![]() |
Welkom bij de vierentwintigste foto-opdracht! De FG-crew is op de achtergrond al bezig met de voorbereidingen van de fotocontests, maar ondertussen kunnen we natuurlijk prima plaats bieden aan weekopdrachten teneinde mensen hun fotografische kunde te laten ontwikkelen/zien en een uitdaging te bieden: en vergeet daarbij het plezier natuurlijk niet ![]() |
Wat is de bedoeling precies? |
Foto's posten in dit topic, die gebaseerd zijn op het thema ![]() ![]() |
Thema deze week? |
Deze week is het thema Pech |
Regels? |
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
|
Winnaars? |
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen jury ![]() ![]() Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet! ![]() De vorige weekopdrachten: Foto-opdracht week 15 - Streetlife Foto-opdracht week 16 - Contact/interactie Foto-opdracht week 17 - Actie! Foto-opdracht week 18 - closeup/macro Foto-opdracht week 19 - Landschap Foto-opdracht week 20 - Geel Foto-opdracht week 21 - Portret Foto-opdracht week 22 - Duotone Foto-opdracht week 23 - Zomerzin Foto-opdracht week 24 - Minimalisme Foto-opdracht week 25 - Detail Foto-opdracht week 26 - Geluid in beeld Foto-opdracht week 27 - Abstract Foto-opdracht week 28 - Transport Foto-opdracht week 29 - Rond Foto-opdracht week 30 - Klassiek Foto-opdracht week 31 - Leed Foto-opdracht week 32 - Nightlife Foto-opdracht week 33 - Vreugde Foto-opdracht week 34 - Fruit Foto-opdracht week 35 - HDR Foto-opdracht week 36 - Bling-bling Foto-opdracht week 37 - Goedemorgen! |
Zo, de onderwerpen zijn wel moeilijk sinds ik mee doe (2e keer). Het probleem is dat je pech niet zomaar vast kan leggen. Eigenlijk moet je een toevalstreffer hebben... Maar ik ga eens kijken wat ik er van kan bakken 

Oh had ik de opdracht gekend en mijn cam meegehad hebben vandaag, had ik al een paar goeie kunnen schieten. Deze week moet het wel lukken om dat op de plaat te zetten.
Mensen die hun tram/bus missen (zag ik vandaag nog), trein missen, mensen hun eten die op de grond valt, een kwartier wachten voordat het aan jou is bij de geldautomaat en dan ontdekken dat hij leeg is, etc
Heel wat mogelijkheden, maar de meeste zijn idd snapshot-dingen.
Mensen die hun tram/bus missen (zag ik vandaag nog), trein missen, mensen hun eten die op de grond valt, een kwartier wachten voordat het aan jou is bij de geldautomaat en dan ontdekken dat hij leeg is, etc
Heel wat mogelijkheden, maar de meeste zijn idd snapshot-dingen.
Ik ben het eens met proller. Pech is best wel een moeilijk thema. Je kunt namelijk zo moeilijk " opzoek" naar pech. Als je zelf pech hebt ben je meestal niet echt in de mood om dat op de foto te zetten en andere mensen met pech te fotograferen kan/mag dat? Ik zal eens kijken of ik iets kan bedenken.
Erm, je vorige inzending kan deze week ook doorproller schreef op maandag 18 september 2006 @ 14:13:
Zo, de onderwerpen zijn wel moeilijk sinds ik mee doe (2e keer). Het probleem is dat je pech niet zomaar vast kan leggen. Eigenlijk moet je een toevalstreffer hebben... Maar ik ga eens kijken wat ik er van kan bakken

proller in "Foto-opdracht week 37 - Goedemorgen!"
[Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 18-09-2006 14:53]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ja en de eerste regel in het mooie waarschuwingsblok onder dit topic is dan ook:The_Eagle schreef op maandag 18 september 2006 @ 14:53:
[...]
Erm, je vorige inzending kan deze week ook door
proller in "Foto-opdracht week 37 - Goedemorgen!"
Geen archieffoto's! Waarbij een foto (dus) als archieffoto word bestempeld als hij gemaakt is vóór de startdatum van de huidige weekopdracht.
Je zou kunnen vragen of die rode auto nog eens wil crashen, maar het komt dus meer neer op toeval lijkt mij zo
No worries m8
Ik ga ook maar eens een poging wagen om iets leuks te schieten. Leuk onderwerp iig 

Dus.. 

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Neem aan dat hij bedoelt dat je pech hebt omdat het pakje leeg is

Anoniem: 172418
Mijn vroege inzending, over een de pech dat ik een gat in mijn sok heb
Het is inderdaad een moeilijk onderwerp, maar je kan er ook veel kanten mee op.
[img][/img]
@ Toff: Erg leuk bedacht, alleen jammer van die onderste punt van het pakje vind ik.

[img][/img]
@ Toff: Erg leuk bedacht, alleen jammer van die onderste punt van het pakje vind ik.
[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 172418 op 21-12-2008 16:59]
Off-topic... Liever een gat in je sok dan een sok in je....?Anoniem: 172418 schreef op maandag 18 september 2006 @ 18:30:
Mijn vroege inzending, over een de pech dat ik een gat in mijn sok hebHet is inderdaad een moeilijk onderwerp, maar je kan er ook veel kanten mee op.
[afbeelding]

Ik zal ook eens zien of ik iets leuks kan maken.
Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?
Schoen?Daywalk3r schreef op maandag 18 september 2006 @ 21:17:
[...]
Off-topic... Liever een gat in je sok dan een sok in je....?

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Ik heb de laatste tijd eigenlijk geen foto's geplaatst omdat ik vond dat ik niet iets had wat qua niveau hier echt paste. Hopelijk loop ik deze week weer eens ergens tegenaan. Ik moet wel zeggen dat de 2 foto's die hier nu staan echt abominabel zijn, dat kauwgom geintje is gewoon niet creatief meer en die sok, tsjah die foto is gewoon lelijk. Deze foto's zijn absoluut niet showcasewaardig. Wellicht eventjes de waarschuwing onderaan de pagina lezen mensen?
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Snap ik, ik werd alleen wat melig van de kauwgom foto'sGood Fella schreef op maandag 18 september 2006 @ 16:23:
Neem aan dat hij bedoelt dat je pech hebt omdat het pakje leeg is

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Helemaal mee eens.RobertJ schreef op maandag 18 september 2006 @ 22:27:
Ik heb de laatste tijd eigenlijk geen foto's geplaatst omdat ik vond dat ik niet iets had wat qua niveau hier echt paste. Hopelijk loop ik deze week weer eens ergens tegenaan. Ik moet wel zeggen dat de 2 foto's die hier nu staan echt abominabel zijn, dat kauwgom geintje is gewoon niet creatief meer en die sok, tsjah die foto is gewoon lelijk. Deze foto's zijn absoluut niet showcasewaardig. Wellicht eventjes de waarschuwing onderaan de pagina lezen mensen?
Voor degenen die de grap niet snappen: hij heeft een dubbele bodem (moet ik hem nu echt helemaal uitleggen?) zie DeoDupke in "Streetlife" (wk 15) en DeoDupke in "Nightlife" (wk 32).
Ik ben hem voor, deze keer, en de kauwgum is op... dubbelpech dus.
Verder sta ik helemaal achter mijn foto. Het is zeker geen "snapshot" zoals proller elders suggereert, maar een zorgvuldig gecomponeerde en bewerkte opname, waar IMHO de frisheid van het produkt "vanaf spat". Voor serieuze opmerkingen sta ik echt wel open, maar een opmerking als van RobertJ hier:
Ik ben hem voor, deze keer, en de kauwgum is op... dubbelpech dus.
Verder sta ik helemaal achter mijn foto. Het is zeker geen "snapshot" zoals proller elders suggereert, maar een zorgvuldig gecomponeerde en bewerkte opname, waar IMHO de frisheid van het produkt "vanaf spat". Voor serieuze opmerkingen sta ik echt wel open, maar een opmerking als van RobertJ hier:
die kan ik echt niet plaatsen. Kom dan met iets constructiefs alsjeblieft, dan kunnen we mogelijk iets van je leren.RobertJ schreef op maandag 18 september 2006 @ 22:27:
Ik moet wel zeggen dat de 2 foto's die hier nu staan echt abominabel zijn, dat kauwgom geintje is gewoon niet creatief meer en die sok, tsjah die foto is gewoon lelijk. Deze foto's zijn absoluut niet showcasewaardig. Wellicht eventjes de waarschuwing onderaan de pagina lezen mensen?
duss, pak je de handschoen op? ben wel benieuwd naar een -fotografisch- antwoordRobertJ schreef op maandag 18 september 2006 @ 22:27:
Ik moet wel zeggen dat de 2 foto's die hier nu staan echt abominabel zijn, dat kauwgom geintje is gewoon niet creatief meer en die sok, tsjah die foto is gewoon lelijk. Deze foto's zijn absoluut niet showcasewaardig. Wellicht eventjes de waarschuwing onderaan de pagina lezen mensen?

[Voor 56% gewijzigd door franssie op 19-09-2006 00:35]
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik wil eigenlijk al behoorlijk lang eens wat plaatsen in de weekopdracht, maar het komt er iedere keer niet echt van. Maar nu heb ik toch een foto die iig heel duidelijk het onderwerp uitbeeldt:

Bekende pechsituatie dacht ik zo.

[Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 19-09-2006 15:41]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik moet even wachten tot ik weer moet afdrogen van de week, dan zal er waarschijnlijk een glas sneuvelen, zodat ik m'n zusjes nieuwe camera kan uitproberen 

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence
@Toff: Kom op, waar blijft die absoluut mind-blowing stuff...
Misschien ligt mijn verwachting te hoog
, maar van iemand die zich zoveel met fotografie lijkt bezig te houden zie, verwacht ik toch wat beter spul. Ik heb nog nimmer echt goed spul van je gezien(wuppie's, hondje, matige macro's...), ook nu weer. Technisch matig, en qua idee ook onder de maat (leeg pakje streetlife=pech? Deodupke maakte eerder hiermee wat foto's, beetje flauw dan ook). Niet als aanval bedoelt ofzo, misschien meer als aanmoediging (om eens echt het onderste uit de kan te halen, en laten zien wat je echt kan)...
Niet alleen technisch, het zou ook goed zijn om de emotie erbij te kunnen tonen oid. Nu is het gewoon een leeg wc-rolletje, geen drama omdat 't wc papier op is..
(sowieso wat groter posten in het vervolg aub
)

Idee is goed, uitwerking belabberd...Universal Creations schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 01:35:
[afbeelding]

(sowieso wat groter posten in het vervolg aub

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
iemand riep mij? Zal ik maar een foto van mezelf plaatsen? Ik ben namelijk diegene die pech heeft toch? Maar goed, de link met pech en kauwgom had ik zelf nooit kunnen leggen. Beetje vergezocht imho maar misschien suggereert het onderwerp dat ook wel. Ik hoop ieg meer tijd te hebben deze week, heb een leuk ideetje maar het is wat experimenteel en moet kijken of het resultaat hier vertoonbaar is.
Bij een echt pech moment denk ik trouwens aan een klein meisje die een likje van haar ijsje wil nemen en dat ijsje valt vervolgens op de grond ( bolletjes ijs ). Het lastige is dat een pech moment vaak een serie van korte gebeurtenissen achter elkaar is. De uitdaging om dat dus op 1 foto te kunnen uitbeelden.. Zeker niet makkelijk.. wel een uitdaging..
Bij een echt pech moment denk ik trouwens aan een klein meisje die een likje van haar ijsje wil nemen en dat ijsje valt vervolgens op de grond ( bolletjes ijs ). Het lastige is dat een pech moment vaak een serie van korte gebeurtenissen achter elkaar is. De uitdaging om dat dus op 1 foto te kunnen uitbeelden.. Zeker niet makkelijk.. wel een uitdaging..
No worries m8

Dat groter posten is een geintje neem ik aan. Ik zal eens kijken of ik iets van emotie erbij kan "plaatsen".inquestos schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 02:13:
Idee is goed, uitwerking belabberd...Niet alleen technisch, het zou ook goed zijn om de emotie erbij te kunnen tonen oid. Nu is het gewoon een leeg wc-rolletje, geen drama omdat 't wc papier op is..
(sowieso wat groter posten in het vervolg aub)
Dat van die wcrol is best een leuk idee
Maar de uitwerking is idd minder. Door die flits rechtsboven aan, wordt de aandacht daar naartoe getrokken ipv naar de wcrol

Nee de thumbnail is te klein, maak er gewoon 1 van 600px breed dan zien we gelijk waar het over gaat. Wat betreft het bijplaatsen van emoties.. please lees de regels en ga je foto niet lopen aanpassen. Het is geen work in progress topic, neem het commentaar mee naar de volgende opdracht.Universal Creations schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 15:05:
[...]
Dat groter posten is een geintje neem ik aan. Ik zal eens kijken of ik iets van emotie erbij kan "plaatsen".
No worries m8
Ik zal de grootte aanpassen en het commentaar meenemen naar de volgende opdracht. Ik heb overigens geen flits gebruikt, het licht wat je ziet is een reflectie van 1 van de 2 lampen in het toilet.
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Ik snap de pech niet. Is de persoon 2,1 meter en wil hij/zij graag zwaarder worden? Of is de persoon 1,4 meter en hij/zij graag lichter worden? Of.....
Oftewel, zelfs het idee spreekt me niet aan, om het over de uitvoering nog niet eens te hebben...
This footer is intentionally left blank
De persoon wil wat afvallen maar staat op de weegschaal en 'pech' hij weegt nog steeds 't zelfde...ajhaverkamp schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 16:16:
[...]
Ik snap de pech niet. Is de persoon 2,1 meter en wil hij/zij graag zwaarder worden? Of is de persoon 1,4 meter en hij/zij graag lichter worden? Of.....
Oftewel, zelfs het idee spreekt me niet aan, om het over de uitvoering nog niet eens te hebben...
Dat jouw 't misschien niet aanspreekt hoeft trouwens niet zo geprofileerd te worden denk ik...
Wat je zo zegt vind ik een beetje op 'n manier gezegd die mij totaal niet aanspreekt namelijk...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Wel een heel zachte 'afdruk' imho. Niets neigt naar lekker zwart of lekker wit, het zit bijna allemaal wat in het midden (grijs) waardoor de foto niet een onderwerp heeft wat naar voren springt. Van mij mag het heel wat harder!
(Probeer voor jezelf maar eens te experimentern met een andere achtergrond (misschien witte of marmer vloer) en belichting (schaduwen, mooie reflectie)?
Die van LoneGunMan heeft meer een stijl die mij aanspreekt, maar dat is natuurlijk ook weer persoonlijk.
[Voor 21% gewijzigd door franssie op 19-09-2006 17:45]
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als je niet tegen kritiek kunt moet je natuurlijk niet posten. Hij is helemaal niet beledigend bezig ofzo. Maar misschien begrijp je niet wat hij bedoelt. Wat hij probeert te zeggen is dat deze foto nou niet direct relateert aan het thema pech. Pas als jij het uitlegt is het duidelijk. En een foto zou eigenlijk voor zichzelf sprekend moeten zijn.CLB schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 17:15:
[...]
De persoon wil wat afvallen maar staat op de weegschaal en 'pech' hij weegt nog steeds 't zelfde...
Dat jouw 't misschien niet aanspreekt hoeft trouwens niet zo geprofileerd te worden denk ik...
Wat je zo zegt vind ik een beetje op 'n manier gezegd die mij totaal niet aanspreekt namelijk...![]()
Technisch: net als eerder gezegd, ik mis ook wat contrasten, de reflectie op de linkerzijde van de weegschaal is ook een beetje jammer. Een bakje USM eroverheen is misschien ook goed voor de foto, dan heb je wat meer bite.
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Deze keer doe ik wel weer eens mee.
Dit beeld kwam ik onderweg tegen en drukt mijn inziens leed goed uit, zonder dat iemand er echt last van heeft.
Het echte orgineel >900 kb.
Dit was echt leed, maar niet geschik hier, omdat het een achieffoto is. (900 kb)
Dit beeld kwam ik onderweg tegen en drukt mijn inziens leed goed uit, zonder dat iemand er echt last van heeft.
Het echte orgineel >900 kb.
Dit was echt leed, maar niet geschik hier, omdat het een achieffoto is. (900 kb)
Leed <> Pech. Je zit een paar weken achter... 
Overigens vind ik de kwaliteit deze week tot nu toe wel erg zwak...

Overigens vind ik de kwaliteit deze week tot nu toe wel erg zwak...

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Tja, je moet het net maar tegenkomen en dat valt blijkbaar wat tegen.
Jeremy Clarkson
Anoniem: 76287
De opdracht is heel lastig. WAT is pech?
Als je trein net wegrijdt? (En je vervolgens de liefde van je leven tegenkomt op het station?)
Een ongeluk waarbij je je auto total loss rijdt? (en eindelijk die nieuwe lease-auto krijgt
Wat voor de een pech is / lijkt te zijn, hoeft niet per se pech voor de ander te zijn.
Tussen de nu toe ingezonden foto's zit er geen een waarvan ik denk: "Oei, dat is pech hebben!" Het zijn meer alledaagse dingetjes waar je niet eens bij stil staat. Helaas heb ik zelf niets beters om te posten. Dit is nou eenmaal niet het type onderwerp waar je naar op zoek gaat, een paar foto's neemt en weer terug naar huis gaat. Het moet je gewoon overkomen EN je moet maar net je camera bij je hebben EN maar net een foto kunnen maken die showcasewaardig is, terwijl je er niet op voorbereid bent (denk aan kortdurende momenten zoals het wegrijden van een trein).
Als je trein net wegrijdt? (En je vervolgens de liefde van je leven tegenkomt op het station?)
Een ongeluk waarbij je je auto total loss rijdt? (en eindelijk die nieuwe lease-auto krijgt

Wat voor de een pech is / lijkt te zijn, hoeft niet per se pech voor de ander te zijn.
Tussen de nu toe ingezonden foto's zit er geen een waarvan ik denk: "Oei, dat is pech hebben!" Het zijn meer alledaagse dingetjes waar je niet eens bij stil staat. Helaas heb ik zelf niets beters om te posten. Dit is nou eenmaal niet het type onderwerp waar je naar op zoek gaat, een paar foto's neemt en weer terug naar huis gaat. Het moet je gewoon overkomen EN je moet maar net je camera bij je hebben EN maar net een foto kunnen maken die showcasewaardig is, terwijl je er niet op voorbereid bent (denk aan kortdurende momenten zoals het wegrijden van een trein).
Ik had hetzelfde idee als jij al vanaf het begin van de week, maar heb 'm op een andere manier uitgewerkt. Hopelijk voelt 't voor jou niet alsof ik je idee heb gejat ofzo. Het is mijn eigen hand; met zelfontspanner de foto genomen. Jammer genoeg kreeg ik het licht op de hand niet echt zoals ik wilde.Universal Creations schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 01:35:
Ik wil eigenlijk al behoorlijk lang eens wat plaatsen in de weekopdracht, maar het komt er iedere keer niet echt van. Maar nu heb ik toch een foto die iig heel duidelijk het onderwerp uitbeeldt:
[afbeelding]
(....)
Ik zal eens kijken of ik iets van emotie erbij kan "plaatsen".

[Voor 5% gewijzigd door Mercarra op 20-09-2006 11:11]
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
Ik vind pech echt zoiets dat je op het moment zelf meemaakt!
Daarom vind ik de foto van Mercarra ook beter dan die van Universal Creations. De foto van laatst genoemde is namelijk alleen maar een wc-rol. Mercara drukt met zijn foto echt het moment uit waarop je als toilet-gebruiker zou denken: %&##@$*
Verder vind ik de foto van LoneGunman fotografisch gezien best goed, maar daar mis ik net dat moment! Ik zal eens kijken of ik zelf nog een goed onderwerp kan bedenken voor een goede foto.
Daarom vind ik de foto van Mercarra ook beter dan die van Universal Creations. De foto van laatst genoemde is namelijk alleen maar een wc-rol. Mercara drukt met zijn foto echt het moment uit waarop je als toilet-gebruiker zou denken: %&##@$*
Verder vind ik de foto van LoneGunman fotografisch gezien best goed, maar daar mis ik net dat moment! Ik zal eens kijken of ik zelf nog een goed onderwerp kan bedenken voor een goede foto.
^^ met stominquestos schreef op woensdag 20 september 2006 @ 11:10:
Kijk, dat is dus wat ik bedoelde, dit is meer dan een lege wc-rol!. Ook technisch dik in orde !
Je hebt al meteen het gevoel dat die hand (en bijbehorende arm + schouder) meteen in een "fuck geen tp" houding gaan hangen na deze moment opname.
ik vind dat licht op je hand niet eens zo verkeerd...precies lekker die foto zo

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2
toch een beetje een snapshot ben ik bang:

maar als dit geen pech is, weet ik het ook niet
vraagje:
hoe kan ik het overbelichten van sommige stukken tegengaan?, tegenflitsen werkte niet..

maar als dit geen pech is, weet ik het ook niet

vraagje:
hoe kan ik het overbelichten van sommige stukken tegengaan?, tegenflitsen werkte niet..
(...)
Geen flits gebruiken
Ik gebruik zogoed als nooit mijn flits.wat met je settings spelen (iso, diafragma, ...) eventueel met een zaklamp ofzo wat belichten.

heb geen flits gebruikt0X55AA schreef op woensdag 20 september 2006 @ 18:36:
Geen flits gebruikenIk gebruik zogoed als nooit mijn flits.wat met je settings spelen (iso, diafragma, ...) eventueel met een zaklamp ofzo wat belichten.

(...)
Een typisch en zeer herkenbare vorm van pech, waar erg veel openbaar vervoer gebruikers mee geconfronteerd worden. Het missen van een net vertrekkende trein:

Het idee heb ik zelf bedacht en samen met Orion84 uitgewerkt zojuist hier op het station. Hier is wat in gecropt, wat curves aangepast en een kleine clarify toegepast. Specs staan verder in de foto.

Het idee heb ik zelf bedacht en samen met Orion84 uitgewerkt zojuist hier op het station. Hier is wat in gecropt, wat curves aangepast en een kleine clarify toegepast. Specs staan verder in de foto.
Jeremy Clarkson
Leuk bedacht, ik had het nog leuker gevonden als er beweging in de foto had gezeten, met een rear-curtain flash ofzo. De uitdrukking is duidelijk, maar het is net of de trein nog op het perron staat.
Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt
Graag gedaanArno schreef op woensdag 20 september 2006 @ 19:23:
Een typisch en zeer herkenbare vorm van pech, waar erg veel openbaar vervoer gebruikers mee geconfronteerd worden. Het missen van een net vertrekkende trein:
[afbeelding]

Had zelf gepland wat prominenter in beeld te staan, maar Arno zette me zo neer. Achteraf misschien niet ideaal, omdat de aandacht nu wat minder naar de pech hebbende reiziger getrokken wordt.
Zo hard rijdt zo'n trein niet als ie net weg isThe Cheese schreef op woensdag 20 september 2006 @ 19:30:
Leuk bedacht, ik had het nog leuker gevonden als er beweging in de foto had gezeten, met een rear-curtain flash ofzo. De uitdrukking is duidelijk, maar het is net of de trein nog op het perron staat.

[Voor 30% gewijzigd door Orion84 op 20-09-2006 19:33]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
AArgh, nou ja, maar iets nieuws verzinnen danArno schreef op woensdag 20 september 2006 @ 19:23:
Het missen van een net vertrekkende trein:
[afbeelding]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Ik vond het het perfecte voorbeeld van pech. Daarom ook de 'handen in het haar' uitbeelding die ik graag wilde. Ik heb wel lopen denken over een statief, maar toch gekozen om het zo te doen. Ik had Orion84 achteraf wel naar achteren willen hebben, maar als de trein vertrekt ben je zowiezo te laat 

Jeremy Clarkson
Dan wacht je toch op de volgende trein? 
Vanochtend op Amersfoort had ik inderdaad ook over dit als onderwerp zitten denken, zeker omdat er erg veel treinen vertraging hadden in verband met een ongeluk ergens op mijn route... Maar dat is uiteindelijk niet echt iets geworden.

Vanochtend op Amersfoort had ik inderdaad ook over dit als onderwerp zitten denken, zeker omdat er erg veel treinen vertraging hadden in verband met een ongeluk ergens op mijn route... Maar dat is uiteindelijk niet echt iets geworden.
Ik had dus exact hetzelfde idee! Maar dan met juist sluitende deurenArno schreef op woensdag 20 september 2006 @ 19:23:
[afbeelding]

Mja, klein trutstation en geen zin om me een half uur te vervelen. En ik had nog fitness gepland staan vanavond

Jeremy Clarkson
wat ik zou doen als uitvoering van "de trein" is een vriend buiten de trein aan laten komen rennen en zelf van binnenuit door de net sluitende deuren een foto maken van hem, hand uitgestoken, hoofd net zichtbaar door de ruit en zijn vermoeide en gefrustreerde uitstraling.
helaas zuig ik in PS dus wordt het een snapshot als ik het doe. maar ik dacht: toch het idee geven.
helaas zuig ik in PS dus wordt het een snapshot als ik het doe. maar ik dacht: toch het idee geven.
if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.
De uitwerking ben ik niet zo weg van, maar vooral het idee vond ik wel oke 

Heb er lang over getwijfeld maar heb besloten dat zwart-wit toch beter past...

Heb er lang over getwijfeld maar heb besloten dat zwart-wit toch beter past...
Mja, weet jij hoe lomp hard die deuren dichtgaan in een trein? Mooi niet dat ik daar mijn handen of camera uitsteekpowerflux schreef op woensdag 20 september 2006 @ 21:35:
wat ik zou doen als uitvoering van "de trein" is een vriend buiten de trein aan laten komen rennen en zelf van binnenuit door de net sluitende deuren een foto maken van hem, hand uitgestoken, hoofd net zichtbaar door de ruit en zijn vermoeide en gefrustreerde uitstraling.

Jeremy Clarkson
Pech. Leuk onderwerp. Ben ik expert in. Laatst is mijn PC stuk gegaan. De HD is defect. Zie hier de uitgebrande chip op de harddisk. Als het goed is staat de data er nog op. Maar ik kan er alleen niet meer bij.

Hier de rest van de foto's. Deze zijn onbewerkt.
http://www.hroling.nl/com...Itemid,26/?g2_itemId=1402
Hier de rest van de foto's. Deze zijn onbewerkt.
http://www.hroling.nl/com...Itemid,26/?g2_itemId=1402
[Voor 26% gewijzigd door bolke op 21-09-2006 19:08]
Persoonlijk vind ik dat er net iets te veel onscherpte in de diepte zit. Ik begrijp dat je zo de focus legt op jouw bestek en je lege bord, maar ik vind het hier wat over de top. Beetje overkill in onscherpte dus.neographikal schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 21:23:
[afbeelding]
Mijn versie van pech... Vrij bewust gemaakt trouwens, m'n voedsel was al op, en ja dat is pech
@neo: ik zou toch iets meer scherp willen zien.
Persoonlijk vind ik het jammer dat heel veel mensen moeten gaan uitleggen waarom hun foto pech zou moeten uitstralen. IMHO moet de foto dat zelf al zeggen. De enige die mij wel wat doet is de lege wc rol (met hand).
Persoonlijk vind ik het jammer dat heel veel mensen moeten gaan uitleggen waarom hun foto pech zou moeten uitstralen. IMHO moet de foto dat zelf al zeggen. De enige die mij wel wat doet is de lege wc rol (met hand).
Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava
Helaas was ik gebonden aan de hoeveelheid omgevingslicht waardoor ik richting F/2.8 moest gaan. 
En tja, uitleg, context bepaald de manier waarop je naar een foto kijkt. Wat voor de een overduidelijk is, is voor de ander niet te zien omdat hij een ander wereldbeeld heeft. Niet alles hoeft er altijd even overduidelijk er bovenop te liggen naar mijn mening, het hangt allemaal af van de manier waarop je naar dingen kijkt

En tja, uitleg, context bepaald de manier waarop je naar een foto kijkt. Wat voor de een overduidelijk is, is voor de ander niet te zien omdat hij een ander wereldbeeld heeft. Niet alles hoeft er altijd even overduidelijk er bovenop te liggen naar mijn mening, het hangt allemaal af van de manier waarop je naar dingen kijkt

[Voor 14% gewijzigd door neographikal op 22-09-2006 23:03]
Ik had eerst ook het spinnenidee, maar mijn Powershot A40 doet niet zo goed met macro, dus het beste wat daar uit kwam was dit... Maar toen kwam ik op een fijn idee, dat wel redelijk wat "pech" moet uitbeelden:

Heb ik dus even pech.

Heb ik dus even pech.

Pech...

Het is niet echt zo gelukt als ik wilde. Ik kan het niet beschrijven maar jullie misschien wel. Wat mist deze foto?

Het is niet echt zo gelukt als ik wilde. Ik kan het niet beschrijven maar jullie misschien wel. Wat mist deze foto?
inkoppertje: 'een platte slak'GsJosh schreef op zondag 24 september 2006 @ 18:22:
Pech...
[afbeelding]
serieus: het element dat 'pech' is.. ik zie wel een slak die dood gaat, maar of dat 'pech' is.. ?
het zou pech zijn als je bijv. van die fiets sporen door de sneeuw ziet, en dan precies op 1 van die sporen een dode slak.. want what are the chances...
This message was sent on 100% recyclable electrons.
De aansluiting met het thema ga ik geen discussie over voeren, dat is ieder zijn mening/kijk op het thema. Ik vind dat de slak behoorlijk pech heeft dat hij daar aan het slakken is...BasieP schreef op zondag 24 september 2006 @ 18:27:
[...]
inkoppertje: 'een platte slak'
serieus: het element dat 'pech' is.. ik zie wel een slak die dood gaat, maar of dat 'pech' is.. ?
het zou pech zijn als je bijv. van die fiets sporen door de sneeuw ziet, en dan precies op 1 van die sporen een dode slak.. want what are the chances...
Wat ik wil is commentaar op het fototechnische aspect. De focus ligt een millimetertje verkeerd, dat is te zien op het origineel. Ik kan gewoon niet ontdekken waarom deze plaat me niet 'pakt'. Waarom ik deze week niet beter kon dan dit

"inkoppertje: 'een platte slak'"
ennuh, ik ben geen dierenbeul.
[Voor 3% gewijzigd door Josh op 24-09-2006 18:44]
Ik denk dat een slak doodtrappen voor jezelf niet echt pech is.. Het is lullig en zonde van de slak.GsJosh schreef op zondag 24 september 2006 @ 18:22:
Bij een warme, zachte en nog dampende hondendrol is dat een heel ander verhaal.

I served in a company of heroes.
Waarom zou je het vanuit het oogpunt van 'de mens' bekijken? Voor een slak lijkt me het behoorlijk pech hebben. Vandaar ook GsJosh's opmerking over het aansluiten bij het onderwerp.Maciek schreef op zondag 24 september 2006 @ 18:50:
[...]
Ik denk dat een slak doodtrappen voor jezelf niet echt pech is.. Het is lullig en zonde van de slak.
Verder technisch dik in orde, wellicht zou de focus iets meer naar voren gekunt hebben, maar zeker niet storend. Krijg niet echt het veelbesproken 'wow' gevoel erbij, maar dat heb ik tot dusver nog nergens gehad. In deze weekopdracht zeker één van de beteren.
Zou het zo kunnen zijn dat de foto van GsJosh de dynamiek mist die de foto juist erg pakkend zou kunnen maken? Voor mijn gevoel is het plaatje nogal statisch. En natuurlijk weet ik ook wel dat slakken niet al te snel gaan, maar dan nog. Ik denk dat het 'missende' in de dynamiek van het plaatje zit.
If you can't write, there is nothing left.
Hondendrol was in eerste instantie mijn ideeMaciek schreef op zondag 24 september 2006 @ 18:50:
[...]
Ik denk dat een slak doodtrappen voor jezelf niet echt pech is.. Het is lullig en zonde van de slak.
Bij een warme, zachte en nog dampende hondendrol is dat een heel ander verhaal.

Fijn om te horen, toch jammer dat er geen 'wow' gevoel isLoneGunman schreef op zondag 24 september 2006 @ 19:06:
[...]
Krijg niet echt het veelbesproken 'wow' gevoel erbij, maar dat heb ik tot dusver nog nergens gehad. In deze weekopdracht zeker één van de beteren.

Ik heb geprobeerd mijn voet te bewegen met en met een langere sluitertijd te werken maar dat werkte niet, het was veel te licht buiten. Ik moest dan het diafragma gaan knijpen en dat leverde weer veel teveel scherptediepte op en dat werd lelijk.Ranewen schreef op zondag 24 september 2006 @ 19:16:
Zou het zo kunnen zijn dat de foto van GsJosh de dynamiek mist die de foto juist erg pakkend zou kunnen maken? Voor mijn gevoel is het plaatje nogal statisch. En natuurlijk weet ik ook wel dat slakken niet al te snel gaan, maar dan nog. Ik denk dat het 'missende' in de dynamiek van het plaatje zit.
[Voor 40% gewijzigd door Josh op 24-09-2006 19:23]
Inderdaad een leuk idee, ik kreeg naar aanleiding daarvan een idee:BasieP schreef op zondag 24 september 2006 @ 18:27:
[...]
inkoppertje: 'een platte slak'
een slakspoor in de sneeuw, wat een ongelofelijke pech voor dat beest
Anoniem: 181914
Had net nog een ideetje, even uitgewerkt en dit is het resultaat:

Ik wil er wel wat dingetjes bij zeggen:
1. De pech is dat de tv sneeuw geeft, in plaats van beeld.
2. Dit is de eerste keer dat ik meedoe aan een weekopdracht, so be gentle.
3. Ik had de foto precies zo in gedachten, dus voor mij is die goed gelukt, maar ik zou wel wat commentaar willen over dingetjes die toch beter gekund hadden.

3. Ik had de foto precies zo in gedachten, dus voor mij is die goed gelukt, maar ik zou wel wat commentaar willen over dingetjes die toch beter gekund hadden.
[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 181914 op 24-09-2006 20:04]
Ik wil er wel wat dingetjes bij zeggen:Anoniem: 181914 schreef op zondag 24 september 2006 @ 20:03:
[afbeelding]
1. De foto moet zonder uitleg duidelijk zijn. In het geval van deze opdracht is wel duidelijk dat je niet voor de lol naar Zwitserland 1 zit te kijken.
2. Dan nog, er wordt wel showcase-waardig materiaal geeist. Imho voldoet deze foto hier niet aan.
3. Dat is mooi, maar misschien had je het wat beter moeten inbeelden

Anoniem: 181914
Bedankt voor het commentaar, maar dat ie onderbelicht is was de bedoeling.
[Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 181914 op 24-09-2006 20:17]
Dat het de bedoeling was wil nog niet zeggen dat de foto hier wel goed is. In sommige gevallen past het wel bij een foto, maar in dit geval draagt het niet veel bij. Je had op z'n minste de AB en de hand wat beter kunnen belichten, zodat je nog kon zien wat er gaande is.Anoniem: 181914 schreef op zondag 24 september 2006 @ 20:17:
Bedankt voor het commentaar, maar dat ie onderbelicht is was de bedoeling.
vind het wel meevallen lonegun. Vind de foto zelf ook geen topper, maar deze vorm van belichting is niet slecht. Ik snap dat hij het zo bedoelde en zou het zelf niet mooier gevonden hebben wanneer de hand beter zichtbaar zou zijn.
Anoniem: 176826
Eén van de redenen dat ik (afgezien van missende inspiratie) nog niet zo een haast heb om mee te doen aan de weekopdracht is dit soort commentaar.LoneGunman schreef op zondag 24 september 2006 @ 20:10:
[...]
2. Dan nog, er wordt wel showcase-waardig materiaal geeist. Imho voldoet deze foto hier niet aan.
Ja, ik heb de richtlijnen voor showcase waardig wel eens gelezen, maar om nu te zeggen dat ik daar nu een gevoel bij heb... nee... Wellicht is het (ook voor de poster van het sneeuwplaatje) aardig om te vertellen wat de plaat niet showcase waardig maakt en hoe hij dat anders aan had kunnen pakken.
Ik zet bij punt 3 (die je niet quote) toch een paar tips die, in mijn ogen, de foto kunnen verbeteren?Anoniem: 176826 schreef op maandag 25 september 2006 @ 16:09:
[...]
Wellicht is het (ook voor de poster van het sneeuwplaatje) aardig om te vertellen wat de plaat niet showcase waardig maakt en hoe hij dat anders aan had kunnen pakken.
Anoniem: 176826
Kun je je voorstellen dat het commentaar bij punt twee toch iets anders overkomt? Je hebt overigens gelijk dat jij de moeite nam om nog enige tips te geven. Daar heb ik ook wel andere voorbeelden van gezien.
WelkomAnoniem: 181914 schreef op zondag 24 september 2006 @ 20:03:
[afbeelding]

Het idee is leuk. De uitsnede had vlg mij iets anders gemogen (strakker) en - zoals hierboven was aangegeven - de hand wat lichter laten uitkomen. Nu is mijn monitor niet helemaal goed gekalibreerd, en daarom zie ik de zwarten iets verkeerd. Maar het idee is leuk en je hebt storende elementen weggelaten door voor een zwarte omgeving te kiezen. Keep up the good work.
offtopic:
oja en ik heb een tvlogo toegevoegd...
oja en ik heb een tvlogo toegevoegd...

==
hoi
Het was mischien leuk geweest als je zelf aan het rennen was, om de trein alsnog te halen. Lijkt misschien een beetje zinloos, om te rennen voor een wegrijdende trein, maar er zijn nog altijd vele mensen die het wel doen.Orion84 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 19:30:
[...]
Zo hard rijdt zo'n trein niet als ie net weg isDus ik denk dat het (zeker overdag) erg moeilijk wordt om daar beweging in te krijgen. We zijn express al zo gaan staan dat het opzich toch wel redelijk duidelijk is dat hij aan het vertrekken is. Normaal staat de neus nog niet eens waar nu de kont is. Maar ik ben het met je eens dat dat niet direct op te maken valt uit de foto.
Doordat je gaat rennen, zie je ook direct dat er beweging in de foto zit.
(het is maar een idee, ik ben relatieve foto-n00b)
[Aylin]
Pagina: 1
Let op:
Vijf opmerkingen voordat je een reactie plaatst:
Vijf opmerkingen voordat je een reactie plaatst:
- Geen archieffoto's! Waarbij een foto (dus) als archieffoto word bestempeld als hij gemaakt is vóór de startdatum van de huidige weekopdracht.
- Wees kritisch op jezelf! Zorg dat je foto's "showcasewaardig" zijn; bij twijfel gewoon niet posten...
- Opmerkingen over het huidige onderwerp? Top! Maar dan wel in het FGS feedback topic.
- Foto's inzenden kan t/m zondag 23:59 uur van de huidige week. Foto's geplaatst ná die tijd zijn dus gewoon te laat.
- Bericht verdwenen? Dan zal dat vast met 1 van de bovenstaande opmerkingen te maken hebben...