Er zijn geen nieuwe "scalers" nodig, er is alleen nieuwe software nodig. En waarom blijft iedereen verwijzen naar DP 1.2a als nieuwe standaard?Anoniem: 59888 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 19:37:
Het upgraden van je monitor zou ik niet te veel waarde aan hechten. De DP1.2a standaard is nog maar kort final, daar zullen nog geen scalars voor zijn.
Adaptive Sync is als nieuwe optionele spec toegevoegd aan de al langer bestaande DP 1.2a specificatie. Dat betekent ook dat volgens VESA's eigen regels er géén nieuwe hardware nodig is. Nieuwe hardware (electrische specificaties dus) vereist een nieuwe versie. Dan had Adaptive Sync dus alleen in 1.3 terecht kunnen komen.
Heh? Nvidia's ASIC is niet zomaar plug en play met elke monitor. En je verliest alle features van je monitor's eigen bord, wat bij de betere monitoren voor aardig wat kwaliteitsverlies zorgt.Dat is één van de nadelen van de aanpak van AMD. Het achteraf inbouwen van een nieuwe DisplayPort is minder triviaal dan het ondersteunen van G-Sync waardoor alleen de nieuwste generatie (minus rebrands) ondersteuning zal bieden voor FreeSync/Adaptive Sync.
Beide hebben voor- en nadelen?Anoniem: 590917 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:29:
Als je toevallig systeem X hebt kun je ook niet gebruik maken van free sync omdat het op bepaalde CNG kaarten werkt, zelfe probleem alleen lijkt systeem Y open wat het nog niet is.
Ze hebben alle 2 hun voor en nadelen en ik berijp wel dat mensen openstandaarden willen maar om nvidia daar continu over te moeten bekritiseren leest niet lekker weg voor de lezer, het komt over alsof AMD god is en Nvidia de Duivel na 100 keer de zelfde kritiek er op, ik denk dan ook van we weten dat nu wel zo langzamerhand en om het zelfde dan 50.000 keer te herhalen word vervelend.
G-Sync:
- Vereist een $100 investing in Nvidia's hardware (of het nu al in de monitor zit of niet, die kosten draai jij voor op)
- Kan nooit en te nimmer werken op AMD, tenzij AMD Nvidia's spul gaat reverse engineeren.
- Zal niet gebruikt worden in de duurdere monitoren omdat het een vervanging van hun eigen, betere chips betekent.
- Zal dus ook nooit wijd verspreid raken
Adaptive Sync
- Vereist waarschijnlijk een nieuwe monitor omdat vrijwel niemand firmware updates doet voor hun monitors
+ Vereist GEEN nieuwe hardware in de monitor
+ Werkt op elke monitor en/of GPU die het ondersteunt
+ Komt hoogstwaarschijnlijk standaard in 1.3, wat betekent dat alle fabrikanten die zich achter DP hebben geschaard het zullen ondersteunen (Dell, Eizo, LG, Samsung, maar ook ASUS bijvoorbeeld)
+ En dat betekent ook dat Nvidia er niet omheen kan. DisplayPort zelf hebben ze ook aan toe moeten geven.
Ik kan serieus geen voordeel aan G-Sync bedenken, behalve dan de technologie zelf. Het is ook nog steeds niet te koop en ik betwijfel of er een product tussen gaat zitten dat ik z'n prijs waardig acht als er eindelijk iets op de markt komt (hint: dat ding van ASUS is het geld niet waard naar mijn mening).
Je kunt blijven zeggen dat je het niet leuk vindt hoe mensen Nvidia hierover bekritiseren, maar in plaats van dat gejank zou je wel eens een degelijk argument mogen aandragen. Geef nu eens één argument, slechts één, waarom G-Sync beter voor ons als consument zou kunnen zijn. Ééntje maar.