CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 126 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 26 Laatste
Acties:
  • 108.642 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 20:10

CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic

Welkom in CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic, het topic met de laatste nieuwtjes en alle belangrijke info op het gebied van 3D-videokaarten van de Graphics Division van AMD. Lees, om het hier gezellig te houden, wel even onderstaande regels door voordat je in het topic post. :)

Technische vragen of problemen? Bezoek de AMD Game forums!

Changelog

• 3 Februari 2012: Lancering CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 124
Ja, ook dit topic heeft regels! In dit topic dienen alleen nieuwsfeiten en geruchten gepost en besproken te worden over AMD Radeons.

Heb je problemen met je videokaart? Gebruik dan eerst de search-functie van het forum. Bestaat er nog geen onderwerp over... Open dan een nieuw topic, vul het Catalyst Crew Feedback Form in of vraag het op het AMD Game forum! Post je probleem dus niet hier! Dit is namelijk niet het "Grote Radeon Problemen Topic"!

Ook voor advies over de aankoop van een nieuwe videokaart kun je hier niet terecht. Lees daarvoor:
[BBG aanschaf] Videokaarten

Natuurlijk is het normaal dat er vergeleken wordt met de concurrenten, maar doe dat dan zonder geflame en probeer ontopic te blijven om te voorkomen dat dit topic gesloten wordt. De nieuws- en discussiewaarde is het belangrijkste in dit topic.

Policy

Wat is absoluut NOT DONE in dit topic?
  • Flamen & Trollen
  • Basic questions. In dit topic gaan we er van uit dat je een beetje self-research hebt gepleegd dmv de search-functie.
  • Gezeur over leverbaarheid, levertijden, prijzen en dergelijke.
  • Probeer mensen niet continu te verbeteren. Een belerende toon kan heel irritant zijn, ook al heb je gelijk, en ik heb geen zin in klaagmailtjes van topiclezers in in mijn mailbox. Voor degenen die toch willen klagen over het gedrag van bepaalde posters... Trek aan de bel bij een mod!
  • Offtopic gaan. Dit topic is bedoelt om elkaar op de hoogte te houden van de laatste nieuwtjes op ATi gebied. Dus ook niet even snel er een basic vraagje tussendoor persen!
  • Op de man spelen. Dit is NOT DONE. In dit topic geldt "Speel de bal en niet de man!".
  • Dit is geen nVidia topic. Vergelijkingen maken is ok, maar ga niet -tig posts vertellen hoe goed/slecht een nV kaart is. Na 1x weten we het wel.

Inhoud

Previous Threads

Zoek je algemene informatie over oudere GPUs? Kijk dan even in de first posts van de voorgaande topics en/of lees hun bijbehorende FAQs.
  • R420 / R480: Deel 1 - 20
  • R520 / R580: Deel 21 - 50
  • R600 / RV630 / RV610: Deel 51 - 70
  • RV670 / R680: Deel 71 - 85
  • RV770 / R700: Deel 86 - 104
  • Evergreen: Deel 105 - 117
  • Northern Islands: Deel 118 - 122
  • Southern Islands: Deel 123 - 125
R420 / R480
01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

R520 / R580
21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50

R600 / RV630 / RV610
51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70

RV670 / R680
71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85

RV770 / RV700
86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104

Evergreen
105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117

Northern Islands
118 119 120 121 122

Southern Islands
123 124 125

Southern Islands - HD 7000

• Low-end: HD 7400 < HD 7500 < HD 7600
  • Mainstream: HD 7700 (Cape Verde & Pitcairn LE)
  • Performance: HD 7800 (Pitcairn & Tahiti LE)
  • Enthousiast: HD 7900 (Tahiti)
  • Fastest Card: HD 7990 (New Zealand)
Waarvan de low-end selectie bestaat uit een reeks rebrands op 40nm omdat de kosten van TSMC voor het nieuwe 28nm proces niet te verrekenen zouden zijn. Ook zijn het enkel rebrands omdat AMD later met Trinity deze series zou willen gaan integreren waardoor de vraag naar dergelijke kaarten hoogstwaarschijnlijk wegvalt. Wat er na Trinity met deze reeksen gaat gebeuren is op dit moment onduidelijk, maar voor ons niet hoogst interessant.

Vernieuwingen

AMD beweert dat met behulp van de verbeterde PowerTune utility het verbruik van de videokaarten teruggeschroefd kan worden naar een minimum. In het geval van de HD7970 ligt dat minimum op ongeveer 3 Watt. Een eis is echter wel dat het system long idle is en dat de monitor zichzelf ook uitschakelt. Als je in Windows je Power Saving settings op Performance hebt staan, of in ieder geval zorgt dat het scherm continue aan blijft staan, gaat het nut van deze feature uiteraard verloren.

Deze feature is ook beschikbaar in Crossfire opstellingen, maar dan werkt het even net wat anders. De PowerTune utility kan bij gebruik van Crossfire opstellingen waarbij het systeem idle is. Niet long idle, zoals hiervoor, en dat is logisch verklaarbaar. Er hoeft maar 1 kaart echt aan het werk te zijn om je desktop beelden, of je internet-tabbladen weer te geven en je andere kaart(en) hoeven in dat geval niets te doen. Voorheen werd het idle-TDP van bijvoorbeeld de HD6970 vastgesteld op zo'n 30 Watt en dat was ook wat alle kaarten in Crossfire-opstellingen verbruikten. Nu is het echter zo dat minimaal je 2e kaart, maximaal natuurlijk ook je 3e en 4e kaart, dusdanig geknepen wordt dat het verbruik echt teruggebracht kan worden tot het long-idle minimum van een enkele kaart.
  • New Grid Configurations
  • Flexible Bezel Comp
Het is in Eyefinity 2.0 ook mogelijk om setups te maken met schermen met verschillende resoluties, waar voorheen altijd omheen moest worden gewerkt. Zo kun je makkelijk een LCD die je nog hebt liggen bijschakelen zonder aan de slag te hoeven gaan met tooltjes.
  • Up to 16k x 16k
Spreekt voor zich, er zijn nu dus ook resoluties van 16kpx in de hoogte of breedte mogelijk. In praktijk betekent dat echter wel dat je moet denken aan een vijftal U3011's of een zevental FHD schermen, iets wat in de praktijk natuurlijk minder voorkomt.
  • AMD Eyefinity + AMD HD3D Technologies
  • Custom Resolutions
  • Preset Manager Improvements
  • Taskbar Positioning
Waar het voorheen bij Eyefinity een probleem was om te zorgen dat je taskbar niet naar het linker scherm schoot, heeft AMD ook hiervoor in versie 2.0 een oplossing gevonden en kun je de taskbar mooi in het middelste scherm opstellen.
Bij de Radeon HD 7970 spreekt AMD over EyeFinity 2.0 waarin sprake is van een aantal verbeteringen. Allereerst is het nu mogelijk om ook drie of meer 3D-schermen te combineren. Daarnaast heeft AMD haar drivers verder geoptimaliseerd. Zo komt er spoedig ondersteuning voor custom resoluties en kun je vanaf de update die gepland staat voor komende februari eindelijk bij een multi-monitor setup zelf kiezen op welk scherm je de Windows taakbalk wil zien. Deze driveraanpassingen komen overigens ook allemaal beschikbaar voor bestaande EyeFinity-videokaarten.
Bron: HWI

Tahiti

Op 22 december 2011 introduceerde AMD officieel Southern Islands met de introductie ( ;) ) van de HD7970. Inmiddels zijn er al meerdere reviews online verschenen (waar we verderop nog even op terugkomen) en is al wel bekend dat de kaarten officieel pas vanaf 9 januari beschikbaar zijn voor het volk.

Tahiti is voor AMD tijdelijk de marktleider of performance-king op het gebied van single-GPU videokaarten en draagt bij AMD de Enthousiast-titel. De HD7970 is in deze serie uiteraard de Superior, waar de HD6970 dat volgens de PT in de vorige serie was. Officieel zijn alleen de specificaties van de HD7970 nog bekend, de rest volgt later:

HD 7970 Specificaties
  • Codenaam: Tahiti XT
  • DirectX: 11.1

- Shadermodel 5.1

- Compute Shaders 5.1
  • Transistoren: 4300M
  • Corespeed: 925Mhz
  • Memory speed: 1.375Ghz
  • Memory Interface: 384-bit GDDR5 / 5.5Gbps
  • Compute Power: 3.79 TFLOPs
  • Streamprocessing Units: 2048 (64x32)
  • Texture Units: 128
  • Render Backends: 8 (x4 = 32 ROPs)
  • Idle Board Power: 3W
  • Load Board Power: 250W
  • Die size: 365mm2
Reviews
CrossFire reviews
HD 7950 Specs
  • Codenaam: Tahiti Pro
  • DirectX: 11.1

- Shadermodel 5.1

- Compute Shaders 5.1
  • Transistoren: 4300M
  • Corespeed: 800Mhz
  • Memory speed: 1.250Ghz
  • Memory Interface: 384-bit GDDR5 / 5Gbps
  • Compute Power: 2.87 TFLOPs
  • Streamprocessing Units: 1792 (64x28)
  • Texture Units: 112
  • Render Backends: 8 (x4 = 32 ROPs)
  • Idle Board Power: 3W
  • Load Board Power: 200W
  • Die size: 365mm2
Reviews
PCI-e schaling Tahiti

Over GCN

Graphics Core Next, beter bekend als GCN, is de nieuwe architectuur die voor Southern Islands in het leven geroepen is. Deze nieuwe architectuur is net wat meer toegespitst op GPGPU dan pure game performance, maar ook in het laatste geval wisten ze bij AMD wel winst te behalen ten opzichte van de vorige generatie. Zo waren er claims vanuit AMD zelf dat Tahiti XT tot wel 60% meer performance in huis had dan nVidia's leidend alternatief, de GTX580. Die bewering werd echter niet geheel waargemaakt, zoals bij de reviews wel te lezen is. 60% beter dan hun eigen voorganger past hier beter, de GTX580 werd met ongeveer 30% verschil achter zich gelaten.

Future

Nu na de introductie van de HD7990 en de reviews van onder andere Tweakers valt er nog weinig te speculeren over Southern Islands. In begin 2013 zal de volgende serie ten tonele verschijnen waaraan weer een nieuw deel geweid zal worden.

Geruchtenmolen

Gerucht: De HD9k serie wordt eind september aangekondigt

Links

AMD-only partners
AMD / nVidia partners
Utilities
Officieel AMD-gerelateerd
Topic-gerelateerd

CJ

Deze topicstart is opgedragen aan CJ, oprichter en schrijver van de ATi/AMD Radeon topicreeks, van deel 1 tot en met deel 116.
Rust zacht, Tweaker.
CJ
Condoleance topic voor CJ.

[ Voor 100% gewijzigd door Fid3lity op 19-08-2013 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 13-04 20:10
Supplies! Ik heb zelf de afgelopen tijd veel aan m'n hoofd (en gehad), maar na 900 replies in deel 125 was het toch weer even tijd voor een nieuw deeltje.

Dit zijn nog even de laatste posts van het vorige topique:
westergas schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 16:18:
Hebben we eigenlijk een record met de langst lopende architectuur zonder echte update? De 7950 is nu ruim 1.5 jaar op de markt.

Sta op het punt om mijn 7950 te voorzien van waterkoeling maar denk dat ik toch maar wacht tot het einde van het jaar.
Astennu schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:27:
[...]

Ik weet niet of dit een record is. Meestal had je wel iets van een Refresh tussen door. Maar het lijkt er op dat die nu een beetje overgeslagen wordt. nVidia heeft wel een refresh gedaan door de 7xx serie uit te brengen. Al is dat geen nieuwe chip. Ook geen nieuwere stepping zo ver ik weet. Dus dan is het meer een rebrand dan een refresh (ondanks dat ze de clocks verhoogd hebben).

Anyway ik denk dat die ontwikkeling sowieso steeds langzamer zal gaan. Chips worden steeds complexer. En mogen niet meer gaan verbruiken. Liever zelfs minder. In het verleden was dat wel anders. Dan was de opvolger 2x zo snel. En een refresh makkelijk 25% maar toen hebben we nooit naar stroom verbruik gekeken. En ik denk dat dat ook mee verdubbelde. En nu kan dat niet meer.

Ik zou inderdaad even wachten. Volgens geruchten wordt de opvolger eind september aangekondigd. Wellicht kun je dan beter daar voor gaan ipv een water blok er op zetten.
Ik zit er met smart op te wachten :) niet zo zeer omdat een 7970 OC te traag is. Maar ik vind nieuwe hardware zo leuk :P en kan het bij sommige games wel gebruiken. Dan kan de AA aan blijven staan.
The Flying Dutchman schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:11:
Volgens mij is het huidige economische klimaat vooral verantwoordelijk. De huidige pc's zijn goed genoeg en er worden daardoor vrijwel geen nieuwe pc's verkocht. Zonde om zoveel geld te steken in nieuwe ontwikkelingen (zie je denk ik ook op CPU gebied bij AMD), ze doen het wat rustiger aan tot de PC markt weer aantrekt.
Carry on! :Y)

[ Voor 175% gewijzigd door Fid3lity op 19-08-2013 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:34

westergas

rikkie_pc

Astennu schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:27:
[...]

Ik zou inderdaad even wachten. Volgens geruchten wordt de opvolger eind september aangekondigd. Wellicht kun je dan beter daar voor gaan ipv een water blok er op zetten.
Ik zit er met smart op te wachten :) niet zo zeer omdat een 7970 OC te traag is. Maar ik vind nieuwe hardware zo leuk :P en kan het bij sommige games wel gebruiken. Dan kan de AA aan blijven staan.
Ik heb nu een 7950 en vind die wel te langzaam. Wil graag de nieuwste spellen voluit kunnen spelen op (minimaal) 1920x1200. Crossfire is zeker een optie maar als de nieuwe architectituur voor de deur staat en nu ik een custom water loop aan het bouwen ben ga ik toch maar wachten.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Laatst online: 09-08-2022
AMD-only partners
AMD / nVidia partners

Club 3D Now Offering Just AMD Radeon HD Graphics Cards

C3D kunnen we nu ook onder 'AMD only partner' scharen.

In zekere zin is C3D nu loyaler aan AMD dan Sapphire, net als XFX overigens. Dit omdat de moederbedrijven van C3D en XFX niks met nVidia te maken hebben. Terwijl dat bij Sapphire via moederbedrijf PC Partner en dan dochterondernemingen: Zotac, Inno3D en Manli niet zo is (allen nVidia only partners, als je vergeet dat ze min of meer ook aan Sapphire vast zitten). Daarnaast maakt Sapphire zelf ook Intel moederborden en kleine PC'tjes gebaseerd op Intel en/of nVidia hardware, maar geen nVidia videokaarten maakt. Idem geldt voor Zotac die ook AMD hardware verkoopt, maar geen AMD videokaarten maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04 12:30
westergas schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:04:
[...]

Ik heb nu een 7950 en vind die wel te langzaam. Wil graag de nieuwste spellen voluit kunnen spelen op (minimaal) 1920x1200. Crossfire is zeker een optie maar als de nieuwe architectituur voor de deur staat en nu ik een custom water loop aan het bouwen ben ga ik toch maar wachten.
Te langzaam op 1920x1200 vind ik wel apart. Heb je hem nog standaard draaien? want dan zou ik hem eens overclocken. En ik ben erg benieuwd welke games niet goed draaien.

Ik draai met een HD7970 1100-1600 op 2560x1600 en dat gaat tot nu toe prima. Soms moet ik AA / AOC uit laten maar de rest kan eigenlijk wel max. Om die rede zou ik wel een HD9xxx willen om die dingen ook aan te kunnen zetten.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Astennu schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 09:03:
[...]

Te langzaam op 1920x1200 vind ik wel apart. Heb je hem nog standaard draaien? want dan zou ik hem eens overclocken. En ik ben erg benieuwd welke games niet goed draaien.

Ik draai met een HD7970 1100-1600 op 2560x1600 en dat gaat tot nu toe prima. Soms moet ik AA / AOC uit laten maar de rest kan eigenlijk wel max. Om die rede zou ik wel een HD9xxx willen om die dingen ook aan te kunnen zetten.
Het is zo'n standaard OC ding van XFX. Op zich loopt ie als een trein hoor. Maar bijvoorbeeld met Tomb Raider als je tressfx aanzet of in bepaalde spellen de view distance voluit zet zakt het wat in. En net wat jij aangeeft, de AA en/of AF moet wel eens wat naar beneden. Wil ik eigenlijk niet.

Je moet wat te zeuren hebben toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ghehe true... Maar als ik jou was zou ik hem dan eerst eens oc'en. Die 7950's gaan soms net zo hard als 7970's zeker als je het voltage naar 7970 waardes brengt (1.175v) Dan heb je snel 15% extra performance.

Ik draai op een resolutie die bijna 2x zo hoog/zwaar is. Op 1920x1200 heb ik nog niets gehad wat ik niet goed kon draaien met alles aan (4x AA)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-04 09:06
Digitimes zegt over Hawaii: "graphics card players including Asustek Computer, Micro-Star International (MSI) and PowerColor are expected to start mass shipping related products in October, according to sources from the upstream supply chain."

Stelt ook dat nVidia "is seeing weaker-than-expected profits, the company is unlikely to launch a price cut immediately, but will observe Hawaii's performance before making a move, the sources noted."

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-04 14:36
Starting off with some of the more interesting value parts, the HD 7850 is now available for as little as €129 in Europe, down from €140 to €150 a few weeks ago. In case you need a bit more performance, the HD 7870 GHz Edition is now available for just €149 in Italy and there are plenty of €159 cards elsewhere.

If that’s not enough, the HD 7950 Boost is available for €209 to €219 in some markets, but availability is an issue and most retailers are still pricing it around the €240 mark. The HD 7970 is a steal at €289 to €299, while the HD 7970 GHz Edition is available for €322 in Germany, down from €350+.
Helaas volgt de Pricewatch nog niet echt, maar het lijkt er wel op dat de oude voorraad echt wel op moet om plaats te maken voor de Hawaii/9x serie.

Overigens heeft AMD laten weten dat ze middels een driver update DirectX 11.2 kunnen ondersteunen op de huidige 7x serie. http://www.fudzilla.com/h...deons-support-directx-112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Met die prijzen zitten ze qua prijs performance veel beter dan nVidia. En voorraad op maken is natuurlijk slim.
Ik ben wel heel benieuwd naar Hawaii. Hopelijk iets van 25% extra performance. Dat zou voor mij ideaal zijn. Ik mis net een beetje met mijn 7970 @ 1100-1600. Maar ik moet zeggen dat die kaart prima bevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdbaltjes
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-10-2023
YouTube: Proof Point: AMD Radeon™ HD 8000 Series (OEM)

It's happening. Ik zit zo hard op deze series te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:10
Waarom wacht je niet op de 9000 serie? Met nieuwe architectuur?

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdbaltjes
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-10-2023
Ik wacht er eerder op voor de price drop van de 7000 serie als ik heel eerlijk ben, verder heb ik gewoon vrij weinig geduld. Ik wil nog steeds een Crossfire 7970 GHz edition setup, en die zijn al in prijs aan het zakken. Zeker met de nieuwe beta drivers wil ik dit gewoon graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Niet echt. Volgens mij zijn dit de rebrands. Dit is niet de nieuwe generatie.
Met de nieuwe generatie wordt het pas echt leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:32

Cheezus

Luiaard

Als er weer een 9700 komt ga ik die zeker aanschaffen, als tribute :*)
Helaas zal ik voor het echte werk toch voor een 9950 moeten gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Misschien doen ze wel raar, en gooien ze het naamgevingsschema een beetje om zodat de 9700 de zogenaamde "sweet spot" in neemt.

• batumulia
  • Laatst online: 16:10
Dan kunnen ze er beter een 9800 van maken :D Gewoon uit nostalgie.
Ik vraag me alleen wel af of ze het ook daadwerkelijk de 9000 serie gaan noemen gezien het feit dat ze al eerder een 9000 serie hebben gehad...

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Zal dan eerder 9850/70 zijn ipv 9800 Pro/XT.

* mieJas stopt nostalgie in de kast.

Yes, but no.

• Astennu
batumulia schreef op donderdag 05 september 2013 @ 07:27:
Dan kunnen ze er beter een 9800 van maken :D Gewoon uit nostalgie.
Ik vraag me alleen wel af of ze het ook daadwerkelijk de 9000 serie gaan noemen gezien het feit dat ze al eerder een 9000 serie hebben gehad...
9700 is meer nostalgie dan de 9800. De 9700 Pro was de echte killer alles nieuw. 9800 Pro was maar een simpele refresh. Een van de buffers werd aan gepast nog wat kleine tweaks en clockspeeds werden hoger.

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Astennu schreef op donderdag 05 september 2013 @ 13:26:
[...]

9700 is meer nostalgie dan de 9800. De 9700 Pro was de echte killer alles nieuw. 9800 Pro was maar een simpele refresh. Een van de buffers werd aan gepast nog wat kleine tweaks en clockspeeds werden hoger.
In mijn ogen was de Radeon 9800XT méér een refresh. De Radeon 9800XT kwam op zeer korte tijd na de 9800Pro uit en was slechts marginaal sneller. Volgens mij had de 9800XT wat interne tweaks en een kleine speedbump (please correct me if I'm wrong).

De 9800Pro was een daarentegen een pak sneller dan de 9700Pro.
Maar je hebt gelijk dat de 9700Pro destijds vrij revolutionair was. Ik kan me nog de benchmarks van UT2003 van AnandTech goed heugen. nVidia werd toendertijd van de kaart geveegd. :)

De Radeon 9700Pro en 9800Pro kaartjes waren echt de King of the Hill destijds.

[ Voor 12% gewijzigd door Indy91 op 05-09-2013 14:28 ]

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

• spNk
  • Laatst online: 21-04 22:11
De 9800Pro en 9800XT waren exact dezelfde chips, alleen had de 9800XT wat meer geheugen geloof ik.
Ik heb destijds mijn 9800Pro d.m.v. een andere bios gewoon als 9800XT gebruikt, had hier wel een andere koeler voor nodig (dat waren nog een koelers, 0,5cm hoog alu blok met daarin een 40mm fan :p).

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Een nieuwe 9800 zal er blijkbaar niet komen (als het klopt):

http://videocardz.com/444...g-meet-the-radeon-r9-xxxx

Ook: http://www.techpowerup.co...radeon-r9-200-series.html

[ Voor 69% gewijzigd door mieJas op 05-09-2013 18:07 ]

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
AMD Catalyst 13.10 Beta is uit: Klik
AMD Catalyst™ 13.10 Windows® Beta Driver

Last Updated
9/5/2013

Article Number
RN-WIN-B13.10

NOTE! This Catalyst Driver is provided “AS IS”, and under the terms and conditions of the End User License Agreement provided therewith.

Feature Highlights of The AMD Catalyst 13.10 Beta Driver for Windows:
  • AMD Catalyst 13.10 Beta includes all of the features/fixes found in AMD Catalyst 13.8 Beta2
  • PCI-E bus speed is no longer set to x1 on the secondary GPU when running in CrossFire configurations
  • Rome Total War 2: Updated AMD CrossFire™ profile
    - improves CrossFire scaling up to 20% (at 2560x1600 with extreme settings)
    - resolves corruption issues seen while playing the game
  • Saints Row 4: Updated AMD CrossFire profile
    - improves CrossFire scaling up to 20% (at 2560x1600 with ultra settings)
  • Metro Last Light: Updated AMD CrossFire profile
    improves CrossFire scaling up to 10% (at 2560x1600 with ultra settings)
  • Includes a number of frame pacing improvements for the following titles:
    - Tomb Raider
    - Metro Last Light
    - Sniper Elite
    - World of Warcraft
    - Max Payne 3
    - Hitman Absolution

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Komt er ooit nog een stabiele/final release met dat frame pacing gedoe erbij ?? Alleen maar Beta's de laatste tijd :?

Wil toch wel een keer met eigen ogen testen of ik er wat van merk als ik Crossfire gebruik :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Laatst online: 23-04 08:37

fynrd1

Fooled by Randomness

Je wilt de bèta's niet proberen, of ondersteunen de games die je speelt dat framepacing nog niet?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

fynrd1 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 20:48:
Je wilt de bèta's niet proberen,
Bingo! :)
of ondersteunen de games die je speelt dat framepacing nog niet?
Ik dacht dat het een algemene setting was die voor alle games actief is ?! Het moet dus net als Crossfire profiles per game gefixt worden ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Laatst online: 23-04 08:37

fynrd1

Fooled by Randomness

nero355 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 20:55:
[...]

Bingo! :)

[...]

Ik dacht dat het een algemene setting was die voor alle games actief is ?! Het moet dus net als Crossfire profiles per game gefixt worden ??
Tot zover ik weet werkt het nog niet met elke game. Maar dat deed crossfire sowieso al niet :P

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

fynrd1 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 21:04:
Tot zover ik weet werkt het nog niet met elke game. Maar dat deed crossfire sowieso al niet :P
Dat zegt iedereen die maar 1 kaart heeft en er stiekem toch wel 2 of meer wil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Waarom niet? Ik heb zo vaak beta's gebruikt. Nog nooit issues mee gehad. Ik heb zelfs wel eens alfa drivers gehad. Die werkte niet altijd netjes.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

http://www.techpowerup.co...techpowerup-gpu-z-v0-7-3/

Nieuwe cpu-z :
"Added preliminary support for AMD Radeon R7 240, R7 250, R7 260X, R9 270, R9 270X, R9 290, R9 290X"

Zijn dit de opvolgers van de huidige highend :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Had nog gekeken maar eroverheen. :o Thks. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• SpankmasterC
HIS heeft z'n mond voorbij gepraat:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.videocardz.com/images/2013/09/280X-e1379068802605-850x171.png
Daarnaast nog een lijst met kaarten die HIS op de markt wil zetten:
HIS R9 280X iPower IceQ X² Boost Clock 3GB GDDR5 PCI-E DLDVI-I/HDMI/2xMini DP
HIS R7 250 iCooler 2GB DDR3 PCI-E HDMI/SLDVI-D/VGA
HIS R7 250 iCooler 1GB GDDR5 PCI-E HDMI/SLDVI-D/VGA
HIS R7 250 IceQ 1GB GDDR5 PCI-E HDMI/SLDVI-D/VGA
HIS R7 240 iCooler 2GB DDR3 PCI-E HDMI/SLDVI-D/VGA
HIS R7 240 IceQ 2GB DDR3 PCI-E HDMI/SLDVI-D/VGA
HIS R7 240 iCooler 1GB GDDR5 PCI-E HDMI/SLDVI-D/VGA
Videocardz.com denkt dat de R7 is gebaseerd op de Pitcairn chip, dat verklaart de 1GB en 2GB (256bit memory bus waarschijnlijk), zelf is dit hun idee van wat er in de de R9 280X zit:
Afbeeldingslocatie: http://abload.de/img/19qutt.png

Positionering van de kaarten tegenover huidige lineup:
Afbeeldingslocatie: http://abload.de/img/21guqm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 12:10
Als ik die lijst boven zo zie, dan lijkt het erop dat AMD nVidia achterna gaat qua benoeming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-03 20:21
ik vind de benaming wel raar
de R7 kaarten lijken van een andere generatie dan de R9 kaarten en R8 zijn ze vergeten of zo?
(of zijn de R7 kaarten gewoon rebrands van hun HD7xxx broertje, dan is het wel redelijk logisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-04 19:12

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Als de gegevens in het plaatje kloppen dan zijn de R9 270 en lager rebrands? Op zich wel jammer, maar kan ook betekenen dat de R9 270X en hoger ook significant sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 15 september 2013 @ 23:49:
Als de gegevens in het plaatje kloppen dan zijn de R9 270 en lager rebrands? Op zich wel jammer, maar kan ook betekenen dat de R9 270X en hoger ook significant sneller zijn.
Als dit gerucht waar is. Eerst maar eens afwachten. Nu weer rebranden lijkt me alles behalve slim.
Ze hebben al de 7970, 8970 OEM en dan ook nog R9270. Lijkt me super dom net als nVidia was met de 8800 GT, 9800 GTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Tja...geef het beest een naam zou ik zeggen...voor mij als eindgebruiker lig ik er niet wakker van. Wat mij erg aan zou spreken is een kaart die af-fabriek word geleverd met een waterblok. Maar dat zal gezien de geringe doelgroep wel niet gaan gebeuren -O-

[ Voor 15% gewijzigd door westergas op 16-09-2013 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Laatst online: 21-04 22:11
westergas schreef op maandag 16 september 2013 @ 12:39:
Tja...geef het beest een naam zou ik zeggen...voor mij als eindgebruiker lig ik er niet wakker van. Wat mij erg aan zou spreken is een kaart die af-fabriek word geleverd met een waterblok. Maar dat zal gezien de geringe doelgroep wel niet gaan gebeuren -O-
Niet vanuit AMD zelf nee...
Maar fabrikanten als MSI doen dit soms wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-03 13:40
Matt Skynner over Hawaii:
You’re holding a press event in the near future to discuss your next-generation Radeon series, but what can you tell me right now?

“They’re coming in Q4. I can’t reveal a pricepoint but we’re looking at more traditional enthusiast GPU pricepoints. We’re not targeting a $999 single GPU solution like our competition because we believe not a lot of people have that $999. We normally address what we call the ultra-enthusiast segment with a dual-GPU offering like the 7990. So this next-generation line is targeting more of the enthusiast market versus the ultra-enthusiast one.

“It’s also extremely efficient. [Nvidia's Kepler] GK110 is nearly 30% bigger from a die size point of view. We believe we have the best performance for the die size for the enthusiast GPU.

“Another thing I can tell you is about the process node: this GPU is in 28nm. Some have speculated that it was 20nm and it’s not for a specific reason: At 28nm for an enthusiast GPU, we can achieve higher clock speeds and higher absolute performance.”
Bron: http://www.forbes.com/sit...-consoles-7990-criticism/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BouncingBaklap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-01-2024
Op 25 september wordt de nieuwe generatie Radeon kaarten gepresenteerd. Ik ben erg benieuwd!

Bron (een van de): http://wccftech.com/amd-c...pu-hawaii-25th-september/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-02 15:43
Ik zou persoonlijk de nieuwe serie wel iets anders genoemd hebben, dit is namelijk erg dubieus en verwarrend imho. Zeker gezien MSI er altijd al een R voor zet (r6950, r7970 etc) :)

Lijken mijn lightnings opeens low-end *huilt zachtjes*

[ Voor 14% gewijzigd door Nightquest77 op 17-09-2013 14:03 ]

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Laatst online: 18-04 20:54
Het ziet er naar uit dat het wel de moeite waard is om even af te wachten met het kopen van een nieuwe kaart (nu zou ik voor de GTX770 gaan) zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-04 16:34
wordt voor mij een 280X, ik moet mijn kaart voor een 2de keer bakken dus ik weet niet of ik er nog leven ik kan blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nou ik ben benieuwd :) Het geld voor een nieuwe kaart ligt al klaar :P

Ik had niet anders verwacht dan dat het 28nm zou worden. 20nm is voor de volgende generatie kaarten. Een generatie op 28nm zou wel erg weinig zijn vandaag de dag. met 40nm hebben we 3 generaties gedaan: 4770, 5870 en 6970

Ik ben benieuwd of ze wat aan het frontend hebben gedaan. Dat was een van de zwakke punten van de HD79xx serie. In verhouding was de HD78xx daar beter. Maar die had minder raw shader power.
Hopelijk hebben ze het aantal shaders, de shaders zelf, frondend en de tesslation units aangepakt. Memory controller was eigenlijk wel prima. 384Bit met 6GHz GDDR5 heeft voldoende bandbreedte. Die andere zaken schalen beter.

• Lord Maximus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-04 16:06
Afbeeldingslocatie: http://cdn.videocardz.com/images/2013/09/invitation-hawaii.jpg

Het lijkt er op dat de nieuwe AMD kaartjes 25 september inderdaad gepresenteerd gaan worden. :)

En we kunnen zelfs meekijken op de webcast.

http://videocardz.com/456...t-gpu-14-product-showcase

[ Voor 8% gewijzigd door Lord Maximus op 18-09-2013 19:57 ]

• Astennu
Yep. Die datum was vorige week al genoemd. Ik ben heel erg benieuwd! Geld voor een nieuwe kaart ligt al klaar :)

• Astennu
Ik weet niet of jullie heb al gezien hebben. Maar ik heb hem over het hooft gezien. Anandtech heeft 4K gaming tests gedaan: http://www.anandtech.com/...umbers-at-4k-max-settings

We hebben nog aardig wat extra power nodig wil dit soepel gaan lopen :P Wat me opvalt is dat de HD7950 het tov de Titan en de GTX680 echt heel goed doet! een HD7970 GHz zou zelfs nog betere resultaten neer kunnen zetten.

Ik vraag me af waarom het verschil zo klein is op deze resolutie. Zou nVidia dan nog zo veel optimalisaties voor deze resolutie missen?

Ik kan zelf niet wachten tot de 4K schermen betaalbaar zijn. En gezien deze resultaten zal een R9 280X het niet slecht gaan doen :P indien nodig zet ik er gewoon twee in CF.

• Astennu
Officiële Cat 13.9 is vandaag uit gekomen:

http://support.amd.com/us...t13-9WINReleaseNotes.aspx

Zo te zien vooral bug fixes. En support voor Win 8.1 (WDDM1.3).

[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 19-09-2013 09:41 ]

• Nightquest77
Astennu schreef op donderdag 19 september 2013 @ 08:49:
Ik weet niet of jullie heb al gezien hebben. Maar ik heb hem over het hooft gezien. Anandtech heeft 4K gaming tests gedaan: http://www.anandtech.com/...umbers-at-4k-max-settings

We hebben nog aardig wat extra power nodig wil dit soepel gaan lopen :P Wat me opvalt is dat de HD7950 het tov de Titan en de GTX680 echt heel goed doet! een HD7970 GHz zou zelfs nog betere resultaten neer kunnen zetten.

Ik vraag me af waarom het verschil zo klein is op deze resolutie. Zou nVidia dan nog zo veel optimalisaties voor deze resolutie missen?

Ik kan zelf niet wachten tot de 4K schermen betaalbaar zijn. En gezien deze resultaten zal een R9 280X het niet slecht gaan doen :P indien nodig zet ik er gewoon twee in CF.
Ik had het nog niet gezien, en vind het een interessant artikel! Ik heb wel het gevoel dat de ontwikkeling op beeldscherm gebied een stuk sneller gaat dan de kracht van de videokaarten. Straks is een 4K monitor goed te betalen (eind volgend jaar ofzo), maar heb je nog steeds een ultra high end videokaart nodig om je game er een beetje op te kunnen spelen.

Ik zie nog absoluut geen reden om op korte termijn van eyefinity naar een 4k monitor te gaan, ik ben benieuwd hoe jullie die ontwikkelingen zien.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• Astennu
Nightquest77 schreef op donderdag 19 september 2013 @ 10:11:
[...]

Ik had het nog niet gezien, en vind het een interessant artikel! Ik heb wel het gevoel dat de ontwikkeling op beeldscherm gebied een stuk sneller gaat dan de kracht van de videokaarten. Straks is een 4K monitor goed te betalen (eind volgend jaar ofzo), maar heb je nog steeds een ultra high end videokaart nodig om je game er een beetje op te kunnen spelen.

Ik zie nog absoluut geen reden om op korte termijn van eyefinity naar een 4k monitor te gaan, ik ben benieuwd hoe jullie die ontwikkelingen zien.
Nou ik denk dat het nog wel langer kan duren. Ik weet niet wat jij betaalbaar noemt maar eind volgend jaar een 30"4K scherm voor 1500 gaat denk ik al lastig worden. Ze kosten nu 3500+ euro.
Daarnaast is de kwaliteit nog niet op het niveau van de huidige 2560x schermen. (in het geval van dit Asus scherm) De kleuren waren toch een stukje minder.

Met mijn 2560x1600 resolutie moet ik nu ook al een High end video kaart hebben. Dual GPU is net niet nodig. maar je kan dan niet alles max hebben (AA moet je regelmatig uit laten met een HD7970 GHz OC)

Ik hoop dat 4K in een stroom versnelling komt. Maar ik vrees dat het even duurt voordat we 4K schermen hebben in het 1000-1500 euro segment die dezelfde kleuren en kijkhoeken hebben als bv een Dell U3014 nu.

Ik vind Eyefinity een leuk iets maar ik zou zelf toch kiezen voor een 30" ipv 3x24". Liever een goed uur scherm met hoge resolutie dan 3x goedkopere.
3x 2560x1440 is ook te zwaar. Dan moet je eigenlijk al 3 kaarten hebben om de FPS hoog genoeg te houden.

Dus ik wacht met smart op 4K schermen. Maar tot die tijd ben ik erg blij met de Dell 3008WFP. Blijft een top scherm zelfs als je ze vergelijkt met de toppers van vandaag de dag komt hij nog goed mee.

4K is zeker de toekomst. Maar de meeste mensen willen denk ik 4K schermen van 200-300 euro. En dat gaat denk ik nog lang duren. Maar hopelijk heb ik ongelijk :)

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 19-09-2013 10:25 ]

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 15:06
Astennu schreef op donderdag 19 september 2013 @ 08:05:
Yep. Die datum was vorige week al genoemd. Ik ben heel erg benieuwd! Geld voor een nieuwe kaart ligt al klaar :)
Same here :P

Hopelijk eindelijk weer eens wat nieuws, is inmiddels alweer anderhalf jaar geleden dat we iets nieuws en boeiends zagen met GK104, en enkele maanden daarvoor nog Tahiti.
Nightquest77 schreef op donderdag 19 september 2013 @ 10:11:

Monitor ontwikkeling gaat juist érg traag. We hebben nog steeds geen 120 Hz IPS schermen (de LG A- panels tel ik even niet mee, dat zijn andere dingen), resolutie op 23-24" is nog steeds 1080p. Er komt binnen 6 weken wel een nieuwe monitor op de markt die naar mijn mening een nieuwe standaard zet voor wat hij doet (ik heb hem mogen testen, daar laat ik het voor nu even bij, NDA ;)), maar de resolutie zit nog steeds op 1080p.

De hardware om op 4K te gamen is er ook echt nog heel lang niet, dat wordt pas 2016 op z'n vroegst. We moeten eerst die nieuwe node hebben, vervolgens hebben we toch ook echt stacked DRAM nodig.

• Astennu
GK110 vond ik ook nog wel interessant maar heb nu wel zin in een nieuwe AMD gpu die de concurrentie met de GTX780 aan gaat. Ik gok op iets tussen de GTX780 en de Titan in. Moet te doen zijn :)

Ja het valt me al jaren tegen. In het begin van de LCD's ging het wel even wat vlotter maar daar na kwam het redelijk stil te staan.
ben benieuwd wat je hebt mogen testen. Ik gok op iets met 120Hz met goede kleuren en kijk hoeken. Mja 1080p.... niet echt je van het.

Ik ben erg blij met mijn 1600p scherm. Qua hardware. Als je ziet hoe een 7970GHz 3x1920x1080 draait komen we wel in de buurt. 4K is nog wel 35% zwaarder maar dan nog. Dus in 2015 zouden Dual GPU kaarten er wel wat mee moeten kunnen.

Waarom hebben we stacked DRAM nodig voor 4k? een 512Bit GDDR5 memory interface zou in mijn ogen voldoende moeten zijn. En dan iets van 6-8GB bij zware games. Al kom je nu met 2GB nog redelijk uit de voeten en 3GB is momenteel echt genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 19-09-2013 12:35 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-04 19:12

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Astennu schreef op donderdag 19 september 2013 @ 12:34:
Waarom hebben we stacked DRAM nodig voor 4k? een 512Bit GDDR5 memory interface zou in mijn ogen voldoende moeten zijn. En dan iets van 6-8GB bij zware games. Al kom je nu met 2GB nog redelijk uit de voeten en 3GB is momenteel echt genoeg.
Omdat het misschien goedkoper is? Een PCB wat ontworpen is voor 512Bit is volgens mij duurder omdat het uit meer lagen bestaat dan een PCB met 256Bit of 384Bit. Ook het ontwerpen van een 512Bit PCB is volgens mij moeilijker omdat het complexer is.
Ik weet niet precies wat stacked DRAM voor invloed heeft op het PCB ontwerp.

Ben het eens met wat Werelds zegt over de inovatie bij computer beeldschermen, die staat haast stil de laatste aantal jaren. Sinds de 1080p hype that is, het enige "echt" nieuwe wat ze hebben uitgebracht is 120hz schermen.
Beetje offtopic maar ik hoop dat het 16:10 formaat geen stille dood sterft, zeker met dingen zoals programmeren kan je de ruimte in de hoogte echt goed gebruiken. Als ik op mijn laptop bezig moet dan heb ik echt veel minder het overzicht en blijf ik bezig met scrollen.

• Werelds
Astennu schreef op donderdag 19 september 2013 @ 12:34:
Bij de sprong van 1920x1080 naar 3840x2160 heb je behoorlijk wat meer geheugen nodig - meer dan twee keer als alles (textures dus ook) mee groeit ;)

Kan zeker zonder stacked DRAM, maar dat wordt behoorlijk duur. Met stacked DRAM kun je relatief goedkoop de extra bandbreedte en capaciteit krijgen. Nadeel is natuurlijk het hogere verbruik en dus ook de hitte die daarmee gepaard gaat, maar met kleinere nodes moet dat nog wel te doen zijn.

En je zit behoorlijk in de buurt met je aanname van wat ik heb mogen testen - ik wacht nog op een bericht met betrekking tot wanneer de review samples de deur uit gaan, ze hebben inmiddels wel productie opgeschroefd dus dat zou niet lang meer moeten duren. Ik ben er vrij zeker van dat Rasmus van FPHD er weer één toegestuurd krijgt en de vorige modellen was hij al behoorlijk positief over. Ik kan wel al zeggen dat het een high-end model wordt, verwacht dus geen sub-300 prijzen. Persoonlijk vind ik wel dat het ding het waard is als ik het vergelijk met andere modellen op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Werelds schreef op donderdag 19 september 2013 @ 15:24:
Bij de sprong van 1920x1080 naar 3840x2160 heb je behoorlijk wat meer geheugen nodig - meer dan twee keer als alles (textures dus ook) mee groeit ;)
En daarom vind ik ook dat we nu al kaarten met minimaal 6 GB geheugen moeten hebben en eigenlijk het liefst 8 of 12 GB, maar zowel nVidia als AMD zitten nog met 2 en 3 GB te knoeien en hier en daar kan je een 4 of 6 GB kaartje vinden van een van de grote merken die de kaarten uiteindelijk verkopen :/

Eyefinity en Surround Gaming zuipen ook aardig wat RAM dus ik vind dat ze echt moeten opschieten, want zelfs zonder AA en op Low settings knal je makkelijk naar de 4 GB toe met 3x 1920x1200 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
Nog een interessante 4k benchmark van tomshardware:

http://www.tomshardware.c...ng,3620.html#xtor=RSS-998

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
nero355 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 01:22:
[...]
Eyefinity en Surround Gaming zuipen ook aardig wat RAM dus ik vind dat ze echt moeten opschieten, want zelfs zonder AA en op Low settings knal je makkelijk naar de 4 GB toe met 3x 1920x1200 :X
Wat je hier zegt is gewoon onzin. Ik draai alle games in Eyefinity met max AA en ultra settings, en ik red het MAKKELIJK met 3GB VRAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Werelds schreef op donderdag 19 september 2013 @ 15:24:
[...]

Kan zeker zonder stacked DRAM, maar dat wordt behoorlijk duur. Met stacked DRAM kun je relatief goedkoop de extra bandbreedte en capaciteit krijgen. Nadeel is natuurlijk het hogere verbruik en dus ook de hitte die daarmee gepaard gaat, maar met kleinere nodes moet dat nog wel te doen zijn.

En je zit behoorlijk in de buurt met je aanname van wat ik heb mogen testen - ik wacht nog op een bericht met betrekking tot wanneer de review samples de deur uit gaan, ze hebben inmiddels wel productie opgeschroefd dus dat zou niet lang meer moeten duren. Ik ben er vrij zeker van dat Rasmus van FPHD er weer één toegestuurd krijgt en de vorige modellen was hij al behoorlijk positief over. Ik kan wel al zeggen dat het een high-end model wordt, verwacht dus geen sub-300 prijzen. Persoonlijk vind ik wel dat het ding het waard is als ik het vergelijk met andere modellen op de markt.
Dat is dus wat ik bedoel het is niet nodig.
En qua geheugen. 2GB is meer dan voldoende voor 1080p. Dus dan klopt mijn 6-8GB voor 4K ook. 4K zou een 4x zo hoge resolutie als 1080p zijn. 3840 zit er net iets onder.
nero355 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 01:22:
[...]

En daarom vind ik ook dat we nu al kaarten met minimaal 6 GB geheugen moeten hebben en eigenlijk het liefst 8 of 12 GB, maar zowel nVidia als AMD zitten nog met 2 en 3 GB te knoeien en hier en daar kan je een 4 of 6 GB kaartje vinden van een van de grote merken die de kaarten uiteindelijk verkopen :/

Test's laten zien dat zelfs met Eyefinity meer dan 3GB amper iets oplevert. In de toekomst kan dit wel veranderen maar momenteel heb je er niets aan. Misschien met 6x 2560x1600 mja dan moet je echt een killer Crossfire setup gaan gebruiken.
Meh wordt alleen maar nVidia getest :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 20-09-2013 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
Astennu schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:02:

Meh wordt alleen maar nVidia getest :'(
Klopt, misschien niet volledig relevant, maar aangezien we hier een best goed beeld hebben van hoe de AMD kaarten het doen tegenover nVidia, en prestaties op 4k veel mensen interesseert leek het me toch wel een leuke toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Tja als je de review van anandtech er bij pakt zie je dat de nVidia kaarten met 4K het in verhouding minder goed deden. AMD liep met de HD7950 aardig in op de Titan. Er zat daar nog maar 25% verschil tussen die twee kaarten. Dus een HD7970 GHz zou dan heel dichtbij kunnen komen. Op 1080p en 2560x1440 is het verschil tussen die kaarten groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Astennu schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:02:
Dat is dus wat ik bedoel het is niet nodig.
En qua geheugen. 2GB is meer dan voldoende voor 1080p. Dus dan klopt mijn 6-8GB voor 4K ook. 4K zou een 4x zo hoge resolutie als 1080p zijn. 3840 zit er net iets onder.
Nogmaals, het gaat niet zo zeer om de capaciteit of de bandbreedte op zich. Het gaat om de kosten voor die dingen; zonder stacked DRAM tikt dat heel hard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ja voor mainstream heb je het nodig. Maar in het 500-900 euro segment is er wat meer marge aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Laatst online: 23-04 13:08
Er lijkt een 1e 3dmark score te zijn gelekt:

Afbeeldingslocatie: http://cdn3.wccftech.com/wp-content/uploads/2013/08/AMD-Hawaii-GPU-Performance.jpg

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Als die klopt en de geruchten qua prijs kloppen ook...where do I get one?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

MSI Afterburner is het niet met je eens ;)
Ik draai alle games in Eyefinity met max AA en ultra settings, en ik red het MAKKELIJK met 3GB VRAM.
Het draait wel, maar heb je ook gemeten hoeveel VRAM er wordt gebruikt op dat moment ?? Vooral AA gooit de boel flink vol dus die laat ik dan ook vaak gewoon uit ;)

• Lord Maximus
High end single GPU kaart gaat R9 290X heten en heeft een 512bit memory interface met 4GB VRAM

http://videocardz.com/457...ctured-512-bit-4gb-memory

Inclusief pics!

Afbeeldingslocatie: http://cdn.videocardz.com/images/2013/09/AMD-Radeon-R9-290X-PCB-Picture.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Lord Maximus op 21-09-2013 20:13 ]

• madmaxnl
Leuk, maar volgens mij gaan ze flink wat overhead hebben. Tenzij je er weer een paar in CF zet en op 3x4K gaat gamen ofzo.

• BarryKohne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08-2021
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cQeMewK.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1MMxxPd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YkWBnes.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SAxiEHW.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iol8Ecv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zpZgSB7.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door BarryKohne op 21-09-2013 23:01 ]

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wel heel benieuwd hoe dit gaat presteren, maar vooral ook naar de prijs!

PC Specs

• Kwiebus89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-04 12:05
Die zou als het goed is lager moeten zijn dan die van de HD7990(momenteel), maar wel hoger dan de originele msrp van de 7970.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Persoonlijk hoop ik op een reference blower-style cooler, in een compact mITX systeem is dat de betere keuze doordat je zo de hitte rechtstreeks uit je case dumpt. Momenteel neig ik naar de GTX 780 maar ik hoop dat de nieuwe Radeon stiekem toch beter is. Hoeveel beter evenals prijs/beschikbaarheid gaat bepalen of het weer een Radeon voor mij wordt of terug naar Nvidia.

Ik weet niet of het iemand opgevallen is, maar er lijken antenna terminals te zitten aan de achterkant van de kaart, zie de twee ronde, gouden contactpunten op de voorlaatste foto van BarryKohne's post. WiDi ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Maximus
Radeon R9 290X zou een tikje sneller zijn dan de GTX TITAN.

http://videocardz.com/457...slightly-faster-gtx-titan

Benchmark ziet er op het eerste gezicht OK uit. Maar het gebruikelijke korreltje zout kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ergens wel verrassend dat ze nu al voor 512 bit geheugenbus gaan.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Maximus
Help!!!! schreef op zondag 22 september 2013 @ 09:56:
Ergens wel verrassend dat ze nu al voor 512 bit geheugenbus gaan.
Enerzijds zal dat een marketing keuze zijn. 4GB klinkt nou eenmaal meer en beter dan 3GB. Anderzijds kun je met een 512bits bus toe met langzamer geheugen en toch dezelfde bandbreedte halen als bij een 384bit setup met sneller geheugen. langzamer geheugen is doorgaans weer wat goedkoper.

Nou weet ik niet wat de inkoopprijzen voor dit soort types geheugen zijn. Maar wanneer je voor hetzelfde geld 4GB met 512bit en 5GHz op een kaart kan plaatsen ten opzichte van 3GB met 384bit en 6.67GHz dan is dat marketing technisch natuurlijk zeker interessant.

Daarnaast komen er langzamerhand games op de markt die best wel eens gebruik kunnen zouden maken van meer dan 3GB.

Total War Rome II bijvoorbeeld kan op de hoogste settings op full HD al richting 2.8GB VRAM gebruiken. Op nog hogere resoluties gecombineerd met nog hogere AA settings zou je al over de 3GB heen kunnen.

En battlefield 4 heeft als "recommended" hoeveelheid VRAM 3GB in het lijstje staan. Wat impliciet zou kunnen betekenen dat nog meer VRAM nuttig zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-02 12:17
Ik vind het mooi, goed voor de consument :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Laatst online: 30-03 20:21
als de prijs "redelijk" is en de 290X zou ongeveer even snel zijn als de Titan, lijkt dat ook veelbelovend voor de rest van de nieuwe generatie :)
er zit een 6+8 pin op, dus het tdp lijkt alvast niet hoger dan de GTX780
(de 7990 heeft een 8+8pin)
na het interview met Matt Skynner (zie vorige pagina) had ik toch verwacht dat de kaart wat trager zou zijn en dat ze direct de 8990 (met andere naam) zouden positioneren naast de GTX780/titan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
Enige wat mij zorgen baart is de 5+1 fases stroomvoorziening. Dat betekent weinig/geen overklok mogelijkheden want overvoltage = dode kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilhelm11
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05-2022

Wilhelm11

Ondertitel

Een ding is mij nog niet helder: lanceren ze 25 september alleen de nieuwe highend (vervanger Tahiti), of ook de vervangers voor de huidige mid range (Pitcairn) en low range videokaarten?
Weten jullie dat? Of is dat voor iedereen nog onbekend?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-04 15:16
Volgens mij kondigen ze alleen het topmodel aan (R9 9xx?) en voor de rest geen vervangers of wat. Hopelijk zijn ze dan rond kerst goed verkrijgbaar?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Hopelijk verschijnen de reviews ook 25sept.

Als deze kaart inderdaad ongeveer presteert als in de leaks ben ik benieuwd wat de prijs van de Titan gaat worden....

Iemand enig idee wanneer nVidia met haar echte nieuwe kaarten gaat komen :?

[ Voor 19% gewijzigd door Help!!!! op 22-09-2013 11:56 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Q2 volgend jaar op z'n vroegst. Als er in Q1 al iets gebeurt is het een paper launch.

Als alles klopt wat we tot nu toe hebben gezien vind ik het wel extreem indrukwekkend. Vooral als die prijs van $599/€599 klopt.

Edit om het bovenstaande even verder te verduidelijken: Nvidia heeft 20nm nodig. Zij krijgen nu echt niets meer uit 28nm geperst met Kepler en ik betwijfel of ze Maxwell nog op 28nm willen doen.

[ Voor 31% gewijzigd door Werelds op 22-09-2013 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Maximus
Wilhelm11 schreef op zondag 22 september 2013 @ 11:15:
Een ding is mij nog niet helder: lanceren ze 25 september alleen de nieuwe highend (vervanger Tahiti), of ook de vervangers voor de huidige mid range (Pitcairn) en low range videokaarten?
Weten jullie dat? Of is dat voor iedereen nog onbekend?
We weten het natuurlijk pas zeker na de launch. Maar wat ik opmaak uit alles wat tot dusver bekend gemaak is i.c.m. de geruchten is het volgende:

Launch R9 290 & R290X (gepositioneerd tegen GTX 780 & TITAN) en einde embargo voor reviews op 25 september. Beschikbaarheid van die modellen zou in de weken daarna moeten gebeuren.

Launch van de R9 280 & R9 280X (gepositioneerd tegen GTX 760 & GTX 770) ergens medio oktober.

Verder zullen ze goed gebruik willen maken van de aanstaande release van Battlefield 4. (zie ook de *leak* van een foto van een R9 290X door @repi van DICE)

Het zou mij zelfs niet verbazen dat bepaalde R9 modellen gebundeld gaan worden met BF4.

note: Dit is wat IK maak van de geruchten gecombineerd met wat we al weten. Pin me er niet op vast. ;)

EDIT:

Er begint meer en meer info los te komen. Het lijkt er heel erg sterk op dat de de R9 290X met maar liefst 2816 stream processors komt. http://videocardz.com/458...pu-2816-stream-processors

Dat past in ieder geval goed in het plaatje van een kaart die de TITAN verslaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Lord Maximus op 22-09-2013 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
Whoops, vorige pagina niet gelezen, mi scuzi

[ Voor 101% gewijzigd door SpankmasterC op 22-09-2013 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Die 512bits geheugen bus is wel een leuke "ode" aan de HD2900XT.

Hoeveel wordt een PCB duurder door het verhogen van de geheugenbus van 256bits naar 384bits naar 512bits? Ze moeten nu wel voor 4GB gaan, de volgende stap is 8GB en dat is wellicht weer wat te veel van het goede. Met 384bits hadden ze op 3 of 6GB gezeten waarbij 3GB te weinig zou zijn geweest en 6GB weer te veel (voordeel met Crossfire en multimonitor setupt daargelaten). 256bits daarentegen had ze weer te weinig geheugen bandbreedte opgeleverd.

Wellicht daarom dus 512bits en 4GB? Waarbij Sapphire ofzo waarschijnlijk wel met een "Eyefinity" varriant met 8GB komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:32

Cheezus

Luiaard

Phuncz schreef op zondag 22 september 2013 @ 08:55:
Ik weet niet of het iemand opgevallen is, maar er lijken antenna terminals te zitten aan de achterkant van de kaart, zie de twee ronde, gouden contactpunten op de voorlaatste foto van BarryKohne's post. WiDi ?
Dat viel mij ook al op. Aangezien de aansluitingen in het voedingsgedeelte zitten denk ik echter niet dat er een video-output op terecht komt, het lijkt mij meer iets voor het monitoren van de VRM's. Die terminals kunnen natuurlijk voor alle afgeschermde kabels gebruikt worden, niet alleen antennes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
@ madmaxnl: Ik denk eigenlijk dat de kosten niet de reden was. 3 vs. 4 GB ook niet.

Ze kunnen nu gewoon met veel lagere clocks dezelfde bandbreedte creëren. Dat betekent dus ook lagere voltages - samen zorgt dat voor een fikse vermindering van het stroomverbruik. Die 1125 die "geleakt" is (ik zet nog overal vraagtekens bij :P) klopt wat dat betreft wel als ze minimaal 288 willen halen (zelfde als Tahiti en Titan). (288 * 1000) / (512 / 8 ) / 4 = 1125 MHz nodig. Dat is toch even 375 tikjes minder dan met 384 bits.

Op 1250 MHz schiet je dan al meteen naar (1250 * 4) * (512 / 8 ) / 1000 = 320 GB/s. Daar heb je op 384 bits 1670 MHz voor nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

madmaxnl schreef op zondag 22 september 2013 @ 16:26:
Waarbij Sapphire ofzo waarschijnlijk wel met een "Eyefinity" varriant met 8GB komt?
Ik hoop het, want zoals eerder gezegd is dat echt iets wat ik heel graag zou willen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dat had ik al geschoten nero355. Met z'n dikke geheugen bus zou ik dat namelijk als voornaamste voordeel zien.

@Werelds

Ik ben niet echt thuis in hoeveel geheugen verbruikt, maar het lijkt mij dat een dikkere geheugen bus en daarmee een PCB met meer lagen ook meer verbruik met zich mee brengt. Voordeel hierbij is natuurlijk dat AMD stock het verbruik heeft weten te verlagen. M.a.w. 512bits geheugen bus zal volgens jou hypothese(?) minder stroom verbruiken t.o.v. een 384bits geheugen bus met als voorwaarden dat beiden een gelijken geheugen bandbreedte voortbrengen.Waarbij 512bits inderdaad de voorkeur heeft boven 384bits omdat je: A meer geheugen kunt aansturen 4 of 8GB t.o.v. 3 of 6GB en B omdat er meer overklok potentieel is omdat het geheugen lager is geklokt wat daardoor minder voltage nodig heeft. Er is derhalve wel nog ruimte om de frequentie en het voltage te verhogen. Zit ik hiermee in lijn met jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
In principe wel ja. Het complexere PCB voegt inderdaad ook wat verbruik toe en kost iets meer, maar blijkbaar winnen ze nog steeds genoeg.

Of het ook betekent dat er meer overklok potentieel is hangt, zoals ik al zei, van de MC (memory controller, voor de duidelijkheid) af. Als die niet harder kan maakt het niet uit wat het geheugen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 05-04 11:56
Lord Maximus schreef op zondag 22 september 2013 @ 10:19:
[...]

Total War Rome II bijvoorbeeld kan op de hoogste settings op full HD al richting 2.8GB VRAM gebruiken. Op nog hogere resoluties gecombineerd met nog hogere AA settings zou je al over de 3GB heen kunnen.

En battlefield 4 heeft als "recommended" hoeveelheid VRAM 3GB in het lijstje staan. Wat impliciet zou kunnen betekenen dat nog meer VRAM nuttig zou kunnen zijn.
Ik wil zowel Rome 2 als Battlefield 4 spelen (ik ga eigenlijk een nieuwe kaart kopen voor Rome 2) en speel op 1680x1050. Ik zit nog te twijfelen of ik dan 2GB moet nemen of meer. Zou meer geheugen nut hebben voor deze resolutie? Ik wil wel alles op extreme zitten inclusief AA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-11-2024
Voor AMD lijkt me het zeer verstandig om te zorgen dat de kaarten beschikbaar zijn rond de BF4 launch want anders zijn het net kerstboomverkopers die hun kraam pas opengooien op 27 december.
Hele volksstammen gaan echt een nieuwe kaart kopen rond de BF4 launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hadespuiter schreef op maandag 23 september 2013 @ 03:14:
Voor AMD lijkt me het zeer verstandig om te zorgen dat de kaarten beschikbaar zijn rond de BF4 launch want anders zijn het net kerstboomverkopers die hun kraam pas opengooien op 27 december.
Hele volksstammen gaan echt een nieuwe kaart kopen rond de BF4 launch.
BF4 zou toch erbij zitten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
Dat kan er nog steeds bij zitten een maand na release van de game ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jullie hebben het wel de hele tijd over ene 512Bit bus maar volgens mij is het gewoon een 384 Bit bus:

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/cms/include/image.php?src=/images/news/2013-09/amd_hawaii_3.jpg&width=550&height=482&cache=1&quality=88&aspect=0&format=jpg

En dat hij sneller zou zijn als een Titan geloof ik ook niet meteen. Zou te mooi zijn om waar te zijn. Maar als het wel zo is spring ik een gat in de lucht :D

En over te weinig fases tja. ze kunnen ook wat zwaardere componenten gebruikt hebben waardoor je uiteindelijk toch meer vermogen kan leveren.

En over OC op lucht wil je eigenlijk niet met veel hogere voltages klooien (als ik naar Tahiti kijk) Dan kon je wel iets hogere clocks halen. Maar het verbruik ging extreem omhoog. Dus ik tweak zelf op 1.175v (stock voor de meeste kaarten) en dan gewoon max clocks. Qua MHz scaling is die waarde toch wel een soort van sweet spot.

[ Voor 35% gewijzigd door Astennu op 23-09-2013 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Laatst online: 13-03 13:40
Astennu schreef op maandag 23 september 2013 @ 10:21:
Jullie hebben het wel de hele tijd over ene 512Bit bus maar volgens mij is het gewoon een 384 Bit bus:

[afbeelding]
16 geheugen chips suggereert een 512Bit bus ;)
En over te weinig fases tja. ze kunnen ook wat zwaardere componenten gebruikt hebben waardoor je uiteindelijk toch meer vermogen kan leveren.
Ik las 5+1+1 fase, tegenover 5+1 fase voor Tahiti. Dus ze hebben er wel aandacht aan besteed, daarbij is de stroomvoorziening van AMD de laatste paar generaties altijd ruim voldoende geweest.
En dat hij sneller zou zijn als een Titan geloof ik ook niet meteen. Zou te mooi zijn om waar te zijn. Maar als het wel zo is spring ik een gat in de lucht :D
Ik geloof dat eigenlijk ook niet, ik denk dat het kan als je de juiste benchmarks selecteert ;) Maar echt overtuigend sneller zal hij niet zijn, anders ging AMD er niet 300 dollar onder zitten.
Als hij wel ruim sneller is, dan begint AMD een soort nieuw GTX200 vs HD4800 tijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Roberto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-04 08:54
Inmiddels zijn de prijzen van de HD7970 ook flink in prijs aan het dalen. Vorige week kwam de prijs al onder de 300 euro. Nu is de ASUS HD7970 al voor €270 te verkrijgen.

Ben echter wel benieuwd naar de prestaties van de volgende generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Toettoetdaan schreef op maandag 23 september 2013 @ 10:40:
[...]

16 geheugen chips suggereert een 512Bit bus ;)

[...]

Ik las 5+1+1 fase, tegenover 5+1 fase voor Tahiti. Dus ze hebben er wel aandacht aan besteed, daarbij is de stroomvoorziening van AMD de laatste paar generaties altijd ruim voldoende geweest.

[...]

Ik geloof dat eigenlijk ook niet, ik denk dat het kan als je de juiste benchmarks selecteert ;) Maar echt overtuigend sneller zal hij niet zijn, anders ging AMD er niet 300 dollar onder zitten.
Als hij wel ruim sneller is, dan begint AMD een soort nieuw GTX200 vs HD4800 tijdperk.
Ja je hebt gelijk ik heb niet goed gekeken. Het lijkt er inderdaad wel op!

Tahiti had de optie voor 6 + 1 maar er werd veel 5+1 gebruikt vanwege kosten. Maar de Fase van de Hawaii zien er wel groter uit. Ik maak me daar niet druk om voor Air/H2O met LN2 kan het een ander verhaal worden maar dan wil je eigenlijk liever kaarten zoals de MSI Lightning.

Tja met een 512Bit bus hebben ze wel heel veel bandbreedte. Dan is de grote vraag hoeveel sneller is de GPU? en hoeveel sneller is de nieuwe GCN architectuur. De 79xx had een te kleine front end. Die 2048 shaders liepen nog niet optimaal. Dat kon je zien als je de 7870 vergeleek met de 7970. Daarnaast was het ook de eerste generatie GCN. Als je naar VLIW5 kijkt heeft AMD extreem veel verbeterd in de loop der jaren. (Xenos C1, HD2900, HD3870, HD5870 en als laatste HD6870) Die laatste had erg goede performance per shader per mm2. Als ze 2x Barts gepakt hadden had je een extreem snelle opvolger voor de HD5870 gehad. En was de HD69xx VLIW4 niet nodig geweest.

VLIW4 had sowieso een kort leven. Maar een desktop kaart generatie en nu wel 2 APU generaties maar thats it.
Don Roberto schreef op maandag 23 september 2013 @ 10:41:
Inmiddels zijn de prijzen van de HD7970 ook flink in prijs aan het dalen. Vorige week kwam de prijs al onder de 300 euro. Nu is de ASUS HD7970 al voor €270 te verkrijgen.

Ben echter wel benieuwd naar de prestaties van de volgende generatie.
Ja ik vrees dat we weer een premium prijs krijgen voor dat beetje extra. Net als toen de HD6970 vs HD7970. De 7970 was sneller / betere performance per watt en had nieuwere features. Maar de prijs performance was niet goed vergeleken met zijn voorganger. Hij was wel goed vergeleken met de prijzen van nVidia kaarten.

Ik denk dat dat nu ook zo zal zijn. Als je hem straks vergelijkt met de GTX770, GTX780 en Titan zal de prijs goed zijn. Vergeleken met de HD7950 en HD7970 zal de prijs performance minder zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 23-09-2013 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
Ik mag hopen dat op water je toch wat meer voltage kan toepassen dan wat jij schetst op lucht. Mijn GTX690 wordt maar 47 graden voor notabene een dual gpu kaart met overklok en lichte overvolt.
Genoeg ruimte om zelfs 1.3v erdoorheen te jagen aangezien vrm's ook door water gekoelt worden (dat kan de R9 290X dus ook).
Dan wordt dus het aantal fases wel degelijk een bottleneck ipv temps.

[ Voor 10% gewijzigd door t!n0 op 23-09-2013 11:06 ]

Pagina: 1 2 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Denk eraan: vragen over levertijden, 'ik heb hem al!!1', etc. horen niet in dit topic!~~~[/html]