CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 125 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:
  • 45.442 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 20:10

CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic

Welkom in CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic, het topic met de laatste nieuwtjes en alle belangrijke info op het gebied van 3D-videokaarten van de Graphics Division van AMD. Lees, om het hier gezellig te houden, wel even onderstaande regels door voordat je in het topic post. :)

Technische vragen of problemen? Bezoek de AMD Game forums!

Changelog

• 3 Februari 2012: Lancering CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 124
Ja, ook dit topic heeft regels! In dit topic dienen alleen nieuwsfeiten en geruchten gepost en besproken te worden over AMD Radeons.

Heb je problemen met je videokaart? Gebruik dan eerst de search-functie van het forum. Bestaat er nog geen onderwerp over... Open dan een nieuw topic, vul het Catalyst Crew Feedback Form in of vraag het op het AMD Game forum! Post je probleem dus niet hier! Dit is namelijk niet het "Grote Radeon Problemen Topic"!

Ook voor advies over de aankoop van een nieuwe videokaart kun je hier niet terecht. Lees daarvoor:
[BBG aanschaf] Videokaarten

Natuurlijk is het normaal dat er vergeleken wordt met de concurrenten, maar doe dat dan zonder geflame en probeer ontopic te blijven om te voorkomen dat dit topic gesloten wordt. De nieuws- en discussiewaarde is het belangrijkste in dit topic.

Policy

Wat is absoluut NOT DONE in dit topic?
  • Flamen & Trollen
  • Basic questions. In dit topic gaan we er van uit dat je een beetje self-research hebt gepleegd dmv de search-functie.
  • Gezeur over leverbaarheid, levertijden, prijzen en dergelijke.
  • Probeer mensen niet continu te verbeteren. Een belerende toon kan heel irritant zijn, ook al heb je gelijk, en ik heb geen zin in klaagmailtjes van topiclezers in in mijn mailbox. Voor degenen die toch willen klagen over het gedrag van bepaalde posters... Trek aan de bel bij een mod!
  • Offtopic gaan. Dit topic is bedoelt om elkaar op de hoogte te houden van de laatste nieuwtjes op ATi gebied. Dus ook niet even snel er een basic vraagje tussendoor persen!
  • Op de man spelen. Dit is NOT DONE. In dit topic geldt "Speel de bal en niet de man!".
  • Dit is geen nVidia topic. Vergelijkingen maken is ok, maar ga niet -tig posts vertellen hoe goed/slecht een nV kaart is. Na 1x weten we het wel.

Inhoud

Previous Threads

Zoek je algemene informatie over oudere GPUs? Kijk dan even in de first posts van de voorgaande topics en/of lees hun bijbehorende FAQs.
  • R420 / R480: Deel 1 - 20
  • R520 / R580: Deel 21 - 50
  • R600 / RV630 / RV610: Deel 51 - 70
  • RV670 / R680: Deel 71 - 85
  • RV770 / R700: Deel 86 - 104
  • Evergreen: Deel 105 - 117
  • Northern Islands: Deel 118 - 122
  • Southern Islands: Deel 123 - 125
R420 / R480
01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

R520 / R580
21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50

R600 / RV630 / RV610
51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70

RV670 / R680
71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85

RV770 / RV700
86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104

Evergreen
105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117

Northern Islands
118 119 120 121 122

Southern Islands
123 124

Southern Islands - HD 7000

• Low-end: HD 7400 < HD 7500 < HD 7600
  • Mainstream: HD 7700 (Cape Verde & Pitcairn LE)
  • Performance: HD 7800 (Pitcairn & Tahiti LE)
  • Enthousiast: HD 7900 (Tahiti)
  • Fastest Card: HD 7990 (New Zealand)
Waarvan de low-end selectie bestaat uit een reeks rebrands op 40nm omdat de kosten van TSMC voor het nieuwe 28nm proces niet te verrekenen zouden zijn. Ook zijn het enkel rebrands omdat AMD later met Trinity deze series zou willen gaan integreren waardoor de vraag naar dergelijke kaarten hoogstwaarschijnlijk wegvalt. Wat er na Trinity met deze reeksen gaat gebeuren is op dit moment onduidelijk, maar voor ons niet hoogst interessant.

Vernieuwingen

AMD beweert dat met behulp van de verbeterde PowerTune utility het verbruik van de videokaarten teruggeschroefd kan worden naar een minimum. In het geval van de HD7970 ligt dat minimum op ongeveer 3 Watt. Een eis is echter wel dat het system long idle is en dat de monitor zichzelf ook uitschakelt. Als je in Windows je Power Saving settings op Performance hebt staan, of in ieder geval zorgt dat het scherm continue aan blijft staan, gaat het nut van deze feature uiteraard verloren.

Deze feature is ook beschikbaar in Crossfire opstellingen, maar dan werkt het even net wat anders. De PowerTune utility kan bij gebruik van Crossfire opstellingen waarbij het systeem idle is. Niet long idle, zoals hiervoor, en dat is logisch verklaarbaar. Er hoeft maar 1 kaart echt aan het werk te zijn om je desktop beelden, of je internet-tabbladen weer te geven en je andere kaart(en) hoeven in dat geval niets te doen. Voorheen werd het idle-TDP van bijvoorbeeld de HD6970 vastgesteld op zo'n 30 Watt en dat was ook wat alle kaarten in Crossfire-opstellingen verbruikten. Nu is het echter zo dat minimaal je 2e kaart, maximaal natuurlijk ook je 3e en 4e kaart, dusdanig geknepen wordt dat het verbruik echt teruggebracht kan worden tot het long-idle minimum van een enkele kaart.
  • New Grid Configurations
  • Flexible Bezel Comp
Het is in Eyefinity 2.0 ook mogelijk om setups te maken met schermen met verschillende resoluties, waar voorheen altijd omheen moest worden gewerkt. Zo kun je makkelijk een LCD die je nog hebt liggen bijschakelen zonder aan de slag te hoeven gaan met tooltjes.
  • Up to 16k x 16k
Spreekt voor zich, er zijn nu dus ook resoluties van 16kpx in de hoogte of breedte mogelijk. In praktijk betekent dat echter wel dat je moet denken aan een vijftal U3011's of een zevental FHD schermen, iets wat in de praktijk natuurlijk minder voorkomt.
  • AMD Eyefinity + AMD HD3D Technologies
  • Custom Resolutions
  • Preset Manager Improvements
  • Taskbar Positioning
Waar het voorheen bij Eyefinity een probleem was om te zorgen dat je taskbar niet naar het linker scherm schoot, heeft AMD ook hiervoor in versie 2.0 een oplossing gevonden en kun je de taskbar mooi in het middelste scherm opstellen.
Bij de Radeon HD 7970 spreekt AMD over EyeFinity 2.0 waarin sprake is van een aantal verbeteringen. Allereerst is het nu mogelijk om ook drie of meer 3D-schermen te combineren. Daarnaast heeft AMD haar drivers verder geoptimaliseerd. Zo komt er spoedig ondersteuning voor custom resoluties en kun je vanaf de update die gepland staat voor komende februari eindelijk bij een multi-monitor setup zelf kiezen op welk scherm je de Windows taakbalk wil zien. Deze driveraanpassingen komen overigens ook allemaal beschikbaar voor bestaande EyeFinity-videokaarten.
Bron: HWI

Tahiti

Op 22 december 2011 introduceerde AMD officieel Southern Islands met de introductie ( ;) ) van de HD7970. Inmiddels zijn er al meerdere reviews online verschenen (waar we verderop nog even op terugkomen) en is al wel bekend dat de kaarten officieel pas vanaf 9 januari beschikbaar zijn voor het volk.

Tahiti is voor AMD tijdelijk de marktleider of performance-king op het gebied van single-GPU videokaarten en draagt bij AMD de Enthousiast-titel. De HD7970 is in deze serie uiteraard de Superior, waar de HD6970 dat volgens de PT in de vorige serie was. Officieel zijn alleen de specificaties van de HD7970 nog bekend, de rest volgt later:

HD 7970 Specificaties
  • Codenaam: Tahiti XT
  • DirectX: 11.1

- Shadermodel 5.1

- Compute Shaders 5.1
  • Transistoren: 4300M
  • Corespeed: 925Mhz
  • Memory speed: 1.375Ghz
  • Memory Interface: 384-bit GDDR5 / 5.5Gbps
  • Compute Power: 3.79 TFLOPs
  • Streamprocessing Units: 2048 (64x32)
  • Texture Units: 128
  • Render Backends: 8 (x4 = 32 ROPs)
  • Idle Board Power: 3W
  • Load Board Power: 250W
  • Die size: 365mm2
Reviews
CrossFire reviews
HD 7950 Specs
  • Codenaam: Tahiti Pro
  • DirectX: 11.1

- Shadermodel 5.1

- Compute Shaders 5.1
  • Transistoren: 4300M
  • Corespeed: 800Mhz
  • Memory speed: 1.250Ghz
  • Memory Interface: 384-bit GDDR5 / 5Gbps
  • Compute Power: 2.87 TFLOPs
  • Streamprocessing Units: 1792 (64x28)
  • Texture Units: 112
  • Render Backends: 8 (x4 = 32 ROPs)
  • Idle Board Power: 3W
  • Load Board Power: 200W
  • Die size: 365mm2
Reviews
PCI-e schaling Tahiti

Over GCN

Graphics Core Next, beter bekend als GCN, is de nieuwe architectuur die voor Southern Islands in het leven geroepen is. Deze nieuwe architectuur is net wat meer toegespitst op GPGPU dan pure game performance, maar ook in het laatste geval wisten ze bij AMD wel winst te behalen ten opzichte van de vorige generatie. Zo waren er claims vanuit AMD zelf dat Tahiti XT tot wel 60% meer performance in huis had dan nVidia's leidend alternatief, de GTX580. Die bewering werd echter niet geheel waargemaakt, zoals bij de reviews wel te lezen is. 60% beter dan hun eigen voorganger past hier beter, de GTX580 werd met ongeveer 30% verschil achter zich gelaten.

Future

Nu na de introductie van de HD7990 en de reviews van onder andere Tweakers valt er nog weinig te speculeren over Southern Islands. In begin 2013 zal de volgende serie ten tonele verschijnen waaraan weer een nieuw deel geweid zal worden.

Geruchtenmolen

Gerucht: HD8000 zal begin 2013 ten tonele verschijnen.

Well, het is zo dat AMD de laatste tijd ieder jaar net voor de jaarwisseling het een en ander aankondigt en bijvoorbeeld Tahiti verscheen pas in 2012. Het zou dus niet zo gek zijn om te verwachten dat we van de volgende serie in januari of februari '13 iets kunnen verwachten.

Links

AMD-only partners
AMD / nVidia partners
Utilities
Officieel AMD-gerelateerd
Topic-gerelateerd

CJ

Deze topicstart is opgedragen aan CJ, oprichter en schrijver van de ATi/AMD Radeon topicreeks, van deel 1 tot en met deel 116.
Rust zacht, Tweaker.
CJ
Condoleance topic voor CJ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
*Gereserveerd

TO-DO

• Info bijwerken
  • Plaatjes herstellen (dankzij de geweldige hosting in het vorige deeltje)
Voor nu dus maar even het begin in het nieuwe deeltje zodat ik geen dreig-DM's meer krijg mbt de layout van #124 :+

[ Voor 3% gewijzigd door Fid3lity op 01-12-2012 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zet de plaatjes aub in je eigen fotoalbum op Tweakers, dat zijn de plaatjes alleen down als Tweakers dat ook is en dan maakt het toch niet uit. :p (maar dat zei ik de vorige keer ook :z )

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
-The_Mask- schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 15:12:
Zet de plaatjes aub in je eigen fotoalbum op Tweakers, dat zijn de plaatjes alleen down als Tweakers dat ook is en dan maakt het toch niet uit. :p (maar dat zei ik de vorige keer ook :z )
Ik had de plaatjes niet, die werden door vipeax elders gehost maar die reageert niet. Zei ik de vorige keer toch ook? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Laatst online: 09-08-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
3XPER7 schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 16:19:
Ik had de plaatjes niet, die werden door vipeax elders gehost maar die reageert niet. Zei ik de vorige keer toch ook? :z
Dan download je ze toch gewoon?
Nevermind, originele host is ook down.

Waarom is 12.10 eigenlijk nog niet beschikbaar via auto-update?

[ Voor 16% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-12-2012 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:47
http://nl.hardware.info/n...n-hd-8000-reeks-duiken-op

Lijkt niet echt als het op de namen aankomt. Sea Islands chips, maar planeten en sterren (Sun) als naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Is in het vorige topic al gemeld dat de 8xxx serie pas in Q2 2013 komt en niet in Q1 zoals eerder gedacht :(?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
zo ver ik weet is er niets echt duidelijk bekend over de volgende serie maar gezien het met amd meestal net iets meer dan een jaar duurt voor ze met de volgende serie komen denk ik dat we kunnen uitgaan van halverwege/eind q1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04 12:30
eL_Jay schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 14:09:
Is in het vorige topic al gemeld dat de 8xxx serie pas in Q2 2013 komt en niet in Q1 zoals eerder gedacht :(?
Dit zijn geruchten. Deze hoeven niet waar te zijn.

Het lijkt mij heel onverstandig als AMD dit doet. Ze geven dan de GPU voorsprong ook uit handen (CPU voorsprong hebben ze al jaren niet meer)
nVidia zal dan eerder op de markt komen met hun refresh en dit lijkt me niet wenselijk als het toch niet nodig is.

De HD8xxx heeft geen nieuwe architectuur (waarschijnlijk geen GCN refresh met wat tweaks) en heeft ook geen nieuwe productie node. Dus zou in verhouding minder werk zijn in vergelijking met de overstap van HD6970 naar HD7970.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Nog niets nieuws bekend over release 8xxx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
het enige wat ongeveer bekend is ongeveer de release tijd. Wat ongeveer ruim een jaar na de vorige generatie(opnieuw) zal gebeuren. Vorig jaar was dat rond nieuw jaar. Je kunt ongeveer uitgaan van februari-april 2013 voor de hd8xxx.
Nvidia zal wel weer een paar maanden later zijn maar dat hoeft niet perse zo te zijn.

• Astennu
tomcatha schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 11:04:
het enige wat ongeveer bekend is ongeveer de release tijd. Wat ongeveer ruim een jaar na de vorige generatie(opnieuw) zal gebeuren. Vorig jaar was dat rond nieuw jaar. Je kunt ongeveer uitgaan van februari-april 2013 voor de hd8xxx.
Nvidia zal wel weer een paar maanden later zijn maar dat hoeft niet perse zo te zijn.
Nja dat is dus de vraag. Afgelopen keer was het een jaar de keer daar voor een jaar en een paar maanden. Zou deze keer ook kunnen zijn. Maar er waren ook geruchten dat het misschien pas begin Q2 zou worden. Ik hoop zelf dat het gewoon Jan 2013 is. Al is het wel akelig stil.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• eL_Jay
Astennu schreef op donderdag 13 december 2012 @ 08:38:
[...]

Nja dat is dus de vraag. Afgelopen keer was het een jaar de keer daar voor een jaar en een paar maanden. Zou deze keer ook kunnen zijn. Maar er waren ook geruchten dat het misschien pas begin Q2 zou worden. Ik hoop zelf dat het gewoon Jan 2013 is. Al is het wel akelig stil.
Ik weet niet wat ik wil :P
Van de ene kant is mijn geld op door nieuwe hobby's waardoor ik langer kan sparen wanneer ze in Q2 uitkomen. Anderzijds geld natuurlijk hoe eerder ze uitkomen hoe eerder ze in prijs zakken.
Stiekem wil ik graag upgraden omdat ik vermoed dat mijn 6850 qua drivers kaduuk is..
Maar dan neig ik toch een beetje meer naar het groene kamp (driverwise schijnt dat een fractie beter te zijn).
Hoewel ik mijn centjes graag gun aan AMD.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
eL_Jay schreef op donderdag 13 december 2012 @ 16:00:
Anderzijds geld natuurlijk hoe eerder ze uitkomen hoe eerder ze in prijs zakken.
Prijs is vooral afhankelijk van concurrentie en niet van hoe lang iets al op de markt is.

• tomcatha
nvidia en AMD zijn eigenlijk gelijkwaardig qua drivers. Behalve als het op linux aankomt.

Anoniem: 59888

[...]

Dat zou betekenen dat we een maand van te voren nog helemaal niets weten, zelfs geen vage geruchten van chinese sites over aantallen shaders e.d. Dat lijkt me heel erg sterk eerlijk gezegd. Ik zelf zit meer richting maart/april te denken, maar dat is niks meer dan een gok. Wie weet valt het nog mee. ;)

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 15:06
[...]

Werelds in "CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 124"

Met 13 maanden kijken we nog steeds naar Q1'13, 15 maanden plaatst de handel in Q2'13.

Onthoudt overigens wel dat het hier om AMD en niet Nvidia gaat mensen. AMD is verdomd goed in hun mond houden, als er iets naar buiten komt is dat over het algemeen met opzet. Ik verwijs maar even naar SunSpot als een voorbeeldje (voor diegenen die niet direct weten wat ik daar mee bedoel: http://lmgtfy.com/?q=amd+sunspot ;)). Het groene kamp lekt veel meer uit, Kepler was de eerste keer sinds NV40 dat we eigenlijk pas in de laatste weken iets wisten; zowel G80 + offspring (G92, GT200) als GF100/110 wisten we al ruim een maand of 2-3 van tevoren vrijwel alles over de chip, kaarten en architectuur. Cypress kwamen pas in augustus echte details van naar buiten.

Edit: overigens verwacht ik zelf toch weer een aardige sprong van AMD. Zelfs voor hun standaarden is het akelig stil; zelfs Dave post nog minder dan hij normaal doet op Beyond3D. Dat betekent ofwel een stevige sprong in performance, of iets leuks qua nieuwe dingen om mee te spelen (nogmaals: SunSpot) :)

[ Voor 11% gewijzigd door Werelds op 13-12-2012 22:57 ]

• madmaxnl
Werelds schreef op donderdag 13 december 2012 @ 22:52:
Edit: overigens verwacht ik zelf toch weer een aardige sprong van AMD. Zelfs voor hun standaarden is het akelig stil; zelfs Dave post nog minder dan hij normaal doet op Beyond3D. Dat betekent ofwel een stevige sprong in performance, of iets leuks qua nieuwe dingen om mee te spelen (nogmaals: SunSpot) :)
Behalve als er niks bijzonders is om te laten zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Olaf van der Spek schreef op donderdag 13 december 2012 @ 16:36:
[...]

Prijs is vooral afhankelijk van concurrentie en niet van hoe lang iets al op de markt is.
Dat klopt ook, maar was bijvoorbeeld de 7xxx serie niet al in prijs verlaagd voor dat de gehele GTX6 serie was gereleased?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
madmaxnl schreef op donderdag 13 december 2012 @ 23:14:
Behalve als er niks bijzonders is om te laten zien ;)
Kan altijd, maar nogmaals, het is AMD, die zijn verdomd goed in alles stil houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
ja en ze lijken er de laatste generaties elke keer ook steeds iets beter in te worden. En je moet ook niet onderschatten hoeveel informatie wij altijd van te voren hoorden via CJ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

AMD Preps Radeon HD 8000M “Solar System” Product Family – Report

Dan toch wat nieuws. Volgens de aziatische website Expreview zal AMD op de CES volgende maand zijn 8000 serie onthullen, te beginnen met de mobile chips 8000M "Solar System". De desktop serie zal later in 2013 volgen. Volgens Xbit toont het feit dat ze beginnen met de mobile chips aan dat mobile steeds belangrijker wordt. Wanneer de chips te verkrijgen (in laptops uiteraard) zijn is nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD_Aero
  • Laatst online: 22-04 22:44

AMD Radeon HD 8000M preview: Een nieuwe evolutie?

Op hwi ook nieuw over de mobile 8XXX.
Voornamelijk reclame stuntje van AMD denk ik, die getallen zijn wel wat in voordeel gebracht van hun.

[ Voor 11% gewijzigd door AMD_Aero op 17-12-2012 21:00 ]

https://erazerbrecht.wordpress.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Niet echt iets interessants. Ik vraag me ook af of die 8800M niet gewoon een Cape Verde rebrand is.
Ik hoop toch wel dat er een echte refresh komt. Hebben ze ook wel nodig om te concureren met nVidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Astennu schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 01:07:
Ik vraag me ook af of die 8800M niet gewoon een Cape Verde rebrand is.
Is het volgens mij ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Het blijft maar verdacht stil rondom de opvolgers.

Hier wel een preview van de 8790M:
http://www.tomshardware.c...ars-benchmark,3382-4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
En nog een: http://www.hardware.fr/ar...tlefield-3-far-cry-3.html
Doet het niet slecht tov de Cape verde mobile versie. Maar dat komt vooral door de veel hogere clockspeeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:27

pino85

Im just a Bird in the Sky

Dank voor de link, moet wel zeggen dat het extreem stil blijft omtrent de desktop varianten, doen ze goed ;)

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

ff wachten tot het 8970 nieuws.. zit nu met een 8800gtx te gamen op 1366x en low lol Xd

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Laatst online: 21-04 22:11
Astennu schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 20:01:
En nog een: http://www.hardware.fr/ar...tlefield-3-far-cry-3.html
Doet het niet slecht tov de Cape verde mobile versie. Maar dat komt vooral door de veel hogere clockspeeds.
Als je de nummering aanhoud (7790 -> 8790) vind ik het wel tegenvallen... perf/watt is wel een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
spNk schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 19:53:
[...]

Als je de nummering aanhoud (7790 -> 8790) vind ik het wel tegenvallen... perf/watt is wel een stuk beter.
Ik zie toch iets heel anders.

Orland heeft 384 streamprocessors en de maximale frequentie van de GPU is 900MHz wat dus neerkomt op 691200 flops.
Cape Verde heeft 512 streamprocessors en de maximale frequentie van de GPU is 675 wat dus neerkomt op 691200 flops.

Hé dat lijkt wel verdacht veel op elkaar. :p Als ik kijk naar de perfomance is die iets lager, wat niet vreemd is aangezien de Orland een turbo heeft 900MHz en daar dus niet altijd op loopt. TDP's zijn bij beide gelijk, maar ik zou niet raar opkijken als het verbruik een klein beetje hoger ligt. Voor een hogere frequentie is immers een hogere spanning nodig en de spanning ligt kwadratisch aan het verbruik.

Eigenlijk is het vooral voor AMD interessant aangezien ze met een kleinere die vergelijkbare prestaties kunnen leveren. Maar qua architectuur is hier dus niks veranderd zo te zien.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Techreport: Driver software to be tweaked to reduce Radeon frame latencies in series of updates

http://techreport.com/new...cies-in-series-of-updates

En een interessant follow up artikel over "inside the second FPS testing":
http://techreport.com/blo...-our-game-testing-methods

+
http://forum.beyond3d.com/showthread.php?p=1689708

+
http://alienbabeltech.com/main/?p=33060&all=1

[ Voor 69% gewijzigd door Help!!!! op 03-01-2013 10:53 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

Heb zojuist een XFX7950 black edition crossfire setje aangeschaft. O-)

Maar het is veel performance voor weinig geld... nu 480 SLI gehad en 580 SLI dus ben benieuwd wat AMD doet... gaan het zien.. :o
480 en 580 SLI was echt 100% stabiel perfect en nice, nog nooit gecrasht of moeilijk gedoe in games.

- heb toch al een 1200w voeding
- snelle quad core
- 540 euro is niet veel geld voor 2 7950 die je makkelijk op 1,1 ghz kan krijgen. Toch echt beesten performance... en deze Nvisia 600 serie zuigt ballen met die 256 bit bus.. had ook een 680 gehad maar dat ding verzoop zichzelf door chronisch gebrek aan van alles }:O . Kakte ook soms opeens in naar 30 fps in BF3.... typisch vind ik het wel

En als ik zo de geruchten bekijk gaat die 8970 20-30% sneller worden dan een 7970 en rond 500 euro, niet echt de moeite waard denk ik dan. Ga daar niet op wachten, maar interessant is het wel.

Speel trouwens BF3. Far Cry 3 had ik genoeg van na 50 uur ofso... ;)

[ Voor 85% gewijzigd door A87 op 03-01-2013 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Help!!!! schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:37:
Techreport: Driver software to be tweaked to reduce Radeon frame latencies in series of updates

En een interessant follow up artikel over "inside the second FPS testing":
http://techreport.com/blo...-our-game-testing-methods

+
http://forum.beyond3d.com/showthread.php?p=1689708

+
http://alienbabeltech.com/main/?p=33060&all=1
Ik ben het met ze eens dat we er anders naar moeten kijken. Dat micro stuttering van CF is gewoon heel iritant. Dat is ook de rede dat ik geen CF of SLI meer gebruik maar alleen maar single kaarten.

Ik ben ook blij dat AMD er naar aan het kijken is.
Ik hoop dat meer websites op zo'n soort manier gaan testen. Ik zeg niet dat dit de manier is. Maar min - avg - max FPS is niet voldoende.
A87 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 11:08:
Heb zojuist een XFX7950 black edition crossfire setje aangeschaft. O-)

Maar het is veel performance voor weinig geld... nu 480 SLI gehad en 580 SLI dus ben benieuwd wat AMD doet... gaan het zien.. :o
480 en 580 SLI was echt 100% stabiel perfect en nice, nog nooit gecrasht of moeilijk gedoe in games.

- heb toch al een 1200w voeding
- snelle quad core
- 540 euro is niet veel geld voor 2 7950 die je makkelijk op 1,1 ghz kan krijgen. Toch echt beesten performance... en deze Nvisia 600 serie zuigt ballen met die 256 bit bus.. had ook een 680 gehad maar dat ding verzoop zichzelf door chronisch gebrek aan van alles }:O . Kakte ook soms opeens in naar 30 fps in BF3.... typisch vind ik het wel

En als ik zo de geruchten bekijk gaat die 8970 20-30% sneller worden dan een 7970 en rond 500 euro, niet echt de moeite waard denk ik dan. Ga daar niet op wachten, maar interessant is het wel.

Speel trouwens BF3. Far Cry 3 had ik genoeg van na 50 uur ofso... ;)
Het is nog niet bekend wat een HD8xxx kaart gaat kosten. Maar vergeet niet dat je voor de snelste kaarten altijd een premium betaalt. Zie ook de GTX690 voor 900+ euro. En in het begin de verschillen in prijs tussen de HD6970 / HD7970 en de GTX580 / GTX680. Prijs prestatie van de HD6970 en GTX580 waren beter dan van de nieuwe kaarten. Zo werkt dat nu een maal.

HD7970 Kaarten zijn +- 375 euro. (in het geval van de GHz edition) als je dan tegen de 500 betaald zit er inderdaad een 10% premium op.
Mensen hoeven die kaarten niet te kopen. Ze kunnen ook simpelweg een HD79xx kopen. Maar als je geen CF wilt is het natuurlijk een mooie oplsossing.

[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 03-01-2013 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-04 20:00

edward2

Schieten op de beesten

Heb het al eeens vaker gemeld, met een frameratelimiter elimineer je zo goed als alle microstuttering.
Ik stel de max framerate altijd net onder de max refreshrate van mijn monitor in en speel gewoon met v-sync. (7970 CF)( en uiteraard SSAA en of downsampling ;))

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Astennu schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 18:23:
[...]

Ik ben het met ze eens dat we er anders naar moeten kijken. Dat micro stuttering van CF is gewoon heel iritant. Dat is ook de rede dat ik geen CF of SLI meer gebruik maar alleen maar single kaarten.

Ik ben ook blij dat AMD er naar aan het kijken is.
Ik hoop dat meer websites op zo'n soort manier gaan testen. Ik zeg niet dat dit de manier is. Maar min - avg - max FPS is niet voldoende.
edward2 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 00:00:
Heb het al eeens vaker gemeld, met een frameratelimiter elimineer je zo goed als alle microstuttering.
Ik stel de max framerate altijd net onder de max refreshrate van mijn monitor in en speel gewoon met v-sync. (7970 CF)( en uiteraard SSAA en of downsampling ;))
Edward, in jouw geval geloof ik je als je zegt dat dat goed werkt. Maar dat gaat er vanuit dat je steady 60fps kunt halen.

Het issue gaat niet alleen over MS in CF/SLI maar ook waarom sommige (single) kaarten minder vloeiend voelen dan andere kaarten.

Het is in ieder geval zo dat ik met 670SLI veel minder tot geen MS heb dan met mijn voormalige 6950CF.
Natuurlijk zit hier een generatie tussen en mag je dat misschien niet 1 op 1 vergelijken.

De tests op basis van framerate verloop binnen de seconde (FRVbs) voorspelden dit wel / veel beter dan de tests obv de 'ouderwetse' FPS. Dit was voor mij een belangrijke reden om dit keer weer eens nVidia te proberen.

Het is ook logisch om te veronderstellen dat bij 60 FPS waarbij elke 1/60e seconde 1 frame gerenderd wordt vloeiender is dan 60 FPS waar bijv sommige frames 4/60e seconde kosten en andere 0.5/60e seconde. Onze ogen nemen deze vertragingen/onregelmatigheden blijkbaar waar.

Ik ben er persoonlijk wel van overtuigd dat tests met alleen FPS achterhaald zijn. Bij een gegeven FPS is FRVbs een betere voorspeller en verklaart beter waarom kaarten vloeiend / minder vloeiend zijn.

Als je het verhaal van die Intel engineer leest, zie je dat FPS alleen ook ruimte laat aan fabrikanten om te manipuleren en goede FPS te scoren maar met mindere goede FRVbs.

De grootste nadelen van FRVbs is dat het minder eenvoudig te presenteren en begrijpen is en niet in het allerminst: welke afwijking is te tolereren? (Tov 60FPS waarbij elke 1/60eseconde 1frame gerenderd wordt).

Ik ben in ieder geval blij dat een aantal goede sites zoals Techreport en Computerbase maar ook alienbabeltech eens goed tegen de bestaande status quo qua testmethodiek aanschoppen. En beter proberen te begrijpen en onderbouwen wat een goede kaart een goede kaart maakt.

Last but not least:
In één vd door mij gequote artikelen werd een link gepost naar een handig programma, FRAFS Bench Viewer. Sleep een FRAPS CSV bestand naar dit programma en het maakt er automatisch een FRVbs grafiek van.
http://sourceforge.net/projects/frafsbenchview/files/

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Laatst online: 19-07-2023
edward2 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 00:00:
Ik stel de max framerate altijd net onder de max refreshrate van mijn monitor in en speel gewoon met v-sync.
Tenzij je een CRT of een 120hz scherm heb, of ook tripple-buffering forceer, zit je op deze manier dus constant met 30fps te gamen :/ (ook al beweren fps-tellers iets anders).

[ Voor 7% gewijzigd door SirNobax op 04-01-2013 10:14 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mee eens. Maar het is goed dat het nu aan het ligt gekomen is en dat fabrikanten er ook naar aan het kijken zijn.

Maar het idee om te kijken naar de Latency verschillen tussen de frames vind ik erg goed. Je wilt het liefste dat dit heel constant is. als dat erg varrieerd voelt dat schokkerig. Dat is misschien ook de rede dat het vroeger zo was dat je verschil kon merken tussen 60 en 80 fps. Dat bij 80 fps die verschillen tussen de frames kleiner worden en ze dus minder merkbaar zijn. (als je snapt wat ik bedoel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Astennu schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 12:16:
[...]

Mee eens. Maar het is goed dat het nu aan het ligt gekomen is en dat fabrikanten er ook naar aan het kijken zijn.

Maar het idee om te kijken naar de Latency verschillen tussen de frames vind ik erg goed. Je wilt het liefste dat dit heel constant is. als dat erg varrieerd voelt dat schokkerig. Dat is misschien ook de rede dat het vroeger zo was dat je verschil kon merken tussen 60 en 80 fps. Dat bij 80 fps die verschillen tussen de frames kleiner worden en ze dus minder merkbaar zijn. (als je snapt wat ik bedoel)
Bedoel je te zeggen dat doordat er bij 80FPS meer frames zijn dan bij 60FPS dat dit een deel van het gebrek aan evenwichtigheid van Framerate verloop binnen de seconde zou kunnen compenseren?

Wellicht wel. Ik denk dat de soepelheid blijft afhangen van de verschillen tussen frames binnen die seconde. Hoe groot zijn die verschillen? 1 grote piek of meerdere middelmatige pieken ?

Hoe ik er naar probeer te kijken is dat het zo zou kunnen zijn dat 60FPS vloeiender overkomt dan 80FPS!! :o Dit is in tegenstrijd met hoe een groot deel van de mensen altijd naar deze testgegevens heeft gekeken.

De verklaring zou dan zijn dat de de framerates bij 60FPS evenwichtig over de seconde verspreidt zijn en bij 80FPS significant minder evenwichtig.

Het ingewikkelde is de vraag: welke variatie binnen de seconde is significant. :?

Dit is ook iets waar ze bij o.a. Techreport over nadenken. Is die 99% percentiel een goede manier om de latency verschillen neer te zetten of kan die 1% nog significante invloed hebben.

Uiteindelijk kiezen zij ervoor om de informatie die FRVbs benching oplevert op meerdere manieren te presenteren waarbij de combinatie van al die gegevens het gewenste inzicht zou moeten opleveren.

En ja dat is wat minder straightforward dan een plaatje met min-max FPS. :o

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Maximus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-04 16:06
Aldus Charlie (SemiAccurate) moeten we nog wat langer wachten op de HD8000 serie.

http://semiaccurate.com/2...not-make-q1/#.UObqrm994o4

Volgens de berichtgeving zou er er nog teveel HD7000's op voorraad liggen die eerst weg moeten.

Laten we hopen dat we deze berichtgeving met een flinke korrel zout mogen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Help!!!! schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:14:
[...]

Bedoel je te zeggen dat doordat er bij 80FPS meer frames zijn dan bij 60FPS dat dit een deel van het gebrek aan evenwichtigheid van Framerate verloop binnen de seconde zou kunnen compenseren?

Wellicht wel. Ik denk dat de soepelheid blijft afhangen van de verschillen tussen frames binnen die seconde. Hoe groot zijn die verschillen? 1 grote piek of meerdere middelmatige pieken ?

Hoe ik er naar probeer te kijken is dat het zo zou kunnen zijn dat 60FPS vloeiender overkomt dan 80FPS!! :o Dit is in tegenstrijd met hoe een groot deel van de mensen altijd naar deze testgegevens heeft gekeken.

De verklaring zou dan zijn dat de de framerates bij 60FPS evenwichtig over de seconde verspreidt zijn en bij 80FPS significant minder evenwichtig.

Het ingewikkelde is de vraag: welke variatie binnen de seconde is significant. :?

Dit is ook iets waar ze bij o.a. Techreport over nadenken. Is die 99% percentiel een goede manier om de latency verschillen neer te zetten of kan die 1% nog significante invloed hebben.

Uiteindelijk kiezen zij ervoor om de informatie die FRVbs benching oplevert op meerdere manieren te presenteren waarbij de combinatie van al die gegevens het gewenste inzicht zou moeten opleveren.

En ja dat is wat minder straightforward dan een plaatje met min-max FPS. :o
Nee ik bedoel de vertraging tussen de individuele frames korter is.
De verschillen in render tijd tussen de individuele frames is wat dat schokkerige gevoel kan geven. Als die dus veel varrieert. Kun je bij 60 FPS nog steeds geen mooie soepele gameplay hebben.

1 Seconde is eigenlijk veel te lang. Je zou eigenlijk FPS in een 100ste daar van moeten meten. En die waarde dan eigenlijk vrij constant moeten zijn. Of eigenlijk moet je dan de MS tussen iederen frame gaan meten. Maar dat wordt vrees ik vrij intensief.
Lord Maximus schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:46:
Aldus Charlie (SemiAccurate) moeten we nog wat langer wachten op de HD8000 serie.

http://semiaccurate.com/2...not-make-q1/#.UObqrm994o4

Volgens de berichtgeving zou er er nog teveel HD7000's op voorraad liggen die eerst weg moeten.

Laten we hopen dat we deze berichtgeving met een flinke korrel zout mogen nemen.
Zou best wel kunnen.
Volgens mij vinden nVidia en AMD het beide wel prima. Nieuwe chips zijn weer op 28nm. Dus de productie kosten van nieuwe chips worden waarschijnlijk alleen maar hoger omdat als ze ze echt sneller willen maken ze de chips ook wat groter moeten maken. Architectuur alleen zal dan niet voldoende zijn.

Niet goed voor de consument maar wel goed voor nVidia en AMD. 20nm is helaas nog ver weg. Daar hebben AMD en nVidia ook veel last van. Net als dat 32nm toen helemaal niet uitgekomen is.

[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 04-01-2013 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Astennu schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 23:04:
1 Seconde is eigenlijk veel te lang. Je zou eigenlijk FPS in een 100ste daar van moeten meten. En die waarde dan eigenlijk vrij constant moeten zijn. Of eigenlijk moet je dan de MS tussen iederen frame gaan meten. Maar dat wordt vrees ik vrij intensief.
Hoezo intensief? Dat is toch precies wat TR doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-04 19:12

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je kan een boel informatie al halen uit de Delta time van de game engine. De meeste (alle?) engines hebben een delta time om bepaalde dingen mee uit te rekenen (bijvoorbeeld het berekenen van de snelheid van een object als je deze een impuls geeft).
Als ze deze dingen bijhouden is het niet moeilijk/zwaar om ook de tijd te meten tussen twee frames.

Voor mijn studie heb ik in opengl wel eens een cloth simulatie moeten maken. Normaal gooit opengl alles er op maximale snelheid uit. Dit gaat niet altijd goed als je een simulatie draait, zodra ik merkte dat de delta time boven een grens uitkwam dan vertraagde ik de simulatie om deze toch goed te laten verlopen.
Om er maar even op te benadrukken dat het erg belangrijk is dat die dingen worden bijgehouden in een game engine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

AMD "Sea Islands" and "Solar System" GPU Families Codenames Detailed

There has been quite some confusion over the codenames of AMD's next generation Radeon HD 8000 series GPUs. A new article, published by 3DCenter.org sought to dispel some of that. To begin with, the "Solar System" family, whose members are named after planets in the solar system, make up AMD's Radeon HD 8000M series mobile-GPUs. Some of these parts could even be featured in contraptions such as all-in-one desktops and compact nettops, owing to space-constraints. The "Sea Islands" line of GPUs, form the center of AMD's desktop discrete GPU lineup, the Radeon HD 8000 series, which make up graphics cards you can buy in the retail channel. Parts in this lineup are named after tropical islands.

AMD's Radeon HD 8000 series introduces refinements to its Graphics CoreNext micro-architecture, marked by the press as "GCN2." Not all parts are based on GCN2, with the already-announced Radeon HD 8000M "Mars" GPU being based on older GCN micro-architecture. The codenames for both lines are listed below.
Sea Islands
As mentioned before, Sea Islands consists of parts that will make up AMD's desktop discrete GPU lineup. Parts in the lineup are codenamed after tropical islands.
  • Oland: An entry-level part based on the first-generation Graphics CoreNext micro-architecture. Packs 384 stream processors, 24 TMUs, 16 ROPs, and a 128-bit wide memory interface. Could go into making Radeon HD 8500 and HD 8600 series models
  • Bonaire: A mainstream part based on second-generation Graphics CoreNext, possibly succeeds "Cape Verde," could go into making cetain Radeon HD 8600 to HD 8700 series parts.
  • Hainan: A performance part based on second-generation Graphics CoreNext, possibly succeeds "Pitcairn," could go into making Radeon HD 8800 series
  • Curacao: A high-end part based on second-generation Graphics CoreNext, possibly succeeds "Tahiti," could go into making Radeon HD 8900 series.
  • Aruba: A dual-GPU graphics card based on a pair of "Curacao" GPUs, possibly succeeds "New Zealand"
    Solar System
While older lines of Radeon mobile GPUs lagged behind their desktop counterparts in adoption of micro-architectures, partly because AMD kept re-branding its lower-end silicons, with the new "Solar System" family, AMD looks to make long-overdue amends.
  • Mars: Identical to "Oland," makes up entry-thru-mainstream parts
  • Sun: Mainstream part based on second-generation GCN, similar in specifications to "Bonaire," goes into making Radeon HD 7700M series
  • Neptune: Upper-mainstream part that's possibly similar in specifications to higher-configurations of "Bonaire," could go into making Radeon HD 7800M series
  • Venus: Performance-segment part that's similar in specifications to "Hainan," high-performance Radeon HD 7900M series parts could be based around it
There is a fairly good possibility of AMD launching some of these parts in the first-half of 2013.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Nog een artikel wat ik vond inzake frame rate latency issues bij de huidige AMD drivers:

Daarnaast gaat PCper nu ook meer doen in hun tests met Latencies maar dan op een iets andere manier dan Techreport. Ziet er erg interessant uit en ben benieuwd naar de info die dat gaat opleveren.
http://www.pcper.com/revi...aphics-Performance-Metric

Deze nieuwe latency testings zijn imho echt een grote stap vooruit in het verklaren en testen van GPU performance. :) Laat staan het blootleggen van eventuele cheating die tot op heden misschien heeft plaatsgevonden door de fabrikanten. :o

Daarnaast zal het blootleggen van issues er waarschijnlijk voor zorgen dat de fabrikanten hier nog meer aandacht aan gaan geven.

[ Voor 33% gewijzigd door Help!!!! op 07-01-2013 12:45 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
-The_Mask- schreef op maandag 07 januari 2013 @ 12:19:

AMD "Sea Islands" and "Solar System" GPU Families Codenames Detailed

There has been quite some confusion over the codenames of AMD's next generation Radeon HD 8000 series GPUs. A new article, published by 3DCenter.org sought to dispel some of that. To begin with, the "Solar System" family, whose members are named after planets in the solar system, make up AMD's Radeon HD 8000M series mobile-GPUs. Some of these parts could even be featured in contraptions such as all-in-one desktops and compact nettops, owing to space-constraints. The "Sea Islands" line of GPUs, form the center of AMD's desktop discrete GPU lineup, the Radeon HD 8000 series, which make up graphics cards you can buy in the retail channel. Parts in this lineup are named after tropical islands.

AMD's Radeon HD 8000 series introduces refinements to its Graphics CoreNext micro-architecture, marked by the press as "GCN2." Not all parts are based on GCN2, with the already-announced Radeon HD 8000M "Mars" GPU being based on older GCN micro-architecture. The codenames for both lines are listed below.
Sea Islands
As mentioned before, Sea Islands consists of parts that will make up AMD's desktop discrete GPU lineup. Parts in the lineup are codenamed after tropical islands.
  • Oland: An entry-level part based on the first-generation Graphics CoreNext micro-architecture. Packs 384 stream processors, 24 TMUs, 16 ROPs, and a 128-bit wide memory interface. Could go into making Radeon HD 8500 and HD 8600 series models
  • Bonaire: A mainstream part based on second-generation Graphics CoreNext, possibly succeeds "Cape Verde," could go into making cetain Radeon HD 8600 to HD 8700 series parts.
  • Hainan: A performance part based on second-generation Graphics CoreNext, possibly succeeds "Pitcairn," could go into making Radeon HD 8800 series
  • Curacao: A high-end part based on second-generation Graphics CoreNext, possibly succeeds "Tahiti," could go into making Radeon HD 8900 series.
  • Aruba: A dual-GPU graphics card based on a pair of "Curacao" GPUs, possibly succeeds "New Zealand"
    Solar System
While older lines of Radeon mobile GPUs lagged behind their desktop counterparts in adoption of micro-architectures, partly because AMD kept re-branding its lower-end silicons, with the new "Solar System" family, AMD looks to make long-overdue amends.
  • Mars: Identical to "Oland," makes up entry-thru-mainstream parts
  • Sun: Mainstream part based on second-generation GCN, similar in specifications to "Bonaire," goes into making Radeon HD 7700M series
  • Neptune: Upper-mainstream part that's possibly similar in specifications to higher-configurations of "Bonaire," could go into making Radeon HD 7800M series
  • Venus: Performance-segment part that's similar in specifications to "Hainan," high-performance Radeon HD 7900M series parts could be based around it
There is a fairly good possibility of AMD launching some of these parts in the first-half of 2013.
Dirty Rebrand zonder clockverhoging of misschien een kleine clock berhoging :( echt triest. AMD zakt net zo laag als nVidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Help!!!! schreef op maandag 07 januari 2013 @ 12:35:
Nog een artikel wat ik vond inzake frame rate latency issues bij de huidige AMD drivers:

Ik ben blij dat AMD er zo bovenop zit. Ik ben benieuwd naar de eerste drivers die een test versie van deze fix gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
de rebrand lijkt alleen voor OEM's te zijn. Die zullen waarschijnlijk druk hebben uitgeoefend op AMD.
Vraag me af of dit betekent dat we een compleet andere naamgeving kunnen verwachten voor de echte volgende generatie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Nee.

Waarom wordt er overal zo'n enorme heisa over gemaakt (ook bij de Nvidia rebrands)? Dit gebeurt elk jaar voor de OEMs :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Omdat het misleiding / oplichting van consumenten is (of er aan grensd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Werelds schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 16:21:
Nee.

Waarom wordt er overal zo'n enorme heisa over gemaakt (ook bij de Nvidia rebrands)? Dit gebeurt elk jaar voor de OEMs :/
Dus jij elke avond op je bek geslagen wordt is het ook geen issue omdat het toch elke avond gebeurt. 8)7

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-11-2024

J-M

Wellicht al gepost, maar hier staan details die ik elders nog niet kon vinden over de nieuwe serie:

http://www.techpowerup.com/gpudb/ Geen benchmarks uiteraard, maar er valt wel al iets uit op te maken tov de 7xxx generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 16:36:
Omdat het misleiding / oplichting van consumenten is (of er aan grensd).
Maar het is niet nieuw. Waarom werd er voorgaande jaren niet zo over gedaan? Want het gebeurde toen ook gewoon.
Help!!!! schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 17:39:
Dus jij elke avond op je bek geslagen wordt is het ook geen issue omdat het toch elke avond gebeurt. 8)7
Als ik zo stom ben om dat elke avond te laten gebeuren wel ja 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Werelds schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 18:58:
[...]

Maar het is niet nieuw. Waarom werd er voorgaande jaren niet zo over gedaan? Want het gebeurde toen ook gewoon.

[...]

Als ik zo stom ben om dat elke avond te laten gebeuren wel ja 8)7
Toen werd er ook over geklaagd wijsneus.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Werelds schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 18:58:
[...]

Volg deze topics toch al de nodige jaren, en wat steeds terug kwam om de zo veel tijd was dit rebranden door de verschillende fabrikanten, er werd wel degelijk over gesproken en door de meesten afgekeurd omdat het neigt naar misleiding van de consument.
Dat gezegd hebbende is er helaas weinig tegen te doen denk ik.

[ Voor 32% gewijzigd door pino85 op 11-01-2013 19:33 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:42

faust2016

You yes have my shirt

Ik denk ook niet dat AMD op dit moment de keus heeft om de gentleman uit te gaan hangen, als je ziet hoe vaak ze de afgelopen tijd een verlies hebben moeten noteren.

Niet rebranden heeft blijkbaar als gevolg dat de OEM's minder GPU's afnemen. Zeker als de concurrent ook constant aan het rebranden is. Als ik topman bij AMD was, zou ik het wel weten hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:46
Edit: Had het nieuws bericht van 8 jan nog niet gezien, alleen het eerdere bericht.

[ Voor 85% gewijzigd door Dennism op 11-01-2013 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Help!!!! schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 19:20:
Toen werd er ook over geklaagd wijsneus.
pino85 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 19:21:
Volg deze topics toch al de nodige jaren, en wat steeds terug kwam om de zo veel tijd was dit rebranden door de verschillende fabrikanten, er werd wel degelijk over gesproken en door de meesten afgekeurd omdat het neigt naar misleiding van de consument.
Dat gezegd hebbende is er helaas weinig tegen te doen denk ik.
Nee, waar wij (inclusief ik) altijd over zeuren zijn rebrands in de retail desktop markt (en deels ook de mobiele markt). De OEM markt echter niet. De enige retail rebrands waar wij ons aan ergerden dat waren de zogenaamde GT100 en GT300 reeksen, die gewoon allround rebrands waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Maar dat gaf je niet duidelijk aan in je post he ;)
En buiten dit werd er wel degelijk gesproken over rebrands in de OEm scene maar goed laten we er geen wellus nietus spel van maken, is denk ik genoeg over gezegd nu.

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randomice
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 17:41
Leuk leesvoer over een frame rate latency fixxes in ati drivers 13.2 icm met 7 serie http://techreport.com/rev...reduce-radeon-frame-times

Diablo 3 Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

randomice schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 08:06:
Leuk leesvoer over een frame rate latency fixxes in ati drivers 13.2 icm met 7 serie http://techreport.com/rev...reduce-radeon-frame-times
Wat ik vooral saillant vind is het volgende:

That answer also blows up one of the assumptions that we've held since we published our first Inside the second article. We'd assumed that, although we were the first to conduct a frame-by-frame analysis of game performance in public, such analyses had been happening behind the scenes at the big GPU makers as a matter of course for a long time. Our interactions with AMD, Nvidia, and others in the industry have since changed our view.
In fact, at CES last week, I was discussing the latest developments with Nvidia's Tom Petersen, and he told me there was one question I failed to ask in my investigation of Radeon-versus-GeForce frame latencies: why did Nvidia do so well? Turns out, he said, Nvidia has started engineering its drivers with an eye toward smooth and consistent frame rendering and delivery. I believe that effort began at some point during the Fermi generation of GPUs, so roughly two years ago, max. Clearly, that focus paid dividends in our comparison last month of the GTX 660 Ti and the Radeon HD 7950.
Ik had altijd het idee dat AMD/nVidia best op de hoogte waren van Frames Within Second testing (FWS testing) maar daar publiek niks mee deden zolang websites alleen met FPS reviewen.
Het is sinds enige tijd bekend dat nVidia hardware/software implementatie had om dit soort Latency te voorkomen. Het verbaasd me echter behoorlijk dat het er verdacht veel op lijkt dat AMD niet eens wist dat je met FWS testing dit soort spikes bloot kunt leggen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Misschien waren ze wel op de hoogte, maar als review sites er niet naar kijken heb je grote kans dat AMD dat ook niet doet.

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 17-01-2013 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Olaf van der Spek schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 10:01:
Misschien waren ze wel op de hoogte, maar als review sites er niet naar kijken heb je grote kans dat AMD dat ook niet doet.
Hij schrijft dus dat hij dat ook altijd dacht maar dat recente interactie met AMD (en deels nVidia) hem in heeft laten zien dat dit niet het geval is.

Mocht wat jij zegt kloppen, dan pleit dat imo in ieder geval niet echt voor AMD.

http://techreport.com/rev...duce-radeon-frame-times/2

Het mooie is wel dat AMD nu wakker is en in staat is het probleem aan te pakken zie bijvoorbeeld bovenstaande grafiek waar het verschil tussen nvidia en de oude AMD driver erg groot is maar met de nieuwe driver er weinig verschil is.

Helaas schijnt het vooral per game bekeken en geoptimaliseerd te moeten worden. Je moet dus maar hopen dat ze ook oudere games gaan aanpakken.

Ik merkte zelf qua vloeiendheid echt veel verschil tussen mijn AMD en nVidia setup. Dat subjectieve gevoel werd en wordt nu dus met meer objectieve FWS testen bevestigd.

Alhoewel ik altijd voorkeur had voor AMD was dit FWS thema van doorslaggevende reden om dit keer voor nVidia te gaan. En als ik alle ervaringen met de AMD 7xxx serie lees heb ik daar zeker geen spijt van.

Het is super voor ons dat dit allemaal blootgelegd wordt. Het leidt tot betere speelervaring voor ons en als AMD dit oplost zijn zij voor mij ook weer een potentiele leverancier.

Comment onder het Techreport artikel dat verwoordt wat ik ook dacht:
It really baffles my mind how intuitive and simle the idea of frame latency testing is and how AMD has been completely oblivious to it until now. (and Nvidia didn't catch on until less than 2 years ago) Shouldn't their engineers have a better understanding for how the card is delivering the game "experience" all the way up to the point where it hits the user's eyes? That's what happens when you get complacent and don't ask questions like "hmm how come we can crank out 100fps and gameplay still looks choppy?" "Eh, must be someone elses fault."

[ Voor 68% gewijzigd door Help!!!! op 17-01-2013 10:49 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randomice
Ik vind wel dat amd die driver aan techreport vrij snel aangeleverd heeft.Dat roept vraagtekens bij mij op iig..
Happily, we didn't have to wait long for the first update in that series. Within a day or two, AMD provided us a Catalyst 13.2 beta driver that includes fixes intended to improve frame rendering times in several of the DirectX 9 based games in our test suite: Skryim, Borderlands 2, and Guild Wars 2. Our report on this driver was delayed by a couple of factors, including our attendance at CES and an apparent incompatibility between this beta driver and our Sapphire 7950 card.

[ Voor 78% gewijzigd door randomice op 17-01-2013 10:59 ]

Diablo 3 Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Wat voor vraagtekens dan ?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randomice
Dat ze al wel op de hoogte waren van het probleem en dat ze de fixxes voor die games al hadden liggen. Lijkt me niet dat je binnen 2 dagen even drivers maakt en op de fora niets zegt tegenover mensen die wel klagen dat er iets mis met hun game is. Zeg dan dat je weet wat het is en bezig bent met een fix :|

[ Voor 6% gewijzigd door randomice op 17-01-2013 11:12 ]

Diablo 3 Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
2 dagen sinds wanneer? Dit probleem is al veel langer bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het lijkt me aannemelijk dat AMD als gevolg van Techreport’s (initiele) artikels over FWS wel enigszins wakker is geworden. Waarschijnlijk zijn ze gaan analyseren en fixes gaan maken maar dat kost wel tijd.

Dus ze hadden inmiddels al iets op de plank wat ze eigenlijk nog verder wilden testen maar nu gedwongen vroeger releasen.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Het zou best kunnen dat Dit probleem al langer speelt en AMD al bezig was met een fix maar die nog niet goed genoeg vond om die uit te brengen. Nu de druk hoger geworden is omdat het ineens een hot item is hebben ze het wellicht versneld.

Ik krijg ook het idee dat het iets is wat vooral met de HD7xxx kaarten speelt. En niet met de HD6xxx en HD5xxx of in ieder geval minder. Ik had laatst namelijk het gevoel dat mijn 5870 met bepaalde dingen soepeler liep dan de 7970 ondanks beide gewoon 60+ FPS scoorde.
Maar dit is iets wat ik niet zeker weet. Ik vind de verbetering die de 13.2 drivers laten zien in ieder geval heel positief! Hopelijk kunnen ze dit nog ietsjes verder verbeteren. Want die van nVidia zijn nog iets constanter. Maar de grote pieken zijn er uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 17-01-2013 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik durf het niet te zeggen. Heb eeen 5870 gehad waar ik erg tevreden over was en daarna 6950CF waar ik ook tevreden over was maar waar ik bij nader inzien toch meer MS had dan ik toen dacht te hebben.

Dit werd me alleen pas echt duidelijk toen ik mijn huidige 670SLI setup ging gebruiken.

Voor mij zit de winst er vooral in dat FWS benchmarking de stuttering die optreedt vrij perfect lijkt te verklaren. Hiermee is er een incentive voor m.n. AMD maar ook nVidia om dit aan te pakken. Daar worden we als gamers alleen maar gelukkiger van. :)

Interessant filmpje op PCPER over zelfde onderwerp..

http://www.pcper.com/revi...ding-and-Defining-Stutter

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Help!!!! schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 19:24:
Ik durf het niet te zeggen. Heb eeen 5870 gehad waar ik erg tevreden over was en daarna 6950CF waar ik ook tevreden over was maar waar ik bij nader inzien toch meer MS had dan ik toen dacht te hebben.

Dit werd me alleen pas echt duidelijk toen ik mijn huidige 670SLI setup ging gebruiken.

Voor mij zit de winst er vooral in dat FWS benchmarking de stuttering die optreedt vrij perfect lijkt te verklaren. Hiermee is er een incentive voor m.n. AMD maar ook nVidia om dit aan te pakken. Daar worden we als gamers alleen maar gelukkiger van. :)

Interessant filmpje op PCPER over zelfde onderwerp..

http://www.pcper.com/revi...ding-and-Defining-Stutter
Als je dat filmpje ziet heeft het meer met frames die out of sync zijn te maken. Ik vraag me af of het probleem dan niet na genoeg weg is als je v-sync aan zet. (mits je FPS dan 60 blijft en niet te ver zakt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Welk probleem precies? Ja, de out-of-sync buffer swaps zul je dan niet zien, maar de extra latency van vsync is niet altijd acceptabel.
En frametimes > 16.6ms zijn dan een nog groter probleem.

[ Voor 21% gewijzigd door Olaf van der Spek op 20-01-2013 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-04 19:41

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Staan er binnenkort nog prijsverlagingen op de agenda? Voor de 7850 bijv? :)

[ Voor 14% gewijzigd door Splinter Cell op 21-01-2013 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Astennu schreef op zondag 20 januari 2013 @ 19:17:
[...]

Als je dat filmpje ziet heeft het meer met frames die out of sync zijn te maken. Ik vraag me af of het probleem dan niet na genoeg weg is als je v-sync aan zet. (mits je FPS dan 60 blijft en niet te ver zakt.)
Vorige keer begreep ik helaas ook niet precies wat je bedoelde.Maar volgensmij kan vsync het niet oplossen.

Een 60hz monitor kan 60x per seconde refreshen en met met vsync aan zal de monitor 60x per seconde (elke 1/60e seconde) een beeldje uit de framebuffer halen. Dat is een gelijkmatig interval wat een vloeiend beeld zou moeten opleveren.

Als de GPU binnen die 60 seconde inderdaad elke 1/60e seconde een vers gerenderde frame neerzet dan gaat het goed. De monitor verwacht elke 1/60e seconde een nieuw frame en krijgt het ook.

Maar wat als de GPU over bijv het 3e frame 5/60e seconde doet ipv 1/60e:? Dan krijg je een spike en volgensmij krijg je dan ook 5x hetzelfde frame te zien. Er is immers geen nieuwer frame beschikbaar in de framebuffer.

Vsync is volgensmij dus geen oplossing voor onregelmatig aangeleverde frames binnen de seconde.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Help!!!! schreef op maandag 21 januari 2013 @ 20:13:
[...]

Vorige keer begreep ik helaas ook niet precies wat je bedoelde.Maar volgensmij kan vsync het niet oplossen.

Een 60hz monitor kan 60x per seconde refreshen en met met vsync aan zal de monitor 60x per seconde (elke 1/60e seconde) een beeldje uit de framebuffer halen. Dat is een gelijkmatig interval wat een vloeiend beeld zou moeten opleveren.

Als de GPU binnen die 60 seconde inderdaad elke 1/60e seconde een vers gerenderde frame neerzet dan gaat het goed. De monitor verwacht elke 1/60e seconde een nieuw frame en krijgt het ook.

Maar wat als de GPU over bijv het 3e frame 5/60e seconde doet ipv 1/60e:? Dan krijg je een spike en volgensmij krijg je dan ook 5x hetzelfde frame te zien. Er is immers geen nieuwer frame beschikbaar in de framebuffer.

Vsync is volgensmij dus geen oplossing voor onregelmatig aangeleverde frames binnen de seconde.
Ja het werkt inderdaad alleen als hij dat snel genoeg kan. Daar heb je gelijk in. Maar omdat je met 120fps nog steeds microstutters kon hebben dacht ik daar aan. Maar dan kan het nog steeds zijn dat hij wel 120 fps doet maar tussen frame 31 en 32 er even wat langer over doet waardoor je nog steeds een hickup hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

Ik merk die Hickups wel met Crossfire 7950's alleen het is echt mini mini minimaal, mits je niet een verprutste console port speelt zoals crysis 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Astennu schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 11:46:
[...]

Ja het werkt inderdaad alleen als hij dat snel genoeg kan. Daar heb je gelijk in. Maar omdat je met 120fps nog steeds microstutters kon hebben dacht ik daar aan. Maar dan kan het nog steeds zijn dat hij wel 120 fps doet maar tussen frame 31 en 32 er even wat langer over doet waardoor je nog steeds een hickup hebt.
^
Dat is imo inderdaad de reden waardoor je bij 120fps (met of zonder vsync) ook hickups kan krijgen.

De essentie is dat je oog beelden/frames vooral vloeiend ervaart als ze met regelmaat gepresenteerd worden. Het aantal is soms zelfs minder van belang. Omdat ons oog het ook opvalt als de frames binnen de seconde onregelmatig worden aangeleverd zie je stutter.
Door binnen de seconde te kijken worden problemen hiermee blootgelegd. Daarom lost vsync dit ook niet op. Vsync an sich bepaalt namelijk niet welke frames beschikbaar zijn. Dat wordt immers door (de rekenkracht van) de GPU bepaald.

Als je monitor 60x per seconde refresht dan zal de monitor elke 0.0167 seconde (1/60) een frame opvragen uit de framebuffer. Hier is dus sprake van regelmaat. Dit sluit aan bij "de wensen van ons oog".

De volgende vraag is: Welke frame is beschikbaar in de GPU buffer op het moment dat de monitor er om vraagt.

Drie voorbeelden:

VB1:
Stel dat je GPU ook elke 0.0167 seconde (1/60) een frame kan genereren (60FPS) dan heb je een perfekt regelmatige sync met je monitor en zie je als het goed is geen stutters of rare dingen.

VB2:
Stel dat je GPU elke 0.0333 seconde (2/60) een frame kan genereren (30FPS) dan heb je nog steeds een regelmatige sync met je monitor met dien verstande dat je steeds twee keer dezelfde frame achter elkaar ziet. Doordat het regelmatig is, zou dit nog steeds vrij prettig moeten kijken.

VB3:
Stel dat je GPU nog steeds 60fps kan genereren maar dat er 7 frames zijn die uitschieten en die 0.0667 seconde (4/60) per stuk duren?
Dan heb je voor de resterende 53 frames nog over: 1sec-(7*0.0667)=0.533 seconde. De resterende 53 frames duren dan 0.533/53=0.0101 (0.66/60) per stuk wat ruim sneller is dan in voorbeeld 1.
Het is natuurlijk ook nog afhankelijk hoe die 7 frames binnen de seconde verdeeld zitten maar ondanks dat je 53 snellere frames hebt, kijkt dit vanwege de 7 uitschieters denk ik een stuk onrustiger dan in VB2. En dit terwijl je GPU in VB2 de helft minder frames genereert.

Dit probleem doet zich ook voor in singlecards maar daar is het meestal minder. Waarschijnlijk omdat het moelijker is om bij SLI/CF de beide kaarten op elkaar af te stemmen.

Bij pcper.com gaan ze nog weer een stapje verder. Daar analyseren ze hoe lang alle frames in een seconde duren en proberen ze deze weer daadwerklijk te matchen met de frames die je op het scherm ziet. .
Ook erg interessant.

Natuurlijk ziet niet iedereen stutter of ervaart het als hinderlijk. Ik zou zeggen tegen iedereen: ga er vooral ook niet naar op zoek. :P
De nieuwe testmethodes zijn echter van doorslaggevend belang om deze issues die velen al heel lang ervaren op te sporen, verklaren en druk te zetten bij AMD/nVidia om de frame regelmaat nog beter te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Help!!!! op 22-01-2013 18:09 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ja inderdaad zo begrijp ik het ook. Gelukkig zijn beide bedrijven er nu actief mee bezig en hopelijk betekend dit ook dat CF en SLI ook micro stuttering vrij worden. want dat is de rede dat ik die Technieken niet meer gebruik en gewoon voor de snelste Single kaart ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Astennu schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:41:
Ja inderdaad zo begrijp ik het ook. Gelukkig zijn beide bedrijven er nu actief mee bezig en hopelijk betekend dit ook dat CF en SLI ook micro stuttering vrij worden. want dat is de rede dat ik die Technieken niet meer gebruik en gewoon voor de snelste Single kaart ga.
Ik hoop het ook!

Hieronder een leuk filmpje met blinde test waar je zelf kunt kijken of je de stuttering ziet en welke kaart van welke fabrikant is.

Borderlands 2: Micro stuttering/latency blind test Single GPU AMD vs. Nvidia : http://youtu.be/0Md1Xpwq1X0
Aan het eind van het filmpje krijg je een link naar een filmpje met het antwoord. :) Lees ook de tekst onder dat laatste filmpje!!

Laatste updates van Techreport hier:
http://techreport.com/blo...urns-further-developments

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 23-01-2013 16:34 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ik zal het straks thuis eens kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Leuk filmpje, zagen jullie het? :)

spoiler: verklaring
Links is AMD, rechts Nvidia, te zien aan de AF en kleur balans (en nog tal van andere kleine dingen, maar dat zijn de twee grote "giveaways"). AMD heeft hier ook de stotter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
spoiler:
Ja ik zag het. Maar dan alleen door de stutter die voor mij vrij duidelijk was.
Omdat ik weet dat het probleem momenteel meer bij AMD speelt wist ik ook dat dat de AMD was.

Heb niet zo op kleuren / AF e.d. gelet en zou ook niet durven beweren dat ik het daaraan zou kunnen herkennen. :)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mja die filmpjes zeggen toch niets meer. Met de 13.2 drivers is alles verandert. De vraag is of je het dan nog ziet. Wat de meetbare verschillen waren met die drivers heel erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Help!!!! schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 16:32:
^
spoiler:
Ja ik zag het. Maar dan alleen door de stutter die voor mij vrij duidelijk was.
Omdat ik weet dat het probleem momenteel meer bij AMD speelt wist ik ook dat dat de AMD was.

Heb niet zo op kleuren / AF e.d. gelet en zou ook niet durven beweren dat ik het daaraan zou kunnen herkennen. :)
spoiler:
Moet je nog maar eens kijken, wel in de 1080p glorie natuurlijk :P

Minder texture shimmering en hun angle-independent algoritme is nog steeds beter (textures onder een hoek op afstand zijn scherper). Kleuren is inderdaad iets nieuws, gaat de ronde op verschillende forums inmiddels. Ik meen dat het op Beyond3D was dat er zelfs iemand de kleuren corrigeerde bij Nvidia en warempel 2 FPS verloor in FC3. Wil dus zeggen dat ze wat bits voor de kleuren laten vallen :P

Is voor de meeste mensen toch niet storend en ik denk dat die 2 FPS gewoon stomtoevallig was, maar feit blijft wel dat de kleuren bij Nvidia iets te verzadigd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

Astennu schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 20:53:
Mja die filmpjes zeggen toch niets meer. Met de 13.2 drivers is alles verandert. De vraag is of je het dan nog ziet. Wat de meetbare verschillen waren met die drivers heel erg klein.
Heb er geen last van en in BF3 al helemaal niet.

Gewoon 2x 7970 ofso en goan

[ Voor 19% gewijzigd door A87 op 23-01-2013 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
A87 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:47:
[...]

Heb er geen last van en in BF3 al helemaal niet.

Gewoon 2x 7970 ofso en goan
Met welke drivers? want de 13.2 zijn qua stuttering een hele verbetering ten opzichte van de 13.1. Of het voor CF ook veel scheelt weet ik niet maar met single card setups in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ja die was al even bekend. Ik wacht zelf nog even op de versie die AMD belooft heeft als beta uit te geven (net als de 12.11 beta's toen de tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Ja, ik neem zelf ook liever een 'officiële' Beta dan een gelekte beta. De beta van AMD is soort van stabiel, er is alleen geen WHQL certificatie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
LongBowNL schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 20:46:
Ja, ik neem zelf ook liever een 'officiële' Beta dan een gelekte beta. De beta van AMD is soort van stabiel, er is alleen geen WHQL certificatie voor.
In ieder geval beter getest dan de versie die nu in omloop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik zit met een dilemma: ik ga binnenkort(begin zomer) een nieuwe pc kopen om op te gamen, en nu heb ik in mijn lijstje een enkele HD7950(de gigabyte fyi) zitten. Nu hoor ik dat de HD 8950 ook niet meer zo lang op zich laat wachten. De 7950 past met zijn €275,- mooi in mijn budget, maar ik heb ook een artikel gelezen over dat de prijs van deze kaart zwaar verlaagd is na de release. Mijn vraag is nu: wat is de vermoedelijke prijs voor een 8950 en is het het wachten waard? Worden er ook massaal goedkope 7950/7970 aangeboden als de 8950 eenmaal op de markt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:30

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Voorlopig is er nog geen release-datum bekend van de 'echte' 8k-serie, en daarna is de beschikbaarheid een mogelijk punt. Ik verwacht dat dat laatste wel meevalt, net als de prestatiewinst, maar je weet het nooit. In elk geval is winkelvoorraad nog een maandje of 3 weg, zo niet meer. Als ik even naar de prijzen van de 6k-serie kijk denk ik dat de prijs maar langzaam gaat dalen, en er alleen een set mensen is die em tweedehands aanbieden, om hun nieuwe kaart te financieren (en dus de hoofdprijs willen). Zoals altijd: als je de tijd hebt kun je wachten, maar ik verwacht niks spectaculairs voorlopig. (overigens ging de 7950-prijs pas een halfjaar na lancering goed omlaag, en is ie sindsdien heel stabiel gebleven)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als ze zelfs hun huidige high-end GPU's rebranden, dan lijkt het me niet dat ze erg snel een echte HD8000-serie klaar zullen hebben, want dan is er veel te veel verwarring. Dat zie je nog wel eens met de low-end kaarten, maar daarbij boeit het toch niemand welke GPU er precies in zijn pc zit. Of ze zouden binnenkort al naar HD9000 toe moeten.

Maar dat is slechts mijn idee, dus wie weet komt er morgen toch een echte HD8970. :P Het lijkt mij raar.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
hydrargyrum schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 08:44:
Ik zit met een dilemma: ik ga binnenkort(begin zomer) een nieuwe pc kopen om op te gamen, en nu heb ik in mijn lijstje een enkele HD7950(de gigabyte fyi) zitten. Nu hoor ik dat de HD 8950 ook niet meer zo lang op zich laat wachten. De 7950 past met zijn €275,- mooi in mijn budget, maar ik heb ook een artikel gelezen over dat de prijs van deze kaart zwaar verlaagd is na de release. Mijn vraag is nu: wat is de vermoedelijke prijs voor een 8950 en is het het wachten waard? Worden er ook massaal goedkope 7950/7970 aangeboden als de 8950 eenmaal op de markt is?
Dit soort vragen horen hier eigenlijk niet thuis. Dit is een nieuws discussie topic. Niet een wanneer moet ik wat kopen topic.

Maar als je posts terug kijkt zie je dat er nog amper wat bekend is over desktop HD8xxx kaarten (buiten de OEM rebrands). Dus ik verwacht zelf niet dat ze snel uitkomen. Misschien in Q2 of hooguit eind Q1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09-2024
Oh, oke, sorry voor de misplaatsing. Dan ga ik gewoon voor de 7950, dat is al genoeg kracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Review van de buren over de Ares 2 kaarten in crossfire.

http://nl.hardware.info/t...ii-crossfire-video-review
http://nl.hardware.info/r...xtreemste-videokaart-ooit

Vind het jammer dat ze geen eyefinity setups hebben getest, want op dat soort hogere resoluties ga je dit soort monsters lijkt me gebruiken.. als je ze al aanschaft.. dan ga je niet op 1920x1080 spelen.

[ Voor 51% gewijzigd door pino85 op 28-01-2013 20:28 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Laatst online: 21-04 22:11
Daar gaat het altijd fout bij hwi... Komt imo erg amateuristisch over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Mja maar dan vraag ik me echt af, snappen ze dat zelf nu niet? er zijn in Nederland niet veel sites denk ik die dit soort reviews doen met 2 van deze kaarten.. dus je kan echt iets neer zetten, dan doe je het toch goed of je doet het niet zou ik denken..

Maar goed zal wel weer een tijdsdruk verhaal zijn, dat hebben ze bij bepaalde reviews en andere zaken waar mensen vragen over stelden al vaker aangegeven..
Ze zijn een erg klein bedrijf als je het bekijkt, te weinig man in dienst.. maar ook daar zijn goedkoop oplossingen op te verzinnen/vrijwilligers oa denk ik dan maar dus dat is geen excuses voor mij.
Maar ga nu wel offtopic.. dus als iemand van jullie nog wat nieuws heeft laat maar horen, ik zit erg te wachten op de 8000 desktop series maar het blijft maar stil daar over,dat is wel eens anders geweest he :)

[ Voor 31% gewijzigd door pino85 op 28-01-2013 21:47 ]

Liefhebber van Tweakers

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het nieuwe deel is hier: CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 126