![]() |
Welkom bij de vierendertigste foto-opdracht! De FG-crew is op de achtergrond al bezig met de voorbereidingen van de fotocontests, maar ondertussen kunnen we natuurlijk prima plaats bieden aan weekopdrachten teneinde mensen hun fotografische kunde te laten ontwikkelen/zien en een uitdaging te bieden: en vergeet daarbij het plezier natuurlijk niet |
Wat is de bedoeling precies? |
Het doel van de weekopdracht is dat je met het thema van deze week in je hoofd op stap gaat om een foto te maken binnen dat thema |
Thema deze week? |
Deze week is het thema High-key fotografie |
Regels? |
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
|
Winnaars? |
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen jury Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet! ![]() De vorige weekopdrachten: [list=1]• Foto-opdracht week 15 - Streetlife • Foto-opdracht week 16 - Contact/interactie • Foto-opdracht week 17 - Actie! • Foto-opdracht week 18 - closeup/macro • Foto-opdracht week 19 - Landschap • Foto-opdracht week 20 - Geel • Foto-opdracht week 21 - Portret • Foto-opdracht week 22 - Duotone • Foto-opdracht week 23 - Zomerzin • Foto-opdracht week 24 - Minimalisme • Foto-opdracht week 25 - Detail • Foto-opdracht week 26 - Geluid in beeld • Foto-opdracht week 27 - Abstract • Foto-opdracht week 28 - Transport • Foto-opdracht week 29 - Rond • Foto-opdracht week 30 - Klassiek • Foto-opdracht week 31 - Leed • Foto-opdracht week 32 - Nightlife • Foto-opdracht week 33 - Vreugde • Foto-opdracht week 34 - Fruit • Foto-opdracht week 35 - HDR • Foto-opdracht week 36 - Bling-bling • Foto-opdracht week 37 - Goedemorgen! • Foto-opdracht week 38 - Pech • Foto-opdracht week 39 - Het leven in al zijn eenvoud • Foto-opdracht week 40 - Vorm en functie • Foto-opdracht week 41 - Nep • Foto-opdracht week 42 - Patronen • Foto-opdracht week 43 - Herfstweer • Foto-opdracht week 44 - Naakt • Foto-opdracht week 45 - Routine • Foto-opdracht week 46 - Verkiezingsstrijd • Foto-opdracht week 47 - Grenzen |
Wat is dat?
Quote #1:
Intentionally overexposing a photograph can create a fascinating image that tells a beautiful story. High key photography can be achieved by adjusting your camera settings or by using your photoshop high key feature.
Bron
Quote #2:
High key subjects concentrate on the lighter tones, using subject matter that is white or pale tones, and using flat overall lighting to avoid shadows.
High key is often used to portray a delicate or feminine intention. Most high key pictures contain small areas of dark tones - for example in the iris of the eyes in a portrait; without a small dark or black area high key effects can appear too washed out or insipid.
Bron
Voorbeeld foto's
Of stelt de moderator dit niet op prijs? Ikzelf wist namelijk niet wat met "High key" bedoeld werd.
Quote #1:
Intentionally overexposing a photograph can create a fascinating image that tells a beautiful story. High key photography can be achieved by adjusting your camera settings or by using your photoshop high key feature.
Bron
Quote #2:
High key subjects concentrate on the lighter tones, using subject matter that is white or pale tones, and using flat overall lighting to avoid shadows.
High key is often used to portray a delicate or feminine intention. Most high key pictures contain small areas of dark tones - for example in the iris of the eyes in a portrait; without a small dark or black area high key effects can appear too washed out or insipid.
Bron
Voorbeeld foto's
Of stelt de moderator dit niet op prijs? Ikzelf wist namelijk niet wat met "High key" bedoeld werd.
[ Voor 8% gewijzigd door ajhaverkamp op 27-11-2006 09:46 ]
This footer is intentionally left blank
De moderator stelt het zeker op prijs. Hij was zelf ook nog van plan om een korte uitleg te geven, maar had daar vanmorgen geen zin in. Jouw uitleg voldoet echter prima
Laat me raden wat het thema van volgende week is
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Anoniem: 190838
Dit vindt ik als beginner wel een heeeel lastige opdracht.
Heb je hiervoor een studio nodig. Of een zelf gemaakte "studio" met witte achtergrond?
Ben wel benieuwd naar de resultaten die hier straks langs komen
Heb je hiervoor een studio nodig. Of een zelf gemaakte "studio" met witte achtergrond?
Ben wel benieuwd naar de resultaten die hier straks langs komen
Nou, deze zijn vorige week gemaakt, dus het mag niet. 
http://users.pandora.be/fgzone/pics/blog/_FGH1869.jpg
http://users.pandora.be/fgzone/pics/blog/_FGH1854.jpg
Eens zien of ik donderdag nog iets kan doen...
Maar ik denk wel dat Protestboarder gelijk heeft: dit is imho zeer moeilijk, of zelfs niet te doen als je niet de beschikking hebt over studio-materiaal.
Post ze dan ook niet?
http://users.pandora.be/fgzone/pics/blog/_FGH1869.jpg
http://users.pandora.be/fgzone/pics/blog/_FGH1854.jpg
Eens zien of ik donderdag nog iets kan doen...
Maar ik denk wel dat Protestboarder gelijk heeft: dit is imho zeer moeilijk, of zelfs niet te doen als je niet de beschikking hebt over studio-materiaal.
Post ze dan ook niet?
[ Voor 14% gewijzigd door Zoefff op 27-11-2006 16:08 ]
https://fgheysels.github.io/
Anoniem: 152481
ow effe lezen hoe ik een thumbnail maak, ogenblikkie aub.
Bespaar je de moeite, en lees de rest van de vereisten ook nog eens door
Bespaar je de moeite, en lees de rest van de vereisten ook nog eens door
[ Voor 88% gewijzigd door Zoefff op 27-11-2006 16:08 ]
Anoniem: 190838 schreef op maandag 27 november 2006 @ 15:49:
Dit vindt ik als beginner wel een heeeel lastige opdracht.
Een 'studio' valt in dit geval prima zelf te maken. Iedereen heeft hier wel iets wits (papier, laken etc) en wat lampjes. Oefening baart kunst....whoami schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:00:
Als beginner mag het absolute geen probleem zijn. Geloof me er zijn veeel mensen die de meest brijante dingen fotograferen met een a4je (of minder) als achtergrond. Het voordeel van deze stijl van fotografie is dat je achtergrond niet perfect wit hoeft te zijn. Daarbij, photoshop is toegestaan in de fotografie opdrachten!
Mod-moddercatch!
Zie ook niet echt hoe je dit op eender welke manier buiten de studio of in een zeer mooi besneeuwd winterlandschap kan klaarspelen. Eenieder die mij tips kan geven, zeer welkom...
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
wat dacht je van een witte muur? Of hang een wit laken op.
Wees creatief.
Wees creatief.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Anoniem: 190838
Ok, ja ik wist niet precies hoe dit dan tot stand zou moeten komen. Zal zeker kijken of ik er iets uit kan halen. BedanktLoneGunman schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:36:
[...]
[...]
Een 'studio' valt in dit geval prima zelf te maken. Iedereen heeft hier wel iets wits (papier, laken etc) en wat lampjes. Oefening baart kunst....
Anoniem: 76287
Het is me nu wel duidelijk wat het is, maar totaal niet duidelijk hoe je het nou maakt. Gewoon een foto nemen en die photoshoppen ofzo? Dan is het niet echt een foto-opdracht meer, maar een photoshop-opdracht.
Veel meer concrete informatie dan "adjusting the exposure settings" kom ik op internet niet tegen.
Veel meer concrete informatie dan "adjusting the exposure settings" kom ik op internet niet tegen.
Op Internet valt genoeg te vinden 
http://www.fotocommunity.de/pc/pc/display/2122200
http://www.ephotozine.com...ewtechnique.cfm?recid=361
http://www.dutchphotozone...t=37919&highlight=highkey
http://www.dutchphotozone...t=31395&highlight=highkey
http://www.dutchphotozone...t=30492&highlight=highkey
''high-key photography how-to''
''high-key photography technique''
Gewoon even inventief zijn met trefwoorden
http://www.fotocommunity.de/pc/pc/display/2122200
http://www.ephotozine.com...ewtechnique.cfm?recid=361
http://www.dutchphotozone...t=37919&highlight=highkey
http://www.dutchphotozone...t=31395&highlight=highkey
http://www.dutchphotozone...t=30492&highlight=highkey
''high-key photography how-to''
''high-key photography technique''
Gewoon even inventief zijn met trefwoorden
[ Voor 17% gewijzigd door Silent Thunder op 27-11-2006 20:29 ]
Ik denk niet dat dit high-key is, als ik zo de voorbeeld foto's eens bekijk gaat dit meer richting een gewone "studio" foto met idd een wat overbelicht karakter.
Ik kan er ook helemaal naast zitten hoor, want dit is ook voor het eerst dat ik me hier in verdiep
[ Voor 11% gewijzigd door Mavvie op 28-11-2006 01:40 ]
The alchemist: Ik vind het een goede foto die imho best tot high key gerekend mag worden. Misschien dat hij aan de linkerkant nog niet iets teveel schaduw heeft. Ik vind het opzich wel een leuke foto dus.
With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925
Anoniem: 50739
Hij heeft nog wat te veel schaduw imho en ook zijn de schijfjes wat teveel uitgebeten. Als je dat nog probeerd te verbeteren is het denk ik aardig highkey.
Kopje cappuccino is altijd lekker op de vroege morgen:

De setup was een kop cappucino op een rol sinterklaas pakpapier. Geschoten met een EOS 350D met EF 50/1.8 en 580EX. De flitser gebounced via het plafond met FEC +3 en ISO 200, F/2.8 op 1/80s. Vervolgens bewerkt in Adobe Lightroom.
Aangezien het kopje en de cappucino mooi licht van kleur is leek het mij wel een leuke kandidaat. Het bruine cacao breekt het een beetje. Het is weer een keer wat anders dan een high key portret. Graag commentaar, want dit is m'n eerste high-key foto. Ik had nog een andere foto gemaakt, maar die vond ik minder sterk. Dat het lastig fotograferen is zonder studio valt wel mee. Dit is mijn "studio". Wel had ik witter papier moeten gebruiken.
PS: Het valt me op dat het op een laptop lastig werken is. Mijn monitor is denk ik niet goed gecalibreerd, want op mijn CRT zijn de kleuren echt anders

De setup was een kop cappucino op een rol sinterklaas pakpapier. Geschoten met een EOS 350D met EF 50/1.8 en 580EX. De flitser gebounced via het plafond met FEC +3 en ISO 200, F/2.8 op 1/80s. Vervolgens bewerkt in Adobe Lightroom.
Aangezien het kopje en de cappucino mooi licht van kleur is leek het mij wel een leuke kandidaat. Het bruine cacao breekt het een beetje. Het is weer een keer wat anders dan een high key portret. Graag commentaar, want dit is m'n eerste high-key foto. Ik had nog een andere foto gemaakt, maar die vond ik minder sterk. Dat het lastig fotograferen is zonder studio valt wel mee. Dit is mijn "studio". Wel had ik witter papier moeten gebruiken.
PS: Het valt me op dat het op een laptop lastig werken is. Mijn monitor is denk ik niet goed gecalibreerd, want op mijn CRT zijn de kleuren echt anders
[ Voor 28% gewijzigd door BugBoy op 28-11-2006 12:05 ]
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Bugboy: Ik denk dat ik bij deze foto gekozen zou hebben voor een grotere scherptediepte. Zodat het hele kopje en het lepeltje allemaal haarscherp op de foto hadden gekomen.
With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925
Ik vind de kleine scherptediepte wel leuk juist, alleen het lepeltje had wel scherper gemogen. Wel een mooie foto trouwens.
[ Voor 13% gewijzigd door Wortelsoep op 28-11-2006 12:29 ]
[Muggenziftmodus]BugBoy schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 11:42:
Kopje cappuccino is altijd lekker op de vroege morgen:
Het was mooier geweest als het lepeltje aan de rechterkant in het kopje had gestaan ipv aan de achterkant, denk ik.
[/Muggenziftmodus]
Lekker plaatje hoor. Ikzelf zit ook al te denken aan wat ik voor een witte muur zal zetten.
This footer is intentionally left blank
Ik ben het wel met het commentaar eens. Een iets grotere DOF was mooier geweest en het lepeltje had scherp moeten zijn. Zelf vond ik het nogal storend dat de achtergrond niet spierwit was, maar dat lag aan mijn ondergrond. De volgende keer toch maar een groot wit laken proberen.
Overigens werkt Adobe Lightroom erg goed voor een high-key bewerking. Je kunt de 'exposure' flink omhoog gooien en daarna met 'highlight recovery' het uitbijten van de highlights voorkomen. Daarna met 'black' krijg je er weer wat meer zwart in. Met Adobe Camera Raw is het een stuk lastiger voor elkaar te krijgen. Ik begin Lightroom steeds meer te waarderen. Nu moet het alleen nog met sidecars werken of zijn informatie netjes in de DNG opslaan. Dan ben ik helemaal tevreden
Overigens werkt Adobe Lightroom erg goed voor een high-key bewerking. Je kunt de 'exposure' flink omhoog gooien en daarna met 'highlight recovery' het uitbijten van de highlights voorkomen. Daarna met 'black' krijg je er weer wat meer zwart in. Met Adobe Camera Raw is het een stuk lastiger voor elkaar te krijgen. Ik begin Lightroom steeds meer te waarderen. Nu moet het alleen nog met sidecars werken of zijn informatie netjes in de DNG opslaan. Dan ben ik helemaal tevreden
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Wat een moeilijke opdracht!
Hier komt mijn inzending:

Be gentle...
Edit: Ik had de verkeerde versie geplaatst, dit is de echte. Ik weet dat het tegen de regels is, sorry daarvoor, maar ik had per ongeluk de goede versie overschreven... stom!

Be gentle...
Edit: Ik had de verkeerde versie geplaatst, dit is de echte. Ik weet dat het tegen de regels is, sorry daarvoor, maar ik had per ongeluk de goede versie overschreven... stom!
[ Voor 48% gewijzigd door Velvet op 30-11-2006 12:56 . Reden: verkeerde foto ]
Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen
Heb je hier nu gewoon de achtergrond (slecht) weggeshopped? Want de foto doet me niet echt highkey aan eerlijk gezegd....qtee schreef op donderdag 30 november 2006 @ 11:46:
Wat een moeilijke opdracht!
[afbeelding]
Be gentle...
Never mind.
[ Voor 92% gewijzigd door Velvet op 30-11-2006 13:49 . Reden: overbodig ]
Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen
Ik vind het juist wel leuk om een keer een wat technische opdracht te doen. Jouw foto vind ik op zich redelijk gelukt, maar in mijn optiek is het niet echt high-key. Het gezicht is namelijk te donker en de achtergrond had wit moeten zijn. Detail in het laken is mooi, maar voor high-key is het nog iets teveel.qtee schreef op donderdag 30 november 2006 @ 11:46:
Wat een moeilijke opdracht! Hier komt mijn inzending: [afbeelding]
Ook maar eens een poging gedaan tot iets wat er op moet lijken:

[ Voor 6% gewijzigd door TomSwinnen op 30-11-2006 19:24 ]
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Ik had graag het gitaartje wat lichter gehad, maar in die voorbeelden is er ook best wat zwart aanwezig. Mag dus wel?
Comments welkom
[ Voor 8% gewijzigd door Arrigi op 30-11-2006 22:00 . Reden: Check images ]
Gisteren geschoten, ik hoop iig dat dit onder highkey fotografie valt 

Trouwens de eerste keer dat ik mee doe

Trouwens de eerste keer dat ik mee doe
I am the great Cornholio!
Ik doe ook eens mee voor de eerste keer...
Flesje cola die naast me staat, exif staat in foto

Dat is het dus niet.SIMPY.be schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 01:11:
Ik doe ook eens mee voor de eerste keer...
[afbeelding]
Zo een foto moet op z'n minst scherp zijn en liefst zonder bewegingsonscherpte dus. En zwart-wit is bij High-key dus (zoals je kan zien) ook veel gebruikt, dus een (nu) lichtroze colafles lijkt me niet zo passen in dit rijtje.
Het is je eerste keer, maar leer vooral van de voorbeelden en andere inzendingen en ga dan eens naar je eigen foto kijken. Zie je het verschil?
[ Voor 3% gewijzigd door TomSwinnen op 01-12-2006 01:16 ]
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Nee, die van jou is "showcasewaardig"... Kom nou gozer, laat een ander eens een beetje in zijn waarde en kijk naar jezelf. Er staat nergens dat een foto scherp moet zijn, of niet lichtroze mag zijn. Die colafles vind ik persoonlijk net zo mooi als die webcam van jou, dus kom een beetje van die toren en probeer een beetje normaal te doen?TomSwinnen schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 01:16:
[...]
Dat is het dus niet.![]()
Zo een foto moet op z'n minst scherp zijn en liefst zonder bewegingsonscherpte dus. En zwart-wit is bij High-key dus (zoals je kan zien) ook veel gebruikt, dus een (nu) lichtroze colafles lijkt me niet zo passen in dit rijtje.
Het is je eerste keer, maar leer vooral van de voorbeelden en andere inzendingen en ga dan eens naar je eigen foto kijken. Zie je het verschil?
Zal ik doen, ja.Toff schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 02:49:
[...]
... dus kom een beetje van die toren en probeer een beetje normaal te doen?

En wanneer komt jouw inzending, Toff?
[ Voor 26% gewijzigd door TomSwinnen op 01-12-2006 03:14 ]
M'n eerste serieuze inzending voor de foto-opdracht van de week (heb ooit een bagger foto gepost).
Het is m'n Bijbel - ja mensen, onder u bevindt zich een christen
.
Ik heb geprobeerd een hart te vormen met twee pagina's om symbolisch mijn liefde voor het Woord uit te drukken. Vanmiddag genomen met m'n drie week jonge 30D & 17-55 f/2.8 en klikbaar.
Reacties meer dan welkom.
Rest mij niks anders dan u een welgemeend "God Zegene U" toe te wensen op dit onchristelijke uur

1/50 | f/4 | Manual | 55 mm | ISO 640 (per ongeluk, maar verder geen probleem)
Het is m'n Bijbel - ja mensen, onder u bevindt zich een christen

Ik heb geprobeerd een hart te vormen met twee pagina's om symbolisch mijn liefde voor het Woord uit te drukken. Vanmiddag genomen met m'n drie week jonge 30D & 17-55 f/2.8 en klikbaar.
Rest mij niks anders dan u een welgemeend "God Zegene U" toe te wensen op dit onchristelijke uur

[ Voor 8% gewijzigd door nadroJ op 01-12-2006 03:51 ]
Sowieso schrijf je zo!
Ik ben geen christen, maar ik vind het een verschrikkelijk mooie foto, inclusief de symboliek!nadroJ schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 03:49:
M'n eerste serieuze inzending voor de foto-opdracht van de week (heb ooit een bagger foto gepost).
Het is m'n Bijbel - ja mensen, onder u bevindt zich een christen.
[afbeelding]
nadroJ, voor mij heb je ook tot nu toe de beste inzending, compositie is mooi, verhaal is mooi en de techniek goed. Dat maakt een goed totaal, andere foto's waren soms technisch best ok, maar volledig saai in compositie.
Wil nog wel even zeggen dat de opmerking van Toff niet gedeeld wordt door mij qua mening, de foto van TomSwinnen is toch echt wel beter dan het cola flesje, die voor mijn gevoel slechts overbelicht is en bewogen. Vooral dat het bewogen is vind ik niet kunnen, kleur is persoonlijk en vind ik best kunnen trouwens
Wil nog wel even zeggen dat de opmerking van Toff niet gedeeld wordt door mij qua mening, de foto van TomSwinnen is toch echt wel beter dan het cola flesje, die voor mijn gevoel slechts overbelicht is en bewogen. Vooral dat het bewogen is vind ik niet kunnen, kleur is persoonlijk en vind ik best kunnen trouwens
Helemaal akkoord.nomad85 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 10:52:
nadroJ, voor mij heb je ook tot nu toe de beste inzending, compositie is mooi, verhaal is mooi en de techniek goed. Dat maakt een goed totaal, andere foto's waren soms technisch best ok, maar volledig saai in compositie.
Ik vind dit niet bijzonder high-key; er zit een zwarte, storende vlek op dat boek, en verder is er ook nog teveel schaduw.nadroJ schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 03:49:
Het is m'n Bijbel - ja mensen, onder u bevindt zich een christen.
[afbeelding]
Er staat duidelijk in de posting "wees kritisch op jezelf! Zorg dat je foto's showcasewaardig zijn; bij twijfel gewoon niet posten". Als je dan een zwaar bewogen foto hebt, dan valt dat denk ik niet onder het topic "showcasewaardig". Dit was gewoon een foutje. Niet erg, maar dan moet je het gewoon opnieuw proberen. Een colaflesje loopt niet wegToff schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 02:49:
Er staat nergens dat een foto scherp moet zijn, of niet lichtroze mag zijn.
Het idee vind ik mooi, alleen leent het zich in mijn ogen niet zo voor high key. De bijbel is te donker (of je had de belichting niet goed). Ik zou verder ook zorgen dat je er nog wat meer symmetrie in krijgt. De bijbel ligt nu net een beetje scheef. Verder vind ik de DOF erg onnatuurlijk overkomen (is die geshopt?)
Als je een oud boek of fraaie oude bijbel op een donkere houten tafel legt en de belichting mooi sfeervol maakt dan kun je er een nog veel mooiere foto uithalen. In een sfeervolle kerk heb je helemaal een sfeervolle setting. Het idee erachter en de bladzijden in een hart gevouwen vind ik erg mooi bedacht. Complimenten daarvoor!
Als je een oud boek of fraaie oude bijbel op een donkere houten tafel legt en de belichting mooi sfeervol maakt dan kun je er een nog veel mooiere foto uithalen. In een sfeervolle kerk heb je helemaal een sfeervolle setting. Het idee erachter en de bladzijden in een hart gevouwen vind ik erg mooi bedacht. Complimenten daarvoor!
Dank Aristos, nomad85 en TomSwinnen voor het compliment! Had niet gedacht dat het zo in de smaak zou vallen.
De DOF is puur natuur. Op het origineel is het precies hetzelfde.
Thanks voor de tips en je reply! Heb het snel uigevoerd hier in m'n slaapkamer. Beneden staat een mooie houten tafel, dus daar zou ik al beter op kunnen doen. Voor een volgende keer maar
Kan ik me wel in vinden. Thanks voor je reply!whoami schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 12:43:
[...] Ik vind dit niet bijzonder high-key; er zit een zwarte, storende vlek op dat boek, en verder is er ook nog teveel schaduw.
Hier kan ik me ook in vinden. Ik heb alleen daglicht komend van de rechterkant gebruikt. De donkere schaduw onder de Bijbel was moeilijk te voorkomen (was in eerste instantie voor mij niet storend). Ik zou het kunnen wegshoppen. De donkere vlek op de Bijbel zelf komt idd ook door de toch wat magere belichting.BugBoy schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 13:07:
Het idee vind ik mooi, alleen leent het zich in mijn ogen niet zo voor high key. De bijbel is te donker (of je had de belichting niet goed). Ik zou verder ook zorgen dat je er nog wat meer symmetrie in krijgt. De bijbel ligt nu net een beetje scheef. Verder vind ik de DOF erg onnatuurlijk overkomen (is die geshopt?)
De DOF is puur natuur. Op het origineel is het precies hetzelfde.
Thanks voor de tips en je reply! Heb het snel uigevoerd hier in m'n slaapkamer. Beneden staat een mooie houten tafel, dus daar zou ik al beter op kunnen doen. Voor een volgende keer maar
Sowieso schrijf je zo!
eentje van mij...
(ook de eerste keer dat ik meedoe)
Het moet een grafische rekenmachine voorstellen
(ook de eerste keer dat ik meedoe)
Het moet een grafische rekenmachine voorstellen
deze vind ik het nou echt niet ....dit is geen highkey. Bij highkey heb je details in de "overbelichte" gedeeltes en loopt je onderwerp over in de achtergrond. Dat is hier helemaal niet aan de orde, je rekenmachine is grauw grijs en de achtergrond gewoon helemaal wit.
Oke, volgende keer beter.
Ik zat nog te twijfelen, maar ik dacht: 'Als je het niet probeert weet je nooit of het goed is.'
Kzal de volgende keer bij zo'n soort opdracht nog wat meer zoeken en kijken
Ik zat nog te twijfelen, maar ik dacht: 'Als je het niet probeert weet je nooit of het goed is.'
Kzal de volgende keer bij zo'n soort opdracht nog wat meer zoeken en kijken
Gisteren ook nog eens bezig geweest:

^^top hoor.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Thx. De foto komt haast zo uit de camera. (Enkel de levels een beetje aangepast en geresized natuurlijk).
Erg goed gedaan idd. Technisch voor mij de beste uitvoering.
Over de DOF twijfel ik een beetje: ben wel benieuwd of alles in focus beter zou zijn. Zo is het in ieder geval ook niet verkeerd.
Wel vind ik het jammer (en dat geldt voor de meeste foto's deze week) dat je niet gekozen hebt voor een wat origineler onderwerp of een wat originelere uitvoering.
Over de DOF twijfel ik een beetje: ben wel benieuwd of alles in focus beter zou zijn. Zo is het in ieder geval ook niet verkeerd.
Wel vind ik het jammer (en dat geldt voor de meeste foto's deze week) dat je niet gekozen hebt voor een wat origineler onderwerp of een wat originelere uitvoering.
Mijn eerste foto op dit forum en een van de eerste experimenten met mijn nieuwe camera: de Sony Alpha 100, 18-70 (kitlens). Hopelijk voldoet dit aan de eisen. Commentaar is uiteraard welkom 
Ik weet niet of de EXIF bewaard is gebleven, maar dit zijn de specs:
belichting: 2.5"
diafragma: F/25
ISO: 200
brandpunt: 30 mm.
(edit: had net de verkeerde versie opgestuurd, dus sorry als je hier voor 20:12 op reageerde...)

Ik weet niet of de EXIF bewaard is gebleven, maar dit zijn de specs:
belichting: 2.5"
diafragma: F/25
ISO: 200
brandpunt: 30 mm.
(edit: had net de verkeerde versie opgestuurd, dus sorry als je hier voor 20:12 op reageerde...)
[ Voor 11% gewijzigd door Goverman op 06-05-2007 17:36 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
High Key is wel 'iets' met overbelichting, maar er moet toch wel nog detail zichtbaar zijn, en dat mis ik een beetje; het is niet echt duidelijk wat er in dat potje zit, en de schaduwen zijn eigenlijk ook nog teveel aanwezig.
Ik heb net nog ff gekeken, maar ik heb geen uitvoering met alle aanstekers scherp.djengizz schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 18:57:
Nuja, ik denk dat het in dat geval dan nog minder origineel zou zijn
Ik heb al wel door dat je met hi-key fotografie een goede monitor moet hebben die ook nog eens goed ingesteld is want ik zie bij heel veel foto's grove jpeg artifacts in het witte gedeelte, alsof bepaalde delen tijdens het nabewerken met wit gewoon vergeten zijn omdat het niet opviel op het scherm. Of mijn monitor moet van wit zomaar andere dingen maken maar dat lijkt me onmogelijk
Ik zie het overigens niet alleen in de foto's in dit topic, ook wel op andere hi-key pics. Denk dat dit wel wat aandacht mag verdienen want het doet nml. veel afbreuk aan de foto.
[edit]Vreemd, ik heb dit topic ook even bekeken op een Windows machine met eenzelfde scherm (niet 100% gelijk want iets ouder paneel) en dan is alles mooi wit. Op mijn machine (een Mac) heb ik vervolgens een foto waar ik duidelijk grijze artifacts zie in Photoshop geopend en zelfs Photoshop ziet met de colorpicker verschil. Hoe dit kan snap ik niet
[edit]Vreemd, ik heb dit topic ook even bekeken op een Windows machine met eenzelfde scherm (niet 100% gelijk want iets ouder paneel) en dan is alles mooi wit. Op mijn machine (een Mac) heb ik vervolgens een foto waar ik duidelijk grijze artifacts zie in Photoshop geopend en zelfs Photoshop ziet met de colorpicker verschil. Hoe dit kan snap ik niet

[ Voor 23% gewijzigd door Abbadon op 01-12-2006 21:59 ]
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
heb ook eens geoefend
erg leuk te doen met mijn begrensde middelen (s5600 zonder iets)

[ Voor 4% gewijzigd door BasieP op 01-12-2006 23:21 ]
This message was sent on 100% recyclable electrons.
Calibratiesetje scoren?
@2xtom:
[ Voor 26% gewijzigd door Silent Thunder op 02-12-2006 15:18 ]
Anoniem: 175251
bedankt..Silent Thunder schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 15:16:
@2xtom:de mooiste in het topic tot nu toe, imo. Mooi kleurtje, details, reflectie... yum
Zeer mooie foto inderdaad. Ik weet niet of dit echt "high key" is,maar zeker goed uitgevoerd!Anoniem: 175251 schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 14:49:
Hier is mijn eerste inzending bij de foto-weekopdrachten...
[afbeelding]
Een klein puntje van kritiek is de lichtreflectie op het midden van de sinaasappel.
erm, edit?
[ Voor 97% gewijzigd door PeterSelie op 02-12-2006 16:55 ]
Ik heb ook eens wat geprobeerd, het is niet mijn ding dat hi-key fotografie

Hij is niet helemaal scherp, mijn kat wou niet echt 1.8 sec stil liggen

Hij is niet helemaal scherp, mijn kat wou niet echt 1.8 sec stil liggen
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Toch ook maar eens een poging, maar ook niet meer dan dat.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Echt een top foto! Juist het combineren van high key (waar je vaak zwart-wit ziet) en deze kleuren is echtAnoniem: 175251 schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 14:49:
[afbeelding]
Maar gelijk een vraag (ook aan andere met hetzelfde effect): die spiegeling, hoe is dat gedaan. Fysiek een spiegel? Lijkt me niet heel handig, omdat je veel meer spiegelt dan dat je wil. Of heet dit nu gewoon photoshop

@ 2xtom
Heb je de bewust het steeltje er niet helemaal opgezet?
Heb je de bewust het steeltje er niet helemaal opgezet?
Pilletjeswhoami schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 20:20:
..... het is niet echt duidelijk wat er in dat potje zit, .....

Heel mooi gedaan, maar is dit nu eigenlijk wel High-key?Anoniem: 175251 schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 14:49:
[afbeelding]
Want volgens mij is dit gewoon een standaard studiofoto, als ik de voorbeeldfoto's Highkey bekijk.
@mithras86: De spiegeling heb ik gemaakt door over een paar a-4tje wat dikker folie te leggen. Dat is zo'n inpakfolie voor cadeau's.
@Hapkars: ik heb bewust het steeltje er niet opgezet, want zo begint de foto aan de bovenkant met het steeltje, en eindigd hij aan de onderkant weer met hetzelfde steeltje.
@Hapkars: ik heb bewust het steeltje er niet opgezet, want zo begint de foto aan de bovenkant met het steeltje, en eindigd hij aan de onderkant weer met hetzelfde steeltje.
highkey is een foto waar de 'hoge lichten' overheersen; waar er zacht licht is, en geen schaduwen. Voor mij is dat dus een high-key foto.TomSwinnen schreef op zondag 03 december 2006 @ 22:48:
[...]
Heel mooi gedaan, maar is dit nu eigenlijk wel High-key?
Want volgens mij is dit gewoon een standaard studiofoto, als ik de voorbeeldfoto's Highkey bekijk.
Ik heb dat zonder Photoshop gedaan; m'n aanstekers staan op een doorschijnende witte plexi die reflecteert, met een softbox die de voorgrond belicht, en een lamp die achter de plexi staat en dus zo mijn onderwerp belicht (indirect). Dan er voor zorgen dat het licht van die achterste lamp 3/4 stop sterker is dan het licht dat voor de voorgrond gebruikt wordt.mithras86 schreef op zondag 03 december 2006 @ 22:26:
[...]
Maar gelijk een vraag (ook aan andere met hetzelfde effect): die spiegeling, hoe is dat gedaan. Fysiek een spiegel? Lijkt me niet heel handig, omdat je veel meer spiegelt dan dat je wil. Of heet dit nu gewoon photoshop
Anoniem: 76287
Ik heb ook een aantal dingen geprobeerd om een high-key foto te krijgen, maar ik heb niets showcase-waardigs, of op zijn minst testcase-waardigs weten te produceren. De tutorials die gegeven zijn, heb ik gevolgd.
Uiteindelijk komt het er op neer dat je een foto neemt, de kleurbeestjes een beetje wegshopt en het hier post. Ik ben sowieso niet zo'n photoshop-persoon, ik neem liever foto's met mijn camera, photoshop gebruik ik hooguit om de kleuren een beetje bij te stellen, indien nodig.
Hoe je een high-key foto maakt zonder te shoppen, is me nog steeds niet duidelijk, maar ik hoop dat er weer een opdracht komt die meer op fotografie is toegespits en wat minder op nabewerking.
Uiteindelijk komt het er op neer dat je een foto neemt, de kleurbeestjes een beetje wegshopt en het hier post. Ik ben sowieso niet zo'n photoshop-persoon, ik neem liever foto's met mijn camera, photoshop gebruik ik hooguit om de kleuren een beetje bij te stellen, indien nodig.
Hoe je een high-key foto maakt zonder te shoppen, is me nog steeds niet duidelijk, maar ik hoop dat er weer een opdracht komt die meer op fotografie is toegespits en wat minder op nabewerking.
Wat gebruiken jullie als ondergrond om een spiegelend oppervlak te krijgen?
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
je kunt een glasplaat nemen met een stuk gekleurd karton eronder.
ik heb dikker folie over een paar a4-tjes gelegd. Dat is zo'n inpak folie voor cadeautjes.
High Key maak je zowiezo best zonder Photoshop. Ik bedoel: als je een high key wil maken, zorg je zowiezo best dat je basisopname al goed is. Dat wil zeggen: goed belicht, volgens high key normen. Een foto maken, en die dan naar een high key shoppen, is imho niet te doen. Althans, zo krijg je volgens mij geen goed resultaat.Anoniem: 76287 schreef op maandag 04 december 2006 @ 12:38:
Het heeft allemaal met belichting en achtergrond te maken, echter, om het goed te doen heb je wel het materiaal nodig: een witte achtergrond, flitsers, iets waarmee je je flitslicht kan verzachten (bv softbox), en een lichtmeter, zodanig dat je je licht 'juist' kan zetten. Dwz: de achtergrond 2 stops overbelichten tov je voorgrond.
En vergeet je onderwerp niet. Een hoopje steenkool leent zich minder voor high-key dan een blond meisje of een baby.
.
[ Voor 255% gewijzigd door Ramonkey op 09-12-2006 11:04 ]
LOL, bijna een week later komt hij nog even aanzetten.
over de foto wil ik trouwens ook niet echt beweren dat het high-key is. Vooral overbelicht eigenlijk. Dat is niet hetzelfde
over de foto wil ik trouwens ook niet echt beweren dat het high-key is. Vooral overbelicht eigenlijk. Dat is niet hetzelfde
Ik snap nu eindelijk wat High Key fotografie is!
Pagina: 1
Let op:
Vijf opmerkingen voordat je een reactie plaatst:
Vijf opmerkingen voordat je een reactie plaatst:
- Geen archieffoto's! Waarbij een foto (dus) als archieffoto word bestempeld als hij gemaakt is vóór de startdatum van de huidige weekopdracht.
- Wees kritisch op jezelf! Zorg dat je foto's "showcasewaardig" zijn; bij twijfel gewoon niet posten...
- Opmerkingen over het huidige onderwerp? Top! Maar dan wel in het FGS feedback topic.
- Foto's inzenden kan t/m zondag 23:59 uur van de huidige week. Foto's geplaatst ná die tijd zijn dus gewoon te laat.
- Bericht verdwenen? Dan zal dat vast met 1 van de bovenstaande opmerkingen te maken hebben...