![]() |
Welkom bij de drieëntwintigste foto-opdracht! De FG-crew is op de achtergrond al bezig met de voorbereidingen van de fotocontests, maar ondertussen kunnen we natuurlijk prima plaats bieden aan weekopdrachten teneinde mensen hun fotografische kunde te laten ontwikkelen/zien en een uitdaging te bieden: en vergeet daarbij het plezier natuurlijk niet |
Wat is de bedoeling precies? |
Foto's posten in dit topic, die gebaseerd zijn op het thema |
Thema deze week? |
Deze week is het thema "Goedemorgen!!" |
Regels? |
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
|
Winnaars? |
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen jury Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet! ![]() De vorige weekopdrachten: Foto-opdracht week 15 - Streetlife Foto-opdracht week 16 - Contact/interactie Foto-opdracht week 17 - Actie! Foto-opdracht week 18 - closeup/macro Foto-opdracht week 19 - Landschap Foto-opdracht week 20 - Geel Foto-opdracht week 21 - Portret Foto-opdracht week 22 - Duotone Foto-opdracht week 23 - Zomerzin Foto-opdracht week 24 - Minimalisme Foto-opdracht week 25 - Detail Foto-opdracht week 26 - Geluid in beeld Foto-opdracht week 27 - Abstract Foto-opdracht week 28 - Transport Foto-opdracht week 29 - Rond Foto-opdracht week 30 - Klassiek Foto-opdracht week 31 - Leed Foto-opdracht week 32 - Nightlife Foto-opdracht week 33 - Vreugde Foto-opdracht week 34 - Fruit Foto-opdracht week 35 - HDR Foto-opdracht week 36 - Bling-bling |
Het is al woensdag en nog geen 1 post
. Ik ga iedergeval de rest van de dag even wat verzinnen.
Hup Hup meer mensen!
Hup Hup meer mensen!
Ik heb eigenlijk ook niet echt gezocht naar dit topic deze week 
Er kan overigens best wel wat leuks mee gedaan worden
Er kan overigens best wel wat leuks mee gedaan worden
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Anoniem: 76287
Dit topic had ik nooit eerder gezien; op GoT kwam ik nooit zo in de fotografie afdeling, totdat ik meer interesse kreeg in een camera met wat meer mogelijkheden. Als ik morgenochtend mijn camera niet vergeet, zal ik eens kijken of ik iets moois kan maken.
Anoniem: 50739
't lijkt er idd op dat het wat begint uit te sterven
ik moet maar ff zien of ik deze week nog wat kan maken, ik ben niet zo'n vroege vogel meestal
ik moet maar ff zien of ik deze week nog wat kan maken, ik ben niet zo'n vroege vogel meestal
Bij deze dan de eerste foto. Dit is toen ik vanmorgen naar mijn werk reed. Elke morgen als ik wakker word en naar buiten kijk zie ik een beeld als dit. De zomer is over en aan de spinnewebben, de kleuren en de mist te zien is het al echt aan het herfsten.

Dit is met mijn 6 jaar oude compact-cam gemaakt.
Ik heb helaas heel weinig zelf in te stellen. De camera heeft in dit geval gekozen voor F/9.5 en een sluitertijd van 1/500.

Dit is met mijn 6 jaar oude compact-cam gemaakt.

Ik sta gewoon veel te laat op om nog over een goedemorgen te kunnen spreken. Maar zaterdag neem ik mijn cam mee en zal ik na mijn werk eens foto's trekken.
tygetjuh: Ik vindt het helaas niet echt een goede foto. Ik krijg er niet echt een goedemorgen gevoel bij. Daarnaast is de rechterbovenhoek zwaar overbelicht en is hij volgens mij nergens echt scherp.
With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925
Het overbelichten van de rechterbovenhoek was bewust gedaan om de sfeer van de laagstaande zon te benadrukken. Maar dat vind je dus niet zo´n succes?MagicTempest schreef op donderdag 14 september 2006 @ 09:07:
tygetjuh: Ik vindt het helaas niet echt een goede foto. Ik krijg er niet echt een goedemorgen gevoel bij. Daarnaast is de rechterbovenhoek zwaar overbelicht en is hij volgens mij nergens echt scherp.
Het niet scherp zijn van de foto, daar kan ik helaas zeer weinig aan doen.

Jammer dat er steeds minder gepost wordt met de weekopdrachten, ik hoop dat er deze week nog wat meer gepost word en volgende week nóg meer 
Hierbij mijn bijdrage van deze week:

Dit is de versie in kleur, maar ik vond het lastig kiezen, dus de zwart-wit maar gepost.
En voor we over curves e.d. beginnen... Mijn Photoshop kent geen curves, of ze zijn in elk geval onvindbaar
Wat commentaar zou leuk zijn
Hierbij mijn bijdrage van deze week:

Dit is de versie in kleur, maar ik vond het lastig kiezen, dus de zwart-wit maar gepost.
En voor we over curves e.d. beginnen... Mijn Photoshop kent geen curves, of ze zijn in elk geval onvindbaar
Wat commentaar zou leuk zijn
Laukui: I like! Focus ligt mooi en de zwart-wit voelt lekker goed z/w aan. In de kleur versie is de bank te veel aanwezig wat mij betreft.
Een bijdrage dan (ja, ook al gepost in zonsondergangen
) van ik geloof dinsdag ochtend:
*klik voor 1200 pixels breed*
Een bijdrage dan (ja, ook al gepost in zonsondergangen

[ Voor 20% gewijzigd door Jasper op 14-09-2006 22:50 ]
@ Laukui: Mooie plaat. De z/w versie spreekt me meer aan dan de kleur. Heeft meer rust over zich. Focus op de ogen van het hondje, goed gedaan.
@ Jasper: Is dit een gevalletje HDR? Idd beetje jammer van de ruis bij de grote versie, maar overall, mooie plaat.
@ Jasper: Is dit een gevalletje HDR? Idd beetje jammer van de ruis bij de grote versie, maar overall, mooie plaat.
Specs workstation Nikon D200 / 17-55 F/2.8 / SB-800 / 24-120
Errg knap, Jasper! Heel mooi!
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Ixus-op-de-automatische-stand-powerrrrrrrrMicha schreef op donderdag 14 september 2006 @ 22:56:
Prachtige rustige foto maar de ruis vind ik vooral bij de grote versie wel heel jammer
Bedankt voor je commentaar hè! Jouw foto is iets compleet anders en vooral de kleine versie vind ik echt heel gaaf. Hoe vroeg moet je uit je bed voor zoietsJasper schreef op donderdag 14 september 2006 @ 22:49:
Laukui: I like! Focus ligt mooi en de zwart-wit voelt lekker goed z/w aan. In de kleur versie is de bank te veel aanwezig wat mij betreft.
Een bijdrage dan (ja, ook al gepost in zonsondergangen) van ik geloof dinsdag ochtend:
[afbeelding]
@Greengolfe: Jij ook bedankt. De zwart-wit versie vind ik zelf ook beter dan de kleurenversie, maar op irc was niet iedereen het daar mee eens
[ Voor 10% gewijzigd door Laurens op 14-09-2006 23:27 ]
Allemaal mooie foto's tot nu toe, het heeft wat langer geduurd, maar de kwaliteit is wel hoog!
Over die van tijgetjuh. Fototechnisch (bestaat dit woord wel?) is het idd niet echt een goede foto.
Maar, het gevoel, de sfeer de ik er bij krijg is wel heel goed.
Je kent het wel, kamperen langs het bos, in het bos op een open plek. Smorgens word je wakker, wil je ff "de patatten afgieten". Je rits de binnenbekleding open (muggennet), en dan zoek je nog ff naar die ritsdingetjes voor het overzeil open te doen, steekt je kop buiten (nog moe, en eventueel beetje met een kater van de lange nacht), de zon die in je ogen steekt, de dauw overal, ....
Dus kwa gevoel vind ik het wel een goede foto.
edit: "de patatten afgieten" = plassen
Over die van tijgetjuh. Fototechnisch (bestaat dit woord wel?) is het idd niet echt een goede foto.
Maar, het gevoel, de sfeer de ik er bij krijg is wel heel goed.
Je kent het wel, kamperen langs het bos, in het bos op een open plek. Smorgens word je wakker, wil je ff "de patatten afgieten". Je rits de binnenbekleding open (muggennet), en dan zoek je nog ff naar die ritsdingetjes voor het overzeil open te doen, steekt je kop buiten (nog moe, en eventueel beetje met een kater van de lange nacht), de zon die in je ogen steekt, de dauw overal, ....
Dus kwa gevoel vind ik het wel een goede foto.
edit: "de patatten afgieten" = plassen
[ Voor 3% gewijzigd door 0X55AA op 14-09-2006 23:35 ]
Uiteraard!
Ik vind het een mooie foto die rust uitstraalt zonder saai te worden. Zelf vind ik de zwart-wit versie beter geslaagd dan de kleur-uitvoering. Misschien benadrukt de zwart-wit de rust nog wat meer.
Hoewel de afbeelding niets met "goedemorgen" te maken heeft, vind ik de sfeer wel goedemorgen. Denk aan de rust als je een dag vrij bent, de zon al naar binnen schijnt, maar je lekker nog even blijft liggen.
Inderdaad jammer dat er zo weinig gepost wordt. Het ligt misschien wel een beetje aan het onderwerp. Volgende week ben ik (voorlopig nog met mijn brakke camera
En Jasper: Een hele mooie plaat, inderdaad een beetje jammer van de ruis (welke ISO heb je gebruikt?), maar een zonsondergang is stiekum niet helemaal goedemorgen, he
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 76287 op 15-09-2006 14:04 ]
ok, mijn inzending, heb echt te weinig tijd de laatste tijd om opdrachten goed uit te kunnen werken.

edit: voor het geval mensen niet weten wat dit is, het is een doosje waar je je lenzen 's avonds in doet om ze er vervolgens in de (goede) morgen weer uit te halen. Zoals verder in dit topic staat een ochtendritueel voor vele mensen. Normaalgesproken vertel ik nooit een achterliggend verhaal bij mijn foto, naar mijn mening moet dat door de kijker zelf gedaan worden. Ik kan me alleen voorstellen dat sommige mensen zo'n dingetje nog nooit gezien hebben.

edit: voor het geval mensen niet weten wat dit is, het is een doosje waar je je lenzen 's avonds in doet om ze er vervolgens in de (goede) morgen weer uit te halen. Zoals verder in dit topic staat een ochtendritueel voor vele mensen. Normaalgesproken vertel ik nooit een achterliggend verhaal bij mijn foto, naar mijn mening moet dat door de kijker zelf gedaan worden. Ik kan me alleen voorstellen dat sommige mensen zo'n dingetje nog nooit gezien hebben.
[ Voor 54% gewijzigd door DeoDupke op 16-09-2006 15:09 ]
No worries m8
Mijn eerste bijdrage aan een foto-opdracht:

grote versie
Ik heb ons glazen planchet van onderen gefotografeerd. Mijn ochtendhumeur is nou niet echt iets om trots op te zijn, en zelfs in de badkamer zou ik me nog willen omdraaien en verder slapen
edit: n.a.v. 0X55AA's commentaar een cropje gedaan, staat inderdaad beter!

grote versie
Ik heb ons glazen planchet van onderen gefotografeerd. Mijn ochtendhumeur is nou niet echt iets om trots op te zijn, en zelfs in de badkamer zou ik me nog willen omdraaien en verder slapen

edit: n.a.v. 0X55AA's commentaar een cropje gedaan, staat inderdaad beter!
[ Voor 10% gewijzigd door Arjan A op 15-09-2006 23:22 . Reden: crop ]
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Deze zit iedere morgen in mijn tuin te wachten op zijn ontbijt. Wel jammer dat hij zijn tafelkleed meestal dwars over het pad spant...

Begin mijn ochtend hiermee. En tevens ook al het einde van de dag.
)
50mm f1.4 nog eens opgezet.

Een amiga 500 met 512 kb ram !
Je begint je dag met een ranzige citruspersmultipasser schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 17:31:
Begin mijn ochtend hiermee. En tevens ook al het einde van de dag.)
[afbeelding]
Maar qua foto lekker abstract!
Dit vind ik echt een coole foto, een goed goedemorgen-effect, en een leuk beeld om te bekijken. Mooi gemaakt!
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Ik kon echt de hele week niets bedenken, tot ik het ochtendritueel eens afging. En toen dacht ik, ik grijp 's ochtens met een verdwaasde/half-slapende blik (vandaar de kleuren en de wazige achtergrond) naar de SNOOZE-knop:

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
wie staat nu op om dat uur man?
Dan ga ik meestal slapen
)
Dan ga ik meestal slapen
Zou je die rechterfles wegsnijden, zou je foto (naar mijn mening) veel mooier zijn, nu heb je een soort reflectie ofzo, en je ziet dat etiketje op de fles.Arjan A schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 16:41:
Mijn eerste bijdrage aan een foto-opdracht:
[afbeelding]
grote versie
@Dabombe: Heel leuk gevonden, zou prima staan op groot formaat in een koffietent.
@DeoDupke: heel leuke foto, maar iemand die niet weet wat het is zal wss denken: 'huh? goedemorgen?", voor de mensen die het niet zouden weten: het is een lensdoos (toch?). Voor veel mensen een ochtendritueel.
@toff: met je verhaal erbij snap ik de link, maar anders
@multipasser: Heel leuk, lekker abstract. Met een grotere DOF zou hij mss wel leuker zijn.
Ik zeg het maar hardop, dit is wel de foto opdracht topic he!...M.a.w. foto's moeten van behoorlijke kwaliteit zijn, minimaal een goede testcase picture en eigenlijk wel showcase materiaal. Dat zie ik deze week maar weinig naar voren komen (uitzonderingen daar gelaten, maar die weten het ook wel).
Ik heb wel eens foto's gemaakt met week opdracht in mijn hoofd, maar kwaliteit vind ik tot nu toe niet hoog genoeg. Wees zelf een beetje kritisch op je foto's
misschien sta ik hier wel alleen in, dan weet ik niet maar merk ik snel genoeg.
Ik heb wel eens foto's gemaakt met week opdracht in mijn hoofd, maar kwaliteit vind ik tot nu toe niet hoog genoeg. Wees zelf een beetje kritisch op je foto's
misschien sta ik hier wel alleen in, dan weet ik niet maar merk ik snel genoeg.
Nope you are right.
Snapshots kunnen fotografie zijn.
Maar dat is helaas hier niet het geval.
Snapshots kunnen fotografie zijn.
Maar dat is helaas hier niet het geval.
Persoonlijk zie ik liever 2 goede foto's en 10 van mindere kwaliteit, dan alleen de 2 goede. Vooral als het thema voor veel mensen lastig is, vind ik het leuk dat er toch nog iets wordt gepost.
[ Voor 35% gewijzigd door Wwwillem op 16-09-2006 01:35 ]
Heb je wel gelijk in, okee mijn foto's zijn zeker niet perfect, maar heb dankzij deze opdrachten al heel wat bijgeleerd.
Maar duidelijk overbelichte foto's, slechte crop, etc kunnen toch echt niet.
Voor deze weekopdracht heb ik alles toch iets meer gepland, wat meer gericht foto's schieten. Zondag om 5.30-6.00u op weg naar huis zal ik mijn foto nemen, op een plekje die uitgeeft op de hele stad.
Maar duidelijk overbelichte foto's, slechte crop, etc kunnen toch echt niet.
Voor deze weekopdracht heb ik alles toch iets meer gepland, wat meer gericht foto's schieten. Zondag om 5.30-6.00u op weg naar huis zal ik mijn foto nemen, op een plekje die uitgeeft op de hele stad.
Foto's van mindere kwaliteit vind ik nog niet eens zo bezwaarlijk (mindere kwaliteit door technische beperkingen of ontbrekende fotobewerkingsskillz). Maar ik kan me wel ergeren aan de foto's waar de link met de opdracht compleet zoek is. En helaas komt dat naar mijn mening veel te vaak voor. Regelmatig zijn dat foto's die technisch goed gelukt zijn en dus rustig in andere topics geplaatst hadden kunnen worden.
In mijn ogen moet ik, zonder het thema te weten, ongeveer kunnen raden wat het thema was (een exacte match is lastig en beperkt misschien de creatieve vrijheid te veel). Het moet dus niet nodig zijn om een heel verhaal te moeten lezen voordat ik de link naar de weekopdracht kan leggen. Slechts wanneer een foto aan het bovenstaande voldoet, is een foto voor mij geslaagd voor de weekopdracht. Ik ben beniewd hoe anderen hier over denken, maar ik denk niet dat dit topic de juiste plek is om er een discussie over te voeren.
In mijn ogen moet ik, zonder het thema te weten, ongeveer kunnen raden wat het thema was (een exacte match is lastig en beperkt misschien de creatieve vrijheid te veel). Het moet dus niet nodig zijn om een heel verhaal te moeten lezen voordat ik de link naar de weekopdracht kan leggen. Slechts wanneer een foto aan het bovenstaande voldoet, is een foto voor mij geslaagd voor de weekopdracht. Ik ben beniewd hoe anderen hier over denken, maar ik denk niet dat dit topic de juiste plek is om er een discussie over te voeren.
Fotografie en kunst in die zin is zo persoonlijk, dat zelfs de beste foto's of kunstwerken door sommige als afschuwelijk worden ervaren. Hoe kunnen wij dan hier gaan bepalen wat goed of slecht is.
Er zijn enkel ongeschreven regels die meestal een goede foto kunnen omschrijven. Maar dat is ook niet altijd het geval. Meestal is je eerste reactie de goede, vind je een foto goed ja of nee. En dan kan je gaan kijken waarom je hem goed/slecht vindt.
Er zijn enkel ongeschreven regels die meestal een goede foto kunnen omschrijven. Maar dat is ook niet altijd het geval. Meestal is je eerste reactie de goede, vind je een foto goed ja of nee. En dan kan je gaan kijken waarom je hem goed/slecht vindt.
Het praten over de geplaatste foto's mag best hier, dus ik zet het ook maar even hier neer.Dr.Boktor schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 01:54:
Foto's van mindere kwaliteit vind ik nog niet eens zo bezwaarlijk (mindere kwaliteit door technische beperkingen of ontbrekende fotobewerkingsskillz). Maar ik kan me wel ergeren aan de foto's waar de link met de opdracht compleet zoek is. En helaas komt dat naar mijn mening veel te vaak voor. Regelmatig zijn dat foto's die technisch goed gelukt zijn en dus rustig in andere topics geplaatst hadden kunnen worden.
De foto van de spin is goed gelukt, hij staat ook in het macro topic. Vervolgens komt hij een dag ofzo later ook hier te staan, niet omdat de foto gemaakt is vanwege deze opdracht, maar omdat hij met wat buigen en wrikken wel te persen valt in deze opdracht. Dit bedoel ik niet als aanval op Toff, want dit is in zijn algemeenheid een beetje het geval. Toff is gewoon mee gegaan met anderen die dit eerder deden. Zoals Dr. Bokter al zei, je moet het onderwerp bijna kunnen raden (en zeker kunnen raden wanneer je alle foto's van de week ziet) op basis van een geposte foto.
Dit is niet waar!nomad85 schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 10:21:
[...]
Het praten over de geplaatste foto's mag best hier, dus ik zet het ook maar even hier neer.
De foto van de spin is goed gelukt, hij staat ook in het macro topic. Vervolgens komt hij een dag ofzo later ook hier te staan, niet omdat de foto gemaakt is vanwege deze opdracht, maar omdat hij met wat buigen en wrikken wel te persen valt in deze opdracht. Dit bedoel ik niet als aanval op Toff, want dit is in zijn algemeenheid een beetje het geval. Toff is gewoon mee gegaan met anderen die dit eerder deden.
Ik heb die spin vrijdag geschoten exclusief en speciaal voor de weekopdracht. Die spin in het macrotopic is een andere, van een andere tweaker (was die niet wat blauwig?). Jammer dat je zo makkelijk op je geheugen afgaat en daarmee nodeloos een ander in diskrediet brengt.
Ik deel verder niet de mening van Dr.Boktor dat je de opdracht moet kunnen raden a.d.h.v. de foto. Het kader is hier bekend, dus als je hier foto's ziet, weet je wat de context is. Zonder opdracht zegt een koffiekopje immers ook geen goedemorgen, hoe mooi ook gefotografeerd, en er zijn zat mensen die hun contactlenzen 's-avonds weer uitdoen of nog even hun tanden poetsen onder het plachet in de badkamer. Wil je dan alleen platte ontbijtfoto's of foto's van wekkers (komt me overigens bekend voor
Voor wat betreft de inhoudelijke kritiek van 0X55AA: Ik heb een 1280x1024 crop met meer spinnenweb, maar als ik die verklein naar 600px breed krijg ik minder spin. Het web is minder mooi als dat ik had gehoopt, dus de uiteindeijke crop bevat weinig web (het is er wel, als je goed kijkt). Douw zat er helaas niet op en ik kon de plantenspuit niet vinden.
offtopic voor zoefff:
mysterieus, is dat niet een leuk thema?
sorry voor t offtopic, maar kwam in eens in me op
with Toff
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
@Toff: is die spin nou van onderaf gefotografeerd?
Rudyyy schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 18:33:
offtopic voor zoefff:
offtopic:
Misschien even de topicwarning nog even doorlezen
Misschien even de topicwarning nog even doorlezen
\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o
Ten Thousand fists in the air! \o
als ik me vergist heb in de volgorde van het posten e.d. en je in de war had met iemand anders, sorry daarvoor. Los daarvan geldt toch wat ik wou overbrengen. Dat mensen veelal (dus in dit geval jij niet) een foto hebben waarvan blijkt dat hij zowel in dezelfde week geschoten is en dat hij wel enigizins past in het topic. Dat gevoel hou je iig over bij sommige foto's.Toff schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 16:31:
[...]
Dit is niet waar!
Ik heb die spin vrijdag geschoten exclusief en speciaal voor de weekopdracht. Die spin in het macrotopic is een andere, van een andere tweaker (was die niet wat blauwig?). Jammer dat je zo makkelijk op je geheugen afgaat en daarmee nodeloos een ander in diskrediet brengt.
Ik deel verder niet de mening van Dr.Boktor dat je de opdracht moet kunnen raden a.d.h.v. de foto. Het kader is hier bekend, dus als je hier foto's ziet, weet je wat de context is. Zonder opdracht zegt een koffiekopje immers ook geen goedemorgen, hoe mooi ook gefotografeerd, en er zijn zat mensen die hun contactlenzen 's-avonds weer uitdoen of nog even hun tanden poetsen onder het plachet in de badkamer. Wil je dan alleen platte ontbijtfoto's of foto's van wekkers (komt me overigens bekend voor)?
Voor wat betreft de inhoudelijke kritiek van 0X55AA: Ik heb een 1280x1024 crop met meer spinnenweb, maar als ik die verklein naar 600px breed krijg ik minder spin. Het web is minder mooi als dat ik had gehoopt, dus de uiteindeijke crop bevat weinig web (het is er wel, als je goed kijkt). Douw zat er helaas niet op en ik kon de plantenspuit niet vinden.
Gsjosh:
Fijne belichting en wat mij betreft 1 van de betere inzendingen deze week.
@nomad85: OK, no hard feelings, maar ik ben het met de rest van je betoog ook niet zo eens. Sommige onderwerpen zijn er misschien met de haren bijgesleept, maar ik heb wel de indruk dat de meeste foto's gemaakt zijn met de weekopdracht in het achterhoofd. De kwaliteit, daar maak ik me niet zo veel zorgen om, zolang het niet uit de hand loopt met de aantallen - in welk geval de modjes wel zullen ingrijpen.
@Just_I: Ja, die kruisspinnen zitten met de kop omlaag in het web, dus ze hebben een voorkant en een achterkant, meer dan boven en onder, maar ik begrijp dat je de buikzijde bedoelt en dat klopt. Je ziet de spin door het web heen recht in de bek/monddelen. Wat je niet ziet is het kruis, want dat staat op de rug. Daarvoor verwijs ik je naar het macrotopic, bijvoorbeeld de foto van ThomasW. Die van hem is wat donkerder van kleur, wat aan de belichting kan liggen, maar ook aan de natuurlijke kleurvariatie die bij deze soort aanwezig is.
@GsJosh: Die lag voor de hand, maar menigeen zal zich op de uitwerking stukgebeten hebben (ik ben er niet eens aan begonnen). Heel mooi gedaan, waarbij de subtiele kleuren in combinatie met het zachte licht mij bijzonder aanspreken. Toppertje!
@Just_I: Ja, die kruisspinnen zitten met de kop omlaag in het web, dus ze hebben een voorkant en een achterkant, meer dan boven en onder, maar ik begrijp dat je de buikzijde bedoelt en dat klopt. Je ziet de spin door het web heen recht in de bek/monddelen. Wat je niet ziet is het kruis, want dat staat op de rug. Daarvoor verwijs ik je naar het macrotopic, bijvoorbeeld de foto van ThomasW. Die van hem is wat donkerder van kleur, wat aan de belichting kan liggen, maar ook aan de natuurlijke kleurvariatie die bij deze soort aanwezig is.
@GsJosh: Die lag voor de hand, maar menigeen zal zich op de uitwerking stukgebeten hebben (ik ben er niet eens aan begonnen). Heel mooi gedaan, waarbij de subtiele kleuren in combinatie met het zachte licht mij bijzonder aanspreken. Toppertje!
Ik zat net lekker een beetje in m'n fatboy te genieten van de lekkerdere dingen des levens, toen ik me bedacht dat het al een tijdje 's morgens was, en ik het wel een goede morgen vond.... 
Dus even cam op statief, en tadaa

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro
[off topic] En waarom ben jij zo laat wakker dan? Of vroegmarrk schreef op zondag 17 september 2006 @ 06:34:
mag ik getuige zijn van het feit dat het al morgen is?
Hoewel ik een aantal andere foto's in dit topic fotografisch niet verkeerd vind, is dit imho toch wel de plaat die het thema goed uitbeeld. Precies wat ik er van verwacht had, en bovendien (technisch) ook uitstekend uitgevoerd!GsJosh schreef op zondag 17 september 2006 @ 01:35:
Ik doe weer een keer mee. Comments please!!
[afbeelding]
Op de 2e plaats komt voor mij de fatboy-foto van Tonio. Hoewel ik je idee (morning-after?) wel begrijp zou ik het -wanneer de foto niet in dit topic zou staan- niet van de foto zelf af kunnen lezen. Ik zou dan eerder voor een avondfoto gaan
laatste 3 uitzendingen zijn allemaal goed 
Tonio, leuke foto, vooral door de fisheye perspectief. Kleuren zijn ook goed voor elkaar.
Proller, ook prima, past goed genoeg in de weekopdracht. Leuk dat je een langere sluiter genomen hebt. Ik had hem nog wel langer willen zien, waardoor het lijkt alsof de wereld verder gaat maar deze auto stil staat.
Alchemist, Ik weet dat zo'n foto helemaal niet zo makkelijk is. Daarom vind ik hem erg goed. De gedeeltes die scherp zijn, de reflecties en refracties in de druppels, erg goed hoor.
bovendien een fijne setting.
Tonio, leuke foto, vooral door de fisheye perspectief. Kleuren zijn ook goed voor elkaar.
Proller, ook prima, past goed genoeg in de weekopdracht. Leuk dat je een langere sluiter genomen hebt. Ik had hem nog wel langer willen zien, waardoor het lijkt alsof de wereld verder gaat maar deze auto stil staat.
Alchemist, Ik weet dat zo'n foto helemaal niet zo makkelijk is. Daarom vind ik hem erg goed. De gedeeltes die scherp zijn, de reflecties en refracties in de druppels, erg goed hoor.
bovendien een fijne setting.
Dankje. Zelf vind ik de foto gewoon goed uitdrukken wat ik wilde laten zien. De auto stil, de ramptoeristen "vaag" door beweging. Helaas stond de man bij het zebrapad stil. Een langere sluitertijd leverde echter problemen op. Ik schoot namelijk vanuit de losse hand. Gelukkig helpt ISO1600 daar een hoop bij, en vandaar dat er wat ruis te zien is. Verder ben ik zelf dik tevreden over deze fotonomad85 schreef op zondag 17 september 2006 @ 10:31:
Ja, die lag wel heel erg voor de hand hè? Ik heb daarom ook geëxperimenteerd met andere dingen. Dit is er ook uit gekomen. Ik vond hem alleen niet beter. Wat jullie?Toff schreef op zondag 17 september 2006 @ 02:30:
Haha, leuk idee. Goed uitgevoerd. Ik krijg alleen bij zoiets niet een 'ochtendgevoel'. Bij zoiets krijg ik echt meteen een moe en brak gevoel. Bij een ochtend krijg ik altijd het prille, nieuwe-dag-gevoel, een fris en stralend gevoel. Zo wil iedereen toch wakker worden?Tonio schreef op zondag 17 september 2006 @ 05:24:
Ik zat net lekker een beetje in m'n fatboy te genieten van de lekkerdere dingen des levens, toen ik me bedacht dat het al een tijdje 's morgens was, en ik het wel een goede morgen vond....
[afbeelding]
Ik vind eigenlijk dat je voor een opdracht, voor een showcase en eigenlijk ook voor een testcase niet met ISO1600 aan moet komen. Ik zie het niet overduidelijk op de thumbnail en de fullsize kan ik niet bekijken maar toch zie je altijd wel dat de foto gemaakt is op ISO1600. Je had echt even een statief moeten pakken of misschien een vensterbank?proller schreef op zondag 17 september 2006 @ 08:48:
Mijn inzending: een nieuwe wekservice:
[afbeelding]
Full Size
Ook goedemorgen! Geschoten met een EOS350D+kitlens.
De compositie is leuk en het idee van de bewegende mensen ook, alleen jammer van die boom
Shit! Waarom heb ik daar niet aan gedacht?Frank|A schreef op zondag 17 september 2006 @ 10:11:
De dauw met de zon een waar sprookje:
[afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door Josh op 17-09-2006 12:42 ]
Heb helaas geen statief... En ik sta op een dijk/trap, dus niet echt iets om stabiel te houden helaas... Maar met ISO800 had de foto lang niet zo scherp geweest. Het was dan ook om 6.40 in de morgen... En wat betreft die boom, ik denk dat ik 'm dr zo even uit trek met mijn autoGsJosh schreef op zondag 17 september 2006 @ 12:22:
[...]
Ik vind eigenlijk dat je voor een opdracht, voor een showcase en eigenlijk ook voor een testcase niet met ISO1600 aan moet komen. Ik zie het niet overduidelijk op de thumbnail en de fullsize kan ik niet bekijken maar toch zie je altijd wel dat de foto gemaakt is op ISO1600. Je had echt even een statief moeten pakken of misschien een vensterbank?
De compositie is leuk en het idee van de bewegende mensen ook, alleen jammer van die boom.
[...]
[ Voor 10% gewijzigd door Nik op 17-09-2006 12:55 ]
Anoniem: 156374
[quote]Anoniem: 87541 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 16:46:
Geweldige foto!!
Kan ik hem op orginele resolutie krijgen? wel leuk om op te hangen in de keuken.
Koffie.
Geweldige foto!!
Kan ik hem op orginele resolutie krijgen? wel leuk om op te hangen in de keuken.
Wtf heeft een iso waarde nu met showcase te maken? Dat is een opmerking die nergens op slaat!
Er zijn genoeg mensen die heel hun leven op iso1600 of 3200 (film) geschoten hebben. Neemt niet weg dat een statief aan te raden was.
Er zijn genoeg mensen die heel hun leven op iso1600 of 3200 (film) geschoten hebben. Neemt niet weg dat een statief aan te raden was.
Ik weet niet of jij verstand hebt van camera's maar als je met een 350D op ISO1600 gaat schieten dan is de ruis vaak erg aanwezig. Wellicht is het je bedoeling want soms kan het iets kunstigs aan de foto toevoegen maar vaak is het gewoon jammer.multipasser schreef op zondag 17 september 2006 @ 14:22:
Wtf heeft een iso waarde nu met showcase te maken? Dat is een opmerking die nergens op slaat!
En daar ben ik het mee eens. Het is aanwezig maar op de thumbnail niet storend.Anoniem: 66584 schreef op zondag 17 september 2006 @ 14:52:
[...]
Maar goed, over de foto. Het gebruik van ISO1600 vind ik zelf niet storend aanwezig, in ieder geval niet op de kleine foto. Jammer dat een langere sluitertijd niet echt mogelijk was. Wel aparte schaduw staat er op de muur linksonderin.
[ Voor 27% gewijzigd door Josh op 17-09-2006 17:54 ]
Anoniem: 66584
Hee, lijkt wel veel op de foto van Flakkeenieuws.nl.proller schreef op zondag 17 september 2006 @ 08:48:
Mijn inzending: een nieuwe wekservice:
[afbeelding]
Full Size
Ook goedemorgen! Geschoten met een EOS350D+kitlens.
Dat ís mijn foto
Nu ik me bedenk, Tanis, goh, das wel een Flakkeese naam he
[ Voor 62% gewijzigd door Nik op 17-09-2006 14:49 ]
Anoniem: 66584
Maar goed, over de foto. Het gebruik van ISO1600 vind ik zelf niet storend aanwezig, in ieder geval niet op de kleine foto. Jammer dat een langere sluitertijd niet echt mogelijk was. Wel aparte schaduw staat er op de muur linksonderin.proller schreef op zondag 17 september 2006 @ 14:48:
Dat ís mijn fotoNu ik me bedenk, Tanis, goh, das wel een Flakkeese naam he
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 66584 op 17-09-2006 14:57 ]
Erg mooi gedaanFrank|A schreef op zondag 17 september 2006 @ 10:11:
De dauw met de zon een waar sprookje:
[afbeelding]
Heb je deze ook op hoge resolutie, dit is wallpaperwaardig
I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...
Geniaal, gewoon geniaal
Die uitdrukking op je hoofd zeg
Inderdaad, erg leuk uitgevoerd
Dankje! Zit bij m'n ouders dus kan heb ff niet uploaden. Heb de onbewerkte foto dan maar ff via de mail toegestuurd.BoyGenius schreef op zondag 17 september 2006 @ 16:27:
[...]
Erg mooi gedaan
Heb je deze ook op hoge resolutie, dit is wallpaperwaardig
ThnxFrank|A schreef op zondag 17 september 2006 @ 18:19:
[...]
Dankje! Zit bij m'n ouders dus kan heb ff niet uploaden. Heb de onbewerkte foto dan maar ff via de mail toegestuurd.
I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...
Misschien wel je laatste morgen als je dit op eet, maar ik vond de foto wel aardig.

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleJ op 17-09-2006 19:40 ]
Ook een leuke foto. Alleen jammer van de verpakking. En het ziet er niet echt lekker uit 
Die douche foto vind ik de leukste tot nu toe.
Helaas is van mijn fotosessie vandemorgen niet veel soeps uitgekomen. Er was mist
waar ik de foto's wou trekken. Heb dan maar vanuit mijn kamer wat getrokken. Leuke foto's maar niks dat "goedemorgen" uitdrukt.
Die douche foto vind ik de leukste tot nu toe.
Helaas is van mijn fotosessie vandemorgen niet veel soeps uitgekomen. Er was mist
Ik zag vanmorgen een zeer gave plaat, de douw die over een grote plas trok. Ik was echter aan het MTB'en en had geen camera bij 
Toen ik terug reed was de douw al opgetrokken

Toen ik terug reed was de douw al opgetrokken
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Leuke foto's komen hier voorbij zeg! 
Aangezien ik de aanstichter ben van dit onderwerp, maar helaas ziek ben heb ik 't wat experimenteel aangepakt

wel wat ruis zichtbaar zie ik nu
Aangezien ik de aanstichter ben van dit onderwerp, maar helaas ziek ben heb ik 't wat experimenteel aangepakt

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Het ziet er leuk uit, maar wat is het eigenlijk?inquestos schreef op zondag 17 september 2006 @ 23:17:
Leuke foto's komen hier voorbij zeg!
[afbeelding]
Zeiken over ruis is als het pissen van azijn
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
@tygetjuh: Mooie foto met een lekkere mist/dauw.
@Laukui: Die slaap nog, dus zijn goedemorgen moet nog komen
De ZW versie vind ik meer een goedemorgen effect hebben dan het origineel. Het origineel heeft iets zomers/zonnigs. Wel een nette en scherpe foto!
@Jasper: Ik vind hem persoonlijk ietswat saai maar het heeft zeker een ochtend-sfeertje. Nice.
@DeoDupke: Ik ken het ritueel
Het indoen van mijn lenzen bepaalt mede mijn goedemorgen
Niet omdat ik nog een lenzen noob ben, maar als het soms echt niet lukt... grrr. Nette shot, hoewel ik hem persoonlijk wel wat saai vind(misschien omdat er zo weinig te zien valt), maar zeker wel origineel!
@ArjanA: Leuk idee, de grote versie is n stuk beter dan t kleintje.
@Dabombe: Leuke 4-way/mosaic! (kweet de naam niet voor zo'n soort compilatie) Weer eens wat anders idd. Lekkere kleuren. (ps coole glazen he van Bodum
)
@Toff: Mooie macro
Irritante beesten spannen altijd een web in het gangpad rond dit jaargetijde, irritant!
@multipasser: Heerlijke focus! Ergens een beetje een ranzig aanzicht die stukje maar zeker leuk bedacht!
@TomSwinnen: jammer van de ruis. ..Verder ernstig bekend ritueel
@Redhero: Ik link m niet meteen aan (goede)morgen. Hoewel het voor jou uiteraard een bekend iets is sochtends je ratjes wakker zien worden begrijpen mensen zonder ratten dit niet. Volgende keer beter.
@GsJosh: Lekker lichte foto. Helaas doet dit het (goede)morgen effect wat mij betreft ook meteen minder goed. Mooier was denk ik echt zo'n streepje licht op de muur ofzo
@Tonio: Leuke compositie maar dit geeft me meer een gevoel van hey, die is bezopen of weltrusten.
@proller: Aparte wekdienst heb jij inderdaad
Wel een beetje snapshot vind ik, sry..
@The Alchemist: Prachtig!
@Micha: Leuke foto, ik zat te wachten tot dit voorbij zou komen eerlijk gezegd. Stond vandaag onder de douche ook te denken hoe lastig het zou zijn om onder de douche foto's te maken(ben nog geen eigenaar van n statief en remote control namelijk
) Wat voor lens heb je btw gebruikt?
@DoubleJ: Leuke foto! Ergens vond ik het ook jammer van de verpakking op de achtergrond, maarja het hoort er eigenlijk wel bij. Netjes!
@inquestos: Ja ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nog niet zie wat het is... Het (goede)morgen gevoel blijft weg omdat ik gewoon niet herkenbaar is voor mij(en Arjan A heeft er ook moeite mee zie ik). Vertel vertel...
Ok ik heb makkelijk lullen over andermans foto's zonder zelf iets te posten maar ik wilde toch even reageren op al dit moois! Iedereen bedankt voor het meedoen aan deze opdacht, ik/we hebben kunnen genieten. Ik kan aan deze ook helaas nu niet meer mee doen maar zal voor de volgende opdracht proberen iets te schieten om ook van commentaar voorzien te kunnen worden
@Laukui: Die slaap nog, dus zijn goedemorgen moet nog komen
@Jasper: Ik vind hem persoonlijk ietswat saai maar het heeft zeker een ochtend-sfeertje. Nice.
@DeoDupke: Ik ken het ritueel
@ArjanA: Leuk idee, de grote versie is n stuk beter dan t kleintje.
@Dabombe: Leuke 4-way/mosaic! (kweet de naam niet voor zo'n soort compilatie) Weer eens wat anders idd. Lekkere kleuren. (ps coole glazen he van Bodum
@Toff: Mooie macro
@multipasser: Heerlijke focus! Ergens een beetje een ranzig aanzicht die stukje maar zeker leuk bedacht!
@TomSwinnen: jammer van de ruis. ..Verder ernstig bekend ritueel

@Redhero: Ik link m niet meteen aan (goede)morgen. Hoewel het voor jou uiteraard een bekend iets is sochtends je ratjes wakker zien worden begrijpen mensen zonder ratten dit niet. Volgende keer beter.
@GsJosh: Lekker lichte foto. Helaas doet dit het (goede)morgen effect wat mij betreft ook meteen minder goed. Mooier was denk ik echt zo'n streepje licht op de muur ofzo
@Tonio: Leuke compositie maar dit geeft me meer een gevoel van hey, die is bezopen of weltrusten.
@proller: Aparte wekdienst heb jij inderdaad
@The Alchemist: Prachtig!
@Micha: Leuke foto, ik zat te wachten tot dit voorbij zou komen eerlijk gezegd. Stond vandaag onder de douche ook te denken hoe lastig het zou zijn om onder de douche foto's te maken(ben nog geen eigenaar van n statief en remote control namelijk
@DoubleJ: Leuke foto! Ergens vond ik het ook jammer van de verpakking op de achtergrond, maarja het hoort er eigenlijk wel bij. Netjes!
@inquestos: Ja ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nog niet zie wat het is... Het (goede)morgen gevoel blijft weg omdat ik gewoon niet herkenbaar is voor mij(en Arjan A heeft er ook moeite mee zie ik). Vertel vertel...
Ok ik heb makkelijk lullen over andermans foto's zonder zelf iets te posten maar ik wilde toch even reageren op al dit moois! Iedereen bedankt voor het meedoen aan deze opdacht, ik/we hebben kunnen genieten. Ik kan aan deze ook helaas nu niet meer mee doen maar zal voor de volgende opdracht proberen iets te schieten om ook van commentaar voorzien te kunnen worden
Dit is met peleng 8mm
. Eerlijkgezegd hield ik hem gewoon vast.... Camera kan wel tegen wat water vond ik.
Hij doet mij denken aan een experimentele plaat die je eerder in showcase hebt gezet.
Het enige wat de link naar het onderwerp voor mij legt is de titel. Ga ik daarmee associeren dan kom ik uit op een planetenstelsel oid. Een beetje als foto's van gasnevels en andere astro platen die ook zeer abstract kunnen zijn.
Zonder titel was ik er niet uitgekomen (en ik kan er natuurlijk nog steeds naast zitten) al vraag ik me af of een associatie (en dus titel) nodig is bij dit soort foto's.
Bij die andere foto gaf je aan dat het niet heel zwaar bewerkt was. Is dat hier ook weer? (en zo ja, dan wordt ik toch wel nieuwsgierig
In ieder geval een mooie plaat.
Sorry, jullie hebben echt helemaal gelijk: Onderwerp en gevoel komen niet terug in de foto. M'n gedachten sprongen echt van "Goedemorgen" -> "'s Morgens" -> "Zonsopgang" -> "Geen zin om nu vroeg op te staan, laat ik er maar een namaken" -> "resultaat lijkt niet echt aards, laat ik er maar een andere planeet/ster van maken". Stom van me dat ik niet heb nagedacht of 't nog wel bij het onderwerp pastte
. Dat je bij een foto direct het onderwerp kunt noemen lijkt me niet nodig, maar als je een onderwerp hebt, lijkt het me op z'n minst wel handig dat 't er uit te halen is (zonder titel) 
Over de bewerking: wel iets meer dan die in het showcase-topic. Dit is 't origineel
Nu ik 't topic eens opnieuw bekijk: niveau is wel ongekend hoor. Ernstig goede platen
van Jasper, en the Alchemist, maar ook erg sterke platen
van GsJosh(goede sfeer),TomSwinnen(concept bevalt me wel(beweging erin, al dan wel/niet bedoelt), uitvoering minder), Dabombe, Tonio, proller, Micha, DoubleJ.... eigenlijk bijna iedereen wel.

Over de bewerking: wel iets meer dan die in het showcase-topic. Dit is 't origineel
Nu ik 't topic eens opnieuw bekijk: niveau is wel ongekend hoor. Ernstig goede platen
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Thanks, de beweging was mijn bedoeling, maar om dan een goede foto te nemen met in de één hand je camera, en met de andere hand een beweging uit te voeren... Niet makkelijkinquestos schreef op maandag 18 september 2006 @ 01:13:
TomSwinnen(concept bevalt me wel(beweging erin, al dan wel/niet bedoelt), uitvoering minder)

Het lijkt me een foetus?
goedemorgen => een nieuwe dag
=> een nieuw leven.
Als je het een foetus is dat je ermee wil tonen, dan vind ik echt de beste foto.
goedemorgen => een nieuwe dag
=> een nieuw leven.
Als je het een foetus is dat je ermee wil tonen, dan vind ik echt de beste foto.
@Gody: Leuk dat je er zo serieus op ingaat! 
Mooi dat dit topic (na een halve week) toch nog tot leven is gekomen. Laten we dit vooral zo houden! Ik kijk alweer uit naar de creativiteiten die bij de volgende opdracht naar voren komen.
Mooi dat dit topic (na een halve week) toch nog tot leven is gekomen. Laten we dit vooral zo houden! Ik kijk alweer uit naar de creativiteiten die bij de volgende opdracht naar voren komen.
Pagina: 1
Let op:
Vijf opmerkingen voordat je een reactie plaatst:
Vijf opmerkingen voordat je een reactie plaatst:
- Geen archieffoto's! Waarbij een foto (dus) als archieffoto word bestempeld als hij gemaakt is vóór de startdatum van de huidige weekopdracht.
- Wees kritisch op jezelf! Zorg dat je foto's "showcasewaardig" zijn; bij twijfel gewoon niet posten...
- Opmerkingen over het huidige onderwerp? Top! Maar dan wel in het FGS feedback topic.
- Foto's inzenden kan t/m zondag 23:59 uur van de huidige week. Foto's geplaatst ná die tijd zijn dus gewoon te laat.
- Bericht verdwenen? Dan zal dat vast met 1 van de bovenstaande opmerkingen te maken hebben...