Rook/CO melder, koppelbaar, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:50

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
We zijn pas ingetrokken in een huurwoning, en hebben zsm een fatsoenlijk brandalarm nodig. Omdat we nog gas hebben in deze woning, lijkt het mij verstandig om ook CO melders te hebben. Ik wil ze op 2 plaatsen hangen (2 beneden, 1 boven), en dat ze koppelbaar zijn, en het liefst CO + rook in 1, scheelt weer apparaten etc. Maar welke kies ik? Ik zie op bol.com en de PW apparaten van 3 tientjes, van 100 euro, en van 200 euro, maar wat nou eigenlijk het verschil is? Allen lijken aan de norm/standaard te voldoen, wat me logisch lijkt. Dus hoe maak ik een goede keuze?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Beste antwoord (via LankHoar op 26-04-2022 18:08)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:36
Ik heb onlangs het één en ander van X-sense gekocht. Koppelen ging erg makkelijk. Ze komen op mij over als goede kwaliteit en zijn mooi klein, zien er ook netjes uit als je het mij vraagt. Als je de afstandsbediening erbij neemt, kan je ze daarmee testen. Ook kan je bij rookalarm met één druk alle gekoppelde melders uistchakelen, zodat alleen de melder blijft piepen die het alarm heeft gestart. Prijs vond ik netjes. Of ze echt goed zijn, hoop ik nooit achter te komen :-)

Om een box te kopen kan goedkoper zijn (vooral als je de magneetbevestigingen wil), ze hebben ook voordeelsets met meerdere rookmelders in een kit. Het loont dus om even te kijken welke combinatie je bestelt. Ik heb uiteindelijk 4 rookmelders, 1 co melder en een afstandbediening besteld.
https://www.brandpreventi...iebox-x-sense-koppelbaar/

Rook- en CO-melder in één is redelijk zinloos. Rookmelder moet aan het plafond, terwijl je een CO melder op oog-hoogte, of iets lager wilt hangen, omdat CO zwaarder is dan lucht.

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Ik heb onlangs het één en ander van X-sense gekocht. Koppelen ging erg makkelijk. Ze komen op mij over als goede kwaliteit en zijn mooi klein, zien er ook netjes uit als je het mij vraagt. Als je de afstandsbediening erbij neemt, kan je ze daarmee testen. Ook kan je bij rookalarm met één druk alle gekoppelde melders uistchakelen, zodat alleen de melder blijft piepen die het alarm heeft gestart. Prijs vond ik netjes. Of ze echt goed zijn, hoop ik nooit achter te komen :-)

Om een box te kopen kan goedkoper zijn (vooral als je de magneetbevestigingen wil), ze hebben ook voordeelsets met meerdere rookmelders in een kit. Het loont dus om even te kijken welke combinatie je bestelt. Ik heb uiteindelijk 4 rookmelders, 1 co melder en een afstandbediening besteld.

Rook- en CO-melder in één is redelijk zinloos. Rookmelder moet aan het plafond, terwijl je een CO melder op oog-hoogte, of iets lager wilt hangen, omdat CO zwaarder is dan lucht.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Wild Chocolate schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:45:

Die uitleg over plaatsing van een CO melder is wel handig, nu snap ik waarom er daar niet veel van verkocht worden :+

Thanks, lijkt me wel een prima setje. Denk dat wij dan een extra CO melder nodig hebben (1 voor de keuken waar het gasstel is en de ketel hangt, de ander bij de gaskachel in de woonkamer), maar de prijs is vrij prima dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Ja, nog wel iets om over na te denken:
Deze set heeft ingebouwde lithium-accu's die 10 jaar mee moeten gaan. Die zijn niet vervangbaar, dus je moet dan de hele set vervangen. Bij andere moet je elk jaar de batterijen vervangen.

Persoonlijk vind ik het vervangen na 10 jaar niet zo'n probleem, maar je kan wat vinden van de milieubelasting.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Wild Chocolate schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 18:35:
Deze set heeft ingebouwde lithium-accu's die 10 jaar mee moeten gaan. Die zijn niet vervangbaar, dus je moet dan de hele set vervangen. Bij andere moet je elk jaar de batterijen vervangen.

Persoonlijk vind ik het vervangen na 10 jaar niet zo'n probleem, maar je kan wat vinden van de milieubelasting.
Dat vind ik alleen maar beter, want het kost minder batterijen (schelt financieel en milieu). Andere rookmelders met losse batterijen die ik zeg moeten namelijk ook gewoon na 10 jaar vervangen worden, dus hoe dan ook zit je daar aan vast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb hier een aantal rook/hitte/CO melders van Elro aan elkaar gekoppeld. Met de K1 connector ook via app te testen en in te stellen.https://www.elro.eu/nl/elro-connects-k1-actie-kit

Bevalt prima. Batterijen houden het lang uit en apparaten zien elkaar allemaal ondanks dat ze op 3 etages zitten met een hoop beton ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ben je niet toevallig ook van plan om een alarmsysteem aan te schaffen? Systemen van bijv. Ajax en Verisure hebben ook rookmelders en CO-melders, die meteen aan je alarmsysteem gekoppeld zijn. Bij Verisure zitten ze ook op de centrale aangesloten en word je meteen gebeld als ooit een rookmelder afgaat, en wordt ook via alle aangesloten rookmelders omgeroepen in welke ruimte er rook is gedetecteerd.

Mocht je dus ook naar een alarmsysteem zoeken dan zou ik er meteen een pakken waar je alles binnen hetzelfde systeem hebt, scheelt ook weer in de verschillende signalen die door je huis vliegen en elkaar kunnen storen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024

Na 10 jaar zijn die dingen volgens mij vaak ook wel "over de datum". Tegen die tijd gooi je ze dus sowieso weg. Wat ik gemerkt heb met in ieder geval de goedkope melders: als je de batterijen vervangt, krijg je problemen. Dus wat dat betreft zijn in ieder geval de goedkope brandmelders met vervangbare batterijen ook niks, omdat je ze als de batterijen leeg zijn ook gewoon weggooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
masaman schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:24:
Ik heb hier een aantal rook/hitte/CO melders van Elro aan elkaar gekoppeld. Met de K1 connector ook via app te testen en in te stellen.https://www.elro.eu/nl/elro-connects-k1-actie-kit

Bevalt prima. Batterijen houden het lang uit en apparaten zien elkaar allemaal ondanks dat ze op 3 etages zitten met een hoop beton ertussen.
Kit ziet er prima uit, ware het niet dat ik liefst nog een extra rookmelder heb, en sowieso ook nog een extra CO melder. Hittemelder zit er dan wel weer bij, heeft dat nog meerwaarde tegenover een gewoon rookalarm? Neem aan dat er ook rookontwikkeling is wanneer er brand is.
Oon schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:30:
Ben je niet toevallig ook van plan om een alarmsysteem aan te schaffen? Systemen van bijv. Ajax en Verisure hebben ook rookmelders en CO-melders, die meteen aan je alarmsysteem gekoppeld zijn. Bij Verisure zitten ze ook op de centrale aangesloten en word je meteen gebeld als ooit een rookmelder afgaat, en wordt ook via alle aangesloten rookmelders omgeroepen in welke ruimte er rook is gedetecteerd.

Mocht je dus ook naar een alarmsysteem zoeken dan zou ik er meteen een pakken waar je alles binnen hetzelfde systeem hebt, scheelt ook weer in de verschillende signalen die door je huis vliegen en elkaar kunnen storen
Nee, het gaat om een huurwoning en die investering ga ik zeker niet maken. Wanneer we een koopwoning hebben (hopelijk met een jaar ofzo), dan ga ik deftig investeren in een (semi)smart systeem waar alles gekoppeld is, maar dat is voor nu toekomstmuziek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Volgens mij is de technische levensduur van de sensor in de rookmelder ook zo’n jaar of 10 dus dat komt dan mooi uit met die accu?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
LankHoar schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:28:
[...]

Kit ziet er prima uit, ware het niet dat ik liefst nog een extra rookmelder heb, en sowieso ook nog een extra CO melder. Hittemelder zit er dan wel weer bij, heeft dat nog meerwaarde tegenover een gewoon rookalarm? Neem aan dat er ook rookontwikkeling is wanneer er brand is.
Dit is een basiskit. Je kunt alles er los bij kopen. Heb ik hier ook gedaan.

Een hittemelder is beter voor in de keuken. Anders gaat je rookmelder in de keuken iedere keer af zodra er wat stoom is of er een biefstukje aanbrandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Die X-sense kit kwam vandaag binnen. 3 rookmelders, 2 CO melders en een afstandsbediening. Zojuist even gemonteerd, en helaas kan ik 2 van de 3 rookmelders niet gekoppeld krijgen. De rest gaat vlekkeloos, en is heel simpel, maar deze 2 weigeren met anderen te koppelen, of een eigen netwerk op te zetten (ze reageren gewoon niet op de test knop indrukken). Jammer dus brandwinkel maar verwittigen en hopen dat ze 2 nieuwe kunnen sturen, inclusief montage kitjes want die had ik al gemonteerd op de melders..

Verder lijkt me dit puik spul. Niet zo groot als de meeste melders, en werkt simpel :)

[ Voor 8% gewijzigd door LankHoar op 26-04-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Blijkbaar koppelde niet omdat ik een foutje maakte: ik dacht dat die magneet rechtstreeks op de rookmelder geplakt moest worden, maar blijkbaar moest ook de andere beugel er nog op, die drukt dan zo'n knopje in waardoor hij goed werkt. Nuja, webshop legde dat uit en nu werkt het prima. Alleen is me tijdens het afhalen van 1 zo'n "backplate" 1 van de 2 palletjes ervan afgebroken, en nu werkt 1 van de melders niet meer (drukt niet stevig genoeg meer aan). De melder is verder niet defect, maar vrees dat ik hem toch moet deponeren omdat zo de werking niet gegarandeerd kan worden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Wild Chocolate schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:45:Ik heb onlangs het één en ander van X-sense gekocht. Koppelen ging erg makkelijk. ........... ze hebben ook voordeelsets met meerdere rookmelders in een kit.
Bij een kit van meerdere rookmelders (De X-Sense XS01-W set van 6 nu ruim €112) zouden ze allen uit het pakket al gekoppeld moeten zijn. Das zou handig maar ze leken niet gekoppeld te zijn.

Heb ze alle 6 alsnog gekoppeld, niet echt moeilijk, maar wat me op dat moment opviel dat gedurende tientallen seconden ruim nadat ze al gekoppeld waren ze tientallen seconden (~20 sec?) gingen knipperen als het echt netwerk onderling toen pas opgebouwd werd/ een soort "grote sync". Bij een eerdere brandtest ging nl alleen daar waar de rook was het alarm af en na het finale grote syncen ging het rook alarm dus wel overal af.
Dus het werkt nu van beneden dat helemaal op de zolder etage waar mijn oudste zoon werkt/slaapt.

Ik vind het alarm geluid prima en de melders zijn mooi compact, wel iets hoger dan de oude types, maar veel minder breed. Het verder mooiere uiterlijk is gewoon meegenomen, daar heb ik ze niet op gekocht.

Ik overweeg nog om de X-Sense CO sensoren ook te kopen, mogelijk met de remote control erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
route99 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:08:
[...]
Bij een kit van meerdere rookmelders (set van 6 nu ruim €112) zouden ze allen uit het pakket al gekoppeld moeten zijn. Das zou handig maar ze leken niet gekoppeld te zijn.

Heb ze alle 6 alsnog gekoppeld, niet echt moeilijk, maar wat me op dat moment opviel dat gedurende tientallen seconden ruim nadat ze al gekoppeld waren ze tientallen seconden (~20 sec?) gingen knipperen als het echt netwerk onderling toen pas opgebouwd werd/ een soort "grote sync". Bij een eerdere brandtest ging nl alleen daar waar de rook was het alarm af en na het finale grote syncen ging het rook alarm dus wel overal af.
Dus het werkt nu van beneden dat helemaal op de zolder etage waar mijn oudste zoon werkt/slaapt.

Ik vind het alarm geluid prima en de melders zijn mooi compact, wel iets hoger dan de oude types, maar veel minder breed. Het verder mooiere uiterlijk is gewoon meegenomen, daar heb ik ze niet op gekocht.

Ik overweeg nog om de X-Sense CO sensoren ook te kopen, mogelijk met de remote control erbij.
Ze zijn gekoppeld als ze echt als één set (in één verpakking dus) geleverd worden. Soms moet je even wachten als je ze test, kan een seconde of 10 duren voordat ze allemaal meedoen. Ik weet eigenlijk niet of dat opzettelijk is, of te maken heeft met de energiezuinige verbinding (de batterij moet tenslotte zo'n 10 jaar meegaan).

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 22:33
Waarom laat je het niet door je verhuurder oplossen?

https://www.juridischloke...u%20een%20boete%20krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Wild Chocolate Yep, ik had gewacht, immers tussendoor nog de montage gedaan. Dus de eersten hadden al diverse minuten de tijd gehad.
Ze zijn gekoppeld als ze echt als één set (in één verpakking dus) geleverd worden.
Aha dat was niet zo.... ik had ze wel zo gekocht als één set.
Tnx dat was het dus, was even met andere zaken bezig geweest./ nog even een paar uur familiebezoekje in Goch (D) gedaan 100 km v.v. en dacht straks ze even snel op te hangen. Gelukkig was het een eitje .....

[ Voor 58% gewijzigd door route99 op 05-08-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

hoi1234 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 22:16:
[...]Na 10 jaar zijn die dingen volgens mij vaak ook wel "over de datum". Tegen die tijd gooi je ze dus sowieso weg.
Is wel beter. Tenzij je een rooktest doet, zodra je merkt dat het wel heel lang duurt eer de melder afgaat dan kan ie bij mij zelfs < 10 jaar naar de milieu straat. Wijkt het echt teveel af dan garantie claimen?
Wat ik gemerkt heb met in ieder geval de goedkope melders: als je de batterijen vervangt, krijg je problemen. Dus wat dat betreft zijn in ieder geval de goedkope brandmelders met vervangbare batterijen ook niks, omdat je ze als de batterijen leeg zijn ook gewoon weggooit.
Die ervaring heb ik niet gehad met merken als Profile en Flamingo, vaak wel onder een 10-tje per stuk te koop zeker als het een 2-pack was, kon elke 2-3 jaar probleemloos de batterij vervangen. Een van de kids liep af en toe nog wel eens naar boven, vergat dat er wat in de koekenpan zat dat aan kon branden... de melder heeft het daarbij altijd gedaan. Ook 1x mijzelf, niet weggelopen maar draaide me te laat om bij het snijwerk op de andere kant van het aanrecht).

Ik heb nu met het kopen de genoemde koppelbare X-Sense wel gewacht tot de batterijen van de oude (zie foto) leeg begonnen te raken (ca 2j).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wf9nd1ZGKfb6FgXUUI2gB_YcrEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U9lDNZhch8QhCKzxoSthF2jO.png?f=user_large

• route99

route99

Wild Chocolate schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:45:Rook- en CO-melder in één is redelijk zinloos. Rookmelder moet aan het plafond, terwijl je een CO melder op oog-hoogte, of iets lager wilt hangen, omdat CO zwaarder is dan lucht.
Mee eens, ik heb de later bestelde X-Sense CO-melders zelf in een andere eigen groep gezet (3 melders), want dat er een CO-alarm is dat wil niet zeggen dat er brand is, kan wel maar dan gaan bij mij de rookmelders ook af.

Opvallend: De Nederlandse handleiding van de X-Sense afstandsbediening is uitgebreider (eerst v/h slotje af) dan de Engelse (daar komt dit niet in voor). Ik heb uiteindelijk de Engelse versie gevolgd.
Het werkt iig allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baszie
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-06 17:19
Mijn Renkforce beginnen nu na 10 jaar langzaam ook allemaal een voor een de geest te geven dus tijd om eens wat nieuwe sets te kopen. Heb het liefst 433Mhz vanwege goede onderlinge bereik...

Kunnen die X-Sense rookmelders herkend worden door RFXcom ?
Edit: Ok, ik zie dat de remote op 868Mhz werkt...

Iemand ook ervaring met bijv. de CPVAN rookmelders ?

[ Voor 21% gewijzigd door baszie op 09-04-2024 18:17 ]

Pagina: 1