Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 13:56

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y98/Darkasantion/ati1.jpg
Welkom bij het vierde ATi HD5xxx serie ervaringen topic. Dit topic is ontstaan omdat de ATi HD5xxx serie is uitgebracht en er meer ervaringen gedeeld worden, vragen gesteld worden etc. Lees voor het posten graag eerst de regels door. Veel vragen zijn al gesteld, gebruik dus de search en-of bekijk de andere ATi topics!
Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y98/Darkasantion/ati-changelog.jpg

05 Oktober - Deel 1 gemaakt
08 November - Deeltje 2 aangemaakt, verschillende links aangepast, Q&A ingevuld
04 Januari - Deel 3 aangemaakt, TS wat schoongemaakt en aangepast :)
02 April - Deel 4 aangemaakt, omdat dat al lang moest gebeuren....
03 April - Wat dingen gewijzigd en aangepast.
Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y98/Darkasantion/ati-andere-ati-topics.jpg

Andere ATi (HD5 serie) topics:

Het HD5xxx Levertijden topic
[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 114
Het ATi HD5xxx serie ervaringen topic
Het ATi HD5XXX serie ervaringen topic - Deel 2
Het ATi HD5XXX serie ervaringen topic - Deel 3

Navigatie
Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y98/Darkasantion/ati-topic-regels.jpg

Dit topic is bedoeld voor ervaringen met de HD5 serie kaarten. Het is niet de bedoeling hier offtopic te gaan, voor simpele vragen gebruik de search of google. De meeste vragen zijn al beantwoord, voor het posten van een vraag, doorzoek dus eerst de vorige en huidige ervaringen topics. Voor kleine problemen kan je hier wel terecht (mits niet te vinden in de search). Heb je grote problemen, maak een eigen topic aan.
Wat is absoluut NOT DONE in dit topic?
• "ATi sux, nVidia rox / nVidia sux, ATi rox!" uitlatingen. Wil je flamen/trollen... doe dat dan ergens anders. Ook goed verborgen trolls/flames zijn niet welkom!
• Basic questions zoals "Welke kaart kan ik het beste kopen?", "Wat voor voeding heb ik nodig?", "Kan ik mijn *vul naam kaart in* modden naar een *vul naam andere kaart in*?", "Klopt mijn 3DMark score wel?", "Werkt CrossFire op een SLi mobo?", "Welke drivers kan ik het beste gebruiken?" etc. Je kent het wel... Gebruik de search-functie. Dit soort vragen zijn al -tig keer voorbij gekomen, zowel in dit topic als in andere topics. Of kijk in het ATI nieuws topic FaQ.
• Gezeur over leverbaarheid, levertijden, prijzen en dergelijke.
• Probeer mensen niet continu te verbeteren. Een belerende toon kan heel irritant zijn, ook al heb je gelijk, en ik heb geen zin in klaagmailtjes van topiclezers in mijn mailbox. Voor degenen die toch willen klagen over het gedrag van bepaalde posters... Trek aan de bel bij een mod!
• Offtopic gaan. Dit topic is bedoelt om elkaar op de hoogte te houden van de ervaringen die je hebt met HD5XXX serie kaarten. Dus ook niet even snel er een basic vraagje tussendoor persen!
• Op de man spelen. Dit is NOT DONE. In dit topic geldt "Speel de bal en niet de man!".
• Dit is geen nVidia topic. Vergelijkingen maken is ok, maar ga niet -tig posts vertellen hoe goed/slecht een nV kaart is. Na 1x weten we het wel.
Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y98/Darkasantion/ati-lancering.jpg
Gelanceerde kaarten

Alleen kaarten die in Nederland te verkijgen zijn, worden genoemd.

23 September 2009

AMD lanceerde officieel de ATI Radeon HD5800 serie, te weten de 5850 en 5870. Dit zijn de allereerste videokaarten uit de Evergreen DX11 generatie. Deze serie is gebaseerd op de Cypress GPU die ook wel bekend staat als de RV870. Dit is een "single die GPU" dus geen MCM oplossing zoals sommigen misschien verwacht hadden.

De Cypress GPU zal gebruikt worden in een aantal varianten:

- HD5870 1GB - leverbaar
- HD5870 2GB - tba
- HD5870 Eyefinity(6) Edition - leverbaar
- HD5850 1GB - leverbaar
- HD5870 in de Pricewatch
- HD5850 in de Pricewatch

15 Oktober 2009
In navolging van de gelanceerde HD58xx serie, werd op 15 Oktober 2009 de HD5770 en de HD5750 gelanceerd, die de HD4870 en HD4850 moesten vervangen. De basis van deze kaarten is de Juniper GPU, die uiteraard af is geleid van de grotere Cypress GPU. Deze heet ook wel RV840.

De volgende varianten van de Juniper GPU zullen verschijnen:
- HD5770 1GB - leverbaar
- HD5750 1GB - leverbaar
- HD5770 in de Pricewatch
- HD5750 in de Pricewatch

18 November 2009
Het lange wachten werd dan eindelijk beloond, op 18 November liet AMD de snelste telg van de HD5xxx serie los, namelijk de HD5970. Deze staat ook wel bekend als Hemlock of R800. Hoewel deze naam anders doet vermoeden heb je hier gewoon te maken met 2xCypress(RV870) op 1 PCB geplakt.

De volgende varianten van de 'Hemlock' GPU zullen verschijnen:
- HD5970 2GB leverbaar
- HD5970 4GB tba
- HD5970 in de Pricewatch

Afbeeldingslocatie: http://img42.imageshack.us/img42/9303/atitopichd587001.jpg

Toekomst:

Nieuwe 5xxx kaarten?
In Q1 2010 kunnen wij de HD56xx/55xx serie op basis van de Redwood GPU(RV830) en de HD54xx/53xx serie op basis van de Cedar GPU(RV810) verwachten. Verder zijn er enkele geruchten die duiden op een 2e kaart op in de HD59xx-serie, die onder de HD5950 zou moeten opereren.

Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y98/Darkasantion/ati-techspecs.jpg
Technische Specs

Alleen kaarten die in Nederland te verkijgen zijn, worden genoemd.

HD5970
De HD5970 beschikt over 3200 streamcores, die verdeeld over 2 RV870's, hun werk op 725Mhz doen. Dit geeft de HD5970 een single precision rekenkracht van 4.64Tflop. Het geheugen, dat op 1000Mhz werkt, wordt door een tweevoudige 256-bits bus aangestuurd en is 2GB groot. Echter is het geheugen gedeeld voor de 2 rekenkernen, en is het dus eigenlijk 2x 1GB.

HD58xx serie:
AMD noemt de shaderunits nu "Thread Processors". Elke thread processor bestaat uit 5 "Streamcores" (4 streamcores + 1 special function streamcore). Op een kloksnelheid van 850Mhz zorgen de 1600 streamcores van de HD5870 voor een theoretische computekracht van zo'n 2.72 Tflop Single Precision en 544 Gflop Double Precision. Dat is meer dan 2x zo veel als de HD4870 die 1.2 Tflop single precision en 240 Gflop double precision had. Daarnaast zijn de thread processors geschikt gemaakt (en geoptimaliseerd) voor DX11 en OpenCL. De HD5850 moet het doen met minder streamcores en texture units. Op de HD5850 zijn dus twee SIMD cores uitgeschakeld, waardoor deze kaart het moet doen met 1440 streamcores en 72 texture units. Ook is de kloksnelheid omlaag gegooid naar 725Mhz core en 1Ghz GDDR5 geheugen. De HD5850 behoudt echter wel de 256-bit memory interface net zoals z'n grotere broertje.

HD57xx serie:
De HD5770 beschikt over 800 streamcores op een snelheid van 850Mhz, terwijl de HD5750 het moet doen met "maar" 720 streamcores, die op 700 Mhz werken. Hierdoor beschikt de HD5770 over 1.36Tflop en de HD5750 over 1.008 Tflop aan single precision rekenkracht. Het geheugen op de HD5770 wordt aangestuurd door een 128bits bus, waarbij het geheugen op de HD5770 op 1200Mhz werkt, en op de HD5750 op 1150Mhz. Beide zijn voorzien van 1GB aan geheugen.

Het geheugen:
De GDDR5 Memory Interface is ook onder handen genomen. Hadden de vorige kaarten die gebruik maakten van GDDR5 nogal wat problemen met het terugklokken (er traden glitches op wanneer voltage en clockspeed van het GDDR5 geheugen aangepast werden), in de HD5xxx-generatie is het geen enkel probleem meer. Hierdoor kan het ook in 2D mode flink omlaag geklokt worden zodat veel stroom bespaard wordt. Dit in samenwerking met een nieuwe versie van Powerplay zorgt er voor dat de HD5870/50 zo'n 27W verbruikt in idle toestand, waar de HD4870 nog zo'n 45 Watt verbruikte. Op de Juniper GPU is dit terug gebracht naar 18W voor de HD5770 en 16W voor de HD5750. De HD5970 verbruikt dan weer wat meer en zit op zo'n ~45 Watt.

Eyefinity:
Van de HD5870 komt zoals gezegd nog een derde variant uit, namelijk de kaart waarvan de naam "Trillian" al gelekt was. Dit is een HD5870 met zes Mini Displayport aansluitingen (waar o.a. Apple enorm gek op is). Deze kaart zal op de markt verschijnen als "ATI Radeon HD5870 Eyefinity(6) Edition. De HD5870 is er dankzij Eyefinity toe in staat om 6 monitoren aan te sturen met elk een resolutie van 2560x1600. Door de Eyefinity techniek kan de Radeon HD5870 dit omvormen tot 1 resolutie van 7680x3200. De HD5870 Eyefinity(6) Edition zal zoals het er nu naar uit ziet standaard voorzien zijn van 2GB.

Stroomaansluitingen:
Wat voor stroomaansluiting heb je nodig? Je hebt 2x een 6 pins nodig voor zowel de HD5870 als de HD5850. Voor de HD5770 en de HD5750 heb je maar 1 keer een 6 pins stekker nodig. Voor de HD5970 heb je 1 6pins stekker, en 1 8pins stekker nodig.

Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y98/Darkasantion/ati-directx.jpg

Een DX11 kaart is leuk, maar het is leuker als je ook DX11 games hebt. De volgende games/engines zullen in ieder geval DX11 ondersteunen:

- Dirt 2 van Codemasters (December 2009)
- Battleforge van Electronic Arts (DX11 Patch OUT NOW)
- Alien vs Predator van Rebellion (begin 2010)
- STALKER: Call of Pirpyat (herfst 2009 Rusland/Duitstalige Landen, begin 2010 de rest vd wereld)
- Frostbyte Engine 2 van DICE/EA
- CryEngine 3 van Crytek
- Gamebryo Engine van Emergent (gebruikt in o.a. Fallout 3, Oblivion, Warhammer Online)
- Vision Engine van Trinigy
- Genghis Khan van Kylin
- Lord of the Rings Online van Turbine (begin 2010 via patch)
- Dungeons 'n Dragons Online: Eberron Unlimited van Turbine (begin 2010)
- Metro 2033 van 4A Games, maakt gebruik van de PATH-engine

Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y98/Darkasantion/ati-qa.jpg
HD5 Serie FAQ

Ik kan maar geen HD5xxx-kaart krijgen voor een redelijke prijs!:
Helaas is de beschikbaarheid van de kaarten op dit moment nog steeds laag, met als gevolg een hogere prijs dan normaal. Dat komt omdat de vraag naar de nieuwe kaarten ongelooflijk groot is, en AMD op dit moment nog enkele problemen heeft met het 40nm procede waarop de kaarten gemaakt worden.
Dit is de afgelopen periode verbeterd, maar de vraag naar deze kaarten blijft groot, dus is er nog altijd een tekort aan kaarten, wat tot langere levertijden en hogere prijzen dan normaal leidt.
Hoe kan ik Dx11 op mijn Vista krijgen??
Heel simpel via Windows update, deze zou automatisch de juiste update moeten downloaden en installeren, waarna jij Dx11 zou hebben. Werkt dit niet, of heb je geen zin in Windows Update, kun je hier de update handmatig downloaden.
32 bits Vista: 32 bits
64 bits Vista: 64 bits
Hoe werkt Eyefinity met meer dan 2 monitoren?? !:
Als je een gewone kaart hebt binnen de HD5xxx serie kun jij tot 3 monitoren gelijk aansturen, echter moet 1 beschikken over een monitor met een Displayport ingang om 3 schermen tegelijk aan te kunnen sturen.
Wil je meer dan 3, en maximaal 6 beeldschermen aansturen, dan zul je gebruik moeten maken van de "Eyefinity" versies van de HD5xxx serie, die hiervoor gemaakt zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y98/Darkasantion/ati-reviews.jpg

Hieronder staan links naar de meeste HD5xxx launch reviews.

HD58xx & HD59xx Series ReviewsHD57xx Series ReviewsATi EyeFinity Previews en reviews
Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y98/Darkasantion/ati-drivers.jpg
Drivers:
De nieuwste drivers voor de HD58xx serie kun je hier downloaden:
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
Eventueel kun je een BETA-driver uitproberen om zo eventuele een eventuele fix voor een game of dergelijk te krijgen. Deze worden vaak gepost in bekende forum's zoals Guru3D, Anandtech, en ook uiteraard tweakers.net

Een van de huidige BETA's is deze driver met een Dirt 2 Hotfix om CF in Dirt 2 in te schakelen:
http://support.amd.com/us...ve-Dirt2-performance.aspx
Mocht het nodig zijn, kun je hier de recentste OpenCL drivers downloaden(05-01-2010)
http://developer.amd.com/gpu/ATIStreamSDK/Pages/default.aspx
Afbeeldingslocatie: http://i3.photobucket.com/albums/y98/Darkasantion/ati-tools.jpg
MSI AfterBurner: Download
MSI introduceert met Afterburner een tool voor je grafische kaart, die gebaseerd is op RivaTuner. De utility, die gratis te downloaden is, stelt je in staat GPU, shader en geheugenfrequenties aan te passen, als ook de fansnelheid én indien de kaart beschikking heeft over digitale VRM's(vanaf de HD4xxx-serie) kun je ook het voltage van de core verhogen. Vanaf versie 1.40 (12-11) kun je dan ook eindelijk over de limieten van CCC clocken, echter vereist dit, om veiligheidsredenen, een kleine handmatige aanpassing.
How to staat hier: How-to
AMD GPU Clock Tool: Download
Met de Clock Tool kan je alle ATi kaarten overclocken (hoger dan ATi CCC) Let op, clocks blijven niet staan na een reboot.
ATI Tray Tools: Download
Het bekende ATI Tray Tools, dat nu eindelijk ook op Vista en Windows 7 werkt. Hiermee kun je clocks, fanspeeds en allerlei 3D settings mee tweaken, dus deze is zeker een aanrader.
Tip: Als je echt mooie IQ wilt, zet dan de LOD op -1 in plaats van 0. Ook moet het programma als administrator binnen Vista en Win 7 worden uitgevoerd, want anders zal het programma niet werken.
Biossen: Link
Op deze site kun je een andere BIOS voor jouw kaart downloaden, om deze erop te flashen, zodat je eventueel meer mogelijkheden met de kaart krijgt. Bijvoorbeeld een standaard Club3D-HD5870 naar een Asus HD5870 flashen, omdat je dan gebruikt kunt maken van Asus Smart Doctor, en een hogere limiet in CCC hebt.
Let op!!!:
Flashen van een videokaart is gevaarlijk en valt buiten de garantie, dus bereid je goed voor, want anders heb je straks een kaart die het helemaal niet meer doet!
Informatie
GPU-Z: Download
GPU-Z is een handige tool om de informatie van je kaart op te vragen. Onder andere de temperatuur van verschillende onderdelen.
Benchmarking
3D Mark: Website
Heel bekende benchmark software. Hoef verder geen uitleg lijkt mij. Let wel op dat je de Hotfix bij 06 gebruikt anders gaat hij niet verder.
Unigine Tropics: Website
DX9, DX10, DX10.1 en DX11 benchmark van de Unigine engine.
Froblins: Website
Tech Demo van ATI voor GPGPU op een HD48XX kaart. Laat AI en pathfinding afhandelen door de videokaart. Ook laat het DX10.1 en Tesselation zien.
AMD Ladybug DirectX 11 Demo: Website
AMD Techdemo voor DirectX 11 met een lieveheersbeestje
AMD Mecha DirectX 11 Demo: Website
AMD Techdemo voor DirectX 11 met een mecha, waarin je verschillende vernieuwing van Dx11 kunt bewonderen.

Mede mogelijk gemaakt door en dank aan:
Reinman
CJ
Vos
-The_Mask-
Vragen en of opmerkingen?:
Een DM kan je altijd sturen! :)

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-04 17:27
He,

Ik heb sinds kort de HD5770 erin zitten en nou vroeg ik mij af of ik op onderstaande foto geen hitte problemen ga krijgen?
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2928rva.jpg

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
hoe warm wordt hij onder load? binnen de marges=geen hitteprobleem..

mijn advies, ontstof je kast eens, want hij is wel erg vies..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Werkt ie niet als je hem in de gele slot zet? pci-e x1 kun je toch ook in een pci-e x16 plaatsen?

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-04 17:25
Links voor de openCl doen t niet :+

megaupload heeft t eea verwijderd ivm copyright gok ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 20:10

Fid3lity

Spectre X

"Unigine Tropics": Zegt DX 9.0, 10.0 en 10.1 benchmarks, maar Heaven hoort daar ook bij en die is DX11 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04 12:30
NickySantoro schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 20:47:
He,

Ik heb sinds kort de HD5770 erin zitten en nou vroeg ik mij af of ik op onderstaande foto geen hitte problemen ga krijgen?
[afbeelding]
Die V2's worden niet zo warm. En het grootste gedeelte van de fan is nog steeds vrij dus ik verwacht geen probleem. Hooguit 5-10c hogere temps maar dan zit je als het goed is nog niet eens op 80c.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:52
NickySantoro schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 20:47:
He,

[afbeelding]
Dit dus:
Bullus schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 21:23:
Werkt ie niet als je hem in de gele slot zet? pci-e x1 kun je toch ook in een pci-e x16 plaatsen?
Ja dat werkt, en als dat rode slot ook pci-e is, dan zou ik hem lekker daar in prikken. En inderdaad ook ff je kast goed schoonmaken.

@Astennu, waarom hogere temp accepteren als ie met een simpele handeling deze (drastisch) naar beneden kan krijgen? Komt allemaal weer ten goede van de levensduur van de kaart :)

[ Voor 12% gewijzigd door Gurneyhck op 03-04-2010 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-04 11:12
Hmmmz... een aantal dagen aan het werk met mijn nieuwe setup

Intel Core i7 930
Asus P6T SE
OCZ Platinum XTC 6 GB, PC3-10666, 1333 MHz, 7, Non-ECC, Kit Of 3 (totaal 12GB)
Scythe Mugen 2
Samsung Spinpoint F3 500GB en 1TB
Sapphire Radeon HD 5670 HM 1024 MB
Sony Optiarc AD-7240S S-ATA
Windows 7 x64 UK OEM

PC helemaal geinstalleerd met Windows 7 x64. Heeft drie dagen goed gedraaid. Images gemaakt etc. Vandaag de ATI drivers erop gezet (versie 10.3). Binnen 5 minuten was het hele scherm blauw/grijs en hielp alleen een reset. Ik had deze symptomen een aantal dagen terug ook al gehad toen ik voor de eerste keer Windows 7 op het systeem zette. Nu heb ik met tussenstappen mijn PC opnieuw opgebouwd tot ik zeker wist dat de setup stabiel was en weer een poging gedaan met de ATI Catalyst drivers 10.3 gedownload bij Sapphire. Aangezien na 5 minuten de PC weer compleet vast stond ben ik er zeker van dat het aan de drivers ligt. Het scherm wordt compleet grijs/blauwig en alleen een reset helpt.

Zonder die drivers heb ik niets aan de kaart en met de drivers niets aan mijn PC. Er staat al een RMA uit bij de leverancier. Ik neig er sterk naar om de kaart om te ruilen en geen kaart meer uit de 5xxx serie te nemen.
Weet iemand of dit probleem nou het befaamde GSOD is? Is de kaart kapot? Systeem is stock... niets aan overclocking gedaan.

Ervaring tot op heden dus... k*t :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Gurneyhck schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 11:54:

@Astennu, waarom hogere temp accepteren als ie met een simpele handeling deze (drastisch) naar beneden kan krijgen? Komt allemaal weer ten goede van de levensduur van de kaart :)
net of 80 max de kaart een jaar korter laat werken?

zou betekenen dat mijn 5870's die ook strak onder elkaar zitten dus eerder kapot gaan?

beetje rare beredenering.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 13:56

Darkasantion

Just keep swimming!

Topicstarter
KaWaReZ schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 00:49:
Links voor de openCl doen t niet :+

megaupload heeft t eea verwijderd ivm copyright gok ik zo
Blue-Tiger schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 09:25:
"Unigine Tropics": Zegt DX 9.0, 10.0 en 10.1 benchmarks, maar Heaven hoort daar ook bij en die is DX11 ;)
Dankje voor het opmerken, is aangepast :)

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
nedernakker schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 11:59:
[...]

zou betekenen dat mijn 5870's die ook strak onder elkaar zitten dus eerder kapot gaan?

De kans op het eerder falen van een chipje (hoeft niet per se de gpu te zijn!!) neemt dan inderdaad toe ja. Maar waarschijnlijk heeft iedereen zijn kaart al verkocht/vervangen op het moment dat dat zou gebeuren. Maar nogmaals waarom het (hele kleine) risico nemen als je het kan verkleinen met zo'n kleine handeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:06
Hotzenwalder schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 11:58:
Hmmmz... een aantal dagen aan het werk met mijn nieuwe setup

PC helemaal geinstalleerd met Windows 7 x64. Heeft drie dagen goed gedraaid. Images gemaakt etc. Vandaag de ATI drivers erop gezet (versie 10.3). Binnen 5 minuten was het hele scherm blauw/grijs en hielp alleen een reset. Ik had deze symptomen een aantal dagen terug ook al gehad toen ik voor de eerste keer Windows 7 op het systeem zette. Nu heb ik met tussenstappen mijn PC opnieuw opgebouwd tot ik zeker wist dat de setup stabiel was en weer een poging gedaan met de ATI Catalyst drivers 10.3 gedownload bij Sapphire. Aangezien na 5 minuten de PC weer compleet vast stond ben ik er zeker van dat het aan de drivers ligt. Het scherm wordt compleet grijs/blauwig en alleen een reset helpt.

Zonder die drivers heb ik niets aan de kaart en met de drivers niets aan mijn PC. Er staat al een RMA uit bij de leverancier. Ik neig er sterk naar om de kaart om te ruilen en geen kaart meer uit de 5xxx serie te nemen.
Weet iemand of dit probleem nou het befaamde GSOD is? Is de kaart kapot? Systeem is stock... niets aan overclocking gedaan.

Ervaring tot op heden dus... k*t :|
Waarschijnlijk is je videokaart gewoon brak. De GSOD-problemen zijn verholpen met de nieuwe drivers (ik had er eerst her en der last van, nu al 2-3 maanden nooit meer gehad, en ik heb ondertussen een stuk of tien verschillende kaarten getest.

Probeer anders ook eens de 10.2-drivers? En flash je mobo naar het nieuwste bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Gurneyhck schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 12:15:
[...]

De kans op het eerder falen van een chipje (hoeft niet per se de gpu te zijn!!) neemt dan inderdaad toe ja. Maar waarschijnlijk heeft iedereen zijn kaart al verkocht/vervangen op het moment dat dat zou gebeuren. Maar nogmaals waarom het (hele kleine) risico nemen als je het kan verkleinen met zo'n kleine handeling?
dit probleem zie ik eerder voorkomen bij mensen die een kant en klare pc kopen en dat ding onder een bureau zetten en hem er vervolgens tot hij vervangen wordt niet meer weghalen, slechte airflow, stof, slecht cablemanagement enzo. en dan nog zul je zien dat ie hardware jaren meegaat.

dit zal bij menig tweaker niet gebeuren. daarbij moeten die kaarten gewoon hun verwachtte levensduur kunnen draaien in zo een opstelling aangezien niet iedereen zo zorgvuldig omgaat met zijn spullen.

mocht er dan iets kapot gaan, dan zal het echt niet aan die 5 graden verschil liggen (uitgaande van die 80 graden max)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Nog een aanvulling: er is al een Eyefinity 6 op de markt, van Club3D:

http://tweakers.net/price...0-eyefinity6-edition.html

Dus dat kan ook weg bij de Q&A ;)

Tevens zijn er al een aantal Eyefinity (6) reviews te vinden:

http://www.pcper.com/article.php?aid=889
http://www.hexus.net/content/item.php?item=24023&page=3
http://www.tomshardware.c...5870-eyefinity6,2595.html

En een voorbeeldje met Eyefinity x24 :+

http://www.legitreviews.com/article/1069/1/

Mogen toegevoegd worden ;)

Plus... even kleine edit:

Eyefinity:
Van de HD5870 komt zoals gezegd nog een derde variant uit, namelijk de kaart waarvan de naam "Trillian" al gelekt was. Dit is een HD5870 met zes Mini Displayport aansluitingen (waar o.a. Apple enorm gek op is). Deze kaart zal op de markt verschijnen als "ATI Radeon HD5870 Eyefinity(6) Edition. De HD5870 is er dankzij Eyefinity toe in staat om 6 monitoren aan te sturen met elk een resolutie van 2560x1600. Door de Eyefinity techniek kan de Radeon HD5870 dit omvormen tot 1 resolutie van 7680x4800. De HD5870 Eyefinity(6) Edition zal zoals het er nu naar uit ziet standaard voorzien zijn van 2GB.

Dit moet worden: 7680x3200 :)

[ Voor 36% gewijzigd door Fid3lity op 03-04-2010 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102124

iemand trouwens een idee wanneer deze uitgeleverd worden aan de shops in benelux?
Asus Radeon HD 5870 Matrix 2048 MB

Zullen deze gelimiteerd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Anoniem: 102124 schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 13:38:
iemand trouwens een idee wanneer deze uitgeleverd worden aan de shops in benelux?
Asus Radeon HD 5870 Matrix 2048 MB

Zullen deze gelimiteerd zijn?
Dit is een ervaringentopic, je kunt je vraag beter stellen in het levertijden topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
nedernakker schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 12:38:
[...]

dit probleem zie ik eerder voorkomen bij mensen die een kant en klare pc kopen en dat ding onder een bureau zetten en hem er vervolgens tot hij vervangen wordt niet meer weghalen, slechte airflow, stof, slecht cablemanagement enzo. en dan nog zul je zien dat ie hardware jaren meegaat.

dit zal bij menig tweaker niet gebeuren. daarbij moeten die kaarten gewoon hun verwachtte levensduur kunnen draaien in zo een opstelling aangezien niet iedereen zo zorgvuldig omgaat met zijn spullen.

mocht er dan iets kapot gaan, dan zal het echt niet aan die 5 graden verschil liggen (uitgaande van die 80 graden max)
Mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Marc Rademaker schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 12:17:
[...]

Waarschijnlijk is je videokaart gewoon brak. De GSOD-problemen zijn verholpen met de nieuwe drivers (ik had er eerst her en der last van, nu al 2-3 maanden nooit meer gehad, en ik heb ondertussen een stuk of tien verschillende kaarten getest.

Probeer anders ook eens de 10.2-drivers? En flash je mobo naar het nieuwste bios.
Moederbord en chipset hebben allemaal de laatste drivers. Versie 10.2 helpt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Laptop van broer ff gebenched
Asus G51J
core i7 720QM
nV GTS360M

Unigine
Heaven Benchmark v2.0
FPS: 16.1
Scores: 406
Min FPS: 10.3
Max FPS: 29.5

Hardware
Binary: Windows 32bit Visual C++ 1500 Release Mar 7 2010
Operating system: Windows 7 (build 7600) 64bit
CPU model: Intel(R) Core(TM) i7 CPU Q 720 @ 1.60GHz
CPU flags: 1600MHz MMX SSE SSE2 SSE3 SSSE3 SSE41 SSE42 HTT
GPU model: NVIDIA GeForce GTS 360M 8.17.11.9716 1024Mb

Settings
Render: direct3d11
Mode: 1920x1080 fullscreen
Shaders: high
Textures: high
Filter: trilinear
Anisotropy: 4x
Occlusion: enabled
Refraction: enabled
Volumetric: enabled
Replication: disabled
Tessellation: disabled

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-03 09:05

Format-C

Tracing Rays

Dit is een ATi ervaringen topic hoor... ;) B)

[ Voor 11% gewijzigd door Format-C op 03-04-2010 17:35 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
:P
Wou even vergelijken met een ATI Mobile,iemand die kan testen? :7

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Heb nu een driver met versienummer 8.673.0.0 'kaal' erop staan (dus zonder Catalyst Manager en al die andere opties' en nog geen 'grey screen' gezien. Volgens onderstaande lijst zit deze driver ergens tussen versie 9.11 en 9.12. Volgens mij de 9.11 hotfix versie.
http://support.amd.com/us...s/Pages/radeonaiw_xp.aspx

De volgende stap is om de hele 9.11 hotfix suite te installeren incl. Catalyst manager en als dat stabiel blijft vanuit een schone image naar de 9.12 versie te gaan en dan 10.2 etc en te zien tot wanneer het stabiel blijft.

[ Voor 54% gewijzigd door Hotzenwalder op 03-04-2010 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
Heb sinds ik de OC op mn phenom wat lager heb gezet "geen" last meer gehad van zulke ongein met strepen enzo..... Bij mij knalde die er echter wel redelijk vaak uit met furmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hotzenwalder
Laatste versie drivers crashed nog steeds. Heb nu een driver met versie 8.690
http://support.amd.com/us...er-for-Radeon-HD5670.aspx

Is dacht ik versie 10.1. Werkt tot op heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
Btw... ik heb mn 5870 werkend gekregen met een 9800GT ernaast (physx en als het ff kan folding)

alleen nu laat fluidmark mn pc constant crashen na de 2de run :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Catalyst 10.5 bèta?

while the OGL driver is older than the march 29th release (10.3b OGL4.0 preview...*image below*), the 2D-3D driver versions are actually newer...
This is an early internal build of what should be Cat 10.5.

I had an earlier 8.72.0 internal build (what 10.4 should be based on) and these are newer based on driver build.
these are ''WOW'' drivers....... BFBC2 performance is much better than all 10.3 revisions, im averaging 80-100fps fully maxed now, at least 10fps gain (maybe more) IMO....

& these drivers have replaced the 2nd GPU temp on the 5970 which vanished after 9.12....its back!!

great work ATI.....
Afbeeldingslocatie: http://img180.imageshack.us/img180/9820/dwm2010040419095902.jpg
Download, oude wel eerst verwijderen graag. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
@Mask
Wel goede plaatje posten ;)
Afbeeldingslocatie: http://forums.guru3d.com/attachment.php?attachmentid=3452&d=1270383099

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157002

Vermoedelijk niet helemaal de juiste plek om deze vraag neer te zetten, maar ik zoek even bevestiging van mijn eigen bevindingen. Ik heb op het moment een Nvidia 7900GTO en mijn computer staat zo goed als 24/7 aan. Om een beetje op de stroomrekening te letten wilde ik deze vervangen door een nieuwere zuinigere kaart maar ik wil geen performance inleveren. De HD5xxx serie staat er als ik het goed heb om bekend een zeer laag idle verbruik te hebben.

Mijn keus als nieuwe kaart is dus gevallen op de HD5770, niet al te duur kaartje, zo goed als zeker sneller dan de huidige 7900GTO en ook idle verbruikt deze kaart minder dan mijn huidige kaart. Dat klopt toch allemaal of heb ik iets over het hoofd gezien? Ik ga de kaart voornamelijk gebruiken voor games en voor DXVA playback. Iemand nog andere leuke suggesties dan de HD5770?

Edit: Geluidsproductie is ook erg belangrijk voor mij, dat was ik even vergeten te vermelden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 157002 op 05-04-2010 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
-The_Mask- schreef op maandag 05 april 2010 @ 13:16:
Jij vind de Video Converter niet interessant? ;)
Nee, is al oud.Kon men al sinds ....HD4xxx?

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 353758

Leuk die performance in bfbc 2 maar met welke kaart en instellingen is dat?
Vast geen enkele 5870 of 5850.
Die drivers van laasts 10.3 geven overal 5% meer performance wat ik helaas in veel games niet trug kon vinden, enkel een boost in dirt 2 om heel eerlijk te zijn.

Ik hoop ook dat er nog wat aan dat flickering screen word gedaan met cfx in bc2 want dit is vet iritant.
en een singlekaart komt net wat te kort bij mij

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 353758 op 05-04-2010 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 353758 schreef op maandag 05 april 2010 @ 13:27:
[...]

Kijk het topic daar even door zou ik zeggen.
Ik hoop ook dat er nog wat aan dat flickering screen word gedaan met cfx in bc2 want dit is vet iritant.
horizontal lines & weapon flicker are gone for me in BFBC2 too....
;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
Anoniem: 157002 schreef op maandag 05 april 2010 @ 13:22:
Vermoedelijk niet helemaal de juiste plek om deze vraag neer te zetten, maar ik zoek even bevestiging van mijn eigen bevindingen. Ik heb op het moment een Nvidia 7900GTO en mijn computer staat zo goed als 24/7 aan. Om een beetje op de stroomrekening te letten wilde ik deze vervangen door een nieuwere zuinigere kaart maar ik wil geen performance inleveren. De HD5xxx serie staat er als ik het goed heb om bekend een zeer laag idle verbruik te hebben.

Mijn keus als nieuwe kaart is dus gevallen op de HD5770, niet al te duur kaartje, zo goed als zeker sneller dan de huidige 7900GTO en ook idle verbruikt deze kaart minder dan mijn huidige kaart. Dat klopt toch allemaal of heb ik iets over het hoofd gezien? Ik ga de kaart voornamelijk gebruiken voor games en voor DXVA playback. Iemand nog andere leuke suggesties dan de HD5770?

Edit: Geluidsproductie is ook erg belangrijk voor mij, dat was ik even vergeten te vermelden :)
Ik weet niet hoeveel herrie een 7900GTO maakt, maar je hebt het bij het rechte eind. De HD 5770 is denk ik 3 keer zo snel, misschien wel 4 keer zo snel. Verbruikt 20W of zo in idle, en ik vind ze ook redelijk stil. Minder dan 20W idle verbruik zul je niet snel vinden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
Overigens Astennu, vraagje aan jou. Heb je DoW: Chaos Rising gespeeld met eyefinity ? Ik heb namelijk een bug tijdens het loadout scherm, waar je kunt kiezen welke squads je meeneemt op de volgende missie.

Ook is het mij opgevallen dat het beeld in bijvoorbeeld Just Cause 2 maar ook in Dragon Age, erg uitgerekt wordt. Zou dat te verhelpen zijn met een fov-fixer ? In Dirt 2 of in CoD: MW2 is het een stuk minder en in HAWX zie ik het eigenlijk helemaal niet ...

[ Voor 99% gewijzigd door Marc Rademaker op 05-04-2010 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik wacht eerst nog wel ff af, met 1 van de laatste Cat 10.3 beta's waren er een hoop mensen die BSOD's kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
[...]

antw graag?

[ Voor 3% gewijzigd door KaWaReZ op 05-04-2010 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
De nete... gewoon blind overheen gelezen -_-

Anyway is dit any good?
Had tijdens de assemblage enzo me helemaal voorgenomen een enigszins goeie review te maken,
hoop dat het wat is: productreview: Club3D HD 5870 1GB (CGAX-58724IDP) review door KaWaReZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Je zei het zelf al: het gaat meer om de WC-setup dan om de prestaties zelf in jouw review. Weinig mis mee dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-The_Mask- schreef op maandag 05 april 2010 @ 13:31:
[...]
Kijk het topic daar even door zou ik zeggen.
[...]

[...]
;)
Hey ik dacht al (of had zo'n idee) dat het van 3dguru kwam, helaas word er ook veel gelogen door mensen
over de performance enzo. Het is een leuke site maar de members daar houden elkaar ook wel vaak voor
de gek. Maar goed een testje zelf doen kan niet veel kwaard dus zal zelf wel ff kijken of
die performance winst in bfbc2 echt is en of die flichering screen ook weg is.

Iig thnx (ik heb weer wat te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04 12:30
nedernakker schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 11:59:
[...]

Van de 10 jaar die zo'n kaart werkt als niet langer. Het is een feit dat hoge temperaturen voor spullen niet goed zijn. Deze chips zijn gewoon gemaakt voor temps van 80c Daar niet van. Maar dan kan het nog steeds zo zijn dat ze met lagere temps langer mee gaan. Dit is met alles. Met je auto met je tv enz.

Ik zou me daar maar niet druk om maken tegen die tijd heb jij die kaart al lang niet meer. Na 10 jaar is de performance zo laag. En de waarde ook. Dat het niet uit maakt als hij dan een half jaar eerder kapot zou gaan.
Marc Rademaker schreef op maandag 05 april 2010 @ 14:16:
Overigens Astennu, vraagje aan jou. Heb je DoW: Chaos Rising gespeeld met eyefinity ? Ik heb namelijk een bug tijdens het loadout scherm, waar je kunt kiezen welke squads je meeneemt op de volgende missie.

Ook is het mij opgevallen dat het beeld in bijvoorbeeld Just Cause 2 maar ook in Dragon Age, erg uitgerekt wordt. Zou dat te verhelpen zijn met een fov-fixer ? In Dirt 2 of in CoD: MW2 is het een stuk minder en in HAWX zie ik het eigenlijk helemaal niet ...
Ik heb alleen Multiplayer op eyefinity gedaan. niet de campaign mode. Dus dat zou ik dan moeten proberen.

En dat van COD MW2 klopt. Is daardoor ook onspeelbaar op inet dan ben je zo zwaar in het nadeel dat je beter niet kunt spelen.

[ Voor 38% gewijzigd door Astennu op 06-04-2010 12:15 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zie trouwens geen nut in OGL. Er zijn namelijk bijna geen games die met OGL draaien als je windows hebt. Dan word DX gebruikt. Ik zie er alleen nut in als je geen gebruikt maakt van windows en dan nog is de vraag welke games ik dan nog kan spelen?
Tesselation werkt ook niet met OGL 4.0 want in heaven 2.0 blijft de dx11opties gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 12:46
Marc Rademaker schreef op maandag 05 april 2010 @ 14:16:

Gewoon even hier scrollen:
http://www.widescreengami...37ad4c489ad0f2b43f250de43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-03 18:35

Colan

sucks @ solderen

heeft iemand anders hier toevallig de combinatie 10.3 drivers met Anno 1404?

ik kan sinds de installatie van 10.3 hem niet meer starten in DX10, maar als ik DX9 forceer werkt als als een zonnetje... :X

Simplicity is de bom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
setup van anno ff runnen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
[...]

Die drivers van laasts 10.3 geven overal 5% meer performance wat ik helaas in veel games niet trug kon vinden, enkel een boost in dirt 2 om heel eerlijk te zijn.

:Y

ik haal met een single hier meestal wel een steady 60 fps... dus vsync stond al uit misschien of op een lagere resolutie dan 1920x1200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-04 11:26
@peakaboo welke clocks met je 5870? Want toen ik het nog speelde haalde ik die 60 fps niet met een 5850@5870 clocks op 1680*1050 met alles max.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik haal met 4xAA aan alles high dx11 1920x1080 gemiddeld 60-65 fps
alleen heb ik een optie uit staan voor schaduw effecten. Met dit geval aan heb ik 10fps minder ofzo.
CFX uit 900-1200mhz 5870.Geheugen van deze kaartjes kun je geloofik beter niet overklocken

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 353758 op 06-04-2010 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:57
Anoniem: 353758 schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 13:57:
Geheugen van deze kaartjes kun je geloofik beter niet overklocken
Kun je op zich gewoon doen hoor. Ik heb het geheugen van mn HD5870 van 1200 naar 1300 Mhz geklokt en zie wel verbeterde resultaten, hoewel de core wel wat meer verschil maakt

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denheer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-04 19:32
Ik heb deze geinstalleerd en met BFBC2 zijn de streepjes/flikkeringen minder geworden maar nog niet geheel weg (2x XFX 5870 XXX in crossfire).

Met de 10.3b drivers had ik zo'n 80-140 FPS en met deze '10.5 beta' drivers lijkt het erop dat de minimale fps omhoog is gegaan en de maximale naar beneden, ik zit nu vrijwel de hele tijd rond de 100fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Astennu schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 10:23:
[...]

Van de 10 jaar die zo'n kaart werkt als niet langer. Het is een feit dat hoge temperaturen voor spullen niet goed zijn. Deze chips zijn gewoon gemaakt voor temps van 80c Daar niet van. Maar dan kan het nog steeds zo zijn dat ze met lagere temps langer mee gaan. Dit is met alles. Met je auto met je tv enz.

Ik zou me daar maar niet druk om maken tegen die tijd heb jij die kaart al lang niet meer. Na 10 jaar is de performance zo laag. En de waarde ook. Dat het niet uit maakt als hij dan een half jaar eerder kapot zou gaan.
dat bedoelde ik ook te benadrukken, AMD/ATI gaat niet uit van dat alleen tweakers hun producten kopen en met fluwelen handschoentjes hun kast stofvrij houden en als idioten cable managen en airflow creeëren om dat ze de koelste pc willen.

ze gaan uit van jan met de korte achternaam die dat ding onder een bureau werpen en piepen als het niet werkt. welke doorsnee gebruiker houdt überhaupt rekening met temperaturen?

Mijns inziens geld die 10 jaar dus voor de gemiddelde gebruiker, en die van 'ons' wordt 12.

zolang die kaart niet throttled en maxed op 80 graden zou ik mer er dus niet eens zorgen om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

denheer schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 15:50:
[...]

Ik heb deze geinstalleerd en met BFBC2 zijn de streepjes/flikkeringen minder geworden maar nog niet geheel weg (2x XFX 5870 XXX in crossfire).
Moet je even 2x ALT-Enteren in BFBC2 als je streepjes hebt. Weg streepjes. :)

[ Voor 106% gewijzigd door Format-C op 06-04-2010 18:09 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Format-C schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 18:08:
[...]

Moet je even 2x ALT-Enteren in BFBC2 als je streepjes hebt. Weg streepjes. :)
of even in de opties een niveau AA hoger of lager, terug naar spel en dan weer terug naar waar je op stond, ben je het ook kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
An1mA schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 13:51:
@peakaboo welke clocks met je 5870? Want toen ik het nog speelde haalde ik die 60 fps niet met een 5850@5870 clocks op 1680*1050 met alles max.
1920x1200 4xAA 16xAF alles hoogste setting en opties enabled

5870 @ 875/1225mhz

:W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-04 13:03
Ik heb met de Sapphire HD5870 icm BFBC2 een probleem....

Als ik aan het gamen ben gaat het allemaal prima. ik heb geen flickeringen.
Er komt ongeveer om de 10 minuten een soort frame-lag. dan blijft het beeld gedurende 6 seconden om de seconde één seconde stilstaan. dat gebeurt helaas regelmatig.

iemand een idee? ik heb vanaf 10.3 naar 10.5beta drivers geinstalleerd. beide werkten niet.

Ook heb ik met de BFBC2 config launcher DX9 ingesteld als versie, omdat daarmee de load-times een STUK beter zijn.

Crypter

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Check je taskmanager eens op onverwachte activiteiten van je harde schijf? Wilde gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-04 17:27
Gurneyhck schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 11:54:
[...]

Dit dus:

[...]

Ja dat werkt, en als dat rode slot ook pci-e is, dan zou ik hem lekker daar in prikken. En inderdaad ook ff je kast goed schoonmaken.

Bedankt voor de reacties, beetje late reactie maar kom net terug van vakantie ;)

Dus wat jullie zeggen is het dus mogelijk om mijn geluidskaartje die nu in de pci-e x1 zit gewoon in die gele slot pci-e x16 te stoppen?

En ja ik zal hem even stofvrij maken ;)

edit: Het is gelukt :) Thanks

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
Crypter schreef op woensdag 07 april 2010 @ 10:29:
Ik heb met de Sapphire HD5870 icm BFBC2 een probleem....

Als ik aan het gamen ben gaat het allemaal prima. ik heb geen flickeringen.
Er komt ongeveer om de 10 minuten een soort frame-lag. dan blijft het beeld gedurende 6 seconden om de seconde één seconde stilstaan. dat gebeurt helaas regelmatig.

iemand een idee? ik heb vanaf 10.3 naar 10.5beta drivers geinstalleerd. beide werkten niet.

Ook heb ik met de BFBC2 config launcher DX9 ingesteld als versie, omdat daarmee de load-times een STUK beter zijn.

Crypter
ik heb zoiets juist constant gehad met UT2k4 mod: TOC. Na een reboot was het weer normaal.
Ben je toevallig ook aan het crunchen geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310225

Hebben meer mensen last van een ZEER instabiel systeem in 2d?
Heb een HD5970 met 10.3 driver (clean windows install + drivers).
Ongeclocked en overclocked is het resultaat hetzelfde..
In 2d met grote regelmaat (om de 5 min) screenfreezes en dan na 30 sec keert alles weer terug met het bericht;
"Amd driver crashed and restored" o.i.d.
Ook minstens 1 keer per uur een BSOD..

In 3d gaat alles perfect en altijd stabiel.. nog 0 crashes gehad in welke game dan ook.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colan

Colan

sucks @ solderen

KaWaReZ schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 12:46:
setup van anno ff runnen ofzo?
uiteraard geprobeerd, en de patches er ook opnieuw overheen gegooid

hij freezed bij het ubisoft filmpje (eerste filmpje van de introfilmpjes, minimaliseert dan, en blijft verdergaan met de audio, als ik hem maximaliseer dan gaat hij knipperen van en naar de taskbar :?

Simplicity is de bom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaWaReZ
welk os?

probeer ook eens de stream enz te installen, of de "10.5" .

geen voedingproblemen?

edit: @ Colan: vaag...
Lijkt mij een incompatibiliteit met de game zelf... Is er iets van een safe mode?

[ Voor 35% gewijzigd door KaWaReZ op 07-04-2010 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colan

Colan

sucks @ solderen

nope, alleen DX9 mode

het werkte onder de oude drivers wel, maar 10.3 bevalt me verder helemaal prima

ik zal die 10.5 beta drivers er wel eens tegenaan gooien

[edit]
beta-drivers doen het wel weer zoals het hoort...weirde shit :/

[ Voor 18% gewijzigd door Colan op 09-04-2010 10:43 ]

Simplicity is de bom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310225

KaWaReZ schreef op woensdag 07 april 2010 @ 14:47:
welk os?

probeer ook eens de stream enz te installen, of de "10.5" .

geen voedingproblemen?

edit: @ Colan: vaag...
Lijkt mij een incompatibiliteit met de game zelf... Is er iets van een safe mode?
Windows 7 64 bit.
Wat is de stream??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
@Predator
Denk dat het probleem moet zoeken in Powerplay, na inactiviteit (in 2d modus) gaat de 2e gpu "uit" ,dat zal misschien verklaren dat ie om de 5min crashed.

Is windows 7 uptodate?

Volgens mij kun je die powerplay uitzetten ergens in de regedit.

edit;
Probeer eens aero uit te zetten en kijk of je nog steeds crashes hebt

[ Voor 13% gewijzigd door Bullus op 07-04-2010 15:49 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
KaWaReZ schreef op woensdag 07 april 2010 @ 12:03:
[...]

ik heb zoiets juist constant gehad met UT2k4 mod: TOC. Na een reboot was het weer normaal.
Ben je toevallig ook aan het crunchen geweest?
Nee.. dit is echt een probleem die ergens anders vanaf hangt. ik had het eerder al, maar ook na een nieuwe install van windows 7 blijft het probleem.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberman18
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-11-2022
@Crypter: Had gister avond het zelfde probleem als jouw zie ik in BC2, steeds om de paar minuten een enorme lag en best wel irritant na een tijdje. Heb hier een asus 5870 en moet zeggen dat ik hem gister iets sneller geclocked had @900 mhz en geheugen std. gelaten, geen idee of het er iets mee te maken heeft. Zal is kijken of ik het straks nog steeds heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
Tja.... zelf na een verse install met 10.3 dezelfde problemen... erg lastig

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:17

defcon84

Multipass?

Ik had het dit weekend ook een paar maal met 10.3a. Idd elke 10 minuten 1fps voor ongeveer 5 seconden. Maar gisteren avond geen last meer van gehad.

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351481

Colan schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 11:53:
heeft iemand anders hier toevallig de combinatie 10.3 drivers met Anno 1404?

ik kan sinds de installatie van 10.3 hem niet meer starten in DX10, maar als ik DX9 forceer werkt als als een zonnetje... :X
Werkt perfect hier met de 10.3 drivers en een Asus 5850! Ik heb wel het zelfde probleem met opstarten, maar een simpele alt-tab en ik zit in-game.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 351481 op 09-04-2010 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Bij mij flipte m'n Audiosurf laatst met de 10.3 WHQL-drivers op m'n HD5770. Hij wilt dan niet fatsoenlijk naar fullscreen switchen en dat is best jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 09:05
Deze Nvidia fanboy gaat vreemd en heeft een ATI bestelt! :D (9800GT naar HD5870)

Hierbij verklaar ik geen Nvidia fanboy meer te zijn. Lekker BFBC2 proberen met mijn nieuwe kaart morgen :D

Ik schat een leuke vooruitgang in en zal zeker een review schrijven vanuit het ex-nvidia-fanboy oogpunt :P

Hopelijk hoef ik mijn PC niet opnieuw te installeren; ondanks dat het een praktisch verse installatie is heb ik geen geduld beschikbaar om heel windows opnieuw te installeren.

Ik maak me wel een beetje zorgen om alle problemen die ik hier lees, maar ik ga er vanuit dat hier alleen maar problemen gepost worden en dat je tevreden klanten niet hoort.

[ Voor 15% gewijzigd door Gamebuster op 09-04-2010 17:19 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Gamebuster schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 17:18:
Hopelijk hoef ik mijn PC niet opnieuw te installeren; ondanks dat het een praktisch verse installatie is heb ik geen geduld beschikbaar om heel windows opnieuw te installeren.
Van Groen naar Rood of Rood naar Groen : REINSTALL !!!

Je kan het proberen, maar niet zeuren als het mis gaat :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
nero355 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 17:22:
[...]

Van Groen naar Rood of Rood naar Groen : REINSTALL !!!

Je kan het proberen, maar niet zeuren als het mis gaat :P
Dat is precies het geval: ik ga het proberen, maar als het niet lukt (zeer waarschijnlijk helaas), reinstall. :P
Ik weet het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
Gamebuster schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 17:56:
[...]

Dat is precies het geval: ik ga het proberen, maar als het niet lukt (zeer waarschijnlijk helaas), reinstall. :P
Ik weet het :P
Nou, als je driver cleaner gebruikt voor je de nieuwe kaart installeert kan ik je haast verzekeren dat het goed werkt. Al zo vaak zo gedaan de laatste jaren en nooit enig probleem.

En al helemaal met windows 7, dat support het draaien van ATI en Nvidia drivers naast elkaar dus een probleem met switchen tussen deze twee kan ik me dan al helemaal niet meer voorstellen.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
anathema schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 18:00:
[...]

Nou, als je driver cleaner gebruikt voor je de nieuwe kaart installeert kan ik je haast verzekeren dat het goed werkt. Al zo vaak zo gedaan de laatste jaren en nooit enig probleem.

En al helemaal met windows 7, dat support het draaien van ATI en Nvidia drivers naast elkaar dus een probleem met switchen tussen deze twee kan ik me dan al helemaal niet meer voorstellen.
Heb wel windows 7, dus... :D
Drivercleaner zal ik dan ook gebruiken :)

Maar als je dat al "zo vaak" gedaan hebt, hoevaak wissel jij dan van videokaart? :+

[ Voor 11% gewijzigd door Gamebuster op 09-04-2010 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351481

Gamebuster schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 19:54:
[...]
hoevaak wissel jij dan van videokaart? :+
Ik ben van een XFX 4870 1gb naar een XFX 9800GX2 naar een Asus 5850 gegaan. (Geen XFX meer voor mij, heb met beide kaarten temperatuur/artifact problemen gehad.) Dit alles binnen dezelfde Windows install en geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
Gamebuster schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 19:54:
[...]

Maar als je dat al "zo vaak" gedaan hebt, hoevaak wissel jij dan van videokaart? :+
Een stuk vaker dan eigenlijk nodig. ;)

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan iemand zien of de ingame AA ook werkt?
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/11/1270987820-860.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/11/1270987970-20.jpg

Nog een vraagje eingelijk. Welke AA kan ik beter gebruiken ingame of via het ccc en dan Edge detect ?
Het gaat hier om de 5870

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 353758 op 11-04-2010 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je het tweede plaatje neemt en kijkt naar de balken in het midden lijkt het erop dat je geen AA gebruikt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:38

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

rivatuner installeren , 3d3overider.exe gebruiken zodat Vsync het doet, samen met tripple buffering voor DirectX en heb je een veel mooier en 'steadier' plaatje, werkt goed, 4x AA en 16x AF in game, alleen in heavy scenes in rook dropt hij net onder 60 in Multiplayer...

4ghz i7, 6gb DDR3, single 5870 950/1250

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-The_Mask- schreef op zondag 11 april 2010 @ 16:58:
Als je het tweede plaatje neemt en kijkt naar de balken in het midden lijkt het erop dat je geen AA gebruikt.
Mmm dan werkt AA niet meer in bf bc2 met del laatste whql drivers van ati.
Als ik AA uit zet krijg ik trouwens wel meer fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 353758 schreef op zondag 11 april 2010 @ 22:11:
Als ik AA uit zet krijg ik trouwens wel meer fps
Dan is het simpel dan werkt het wel. :p
Maar heb je geen twee dezelfde plaatjes één met en één zonder AA, want dat vergelijkt natuurlijk veel beter.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moet ik dan maar ff doen om het verschil te zien.
Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zonder AA

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/11/1271009993-950.jpg

Met 8xAA
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/11/1271010030-630.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 353758 op 11-04-2010 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Zo te zien werkt het wel.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jeps dat idee krijg ik ook na het zien van de streepjes die een lijn word met AA aan.
Gelukkig want scherpte in de verte is wel handig voor het aimen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mmmm v-synce werkt helaas niet in bfbc2 metde huidige ati drivers. Maar dat maakt ook niet uit
want speelt niet lekker vind ik, alles gaat dan iets wat vertraagd. Voor MP is het dus niet erg handig voor mij.
Ik ben veder blij dat mijn 5870's goed werken, ik heb er al 2 weg moeten doen vanwege een productie fout in het geheugen. Ik en veel anderen hebben dit mee mogen maken en dat was zeer vervelend. Maar goed ik heb nu een goed werkenende kaart(en). Zo te zien is nvidia niet de eenige met fouten in zijn g80 kaarten

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 353758 op 12-04-2010 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Tip om v-sync te forceren:

D3DOverrider.

Of even googlelen op "D3DOverrider Rivatuner".

:)

[ Voor 15% gewijzigd door Format-C op 12-04-2010 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou jah alleen voor battlefield gebruik ik geen riva, via het ccc kan het ook want heb verder al afterburner draaien voor het oc-en. Ik wil niet te veel sooi op mijnpc instaleren en dan tegen elkaar in gaan werken.
V-synce in online shooers hebik trouwens ook liever uit, het vertraagd het beeld een beetje, en dat vind ik lastig vooral met online shooters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Je hoeft Rivatuner er ook niet voor te installeren.

Sterker nog; D3DOverrider hoef je helemaal niet te installen. :)

Het is gewoon een los appje/ icoontje die je kan opstarten en v-sync en triple buffer kan in- of uitschakelen. Het is een onderdeeltje dat meegeleverd wordt bij Rivatuner. Als je Rivatuner download en hebt uitgepakt, kan je het bestandje zo opzoeken, bewaren in een los mapje waar je maar wilt, een snelkoppeling in de taakbalk of bureaublad zetten, en de rest van Rivatuner wegflikkeren. :)

Via CCC forceren werkt 8 van de 10x niet. Als het op forceren aankomt is CCC naadje. Dan kan je beter ATi Tray Tools gebruiken.

Edit; wel vaag dat ATi zoveel lag geeft als je V-Sync aanzet. Daar heb ik hier ook last van. Ik had er bij vorige series en bij nV minder last van...

[ Voor 50% gewijzigd door Format-C op 12-04-2010 12:44 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hey dat zelfde progamma zit ook bij msi afterburner, staat ook bij D3DOverdriver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

OK. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

:X Wat doe je met 8xAA op zo'n resolutie :? 2xAA is meer dan genoeg boven de 1600x1200/1680x1050 !!

Je hebt dan veel meer aan AF als je scherpte in de verte wil :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-04 11:26
nero355 schreef op maandag 12 april 2010 @ 17:26:
[...]

:X Wat doe je met 8xAA op zo'n resolutie :? 2xAA is meer dan genoeg boven de 1600x1200/1680x1050 !!

Je hebt dan veel meer aan AF als je scherpte in de verte wil :)
Omdat het KAN :P

Maar verklaar je nader waarom meer dan 2xaa overkill is?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

100% mee eens meestal, maar nu is het zonde van je rekenkracht :D
Maar verklaar je nader waarom meer dan 2xaa overkill is?
Je ziet het niet gewoon en vooral in een FPS : Je bent dan te druk bezig !!

Zoek maar eens wat ATI vs. nVidia vergelijkingen op met AA en AF ... er zijn dan echt momenten dat je geen verschil meer ziet. Vooral na 4xAA maar op een beetje resolutie is 2xAA echt genoeg gewoon.
Gooi AF lekker omhoog ergens richting 4x of 8x dat is veel leuker ;) Weet effe niet wat "de maximale nut" was zeg maar. Ook daaraan zit een limiet helaas ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
nero355 schreef op maandag 12 april 2010 @ 17:26:
[...]

Dat heeft op zich niet met resolutie te maken toch? Hogere resoluties betekent in het algemeen grotere monitoren waar je dan kartels dan net zo goed ziet als kleinere monitoren met lagere resoluties. Ik speel niet graag met minder dan 4XAA op mn Hanns.G 28" met 1920X1200 want dat zie je maar al te goed. 2XAA doet net wat te weinig tegen aliasing vind ik.

8XAA vind ik daarentegen inderdaad wel een wat onzinnige setting, dat verschil met 4XAA is niet meer zichtbaar tijdens gameplay en zelfs op screenshots moet je goed kijken...
AF kan altijd wel op 16X dacht ik, neemt nauwelijks performance tegenwoordig.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wie heeft er nog een aanrader wat betreft AA-settings? Ik zit een beetje te rommelen op 1680x1050 en soms 1440x900 met de modernste games @ HD5770.

2xSSAA was wel ok maar ervoor draaide ik ingame 4xAA (MSAA waarschijnlijk) en gek genoeg ging dat beter. Zoek dus een instelling waarbij je zo glad mogelijke output hebt met zo min mogelijk performanceverlies.
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste