Misschien wat laat, maar toch nog even wat reacties van mijn kant. Heb er eerder geen tijd voor gehad omdat ik op de ski's van een berg aan het
* Zoefff -en was
djengizz schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 10:25:
[...]
Ik vind eigenlijk de laatste tijd dat show- en testcases erg door elkaar aan het lopen zijn. Dit vind ik vooral jammer voor degene die echt showcase waardig materiaal posten.
Regelmatig zie ik showcases die dat imo niet zijn, ook niet als ik ze naast de criteria leg die in de FAQ staan. Soms zelfs [show- / testcase]

in de topictitel.
Moet ik dan elke keer weer een topic report aanmaken als ik het niet eens ben met de keuze test of show? Topic report is voor mij een middel als het echt fout dreigt te gaan (lees flame, rant, troll, etc.) en gebruik ik liever niet om mijn mening te ventileren aangezien ik discussie over de foto's belangrijk vind en ik dit niet op een onzichtbaar niveau wil voeren.
Ook het argument om dan 'normaal' te reageren snap ik wel maar ik reageer nu eenmaal anders op een testcase dan op een showcase. Een showcase is iemands beste werk en in een testcase zit nog werk. Voor ieder type case is dus een andere reactie op zijn plaatst en dit maakt die twee-deling juist belangrijk
Showcase waardig is natuurlijk altijd subjectief maar ik ben van mening dat er best wat meer gemoddereerd mag worden op dit gebied.
Nofi naar de mods en ik begrijp dat dit een gevoelig punt is maar ik ben toch benieuwd hoe andere hier over denken, vandaar deze post.
Zie ook mijn reactie verderop in deze post (ik werk even van beneden naar boven

), het is soms inderdaad lastig om tot een subjectief oordeel te komen. Toch heb ik niet het idee dat er enorm veel showcases (die eigenlijk testcases moeten zijn) door het net glippen.
Het is in ieder geval wel goed om gewoon normaal te reageren, of om anders een TR te zetten. Je kan in een reactie natuurlijk wel
erbij vermelden dat je het meer een testcase vind, maar dat moet niet het hoofdonderwerp van je reactie worden.
Misschien komt mijn gevoel ook wel voort uit het feit dat sommige showcases naar mijn idee niet de aandacht krijgen die ze verdienen en ik zou bijna willen dat 'echte' showcases niet zo snel wegzakken in de topic lijsten. Ik begrijp dat dit technisch niet haalbaar is maar misschien zou FG favourites (of iets dergelijks) hier een goeie plek voor zijn?
Er valt voor heel veel dingen een technische oplossing te verzinnen, maar dat moet natuurlijk ook wel nuttig zijn. Er kan bijvoorbeeld een extra topictype gemaakt worden dat onder de stickies hangt, maar boven de normale topics. Een goede showcase kan je daar bijvoorbeeld een week of 2 inzetten, als "beloning" en om hem onder de aandacht te brengen. Sowieso zijn de FG favourites een goede plek, maar er worden helaas maar weinig TR's met die suggestie gezet. Het zou leuk zijn als jullie wat vaker goede showcases kunnen aandragen voor de favourites, het is namelijk een beetje raar als alleen de moderators topics toevoegen, dan krijg je imho geen doorsnee beeld van de beste showcases. Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik de laatste tijd toevallig weer wat meer suggesties via de TR zie, een goede ontwikkeling
RobertJ schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 01:14:
De laatste tijd begint het ook een trend te worden dat je in de FGS topics users hebt die eigenlijk er nooit komen ofzo, en dan plotseling ook de noodzaak zien om feedback te geven. Op zich, hartstikke fijn, hoe meer zielen hoe meer vreugde. Alleen vaak zijn het juist die users die commentaren geven die echt nergens op slaan, of inhoudelijk echt niets toevoegen.
Het valt mij inderdaad wel eens op dat er mensen reageren op foto's die ze gewoon mooi vinden, en verder vrijwel nooit in FG komen. Daar is imho niets mis mee, zolang het commentaar natuurlijk wel normaal blijft. Is het echt compleet nutteloos of bijvoorbeeld beledigend, dan wordt dat natuurlijk gewoon gemodereerd.
Ik vind het juist leuk dat er af en toe ook "niet-technisch" commentaar op foto's komt, waarbij mensen gewoon simpel duidelijk maken welk gevoel een foto bij ze oproept. Iets waar sommige FG-bezoekers zelfs nog wel wat van kunnen leren, ik krijg soms het idee dat er té technisch naar een foto gekeken wordt, en dat kan jammer zijn.
Over het algemeen vind ik de showcases wel degelijk van een redelijk niveau, de occasional user daargelaten die geen enkele FAQ doorneemt en maar gewoon zijn 3000x2000pixels foto's neerplempt. Echter dit fenomeen zie je wel meer in de solo show/testcasetopics, omdat daar schijnbaar de drempel om te posten vrij laag ligt. Vraag is dan, hoe maak je duidelijker aan de user dat er iets meer niveau gewenst is? Waarschuwingen kun je immers al vinden boven en onderaan het topic. Dus er lijkt geen andere weg dan het eindelijk modden en TR'en om zo de onwetende users op te voeden.
Dit is ook niet een fenomeen wat zich alleen in FG uit, maar ook op de rest van het forum zijn de topics en/of de posts soms onder de maat. Maarja, dat hou je toch wel denk ik?
Zoals ik waarschijnlijk ook al wel eerder heb geschreven blijft het natuurlijk erg lastig om objectief te bepalen of iets show- of testcase waardig is. Zéker voor degene die de foto's plaatst kan ik me voorstellen dat je ze showcasewaardiger vind dan wij. We proberen met behulp van richtlijnen en voorbeeldfoto's in de FGS-policy duidelijk te maken wat we van een showcase(foto) verwachten, veel meer kunnen we niet doen. Niet showcasewaardige foto's worden dan ook regelmatig verplaatst naar het testcasetopic, en showcases worden gerenamed naar testcases. We proberen hierbij (samen) tot een zo objectief mogelijk oordeel te komen.
Je kan altijd een TR op een topic plaatsen als je de foto's niet showcasewaardig vindt, feedback waarderen we natuurlijk altijd. We zullen hier ook altijd wat mee doen, maar dat betekend natuurlijk niet automatisch dat we ook actie zullen ondernemen. Er kan bijvoorbeeld ook besloten worden om de foto's toch als showcasewaardig te bestempelen, enz. Dat betekent natuurlijk niet dat je TR overbodig is geweest
MBV schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 18:04:
Kan er duidelijker in de FAQ worden gezet hoe foto's klaar voor test/showcase gemaakt moeten worden? Lijkt mij iets wat het best op zijn plaats is in de FGS FAQ. Inclusief hoe foto's linkjes moeten worden naar full-screen foto's.
We gaan ook uit van een klein beetje eigen initiatief van mensen, op een gegeven moment is het ook niet leuk om alles voor te moeten kauwen. Er staat in de algemene UBB/RML-FAQ bijvoorbeeld heel duidelijk beschreven hoe je een plaatje + link moet maken (en dat is zelfs nog een stukje duidelijker in de nieuwe versie die samen met 1.9.4 online wordt gezet). Wat zou jij nog meer onder "klaarmaken" verstaan? Resizen van foto's?
Misschien is het toch verstandig om in de FGS-FAQ te zetten hoe je linkt, maar eigenlijk vind ik het dus overbodig. Het is wél een goed idee om mensen te wijzen op de "Check images" knop, om eerlijk te zijn dacht ik dat ik dit er al in had opgenomen - dat blijkt dus niet zo te zijn.
Ook zou daarbij moeten staan dat je op 'check images' moet klikken. In solo show/testcase topics enzo wordt je anders erg moe van het verspringen van de pagina. Kan dat trouwens niet automatisch gedaan worden door React, grootte van het plaatje invullen?
Het gebeurt niet automatisch omdat er dan problemen kunnen ontstaan bij mensen die javascript uit hebben staan, of bij timeouts van niet bestaande, danwel traag ladende, foto's. Zie daarvoor ook
[rml][ feat] Afbeeldingen clientside op hoogte & breedte checken[/rml]