Ventilatie badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdv1
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-12-2024
Hallo,

Onze badkamer is bij/na het douchen net een sauna en hierdoor ontstaan ook snel schimmel rondom de badkamer.

Er zit wel een pijpje naar boven het dak, maar dit helpt niet.

Het liefst zou ik iets van mechanische ventilatie o.i.d. er tussen zetten zonder de badkamer open te hoeven breken. Daarom dacht ik dat er wellicht iets tussen gezet kan worden in de ruimte op zolder tussen de badkamer en het dak. Het probleem is echter dat er een muurtje om die ruimte heen lijkt te zitten. Bovendien als ik door het rooster in de badkamer omhoog probeer te kijken lijkt daar niet veel ruimte te zijn.

Zie onderstaande foto's van de situatie. Heeft iemand ideeën of tips wat ik het beste kan doen hiermee?

Het rooster in de badkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIhYHeg5AUnYAjZ7GjB_o1zDCcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfM1bhyztXIXWVPY1TcapY4A.jpg?f=fotoalbum_large

Pogingen om een foto door dit rooster heen te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmrI6KBR4iwMmIPnyFaGIcNjEb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvRX4YbQgQ5Tv0k3wFKzklUw.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3N7lZg0scxX5QpfTI7UiPut6rto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJhzdZSsoMn6m56LrofssR1X.jpg?f=fotoalbum_large

Het muurtje op zolder waar deze pijp achter zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4i3tSdm9s8oCBIL6dbOP1yVKGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkFZgPeDTF3yF9WBtzjkeuby.jpg?f=fotoalbum_large
Het is mij ook een raadsel waarvoor de leidingen/buizen zijn die hier dit muurtje in gaan. Vermoedelijk is 1 daarvan voor de aanvoer van warm water naar de badkamer.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:58
Google even op buisventilator. :)

Er bestaan varianten die je als 'dop' kunt plaatsen. Je dient dan enkel nog een stroomvoorziening te maken.

[ Voor 55% gewijzigd door Exception op 06-04-2024 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:32
Vergeet dan niet ook even een terugslagklep te plaatsen. Gaat je een hoop warmte die ontsnapt schelen in de winter (en warmte die het huis in komt in de zomer).

[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 06-04-2024 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Om je badkamer te ventileren met een buisventilator moet 'ie natuurlijk wel ergens 'droge' lucht vandaan kunnen halen. Daarvoor is een kier onder de deur of een ventilatierooster in de deur een vereiste.
Helpt het al niet in het algemeen wanneer je na het douchen de deur van de badkamer een uurtje of wat open laat staan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eens serieus onderzoeken of dat muurtje ook weg kan. Op die plek kun je dan een nette ventilatorbox ophangen die je met een vochtsensor kunt laten aansturen. Daarnaast levert het ook nog wat ruimte op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 21:29
Yaksa schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:58:
Om je badkamer te ventileren met een buisventilator moet 'ie natuurlijk wel ergens 'droge' lucht vandaan kunnen halen. Daarvoor is een kier onder de deur of een ventilatierooster in de deur een vereiste.
Helpt het al niet in het algemeen wanneer je na het douchen de deur van de badkamer een uurtje of wat open laat staan?
Is de badkamer deur de hele dag op een kier laten staan ook voldoende? Vraag het voor een vriend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 21:29
sypie schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:11:
Ik zou eens serieus onderzoeken of dat muurtje ook weg kan. Op die plek kun je dan een nette ventilatorbox ophangen die je met een vochtsensor kunt laten aansturen. Daarnaast levert het ook nog wat ruimte op.
En een heel stuk minder herrie + de gehele dag lucht afzuigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 19:57
djpeterl1 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:18:
[...]

Is de badkamer deur de hele dag op een kier laten staan ook voldoende? Vraag het voor een vriend
Als een kier onder de deur al genoeg is, dan is de deur op een kier ook genoeg :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
djpeterl1 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:18:
[...]Is de badkamer deur de hele dag op een kier laten staan ook voldoende? Vraag het voor een vriend
Voor afvoer van vochtige lucht en voor verdamping van vocht is toevoer van lucht met een lagere RV dan in de badkamer aanwezig is noodzakelijk. Een deur op een kier zetten wanneer er geen verder geen luchtstroom mogelijk is zal niet snel werken. Dan helpt alleen nog verwarmen, warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Raampje en deur op een kier helpt (bijna) altijd, maar is ook weer afhankelijk van de RV buiten, wanneer die in regenachtige tijden boven de 89% RV is dan droogt het bijna niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:01
sypie schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:11:
Dit dus. Ik had in badkamer en toilet van die rammelunits aan het plafond die met het licht schakelden. Op zolder had ik ook een muurtje waar de buizen doorheen liepen.

Flink gat met reciprozaag gemaakt en ventilatieunit tussen gezet. In dit geval kan het ook met een buisventilator.

Laatste tip is verwarmen. Na een douchebeurt ventileer en verwarm ik altijd nog een paar uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Yaksa schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:40:
[...]
Raampje en deur op een kier helpt (bijna) altijd, maar is ook weer afhankelijk van de RV buiten, wanneer die in regenachtige tijden boven de 89% RV is dan droogt het bijna niet.
Er zal wel geen raam in deze badkamer zitten.

Hier een afzuiging die aanspringt tezamen met de verlichting. Maar die doet niet bijster veel in vergelijking met raampje open en deur open.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Zo'n buisventilator met vochtsensor gaat hier echt wel prima werken. Tenzij TS graag de luchtkwaliteit in het hele huis aanpakt is een unit op de zolder plaatsen best veel werk voor alleen een badkamer fatsoenlijk ventileren.
Die muur zou ik persoonlijk alleen wegbreken (als dat kan) als er ook meer afzuigpunten worden gerealiseerd.

Daarnaast zijn die moderne buisventilatoren die je op het eindpunt zet ook nog best stil. Enige wat TS wel moet doen is een terugslagklep plaatsen op de opening en bij die terugslagkleppen moet je even goed opletten dat je er 1 neemt die stil is en niet constant loopt te klapperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Caelorum schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:54:
Zo'n buisventilator met vochtsensor gaat hier echt wel prima werken.
Mits er ook lucht onder de deur door kan en/of een andere vorm van luchttoevoer aanwezig is.
Hetzelfde principe gaat namelijk ook op voor een afzuigkap, die kan alleen zijn werk goed doen wanneer er voldoende lucht aangezogen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:01
Wel bijzonder hoe het wapeningsijzer van de zoldervloer nog zichtbaar lijkt te zijn :P
VidaR-9 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:48:
[...]

Er zal wel geen raam in deze badkamer zitten.

Hier een afzuiging die aanspringt tezamen met de verlichting. Maar die doet niet bijster veel in vergelijking met raampje open en deur open.
Die unit zijn vaak wat gaar, hebben beperkt debiet en een te korte nalooptijd.

In een andere badkamer heb zo'n unit slim gemaakt door niet het licht direct aan te sluiten maar een Shelly. Dan kun je de nalooptijd verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Yaksa schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:58:
[...]

Mits er ook lucht onder de deur door kan en/of een andere vorm van luchttoevoer aanwezig is.
Hetzelfde principe gaat namelijk ook op voor een afzuigkap, die kan alleen zijn werk goed doen wanneer er voldoende lucht aangezogen kan worden.
Dit, moet je inderdaad niet onderschatten. Zeker met zo’n buisventilator. Die hebben niet zoveel kracht in zichzelf dus moeten het nog meer van de bewegendelucht hebben.

De juiste route zou zijn om een normale ventilatiebox met sensor achter die muur in te bouwen. En dan nog, heb je toevoer van “verse” lucht nodig. Maar die kan dat al wat beter hebben als die toevoer niet voldoende is, gezien die constant draait en optoert bij vocht detectie.

Als allemaal teveel werk is, raam meest dichtbij van de badkamer openzetten wanneer je gaat douchen.

Zeker bij schimmel is extra belangrijk dat je dit doet. En de schimmel opruimen.

[ Voor 4% gewijzigd door bmwgozer op 06-04-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Is dat muurtje van hout of steen?

Maak er eens een gat in. Als het verder geen functie heeft dan dat luchtkanaal een plek geven kan je op die plek prima een ventilatiebox plaatsen. Dat icm de door @Yaksa genoemde kier onder de deur voor luchttoevoer zal een flinke verbetering kunnen opleveren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdv1
Bedankt voor alle reacties!

De badkamer heeft een raam maar in de winter erg koud op die manier uiteraard.

De badkamer deur zetten we nu inderdaad open maar dat verplaatst het vocht/schimmel probleem alleen naar de zolder.

Een buisventilator klinkt als mooie optie maar de stroomtoevoer is mijn probleem. Als dit vanuit de badkamer moet zal het een en ander open moeten worden gebroken neem ik aan, dat wil ik liever niet.

Daarom kwam ik uit op de ruimte boven de badkamer achter het muurtje. Dit muurtje is van steen, vanuit de bouw uit lijkt het. Ik weet ook niet wat er achter het muurtje zit. Als ik omhoog kijk in de badkamer lijkt het haast dicht te zitten, maar wellicht is er om de pijp heen nog wel ruimte...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Stroomtoevoer kan door een klein gaatje in het plafond te maken.

Als je een pijp ventilator gaat plaatsen is een rooster in de deur of een grotere kier wel handig inderdaad.

Voordeel van het openmaken van die ruimte is dat je de buis zelf ook nog kan isoleren. Zeker de buis die in contact staat met de buitenlucht wil je geïsoleerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
rvdv1 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:35:

De badkamer deur zetten we nu inderdaad open maar dat verplaatst het vocht/schimmel probleem alleen naar de zolder.
De buitenlucht in de winter is weliswaar (soms) koud, maar bevat dan ook minder vocht, waardoor het vocht naar buiten ontsnapt.

En wanneer je ook al vocht en schimmel op de zolder hebt dan heb je een veel groter probleem, de meeste zolders die ik ken zijn kurkdroog en prima in staat om vocht af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
rvdv1 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:35:
Bedankt voor alle reacties!

Een buisventilator klinkt als mooie optie maar de stroomtoevoer is mijn probleem. Als dit vanuit de badkamer moet zal het een en ander open moeten worden gebroken neem ik aan, dat wil ik liever niet.

Daarom kwam ik uit op de ruimte boven de badkamer achter het muurtje. Dit muurtje is van steen, vanuit de bouw uit lijkt het. Ik weet ook niet wat er achter het muurtje zit. Als ik omhoog kijk in de badkamer lijkt het haast dicht te zitten, maar wellicht is er om de pijp heen nog wel ruimte...?
Stroom hoeft niet uit de badkamer te komen, kan van zolder of ergens anders. Dat apparaat kun je aansturen met RF, een slimme stekker, een sensor, etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdv1
Bedankt allemaal.

We hebben ook wat problemen met ons dak daarvoor we in gesprek zijn met een dakdekker. Ik denk dat ik dat even afwacht omdat we als het goed is van boven achter dit muurtje kunnen kijken als het dak wordt open gemaakt.

Daarnaast moet ik nog iets regelen om stroom in die hoek van de zolder te krijgen.
Pagina: 1