Ik had iets specifieker moeten zijn. Ik doelde op de ATi Xenos GPU in de 360, die is gebaseerd op de R520 architectuur (de X1800 serie die in de winkels lag toen de 360 uitkwam) maar heeft een aantal innovaties aan boord die pas in de R600 architectuur terugkwam, die anderhalf jaar na de 360 launch pas uitkwam. De Xenos had ook een rudimentaire feature die later in andere vorm in DirectX 10 teruggekomen is, waarvan ik de naam vergeten ben.

Bij de Playstation 3 lag dat inderdaad anders, al had dat ook een en ander te maken met het feit dat de launch van die console destijds uitgesteld is.
tomcatha schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 19:11:
Verder om een soort van halfbakken maar toch misschien de simpelste en beste vergelijking te maken. De 8800tx was 518 glops. De geforce 690 de 3d kaart die qua prestaties het dichtste bij komt met de next gen PC video kaarten. (we kunnen daar wel van uitgaan meestal) levert 5620 flops. We kunnen dus zeggen dat de PC concurrentie 10x sneller is geworden sinds de launch van de ps3. Als de nieuwe xbox en/of ps inderdaad 8 keer sneller zijn dan de vorige generatie dan word de gat groter dan wat het toen was.
Ik vind het persoonlijk vrij onwaarschijnlijk dat de nieuwe xbox en ps een gpu krijgen met de kracht van de 4870. De gpu's van de ps3 en xbox360 waren 1 generatie ouder dan de PC generatie van dat moment. De die size van beide lag rond de 200mm². De vraag is natuurlijk dan of ze met de komende generatie de zelfde aanpak ongeveer willen doen qua hardware. Als dat zo is dan kunnen we gaan kijken naar een gpu van de 7xxx generatie die er het dichst bij komt, en dat is de pitcairn die net over de 200 zit. We kunnen denk ik wel vrij zeker van zijn dat ze niet een grotere gpu gaan gebruiken dan pitcairn. Vergeet ook niet dat ze waarschijnlijk een aantal onderdelen van pitcairn kunnen halen waardoor de die size onder de 200 zit.
Ik gok zelf dus op een geoptimaliseerde pitcairn achtige gpu als ze verder gaan met vergelijkbare hardware ideeën qua kracht. Misschien in een redelijk "slechte" scenario dat ze gaan voor een gpu zoals in de hd7770 die is namelijk 123mm²
Duidelijk, dat klinkt mij eerlijk gezegd ook een stuk realistischer in de oren dan 4870 prestaties.
De ontwikkeling van de hardware voor de 360 en PS3 was erg duur. Er wordt al enige jaren gespeculeerd dat er voor de volgende generatie een veel kleiner R&D budget is en er voor de GPU dus min of meer voor een off-the-shelf design gekozen zou worden. Nou is een PC GPU niet zomaar geschikt om in een console te stoppen, al was het alleen maar omdat het afvoeren van 225 watt aan warmte in een behuizing van het formaat van een console geen sinecure is, en heel wat lawaai op zou leveren (dat vinden mensen niet leuk bij een console).
Ik zou zelf dan eerder denken aan een geoptimaliseerde versie van de 7000 of 6000 serie (afhankelijk van het moment waarop de GPU ontwikkeling voor de console begonnen is), waarbij de architectuur vrijwel ongewijzigd is gebleven maar eventueel wel een die-shrink en/of andere maatregelen om het energieverbruik in te perken. Maar goed, dat is allemaal pure speculatie, het blijft gewoon een kwestie van afwachten. Er gaan geruchten dat de opvolger van de PS3 op 20 februari aangekondigd gaat worden, maar als dat al het geval is, is het maar zeer de vraag of er veel duidelijk zal worden over de hardwarespecs.
tomcatha schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 19:11:
Verder word er trouwens wel altijd gepraat over dat pc's veel sneller zijn dan consoles. Maar ik kan me herrineren dat consoles zelf ook nog steeds veel sneller zijn in sommige aspecten. Ik weet niet meer precies wat maar heb hier meerdere keren wat over gelezen dus je moet me op mijn woord alleen geloven hier. Dit werd in de artikelen die gelezen had vaak geassocieerd door dat er veel minder overhead was.
Met sneller wordt over het algemeen op pure rekenkracht van de GPU als geheel gedoeld, die zoals jouw cijfers laten zien op de PC vele malen groter is. Wel kunnen console-GPU's features hebben die de PC niet heeft. Zo heb ik ooit gehoord dat de 360 GPU hardware heeft voor texture-compressie waardoor die gecomprimeerde textures kan gebruiken zonder aan pure rekenkracht in te boeten, iets wat een PC GPU niet kan. Dat scheelt geheugengebruik en is dus "sneller". Op de PC zijn dat soort dingen lastiger voor elkaar te krijgen omdat iets dergelijks alleen via een nieuwe DirectX en/of OpenGL feature kan.
Maar goed, een PC GPU heeft al lange tijd zo veel meer geheugen tot z'n beschikking dat dat voordeel weinig meer uitmaakt. Het scheelt Microsoft vooral een hoop geld, ze hebben minder geheugen in hoeven bouwen in de ca.
76 miljoen 360 consoles die ze inmiddels verkocht hebben. Ik denk dat dat de belangrijkste motivatie voor dergelijke features is, terwijl het op de PC vaak goedkoper is om wat meer geheugen op de kaart te schroeven dan veel dure R&D tijd in dergelijke features te steken. Zeker omdat PC GPU's met winst verkocht worden, en consoles zeker de eerste paar jaar vaak niet.