Klopt, op de plaatsen waar de GPU de bottleneck vormt, is de winst met Mantle m.b.t. max framerates minimaal, maar de minimale framerates verbeteren wel, zie bijvoorbeeld de tweakers.net review. Mantle geeft wat dat betreft een veel consistentere ervaring dan DirectX.MazeWing schreef op maandag 24 maart 2014 @ 19:13:
In de mantle reviews van thief zie ik anders toch weinig tot geen winst als de gpu de bottleneck vormt. Wat dus het geval is bij een snelle CPU en hoge resolutie. Dat het misschien op 1024x768 wel nut heeft, komt waarschijnlijk omdat het weer CPU limited is.
Daarbij is de kans dat nvidia een AMD techniek (api) gaat gebruiken nihil. Zeker als dx12 er komt. Dx12 heeft dan ook als voordeel dat het zowel door nvidia, AMD en Intel ondersteund gaat worden, waardoor de support vanuit de developers stukken groter is.
Het grote voordeel van Mantle is dus de veel kleinere CPU load. Nu wordt dat door veel figuren afgedaan als onnodig, omdat de meeste met een dikke kaart ook een vette CPU hebben, of omdat AMD dat nodig heeft omdat hun CPU's zwak zijn. In dat laatste zit natuurlijk een kern van waarheid, maar ook mensen met een dikke CPU hebben nu al voordeel van Mantle. Battlefield 4 multiplayer is namelijk zwaar voor de cpu en daar zijn mooie winsten te krijgen door het gebruik van Mantle, zelfs met een snelle i5 of i7 processor. Dit voordeel heb je nu al, maar denk ook eens verder. De lagere CPU load betekent dat de CPU voor andere zaken gebruikt kan worden. Denk aan de nieuwste SimCity, de AI is daar bedroevend en de maps klein omdat het anders te zwaar wordt voor de CPU. Als ze Mantle hadden kunnen gebruiken, was het misschien wel mogelijk geweest om grotere maps of betere AI te implementeren zonder in te leveren op graphics.
Wat betreft het gebruik van Mantle door Nvidia, ik heb mijn twijfels of ze Mantle gaan implementeren. Zelfs al zouden ze de Mantle drivers mogen maken, ik denk dat hun strategie is om Mantle te marginaliseren en in te zetten op DirectX12.
Kom kom, Mantle wordt geïmplementeerd in Frostbite, Nitrous en CryEngine. Dit betekent dat je Mantle ondersteuning af fabriek in je engine hebt. Je hoeft dus alleen je game op die betreffende engines te baseren en je hebt Mantle ondersteuning. Daar is geen AMD deal voor nodig. Misschien dat de Unreal Engine ook ondersteuning krijgt voor Mantle, het is in ieder geval mogelijk, zie Thief. UE zal wel een unique selling point missen als ze geen Mantle ondersteuning bieden.Nu er een alternatief komt voor mantle, zal mantle echt geen gigantische support krijgen. Hoogstens een paar games die binnen een AMD deal vallen.
Wat betreft DirectX 12, ik vermoed dat het een DirectX 11.2 (voor de lagacy) + een Mantle-achtige implementatie gaat worden (zie ook tweets van @repi, die hint dat DirectX12 wel verdacht veel op Mantle lijkt). Developers die low-level te moeilijk vinden vallen terug op de DirectX 11.2 functionaliteit en de grote developers met meer technische know-how bouwen op de low-level interface. DirectX 12 gaat geen nieuwe hardwarematige features brengen, aangezien het gaat werken op huidige kaarten, dus ik denk dat bovenstaande klopt.
Verder denk ik dat Mantle wel degelijk de ontwikkeling van DirectX 12 heeft aangezwengeld. AMD's Roy Taylor bracht in april, voor de aankondiging van Mantle, het bericht uit dat DirectX bij zijn weten geen opvolger zou krijgen. Microsoft reageerde in vage bewoordingen: DirectX is evolving and will continue to evolve. We have absolutely no intention of stopping innovation with DirectX. In die uitspraak van Microsoft werd met geen woord gerept over DirectX 12. Natuurlijk is de uitspraak van AMD gechargeerd en gedaan met het oog op de introductie van Mantle, maar ik denk niet dat de uitspraak een leugen bevatte: concrete plannen voor DirectX 12 waren er denk ik nog niet. Uiteraard zegt Nvidia dat de ontwikkeling van DirectX 12 al vier jaar geleden begon met discussies, maar dat was het dan ook... discussies. Nu zeggen sommigen dat de ontwikkeling van DirectX 12 allang bezig was, want ze hebben het aangekondigd, dus moeten ze er al een poos mee bezig zijn, maar dan kan je dat ook van AMD zeggen. AMD was dus gewoon eerst en heeft het DirectX 12 team wakker geschud. Daar moeten we trouwens allemaal blij om zijn.
Na de introductie van DirectX 12 zal Mantle voor Windows op zich niet meer nodig zijn, maar het zou mooi zijn als het toch doorontwikkeld wordt als cross-platform api, en dus voor SteamOS.