CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 127 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 24.588 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Anoniem: 100386 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 23:08:
[...]

Thx,

Maar ik was meer benieuwd naar deze settings, en of we als consument nu eindelijk eens zelf gebruik hiervan kunnen maken ... :

[afbeelding]
Nou, ik heb de 14.6 beta driver geinstalleerd, en ik krijg voor mn TV inderdaad deze optie. De TV wordt dan standaard aangestuurd met 10-bit. En voor zover ik kan controleren, wordt er inderdaad een 10-signaal uitgestuurd (A2R10G10B10 output to display). Werkt dus goed.

Alleen kom in in MPC-HT nu tegen dat de interne video-mixer maar op 8-bit werkt X8R8G8B8 vziw. Alleen die stap nog, en we hebben een deep-color player voor ietdereen met AMD en apperatuur die ermee overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:09
http://www.pcworld.com/ar...ith-its-mantle-tools.html

The company has received requests from developers to port Mantle to Linux, Huddy said. AMD over time will dedicate resources to the task, Huddy said.

mantle op linux nog niet uitgesloten blijkbaar.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
nieuws: 'GeForce GTX 880 en 870 met nieuwe Maxwell-gpu's komen in de herfst'
Na het lezen van dit nieuws bericht en vooral ook de reacties erop, had ik een idee dat Mantle en DX12 wel eens anders neergezet zouden kunnen worden dan hoe het nu lijkt, aangezien AMD ook met ARM-Cores bezig is op de CPU/APU.

Wat als de huidige Mantle niet de uiteindelijke Mantle gaat worden in opzet.

Wat als DX12 een soort switching hub gaat worden die een opdracht krijgt, dan kijkt of er een shortcut/Mantle-instructieset op de hardware aanwezig is, en indien niet het door DX11 laat afhandelen, en niks anders.

Maw de driver van de hardware wordt dan een soort firmware (wat een beetje nVidia z`n angle is, als ik dat zo uit het nieuwsbericht kan halen), die draait op de ARMproc op de APU/GPU.

Dan zou DX12 dus 2x zo snel zijn omdat het semiautomatisch Mantle gebruikt, maar elke manufacturer zal dan met dezelfde opzet z`n hardware kunnen maken, Samsung en Intel, en ook bv FPGA`s die specifieke taken op zich nemen wordt dan ook stukken makkelijker om in te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door enchion op 18-06-2014 16:18 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Hierover was ik ook verwonderd, het bedrijf wat Mantle als matig ziet, gaat nu zelfs een ARM core op zijn producten implementeren om (mogelijk) zelf low level calls sneller te verwerken.

Uiteindelijk is het goed als beide bedrijven dit doen en de technieken niet exclusief worden (TWIMTBP exclusive bijvoorbeeld) zodat ze voor de software (games) universeel aanspreekbaar zijn. Dus DX12 wordt dan de vertaler hiervoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 16:32
nieuws: AMD port Mantle naar Linux

Daar is 't dan, nu op naar de aankondiging dat ze ook Intel en/of Nvidia achter zich hebben geschaard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 17:22
Werelds schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 17:46:

Daar is 't dan, nu op naar de aankondiging dat ze ook Intel en/of Nvidia achter zich hebben geschaard ;)
Ik zat er eigenlijk al op te wachten. De AMD drivers voor Linux schijnen niet helemaal je van het te zijn. Mantle is helemaal nieuw en simpel gehouden, dus volgens mij ook erg makkelijk te porten naar Linux. Voordeel voor gameontwikkelaars is dat ze de grafische code hetzelfde kunnen houden tussen Windows en Linux en dezelfde performance kunnen halen.
Ik had deze melding eigenlijk al eerder verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Toen SteamOS in eerste instantie alleen Nvidia ondersteunde werd er door een enkeling geroepen dat het gedaan was met AMD. Anderen speculeerden dat AMD nog geen drivers had omdat het voor linux vol op Mantle in zou gaan zetten. Zie hier het resultaat: weer een nieuwe stap om van Linux een valide gaming-OS te maken. We hadden het er laatst al over, het is de zoveelste. Mij hoor je in elk geval niet klagen. ;)

Een ander interessant punt: het ligt niet voor de hand dat AMD aan een linux versie zou werken als Mantle zelf nog volop in ontwikkeling zou zijn. Het is heel erg speculatief, maar dit zou een teken kunnen zijn dat de ontwikkeling van Mantle redelijk ver gevorderd is en we binnen nu en een paar maanden een final versie (in elk geval voor Windows) zullen gaan zien. Wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Anoniem: 59888 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 22:36:
[...]

Toen SteamOS in eerste instantie alleen Nvidia ondersteunde werd er door een enkeling geroepen dat het gedaan was met AMD. Anderen speculeerden dat AMD nog geen drivers had omdat het voor linux vol op Mantle in zou gaan zetten. Zie hier het resultaat: weer een nieuwe stap om van Linux een valide gaming-OS te maken. We hadden het er laatst al over, het is de zoveelste. Mij hoor je in elk geval niet klagen. ;)

Een ander interessant punt: het ligt niet voor de hand dat AMD aan een linux versie zou werken als Mantle zelf nog volop in ontwikkeling zou zijn. Het is heel erg speculatief, maar dit zou een teken kunnen zijn dat de ontwikkeling van Mantle redelijk ver gevorderd is en we binnen nu en een paar maanden een final versie (in elk geval voor Windows) zullen gaan zien. Wie weet.
SteamOS met Mantle betekent dus eigenlijk meer dat het gedaan is met MicroSoft. ;)
Officieel gedaan met de monopolie.

Ik gok nl ook dat Valve wel eens goede vrienden met Google zou kunnen worden
(SteamOS en Android/GoogleAppstore tegelijk op 1PC/Platform is nl niet iets waar MS vrolijk vanwordt), en dat Google en Apple`s sterk vergrote marktaandeel ervoor zorgen dat dingen als Mantle nu eindelijk mogelijk worden.
AMD durft het nu aan omdat MS de situatie niet meer kan uitwringen/domineren.
AMD was al met extra ARM-chips bezig op de APU om twee OS`sen naast elkaar te laten lopen(Windows en Android), maar wat als ze eigenlijk SteamOS en Android naast elkaar bedoelen. >:)

Ik verwacht ook dus dat Apple met soortgelijk nieuws gaat komen mbt low-level access en dat spellen over 5 jaar op tenminste 3 grote platformen speelbaar zijn naast de consoles.

Het lijkt er met alles op dat MS de touwen nu echt aan het verliezen is, en dat hardware een steeds meer generiek inzetbaar product gaat worden.
Overnames (Nokia) en deals die MS (bv Sony) de laatste tijd aan het doen is zijn imho niks anders dan stuiptrekkingen van een brekende monopolie op de PC markt

[ Voor 4% gewijzigd door enchion op 19-06-2014 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

enchion schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 00:00:
[...]

SteamOS met Mantle betekent dus eigenlijk meer dat het gedaan is met MicroSoft. ;)
Officieel gedaan met de monopolie.
Nee, dat is veel te voorbarig. Het heeft er alle schijn van dat gamen op linux op termijn een serieuze optie gaat worden, waarmee Windows dus eindelijk serieuze concurrentie krijgt (Apple is dat nooit geweest). Hoe succesvol dat gaat worden en of het monopolie daadwerkelijk doorbroken zal worden moeten we nog maar gaan zien. Persoonlijk hoeft Windows van mij niet het afvoerputje in, ik hoef niet zo nodig het ene monopolie voor het andere in te ruilen. Ik wil graag over op linux, als dat straks goed mogelijk is ben ik tevreden. Als andere mensen liever wel op Windows blijven is dat wat mij betreft prima, zo lang er maar genoeg mensen ook naar linux verhuizen dat die markt groot genoeg is om van linux een volwaardig game-platform te maken.
Ik gok nl ook dat Valve wel eens goede vrienden met Google zou kunnen worden
(SteamOS en Android/GoogleAppstore tegelijk op 1PC/Platform is nl niet iets waar MS vrolijk vanwordt), en dat Google en Apple`s sterk vergrote marktaandeel ervoor zorgen dat dingen als Mantle nu eindelijk mogelijk worden.
Waar baseer je dat op? Waar heeft Valve Google voor nodig? Waar heeft Google Valve voor nodig?
AMD durft het nu aan omdat MS de situatie niet meer kan uitwringen/domineren.
AMD was al met extra ARM-chips bezig op de APU om twee OS`sen naast elkaar te laten lopen(Windows en Android), maar wat als ze eigenlijk SteamOS en Android naast elkaar bedoelen. >:)
Dat is twee linux-distributies naast elkaar draaien. Wat is daar het nut van?
Ik verwacht ook dus dat Apple met soortgelijk nieuws gaat komen mbt low-level access en dat spellen over 5 jaar op tenminste 3 grote platformen speelbaar zijn naast de consoles.
Waar baseer je die verwachting op? Heeft Apple iets aangekondigd m.b.t. gaming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Apple heeft stiekem sinds iOS gaming heel belangrijk gevonden, getuige dit jaar van de MFi game controllers, Metal en de HandOff-feature die blijkbaar ook op de AppleTV werkt. Bij dat laatste, denk aan gaming op je iDevice dat je door je AppleTV kan laten overnemen en met een controller verder spelen en vice-versa.

Als Apple Steam zou integreren in iOS of tenminste MacOS X, zal (samen met Linux) Microsoft het gaan voelen. Het enige dat Linux tegenhoudt om een belangrijk OS te worden voor gaming is een easy-to-use OS (SteamOS: check) en de drivers voor de belangrijke merken (Nvidia: check, AMD: bijna check).

[ Voor 13% gewijzigd door Phuncz op 19-06-2014 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal

The company has received requests from developers to port Mantle to Linux, Huddy said. AMD over time will dedicate resources to the task, Huddy said.
ze zijn nog niet eens begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 16:32
Ik hoop het niet. Ik hoop dat Apple zich achter Mantle schaart en niet hun eigen Metal naar OS X port en dat probeert te pushen.
haarbal schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 09:22:
ze zijn nog niet eens begonnen.
Zeg ik toch ook niet? Het is nu echter wel bevestigd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Anoniem: 59888 schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 08:24:
[...]
Nee, dat is veel te voorbarig. Het heeft er alle schijn van dat gamen op linux op termijn een serieuze optie gaat worden, waarmee Windows dus eindelijk serieuze concurrentie krijgt (Apple is dat nooit geweest). Hoe succesvol dat gaat worden en of het monopolie daadwerkelijk doorbroken zal worden moeten we nog maar gaan zien. Persoonlijk hoeft Windows van mij niet het afvoerputje in, ik hoef niet zo nodig het ene monopolie voor het andere in te ruilen.
[...]
Waar baseer je dat op? Waar heeft Valve Google voor nodig? Waar heeft Google Valve voor nodig?
Dat is twee linux-distributies naast elkaar draaien. Wat is daar het nut van
[...]
Waar baseer je die verwachting op? Heeft Apple iets aangekondigd m.b.t. gaming?
Met einde van de monopolie bedoelde ik eigenlijk niet dat MS meteen einde oefening is, maar dat het gereduceerd geworden is als gewoon 1 van de opties/smaken, aangezien hardware nu dus de kant op gaat dat het makkelijk voor meerdere platformen inzetbaar is, en de functionaliteit zo kan zijn dat de programmabouwer zich eigenlijk niet meer op een specifiek platform hoeft te richten vanwege barrieres.

Ik borduur hiermee voort op mn eerdere post dat DX12 misschien niets anders wordt dan een distributiekap (voorversterker), en dat de Mantle die je nu ziet niet hetzelfde is als wat de definitieve versie zou worden.
Wat je nu ziet met Battlefield, Thief zou dan Mantle low-level en high-level ineen zijn (geintegreerde versterker), omdat DX11 geen pad heeft naar de low-level hardware zelf (eindversterker), uiteindelijk neemt DX12 het high-level opzich en zou alleen low-level-Mantle (eindversterker) op de APU zelf gezet worden, daarom ook die extra proc op de APU en ook nVidia met een soortgelijk idee.

Indien de struktuur er zo uit zal gaan zien dan is het voor Apple ook relatief makkelijk om mee te doen ze hoeven alleen het high-level (voorversterker) te creeeren, afhankelijk van hoe moeilijk dat is moeten ze er over een paar jaar wel kunnen zijn.
Mantle zou dan alleen op de AMD hardware aanwezig zijn.

Valve en Google samen op 1 systeem kan handig zijn vanwege de hoeveelheid Apps/functionaliteit, alles draait tegenwoordig om de grootte van de App-store, daarbij heeft Google nog wat andere handige functionaliteiten, Docs, Youtube, enzzz.
Daarbij is het zoals je al zegt allebei linux dus is het niet te ver gezocht
Dat zou ervoor kunnen zorgen dat bij de overstap naar een linux platform de drempel ineens een stuk lager wordt Steam/Android box wordt dan gewoon een uit de kluiten gewassen telefoon waar je ongeveer alles op kan doen wat je ook op de PC kan, maar dan op de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 590917

Mooi, en ik hoop dat Manrle naar Linux komt. OGL zal ook moeten blijven en dat doet het ook anders kun je straks alleen maar met AMD op Linux en dat gaat natuurlijk nooit gebeuren.
Ik vind het vooral mooi dat Mantle dan kan blijven bestaan (misschien niet meer op Windows) maar wel op Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 09:02
Wat denken jullie van de geruchten over een eventuele Hawaii XTX?
Die geruchten gingen al rond toen de R9 290X net uit was. Men dacht dat er veel meer shaders in zaten dan er nu actief waren.

Als het al waar zou zijn vraag ik me af hoe je dit koel wilt houden. De huidige GCN architectuur verbruikt relatief veel stroom. Een nieuwere stepping zou daar wel verbetering in kunnen brengen.
Veel R9 290X kaarten werken ook prima met -80mv en dat scheelt behoorlijk in het verbruik. Dus als de yields verbeterd zouden zijn kun je ook de voltages nog wat laten zakken.

Ik ben in ieder geval benieuwd of die kaart nog gaat komen. Zou wel erg leuk zijn en een mooie afsluiting van de AMD 28nm generatie.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik vermoed dat het mogelijk is met een hybrid koeler zoals de R9-295X2. Ik vermoed ook dan dat het de R9-295X zou gaan heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-04 09:06
Astennu schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 09:35:
Wat denken jullie van de geruchten over een eventuele Hawaii XTX?
Die geruchten gingen al rond toen de R9 290X net uit was. Men dacht dat er veel meer shaders in zaten dan er nu actief waren.

Als het al waar zou zijn vraag ik me af hoe je dit koel wilt houden. De huidige GCN architectuur verbruikt relatief veel stroom. Een nieuwere stepping zou daar wel verbetering in kunnen brengen.
Veel R9 290X kaarten werken ook prima met -80mv en dat scheelt behoorlijk in het verbruik. Dus als de yields verbeterd zouden zijn kun je ook de voltages nog wat laten zakken.

Ik ben in ieder geval benieuwd of die kaart nog gaat komen. Zou wel erg leuk zijn en een mooie afsluiting van de AMD 28nm generatie.
Denk inderdaad wel dat het voltage wat lager ligt, die 295x kaarten zullen cherry picked zijn en in lage oplage, dus vermoed dat het wel snor zal zitten. Hybride koeler zie ik ze niet direct doen, maar misschien zit ik fout en willen ze toch de overclock-community aanspreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hybrid cooling is helemaal niet nodig. Je kan ook gewoon voor een full cover H2O gaan.
Maar liever zie ik toch een goede blower cooler. nVidia kan het ook voor elkaar krijgen. AMD moet er alleen wat meer geld in steken. Nu is het wel zo dat die nVidia kaarten ook wat minder stroom verstoken en er dus minder warmte afgevoerd moet worden. Dus het is een combinatie van die twee.

Maar imo moet het nog steeds kunnen om een veel beter / stiller blower based cooler te maken.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

SpankmasterC schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 09:47:
Hybride koeler zie ik ze niet direct doen, maar misschien zit ik fout en willen ze toch de overclock-community aanspreken
Die hybrid cooler op de R9 295X2 zit er niet op voor overclock mogelijkheden maar om de kaart gekoeld te krijgen. Meer dan 500W aan hitte voer je niet zomaar af.
Astennu schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 09:51:
Hybrid cooling is helemaal niet nodig. Je kan ook gewoon voor een full cover H2O gaan.
Op zich vind ik dat ook leuk maar AMD verkoopt geen bouwpakketten maar complete oplossingen. Voorlopig heb ik nog geen OEM gezien die een fullcover block combineert met een radiator + pomp in een betaalbare vorm. Dus dat gaat (nog) niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-04 22:11
Ach, met een simpele koeler moet dit toch prima te koelen zijn. Heel veel meer dan een 290x zal het niet verbruiken gezien het aantal shaders dat erbij komt. Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat AMD dit keer meer aandacht ging besteden aan het koelsysteem.

[ Voor 24% gewijzigd door spNk op 26-06-2014 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-04 09:06
Phuncz schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:50:
[...]

Die hybrid cooler op de R9 295X2 zit er niet op voor overclock mogelijkheden maar om de kaart gekoeld te krijgen. Meer dan 500W aan hitte voer je niet zomaar af.
Sure, weet ik, maar dezelfde cooler op een 300W kaart levert een hele mooie overclock kaart op, dat bedoelde ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Phuncz schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:50:
[...]

[...]

Op zich vind ik dat ook leuk maar AMD verkoopt geen bouwpakketten maar complete oplossingen. Voorlopig heb ik nog geen OEM gezien die een fullcover block combineert met een radiator + pomp in een betaalbare vorm. Dus dat gaat (nog) niet gebeuren.
Klopt maar zo iets is wel te maken. Of in ieder geval een connectie vlak met de base van de water cooler zodat die aansluit op de heatsinks van de VRM's/Mem modules. Als je de rest van de kaart bedekt met een grote heatsink kan dat wellicht ook nog wel zo goed als passies gekoeld worden.

Ik ben ook zeker niet voor een bouwpakket. Maar wellicht zijn er nog wel manieren te vinden waarop je de pomp wel in een full cover blok kan inbouwen.
spNk schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 12:44:
Ach, met een simpele koeler moet dit toch prima te koelen zijn. Heel veel meer dan een 290x zal het niet verbruiken gezien het aantal shaders dat erbij komt. Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat AMD dit keer meer aandacht ging besteden aan het koelsysteem.
Tja 5-10% meer zit er el in. Of ze moeten de voltages/clocks verlagen. Maar als ze dat laatste doen is je prestatie winst weer minimaal. Verschil in prestaties zal denk ik toch maar klein zijn als je kijkt naar R9 290 vs R9 290X. Ik denk dat het weer zo een soort stap zal zijn. Alle beetjes zijn mee genomen :)

Maar dit is opzich nog prima koel te houden. En het lijkt me ook niet zo moeilijk om het huidige koel systeem te verbeteren. Maak de kaart dan maar 20 euro duurder. Dat heb ik er graag voor over als hij dan wel stiller is en geen 94c hoeft te draaien. Je hebt de 290 en 290X ook al die kunnen prijsvechten. Dan kun je van de 295X wel een wat luxere kaart maken.
SpankmasterC schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 12:52:
[...]

Sure, weet ik, maar dezelfde cooler op een 300W kaart levert een hele mooie overclock kaart op, dat bedoelde ik.
Kijk maar naar de accelero Hybrid. Dan zit je full load rond de 65c met een 290X. Dus zat OC ruimte over qua temps.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 26-06-2014 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
De nieuwe 280 lijkt me wel een mooie kaart worden. Soort van concurrent van de 770 op meer vlakken dan alleen game-performance. Blij dat AMD toch nog met wat interessant komt dit jaar (performance per watt-wise)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ze moeten ook wel. Performance per watt wordt steeds belangrijker. De desktop markt wordt steeds kleiner. De markt voor mobiele device steeds groter. Dus je moet wel mee met die nieuwe beweging. Ik denk dat er ook nog best veel aan GCN te verbeteren is. Hawaii was maar een kleine update. Ik ben erg benieuwd naar GCN 2.0.

Als je zag wat ze met VLIW5 hebben gedaan hebben ze echt gigantische stappen gemaakt. HD2900 (R900) was geen geweldige chip. Maar de laatste versie die in de HD6870 zat (Barts) was echt top qua performance per watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het enige dat momenteel gigantisch gekrompen is op desktopgebied, zijn de low-end PC's die mensen kopen die gewoon een computer nodig hebben. Toen de laptops ineens betaalbaar werden ging men ineens de low-end laptops kopen. Toen de netbooks er kwamen voor <400€ dacht men alweer de heilige graal gevonden te hebben. En nu is het de beurt aan de tablets.

Maar PC-gaming is volgens mij nog nooit zo groot geweest. Ik zie nog steeds bar weinig gaming laptops en AMD heeft geen issues met consoles want daar verdienen ze ook leuk op.

Performance/Watt is leuk voor een paar scenario's (enterprise, mobile) maar het ziet er niet naar uit dat we de revolutie mogen verwachten voor de desktop die men deed met de Intel Pentium D naar de Intel Core Duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Phuncz schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 17:58:
Het enige dat momenteel gigantisch gekrompen is op desktopgebied, zijn de low-end PC's die mensen kopen die gewoon een computer nodig hebben. Toen de laptops ineens betaalbaar werden ging men ineens de low-end laptops kopen. Toen de netbooks er kwamen voor <400€ dacht men alweer de heilige graal gevonden te hebben. En nu is het de beurt aan de tablets.

Maar PC-gaming is volgens mij nog nooit zo groot geweest. Ik zie nog steeds bar weinig gaming laptops en AMD heeft geen issues met consoles want daar verdienen ze ook leuk op.

Performance/Watt is leuk voor een paar scenario's (enterprise, mobile) maar het ziet er niet naar uit dat we de revolutie mogen verwachten voor de desktop die men deed met de Intel Pentium D naar de Intel Core Duo.
geen idee wat die revolutie inhoud, maar wat we tot nog toe van maxwell gezien hebben mag je gerust een revolutie noemen (performance per watt is ineens 50% beter dan wat er op de markt was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Maar performance per watt zegt niets over performance. Zo kun je ook performance per decibel of performance per GB VRAM gaan vergelijken. Het enige wat eraan nuttig is, is dat de temperaturen lager kunnen. Ik onderstreep 'kunnen' omdat het niet zomaar respectievelijk naar andere GPU's doorgetrokken kan worden. We zullen zien wat Maxwell in de high-end brengt maar voorlopig blijft het speculatie die we doortrekken van performance/watt voor CPU's heeft gedaan, wat niet zomaar opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Bij mobile valt natuurlijk een hoop meer te verdienen met goeie performance / watt.

Maar goed, ik denk dat de focus vooral komt omdat performance / watt ook enorm belangrijk wordt voor de performance op zich. 20nm laat lang op zich wachten en is mogelijk helemaal niet zo veel efficienter, dus ze moeten wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Phuncz schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 17:58:
Ik zie nog steeds bar weinig gaming laptops en AMD heeft geen issues met consoles want daar verdienen ze ook leuk op.
Dit komt vooral door de geheugen bandbreedte tekort waar de GPU prestatie van de APU onder gebukt gaan. Oplossingen hiervoor zijn onderweg terwijl de GPU in APUs tevens ook sneller worden waardoor het wegnemen van het geheugen bandbreedte tekort belangrijker wordt.

Intel heeft dit opgelost d.m.v. eDRAM (duur, naast dat CPUs van Intel die dit gebruiken op zichzelf ook al duur zijn).

Hoe dan ook, als het geheugen bandbreedte tekort is opgelost zie ik de AMD APUs als een goede oplossing voor degelijke gaming laptops met AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-04 16:00
Ligt het aan mjj of is 14.4 gewoon echt brak?
Met 14.4 crashed Renegade X (mod met de unreal engine) bij iedere game die ik joinde...
Met 14.6RC is alles echter gewoon stabiel :/

(7970 cf overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Nee hoor, 14.4 is juist heel stabiel. Het ligt dus aan jou :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Het vreemde is ook dat 14.4 op mijn laptop met 7970M wel gewoon goed werkt en alleen op mijn desktop niet :s
Toch vanavond nog even proberen, aangezien de game een extra commando mee kreeg om geen intro movie af te spelen, wat het joinen ook soms extra liet crashen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Phuncz schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:00:
Maar performance per watt zegt niets over performance. Zo kun je ook performance per decibel of performance per GB VRAM gaan vergelijken. Het enige wat eraan nuttig is, is dat de temperaturen lager kunnen. Ik onderstreep 'kunnen' omdat het niet zomaar respectievelijk naar andere GPU's doorgetrokken kan worden. We zullen zien wat Maxwell in de high-end brengt maar voorlopig blijft het speculatie die we doortrekken van performance/watt voor CPU's heeft gedaan, wat niet zomaar opgaat.
Mwah, in mijn ITX systeem (19 L) een aankomende Brix gaming (0,8 L) wil ik maximale prestaties met een TDP dat in betreffende form-factor gekoeld kan worden zonder als een stofzuiger te klinken. Grote bakbeesten om te gamen zijn zo 2010 :p.

Nvidia heeft al de beste papieren wat betreft performance per watt. Maxwell lijkt er sterk op voort te borduren (want de GM107 is gewoon een beest van een chip in positieve zin, de 290x en FX9590 zijn ook beesten maar in minder positieve zin)

Ik heb wel echt goede hoop voor de nieuwe 280

offtopic:
Helaas heeft de brix 760 een sexy i5 4200H of i7 gecombineerd met een GTX 760 (die redelijk ineeficient is) en de Zbox EN 760 heeft helaas een i5 ulv gecombineerd met de prachtige 860m. Moeilijk moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik heb een R9 290X met Core i5-4670K in mijn 12.6L case, 60°C load dankzij waterkoeling. Geen enkele noodzaak voor performance/watt in dat segment. NUC-formaat is een heel ander verhaal, daar gaat het over mobiele GPU's.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5dnn7eF.png

[ Voor 10% gewijzigd door Phuncz op 03-07-2014 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Inderdaad. Ik had in een Prodigy M 2x R9 290X zitten.
Als je een beetje slim bouwt is er veel mogelijk.

Maar dat neemt niet weg dat ik hoop dat AMD het stroomverbruik en de standaard cooler flink gaat verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

In mijn ogen is de cooler het grootste probleem, gezien hoe de concurrentie presteert met verbruik dat niet ver af zit van AMD, maar met een cooler die bijna iedereen lijkt eindeloos te frustreren mag daar voorrang aan gegeven worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ja inderdaad. Met de nieuwe Powertune valt het nog mee. Maar daar door verlies je aardig wat fps.
Hier zie je ook dat die 3th party coolers het veel beter doen. Kaarten zijn stiller en sneller.

Ze hadden gewoon een Dual fan versie van de HD7990 cooler moeten maken. Dat is echt een mooi ding.

[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 04-07-2014 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolverine3141
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 21:45
Zijn er hier ook mensen die uitkijken naar de nieuwe adaptive sync monitors? Ik stond op het punt een nieuwe WQHD scherm te kopen maar toen dacht ik laat ik maar wachten om deze nieuwe techniek mee te pakken. Ik heb namelijk een R9 290 kaart die het ondersteund.

iRacing profile | Racing rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Heel wat mensen denk ik. Heb nu een 1080p 120 hz monitor waar ik op zich heel tevreden over ben maar zou wel een hogere resolutie willen. Echter ik ga niks kopen voordat adaptive sync geimplementeerd is. Hopelijk doet het wat het beloofd.

Het levert m.n. bij lagere fps vloeiendere beelden op, iets wat me erg nuttig lijkt bij hogere resoluties (4k) omdat hoge FPS daar moelijker haalbaar zijn (bij gelijke IQ).

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Phuncz schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 09:22:
Nee hoor, 14.4 is juist heel stabiel. Het ligt dus aan jou :P
... Werkt nu idd gewoon goed :/
Het was dus het spel zelf dat instabiel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Help!!!! schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:21:
Het levert m.n. bij lagere fps vloeiendere beelden op, iets wat me erg nuttig lijkt bij hogere resoluties (4k) omdat hoge FPS daar moelijker haalbaar zijn (bij gelijke IQ).
Dit. Ik voorzie nog geen single-GPU's die elke nieuwe game in 4K mooi kunnen draaien, maar ik kijk al wel uit naar een leuke 32" 4K IPS monitor voor misschien eind dit jaar. Dan is het leuk om nog met mijn R9 290X uit de voeten te kunnen. Sowieso omdat het een techniek is waar ik veel nut in zie., video zou nu ook veel vloeiender afgespeeld moeten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
lethal pi schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:16:
Zijn er hier ook mensen die uitkijken naar de nieuwe adaptive sync monitors? Ik stond op het punt een nieuwe WQHD scherm te kopen maar toen dacht ik laat ik maar wachten om deze nieuwe techniek mee te pakken. Ik heb namelijk een R9 290 kaart die het ondersteund.
Yep!
Ik heb nu een 3008WFP. Zou maar al te graag naar 4K willen. Maar ik ga inderdaad wachten op Adaptive sync schermen en 30" 4K IPS. Ik heb dit scherm nu een jaar of 6. En hij kan nog prima een tijd mee. Dus ik wacht het gewoon even af. Als ik zo'n scherm koop moet het zeker weer een jaartje of 5 mee gaan. Mijn 2405WFP heb ik ook 4 jaar intensief gebruikt. En die heb ik nog steeds als 2e monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Astennu schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 13:24:
Maar ik ga inderdaad wachten op Adaptive sync schermen en OLED.
FiXeD :+ Ik weiger nog een keer voor LCD prut te betalen : OLED FTW!!! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuw deel *O*
CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 128

Dat er maar weer veel gepost mag worden, laat de oude tijden herleven. :D

[ Voor 14% gewijzigd door -The_Mask- op 09-07-2014 14:30 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!