Foto-opdracht week 3 - "Rustig aan"

Pagina: 1
Acties:
  • 1.280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter

Foto weekopdracht week 3 - "Rustig aan"

Weekopdracht nummer 94 en we gaan het eens lekker rustig aan doen.

Wat is de bedoeling precies?
Het doel van de weekopdracht is het maken van een mooie, showcasewaardige, foto waarin het thema van de week duidelijk in naar voren komt.

Een paar regeltjes
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
  • Foto's moeten duidelijk met het onderwerp / thema te maken hebben.
  • We verwachten wel kwaliteit! Naast dat je foto binnen het thema moet passen, moet hij ook showcasewaardig zijn, of op zijn minst rúim testcasewaardig.
  • Max 600px brede thumb in het topic met eventueel een link naar een grotere foto.
  • Geen archieffoto's!
  • Geen work in progress-foto's: de foto die je post moet echt af zijn.
  • 1 foto per persoon per weekopdracht.
  • Foto's zijn te posten tot zondag 23:59 van elke week, op maandagochtend wordt de nieuwe weekopdracht gestart.
  • Opmerkingen, vragen en suggesties hierover kan je kwijt in FGS feedback topic evenals ideëen voor thema's voor toekomstige weekopdrachten, dit topic is puur voor de foto's zelf plus de commentaren bedoeld :)

Thema van deze week
Het thema van deze week is "Rustig aan".

Winnaars?
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen jury :)

Dit is puur voor de fotografische uitdaging om een beeld te maken bij het thema, te leren van de commentaren die men levert op je foto en natuurlijk van je eigen oordeel/ervaring bij de foto ;)

Aangezien er niks te winnen of stemmen valt en er geen jury is, mag iedereen meedoen: zowel crew als users dus!

Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet! Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/smileys/foto-ani.gif

Archief 2006
[list]
Routine
Verkiezingsstrijd
Grenzen
High-key fotografie
Spelen met schaduwen
De echte kerstsfeer
Frozen in time
The end is near
Archief 2007
[list]
De Boodschap
Mijn verslaving
Onderweg
Oeps
In mijn keuken
Georganiseerd
Details
Nederlands weer
Hoe gaat dit aflopen?
Heerlijk avondje
Snapshot
IJzig
Het einde!

Archief 2008

[list]
Voornemens
Getallen

[ Voor 30% gewijzigd door YellowCube op 15-01-2008 10:13 . Reden: Jaaroverzichten wat gepimpd, 2006 toegevoegd. Netjes gepimped Zoefff ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53628

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~verdouw2/got/macro/IMG_4005_r0.png

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Exif:
Equipment brand:    Canon
Model:  Canon EOS 30D
Date and time:  2008:01:14 23:40:42
Software used:  Digital Photo Professional
Focal length:   180
F-number:   F/14
ISO speed:  ISO-100
Shutter speed:  1/0,04
Exposure time:  25
Exposure program:   Manual
Flash:  Flash did not fire, compulsory flash mode
X-resolution:   350/1
Y-resolution:   350/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:48

Sharky

Skamn Dippy!

grappige foto maar ik zie het verband niet helemaal

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekasj
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-06 09:39
Ik ben toch van mening dat je met dit onderwerp zo'n beetje alles kan fotograferen.... Ligt er maar aan hoe je het intreperteerd, en dat kan op veel manieren met dit onderwerp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Loekasj schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 09:26:
Ik ben toch van mening dat je met dit onderwerp zo'n beetje alles kan fotograferen.... Ligt er maar aan hoe je het intreperteerd, en dat kan op veel manieren met dit onderwerp :)
Maar als andere mensen ook meteen je foto snappen wil dat wel zeggen dat je serieus met het onderwerp bezig bent geweest.. Anders zou je elke week een willekeurige foto kunnen plaatsen zo'n beetje. Als een stofje stil ligt, doet eht rustig aan ja, maar dat is met een pen, potlood, TFTscherm, vliegtuig, komeet, <insert ander willekeurig voorwerp> ook..

Met Sharky dus, ik snap het verband met het onderwerp ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekasj
endless schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 09:35:
[...]

Maar als andere mensen ook meteen je foto snappen wil dat wel zeggen dat je serieus met het onderwerp bezig bent geweest.. Anders zou je elke week een willekeurige foto kunnen plaatsen zo'n beetje. Als een stofje stil ligt, doet eht rustig aan ja, maar dat is met een pen, potlood, TFTscherm, vliegtuig, komeet, <insert ander willekeurig voorwerp> ook..

Heb je gelijk in, en dat probeerde ik dus ook duidelijk te makenv ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:48

Sharky

Skamn Dippy!

ik denk dat je er sowieso haast niet aan ontkomt om mensen in je foto te hebben. Ik denk dan gelijk aan z'n cliché foto waarbij iemand stilstaat tussen een stroom lopende/gehaaste mensen die dan allemaal wat vaag zijn en de stilstaande persoon scherp.

@hieronder:
ik krijg nu het gevoel dat je een verhaal bij je onderwerp bedenkt ipv andersom. In het laatste geval zal een beeld eenduidiger zijn en sneller overkomen dan bij het eerste.

[ Voor 27% gewijzigd door Sharky op 15-01-2008 18:30 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

endless schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 09:35:
[...]

Wel jammer dat je voorbeelden steeds minder mooi/passend worden. Kritiek mag maar neem jezelf serieus misschien ga ik het dan ook overwegen ;) .

Ik dacht nog wel dat de relatie foto-onderwerp makkelijk was. Een stofje weegt niet zoveel dus echt moe word je niet van het slepen met je onderwerp. Daarnaast moet je voorzichtig zijn met je bewegingen en het uitademen. In meerdere opzichten dat je rustig aan doet of moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekasj
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2300/2195104693_814fe66d9f.jpg?v=0

Bij deze mijn eerste foto hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sharky schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:56:
@hieronder:
ik krijg nu het gevoel dat je een verhaal bij je onderwerp bedenkt ipv andersom. In het laatste geval zal een beeld eenduidiger zijn en sneller overkomen dan bij het eerste.
De vraag is of dat een foto minder goed/passend maakt. Het is een feit dat de link tussen onderwerp en foto niet snel opgepakt wordt maar iedereen kan er wel een eigen verhaal aan koppelen. En het is altijd leuk als een foto niet na één blik alles prijsgeeft. Als je een tweede keer kijkt of ergens mee bezig bent wat exact te maken heeft met de relatie foto-onderwerp dat er opeens (weer) het lichtje gaat branden.

Abstractie is er om de fantasie te prikkelen en in de kunst wordt het maar al te vaak gebruikt. Gelukkig maar want de diversiteit is hierdoor zo goed als oneindig. Bij abstracte onderwerpen of onderwerpen waarbij zeer logische of voor de hand liggende zaken aan ten grondslag liggen is het veel interessanter om abstractie in je foto onder te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
@YC Zoefff: Compliment voor de verbeterde lay-out van de SP!

@Imagine: Denk dat je foto ten onder gaat aan zijn eigen scherpte. Het ziet er niet uit als een "fluffy" stofje.

@Loekasj: Als "eerste" niet onaardig, maar ik vind het harde licht niet passen bij "rustig aan" wakker worden en het lijkt of de secondenwijzer achteruit loopt.

Zelf heb ik wel wat ideeën, maar ik weet ze nog niet naar showcasewaardig te vertalen...

[ Voor 1% gewijzigd door Toff op 17-01-2008 18:19 . Reden: ere wie ere toekomt... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
@Toff: daar moet je Zoefff voor bedanken.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toff schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 23:36:

@Imagine: Denk dat je foto ten onder gaat aan zijn eigen scherpte. Het ziet er niet uit als een "fluffy" stofje.
Dat komt goed uit. Het moet er ook niet donzig en en pluizig uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Anoniem: 53628 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 18:09:
[...]
Ik dacht nog wel dat de relatie foto-onderwerp makkelijk was. Een stofje weegt niet zoveel dus echt moe word je niet van het slepen met je onderwerp. Daarnaast moet je voorzichtig zijn met je bewegingen en het uitademen. In meerdere opzichten dat je rustig aan doet of moet doen.
Anoniem: 53628 schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 18:55:
[...]

Dat komt goed uit. Het moet er ook niet donzig en en pluizig uitzien.
Ik meen hier toch een tegenspraak te bespeuren. Omschrijf eens hoe een stofje er volgens jou moet uitzien dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toff schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 21:15:
[...]

[...]

Ik meen hier toch een tegenspraak te bespeuren. Omschrijf eens hoe een stofje er volgens jou moet uitzien dan?
Ik denk precies zoals op de foto bij deze vergroting. Eventueel kunnen de kleuren van de draadjes verschillen.

Maar waar ik met mijn tegenreactie op doelde, is dat ik de relatie met het thema en het ten ondergaan aan zijn eigen scherpte niet goed kan plaatsen.
Ik geef toe dat dit soort relaties (pluisje-gewicht-vergroting) het voorstellingsvermogen gaat tarten maar dat is de "fun" die ik eraan beleef :) .

Normaal gesproken ziet het eruit als van die grijze plukken als je "vergeten" bent de ruimte af te stoffen (eventueel met behulp van een stofzuiger). Niet spectaculair dus.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 53628 op 17-01-2008 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Het laatste wat ik eigenlijk wil, is de discussie groter te laten worden dan de foto's hier. Er zijn alleen zo weinig foto's...

Het is pure nieuwsgierigheid die mij drijft tot vragen en zeker geen kritiek op je foto of de relatie met het thema, laat ik dat vooropstellen.
Ik zie alleen geen "stofje", eerder een kluwe draadjes uit het lab van een gestoorde professor. Dat komt, zoals ik eerder probeerde aan te geven, waarschijnlijk door de scherpte, die prima is opzich, maar mij nu de illusie ontneemt, dat ik naar een luchtig wolkje huidschilfers etc. kijk. Als jij er "fun" aan beleeft, om mij op het verkeerde been te zetten vind ik dat prima hoor, al is er met mijn voorstellingsvermogen niets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik heb zelf een foto idee, en probeer ook vanzelfsprekend beeld van te maken zodat je weet wat er aan de hand is. De foto met stofje kan alle kanten opgaan. Het staat rustig op de plaat, maar het kan ook gewoon rommel zijn die maar stilligt, en dat is net wat anders dan rustig. Het is ook dood ding.
"Rustig aan" heeft namelijk zichtbare activiteit, maar dan duidelijk langzaam, voorzichtiger, geen haast, ontspannender. Het heeft alle tijd. Voorwerp compleet stil op de grond kan je moeilijk rustig aan zeggen.

Komt dat ongeveer overeen met de bedoelingen van de thema?

Ik denk dat de organisator van de foto-opdracht een uitleg erbij moet zetten bij elke thema om te voorkomen dat er onzekerheid ontstaat welke fotobeeld goed zou zijn, vooral voor amateurs onder ons. Met iets meer uitleg over thema kunnen we dan beter fantaseren en keuze maken, en zo juiste foto's maken. Wat hoopt de organisatie te willen zien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
MrDummy schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 00:15:
Ik heb zelf een foto idee, en probeer ook vanzelfsprekend beeld van te maken zodat je weet wat er aan de hand is. De foto met stofje kan alle kanten opgaan. Het staat rustig op de plaat, maar het kan ook gewoon rommel zijn die maar stilligt, en dat is net wat anders dan rustig. Het is ook dood ding.
"Rustig aan" heeft namelijk zichtbare activiteit, maar dan duidelijk langzaam, voorzichtiger, geen haast, ontspannender. Het heeft alle tijd. Voorwerp compleet stil op de grond kan je moeilijk rustig aan zeggen.

Komt dat ongeveer overeen met de bedoelingen van de thema?

Ik denk dat de organisator van de foto-opdracht een uitleg erbij moet zetten bij elke thema om te voorkomen dat er onzekerheid ontstaat welke fotobeeld goed zou zijn, vooral voor amateurs onder ons. Met iets meer uitleg over thema kunnen we dan beter fantaseren en keuze maken, en zo juiste foto's maken. Wat hoopt de organisatie te willen zien? :)
Ho! Er is geen "organisatie" wat mij betreft. Hoe meer regels en aanwijzingen, hoe meer beperkingen! Er valt hier niets te winnen, behalve respect bij je medetweakers, dus "show us what you GoT". Zolang je niet als een kip zonder kop foto's van je dinnetje (tenzij topless) gaat lopen spammen, word je hier echt niet afgeschoten. En dan nog, een virtueel "necqsjot" doet geen pijn. Kom op met die wereldplaat please!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekasj
Toff schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 23:36:

@Loekasj: Als "eerste" niet onaardig, maar ik vind het harde licht niet passen bij "rustig aan" wakker worden en het lijkt of de secondenwijzer achteruit loopt.

Zelf heb ik wel wat ideeën, maar ik weet ze nog niet naar showcasewaardig te vertalen...
Het harde licht was ook mijn bedoeling eerlijk gezegd, je kan het niet zo zien maar het alarm staat op 7 uur, en het is inmiddels bijna half 8 :) Ook dan is het zaaks om "Rustig aan" te doen, en niet overhaast te werk gaan zodat er dingen vergeten worden, en je fouten gaat maken....
Dat de seconde wijzer achteruit loopt vind ik ook apart, heb een sluitertijd van 5 seconden genomen, en ik denk dat de wijzer bij de laatste tel het langste stil stond in de 5 seconden dat de foto genomen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175251

Nou, in dit topic blijft het qua foto's tot nu toe ook aardig "Rustig" :P . Mijn foto is eigenlijk een beetje geïnspireerd op het idee van Loekasj, maar wel een hele andere uitwerking.

"Uitslapen"
Afbeeldingslocatie: http://i80.photobucket.com/albums/j178/2xtom/20080118-_DSC0068-9.jpg

@Imagine: Tja, je kan er inderdaad wel relaties met "Rustig aan" bij bedenken, maar dat is dan wel een erg vrije keuze. Het is voor mij niet zo dat ik meteen zie wat de relatie is; dat hoeft ook niet, maar het zou je plaat wel beter maken. Qua foto heb ik er eigenlijk niet echt wat op aan te merken.

@Loekasj: Het idee en de relatie met het onderwerp zijn leuk bedacht (nog bedankt voor de tip voor mijn eigen foto), alleen vind ik de foto zelf wat minder geslaagd: De gele kleur komt op mij een beetje over dat er de verkeerde witbalans is ingesteld en je compositie en uitsnede vind ik een beetje "raar", bijvoorbeeld bovenin snij je een stuk van de klok af maar laat je wel weer helemaal rechts bovenin een stukje achtergrond zien. Bij zo'n soort foto zou ik de foto zo "clean" mogelijk maken, dus bijvoorbeeld ook een echt zwarte achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
2XTom:

Het enige wat mij stoort aan de foto is op je wekker het lampje links, dat is neem ik aan het lampje dat je wekker ingeschakeld staat? Ik persoonlijk zou mijn wekker niet inschakeld hebben staan als ik wist dat ik uit ging slapen :)

Hij is overigens nog prima weg te shoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 190455

gise schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 14:39:
2XTom:

Het enige wat mij stoort aan de foto is op je wekker het lampje links, dat is neem ik aan het lampje dat je wekker ingeschakeld staat? Ik persoonlijk zou mijn wekker niet inschakeld hebben staan als ik wist dat ik uit ging slapen :)

Hij is overigens nog prima weg te shoppen :)
volgens mij is dat een amerikaanse klok.
dat lampje geeft aan of het AM of PM is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175251

Nee, geen Amerikaanse klok, maar inderdaad het alarm lampje. Er is trouwens ook wel een uitleg mogelijk waarom het lampje (en dus het alarm) wel aan moet: Aangezien het nu al 12 uur is geweest en het alarm nog niet is afgegaan, is deze persoon dus echt van plan om uit te slapen, hij is dus niet vergeten z'n wekker te zetten en dus per ongeluk zo lang aan het slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

Gelukkig toestemming gekregen om een nog net na de valreep inzending te plaatsen :)

Ik heb heel lang zitten denken over het croppen, maar ik kom er niet uit. Dus bij deze. Maatje van me heeft voor me geposeerd :) Trouwens een van de eerste shots met m'n nieuwe 85mm prime. Ik wou het contrast tussen totale rust en snelheid (haast) hebben. Vandaar de blur op de achtergelegen weg (was een bestelbusje geloof ik :+ )

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2320/2209702815_e70a1a82d5.jpg

k lees nu pas Sharky z'n post... idd, toch een cliche :)

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 108806 op 22-01-2008 16:17 ]

Pagina: 1