![]() |
Welkom bij de zevende foto-opdracht van de HG Fotografie in zn nieuwe jasje ![]() ![]() |
Wat is de bedoeling precies? |
Foto's posten in dit topic, die gebaseerd zijn op het thema ![]() ![]() |
Thema deze week? |
Deze week is het thema Portret |
Regels? |
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
|
Winnaars? |
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen jury ![]() ![]() Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet! ![]() De vorige weekopdrachten: Foto-opdracht week 15 - Streetlife Foto-opdracht week 16 - Contact/interactie Foto-opdracht week 17 - Actie! Foto-opdracht week 18 - closeup/macro Foto-opdracht week 19 - Landschap Foto-opdracht week 20 - Geel Opmerkingen, vragen en suggesties hierover kan je kwijt in FGS feedback topic evenals ideëen voor thema's voor toekomstige weekopdrachten, dit topic is puur voor de foto's zelf plus de commentaren bedoeld ![]() |
en dan baal je als je gister de hele dag kinder portretten hebt geschote 

Anoniem: 53805
Mijn kick-off voor deze week...
[knip]
Genomen met Nikon D70... Tikkie nabewerkt in PS.
Punten van eigen kritiek:
- Kadrering is niet ideaal kwa hoofdruimte... maar hij wilde nou niet echt stilzitten :-)
- Een tikkie meer DOF (zie oor) zou ook wel hebben gemogen.
- Misschien moet de sleuteldriehoek net iets kleiner.
[knip]
Genomen met Nikon D70... Tikkie nabewerkt in PS.
- Kadrering is niet ideaal kwa hoofdruimte... maar hij wilde nou niet echt stilzitten :-)
[Voor 62% gewijzigd door Grrrrrene op 27-05-2006 13:48]
Helemaal eensAnoniem: 53805 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 14:51:

Maar waarom was je dan niet door gegaan totdat je een gewenst resultaat had? Ikzelf zou niet gestopt zijn totdat ik tevreden was

Ik ben hiervoor eigenlijk al te lang bezig geweest... Dit was uiteindelijk de beste van allemaal.
Misschien moet ik mijn kleine volgende keer een biertje geven ipv yogi met kleurstoffen :-)
Misschien moet ik mijn kleine volgende keer een biertje geven ipv yogi met kleurstoffen :-)
Kun je misschien uitleggen wat je daar mee bedoeld?Anoniem: 53805 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 14:51:
Verder is het jammer dat de rechterkant van het gezicht (vooral het oog) wat donker is. Misschienis dat nog optelossen met de dodge en burn tool.
Puur theoretisch is het bij portret fotografie (volgens mijn fotografie leraar tenminste en vele boeken) de bedoeling dat een kant van een gezicht juist donkerder moet zijn. Op de donker wang hoort een driehoekje licht te vallen. Dit onder andere om de structuur van de huid vast te leggen door het strijklicht op die wang. Zie:
http://img90.imageshack.us/img90/6669/sleutel7ot.jpg
Zoiets dus... dus de mijne is eigenlijk iets te groot.
Maar het is natuurlijk wat je zelf mooi vind ! Smaken verschillen nou eenmaal.
Ikzelf hou niet van 'vlak' uitgelichte gezichten en maak dus meestal gebruik van deze methode.
Ik vind het wel iets van karakter geven.
http://img90.imageshack.us/img90/6669/sleutel7ot.jpg
Zoiets dus... dus de mijne is eigenlijk iets te groot.
Maar het is natuurlijk wat je zelf mooi vind ! Smaken verschillen nou eenmaal.
Ikzelf hou niet van 'vlak' uitgelichte gezichten en maak dus meestal gebruik van deze methode.
Ik vind het wel iets van karakter geven.
[Voor 36% gewijzigd door Grrrrrene op 27-05-2006 13:49]
Aantal offtopic-reacties verwijderd, discussie kan voortgezet worden in FGS feedback topic. Ook de foto van Buism01 verwijderd, aangezien het een archieffoto is 

Anoniem: 176588
??? Nu ben je me helemaal kwijt hoor...die foto heb ik gisteren gemaakt!!! (mijn date_time staat een dag te vroeg, aangezien de camera net nieuw is.) Daarbij is mijn account net gisteren aangelegd.Zoefff schreef op maandag 22 mei 2006 @ 23:49:
Aantal offtopic-reacties verwijderd, discussie kan voortgezet worden in FGS feedback topic. Ook de foto van Buism01 verwijderd, aangezien het een archieffoto is
Als je het niet eens bent met mijn commentaar over "show case" zeg het dan; volg dan ook je eigen regels over de discussie verder vervolgen in het daarvoor aangelegde topic! Net zoals Niko70 en ik hebben gedaan. Dus, die off-topic posts verwijderen is werkelijk geen probleem, maar verwijderen niet mijn foto met als lulsmoes dat het een archief foto is!

-knip-
[Voor 54% gewijzigd door Zoefff op 23-05-2006 01:22]
Je zegt zelf dat je de foto gisteren, zondag dus, gemaakt hebt? Dat maakt het dus een archief-foto. Nog even voor de allerlaaste keer: Het is de bedoeling dat je de weekopdracht ziet, en dán een foto gaat maken voor de weekopdracht. In die volgorde, en niet anders. Het is dus niet de bedoeling dat je de weekopdracht ziet, en vervolgens een foto gaat zoeken die daar bij past. Waarbij het me niet uitmaakt of dit een jaar, dag of 2 seconden geleden was. Het is dus zeker geen "lulsmoes" (dat kan je ook wel vriendelijker verwoorden), je hebt zelf de bedoeling van dit topic nog niet helemaal goed begrepen.
Wat betreft mijn "eigen" offtopic-discussie regels volgen, ik zet het er natuurlijk alleen maar neer om aan te geven waar die posts gebleven zijn. Als ik zomaar berichten ga verwijderen zonder verder bericht liggen er binnen de kortste keren bakken mail in m'n mailbox.
Wat betreft mijn "eigen" offtopic-discussie regels volgen, ik zet het er natuurlijk alleen maar neer om aan te geven waar die posts gebleven zijn. Als ik zomaar berichten ga verwijderen zonder verder bericht liggen er binnen de kortste keren bakken mail in m'n mailbox.
[Voor 33% gewijzigd door Zoefff op 23-05-2006 01:21]
Anoniem: 176588
Point taken, je hebt gelijk en ik heb het niet!
Excuus..ik moet beter lezen en niet direct vooraan staan met mijn grote bek!
over allerlaatste keer gesproken....wil je een schatting van mij kant.....ik denk het niet
Excuus..ik moet beter lezen en niet direct vooraan staan met mijn grote bek!

over allerlaatste keer gesproken....wil je een schatting van mij kant.....ik denk het niet

[Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 176588 op 23-05-2006 01:59]
Ik las de Topic gister. Hier mijn bijdrage.
Heb de foto gemaakt vanochtend op school. Hebben op school een moie fotostudio
en een mooi meisje
Gemaakt met Nikon D70s met kitlens.
Met Photoshop beetje lopen spelen met vaag maken en kleurbalans. Heb bewust het gebied om haar ogen beetje laten vervagen om extra aandacht te brengen op haar ogen.

en een mooi meisje

Met Photoshop beetje lopen spelen met vaag maken en kleurbalans. Heb bewust het gebied om haar ogen beetje laten vervagen om extra aandacht te brengen op haar ogen.

Mooi portret, mooie pose en een mooi model.crijn schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 12:37:
[afbeelding]
Ik weet alleen niet precies wat je gedaan hebt qua 'vervagen' maar ik vind het er erg onnatuurlijk uitzien. Nu zijn bijvoorbeeld de lippen scherp, het dieper liggende gedeelte tussen lippen en neus weer onscherp en de nog dieper liggende ogen weer scherp: da kan nie. Er lijkt tevens een klein beetje veel geel in de foto te zitten maar de monitor waar ik nu achter zit is superbrak dus het kan ook best prima in orde zijn
Ben nu eigenlijk wel benieuwd naar een versie zonder al die blur.

lees je bijbel en bid elke dag. dat je groeien mag ;-)
canon EOS 350D + EOS 1Dmk2 + 70-200 f2.8L usm + 50 f1.4 + 24-70 2.8L usm+ 430EX
opdat je net zo grauw en donker als deze jongedame mag worden? ofwel ik vind de foto te donker en te grauw. heb je dat met reden gedaan en zo ja, wat is die reden?mcklin schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 14:39:
lees je bijbel en bid elke dag.
wat betreft de foto van crijn ben ik het met gangis eens, de scherpte/onscherpte is een beetje vreemd en onnatuurlijk. waarom heb je voor deze bewerking gekozen, en vind je hem geslaagd? persoonlijk denk ik dat er met wat betere post-processing veel meer uit deze foto te halen is.
de foto van robinsas vind ik niet showcase waardig. zelf maakte hij al een aantal punten van kritiek en die zijn zeker terecht. zo terecht dat deze foto hier niet thuis hoort.
kan er niet wat strenger gemodereerd worden in dit topic (en de andere weekopdrachten)? eerlijk gezegd vind ik alle drie de foto's niet showcase waardig (waarbij de laatste twee dat met wat betere post-processing wellicht wel kunnen worden).
[Voor 9% gewijzigd door lateef op 24-05-2006 15:12]
Ik ben een absolute leek qua fotografie, ik kom hier vaak kijken naar de mooie plaatjes
Maar ik vind de foto van mcklin hierboven in tegenstelling tot Lateef wel heel knap. Ze heeft zoiets mysterieus. Haar zwarte jas/blouse/whatever vind ik totaal niet storen. Ik vind het een heel leuke prent om naar te kijken.

BOE
crijn: ik vind je foto wel mooi als je de onscherpte bewerking weg zou halen, kleur en blik zijn iig de beste uit deze opdracht (tot nu toe dan)
deze foto lijkt het ,meest te voldoen aan een portret, de andere foto;s zijn niet eens de moeite waard.
foto mcklin is onscherp en of bewogen
foto robinsas is gewoon een standaard kiekje van een trotse ouder
deze foto lijkt het ,meest te voldoen aan een portret, de andere foto;s zijn niet eens de moeite waard.
foto mcklin is onscherp en of bewogen
foto robinsas is gewoon een standaard kiekje van een trotse ouder
[Voor 18% gewijzigd door nachtnet op 24-05-2006 15:33]
Anoniem: 111610
Misschien ben ik de enige maar ik vind deze foto juist wel mooi. Het voldoet misschien niet heel erg aan het woord 'portret' maar er zit wel de meeste diepgang in. En onscherp?? Volgens mij is het gezicht gewoon prima scherp.nachtnet schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 15:31:foto mcklin is onscherp en of bewogen
Je kan zeggen wat je wil de foto had idd wat kunnen worden; toch zitten er aan deze foto wat min puntjes. Als eerste is hij aan de rechterkant iets te ver gecropped, ten tweede zit er links onder iets wazigs wat erg afleid. En die haren... ik ben van mening dat de vrouw die hier gefotografeerd is, de foto zelf geen eens mooi zal vinden...Anoniem: 111610 schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 15:58:
[...]
Misschien ben ik de enige maar ik vind deze foto juist wel mooi. Het voldoet misschien niet heel erg aan het woord 'portret' maar er zit wel de meeste diepgang in. En onscherp?? Volgens mij is het gezicht gewoon prima scherp.
Niet onaardig, maar het is eigenlijk een snelle voyeur/city-shot. Bij 'n portret denk ik toch aan iets meer interactie tussen persoon en camera; ik zie hier te weinig van haar. Das opzich jammer, want 't is een mooie vrouw
Dus misschien maak je je er iets te gemakkelijk vanaf

Dus misschien maak je je er iets te gemakkelijk vanaf

[Voor 54% gewijzigd door Silent Thunder op 24-05-2006 18:07]
Jammer dat de foto zo word afgekraakt zeg. Want ik vind het wel degelijk een mooie foto, dat haar wat opvliegt vind ik juist nog wel wat toevoegen.
An sich vind ik de foto wel mooi, de foto is imho alleen te smooth om b/w te rechtvaardigen. ik verwacht in een zwartwitfoto veel details te zien die je in kleur zouden zijn ontgaan.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Pronken met andermans veren (portret van een merel)
Karel jr, onze eigen merel - nou ja, de tuin is eigenlijk van hem - nam na het voeren van de jongen gisteren in het avondzonnetje even de tijd om zijn profiel te laten bewonderen:
[knip]
EXIF: 350D, EF70-300DO@300mm, 1/1250 sec, F/5.6, iso400
por·tret (het ~, ~ten)
1 afbeelding van het gezicht van een persoon => beeltenis, konterfeitsel
por·tret·fo·to (de ~)
1 foto met daarop de afbeelding van een persoon
Karel jr, onze eigen merel - nou ja, de tuin is eigenlijk van hem - nam na het voeren van de jongen gisteren in het avondzonnetje even de tijd om zijn profiel te laten bewonderen:
[knip]
EXIF: 350D, EF70-300DO@300mm, 1/1250 sec, F/5.6, iso400
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
[Voor 32% gewijzigd door Grrrrrene op 27-05-2006 13:40]
Mag ik even protesteren? De foto zou iets lichter mogen maar dan ook echt een ietsje om de grijstinten iet wat uitgebalanceerder over te laten komen. De verwensing dat de poster net zo grauw en donker mag worden is mijnziens onterecht omdat de dame in kwestie is vastgelegd terwijl zij geboeid zat te lezen in een boekje (soort boek is mij om het even) en dat ook uitstraalt. De wind door het haar geeft een grote mate van dynamiek in het geheel wat uiteindelijk tot een bijna spannend te noemen foto leidt.lateef schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 15:10:
[...]
opdat je net zo grauw en donker als deze jongedame mag worden? ofwel ik vind de foto te donker en te grauw. heb je dat met reden gedaan en zo ja, wat is die reden?
Smaak is iets persoonlijks maar om iets universeels af te doen met een verwensing gaat wel wat ver.

Ik ben het helemaal eens met Bazs2000!
Ik heb er niets aan toe te voegen!
Ik heb er niets aan toe te voegen!
You can either agree with me or be wrong!
@mcklin: ik vind hem helemaal niet verkeerd. Prima 'candid' portret. Wel vind ik hem wat krap gekaderd.
@Toff: puur technisch een portret maar imo toch eerder thema 'natuur'. Focus ligt wat ver naar voren (ogen zijn al niet meer in focus) en ik vind de compo wat centraal.
@Toff: puur technisch een portret maar imo toch eerder thema 'natuur'. Focus ligt wat ver naar voren (ogen zijn al niet meer in focus) en ik vind de compo wat centraal.
Anoniem: 176921
Wat zal hij toch denken op dit moment... nadat m'n zoontjes vol overgave met hem proberen te praten! (Behhhh, behhh) Hij heeft zo'n blik van... die zijn gek!
Maar hij blijft iig wel stil staan, zodat ik z'n blik kan vereeuwigen.
[knip]
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
[knip]
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
[Voor 42% gewijzigd door Grrrrrene op 27-05-2006 13:41]
MissApollyon: Ik denk dat het beest voornamelijk omhoog kijkt naar jou. Een lager camerastandpunt geeft een heel ander beeld:
http://img88.imageshack.us/my.php?image=schaap1280876ve.jpg
Niet dat het een meer waard is dan het ander, maar ik ben nogal een laagbijdegronds type zelf
Overigens denk ik dat een dubbelportret, van een of meer zoontjes in gesprek met het schaap een veel interessantere foto zou hebben opgeleverd, maarja, ik was daar niet en jij wel.
(en Toff houdt niet van borders, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk)
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
En Toff: Je hebt opzich gelijk, je foto hoefte niet weg, maar als [img] vond ik hem te aanwezig, dus nu als URL. Ik hoop dat je het daar wat meer mee eens bent.
http://img88.imageshack.us/my.php?image=schaap1280876ve.jpg
Niet dat het een meer waard is dan het ander, maar ik ben nogal een laagbijdegronds type zelf

(en Toff houdt niet van borders, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk)
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
En Toff: Je hebt opzich gelijk, je foto hoefte niet weg, maar als [img] vond ik hem te aanwezig, dus nu als URL. Ik hoop dat je het daar wat meer mee eens bent.
[Voor 42% gewijzigd door Grrrrrene op 28-05-2006 00:42]
Bedankt voor je reactie. We stonden te ver van het schaap af om een dubbelportret te kunnen maken, was idd wel een leuk idee geweest.
Ik heb de foto flink ingezoomd, het schaap stond ongeveer midden in de wei en je kon niet dichterbij komen.
Ik heb de foto flink ingezoomd, het schaap stond ongeveer midden in de wei en je kon niet dichterbij komen.
Anoniem: 155726
Mijn bijdrage voor deze week:
[knip]
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
[knip]
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
[Voor 72% gewijzigd door Grrrrrene op 27-05-2006 13:41]
Anoniem: 155726 schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 15:31:
[afbeelding]
800px

Mijn eerste deelname aan de foto opdracht, met mijn net nieuwe olympus E-500 dslr:
[knip]
Het is onze kat bart, die maar niet kon begrijpen wat voor wit gevaarte ons konijn (Nijntje) is.
feedback is welkom...
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
[knip]
Het is onze kat bart, die maar niet kon begrijpen wat voor wit gevaarte ons konijn (Nijntje) is.
feedback is welkom...
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
[Voor 48% gewijzigd door Grrrrrene op 27-05-2006 13:42]
eensch

Bijzonder leuke interpretatie. Ik zat net zelf te denken dat ik eens de ouwe mand van zusje moest opentrekken, maar ja, iemand is mij voor

Foto zooi | Arduino, Lego en IoT
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Mijn inzending.
Vandaag gemaakt.
[knip]
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
Vandaag gemaakt.

[knip]
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
[Voor 69% gewijzigd door Grrrrrene op 27-05-2006 13:46]
Life is complicated
[knip]
Wat een _vreselijke_ nabewerking, sorry
Die kleuren, tsja, je hebt het bewust gedaan, maar het effect is niet om aan te zien IMHO. Aangezien we hier om showcase waardige foto's vragen haal ik deze weg.
De foto zal wel ongelofelijk slecht zijn maar ik vind het mooi
Heb sinds maandag een dSLR en ben een beetje aan het testen wat allemaal mogelijk is icm photoshop. Het is overigens een zelfportret 
Wat een _vreselijke_ nabewerking, sorry

De foto zal wel ongelofelijk slecht zijn maar ik vind het mooi

[Voor 35% gewijzigd door Grrrrrene op 27-05-2006 13:51]
wat een verschrikkelijke nabewerking, echt zonde, alles een stuk minder en hij was best leukPeertje schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 00:21:
[afbeelding]
De foto zal wel ongelofelijk slecht zijn maar ik vind het mooiHeb sinds maandag een dSLR en ben een beetje aan het testen wat allemaal mogelijk is icm photoshop. Het is overigens een zelfportret
This message was sent on 100% recyclable electrons.
het wordt mij niet duidelijk aan de hand van de foto wat je nu precies op de foto wilde zetten. De bloempot is het opvallendst, gevolgd door het konijn. De zwarte kat valt bijna weg tegen de rest van de foto.Mcdeath schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 21:16:
Mijn eerste deelname aan de foto opdracht, met mijn net nieuwe olympus E-500 dslr:
[afbeelding]
feedback is welkom...
Hoe vind je dit zelf passen binnen het thema portret?
Misschien dat de foto geslaagder was geweest als je de foto van schuin-achter de kat had genomen waarmee je de blik van de kat volgde naar het konijn.
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
[knip]
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
Khad em wel even mogen kammen
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
Khad em wel even mogen kammen

[Voor 90% gewijzigd door Grrrrrene op 27-05-2006 13:46]
\o/
Jammer dat ie rechts niet helemaal op de foto staat met z'n baard natuurlijk. Verder wel een lekkere foto
.

De diafragma van je kitlens kon niet zo ver opengaan als een 85mm/1.8, dan maar de bokeh bij soepen?crijn schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 12:37:
Ik las de Topic gister. Hier mijn bijdrage.
en een mooi meisjeGemaakt met Nikon D70s met kitlens.
[afbeelding]
Leuke foto, maar er mist m.i. nog iets. het hoofd is net te klein in vergelijking tot het kader, de blik is wel lekker getroffen, maar de ogen springen er niet goed genoeg uit. Teveel schaap en te weinig kop?Anoniem: 176921 schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 14:21:
Wat zal hij toch denken op dit moment... nadat m'n zoontjes vol overgave met hem proberen te praten! (Behhhh, behhh) Hij heeft zo'n blik van... die zijn gek!
[afbeelding]
Grote versie
Leuk idee, lekker speels uitgewerktAnoniem: 155726 schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 15:31:
[afbeelding]
800px

Ik snap eerlijk gezegd het idee achter deze foto niet. Wat heeft dit precies met "Portret" te maken?Mcdeath schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 21:16:
[afbeelding]
feedback is welkom...
Hoewel waarschijnlijk een lief en aardig beest, vind ik de foto minder geslaagd. De keuken op de achtergrond stoort nogal, net als het rode gedeelte rechts (wat dat ook moge zijn

Cross-Processing vind ik wel lekker. Alleen mis ik een beetje wat je wilt vertellen met de foto. Het is een zelfportret, dat is duidelijk. Als je echter in [rml][ Zelfportretten] Wie zijn de FG'ers achter de cam?[/rml] kijkt zie je dat daar zelfportretten gepost worden die ook compositioneel wat te vertellen hebben, en niet alleen maar "kijk een foto van mezelf" zijn (ook niet allemaal hoor, een goed zelfportret is stiekem best moeilijk om te maken). Ik zou zeggen, oefen nog een beetjePeertje schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 00:21:
[afbeelding]
De foto zal wel ongelofelijk slecht zijn maar ik vind het mooiHeb sinds maandag een dSLR en ben een beetje aan het testen wat allemaal mogelijk is icm photoshop. Het is overigens een zelfportret

Ai, die bewerking doet wél pijn. Jammer dat haar hoofd er aan de bovenkant niet helemaal opstaat, wel een grappige gezichtsuitdrukking.
Interessante blik, een foto met potentie. Ik had hem wat krapper gekaderd, zodat de gele trui wat minder van het gezicht afleidt. De compositie is niet optimaal, de kleuren komen ook een beetje onnatuurlijk over. Maar je hebt wel een interessante blik gevangen. Misschien kan je er mbv wat nabewerking nog wat extra's aan geven (crop, kleuren bijwerken).trigger808 schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 15:00:
mijn bijdrage:
(mijn model nichtje)
[afbeelding]
Zo, voor zover mijn kommentaar vanaf de zijlijn. Wie weet heb ik in het weekend nog tijd om zelf ook een bijdrage te leveren

Anoniem: 172123
Krullen kunnen een leuk effect geven maar ik vind de uitwerking wat minder hier. De focus ligt compleet verkeerd, de belichting is niet lekker en het model had ook wel wat mooier kunnen kijken.
@corona1900: orgineel!
En mijn bijdrage voor deze week:
offtopic:
Ik ken een fotograaf die alleen maar scenes schiet met barbies en poppen. Erg geinig soms.
Ik ken een fotograaf die alleen maar scenes schiet met barbies en poppen. Erg geinig soms.
En mijn bijdrage voor deze week:
Tja, iets met potten en ketels toch

Compo is wel bewust gekozen. Foto is onderdeel van een serie van meerdere kinderen die allemaal centraal staan. Of het een goede keuze is, is een tweede

mijn bijdrage deze week 
[knip]
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)

[knip]
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
[Voor 73% gewijzigd door Grrrrrene op 27-05-2006 13:42]
kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/
@wouter37: Volgens mij heb je een Olympus E-500. Daar moet je toch scherpere foto's mee kunnen maken?
Zelf zou ik, als hij scherp was geweest, deze foto gecropt hebben tot een vierkant om die twee koppies (sorry, hoofden). In elk geval die onderste draad uit beeld. Die lelijke lichte streep in de achtergrond zou ik ook met wat nondescript groen wegmoffelen. Kortom, er zit meer in dan dat je er uitgehaald hebt, vind ik.
Zelf zou ik, als hij scherp was geweest, deze foto gecropt hebben tot een vierkant om die twee koppies (sorry, hoofden). In elk geval die onderste draad uit beeld. Die lelijke lichte streep in de achtergrond zou ik ook met wat nondescript groen wegmoffelen. Kortom, er zit meer in dan dat je er uitgehaald hebt, vind ik.
Ik wil geen spelbreker zijn, maar een "portret" van een (huis)dier is niet echt een portret in de zin van het woord zoals bedoeld in de startpost vrees ik. Het is geen "plak hier een foto van je huisdier" zegmaar.
Overigens... Die foto met de kat en het konijn kan je al helemaal geen portret noemen
En kunnen we ons er dan ook gelijk op concentreren dat de foto's wel showcase kwaliteit mogen hebben?
Overigens... Die foto met de kat en het konijn kan je al helemaal geen portret noemen

En kunnen we ons er dan ook gelijk op concentreren dat de foto's wel showcase kwaliteit mogen hebben?
[Voor 16% gewijzigd door Floor-is op 26-05-2006 23:53]
Bericht hierboven
[knip]
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
[Voor 84% gewijzigd door Grrrrrene op 27-05-2006 13:43]
Mag ik dat een stilleven noemen?
VanDale:
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
por·tret·fo·to·graaf (de ~ (m.))
1 fotograaf, gespecialiseerd in portretten
VanDale:
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
Bericht hierboven
Anoniem: 153202
Ik heb ook mijn vraagtekens bij al die dieren die ingezonden zijn.Floris schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 00:23:
VanDale:
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
Dat mag jeFloris schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 00:23:

[Voor 8% gewijzigd door Exigence op 27-05-2006 01:00]
Ok, m'n excuses voor het schaap. Ik dacht na het zien van de vogel... das een goed idee, maar niet dus.
Kan iemand mij misschien vertellen of de foto wel showcasewaardig is? ik zie dat zelf nl. niet en zo krijg ik een beetje een idee voor een eventuele volgende inzending.
Kan iemand mij misschien vertellen of de foto wel showcasewaardig is? ik zie dat zelf nl. niet en zo krijg ik een beetje een idee voor een eventuele volgende inzending.
[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 176921 op 27-05-2006 01:42]
Dieren zijn op zich leuk, maar ik denk bij portretten aan mensen, aan een glimlach, een gevoel, een emotie... Een kat is geinig, maar 't is gewoon geen mens, een masker is al een portret op zich natuurlijk. 
De foto van de barbie-pop is, als je naar het woordje portret kijkt, eigenlijk al buiten de opdracht. Maar de eeuwige glimlach maakt het weer wel een portret, heeft geeft wellicht het onmenselijke van het beeld dat we naar onze jeugd scheppen aan. Kweenie, maar ik vind dit het beste beeld tot nu toe; temeer omdat ik vind dat bij een portret een gezicht zichtbaar moet zijn.
Ik heb wel een archiefbeeld als voorbeeld:
http://www.floor-is.nl/GoT/fotos/jolien.jpg
Ja, het is geen geweldig beeld, er zitten bergen fouten in technisch gezien, maar het is wel een aardig voorbeeld
(Nu wordt mijn dinnetje wel boos, wat ze staat er niet echt flatterend op)

De foto van de barbie-pop is, als je naar het woordje portret kijkt, eigenlijk al buiten de opdracht. Maar de eeuwige glimlach maakt het weer wel een portret, heeft geeft wellicht het onmenselijke van het beeld dat we naar onze jeugd scheppen aan. Kweenie, maar ik vind dit het beste beeld tot nu toe; temeer omdat ik vind dat bij een portret een gezicht zichtbaar moet zijn.

Ik heb wel een archiefbeeld als voorbeeld:
http://www.floor-is.nl/GoT/fotos/jolien.jpg
Ja, het is geen geweldig beeld, er zitten bergen fouten in technisch gezien, maar het is wel een aardig voorbeeld

[Voor 1% gewijzigd door Grrrrrene op 28-05-2006 13:14]
Bericht hierboven
Op zich is het idee wel gaaf, ik kan me voorstellen dat je een serie schiet van verschillende beesten, die allemaal op ongeveer dezelfde manier zijn afgebeeld, maar waar een groot contrast is in de verschillende dieren. (Vacht, kleur, soort beest etc.) Dat zou ik wel een interessante serie vinden denk ikAnoniem: 176921 schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 01:42:
Ok, m'n excuses voor het schaap. Ik dacht na het zien van de vogel... das een goed idee, maar niet dus.

Bericht hierboven
Zelfportret. Ik kwam net uit de achtbaan, bleekjes, duizelig

[Voor 52% gewijzigd door Grrrrrene op 27-05-2006 13:56]
Jammer dat haar ogen ongelijk zijn! Verder wel een prachtfoto.Anoniem: 140203 schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 03:36:
[afbeelding]
Vanmiddag geschoten: geen mooier licht dan zonlicht.
-Edit-
Mijn inzending. Tevens het eerste portret wat ik heb gemaakt. Ik vind het zelf niet écht iets moois uitstralen, maar het is wel een mooie foto. C&C is gewenst

Klik voor de grote versie

[Voor 36% gewijzigd door Vaal op 27-05-2006 09:16]
𝕾𝖏𝖔𝖓𝖓𝖎𝖊, 𝖟𝖊 𝖑𝖊𝖌 𝖔𝖕 𝖏𝖊 𝖜𝖆𝖌𝖊𝖓!
En wat nou als het model eenmaal ongelijke ogen heeft....?Vaal schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 09:10:
[...]
Jammer dat haar ogen ongelijk zijn! Verder wel een prachtfoto.
Faux, dit is wat mij betreft de beste inzending tot nu toe voor deze opdracht. Dit versta ik onder portretfotografie.
[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 153202 op 27-05-2006 09:53]
Ik vind het geen portret, maar wel een showcasewaardige foto. Jammer van die labels in de oren. Ik zou het proberen weg te PS-en.Anoniem: 176921 schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 01:42:
Dat vindt ik er juist zo gaaf aan. Ik vindt het een geweldige plaat, beetje te zwaar bewerkt, maar dat is juist zo lekker. Deze plaat komt zeer profesioneel over!Vaal schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 09:10:
[...]
Jammer dat haar ogen ongelijk zijn! Verder wel een prachtfoto.
Anoniem: 46253
Wat een super mooie foto!!!!!Anoniem: 140203 schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 03:36:
[afbeelding]
Vanmiddag geschoten: geen mooier licht dan zonlicht.
Toch nog een klein minpuntje, maar wellicht ligt dat aan mij:Anoniem: 153202 schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 09:42:
[...]
Faux, dit is wat mij betreft de beste inzending tot nu toe voor deze opdracht. Dit versta ik onder portretfotografie.
Waarom zijn haar haren boven haar voorhoofd zo onscherp of bewust zo bewerkt?
Anoniem: 143165
De anti-Barbie
[knip]
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
[knip]
por·tret (het ~, ~ten)
por·tret·fo·to (de ~)
[Voor 79% gewijzigd door Grrrrrene op 27-05-2006 13:43]
Anoniem: 172123
Misschien is het een aardig idee voor de moderators om voortaan een duidelijke omschrijving te geven van de opdracht. Zo te zien worden konijnen en lopende paarden ook in de categorie "portret" geplaatst door sommige mensen, en dat is jammer als je het mij vraagt.
Anoniem: 140203
Niet bewerkt, maar consequentie van het scherptevlak: 'dinnetje leunt schuin naar voren, vandaar dat ze met haar haarlijn net buiten de scherptediepte 'hangt'.Anoniem: 153202 schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 11:36:
[...]
Toch nog een klein minpuntje, maar wellicht ligt dat aan mij:
Waarom zijn haar haren boven haar voorhoofd zo onscherp of bewust zo bewerkt?

@Vaal: Tsja, het meisje heeft nou eenmaal een lui oogje. En om de dingen in de relationele sfeer prettig te houden, alsmede het feit dat ik het ethisch niet helemaal trek om dat oogje recht te trekken zie jij nu ongelijke oogjes...
...ik vind ze sexy. En lief.

En to all: thnx!

je moet je afvragen of dit door de vage opdrachtomschrijving komt, of door de ruimte interpretatie die mensen aan het woord portret gevenAnoniem: 172123 schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 12:09:
Misschien is het een aardig idee voor de moderators om voortaan een duidelijke omschrijving te geven van de opdracht. Zo te zien worden konijnen en lopende paarden ook in de categorie "portret" geplaatst door sommige mensen, en dat is jammer als je het mij vraagt.

Misschien dat ik morgen m'n vriendin nog even ergens naartoe trek om daarvan wat foto's te gaan schieten

Even een kleine reactie van mijn kant n.a.v. al die modbreaks... Er is al een tijdje een discussie bezig over het niveau van FGS en in het bijzonder deze weekopdrachten. Ik werd net op IRC gewezen op het feit dat er in dit portretopdrachttopic foto's van huisdieren, snapshots en ander ongewenst materiaal stond.
We waarderen het dat er zoveel foto's ingestuurd worden, maar sommigen voldoen met de beste wil van de wereld niet aan het vereiste niveau. Niet boos of teleurgesteld zijn dus, als je foto verwijderd is, gewoon nog een keer proberen of een testcase topic openen om wat betere feedback te krijgen als je niet weet wat er mis is met je foto's.
We waarderen het dat er zoveel foto's ingestuurd worden, maar sommigen voldoen met de beste wil van de wereld niet aan het vereiste niveau. Niet boos of teleurgesteld zijn dus, als je foto verwijderd is, gewoon nog een keer proberen of een testcase topic openen om wat betere feedback te krijgen als je niet weet wat er mis is met je foto's.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Hey dat ventje ken ik

Mijn zoontje.Heaget schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 19:44:
[...]
Hey dat ventje ken ikMooie foto, lekkere lichtval
Ook dat kunstwerk ( hoofd ) op de achtergrond vind ik er wel goed bij passen. Alleen dat zelfgemaakt fall-off veld vind ik wat minder door de Radial Blur ( toch? ) die je hebt toegevoegd.
"Vignet-effect": Ik zat te twijfelen of ik het erin zou houden.
@Faux: mooie plaat. Ik vind de schaduw rechts wat zwaar maar dat geeft ook weer een lekker contrast.
@Vaal: wel erg donker. Is dat bewust gedaan?
@pauluzzz: Leuke foto, wel heel veel bokeh. Ik had hem waarschijnlijk iets meer gecropped.
@Niko70: mooie blik en dat standbeeld is een goeie toevoeging. De 'voorgrond-vlek' en de overbelichting op zijn gezicht vind ik een beetje afleiden.
@Vaal: wel erg donker. Is dat bewust gedaan?
@pauluzzz: Leuke foto, wel heel veel bokeh. Ik had hem waarschijnlijk iets meer gecropped.
@Niko70: mooie blik en dat standbeeld is een goeie toevoeging. De 'voorgrond-vlek' en de overbelichting op zijn gezicht vind ik een beetje afleiden.
Nee., niet bewust, wel een pola filter vlak voordat ik naar buiten ging

𝕾𝖏𝖔𝖓𝖓𝖎𝖊, 𝖟𝖊 𝖑𝖊𝖌 𝖔𝖕 𝖏𝖊 𝖜𝖆𝖌𝖊𝖓!
Wat bedoel je precies met 'voorgrond-vlek' ?djengizz schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 19:54:
Kijk, nou komen de mooie portretten 
@ simon: leuke foto, jammer van die rok oid links.
@ facemodder: Heerlijke ondeugende blik, mooie scherptediepte, alleen jammer dat de achtergrond niet mooi egaal gekleurd is, maar dat is mierennueken
@Garyu: Mooie foto, heerlijk donkere ogen, geeft echt het gevoel van "waar denkt het onderwerp aan"

@ simon: leuke foto, jammer van die rok oid links.
@ facemodder: Heerlijke ondeugende blik, mooie scherptediepte, alleen jammer dat de achtergrond niet mooi egaal gekleurd is, maar dat is mierennueken

@Garyu: Mooie foto, heerlijk donkere ogen, geeft echt het gevoel van "waar denkt het onderwerp aan"
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Fraaie close-up Garyu, mooie indringende ogen 

[Voor 5% gewijzigd door Silent Thunder op 28-05-2006 15:16]
Ik bedoel waarschijnlijk hetzelfde als wat jij vignet-effect noemt. I.i.g. bedoel ik de grijzige blur links en rechts onderin.Anoniem: 153202 schreef op zondag 28 mei 2006 @ 09:52:
Wat bedoel je precies met 'voorgrond-vlek' ?
Oke, ik snap het.djengizz schreef op zondag 28 mei 2006 @ 15:23:
[...]
Ik bedoel waarschijnlijk hetzelfde als wat jij vignet-effect noemt. I.i.g. bedoel ik de grijzige blur links en rechts onderin.
"Vignet" is overigens een optie in Corel Photo Paint. Ik heb daar dezelfde kleur als de achtergrond voor genomen. Wellicht dat dat niet zo gelukkig gekozen was en daarom valt het links en rechts boven ook niet op. Zoals ik al schreef was ik ook aan te twijfelen of dit wel een toegevoede waarde had en heb er uiteindelijk toch voor gekozen.
Bedankt voor je reactie.
[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 153202 op 28-05-2006 16:02]
Aan jouw site te zien ben je een veel betere fotograaf dan ik, maar ik snap de indeling van deze foto niet. En waarom zo'n lelijke achtergrond en dat ding op de voorgrond? En volgens mij is de foto niet helemaal horizontaal.
[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 153202 op 28-05-2006 19:23]
Ik vind de blik die ze heeft boeiend, haar linkeroog kijkt heel open, haar rechteroog streng en haar lippen wat nors. Maar de hele blik is weer zacht.Remy schreef op zondag 28 mei 2006 @ 19:06:
Ook even meedoen met de weekopdracht: preview van een recente shoot
[afbeelding]
Ben benieuwd naar de serie

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Weer een mooie gelegenheid om met je kind te showen
Die van mij wou niet stilzitten, maar er zijn er nog wel een paar gelukt, deze vond ik de mooiste:

Beetje aan het klooien geweest met een home-made softbox, en een beetje geretoucheerd.
@Faux: Zeer professioneel, had trouwens niet ander verwacht
@Niko70: Mooie compo, mooie foto, vignettering had van mij niet gehoeven
@Garyu: Erg mooi, alleen jammer dat haar voorhoofd eraf is gevallen

Beetje aan het klooien geweest met een home-made softbox, en een beetje geretoucheerd.
@Faux: Zeer professioneel, had trouwens niet ander verwacht
@Niko70: Mooie compo, mooie foto, vignettering had van mij niet gehoeven
@Garyu: Erg mooi, alleen jammer dat haar voorhoofd eraf is gevallen
Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt
Na een paar reacties over de vignettering heb ik het exemplaar zonder dit effect maar geplaatst.The Cheese schreef op zondag 28 mei 2006 @ 19:36:
@Niko70: Mooie compo, mooie foto, vignettering had van mij niet gehoeven.
Bedankt voor de reacties.
Afbeelding
Zeg, waar heb jij die foto van Houten Skyline gemaakt? Als vanuit je huis, dan ben je zo'n beetje mijn buurman. Anders, waarin houten zuid woone je? Meren?Anoniem: 153202 schreef op zondag 28 mei 2006 @ 19:55:
[...]
Na een paar reacties over de vignettering heb ik het exemplaar zonder dit effect maar geplaatst.
Bedankt voor de reacties.
Afbeelding
MBP 2.2 GHz, 2 GB, 8600GT 128mb, Bootcamp Vista, Crumpler Gel Sleeve
@Remy: kleuren en scherpte zijn dik in orde, maar ik vind de blik niet echt charmant; ze kijkt een beetje ongemakkelijk. Maar ik kan mij ook vergissen, ben benieuwd naar de volledige serie 
@The Cheese: ziet er ontspannen en vrolijk uit
Klein beetje jammer van de bewegingsonscherpte.

@The Cheese: ziet er ontspannen en vrolijk uit

[Voor 4% gewijzigd door Silent Thunder op 28-05-2006 20:43]
"Stuwmeer"...dat is niet pal aan het meer dus.Builder N00b schreef op zondag 28 mei 2006 @ 20:38:
[...]
Zeg, waar heb jij die foto van Houten Skyline gemaakt? Als vanuit je huis, dan ben je zo'n beetje mijn buurman. Anders, waarin houten zuid woone je? Meren?
Ook voor mij eens een kans om de kiddo te showen, en het weer leende er zich uitstekend voor.
Hoewel ik geen echte portret-freak ben, toch maar even een uurtje weg zitten schieten in de tuin.
Deze kwam er voor mij als beste uit:
Hoewel ik geen echte portret-freak ben, toch maar even een uurtje weg zitten schieten in de tuin.
Deze kwam er voor mij als beste uit:
edit:
Zal het er nog even bijzetten, trouwens. Geschoten met een Eos 300D, met Canon 90-300 USM. Heel licht bewerkt in PS.
Zal het er nog even bijzetten, trouwens. Geschoten met een Eos 300D, met Canon 90-300 USM. Heel licht bewerkt in PS.
[Voor 19% gewijzigd door ralpje op 28-05-2006 20:53]
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Remy: je hebt me op ICQ mooiere foto's laten zien, de blik van je model vind ik ook niet echt geweldig 

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
[knip]
Tja het topic zat nog in mijn geheugen maar er was ondertussen het een en anders voorgevallen qua onderwerpen e.d.
Foto dus maar even verwijderd. Ik ben benieuwd wat er volgende week op de agenda staat!
Tja het topic zat nog in mijn geheugen maar er was ondertussen het een en anders voorgevallen qua onderwerpen e.d.
Foto dus maar even verwijderd. Ik ben benieuwd wat er volgende week op de agenda staat!
[Voor 205% gewijzigd door Fairy op 28-05-2006 22:34]
Edit
[Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 153202 op 28-05-2006 22:26. Reden: Niet meer terzake doende]
Ben ik het wel mee eens, het is niet echt flatterend voor het model en haar rechter oog zit half dicht wat niet helemaal lekker over komtGrrrrrene schreef op zondag 28 mei 2006 @ 20:52:
Remy: je hebt me op ICQ mooiere foto's laten zien, de blik van je model vind ik ook niet echt geweldig

Let op:
Twee opmerkingen voordat je een foto plaatst:
Twee opmerkingen voordat je een foto plaatst:
- Geen archieffoto's! Waarbij een foto (dus) als archieffoto word bestempeld als hij gemaakt is vóór de startdatum van de huidige weekopdracht.
- Wees kritisch op jezelf! Zorg dat je foto's "showcasewaardig" zijn; bij twijfel gewoon niet posten...