![]() |
Welkom bij de eenentwintigste foto-opdracht! De FG-crew is op de achtergrond al bezig met de voorbereidingen van de fotocontests, maar ondertussen kunnen we natuurlijk prima plaats bieden aan weekopdrachten teneinde mensen hun fotografische kunde te laten ontwikkelen/zien en een uitdaging te bieden: en vergeet daarbij het plezier natuurlijk niet |
Wat is de bedoeling precies? |
Foto's posten in dit topic, die gebaseerd zijn op het thema |
Thema deze week? |
Deze week is het thema HDR (zie voor een toelichting de post hieronder). |
Regels? |
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
|
Winnaars? |
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen jury Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet! ![]() De vorige weekopdrachten: Foto-opdracht week 15 - Streetlife Foto-opdracht week 16 - Contact/interactie Foto-opdracht week 17 - Actie! Foto-opdracht week 18 - closeup/macro Foto-opdracht week 19 - Landschap Foto-opdracht week 20 - Geel Foto-opdracht week 21 - Portret Foto-opdracht week 22 - Duotone Foto-opdracht week 23 - Zomerzin Foto-opdracht week 24 - Minimalisme Foto-opdracht week 25 - Detail Foto-opdracht week 26 - Geluid in beeld Foto-opdracht week 27 - Abstract Foto-opdracht week 28 - Transport Foto-opdracht week 29 - Rond Foto-opdracht week 30 - Klassiek Foto-opdracht week 31 - Leed Foto-opdracht week 32 - Nightlife Foto-opdracht week 33 - Vreugde Foto-opdracht week 34 - Fruit |
Een korte note bij deze weekopdracht aangezien waarschijnlijk niet iedereen zal weten wat "HDR" precies inhoud. HDR staat voor "High Dynamic Range". HDR (of eigenlijk tonemapping) is een techniek om met het gelimiteerde dynamische bereik van je camera / monitor / printer toch nog foto's te creëren die de indruk wekken een groot dynamisch bereik te hebben. Leesvoer over beide onderwerpen vind je (bijvoorbeeld) op dpreview, artikelen over dynamic range en tonal range.
De bedoeling van deze weekopdracht is dat je op zoek gaat naar onderwerpen die echt geschikt zijn voor deze toepassing. Je kan dan bijvoorbeeld denken aan locaties met grote licht/schaduw verschillen of landschapfoto's met een groot contrast tussen het land en de lucht. Donkere binnenlocaties die niet geheel egaal belicht zijn, enzovoort. Let wel op dat het effect al heel snel overdreven is, en daardoor de foto ronduit lelijk word. Behoed je daar dus voor!
Voor een aantal mooie voorbeelden (imho) verwijs ik jullie naar onderstaande posts op GoT, DPZ en mijn eigen weblog:
[list]• multipasser in "[Verzamel] HDR"
• jfeelders in "[Verzamel] HDR"
• http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?p=577919#577919
• http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?p=579206#579206
• http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?p=581729#581729
• http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?p=581941#581941
• http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?p=586693#586693
• http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?p=587795#587795
• http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?p=643749#643749
• http://www.kraagjes.nl/daily/2006/08/10
• http://www.kraagjes.nl/daily/2006/08/03
• http://www.kraagjes.nl/daily/2006/07/06
Ik weet dat het gevaarlijk is om mijn eigen voorkeur (en zelfs eigen foto's) in de links hierboven te verwerken, maar mijns inziens geeft dit een goede impressie van een juiste toepassing van HDR, en hoop ik daarmee deze weekopdracht alvast een draai in de goede richting te geven
HDR platen kan je op verschillende manieren maken. Je kan gebruik maken van ND-grad filters voor je lens, meerdere foto's met een andere belichting over elkaar leggen in Photoshop, of met speciale plugins als de photomatix tone mapping plugin.
Feedback over het onderwerp kan je zoals gewoonlijk in FGS feedback topic kwijt. Niet in dit topic, zodat hier de foto's goed tot hun recht kunnen komen.
Happy shooting!
De bedoeling van deze weekopdracht is dat je op zoek gaat naar onderwerpen die echt geschikt zijn voor deze toepassing. Je kan dan bijvoorbeeld denken aan locaties met grote licht/schaduw verschillen of landschapfoto's met een groot contrast tussen het land en de lucht. Donkere binnenlocaties die niet geheel egaal belicht zijn, enzovoort. Let wel op dat het effect al heel snel overdreven is, en daardoor de foto ronduit lelijk word. Behoed je daar dus voor!
Voor een aantal mooie voorbeelden (imho) verwijs ik jullie naar onderstaande posts op GoT, DPZ en mijn eigen weblog:
[list]• multipasser in "[Verzamel] HDR"
• jfeelders in "[Verzamel] HDR"
• http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?p=577919#577919
• http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?p=579206#579206
• http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?p=581729#581729
• http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?p=581941#581941
• http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?p=586693#586693
• http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?p=587795#587795
• http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?p=643749#643749
• http://www.kraagjes.nl/daily/2006/08/10
• http://www.kraagjes.nl/daily/2006/08/03
• http://www.kraagjes.nl/daily/2006/07/06
Ik weet dat het gevaarlijk is om mijn eigen voorkeur (en zelfs eigen foto's) in de links hierboven te verwerken, maar mijns inziens geeft dit een goede impressie van een juiste toepassing van HDR, en hoop ik daarmee deze weekopdracht alvast een draai in de goede richting te geven
HDR platen kan je op verschillende manieren maken. Je kan gebruik maken van ND-grad filters voor je lens, meerdere foto's met een andere belichting over elkaar leggen in Photoshop, of met speciale plugins als de photomatix tone mapping plugin.
Feedback over het onderwerp kan je zoals gewoonlijk in FGS feedback topic kwijt. Niet in dit topic, zodat hier de foto's goed tot hun recht kunnen komen.
Happy shooting!
Nog even voor de duidelijkheid, aangezien het bijna elke week vergeten wordt:
En wat Zoefff zegt: happy shooting
En wat Zoefff zegt: happy shooting

Wordt na aanpassen van de voorgrond zo. Is dat de bedoeling?

yups dat is de bedoeling, het kan nog extremer dan wat jij doet, maar ik vind je foto wel mooi zo 
weet er ook niet zoveel vanaf hoor, maar afgaande op de foto's die als voorbeeld neergezet zijn, denk ik dat het nog extremer kan
weet er ook niet zoveel vanaf hoor, maar afgaande op de foto's die als voorbeeld neergezet zijn, denk ik dat het nog extremer kan
[ Voor 40% gewijzigd door Nomad op 29-08-2006 16:09 ]
ok, nog extremer, dus... Ik ben benieuwd
[ Voor 88% gewijzigd door Falcon2107 op 29-08-2006 16:06 ]
Dit is alleen geen echte hdr plaat; je hebt hier duidelijk met photoshop het onderste gedeelte er in geplakt. Los van de rechte lijn op de horizon, is het overduidelijk omdat de 'flare' van de zon op het onderste gedeelte veel meer rood/oranje heeft dan de zon boven de lijn.Falcon2107 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 15:28:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ach, het heeft wel degelijk een groter dynamisch bereik dan wat je normaal kan vastleggen.Rowanov schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 18:58:
Dit is alleen geen echte hdr plaat;
Daarnaast is het gewoon een mooie plaat zonder halo's, extreme ruis, brandvlekken, contrast gebrek en meer van dat soort HDR / tonemapping problemen.
Voor mij een prima inzending: luchtje, licht en de zonnebloemen doen het goed.
dus wel, laat ik even uitleggen wat HDR werkelijk betekent voordat je vind dat alleen tone gemapte platen hiertussen horen.Rowanov schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 18:58:
[...]
Dit is alleen geen echte hdr plaat; je hebt hier duidelijk met photoshop het onderste gedeelte er in geplakt. Los van de rechte lijn op de horizon, is het overduidelijk omdat de 'flare' van de zon op het onderste gedeelte veel meer rood/oranje heeft dan de zon boven de lijn.
Zodra jij het delen van dynamisch bereik laat zien wat je anders niet ziet, want je monitor laat maar een beperkt deel zien, dan heb je een HDR zegmaar gecomprimeerd. Een raw file is eigenlijk een HDR bron bestand, omdat de DR veel groter is dan jouw monitor kan zien. Dus zodra je die omzet, en met trucs de onderkant daaruit op weet te halen, heb je een gecomprimeerde DR. Normaal lopen die dolen vol (dus zwart) of overbelicht, nu haal je dat op. Dus curves trucjes vallen officieel ook onder HDR, want je haalt meer uit een file qua DR dan je scherm laat zien.
Tone mapping is gewoon een techniek om die DR te 'comprimeren'.
|>
In dat geval een interpretatiefout van mijn kant, excuses daar voor. Dat laat alleen niet weg dat ik het vrij goedkoop in elkaar gezet vind en dat de 'lijn' die de twee delen van de foto scheidt erg opvallend is. Met fotosoftware zou je er zoveel meer uit kunnen halen, zonder die overduidelijke overgang, maar met behoud van de prachtige kleuren
Zijn er voor die drie foto's voor één HDR image nog bepaalde richtlijnen?
Bijvoorbeeld één goed belichte, één onderbelichte en één overbelichte. Het lijkt me wel handig om te weten, want op sommige locaties kom ik niet meer terug en als ik daar een HDR foto wil maken is het toch zonde als ik het verkeerd doe
Bijvoorbeeld één goed belichte, één onderbelichte en één overbelichte. Het lijkt me wel handig om te weten, want op sommige locaties kom ik niet meer terug en als ik daar een HDR foto wil maken is het toch zonde als ik het verkeerd doe
De meeste SLR-toestellen kennen een multi-bracketing-mogelijkheid, waardoor je met 1 (langere) druk op de knop een aantal foto's achter elkaar kan maken met verschillende belichtingstijden.Siparti schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:52:
Zijn er voor die drie foto's voor één HDR image nog bepaalde richtlijnen?
Wil je dit handmatig doen dan moet je met die + en - knopjes (met meestal een schaal van -2 tot 2) pielen en enkele foto's maken. Vergeet vooral bij handmatig niet dat een statief wel zo handig is
Op zich is dat niet de enige manier; het gaat erom dat je van 1 scene meerdere foto's kan maken waarbij elke foto een deel goed belicht. Bijv. een foto met de lucht (meestal het lichtste deel) goed belicht, eentje met de 'gewone' zaken goed belicht, en eentje met de schaduwen goed belicht .
Als je die drie foto's zou samenvoegen op zo een manier dat van al die foto's het juiste deel wordt meegenomen, heb je het dynamische bereik uitgebreid (immers, de anders overbelichte lucht en de anders onderbelichte schaduwen heb je nu zichtbaar(der) gemaakt en samengevoegd met de 'gewone' dingen).
Dit klinkt misschien simpel, maar er zijn vele algoritmes en methoden voor om dit te automatiseren en om heel mooie resultaten te krijgen. Sommie zijn realistisch, andere creeren een speciale sfeer, en weer andere doen je wanen in een 3D-spel of stripverhaal
Als Foto-opdracht vind ik het overigens wel een leuk onderwerp
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
[quote]Falcon2107 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 15:28:
[afbeelding]
[afbeelding][/quote]
denk het wel, alleen vind ik de lucht van de bovenste foto echt veul dynamischer, die zou het mooi doen bij je onderkant!
gezichtsbedrog
[afbeelding]
[afbeelding][/quote]
denk het wel, alleen vind ik de lucht van de bovenste foto echt veul dynamischer, die zou het mooi doen bij je onderkant!
gezichtsbedrog
[ Voor 2% gewijzigd door franssie op 30-08-2006 01:43 . Reden: gezichtsbedrog ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Om HDR wat duidelijker te maken en wat het precies is heb ik een NAPP tut online gezet.Rowanov schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 19:37:
In dat geval een interpretatiefout van mijn kant, excuses daar voor. Dat laat alleen niet weg dat ik het vrij goedkoop in elkaar gezet vind en dat de 'lijn' die de twee delen van de foto scheidt erg opvallend is. Met fotosoftware zou je er zoveel meer uit kunnen halen, zonder die overduidelijke overgang, maar met behoud van de prachtige kleuren
Misschien wel interessant voor mensen die niet precies weten wat het is.
Engelstalig
Ik zal eens een poging wagen:

Foto geschoten in RAW, met photomatix omgezet naar HDR + tonemapping.
Lokatie: Hassard Cheratte (Luik, België)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Het lijkt net nepqless schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 12:15:
[afbeelding]
You, me, us, together, me, us, you, we, us, you, me... DONE.
Ik dacht even dat het een screenshot uit een of ander spel was ofzo
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Ik vind hem wel erg mooi. Het enige jammere vind ik die boom of wat het ook is helemaal rechts.
Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -
Schitterend, wat is Belgie een mooi land, dat ze zoveel van die oude zooi laten staan. Het heeft zeker zijn charme.qless schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 12:15:
[afbeelding]
Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt
Kijk eens aan qless, dat is echt wel een prima plaat! In deze sfeer en in combinatie met de lucht erboven ook zeker een goede kandidaat voor HDR 
Ik mis alleen nog wel een beetje scherpte, gooi er eens een licht USM maskertje (of gewoon sharpen) in Photoshop overheen? Heb het hier zelf even gedaan, en dat geeft imho nog net even die extra 'knapperigheid' aan de foto
Ik mis alleen nog wel een beetje scherpte, gooi er eens een licht USM maskertje (of gewoon sharpen) in Photoshop overheen? Heb het hier zelf even gedaan, en dat geeft imho nog net even die extra 'knapperigheid' aan de foto
Op de full versie? Welke settings heb jij geprobeerd?Zoefff schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 13:12:
Kijk eens aan qless, dat is echt wel een prima plaat! In deze sfeer en in combinatie met de lucht erboven ook zeker een goede kandidaat voor HDR
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Zo, dan ook maar eens iets geprobeerd. Nog steeds @home, vanaf 4 september kan ik wat meer werk in de weekopdrachten steken 
Ik weet nu niet of het voldoet aan de HDR standaard. Zijn dus twee belichtingen op elkaar met een beetje photoshop om de overgang vlotter te maken
Ik weet nu niet of het voldoet aan de HDR standaard. Zijn dus twee belichtingen op elkaar met een beetje photoshop om de overgang vlotter te maken

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
hmz, die locatie is nog nooit iemand geweestqless schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 12:15:
[afbeelding]
Waarom altijd die reactie als iemand Cheratte fotografeert.. Het ziet er goed uit en het is een mooie fotolocatie! Als een professionele fotograaf een prachtige foto maakt van de Eifeltoren zeg je toch ook niet: 'Zo, je bent niet de eerste die daar een foto maakte.'. Ipv dat je gewoon iets over de foto zegtTomR schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 21:10:
[...]
hmz, die locatie is nog nooit iemand geweest
[ Voor 4% gewijzigd door Siparti op 30-08-2006 21:32 ]
Ach ja ik was niet de eerste, zal ook zeker niet de laatste zijn, maar het blijft een mooi stuk architektuur. Niet te missen voor mensen met interresse in verlaten gebouwen en/of mijnen.TomR schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 21:10:
[...]
hmz, die locatie is nog nooit iemand geweest
Als je toch in photoshop bezig bent - er zit daar ook een HDR functie in die dat wat makkelijk voor je kan doen... Maar het idee achter jouw foto is dus inderdaad HDR.TomSwinnen schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 21:03:
Zo, dan ook maar eens iets geprobeerd. Nog steeds @home, vanaf 4 september kan ik wat meer werk in de weekopdrachten steken
[afbeelding]
Verwijderd
Inderdaad. Heel makkelijk. Zie het filmpje maar hoe het gaat in PS.qless schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 09:10:
[...]
Als je toch in photoshop bezig bent - er zit daar ook een HDR functie in die dat wat makkelijk voor je kan doen... Maar het idee achter jouw foto is dus inderdaad HDR.
Verwijderd
Sorry voor de eventuele off-topic-heid van deze reactie, maar het fenomeen HDR in foto/film interesseert mij behoorlijk.
Ik schrijf film, omdat er ook voor film(restauratie) ook HDR-plugins bestaan, die redelijk snel 3D-HDR transformaties kunnen doen (3D, omdat er rekenin wordt gehouden met voorgaande, huidige, en opvolgende frames in een set). Deze plugin werk in 1-pass (dus rechstreeks toepasbaar, zonder "voorbewerking") en is geheel Open-Source verkrijgbaar.
Het blijft natuurlijk een film-plugin, waardoor hij niet in RAW ofzoiets werk, maar in kleurruimten als YUY/YV12. Overigens wordt er gewerkt aan een RGB32/RGB48 implementatie, waardoor die weer meer op foto's is toe te passen.
Zowiezo is deze plugin via AviSynth op losse frames (aka foto's dus) toe te passen, en het geeft best redelijke resultaten (klik om het te zien):
Origineel
Met HDR
Disclaimer:
Deze foto's stonden nog in mijn foto-map, en konden als voorbeeld dienen. Ze zijn niet van mij, en ook niet bedoeld als inzending voor de opdracht oid
Ik schrijf film, omdat er ook voor film(restauratie) ook HDR-plugins bestaan, die redelijk snel 3D-HDR transformaties kunnen doen (3D, omdat er rekenin wordt gehouden met voorgaande, huidige, en opvolgende frames in een set). Deze plugin werk in 1-pass (dus rechstreeks toepasbaar, zonder "voorbewerking") en is geheel Open-Source verkrijgbaar.
Het blijft natuurlijk een film-plugin, waardoor hij niet in RAW ofzoiets werk, maar in kleurruimten als YUY/YV12. Overigens wordt er gewerkt aan een RGB32/RGB48 implementatie, waardoor die weer meer op foto's is toe te passen.
Zowiezo is deze plugin via AviSynth op losse frames (aka foto's dus) toe te passen, en het geeft best redelijke resultaten (klik om het te zien):
Origineel
Met HDR
Disclaimer:
Deze foto's stonden nog in mijn foto-map, en konden als voorbeeld dienen. Ze zijn niet van mij, en ook niet bedoeld als inzending voor de opdracht oid
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2006 21:39 ]
Vind het HDR-gehalte een beetje laag eigenlijk, de foto zelf is nu ook niet zo heel spectaculair qua beeld/compositie. Wellicht een grotere HDR toepassen?TomSwinnen schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 21:03:
[afbeelding]
/algemeen
In context met deze 'eis': "we verwachten wel kwaliteit! Naast dat je foto binnen het thema moet passen, moet hij ook showcasewaardig zijn, of op zijn minst rúim testcasewaardig.". Ik krijg het idee dat de kwaliteit van de foto's an sich een beetje achterblijft: het toepassen van HDR lijkt belangrijker dan het produceren van een goede foto.
Er is geen HDR functie in Photoshop 6.0, hoor. Niet iedereen werkt met CSqless schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 09:10:
[...]
Als je toch in photoshop bezig bent - er zit daar ook een HDR functie in die dat wat makkelijk voor je kan doen... Maar het idee achter jouw foto is dus inderdaad HDR.
@LoneGunman: En ik weet dat het geen geweldige foto is, maar ik denk dat de "showcase" eis voor één keertje wel wat minder mag. Er zijn heus genoeg mensen die nog nooit HDR hebben geprobeerd en die toch ook wel willen meedoen. Anders is het een weekopdracht met 1 a 2 inzendingen, en dat is weinig boeiend.
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Tja, dan verschillen we op dit punt van meningTomSwinnen schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 09:54:
[...]
@LoneGunman: En ik weet dat het geen geweldige foto is, maar ik denk dat de "showcase" eis voor één keertje wel wat minder mag. Er zijn heus genoeg mensen die nog nooit HDR hebben geprobeerd en die toch ook wel willen meedoen. Anders is het een weekopdracht met 1 a 2 inzendingen, en dat is weinig boeiend.
Niet zo'n bijzondere maar goed. Handmatig + Photomatix tonemapping toegepast...
Scheepvaartmuseum na een flinke regenbui in de vroege ochtend.

@G_M_C: als ze niet voor de opdracht bedoelt zijn, zet ze dan ook niet zo neer, maar link ernaar. Sowieso kun je dit beter kwijt in het HDR-topic

@G_M_C: als ze niet voor de opdracht bedoelt zijn, zet ze dan ook niet zo neer, maar link ernaar. Sowieso kun je dit beter kwijt in het HDR-topic
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Die vind ik anders nogal bijzonder! Top! Puik werk
Erg mooi! Lijkt wel uit HL2 lost coastinquestos schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:25:
[afbeelding]
Verwijderd
Hele vette foto, het lijkt alleen alsof je na de resize iets teveel usm/sharpen hebt gebruikt, kan ook gewoon de foto zijn natuurlijk 
Verder zou ik erg graag een (veel) grotere versie zien. Nogmaals: vette foto!
Verder zou ik erg graag een (veel) grotere versie zien. Nogmaals: vette foto!
Het water ziet er soms inderdaad wat oversharpened uit, maar uit ervaring weet ik dat dit soms echt een bitch kan zijn. Verder puike plaat met erg mooie kleuren en kleurverloop! Het Scheepvaartmuseum springt er bovendien echt uit 
deze wil ik wel aan de muur! mooie hoek ook, eens kijken waar jij die foto van genomen hebtinquestos schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:25:
[afbeelding]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
[mierenneukmodus]
hier en daar een klein beetje halo's...
[/mierenneukmodus]
Heel vette plaat hoor, zou je hem ook in een iets hogere resolutie willen posten? Er zit zoveel detail in, dat het eigenlijk een beetje zonde is om hem op 600px te bekijken.
[ Voor 9% gewijzigd door Stiegl op 01-09-2006 08:53 ]
Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt
Vanaf de Prins Hendrik kade, en te zien aan de hoogte is hij niet vanaf de weg geschoten maar vanaf de steiger bij het Arcam gebouw naast de brug over de Nieuwe Herengracht. Iets meer naar links dan deze foto http://www.flickr.com/pho...in/set-72157594255225067/. Handig als je er om de hoek woontfranssie schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 23:24:
[...]
deze wil ik wel aan de muur! mooie hoek ook, eens kijken waar jij die foto van genomen hebt
Het is inderdaad een hele mooie foto
This footer is intentionally left blank
Dit vindt ik de mooiste HDR die ik ooit gezien heb... puik werk!inquestos schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:25:
[afbeelding]
(heb je ook een "camera-orgineel" jpg)?
Bedankt !
Ben zelf niet zo'n hele grote fan van dit soort werk, vandaar. Aangezien veel mensen dit toch wel mooi vinden, moet ik toch maar eens een keer de tijd nemen om 't uit te leggen, want even snel door photomatix halen is het niet. De USM is inderdaad wellicht iets te hevig geweest, ik heb de foto echter nu niet voorhanden, maar maandag zal ik 'm wat groter posten, en origineel erbij.
Over de Halo's: Het is allemaal handmatig, maar er zal toch altijd een overgang moeten zitten tussen licht en donker. Een harde afbakening is niet altijd mooi, Halo's ook niet, probeer er een beetje tussen in te zitten. Normaal gesproken doe ik het allemaal iets netter, hier heb ik niet al teveel tijd in willen steken
Over de Halo's: Het is allemaal handmatig, maar er zal toch altijd een overgang moeten zitten tussen licht en donker. Een harde afbakening is niet altijd mooi, Halo's ook niet, probeer er een beetje tussen in te zitten. Normaal gesproken doe ik het allemaal iets netter, hier heb ik niet al teveel tijd in willen steken
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Graag, erg graaginquestos schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 14:16:
Bedankt !Aangezien veel mensen dit toch wel mooi vinden, moet ik toch maar eens een keer de tijd nemen om 't uit te leggen, want even snel door photomatix halen is het niet.
Verwijderd
hier is mijn fototje, helaas werd de lucht ineens minder mooi toen ik op de plek aankwam, maar toch nog aardig gelukt vind ik

Hij lijkt niet helemaal scherp te zijn, misschien iets verkeerd gegaan bij het verkleinen

Hij lijkt niet helemaal scherp te zijn, misschien iets verkeerd gegaan bij het verkleinen
Ik had gister een prachtige lucht, en ik dacht even aan de weekopdracht. Jammer dat ik niet weet hoe ik HDR foto's moet maken, dacht ik. Het enige wat ik ervan wist is dat ik een aantal foto's moest maken (3) met een deel goed belicht, zodat je bij elkaar alles goed belicht hebt. Dat heb ik gedaan, maar hoe nu verder?
Als aanstichter (
) van het geheel moet ik zelf natuurlijk ook wel met een foto op de proppen komen:

Niet geheel tevreden, maar ik vrees dat ik de rest van de week geen tijd meer heb om nog een andere foto te maken. Imho wel een goede foto om HDR (in lichte mate) op toe te passen, zodat je een mooie zon, maar ook mooie wolken en strand hebt
Staat overigens ook @ kraagjes, met grotere versie

Niet geheel tevreden, maar ik vrees dat ik de rest van de week geen tijd meer heb om nog een andere foto te maken. Imho wel een goede foto om HDR (in lichte mate) op toe te passen, zodat je een mooie zon, maar ook mooie wolken en strand hebt
Mmmh, ik vind het niet slecht maar je hebt toch iets teveel met USM gespeelt. Bovendien stoor ik me aan de ruis in je lucht.Zoefff schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 13:32:
Als aanstichter () van het geheel moet ik zelf natuurlijk ook wel met een foto op de proppen komen:
[ Voor 3% gewijzigd door Josh op 02-09-2006 14:49 ]
Zo, dat valt nog niet mee moet ik zeggen... Veel x3 foto's gemaakt vandaag, maar een succesvol resultaat is nog niet gemakkelijk. Photomatix en de automatische HDR functie van Photoshop zijn het lang niet altijd met mij eens, maar deze was ik nog wel redelijk tevreden over:

Qua HDR-resultaat vond ik deze nog wat beter gelukt, maar daar is fototechnisch gezien teveel mis mee, dus die maar als linkje.

Qua HDR-resultaat vond ik deze nog wat beter gelukt, maar daar is fototechnisch gezien teveel mis mee, dus die maar als linkje.
En wat de vorige inzendingen betreft;
@Falcon2107: Mooi gedaan, en dat is inderdaad de bedoeling. Jammer inderdaad van de wat slordige blendlijn.
@qless: Deze plaats leent zich er natuurlijk goed voor! Jammer dat de lucht wat gedesatureerd is, en wat er rechts in beeld hangt is natuurlijk echt heel erg storend.
@TomSwinnen: Zeker OK, mooie kleurtjes. De huizen iets verderop hadden van mij nog wel iets lichter gemogen, maar geen idee of je dat voor elkaar krijgt.
@inquestos: Helemaal enes met de rest
@_Graphix: Mooi! Iets donkerder lucht had nog best gemogen vind ik, maar het resultaat is zo ook al mooi.
@Zoefff: Inderdaad best verscherpt, maar de kleurtjes en de vogel+vloedlijn zijn erg goed. Mooi!
@Falcon2107: Mooi gedaan, en dat is inderdaad de bedoeling. Jammer inderdaad van de wat slordige blendlijn.
@qless: Deze plaats leent zich er natuurlijk goed voor! Jammer dat de lucht wat gedesatureerd is, en wat er rechts in beeld hangt is natuurlijk echt heel erg storend.
@TomSwinnen: Zeker OK, mooie kleurtjes. De huizen iets verderop hadden van mij nog wel iets lichter gemogen, maar geen idee of je dat voor elkaar krijgt.
@inquestos: Helemaal enes met de rest
@_Graphix: Mooi! Iets donkerder lucht had nog best gemogen vind ik, maar het resultaat is zo ook al mooi.
@Zoefff: Inderdaad best verscherpt, maar de kleurtjes en de vogel+vloedlijn zijn erg goed. Mooi!
Zoefff: Ik neem aan dat die foto met auto-bracketing is gemaakt oid? Want volgens mij als je handmatig de belichting aan gaat passen, dan duurt dat veels te lang en is die meeuw allang verdwenen
Dat boeit toch niet, als je eerst een foto maakt waar de zee en de meeuw goed belicht zijn en daarna een waar de lucht goed belicht is, dan kan je die toch samenvoegen, ook al is de meeuw weg in de tweede foto, en zijn de golven en stuk verder gerold? Of begrijp ik nog steeds niks van de hier gebruikte HDR techniekenOsiris schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 15:14:
Zoefff: Ik neem aan dat die foto met auto-bracketing is gemaakt oid? Want volgens mij als je handmatig de belichting aan gaat passen, dan duurt dat veels te lang en is die meeuw allang verdwenen
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik heb maar 1 foto gemaakt, en vanuit de 16-bits RAW met photomatix een HDR (of tonemapping) plaat gemaakt. Een beetje op de luie manier, maar ik vind het wel leuk zo 
Nadeel is wel dat je al snel veel ruis krijgt, helaas. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik er op mijn (CRT) niet zo veel van zie, maar zal dat dinsdag @ work @ TFT wel even checken, vaak zie je het dan stukken beter
Nadeel is wel dat je al snel veel ruis krijgt, helaas. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik er op mijn (CRT) niet zo veel van zie, maar zal dat dinsdag @ work @ TFT wel even checken, vaak zie je het dan stukken beter

Iemand aub, dan ben ik misschien nog op tijd met inleveren, als het resultaat voldoende wordtSiparti schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 13:26:
Ik had gister een prachtige lucht, en ik dacht even aan de weekopdracht. Jammer dat ik niet weet hoe ik HDR foto's moet maken, dacht ik. Het enige wat ik ervan wist is dat ik een aantal foto's moest maken (3) met een deel goed belicht, zodat je bij elkaar alles goed belicht hebt. Dat heb ik gedaan, maar hoe nu verder?
Volgens mij staat er aan het begin van dit topic toch genoeg info om daar uit te komenSiparti schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 17:10:
[...]
Iemand aub, dan ben ik misschien nog op tijd met inleveren, als het resultaat voldoende wordt
Zoefff in "Foto-opdracht week 35 - HDR"
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Het staat allemaal in dit topic. Bekijk dit eensSiparti schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 17:10:
[...]
Iemand aub, dan ben ik misschien nog op tijd met inleveren, als het resultaat voldoende wordt
[ Voor 11% gewijzigd door Josh op 02-09-2006 20:37 ]
Hmm, ik wil niet zeiken ofzo maar:
Is dit niet meer een nabewerkings opdracht ipv een fotografie opdracht????
Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.
Gedeeltelijk Francis. Zonder goede basis wordt het nog geen goede foto, hoeveel je ook probeert na te bewerken.
Pak de goede foto's uit dit topic, qua compositie zijn ze zonder HDR ook allemaal al goed.
Pak de goede foto's uit dit topic, qua compositie zijn ze zonder HDR ook allemaal al goed.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Nee, je kunt echt niet zomaar van elke compositie een HDR variant maken. Daarvoor moet je nog steeds wel moeite steken in het onderwerp en de compositie, om HDR ook echt mooi uit te laten komen.Francis schreef op zondag 03 september 2006 @ 13:37:
Hmm, ik wil niet zeiken ofzo maar:
^^wat oxi zegt dus
Verwijderd
Hier mijn bijdrage:

Moest toch in Twello zijn en het leek me leuk om de möllen op de foto te zetten. In tegenstelling tot wat anderen hier hebben laten zien, ben ik niet voor de extremen gegaan, maar meer voor het detail in de donkere partijen. Deze foto is dus 's avonds gemaakt met sluitertijden van 2 tot 20 seconden, tussen de regenbuien door. Ik ben uiteraard benieuwd naar commentaar.

Moest toch in Twello zijn en het leek me leuk om de möllen op de foto te zetten. In tegenstelling tot wat anderen hier hebben laten zien, ben ik niet voor de extremen gegaan, maar meer voor het detail in de donkere partijen. Deze foto is dus 's avonds gemaakt met sluitertijden van 2 tot 20 seconden, tussen de regenbuien door. Ik ben uiteraard benieuwd naar commentaar.
Je ging voor detail zei je en daarin ben je helaas flink gefaalt, je foto is heel erg onscherp.Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 14:26:
Hier mijn bijdrage:
[afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Josh op 03-09-2006 18:51 ]

Zoals beschreven door Zoefff hoeft een 'HDR' foto niet uit meerdere foto's te bestaan, er zijn ook een ND filter(s) te gebruiken; En voor deze heb ik een Gradueel ND8 Soft filter gebruikt.
Het landschap is daar niet waterpas, maar de toren gelukkig wel dus de foto is niet scheef.
[ Voor 1% gewijzigd door Oxi op 04-09-2006 09:41 . Reden: Typo's ]
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Top, je laat gelijk zien wat er mogelijk is met een ND-filter, prima compo en belichting. Naar de Hema met dat ding op 75x50 en aan de muur ermee
Verwijderd
Ik wil niet al te zeurderig overkomen maar de toren staat wel degelijk ietsjes scheef, hij moet nog iets meer naar links hellen wil je hem echt waterpas hebben! Verder een mooie foto al moet ik zeggen dat de lucht er middels HDR wel dreigender uit kan komen te zien.Oxi schreef op zondag 03 september 2006 @ 20:40:
Het landschap is daar niet waterpas, maar de toren gelukkig wel dus de foto is niet scheef.
Zou je misschien nog een hogere resolutie van deze superplaat kunnen posten?inquestos schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:25:
[afbeelding]
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
met ^^NoUser schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 23:45:
[...]
Zou je misschien nog een hogere resolutie van deze superplaat kunnen posten?
Eigenlijk mogen we posten in een weekopdracht topic maar.... (Mod: 1 keertje dan..)
Wat is dit toch een heftig mooie foto. In het groot is het nog mooier dan de kleine.
Pagina: 1
Let op:
Vijf opmerkingen voordat je een reactie plaatst:
Vijf opmerkingen voordat je een reactie plaatst:
- Geen archieffoto's! Waarbij een foto (dus) als archieffoto word bestempeld als hij gemaakt is vóór de startdatum van de huidige weekopdracht.
- Wees kritisch op jezelf! Zorg dat je foto's "showcasewaardig" zijn; bij twijfel gewoon niet posten...
- Opmerkingen over het huidige onderwerp? Top! Maar dan wel in het FGS feedback topic.
- Foto's inzenden kan t/m zondag 23:59 uur van de huidige week. Foto's geplaatst ná die tijd zijn dus gewoon te laat.
- Bericht verdwenen? Dan zal dat vast met 1 van de bovenstaande opmerkingen te maken hebben...