Gigabyte Aorus B450m start tot DRAM POST LED

Pagina: 1
Acties:

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik heb een mijn pc een tijdje in gebruik, maar ik wou de videokaart ook waterkoelen. Dus daar een waterblok voor gemaakt. Tijdens het leaktesten een klein lekje gevonden, schoon gemaakt en weer getest op lekken. Dat was allemaal oké. Maar nu start het systeem niet meer op. Van de post LEDs gaat eerst de CPU LED aan, en na een goede seconde het DRAM LED. Die blijft ca 10 seconde aan en daarna herhaalt het zich. Ik krijg geen beeld en kan niet in de BIOS.

Wat ik veranderd heb bij het terug opbouwen van de pc:
- iets meer druk op de chipset koeler (schroefjes iets aangedraaid)
- waterblok op videokaart
- andere loop volgorde (hier kwam het lek vandaan). Het lekte op een ram slot, maar de 24pin connector was niet aangesloten dus na schoonmaken zou het nog moeten werken. Of verzorgt de 8pin cpu connector ook stroom voor de ram?

Aan het moederbord en de ram sticks is niets te zien, die zijn schoon, maar welke is nou stuk gegaan? Wat ik heb geprobeerd:
- met 1 ram stick opstarten, in elk slot.
- met andere videokaart.
- cpu koeler en chipset koelers er af.
- alle disks en usb devices afgekoppeld.

Alles zonder effect, de pc start niet op. Ik gok dat het moederbord overleden is, maar het kan ook goed het geheugen zijn. Aangezien ik niet bulk van het geld, bestel ik liever niet een niet mobo+ram.

Specs PC:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 290,-€ 290,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 M (rev. 1.0)€ 78,33€ 78,33
1VideokaartenASRock Radeon RX 5500 XT Challenger D 4G OC€ 185,-€ 185,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 78,22€ 78,22
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 600W CM€ 81,94€ 81,94
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 1TB€ 106,-€ 106,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 819,49

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@zonoskar Je zegt dat er water lekte op het geheugenslot, daarbij heb ik twee vragen:
-Hoe heb je het schoongemaakt?
-Hoe lang zat er tussen het schoonmaken en het weer aanzetten van het systeem?

Heb je trouwens al wel eens een BIOS reset (clear cmos) geprobeerd?

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 20:06
Ern lekkage op het moederbord is funest.
Ik heb het ook een keer gehad, terwijl de pc uit stond. Schoon gemaakt en erg lang alles laten drogen en dacht dat het wel goed was. Pc startte ook gewoon goed op, na een week niet gebruiken. Maar elke keer dat ik hem opstartte ging het slechter. Totdat het klaar was. Wat bleek, water onder zo'n plastic slot. Moederbord kaput.

[ Voor 11% gewijzigd door Pirelly op 26-09-2020 15:02 ]

• bierschuit
  • Niet online
Pirelly schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:01:
Ern lekkage op het moederbord is funest.
Ik heb het ook een keer gehad, terwijl de pc uit stond. Schoon gemaakt en erg lang alles laten drogen en dacht dat het wel goed was. Pc startte ook gewoon goed op, na een week niet gebruiken. Maar elke keer dat ik hem opstartte ging het slechter. Totdat het klaar was. Wat bleek, water onder zo'n plastic slot. Moederbord kaput.
Ik heb het ooit een keer gehad met een Hercules 9800pro. Lekte water vanuit het CPU blok zo via de kaart in het AGP slot. Het rookte en knetterde aardig om nog maar niet over de intense stank te praten.

Wat ook niet meewerkt zijn de toevoegingen in het water dat zelfs fatsoenlijke verdamping tegengaat en als het al opdroogt er een residu / corrosie achterblijft wat ook nog tot sluiting kan leiden.

Flink veel alcohol, zachte tandenborstel en een haarföhn moet het wel schoon kunnen krijgen. Hij kan geluk hebben..of niet.

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik heb zo'n kleine stoomcleaner gebruikt en daarna met een plantenspuit alcohol er overheen gespoten en droog gemaakt met wc papier. Daarna 2 dagen laten drogen.

Wat is de kans dat het ram ook kapot is?

[ Voor 23% gewijzigd door zonoskar op 26-09-2020 22:54 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• bierschuit
  • Niet online
50/50 kans

Voor nog geen 17 Euro koop je gewoon een 'trouble shoot' module.
Zoiets als deze pricewatch: Crucial CT4G4DFS8266

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik heb een pricewatch: Gigabyte B550M Aorus Pro besteld. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om van B450 naar B550 te upgraden. Niet dat ik er erg veel aan heb, maar 2x nvme slots leek me wel de upgrade waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Nieuw moederbord binnen en alles werkt weer. Ik moet wel nog even een grondige memtest doen, maar hij komt door de POST en in het BIOS.

[ Voor 50% gewijzigd door zonoskar op 29-09-2020 18:25 ]

Pagina: 1