![]() |
Welkom bij de zesendertigste foto-opdracht! De FG-crew is op de achtergrond al bezig met de voorbereidingen van de fotocontests, maar ondertussen kunnen we natuurlijk prima plaats bieden aan weekopdrachten teneinde mensen hun fotografische kunde te laten ontwikkelen/zien en een uitdaging te bieden: en vergeet daarbij het plezier natuurlijk niet |
Wat is de bedoeling precies? |
Het doel van de weekopdracht is dat je met het thema van deze week in je hoofd op stap gaat om een foto te maken binnen dat thema |
Thema deze week? |
Deze week is het thema Frozen in time |
Regels? |
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
|
Winnaars? |
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen jury Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet! ![]() De vorige weekopdrachten: [list=1]• Foto-opdracht week 15 - Streetlife • Foto-opdracht week 16 - Contact/interactie • Foto-opdracht week 17 - Actie! • Foto-opdracht week 18 - closeup/macro • Foto-opdracht week 19 - Landschap • Foto-opdracht week 20 - Geel • Foto-opdracht week 21 - Portret • Foto-opdracht week 22 - Duotone • Foto-opdracht week 23 - Zomerzin • Foto-opdracht week 24 - Minimalisme • Foto-opdracht week 25 - Detail • Foto-opdracht week 26 - Geluid in beeld • Foto-opdracht week 27 - Abstract • Foto-opdracht week 28 - Transport • Foto-opdracht week 29 - Rond • Foto-opdracht week 30 - Klassiek • Foto-opdracht week 31 - Leed • Foto-opdracht week 32 - Nightlife • Foto-opdracht week 33 - Vreugde • Foto-opdracht week 34 - Fruit • Foto-opdracht week 35 - HDR • Foto-opdracht week 36 - Bling-bling • Foto-opdracht week 37 - Goedemorgen! • Foto-opdracht week 38 - Pech • Foto-opdracht week 39 - Het leven in al zijn eenvoud • Foto-opdracht week 40 - Vorm en functie • Foto-opdracht week 41 - Nep • Foto-opdracht week 42 - Patronen • Foto-opdracht week 43 - Herfstweer • Foto-opdracht week 44 - Naakt • Foto-opdracht week 45 - Routine • Foto-opdracht week 46 - Verkiezingsstrijd • Foto-opdracht week 47 - Grenzen • Foto-opdracht week 48 - High-key fotografie • Foto-opdracht week 49 - Spelen met schaduwen • Foto-opdracht week 50 - De echte kerstsfeer |
Hmm... leuk thema
Hier ga ik ens goed over na denken
Hier ga ik ens goed over na denken
Beetje originele invulling van de opdracht:

Handig, zo een diepvries.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Snel
Mooie plaat!! Ik had hem er denk ik liever helemaal opgehad, maar desondanks vind ik dat je het missertje van vorige week wel goed hebt gemaakt
Tom, hij is heeel yummie
. Echt heel mooi, eindelijk eens een foto waarbij de border helpt en niet vloekt met de foto
. Erg mooi gedaan!
Dat hoopte ik stiekem.Dannr schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 08:27:
... maar desondanks vind ik dat je het missertje van vorige week wel goed hebt gemaakt

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
jij hebt ook een ontzettend groot voordeel t.o.v. al deze jongens hier die een dslr heben, jij hebt een lekkere automagische camera met kleine sensor, wij moeten prutsen om onze dof enzo goed te krijgen en weet ik niet allemaal meer. Ooit koop ik ook een compact!TomSwinnen schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 15:19:
[...]
Dat hoopte ik stiekem.Bedankt! Ook jij, nomad85, thanks.
disclaimer: rete gaaf en goed voorbeeld dat je niet duur hoeft te winkelen om mooie pics te maken
nomad85 schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 15:46:
[...]
jij hebt ook een ontzettend groot voordeel t.o.v. al deze jongens hier die een dslr heben, jij hebt een lekkere automagische camera met kleine sensor, wij moeten prutsen om onze dof enzo goed te krijgen en weet ik niet allemaal meer. Ooit koop ik ook een compact!
@TomSwinnen
Mooie foto. Licht en bevroren tijd.
Maar.... Je horloge staat stil. In de EXIF staat 01:18:06 maar het horloge staat op 11:12
Maar.... Je horloge staat stil. In de EXIF staat 01:18:06 maar het horloge staat op 11:12
Bedankt. Dat horloge lag ergens in de kast, dat is al in jaren nietmeer opgewonden geweest. Werkt nog, nochtans.bolke schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 19:03:
@TomSwinnen
Verwijderd
Erg grappig gedaan, en erg mooi uurwerk trouwensTomSwinnen schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 00:55:
Beetje originele invulling van de opdracht:
[afbeelding]
Verwijderd
Aangezien ik zit te wachten op mijn mini-studiootje heb ik maar wat zitten klooien met een map en wat indirect lamplicht. Ben me bewust dat de achtergrond nogal stoort en de kleuren niet heel correct zijn, maar ik wou mijn idee toch proberen over te brengen. Bij deze dus mijn bijdrage:
ministudio's verkopen ze nu zelfs bij de mediamarktzag ik ... maar die map geeft imho juist een mooi effect, heerlijke lijnen. Enige puntje zou zijn om die schaduwen van die groene dingen de volgende keer weg te belichten of eruit te soepen. Maar kortom leuke foto (wil ook wel zo'n map)Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 20:22:
Aangezien ik zit te wachten op mijn mini-studiootje heb ik maar wat zitten klooien met een map en wat indirect lamplicht. Ben me bewust dat de achtergrond nogal stoort en de kleuren niet heel correct zijn, maar ik wou mijn idee toch proberen over te brengen. Bij deze dus mijn bijdrage:
[afbeelding]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Tom: Vind het een goede foto, maar alles behalve origineel zoals je zelf zegt. Dat is ongeveer het eerste waar ik aan dacht bij deze opdracht en dat is meestal verre van origineel.
Arandil: dat wat franssie mooi vindt aan jouw foto vind ik persoonlijk niet zo mooi. Word eigenlijk een beetje misselijk van die lijnen.
Arandil: dat wat franssie mooi vindt aan jouw foto vind ik persoonlijk niet zo mooi. Word eigenlijk een beetje misselijk van die lijnen.
With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925
Argh, Tom, dat was exact mijn idee, maar dan met een grote klok
Toffe foto
Ik denk dat de meeste mensen zoiets wel in gedachten hadden 
Wel een mooie foto Tom!
Wel een mooie foto Tom!
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Het zou éigenlijk origineel moeten zijn, want "Frozen in Time" is iets totaal anders als een bevroren klok, eigenlijk.MagicTempest schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 22:05:
Tom: Vind het een goede foto, maar alles behalve origineel zoals je zelf zegt. Dat is ongeveer het eerste waar ik aan dacht bij deze opdracht en dat is meestal verre van origineel.
Het eerste waar ik aan dacht was mensen die aan het lopen waren op een piste, met wat langere sluitertijd, dat je ze ziét bewegen maar toch weer niet. Of springende mensen die in de lucht hangen ofzo. Maar door tijdgebrek was dat niet haalbaar deze week, en ik denk dat er met deze kou niet veel mensen gaan lopen op de piste
[ Voor 4% gewijzigd door TomSwinnen op 19-12-2006 23:13 ]
Verwijderd
Goed werk Tom, dit zorgt deze week voor een vroege, maar ''frisse'' start (hahaha, woordgrapje
)

Iets met een klok en sneeuw/ijs was ook het eerste waar ik aan dacht 
Maar toch een erg mooie foto
Weet nog niet of ik mee ga doen; een foto met thema die ook nog eens showcasewaardig moet zijn, is wel wat anders van dakantiekiekjes
FF kijken of ik nog een goed idee krijg.. en of ik de vaardigheid heb om dat idee goed uit te werken
ik heb stiekum al wel een idee, maar dat is rampzalig moeilijk om uit te voeren.. hmm
Maar toch een erg mooie foto
Weet nog niet of ik mee ga doen; een foto met thema die ook nog eens showcasewaardig moet zijn, is wel wat anders van dakantiekiekjes
FF kijken of ik nog een goed idee krijg.. en of ik de vaardigheid heb om dat idee goed uit te werken
ik heb stiekum al wel een idee, maar dat is rampzalig moeilijk om uit te voeren.. hmm
[ Voor 12% gewijzigd door Wouter op 20-12-2006 02:12 ]
@TomSwinnen: Mooie foto. Leuke interpretatie van het thema. Ik zag sommigen roepen dat het niet origineel is ben ik het niet mee eens. En net alsof het dan niet een goede foto kan zijn. Prima idee, prima uitwerking imo.
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Het is zeker wel een goede foto. Dat heb ik ook meteen gezegd. Alleen blijkt dat veel mensen hetzelfde idee hebben gekregen bij het lezen van het onderwerp. Dan is het naar mijn mening al niet meer zo origineel. Het gaat hier echter niet om of de foto de meest originele is, maar of het een goede foto is die binnen de opdracht past. En dat past de foto van Tom zeker imho.
With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925
Ik hoop dat ie een beetje overkomt.

Als eerste idee had ik een druppel die in een glas valt, maar ik dacht dat er wel meer dat idee zouden hebben. Daarna had ik het idee een rond draaiend fiets wiel te fotograferen zodat het wiel stil staat en de omgeving erom heen draait. Maar dat kreeg ik niet voor elkaar uit de hand. Mijn statief was ook al niet erg bruikbaar omdat deze niet rond de as van de lens kan draaien.
Dus heb ik een stellage aan mijn plafond ventilator gehangen en een hoop geshopt. Helaas is mijn plafond niet erg boeiend
op de Ikea-slangen na dan...

Als eerste idee had ik een druppel die in een glas valt, maar ik dacht dat er wel meer dat idee zouden hebben. Daarna had ik het idee een rond draaiend fiets wiel te fotograferen zodat het wiel stil staat en de omgeving erom heen draait. Maar dat kreeg ik niet voor elkaar uit de hand. Mijn statief was ook al niet erg bruikbaar omdat deze niet rond de as van de lens kan draaien.
Dus heb ik een stellage aan mijn plafond ventilator gehangen en een hoop geshopt. Helaas is mijn plafond niet erg boeiend
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Hmmm,
ik weet 't niet met deze.
Ik wist dat het moeilijk zou zijn om dit te fotograferen:
bakje water in de vriezer, laagje ijs erop laten komen, ijsblokje pakken,
ijsblokje door laagje ijs laten vallen. Foto nemen met korte sluitertijd.
Korte sluitertijd zorgt voor "frozen in time", dat ligt voor de hand. Ik dacht het thema te kunnen versterken door het niet alleen met een gewone waterdruppel te doen ofzo, maar met ijs dus.
Achja, het idee was leuk; maar over het resultaat ben ik wat minder tevreden, het is niet echt te zien dat het blokje door het ijs valt. Dat heb je met foto's waarbij je maar 1 kans hebt: Dat lukt, of niet
Korte sluitertijd zorgt voor "frozen in time", dat ligt voor de hand. Ik dacht het thema te kunnen versterken door het niet alleen met een gewone waterdruppel te doen ofzo, maar met ijs dus.
Achja, het idee was leuk; maar over het resultaat ben ik wat minder tevreden, het is niet echt te zien dat het blokje door het ijs valt. Dat heb je met foto's waarbij je maar 1 kans hebt: Dat lukt, of niet

Idee is opzich wel goed, uitwerking zou imo toch wel waty beter kunnen. Ik kan me herinneren dat er iemand op got een foto met zo'n zelfde idee heeft gepost. Maar dan een seconde wijzer die bevroren was, en de achtergrond draaide mee, net zoals bij jou foto. Hij had meen ik de foto in 2 delen (wijzerplaat draaiend, en de seconde wijzer los) geschoten. Dat zou bij jou net zo goed kunnen, met een beetje fotoshop werk. Daardoor raak je iig de delen van de stellage kwijt, die nu nog zichtbaar zijn.zonoskar schreef op woensdag 20 december 2006 @ 22:00:
Ik hoop dat ie een beetje overkomt.
[afbeelding]
Dus heb ik een stellage aan mijn plafond ventilator gehangen en een hoop geshopt. Helaas is mijn plafond niet erg boeiendop de Ikea-slangen na dan...
Goed idee, maar ook deze uitwerking kan beter. Toning is goed, ijblokje in het water valt ook lekker op, en ook goed. Maar dat bakje komt erg rommelig over. Als je op een of andere manier, dat zou kunnen verbloemen (met mist, andere crop, groter bakje) dan heb je een mooie foto.. w o u t e r . schreef op donderdag 21 december 2006 @ 16:20:
Hmmm,
Achja, het idee was leuk; maar over het resultaat ben ik wat minder tevreden, het is niet echt te zien dat het blokje door het ijs valt. Dat heb je met foto's waarbij je maar 1 kans hebt: Dat lukt, of niet![]()
[afbeelding]
zo'n mistmaker dingetje zou geweldig zijn geweest voor die foto
Maarja niet iedereen heeft zo'n ding natuurlijk thuis
Maarja niet iedereen heeft zo'n ding natuurlijk thuis
Mja, ik vind het zelf wel wat hebben dat je het bakje erbij ziet,
maar heb ook een crop/edit zonder bakje gemaakt @ linkje
maar heb ook een crop/edit zonder bakje gemaakt @ linkje
Dat heb ik ook gedaan. 1 foto van het ronddraaiende plafond, en 1 foto met alles in rust. Dan de wieken uitgeknipt en op de andere foto geplakt. Alleen die stellage weg sjoppen was me niet goed (onzichtbaar) gelukt. Misschien moet ik er nog eens voor gaan zitten.justawitte schreef op donderdag 21 december 2006 @ 16:39:
Dat zou bij jou net zo goed kunnen, met een beetje fotoshop werk. Daardoor raak je iig de delen van de stellage kwijt, die nu nog zichtbaar zijn.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ook maar eens een inzending deze week. Het idee was eigenlijk dat de mensen om de hoofdpersoon nog wat meer zouden bewegen, maar dat is helaas niet meer gelukt dan dit zonder dat de hoofdpersoon ook bewogen was 

Overigens gemaakt tijdens het Kerstconcert Cor Bakker & Friends 2006 wat weer een geweldig succes was

Overigens gemaakt tijdens het Kerstconcert Cor Bakker & Friends 2006 wat weer een geweldig succes was
@Zoefff
Je geeft zelf al min of meer aan dat het niet is geworden wat je van plan was.
Met je doorgaans hogere niveau in het achterhoofd vind ik het dan ook niet eens testcase waardig.
Met je doorgaans hogere niveau in het achterhoofd vind ik het dan ook niet eens testcase waardig.
Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases
Kun je aangeven wat er niet showcase waardig aan is? Misschien heeft de persoon in kwestie daar meer aan. Een foto wordt volgens mij niet gemaakt door het theoretische idee waar je naar toe werkt maar door de praktijk. Dat theorie en praktijk niet altijd overeenkomen wil niet zeggen dat daarmee de foto direct degradeerd naar minder dan testcase waardig.Sirius schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 22:05:
@Zoefff
Persoonlijk vind ik de foto juist heel erg boeiend. Al die druk bewegende mensen in een grote massa en daar middenin die éne stille denker. Het individu wordt er zo krachtig uitgelicht dat ik de man zelfs heel sympathiek ga vinden. Wat voor diepzinnigs zou die onbeweeglijke man in die rumoerige massa denken???
De blur van de mensen is imo niet erg genoeg waardoor het er wat minder lekker uitkomt. Ik mis een beetje contact met het onderwerp, als hij in de cam had gekeken, had misschien beter uitgepakt. Maar zo vind ik hem ook borderline showcase, hij is wel oke, maar het knalt niet imo
Het paarse hoofd van de vrouw links van de persoon (mijn links, zijn rechts) leidt wel erg af, moet ik zeggen. Maar om het nu niet testcasewaardig te gaan noemen

foto is best aardig, het idee best goed! Ik zou het effect wel wat heftiger willen zien (eventueel door je onderwerp te laten weten dat hij stil moet staan), ik weet dat dit onderwerp niet wist dat hij gefotografeerd werd en dat het niet lukte om het effect heftiger te krijgen. Zoals ik zei zou ik dat opgelost hebben door iemand te vragen als onderwerp te fungeren en zodoende het effect wel heftiger te krijgen.
Ik heb na een aantal weken ook maar weer eens wat gemaakt voor de weekopdracht. Afgezaagd, dat wel. Maargoed, het loopt niet echt storm hier, dus originaliteit lijkt me niet een vereiste.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
rare zwaartekracht heb jij zeg! Moest wel even drie maal kijken voordat ik er iets in zag. Vind 'm nu wel leuk maar ook erg wit grijs, ergens mis ik iets zwarts of een andere vorm van contrast. Foto is goede invulling van het thema!Mercarra schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 17:35:
Ik heb na een aantal weken ook maar weer eens wat gemaakt voor de weekopdracht. Afgezaagd, dat wel. Maargoed, het loopt niet echt storm hier, dus originaliteit lijkt me niet een vereiste.
[afbeelding]
[ Voor 1% gewijzigd door franssie op 23-12-2006 18:29 . Reden: vier maal kijken dus ;) ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
@ Mercarra: goede foto, je kan er het thema direct uit afleiden en lekkere zachte toning. De linkerbovenhoek vind ik wel afleidend, deze zou ik ook opgevuld hebben met de sproeikop door deze iets schuiner te houden ofzo. Misschien was een iets grotere dof ook beter geweest?
had jouw opmerking over de sproeikop wel nodig, ik zag niet wat het was. Vind het ook wel fijn die zachte toningVerwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 18:35:
@ Mercarra: goede foto, je kan er het thema direct uit afleiden en lekkere zachte toning. De linkerbovenhoek vind ik wel afleidend, deze zou ik ook opgevuld hebben met de sproeikop door deze iets schuiner te houden ofzo. Misschien was een iets grotere dof ook beter geweest?
Maar natuurlijk:Karel V schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 22:39:
[...]
Kun je aangeven wat er niet showcase waardig aan is? Misschien heeft de persoon in kwestie daar meer aan. Een foto wordt volgens mij niet gemaakt door het theoretische idee waar je naar toe werkt maar door de praktijk. Dat theorie en praktijk niet altijd overeenkomen wil niet zeggen dat daarmee de foto direct degradeerd naar minder dan testcase waardig.
Persoonlijk vind ik de foto juist heel erg boeiend. Al die druk bewegende mensen in een grote massa en daar middenin die éne stille denker. Het individu wordt er zo krachtig uitgelicht dat ik de man zelfs heel sympathiek ga vinden. Wat voor diepzinnigs zou die onbeweeglijke man in die rumoerige massa denken???
Het idee is leuk maar de uitwerking minder, dit wordt al aangegeven.
Wat Neo alzei: de blur van de mensen er omheen is niet erg genoeg. Buiten dat vind ik de dame links van het onderwerp nog het meest storend, zij trekt meer de aandacht dan de heer naast haar.
Het is natuurlijk hartstikke moeilijk zoniet onmogelijk om iedereen er perfect op te krijgen maar er wordt niet voor niets een minimaal niveau voor deze foto-opdrachten gevraagd.
Ook vind ik het onderwerp niet scherp genoeg en was een hoger F nummer (indien mogelijk!) misschien wel leuker geweest om het onderwerp meer te isoleren. Hij is op 200mm geschoten zag ik, da's natuurlijk altijd pittig.
[ Voor 3% gewijzigd door Sirius op 23-12-2006 22:22 ]
Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases
Shit, deze week geen tijd gehad voor de weekopdracht, terwijl ik het onderwerp zeer uitdagend vond. (In tegenstelling tot vorige week)
Dan maar wat commentaar:
@TomSwinnen: Mja, heel erg letterlijke opvatting van de opdracht. Ik vind het idee eigenlijk niet bijzonder interessant, desondanks heeft het wel een leuke foto opgeleverd.
@Arandil: Ik zie hier niet echt "Frozen in Time" in, en zowel in op de foto, als op de foto in de foto storen de schaduwen mij.
@zonoskar: Dit is alweer een veel originelere opvatting van de opdracht, het plaatje fascineert me wel.
@. w o u t e r .: Weer het thema "frozen" letterlijk ingevuld, ook foto's van druppels heb ik wel beter gezien.
@Zoefff: Erg leuk idee, hier is tenminste met creativiteit naar de opdracht gekeken. Ik vind alleen de foto op zich wat druk.
@Mercarra: Leuk idee, uitvoering had wel iets beter gekund. Er is nu erg weinig scherp op de foto, ik denk dat hij met een wat kleiner diafragma mooier was geweest. Ook de frontale flits werkt niet bevorderlijk, maar wellicht kun je niet anders me de apparatuur die je tot je beschikking hebt.
Dan maar wat commentaar:
@TomSwinnen: Mja, heel erg letterlijke opvatting van de opdracht. Ik vind het idee eigenlijk niet bijzonder interessant, desondanks heeft het wel een leuke foto opgeleverd.
@Arandil: Ik zie hier niet echt "Frozen in Time" in, en zowel in op de foto, als op de foto in de foto storen de schaduwen mij.
@zonoskar: Dit is alweer een veel originelere opvatting van de opdracht, het plaatje fascineert me wel.
@. w o u t e r .: Weer het thema "frozen" letterlijk ingevuld, ook foto's van druppels heb ik wel beter gezien.
@Zoefff: Erg leuk idee, hier is tenminste met creativiteit naar de opdracht gekeken. Ik vind alleen de foto op zich wat druk.
@Mercarra: Leuk idee, uitvoering had wel iets beter gekund. Er is nu erg weinig scherp op de foto, ik denk dat hij met een wat kleiner diafragma mooier was geweest. Ook de frontale flits werkt niet bevorderlijk, maar wellicht kun je niet anders me de apparatuur die je tot je beschikking hebt.
Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt
Foto-opdracht week 52 - The end is nearVerwijderd schreef op dinsdag 26 december 2006 @ 16:41:
waar is week 52 naartoe ik zie het nergens meer .... had juist een foto...
Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt
Pagina: 1