[CM] Powermac G5 kast "Zonosmac"

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
zonoskar schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:07:
Waar haal je die 45 euro vandaan? Was dat maar, de kast heeft 100 euro gekost (was nog niet veel), moest ik hem nog zelf gaan ophalen ook :)
Whow, sorry. Zat verkeerdom met een topic op een ander forum.

Anywayz. Mij lijkt het wel mooi dat die appel op de zijkant oplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BlackWhizz schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 16:54:
[...]Anywayz. Mij lijkt het wel mooi dat die appel op de zijkant oplicht.
Die appel op laten lichten kan volgens mij niet (is afaik geen doorschijnend iets). Wil je zoiets doen, dan moet je dat op dezelfde manier doen als Dark Blue met haar appelbak gedaan heeft, waarbij je het licht van de CCFL dimt en egaal verdeelt door een stuk wit A4 papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dit heb je echt heel netjes gedaan, complimenten, lijkt net een echte g5 zo van de voorkant gezien. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:34

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Die Apple op laten lichten zou idd betekenen dat ik de kast kapot moet dremelen en dan via plexiglas moet belichten. Ik vind dat de moeite niet waard moet ik zeggen.

Iets waar ik nog geen oplossing voor heb, hoe hou ik stof uit mijn kast? Die gatenkaas voorkant houdt natuurlijk geen stof tegen, wat voor filter is handig? panty? Afzuigkap filters?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

vraagje.. moet je het stukje aan de achterkant van de hoekprofielen dat overlapt met de fangaten niet ook uitznijden (zodat de fansniet bedenkt worden?)
zou ik persoonlijk mooier vinden, nu is het wel erg duidelijk dat die hoekprofielen achteraf zijn, als je de kant van de fans netjes afwerkt word het mooier (meer gemengd in het uitterlijk, alsof het altijd al zo hoorde..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Had ik idd ook over nagedacht, maar toch maar niet gedaan. Ten eerste krijg ik een bocht meestal niet echt mooi uitgezaagd en ten tweede is de overlap niet zo heel groot, dus de fan is toch nog effectief. En het zit aan de achterkant, dus niemand ziet het :) Misschien als ik nog ooit zin heb dat ik het doe, maar nu ff niet.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/PowermacG5mod/Head.jpg

Ik heb weer een update. Aangezien ik helemaal gek werd van het brommen van de pomp, heb ik een nieuwe pomp gekocht en een andere manier gevonden om hem te monteren.

Naar aanleiding van een thread op aqua-computer.de heb ik wat bouwmarkten afgestruint op zoek naar het materiaal wat Shoggy ook gebruikte. Bij een bouwmarkt in de buurt kwam ik het tegen, een tegelspons van Skandia:
Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/PowermacG5mod/590px/IMG_9404.jpg

In navolging van Shoggy heb ik dan een sandwich gemaakt van deze tegelspons, een alu plaatje en een RVS plaat die ik nog had liggen. Op de RVS plaat monteer ik de Pomp:
Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/PowermacG5mod/590px/IMG_9401.jpg

En omdat je verder nooit meer bij de moertjes kunt komen, lijm ik deze ook maar vast:
Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/PowermacG5mod/590px/IMG_9402.jpg

Op de alu plaat natuurlijk ook. Het geheel heb ik vastgelijmt met Bison tix:
Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/PowermacG5mod/590px/IMG_9406.jpg

En zo staat de pomp er dan op. Helaas is eea niet helemaal precies evengroot, waardoor er hier en daar wat oversteekt, maar aangezien RVS echt klote te zagen is neem ik dat voor lief:
Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/PowermacG5mod/590px/IMG_9408.jpg

Het reservoir paste er niet meer naast in deze configuratie, dus die heb ik verhuist naar onder de DVD speler. Daar was wel een nieuw bracket voor nodig:
Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/PowermacG5mod/590px/IMG_9418.jpg

En dan ziet het er geheel zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/PowermacG5mod/590px/IMG_9421.jpg

En zo hangt het in de case:
Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/PowermacG5mod/590px/IMG_9422.jpg

Omdat ik gemerkt had dat het 2de paar powertransistoren ook redelijk warm werden, heb ik daar ook maar een koelblok voor besteld. Het wordt zo wel erg druk bij de CPU:
Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/PowermacG5mod/590px/IMG_9413.jpg

Radiator weer inbouwen, past mooi naast het reservoir zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/PowermacG5mod/590px/IMG_9426.jpg

Zat waterslangen zou ik zeggen:
Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/PowermacG5mod/590px/IMG_9431.jpg

Bij het vullen dit nog gespot, nogal wat schuim in het systeem:
Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/PowermacG5mod/590px/IMG_9435.jpg

En omdat de HDDs toch wel erg warm werden (45C): daar maar een ventilatortje voor gehangen, deze word aangestuurt via de Aquaera aan de hand van de temperatuur van de disks (lekker stil dus):
Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/PowermacG5mod/590px/IMG_9443.jpg

Het systeem is nu zeer stil, het trillen van de pomp is bijna geheel verdwenen, je hoort alleen de disks nog maar. Eindelijk rust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:29
Geniaal met die spons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:51
Prachtig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
...Maar is die van rubber of wordt 'ie op den duur hard en heeft het geen effect meer?

Prachtige G5 kast zo trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Volgens mij is de spons van rubber, of iig iets wat daar op lijkt. Het neemt z'n orginele vorm erg goed weer aan, ook na een uur onder een zwaar voorwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 14:06
ziet er vrij strak uit deze mod.

[CPU] Intel Core i7 3820 @ 3,6 Ghz, [MEM] Kingston HyperX 16GB 1600Mhz [GPU] Asus GTX660, [MB] Asus P9X79 Pro [SSD] 2X Samsung 830 128Gb RAID0,[HDD] WD 640 Sata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowWings
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 23:28
Aha een echte Shoggy Sandwich :P. De afwerking van de gehele mod ziet er super uit.

Mag ik vragen wat de waterflow is van de loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Op dit moment met een gewone Eheim 1046 loopt er 27-28 L/h door de leidingen. Niet super veel flow, maar meer dan zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:08

Shunt

Boe

dat schuim kan op 2 dingen duiden.
1 er blijft lucht uit je reservoir mee door de slangen gepomt worden.
2 er zit ergens een lucht lek (hoeft geen vocht te lekken)
eventjes een paar dagen aan kijken of het blijft is het na een paar dagen nogsteeds niet over alle slang aansluitingen eventjes na lopen heb het zelf een keer gehad dat er een lucht lek zat zonder water lekkage gelukkig.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Het schuim kwam van de pomp die in het begin geen water rondgepompt kreeg en is nu weer helemaal uit het systeem. Ik vond het gewoon een leuke foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-05 17:29
Ik heb helemaal niets met casemodding en dergelijk. Maar ik vind dit toch wel erg netjes gedaan! Ik las dit topic vorige week al en kwam zojuist een intressante Ebay advertentie tegen. Vandaar dat ik even post :).

http://cgi.ebay.nl/Apple-...ageNameZRSS:B:SRCH:NL:101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik kan je wel vertellen dat verzending buiten duitsland of niet gedaan word, of heel duur is. En daarnaast word er hoog opgeboden voor deze kasten. Maar tis maar net wat je ervoor overhebt natuurlijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Er staat toch gewoon dat verzenden naar NL 8 euro kost. Bovendien komt ie uit Drenthe, dus waarom niet verzenden naar NL? Dat er flink op geboden wordt klopt. De vorige kast die ik gevolgd heb leverde iets van 170 euro op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54991

zonoskar schreef op zondag 16 maart 2008 @ 18:42:
Er staat toch gewoon dat verzenden naar NL 8 euro kost. Bovendien komt ie uit Drenthe, dus waarom niet verzenden naar NL? Dat er flink op geboden wordt klopt. De vorige kast die ik gevolgd heb leverde iets van 170 euro op.
http://cgi.ebay.de/Apple-...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Valt wel mee ;)
Ik moet eigenlijk een intel-maccase hebben voor mijn case zodoende dat ik al een tijdje loop te zoeken.
Bij mijn zijn die "handgrepen" gebogen, heb het ding van het werk meegenomen om te fixen.
Je staat er versteld van hoeveel van deze cases er wel niet te vinden zijn met wat zoeken, maar geen enkele van de nieuwere soort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Waarom moet je een Mac Pro (zijn idd nog niet overvloedig te krijgen) case hebben? Heb je geen zin om de kast teveel te modden? Of moet je 2 DVD spelers kwijt?

[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 16-03-2008 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54991

Omdat ik een echte intel G5 heb, opgeknapt, en een standaard pc kast past niet he.
Ding was kapot en gestript, voorzien van cpu's, mem, voeding gekocht en werkt als een zonnetje nu.
Mja, de handvaten zijn flink ingedeukt en dat is dus erg zonde.
Heb nu een aantal van bovenstaande cases op het oog en maybe ga ik daar wat mee doen of mod ik die om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsive
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-04 08:29

xsive

ii

weet iemand hoe ik het front paneel moet aansluiten op een ATX moederbord. Bij mij zijn de pinnetjes op de originele connector van de G5 kast namelijk niet genummerd. Er staat niets bij aangegeven. HELP!

Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://nervouschimp.com/g5hack/G5frontpinout.jpg

Dit gebruikte ik. Alleen is het mij niet helemaal duidelijk geworden waarom mijn firewire het niet doet. Ik ben nu van plan zelf een firewire aansluiting aan de voorkant te maken, maar moet eerst even wat inspiratie opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-04 14:02
mag ik vragen waarom je nogsteeds die 2 fans achter in de kast hebt hangen? alles is toch al watergekoeld, buiten dan dat fannetje voor je hdd maar daar lijkt 1 fan me wel genoeg voor?

anders ook nog idee om je hdds ook te waterkoelen? :P

en wat voor temps haal je nou ongeveer? gezien je echt je complete setup hebt gewaterkoeld via 1 240 radiatortje

[ Voor 19% gewijzigd door darkpluisje op 24-03-2008 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Aja, die 2 fans. Eigenlijk doen die niets :) Ik heb ze aan de temperatuur in de kast gekoppeld, maar ze staan eigenlijk altijd uit. Vandaar ook dat de HDDs een eigen fannetje gekregen hebben die gestuurd wordt op de HDDs temp, want anders werden die wel erg warm (>40C). In deze setup is het niet handig de HDDs te koelen met water, dit wordt nl. zo'n 35C als de PC vol staat te stampen (na een uur of 2 games bv) en dan warmen de HDDs eerder op dan dat je ze koelt.

Maareh, de temps zijn niet echt om naar huis te schrijven hoor, mede door een brakke CPU denk ik. De CPU wordt 35C idle en 55C onder 100% load op alle cores. Ik heb al luchtgekoelde quad cores gezien die 25C deden idle en 47C op 3.2 GHz (ik draai nu 2.8GHz, hoger lukt niet stabiel).

Maar het doel was dan ook een PC te maken die stil is en dat is deze. De ventilatoren op de radiator komen niet boven de 900rpm uit en zijn dan bijna onhoorbaar. Iig niet boven de HDDs uit. En zolang de CPU temp onder de 60C blijft vind ik het goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-04 14:02
naja was gewoon benieuwd, je ziet hier vaak zat mensen die een CPU en GPU koelen met een 240 of 360 radiator en dat dan eigenlijk al veel vinden, maar jij koelt nog veel meer en ik vind de temps opzich nog wel netjes...

Verder echt een mooie mod, wil ook nog wel een keer kijken of ik zelf mijn computer in zown G5 kast krijg, vind ze erg mooi en stijlvol staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Idd, ik snap dat ook niet. Er zijn een hoop mensen die erg paniekerig doen over hun waterkoeling, is het wel genoeg, heb ik wel voldoende flow, welke volgorde van componenten is het best? Dan gaan mensen bv. 2 pompen in 1 circuit gebruiken omdat de flow te weinig zou zijn. Of een radiator gebruiken waar 12x 12cm ventilators op passen. Zonde van het geld en de herrie. Als je de termp van het water meet voor en na de radiator, vind je meestal 1 of 2C verschil. Dus of je nu eerst de CPU en daarna de GPU koelt maakt geen fluit uit (ja hoogstens 2C dus). Maar ja, de meesten meten de watertemp niet, dus hebben geen idee hoe effectief het is.

Maar nu erger ik me wel weer aan de herrie van de HDDs (Samsung), dus moet ik daar weer iets op vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:29
zonoskar schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 12:26:
Idd, ik snap dat ook niet. Er zijn een hoop mensen die erg paniekerig doen over hun waterkoeling, is het wel genoeg, heb ik wel voldoende flow, welke volgorde van componenten is het best? Dan gaan mensen bv. 2 pompen in 1 circuit gebruiken omdat de flow te weinig zou zijn. Of een radiator gebruiken waar 12x 12cm ventilators op passen. Zonde van het geld en de herrie. Als je de termp van het water meet voor en na de radiator, vind je meestal 1 of 2C verschil. Dus of je nu eerst de CPU en daarna de GPU koelt maakt geen fluit uit (ja hoogstens 2C dus). Maar ja, de meesten meten de watertemp niet, dus hebben geen idee hoe effectief het is.

Maar nu erger ik me wel weer aan de herrie van de HDDs (Samsung), dus moet ik daar weer iets op vinden :)
Ophangen in dikke elastieken (kijk maar naar de antec solo of p150), eventueel nog verpakken in silentmaxx2 hdd silencers.

Zeer mooie mod overigens! Ik ga volgende week eens kijken of ik ook een powermac case kan krijgen, zeer inspirerende mod. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Heb gister op Marktplaats.nl een G4 kast voor 25,- euro op de kop getikt, geïnspireerd door zonoskar ga ik mijn pc hier inbouwen, zal dit waarschijnlijk ook in een topic zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 23:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

whaha die EHEIM pomp is echt lief! O+ Ik had deze nog nooit gezien en wist niet eens dat ze bestonden. Vroeger toen ik hier nog wat vaker kwam zag ik wel van die grijze eheims voor aquariums bedoelt zegmaar. Nou hebben ze er gewoon eentje met een molex aansluiting :P

Wel een heel erg goed staaltje van inspelen op de markt.. petje af.

Besides.. Mooie mod! maak je niet druk over de temps van die waterkoeling, hele efficiente setups zijn vaak groot en lelijk. Wat jij maakt is superstrak en stil. Altijd een afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Thanks. Die Eheim pomp is er ook al van Innovatec, en misschien wel van anderen ook. Ik kwam er gisteren achter dat de koelblokken op de voedingstransistoren niet echt kontakt maakten doordat het moederbord krom getrokken werd door het koelblok. Daar heb ik ook wat op gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/PowermacG5mod/590px/IMG_9660.jpg

Het zijn dus stukjes Alu U-profiel die ik aan de andere kant van het moederbord onder de transistoren bevestigd heb met dezelfde schroefjes als waar ook de waterklokjes mee vast zitten. Een beetje warmtegeleidende tape ertussen zodat het geen kortsluiting maakt. Gelukkig zaten er geen grote soldeerplekken onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235721

Heel mooie gedaan, het heeft mij inspirratie gegeven om bepaalde dingen aan mijn eigen concept te wijzigen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-04 13:14
Prachtig gedaan hoor ! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik zie dat je nu OS X draaid, geen problemen (gehad?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik heb nog 2 problemen. Ik kan maar 3.125 GB van mijn 4GB gebruiken in OS-X en mijn netwerk aansluiting vliegt er na een aantal minuten heavy traffic uit. Het domme is dat ik dit ook al een keertje onder XP gehad heb (maar het komt veel vaker voor in OS-X), dus ik denk dat die Marvell Yukon chipset niet zo heel stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297005

Geweldig wat je gebouwd hebt, zoontje...!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Mooi gedaan alleen snap ik niet waarom iedereen de halve achterkant wegzaagd.
Ben ook een g5 aan het modden heb de kast al leeg dus het modden kan beginen.[img]C:\Users\maarten\Desktop\powermac g5 case mod\powermac foto's\000_0004[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWickedD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04-2024
links naar plaatjes op je lokalo computer zetten heeft natuurlijk geen zin.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd, zou het mogelijke zijn de achterplaat geheel origineel te laten (met daardoor wat gemis van aansluitingen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 01:21
maarten12100 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 03:24:
Mooi gedaan alleen snap ik niet waarom iedereen de halve achterkant wegzaagd.
Ben ook een g5 aan het modden heb de kast al leeg dus het modden kan beginen.[[url="C:\\Users\\maarten\\Desktop\\powermac g5 case mod\\powermac foto's\\000_0004"]afbeelding[/url]]
genomineerd voor tweaker 2010 :+

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangstahh
  • Laatst online: 06-11-2024
Netjes hoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
TheWickedD schreef op zondag 07 februari 2010 @ 04:49:

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd, zou het mogelijke zijn de achterplaat geheel origineel te laten (met daardoor wat gemis van aansluitingen)?
Wet ik :P van die foto's gewoon stom
Was net het mobo aan het bekijken en er zat een amd chip aan de achterkant
Apple was in die tijd toch bevriend met ibm en nu met intel
het enige was ze van amd gebruike is de videokaart what the hack(intosh) :? :? :? 8)7 |:( O-) :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Misschien moet ik nog een update geven van mijn Hackintosh. Sinds mijn laatste post hier heb ik nogal wat veranderd:

- Nieuw mobo: Asus P5E
- 8GB geheugen geplaatst nadat ik er achter gekomen was wat het probleem was van de 3.125 GB (Bleek aan de IDE controller te liggen, alle kanalen moeten op AHCI dtaan, dan heb je nergens last van).
- Creative X-Fi geluidskaart geplaatst, werkt alleen niet onder OS-X, maar ik had een geluidskaart nodig omdat het moederbord de geluidskaart op een riser PCI-E kaartje heeft en deze niet in de kast past (geen slot in de kast waar het kaartje moet + geen andere PCI-E slot ondersteund deze geluidskaart).
- 2x 300GB Velociraptor HDDs geplaatst. Deze zijn echt een stuk stiller en sneller dan de Samsung spinpoints die er eerst in zaten. Die zijn nu verhuist naar een extern kastje met E-SATA aansluiting.
- Snow Leopard 10.6.1 geinstalleerd.
- 2de Dell 2407WFP erbij gekocht.
- Systeem overklokt naar 3.6GHz. Temps hangen zo rond de 55C voor de CPU en 35C voor het koelwater.

Maar qua uiterlijk is er niets veranderd. Helaas is wel de I/O module aan de voorkant overleden, dus ik heb daar geen firewire en USB meer. Bummer. Maar sinds ik een Canon HF-100 camcorder heb, heb ik geen firewire meer nodig en USB aansluitingen zitten er genoeg op de achterkant, of aan de zijkant van de Dell monitoren.

/edit: Oja, het buro is wit geschilderd voor een meer strakke uitstraling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

TheWickedD schreef op zondag 07 februari 2010 @ 04:49:

Het is mogelijk de achterplaat geheel orgineel te houden, je moet dan wel de PCI sloten iets verhogen zodat je speling hebt bij het I/O slot. zie foto;
Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/Ipple%20i5/lelijkeachterzijde_resize.jpg
Met de doorgetrokken kabels kan je ze weer aansluiten op je moederbord
Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/Ipple%20i5/binnenzijdeaansluitingenvanboven.jpg

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-04 22:09
Ik vind dat je dit echt heel mooi hebt gedaan. ik ben nu ook bezig met zoon projectje maar je hebt die plaat waar de cdrom op leunt en waar orgineel de schijven zitten weg gehaalt anders past je moederbord niet. nu heb ik dit ook gedaan. Maar kan jij mij vertellen was je met je CD-rom speler heb gedaan waar leunt die nu op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Die plaat zit er nog steeds in hoor, ik heb wel een stuk eruit gezaagd. Ik heb de pomp en het reservoir er ook op gemaakt. Zie deze foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/PowermacG5mod/590px/IMG_9421.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door zonoskar op 24-02-2010 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Precies en zo is het bij mij ook, de bovenplaat met cd en harde schijven is er nog steeds. Simpel opgelost door een Mini ATX aan te schaffen.

Afbeeldingslocatie: http://i930.photobucket.com/albums/ad145/GNOOMsphotos/Ipple%20i5/IMG_4450_resize.jpg

• sebasmac
Het is misschien een beetje een late reactie maar heb je die proccesoren nog?

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

sebasmac schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:31:
Nee, die van mij ( de 2.0 processors) zijn verkocht. Ik heb nog wel de 2 2,7 processors maar zonder waterkoeling...

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
sebasmac schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 15:31:
Ik heb mijn 2x 1.8GHz CPUs ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
Zou je die willen verkopen aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
sebasmac schreef op vrijdag 26 februari 2010 @ 12:47:
Zou je die willen verkopen aan mij?
Ik heb ook nog 2 1,8 ghz cpu's liggen maar lijkt me dat je een deal hebt met zonosmac toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik weet eigenlijk niet of mijn CPUs het doen, dus misschien kan ie dan beter jouw CPUs kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
zonoskar schreef op zondag 14 maart 2010 @ 19:39:
Ik weet eigenlijk niet of mijn CPUs het doen, dus misschien kan ie dan beter jouw CPUs kopen :)
Ok dan ga ik het wel even vragen
Ben zelf bezig met alle fans aan het pasen heb al een frame gemaakt voor 2 120 mm fans aan de voorkant ook heb ik de beschadigede hdd kooi even gemaakt met wat plastic en epoxy :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
Het maakt niet uit of ze het doen het is eigenlijk bedoeld voor mijn G5 casemod dat is ze ervoor kan doen dan lijkt het net of er een echte proccesor in zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Dan kan je beter die van zonoskar nemen
Maar ik begrijp hieruit dat je de g5 covers wil gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
To-ho-ho-pic kick!

Na 12 jaar gebruik komt er een nieuw moederbord (gigabyte aorus B450m), een Rizen 3700X en 16 GB 3600Mhz geheugen aan. Ik hergebruik mijn oude 8800GT nog even tot ik geld bij elkaar heb voor een RX5500XT. Of een RX580 vind die goed geprijsd is. Het zou morgen binnen moeten zijn. Daarna moet ik nog even wachten op de adapter van het koelblok zodat ik deze op een AM4 moederbord kan gebruiken. Kan ik in de tussentijd mooi uitvogelen hoe ik het moederbord in de Powermac gepropt krijg. Ditmaal wel voor een uATX gekozen, dat zou iets eenvoudiger moeten zijn. Hopelijk is het aan de praat krijgen van een hackintosh op basis van dit moederbord niet al te moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Interessant. Ga je er verder ook nog andere dingen mee doen, zoals bv. USB C integratie oid? We zijn immers alweer tien jaar verder, ook qua techniek :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
@Erasmo Wat bedoel je met USB-C integratie? Er zit geen USB-c poort op het moederbord, alleen USB3.1 type A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Sorry bedoelde vanuit een header, kun je mooi de antieke firewire aan de voorkant vervangen door een USB-C poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ah, op die manier. Misschien kan ik een female USBc kabel vinden, soort extensie. En die in de voorkant lijmen. We gaan het onderzoeken :) Inmiddels denk ik dat mijn levering ook prooi gevallen is aan corona, dus die komt morgen dan hopelijk.

/edit: ah, kijk eens: https://www.allekabels.nl...sb-c-verlengkabel-31.html

[ Voor 17% gewijzigd door zonoskar op 28-05-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je hebt ook gewoon mobo-header naar USB-C kabels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Www5GZ43SSQpRff3oCAuUX8hxGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQMrt4hjYQM7KM5cjAFUCa4h.jpg?f=fotoalbum_large
Verkrijgbaar in allerlei lengtes en varianten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Nou, hij draait weer. Een aantal tegenslagen gekend en een hoop gevloek omdat die kast toch eigenlijk wel erg krap is. Tegenslagen oa. de as van de pomp die gebroken bleek. Dit resulteerde in een enorme brom die tot aan beneden te horen was. En ja, daar koop je geen waterkoeling voor. Ik vind de pomp met het nieuwe asje ook niet echt super stil, dus ik ben me nog aan het beramen wat ik daarmee wil. Ook mijn Aquaero wil niet herkend worden door het moederbord, of de USB poort van de Aquaero is inmiddels overleden, dat kan ook. Hij doet het wel nog, maar alles via het menu instellen is bijna niet te doen, En ik had 2 watertemp sensoren. Van 1 waren beide draden afgebroken, van de ander 1. Ik heb die laatste kunnen redden, maar de andere sensor niet. Ik kan nu dus slechts op 1 plek de watertemp meten. Maar zonder Aquaero dus geen mogelijkheid om iets te doen met die info. Jammer. Ik heb de ventilatoren dan maar aan moederbordheaders gekoppeld want die deden ook niets via de Aquaero, wellicht omdat dit 4 polige connectoren waren en op de Aquaero zitten 3 polige headers. Gelukkig waren al mijn waterblokken om te bouwen naar de nieuwe situatie, dus dat was een voordeel.

De basis is een AMD Rizen 3700X processor
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/08/20200608162236-4d765ecf.jpg

Een Gigabyte Aorus B450 M moederbord
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/08/20200608162231-0caa5e14.jpg

16GB aan 3600MHz geheugen.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/08/20200608162234-e79c10b1.jpg

En nieuwe fans.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/08/20200608162233-987f651c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/08/20200608162232-7ad3196f.jpg

Mijn VRM koeler pastte niet, hij was net wat te breed. Bovendien kwamen de montagepunten niet overeen, maar daar had wel een oplossing voor te vinden zijn geweest.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/08/20200608162229-a7d780f0.jpg

Dus heb ik de originele koeler omgebouwd en daar het VRM waterblok op gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/08/20200608162228-463ed7ba.jpg

Alvast even passen. Het koelblok op de chipset zit een beetje scheef. Dit ging helaas niet anders.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/08/20200608162226-b60a5605.jpg

De fans op de radiator. Super handig van Noctua is dat er verlengkabels bij zitten, een paar Y-kabels en een low-noise kabel. Super handig en echt een voordeel voor deze fans. Mag ook wel voor die prijs natuurlijk, maar een mooie bonus (ik had het niet verwacht).
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/08/20200608162225-b6fa5ac0.jpg

Mijn vorige moederbord was een ATX geval, maar met een speciale indeling. Daardoor passen andere moederborden niet, zonder dat ik het eerste PCIe slot kan gebruiken. Dit slot is meestal het 16x slot voor videokaarten, dus daar moest ik iets op vinden. In de bouwmarkt afstandhouders gevonden met m3 draad erin, dus die op maat gemaakt en in de kast gelijmd. Ik moest eerst een paar van die afstandshouders die al in de kast gemaakt waren eruit halen zodat er geen kortsluiting kwam.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/08/20200608162223-332ef4f2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/08/20200608162219-c6543800.jpg

Meer passen.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/08/20200608162221-3c977e66.jpg

CPU koelblok schoongemaakt en voorzien van AM4 bracket.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/08/20200608162217-8191e817.jpg

CPU er in.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2020/06/08/20200608162216-fc296d7a-la.jpg

En koelblok er op. Hier even droog passen en kijken wat de optimale volgorde van de leidingen gaat zijn. Ik heb er Noctua koelpasta onder gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/08/20200608162214-be8e4040.jpg

En zo zit het in de kast
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/08/20200608162212-ec3c2acd.jpg

Wat dichterbij. Ja, dat soldeertin heb ik weggehaald voordat ik de PC aanzette. Gelukkig.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/08/20200608162210-ae2546d2.jpg

Hij draait weer als een zonnetje. Ik heb er ook meteen Mac OS Catalina 10.15.5 op gezet. En ook al beloofde de Aorus B450 M tutorial een werkende sleep en audio, beide werken bij mij niet :) Verder loop ik er natuurlijk tegenaan dat mijn GPU hopeloos verouderd is. Dus mijn grote wens on No Mans Sky te kunnen spelen is alsnog niet gelukt. Ik zit nu te piekeren of ik een nieuwe RX5500XT koop (ca 200 euro), of een 2dehands RX570 voor 100 euro. Ik neig meer naar de 5500 aangezien je voor niet veel meer een kaart krijgt die een beetje sneller is, en langer ondersteund gaat worden als het goed is. En ja, geen nVidia, want dat draait niet onder Mac OS. Helaas. Anders was een 1660 super mijn keuze geweest. Het is alleen jammer dat voor de low-end kaarten geen waterblokken meer gemaakt worden. Alleen de high-end 5700XT en 2070/2080 kaarten lijken te worden ondersteund door de grote waterbok fabrikanten. Maar goed, ik heb nog wel een koelblok liggen waar ik alleen de GPU mee kan koelen. En ik heb nog een VRM koelblok liggen, wat misschien ook past.

Een NVME SSD komt er ook nog een keertje. De SATA SSD is toch een beetje langzaam :) en klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Interessant dat je weer voor waterkoeling hebt gekozen, of ben je van plan keihard te gaan overclocken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Het is toch de stilste manier van koelen lijkt me. Vooral de videokaart maakt normaal een enorme herrie. Nu hoor ik alleen de pomp lichtjes brommen, ideaal. Nog idealer zou zijn als ik helemaal niks hoor :) Misschien moet ik een keer een nieuwe pomp kopen. Zo'n D5 pomp lijkt me wel wat. Maar dat is weer 140 euro. Misschien eind van het jaar. En ik had alles nog liggen, ik heb alleen een adaptertje moeten kopen voor het CPU blok. De nieuwe fans was eigenlijk alleen omdat ik Noctua een keer wou proberen. Tot nu to heel tevreden mee.

Ik heb trouwens een Radeon R9 270X gevonden voor weinig, die komt er in. Een 5500XT zou ongeveer 2x zo snel zijn, maar mij maakt het niet zo uit of ik nou 100 fps of 50fps haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat valt tegenwoordig eigenlijk best mee, tenzij je een mega threadripper oid hebt dan heeft je luchtkoeling het echt niet zo druk. Die noctua fans kun je prima op een goede luchtkoeler zetten waar ze lekker rustig draaien, dan hoor de je de pomp ook niet :P

De R9 staat trouwens wel bekend als een kacheltje hoor, en ik denk dat je aan stroomkosten zoveel meer kwijt zal zijn dat het misschien de moeite waard is om naar een wat nieuwere videokaart te kijken, de R9 blijft een kaart van 7 jaar oud ondertussen. Al eens gekeken naar bijvoorbeeld een 1050 ti?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
50C onder load van shadow of the tombraider is toch niet echt warm? Is wel met een waterblok erop. Een 1050 werkt niet onder MacOS.

[ Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 11-06-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Toffe upgrade :D
Leuk om te zien dat je casemod al zo lang meegaat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJskonijn22
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:02
Hele gave mod! Ook mooi dat je er nogsteeds plezier van hebt.
Ik ga je hoekprofiel idee even stelen voor mijn Mac Pro casemod :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Haha, ik hoop dat het voor je werkt. Ik denk dat ook het afwezig zijn van RGB leds en kermis in de kast hebben gezorgd dat de kast nog steeds in gebruik is. Als je al een halve eeuw rond loopt is dat allemaal niet echt meer nodig, dus blij dat het er niet op zit :)

Over de videokaart, 30fps in Tombraider en 40 fps in No Man's Sky is niet om over naar huis te roepen, maar ik kan ze in ieder geval spelen. En ik heb hier en daar toch wat dingen op high gezet. De Radeon software zegt dat de GPU zo rond de 50C zit als ik aan het spelen ben. Ik vond wel dat de heatspreader waar de VRMs en de mem chips onder zitten nogal heet werden, dus daar moest iets aan gedaan worden. Ik had nog een chipset koelblok over en een VRM koelblokje. Dat laatste leek perfect te passen. Dus paar gaatjes in de heatspreader geboord en het koelblok erop. Past precies... niet zoals ik wou. De waterleiding stond zo een beetje teveel onder spanning en lekte dus. Dan maar op een andere manier, het ziet er wel een beetje wonky uit. Morgen maar eens testen wat dit met de temps doet. Het vreemde is overigens wel dat er 1 geheugen chip niet in contact staat met die heatspreader (rechts onder naast de GPU). We zien wel of dat een probleem gaat worden.

Zo kwam de kaart binnen. Een MSI Radeon R9 270X gaming. Toen 'gaming' nog niet stond voor 'overal RGB leds'. Gelukkig.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/12/20200612185030-3f5a66ca.jpg

Koeler er af. De chip linksboven wordt niet gekoeld door de heatspreader. Vreemd.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/12/20200612185030-602d0452.jpg

Koeler er op.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/12/20200612185030-db23f171.jpg

Nog een koeler er op.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/12/20200612185029-9d1a8c5e.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/12/20200612185029-48683a36.jpg

De meest directe weg ging niet, dan maar zo.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/upload/2020/06/12/20200612185028-4c64d880.jpg

Ook in de kast wat aan de leidingen verlegd. Misschien niet het meest efficient, maar hij doet het.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2020/06/12/20200612185027-f5b5fcf4-la.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 21:33
Gaming staat nu ook nog niet voor overal RGB gelukkig... maar op veel plekken wel. Mijn Gaming GPU heeft maar 1 mager ledje :)

Btw erg mooie kast en leuke mod, maar ik heb iets tegen apple dus kan het zelf nooit doen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Morgen gaat de PC weer uit elkaar, er komt toch een NVME SSD in, van Gigabyte met een capaciteit van... een terrabyte :) Mijn windows installatie was ineens gecrashed en ik kreeg deze niet meer opgestart. Ik kon wel in safe mode alle data er af halen, maar nadat ik wat geprutst had met de recovery options kwam de PC in een boot loop, waarbij windows niet eens meer in de recovery mode kwam, ook niet na 20 keer rebooten. Dus toen heb ik een reinstall geprobeerd vanaf een USB drive, maar daarbij kwam ik in een loop te zitten na het installeren van de keyboard layout (dat dus inmiddels 5 keer gedaan, maar hij komt er steeds terug). Nou waren de Crucial m4 SSDs al een paar jaar oud (denk toch wel 6 jaar), dus ik vemoed een slechte SSD. Ik hoop dat ie wel fatsoenlijk installeert op de NVME drive straks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvharen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-05 19:40
Mooi om te zien dat deze mod blijft evolueren, goede input voor mijn Hackintosh Pro projectje (zelfde idee, maar op basis van een Mac Pro 1st Gen case)

Ik twijfel nog tussen het bouwen van een Hackintosh zoals bijvoorbeeld bij tonymacx86 wordt geadviseerd, waar de hardwarekeuze nogal nauw komt, of om de KVM route te kiezen. Heb je daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:28
Ten eerste heel tof om te zien dat deze casemod al zolang meegaat! Ik heb ooit getwijfeld om een defecte te kopen... G5 of Mac Pro 1st gen. Maar is er nooit van gekomen. Maar eigenlijk blijft dit in mijn ogen de vetste desktop Mac ooit! Het is nooit te laat toch?
pvharen schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:25:
Mooi om te zien dat deze mod blijft evolueren, goede input voor mijn Hackintosh Pro projectje (zelfde idee, maar op basis van een Mac Pro 1st Gen case)

Ik twijfel nog tussen het bouwen van een Hackintosh zoals bijvoorbeeld bij tonymacx86 wordt geadviseerd, waar de hardwarekeuze nogal nauw komt, of om de KVM route te kiezen. Heb je daar ervaring mee?
Voor wat dit betreft zou ik ook even https://www.reddit.com/r/hackintosh/ raadplegen. OpenCore is even flink induiken, maar de guides zijn vrij uitgebreid. Zeker als je al vaker een Hackintosh gemaakt hebt. (er wordt wel flink op TonyMac gebashed, maar dat moet je maar even negeren, op TonyMac staat ook veel waardevolle informatie)

Ik heb zelf in de beginjaren van Hackintosh (Tiger, Leopard, Snow Leopard) diverse Core2Duo gebaseerde systemen gehad, toen een Macbook gekocht en toen ik weer ging thuiswerken gekozen voor een Dell Optiplex 7010 met Windows/MacOs multiboot. Als je een beetje thuis bent in de materie is het allemaal prima te doen.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik zag op marktplaats nog een paar mooie Macpro cases staan voor rond de 100 euro. Met een werkende mac pro er in ook nog :)

Wat betreft de methode. Vroeger gebruikte ik een pre-made installatie image, maar nu wil ik de opencore kant op. Ik had een goede guide gevonden op youtube, maar achteraf is het met de guide van opencore zelf best goed te doen. En ja, hardware keuze is inderdaad wel belangrijk. Zo zou ik best een nVidia 1660 super willen, maar die wordt dus niet ondersteund door Mac OS. En ik heb een wifi kaartje gekocht (lang geleden) met dezelfde chipset als Apple gebruikt zodat wifi werk out-of-the-box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvharen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-05 19:40
De case heb ik gelukkig al, al dacht ik eigenlijk een Powermac G5 te hebben :) Ingewanden zijn er al uit, maar ik heb wel alles bewaard om te kunnen kiezen om bijvoorbeeld de superdrive of HD slots te hergebruiken.

Van OpenCore had ik nog niet gehoord, dus daar ga ik zeker even naar kijken. Het bouwen van een computer is voor mij echt wel wat jaren geleden, dus ik wil me eerst goed inlezen voor ik een keuze maak.

Ik ga de Hackintosh Pro niet gebruiken voor gamen, maar wel voor videobewerking en zo, dus een beetje rekenkracht is welkom. Wifi is voor mij een optie, ik heb bedraad netwerk liggen :)

Bedankt voor de links, ik ga me even inlezen en andertussen deze build volgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJskonijn22
pvharen schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:53:
De case heb ik gelukkig al, al dacht ik eigenlijk een Powermac G5 te hebben :) Ingewanden zijn er al uit, maar ik heb wel alles bewaard om te kunnen kiezen om bijvoorbeeld de superdrive of HD slots te hergebruiken.

.......
Als je net als ik de hdd slots wil hergebruiken, kijk dan eens hier naar:
https://www.alternate.nl/...duct/1216081?event=search

Gejat van TonyMacx86 casemod forums natuurlijk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Nou, ik ben al een paar dagen bezig om Windows te installeren. In eerste instantie had ik alles mooi draaien (een upgrade van mijn oude Windows installatie met de nieuwe drivers voor het mobo en videokaart), tot windows eruit klapte tijdens No Man's Sky en niet meer wou opstarten. Ik kreeg Windows daarna ook niet meer geinstalleerd op mijn SSD (bleef steeds hangen voordat je de blauwe installatie schermen krijgt). Mijn conclusie was dus: kapotte SSD. Nieuwe NVME laten komen, maar daar krijg ik windows ook niet op geinstalleerd. Dat wil zeggen, de basic versie van Windows (build 2004) installeert probleemloos (al lijkt het wel alsof ik 2x mijn keyboard moet installeren). Maar als ik dan updates ga installeren crasht het systeem en start daarna niet goed meer op, hij komt in de diagnose mode. Ik denk dat het te maken heeft met de videokaart, want ook als ik de nieuwste Adrenalin drivers installeer crasht het systeem en start weer op in diagnose mode. Ik heb een restore punt gemaakt van de kale install, dus ik kan het eenvoudig weer fixen. Maar ik zou toch wel een hogere resolutie willen dan 1024x768.

Wat zou het probleem kunnen zijn? Trekt de videokaart meer stroom nadat de drivers geinstalleerd zijn, dan zou het de voeding kunnen zijn. Wel vreemd dat ie het dan dus wel een paar dagen heeft uitgehouden. Of is het een probleem dat ik de beide 6pins PCIe power connectors heb aangesloten op dezelfde kabel (waar dus 2x 6pins connectoren op zitten)? Maar mij lijkt dat die allemaal op dezelfde 12V rail in de voeding uitkomen.Of heb ik de videokaart vernaggeld met de waterblokken?

Voeding is overigens een 460W 80bronze exemplaar. Merk weet ik niet meer. Volgens mij zou 460W meer dan voldoende moeten zijn voor een Ryzen 3700X, een Radeon R9 270X, een pomp, een paar Noctua fans en wat SSDs.

Aan Hackintosh begin ik nog maar even niet, totdat Windows stabiel draait.

/edit: Ik heb de Radeon eruit gehaald en de nVidia weer terug gezet. Geen vuiltje meer aan de lucht. Vreemd. Zou het aan de kaart of aan de vodeing liggen? Volgens mij trekt een 8800GT ongeveer 125W en een 270X 180W. Zou dat zoveel verschil maken?

[ Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 17-06-2020 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-03 12:36
Vind dat je goed bezig bent

Maar eerlijk? vind het nogal een zooitje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
@Casejunky Je bedoelt dat de leidingen een beetje kris-kras door elkaar lopen? Daar zie je niets meer van als de kast dicht is :) De kabels van de fans hadden eigenlijk naar de Aquaero moeten lopen in plaats van op het moederbord. Maar ik krijg dat ding niet aan de praat.

[ Voor 35% gewijzigd door zonoskar op 21-06-2020 17:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJskonijn22
Voor mijn eigen Mac Pro casemod even het idee van de aluminium hoekprofielen geleend. :P
Het werkt echt super en ziet er netjes uit vind ik.
Thanks voor het idee! ;)

Hier mijn Mac Pro, het houtblokje zit ertussen om het recht op te laten drogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fj1b9v7vl9sFYp36df_R-qwwI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aT80kySEy2w1MBrpmqioLvCr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-03 12:36
zonoskar schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:53:
Nou, ik ben al een paar dagen bezig om Windows te installeren. In eerste instantie had ik alles mooi draaien (een upgrade van mijn oude Windows installatie met de nieuwe drivers voor het mobo en videokaart), tot windows eruit klapte tijdens No Man's Sky en niet meer wou opstarten. Ik kreeg Windows daarna ook niet meer geinstalleerd op mijn SSD (bleef steeds hangen voordat je de blauwe installatie schermen krijgt). Mijn conclusie was dus: kapotte SSD. Nieuwe NVME laten komen, maar daar krijg ik windows ook niet op geinstalleerd. Dat wil zeggen, de basic versie van Windows (build 2004) installeert probleemloos (al lijkt het wel alsof ik 2x mijn keyboard moet installeren). Maar als ik dan updates ga installeren crasht het systeem en start daarna niet goed meer op, hij komt in de diagnose mode. Ik denk dat het te maken heeft met de videokaart, want ook als ik de nieuwste Adrenalin drivers installeer crasht het systeem en start weer op in diagnose mode. Ik heb een restore punt gemaakt van de kale install, dus ik kan het eenvoudig weer fixen. Maar ik zou toch wel een hogere resolutie willen dan 1024x768.

Wat zou het probleem kunnen zijn? Trekt de videokaart meer stroom nadat de drivers geinstalleerd zijn, dan zou het de voeding kunnen zijn. Wel vreemd dat ie het dan dus wel een paar dagen heeft uitgehouden. Of is het een probleem dat ik de beide 6pins PCIe power connectors heb aangesloten op dezelfde kabel (waar dus 2x 6pins connectoren op zitten)? Maar mij lijkt dat die allemaal op dezelfde 12V rail in de voeding uitkomen.Of heb ik de videokaart vernaggeld met de waterblokken?

Voeding is overigens een 460W 80bronze exemplaar. Merk weet ik niet meer. Volgens mij zou 460W meer dan voldoende moeten zijn voor een Ryzen 3700X, een Radeon R9 270X, een pomp, een paar Noctua fans en wat SSDs.

Aan Hackintosh begin ik nog maar even niet, totdat Windows stabiel draait.

/edit: Ik heb de Radeon eruit gehaald en de nVidia weer terug gezet. Geen vuiltje meer aan de lucht. Vreemd. Zou het aan de kaart of aan de vodeing liggen? Volgens mij trekt een 8800GT ongeveer 125W en een 270X 180W. Zou dat zoveel verschil maken?
toon volledige bericht
Je voeding levert te weinig vermogen, vanuitgaande wat er in de specs staat moet je altijd zoveel% meer nemen aan wattage.

Bij normale belasting zou het kunnen maar je moet ook pieken kunnen verwachten. Dus voeding eruit, nieuwere erin van 700 watt. SSD opnieuw instaleren en dan zou het goed moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Casejunky schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:47:
Bij normale belasting zou het kunnen maar je moet ook pieken kunnen verwachten. Dus voeding eruit, nieuwere erin van 700 watt. SSD opnieuw instaleren en dan zou het goed moeten zijn
De PSU configurator van Be QUIET! geeft aan dat ik max 358W trek met het systeem in overklok mode. Dat doe ik nog niet. Vervolgens heb ik een 600W voeding gekocht, lijkt me dat die al redelijk overkill is, laat staan een 700W exemplaar. Lees ook hier: Radeon R9 270X crasht. Voeding onderbemeten?

/edit: Om duidelijk te zijn, met de 600W voeding crasht het systeem nog steeds dus.

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 22-06-2020 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Weer een stapje verder. Schijnbaar was de 270X kapot, dus ik heb een Radeon 5500XT gekocht. Na een paar weken testen blijkt het dus echt aan de 270X te hebben gelegen, het systeem is nu wel stabiel. Ik heb er ook meteen MacOS 10.15.6 op gezet met een Opencore bootloader. Werkt echt super. Omdat het systeem stabiel loopt heb ik de voeding ook maar weer gemod zodat deze weer in het Apple kastje past. Dit maal was er een extra uitdaging, aangezien ik een semi-modulaire voeding gekocht had. Ik wou natuurlijk wel nog steeds van de modulariteit gebruik kunnen maken. En dat is gelukt, moet ik zeggen.

Grappig genoeg kwamen 3 van de 4 montagepunten van de voeding overeen met de Apple kast. Super handig dus. Dit was de beste orientatie volgens mij.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2020/07/18/20200718220502-1a4debd7-me.jpg

Stuk uit de kast gezaagd en een stuk van het origineel over gezet.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2020/07/18/20200718220509-af74bba3-me.jpg

De alu plaat weer een beetje opgepoetst.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2020/07/18/20200718220515-9c00e4fe-me.jpg

De flowmeter verplaatst, hier staat ie minder in de weg.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2020/07/18/20200718220520-a159af4e-me.jpg

Voeding in de kast.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2020/07/18/20200718220522-3c8fa994-me.jpg

Alu plaat er overheen.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2020/07/18/20200718220522-89bce45f-me.jpg

Alles weer ingebouwd en de lektest weer uitvoeren.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2020/07/18/20200718220523-68306374-me.jpg

Bij de lektest een kleine lekkage gehad, maar alles op gepoetst (dacht ik). Maar bij het inpluggen van de ATX voedingsstekker kreeg ik een hartverzakking. Niks. De RGB LEDs op het mobo flitsten even en daarna niks. Geen fans, geen indicatie LEDs. Zou ik dan toch een kortsluiting hebben door de lekkage? Dus alles maar weer uitgebouwd en toen zag ik aan de achterkant bij het bracket voor de koeler een hoop koelvloeistof en bij de SATA stekkers ook. Oeps. Mobo gefrituurt dacht ik. Toch maar alles schoongemaakt met demi water en een stoomreiniger(tje). Alles een dag laten drogen en toen weer in elkaar gezet. Op hoop van zegen de PC aangezet en hij deed het! Had ik nooit gedacht.
Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2020/07/18/20200718220524-ef294da5-me.jpg

De videokaart komt tegen de koeler van de chipset en zit daardoor een beetje scheef. Om dit te fixen wil ik de videokaart ook waterkoelen. Maar voor de navi kaarten zijn geen koelers, behalve dan voor de 5700's. Anyways, ik dacht met een koperen plaat de mem chips en de VRMs te koelen en dan de GPU met een apart koelblok. Dan moet alles weer netjes passen. Alleen is die plaat alweer een week onderweg van de leverancier. Duurt lang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Jammer van de lekkages, hoe kwam dat zo? :)
Maar lekker bezig, leuk om te volgen!

En idd de 300ish euro voor een 5700 is best wel een investering ja, ik snap dat niet iedereen daar voor kiest. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik heb van die plug-n-play connectors, daar moet je de leiding indrukken en die dicht dan automatisch af, mits de leiding er diep genoeg in zit. Ik kon bij 1 niet genoeg kracht zetten en ik dacht dat die er ver genoeg in zat. Niet dus. Om dat te fixen heb ik een extra koelblok ingebouwd (op de laatste foto links onder) omdat ik geen L-connector meer over had :) Die moet er dus nog een keertje uit.

[ Voor 25% gewijzigd door zonoskar op 19-07-2020 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
De bestelde koperen plaat was binnen, dus ik kon aan de slag om de videokaart van waterblokken te voorzien.

Eerst een paar stukken uit de plaat gezaagd.
Afbeeldingslocatie: https://zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2020/07/21/20200721213613-34e941ed-me.jpg

Passen, weer aanpassen, weer passen (en zo een stuk of 5 keer) tot het nergens meer tegenaan stoot. Zeker niet tegen van die kleine SMD weerstandjes, dan heb je zo kortsluiting. Op deze foto was ik nog niet helemaal klaar. (wat een klein kaartje eigenlijk he?).
Afbeeldingslocatie: https://zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2020/07/21/20200721213612-4158a4e2-me.jpg

Dan nog een paar keer passen met de waterblokken die er op moeten komen.
Afbeeldingslocatie: https://zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2020/07/21/20200721213610-1391fa4a-me.jpg

Dan de waterblokken vast zetten en de leidingen trekken.
Afbeeldingslocatie: https://zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2020/07/21/20200721213607-52f3ac60-me.jpg

Dan inbouwen in het systeem en een lektest doen. Passed! Ik heb de leidingen een beetje geoptimaliseerd qua looks en flow. En ook het redundante koelblok er uit gehaald omdat ik ineens de L-connector over had. Het ziet er veel cleaner uit zo.
Afbeeldingslocatie: https://zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2020/07/21/20200721213605-6689347d-me.jpg

Closeupje van de kaart in de kast. Ik moest wel de wifi kaart van het PCIe 1x slot naar het 16x slot verhuizen omdat het koelblok in de weg zat.
Afbeeldingslocatie: https://zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2020/07/21/20200721213603-31b65bfe-me.jpg

Nu maar hopen dat het een beetje koelt op deze manier. Het systeem is wel lekker stil zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Na 4 uur gamen dit: Videokaart zorgt er voor dat PC niet start Ik had nochtans een lektest van 2 uur gedaan en geen lekkage gevonden. Jammer van de kaart.

[ Voor 33% gewijzigd door zonoskar op 24-07-2020 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik blijf problemen hebben met de pc, zie Gigabyte Aorus B450m start tot DRAM POST LED. Is waterkoeling wel zo’n goed idee zou je afvragen...

Dus een nieuw moederbord gekocht, ik kon het b450 bord niet met goed fatsoen onder garantie opsturen. Dit maal een pricewatch: Gigabyte B550M Aorus Pro. Het voordeel van dit bord is het 2de NVME slot. Verder heb ik niets aan bijv. de PCIe 4.0 ondersteuning. De extra grote koeler op de VRM heeft me wel doen besluiten deze niet meer te koelen met een waterblok. Ook het memory koel ik niet extra meer.

Hopelijk kan ik nu eens gaan genieten van de pc, het heeft lang genoeg geduurd en veel teveel geld en frustratie gekost. Het enige wat ik nog wil doen is die plug-in connectoren vervangen door schroef exemplaren, hopelijk geeft dat minder kans op lekkage in de toekomst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXS-TLV4mIsSUkRQhHuIh5TWEnY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kOlNloiTCy6tNeeY3h4vuGkx.jpg?f=user_large

Uiteindelijke specs:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 279,-€ 279,-
1MoederbordenGigabyte B550M Aorus Pro€ 123,84€ 123,84
1VideokaartenASRock Radeon RX 5500 XT Challenger D 4G OC€ 225,-€ 225,-
1MonitorenAOC U3277PWQU Zwart€ 399,-€ 399,-
2Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 93,97€ 187,94
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 600W CM€ 85,30€ 85,30
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 1TB€ 112,-€ 112,-
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 115,-€ 115,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 809,11

[ Voor 55% gewijzigd door zonoskar op 18-06-2021 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Hier nog wat foto's van de koeler die ik gemaakt heb voor de videokaart. Hij is voortgeborduurd op de vorige versie, maar omdat de connectoren over de volgende PCIe slot heen staken, heb ik er een gebogen stuk koper op gesoldeerd (met zilversoldeer) zodat de VRM koeler dichter bij het PCB blijft. Bij het passen bleek dat de VRM koeler bijna tegenover het GPU koelblok zat, dus heb ik er nog een klein stukje aan gesoldeerd (is niet zo heel fraai geworden, maar het werkt) zodat ik de VRM koeler een klein beetje kon opschuiven. Bij Aqua-computer nog de goede bracket voor het GPU blok besteld, nu zit deze met 4 schroeven vast, ipv met maar 2. Er zit een lichte knik in de waterleiding, maar volgens mij is dat wel oke. Ik zie in ieder geval geen lagere flow (nog steeds 10 L/min). Het koper wordt redelijk warm (op gevoel zo'n 40-45C) dus het lijkt te werken.

Nu nog eens gaan denken over hard-lines, of in ieder geval overal schroef fittings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5emxDZdKeqOrN3gxBErFgoj9DR0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/13JafmAD3gb9sLGrsWVYVtYx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EybTBITuNHp08TDezzqYlZ3KdE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jQ6dLLcLwklEplJDCn7HcxFJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Paar weken geleden een AOC 32" 4K monitor overgenomen van een mede tweaker. Mijn oude Dell 2405 staat er nu naast in portrait mode. Heb nu eindelijk een keer mijn buro opgeruimd en alle kabels weggewerkt. Een nieuw Rapoo keyboard wat ik ook aan mijn werk laptop aan kan koppelen maakt de pc compleet. En het was ook nodig aangezien de katten de usb kabel van het Apple toetsenbord hadden doorgeknaagt. Ik heb nog geprobeerd er een nieuwe kabel aan te zetten, maar bij het open maken heb ik per ongeluk een flex kabel door gesneden. Onfixbaar helaas. Van mijn andere Apple toetsenbord werkt de linker shift toets niet meer, dat is zeer onhandig omdat ik die het meest gebruik. En volgens mij ook niet te fixen. Dus dan maar een nieuw toetsenbord. Deze Rapoo ondersteunt 3 Bluetooth profielen en 1x een 2.4GHz dus je kan 4 PCs met dit toetsenbord bedienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZ8rXyycllujUrGYP5SMb3xFqzI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ku7l6a4Lhy7ZdN0HOaWszI8t.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-dAuUnwIUaAuSfdcR9NVMUwB3U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I0OYnBbomNYyhubf5m1ircLH.jpg?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door zonoskar op 28-10-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
De Rapoo heeft het veld weer moeten ruimen. Op een of andere manier ging het toetsenbord na 10-20 sec geen activiteit te hebben gezien in slaapstand, met gevolg dat de eerste toetsaanslag daarna niet gezien werd. Ik vind 10 sec wel verdomd kort en volgens mij niet in te stellen. Ik werd er helemaal knettergek van, dus maar vervangen door een Apple magic keyboard met numeriek gedeelte. Wat een verandering. Bij de Rapoo had ik steeds het gevoel op een koekblik te typen, zo dun is dat aluminium plaatje waar het toetsenbord van gemaakt is.

Ook een 2de NVME geplaatst. Ditmaal geen Gigabyte, maar een Adata XPG SX8200 Pro. Is net zo duur en waarschijnlijk net zo snel, maar ik wou geen 2 dezelfde SSDs in het systeem hebben omdat dat verwarrend kan zijn bij de boot opties, of als ik OSX of Windows eens opnieuw wil installeren. Welke SSD is dan de goede... die gok wil ik liever niet nemen, dat is in het verleden al een keer mis gegaan toen ik 2x Crucial M500 SSD had.

Ik heb een nieuwe pomp besteld, die komt binnenkort binnen, dan kan ook dit herrie model met pensioen. Het is zo'n DC5 pomp met aangebouwd reservoir geworden, eens kijken hoe ik die netjes in de kast krijg.

En stiekem zit ik te kijken naar hardlines. Het ziet er mooi uit en ik denk dat het ook wat betrouwbaarder is dan die plug-in connectors die ik nu heb. Het mooiste zou zijn om een distro-plate te hebben, maar niemand maakt zoiets voor een PowerMac kast natuurlijk. Zelf CNCen met een Ali CNC machine is misschien een optie, ik zag van die redelijk goedkope machientjes en schijnbaar zijn ze van best redelijke kwaliteit. Alleen zijn ze eigenlijk bedoeld voor hout, maar als het langzaam genoeg gaat zal aluminium misschien ook kunnen :)

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
CNC router for $200 - Sainsmart Genmitsu 3018 Pro review and tutorial

Maar misschien kun je zo'n distro-plate ook 3D printen. Ik heb dat eigenlijk nog niemand zien doen. Maar ook zo'n goedkope 3D printer zijn rond de 200 euro. Samen met het materiaal is dat vrijwel net zo duur als een plate kopen. Maar een 3D printer kan ik ook voor andere dingen gebruiken, bijv mijn RC auto's. Eens over nadenken en onderzoeken.

Het grootste probleem is dat bijna al mijn koelblokken 1/8G draad hebben en ik kan geen hardline fittings vinden met die draad, alleen 1/4G.

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 29-05-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Alu graveren zal wel gaan maar ik verwacht niet dat je alu kan frezen met zo'n ali machine. De kop heeft teveel flex en te langzaam frezen gaat niet, je moet snijden, niet polijsten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ben bezig met een nieuwe D5 pomp in te bouwen.Bij de lektest loopt de hele kast onder. Blijkt mijn radiator lek. Heb ik weer. Gelukkig niets over het moederbord of de videokaart heen, maar ik moet wel alles schoonmaken en ook de voeding uit elkaar halen, want misschien is daar ook iets in gelopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDl30JQivtcJHRAjsgbpK97T0y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xl0joUfnDCCdQkgHgabqbnHC.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de ingang is de leiding een stuk gescheurd, net op het punt waar hij de radiator in gaat. Zou dit nog te solderen zijn, of is dit einde oefening? Ik heb nog een brander en zilversoldeer liggen. Ik heb die aansluitingen altijd al fragiel gevonden, dus nu is deze dus bezweken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VI6Hodr6GvHbJg9YtxxwDBIFGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hlWKjjjJUv5eIipeF2lrlk2V.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 17-06-2021 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Wat voor materiaal is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 11:21

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

@zonoskar Al je plaatjes zijn stuck. Krijg de melding dat je domein te koop is...is ie gekaapt?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Als je rondom de scheur goed schoon kan maken zou ik gewoon proberen de scheur dicht te solderen. Goed flux erop en een hete vlam want je warmte trekt snel weg. Hoeft nog niet eens met hardsoldeer, maar zou wel beter zijn. Dat heeft alleen een hogere temperatuur nodig en ik weet niet of je die eenvoudig haalt.

Maar de verf brandt er wel overal af dus dat gaat enorm roken en stinken..... pas daarmee op, het wil ook goed gaan branden. Verf eraf strippen zou het beste zijn maar is weer een hoop werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Mike2k schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:43:
@zonoskar Al je plaatjes zijn stuck. Krijg de melding dat je domein te koop is...is ie gekaapt?
Ja, ik was 2 dagen te laat met verlengen. Ik heb gelukkig zonoskar.com nog, maar ik heb daar nog geen webhosting voor.

@Tadango Dan ga ik het gewoon proberen.

/edit: dat was een teleurstelling. De soldeer wou niet echt in de scheur vloeien, ondanks veel flux. Achteraf denk ik ook dat zo'n scheur niet echt te solderen is, te weinig materiaal voor de soldeer om aan te hechten. Dus er moet een nieuwe radiator komen. Ik zit te denken aan een corsair xr7.

/edit2: Toch maar een nieuwe rad besteld, een Corsair Hydro X Series XR7, omdat die qua maten redelijk overeen komt met de rad die ik al had, en ca 6mm dikker is, hopelijk geeft dat iets meer koelvermogen. In de pricewatch staat dat deze 12000 euro kost, dan heb ik een goede deal gescoort :) Anyways, nog 2 reepjes Ballistics ram erbij gekocht voor een totaal van 32 GB 3600MHz DDR4. Omdat het kan. Hopelijk is het snel binnen.

Dan ga ik nog eens op mijn gemak bekijken hoe ik die oude rad kan fixen. Misschien dat een airco specialist hier iets mee kan. En anders gaat ie naar het oud metaal.

[ Voor 65% gewijzigd door zonoskar op 18-06-2021 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Nieuwe radiator van Corsair. Omdat ie net wat lager is, past ie makkelijker in de kast. De aansluitingen zien er ook een stuk robuuster uit op deze radiator.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TT6SCAP3HEyUAi0gxs-AzklKpJ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KSLKhSoOC2RF2hnwKFPiAyV9.jpg?f=user_large

Samen met de nieuwe reservoir/pomp combo van aqua-computer.de
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zq7SBI2-lJ2DdbQNWZVfStVieZA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CmHw8e8zYiaemlkyf8mIepfD.jpg?f=user_large

/edit: Ik heb ook de HDD kooi op de semi-originele plek terug kunnen zetten (normaal staat de HDD kooi meer naar de achterkant van de kast (rechts op de foto), maar daar zit die aquaero nu nog steeds) nu daar de pomp niet meer zit. Met de HDDs er in is dit wel een beetje een kabelsalade in die buurt, dus ik ga eens kijken of ik iets kan maken met de hot-plug connectors die @IJskonijn22 noemde. Al gaat het plaatsen van de bovenste HDD erg lastig, er is eigenlijk net niet genoeg ruimte. Dit lijkt ook zo te zijn in de originele PowerMac kasten, of dit moet het verschil zijn tussen de originele plek en de plek die ik gebruikt heb.

[ Voor 40% gewijzigd door zonoskar op 24-06-2021 10:54 ]

Pagina: 1 2 Laatste