In dat geval zou ik in elk geval het volgende als voorlopige tekst willen voorstellen ivm logica en leesbaarheid, maar ik had de post juist ook geplaatst in de hoop input te krijgen van mensen die veel moeite nemen hier mensen te antwoorden. Het zou fijn zijn te lezen wat zij nodig hebben aan informatie of wat ze misschien overbodig vinden.
In onderstaande tekst staan hier en daar stukken welke in een link veranderd moeten worden (**x**). In deze vorm dus zeker ongeschikt. Ik weet overigens niet hoe ik er verwijzingen van kan maken.
Het geheel moet vast nog aangepast worden (ingekort?), maar op de nog aan te passen verwijzingen na is dit het wel zo'n beetje wat mij betreft.
--------
Voorstel:
Gaat het om een vraag voor een toekomstige installatie van airco (lucht/lucht-warmtepomp) of een mogelijke uitbreiding daarvan, dan graag een eigen topic starten hier in **DEI** met een antwoord op onderstaande vragen.
Gaat het om een vraag voor een bestaande installatie dan kunnen vraag 8 en 10 overgeslagen worden. Gaat het om een vraag voor een installatie die alleen voor koelen wordt gebruikt, dan kunnen vraag 7 en 8 overgeslagen worden.
Wanneer je een eigen topic plaatst in DEI, dan is het verstandig een link daarvan te plaatsen in het algemene **lucht/lucht-warmtepomp topic**. In dat topic wordt veel gelezen door mensen met ervaring met en/of kennis van airco's (lucht/lucht-warmtepomp).
Algemene vragen, niet specifiek gericht op de eigen situatie kunnen rechtstreeks gesteld worden in het algemene **lucht/lucht-warmtepomp topic**.
**MHI** (Mitsubishi Heavy Industries) heeft een eigen topic voor de instellingen.
Hierbij zijn onderstaande vragen optioneel, en kunnen zo nodig gebruikt worden om de betreffende vraag te ondersteunen.
1. Wat is de vraag/situatie?
2. Wat is het bouwjaar van de woning? Wat is het type (vrijstaand, tussenwoning, hoekwoning, appartement, tiny house)? Werd/wordt er gas verbruikt? Zo ja, wat is het verbruik van voorgaande jaren en en wat is het huidige verbruik? Zijn er plannen het gasverbruik te minderen of te stoppen?
3. Wat zijn de maten in m2 en/of m3 van betreffende ruimten en/of de woning + eventuele situatieschets?
4. Is het doel verwarmen, koelen of beide?
5. Hoe is de situatie wat betreft isolatie, en is er sprake van extra invloed van warmte (raampartijen, platte daken etc) of kou (ligging qua wind)?
6. Hoe is de situatie wat betreft ventilatie?
7. Indien voor verwarming, gaat het om hoofdverwarming of bijverwarming? Wat is de overige beschikbare verwarming (bijv. cv, warmtepomp lucht/water, vloerverwarming, hout/pelletkachel, electrische radiatoren etc?
8. Indien verwachtte nieuwe plaatsing of bij-plaatsing tbv verwarmen, is er al een indicatie van het benodigde vermogen (bij - 10°C) en zo ja, wat is dat? Is er al een **warmteverliesberekening** ingevuld? Is al op andere manieren geprobeerd een idee hierover te krijgen middels bijvoorbeeld informatie van de leverancier/fabrikant, de **m3 x isolatiegraad-formule** en/of de **Koevlaas formule**?
9. Wat zijn de wensen en verwachtingen wat betreft koelen en/of verwarmen? Wenst men het comfort van een stabiele temperatuur dag en nacht en ook tussen verschillende ruimten (voorkeur 24/7 gebruik)?
Is men meer gericht op verwarmen waar nodig en gewenst (ad hoc) en/of is er behoefte ruimtes snel te kunnen verwarmen/koelen nadat bewoners niet thuis waren, of bijv. wanneer men nachtverlaging gebruikt?
10. Wat zijn de wensen/mogelijkheden wat betreft het aantal units binnen en/of buiten (noodzaak multisplit?), en de plaatsing er van?
11. Zijn er bewoners die (extra) gevoelig zijn voor het lawaai van het blazen van de airco? Of gevoelig voor de luchtverplaatsing van de airco?
[
Voor 4% gewijzigd door
Sjamo op 30-06-2023 15:03
]