AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Fractal Design Pop mini air
Vroeger moesten games een profiel in de drivers hebben om crossfire te kunnen gebruiken, tegenwoordig schijnt dat niet meer zo te zijn en kunnen zelf profielen toegevoegd worden.
Werkt dit goed?
Reden dat ik dit vraag is: binnenkort komt Testdriveunlimited2 uit en daar zijn nog geen profielen voor en de ontwikkelaars weten nog niet of die ook gemaakt zal worden.
Om toch op goede snelheid en met alle eyecandy aan te spelen, zat ik te denken aan een tweede 5870. Maar dit heeft natuurlijk alleen zin als het profiel ingevoerd kan worden en er een goede kans is dat het ook werkt/helpt
Ik had hiervoor 2 x 8800gts in sli en daar was het vrij simpel.
ten eerste:
-Als ik mijn PC uitzet,dan zie ik het beeld verdwijnen met horizontale strepen.Lijkt wel alsof systeem op VGA drivers werkt.
Normaal wordt het Windows 7 scherm heel soepel donker,maar nu dus niet.
verder doet Slaapstand sinds de nieuwe kaart niet meer.
Zodra ik op Slaapstand druk wordt het scherm donker om dan heel snel weer tevoorschijn te komen.
Ik heb al alles uitgezet in apparaten beheer (muis,toetsenbord en netwerkkaart moge systeem niet wakker maken)
Ik maak gebruik van de aller laatste ATI drivers (vanmiddag nog geinstalleerd)
Wanneer ik bijvoorbeeld wow gespeeld heb is er niks aan de hand, vervolgens start ik SC2 op, en om de paar minuten flikkert het scherm voor ~20 seconden. en als dit 2 a 3x gebeurt is crasht de pc. en reboot en vertelt windows mij dat mijn vga kaart is gestopt met werken.
ander symptoom is wanneer ik een game gespeelt heb (maakt niet uit welke) en ik een beetje ga internetten,youtuben hij na +- 5 min keihard vastloopt zoals hierboven ook vermeld.
wanneer ik dan reboot en ga internetten is er niks aan de hand.
In het kort lijkt het dus dat ik 1 handeling kan doen na een reboot (game of internet), en dan blijft de machine stabiel.
Windows 7
Laatste catalyst drivers, maar ik heb dit al tijden.
Asus p5b
Intel Core Duo E6600
Wat heb ik inmiddels gedaan?
Meerdere herinstallaties
Recente drivers
Ik heb ook Sapphire gecontacteerd en zij raden mij een bios flash aan, wat ik an sich ook wel weel doen, maar na de stappen gevolgd te hebben, krijg ik voor het flashen een p/n missmatch.
wat er mij op doet lijken dat ik het verkeerde bios bestand gekregen heb.
op verzoek van Sapphire heb ik deze informatie die op de kaart staat vertrekt:
Serial number: A100400042515
SKU: 11163-02
PN: 288-1E147-001SA
Kan iemand mij helpen waar ik de meeste recente orginele bios kan vinden? (overclocken is geen must voor mij ik wil eerst dat ie eens goed gaat werken
Heb je alle chipset drivers geïnstalleerd van je moederbord en dergelijke? Als ik dat vergeet zal ik hem ook niet in slaapstand kunnen krijgen.seninha schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 19:46:
Sinds ik mijn 4870 vervangen heb voor een HD5870 heb volgende problemen.
ten eerste:
-Als ik mijn PC uitzet,dan zie ik het beeld verdwijnen met horizontale strepen.Lijkt wel alsof systeem op VGA drivers werkt.
Normaal wordt het Windows 7 scherm heel soepel donker,maar nu dus niet.
verder doet Slaapstand sinds de nieuwe kaart niet meer.
Zodra ik op Slaapstand druk wordt het scherm donker om dan heel snel weer tevoorschijn te komen.
Ik heb al alles uitgezet in apparaten beheer (muis,toetsenbord en netwerkkaart moge systeem niet wakker maken)
Ik maak gebruik van de aller laatste ATI drivers (vanmiddag nog geinstalleerd)
ja dat klopt, maar het vage is hij blijft een missmatch geven... ik gebruik atiflash vanaf een bootable usb drive.Zandpad schreef op maandag 14 februari 2011 @ 11:13:
http://www.techpowerup.com/gpudb/
Hier staat elk mogelijke BIOS op
Terwijl alle andere indicatoren inderdaad lijken overeen te komen dat het de juiste bios is voor deze kaart. maar met alle verschillende force options flashed hij maar niet
P/N Mismatched:
Old p/n: 113-E14701-X06
New p/n: 113-C01002-S2A
error 0FLO1
Edit:
Flashen is eindelijk gelukt door : " atiflash -unlockrom 0"
nu hopen dat het het fixed
[ Voor 8% gewijzigd door Valkyre op 15-02-2011 23:17 ]
Ik ben nu bijna een jaar tevreden met mijn 5850, maar met de komst van Crysis 2 etc zit ik aan een upgrade te denken.
Nu kan ik mijn 5850 verkopen (€110-130) en dan een 6950 halen (€240 euro) dus dan zou ik €110-130 moeten bijbetalen. Maar ik kan er ook ervoor kiezen om een 5850 er bij te kopen voor die 110-130 euro.
Wat lijkt jullie nu beter? ( dus 2x 5850 of 1x 6950)?
Ik hoor graag over jullie 5850 crossfire ervaringen
Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris
Chipset drivers zijn geinstalleerd.Verder geen andere Moederbord driver, want alles werkt out of the box.Dijkertje schreef op maandag 14 februari 2011 @ 12:47:
[...]
Heb je alle chipset drivers geïnstalleerd van je moederbord en dergelijke? Als ik dat vergeet zal ik hem ook niet in slaapstand kunnen krijgen.
Snap er echt niets van.
Krijg het met geen mogelijkheid aan de praat.
Videokaart doet het op zich perfect want CoD Black Ops draait perfect.
als je een goede voeding hebt (min 700W) is crossfire echt een aanraderWillie Billie schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 01:29:
Ik vroeg me af of hier nog veel 5850 crossfire gebruikers zijn
Ik ben nu bijna een jaar tevreden met mijn 5850, maar met de komst van Crysis 2 etc zit ik aan een upgrade te denken.
Nu kan ik mijn 5850 verkopen (€110-130) en dan een 6950 halen (€240 euro) dus dan zou ik €110-130 moeten bijbetalen. Maar ik kan er ook ervoor kiezen om een 5850 er bij te kopen voor die 110-130 euro.
Wat lijkt jullie nu beter? ( dus 2x 5850 of 1x 6950)?
Ik hoor graag over jullie 5850 crossfire ervaringen
ik draai sindskort op 2x Sapphire DH 5830 MW2-Edition en het bevalt me prima!
alleen met mijn schamele 620w voedingje moest ik wel onnodige hardware uitpluggen om de boel werkend te krijgen (nieuwe al besteld)
zie ook:
http://3dmark.com/3dm11/650075
en
productreview: Sapphire HD5830 1GB GDDR5 PCI-E (Game Edition) review door JoSchaap
GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET
Ik heb sinds enige tijd, bij het kijken van mkv.files, ontzettend blokkerig beeld in sommige gedeeltes van het beeld. Ik heb echt al van alles geprobeerd dit te fixen. Ik begin nu echt te denken dat het met mijn videokaart te maken heeft, aangezien ik toch wel zon'n beetje alles geprobeerd heb.
Mijn config is:
asrock 870 extreme 3
AMD Athlon X2 255
4GB Geil Ram
Radeon 5770 HAWX
Windows 7 ultimate 64 (helemaal up-to-date)
dit via HDMI op mijn Philips pfl7605 aangesloten.
Wat ik allemaal geprobeerd heb:
- Ten eerste gekeken naar mijn codecs, met iemand op het forum van Combined Community Codec Pack gekeken. Geen resultaat wat de blokken betreft. Ik heb toen RESET ALL SETTINGS aangevinkt in het codeck pack, nog steeds hetzelfde. Verschillende players geprobeerd (Media Player Classic, VLC. Mplayer etc etc), ALLEMAAL hadden ze er last van.
- Daarna codeck pack uninstalled, register geschoond en K-lite mega codeck pack installed ... Zelfde probleem ! Ook in alle players.
- temps van alles in de gaten gehouden, die zijn allemaal meer dan prima.
- Monitor aangesloten ipv tv, om te kijken of het probleem er dan ook was >> JA, dat was er nog. Dus in ieder geval uitgesloten dat het aan de TV lag.
- Drivers van videokaart verwijderd, in safe mode opgestart en met driversweeper restjes opgeruimd. Nieuwe driver (11.1) geinstalleerd en gekeken .. NOG hetzelfde probleem !
- Vandaag schijf geformateerd, windows er opnieuw opgegooid, en ge-update. moederbord drivers ge-update, videokaart de inmiddels nieuwe 11.2 drivers gegeven en met volle hoop zette ik een MKV file op ... FUCK ! zelfde probleem !!!!
Ik ben echt ten einde raad nu en weet echt niet meer waar ik het moet zoeken. Iemand met de gouden tip hier ?? Is het een videokaart iets ?? Instelling in Catalyst Control Center ? Ik zie het in games namelijk ook. En ik kan me niet herinneren dat ik het in het begin (pak m beet 4 mdn geleden) ook had. Any tips zijn ERG welkom !
SCREENSHOT VAN HOE HET ERUIT ZIET (NIET DUS)
[ Voor 4% gewijzigd door JediUberknaft op 16-02-2011 17:36 ]
In het screenshot zie ik alleen maar blokken in zwarte/erg donkere gedeeltes, dat is vrij normaal bij een gedeelte van de comprimeerde film bestanden. Ik kom dat al jaren tegen, zowel bij Nvidia als bij Ati, ligt `m gewoon aan de compressie.
Maak daar maar van niet al te beste of slechte 620W voeding, een beetje redelijke 620W voeding zal er totaal geen probleem mee hebben.JoSchaap schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 12:42:
[...]
alleen met mijn schamele 620w voedingje moest ik wel onnodige hardware uitpluggen om de boel werkend te krijgen (nieuwe al besteld)
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Het is dus absoluut niet alleen in donkere/zwarte gedeeltes. Dit is zeker NIET normaal. Ik zal nog wel meer screenshots maken om dat te laten zien. Ik heb het met grote (15GB - 23GB) mkv files, en daar heb ik dit in het begin echt niks van gemerkt. Dus er moet iets zijn waardoor ik het weg/minder kan krijgen.nazuzed schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 00:09:
@JediUberknaft,
In het screenshot zie ik alleen maar blokken in zwarte/erg donkere gedeeltes, dat is vrij normaal bij een gedeelte van de comprimeerde film bestanden. Ik kom dat al jaren tegen, zowel bij Nvidia als bij Ati, ligt `m gewoon aan de compressie.
@Jedi; kan het niet te maken hebben met je processor? Ik heb zelf soortgelijke dingen weleens gezien op mijn oude Popcorn hour. Deze bleek gewoon niet snel genoeg voor sommige MKV files. Dezelfde films spelen wel prima op mijn nieuwe HTPC...
[ Voor 23% gewijzigd door Jaapoes op 17-02-2011 10:36 ]
[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]
[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]
Anoniem: 289736
Wou het eerst via Zercom doen, maar dan moet ik 20euro administratiekosten + 2 keer 6.75 verzendkosten betalen, alleen maar om het naar MSI te laten sturen en te laten repareren. Nou dat kan ik zelf ook wel dacht ik, dus laat ik maar naar de MSI website gaan en RMA aanvragen.
Staat er duidelijk: alleen geschikt voor MSI laptops en systemen, voor componenten ga terug naar de verkoper.
Denk je jarenlange garantie te hebben zit er toch een addertje onder het gras... niet mogelijk om zonder tussenschakeling van winkel een artikel te laten repareren/vervangen.
Wanneer het defect binnen de garantie valt dan hoef je helemaal niks te betalen hoor want je hebt het product bij Zercom gekocht en niet bij MSI. Zelfs de verzendkosten kun je later terug claimen.Anoniem: 289736 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 12:15:
Mijn MSI 5770 hawk heeft een defect en heb het gekocht bij Zercom, echt belachelijke garantieregeling.
Wou het eerst via Zercom doen, maar dan moet ik 20euro administratiekosten + 2 keer 6.75 verzendkosten betalen, alleen maar om het naar MSI te laten sturen en te laten repareren. Nou dat kan ik zelf ook wel dacht ik, dus laat ik maar naar de MSI website gaan en RMA aanvragen.
Staat er duidelijk: alleen geschikt voor MSI laptops en systemen, voor componenten ga terug naar de verkoper.
Denk je jarenlange garantie te hebben zit er toch een addertje onder het gras... niet mogelijk om zonder tussenschakeling van winkel een artikel te laten repareren/vervangen.ik koop wel een nieuwe als ie echt volledig stuk gaat.
http://www.consuwijzer.nl...ten_in_de_garantieperiode
http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode_in_Europa
Ik zie nu in de algemene voorwaarden van Zercom het volgende staan:
Bovenstaande mag (zover ik het terug kan vinden) volgens de wet in principe wel maar ik vind het wel erg schofterig en ik heb dat zelf nog niet eerder bij Zercom meegemaakt dus die regel zal wel nieuw zijn...14.04
Zercom verleent ten aanzien van het geleverde een zogenaamde 'carry-in'- garantie op fabricage- en materiaalfouten. Dit houdt in dat de kosten voor het retourneren na zeven werkdagen (afkoelingsperiode) van aanschaf van en naar de Koper voor rekening van de Koper zijn. Alle overige garanties dient de Koper te verhalen op de fabrikant. Indien nodig kan de Koper Zercom inschakelen als tussenpersoon tussen de fabrikant en de Koper. Wanneer Zercom als tussenpersoon fungeert zullen alle door Zercom gemaakte verzend- en administratiekosten bij de Koper in rekening worden gebracht.
[ Voor 41% gewijzigd door Bull op 17-02-2011 16:10 ]
Dat gaat dus veel rompslomp kosten omdat voor mekaar te krijgen? nee dank jeBull schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 15:57:
[...]
Wanneer het defect binnen de garantie valt dan hoef je helemaal niks te betalen hoor want je hebt het product bij Zercom gekocht en niet bij MSI. Zelfs de verzendkosten kun je later terug claimen.
http://www.consuwijzer.nl...ten_in_de_garantieperiode
http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode_in_Europa
Van de Consuwijzer website:Anoniem: 289736 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 16:05:
[...]
Dat gaat dus veel rompslomp kosten omdat voor mekaar te krijgen? nee dank je
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie
Verzendkosten betalen zou ik zelf nog willen betalen maar administratiekosten niet en al helemaal niet als deze €20 bedragen.
Moet de verkoper uw problemen gratis oplossen?
Wanneer hoeft u geen kosten te betalen?
Is uw product niet goed? Dan hebt u recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. Deze keuze mag de verkoper zelf maken.
Voor een reparatie of een nieuw product hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.
Wanneer moet u een deel van de kosten betalen?
Kiest u voor een reparatie of een nieuw product? Dan is het soms redelijk om een deel van de kosten zelf te betalen. Bijvoorbeeld als u het product een lange tijd op een normale manier hebt kunnen gebruiken. En door de reparatie kunt u het product langer gebruiken. Of u hebt een product al lange tijd gebruikt, en u krijgt een nieuw product.
Wanneer moet u alle kosten betalen?
Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product.
Deze rechten staan in de wet. De winkel moet zich hieraan houden. De verkoper mag bijvoorbeeld niet zeggen dat hij u niet kan helpen omdat de garantieperiode is afgelopen. Of dat er wat anders in de garantievoorwaarden staat.
[ Voor 4% gewijzigd door Bull op 17-02-2011 16:19 ]
Maar het gaat dus om reparatiekosten in dat artikel of niet en geen verzendkosten oid?Bull schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 16:16:
[...]
Van de Consuwijzer website:
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie
Verzendkosten betalen zou ik zelf nog willen betalen maar administratiekosten niet en al helemaal niet als deze €20 bedragen.
[...]
Als ik het goed lees moet ik dus wel betalen, waardoor ik recht heb op geld terug? Maar hoe doe ik dat in godsnaam dan, een mailtje sturen zal wel niet genoeg zijn daarvoor.
Je hebt recht op een kosteloze reparatie of vervanging van het gekochte product en dan hoef je geen administratiekosten te betalen. Het is wel billijk dat je de verzendkosten naar Zercom toe betaald maar voor de rest moet Zercom de kosten dekken.Anoniem: 289736 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 19:07:
[...]
Maar het gaat dus om reparatiekosten in dat artikel of niet en geen verzendkosten oid?
Als ik het goed lees moet ik dus wel betalen, waardoor ik recht heb op geld terug? Maar hoe doe ik dat in godsnaam dan, een mailtje sturen zal wel niet genoeg zijn daarvoor.
Ik heb kortgeleden ook nog een RMA gehad bij Gistron en daar heb ik alleen de verzendkosten naar Gistron betaald en voor de rest niks en ik heb een vervangend product van hun gekregen. Zo hoort het dus.
Laat je niet te snel afschepen.
Dus als ik gewoon verzend met TNT hoef ik niet bang te zijn dat ze mijn kaart niet houden omdat ik niet betaal oid.Bull schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 19:29:
[...]
Je hebt recht op een kosteloze reparatie of vervanging van het gekochte product en dan hoef je geen administratiekosten te betalen. Het is wel billijk dat je de verzendkosten naar Zercom toe betaald maar voor de rest moet Zercom de kosten dekken.
Ik heb kortgeleden ook nog een RMA gehad bij Gistron en daar heb ik alleen de verzendkosten naar Gistron betaald en voor de rest niks en ik heb een vervangend product van hun gekregen. Zo hoort het dus.
Laat je niet te snel afschepen.
Zoals hun willen 6,75 voor TNT naar Zercom->Zercom 20 euro 'administratie' + 6,75 voor verzending naar MSI ->6,75 voor zercom om het weer naar mij te sturen

Ik heb zelf ook aardig wat qua hardware bij Zercom besteld (al voor meer dan €2000) maar ik ben door jouw geval ook wat huiverig geworden om er weer wat te bestellen.
hier mijn screenshot (het is in een heel licht gedeelte van de film, begin van avatar, 14GB grote mkv file, op de screenshot ziet het er niet heel licht uit, maar dat is het echt)
http://imageshack.us/photo/my-images/408/blokken.png/
Iemand die mij kan helpen ? Ik zoek me rot op internet ...
Maar als het wel werkt, dan hoor ik het graag... Ben altijd al benieuwed hoe die 10* mkv bestanden draaien
Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //
Jeetje, hoe ga ik dit oplossen ! Ik lees wel dingen erover op internet, dat het ook een ATI verhaal kan zijn ?
Iemand met dezelfde probs hier, of juist niet ? En zonee, wat heb je aan config staan ?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Eerst het opbouwen, onder toeziend oog van een race official, of was het nu een pits-poes...

NFS Shift laat zich er zeer goed voor lenen, je hebt écht het gevoel daar over die weg te rijden...

Cockpitview in Testdrive Unlimited 2, op een kruising zie je gewoon alle 4 de richtingen
Eigenlijk moet je dit in bewegende beelden zien, dan is het nóg stoerder, van de week eens kijken of dat te filmen valt...
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®
Hier ook iemand.Jaapoes schreef op maandag 21 februari 2011 @ 12:11:
Niemand anders slechte ervaringen met MLAA + 5970???
Heel veel tearing in BFBC2, dus gelijk maar weer uitgezet en de tearing was weg. Beetje jammer.
Iemand die hier een oplossing voor weet?
http://forums.amd.com/gam...catid=262&threadid=146844Omaatjehenk schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 01:47:
Nu net heb ik de CCC 11.2 geïnstalleerd. Maar nu wordt mijn 2e kaart in Crossfire niet meer herkend. Als ik "enable" aanvink en apply, wordt het vinkje vanzelf weer verwijderd. Ik heb 2x Sapphire HD5850 Toxic kaarten in crossfire staan btw.
Iemand die hier een oplossing voor weet?
Maatje van me, zoekt ook een oplossing.
Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt
Ook met een 5970? Lijkt er dan toch op dat de MLAA nog niet goed werkend is...Hier ook iemand.
Heel veel tearing in BFBC2, dus gelijk maar weer uitgezet en de tearing was weg. Beetje jammer.
Valt prima te filmen :sain onez schreef op maandag 21 februari 2011 @ 17:37:
Nadat ik de schermen en de tripple display stand al een tijdje had staan, van het weekend er toch wat mee zitten spelen.. Best leuk spul, dat Eyefinity
[afbeelding]
Eerst het opbouwen, onder toeziend oog van een race official, of was het nu een pits-poes...
[afbeelding]
NFS Shift laat zich er zeer goed voor lenen, je hebt écht het gevoel daar over die weg te rijden...
[afbeelding]
Cockpitview in Testdrive Unlimited 2, op een kruising zie je gewoon alle 4 de richtingen
Eigenlijk moet je dit in bewegende beelden zien, dan is het nóg stoerder, van de week eens kijken of dat te filmen valt...
YouTube: Crossfire + EyeFinity test Race 07/GTR Evolution/STCC
Die kat zit er echt bij van "I can haz EyeFinity bitches !!!"
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ja met een 5970.Jaapoes schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 10:04:
[...]
Ook met een 5970? Lijkt er dan toch op dat de MLAA nog niet goed werkend is...
Zie eigenlijk nauwelijks verschil tussen met MLAA aan en zonder, behalve dan in de framerate van Kombuster.
Wel dat beide cpu's goed belast worden.
Anoniem: 301723
Had ik maar mijn ouwe HD 4550 bewaard, dan werkte het wel (zonder DTS-HD Master). <<snik>> <<snik>>
Waar deze koeler opzit: http://www.meoxo.com/wp-c...e-HD5850-Graphic-Card.jpg
Ik ben er zeer tevreden over en hij draait alle spelen op het hoogst met gemak. Helaas is mijn processor soms niet het beste waardoor niet alles uit me videokaart gehaald kan worden.
Alleen het valt me op dat mijn videokaart erg warm word. Onder load haalt hij met gemak de 78 graden en soms kom hij uit op 82 graden. Dat vind ik nogal erg warm.
Vervolgens start ik GPU-Z even op en kijk hoe hard de fan draait onder volledige load. En wat ik zie: Is maar 35%
Dus zet ik in CCC de snelheid standaard op 50% alleen na verloop van tijd stopt hij soms met draaien en dan komt hij opeens op 90 graden uit. En op 50% maakt hij toch redelijk veel lawaai.
Wat ik nu van plan ben is een aftermarket koeler erop zetten. Alleen ik heb geen idee welke erop past en welke goed werkt.
Zo kunnen mensen mij vertellen welke er goed op past en simpel te monteren is?
Het lijkt me beetje stom om hier een nieuw topic over te openen.
[ Voor 3% gewijzigd door Hupske op 25-02-2011 15:24 ]
Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.
accelero twin turbo heb ik zelf goede ervaringen mee op andere kaarten... maargoed, ben helemaal AC af... met vloeistof gewoon stiller enz
Mijn ruimte is wel beperkt, mag maar netzo lang zijn als me kaart lang is.KaWaReZ schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 20:39:
hoeveel ruimte heb je ?
accelero twin turbo heb ik zelf goede ervaringen mee op andere kaarten... maargoed, ben helemaal AC af... met vloeistof gewoon stiller enz
Heb zelf al een topic geopend en daar hebben ze mijn vraag beantwoord: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro is een goede keus.
Het scherm is dan een of twee lijnen 'scrambled'. Zet ik het scherm uit en dan aan heb ik wel gewoon perfect beeld. Hij herkent hem dus de eerste keer niet. Dit komt elke keer voor wanneer hij aan gaat of de resolutie veranderd. Ik moet dus steeds handmatig het scherm uit en aan zetten.
De verkoper van de DP-DVI (aktief!) converter heeft gevraagd of ik mijn Bios eens wil updaten van de videokaart. hier staat er ook iets over:
http://support.amd.com/us...ected-to-displayport.aspx
maar ... hoe en welke bios moet ik dan hebben? Ik heb nu een Powercolor HD5850.
Weet iemand hier iets van?
Toen ik vanmorgen wakker werd dacht ik, wat maakt die afzuiger toch een herrie, bleek het mijn Asus HD5870 te zijn. Fan maakt een raar geluid.
Dus ik de pc uitgezet en de boel stof vrij gemaakt, zat niks tussen want er zitten stoffilters bij de intake.
Even leek de fan het weer geruisloos te doen maar na 1 uur League of Legends gespeeld te hebben kwam het geluid weer terug.
Zit nu weer met mijn oude XFX 8800GTX.
Maar wat denken jullie, is het makkelijk zelf te repareren? of maar even terug sturen naar de winkel waar ik het heb gekocht?
YouTube: ATI 5870 fan noise
Makkelijkste is gewoon even garantie claimen ja
Ik had hetzelfde probleem met mijn XFX 5870...Bolletje92 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 00:53:
Lijkt erop dat de ventilator uit balans is. Hij draait ook niet heel snel.
Makkelijkste is gewoon even garantie claimen ja
Mijn fan leek wel helemaal los geraakt te zijn.
Opgestuurd naar Alternate.
Is nu op 5 dagen na al 2(!) maanden weg, en nog niks gehoord...
Dat word dus een mail voor Alternate.
De eerste keer dat die kaart weg ging, was omdat ik last had van het grijze/groene strepen probleem.
Kaart was 6 weken weg.
Toen ik een mailtje stuurde waar die kaart bleef, kreeg ik diezelfde dag een mail terug dat mijn kaart op de bus was gedaan.
ja, ja...

Als ik niet gemaild had, was dat ding nu waarschijnlijk nog bij hun.
Strepen waren daarna nog steeds aanwezig, en volgens XFX en Alternate was er niets met de kaart aan de hand...
just looking for wisdom...
ik ben nu al een tijdje opzoek naar de oplossing voor de welbekende strepen en bluescreens van de HD5870, Ik heb dit kaartje nou al een jaar en heb nooit problemen gehad maar sinds een week heb ik er superveel last van..
nou kan ik de oplossing niet vinden maarjah dat kan natuurlijk aan mijn blinde kop liggen
dus de vraag: wat is de oplossing hiervoor?
mss handig om te zeggen welk kaartje
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Bij mijn system (edit: ook met Sapphire HD5870 VAPOR-X 1GB) heb ik twee dingen moeten doen om de strepen voor 98% weg te houden:PestY schreef op maandag 23 mei 2011 @ 01:15:
Beste Tweakers!
ik ben nu al een tijdje opzoek naar de oplossing voor de welbekende strepen en bluescreens van de HD5870, Ik heb dit kaartje nou al een jaar en heb nooit problemen gehad maar sinds een week heb ik er superveel last van..
nou kan ik de oplossing niet vinden maarjah dat kan natuurlijk aan mijn blinde kop liggen
dus de vraag: wat is de oplossing hiervoor?
mss handig om te zeggen welk kaartjeik heb de Sapphire HD5870 VAPOR-X 1GB
1. drivers gebruiken van sapphire site en niet van ATI (geen idee wrom maar als ik die van de ATI site pak is het direct weer terug)
2. Kaart in 2e PCIe slot gefrommelt (dus verder van de CPU af)
Als reseve optie als het heel warm is (omgevings temperatuur) deurtje van pc kast open zetten dan koelt ie wat beter.
Tja ik ben zo dom geweest een NZXT kast te kopen in de hoop dat ie lekker stil zou zijn.
Ook opgezet in Eyefinity en zojuist even F1 2010 gespeeld en het valt eigenlijk wel mee met die bezel in het midden, moest even wennen maar denk wel dat ik het kan overleven. Nu moet ik alleen nog de settings omlaag doen want ik had maar 18 FPS
En ook vind ik het irritant dat ik nu niet meer met drag en klik van Windows 7 een half scherm kan gebruiken, is meteen een vol scherm
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
- EyeFinity profiel.
- Extended Desktop profiel.
Kan je dan makkelijk tussen switchen
Jup, we zijn verwend....
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Het gaat om volgende kaart:

Alvast bedankt!
Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus
Zelf heb ik een Sapphire hd5850 met daarop een Accelero twin turbo pro. Nu ben ik dus even bezig om de kaart te overclocken via AMD vision center. Ik heb de kaart op 775 en 1125 gezet.
Als ik nu gewoon aan het internetten ben of iets anders clockt die zichzelf terug tot 157-300, wat dus betekend dat me beeld de hele tijd gaat flikkeren, omdat hij het blijkbaar te langzaam laad. Als ik mijn clocks weer terug zet op de standaard waarde dan gaat die maar tot 400-1000 en dan heb ik dus nergens last van.
Hoe kan ik dit probleem verhelpen?
Ik wil toch namelijk net die 2 of 3 fps meer halen.
Ik werk zelf met 2 beeldschermen. 1 heeft een resolutie van 1920×1080 en de andere van 1280×1024.
Voor de rest ben ik erg tevreden met dit kaartje. Hij werkt lekker snel en bied echt ontiegelijk veel voor zijn geld.
Anders moet je ff google, hoe je de 2d clocks op 400/1000 kunt laten forceren.
[ Voor 23% gewijzigd door An1mA op 19-07-2011 11:32 ]
Dat 1e heb ik idd al geprobeerd. Het maakt geen verschil.An1mA schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:32:
@hupske, al geprobeerd om je drivers te unstallen en vervolgens drivesweeper er over heen, vervolgens nieuwe driver (11.6b) installeren?
Anders moet je ff google, hoe je de 2d clocks op 400/1000 kunt laten forceren.
Ik had dit probleem ook al toen ik een hd5770 had en ook met een 5830 en nu dus weer bij mijn 5850. (ja ben t rijtje afgegaan. Ben ook al weer op zoek naar een 5870
Elke keer als ik een nieuw kaart kreeg heb ik direct weer een verse windows erop gezet.
Ik zal zelf eens even zoeken hoe je de 2d clocks kan vast zetten in idle stand.
Kom er later dus op terug.
(blegh, snap er nog niks van^^)
E: Op dit moment ben ik aan het kijken wat ik met het programmatje trixx kan doen van sapphire zelf.
En het probleem blijft zich nog steeds voordoen.... mmm zoek zoek zoek
E: Ik krijg het maar niet voor elkaar. Met geen enkel programma kan ik ergens de 2d of 3d clocks vast stellen.
Betekend het dat ik met de bios moet gaan sleutelen? Want ik wil wel van het geflikker afkomen.
Voor de rest haalt mijn videokaart met gemak 850 - 1200 zonder nog maar iets met de voltage te doen.
[ Voor 54% gewijzigd door Hupske op 19-07-2011 18:55 ]
Anoniem: 284918
Ik heb niet zo veel verstand van pc's als degene die hier posten maar ik heb een vraag. ik heb een ATI hd5500 en ik heb het volgende probleem.
Als ik in mijn configuratie lijk werkt het apparaat correct. Als ik echter mijn controlcentre open staat de activiteit van de gpu op 0%. Ik speel LOTRO en die lagged verschrikkelijk op dit moment zelfs met alle ingame graphics op low.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Alvast bedankt
Wout
Hou er wel rekening mee dat die koeler 3 sloten in beslag neemt. Ik heb die koeler op een 5870 zitten, en koelt stukken beter dan de stock.hupske schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 09:54:
[...]
Mijn ruimte is wel beperkt, mag maar netzo lang zijn als me kaart lang is.
Heb zelf al een topic geopend en daar hebben ze mijn vraag beantwoord: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro is een goede keus.
[ Voor 4% gewijzigd door MisterJD op 08-08-2011 12:00 ]
AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Fractal Design Pop mini air
ik heb momenteel een hd5750 op dit mobo: Asus M4A785TD-V EVO
Daar op zitten 2 x PCIe 2.0 x16 (blue @ x16 mode,gray @ x4 mode)
mijn vraag is of ik de voledige snelheid uit kan halen als ik 2 hd 5750 crossfire zet, omdat 1 pci-e slot een lagere bandbreedte heeft..
Gr. Reinier
Dat GPU op 0% staat is logisch, want wanneer je alt tabbed hoeft hij alleen desktop te laten zien, dus staat GPU activiteit op 0.Anoniem: 284918 schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 21:31:
Hallo
Ik heb niet zo veel verstand van pc's als degene die hier posten maar ik heb een vraag. ik heb een ATI hd5500 en ik heb het volgende probleem.
Als ik in mijn configuratie lijk werkt het apparaat correct. Als ik echter mijn controlcentre open staat de activiteit van de gpu op 0%. Ik speel LOTRO en die lagged verschrikkelijk op dit moment zelfs met alle ingame graphics op low.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Alvast bedankt
Wout
Maar wat moet ik verstaan onder "laggen"? Dat het spel echt schokkerig verloopt(Animaties e.d.) of er vertraging zit tussen wat je doet en wat dan op je beeld wordt getoond?
Geen probleem CF, zal ook prima werken in een x4 slot.reinier.sr schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 18:18:
Hallo,
ik heb momenteel een hd5750 op dit mobo: Asus M4A785TD-V EVO
Daar op zitten 2 x PCIe 2.0 x16 (blue @ x16 mode,gray @ x4 mode)
mijn vraag is of ik de voledige snelheid uit kan halen als ik 2 hd 5750 crossfire zet, omdat 1 pci-e slot een lagere bandbreedte heeft..
Gr. Reinier
Mijn ervaringen met deze kaart zijn niet lief te benoemen
Ik wil eigenlijk af van mijn ATi kaartje.
Dit komt omdat ik de cursor-bug nu helemaal zat ben.
Het bestaat al sinds iig 2005, maar er zijn vroegere berichten te vinden met zorgvuldig gekozen keywords.
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat het bedrijf dit echt niet kan fixen.
En hun antwoord: "It's an issue that's being investigated." kom ik nu al in mijn nachtmerries tegen.
Het gebeurt op single/dual/multi-monitor setups die op x86/64 draaien onder win/linux/mac van de laatste 4/5 main versie nummers van eerdergenoemde OS-en.
Hij staat binnenkort op de v&a pricewatch
Goede ervaringen:
-Temperatuur is nooit hoger dan 58 geweest onder full load.
-Het lawaai heeft nooit mijn huisventilator overstemt die in de pc gericht staat
-Je kunt er triple screen opzetten zonder enkel probleem.
In combinatie met 3 on-board video-outs kun je dus 6 schermen draaien zonder eye-finity.
(Naast een moederbord dat dit ondersteund vergt het wat driver-fooling en af en toe wat settings opnieuw instellen.)
-Ik heb er tot nu toe elk spel met minimaal 60 fps kunnen spelen die ik heb geprobeerd.
Lost Planet 2
UnrealTournament 3 (excl. shadows)
Resident Evil 5
Lineage 2
Serious Sam (HD-remake)
-Full HD heb ik niet kunnen testen, maar iig wel 1680*1050.
Geen enkele film heeft tot nu toe gestotterd (wel met MPC-HC, maar das een ander verhaal).
Slechte ervaringen:
-Cursor bug... and that's about it. Maar ik ben het dan ook echt helemaal zat. Het is een "srsly

Als iemand hem wil kopen van me, dan graag.
Ik ga maar wàt graag terug naar mijn 7900 GT 256 MB. Als ik hier maar van af ben
De winkel ziet me al aankomen: "Jaah, ik wil graag deze kaart weer inruilen, want ik heb denk ik niet 70 euro betaald voor een QR-code"
mobo: Asus Prime B450-Plus // cpu: AMD Ryzen 5 2600X // graka: Asus Dual Radeon RX 580 OC 8GB GDDR5 // mem: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 // opslag: Crucial MX500 500GB
Nadat 11.8 mijn Tri-fire niet werkte weer terug naar 11.7.
Nu gebeurd het volgende bij 2D of lichte 3D apps en ik vermoed tijden het switchen van de clocks.(voorbeeld was tijdens Slamit Pinball)
Windows draait trouwens rustig verder.
Bestaande install die ruim een jaar voortreffelijk heeft gewerkt.

ASUS 5970+XFX 5850 BE (laatste is primair met 2 * HannsG 28") op stock snelheden.
Nu heb ik al een ticket open bij XFX vanwege de beroemde flicker maar dit komt er nu dus bij.
Zal vanavond eens gaan trouble-shooten maar ervaringen zijn welkom.
[ Voor 6% gewijzigd door Zanac-ex op 22-08-2011 15:54 ]
Maar waarom je andere scherm het dan wel doet? Beeldscherm stuk?
Het leven is te kort om geduld te hebben!
In mijn PC heb ik een Asus EAH5870/2DIS/1GD5/V2 zitten. Nu wil ik daar graag een tweede bijprikken en heb ik Asus EAH5870/2DIS/1GD5/A gevonden, de V1 versie. Nu is mijn vraag, naast verdere optimalisaties die Asus aan die kaart heeft gedaan en als V2 heeft uitgebracht, is een van de nieuwe dingen in de V2 versie ook het oplossen van het hardwareprobleem waar de eerste serie 5870 kaarten last van had? Ik dacht het 'grijze strepen probleem' genoemd? Of had de V1 versie daar geen überhaupt geen last van?
Mijn eerste 5870 (van een andere fabrikant) had dat probleem, die heb ik weer opgestuurd en daar een Asus V2 voor in de plaats gekregen. Nu wil ik natuurlijk niet weer hetzelfde probleem krijgen.
Iemand een idee? The big bad internets heeft me helaas niet kunnen helpen.
Alvast bedankt!
Hier ook 1 kaart die vaak op random momenten ingame gewoon grijs schermpje aangeeft en de helft van dde keren gewoon na een paar seconden doorgaat of mn hele pc meeneemt. Tis volgens mij ook maar 1 bepaalde kaart

Wel heb ik "last" van coil whine als er prestaties gevraagd worden van 1 van de 3 kaarten
en dan gaat t maanden goed
Anoniem: 248502
Ik heb hier al naar gegoogled maar ik heb geen oplossing kunnen vinden.
Iemand die mij hiermee kan helpen?
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®
Anoniem: 248502
ps. sorry voor de vraag in het verkeerde topic!
Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber
Zelf ben ik al 2 dagen benchmarks af aan het struinen maar daar word ik niet wijzer van, omdat daar eigenlijk in 80-90% vd gevallen de HD5970 de GTX580 overtreft, niet in BF specifiek maar in alle game benchmarks..
Iemand hier die dezelfde overstap heeft gemaakt en me uit me twijfel kan verlossen, iets zegt me dat ik geduldig moet zijn en dat ik dan de HD5970 moet houden, maar hoor dat graag van iemand met ervaring erin..?!
Mijn reso is 1920x1200 en een i7 920@4ghz 6gb Ripjaws 1600mhz 6-7-6
Als je niet windowed speelt zou ik gewoon de 5970 houden tot dat de 79xx kaarten te koop zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door fast-server op 17-10-2011 13:33 ]
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Misschien niet het beste topic om over een gtx580 te discussiëren, maar ik begin steeds meer te twijfelen en denk dat ik hem maar gewoon houdt, want nadat ik me 5870 had vervangen door een 6970 viel me op dat die amper wat meer bracht, en de 5970 die de 6970 verving really blew my mind... dat was een echte upgrade tov 5870
Ik draai met 2x 5870 + EyeFinity en heb nog nooit in een game last gehad van rare toestanden zoals jij die beschrijft onder andere.
Maar dat heeft meer met multi gpu dan met AMD of Nvidia te maken, real life/ shooting buddies met een GTX285 SLI set ervoeren hetzelfde...
Terwijl ik altijd ATT en ATITOOL maar ook RivaTuner gebruikte, heb ik nooit Radeon Pro gecheckt, die gaan nog wat verder en laten alternatieve rendertechnieken forceren dan de CAB file verzorgt met de CF profiles, dat heb ik nog niet zitten testen, maar dat is ook nog altijd een poging waard...
De tweaker met de GTX580 heeft afgeblazen, ik vond het niet eens erg
Ik heb meer ATis dan onderbroeken versleten de laatste jaren, en deze rakker heeft me het meest verbaast, dus ik blijf nog even zijn baasje, zou het niet over me hart kunnen halen als ik hem weg zou doen en ik zou er later spijt van krijgen, er zijn maar weinig benches op mijn reso waar de gtx de hd voorbij gaat, dat trekt wel bij, de FrostBite engine staat bekend om zijn CF compatibility..
[ Voor 12% gewijzigd door SAiN ONeZ op 18-10-2011 00:25 ]
Met msi afterburner opgeklokt naar 870/1200 zonder overvoltage en op stock cooler.
Battlefield 3 op 1080p automatische instelling alles high zonder MSAA gemiddeld 40fps. Prima speelbaar.
Maximale temperatuur proc/vram 75ºC op ca. 40% fan snelheid (instellen in msi afterburner).
Nu met een XFX 2e kaart in crossfire.
Met msi afterburner opgeklokt naar 840/1175 zonder overvoltage en op stock coolers.
Battlefield 3 op 1080p handmatige instelling alles high met 2x MSAA gemiddeld 60fps. Heel goed speelbaar.
Maximale temperatuur proc/vram 81ºC op ca. 45% fan snelheid (instellen in msi afterburner).
Ik zit hier nog met mijn 5970 op de 11.12 drivers aardige performance maar geen ultra textures (ivm 1gb vram) en geen 2x msaa.
Zodra een van de twee aangaat dan krijg ik frame drops in de MP.
Nog meer mensen idee in het delen van settings / performance tweaks voor bf3 ?
Alleen vallen de score's heel erg tegen als ik het vergelijk met wat andere halen met een bepaald systeem.
System specs:
AMD FX8120 @stock 3.11GHZ
8GB DDR3 1600
Crosshair V Formula
AMD 5870 @ Stock
Vantage score: 16068
3dmark06 score: 15505
Ik zie mensen met een systeem met mindere specs meer halen. Ik dacht bij 06 rond de 20000 te halen.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn. Heb alle drivers enz geupdate.
CPU@ 4GHZ 30 punten meer.. 15535 in 3dmark06
AMD Ryzen 3900X, ASUS X570 ROG TRIX, 32GB Corsair RGB 3200MHZ, AMD RX6800XT 16GB, 1,5 TB M2 SSD, NZXT Kraken X62, NZXT H510 Elite Black, Corsair RM750x PSU
AMD Ryzen 3900X, ASUS X570 ROG TRIX, 32GB Corsair RGB 3200MHZ, AMD RX6800XT 16GB, 1,5 TB M2 SSD, NZXT Kraken X62, NZXT H510 Elite Black, Corsair RM750x PSU
Dus als je Vantage score goed is dan is er geen probleem.
http://3dmark.com/search?...odelId=1380&chipsetId=567
Zoals je ziet halen vergelijkbare systemen 16k punten op stock snelheden.
[ Voor 0% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 20-03-2012 22:07 . Reden: en ]
zo doen de extreme overklokkers het om toch wat extra punten te halen.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Iemand die een zelfde soort kaart heeft die een indicatie kan geven van wat wel en niet normaal is. Zou het misschien helpen dat ik mijn wat oudere kast vervangen en meer fans erin zet?
Geen probleem voor een videokaart. Zolang er maar warme lucht word uitgeblazen (ipv dat hij het vasthoud) is er geen probleem.TheUninvited schreef op maandag 27 mei 2013 @ 13:01:
Sorry voor het openbreken van een oud topic, maar zag niet het nut om een nieuw topic te openen. Ik heb sinds een paar maanden een 2e hands HD5850 en nu hoopte ik dat er nog iemand zou zijn die kan aangeven wat een beetje een normale temperatuur is voor zo'n kaart want in mijn systeem draait hij op idle al boven de 40 graden celcius. En rond de zomermaandjes kan het nogal oplopen en tijdens het gamen kan het nogal warm worden temperaturen van boven de 70 en lawaai ook helaas.
Iemand die een zelfde soort kaart heeft die een indicatie kan geven van wat wel en niet normaal is. Zou het misschien helpen dat ik mijn wat oudere kast vervangen en meer fans erin zet?
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Zolang je niet over de 90 a 95 graden gaat is er niks aan de hand.TheUninvited schreef op maandag 27 mei 2013 @ 13:01:
Sorry voor het openbreken van een oud topic, maar zag niet het nut om een nieuw topic te openen. Ik heb sinds een paar maanden een 2e hands HD5850 en nu hoopte ik dat er nog iemand zou zijn die kan aangeven wat een beetje een normale temperatuur is voor zo'n kaart want in mijn systeem draait hij op idle al boven de 40 graden celcius. En rond de zomermaandjes kan het nogal oplopen en tijdens het gamen kan het nogal warm worden temperaturen van boven de 70 en lawaai ook helaas.
Mijn 5870 draait in zijn eentje rond de 67 graden IDLE met meer dan 1 scherm aangesloten (daar worden ze ietsje warmer van dan 1 scherm) en onder LOAD rond de 85-88 graden
Afgelopen jaar niet naar om geleken tot voor een maand terug toen ik 'm zelf wel ff goed kon gebruiken voor mijn eigen pc wegens uitgeleende videokaart
Bij mij bootte mijn pc wel, maar kwam soms POST niet door en als ik eenmaal in Windows was dan had ik soms last van artifacts en vage beeldschermproblemen.
Gisteren in GPU-Z gekeken en zag dat de gpu clocksnelheid op 900Mhz en geheugen op 1250Mhz draaiden.
Dit klopt natuurlijk niet met de stock snelheden, toen herinnerde ik mij dat ik de kaart 8 jaar geleden had overklokt d.m.v. een aangepaste bios.
Ik heb daarna de snelheden in de bios weer teruggezet naar 850/1200Mhz en nu draait tie met 0,0 problemen
Toch wel interessant om te zien wat silicon degradatie in de praktijk betekent
NICE!n0elite schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:09:
Een jaar terug had ik mijn Sapphire Vapor-X HD 5870 aan een andere vriend meegegeven voor een super budget gaming pc voor een kennis van hem.
Ik heb ook uiteindelijk alle vier weggegeven :
:strip_exif()/f/image/dq0BdDntT8l0m5dHtssIhb2W.jpg?f=fotoalbum_medium)
blijven leuke kaarten waar nog steeds lichte gaming op kan worden gedaan.nero355 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:04:
[...]
NICE!
Ik heb ook uiteindelijk alle vier weggegeven :
[Afbeelding: The old dark cave left behind and the new one ready to boot :D]
![]()
![]()
Hoe doet zo'n kaart het eigenlijk in vergelijk met moderne APU's van AMD? Die zouden toch zo langzamerhand wel op dat niveau moeten zitten ook?