:12

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik dacht dat tegenwoordig de architectuur van de Nvidia en AMD meer op elkaar leken dan voorheen. Eerder had AMD 4D en 5D shaders, dat is nu GCN geworden wat meer lijkt op wat Nvidia heeft.
Sowieso sinds programmable shaders lijken de architecturen meer op elkaar, vroeger had je nog apparte vertex en pixel shaders.
Het zou voor Nvidia dus ook makkelijker moeten wezen om een Mantle driver te schrijven.

Kan zijn dat ik helemaal fout zit ;).

• Werelds
Nee hoor, dat heb je helemaal correct.

GCN, Fermi, Kepler en Maxwell liggen dusdanig dicht bij elkaar dat DICE in BF3 betere performance uit hun codepath voor Fermi (en ja, zo specifiek was het :P) kreeg dan uit het codepath voor welke AMD architectuur dan ook (voor de 7970) ;)

De shaders zelf zijn tegenwoordig ook niet meer zo boeiend. Het zijn juist alle dingetjes er omheen die architecturen leuk maken :)

[ Voor 19% gewijzigd door Werelds op 27-02-2014 16:12 ]

• dahakon
Het is niet GCN-only. Minumum eisen die ik gezien heb is dat de GPU DirectX 10.1 compliant moet zijn. Daarbij heeft AMD (vooralsnog) ervoor gekozen om van hun eigen producten alleen GCN kaarten/APU's te ondersteunen. Die beslissing is waarschijnlijk toe te wijden aan het zo veel mogenlijk kaarten willen verkopen.

In ieder geval, zodra AMD de specificaties van Mantle compleet heeft en open stelt voor andere partijen (als ze dat al niet gedaan hebben ondertussen), dan kan een iedere GPU ontwerper met DX10.1+ GPU's ondersteuning voor Mantle in zijn drivers inbakken.

Ik denk dat de wens voor het verkopen van kaarten nog wel meevalt eigenlijk. Als dat een belangrijke motivatie was geweest hadden ze Mantle wel exclusief gehouden voor de nieuwste generatie (Rx xx0). Daarmee was Mantle overigens wel meteen weer een stuk minder interessant geweest voor gamedevs.

De 6000 serie is met z'n drie jaar (okt. 2010) inmiddels wel zo'n beetje aan vervanging toe. Mantle zal wel winst opleveren, maar Mantle wordt logischerwijs alleen ondersteund door de nieuwste games, en juist in die games zal de leeftijd van de 6000 serie zich tonen. Mantle levert dan wel winst op, maar je kunt je afvragen of dat genoeg is of dat mensen toch liever een nieuwe kaart kopen. Daarnaast is het ondersteunen van de 6000 serie relatief duur doordat deze een andere architectuur gebruikt dan GCN.

Mantle is op dit moment hoe dan ook geen verkoopargument, omdat het (a) nog niet af is en (b) nog maar door een handje vol games ondersteund wordt (net zoals PhysX). Tegen de tijd dat Mantle af is en breed genoeg wordt ondersteund om interessant te zijn is de 6000 serie minimaal vier jaar oud.

AMD zou dan dus een hoop tijd en geld moeten steken in het ondersteunen van verouderde hardware die hoe dan ook geen topprestaties neer gaat zetten in games die Mantle ondersteunen. Ik denk dat het niet onredelijk is om te concluderen dat AMD z'n tijd en geld beter elders kan besteden en er dus voor gekozen heeft om alleen GCN kaarten te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dahakon schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 16:37:
[...]

Het is niet GCN-only. Minumum eisen die ik gezien heb is dat de GPU DirectX 10.1 compliant moet zijn. Daarbij heeft AMD (vooralsnog) ervoor gekozen om van hun eigen producten alleen GCN kaarten/APU's te ondersteunen. Die beslissing is waarschijnlijk toe te wijden aan het zo veel mogenlijk kaarten willen verkopen.

In ieder geval, zodra AMD de specificaties van Mantle compleet heeft en open stelt voor andere partijen (als ze dat al niet gedaan hebben ondertussen), dan kan een iedere GPU ontwerper met DX10.1+ GPU's ondersteuning voor Mantle in zijn drivers inbakken.
Ik ben bang dat mantle nu wel een stille dood tegemoet komt omdat MS nu in eens wel met dx aan de gang wil om het low level te maken en ook met OGL. Ik ben bang dat daar door Mantle eigenlijk geen verkoop argument meer is en straks bij 2 games blijft. Beetje jammer ook want het is dan eigenlijk voor niets geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
Dx is bijlange zover nog niet en zoals we nu al weten wordt dx niet heel snel geadopteerd en is het niet backwards compatible naar vroegere OSen. Dus als dx12 evenveel kan uitsparen als mantle op threading (note: mantle heeft meer features dan enkel minder draw call overhead) dan spreken we in het beste geval over win8.1 en later. Tevens is het mogelijk dat ames ook een aanpassing moeten krijgen. Dus de adoptie hiervan gaat nog veel lager liggen dan mantle op dit moment.

OGL is op dit moment niet van tel wegens insignificant.

Mantle is op dit moment de grootste evolutie geweest in gaming... gewoon doordat ze geforceerd hebben dat dx eindelijk zegt om er werk van te maken. (of dit ook lukt valt nog te bezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Anoniem: 304087 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 11:12:
Ik ben bang dat mantle nu wel een stille dood tegemoet komt omdat MS nu in eens wel met dx aan de gang wil om het low level te maken en ook met OGL. Ik ben bang dat daar door Mantle eigenlijk geen verkoop argument meer is en straks bij 2 games blijft. Beetje jammer ook want het is dan eigenlijk voor niets geweest.
Geef het nog maar eens wat tijd. Sowieso gaat dit pas ten vroegste voor Windows 9 ofzo komen, tegen die tijd heeft Mantle ook al wat meer games die het ondersteunen. Dan verwacht ik ook nog een periode dat het DX-verhaal maar "meh" werkt. Het aankondigen gaat heus niet hand-in-hand met onmiddellijke oplossingen.

Ook heeft Wes terecht de opmerking gemaakt dat Microsoft al jarenlang belooft iets te betekenen voor de PC gaming maar ze vergissen zich blijkbaar met console gaming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Anoniem: 304087 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 11:12:
[...]

Voornaamste feit dat het niet gaat doorbreken is dat AMD nog steeds niet gedeeld heeft met Nvidia. M.a.w. Nvidia gaat niet op deze techniek inzetten (zeker niet met de nieuwe DX geluiden). Dit wordt in de praktijk dus zeer waarschijnlijk een AMD only feature zoals tressFX, (nvidia red.)Physx. Iets waar bijna geen devs in geinteresseerd zijn en er dus ook nauwelijks voor ontwikkelen.(alleen de gesponsorden a la Dice of de echte enthousiast)

Mantle was de marketingstunt van het jaar maar ga er voor mainstream gaming niet veel van verwachten. (het gaat zowieso niets doen voor mijn huidige steam library a 300 games)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:01
Uhm, zou jij, als Nvidia zijnde, Mantle willen ondersteunen met alle problemen die het nu nog heeft?

Ik denk dat AMD wel door heeft dat ze beter eerst de problemen zo veel mogelijk verhelpen voordat ze de boel met andere fabrikanten delen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
eL_Jay schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 13:31:
Voornaamste feit dat het niet gaat doorbreken is dat AMD nog steeds niet gedeeld heeft met Nvidia. M.a.w. Nvidia gaat niet op deze techniek inzetten (zeker niet met de nieuwe DX geluiden). Dit wordt in de praktijk dus zeer waarschijnlijk een AMD only feature zoals tressFX, (nvidia red.)Physx. Iets waar bijna geen devs in geinteresseerd zijn en er dus ook nauwelijks voor ontwikkelen.(alleen de gesponsorden a la Dice of de echte enthousiast)

Mantle was de marketingstunt van het jaar maar ga er voor mainstream gaming niet veel van verwachten. (het gaat zowieso niets doen voor mijn huidige steam library a 300 games)
Waar haal jij deze wijsheid vandaan?

Nvidia gaat dat niet aan de grote klok hangen of ze er wel of niet mee bezig zijn. AMD, Intel en Nvidia zullen ook allemaal geen aankondigingen doen met betrekking tot Mantle ondersteuning totdat ze een deal rond hebben en ze er zeker van zijn dat ze in staat zijn een Mantle driver te implementeren.

Het zijn in eerste instantie Nvidia en Intel die überhaupt interesse moeten tonen (één van Intel's mannen heeft al aangegeven dat hij zeker interesse heeft). Nogmaals, AMD heeft vanaf het begin aangegeven dat de andere vendors gewoon een Mantle driver mogen implementeren als zij dat willen. Aan AMD zal het dus niet liggen.

Verder zal de Direct3D zooi pas over jaren verschijnen. Microsoft zijn niet zo heel snel. De Khronos Group is nog trager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En tressFX werkt ook gewoon op nvidia tenminste wel bij mij in Tomb raider. Zo werkt Fur geloof ik ook gewoon op AMD alleen physx is closed.

Edit

Het is ok niet gelukt om true audio en Mantle in Thief te krijgen, het kot wat later met een patch?

http://nl.hardware.info/n...o-voor-thief-pas-in-maart

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 28-02-2014 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Ook dat nog ja, had ik helemaal overheen gelezen. TressFX is niet AMD-exclusive. Dat GK104 nou totaal geen GPGPU kracht heeft en het niet trekt is een andere zaak, maar dat heeft weinig met TressFX zelf te maken. Een 780 Ti springt er bijvoorbeeld beter mee om dan een 290X :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

eL_Jay schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 13:31:
[...]

Nou dat vind ik wel heel bout. Het is voor mij zeker dat AMD hier veel resources in geinvesteerd heeft.
Als dit er toe leidt dat DirectX eindelijk sneller verder wordt verbeterd dan ben ik AMD hier erg "dankbaar" voor.

Daar profiteren uiteindelijk heel veel / alle gamers van.

Probleem met MS is dat ze nooit doen wat de markt wil, totdat ze door de markt gedwongen worden....

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 28-02-2014 19:45 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat het alleen op papier bestaat bij MS alleen zijn ze te lui of vinden de noodzaak niet hoog genoeg, AMD moet het ook ergens vandaan hebben en heeft denk ik afgekeken van OGL en DX en vandaar uit Mantle heeft gemaakt, het is maar een speculatie maar ik denk niet dat AMD een hele API van de grond af aan heeft bedacht. Verder zal dankzij AMD dit nu door MS worden opgepakt of te wel de slapende honden wakker gemaakt om met tegen zin te moeten eten want hun maagjes zijn al vol zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik ben geen programmeur noch heb ik inhoudelijke kennis van DX of OGL, dus hoe het precies zit weet ik niet. Echter je hoeft toch geen API van A tot Z zelf uit de grond te stampen / danwel alles zelf verzonnen te hebben om een zinvolle bijdrage te leveren. :?

Hoe denk jij dan dat Internet Explorer er nu had uitgezien zonder firefox, chrome etc...

[ Voor 23% gewijzigd door Help!!!! op 28-02-2014 19:59 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee natuurlijk niet, alleen al laten zien dat het beter werkt is het meest zinvolle wat er is want pas dan word er wat mee gedaan door MS. Neemt niet weg dat veel mensen blijven zeggen dat AMD de grondlegger is ven de low level close to metal API.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 28-02-2014 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Anoniem: 304087 schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 19:50:
Ik denk dat het alleen op papier bestaat bij MS alleen zijn ze te lui of vinden de noodzaak niet hoog genoeg, AMD moet het ook ergens vandaan hebben en heeft denk ik afgekeken van OGL en DX en vandaar uit Mantle heeft gemaakt, het is maar een speculatie maar ik denk niet dat AMD een hele API van de grond af aan heeft bedacht. Verder zal dankzij AMD dit nu door MS worden opgepakt of te wel de slapende honden wakker gemaakt om met tegen zin te moeten eten want hun maagjes zijn al vol zat.
Van de grond af? Tuurlijk niet. De consoles hebben al jaren directere API's.

Maar afgekeken van D3D of OGL is ook niet het geval. Dat zou Mantle even traag maken.

Mantle lijkt heel sterk op HLSL (High Level Shader Language) van MS. Dat maakt het voor elke dev heel vertrouwd; HLSL zie je namelijk op Windows, Xbox 360 en Xbox One en Nvidia's CG op de PS3 lijkt op zijn beurt ook sterk op HLSL.

Het verschil is echter dat waar HLSL (en ook GLSL overigens, de versie van OpenGL) ophoudt bij enkele soorten shaders, Mantle gewoon verder gaat. Een "shader" in dit geval is stukje programmatuur dat bepaalde bewerkingen uitvoert op een object om zo effecten toe te voegen (schaduw is een simpel voorbeeld). Zo'n shader wordt dan ook gebruikt als onderdeel van de dingen die je in D3D/OGL doet; bepaalde dingen hebben zo'n shader als parameter nodig. Het is wat lastig uit te leggen zonder al te diep op de stof in te gaan, maar het komt er op neer dat Mantle een middenweg bewandelt tussen HLSL/GLSL en D3D/OGL. Waar in HLSL/GLSL de shaders op zichzelf staande stukjes code zijn die heel beperkte dingen kunnen bewerkstelligen en bedoeld zijn om stukjes van de pipeline te beïnvloeden, voegt Mantle er een stel dingen aan toe die het mogelijk maken de héle pipeline te implementeren. Het grote verschil is echter dat waar D3D/OGL bovenop meerdere drivers en HLSL/GLSL zitten, Mantle slechts bovenop een enkele driver zit en zélf de shader language is/bevat. D3D/OGL draaien verder ook vooral om hele algemene taken, waar dat in Mantle veel directer gedaan moet worden.

En "grondlegger van CTM API" is natuurlijk onzin. Er bestaat geen grondlegger daarvan, want vroeger was álles CTM.

[ Voor 6% gewijzigd door Werelds op 01-03-2014 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Even een algemene vraag, we hebben het bij Mantle vooral over het gebruik bij spellen en ook 3ddesign.

Maar heeft Mantle ook voordeel bij bv Bitcoin, loopt bv Bitcoin ook tegen een overhead grens aan die je kan doorbreken door directer op de shaders te programmeren, of heeft iNepCurrency dat probleem niet ?
(Aangezien BC-generators recentelijk 1 van de grotere afnemers voor AMD-GPU`s zijn.)

Daarbij, kan dit ook betekenen dat AMD wat interessanter wordt voor realworld physics simulators (weersim`s) enzz. ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Mantle is interessant voor alles wat gebruik maakt of kan maken van GPU SPU's. Simpelweg omdat je veel beter in staat bent een SPU te laten doen wat je hem wil laten doen, dan met een OpenGL of DirecX API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Werelds schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 13:39:
[...]

Waar haal jij deze wijsheid vandaan?

Nvidia gaat dat niet aan de grote klok hangen of ze er wel of niet mee bezig zijn. AMD, Intel en Nvidia zullen ook allemaal geen aankondigingen doen met betrekking tot Mantle ondersteuning totdat ze een deal rond hebben en ze er zeker van zijn dat ze in staat zijn een Mantle driver te implementeren.

Het zijn in eerste instantie Nvidia en Intel die überhaupt interesse moeten tonen (één van Intel's mannen heeft al aangegeven dat hij zeker interesse heeft). Nogmaals, AMD heeft vanaf het begin aangegeven dat de andere vendors gewoon een Mantle driver mogen implementeren als zij dat willen. Aan AMD zal het dus niet liggen.

Verder zal de Direct3D zooi pas over jaren verschijnen. Microsoft zijn niet zo heel snel. De Khronos Group is nog trager.
Nvidia heeft meermaals expliciet aangegeven dat AMD nog niets met hen gedeeld heeft betreffende Mantle en ze er daardoor niet mee bezig zijn (wellicht is er de laatste maand iets veranderd, maar ik betwijfel het)
Wat betreft de opmerking over Microsoft, ik denk (en hoop) dat je je daarin vergist. (zero-days worden volgens mij bijvoorbeeld erg snel gepatcht vergeleken met een apple)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Niet gedeeld nadat nVidia erom gevraagd had of heeft nVidia nog nergens om gevraagd :?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
eL_Jay schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 12:19:
[...]

Nvidia heeft meermaals expliciet aangegeven dat AMD nog niets met hen gedeeld heeft betreffende Mantle en ze er daardoor niet mee bezig zijn (wellicht is er de laatste maand iets veranderd, maar ik betwijfel het)
Wat betreft de opmerking over Microsoft, ik denk (en hoop) dat je je daarin vergist. (zero-days worden volgens mij bijvoorbeeld erg snel gepatcht vergeleken met een apple)
Waar hebben ze dat aangegeven? Heb ik nergens gehoord of gelezen.

En Windows != DirectX. De ontwikkeling van DirectX gaat ontzettend traag. Tessellation hadden ze best in 10.1 er bij kunnen stoppen nadat Nvidia het uit 10 had gehouden, in plaats daarvan werd het 3 jaar vertraagd. Zoiets als dit komt alleen in een D3D12 en zo ver zijn ze voorlopig nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
AMD zou voor zover mij bekend de specificaties openbaar maken, zodra ze een beetje een stabiele versie hebben. Er is amper een maand een eerste beta beschikbaar. Dus al met al nog niet zo heel vreemd als nVidia een tijdje terug nog geen specificaties had. Dat zal waarschijnlijk ergens later dit jaar wel gebeuren. AMD is er altijd duidelijk in geweest dat Mantle een open API zal worden, waar iedereen gebruik van kan maken, zolang de hardware de minimum eisen ondersteunt. Mensen die claimen dat AMD het voor zichzelf wil houden omdat nVidia nog geen Mantle support in de driver heeft zitten, zijn ietwat ongeduldig en voorbarig.

DX12 is dan natuurlijk weer een heel ander verhaal. Aangezien Microsoft pas nu begint te praten over DX12 en vooral heel blij leek te zijn met DX11(.1), zal het nog wel een aantal jaar duren voor er een definitieve DX12 spec is. Aangezien ze (opeens) Close to the Metal willen gaan met DX12, is de kans ook nog eens groot dat backwards compatibility (al dan niet opzettenlijk) niet bestaat (hallo DX10) en een upgrade van Windows ook nog door de strot geduwd wordt. We weten allemaal hoe succesvol Windows Vista en de daarbij horende DX10 was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Werelds schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 14:21:
[...]

En Windows != DirectX. De ontwikkeling van DirectX gaat ontzettend traag. Tessellation hadden ze best in 10.1 er bij kunnen stoppen nadat Nvidia het uit 10 had gehouden, in plaats daarvan werd het 3 jaar vertraagd. Zoiets als dit komt alleen in een D3D12 en zo ver zijn ze voorlopig nog niet.
Nieuwe DX overhead reductie implementatie zou ook natuurlijk een "rechtstreekse" kopie van Mantle kunnen worden, zeker als mantle blijkt vooruit te lopen op wat MS kan genereren en anders een hybride-code, beetje MS en beetje AMD.
(dan zou Mantle ook gewoon blijven bestaan en nuttig zijn om nu mee verder te ontwikkelen)

Het is al vaker gebeurd toch dat MS specifieke dingen in de DX-code heeft gezet vanwege technieken van bepaalde producenten.

[ Voor 7% gewijzigd door enchion op 04-03-2014 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Eerste deel HardOCP Mantle review:

http://hardocp.com/articl...iew_part_1/6#.UxcLGFf4Lt8

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dahakon schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 17:33:
AMD zou voor zover mij bekend de specificaties openbaar maken, zodra ze een beetje een stabiele versie hebben. Er is amper een maand een eerste beta beschikbaar. Dus al met al nog niet zo heel vreemd als nVidia een tijdje terug nog geen specificaties had. Dat zal waarschijnlijk ergens later dit jaar wel gebeuren. AMD is er altijd duidelijk in geweest dat Mantle een open API zal worden, waar iedereen gebruik van kan maken, zolang de hardware de minimum eisen ondersteunt. Mensen die claimen dat AMD het voor zichzelf wil houden omdat nVidia nog geen Mantle support in de driver heeft zitten, zijn ietwat ongeduldig en voorbarig.

DX12 is dan natuurlijk weer een heel ander verhaal. Aangezien Microsoft pas nu begint te praten over DX12 en vooral heel blij leek te zijn met DX11(.1), zal het nog wel een aantal jaar duren voor er een definitieve DX12 spec is. Aangezien ze (opeens) Close to the Metal willen gaan met DX12, is de kans ook nog eens groot dat backwards compatibility (al dan niet opzettenlijk) niet bestaat (hallo DX10) en een upgrade van Windows ook nog door de strot geduwd wordt. We weten allemaal hoe succesvol Windows Vista en de daarbij horende DX10 was...
Iedereen die het er over heeft dat DX12 lang op zich laten en niet werkt op huidige windows zou werken roepen ook maar wat. Zelf denk ik dat DX12 snel komt waarom weet ik niet maar ik verwacht het binnen een jaar en het zal werken vanaf win 7 of 8. Dit zijn de zelfde onderbuik gevoelens als van de mensen die zeggen dat het veel langer duurt en pas op windows 10 komt.

Microsoft will announce DirectX 12 March 20
Microsoft has prepared a small teaser on their website in which they make note of DirectX 12 being announced March 20. So lte me just say, heck yeah finally ! This will happen at the game developers conference in San Francisco. Microsoft will host two conferences called 'DirectX: Evolving Microsoft's Graphics Platform' and 'DirectX: Direct3D Futures'. On MSDN Microsoft now also announced DX 12.

“Driver overhead has been a frustrating reality for game developers for the entire life of the PC game industry. On desktop systems, driver overhead can decrease frame rate, while on mobile devices driver overhead is more insidious–robbing both battery life and frame rate. In this unprecedented sponsored session, Graham Sellers (AMD), Tim Foley (Intel), Cass Everitt (NVIDIA) and John McDonald (NVIDIA) will present high-level concepts available in today’s OpenGL implementations that radically reduce driver overhead–by up to 10x or more. The techniques presented will apply to all major vendors and are suitable for use across multiple platforms. Additionally, they will demonstrate practical demos of the techniques in action in an extensible, open source comparison framework.”

From the looks of it (think mantle here) the earlier rumors on low-level access and control over hardware have been true. This will be a major feature of DX12 and will lower CPU overhead and thus cycles. Anyway, March 20th we'll learn more about the up and coming DX12. let's just hope you are not forced to upgrade to a new version of Windows to be able to use it

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 06-03-2014 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-04 16:00
Anoniem: 304087 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:50:
[...]

Iedereen die het er over heeft dat DX12 lang op zich laten en niet werkt op huidige windows zou werken roepen ook maar wat. Zelf denk ik dat DX12 snel komt waarom weet ik niet maar ik verwacht het binnen een jaar en het zal werken vanaf win 7 of 8. Dit zijn de zelfde onderbuik gevoelens als van de mensen die zeggen dat het veel langer duurt en pas op windows 10 komt.

Microsoft will announce DirectX 12 March 20

[...]
Aankondigen betekent nog niet dat het direct, of snel beschikbaar is ;)

Kijk voor de grap naar de aankondiging van bepaalde games, met duke nukem forever als toppunt XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zeg ik verder ook niet maar men pint zich altijd zo vast op het verleden hoe snel dingen toen gingen bij MS maar dat kan nu totaal anders zijn omdat er druk op zit, om deze redenen heb ik al heel wat vaker gelijk gehad. Verder denk ik dat men al wat langer bezig is met dx12 en niet nu in eens vanaf AMD Mantle.
Ik bedoel er mee te zeggen ook dat niemand kan weten wanneer het komt dus ook niet diegene die zegt dat het pas over een paar jaar komt.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 06-03-2014 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Werelds schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 14:21:
[...]

Huhum, blijkbaar ben je gewoon minder goed op de hoogte dan ik;)
nieuws: Microsoft gaat DirectX 12 op 20 maart officieel onthullen

Valt wel mee volgens mij dus ;).
Ik heb geen recente bron, maar tot januari van dit jaar heeft Nvidia aangegeven dat zij bij AMD hadden gevraagd om Mantle en tot dat moment 0 op rekest kregen. Wellicht is er in de laatste maand wat veranderd, maar ik kan me niet voorstellen dat Nvidia nu nog op mantle gaat inzetten met de komst van DX12 binnenkort.

Edit
Enigste bron die ik nu nog kan vinden is deze.
http://nl.hardware.info/n...op-amd-freesync-en-mantle
10 januari 2014
Nvidia liet ons weten met AMD in contact te zijn getreden over Mantle, maar dat AMD vooralsnog de API enkel beschikbaar heeft gesteld aan een zeer klein aantal game-enigine-developers en dat Nvidia er nog totaal niet naar heeft kunnen kijken. Zodoende kan men er dus nog geen reactie opgeven.

[ Voor 38% gewijzigd door eL_Jay op 06-03-2014 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Denk dat MS zeker niet bekend staat om haar snelheid vwb innoveren. :P

Aan de andere kant denk ik dat het wel degelijk heel interessant is voor MS om DX een stuk sneller te ontwikkelen en m.n. efficienter te maken.

In Mobile (tablets & phones) zit de groei en verbruik is daar heel belangrijk. Mobile is ook precies de markt waar MS nog heel hard aan moet werken om daar relevant te zijn.

Gaming is een factor van betekenis op Mobile dus een efficiente api zal MS daarbij helpen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Anoniem: 304087 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:14:
Dat zeg ik verder ook niet maar men pint zich altijd zo vast op het verleden hoe snel dingen toen gingen bij MS maar dat kan nu totaal anders zijn omdat er druk op zit
Waarom is DX11.2 dan nog altijd een Windows 8.1 exclusive? Ik begrijp best dat je graag wilt zien dat Microsoft verandert en DX12 beschikbaar maakt voor een breed scala aan Windows varianten, dat je hoopt dat ze volgend jaar een geheel nieuw opgebouwd API uit kunnen brengen, zonder dat daar bugs in zitten en dat je wellicht ook nog hoopt dat alle courante Game engines ondersteuning voor die geheel nieuwe versie van DirectX binnen een weekje ingebouwd hebben en de games automatisch gebruik gaan maken van die nieuwe DirectX.

Helaas leven we niet in een wereld waar de dingen zo werken. Microsoft wil nieuwe versies van Windows blijven pushen, ontwikkelen van een API (zeker wanneer ze feitenlijk voor een groot deel opnieuw moeten beginnen) kost nu eenmaal veel tijd en ze zijn nog maar net begonnen, als ze al begonnen zijn. En als de API dan eindelijk klaar is, duurt het nog wel even voor de grote engines geheel ondersteuning bieden (al zal dat misschien best snel kunnen) en duurt het nog een stuk langer voordat er games komen die er gebruik van kunnen maken.
eL_Jay schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 11:31:
[...]

Huhum, blijkbaar ben je gewoon minder goed op de hoogte dan ik;)
nieuws: Microsoft gaat DirectX 12 op 20 maart officieel onthullen

Valt wel mee volgens mij dus ;).
Microsoft zal wel wat gaan onthullen ja, maar dat is geen volledig werkende API. Denk je niet dat zowel AMD als nVidia daar dan al lang ruchtbaarheid aan hadden gegeven en hun nieuwe kaarten als DX12-ready in de markt hadden gezet? Microsoft heeft gezien wat Mantle kan, zelfs in het vroege beta-stadium en ziet dat de Windows hegemonie wat Gaming aan gaat in het gedrang komt en reageert aldus. Tot nu toe is dat echter niets meer dan een aankondiging van een onthulling van specificaties onder voorbehoud.
Ik heb geen recente bron, maar tot januari van dit jaar heeft Nvidia aangegeven dat zij bij AMD hadden gevraagd om Mantle en tot dat moment 0 op rekest kregen. Wellicht is er in de laatste maand wat veranderd, maar ik kan me niet voorstellen dat Nvidia nu nog op mantle gaat inzetten met de komst van DX12 binnenkort.

Edit
Enigste bron die ik nu nog kan vinden is deze.
http://nl.hardware.info/n...op-amd-freesync-en-mantle
10 januari 2014

[...]
Mantle is nog steeds een beta-product. AMD is druk bezig om de API compleet en volledig te maken, voordat ze het open maken voor anderen om er drivers voor te schrijven. Hoe snel dat gaat gebeuren, is nog afwachten, maar dat het zal gebeuren, is redelijk zeker te noemen. Ik denk dat AMD ook niet eerder de specs open wil maken dan wanneer het volledig af is, opdat nVidia niet snel even een 'eigen Mantle' kan ontwikkelen en pushen. Daarbij zeggende dat ik met 'snel even' niet bedoel dat nVidia binnen een paar maandjes een volledige API op de markt kan gooien, maar wel dat nVidia zou kunnen proberen Mantle te dwarsbomen door a la Microsoft iets aan te kondigen dat beter, sneller, fantastischer, enormer en vooral nVidia'er is dan Mantle ooit zal zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door dahakon op 06-03-2014 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

We komen er op terug als het zo ver is, niemand kan zeggen wanneer dx12 wel of niet komt ik hoop alleen heel snel en niet pas over een paar jaar zoals u beschrijft, maar een jaartje moet dat wel mogelijk zijn, net zoals bij Mantle toen de de eerste dingen naar buiten kwamen en even later was Mantle er.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 06-03-2014 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DX12 komt ook naar de XBOX One. Ik verwacht dus dat we er ook geen nieuwe hardware voor nodig zijn en dat het dit jaar nog komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Grootte kans dat het dan in ieder geval op GCN kaarten gaat werken.
Of het ook op Nvidia 6xx/7xx gaat werken is even afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is ook een grote kans dat het op nvidia kaarten gaat werken omdat api's niet hardware afhankelijk zijn. Verder is er ook geen redenen om te twijfelen of het op wel nvidia 6 en 7 series gaat werken want MS doet dit samen met AMD Intel en Nvidia.

En omdat Mantle wel op GCN draait wil niet zeg dat dx12 beter op AMD zou kunnen werken dan op nvidia want API's zijn niet hardware afhankelijk , dat AMD dit voordoet als wel met GNC is meer om die serie kaarten meer te kunnen verkopen, dus ze denken wat dat betreft aan de poen ipv aan de consument

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 11-03-2014 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
DirectX op PC !=DirectX op Xbox.

De Dx op de xbox is, volgens MS zelf behoorlijk geoptimaliseerd op de specifieke hardware, dusdanig dat ze claimen dat 'close to the metal' specifieke API's, zoals Mantle, niet nodig zijn voor de Xbone. Dit aldus Microsoft zelf in ieder geval.

Als ze een daadwerkelijk nieuwe versie 'moeten' uitbrengen voor de Xbone, dan is daar blijkbaar veel minder geoptinaliseerd als men doet voorkomen. Het is echter ook goed mogenlijk dat ze het versienummer omhooggooien om een sfeer te creeeren van vernieuwing.

Het zal interessant zijn wat Microsoft toont bij de GDC, net zozeer als het interessant zal zijn wat AMD zal vertellen over Mantle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar MS ziet dat het beter kan met Mantle dus willen ze het ook in de XBOX gaan stoppen in de vorm van DX want natuurlijk mogelijk is. Dit is dan ook weer extra marketing voor MS te wel DX ook nog eens van hun zelf is.

MS liegt natuurlijk wel door te zeggen dat hun huidige api net zo goed is maar ook dat is marketing. Je gaat als MS niet toegeven dat Mantle beter is voor de console.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 11-03-2014 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 09:02
Heeft iemand wel eens een review gezien over de R9 290X en PCI-E bandbreedte met en zonder CF?
Ik heb zelf nog niets kunnen vinden maar dacht dat er wel eentje was. Ik weet alleen niet waar. Techpowerup heeft er een gedaan van de 7970. Maar dat is hele andere tech.

Ik was benieuwd of een PCI-E 4x slot met CF nog wel voldoende is. Aangezien alle CF data ook over de PCI-E bus moet.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke versie van het PCI-e slot, veel moederborden met een twee PCI-e sloten die verdeeld worden in 16 en 4 lanes geven het eerste slot 16 PCI-e 3.0 lanes van de CPU en het tweede slot 4 PCI-e 2.0 lanes van het chipset en dat is gewoon ruk.

Ga er maar vanuit dat CrossFire alleen fatsoenlijk werkt (dus zonder microstuttering, framedrops of verlies) bij een R9 290X alleen goed gaat bij minimaal twee maal 8 PCI-e 3.0 lanes. Bij andere kaarten zou ik het overigens ook niet anders doen.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 11-03-2014 14:56 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.