[FG FAQ] Verduidelijking gewenst Show/Testcase richtlijnen

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Misschien dat dit probleem al langer heerst, en dat het mij nu pas opvalt, maar waar het hier om gaat is dat er verschillende opvattingen zijn aangaande de samenhang die verwacht wordt van een showcase, danwel een testcase.

De FAQ zegt hier niets over, en ik ga er zelf dan maar vanuit dat de enige samenhang die verwacht wordt is dat de foto's on-topic zijn. [showcase] Evenement Blah Blah? Dan verwacht ik foto's van evenement Blah Blah. Verschillende stijlen, verschillende nabewerkingen (if any) en verschillende composities moeten dan gewoon kunnen.

Echter, er zijn een aantal users die meer samenhang verwachten. Waar het vandaan komt weet ik niet, maar blijkbaar geldt "showcase == serie" en daar zit impliciet aan vast dat "serie" betekent dat het wèl eenduidig moet zijn.

Voorbeelden:

[rml][ showcase] Mensen revisited[/rml] waar het commentaar voorbij komt dat de foto's niet bij elkaar passen. Nou, zijn allemaal people shots, en ze zijn allemaal met nieuwe blik bekeken en bewerkt. Wat mij betreft dus dik in orde, maar niet iedereen heeft dezelfde verwachting. [rml][ showcase] Scheveningen - beeld, strand, en vuurtorens[/rml] waar de teleurstelling uitgesproken wordt dat het geen echte serie is. Foto's gemaakt op/rond het Scheveningse strand. Showcase is gewoon on-topic, lijkt me opnieuw vrij duidelijk. [rml][ Testcase] Museum van Praag en omgeving[/rml] waar een enkele net-niet zwart/wit foto ook meteen het "hoort niet echt bij de serie" predikaat krijgt. Ook weer: allemaal on-topic, maar niet iedereen die hetzelfde verwachtingspatroon heeft. [rml][ showcase] Dubbele modelshoot met viervoeters Rena en Quinn[/rml] (yep, mijn eigen werk) waarbij ook weer impliciet een samenhangende serie verwacht wordt. Erhh, het zijn toch allemaal foto's van die 2 raskatten, maar "het is niet echt een serie" :? :? Ja, en dus??

Mij maakt het verder niet zo heel veel uit. Als het inderdaad de bedoelling is dat er sprake moet zijn van een strikte samenhang en strikt eenduidige stijl vind ik dat ook best. In dat geval zou ik mijn idee van Show/testcase moeten bijstellen.

Een beetje extra duidelijkheid in de FAQ zou daarom wel op prijs gesteld worden. Het mag duidelijk zijn dat ik zelf graag zie dat het enige dat telt is dat de een show/testcase een duidelijk omschreven onderwerp moet hebben en dat de foto's binnen dat onderwerp moeten vallen, dus gewoon on-topic moeten zijn. Verder moet alles kunnen wat mij betreft.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Verduidelijking gewenst, hmm :).
dat ik zelf graag zie dat het enige dat telt is dat de een show/testcase een duidelijk omschreven onderwerp moet hebben
Waarom eigenlijk? Een tijdje geleden heeft Pelle een "[showcase] assorted pics" gemaakt, die zeer goed ontvangen is: een samenvatting van allerhande pics (deze). Maar wel een prima en uitgebreide showcase :) Waarom die drang naar samenhang als een showcase ook iets kan zijn van, dit heb ik de afgelopen maand of tijd geschoten, deze foto's ben ik trots op! Een soort mini-portfolio van recent werk, zogezegd.
Een beetje extra duidelijkheid in de FAQ zou daarom wel op prijs gesteld worden.
Showcase = een set van je werk waar je trots op bent, en graag wil laten zien. Testcase = een set van je werk waarvan je denkt dat het publiek het best zal waarderen, maar waar je graag wat feedback op wil hebben.

Als je maar genoeg 'kwaliteit' kan leveren als fotograaf hoeft een showcase heus niet zo samenhangend te zijn dat er 1 vast onderwerp is: dat is veel te moeilijk gedoe mbt regeltjes en alles strak in hokjes houden. Het is aan de fotograaf zelf om een samenhangende serie in een showcase af te leveren, of juist een showcase met foto's die prima op zichzelf staan, en dus 'solo' nog beter zijn: maar wel in 1 showcase te plaatsen zijn juist door die kwaliteit per stuk :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Remy schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 16:22:
Verduidelijking gewenst, hmm :).
[...]
Waarom eigenlijk? Een tijdje geleden heeft Pelle een "[showcase] assorted pics" gemaakt, die zeer goed ontvangen is: een samenvatting van allerhande pics (deze). Maar wel een prima en uitgebreide showcase :) Waarom die drang naar samenhang als een showcase ook iets kan zijn van, dit heb ik de afgelopen maand of tijd geschoten, deze foto's ben ik trots op! Een soort mini-portfolio van recent werk, zogezegd.
"Assorted pics" is anders ook heel duidelijk. Je weet bij die titel precies wat je kan verwachten, namelijk een willekeurige verzameling. Met "duidelijk omschreven" bedoel ik niet "tot in den treure gespecificeerd", dat is de draai die jij eraan geeft. Sorry voor de onduidelijkheid.
[...]
Showcase = een set van je werk waar je trots op bent, en graag wil laten zien. Testcase = een set van je werk waarvan je denkt dat het publiek het best zal waarderen, maar waar je graag wat feedback op wil hebben.

Als je maar genoeg 'kwaliteit' kan leveren als fotograaf hoeft een showcase heus niet zo samenhangend te zijn dat er 1 vast onderwerp is: dat is veel te moeilijk gedoe mbt regeltjes en alles strak in hokjes houden. Het is aan de fotograaf zelf om een samenhangende serie in een showcase af te leveren, of juist een showcase met foto's die prima op zichzelf staan, en dus 'solo' nog beter zijn: maar wel in 1 showcase te plaatsen zijn juist door die kwaliteit per stuk :)
Hier ben ik het 100% mee eens. En omdat ik het dus ook zo zie ergerde ik me (mild) aan users die in show/testcase XX beginnen over het geen-geheel-vormen van een verzameling foto's. Een policy verduidelijking kan dan verdere verwarring voorkomen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Over titels: eens, die moeten (net als op de rest van GoT) gewoon duidelijk zijn over de inhoud :)
Een policy verduidelijking kan dan verdere verwarring voorkomen.
Dat gaat dan ook zeker goedkomen, kan ik je verzekeren :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:25

Zoefff

❤ 

Het is wel stomtoevallig dat je hier nu over begint, omdat we nét een nieuwe show- en testcasepolicy hebben klaarliggen, waar het 1 en ander is bijgeschaafd en verduidelijkt. Daarin staat (nu) onder andere het volgende:
Een showcase is een serie foto's van een bepaald evenement, onderwerp, model, etc. die écht goed gelukt zijn. Ze moeten dus kwalitatief goed zijn, en bovendien ook als serie goed op elkaar aansluiten.

Wat we met "serie" bedoelen is vrij ruim te zien. De beste uitleg is dat de titel van de showcase de inhoud (serie foto's) moet dekken. Verder is het aan de fotograaf of hij binnen een serie consistent gebruik maakt van stijlmiddelen als compositie / kleurgebruik / nabewerking, of dit per foto varieert.
Het idee dat mensen bij een serie een reeks foto's verwachten die allemaal naadloos op elkaar aansluiten qua kleur en sfeer begrijp ik wel, vaak versterkt dat een showcase ook wel. Een beter woord voor iets dergelijks zou misschien wel een "reportage" zijn.

We willen mensen echter óók de gelegenheid geven om "gewoon" hun werk te showen, zoals in de vuurtoren-case, museum-in-praag-case, of mijn mensen-revisited-case. Mits de titel de lading dekt, wat bij de drie voorbeelden dus prima het geval is.

Zolang dit het geval is, laten we het aan de user zelf over of hij 1 en dezelfde stijl gebruikt of niet. Als iemand een enkele zwart-wit foto in een serie kleurenfoto's afbreuk vind doen aan de rest, dan mag hij dat (mits onderbouwd natuurlijk) van mij gewoon zeggen. Het is aan de TS of hij zich daar vervolgens iets van aantrekt.

Ik ben persoonlijk wel van mening dat de presentatie van je foto('s) óók bij het slagen, danwel mislukken, van een foto / showcase hoort. Op tentoonstellingen worden foto's ook bewust op een bepaalde manier gerangschikt en voorzien van een eventueel canvas / lijst.

[ Voor 11% gewijzigd door Zoefff op 11-01-2006 17:16 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
* JumpStart weet zelf ook hoe lastig het is om goeie FAQs te schrijven...

Niet alleen je eigen interpretatie van de zinnen goed doordenken, maar ook alle mogelijke alternatieve interpretaties die je maar kan bedenken. Hoe dan ook, opzet is goed, ik zou alleen nog wat korter houden:

... 4 revisies later... :X
Een showcase is een serie van foto's die ècht goed gelukt zijn. Met "serie" bedoelen we in dit geval dat de titel van de showcase de inhoud (serie foto's) moet dekken. Verder ben je vrij om een strak samenhangend geheel te presenteren of juist sterk te varieren met stijlmiddelen als compositie, kleurgebruik en nabewerking.

[ Voor 4% gewijzigd door JumpStart op 11-01-2006 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
[17:44] Geert: wat vind je van mijn 4 regelig compact geval ?
[17:44] Zoefff: ik vind het nét ff te compact
[17:45] Zoefff: de voorbeelden van evenement, onderwerp, model wil ik er toch graag inhouden
[17:45] Geert: hallo, dat MOET ook in een policy
[17:45] Geert: en hoe dan met iemand die, pelle style, gewoon een verzameling van recente foto's wil posten ?
[17:45] Zoefff: die valt onder de "etc."
Een showcase is een serie van foto's die ècht goed gelukt zijn. Met "serie" bedoelen we in dit geval dat de titel van de showcase de inhoud (serie foto's) moet dekken. Denk hierbij aan iets als een specifiek evenement, een specifiek onderwerp, maar bijvoorbeeld ook iets als verzameld werk. Verder ben je vrij om een strak samenhangend geheel te presenteren of juist sterk te varieren met stijlmiddelen als compositie, kleurgebruik en nabewerking.

[ Voor 4% gewijzigd door JumpStart op 11-01-2006 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik denk dat het inderdaad verstandig is om de mogelijkheid open te laten voor het creatievere werk. Sommigen cases zijn niet zozeer gebaseerd op de eenheid van een onderwerp (wat er voor de lens staat), maar op basis van vorm e.d. Het staat er nu wel, maar niet heel expliciet:
Een showcase is een serie van foto's die ècht goed gelukt zijn. Met "serie" bedoelen we in dit geval dat de titel van de showcase de inhoud (serie foto's) moet dekken. Denk hierbij aan iets als een specifiek evenement, een specifiek onderwerp, maar bijvoorbeeld ook iets als verzameld werk. Verder ben je vrij om een strak samenhangend geheel te presenteren of juist sterk te varieren met stijlmiddelen als compositie, kleurgebruik, nabewerking of zelfs het onderwerp, zolang de titel de lading maar dekt.
Het stond er in feite al impliciet, maar ik denk dat het verstandig is om het explicieter te maken. Zo worden misverstanden voorkomen :)

De titel moet de lading dekken, punt. In feite dwing je daarmee een "onderwerp" af, maar dat hoeft geen materieel onderwerp te zijn :) Veel moeilijker dan dat moet je het denk ik niet maken :) De foto's moeten op de een of andere manier bij elkaar passen, en hoe dat is: dat is aan de poster om te beslissen. Uiteraard zul je dan nog wel eens een lolbroek krijgen met "Plaatjes van Zoefff", maar daar staat snel genoeg een slot op :)

[ Voor 18% gewijzigd door neographikal op 11-01-2006 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:25

Zoefff

❤ 

Ik begrijp je punt om het er nóg duidelijker in te zetten, maar op een gegeven moment vind ik ook dat er een grens is. Het staat er nu duidelijk in dat de titel de lading moet dekken, iemand die de policy leest met de bedoeling het ook op te slaan (dus niet "het ene oor in, het andere oor uit"), leest het echt wel, en zal het ook begrijpen. Bovendien is het een GoT-wide regel (en common sense) dat de inhoud op de titel moet aansluiten. Om het dan nog voor een 3e keer in de policy te zetten gaat me wat ver :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Aangezien het hier om een specifiek een Fotografie-gerelateerd onderwerp gaat, en input van juist de users daar gewenst is...
move > FG :)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
De nieuwe versie is duidelijker, maar (helaas) nog steeds ambivalent.
Showcases
Algemeen

Een showcase is een serie foto's van een bepaald evenement, onderwerp, model, etc. die écht goed gelukt zijn. Ze moeten dus kwalitatief goed zijn, en bovendien ook als serie goed op elkaar aansluiten.

Wat we met "serie" bedoelen is vrij ruim te zien. De beste uitleg is dat de titel van de showcase de inhoud (serie foto's) moet dekken. Verder is het aan de fotograaf of hij binnen een serie consistent gebruik maakt van stijlmiddelen als compositie / kleurgebruik / nabewerking, of dit per foto varieert.
Dat het "Als serie goed op elkaar aan moet sluiten" impliceert weer de samenhang, of is in ieder geval zo op te vatten/uit te leggen door iemand die grote samenhang wil zien.

In de volgende alinea wordt dat effectief ontkracht door te stellen dat het enkel "on topic" dient te zijn. Dit soort inconsistente verwoordingen horen in een FAQ/Policy niet thuis, die moet zo duidelijk mogelijk zijn. Nog even verder schaven dus. De 2e alinea is wat mij betreft dik in orde.

Pagina: 1