Na het installeren van OS-X op mijn nieuwe PC en een hint in het Het grote "Show je Apple computer" topic ben ik gaan zoeken naar een Powermac G5 kast om mijn PC in te bouwen en zo deze een meer 'Apple' look te geven. Na wat omzwervingen heb ik een 2de hands Powermac G5 gekocht waarvan het moederbord kapot was.
De bedoeling was om mijn PC in de Powermac kast te bouwen incl alle waterkoeling spullen en dat er aan de buitenkant niet veel te zien is van de transformatie om de authentieke Apple look te behouden. Ook wou ik niet de 'standaard' manier van ombouwen gebruiken, waarbij de hele achterkant van de kast eruit gehaald wordt en een ATX tray gebruikt wordt om het moederbord te monteren. Nog voor dat ik de kast in mijn bezit had, ben ik gaan passen en meten door foto's op internet te zoeken en te kijken of eea kon passen. Het zou krap gaan worden, maar niet onmogelijk.
Het gaat dus om deze kast (alle foto's zijn klickbaar voor 1600x1000 resolutie):

De specs van de nieuwe PC:
CPU: Intel Core2Quad Q6600 2.4GHz (OC naar 3.4GHz)
Mem: 4x 1GB PC6400
Mobo: Asus P5K-E Wifi-AP
Video: XFX Geforce 8800GT Alpha dog
HDD: 320GB Samsung + 500GB WD
Alle componenten watergekoeld door spullen van Aqua Computer
Toen ik de kast thuis kreeg, zat er nog een bijna complete G5 ingebouwd, deze werkte helaas niet meer:

Na een uurtje of 2 zwoegen was de kast leeg:

Na wat passen bleek dat het moederbord er wel in zou passen, maar dat ik een aantal PCI sloten niet zou kunnen gebruiken. Dat vond ik geen probleem omdat ik een hele hoop onboard functionaliteit zou gaan gebruiken. Beide PCIe 16x sloten zijn te gebruiken, alsmede de PCI sloten er tussen. De beide PCIe 1x sloten zijn niet meer te gebruiken.

Het probleem van het monteren van het moederbord heb ik opgelost door de orginele paaltjes uit de kast te breken en deze op de ATX posities te lijmen met epoxy lijm. Het eruit breken ging heel eenvoudig met een tang en wat brute kracht. Er is geen dremel aan te pas gekomen. Nadat ik de paaltjes aan het moederbord geschroeft had en deze van lijm voorzien had, heb ik het moederbord in de kast geplaatst en de videokaart gebruikt als uitlijn hulp:

Dit was het resultaat:

Closeup:

Aangezien ik meestal niet zo'n vertrouwen heb in lijm, heb ik een testje gedaan hoe stevig dit zou zijn op een stukje aluminium wat ik nog had liggen. De nieuwe verbinding bleek niet zo sterk te zijn als het orgineel. Een trip naar de lokale bouwmarkt leverde een oplossing. Een metalen ring die over de paaltjes past en zo het oppervlak van de lijmverbinding vergroot:

Closeup:

Na een nachtje drogen kon ik dan verder met het monteren en aanpassen van de kast. In de tussentijd heb ik me bezig gehouden met de voeding. In eerste instantie was ik van plan de orginele voeding te hergebruiken omdat dit een 600W voeding was:

Maar ik kon na een aantal uur zoeken geen betrouwbare pinout vinden van deze voeding. Aangezien een verkeerde aansluiting nogal wat consequenties zou hebben (CPU dood, mobo uitbranden, etc.) heb ik toch maar besloten een standaard ATX voeding te gebruiken. Echter, een standaard ATX is veel te hoog en paste eigenlijk nergens mooi in de kast. Gelukkig had ik een voeding gekocht met een 12cm ventilator, waardoor het 'voeding' gedeelte van de voeding precies evenhoog was als de Apple voeding. De beslissing was dus snel gemaakt en de Apple voeding gesloopt om er een Coolermaster in te bouwen. Hier de Apple voeding zonder inhoud:

Hier de inhoud van de Coolermaster voeding (sans 12cm fan):

En zo 'past' het in elkaar:

De 12cm ventilator heb ik schuin in het kastje gemaakt en om ervoor te zorgen dat er geen valse lucht aangezogen wordt, heb ik de zijkanten afgedicht met plexiglas wat ik nog had liggen:

En zo is ie dan als je hem dicht schroeft. Later heb ik een aantal kabels verder de voeding in geplaatst, zodat deze er niet zo ver uit staken omdat dit niet nodig bleek. De orginele Apple voeding had ook maar hele korte draden:

(De Coolermaster sticker heb ik ook overgeplaatst, zo kan ik later nog eens zien hoeveel Amps dat ding kan leveren)
Zo past het geheel in de kast, gewoon op de standaard Apple plaats:

Met het moederbord geplaatst, heb ik de positie van de ATX rearplate afgetekend en heb toen dit uit de kast gedremeld:

Aftekenen:

Niet bang zijn, gewoon snijden. Met dit als resultaat:

Het bovenste gat is voor de Aquaero die straks al mijn ventilatoren gaat aansturen. Deze wou ik niet aan de voorkant, omdat dit het uiterlijk nogal zou verstoren en dat wou ik niet. De afstand van de kast tot het moederbord was ongeveer 20mm, dus heb ik een aluminium 20x20mm L-profiel gehaald bij de bouwmarkt en in stukken gezaagd:

Dit past dan mooi in het gat:

En de ATX panel past ook mooi:

De ronde gaten zijn van de orginele ventilatoren en dit ga ik ook hergebruiken, maar eerst moet er een stuk vanaf:

Dan kunnen de 80mm Papst ventilatoren erop gemaakt worden:

En dit past dan weer mooi in de kast:

Het modificeren van de kast was klaar, nu kon ik mijn aandacht geven aan het plaatsen van de radiator. In een normale kast is de meest logische plaats hiervoor in het deksel van de kast. Maar in de powermac kast is daar geen plaats door de DVD speler die daar geplaatst is. Er blijft daardoor niet genoeg ruimte over voor een 240mm radiator. Bovendien wou ik de kast niet zichtbaar veranderen, dus dan moet de radiator maar ergens anders. De enige plaats was eigenlijk aan de voorkant, achter de gaatjes plaat. Zo kan er genoeg lucht bij en heb ik voldoende koeling. Je zit dan wel met warme lucht in de kast, maar aangezien alles een waterkoelblok zou krijgen was ik daar niet zo bang voor. Eerst maar eens passen:

Past precies tussen de schotjes, perfect. Dan maar eens een beugel maken om hem te bevestigen. In eerste instantie had ik een beugel gemaakt die te breed bleek, ik kon mijn HDDs nergens meer kwijt. De tweede poging gaf dit resultaat:

Een tweede beugel helpt om de radiator stabiel te houden, dit is een doodnormaal L gebogen stukje aluminium met 4 gaatjes erin.
Om de HDDs te monteren heb ik de HDD kooi uit de orginele Apple kast hergebruikt. Dit kon echter niet op de normale plaats (achter, bovenin) omdat daar nu de fancontroller komt te zitten. Over de voeding zat een stalen plaat met naar mijn smaak iets teveel gaten, dus die plaat heb ik vervangen door een aluminium exemplaar. Op deze plaat zet ik de HDD kooi, de flowmeter en de radiator vast. De orginele plaat heb ik als mal gebruikt. Na het boren van alle gaatjes en het schuren van de plaat, zag het er zo ui:

Met HDD kooi en flow meter:

De powermac G5 kast heeft bovenin een compartiment waar normaal de DVD speler en de HDDs gehuisvest zijn. De DVD speler kan niet verhuizen, aangezien er een ingenieus mechanisme (klepje) ingebouwd is wat het frontje van de speler verbergt. De HDDs zijn wel verhuist om plaats te maken voor de pomp en het reservoir. De pomp is via een paar rubbers bevestigd aan de scheidingswand, en voor het reservoir heb ik weer een beugeltje gemaakt van een stukje aluminium plaat wat ik gebogen heb. Een tip voor mensen die geen buigtafel hebben (zoals ik), maar toch een plaatje metaal willen buigen. Ik heb met een dremel in de vouw-lijn een gleuf geslepen (niet te diep), en vervolgens het plaatje tussen 2 latjes geklemt met wat lijmklemmen en gebogen. De plaat heeft vanzelf de neiging om langs de gleufjes te buigen.
[ Voor 204% gewijzigd door zonoskar op 24-02-2008 23:57 . Reden: Foto's op andere server gezet ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD