Radeon R9 270X crasht. Voeding onderbemeten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik heb een nieuw systeem gebouwd met de volgende specs:

Ryzen 3700X
Gigabyte Aorus B450 M moederbord
Gigabyte NVME 1TB SSD
MSI Radeon R9 270X gaming 2G
Crucial Ballistix 16GB 3600 MHz DRD4
Fortron FSP460-60HCN 460W voeding.

De MSI 270X heb ik 2de hands en de voeding heb ik uit mijn oude systeem (Q6600 met 8800GT videokaart).

Het probleem is dat mijn systeem de hele tijd crasht. Ik dacht aan een software probleem, maar ik krijg Windows 10 niet eens compleet geinstalleerd op de machine zonder te crashen. Als ik mijn oude 8800GT terug plaats is het systeem ineens wel stabiel. Dus ik vermoed dat de voeding het geweld van de 3700X en de 270X niet aan kan, al vind ik dat wel vreemd aagezien de 3700X zo rond de 100W zit en de 270X zo rond de 180W, dat zou een 460W voeding toch wel moeten trekken? Of zou de videokaart aan het overlijden zijn? Het is een 2dehands beestje omdat ik niet genoeg centjes had voor een RX5500 of RX5600.

Als het wel de voeding is, dan is het dilemma nog groter, want koop ik een dikkere voeding, of koop ik toch een RX5500, dat zou dan pak hem beet 100 euro meer kosten. De Fortron voeding is geen slechte volgens mij (17A op 2x een 12V rail, maar wel al een paar jaartjes oud) en de RX5500 zou vergelijkbaar met de 8800GT moeten zijn qua verbruik.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeko683
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-05 00:15

zeeko683

Gaming

Ik denk zelf dat het aan de videokaart ligt, aangezien hij wel stabiel draait op de 8800GT. Heeft u misschien andere videokaarten die u kunt gebruiken om te testen. Als de pc op meerdere videokaarten stabiel draait dan weet ik bijna zeker dat het aan de 270x ligt.

There's always safety in numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-05 23:33
Ten eerste is door het oude interne design de voeding eigenlijk niet geschikt voor je systeem.

Ten tweede lijkt de videokaart het probleem zoals hierboven vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:17
Voedingen degraderen. Goed mogelijk dat de PCIE 12v rail het niet meer helemaal trekt.

Kom je alleen achter door te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp is een nieuwe voeding toch wel een goed idee en dan hopen dat de videokaart niet brak is? Moet ik dan denken aan 600W, bijv pricewatch: be quiet! Pure Power 11 600W CM ? Of meer Watt, of een andere PSU?

/edit: Ok, bovenstaande voeding is binnen. Ik test de kaart even op mijn oude moederbord omdat de 270X niet in mijn Ryzen kast past vanwege een waterblok op de chipset die in de weg zit. (zie de casemod in mijn sig). Met mijn oude voeding starten de ventilatoren op de kaart niet eens op en krijg ik geen beeld. Het systeem doet het wel, want als ik een antieke Matrox G450 er in prik (PCI jaja) dan krijg ik wel beeld. Met de Be Quiet voeding krijg ik met de 270X in ieder geval wel beeld en de ventilatoren draaien ook. Dus dat is al voortgang. Vanavond even testen of het oude systeem ook stabiel draait voordat ik de 270X weer ombouw met waterkoeling zodat hij in het Ryzen systeem past.

/edit2: Ok, Windows crasht weer tijdens de installatie aan het einde. PC start op in diagnose mode. Nog steeds dus. Kak.

/edit3: 8800GT er terug in, windows installeren. Alles stabiel en ok. Ik heb de 270X weer voorzien van zijn originele koelblok, luchtgekoeld dus. 8800 eruit, 270X er in. Na 10 min: crash. Zucht. Dan maar een andere videokaart. Zou het B450 moederbord die 270X niet leuk vinden? Hoe kun je anders 15 min beeld hebben en dan crash. De kaart wordt echt niet warm van het weergeven van 800x600 met alleen tekst.

[ Voor 77% gewijzigd door zonoskar op 20-06-2020 19:55 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Zou het helpen om de videokaart eens te bakken? Misschien zit er ergens een slechte soldeerverbinding? Linus heeft het eens geprobeerd en het werkte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je gebruikt een voeding uit een antiek systeem, dat moet je echt niet willen, met of zonder kapotte videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:48:
Je gebruikt een voeding uit een antiek systeem, dat moet je echt niet willen, met of zonder kapotte videokaart.
Je hebt er misschien overheen gelezen, maar er zit een nieuwe PSU in. Van Be Quiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

zonoskar schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:52:
[...]

Je hebt er misschien overheen gelezen, maar er zit een nieuwe PSU in. Van Be Quiet.
Pardon! Te snel gelezen.

P.s. bakken kan altijd, zowiezo als je verder niets meer te verliezen hebt. Wel goed kaalmaken en tijd nauwkeurig in de gaten houden, anders vallen er onderdelen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Het zijn natuurlijk allemaal antieke kaartjes, de 270X is 7 jaar oud, de 8800 al 14 en de Matrox hebben we het niet over :+

Als je niet veeleisend bent, kan je overwegen om een nieuwe wat lower end kaartje te scoren. Bijv. een GTX1650 of een RX570. Ben je in ieder geval van dat gelazer af en heb je weer garantie om op terug te vallen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Goedkoop is duurkoop blijkt maar weer ja. Alleen weet ik niet of ik voor een 570 zou gaan, voor een paar (50) euro meer heb je een 5500XT die toch weer moderner is en net iets sneller, zeker de 8GB versie. 2dehands prijzen voor een 570 zijn eigenlijk ook veel te hoog.

Het bakken sla ik maar over, het risiko dat eten uit de oven daarna niet meer smaakt is me te groot :) Grappig detail: als je zoekt op videokaart bakken, dan kom je vaak uit op een 8800GT die niet meer werkt en gebakken moet worden. LOL. Die van mij werkt nog perfect, al kan ik alleen nog oude games spelen.

Anyways, ik denk er wel over na om de 5500XT over te slaan en toch maar een 5600XT te kopen (moet AMD kaarten zijn in verband met Hackintosh), die is wel net weer duurder en heeft iets minder geheugen, maar is dan wel ca 50% sneller dan een 5500XT. Keuzes, keuzes. Ik heb nog een paar maanden voordat ik het geld bij elkaar heb omdat ik meteen met een nieuwe videokaart ook een nieuw beeldscherm wil (een 27" LG 550 4K scherm).. Elke dag dat ik extra uit mijn Dell 2405W haal is een bonus.

/edit: de Matrix kaart is trouwens een Matrix Millennium. Uit 1995.

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 22-06-2020 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Zou de 270x kapot gegaan zijn van het gebruik van de oude voeding? Hij doet het nu in een testsysteem helemaal niets meer, geen beeld, de ventilatoren draaien wel nog. En dat is met de nieuwe 650W voeding op een Asus P5E moederbord met 6GB geheugen en een Q6600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-05 23:33
Verwacht niet dat de oude voeding de oorzaak is van een defecte videokaart.
Welke 650w heb je gekocht en waarom 650w als je al genoeg hebt aan de helft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Het is blijkbaar toch een 600W exemplaar geworden. Misschien heb ik bij het bestellen mis geklikt, of het zat verkeerd in mijn hoofd ofzo, het is een pricewatch: be quiet! Pure Power 11 600W CM geworden. En ja, waarom zoveel overbemeten? Er waren mensen die 750W aanbevolen. Maar de website van Be Quiet gaf aan 380W en een bijpassende voeding van 500-600W. Dus dat advies maar gevolgd.

Dikke pech dus dat de viedokaart overleden is. Hij heeft het toch 2 dagen gedaan :)

Pagina: 1