van 1 fase naar 3 fase wat te doen met zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doorpletten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-04 17:52
Ik ga van 1 fase naar 3 fase,
de meterkast is opnieuw aangepast en klaar gemaakt voor de 3 fase.

ik verbruik aardig wat stroom in mijn schuur en natuurlijk keuken en wassen,

nu zegt mijn installateur dat hij de zonnepanelen op de schuur en de keuken heeft geplaatst.
als de zonnepanelen meer opleveren dan de schuur en keuken verbruiken dan wordt de rest terug geleverd aan het net. klopt dit? ik heb nog meer stroom gebruikers in huis waarom wordt daar de zonnestroom dan niet voor gebruikt?

volgens de installateur van de zonnepanelen die dus eerst op 1 fase zaten hoeven de zonnepanelen helemaal niet anders aangesloten te worden en gaat de zonne energie altijd eerst op door eigen gebruik.

Ik zelf snap er echt niets van, kan iemand me hier meer over uitleggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-06 16:56
Of je zonnepanelen op 1 of 3 fase is aangesloten maakt volgens mij niks uit, je meter verrekent dat zelf.

Als je panelen meer leveren dan je op dat moment verbruikt dan gaat inderdaad de rest naar het net, dit geldt voor je totale verbruik. Dus al je stroomverbruikers gebruiken eerst je zonnestroom. Sterker nog, in Nederland mag je nog salderen waardoor je per jaar je verbruik kan wegstrepen tegen je opbrengst.

Ik zou zeggen Google eens rond, hier is enorm veel over te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 09:18
Verbruik 30kW
Opwek 10kW - situatie 1
Opwek 40kW - situatie 2

Situatie 1
1 fase: -30kW verbruik + 10kW zon = 20kW van het net
3 fase: fase 1 -5kW verbruik + 10kW zon, fase 2 -20kW verbruik, fase 3 -5kW verbruik = 20kW van het net

Situatie 2
1 fase: -30kW verbruik + 40kW zon = 10kW AAN het net
3 fase: fase 1 -5kW verbruik + 40kW zon, fase 2 -20kW verbruik, fase 3 -5kW verbruik = 10kW AAN het net

Maakt niet uit welke fase de verbruikers zitten, de meter kijkt enkel wat er netto nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 17:56

Pizzalucht

Snotneus.

Ze hebben allebei "gelijk". Technisch gezien lever je dan inderdaad terug op de ene fase, en neem je af op de andere fases. Je meter verrekent het dus je zal er niks van merken op je eindafrekening.

Je netbeheerder heeft waarschijnlijk liever dat je een 3-fase omvormer neemt maar ligt ook aan hoeveel je opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-04 17:52
Bedankt voor jullie reactie,
geloof dat ik nu beter snap en dat het gewoon niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:33
Geen verschil, tenzij je netcongestie (dus een voltage dat ri. 253V kruipt) hebt, dan heb je beter ee 3f omvormer, deze kan langer leveren door optimaal van de 3f gebruik te maken.

Hier was bijv fase 1 voltage erg hoog op zomerdag. Nu de omvormer aan fase 2 gehangen. Niet perfect maar een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
FitTiv schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:47:
Geen verschil, tenzij je netcongestie (dus een voltage dat ri. 253V kruipt) hebt, dan heb je beter ee 3f omvormer, deze kan langer leveren door optimaal van de 3f gebruik te maken.
Is dat zo? Slaat de 3 fase omvormer niet af zodra één van de fases boven de 253v komt?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:33
KabouterSuper schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:53:
[...]

Is dat zo? Slaat de 3 fase omvormer niet af zodra één van de fases boven de 253v komt?
Dat wel, wettelijk verplicht, maar omdat je per fase verdeelt gebeurt dat minder snel.

Was wellicht beetje onhandig verwoord hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:53
De voorgaande uitleg is helaas niet correct voor alle meters.

Er zijn meters die eerst alles optellen fase 1 t/m 3 en daarvan netto de verbruiksmeter of teruglever meter laten lopen. Dit is overigens het meest voorkomende.

Dus:
F1=+2000
F2=-1000
F3=-500

Teller terugleveren gaat lopen met 500w/u

Echter zijn er ook meters die terug leveren en verbruik helemaal apart houden.
Dan is het voorgaande voorbeeld: Terug leveren teller gaat met 2000w/u lopen en de verbruiksmeter gaat met 1500w lopen.

In Nederland maakt het vanwege de saldering niets uit welke meter je hebt, tenzij je dynamische tarieven hebt. De kans is echter klein dat je een meter van de 2e variant hebt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:22
Wat is in hemelsnaam w/u?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-06 09:50
Watt(age) per Uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
En dus een niet bestaande eenheid, helaas. Energie druk je uit in vermogen gedurende een bepaalde tijd, dus Watt maal uur en niet Watt per uur..

1 Watt is 1 Joule per seconde
1 Watt per uur is dus 1 Joule per seconde per uur... 8)7

De tellers geven energie aan in kWh en de meters vermogen in W.

[ Voor 103% gewijzigd door guido66 op 11-04-2024 21:05 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:12:
De voorgaande uitleg is helaas niet correct voor alle meters.

Er zijn meters die eerst alles optellen fase 1 t/m 3 en daarvan netto de verbruiksmeter of teruglever meter laten lopen. Dit is overigens het meest voorkomende.

Dus:
F1=+2000
F2=-1000
F3=-500

Teller terugleveren gaat lopen met 500w/u

Echter zijn er ook meters die terug leveren en verbruik helemaal apart houden.
Dan is het voorgaande voorbeeld: Terug leveren teller gaat met 2000w/u lopen en de verbruiksmeter gaat met 1500w lopen.

In Nederland maakt het vanwege de saldering niets uit welke meter je hebt, tenzij je dynamische tarieven hebt. De kans is echter klein dat je een meter van de 2e variant hebt.
In Nederlands is het wettelijk geregeld dat dat niet mag. Ze bestaan wel, maar dat is een bug in de firmware van de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:53
KabouterSuper schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:49:
[...]

In Nederlands is het wettelijk geregeld dat dat niet mag. Ze bestaan wel, maar dat is een bug in de firmware van de meter.
Daarom zei ik ook dat de kans klein is, maar het is helaas niet 0. Overigens wist ik niet dat het in NL niet mag, ik heb zelf namelijk lang geleden zo'n meter gehad. Inmiddels is die vervangen omdat die geen data meer kon opsturen (hij kon geen verbinding meer maken met het mobiele netwerk).

Edit: @guido66 leuke uitleg maar waarmee loopt de teller dan? kWh is een verbruikte/opgeslagen energie hoeveelheid en W is het vermogen. Ik wilde alleen duidelijk maken dat die dan met 500 watt per uur ophoogt. w/u vond ik best toepasselijk om duidelijk te maken dat de teller zoveel omhoog gaat per uur.

[ Voor 22% gewijzigd door DutchKel op 11-04-2024 22:14 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
@DutchKel

Nee de teller hoogt met 500 Wh per uur op, en Wattuur per uur is Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
guido66 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 06:22:
@DutchKel

Nee de teller hoogt met 500 Wh per uur op, en Wattuur per uur is Watt.
In aanvulling Watt = Joule per seconde. Dus Watt per uur = Joule per seconde per uur. Dan klinkt het een stuk vreemder.

Pagina: 1