Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleempje, onlangs wilde ik mijn steam back-log eens gaan bijwerken.
Daarom heb ik o.a. Amensia en Company of Heroes (anthology) gedownload. Deze werken echter niet naar behoren.
Er lijkt namelijks iets fout te schalen of ik heb driver issues.
Ik zal proberen helder het probleem te omschrijven:

In Amnesia krijg ik (fullscreen) slechts een beperkt deel van het scherm te zien, het lijkt alsof de linkerbovenhoek is uit vergroot over het gehele scherm. De woorden van het selectiemenu zijn ook maar half zichtbaar.
Mijn monitor geeft hierbij de melding "please select 1080p" oid, dit terwijl de settings uiteraard goed staan.

In Company of Heroes heb ik iets vergelijkbaar (zowel CoH, Tales of Valor en Opposing Fronts).
Wanneer ik de settings verhoog van standaard 800*600 low naar 1080p high, krijg ik in fullscreen, een slecht geschaald scherm met grote zwarte balken aan beide zijkanten en boven- en onderkant. Daarnaast zijn is alles slecht gecomprimeerd waardoor het er allemaal erg vervormd uitziet.
Wanneer ik naar windowed-mode ga krijg ik wel de goede resolutie/schaling, maar een RTS is niet te spelen in windowed mode.

Dit zijn de enige spellen waarbij ik dergelijke issues heb, tig andere spellen werken wel naar behoren.
Ik heb geprobeerd om met overscan van mijn monitor en CCC dit op te lossen alleen zonder resultaat.

Iemand tips?

P.s. Ik heb de settings bij beide games op 1080p, high settings op fullscreen.

Mijn rig:
  • Philips 1080p
  • i5 2500k
  • p8p67
  • 8GB/1600
  • M4 128gb
  • Samsung F3 1tb
  • 520 watt Seasonic
  • R6850 Cyclone

[ Voor 7% gewijzigd door eL_Jay op 17-09-2012 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05 18:48
Ik zou beginnen met het updaten van je videodrivers als dat nog niet is gebeurd.

Als dat is gedaan, kan je kijken op het Wide Screen Gaming Forum.
Daar staan voor games, zowel oud als nieuw, hoe je ze in een grote resolutie kan spelen.

zo is hier het volgende voor Amnesia te lezen: https://www.wsgf.org/dr/amnesia-dark-descent
Solution

Native, use configuration utility.

Custom resolutions can be added:
Display settings are saved in Documents\Amnesia\Main\main_settings.cfg so simply open this file in Notepad and edit this line (these are the default settings, your mileage may vary) :

Code:

Eyefinity / Surround Specific Solution

3D Solution

Single player anomalies

None, hud is centered, it is worth mentioning that on the main menu the menu items are on the right monitor, but this may be a design choice, not a flaw.
Only real hud in this game is the inventory, which is centered properly.
Only in-game cutscenes, rendered properly at all resolutions
I'm afraid we have some "inverted stretching" going on on 2D screens... Although the inventory looks ok in all ARs, proportions are not maintained.

Multiplayer anomalies
Game is SP only.

[ Voor 0% gewijzigd door Wylana op 18-09-2012 08:47 . Reden: Typo ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Jammer genoeg staat er niet bij welke code ik moet wijzigen. De data in de Amensia file is:
<Main ShowMenu="true" ExitMenuDirectly="false" SaveConfig="true" DefaultProfileName="dev_user" UpdateLogActive="false" LoadDebugMenu="false" StartLanguage="english.lang" ScreenShotExt="jpg" ForceCacheLoadingAndSkipSaving="true" ShowPreMenu="true" />
<Graphics TextureQuality="0" TextureFilter="2" TextureAnisotropy="16.000000" Gamma="1.450000" Shadows="1" SSAOActive="true" SSAOSamples="16" ShadowQuality="2" ShadowResolution="2" SSAOResolution="0" ParallaxEnabled="true" WorldReflection="true" EdgeSmooth="true" GBufferType="0" NumOfGBufferTextures="3" OcclusionTestLights="true" Refraction="true" ShadowsActive="true" ParallaxQuality="0" ForceShaderModel3And4Off="false" PostEffectBloom="true" PostEffectImageTrail="true" PostEffectSepia="true" PostEffectRadialBlur="true" PostEffectInsanity="true" />
<Engine LimitFPS="true" SleepWhenOutOfFocus="true" />
<Screen Width="1920" Height="1080" FullScreen="true" Vsync="true" />
<Physics PhysicsAccuracy="2" UpdatesPerSec="60.000000" />
<Sound Device="0" Volume="1.000000" MaxChannels="32" StreamBuffers="4" StreamBufferSize="262144" />
<MapLoad FastPhysicsLoad="false" FastStaticLoad="false" FastEntityLoad="false" />
Deze lijken mij allemaal in orde. Ook ben ik voor CoH nog geen fix tegen gekomen.
Daarnaast speelt een vergelijkbaar probleem met torchlight 1. De eerste keer dat ik het spel opstart, kom ik gewoon in de game. Hier wijzig ik de settings naar 1080p en full eye-candy. Vervolgens implementeerd het spel de wijzigingen, crasht en vervolgens kom ik geen enkele wijze meer in het spel :(

Mocht iemand een fix hebben dan hoor ik het graag, tot die tijd Yaaarrrrrrrr (met gepirate spellen heb ik nooit dergelijke problemen gehad, jammer dat wanneer je iets koopt zoals het is bedoelt, dat het dan niet naar behoren werkt :(. Des te jammerder is het dat ik al een jaar niets meer heb gepiraat en nu weer gedwongen wordt om mij in dit grijze circuit te begeven en het ineens wel heel aantrekkelijk wordt om Torchlight 2 en straks CoH2 ook maar gratis mee te pakken dan (ik ben dan namelijk toch bezig))

[ Voor 6% gewijzigd door eL_Jay op 31-10-2012 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVDS
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-09-2020
Open de game.cfg bestand en verhoog de waarde die achter FOV (field of view) staat naar een waarde tussen 85 - 110. Bewaar de configuratie file hierna.Bekijk hiervoor deze forum post. Check of je de FOV waarde in je andere games ook niet kan aanpassen in een configuratiebestand. Maak wel eerst een back-up.

Je zou ook de tool FoV changer kunnen gebruiken. Dit tooltje kan je hier downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Wat voor foutmelding krijg je bij de crash?
En heb je de drivers al geupdate tot de laatste versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Wylana schreef op donderdag 01 november 2012 @ 09:20:
Wat voor foutmelding krijg je bij de crash?
En heb je de drivers al geupdate tot de laatste versie?
Drivers zijn up 2 date en ik krijg geen crashmelding, het programma crasht ook niet echt, maart stopt ineens (verdwijnt ook bij processen)
NVDS schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 17:24:
Open de game.cfg bestand en verhoog de waarde die achter FOV (field of view) staat naar een waarde tussen 85 - 110. Bewaar de configuratie file hierna.Bekijk hiervoor deze forum post. Check of je de FOV waarde in je andere games ook niet kan aanpassen in een configuratiebestand. Maak wel eerst een back-up.

Je zou ook de tool FoV changer kunnen gebruiken. Dit tooltje kan je hier downloaden.
Ik zal het eens proberen, dank voor de tip
Zowel de waardes 85, 100 als 110 geprobeerd, geen enkel effect :(

[ Voor 54% gewijzigd door eL_Jay op 01-11-2012 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
eL_Jay schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:23:
[...]

Drivers zijn up 2 date en ik krijg geen crashmelding, het programma crasht ook niet echt, maart stopt ineens (verdwijnt ook bij processen)
Ook geen melding in de Event Viewer?
En je kan nog proberen om je Chipset drivers bij te werken (Intel of AMD, moet je even uitzoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Drivers zijn allemaal up2date en om voor 1 spel speciaal een verse windows erop te zetten vind ik wel ver gaan.
Ik laat tot CoH2 deze spellen lekker liggen, begin 2013 heb ik weer een re-install gepland en dan ga ik ze nogmaals proberen te spelen (al dan niet met nieuwe GPU). Mochten ze dan weer issues hebben dan ga ik zowel TL1&2 als CoH1&2 downloaden. Want van een spel dat legaal niet te spelen is (voor mij) ga ik allicht geen geld betalen voor de opvolger, om te kijken of die het wel doet :( (wie weet is machine for pigs dan ook wel uit:P)

Genoeg meldingen in de event viewer, alleen geen die te herleiden zijn naar 1 van de spellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Kleine update, helaas nog geen oplossing gevonden voor de problemen. Er zijn zelfs nieuwe probleem gevallen opgedoken.
Ik heb vorige week nog een complete driver reinstall (40 stappen plan) gedaan, maar helaas zonder succes.

-Red Faction Armageddon heeft schalingsprobleem als Amnesia
-GTA Vice City(steam) vraagt om een cd-key :S (en ik heb hem al van de E naar C schijf verplaatst)

Totale lijst van onwerkbare steam-titels:
-Torchlight (doet niets)
-GTA Vice City (vraagt om CD-key :S)
-Red Faction Armageddon (foute schaling; ingezoomd op linkerbovenhoek)
-Company of Heroes Anthology (foute schaling; 1080p is in fullscreen niet schermvullend)
-Amensia (foute schaling; ingezoomd op linkerbovenhoek)

Erg jammer want het zijn stuk voor stuk toptitels (hoewel ik Red Faction niet ken)

Zodra ik mijn backlog (voor zover ze het doen) aan games heb uitgespeelt ga ik een complete verse installatie doen.
Dit ga ik als volgt doen:
  • Format C-schijf
  • C-schijf (SSD)loskoppelen)
  • Dariks Boot'n'Nuke voor de E:schijf laten lopen
  • C-schijf hermonteren
  • windows 7 of 8 installeren.
  • Drivers en steam installeren.
Vervolgens ga ik het nogmaals testen en wanneer het dan wederom niet lukt, valt het volgens mij nog enkel te wijten aan de drivers van mijn 6850 (msi cyclone power).

Offtopic
Ik hoop dan ook dat de volgende generatie GPU's Q1 '13 nog gaat halen, hoewel ik toch steeds meer begin te neigen naar het groene kamp terwijl ik mijn centjes gun aan het rode kamp :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Eureka

Titan Quest gaf ook problemen, hier kon ik echter een fix voor vinden.
Het bleek aan mijn DPI-instelling van windows te liggen (200% htpc, 150% game-rig).
Titan Quest werkt na het instellen van de DPI op 125% wel gewoon.
Hetzelfde geld voor Red Faction en Amnesia. Ik vermoed dat ook de problemen met CoH hiermee tot het verleden behoren, maar dat heb ik nog niet getest.
GTA Vice City blijft echter tegenstribbelen en ook Torchlight heb ik nog niet live gekregen.
Pagina: 1