![]() |
Welkom bij de zevenenveertigste foto-opdracht! |
Wat is de bedoeling precies? |
Het doel van de weekopdracht is dat je met het thema van deze week in je hoofd op stap gaat om een foto te maken binnen dat thema ![]() |
Thema deze week? |
Deze week is het thema Kikkerperspectief |
Regels? |
Er zijn een aantal simpele regels om het hele gebeuren leuk te houden:
|
Winnaars? |
Er zijn geen winnaars, geen verliezers, geen punten, geen jury ![]() ![]() Veel succes en plezier aan iedereen die meedoet! ![]() De vorige weekopdrachten: [list=1]• Foto-opdracht week 15 - Streetlife • Foto-opdracht week 16 - Contact/interactie • Foto-opdracht week 17 - Actie! • Foto-opdracht week 18 - closeup/macro • Foto-opdracht week 19 - Landschap • Foto-opdracht week 20 - Geel • Foto-opdracht week 21 - Portret • Foto-opdracht week 22 - Duotone • Foto-opdracht week 23 - Zomerzin • Foto-opdracht week 24 - Minimalisme • Foto-opdracht week 25 - Detail • Foto-opdracht week 26 - Geluid in beeld • Foto-opdracht week 27 - Abstract • Foto-opdracht week 28 - Transport • Foto-opdracht week 29 - Rond • Foto-opdracht week 30 - Klassiek • Foto-opdracht week 31 - Leed • Foto-opdracht week 32 - Nightlife • Foto-opdracht week 33 - Vreugde • Foto-opdracht week 34 - Fruit • Foto-opdracht week 35 - HDR • Foto-opdracht week 36 - Bling-bling • Foto-opdracht week 37 - Goedemorgen! • Foto-opdracht week 38 - Pech • Foto-opdracht week 39 - Het leven in al zijn eenvoud • Foto-opdracht week 40 - Vorm en functie • Foto-opdracht week 41 - Nep • Foto-opdracht week 42 - Patronen • Foto-opdracht week 43 - Herfstweer • Foto-opdracht week 44 - Naakt • Foto-opdracht week 45 - Routine • Foto-opdracht week 46 - Verkiezingsstrijd • Foto-opdracht week 47 - Grenzen • Foto-opdracht week 48 - High-key fotografie • Foto-opdracht week 49 - Spelen met schaduwen • Foto-opdracht week 50 - De echte kerstsfeer • Foto-opdracht week 51 - Frozen in time • Foto-opdracht week 52 - The end is near • Foto-opdracht week 1 - Een nieuw begin • Foto-opdracht week 2 - Licht in de duisternis • Foto-opdracht week 3 - Teleurstelling • Foto-opdracht week 4 - Massa • Foto-opdracht week 5 - "Van vroeger" • Foto-opdracht week 6 - Maandcontest visual • Foto-opdracht week 7 - Te laat • Foto-opdracht week 8 - The day after |
Ik moest eigenlijk gelijk denken aan deze foto die ik afgelopen zomer gemaakt heb. Het is een archief foto, daarom staat ie in een linkje:
foto
Eens kijken of ik deze week weer een keer écht mee kan doen
foto
Eens kijken of ik deze week weer een keer écht mee kan doen

Kikkerperspectief:
Bij een foto in kikkerperspectief (kikker standpunt) wordt de foto van onderaf genomen. Het onderwerp van de foto bevindt zich hoger dan de maker van de foto. (Zoals een kikker omhoog kijkt tegen een mens).
Bron
Edit: mijn G5 maar weer afstoffen, met zijn kanteldisplay
Bij een foto in kikkerperspectief (kikker standpunt) wordt de foto van onderaf genomen. Het onderwerp van de foto bevindt zich hoger dan de maker van de foto. (Zoals een kikker omhoog kijkt tegen een mens).
Bron
Edit: mijn G5 maar weer afstoffen, met zijn kanteldisplay

[Voor 9% gewijzigd door ajhaverkamp op 26-02-2007 13:34]
This footer is intentionally left blank
Laukui heeft 'm idd niet helemaal begrepen, desalniettemin kan dat natuurlijk gebeuren 

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Anoniem: 196108
Ik vond de foto van Laukui juist wel lachen, zeker omdat je perspectief hebt op de kikker terwijl het duidelijk is dat dit niet bedoeld wordt... Denk niet dat 'ie de opdracht verkeerd heeft begrepen... (Dit is gewoon humor!)
hmm, samen met een fisheye bied zoiets wel mogelijkheden denk ik
...groot breed beeld vanaf de grond genomen....gaaf 

Even voor de duidelijkheid: Ik weet wel wat er met kikkerperspectief bedoeld wordt. Echter vond ik dit wel grappig, aangezien je vanuit een aparte positie (tussen de oren van een jachthond door) naar de kikker kijkt 
Hij was uiteraard niet bedoeld als definitieve inzending en als ik dat al zou willen dan was het niet toegestaan aangezien het om een archief foto gaat.
Verder ben ik benieuwd naar de inzendingen deze week. Volgens mij heeft een deel van Nederland vakantie en is dit niet het meest ingewikkelde onderwerp. Dus ik verwacht veel inzendingen

Hij was uiteraard niet bedoeld als definitieve inzending en als ik dat al zou willen dan was het niet toegestaan aangezien het om een archief foto gaat.
Verder ben ik benieuwd naar de inzendingen deze week. Volgens mij heeft een deel van Nederland vakantie en is dit niet het meest ingewikkelde onderwerp. Dus ik verwacht veel inzendingen

Ik heb bij gebrek aan college vandaag ook maar even een wandelingetje gemaakt tussen de buien door. Met de fotoopdracht in mijn achterhoofd wat foto's gemaakt in het park Schothorst in Amersfoort. 18mm is mijn grootste hoek, maar ik denk dat deze wel een beetje binnen de opdracht past, hoewel ik het liever met een 12mm of iets dergelijks had gedaan...

Ik zoek wel wat feedback. Ik vind de nabewerking persoonlijk wel geslaagd, wat saturation eruit gehaald, en een beetje vingetting erin.

Ik zoek wel wat feedback. Ik vind de nabewerking persoonlijk wel geslaagd, wat saturation eruit gehaald, en een beetje vingetting erin.
[Voor 4% gewijzigd door Kurkentrekker op 28-02-2007 22:49]
Anoniem: 175347
@barticus; ik hou vaak wel van vignetting (soms iets te veel), maar hier vind ik het iets minder gepast vanwege het nogal beeldvullende onderwerp (dan lijkt het nog drukker). de relatie met het thema is te begrijpen
, alleen had ik liever iets meer lucht gezien. De toning is wel geslaagd.

@barticus: Vignettering had van mij ook niet gehoeven. Je geeft zelf al aan, dat je liever nog wijder was gegaan, en dan moet je het beeld imo niet gaan vernauwen. Jammer dat er geen echte kikkers op je foto staan - kan heel goed op zo'n plek, maar ik vind het een prima plaat KWAAK!
Misschien het thema iets te letterlijk genomen, maar goed....

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Geinig bedacht Rudedadude
, lekkere heldere kleurtjes, alleen mis ik wat onderdelen aan de kabouter en dat maakt de foto net niet af in mijn ogen.

Wat ik altijd doe is niet alleen de vignetting instellen, maar ook hoe 't verloop ervan is, als je dat in ACR hebt ingesteld is 't de 2e slider, de midpoint..Kurkentrekker schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:47:
Ik heb bij gebrek aan college vandaag ook maar even een wandelingetje gemaakt tussen de buien door. Met de fotoopdracht in mijn achterhoofd wat foto's gemaakt in het park Schothorst in Amersfoort. 18mm is mijn grootste hoek, maar ik denk dat deze wel een beetje binnen de opdracht past, hoewel ik het liever met een 12mm of iets dergelijks had gedaan...
[afbeelding]
|>
Ik heb het met Lightroom gedaan, dus hij is inderdaad door ACR heen geweest. Ik heb de 'amount' slider op -100 gezet, en het midpoint gewoon op 50. Wat stel jij dan voor? Dat ik ook het midpoint richting de 0 sleep? Dan wordt de foto in zijn geheel wel wat duister. Hoe doe je dit bij je eigen foto's, want daar zie ik het ook veel.Simon schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 15:30:
[...]
Wat ik altijd doe is niet alleen de vignetting instellen, maar ook hoe 't verloop ervan is, als je dat in ACR hebt ingesteld is 't de 2e slider, de midpoint..
@Rudedadude: Toffe plaat! Klein minpuntje vind ik dat overbelichte blaadje wat voor het rechterbeen van de kabouter hangt, maar verder; leuk idee, mooie kleuren.
[Voor 11% gewijzigd door Kurkentrekker op 01-03-2007 16:24]
Anoniem: 116164
http://img459.imageshack.us/img459/8726/img2837mh0.jpg
archieffoto's zijn helaas niet toegestaan
archieffoto's zijn helaas niet toegestaan
[Voor 39% gewijzigd door YellowCube op 02-03-2007 10:52]
De midpoint juist richting de 0, dus naar links, en minder sterke vignetting, zo krijg je niet 't idee dat je naar een slechte lens kijkt met directe lichtafval...Kurkentrekker schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 16:21:
[...]
Ik heb het met Lightroom gedaan, dus hij is inderdaad door ACR heen geweest. Ik heb de 'amount' slider op -100 gezet, en het midpoint gewoon op 50. Wat stel jij dan voor? Dat ik ook het midpoint richting de 0 sleep? Dan wordt de foto in zijn geheel wel wat duister. Hoe doe je dit bij je eigen foto's, want daar zie ik het ook veel.
@Rudedadude: Toffe plaat! Klein minpuntje vind ik dat overbelichte blaadje wat voor het rechterbeen van de kabouter hangt, maar verder; leuk idee, mooie kleuren.
|>
Helaasch, geen archieffoto's [testcase] Zuid Frankrijk . Bovendien is het onderwerp kikkerperspectief, geen kikkers

Wat bedoel je precies? Z'n complete voeten ben ik inderdaad kwijtgeraakt bij het creeren van een beetje fish-effect in de foto. Op de oorspronkelijke foto op 17mm zaten die er nog aan.Geinig bedacht Rudedadude , lekkere heldere kleurtjes, alleen mis ik wat onderdelen aan de kabouter en dat maakt de foto net niet af in mijn ogen.
[Voor 50% gewijzigd door Rudedadude op 01-03-2007 19:48]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Anoniem: 116164
.... vond het wel grappig, maar goed, sorry!!!
[Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 116164 op 01-03-2007 19:50]
@barticus: beslist een mooie plaat maar op de één of andere manier mis ik iets, ik kan er niet de vinger op leggen wat precies (mss een aandachtspunt waarop de kijker focussed?).
Mss zou je met een heel klein beetje inflitsen de nerf en de zwam wat dominanter kunnen krijgen. Van mij had je de vignettering ook wat duidelijker aan de bovenzijde mogen laten zien, dan creëer je imho het kijken vanuit een klein standpunt naar de grote enge buitenwereld
Mss zou je met een heel klein beetje inflitsen de nerf en de zwam wat dominanter kunnen krijgen. Van mij had je de vignettering ook wat duidelijker aan de bovenzijde mogen laten zien, dan creëer je imho het kijken vanuit een klein standpunt naar de grote enge buitenwereld

FXDLS 'torque brute'
Door de crop zijn er wat onderdelen van de kabouter afgevallen. Daardoor krijgt de foto een beetje rommelige compositie.Rudedadude schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 19:36:
Wat bedoel je precies? Z'n complete voeten ben ik inderdaad kwijtgeraakt bij het creeren van een beetje fish-effect in de foto. Op de oorspronkelijke foto op 17mm zaten die er nog aan.
Toch lijkt het alsof iedereen die ik de foto liet zien in mijn vriendenkring zegt 'paddestoelen'. Misschien komt dat iets beter naar voren als je de grote versie van de plaat bekijkt, hij staat hier immers 24" van mijn desktop gespreidik kan er niet de vinger op leggen wat precies (mss een aandachtspunt waarop de kijker focussed?).

Thanks voor de feedback. Ik ga nu geen verbeteringen meer posten, want dit is geen WiP topic, maar ik zal er zeker bij stilstaan als ik weer aan de slag gaMss zou je met een heel klein beetje inflitsen de nerf en de zwam wat dominanter kunnen krijgen. Van mij had je de vignettering ook wat duidelijker aan de bovenzijde mogen laten zien, dan creëer je imho het kijken vanuit een klein standpunt naar de grote enge buitenwereld

Wat ziet een kikker 2 sec voor zijn dood?

Juist ja ...
(Disclaimer: ik ben een dierenliefhebber, hoor!)

Juist ja ...

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Mwa, ik denk dat een kikker ie recht voor een auto zit (aangezien ie recht tegen het embleem aankijkt) het wel overleeft. Een close-up van je voorwiel was dan misschien gepaster geweestTomSwinnen schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:06:
Wat ziet een kikker 2 sec voor zijn dood?
[afbeelding]
Juist ja ...![]()

Qua foto vind ik het onderste deel wel erg donker.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Nee hoor, wij hebben Carmageddon-stijl een heleboel pinnen onder de auto hangen. De kikker gaat eraan..Orion84 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:45:
[...]
Mwa, ik denk dat een kikker ie recht voor een auto zit (aangezien ie recht tegen het embleem aankijkt) het wel overleeft. Een close-up van je voorwiel was dan misschien gepaster geweest
Qua foto vind ik het onderste deel wel erg donker.

Dat onderste deel komt vooral omdat ik natuurlijk recht tegen de zon in schiet... Maar zo springt het embleem er ook nog wat sterker uit, vond ik wel leuk.
Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.
Anoniem: 24357
Tussen een paar regenbuien door ook eens een poging gewaagd. Het bleef grijs en grauw weer, dus sprankelend kreeg ik de foto niet.
Gemaakt met een Olympus C5050. Beestje is al weer 4 jaar oud...
Of groot
Opmerkingen zijn natuurlijk welkom
Gemaakt met een Olympus C5050. Beestje is al weer 4 jaar oud...
Of groot
Opmerkingen zijn natuurlijk welkom

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 24357 op 03-03-2007 16:31]
@Zon4jou: Persoonlijk had ik hier gekozen voor een iets kleiner diafragma, zodat ook het gras op de voorgrond scherp was geweest. Nu ligt de aandacht wel erg op de schoen, en dat past op zich wel in de opdracht, maar als je dat vast had willen leggen dan zou ik de camera iets verder onder de schoen geduwd hebben, zodat hij net iets 'dreigender' over zou komen. Maar goed, het is ook wel een beetje een kwestie van smaak natuurlijk 

Voor de grap ook maar eens meedoen dan
Trance Energy 2007

Trance Energy 2007

@barticus: Super geslaagde foto als je 't mij vraagt! Nabewerking maakt het voor mij af.
@Rudedadude: Kleuren beetje te contrasterend; grijze blok had je van mij weg mogen croppen.
@TomSwinnen: Op zich leuk bedacht; toch doet het me weinig. Jammer van de reflectie in het logo.
@Zon4jou: Leuke foto! Scherptediepte had van mij ook iets meer naar voren mogen komen.
@GerardHenninger: Beweging is goed (misschien iets te veel) weer gegeven. Hier en daar overbelicht daardoor.
Kikkerperspectief (248 KB)

EXIF:
Camera: Sony DSC-W5
Focal Length: 8mm
F-Number: F/5.6
Exposure Time: 1/640 sec.
ISO Speed: ISO-100
@Rudedadude: Kleuren beetje te contrasterend; grijze blok had je van mij weg mogen croppen.
@TomSwinnen: Op zich leuk bedacht; toch doet het me weinig. Jammer van de reflectie in het logo.
@Zon4jou: Leuke foto! Scherptediepte had van mij ook iets meer naar voren mogen komen.
@GerardHenninger: Beweging is goed (misschien iets te veel) weer gegeven. Hier en daar overbelicht daardoor.
Kikkerperspectief (248 KB)

EXIF:
Camera: Sony DSC-W5
Focal Length: 8mm
F-Number: F/5.6
Exposure Time: 1/640 sec.
ISO Speed: ISO-100
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Gerard: Mooie foto, leuke invulling van de opdracht, maar ik mis een klein beetje een onderwerp om naar te kijken. Aan de andere kant ook een groot voordeel, je blijft wel even naar de plaat kijken.
DrBoB101: Ik vind je compositie en je onderwerp wel boeiend. Qua belichting van de paal aan de schaduwkant kun je misschien nog wat verbeteren, desnoods in photoshop, door je levels even aan te passen. Wat het onderwerp van de opdracht betreft, ik had ook een klein stukje grond meegepakt.
DrBoB101: Ik vind je compositie en je onderwerp wel boeiend. Qua belichting van de paal aan de schaduwkant kun je misschien nog wat verbeteren, desnoods in photoshop, door je levels even aan te passen. Wat het onderwerp van de opdracht betreft, ik had ook een klein stukje grond meegepakt.
Bedankt!
Grond lukte helaas niet omdat 't blubberig was; van verder weg natuurlijk wel...maar dan vondt ik h'm weer minder mooi. Levels, contrast en kleuren al iets aangepast in photoshop. Moet even wennen; werkte altijd met paintshop pro. De achtergrond vindt ik trouwens erg geslaagd; die was ronduit saai voor de bewerking (het was linear burn.)
Grond lukte helaas niet omdat 't blubberig was; van verder weg natuurlijk wel...maar dan vondt ik h'm weer minder mooi. Levels, contrast en kleuren al iets aangepast in photoshop. Moet even wennen; werkte altijd met paintshop pro. De achtergrond vindt ik trouwens erg geslaagd; die was ronduit saai voor de bewerking (het was linear burn.)
Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.
Sorry, deze weekopdracht is al een week geleden afgerond 

[Voor 100% gewijzigd door Zoefff op 13-03-2007 01:19]
Te koop: Canonlenzen
Pagina: 1
Let op:
Vijf opmerkingen voordat je een reactie plaatst:
Vijf opmerkingen voordat je een reactie plaatst:
- Geen archieffoto's! Waarbij een foto (dus) als archieffoto word bestempeld als hij gemaakt is vóór de startdatum van de huidige weekopdracht.
- Wees kritisch op jezelf! Zorg dat je foto's "showcasewaardig" zijn; bij twijfel gewoon niet posten...
- Opmerkingen over het huidige onderwerp? Top! Maar dan wel in het FGS feedback topic.
- Foto's inzenden kan t/m zondag 23:59 uur van de huidige week. Foto's geplaatst ná die tijd zijn dus gewoon te laat.
- Bericht verdwenen? Dan zal dat vast met 1 van de bovenstaande opmerkingen te maken hebben...