Nou, hij draait weer. Een aantal tegenslagen gekend en een hoop gevloek omdat die kast toch eigenlijk wel erg krap is. Tegenslagen oa. de as van de pomp die gebroken bleek. Dit resulteerde in een enorme brom die tot aan beneden te horen was. En ja, daar koop je geen waterkoeling voor. Ik vind de pomp met het nieuwe asje ook niet echt super stil, dus ik ben me nog aan het beramen wat ik daarmee wil. Ook mijn Aquaero wil niet herkend worden door het moederbord, of de USB poort van de Aquaero is inmiddels overleden, dat kan ook. Hij doet het wel nog, maar alles via het menu instellen is bijna niet te doen, En ik had 2 watertemp sensoren. Van 1 waren beide draden afgebroken, van de ander 1. Ik heb die laatste kunnen redden, maar de andere sensor niet. Ik kan nu dus slechts op 1 plek de watertemp meten. Maar zonder Aquaero dus geen mogelijkheid om iets te doen met die info. Jammer. Ik heb de ventilatoren dan maar aan moederbordheaders gekoppeld want die deden ook niets via de Aquaero, wellicht omdat dit 4 polige connectoren waren en op de Aquaero zitten 3 polige headers. Gelukkig waren al mijn waterblokken om te bouwen naar de nieuwe situatie, dus dat was een voordeel.
De basis is een AMD Rizen 3700X processor
Een Gigabyte Aorus B450 M moederbord
16GB aan 3600MHz geheugen.
En nieuwe fans.
Mijn VRM koeler pastte niet, hij was net wat te breed. Bovendien kwamen de montagepunten niet overeen, maar daar had wel een oplossing voor te vinden zijn geweest.
Dus heb ik de originele koeler omgebouwd en daar het VRM waterblok op gemaakt.
Alvast even passen. Het koelblok op de chipset zit een beetje scheef. Dit ging helaas niet anders.
De fans op de radiator. Super handig van Noctua is dat er verlengkabels bij zitten, een paar Y-kabels en een low-noise kabel. Super handig en echt een voordeel voor deze fans. Mag ook wel voor die prijs natuurlijk, maar een mooie bonus (ik had het niet verwacht).
Mijn vorige moederbord was een ATX geval, maar met een speciale indeling. Daardoor passen andere moederborden niet, zonder dat ik het eerste PCIe slot kan gebruiken. Dit slot is meestal het 16x slot voor videokaarten, dus daar moest ik iets op vinden. In de bouwmarkt afstandhouders gevonden met m3 draad erin, dus die op maat gemaakt en in de kast gelijmd. Ik moest eerst een paar van die afstandshouders die al in de kast gemaakt waren eruit halen zodat er geen kortsluiting kwam.
Meer passen.
CPU koelblok schoongemaakt en voorzien van AM4 bracket.
CPU er in.
En koelblok er op. Hier even droog passen en kijken wat de optimale volgorde van de leidingen gaat zijn. Ik heb er Noctua koelpasta onder gedaan.
En zo zit het in de kast
Wat dichterbij. Ja, dat soldeertin heb ik weggehaald voordat ik de PC aanzette. Gelukkig.
Hij draait weer als een zonnetje. Ik heb er ook meteen Mac OS Catalina 10.15.5 op gezet. En ook al beloofde de
Aorus B450 M tutorial een werkende sleep en audio, beide werken bij mij niet

Verder loop ik er natuurlijk tegenaan dat mijn GPU hopeloos verouderd is. Dus mijn grote wens on No Mans Sky te kunnen spelen is alsnog niet gelukt. Ik zit nu te piekeren of ik een nieuwe RX5500XT koop (ca 200 euro), of een 2dehands RX570 voor 100 euro. Ik neig meer naar de 5500 aangezien je voor niet veel meer een kaart krijgt die een beetje sneller is, en langer ondersteund gaat worden als het goed is. En ja, geen nVidia, want dat draait niet onder Mac OS. Helaas. Anders was een 1660 super mijn keuze geweest. Het is alleen jammer dat voor de low-end kaarten geen waterblokken meer gemaakt worden. Alleen de high-end 5700XT en 2070/2080 kaarten lijken te worden ondersteund door de grote waterbok fabrikanten. Maar goed, ik heb nog wel een koelblok liggen waar ik alleen de GPU mee kan koelen. En ik heb nog een VRM koelblok liggen, wat misschien ook past.
Een NVME SSD komt er ook nog een keertje. De SATA SSD is toch een beetje langzaam

en klein.