CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 127 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 24.718 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 10:45
-The_Mask- schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 14:54:
Welke versie van het PCI-e slot, veel moederborden met een twee PCI-e sloten die verdeeld worden in 16 en 4 lanes geven het eerste slot 16 PCI-e 3.0 lanes van de CPU en het tweede slot 4 PCI-e 2.0 lanes van het chipset en dat is gewoon ruk.

Ga er maar vanuit dat CrossFire alleen fatsoenlijk werkt (dus zonder microstuttering, framedrops of verlies) bij een R9 290X alleen goed gaat bij minimaal twee maal 8 PCI-e 3.0 lanes. Bij andere kaarten zou ik het overigens ook niet anders doen.
Ik ging wel uit van 3.0 maar inderdaad daar ben ik dus ook bang voor. Ik heb nu een Z87M-D3H. Maar die heeft dus 16x + 4x. Zal wel ruk worden dan.
Matx die genoeg ruimte heeft voor 2x een accelero hybrid en 2x 8x heeft zijn zeldzaam.

Ik vraag me ook af of 8x veel performance verlies heeft tov 16x aangezien deze CF mode veel meer PCI-E bandbreedte nodig heeft.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij dat mobo is het onderste PCI-e slot idd maar een PCI-e 2.0 slot met 4 lanes, dat zal niet echt een succes worden.

Ik denk ook niet dat zo'n mobo er is. G1.Sniper M5 en Z87M Extreme4 zijn de moederborden waar ik het zo snel niet kan vinden, maar de rest voldoet iig niet en ik denk dezen ook niet.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304087

Bij het aankopen van een cpu en moederbord zou ik ook altijd rekening houden met eventuele upgrade anders kun je net zo goed bij single kaart opstellingen blijven als je zeker weet dat je geen mgpu gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Astennu schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 16:58:
[...]

Ik ging wel uit van 3.0 maar inderdaad daar ben ik dus ook bang voor. Ik heb nu een Z87M-D3H. Maar die heeft dus 16x + 4x. Zal wel ruk worden dan.
Matx die genoeg ruimte heeft voor 2x een accelero hybrid en 2x 8x heeft zijn zeldzaam.

Ik vraag me ook af of 8x veel performance verlies heeft tov 16x aangezien deze CF mode veel meer PCI-E bandbreedte nodig heeft.
Ik heb deze onlangs in mijn HTPC gepropt : pricewatch: ASRock Z87 Extreme4

Je moet effe de manual doorlezen voor de zekerheid, maar mijn eis was 2x PCIe 2.0 8x minimaal en dat kan dit mobo sowieso (videokaart + SAS controller) dus voor Crossfire moet dat ook goed zijn :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:32
Leuk maar dat is gewoon ATX en niet mATX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

!mark schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 02:23:
Leuk maar dat is gewoon ATX en niet mATX
Ik heb geloof ik 150 verschillende mATX mobo's gezien, totdat ik deze tegen kwam dus dan maar ATX gewoon, want er is geen andere optie :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgende keer maar de pricewatch gebruiken dan scheelt nogal tijd. Als je juiste dingen insteld hoe je amper mobo's te bekijken en ben je er naar enkele minuten wel uit. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 304087 schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 17:11:
Bij het aankopen van een cpu en moederbord zou ik ook altijd rekening houden met eventuele upgrade anders kun je net zo goed bij single kaart opstellingen blijven als je zeker weet dat je geen mgpu gaat gebruiken.
Duh.... die 2e kaart is ook iets recents :) heb er toevallig 4 liggen dus dacht waarom niet twee er in proberen te proppen :) In de eerste instantie was het plan gewoon 1x R9 290X of 1x HD7990.
Maar heb er nu twee met Accelero liggen dus dacht waarom niet proberen.
nero355 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 02:06:
[...]

Ik heb deze onlangs in mijn HTPC gepropt : pricewatch: ASRock Z87 Extreme4

Je moet effe de manual doorlezen voor de zekerheid, maar mijn eis was 2x PCIe 2.0 8x minimaal en dat kan dit mobo sowieso (videokaart + SAS controller) dus voor Crossfire moet dat ook goed zijn :)
Maar die jij linkt is een ATX. Ik moet Matx. En er zijn er wel met 2x 8 maar die hebben max 1 slot tussen het eerste en het 2e slot zitten. Een Accelero Hybrid is helaas 3 slot :S kapje van de fan steekt net te ver uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 12-03-2014 08:53 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
-The_Mask- schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 17:11:
Bij dat mobo is het onderste PCI-e slot idd maar een PCI-e 2.0 slot met 4 lanes, dat zal niet echt een succes worden.

Ik denk ook niet dat zo'n mobo er is. G1.Sniper M5 en Z87M Extreme4 zijn de moederborden waar ik het zo snel niet kan vinden, maar de rest voldoet iig niet en ik denk dezen ook niet.
Deze heeft het inderdaad: pricewatch: ASRock Z87M Extreme4
Zou alleen moeten kijken of dat laatste slot dan 8x is. Asrock heeft niet mijn voorkeur. Al werkte de Z77 Pro 3 prima. Die heb ik 3 maanden gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nee dat past toch nooit in je kast op die manier. Het is gewoon een MATX kast. En in dit geval nog een vrij kleine ook. (Prodigy M)

Maar ook in een grote kast gaat dat niet lekker werken dan moet je wel een hele platte rizer hebben. Maar dan kun je net zo goed een ATX bord gebruiken.

En over het Asrock Z87M-Extreme 4 bordje:
- 2 x PCI Express 3.0 x16 slots (PCIE1/PCIE3: single at x16 (PCIE1); dual at x8 (PCIE1) / x8 (PCIE3))
- 1 x PCI Express 2.0 x16 slot (PCIE4: x4 mode)
- 1 x PCI Express 2.0 x1 slot
Ik snap niet waarom ze dit zo maken. Meeste kaarten zijn wel 2 slot maar je hebt liever 3 slots aan ruimte. Zou er misschien mee te maken kunnen hebben dat sommige kasten dan in dat onderste slot een max 1 slot kaart aan kunnen. Sommige kasten hebben net wat meer ruimte en kan er wel een 2 slot kaart in het onderste slot.

Maar zo te zien is dat onderste slot dus altijd 4x op MATX borden.

[ Voor 72% gewijzigd door Astennu op 12-03-2014 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022

Benchmarks: Thief getest met 31 GPU's (inclusief 4K!)

Nog zonder Mantle zoals verwacht, maar de resultaten laten wel al zien dat dit game is die geoptimaliseerd is voor AMD. Vooral als we kijken naar de SLi resultaten.

[ Voor 34% gewijzigd door madmaxnl op 12-03-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bet apart, mijn rig schaalt hoger maar heb dan ook drivers die voor deze game wat meer geoptimaliseerd en natuurlijk een is De 335 whql, ik moet er wel bij vermelden dat mjin cpu weer anders is en een hoge oc heeft. De schaling word denk ik nog we beter want die gpu's draaien maar op 70-70% tijdens de benchmark. Ik heb ze in het gtx700 series topic gepost 2560x1080 avg 84 fps met de oudere gtx 780 sli.

Ik verwacht wel de de 290x cf gehakt maakt van de gtx titan black sli want cf schaalt in de meeste gevallen beter.

Hopen dat het nog getest word en ook met Mantle straks.
http://www.hardocp.com/ar...ce_preview/2#.UyBtsvl5NH8

[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 12-03-2014 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

-The_Mask- schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 07:57:
Volgende keer maar de pricewatch gebruiken dan scheelt nogal tijd. Als je juiste dingen insteld hoe je amper mobo's te bekijken en ben je er naar enkele minuten wel uit. ;)
Juist via de Pricewatch gezocht en de filters vertrouw ik niet dus alleen S1150 aangevinkt en op prijs gesorteerd van laag naar hoog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Misschien de foute topic om het te vragen, maar wanneer wordt de 20nm node bij Nvidia&AMD gpu's verwacht? (Via google vind ik enkel vage antwoorden)

[ Voor 16% gewijzigd door bertp1 op 12-03-2014 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
bertp1 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 22:30:
Misschien de foute topic om het te vragen, maar wanneer wordt de 20nm node bij Nvidia&AMD gpu's verwacht? (Via google vind ik enkel vage antwoorden)
Volgens mij Eind dit jaar. nVidia komt dan met Maxwell. En waar AMD mee komt is nog niet bekend. Het zou een doorontwikkeling van GCN 1.5 kunnen zijn die in Bonaire en Hawaii gebruikt wordt. En dan met veel meer shaders. Aan de andere kant zijn wat grotere veranderingen inmiddels ook wel welkom. GCN gaat nu ook al 3 jaar mee. Heeft wel een kleine update gehad met Bonnaire en Hawaii. Maar de basis is nog hetzelfde. Maar AMD wilt alles natuurlijk wel compatibel houden met Mantle.

En dit is in mijn ogen het juiste topic om het hier over te hebben :)

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 13-03-2014 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-07 12:54
Anoniem: 304087 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 15:12:
Bet apart, mijn rig schaalt hoger maar heb dan ook drivers die voor deze game wat meer geoptimaliseerd en natuurlijk een is De 335 whql, ik moet er wel bij vermelden dat mjin cpu weer anders is en een hoge oc heeft. De schaling word denk ik nog we beter want die gpu's draaien maar op 70-70% tijdens de benchmark. Ik heb ze in het gtx700 series topic gepost 2560x1080 avg 84 fps met de oudere gtx 780 sli.

Ik verwacht wel de de 290x cf gehakt maakt van de gtx titan black sli want cf schaalt in de meeste gevallen beter.

Hopen dat het nog getest word en ook met Mantle straks.
http://www.hardocp.com/ar...ce_preview/2#.UyBtsvl5NH8
Als ik die grafiekjes bekijk heeft CF/SLI alleen zin als je meer dan 120fps stabiel wil hebben, dus ik zie het nut niet :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Astennu schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 07:41:
[...]

Volgens mij Eind dit jaar. nVidia komt dan met Maxwell. En waar AMD mee komt is nog niet bekend. Het zou een doorontwikkeling van GCN 1.5 kunnen zijn die in Bonaire en Hawaii gebruikt wordt. En dan met veel meer shaders. Aan de andere kant zijn wat grotere veranderingen inmiddels ook wel welkom. GCN gaat nu ook al 3 jaar mee. Heeft wel een kleine update gehad met Bonnaire en Hawaii. Maar de basis is nog hetzelfde. Maar AMD wilt alles natuurlijk wel compatibel houden met Mantle.

En dit is in mijn ogen het juiste topic om het hier over te hebben :)
Beetje raar van AMD om dan om Mantle bij GNC te blijven, dit is dan alleen maar stilstand tenzij natuurlijk op 20nm wat wel weer voor extra prestaties zorgt of juist een zuinigere chip. Ook mede omdat straks misschien ook weer API's komen die vergelijkbaar of beter dan AMD Mantle kan zijn en die de concurrenten dan weer gebruiken.
Het lijkt me dus logischer om ook de architectuur om te gooien. Moet ook kunnen werken met Mantle want het was toch niet GNC only.
spNk schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 09:50:
[...]

Als ik die grafiekjes bekijk heeft CF/SLI alleen zin als je meer dan 120fps stabiel wil hebben, dus ik zie het nut niet :p.
Ben ik het ook mee eens, weinig zin om voor high end SLI te kiezen voor deze gamen alleen. Dan er nog bij voelt 50 fps zeker als voldoende aan. Er zit trouwens ook cpu physx in, zal wel weining voorstellen maar dat laat wel zien dat deze game ook in samenwerking met nvidia is gemaakt maar ook met AMD vanwege Mantle.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 13-03-2014 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 304087 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 10:54:
[...]

Beetje raar van AMD om dan om Mantle bij GNC te blijven, dit is dan alleen maar stilstand tenzij natuurlijk op 20nm wat wel weer voor extra prestaties zorgt of juist een zuinigere chip. Ook mede omdat straks misschien ook weer API's komen die vergelijkbaar of beter dan AMD Mantle kan zijn en die de concurrenten dan weer gebruiken.
Het lijkt me dus logischer om ook de architectuur om te gooien. Moet ook kunnen werken met Mantle want het was toch niet GNC only.

[...]

Ben ik het ook mee eens, weinig zin om voor high end SLI te kiezen voor deze gamen alleen. Dan er nog bij voelt 50 fps zeker als voldoende aan. Er zit trouwens ook cpu physx in, zal wel weining voorstellen maar dat laat wel zien dat deze game ook in samenwerking met nvidia is gemaakt maar ook met AMD vanwege Mantle.
Ik weet niet hoe flexiebel Mantle is. Maar ik ga er van uit dat ze daar wel rekening mee gehouden hebben. GCN is nog vrij nieuw. Dus hoeft nog niet overboord. Wel tijd voor een upgrade naar GCN 2.0.

VLIW5 is ook jaren lang mee gegaan. Van de HD2900,HD3870, HD4870, HD5870 tm de HD6870. Dat zijn 5 generaties. Er is tussendoor heeft die architectuur wel elke keer updates gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Ze hoeven toch alleen een andere driver te schrijven om Mantle op andere gpu's te laten werken?
Lijkt me dan dat ze weinig rekening met Mantle hoeven te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Het idee van mantle was meer to the metal. Maar als het "metal" gedeelte verandert heb je dus een "probleem". En moet je voor dat stuk terug naar software. Maar tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Nee, er zit nog een driver tussen mantle (de API) en "the metal".
Hoe moet nvidia of intel het anders gaan implementeren?
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1380164831.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
spNk schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 14:36:
Nee, er zit nog een driver tussen mantle (de API) en "the metal".
Hoe moet nvidia of intel het anders gaan implementeren?
[afbeelding]
Ja oke. Maar geeft mantle dan helemaal geen toegang tot "the metal" want dat was eerst wel het idee. Net als bij de Xbox en PS daar kunnen ze ze tot op de hardware zelf optimaliseren. Nadeel daar van is dus dat dat alleen voor die hardware werkt. Maar het is wel super snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Het is dan ook meet 'close to the metal'. De API geeft vrijheid om logic heel direct aan te spreken, maar er moet nog altijd een driver zijn die zorgt dat de opdracht op de juiste plek komt en dat het correct wordt uitgevoerd. Daardoor is het dus ook een API die overal toegepast kan worden, zolang de logic specifieke taken uit kan voeren. Als eis heeft AMD voor zover ik begrepen heb DX10.1 capabele GPU's genomen. Voor hun driver implementatie hebben ze echter (in ieder geval voor het moment) alleen GCN ondersteuning toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik zou ook geen moeite meer doen voor DX10.1 kaarten. Dat zou betekenen HD4xxx. Veel te oud in mijn ogen. Of je moet er met soc's iets mee willen doen.

Imo prima dat het GCN en nieuwer is. Je moet ergens een grens trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:00

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten

CeBIT: AMD Radeon R9 295X2 krijgt kloksnelheid van 1 GHz en waterkoeling

Op CeBIT heb ik bij een AMD-partner de Radeon R9 295X2 (althans, die naam stond op de slide) mogen aanschouwen. Kloks van het referentiemodel +- 1 GHz, hybride waterkoeling zoals de Ares II maar dan zwart/grijs. Gezien de staat van het model denk ik dat de launch niet heel ver weg meer is: ik gok nog deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 17:30
TomasH schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 16:28:

CeBIT: AMD Radeon R9 295X2 krijgt kloksnelheid van 1 GHz en waterkoeling

Op CeBIT heb ik bij een AMD-partner de Radeon R9 295X2 (althans, die naam stond op de slide) mogen aanschouwen. Kloks van het referentiemodel +- 1 GHz, hybride waterkoeling zoals de Ares II maar dan zwart/grijs. Gezien de staat van het model denk ik dat de launch niet heel ver weg meer is: ik gok nog deze maand.
Zal wel een aardige sloot euro´s gaan kosten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat het wel mee valt vergeleken met wat nvidia er altijd voor vraagt
Maar binnenkort gaan we meer zien.
http://ir.amd.com/phoenix...cle&ID=1908455&highlight=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thief Mantle review. Beetje jammer dat er nu weer geen vergelijking is gebruikt met nvidia kaarten.
http://nl.hardware.info/r...oor-instap-cpus-conclusie

Zelf met Mantle poept mijn gtx780 er meer uit dan die 290x waar mantle nog slechter scoort dan dx11.
Het word steeds meer duidelijk dat mantle alleen goed werkt met low end cpu's

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 18-03-2014 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Anoniem: 304087 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 10:20:
Jep en dat heeft AMD min of meer ook beoogt. Het zijn immers zij die onderdoen voor Intel m.b.t. rauwe prestaties, ook in games. Met Mantle probeert AMD het argument voor een snelle, en dus vaak Intel, CPU te marginaliseren. AMD maakt hiermee haar eigen APU's en CPU's interessanter plus dat Mantle natuurlijk ook een koop argument is geworden voor een AMD Radeon videokaart.

Al met al leuk voor AMD, maar we zijn nog in een te vroeg stadium om Mantle tot een succes te bekronen. De potentie is er i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Inderdaad. Mantle doet pressies wat het moet doen. Helaas voor de mensen met state of the art high end hardware niet veel winst. Maar voor mensen met midrange en low end pc's scheelt het wel veel en kun je je games net wat beter spelen.

Voor AMD's eigen APU's dus heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zie er ook wel in dat Mantle voor mensen met een low budget een snellere game pc kunnen hebben.
Je hoeft dan niet meer zo veel te investeren in een cpu en moederbord en dat geld kun je dan weer gebruiken voor een snellere grafische kaart die dan door Mantle weer goed benut word.

Dus dat het beter is voor low end cpu's zie ik al plus punt. Zo kun je een mooi klein game pctje maken met een low end cpu die weinig verbruikt voor weinig geld en veel grafische power heeft wat voor gamen weer wat belangrijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-07 17:59
Voor mij is het al heerlijk te zien dat mede door Mantle er eindelijk weer eens schot komt in directx development..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ja inderdaad. Werd hoog tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Nou ja, schot in DX? Als we het volgende (korte publieke gedeelte van dit) artikel mogen geloven, dan doet Microsoft dus eigenlijk niets:

http://semiaccurate.com/2...adopts-mantle-calls-dx12/

In het kort, Microsoft gaat gewoon een DX12 sticker op Mantle plakken en laat het ontwikkelen over aan AMD. Daarbij dient gezegd te worden dat AMD heeft gesteld voor het einde van dit jaar een Mantle-achtige API openbaar te willen maken voor iedereen die er iets mee wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vraag me af of dat verhaal wel klopt want er staan geen bronnen bij en het is van Charlie die nog al vaak uit onderbuik gevoelens praat zoals hier ook weer duidelijk zichtbaar is. Dat MS Mantle heeft om te gebruiken wil niet zeggen dat dat ze dan Mantle gaan gebruiken met een Stikkertje van DX12 er op, zo iets kan iedere mafketel verzinnen ook om zo maar weer bepaalde bedrijven in een goed en slecht daglicht te zetten. Ik wil dit op zich pas geloven als dit ook bewezen is als een feit en dat is het nu nog niet zo te zien.

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 19-03-2014 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-07 21:02

superwashandje

grofheid alom

volgens mij praat hij zelf juist niet vanuit (zijn) onderbuik gevoelens. hij weet ze echter wel aan te spreken bij zijn lezers met zijn schrijfstijl door net de goede dingen te overdrijven of andere dingen net wat onder te belichten.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat doet hij wel vaak omdat hij vaak zo maar wat roept en hoopt dat het later ook klopt. Zoals dit ook is een verhaal verzinnen en brengen als een feit die nog geen feiten zijn. Hij maakt er gelijk al van dat Microsoft Mantle voor DX12 gaat gebruiken, wat hij niet kan weten maar wel over kan speculeren en dus maar een soort van Anti intel propaganda van probeert te maken. Ik trap in ieder geval niet in zijn verhaaltjes puur omdat hij een AMD fanboy is en koste wat het kost AMD moet verdedigen.
Heel toevallig ook nu dit net weer voor de 20e gebeurd wanneer MS meer over DX12 kwijt wil.

Ik wil niet zeggen dat dit niet mogelijk is het kan maar Charlie brengt het gelijk al eens feit zonder dat hij dat kan weten en daar door gaan andere site s het over nemen en dan loopt het uit een tot feiten en geruchten en dat doel heeft hij nu dus al weer bereikt.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 19-03-2014 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het zou denk ik helemaal niet onlogisch zijn als het klopt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
madmaxnl schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:34:
[...]

Jep en dat heeft AMD min of meer ook beoogt.
AFAIK is het door AMD heel anders gecommuniceerd (zeker in het begin)
Astennu schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 12:53:
Inderdaad. Mantle doet pressies wat het moet doen.
Slechtere prestaties op high-end hardware dan dx11? Lijkt me niet dat dat de bedoeling kon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CPU overhead verminderen. En meer Drawcalls mogelijk maken. En dus low end CPU's ontlasten.
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat het trager wordt op high end hardware. Maar dat gaat nog wel opgelost worden. Het was vanaf het begin bekend dat de winst niet bij de high end hardware te vinden zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
AMD heeft Mantle altijd als losse API verkondigd. Wat MS doet met DX staat daar in principe los van. De moderator van het S|A forum heeft ook al gemeld dat, ondanks dit verhaal, AMD gewoon doorgaat met hun eigen Mantle API, gewoon volgens de al geplande schema's

Dat Mantle in bepaalde situaties nog wel eens een prestatieverlies vertoont, is ook niet zo gek. We praten over ~4 jaar DX11 ervaring, tegenover een eerste beta driver voor Mantle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Wat ik me wel afvraag is hoe lang Mantle mee gaat en hoe ze nieuwe DX features gaan implementeren. Daarnaast ben ik ook wel benieuwd hoe lang de support voor een bepaalde architectuur "goed" blijft.

Daarnaast lijkt het mij wel stoer als AMD Mantle ook op Linux werkende krijgt, mits dit überhaupt mogelijk is.

Steam OS -> AMD Mantle -> Valve die Mantle gaat ondersteunen -> Veel games die Mantle ondersteunen?

Momenteel lijkt het er namelijk op dat vooral nVidia en Valve goede samenwerking hebben m.b.t. Steam OS. Vroeger waren ATi en Valve vooral goede vrienden. Je kunt er dus donder op zeggen dat nVidia zijn OpenGL ondersteuning meer prioriteit geeft dan AMD met alle gevolgen van dien voor het succes dat nVidia gaat hebben op Steam OS.

Hierbij is dat natuurlijk wel erg gewaagd van nVidia aangezien Steam OS moet aanslaan, nVidia inderdaad betere OpenGL moet bieden dan AMD en dat Mantle niet werkt op Linux of dat Valve er geen ogen voor heeft (omdat ze al innig samenwerken met nVidia).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dahakon schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 11:13:
Dat Mantle in bepaalde situaties nog wel eens een prestatieverlies vertoont, is ook niet zo gek. We praten over ~4 jaar DX11 ervaring, tegenover een eerste beta driver voor Mantle.
Dit moet inderdaad niet vergeten worden. Moet je na gaan hoe dx9 games ook NU nog steeds mooiere plaatjes kan weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Anoniem: 304087 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 10:20:
Thief Mantle review. Beetje jammer dat er nu weer geen vergelijking is gebruikt met nvidia kaarten.
http://nl.hardware.info/r...oor-instap-cpus-conclusie

Zelf met Mantle poept mijn gtx780 er meer uit dan die 290x waar mantle nog slechter scoort dan dx11.
Waarom hebben ze het in godes naam niet met AMD APU-CPU hardware getest, test slaat dus eigenlijk weinig ergens op, aangezien Mantle in de toekomst juist handig is voor APU chips mbt bv laptops.

Je gaat de nieuwe Intel compiler toch ook niet hoofdzakelijk met AMD hardware testen ?

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

enchion schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 12:05:
[...]

Waarom hebben ze het in godes naam niet met AMD APU-CPU hardware getest, test slaat dus eigenlijk weinig ergens op, aangezien Mantle in de toekomst juist handig is voor APU chips mbt bv laptops.

Je gaat de nieuwe Intel compiler toch ook niet hoofdzakelijk met AMD hardware testen ?
Daar ben ik het ook mee eens maar aan de andere kant laat het zien dat zwakkere cpu's er veel aan hebben en dat zal dan met een AMD APU nog beter te zien zijn in de winsten die behaald kan worden.
Ik vind deze test opstelling om maar wat aan de magere kant enkele gpu's van alleen maar AMD en alleen maar enkele intel cpu's, waar op zijn minst makkelijk een test met een AMD APU bij tussen kan want zo veel extra werk is dat niet met maar 1 gamebenchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:56
Bij een APU heb je doorgaans geen CPU bottleneck, dus daar zal de winst niet zo groot of zelfs afwezig zijn.
De meeste winst pak je bij een relatief zwakke CPU met een relatief sterke GPU (zoals bij een i3 met een 290X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mitsumark schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 12:47:
Bij een APU heb je doorgaans geen CPU bottleneck, dus daar zal de winst niet zo groot of zelfs afwezig zijn.
De meeste winst pak je bij een relatief zwakke CPU met een relatief sterke GPU (zoals bij een i3 met een 290X).
Helaas is een i3 per core sneller dan een core van een AMD APU. Dus het is juist heel belangrijk voor AMD APU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
mitsumark schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 12:47:
Bij een APU heb je doorgaans geen CPU bottleneck.
Geen CPU bottleneck, maar wel een geheugenbandbreedte bottleneck. Door de CPU dus minder intensief te belasten zal de hoeveelheid geheugenbandbreedte die de CPU nodig heeft waarschijnlijk ook afnemen. Derhalve blijft er meer geheugenbandbreedte voor de GPU over (die een tekort heeft aan geheugenbandbreedte). Resultaat is dat met Mantle de prestaties van een APU toch toe kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu Mantle in Thief zit heb ik nog niets over True audio gelezen. Komt True audio nog weer later in Thief?
True audio lijkt me geweldig voor de game ervaring en dat is ook een punt waar wel meer aandacht aan besteden mag worden en vind het goed nieuw dat AMD daar al mee bezig is. Betere geluidsweergave en zo dat heb ik liever dan wat extra visuele effecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
http://semiaccurate.com/2...d-trueaudio-enabled-game/

TrueAudio zit ook in Thief vanaf gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hoop op reviews van Trueaudio en baal een beetje dat ik het zelf niet kan gebruiken.
http://www.tomshardware.c...ntle-benchmarks,3773.html

Ik lees hier dat het ook over de cpu kan, dus ik kan er ook gebruik van maken?

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 19-03-2014 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-05 11:15
Anoniem: 304087 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 17:00:
Ik lees hier dat het ook over de cpu kan, dus ik kan er ook gebruik van maken?
Volgens Anandtech werkt dat vooralsnog niet, zie: http://www.anandtech.com/...eaudio-and-mantle-thief/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

Waiting on 20nm graphics cards from Nvidia and AMD? Don’t bother.

Dit nog interessant, of is dat al weer oud nieuws? Kwam dit tegen op overclock.net en ik vond het nog wel een interessant stuk. Blijkbaar is 20nm bij TSMC (en Global Foundries) gewoon niet zo interessant en duurt het nog wel weer even voordat er een nieuwe node beschikbaar is voor AMD/nVidia.
Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat FinFETs zijn maar dan heb ik weer wat om me in te lezen :*)

Wat natuurlijk alsnog positief stemt is de goede prestatie/watt-verhouding van de nieuwe 750 Ti. Als AMD nou even hetzelfde truukje uitvoert met GCN zit er nog wat leuks aan te komen, maar ik betwijfel of het zo simpel is.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Interessant. Had nog niet gehoord van Techsoda overigens... Weet iemand wie er achter deze site zit?
Staan best interessante artikelen op, ook over Intel e.d.

[ Voor 48% gewijzigd door Help!!!! op 19-03-2014 22:58 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
deraco96 schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 20:29:

Waiting on 20nm graphics cards from Nvidia and AMD? Don’t bother.

Dit nog interessant, of is dat al weer oud nieuws? Kwam dit tegen op overclock.net en ik vond het nog wel een interessant stuk. Blijkbaar is 20nm bij TSMC (en Global Foundries) gewoon niet zo interessant en duurt het nog wel weer even voordat er een nieuwe node beschikbaar is voor AMD/nVidia.
Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat FinFETs zijn maar dan heb ik weer wat om me in te lezen :*)

Wat natuurlijk alsnog positief stemt is de goede prestatie/watt-verhouding van de nieuwe 750 Ti. Als AMD nou even hetzelfde truukje uitvoert met GCN zit er nog wat leuks aan te komen, maar ik betwijfel of het zo simpel is.
FinFET is volgens mij net zo iets als de Tri gate transistor die intel gebruikt.
20nm verwacht ik pas eind dit jaar voor deze doeleinden. (high end chips). Mobile wellicht al eerder.

AMD kan de architectuur ook vast nog wel wat tweaken. Zou me ook niets verbazen als er nu een wat grotere verandering aan komt. Hawaii had net als Bonaire wat kleine verbetering. En was in het geval van Hawaii vooral opschalen en beter balanceren van bestaande componenten. Het zou best kunnen dat er nu een grotere overhaul aan komt die zich richt op de architectuur zelf. Net als nVidia met Maxwell doet. Daarnaast gaat 20nm er sowieso voor zorgen dat het verbruik lager wordt bij even veel transistors. En maakt het ook weer mogelijk om nog meer transistors in een chip te proppen.

Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat True Audio niet echt nieuw is maar wat wel nieuw is dat het over de gpu kan lopen.
Zoals reverb is niet nieuw dit word nog steeds mondjes maat toegepast in games alleen dan over de cpu.
Dit kon in het verleden nog in een aantal games zoals in Two worlds 2 of bioshock, zelfde effect heb je dan en je hoord duidelijk meer geluiden in eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:07
Mantle komt naar de Cryengine

http://www.crytek.com/blo...ntle-support-to-cryengine

Het gaat iig de goede kant op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Kijk dat is goed nieuws. Dan hebben ze twee grote engines die Mantle ondersteunen. Hopelijk houden ze het vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar ja de redenen om voor AMD gaan vanwege Mantle valt wel weg met de komst van dx12 als het net zo goed werkt dit vind ik dan wel weer jammer voor AMD want veel mensen kochten om Mantle een nieuwe AMD kaart. Vanavond om 10uur meer over DX12 misschien al een demo?

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 20-03-2014 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Misschien een leuke functie aan Mantle toevoegen om selectief crazy-tesselation te kunnen uitschakelen (zou al genoeg snelheidswinst moeten genereren), of een leuke twimtbp naar Mantle emulator in te bouwen.

Maar anyway meer engines betekent meer feedback en dus sneller bugoplossingen, alleen maar positief dus.
(klinkt steeds meer alsof het een serieus geaccepteerde techniek wordt)

[ Voor 3% gewijzigd door enchion op 20-03-2014 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 304087 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 13:43:
Maar ja de redenen om voor AMD gaan vanwege Mantle valt wel weg met de komst van dx12 als het net zo goed werkt dit vind ik dan wel weer jammer voor AMD want veel mensen kochten om Mantle een nieuwe AMD kaart. Vanavond om 10uur meer over DX12 misschien al een demo?
Mits DX12 wel zo ver gaat als Mantle. En het is de vraag wanneer DX12 beschikbaar wordt. Kan allemaal nog lang duren. Dus eerst maar eens afwachten wat DX12.0 gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Anoniem: 304087 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 09:40:
Ik denk dat True Audio niet echt nieuw is maar wat wel nieuw is dat het over de gpu kan lopen.
TrueAudio is weldegelijk niet en het gebruikt juist niet de GPU. Het gebruikt aparte Audio-cores, welke met hun eigen rekenkracht de geluiden op de juiste plek zetten. Het nieuwe ervan is de hogere vorm van integratie met de GPU om alles goed te laten verlopen. De audiocores die gebruikt worden voor TrueAudio, die zijn op zich niet helemaal nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Alleen spijtig dat de eerste implementatie al direct tegenvalt, Tweakers en Anandtech waren verre van onder de indruk. Spijtig voor mij want één van de redenen om voor een R9 290X te gaan was juist TrueAudio. Ik hoop dan ook dat er in de toekomst betere implementaties van komen in meer games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Als ik eerlijk ben, is de Tweakers review een beetje in de stijl van: "Dat er elke 2 minuten een boeing over mijn hoofd raast, doet weinig af aan mijn woonplezier, want ik let er gewoon niet op". Op die manier kun je elke kleine vooruitgang gewoon wegwuifen en terug gaan naar een monochroom scherm en mono-geluid. De rest is toch niet meer dan aankleding waar je amper op let tijdens het gamen...

Anandtechs review is dan weer negatief vanuit een zeer subjectief perspectief, wanneer het om Thief gaat. Hij geeft echter wel aan dat convolution reverb alleen aan kon worden gezet met TrueAudio, waarbij het eenzelfde framerate toonde als softwarematig geluid zonder convolution reverb. Verder was hij juist weer wel positief over AMD's demo, zij het dat aan het einde er weer wat geklaag is dat je de demo niet met andere oplossingen kunt testen... Anandtech lijkt vooral heel erg op de subjectieve mening af te blijven sturen.

Enfin, Thief is de eerste game die TrueAudio op de PC ondersteunt, er zal vast nog wel verbetering mogenlijk zijn met TrueAudio, wanneer ze meer gewend raken aan het geheel. Het helpt dat de PS4 ook TrueAudio heeft in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En de zelfde audio effecten krijg je ook als je via software doet alleen dan kost het weer ietsje meer cpu kracht. Nadeel is momenteel dat het nog niet werkt via software 'blijkt uit reviews' alleen maar via TrueAudio maar dat zal wel om TrueAudio gedaan zijn zo dat het alleen maar daar op getest kan worden of het is nog een bug dat kan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

Anoniem: 304087 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 13:43:
Het enige wat we nu weten is dat Microsoft heeft aangekondigt op GDC iets over DirectX aan te gaan kondigen (blijkbaar vanavond). Op basis daarvan heb jij nu al de conclusie getrokken dat Mantle ten dode is opgeschreven en DX dat allemaal wel even overneemt. Vind je dat nou zelf ook niet een beetje voorbarig? :X

Mantle is gloednieuw, we hebben alleen nog maar beta-drivers en welgeteld twee games die het ondersteunen. Bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal hebben we dus maar weinig idee hoe goed het nu werkt, wat er nog meer mogelijk is en wat er nog aan bugs gefixt moet worden.

Natuurlijk is het net zo voorbarig om het nu al een succes te noemen, dat is het ook zeker (nog) niet. We zullen gewoon af moeten wachten hoe Mantle zich zal ontwikkelen, waar Microsoft mee op de proppen komt, hoe lang dat gaat duren en hoe zich dat verhoudt ten opzichte van Mantle. Voor conclusies, welke dan ook, is het nog veel te vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
http://blogs.msdn.com/b/d...014/03/20/directx-12.aspx

Ergens mid 2015 zouden de eerste spellen met DX12 uit moeten kunnen komen. Daarbij in acht nemende dat DX12 zal werken op bestaande DX11 hardware.

Daarbij beloven ze blijkbaar zo ongeveer alles wat Mantle is/moet worden:

Afbeeldingslocatie: http://cdnmo.coveritlive.com/media/image/201403/thumb900_phpothkqcp1010617.jpg

Of zoals de persoon die het plaatje elders toonde op sarcastische toon stelde: Redenen waarom AMD zo blij is met Mantle.

Om het allemaal nog leuker te maken:

AMD heeft on the record gesteld dat er geen DX12 aan zit te komen, de dato 8 april 2013

NVidia claimt, in samenloop met de informatie die Microsoft vandaag heeft uitgebracht over DX12 het volgende. NVidia is meer dan 4 jaar geleden samen met Microsoft begonnen met het ontwikkelen van DX12.

Nu zou het natuurlijk kunnen dat nVidia samenwerkt met Microsoft om DX12 te creeeren, maar wat denk je dat de kans is dat AMD (en Intel) geheel buiten de boot zouden worden gehouden aangaande dergelijke ontwikkeling. Temeer als je bedenkt dat AMD altijd zeer betrokken was bij het DirectX ontwikkelproces.

Oftewel, er is hier iemand die waarschijnlijk uit zijn nek loopt te kletsen.

[ Voor 47% gewijzigd door dahakon op 20-03-2014 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Het zal aan mij liggen maar het is waarschijnlijk nVidia die uit zijn nek kletst. Ja er zal vier jaar geleden ongetwijfeld gesproken zijn over of en hoe 12 ontwikkeld zou worden maar toen hield het ook op.... :+

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Help!!!! schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:57:
Het zal aan mij liggen maar het is waarschijnlijk nVidia die uit zijn nek kletst. Ja er zal vier jaar geleden ongetwijfeld gesproken zijn over of en hoe 12 ontwikkeld zou worden maar toen hield het ook op.... :+
Nee ik geloof je niet, Nvidia is altijd hardstikke eerlijk!! :/

Het zou mij benieuwen dat Nvidia er op heeft aangestuurd, er waren geruchten dat ze eerder DX10 hebben dwarsgezeten omdat ze er niet klaar voor waren en daardoor ook het nieuwe WDDM hebben vertraagd.
Ze zijn de laatste paar keer trager geweest met het implementeren van nieuwe DX versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Welke chipset zit er in de MS-Xbox, jawel een AMD, en zelfs ook op de PS4.

MS gaat wat business strategy echt nooit zuiver en alleen met een leverancier werken die nadelig is voor hun eigen business.

Ik zie Mantle dan ook als DX12 in beta fase aangezien MS heel erg bezig is met het vergroten (verApple-Maccen) van hun userbase, ik denk dan ook eerder dat nVidia een beetje een stuiptrekking heeft dan een groot nieuwsbericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Anoniem: 59888 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:37:
[...]

Het enige wat we nu weten is dat Microsoft heeft aangekondigt op GDC iets over DirectX aan te gaan kondigen (blijkbaar vanavond). Op basis daarvan heb jij nu al de conclusie getrokken dat Mantle ten dode is opgeschreven en DX dat allemaal wel even overneemt. Vind je dat nou zelf ook niet een beetje voorbarig? :X
Ik denk dat we het vanaf vandaag wel officieel kunnen afschrijven, buiten gesponsorde bedrijven gaat niemand iets met mantle doen als het breed toepaste DX letterlijk voor de deur staat (met waarschijnlijk ook meer feautres dan mantle waar de hardware enthousiast ook nog wat aan heeft(betere tesselation/nieuwe shaders?))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou "holidays 2015" nou niet meteen voor de deur willen noemen. En dat is er vanuit gaande dat ze die planning halen. We hebben bij Mantle gezien dat dat nog wel eens tegen wil vallen. ;)

Verder heb je het over "waarschijnlijk meer features" maar ik kan daar in het artikel niks over terugvinden. Heb je daar een bron van of is dat een aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheK1ng
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01-2022
eL_Jay schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 14:51:
[...]

Ik denk dat we het vanaf vandaag wel officieel kunnen afschrijven, buiten gesponsorde bedrijven gaat niemand iets met mantle doen als het breed toepaste DX letterlijk voor de deur staat (met waarschijnlijk ook meer feautres dan mantle waar de hardware enthousiast ook nog wat aan heeft(betere tesselation/nieuwe shaders?))
Eind 2015 is niet echt voor de deur vind ik...

Verder geloof ik trouwens ook niet dat dx12 al 4 jaar in ontwikkeling is... (zeker niet als het pas eind 2015 komt).

Eigenlijk maakt het me geen fluit uit of we over een paar jaar massaal games met dx12 of mantle zien...Maar ik denk wel dat mantle MS wat harder aan het werkt heeft gezet. Ik denk namelijk dat wanneer mantle goed werkt op linux er wel een groep gamers hierop over zullen stappen (mijzelf meegerekend). Dat er nog weinig games zijn die draaien onder linux is momenteel de enige reden dat ik zelf nog windows draai...

edit: hoe zit het eigenlijk met steamos maakt dit gebruik van directx?

[ Voor 4% gewijzigd door TheK1ng op 21-03-2014 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SteamOS is een linux distributie en maakt dus geen gebruik van DirectX. Voor nu is alleen OpenGL beschikbaar, maar AMD heeft de intentie om Mantle ook op SteamOS (en dus linux) beschikbaar te maken:
[...] right now we’re doing a feasibility study to determine how and when to bring Mantle to Linux. Regardless of the trajectory, you can see our efforts to support it. AMD cards got added to the main SteamOS build this January, and we’re making a load of contributions to the Linux kernels to improve power management, performance, features, all that good stuff. We take the SteamOS movement very seriously.

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 59888 op 21-03-2014 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OGL word ook aan gewerkt (ook weer een nieuwe uptate van trouwens http://www.guru3d.com/new...ecification_is_ready.html ) dus ik denk niet dat ze meerdere low level close to metal api's er voor willen gebruiken die allemaal het zelfde kunnen doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 304087 op 21-03-2014 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

Beetje concurrentie is natuurlijk nooit mis. Het nadeel van DirectX is natuurlijk wel dat MS dat nooit op Linux gaat brengen (nogal logisch), dus voor de Steam OS aanhangers is het mooi als er meer met OpenGL en Mantle wordt gedaan.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
eL_Jay schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 14:51:
Zoals anderen al aangaven, voor de deur staan is nog bij lange na geen sprake van. Developers kunnen nu direct al met Mantle aan de slag, voor DX12 zullen ze sowieso nog wel moeten wachten. Bovendien is het nog maar de vraag hoe low level DX12 daadwerkelijk zal zijn, als het niet gewoon Mantle met een andere sticker zal worden.

Vergeet dan ook nog eens niet dat DX12 op alle bestaande DX11 kaarten zou moeten werken, dus 'verbeterde tesselation' en 'nieuwe shaders' kun je ook wel vergeten. Bovendien was het AMD (ATI) die jarenlang heeft gevochten om tesselation uberhaupt in DirectX te krijgen.

Verder, als Mantle support standaard in belangrijke engines zit (Frostbite, CryEngine), waarom zou je het als ontwikkelaar dan niet willen gebruiken, temeer als het toepassen van Mantle amper extra werk oplevert. Nee, Mantle is verre van dood en Microsoft moet eerst maar eens aantonen dat ze werkelijke low level API's kunnen maken.

Aangaande de low-level ontwikkelingen van OpenGL, moet men ook niet al te veel verwachten op korte termijn. Er zijn momenteel wel wat hack-extensions die bepaalde zaken wat low-level kunnen maken, maar die komen allemaal met verschillende tekortkomingen, nog naast het feit dat je sowieso nog met het high-level deel van OpenGL te maken blijft hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uqrax
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-12-2024
Directx 11, 2009: Nvidia heeft nog geen plannen aangekondigd voor Directx 11. AMD staat op het punt Directx 11 compatible 5xxx kaarten te lanceren. Nvidia campagne: Directx (11) is not important.

Directx 12, 2014. AMD heeft net een concurrent van (een deel van) Directx gelanceerd. Nvidia en AMD staan op dezelfde voet m.b.t. beschikbaarheid Directx 12 kaarten. Nvidia campagne: Directx 12 is a major stride for gaming!

Voorspelbaar, maar die hypocrisie in deze markt af en toe :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-05 13:08
DX 10/11 was niet echt belangrijk aangezien alle consoles toen nog een vorm van dx9 deden en daardoor games ook vrij weinig deden met de nieuwere directx mogelijkheden. Ook moest men toen windows vista/7 hebben om er gebruik van te maken en toen werd er nog genoeg windows xp gebruikt.

Nu met dx12 en mantle is het direct bruikbaar voor de nieuwe consoles en ook oudere videokaarten. Dus nu zal dit veel sneller worden gebruikt voor veel games omdat de userbase simpelweg veel groter is dan toen.

Dus niks hypocrisie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-07 18:42

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

DX10 was het sellingpoint van vista, duurde ook heel lang voordat nividia het op hun dozen drukte, dus niet belangrijk... Ik denk dat dat toen zelfs net ervoor zorgde dat ATi overleefde en door AMD is overgenomen

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Rutger Mulder schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 15:23:
DX 10/11 was niet echt belangrijk aangezien alle consoles toen nog een vorm van dx9 deden en daardoor games ook vrij weinig deden met de nieuwere directx mogelijkheden. Ook moest men toen windows vista/7 hebben om er gebruik van te maken en toen werd er nog genoeg windows xp gebruikt.

Nu met dx12 en mantle is het direct bruikbaar voor de nieuwe consoles en ook oudere videokaarten. Dus nu zal dit veel sneller worden gebruikt voor veel games omdat de userbase simpelweg veel groter is dan toen.

Dus niks hypocrisie!
DX10 bracht correct gerenderde alpha (zonder hacks) en correcte anti-aliasing icm HDR en Bloom.

DX11 bracht tesselation en multithreaded rendering, wel degelijk interessant. Consoles waren nauwelijks cpu limited multithreaded rendering was echt een goede stap om die bottleneck weg te halen.

Voor consoles was het misschien niet interessant, voor pcs wel degelijk. Ik moet wel eerlijk bekennen dat DX10 een stuk minder interessant was dan DX11, maar dat kan ook zijn omdat ik niet alle materie ken.

Dus wel degelijk hypocrisie met name dat van DX11.
Vooral dat daarna Nvidia het bracht alsof ze tesselation hadden uitgevonden |:(.

Ik vind DX12 minder interessant als je toch al een AMD kaart hebt met Mantle, duurt ook nog 1.5 jaar voordat het er eindelijk is. Het is een vooruitgang maar het had er gewoon veel eerder moeten zijn, ik ben blij dat Microsoft eindelijk weer eens wordt gepushed door de bijv. de ontwikkeling van Mantle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rutger Mulder schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 15:23:

Dus niks hypocrisie!
De playstation heeft nog nooit DirectX gedraaid (heel gek ;)), en de xbox 360 en one draaien een zwaar aangepaste versie. De bruikbaarheid van DirectX op consoles is dus niet relevant.

Verder is ondersteuning van oude kaarten wel leuk, maar dat wil niet zeggen dat het ook een beetje presteert. Ga er maar vanuit dat DX12 op een GTX480 in een onspeelbaar lage framerate zal resulteren. Daarnaast heeft Microsoft nog helemaal niks gezegd over ondersteuning van Windows versies. Als ze hun beleid van de afgelopen jaren niet aanpassen zou het zelfs kunnen dat DX12 exclusief voor Windows 9 (dat tegen die tijd in de winkels zou moeten liggen) blijft.

Kortom, anderhalf jaar van te voren valt er eigenlijk nog weinig over te zeggen. Het hangt heel erg af van de keuzes die Microsoft maakt en wat de voordelen van DX12 zullen zijn. Daarnaast zouden een eventueel succes van Mantle of SteamOS ook flink roet in het eten kunnen gooien. De uitspraken van Nvidia zijn dus op z'n minst voorbarig. We zullen het moeten zien de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Anoniem: 59888 schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 17:58:
Verder is ondersteuning van oude kaarten wel leuk, maar dat wil niet zeggen dat het ook een beetje presteert. Ga er maar vanuit dat DX12 op een GTX480 in een onspeelbaar lage framerate zal resulteren.
Dat is natuurlijk onzin, he. Als je al niet meer met een GTX480 kan spelen wegen lage framerates, hoe moet je dan nog gamen met een HD7750/7770 bijvoorbeeld?
Kortom, anderhalf jaar van te voren valt er eigenlijk nog weinig over te zeggen. Het hangt heel erg af van de keuzes die Microsoft maakt en wat de voordelen van DX12 zullen zijn. Daarnaast zouden een eventueel succes van Mantle of SteamOS ook flink roet in het eten kunnen gooien. De uitspraken van Nvidia zijn dus op z'n minst voorbarig. We zullen het moeten zien de komende tijd.
Ik denk dat we binnenkort over prestaties wel een redelijke inschatting kunnen gaan doen, wanneer meer en meer cijfers over Mantle verschijnen. Maar het maakt weinig uit, want zoals je zegt, het duurt nog gemakkelijk anderhalf jaar voordat we de eerste spellen gaan zien met DX12 ondersteuning. Dat is een hele lange periode, waarbinnen Mantle heel erg volwassen kan worden, wellicht crossplatform gaat, en al een jaar een publieke API moet hebben die voor alle GPU-bakkers beschikbaar is om te integreren in de drivers. Dat gecombineerd met een lading frostbite titels met Mantle-support, Thief met Mantle Support Star Citizen met Mantle support en mogenlijk een lading CryEngine games met Mantle support, maakt dat Microsoft een lange opgaande weg aan het begaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
er was niet veel mis met dx10 behalve dat je perse vista ervoor moest hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
tomcatha schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 21:03:
er was niet veel mis met dx10 behalve dat je perse vista ervoor moest hebben en alle DX10.1 functionaliteit eruitgesloopt was op aanvraag van nVidia...
Even een aanpassing gemaakt om het correcter weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Misschien is het mijn verbeelding, maar ik zie de laatste paar dagen erg veel GPU's te koop op Tweakers V&A, ook regelmatig per 3-4 of meer: http://tweakers.net/categ...dKglFL-g9FsGyF-vNnvoVP_AQ

Is het scryptminen minder interessant geworden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Laatst online: 08-07 11:37
Ik dacht op Reddit gelezen te hebben dat er iets aan de hand was met Litecoins, ik weet niet hoe of wat maar dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn waarom de kaarten nu massaal in de verkoop gaan. Ik zie er genoeg advertenties tussen staan waarin word aangegeven dat ze niet zijn gebruikt om te minen. Sure...

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:11

MazeWing

The plot thickens...

Developers zullen massaal overstappen op dx12 en mantle gewoon links laten liggen. Mantle is een leuke (maar met high-end hardware een overbodige) tussenstap tot dx12 er is. En volgens mij is dx12 meer op efficiëntie gefocused, dan echt nieuwe grafische truukjes.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Denk je dat echt? Denk je echt dat alle developers nu geen enkel oog meer voor Mantle hebben nu we weten dat DX12 hiervan in het vaarwater dreigt te komen? Microsoft gaat nu heus niet zeggen dat ze met DX12 nog altijd een lompe API op de markt brengen omdat er een gebrek aan beter is. Ergo ze presenteren DX12 zoals ze het nu presenteren. Namelijk het eind resultaat zoals zij het hopen te behalen en waarmee ze Mantle dus overbodig mee te maken.

DX12 is een eerst zien en dan geloven gevalletje. Zeker voor developers. Die gaan nu heus niet Mantle meteen opzij zetten omdat DX12 over twee jaar ook beschikbaar is. Integendeel, ze gaan door of beginnen met Mantle voor het geval DX12 niet is wat het belooft te gaan zijn.

Stel je voor over twee jaar is DX12 er en dan valt het heel erg tegen. Je concurrerende engines hebben dan geen of gebrekkige Mantle support (gebrekkig m.b.t. performance verbeteringen t.o.v. DX) en jouw engine heeft die support wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
madmaxnl schreef op maandag 24 maart 2014 @ 14:30:
Denk je dat echt? Denk je echt dat alle developers nu geen enkel oog meer voor Mantle hebben nu we weten dat DX12 hiervan in het vaarwater dreigt te komen? Microsoft gaat nu heus niet zeggen dat ze met DX12 nog altijd een lompe API op de markt brengen omdat er een gebrek aan beter is. Ergo ze presenteren DX12 zoals ze het nu presenteren. Namelijk het eind resultaat zoals zij het hopen te behalen en waarmee ze Mantle dus overbodig mee te maken.

DX12 is een eerst zien en dan geloven gevalletje. Zeker voor developers. Die gaan nu heus niet Mantle meteen opzij zetten omdat DX12 over twee jaar ook beschikbaar is. Integendeel, ze gaan door of beginnen met Mantle voor het geval DX12 niet is wat het belooft te gaan zijn.

Stel je voor over twee jaar is DX12 er en dan valt het heel erg tegen. Je concurrerende engines hebben dan geen of gebrekkige Mantle support (gebrekkig m.b.t. performance verbeteringen t.o.v. DX) en jouw engine heeft die support wel.
Mantle is er al maanden en valt al maanden tegen. Daarnaast wordt het enkel en alleen toepast door factory sponsored devs. DX12 zal veel sneller door de markt geaccepteerd (want huidige standaard) worden en de eerste games worden over 1 jaar verwacht. De eerste stable mantle (een daadwerkelijke referentie game) laat volgens mij ook nog op zich wachten en de eerste mantle aankondigingen waren volgens mij ook 3/4 jaar terug.

Een paar weken/maanden terug was het nog hossana AMD voor het open Mantle. Volgens mij heeft tot op de dag van vandaag AMD niets met Nvidia inhoudelijk gecommuniceerd over Mantle, dus ja in die zin hebben ze ook wel hun eigen graf gegraven want wie zit er te wachten op vendor-X-only meuk??(net als TressFX/Physx)
Ik hoop overigens niet dat AMD met dit geintje zichzelf de nek omdraait (kapitaalvernietiging door afschrijving op mantle)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheK1ng
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01-2022
eL_Jay schreef op maandag 24 maart 2014 @ 15:14:
[...]

Mantle is er al maanden en valt al maanden tegen.
*correctie de beta is er al maanden... Zoals je zelf al aangeeft...Beta is niet voor niets beta, als dx12 een beta krijgt zal deze ook crap lopen/de eerste paar games hiermee zullen ook niet perfect lopen.
Daarnaast wordt het enkel en alleen toepast door factory sponsored devs. DX12 zal veel sneller door de markt geaccepteerd (want huidige standaard) worden en de eerste games worden over 1 jaar verwacht.
Naar mijn weten komt dx12 eind 2015, dat duurt dus nog minstens anderhalf jaar of heb ik het verkeerd?
De eerste stable mantle (een daadwerkelijke referentie game) laat volgens mij ook nog op zich wachten en de eerste mantle aankondigingen waren volgens mij ook 3/4 jaar terug.
Oh waar dan? Volgensmij is het maximaal een jaar geleden dat AMD dit bekend maakte?
Een paar weken/maanden terug was het nog hossana AMD voor het open Mantle. Volgens mij heeft tot op de dag van vandaag AMD niets met Nvidia inhoudelijk gecommuniceerd over Mantle,
Waar baseer jij dit op? Werk je toevallig bij de NSA?

[ Voor 5% gewijzigd door TheK1ng op 24-03-2014 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
TheK1ng schreef op maandag 24 maart 2014 @ 16:10:
[...]
*correctie de beta is er al maanden... Zoals je zelf al aangeeft...Beta is niet voor niets beta, als dx12 een beta krijgt zal deze ook crap lopen/de eerste paar games hiermee zullen ook niet perfect lopen.

[...]

Oh waar dan? Volgensmij is het maximaal een jaar geleden dat AMD dit bekend maakte?

[...]
Waar baseer jij dit op? Werk je toevallig bij de NSA?
  1. Precies dus AMD doet er net als DX12 minimaal een jaar over om met een fatsoenlijk eindproduct te komen (probeer hiermee juist aan te geven dat DX12 meer zekerheidjes biedt dan Mantle (niche vs. bluk v.d. markt + doorlooptijd en DX12 loopt waarschijnlijk geen maanden aan te modderen.)
  2. AFAIK zijn voor eind (meen Q3) 2015 de eerste DX12 te koop (maar ik heb geen bron)
  3. 3 gedeeld door 4 is driekwart jaar ;)
  4. Tot en met midden Januari van dit jaar heb ik het bijgehouden en in diverse bronnen gaf Nvidia aan dat zij meermaals om info van AMD betreffende mantle hadden gevraagd en steeds null op rekest kregen. (heb ergens in dit of het nvidia topic een bronvermelding gedaan)
Edit:

Als je op diverse internationale en gerenomeerde bronnen het volgende leest (en vergelijkbare teksten in het engels ;)):
Nvidia liet ons weten met AMD in contact te zijn getreden over Mantle, maar dat AMD vooralsnog de API enkel beschikbaar heeft gesteld aan een zeer klein aantal game-enigine-developers en dat Nvidia er nog totaal niet naar heeft kunnen kijken. Zodoende kan men er dus nog geen reactie opgeven.
Aah dit topic dus:
eL_Jay schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 11:31:
[...]

Huhum, blijkbaar ben je gewoon minder goed op de hoogte dan ik;)
nieuws: Microsoft gaat DirectX 12 op 20 maart officieel onthullen

Valt wel mee volgens mij dus ;).
Ik heb geen recente bron, maar tot januari van dit jaar heeft Nvidia aangegeven dat zij bij AMD hadden gevraagd om Mantle en tot dat moment 0 op rekest kregen. Wellicht is er in de laatste maand wat veranderd, maar ik kan me niet voorstellen dat Nvidia nu nog op mantle gaat inzetten met de komst van DX12 binnenkort.

Edit
Enigste bron die ik nu nog kan vinden is deze.
http://nl.hardware.info/n...op-amd-freesync-en-mantle
10 januari 2014

[...]

[ Voor 48% gewijzigd door eL_Jay op 24-03-2014 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je kijkt naar de prestatie winsten met een wat zwakkere cpu vind ik Mantle toch nog wel goed zijn werk doen. Dus tegenvallen kan ik er niet echt er van maken.

Verder denk ik dat we nog wat te veel/vroeg speculeren over iets wat nog moet komen. Straks als Mantle een tijdje gebruik word en pas later DX12 er naast komt kijken dat we dan pas conclusies kunnen maken.
Tot dan is er Mantle die al in verschillende engines word gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Mantle heeft alleen nut als je een high end gpu hebt en een trage (lees: AMD of i3) CPU. Een combinatie die vele mensen hier niet hebben.

Mantle behandelen als "the next big thing" gaat mij dan ook veel te ver. Daarbij verwacht ik veel en veel meer van dx12 icm de support onder de developers, dan mantle ons gaat brengen. Verder verwacht ik dat het weer massaal (zoals vele andere AMD/ATi technieken) NIET ondersteund gaat worden door 99% van de games.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
eL_Jay schreef op maandag 24 maart 2014 @ 16:14:
  1. Precies dus AMD doet er net als DX12 minimaal een jaar over om met een fatsoenlijk eindproduct te komen (probeer hiermee juist aan te geven dat DX12 meer zekerheidjes biedt dan Mantle (niche vs. bluk v.d. markt + doorlooptijd en DX12 loopt waarschijnlijk geen maanden aan te modderen.)
  2. AFAIK zijn voor eind (meen Q3) 2015 de eerste DX12 te koop (maar ik heb geen bron)
  3. 3 gedeeld door 4 is driekwart jaar ;)
  4. Tot en met midden Januari van dit jaar heb ik het bijgehouden en in diverse bronnen gaf Nvidia aan dat zij meermaals om info van AMD betreffende mantle hadden gevraagd en steeds null op rekest kregen. (heb ergens in dit of het nvidia topic een bronvermelding gedaan)
  1. Mantle krijgt voor het einde van dit jaar een publieke API, door iedere GPU-bakker te gebruiken.
  2. DX12 komt niet eerder beschikbaar dan eind 2015 (holidays zijn Thanksgiving etc), dus ergens Q4 op zijn vroegst
  3. Mantle heeft dus al gauw een jaar voorsprong op DX12, qua algemene beschikbaarheid.
  4. Mantle is een beta-product, dat door AMD wordt ontwikkeld. Zoals gezegd, voor het einde van dit jaar komt er een publieke Mantle-achtige API waar nVidia drivers voor kan gaan schrijven.
Edit:
Als je op diverse internationale en gerenomeerde bronnen het volgende leest (en vergelijkbare teksten in het engels ;)):
Waarop wederom het op punt 4 benoemde feit terugkomt, dat het hier om een beta-product gaat, waarvan een publieke API ter zijner tijd beschikbaar komt voor nVidia om mee te werken.
MazeWing schreef op maandag 24 maart 2014 @ 16:58:
Mantle heeft alleen nut als je een high end gpu hebt en een trage (lees: AMD of i3) CPU. Een combinatie die vele mensen hier niet hebben.

Mantle behandelen als "the next big thing" gaat mij dan ook veel te ver. Daarbij verwacht ik veel en veel meer van dx12 icm de support onder de developers, dan mantle ons gaat brengen. Verder verwacht ik dat het weer massaal (zoals vele andere AMD/ATi technieken) NIET ondersteund gaat worden door 99% van de games.
Mantle heeft zelfs bij high end CPU's nut. Een 15 4670K+R9-290X ziet bijvoorbeeld 49% winst met Mantle, ten opzichte van DX, met Thief. Wanneer je Crossfire gaat toepassen, zul je ook al heel gauw winst zien, zelfs met de duurste consumer CPU's. Bovendien zijn er natuurlijk enthousiastelingen met een enkele GPU op een high end CPU, maar er is een wereld aan mensen met simpelere systemen, die dus de wereld aan prestatiewinst zullen zien.

DX12 is, zoals gezegd, nog heel ver weg. Mantle is ondertussen onderdeel van Frostbite, gaat onderdeel zijn van CryEngine en zal ruim voor DX12 publiekelijk toegankelijk zijn. Verder zal DX12 niet revolutionair zijn ten opzichte van Mantle. Uiteindelijk zullen studio's het wel gaan gebruiken, maar aangezien Mantle weinig specifieke resources kost om toe te passen (uitspraak van de Thief-developers), is de kans redelijk sterk aanwezig dat ontwikkelaars het gaan gebruiken, als het toch al in de engine zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

In de mantle reviews van thief zie ik anders toch weinig tot geen winst als de gpu de bottleneck vormt. Wat dus het geval is bij een snelle CPU en hoge resolutie. Dat het misschien op 1024x768 wel nut heeft, komt waarschijnlijk omdat het weer CPU limited is.

Daarbij is de kans dat nvidia een AMD techniek (api) gaat gebruiken nihil. Zeker als dx12 er komt. Dx12 heeft dan ook als voordeel dat het zowel door nvidia, AMD en Intel ondersteund gaat worden, waardoor de support vanuit de developers stukken groter is.

Nu er een alternatief komt voor mantle, zal mantle echt geen gigantische support krijgen. Hoogstens een paar games die binnen een AMD deal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Inmiddels heeft Anandtech ook zijn DX12 verhaal klaar:

Microsoft Announces DirectX 12: Low Level Graphics Programming Comes To DirectX

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch opvallend dat iedereen hier die nu al concludeert dat Mantle compleet dood is en DX12 het gaat worden een Nvidia kaart in z'n PC heeft zitten...

Ik kan er wel weer op in gaan maar het verhaal is sinds mijn vorige post niet veranderd. Het is nog te vroeg om Mantle te beoordelen (want beta en slechts twee games) en van DX12 valt anderhalf jaar van te voren nog helemaal weinig te zeggen. Simpel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
MazeWing schreef op maandag 24 maart 2014 @ 19:13:
In de mantle reviews van thief zie ik anders toch weinig tot geen winst als de gpu de bottleneck vormt. Wat dus het geval is bij een snelle CPU en hoge resolutie. Dat het misschien op 1024x768 wel nut heeft, komt waarschijnlijk omdat het weer CPU limited is.
http://www.extremetech.co...thief-trueaudio-impresses

Bovendien, zelfs Tweakers' Thief-Mantle review toont aan dat bij een high end Intel i7 CPU, de minimum framerates met een 290X behoorlijk omhoog kunnen gaan en dat niet bij 1024x768.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.