![]() |
Welkom bij de drieenveertigste foto-opdracht! |
Wat is de bedoeling precies? |
Het doel van de weekopdracht is dat je met het thema van deze week in je hoofd op stap gaat om een foto te maken binnen dat thema |
Thema deze week? |
Deze week is het thema "Van vroeger" |
Regels? |
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
|
Winnaars? |
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen jury Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet! ![]() De vorige weekopdrachten: [list=1]• Foto-opdracht week 15 - Streetlife • Foto-opdracht week 16 - Contact/interactie • Foto-opdracht week 17 - Actie! • Foto-opdracht week 18 - closeup/macro • Foto-opdracht week 19 - Landschap • Foto-opdracht week 20 - Geel • Foto-opdracht week 21 - Portret • Foto-opdracht week 22 - Duotone • Foto-opdracht week 23 - Zomerzin • Foto-opdracht week 24 - Minimalisme • Foto-opdracht week 25 - Detail • Foto-opdracht week 26 - Geluid in beeld • Foto-opdracht week 27 - Abstract • Foto-opdracht week 28 - Transport • Foto-opdracht week 29 - Rond • Foto-opdracht week 30 - Klassiek • Foto-opdracht week 31 - Leed • Foto-opdracht week 32 - Nightlife • Foto-opdracht week 33 - Vreugde • Foto-opdracht week 34 - Fruit • Foto-opdracht week 35 - HDR • Foto-opdracht week 36 - Bling-bling • Foto-opdracht week 37 - Goedemorgen! • Foto-opdracht week 38 - Pech • Foto-opdracht week 39 - Het leven in al zijn eenvoud • Foto-opdracht week 40 - Vorm en functie • Foto-opdracht week 41 - Nep • Foto-opdracht week 42 - Patronen • Foto-opdracht week 43 - Herfstweer • Foto-opdracht week 44 - Naakt • Foto-opdracht week 45 - Routine • Foto-opdracht week 46 - Verkiezingsstrijd • Foto-opdracht week 47 - Grenzen • Foto-opdracht week 48 - High-key fotografie • Foto-opdracht week 49 - Spelen met schaduwen • Foto-opdracht week 50 - De echte kerstsfeer • Foto-opdracht week 51 - Frozen in time • Foto-opdracht week 52 - The end is near • Foto-opdracht week 1 - Een nieuw begin • Foto-opdracht week 2 - Licht in de duisternis • Foto-opdracht week 3 - Teleurstelling • Foto-opdracht week 4 - Massa |
Hmm, geen archief foto's he? Ik heb anders nog wel foto's 'van vroeger'....uit mijn analoge tijdperk
(Canon W50 P&S).
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Laat ik dan maar beginnen met openen van dit topic 

[ Voor 11% gewijzigd door ravw op 29-01-2007 23:15 ]
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
Leg mij uit, waarom is deze foto om 23:39:18 gemaakt, terwijl je hem veertig minuten eerder al geplaatst hebt? M.a.w., check de tijdsinstellingen van je camera eens 
De dinkytoys zijn inderdaad wel 'van vroeger', maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet echt duidelijk uit de foto naar voren vind springen. Daarnaast vind ik 'm een beetje flets, maar dat is misschien de bedoeling.
Oh en, sloop in godsnaam die te dikke witte border eraf, dan past je foto bovendien ook netjes in de layout, hij is nu te breed (max 600px!).
De dinkytoys zijn inderdaad wel 'van vroeger', maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet echt duidelijk uit de foto naar voren vind springen. Daarnaast vind ik 'm een beetje flets, maar dat is misschien de bedoeling.
Oh en, sloop in godsnaam die te dikke witte border eraf, dan past je foto bovendien ook netjes in de layout, hij is nu te breed (max 600px!).
ja de tijd van mijn cam stond inderdaad niet goed thx
(waarschijnlijk nog in zomertijd) was me nog geen eens opgevallen
afbeelding is aan gepast.
[ Voor 12% gewijzigd door ravw op 29-01-2007 23:21 ]
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
Ik had al verwacht dat we dit soort foto's zouden krijgen.Probeer eens al je een voorwerp hebt gevonden hier ook wat leuks mee te doen ipv even snel een plaatje te schieten. Het gaat er IMHO niet om dat je iets uit je verleden kunt vinden wat je vervolgens op de foto zet, maar om iets wat je er aan doet denken aan het thema "van vroeger".
@ravw: de foto vind ik niet echt bijzonder. Hij is wat flets, niet helemaal scherp en qua postionering ook niet echt spannend te noemen. Misschien de volgende keer iets meer tijd voor het nemen van de foto te nemen.
@ravw: de foto vind ik niet echt bijzonder. Hij is wat flets, niet helemaal scherp en qua postionering ook niet echt spannend te noemen. Misschien de volgende keer iets meer tijd voor het nemen van de foto te nemen.
Opzich een fijne plaat, goed belicht en technisch in orde. Alleen heb ik de relatie met het onderwerp niet zo. Wanneer ik deze foto zie denk ik niet meteen aan vroeger. Wanneer daar een ander object zou staan zou dat wellicht beter zijn.Frank|A schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 01:18:
Van vroeger. Tja bij m'n ouders liggen nog bergen platen, films, magnetic tapes etc, maar hier heb ik niks...naja dit is het geworden...een waardevol beeld uit lang vervlogen tijden.
[afbeelding]
Anoniem: 206405

sluitertijd 1/8, f 25, iso 200
Hierbij mijn inzending voor deze week kreeg hier wel het gevoel van vroeger bij.
Foto is gemaakt op de Zaanse Schans.
[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 206405 op 31-01-2007 16:42 ]
Zozo, knappe foto!
Geeft mij idd wel een beetje het "vroeger" gevoel.
Geeft mij idd wel een beetje het "vroeger" gevoel.
Prima foto, maar mag ik je vragen waarom je hier op f 25 schiet? Vind het een beetje onlogisch maargoed.Anoniem: 206405 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 16:27:
[afbeelding]
sluitertijd 1/8, f 25, iso 200
Hierbij mijn inzending voor deze week kreeg hier wel het gevoel van vroeger bij.
Foto is gemaakt op de Zaanse Schans.
Vraag me trouwens af of de foto in wat sterker is met iets meer contrast in je zwart-wit bewerking.
F25 is mischien idd een beetje overdreven, maar hij heeft wel een mooie dieptescherpte gekregen.Januszjes schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 10:16:
[...]
Prima foto, maar mag ik je vragen waarom je hier op f 25 schiet? Vind het een beetje onlogisch maargoed.
Dank je,Januszjes schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 10:16:
[...]
Prima foto, maar mag ik je vragen waarom je hier op f 25 schiet? Vind het een beetje onlogisch maargoed.
Heb de foto op de TV instelling gemaakt vandaar dat ie zo hoog is
TV (oftewel S, toch?) zodat je zelf controle had over je sluitertijd dus, waarna de camera automatisch het diafragma zo ver dichtkneep omdat ie anders zwaar overbelicht zou zijn, duidelijk.Anoniem: 206405 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:18:
[...]
Heb de foto op de TV instelling gemaakt vandaar dat ie zo hoog is
Maar welk effect wilde je dan bereiken door 1/8e seconde te kiezen
offtopic:
Er is ook zoiets als een editknop:
Er is ook zoiets als een editknop:

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 01-02-2007 17:23 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
ik begin net met fotograveren dus ben nog niet helemaal 1 met de camera 
Heb ook op snellere sluitetijden gemaakt maar toen werd ie te donker moet het alle maal nog leren.
Heb ook op snellere sluitetijden gemaakt maar toen werd ie te donker moet het alle maal nog leren.
[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 206405 op 01-02-2007 17:34 ]
Daarvoor heeft die camera van je dus een lichtmeter aan boord. Zodat je kan zien of de gekozen instelling een goede belichting tot gevolg heeft. Door alleen de sluitertijd aan te passen gebeurt er eigenlijk weinig, aangezien de camera een te korte sluitertijd automatisch compenseert met een groot diafragma en een lange sluitertijd met een klein diafragma. Alleen als je te kort of te lang kiest is er niet genoeg ruimte om te compenseren en krijg je dus inderdaad bijvoorbeeld een onderbelichte foto.Anoniem: 206405 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:29:
ik begin net met fotograveren dus ben nog niet helemaal 1 met de camera
Zelf de sluitertijd aanpassen kan natuurlijk wel nut hebben als je daarmee een bepaald effect kunt bereiken. Bijvoorbeeld het bevriezen van een bewegend onderwerp, of juist het vastleggen van beweging. Wat in deze foto (toevallig?) ook gelukt is in de molenwieken in de achtergrond.
[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 01-02-2007 17:40 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
het verschil tussen een lange en korte sluitertijd wist ik dat was ook mijn bedoeling om de wieken niet te bevriezen dat vond ik nou juist niet mooi zo geeft het een mooier effect.
dat heb je ook prima gedaan hoor. Voor de volgende keer kan je beter je iso op 100 zetten, kan je al van F25 naar F16 ofzo (weet het even niet uit mijn hoofd, maar iemand gaat me er vast mee verbeterenAnoniem: 206405 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:48:
het verschil tussen een lange en korte sluitertijd wist ik dat was ook mijn bedoeling om de wieken niet te bevriezen dat vond ik nou juist niet mooi zo geeft het een mooier effect.
Ok, prima hoor, en zoals meerdere mensen al hadden opgemerkt is het inderdaad best een mooie foto.Anoniem: 206405 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:48:
Alleen door je eerdere reacties (en door de
Volgende keer dus misschien meteen even duidelijk uitleggen hoe en waarom als iemand vragen stelt over opvallende instellingen, dat bespaart een boel loze discussie en voorkomt ook dat mensen een verkeerde indruk krijgen
@nomad85:Dank je wel, zal volgende keer wat anders proberen.
@orion84:
zal volgende keer even duidelijker zijn met uitleg en antwoorden
@orion84:
Zozo, het lijkt erop hoe hoger je je F-waarde zet, hoe meer reacties je krijgt ...
Hierbij mijn foto voor de contest van deze week. Ik twijfelde of ik hem ik kleur of in zwart-wit moest posten, maar toch maar in kleur gedaan. Commentaar welkom.

1.3 sec, f/2.8 iso 100

1.3 sec, f/2.8 iso 100
Dell E6420 | Sony Cybershot WX220
Leg eens uit.....DitisKees schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 21:02:
Hierbij mijn foto voor de contest van deze week. Ik twijfelde of ik hem ik kleur of in zwart-wit moest posten, maar toch maar in kleur gedaan. Commentaar welkom.
[afbeelding]
1.3 sec, f/2.8 iso 100
Ik zie het verband met "vroeger" niet.
Het idee is: Lezen bij kaarslichtbokko! schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 21:09:
[...]
Leg eens uit.....
Ik zie het verband met "vroeger" niet.
Dell E6420 | Sony Cybershot WX220
Anoniem: 162236
(1946)
http://www.freewebs.com/denaamisarjan/vroeger.jpg
Wel eens van resizen gehoord?
http://www.freewebs.com/denaamisarjan/vroeger.jpg
Wel eens van resizen gehoord?
[ Voor 30% gewijzigd door een moderator op 01-02-2007 22:55 ]
Anoniem: 175347
@ditiskees; met zo'n mooi geordende schone tafel vind ik de compositie nogal rommelig. daarnaast vind ik het nogal storend dat de kaars er net niet op staat. een beetje met de levels spelen en dan komt er iig wel qua belichting mooie foto uit
Was beetje aan het opruimen in de boeken, kwam ik deze rakker van uit 1943 (!!) tegen:

Ik had de focus liever op het jaartal 1943 gehad, kwestie van de link wat duidelijker te maken, maar ja, mijn Powershot die focust waar hij zelf wilt natuurlijk.
Soit, de link is wel duidelijk genoeg, lijkt me

Ik had de focus liever op het jaartal 1943 gehad, kwestie van de link wat duidelijker te maken, maar ja, mijn Powershot die focust waar hij zelf wilt natuurlijk.
Soit, de link is wel duidelijk genoeg, lijkt me
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
@TomSwinnen
Je had natuurlijk de foto wat lager kunnen nemen, en dan een cropje kunnen maken zodat je evengoed nog bijna dezelfde foto krijgt.
Aan het papier is het te zien dat het oud is;
met de tekst erbij ook (maar dat is juist niet de bedoeling.)
Je had natuurlijk de foto wat lager kunnen nemen, en dan een cropje kunnen maken zodat je evengoed nog bijna dezelfde foto krijgt.
Aan het papier is het te zien dat het oud is;
met de tekst erbij ook (maar dat is juist niet de bedoeling.)
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Hm, dan ging hij waarschijnlijk de focus weer op heel het blad leggen, en heb je geen mooie DOF meer. Ach, het wordt dringend tijd voor een EOS ..DrBOB101 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 23:33:
@TomSwinnen
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
EOS?....nee joh, je bent meer een nikon man, echt waarTomSwinnen schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 23:36:
[...]
Hm, dan ging hij waarschijnlijk de focus weer op heel het blad leggen, en heb je geen mooie DOF meer. Ach, het wordt dringend tijd voor een EOS ..
Eens Canon, altijd Canon ..nomad85 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 00:12:
[...]
EOS?....nee joh, je bent meer een nikon man, echt waar![]()

hoort die doos bij het paard of?...volgens mij niet namelijk. Storende doos, zou liever een stoffige zolder gezien hebben met dat paard onder het stof, ipv een raar vel gekleurde doek met reflecterend geflitst paard.....Je idee was leuk met het paard, maar een oud onderwerp fotograferen is bij lange na niet genoeg vind ik.
edit: ik lees net mijn post nog eens opnieuw en ik vind dat ik wat hard overkom, zo bedoel ik het niet. Sorry daarvoor. Ik wou voornamelijk mee geven dat niet alleen het onderwerp oud moet zijn, maar dat je er meer mee moet doen.
edit: ik lees net mijn post nog eens opnieuw en ik vind dat ik wat hard overkom, zo bedoel ik het niet. Sorry daarvoor. Ik wou voornamelijk mee geven dat niet alleen het onderwerp oud moet zijn, maar dat je er meer mee moet doen.
[ Voor 27% gewijzigd door Nomad op 02-02-2007 17:59 ]
De gedachtegang was dus via dat hobblelpaard "Speeltjes van vroeger..." maar blijkbaar denk ik te ingewikkeld... (een oud pc spelletje van vroeger... en een hobblelpaard van nog vroeger...')
The trouble of being a troubleshooter is when trouble starts to shoot back
Hierbij mijn inzending...was er zelf wel tevreden over.
Ik hoor graag jullie reacties.

foto is klikbaar
sluitertijd 1/5, iso400, F16, focuslengte 30mm
@Arioch
Hele leuke foto, mooie compositie.
Alleen één (heel) klein puntje van kritiek, de achtergrond had je wel iets mogen bewerken, nu loopt er een duidelijke lijn.
Voor de rest mijn complimenten.
@TomSwinnen
Leuke foto, warme kleur, mooi scherp en contrastrijk op de titel, jammer dat je niet de nadruk op het jaartal van de druk hebt gelegd.
@WillyF
Het paardje is heel leuk. De doos zorgt ervoor dat het "vroeger" idee verloren gaat. Ook zit er naar mijn mening wat veel reflectie in de achtergrond.
Ik hoor graag jullie reacties.

foto is klikbaar
sluitertijd 1/5, iso400, F16, focuslengte 30mm
@Arioch
Hele leuke foto, mooie compositie.
Alleen één (heel) klein puntje van kritiek, de achtergrond had je wel iets mogen bewerken, nu loopt er een duidelijke lijn.
Voor de rest mijn complimenten.
@TomSwinnen
Leuke foto, warme kleur, mooi scherp en contrastrijk op de titel, jammer dat je niet de nadruk op het jaartal van de druk hebt gelegd.
@WillyF
Het paardje is heel leuk. De doos zorgt ervoor dat het "vroeger" idee verloren gaat. Ook zit er naar mijn mening wat veel reflectie in de achtergrond.
Anoniem: 157044
Toevalig vanmiddag een foto gemaakt die ik hier aan kan laten deelnemen.
Hij is niet echt heel conceptueel, maar het is in iedergeval een inzending.
Hij is niet echt heel conceptueel, maar het is in iedergeval een inzending.

Ik ben al een tijdje niet meer hier geweest maar toevallig kwam ik vandaag dit topic tegen. Hierbij mijn inzending voor deze week (ik ben van plan om vaker foto's in te sturen)
Ik heb mijn radio maar eens van stal gehaald en een kleine setting gemaakt. Shoot!
Ik heb mijn radio maar eens van stal gehaald en een kleine setting gemaakt. Shoot!

Dit vind ik wel een leuke foto. Niet qua compositie of belichting oid, maar om het idee. Het past ook wel bij Tweakers.Wezzie schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 21:04:
Ik ben al een tijdje niet meer hier geweest maar toevallig kwam ik vandaag dit topic tegen. Hierbij mijn inzending voor deze week (ik ben van plan om vaker foto's in te sturen)
[afbeelding]
Iedereen moet minstens een home-cinema hebben, met surround etc. Specs zijn belangrijk, beeld, geluid etc.
En dan zie je deze foto met dingen zoals men het "vroeger" deed. Pa aan de radio en de rest vermaakt zich met een goed boek, dat zie ik dan voor me. Ik mis alleen het bordspel nog
[ Voor 5% gewijzigd door Arjan A op 02-02-2007 22:30 ]
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Doe voor de eerste keer mee, maar probeer het gewoon een keer 
Gemaakt in de achtertuin, bewerkt met highlight/shadow aanpassingen.

http://www.xs4all.nl/~kuyp/Vroeger2.jpg
Gemaakt in de achtertuin, bewerkt met highlight/shadow aanpassingen.

http://www.xs4all.nl/~kuyp/Vroeger2.jpg
[ Voor 16% gewijzigd door BlizzarD op 02-02-2007 23:49 ]
Echt een hele leuke foto!Wezzie schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 21:04:
[afbeelding]
De verlichting boven de knopjes komt er ook mooi uit in deze foto.

Ik werkte hier vroeger. En vroeger was die bult stenen natuurlijk een gebouw.
[ Voor 34% gewijzigd door zonoskar op 03-03-2008 16:45 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Wat is er nou meer "van vroeger" dan mp3 en cd's? Juist! Het casette bandje!

@ Matthias: Qua belichting wellicht wat te wit, en net als J.W. ben ik ook geen fan van de sprei
Wel een gaaf boek, qua oudheid/vroeger!
@ Rudedadude: Leuk effect met de belichting, die in de hoeken minder is dan in 't midden. Trekt goed de aandacht. Foto bevat wat "oude" ruis; mooi. Niet helemaal scherp. Is dat met opzet?
@ DrBOB101: Ah, het guldensetje
Leuk gevonden, mooie rijksdaalder ook! Door de belichting zijn de opdrukken van de stuiver en het kwartje net niet goed zichtbaar. wellicht iets minder zijlicht of 2 lichtbronnen ?
@ littlejoannes: Gaaf, mooi licht, straalt oud uit, vooral dat onscherpe stuur is mooi!
@ zonoskar: Leuk "hunnebed"
Straalt voor mij niet echt "vroeger" uit.
@ BlizzarD: Ook hier niet echt "vroeger" gevoel.
@ Wezzie: Leuk, mooie setting, sfeer licht. Wat ligt er _op_ de radio ?
@ MarkoZ371: Hier mis ik ook een beetje het "vroeger" concept
@ bokko!: Mooi! Die pen ook! Zonde van de blauwe (pen?)streep over de linkerbladzijde, evenals die zwarte stip in 't midden-links. goeie achtergrond, kleurtoning komt goed tot z'n recht!
@ WillyF: Dat blauwe als achtergrond is me wel heel erg blauw..
@ TomSwinnen: Mooie scherptediepte, misschien iets teveel unsharp rondom de letters bovenaan ?
@ Arioch: Geinig, leuk gevonden! Doosje had van mij ook wel scherp gemogen.
@ DitisKees: Erg "cleane" achtergrond, kaars en boek wel leuk!
@ honekamp: Mooi! F1/25 wellicht wat overkill ?
@ The Alchemist: Damn, waar kom je zoiets nou weer tegen
Kijkt boos en doordringend. Maar is 't echt vroeger?
@ ravw: Dinky is wel oud, de achtergrond overheerst net iets te wmb.. verder ook weinig compositie.

@ Matthias: Qua belichting wellicht wat te wit, en net als J.W. ben ik ook geen fan van de sprei
Wel een gaaf boek, qua oudheid/vroeger!
@ Rudedadude: Leuk effect met de belichting, die in de hoeken minder is dan in 't midden. Trekt goed de aandacht. Foto bevat wat "oude" ruis; mooi. Niet helemaal scherp. Is dat met opzet?
@ DrBOB101: Ah, het guldensetje
@ littlejoannes: Gaaf, mooi licht, straalt oud uit, vooral dat onscherpe stuur is mooi!
@ zonoskar: Leuk "hunnebed"
@ BlizzarD: Ook hier niet echt "vroeger" gevoel.
@ Wezzie: Leuk, mooie setting, sfeer licht. Wat ligt er _op_ de radio ?
@ MarkoZ371: Hier mis ik ook een beetje het "vroeger" concept
@ bokko!: Mooi! Die pen ook! Zonde van de blauwe (pen?)streep over de linkerbladzijde, evenals die zwarte stip in 't midden-links. goeie achtergrond, kleurtoning komt goed tot z'n recht!
@ WillyF: Dat blauwe als achtergrond is me wel heel erg blauw..
@ TomSwinnen: Mooie scherptediepte, misschien iets teveel unsharp rondom de letters bovenaan ?
@ Arioch: Geinig, leuk gevonden! Doosje had van mij ook wel scherp gemogen.
@ DitisKees: Erg "cleane" achtergrond, kaars en boek wel leuk!
@ honekamp: Mooi! F1/25 wellicht wat overkill ?
@ The Alchemist: Damn, waar kom je zoiets nou weer tegen
@ ravw: Dinky is wel oud, de achtergrond overheerst net iets te wmb.. verder ook weinig compositie.
[ Voor 83% gewijzigd door ascent op 04-02-2007 11:36 . Reden: Opmerkingen overige foto's ]

Citroën DS van 37 jaar oud.
Van vroeger (622 KB)

EXIF:
Camera: Sony DSC-W5
Focal Length: 8mm
F-Number: F/5.6
Exposure Time: 1/13 sec.
ISO Speed: ISO-100
Opmerkingen:
@ravw: Leuk voorwerp, je had wat meer met de compositie kunnen doen. Mist wat scherpte.
@The Alchemist: Komt niet direct oud over. Goeie belichting en op zich een goeie foto.
@honekamp: Hier is genoeg over gezegd
@DitisKees: Het boek had oud mogen zijn. Geen heel bijzondere foto voor mij.
@Arioch: Leuk voorwerp, goeie foto, jammer van de streep.
@TomSwinnen: zie hier
@WillyF: Zoals gezegd...een stoffige zolder zou hier veel goed gemaakt hebben.
@bokko!: Hij's erg fijn! Mooie kleuren, goeie compositie.
@MarkoZ371: Ik mis een beetje een onderwerp...wel een leuke foto. (Wat is 't?)
@Wezzie: Leuke foto, goede compositie, lekker scherp. Die knopjes springen er in 't midden iets TE erg uit voor mij.
@BlizzarD: Ik mis het van-vroeger-gevoel. Wel goed scherp en geen onaardige compositie.
@zonoskar: Even lekker wat anders. Dat gebouw op de achtergrond geeft een extra accent.
@asc366: Het sepia effect helpt wel om het gevoel te versterken.
@littlejoannes: Goeie foto, tikkeltje donker rechtsonder. Ik kan er naar blijven kijken

EXIF:
Camera: Sony DSC-W5
Focal Length: 8mm
F-Number: F/5.6
Exposure Time: 1/13 sec.
ISO Speed: ISO-100
Opmerkingen:
@ravw: Leuk voorwerp, je had wat meer met de compositie kunnen doen. Mist wat scherpte.
@The Alchemist: Komt niet direct oud over. Goeie belichting en op zich een goeie foto.
@honekamp: Hier is genoeg over gezegd
@DitisKees: Het boek had oud mogen zijn. Geen heel bijzondere foto voor mij.
@Arioch: Leuk voorwerp, goeie foto, jammer van de streep.
@TomSwinnen: zie hier
@WillyF: Zoals gezegd...een stoffige zolder zou hier veel goed gemaakt hebben.
@bokko!: Hij's erg fijn! Mooie kleuren, goeie compositie.
@MarkoZ371: Ik mis een beetje een onderwerp...wel een leuke foto. (Wat is 't?)
@Wezzie: Leuke foto, goede compositie, lekker scherp. Die knopjes springen er in 't midden iets TE erg uit voor mij.
@BlizzarD: Ik mis het van-vroeger-gevoel. Wel goed scherp en geen onaardige compositie.
@zonoskar: Even lekker wat anders. Dat gebouw op de achtergrond geeft een extra accent.
@asc366: Het sepia effect helpt wel om het gevoel te versterken.
@littlejoannes: Goeie foto, tikkeltje donker rechtsonder. Ik kan er naar blijven kijken
Omdat m'n Nokia Ringo
thuis ligt heb (ook) ik mijn toevlucht genomen tot een oud boek uit 1923. In de nabewerking de oude sfeer nog wat geprobeerd te versterken

disclaimer: voor het maken van deze foto zijn geen boeken mishandeld
en nu nog hier en daar commentaar op eerdere foto's:
@tomswinnen: met spotfocus op je powershot en naar ik aanneem met vast focuspunt moet het toch te doen zijn?
@bokko!: mooi uitgevoerd!
@Wezzie: leuke onderwerpen, maar de uitvoering (belichting, achtergrond) vind ik net wat minder
@BlizzarD: afgezien van de nabewerking lijkt mij het onderwerp niet echt 'van vroeger'
@zonoskar: leuk idee, jammer dat er niet nog net wat meer resten van het gebouw stonden
@DrBoB101: heb ik ook aan zitten denken, maar ik heb geen guldens e.d. meer. De opstelling vind ik alleen wat gekunsteld en de belichting niet optimaal: de guldens en rijksdaalder zijn wat gelig/ornaje achtig. Misschien iets om aan te passen mbv de witbalans?

en nu nog hier en daar commentaar op eerdere foto's:
@tomswinnen: met spotfocus op je powershot en naar ik aanneem met vast focuspunt moet het toch te doen zijn?
@bokko!: mooi uitgevoerd!
@Wezzie: leuke onderwerpen, maar de uitvoering (belichting, achtergrond) vind ik net wat minder
@BlizzarD: afgezien van de nabewerking lijkt mij het onderwerp niet echt 'van vroeger'
@zonoskar: leuk idee, jammer dat er niet nog net wat meer resten van het gebouw stonden
@DrBoB101: heb ik ook aan zitten denken, maar ik heb geen guldens e.d. meer. De opstelling vind ik alleen wat gekunsteld en de belichting niet optimaal: de guldens en rijksdaalder zijn wat gelig/ornaje achtig. Misschien iets om aan te passen mbv de witbalans?
[ Voor 59% gewijzigd door Rudedadude op 03-02-2007 21:14 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Mijn canon eos 400d heeft nog minder ruis op iso 1600Rudedadude schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 21:01:
Omdat m'n Nokia Ringothuis ligt heb (ook) ik mijn toevlucht genomen tot een oud boek uit 1923. In de nabewerking de oude sfeer nog wat geprobeerd te versterken
[afbeelding]
Mijn eerste idee was om een "mobiel" van boven een box/ledikant op de foto te zetten. Toen ik bezig was kwam het van-vroeger gevoel niet helemaal over. Beetje dubbelzinnig van-vroeger, was m'n idee.
@Rudadude: Goeie foto; dat "nouvelle edition" maakt 't helemaal af!
@honekamp: de ruis is niet storend, het kan ook door de nabewerking versterkt zijn (zie ook mijn foto.) Dat jij een beter fototoestel hebt geloven we meteen

@Rudadude / commentaar op mijn foto: muntjes eerst willekeurig neergelegd; maar daar kreeg ik niks uit door de verschillende reflectie van de munten. Belichting op deze foto ben ik zelf ook niet helemaal tevreden mee...maar beter lukte me niet (ivm. dezelfde reflectie.) De geligheid heb ik juist zelf gecreëerd als een soort sepia effect.
[ Voor 38% gewijzigd door DrBOB101 op 03-02-2007 21:24 . Reden: meer "commentaar" ]
@wezzie mooie foto geeft echt het van vroeger gevoel
@littlejoannes ook een leuke foto
@DrBOB101 leuk gedaan drbob is nu niks meer waard jammer genoeg maar ziet er leuk uit je foto.
@bokko knappe foto zit alleen wat stof op je lens ofzo is niet zo zuiver oja weet niet of je die haar hebt gezien maar dat is niet goed hoor zou er even naar kijken .
@littlejoannes ook een leuke foto
@DrBOB101 leuk gedaan drbob is nu niks meer waard jammer genoeg maar ziet er leuk uit je foto.
@bokko knappe foto zit alleen wat stof op je lens ofzo is niet zo zuiver oja weet niet of je die haar hebt gezien maar dat is niet goed hoor zou er even naar kijken .

Ik durf te wedden dat jouw lenzen ook minder last hebben van vignettering dan die van mijAnoniem: 206405 schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 21:05:
[...]
Mijn canon eos 400d heeft nog minder ruis op iso 1600opzich is het wel een oude foto heb wel wat met vroeger te maken het is jammer dat ie zoveel ruis heeft.
@DrBoB101: toen ik dat boek zag met inderdaad het 'nouvelle edition' wilde ik daar nog iets meer mee doen (behalve op scherpstellen
[ Voor 17% gewijzigd door Rudedadude op 03-02-2007 21:17 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Anoniem: 202577
Hierbij nog een late inzending.
Foto gemaakt met mijn Fujifilm Finepix S5600
Een bijbel uit 1825 die bij mijn grootmoeder lag. In die bijbel is ook met opzet iets weggelaten maar wat weet ik niet.

m.v.g.
Foto gemaakt met mijn Fujifilm Finepix S5600
Een bijbel uit 1825 die bij mijn grootmoeder lag. In die bijbel is ook met opzet iets weggelaten maar wat weet ik niet.

m.v.g.
Hoop boekenfoto's moet ik zeggen..
@Matthias: dat boek ziet er zeker oud uit.. vind de achtergrond (sprei?) wat minder geslaagd (druk)
@Matthias: dat boek ziet er zeker oud uit.. vind de achtergrond (sprei?) wat minder geslaagd (druk)
Het is wel een oude sprei, misschien wel door zijn oma gemaakt.- J.W. - schreef op zondag 04 februari 2007 @ 01:43:
Hoop boekenfoto's moet ik zeggen..
This footer is intentionally left blank
Is ruis sowieso niet onlosmakelijk met "vroeger" verbonden? Ik heb zelfs nog zitten twijfelen om extra ruis toe te voegen.Mijn canon eos 400d heeft nog minder ruis op iso 1600opzich is het wel een oude foto heb wel wat met vroeger te maken het is jammer dat ie zoveel ruis heeft.
En toevallig vind ik dus van niet! :-)
vind het geen mooie foto, trouwens ik ben ook wel behoorlijk kritisch, dat wil ik ook wel toegeven, maar als ik minder kritisch zou zijn had ik deze denk ik ook niet mooi gevonden. Je onderwerp is "oud", maar daar is het ook mee gezegd. Boven je laten mensen zien hoe je het beter kan vind ik. Doe wat met ruis en kleur en z/w en weet ik wat, maar niet gewoon zo.Gouldian schreef op zondag 04 februari 2007 @ 14:47:
Een floppy vind ik toch wel "Van Vroeger"
800 ISO
F18
[afbeelding]
Bovendien, waar had je F18 voor nodig, het is niet dat je de achtergrond graag scherp wil hebben?
Een paar A4-tjes doen vaak wonderen. Ik neem aan dat je die wel in huis hebt?Anoniem: 202577 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 11:05:
Ik vond geen betere achtergrond
Nee klopt maar daar stond hij en ik denk laat ik het er toch bijzetten aangezien er ook mensen zijn die het niet doen.
Er zijn zat betere klopt maarja die zullen het al langer doen he.....
Ik zal nog wel een repost maken als ik het red en anders de volgende opdracht..
Ik zal nog wel een repost maken als ik het red en anders de volgende opdracht..
nomad85 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 15:41:
[...]
vind het geen mooie foto, trouwens ik ben ook wel behoorlijk kritisch, dat wil ik ook wel toegeven, maar als ik minder kritisch zou zijn had ik deze denk ik ook niet mooi gevonden. Je onderwerp is "oud", maar daar is het ook mee gezegd. Boven je laten mensen zien hoe je het beter kan vind ik. Doe wat met ruis en kleur en z/w en weet ik wat, maar niet gewoon zo.
Bovendien, waar had je F18 voor nodig, het is niet dat je de achtergrond graag scherp wil hebben?
[ Voor 5% gewijzigd door Multispeed op 04-02-2007 16:40 ]
ik vind exif eronder zetten echt helemaal niet nuttig. Als je het graag wilt weten kijk je maar in de exif van de foto, die laat ik er gewoon in staan. Voor 90% van de shots is het of wel duidelijk of niet interessant.Gouldian schreef op zondag 04 februari 2007 @ 16:35:
Nee klopt maar daar stond hij en ik denk laat ik het er toch bijzetten aangezien er ook mensen zijn die het niet doen.
[...]
Done tnx voor de tip
nomad85 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 16:39:
[...]
ik vind exif eronder zetten echt helemaal niet nuttig. Als je het graag wilt weten kijk je maar in de exif van de foto, die laat ik er gewoon in staan. Voor 90% van de shots is het of wel duidelijk of niet interessant.
offtopic:
Moet je alleen wel de EXIF in je foto laten, bij jou zit die er niet in
Je foto geeft me verder geen 'vroeger' gevoel trouwens. Jammer, het idee is goed.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ja bedacht ik me achteraf eigenlijk pas magoed eerste keer dat ik hieraan meedoe aldoende leert men ook van de kritiek uiteraard.
breinonline schreef op zondag 04 februari 2007 @ 17:17:
[...]
offtopic:
Je foto geeft me verder geen 'vroeger' gevoel trouwens. Jammer, het idee is goed.
Daarom, we zitten hier om elkaars werk te bewondere, maar wel met een kritische blik! En daar kun je alleen maar beter van worden!Ja bedacht ik me achteraf eigenlijk pas magoed eerste keer dat ik hieraan meedoe aldoende leert men ook van de kritiek uiteraard.
idd kan niet wachten tot de volgende opdracht zal weer meedoen !
Niet de ruis. Wel korrel van analoge film.ascent schreef op zondag 04 februari 2007 @ 10:49:
Is ruis sowieso niet onlosmakelijk met "vroeger" verbonden? Ik heb zelfs nog zitten twijfelen om extra ruis toe te voegen.
idd kan niet wachten tot de volgende opdracht zal weer meedoen !
Bij mij heette de menu-optie waarmee ik de korrel aan mijn foto toegevoegd heb ook add Filmgrainrapture schreef op zondag 04 februari 2007 @ 18:33:
[...]
Niet de ruis. Wel korrel van analoge film.
Ik vond het lastig om met dit onderwerp af te wijken van het fotograferen van een specifiek object (net zoals velen in dit topic) en om iets anders te verzinnen (zoals.....) Er moet toch iets orgineels te bedenken zijn...
[ Voor 4% gewijzigd door Rudedadude op 04-02-2007 18:59 ]
Tjah mijn eerste idee was een oud postcodeboek uit 1978 maar die krijg ik er nietmooi op
. echt gebrek aan ervaring..
Heel eerlijk...
Te veel teksten / boeken (loop eens even voor de grap alle weekopdrachten af), te veel voorwerpen die je na wat rond lopen door het huis ben tegen gekomen, te weinig orginaliteit.
Wel mooi: littlejohannes (voor mij de beste deze week), honekamp (al is kinderdijk natuurlijk ook niet al te origineel).
Te veel teksten / boeken (loop eens even voor de grap alle weekopdrachten af), te veel voorwerpen die je na wat rond lopen door het huis ben tegen gekomen, te weinig orginaliteit.
Wel mooi: littlejohannes (voor mij de beste deze week), honekamp (al is kinderdijk natuurlijk ook niet al te origineel).
Ik vind die van Arioch toch wel erg mooi.
Mooie compositie zeker omdat het een totaal plaatje is de spullen zijn compleet erg orgineel.
Mooie compositie zeker omdat het een totaal plaatje is de spullen zijn compleet erg orgineel.
Dingen die je thuis tegenkomt hoeven niet per definitie onorgineel te zijn. Het object mag dan wel vaker langskomen, maar de manier van vastleggen kan de plaat 180 graden upside-down zetten. Zie ook de wc rolletjes eerder in de weekopdracht "Pech".... te veel voorwerpen die je na wat rond lopen door het huis ben tegen gekomen, te weinig orginaliteit.
Wel mooi: littlejohannes (voor mij de beste deze week)
Verder ben ik 't met je eens dat die antieke auto ERG goed is.
Tuurlijk, helemaal gelijk, maar dat mis ik juist een beetje.ascent schreef op zondag 04 februari 2007 @ 19:39:
Dingen die je thuis tegenkomt hoeven niet per definitie onorgineel te zijn. Het object mag dan wel vaker langskomen, maar de manier van vastleggen kan de plaat 180 graden upside-down zetten.
Mag ik ook een andere foto inleveren ?
iplv natuurlijk hehehe
[ Voor 22% gewijzigd door Multispeed op 04-02-2007 20:02 ]
Nee. De regels zijn duidelijk genoegGouldian schreef op zondag 04 februari 2007 @ 20:01:
Mag ik ook een andere foto inleveren ?iplv natuurlijk hehehe
Ik vind er tot nu toe weinig originele foto's tussen zitten. Die van littlejoannes is tot nu toe het beste. Ik heb het idee dat voor sommige mensen het zoeken van iets van vroeger wat ze op de foto kunnen zetten de opdracht op zich is en dat het nemen van de foto slechts een bijkomstigheid is, terwijl het natuurlijk andersom zou moeten zijn.
Het maken van de foto van de DS was vrij toevallig: mijn schoonvader kwam zaterdag langs na een rondje getourd te hebben en toen pas schoot deze opdracht door mijn hoofd want ik had eigenlijk nog geen tijd gevonden om iets met de opdracht te gaan doen..
Ik snap wel dat mensen naar iets grijpen wat "makkelijk" op de foto te zetten is zoals oude boeken, maar de opdracht bood toch vrij veel mogelijkheden, er zullen bv best wel mensen hier rondlopen die in een oude stad wonen. Trapgeveltjes (eventueel naast een modern katoorgebouw), oude auto in een rijtje zeer moderne auto's, bruggetjes, vervallen panden etc etc. Tis nu vooral een "show je oude boeken topic geworden" das jammer gezien de potentie van de opdracht.
tis littlejoannes
Ik snap wel dat mensen naar iets grijpen wat "makkelijk" op de foto te zetten is zoals oude boeken, maar de opdracht bood toch vrij veel mogelijkheden, er zullen bv best wel mensen hier rondlopen die in een oude stad wonen. Trapgeveltjes (eventueel naast een modern katoorgebouw), oude auto in een rijtje zeer moderne auto's, bruggetjes, vervallen panden etc etc. Tis nu vooral een "show je oude boeken topic geworden" das jammer gezien de potentie van de opdracht.
tis littlejoannes
[ Voor 7% gewijzigd door Barrycade op 04-02-2007 21:29 . Reden: was mijn punt in mijn betoog vergeten :) ]
Mijn inzending voor deze week. Tis alweer lang geleden dat ik heb mee gedaan aan een opdracht dus dat werd wel weer eens tijd 
Het is in ieder geval iets compleet anders dan de rest

De foto symboliseert de gehaastheid van tegenwoordig ( mobieltjes, altijd bezig etc. )
Het is in ieder geval iets compleet anders dan de rest

De foto symboliseert de gehaastheid van tegenwoordig ( mobieltjes, altijd bezig etc. )
With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925
Dat doet 'ie goedDe foto symboliseert de gehaastheid van tegenwoordig ( mobieltjes, altijd bezig etc. )
wmb was je overigens wel voor 't "WE" bord gaan staan, die leidt nu net wat af.
Ja, dat was helaas niet opgevallen bij het maken van de foto
With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925
Erg mooi gedaan. Was het die tijd nog maar :-)
Mooi idee, 't beeld ook echt de beweging uit. Paar puntjeshier mijn stukje vroeger:
- Het bier is groenig? Iets minder groen staat misschien mooier?
- De gulden is onscherp, dat vind ik jammer
- In 't bier zijn de donkergele/bruinige tinten soort van pixelated.. hoe zet je dat.. alsof 'ie overcontrasted is.. is dat met opzet?
- de aanreikende hand heeft een pigmentmotiefje op z'n hand. Geen punt natuurlijk, maar leidt net de aandacht af
f 2,50 voor een biertje?
edit: misschien is het ook wel een gulden en zag ik het verkeerd
edit2: Op de valreep ook nog een fototje van mij. Hij is een beetje bewogen want ik heb hem 's avonds gemaakt zonder statief met een simpele camera (minolta dimage s414), in Leiden aan de singel:

[ Voor 37% gewijzigd door Whollabilla op 04-02-2007 23:20 ]
Wat is de link met "van vroeger" ??edit2: Op de valreep ook nog een fototje van mij.]
Oude huizen, oude gracht (laatste aangelegd in 1659 volgens wikipedia), oud-Leiden bij nacht dus.
Dat is alleen totaal niet te zien... Foto mist scherpte (bewogen?) en is echt te donker...
Fiat Power: Mooie foto, lekker contrast
Fiat Power: Mooie foto, lekker contrast
[ Voor 19% gewijzigd door ThomasW op 05-02-2007 22:57 ]
Hij was inderdaad wat bewogen, want ik had het statief niet meegenomen, niet zo'n slimme zet dusThomasW schreef op maandag 05 februari 2007 @ 22:55:
Dat is alleen totaal niet te zien... Foto mist scherpte (bewogen?) en is echt te donker...
Dan is nog steeds de vraag of de foto als zodanig "van vroeger" zou worden herkend ipv een foto van een stad.Hij was inderdaad wat bewogen, want ik had het statief niet meegenomen, niet zo'n slimme zet dusAls ik dat statief wél had meegenomen had de foto ook wat minder donker kunnen zijn door een langere sluitertijd
(ISO nóg verder verhogen had niet veel verbeterd, want dan was er echt veel te veel ruis)
Pagina: 1
Let op:
Vijf opmerkingen voordat je een reactie plaatst:
Vijf opmerkingen voordat je een reactie plaatst:
- Geen archieffoto's! Waarbij een foto (dus) als archieffoto word bestempeld als hij gemaakt is vóór de startdatum van de huidige weekopdracht.
- Wees kritisch op jezelf! Zorg dat je foto's "showcasewaardig" zijn; bij twijfel gewoon niet posten...
- Opmerkingen over het huidige onderwerp? Top! Maar dan wel in het FGS feedback topic.
- Foto's inzenden kan t/m zondag 23:59 uur van de huidige week. Foto's geplaatst ná die tijd zijn dus gewoon te laat.
- Bericht verdwenen? Dan zal dat vast met 1 van de bovenstaande opmerkingen te maken hebben...