![]() |
Welkom bij de vijfentwintigste foto-opdracht! Deze keer start ik het topic bij afwezigheid van wat rode mensen, Zoefff heeft me dit gevraagd, maar aangezien ik geen opdracht meegekregen heb voor de topicstart heb ik er zelf maar één gekozen die mij leuk en interessant leek ![]() Ik heb gekozen voor een thema wat een vrije invulling nog mogelijk maakt, maar het is wat minder thema- en techniekgebonden dan de meeste opdrachten uit het verleden. Ik ben benieuwd wat hieruit gaat komen en hoe het bevalt; succes in ieder geval ![]() |
Wat is de bedoeling precies? |
Foto's posten in dit topic, die gebaseerd zijn op het thema ![]() ![]() |
Thema deze week? |
Deze week is het thema Het leven in al zijn eenvoud |
Regels? |
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
|
Winnaars? |
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen jury ![]() ![]() Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet! ![]() De vorige weekopdrachten: Foto-opdracht week 15 - Streetlife Foto-opdracht week 16 - Contact/interactie Foto-opdracht week 17 - Actie! Foto-opdracht week 18 - closeup/macro Foto-opdracht week 19 - Landschap Foto-opdracht week 20 - Geel Foto-opdracht week 21 - Portret Foto-opdracht week 22 - Duotone Foto-opdracht week 23 - Zomerzin Foto-opdracht week 24 - Minimalisme Foto-opdracht week 25 - Detail Foto-opdracht week 26 - Geluid in beeld Foto-opdracht week 27 - Abstract Foto-opdracht week 28 - Transport Foto-opdracht week 29 - Rond Foto-opdracht week 30 - Klassiek Foto-opdracht week 31 - Leed Foto-opdracht week 32 - Nightlife Foto-opdracht week 33 - Vreugde Foto-opdracht week 34 - Fruit Foto-opdracht week 35 - HDR Foto-opdracht week 36 - Bling-bling Foto-opdracht week 37 - Goedemorgen! Foto-opdracht week 38 - Pech |
Woehoe! Eerste post en direct met een foto.
Het leven in als zijn eenvoud: kind zijn
http://crashzone.be/temp/tweakers/Opdrachten/Leven.jpg
Wanneer is je leven nog eenvoudig, je hoeft naar niks te kijken? Jupz als je klein bent.
Ze zijn niet 100% zoals ik ze wou, maar kinderen zijn echt moeilijk te fotograferen
Ze bewegen constant, zijn snel met iets anders bezig, ...
Wanneer is je leven nog eenvoudig, je hoeft naar niks te kijken? Jupz als je klein bent.
Ze zijn niet 100% zoals ik ze wou, maar kinderen zijn echt moeilijk te fotograferen

Is die grote bak ruis bewust gedaan?0X55AA schreef op woensdag 27 september 2006 @ 21:47:
Woehoe! Eerste post en direct met een foto.
Ze zijn niet 100% zoals ik ze wou, maar kinderen zijn echt moeilijk te fotograferenZe bewegen constant, zijn snel met iets anders bezig, ...
Zelf heb ik inmiddels al wel een aantal ideëen, moet alleen even kijken wat ik kies en hoe ik dat ga uitvoeren.
[Voor 9% gewijzigd door Josh op 28-09-2006 12:33]
Het idee vind ik wel gaaf 
Persoonlijk denk ik voor een opdracht als deze overigens aan iets als rauwe materialen, stoffen, metaal of hele simpele dingen in en rond het huis die het leven eenvoudiger maken maar waarvan we allang vergeten zijn dat ze zo handig zijn...

Persoonlijk denk ik voor een opdracht als deze overigens aan iets als rauwe materialen, stoffen, metaal of hele simpele dingen in en rond het huis die het leven eenvoudiger maken maar waarvan we allang vergeten zijn dat ze zo handig zijn...
Bericht hierboven
@0X55AA
Leuk gedaan. En inderdaad, kinderen zijn moeilijk te fotograveren. (ook veel ervaring mee)
Iets te veel ruis en van mij persoonlijk had het meer Z/W gemogen. Of geheel in kleur. Kinderen en kleur horen zo bij elkaar voor mijn gevoel.
(Het streepje in de derde foto irriteerd me.
)
En ik denk nog na over de foto voor deze opdracht. Ik weet nog niet echt iets.
Leuk gedaan. En inderdaad, kinderen zijn moeilijk te fotograveren. (ook veel ervaring mee)
Iets te veel ruis en van mij persoonlijk had het meer Z/W gemogen. Of geheel in kleur. Kinderen en kleur horen zo bij elkaar voor mijn gevoel.
(Het streepje in de derde foto irriteerd me.

En ik denk nog na over de foto voor deze opdracht. Ik weet nog niet echt iets.
[Voor 7% gewijzigd door bolke op 28-09-2006 11:10]
Ik vind hem toch erg koel, de kleurtjes hebben iets heel ouderwets op deze manier: net een verkleurde foto, waardoor ik de uitstraling sterker vindt uitkomen 
Ik _hoop_ dat ik tijd heb om wat voor m'n eigen thema te produceren, maar ik zit 50 uur op stage deze week + familieweekend van de schoonfamilie...

Ik _hoop_ dat ik tijd heb om wat voor m'n eigen thema te produceren, maar ik zit 50 uur op stage deze week + familieweekend van de schoonfamilie...
Kinderlijk eenvoudig.. 50, f/2, 1/20, iso 200 met MF gemaakt. 
Door het gebruik van f/2 wordt alles zo lekker soft .. behalve de ogen dan. Het is een van de eerste keren dat ze zo op haar buik met haar hoofd zo omhoog zit.. ze is nog maar 3,5 maanden .. dus vandaar..

Door het gebruik van f/2 wordt alles zo lekker soft .. behalve de ogen dan. Het is een van de eerste keren dat ze zo op haar buik met haar hoofd zo omhoog zit.. ze is nog maar 3,5 maanden .. dus vandaar..
Had hem ook al in testcase geplaatst, maar foto is gemaakt met deze opdracht in het achterhoofd.
En er was licht.

En er was licht.

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava
Mja, leuke foto en technisch eenvoudig, maar ik vind het thema niet direct terugkomen en qua foto vind ik hem net ietwat te standaard om heel eerlijk te zijnhenkleerssen schreef op donderdag 28 september 2006 @ 12:59:
Kinderlijk eenvoudig.. 50, f/2, 1/20, iso 200 met MF gemaakt. [afbeelding]

Cool! Creatievere opvatting, ik mag hem, en lekker scherp wat lastig met deze luchtenTomSwinnen schreef op donderdag 28 september 2006 @ 22:58:
[afbeelding]
(Klikken voor grotere versie)

@Tom: leuk idee. Als plaat op zich vind ik hem ietwat aan de saaie kant. Jammer dat er niet een maan in zit, maar ja, aan de andere kant dat is ook al vaak geshowed.
Dank voor de aardige commentaar jongens! 
Ik kan me ook wel vinden in relonky zijn commentaar, het zijn en blijven maar gewoon een hoop sterren, fotografisch gezien dan. Ik heb wel al eens met het gedacht gespeeld van mijn camera aan een telescoop te hangen voor boeiendere foto's van de ruimte (ben gefascineerd door de ruimte)... dat zou wel gaan, niet?

Ik kan me ook wel vinden in relonky zijn commentaar, het zijn en blijven maar gewoon een hoop sterren, fotografisch gezien dan. Ik heb wel al eens met het gedacht gespeeld van mijn camera aan een telescoop te hangen voor boeiendere foto's van de ruimte (ben gefascineerd door de ruimte)... dat zou wel gaan, niet?
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Ik geloof het wel. Ik heb wel eens een opstelling met een normale dSLR aangesloten op een telescoop voorbij zien komen. Weet alleen niet meer waar.TomSwinnen schreef op donderdag 28 september 2006 @ 23:49:
Dank voor de aardige commentaar jongens!

Vette foto!henkleerssen schreef op donderdag 28 september 2006 @ 12:59:
Kinderlijk eenvoudig.. 50, f/2, 1/20, iso 200 met MF gemaakt. [afbeelding]

http://www.ibiblio.org/ke...m2004/IGP1795sm.sized.jpg
En er was Friet om 7 uur in de morgen
Culinair eenvoudig en vergemakkelijkt ons leven in drukke tijden.
http://img484.imageshack.us/img484/9978/img0012ke5.jpg
Mijn vrijetijdsvermaak waar mijn leven er een stuk eenvoudiger is op geworden
http://www.ronaldschot.nl/gfx/spartamet.jpg
Het leven wordt al helemaal eenvoudig met dit:
En er was Friet om 7 uur in de morgen

http://img484.imageshack.us/img484/9978/img0012ke5.jpg
http://www.ronaldschot.nl/gfx/spartamet.jpg
[Voor 21% gewijzigd door Zoefff op 29-09-2006 17:43]
@henkleerssen
Kinderen maken het elke keer weer leuk. En als ze zo klein zijn bewegen ze nog niet ze veel. Mooie DOF. Wel jammer van de bovenkant van het hoofd. (Mooie bruine ogen. Daar krijg je later nog problemen mee
)
@TomSwinnen
Mooie foto. Leuk idee en goed uitgevoerd. Strak zwart en heldere sterren. Niets op aan te merken.
@relonky
Het idee is leuk. Ik had er zelf minder kleur in gezet.
@Exuimtum
Teveel foto's. 1 foto per persoon is de afspraak. En geen van allen vind ik bijzonder.
Kinderen maken het elke keer weer leuk. En als ze zo klein zijn bewegen ze nog niet ze veel. Mooie DOF. Wel jammer van de bovenkant van het hoofd. (Mooie bruine ogen. Daar krijg je later nog problemen mee

@TomSwinnen
Mooie foto. Leuk idee en goed uitgevoerd. Strak zwart en heldere sterren. Niets op aan te merken.
@relonky
Het idee is leuk. Ik had er zelf minder kleur in gezet.
@Exuimtum
Teveel foto's. 1 foto per persoon is de afspraak. En geen van allen vind ik bijzonder.
1 foto per persoon per weekopdracht
[Voor 5% gewijzigd door bolke op 29-09-2006 07:45]
extra aanvulling op mijn babyfoto: de gebruikte lens is uit 1968... ja ja.. en verslaat elke kitlens in scherpte over de hele lens en bokeh.
Bedankt voor alle kritiek iedereen iig.
[Voor 21% gewijzigd door henkleerssen op 29-09-2006 08:05]
Foto van Tom en Relonky vind ik leuk bedacht. Vind persoonlijk foto's van sterren nogal saai maar 't is wel goed gevonden.
Mooie compositie wel met die lamp, misschien met PS nog een beetje met de levels prutsen, wordt ie denk ik nog wel wat mooier van, wat sterker.
Vind de foto van de baby leuk, maar niet echt bijzonder. Past wel bij het onderwerp maar ik had em niet gemaakt.
en Exuimtum, dit zijn kiekjes. Een foto van een onderwerp. Als je zoiets doet probeer en dan nog een aparte foto van de maken, close-upje of half-totaal. Lijkt nu meer alsof je nog wat foto's had liggen en daar een verhaaltje bij hebt verzonnen
zo lijkt het he! Ik zeg niet dat het zo 'is' 
3 verschillende formaten van de foto's. Waarom?
Maak anders nog een keer een leuke, aparte foto van die snorfiets.
En tsja.. Opdracht wel goed gelezen?
Mooie compositie wel met die lamp, misschien met PS nog een beetje met de levels prutsen, wordt ie denk ik nog wel wat mooier van, wat sterker.
Vind de foto van de baby leuk, maar niet echt bijzonder. Past wel bij het onderwerp maar ik had em niet gemaakt.
en Exuimtum, dit zijn kiekjes. Een foto van een onderwerp. Als je zoiets doet probeer en dan nog een aparte foto van de maken, close-upje of half-totaal. Lijkt nu meer alsof je nog wat foto's had liggen en daar een verhaaltje bij hebt verzonnen

3 verschillende formaten van de foto's. Waarom?

Maak anders nog een keer een leuke, aparte foto van die snorfiets.
En tsja.. Opdracht wel goed gelezen?

1 foto per persoon per weekopdracht
[Voor 3% gewijzigd door Crijnn op 29-09-2006 08:26]
Mmh... Snapshots, dat hoort hier niet en bovendien slechte snapshots.Anoniem: 146043 schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 07:11:
[afbeelding]
En er was Friet om 7 uur in de morgen![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Snapshots = slecht
slechte snapshots = slecht²
De eerste is niet eens scherp.

Ja dat heb ik wel, ik heb het dan ook niet over snapshots in zijn algemeen maar over dat snapshots niet in dit topic thuishoren.justawitte schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 20:12:
[...]
offtopic:
Dan heb je nog nooit goede snapshots gezien. Maargoed da's een andere discussie.
[Voor 21% gewijzigd door Josh op 29-09-2006 20:23]
offtopic:
Dan heb je nog nooit goede snapshots gezien. Maargoed da's een andere discussie.
Verder vind ik de orginaliteit deze week erg hoog, het zijn allemaal foto's waar ik totaal niet had opgekomen. Kan ook niet echt anders met zo'n onderwerp. Ik hoop iig deze week ook nog iets te kunnen inleveren, nu alleen nog ff tijd zien te vinden, en hopen dat het weer een beetje meezit.
Anoniem: 156374
Echt niet , mijn kitlens van de D50 lijkt mij scherper (soms)henkleerssen schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 07:54:
extra aanvulling op mijn babyfoto: de gebruikte lens is uit 1968... ja ja.. en verslaat elke kitlens in scherpte over de hele lens en bokeh.
mag alleen geen voorbeeld hier posten.
tja iets voor nikon mount draadje.. maar werkelijk .. die foto is weliswaar geen goed voorbeeld maar vanaf f/4 .. alles haarscherp. En de kit lens vd d50 heb ik ook... maar echt waar .. je ziet het verschil. Ik was eerst skeptisch .. maar nu niet meer.Anoniem: 156374 schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 23:06:
[...]
Echt niet , mijn kitlens van de D50 lijkt mij scherper (soms)
mag alleen geen voorbeeld hier posten.
Specs workstation Nikon D200 / 17-55 F/2.8 / SB-800 / 24-120
Leven in al zijn eenvoud. Het blijkt, voor mij, na paar dagen best een moeilijk onderwerp. Leven is niet zo eenvoudig.
Maar heel soms blijkt het "leven" heel eenvoudig weer tot leven te komen.

[Voor 6% gewijzigd door bolke op 30-09-2006 16:10]
Leuk idee, alleen lijkt het alsof hij niet echt scherp is, of de focus ligt op de verkeerde ligt. Daarnaast is hij een beetje overbelicht op sommige plekjes.bolke schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 14:57:
Leven in al zijn eenvoud. Het blijkt, voor mij, na paar dagen best een moeilijk onderwerp. Leven is niet zo eenvoudig.
[afbeelding]
Kortom: Een leuk idee, maar de uitwerking is wat minder. Volgens mij kan jij beter

[Voor 0% gewijzigd door Laurens op 30-09-2006 19:12. Reden: typfoutje]
Hoe makkelijk het lijkt, toch best lastig thema nog.
Had eerst het idee om "de tijd" op de foto neer te zetten, ofwel met lange sluitertijd de seconden wijzer zien verspringen, kon alleen geen klok vinden met een seconden wijzer....
Het is nu dit geworden:

Deze man zit in groningen elk weekend te spelen, geen mens die wat van hem aantrekt. Maar hij speelt en zingt gewoon verder. Zijn leven in alle eenvoudt is zingen en spelen niet als idool of popster, nee voor z'n boterham......

Had eerst het idee om "de tijd" op de foto neer te zetten, ofwel met lange sluitertijd de seconden wijzer zien verspringen, kon alleen geen klok vinden met een seconden wijzer....
Het is nu dit geworden:

Deze man zit in groningen elk weekend te spelen, geen mens die wat van hem aantrekt. Maar hij speelt en zingt gewoon verder. Zijn leven in alle eenvoudt is zingen en spelen niet als idool of popster, nee voor z'n boterham......
[Voor 4% gewijzigd door Frank|A op 30-09-2006 19:25]
het is zo geweldig, ik woon dus in de stad groningen en ik zie deze man al jaren zitten. Hij maakt betere muziek dan de meesten trouwens, niet dat ik het mooi vind, maar verdient allerminst een vermelding. Heb je hem gevraagd voor de foto of?....wat met statief enzo zal het hem vast opgevallen zijn dat je een foto maakte.Frank|A schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 19:23:
Hoe makkelijk het lijkt, toch best lastig thema nog.![]()
Het is nu dit geworden:
[afbeelding]
Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem niet heb gevraagt. Ik wou gewoon wat fotos maken van winkelende mensen (grote massa foto) maar toen kwam dit idee. Heb hem wel wat geld in z'n koffer gestopt wel zo aardig. Trouwens niet met statief geschoten.
iso100, f6.4, s1/10 daarom is ie ook niet super scherp.
iso100, f6.4, s1/10 daarom is ie ook niet super scherp.
@ greengolf: crop wat je foto, net onder hun pootjes (deurmat enzo) is enorm storend, lijkt wel een andere foto die erop geplakt is, pas als je goed kijkt zie je wat het is 
Vind de foto's deze week wel van veel hogere kwaliteit en originaliteit dan andere weken, wellicht omdat dit een (vond ik toch) makkelijker onderwerp was.

Vind de foto's deze week wel van veel hogere kwaliteit en originaliteit dan andere weken, wellicht omdat dit een (vond ik toch) makkelijker onderwerp was.
Offtopic: Hé, de verdraagzaamheid concerten. Ga je?Anoniem: 102516 schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 22:29:
De eenvoudige bouwsteentjes van een tweakend leven: een 0 en 1...
[afbeelding]

Ontopic: als foto niet zo sterk, idee is wel leuk gevonden

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Zelf erg ontevreden over (perspectief, compositie) maar beter lukte me gewoon simpelweg niet

Ik snap dat gemiezemuis over de link naar het thema nooit en eerlijk gezegd vind ik dat ook vrij storend. Het is een vrij moeilijk thema, moeilijk in de zin van, erg breed en meninggebaseerd. Ik hoef toch niet te vertellen dat ik dit mij inbeeld als ik denk aan het leven in al zijn eenvoud? Ik vind het ook voor de andere fotografen om uit te zoeken wat de link is, denk eens iets harder na alsjeblieft. Een beetje fotograaf is ook creatief. Ik irriteer me mateloos als ik uit moet leggen wat mijn link met het thema is. Als het na 10 posts van verschillende personen en 3 dagen tobben nog niet duidelijk is dan begrijp ik dat de link moeilijk is maar ik heb mijn foto net 2 minuten gepost...TomSwinnen schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 23:36:
Ik vat de link met het thema écht niet? Oké, het is een dier maar ...
Maargoed, dit vind ik dus het leven in al zijn eenvoud. Weg met de stad. Weg met de mensen. Weg met alle hectiek. Weg met alle techniek. Hier geef ik u: een koe in de wei. Hij eet gras, geeft melk en poept op de grond. Dat vind ik leven in al zijn eenvoud.
Zie je? Zo kan je het ook bekijken, iedereen heeft een andere kijk erop en ik vind nou juist die mening, die verschillende manieren van kijken naar een foto interessant. Ik wil niet voorkouwen hoe je naar mijn foto moet kijken. Punt.Drawer schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 23:40:
Waarschijnlijk bedoelt hij ermee dat daar toch wel heel veel van af hangt. Zonder koeien, geen vla, geen melk, geen weet ik het. Ze zijn toch best belangrijk maar niet iedereen denkt daar nog bij na.
[Voor 137% gewijzigd door Josh op 30-09-2006 23:45]
Ik vat de link met het thema écht niet? Oké, het is een dier maar ... 

Waarschijnlijk bedoelt hij ermee dat daar toch wel heel veel van af hangt. Zonder koeien, geen vla, geen melk, geen weet ik het. Ze zijn toch best belangrijk maar niet iedereen denkt daar nog bij na. 

Idd leuk gevonden, maar met dat ik (wij belgen?) de link leggen met het concert, komt het niet goed over. Had je "De Standaard" ook weggelaten, had het eigenlijk zelfs nog beter geweest.TomSwinnen schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 23:26:
[...]
Offtopic: Hé, de verdraagzaamheid concerten. Ga je?
Ontopic: als foto niet zo sterk, idee is wel leuk gevonden
Maar eigenlijk wel goed gevonden. Zijn de laatste tijd enorm veel bezig met die 1 en 0 op school

Toch vind ik hem wel vergezocht als je het zo bekijkt, alles hangt ook af van muggen, mieren etc, maar het is imo de setting van je onderwerp die de link duidelijk moet makenDrawer schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 23:40:

Zie het laatste (edited) gedeelte van mijn post voor de uitleg. Maar nu gaat iedereen zeuren over de link met het thema in plaats van de vertellen wat ze van mijn foto vinden.neographikal schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 23:49:
[...]
Toch vind ik hem wel vergezocht als je het zo bekijkt, alles hangt ook af van muggen, mieren etc, maar het is imo de setting van je onderwerp die de link duidelijk moet maken
[Voor 19% gewijzigd door Josh op 30-09-2006 23:59]
zowieso is dit een vrij persoonlijk onderwerp, iets wat voor iedereen anders kan zijn. Koeien hebben een eenvoudig leven. Ook kan het verwijzen naar de landbouwers, die hebben (hadden, want tegenwoordig
) ook een eenvoudig leven, melk=>wat een baby veel drinkt, ...
Mensen moeten hier echt wel eens leren wat dieper na te denken
Altijd die reacties van: tjah het is niet duidelijk genoeg etc. Het kan toch ook allemaal wat abstracter, wat dieper?
Maarja just my 2 cents

Mensen moeten hier echt wel eens leren wat dieper na te denken

Maarja just my 2 cents
Tja, het draait nou eenmaal om de opdrachtGsJosh schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 23:56:
[...]
Zie het laatste (edited) gedeelte van mijn post voor de uitleg. Maar nu gaat iedereen zeuren over de link met het thema in plaats van de vertellen wat ze van mijn foto vinden.

Een stukje context bij een foto kan soms nodig zijn en kracht toevoegen, maar het moet niet nodig zijn om een stuk tekst bij een foto te plaatsen om het onderwerp uberhaupt duidelijk te maken imo. Diep nadenken is prima, maar een foto te plaatsen en dan roepen dat iemand dieper na moet denken... Ik plaats ook niet zomaar een mug: die is ook simpel en het leeft, het gaat juist om je onderwerp in een context die te maken heeft met het onderwerp imo. Ik vind dit vrij makkelijk over komen eigenlijk.
Over de foto, hij is wel leuk, maar vrij standaard: hoge verzadiging, WB die nogal off is en een compositie die niet gigantisch spannend is; de "persoonlijkheid" van je onderwerp vind ik zelf niet echt naar voren komen.

[Voor 6% gewijzigd door neographikal op 01-10-2006 00:21]
Exactly, 0X55AA. Ik had zoveel gedachtes bij dit onderwerp, dit voelde dus voor mij als 'Het leven in als zijn eenvoud'. Het was niet persé een gedachte of link naar het thema, ik kan 100 dingen verzinnen bij deze foto die ermee te maken hebben.0X55AA schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 00:02:
zowieso is dit een vrij persoonlijk onderwerp, iets wat voor iedereen anders kan zijn. Koeien hebben een eenvoudig leven. Ook kan het verwijzen naar de landbouwers, die hebben (hadden, want tegenwoordig) ook een eenvoudig leven, melk=>wat een baby veel drinkt, ...
Mensen moeten hier echt wel eens leren wat dieper na te denkenAltijd die reacties van: tjah het is niet duidelijk genoeg etc. Het kan toch ook allemaal wat abstracter, wat dieper?
Maarja just my 2 cents
Ik ben het volkomen met je eens dat mensen hier eens wat meer na moeten denken over een foto, dat geld ook voor de mensen die nog een foto moeten maken. Fotografie is kunst, mensen staan niet voor niets 10 minuten voor een kunstwerk te staren, in die 10 minuten flitst alles door hun hoofd van: "Wat zal dit zijn? Hoe moet ik dit interpreteren?". Een goede foto blijft dan ook juist boeiend omdat je interessante dingen blijft ontdekken.

edit:
Ja slim hoor GsJosh... Editten kon niet natuurlijk
Ja slim hoor GsJosh... Editten kon niet natuurlijk

Ik ben het volkomen met je eens dat een foto niet goed is als hij echt toelichting nodig heeft. Het ging mij alleen meer om het feit dat mensen (en vooral na 4 minuten al) gaan miepen dat ze de link niet snappen terwijl er vervolgens 3 mensen komen die wel een link met het thema kunnen vinden. Het is mij een zorg of die mensen de link naar het thema zien die ik ook voor ogen had, als ze er uberhaupt een link in zien dan is voor mij de opdracht al geslaagd.neographikal schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 00:18:
[...]
Tja, het draait nou eenmaal om de opdrachtAnders kan je hem beter gewoon in het solo testcase of showcase topic zetten denk ik. Dat een opdracht breed en moeilijk is, is juist leuk om de creativiteit los te laten barsten over hoe je het uit kunt beelden.
Een stukje context bij een foto kan soms nodig zijn en kracht toevoegen, maar het moet niet nodig zijn om een stuk tekst bij een foto te plaatsen om het onderwerp uberhaupt duidelijk te maken imo. Diep nadenken is prima, maar een foto te plaatsen en dan roepen dat iemand dieper na moet denken... Ik plaats ook niet zomaar een mug: die is ook simpel en het leeft, het gaat juist om je onderwerp in een context die te maken heeft met het onderwerp imo. Ik vind dit vrij makkelijk over komen eigenlijk.
Over de foto, hij is wel leuk, maar vrij standaard: hoge verzadiging, WB die nogal off is en een compositie die niet gigantisch spannend is; de "persoonlijkheid" van je onderwerp vind ik zelf niet echt naar voren komen.
In die middelste alinea praat je trouwens wel heel erg vaag. Wat wil je nou precies zeggen? Een onderwerp in een context die te maken heeft met het onderwerp? Een mug vind ik een uitstekend voorbeeld, dat zou ook geen slechte zijn voor deze opdracht. Ik vind dat jouw visie op dit onderwerp veel te smal is. Een breed onderwerp als dit is juist uiterst interessant omdat je zo breed en ver kan kijken, je kan het onderwerp linken aan iets wat in eerste instantie helemaal niet vanzelfsprekend is. Leg nou nog eens duidelijk uit waarom mijn foto volgens jou niet linkt met het thema.
Maargoed, wij kunnen het er ook eens over zijn dat een ernstig brede opdracht als deze nou eenmaal vraagt om dit soort discussies

[Voor 18% gewijzigd door Josh op 01-10-2006 01:24]
Camera op telescoop gaat echt heel eenvoudig. Je hebt daarvoor een verloopstuk met een M42 schroefdraad wat je zo in het gat voor het oculair kunt stoppen. Verloopringetje erop voor de juiste lensvatting en klaar is Kees! Werkt in elk geval uitstekend met Pentax, zal met Nikon ook wel werken, Canon/Minolta (Sony) is misschien moeilijker omdat die hun oude lensvattingen in de ban hebben gedaan. Maar in theorie kun je dit met elke camera doen zolang je er maar M42-schroefdraad op kunt bevestigen (ook wel bekend als P-draad). De verloopstukken zijn verkrijgbaar op dezelfde adressen waar je ook telescopen koopt (is voor mij een jaar of 10 geleden, dus vraag me niet om adressen).
Trouwens mooie foto's! 'k Zal morgen eens kijken of ik het nog voor elkaar krijg om iets toe te voegen.
Trouwens mooie foto's! 'k Zal morgen eens kijken of ik het nog voor elkaar krijg om iets toe te voegen.
Tja, dieper doordenken is soms moeilijk. Men zet een foto neer en men wilt graag een reactie op die foto. En als er dan een reactie komt moet je wat doen met deze reactie. Even dieper nadenken over de gegeven reactie is net zo moeilijk als een reactie geven. Dat geldt ook voor mij persoonlijk. (En ik denk dat de reacties in een forum toch al vaak niet de meest doordachte reacties zijn0X55AA schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 00:02:
zowieso is dit een vrij persoonlijk onderwerp, iets wat voor iedereen anders kan zijn. Koeien hebben een eenvoudig leven. Ook kan het verwijzen naar de landbouwers, die hebben (hadden, want tegenwoordig) ook een eenvoudig leven, melk=>wat een baby veel drinkt, ...
Mensen moeten hier echt wel eens leren wat dieper na te denkenAltijd die reacties van: tjah het is niet duidelijk genoeg etc. Het kan toch ook allemaal wat abstracter, wat dieper?
Maarja just my 2 cents

En daarnaast hebben we deze week een leuke opdracht gekregen. Redelijk vrij in te vullen waardoor de reacties ook redelijk vrij zijn.
De foto's van deze week vind ik best goed. Mede doordat het een vreemd onderwerp is.
[Voor 3% gewijzigd door bolke op 01-10-2006 08:32]
Anoniem: 102516
@TomSwinnen: Nee, ik kan helaas niet. Er waren plannen, maar een familiefeestje stak stokken in de willen. Jammer, wou er een testcase mee vullen. Ik geef je gelijk dat de foto niet zo sterk is. Het eerste waar ik aan dacht toen ik dit thema las, waren een 1 en een 0. Ik was van plan om van die magneetjes tegen een diepvries te plakken ofzo, maar ik kwam dit eerst tegen. En het licht was hier verre van optimaal, dus technisch OK kan je hem ook niet noemen.
@0X55AA: Mijn vader was dezelfde mening toegedaan, hij vond dat ik de foto had moeten croppen. Ik sprak em daarop tegen, omdat je nu wat vulling hebt. Plus, die concerten gaan voor een stukje toch ook over eenvoud
@0X55AA: Mijn vader was dezelfde mening toegedaan, hij vond dat ik de foto had moeten croppen. Ik sprak em daarop tegen, omdat je nu wat vulling hebt. Plus, die concerten gaan voor een stukje toch ook over eenvoud

eindelijk een opdracht waar ik iets mee kon. Dit is mijn poging:
het simpele leven van een bij die de hele dag langs bloemen gaat voor stuifmeel.
(en de figuurlijke betekenis van bloemetjes en bijtjes lijkt mij ook wel leven in als zijn eenvoud).
het simpele leven van een bij die de hele dag langs bloemen gaat voor stuifmeel.
(en de figuurlijke betekenis van bloemetjes en bijtjes lijkt mij ook wel leven in als zijn eenvoud).
[Voor 14% gewijzigd door Nomad op 01-10-2006 10:56]
Tres simple: een stukje context (in de vorm van tekst) kan een foto extra kracht bijzetten, maar de link met een thema / opdracht moet imo nog wel enigzins te raden zijn aan de hand van de foto.GsJosh schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 01:10:
edit:
Ja slim hoor GsJosh... Editten kon niet natuurlijk![]()
In die middelste alinea praat je trouwens wel heel erg vaag. Wat wil je nou precies zeggen? Een onderwerp in een context die te maken heeft met het onderwerp? Een mug vind ik een uitstekend voorbeeld, dat zou ook geen slechte zijn voor deze opdracht. Ik vind dat jouw visie op dit onderwerp veel te smal is. Een breed onderwerp als dit is juist uiterst interessant omdat je zo breed en ver kan kijken, je kan het onderwerp linken aan iets wat in eerste instantie helemaal niet vanzelfsprekend is. Leg nou nog eens duidelijk uit waarom mijn foto volgens jou niet linkt met het thema.
Nu is bij dit thema de invulling deels erg persoonlijk, maar zelf vind ik de foto van de koe zonder enige context in de foto (hij eet er niet, hij poept er niet, hij staat maar gewoon koe te wezen) zo niet bij de opdracht passen. De bij van Nomad is ook een erg persoonlijke invulling, maar dit beestje is nog wel bezig met zijn dagelijkse levensbehoeften te vervullen: eten. Er is daar een stukje context in de vorm van tekst bijgeplaatst om het wat verder te verduidelijken, maar echt noodzakelijk was het niet denk ik

Kalm, opwinden is slecht voor je hart. Ik kwam gisteren pas thuis van een feest, had wat gedronken, ga dan niet urenlang zoeken naar een "link", ik zag gewoon een koe.GsJosh schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 23:32:
Ik snap dat gemiezemuis over de link naar het thema nooit en eerlijk gezegd vind ik dat ook vrij storend. Het is een vrij moeilijk thema, moeilijk in de zin van, erg breed en meninggebaseerd. Ik hoef toch niet te vertellen dat ik dit mij inbeeld als ik denk aan het leven in al zijn eenvoud? Ik vind het ook voor de andere fotografen om uit te zoeken wat de link is, denk eens iets harder na alsjeblieft. Een beetje fotograaf is ook creatief. Ik irriteer me mateloos als ik uit moet leggen wat mijn link met het thema is. Als het na 10 posts van verschillende personen en 3 dagen tobben nog niet duidelijk is dan begrijp ik dat de link moeilijk is maar ik heb mijn foto net 2 minuten gepost...
Maargoed, dit vind ik dus het leven in al zijn eenvoud. Weg met de stad. Weg met de mensen. Weg met alle hectiek. Weg met alle techniek. Hier geef ik u: een koe in de wei. Hij eet gras, geeft melk en poept op de grond. Dat vind ik leven in al zijn eenvoud.

Er zijn natuurlijk links genoeg te vinden met het onderwerp maar ik had het bijvoorbeeld al sterker gevonden als het dan een niet getagte koe/ander beest was geweest, die eenvoudigweg dagen hoeft te grazen, in plaats van haar melk, en misschien later haar biefstuk weg moet geven. Want zo leg ik ook direct de link met industrie, en dat is al lang niet zo eenvoudig meer.

Over de foto zelf dan, om je nog een pleziertje te doen: hij is lichtjes cliché voor een koeienfoto, maar soit. Hij's spijtig genoeg niet scherp rond de oren, wat ik nog wel graag had gezien, het leidt wat af nu (waarschijnlijk draaide ie er net mee?) . Ook vanonder vind ik hem nét te krap gecropped. Verder ben ik wat betreft de kleuren het wel eens met neographikal. De achtergrond vind ik dan weer wél leuk, met een mooie horizon en andere koeitjes.

Dit is trouwens niet eens zijn eigen foto: http://www.bright.nl/patat-op-internet-vetAnoniem: 146043 schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 07:11:
http://www.ibiblio.org/ke...m2004/IGP1795sm.sized.jpg
En er was Friet om 7 uur in de morgen![]()
Waar zie je dat dit niet zijn foto is?Technicality schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 15:42:
[...]
Dit is trouwens niet eens zijn eigen foto: http://www.bright.nl/patat-op-internet-vet

Ik vind haar erg mooi op de plaat staan - ben je met een statief het weiland ingelopen?GsJosh schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 23:32:
Zelf erg ontevreden over (perspectief, compositie) maar beter lukte me gewoon simpelweg niet. Wat vinden jullie?
[...]
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Zonder statief. Ik heb de boer gevraagd hoe ik het best kon fotograferen en of hij dat goed vond, toen het weiland ingelopen en dan komen ze vanzelf naar je toe lopenfranssie schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 18:24:
[...]
Ik vind haar erg mooi op de plaat staan - ben je met een statief het weiland ingelopen?

Offtopic replies over het wel of niet voldoen van foto's verwijderd
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Have Faith

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925
02-03-2006

edit: ok, het zou kunnen (in dat geval zou ik contact opnemen met bright dat dat niet the way to go is

[Voor 24% gewijzigd door Technicality op 01-10-2006 22:43]
Onscherp, teveel ruis, onderbelicht. Nee, dit hoort hier niet thuis.
Mooie foto van de honden! Jammer dat ze niet met hun pootjes op de drempel staan.
Leuke bedacht. Volgens mij hebben huisdieren echt het eenvoudigste leven ooit
Leuke bedacht. Volgens mij hebben huisdieren echt het eenvoudigste leven ooit

Nouja, het idee vind ik wel goedGsJosh schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 00:39:
[...]

De belichting is exact zoals het bedoeld is en komt van een 3tal kaarsen.
Het is jammer dat er hier zoveel mensen zijn die denken dat een foto pas goed is wanneer hij technisch 100% volgens de regeltjes is. Soms houden mensen zich opzettelijk niet aan die regeltjes...
Het is jammer dat er hier zoveel mensen zijn die denken dat een foto pas goed is wanneer hij technisch 100% volgens de regeltjes is. Soms houden mensen zich opzettelijk niet aan die regeltjes...
With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925
Eensch, niet iedere foto moet ragscherp zijn. Ik vind de sfeer wel lekker analoog-ig en goed bij de foto passen. 

Zelf had ik hem toch net wat lichter gezien omdat je dan net wat meer detail kunt onderscheiden, maar het idee is super en de belichting an sich ook
Kaarslicht is vaaak een hele mooie lichtbron, en ik vind het in het kader van je onderwerp / uitvoering een goede keuze 

Ik heb het niet over je thema gehad, het thema is wel een inkopper, ik heb er ook nog aan gedacht. Godsdienst is voor veel mensen de basis van het leven. Goed, je thema is in orde. Alleen we kunnen hier kort overdiscussieren, de foto is gewoon helaas niet genoeg want of het nou opzettelijk is of niet, de slechte scherpte en ruis passen hier gewoon niet. Je foto is nu op geen enkele plek scherp en dat is (behalve in heel uitzonderlijke gevallen) gewoon not-done. Punt. Belichting is eventueel nog een discussie waard maar ook de compositie is ietswat jammerlijk.MagicTempest schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 07:25:
De belichting is exact zoals het bedoeld is en komt van een 3tal kaarsen.
Ik moet wel zeggen dat je idee en haar pose zo erg leuke platen op kunnen leveren maar dit is het gewoon echt niet. Ik klink zo bot en uitgekouwd met mijn mening en er zullen ook vast wel behoorlijk wat mensen een hekel aan mij hebben maar ik zeg wel waar het op staat

[Voor 11% gewijzigd door Josh op 02-10-2006 09:02]
Psst, foto's van kritiek voorzien is wel een subjectieve aangelegenheid, de absolute waarheid bestaat nietGsJosh schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 09:00:
Ik moet wel zeggen dat je idee en haar pose zo erg leuke platen op kunnen leveren maar dit is het gewoon echt niet. Ik klink zo bot en uitgekouwd met mijn mening en er zullen ook vast wel behoorlijk wat mensen een hekel aan mij hebben maar ik zeg wel waar het op staat.

Mja, toch vind ik hem door het thema best goed geslaagd, ondanks dat ik hem graag ook een tikkeltje lichter had gezien. Maar ik had zelf deze invalshoek nog niet bedacht, dus ik vind het prima: een beetje een verrassing

[Voor 8% gewijzigd door neographikal op 02-10-2006 09:07]
man, man wat een onzin. echt, pure stierestront, sorry, maar ik kan me er zo aan ergeren. Inhoud en bericht staat nog wel boven techniek, en 't gezeik over ruis... Nee, goede foto voor dit onderwerp, juist.GsJosh schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 00:39:
[...]
|>
Gelukkig ben jij niet degene die beoordeelt of een foto hier wel of niet thuis hoort: dat is aan de FG-crewGsJosh schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 09:00:
.... Ik klink zo bot en uitgekouwd met mijn mening en er zullen ook vast wel behoorlijk wat mensen een hekel aan mij hebben maar ik zeg wel waar het op staat.

@magic: de link met het thema vind ik mooi. Maar de plaat op zich vind ik een stuk minder. Het stukje links boven in stoort mij wat en persoonlijk had ik de plaat liever wat scherper gehad en bovendien had er wel wat meer contrast in mogen zitten.
Het was misschien ook wel een beetje overdreven om te zeggen dat hij hier niet thuis hoort. Ik vind nogmaals, de link met het thema is wel sterk en het is leuk dat MagicTempest erover nagedacht heeft om kaarslicht te gebruiken. Ik denk dan ook wel dat als deze plaat beter uitgevoerd was dat het een heel erg mooie plaat was geweest (stukken beter dan de mijne). Het is alleen zo jammer dat de foto niet scherp is en die ruis vind ik zonde. Met een sluitertijd van 1/4e is het ook wel erg moeilijk om een scherpe foto te krijgen.Remy schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 09:20:
[...]
Gelukkig ben jij niet degene die beoordeelt of een foto hier wel of niet thuis hoort: dat is aan de FG-crewDus opmerkingen als 'dit hoort hier niet thuis' mag je achterwege laten: in dit geval laten we die foto lekker staan.
man man man, scherpte en ruis zijn echt niet zo relevant, het is veel belangrijker of je je bericht goed kan weergeven, vind jij de scherpte en ruis hier belemerend voor 't bericht?GsJosh schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 13:18:
[...]
Het was misschien ook wel een beetje overdreven om te zeggen dat hij hier niet thuis hoort. Ik vind nogmaals, de link met het thema is wel sterk en het is leuk dat MagicTempest erover nagedacht heeft om kaarslicht te gebruiken. Ik denk dan ook wel dat als deze plaat beter uitgevoerd was dat het een heel erg mooie plaat was geweest (stukken beter dan de mijne). Het is alleen zo jammer dat de foto niet scherp is en die ruis vind ik zonde. Met een sluitertijd van 1/4e is het ook wel erg moeilijk om een scherpe foto te krijgen.
[Voor 6% gewijzigd door simon op 02-10-2006 16:24]
|>
Laten we hier niet op doorgaan, ok? Dat heeft namelijk totaal geen zin voor't topic 

[Voor 81% gewijzigd door Remy op 02-10-2006 14:03]
Pagina: 1