Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-06 19:54
Sinds december vorig jaar heeft de buurman een warmtepomp (buitenunit) op zijn garage (plat) dak laten zetten.

Ik zit behoorlijk met deze situatie in mijn maag en wil liever niet de goede verhoudingen verstoren en in een soort juridisch gevecht terechtkomen. Echter ik ervaar overlast en we moeten ons natuurlijk wel aan de wet en regelgeving houden.

Voordat ik weer in gesprek ga met de buurman wil ik graag via dit medium ook input verzamelen. Dus graag jullie advies, op en/of aanmerkingen.

Huidige situatie:
  • De garage van de buren is aan 1 zijde op de erfgrens gebouwd
  • De unit betreft een Nibe F2040-8
  • De unit heeft de buurman zelf gekocht (omdat hij in dit werk zit) en is door een (lokale) installateur geïnstalleerd
  • De unit is opgesteld op 2 voetsteunen (bigfoots?). Deze steunen zijn los op het dak van de garage geplaatst.
  • De unit staat parallel aan de buitenmuur van de woning van de buren met ventilator gericht op onze woning.
  • Wij hebben ventilatieroosters in de ramen op begane grond en verdieping. Deze staan het hele jaar open i.v.m. voldoende luchtverversing.
  • Ons terras is gesitueerd tussen de garagemuur en de achtermuur van onze woning. (In de luchtstroom van de buiten unit)
  • We ervaren overlast als de warmtepomp heel hard moet werken en bezig is met zgn. ontdooicyclus
Ervaringen na inbedrijfstelling:
  • We ervaarden een hinderlijk geluid. Vooral bij koude dagen/nachten stond de unit 8-10 keer per uur luid te ‘brullen’. Dit was zowel overdag als ‘s nachts.
  • De buurman werd hierover geïnformeerd en ik kreeg de vraag om aan te geven op welke momenten er geluidsoverlast werd ervaren. Dit 1 dag bijgehouden op die momenten dat ik buiten was en op de slaapkamer boven (dus niet de gehele dag gemonitord!). Heb vervolgens het lijstje met ca 10 tijdstippen ge-appt naar de buurman.
  • Op basis van deze gegevens een afspraak met de buren gepland eind Dec om hierover te praten omdat ik het graag onderling wil oplossen
Uitkomst gesprek:
  • Buren vonden het ook vervelend maar hadden niet het idee hier veel aan te kunnen doen. Eventueel zou de unit nog 90 graden kunnen worden gedraaid maar dat kost extra geld en daar had men niet op gerekend.
  • Afspraak gemaakt dat voor komende winter men probeert een oplossing te vinden. Wat precies is voor mij onduidelijk.
  • Heb aangegeven dat er eventueel een kast om kan. Dat was volgens de buurman niet effectief en kostte veel geld en beïnvloedt ook de efficiency van de warmtepomp
  • Ik heb gevraagd of de installateur een geluidsberekening heeft gemaakt. Dat was niet het geval en heb aangegeven dit wel van belang te vinden. De buurman heeft alsnog een berekening laten maken en op navraag naar mij gestuurd.
De uitkomst van de rekentool t.b.v. geluid geeft aan dat de unit zowel overdag als ‘s nachts het maximaal toegestane geluid produceert en dus precies aan de (maximale) norm voldoet

Na bestudering van de toelichting op de rekentool
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
kom ik tot de conclusie dat bij het plaatsen van de unit op een plat dak extra meting(en) in de rekentool moeten zijn ingevoerd.

Dat zou betekenen dat de berekening die de buurman heeft overlegd, onvolledig is!

De rekentool is een theoretisch model en gaat uit van de situatie (plaatsing) en opgave van geluidproductie van de leverancier van de pomp. In de praktijk kan er meer geluid worden geproduceerd door bijv. resonantie van het platte dak etc.

Mijn punten/vragen:
  • Ik wil de buurman even informeren dat (volgens mij) de berekening onvolledig is zodat hij eventueel terug kan gaan naar de firma die dit heeft gemaakt.
  • Beïnvloed een omkasting t.b.v. geluidsreductie van de buitenunit, de efficiëntie van de pomp negatief?
  • Wil graag een datum hangen wanneer de oplossing klaar dient te zijn zoals in het gesprek in december besproken. Ik zit te denken aan 1 oktober a.s.. Dit geeft m.i. voldoende tijd om een oplossing te treffen ondanks lange wachttijden bij installateurs en is tevens niet meer vrijblijvend. Is 1 oktober redelijk?
  • Er zit een nachtcyclus op deze warmtepomp maar we ervaren ook om 00:00 of 6:00 overlast. Dus de nachtcyclus lijkt niet ingesteld of juist te werken. Leuk dat er in het rekentool een (lager) max/. geluidsproductie bij nachtcyclus staat, maar wat als deze niet wordt ingesteld c.q. niet juist werkt en de geluidsproductie gelijk is als overdag?
  • Hoe kan ik op een relatief eenvoudige wijze geluidmetingen doen die erkend zijn en eventueel als bewijs kunnen dienen?
  • Wat als er geen effectieve oplossing komt voor de winter? Wat zijn dan de stappen die ik logischerwijze zou kunnen/moeten zetten?
Een lang verhaal maar hoop dat het duidelijk is. Alvast dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 12:40

silverball

De wagen voor moderne mensen

Dus de unit staat dus netto minder dan een meter van de erfgrens?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Taatort schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:22:
Uitkomst gesprek:
[list]
• Buren vonden het ook vervelend maar hadden niet het idee hier veel aan te kunnen doen. Eventueel zou de unit nog 90 graden kunnen worden gedraaid maar dat kost extra geld en daar had men niet op gerekend.
Dat is eerlijk gezegd niet jouw probleem.
Dat hadden ze zelf ook wel kunnen verzinnen 8)7
• Afspraak gemaakt dat voor komende winter men probeert een oplossing te vinden. Wat precies is voor mij onduidelijk.
• Heb aangegeven dat er eventueel een kast om kan. Dat was volgens de buurman niet effectief en kostte veel geld en beïnvloedt ook de efficiency van de warmtepomp
@LeonTebbens kan je hier alles over vertellen :)
Maar eerlijk gezegd niet jouw probleem.
De uitkomst van de rekentool t.b.v. geluid geeft aan dat de unit zowel overdag als ‘s nachts het maximaal toegestane geluid produceert en dus precies aan de (maximale) norm voldoet
Je kan het zelf nameten met een app als grove indicatie.
kom ik tot de conclusie dat bij het plaatsen van de unit op een plat dak extra meting(en) in de rekentool moeten zijn ingevoerd.

Dat zou betekenen dat de berekening die de buurman heeft overlegd, onvolledig is!
@MacD007 is na mijn weten thuis in de rekentool.
  • Wil graag een datum hangen wanneer de oplossing klaar dient te zijn zoals in het gesprek in december besproken. Ik zit te denken aan 1 oktober a.s.. Dit geeft m.i. voldoende tijd om een oplossing te treffen ondanks lange wachttijden bij installateurs en is tevens niet meer vrijblijvend. Is 1 oktober redelijk?
Heel redelijk!
  • Er zit een nachtcyclus op deze warmtepomp maar we ervaren ook om 00:00 of 6:00 overlast. Dus de nachtcyclus lijkt niet ingesteld of juist te werken. Leuk dat er in het rekentool een (lager) max/. geluidsproductie bij nachtcyclus staat, maar wat als deze niet wordt ingesteld c.q. niet juist werkt en de geluidsproductie gelijk is als overdag?
Of verkeerd ingesteld.
Of hij zit gewoon te liegen.
  • Hoe kan ik op een relatief eenvoudige wijze geluidmetingen doen die erkend zijn en eventueel als bewijs kunnen dienen?
Officiële metingen zijn na mijn weten niet goedkoop. Je kan altijd een goedkope meter kopen om een eerste indicatie te krijgen.
  • Wat als er geen effectieve oplossing komt voor de winter? Wat zijn dan de stappen die ik logischerwijze zou kunnen/moeten zetten?
De gemeente inschakelen en een anonieme melding doen, maar dan is je relatie tot de buurman niet meer te redden ben ik bang.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hij zit zelf in het vak, maar logisch nadenken zit er niet in |:(
Maar dat zijn tegenwoordig heel veel zogenaamde warmtepomp monteurs…

[ Voor 73% gewijzigd door DutchWing op 06-04-2023 16:39 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:16
Aan je verhaal te lezen lijk je last te hebben van de ventilator. De buurman zou een kokosystem geluidscherm kunnen plaatsen. Staat de wp alleen op bigfoots of ook op veren? Deze kunnen er ook nog tussen. Ik zou wel opschieten met de geluidsmeting voor het stookseizoen over is.

Voor de rest, wat hierboven gezegd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taatort
@silverball De garage is 3 m breed en de unit staat denk ik zo'n 0,6 m van hun woning muur af. Dus 2,4 m van de erfgrens schat ik zo in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 16:17
Moest gelijk denken aan dit topic: Buren ervaren overlast van onze warmtepomp
Misschien even met @Timmetjuh praten, die heeft er ervaring mee van de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
@Cpt.Chaos De unit staat alleen op bigfoots niet op veren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023

Dit zegt toch genoeg..... ga niet moeilijk doen met bijhouden wanneer je overlast hebt. Je moet gewoon helemaal geen overlast hebben.

Gewoon aanspreken op het feit dat er bij max belasting niet meer dan 45/40dB op de erfgrens mag worden gemeten.

Eikels die bewust jou met de overlast opzadelen moet je helemaal niet al te vriendelijk willen behandelen. Ze weten het altijd zo te plaatsen dat ze er zelf geen last van hebben maar anderen wel.
Gewoon zakelijk melden wat de regels zijn, dat jij overlast hebt en dat als het niet snel wordt opgelost je een handhavingstraject start.

[ Voor 5% gewijzigd door CirclDigital op 06-04-2023 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:17
Geluid van de ventilator en de ingebouwde compressor laten zich niet eenvoudig dempen, de frequenties liggen daarvoor veel te ver uiteen; de compressor draait ergens tussen de 20-100 Hz en de ventilator heeft ook een groot bereik... en juist in de nacht met nachtvorst gaat de wp het vermogen dus de snelheid/ frequentie 'optoeren'... en juist in de nacht draagt geluid veel verder...
Daarbij kan bij bepaalde frequente's het geluid in jou vertrek gaan resoneren (staande golven) dit maakt het probleem nog erger dan het al is.
Vergeet verdraaien wp of op veren zetten dat helpt mss 3 db, je zal richting 15 tot 20 db moeten dempen en dat lukt alleen maar met dichte massa tussen jou en de wp, denkt hierbij aan de (stenen) muur óf veel grotere afstand tussen jou en de wp.
Een andere optie is mogelijk heel simpel; nachtelijke uitschakeling.
Dat heb ik ook, tussen 8 uur in de avond en 6 uur in de ochtend staat de thermostaat op 19° ingesteld, door de goede isolatie van de woning wordt die temperatuur toch al nooit gehaald.

[ Voor 7% gewijzigd door natural colour op 06-04-2023 18:33 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +70 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Hey Taatort,

Wat super vervelend zeg!
Wij hadden ook last, maar dan omgekeerd: onze buren ondervingen last van de unit onder 5 graden (ontdooi cyclus idd). En wij zelf ook eerlijk gezegd.

We hebben toen een geluiddempende kast van Reducd.nl laten plaatsen (de andere marktleider optie was een Merford DICE). Deze dempt het geluid ongeveer 14 dBA. Da’s een factor 4 stiller (want elke 6 dBA afname is factor 2). Vooral het blazende ventilator geluid, de brom van de compressor werd slechts ietsje minder.
Deze kostte wel een kleine 4000 euro.
Rendement bijgehouden, is weinig gezakt van 3,3 naar 3,1. Voor mij prima als ik daarmee de buren weer blij kan maken.

De brom bleek bij ons geen probleem, maar door de enkelsteens muur van de uitbouw van de buren ging ie gewoon alsnog heen. Ik ben bij hen zelf binnen gaan luisteren.
Reducd heeft ook een gratis geluidsmeting gedaan. Allemaal binnen de norm, maar er was toch overlast.

Dus toen heb ik onze unit laten verplaatsen naar helemaal achterin de tuin.

Van hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ljYLDQSgg2dWd3VuUW0OfPl_ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUDsekmGkwiBt7F83Vnlius5.jpg?f=fotoalbum_large

Naar daar (naast de schuur).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCXszMwbI7_cdsPm08ADsyRBsI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MndT3Hku9YchMsyCSauwcT3M.jpg?f=fotoalbum_large

Kosten 1700 euro.

Nu slapen we beiden weer lekker met raam open én is de brom weg uit de uitbouw.

Al met al heeft dit veel stress opgeleverd. Veel bij hen en ook wel bij ons.

Mijn les is dat vooral veel praten en regelmatig bij elkaar op bezoek gaan (om ook over andere onderwerpen te praten) belangrijk is. Want appen of e-mailen of bellen werkt niet.
Blijf in warm contact. Wordt niet de klagende buurman, maar wordt de gezellige buurman.
Ik heb dat niet goed gedaan, en we kwamen steeds verder van elkaar te staan.

Grote tip vanuit mij: ik voelde me ook slachtoffer. Namelijk dat ik het niet goed gedaan had, dat ik overlast veroorzaak terwijl ik dat niet express deed.
Maar dat voelde ik pas veel later. In het begin was ik vooral blij en trots dat we van het gas af waren. Pas toen de buurman hiervoor erkenning gaf en aangaf dit mooi en cool te vinden, toen pas kwam er ruimte in mijn hoofd om zijn standpunt te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door LeonTebbens op 06-04-2023 21:33 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
Dank jullie allen tot zover voor jullie gedetailleerde en snelle reacties. Zeer gewaardeerd!

Even een paar reacties op de suggesties en antwoorden:

@DutchWing - Wist niet dat je ook een anonieme melding kon maken. Echter als ik dit zou doen dan weet de buurman direct dat dit van mij afkomt, omdat ik de enige ben die er last van heeft.

@LeonTebbens - Hulde dat je extra investeringen hebt gedaan om het probleem echt op te lossen. Onze buren zijn er begin vorig jaar komen wonen, dus hebben nog niet echt een band met ze. Maar ik probeer wel in gesprek te blijven. Acht de kans echter niet zo groot dat zij dergelijke investeringen gaan doen bovenop de kosten die ze al hadden

@CirclDigital
Als de buurman op zijn strepen blijft staan en verwijst naar de uitkomst van de rekentool, dan wordt het denk ik een lastiger verhaal. Echter, rekentool blijft theoretisch en praktijk kan heel anders zijn en ervaar ik dat ook zo. Zie onderstaande samenvatting van de uitkomst van de berekening die ik heb ontvangen. Moet dus gaan meten denk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UfresjKRz-fYcq0rhfz7MYwg8I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MrcRRkCa8VtVfs3n7zVKI3gS.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Taatort schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:30:
Als de buurman op zijn strepen blijft staan en verwijst naar de uitkomst van de rekentool, dan wordt het denk ik een lastiger verhaal.
Hoezo lastiger? De toegestane waardes zijn max 45/40dB op de erfgrens....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:02

vliegnerd

Nintendo fan.

De installateurshandleiding "claimt" 40 dB op twee meter afstand, als de unit met de rug tegen een buitenmuur staat. https://assetstore.nibe.s...rage/MDI0OTA1LzAvbWFzdGVy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVOSECdok51Ez5OGm63pOxIpKGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OSyHMwspFLo8UMZmTh2L5d79.png?f=fotoalbum_large

Als dat klopt, dan heeft de buurman gelijk.

EDIT: Dit is het geluid bij "nominal" belasting. Dus gewoon verwarmen. Niet zo gek dat je meer geluid ervaart tijdens defrosts en/of legionella runs.

Ik weet niet wat die 45/40 dBA grens is: gemiddeld? Of maximaal? Als dat ding op 2 meter afstand gemiddeld/nominal 40 dBA "doet". Dan is het logisch dat het VEEL meer is tijdens pieken. Zelfs op 4 meter afstand (maximaal 6 dB minder, niet dit geval minder reductie vanwege de muur)

Meten lijkt de enige optie.

[ Voor 23% gewijzigd door vliegnerd op 07-04-2023 12:52 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
@CirclDigital Maak ik dan een denkfout? Er staat onder aan de streep 2x "Voldoet"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:01
Taatort schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:51:
@CirclDigital Maak ik dan een denkfout? Er staat onder aan de streep 2x "Voldoet"
(edit: blijkt iets anders te liggen)

Tenminste, dit is hoe ik het interpreteer. Het zou goed zijn als hier eens iemand naar zou kunnen kijken die beter thuis is in de rekentool dan ik dat ben.

[ Voor 45% gewijzigd door ASW1 op 07-04-2023 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:06

Managelorian

“This is the workflow.”

Taatort schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:51:
Haha, ja, met die methodiek kun je zelfs het geluid van een F-16 laten voldoen. Je vult bij 'toelaatbaar geluid' gewoon het verwachte geluidsdrukniveau+5 dB in et voila... het klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:38
vliegnerd schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:50:
De installateurshandleiding "claimt" 40 dB op twee meter afstand, als de unit met de rug tegen een buitenmuur staat. https://assetstore.nibe.s...rage/MDI0OTA1LzAvbWFzdGVy

[Afbeelding]

EDIT: Dit is het geluid bij "nominal" belasting. Dus gewoon verwarmen. Niet zo gek dat je meer geluid ervaart tijdens defrosts en/of legionella runs.

Ik weet niet wat die 45/40 dBA grens is: gemiddeld? Of maximaal? Als dat ding op 2 meter afstand gemiddeld/nominal 40 dBA "doet". Dan is het logisch dat het VEEL meer is tijdens pieken. Zelfs op 4 meter afstand (maximaal 6 dB minder, niet dit geval minder reductie vanwege de muur)

Je hoeft niet te meten want de buurman en zijn installateur hebben de boel doelbewust belazerd (of niet).

Ik zou met de beschikbare gegevens de tool zelf invullen of dat iemand met verstand van zaken laten doen.

Als daaruit komt dat het niet klopt dan is het moment gekomen om gewoon tegen de buurman te zeggen: je hebt me belazerd en je haalt dat ding nu weg. Bij eerst volgende keer dat je hem hoort advocaat erop. Ter onderbouwing zou ik dan een expert nog eens de rekentool laten invullen.

Overigens gaat het juist om de max en niet nominaal.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 07-04-2023 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:01
Zelf de berekening overdoen en op basis van deze berekening zou ik de buurman aangeven dat hij het voor oktober oplost.

Tevens bij de gemeente aangeven dat je dit traject met de buurman gestart bent. Dit ook bij de buurman aangeven. Handhavingstraject kan dan direct opgestart worden. Een vooraankondiging van de gemeente met de termijn helpt de buurman vast ook.

Hij wil niet vanzelf, dwang zal helaas moeten.

[ Voor 20% gewijzigd door Noutie op 07-04-2023 15:07 . Reden: Foute interpretatie formulier verwijderd. ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:31
Rukapul schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:41:
[...]

Je hoeft niet te meten want de buurman en zijn installateur hebben de boel doelbewust belazerd

De toegestane waarden kloppen niet.
En het zou me niet verbazen als de rest ook niet klopt. Ik zou met de beschikbare gegevens de tool zelf eens invullen.

Dat is echter niet nodig om nu gewoon tegen de buurman te zeggen: je hebt me belazerd en je haalt dat ding nu weg. Bij eerst volgende keer dat je hem hoort advocaat erop. Ter onderbouwing zou ik dan een expert nog eens de rekentool laten invullen.

Overigens gaat het juist om de max en niet nominaal.
Dan zitten ze inderdaad zo bij de rijdende rechter en hebben wij weer plezier!

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als er 2,4 meter over is tussen de dakrand en de unit dan is er ruimte genoeg voor de buurman om een geluiddempend scherm te plaatsen. Het scheelt dan dat je de directe lijn van het geluid weghaalt, wat al een boel scheelt. Dat hoeft geen duizenden euro's te kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3weyElDDi9A4y7o8YPyL8dvzc0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pO5mUFiHrOns2RmkkFt0Iqrg.jpg?f=fotoalbum_small
links 0.5 meter voor de draaiend WP 20Hz
rechts van de lijn andere zijde van de schutting op erfgrens ( is de steeg dus in het midden daarvan.)
Gaat niet om de absolute waardes maar met het verschil wat een paar houten planken doet
pieken van o.a. verkeer en fluitende vogels
*gemeten met telefoon app dus zeker niet betrouwbaar te noemen maar relatief zie je wel wat er gebeurd

[ Voor 7% gewijzigd door The-Source op 07-04-2023 14:16 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
Taatort schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:30:
Dank jullie allen tot zover voor jullie gedetailleerde en snelle reacties. Zeer gewaardeerd!

Even een paar reacties op de suggesties en antwoorden:

@DutchWing - Wist niet dat je ook een anonieme melding kon maken. Echter als ik dit zou doen dan weet de buurman direct dat dit van mij afkomt, omdat ik de enige ben die er last van heeft.

@LeonTebbens - Hulde dat je extra investeringen hebt gedaan om het probleem echt op te lossen. Onze buren zijn er begin vorig jaar komen wonen, dus hebben nog niet echt een band met ze. Maar ik probeer wel in gesprek te blijven. Acht de kans echter niet zo groot dat zij dergelijke investeringen gaan doen bovenop de kosten die ze al hadden

@CirclDigital
Als de buurman op zijn strepen blijft staan en verwijst naar de uitkomst van de rekentool, dan wordt het denk ik een lastiger verhaal. Echter, rekentool blijft theoretisch en praktijk kan heel anders zijn en ervaar ik dat ook zo. Zie onderstaande samenvatting van de uitkomst van de berekening die ik heb ontvangen. Moet dus gaan meten denk.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQiiKnWK8aCy3jUSQJFXk-JNG7s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0jBAmFyqduNHhoOQe6rn8MAV.jpg?f=user_large

Hier moet volgens mij gewoon 45 en 40 staan inderdaad. Maar check dit voor de zekerheid wel zelf voordat je op hoge poten naar de buurman gaat :p Het excel bestand om het te berekenen kan je hier vinden (link)

Zou het wel kwalijk vinden als ze dit bewust gaan veranderen om jou als onwetende buurman voor de gek te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-06 21:05
Evanrvb schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:17:
[...]
Hier moet volgens mij gewoon 45 en 40 staan inderdaad.
De tool is ietwat verwarrend hierin. Genoemde velden zijn berekende waarden en geven aan wat de bron mag produceren om niet over de geluidsgrens te gaan op de perceelgrens.

Dus als de bron (=warmtepomp) hieronder blijft, dan zou, in theorie, de geluidsdruk op de erfgrens onder de toegelaten waarde blijven.

De grenswaarde is niet instelbaar in de tool en de berekende geluidsdruk op de erfgrens staat bij "Lp berekend op deze positie".

[ Voor 12% gewijzigd door gaafst op 07-04-2023 14:26 ]

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Ik vond die rekentool al lastig en nu snap ik het nog minder (en de TS misschien ook).
@gaafst kun je jouw opmerking verduidelijken? Voor kennelijke noobs zoals ik.

Als ik trouwens een simpele check invul voor de WP van de buurman, dan komt daar uit dat deze WP teveel geluid maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaafst
Ik zal het proberen.

De berekeningen in de sheet worden gedaan met wat je bij "Bronsterkte" invult (en natuurlijk de posities). Hier vul je in wat je bron daadwerkelijk (of vermoedelijk) aan geluid produceert. (in mijn voorbeeld 60 dB).

Je kunt dan bij "Lp berekend op deze posities" zien wat de geluidsdruk door die bron is op de gekozen posities en de erfgrens (in mijn voorbeeld, is die op de erfgrens 33 dB).

Bij "Berekend toelaatbaar maximaal geluidvermogenniveau" staat wat de bron zou mogen produceren om onder de 45/40 dB grens op de perceelsgrens te blijven. (in mijn voorbeeld dus resp 65 en 60 dB).

Vanaf "Beschrijving installatie" kun je controleren of jouw eigen toestel stil genoeg is om aan de eisen te voldoen. Deze beïnvloeden de berekeningen erboven niet. (in mijn voorbeeld voldoet deze, omdat 57 < 65 en 57 < 60).

En lees vooral de bij de tool behorende toelichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Omq1qD4QNjRm2Rd1sK4mQ0CBJm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cmpPOQJeVfgiCsgp3JJNhi5c.png?f=fotoalbum_large

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:13
micky_ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:10:
Ik vond die rekentool al lastig en nu snap ik het nog minder (en de TS misschien ook).
@gaafst kun je jouw opmerking verduidelijken? Voor kennelijke noobs zoals ik.

Als ik trouwens een simpele check invul voor de WP van de buurman, dan komt daar uit dat deze WP teveel geluid maakt.
Weet jij toevallig waar de waardes van die website vandaan komen?
ik heb volgende week dinsdag de installateur over de vloer voor een Atag Energion M hybride all 50. Als ik de site gebruik die jij hierboven noemt, zie ik (denk ik) geen hybride modellen. De "non" hybride units lijken allemaal te luidruchtig voor mijn situatie, dat was een reden voor mij om toch wel een tikkie zorgen te maken.

Het ding (monobloc) komt op het platte dak tussen de 2 "woontoren" in, de bgg zijn de woonkamers van de 2 huizen, geschakeld.

Als ik de specs op de atag site opsnor komt daar 38 dba uit op 3 meter en 55 dba bij de bron. Met die 3 meter en 38 dba denk ik dat het wel goed zit... de woonkamers zijn elk 4 meter breed.

We hebben overigens ook al even bij de buurvrouw aangebeld en haar verteld van onze plannen en dat (volgens onze installateur) de gekozen unit de aller stilste zou zijn in die klasse.... of dat klopt heb ik dan niet verder onderzocht :X Edit: het staat letterlijk op de brochure.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@tcw82 Plat dak met houten balken? Zo ja heb je nog een probleem erbij. Resonantie op het dak waarschijnlijk wat je binnen gaat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
MotorBeast schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:53:
@tcw82 Plat dak met houten balken? Zo ja heb je nog een probleem erbij. Resonantie op het dak waarschijnlijk wat je binnen gaat horen.
enige hout hier zijn de 12 meter hoge coniferen in de achtertuin :)
dat, en de kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Niet online
Bedankt @gaafst, er is me een hoop duidelijk geworden.
Er zitten wat zaken in de rekentool die ik vreemd vind, zoals de opmerking “heeft geen invloed” in cel D15, terwijl de hele berekening op die waarde gebaseerd lijkt te zijn. En dat de tool een maximaal geluiddrukniveau uitrekent, wat niet het geluiddrukniveau is dat er maximaal waargenomen kan worden op een bepaald punt, maar wat de WP maximaal mag produceren. Maar dankzij jouw uitleg snap ik er nu veel meer van.

Anyhow.
Ik heb geprobeerd de gegevens van de WP van de buurman in de sheet te zetten.
Het eerste dat opvalt is dat je de richting waarheen de WP blaast niet kunt kiezen. Dan zal de richting wel zijn zoals in de handleiding. En dat is niet op de buren gericht, maar naar achteren. Misschien weten andere tweakers daar meer van.
Zelfs als ik bij gebrek aan beter dat dan maar aanhoud, maakt de WP (veel) te veel herrie.
Wat gevoelsmatig ook wel klopt. Want NIBE geeft als LW dag en nacht respectievelijk 64 en 56 dB(A). Het lijkt mij stug dat dit na 2,4 m is afgezwakt tot 45 resp. 40.
Als ik de TS was, zou ik bij de buren de gehele berekening opvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:44
Let er wel op dat voor de geluidsnorm niet per se het maximale geluidsniveau bepalend is, dat was initieel best onduidelijk, maar het geluidsvermogen van het energielabel kan hiervoor gebruikt worden (ook al geeft dat niet het maximale geluidsniveau) , het maakt namelijk nogal wat uit bij welke omstandigheden je de meting van een warmtepomp doet (ook bij handhaving, ze gaan dan niet wachten tot het vriest..)

https://alklima.nl/actuee...er-warmtepompen-en-aircos

https://alklima.nl/librar...Bouwregelgeving-60186.pdf

Volgens mij is het geluidsvermogen van deze warmtepomp volgens het energielabel 54 dB, wat op 2,5m voor een muur uitkomt op een geluidsdruk van ca. 42 dB. Het lijkt er dus op dat deze opstelling voldoet.

[ Voor 53% gewijzigd door JBtL op 07-04-2023 17:51 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
micky_ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:13:
En dat de tool een maximaal geluiddrukniveau uitrekent, wat niet het geluiddrukniveau is dat er maximaal waargenomen kan worden op een bepaald punt
Maar dat berekent die dus wel. In mijn voorbeeld 33dB op de erfgrens.
Het eerste dat opvalt is dat je de richting waarheen de WP blaast niet kunt kiezen.
Weet jij de geluidsproductie van je WP in elke richting dan? En houd je dan ook rekening met de weerkaatsingen?
De berekening gaat uit van een puntbron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
JBtL schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:19:
Let er wel op dat voor de geluidsnorm niet per se het maximale geluidsniveau bepalend is, dat was initieel best onduidelijk, maar het energielabel is hier schijnbaar leidend, het maakt namelijk nogal wat uit bij welke omstandigheden je de meting van een warmtepomp doet (ook bij handhaving, ze gaan dan niet wachten tot het vriest..)

Volgens mij is het geluidsvermogen van deze warmtepomp volgens het energielabel 54 dB, wat op 2,5m voor een muur uitkomt op een geluidsdruk van ca. 42 dB. Het lijkt er dus op dat deze opstelling voldoet.
Helaas, het geluidsvermogen wat je op het energielabel (heet eigenlijk ErP) vind is NIET het geluidsvermogen wat je bij de berekening conform de Wet dient te gebruiken, de oorzaak ligt dat ErP van uit de EU komt en dus andere eisen aan worden gesteld (Voor het energielabel (ErP) mogen fabrikanten dit namelijk zelf bepalen, wat deze waarde op het energielabel ongeschikt maakt voor geluidsberekeningen.) De wettelijke regeling geluid warmtepompen betreft een puur nationale norm, overigens bij onze oosterburen is deze nog iets strenger (Gebruik voor geluidsberekeningen hiervoor altijd het maximale geluidsvermogen in dag- en in nachtmodus. De fabrikant is verplicht deze gegevens te verstrekken).

Ook zie ik in dit forum veel lui het heben over geluidsdruk, helaas ook deze waarde (ookal is dat ook in dB uitgedrukt) is een andere dan de benodigde waarde die geluidsvermogen heet. Je kunt deze ook niet zo maar omrekenen. Ook het meten van deze waarde is vrij lastig.
Ga er maar van uit dat een meting ivm deze regelgeving behoorlijk duur kan worden, dient ook uitgevoerd worden door een gecertificeerde persoon (je kunt zo maar bedragen tussen 1.500 - 3.000 euro verwachten). Even meten met je telefoon is er echt niet bij (los dat je de waarde zelf niet eens kun meten), bij android is het helemaal bar en boos.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 07-04-2023 18:19 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Niet online
gaafst schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:47:
[...]

Maar dat berekent die dus wel. In mijn voorbeeld 33dB op de erfgrens.

[...]

Weet jij de geluidsproductie van je WP in elke richting dan? En houd je dan ook rekening met de weerkaatsingen?
De berekening gaat uit van een puntbron.
Wat me volstrekt duidelijk werd, is dat dit hele ingewikkelde materie is. En dat ik me daar niet aan wil/kan wagen.
Vandaar dat ik TS zou willen aanraden om de hele berekening op te vragen. En om dat hier voor te leggen, zodat diegenen met verstand van zaken kunnen reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
JBtL schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:19:
Let er wel op dat voor de geluidsnorm niet per se het maximale geluidsniveau bepalend is, dat was initieel best onduidelijk, maar het geluidsvermogen van het energielabel kan hiervoor gebruikt worden (ook al geeft dat niet het maximale geluidsniveau) , het maakt namelijk nogal wat uit bij welke omstandigheden je de meting van een warmtepomp doet (ook bij handhaving, ze gaan dan niet wachten tot het vriest..)

De hier getoonde info's van alklima zijn echter met de huidige wetgeving achterhaald. ik zou zeer voorzichtig zijn om hier mee te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
micky_ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:13:
Het eerste dat opvalt is dat je de richting waarheen de WP blaast niet kunt kiezen. Dan zal de richting wel zijn zoals in de handleiding. En dat is niet op de buren gericht, maar naar achteren. Misschien weten andere tweakers daar meer van.
Er wordt met 3dB(A) marge gerekend waarvan 1dB(A) mag worden weggestreept als de aanzuigende zijde richting erfgrens staat.

Zie hier een eerdere uitleg van
blackd in "Ervaringen met Quatt?"
MacD007 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:09:
De hier getoonde info's van alklima zijn echter met de huidige wetgeving achterhaald. ik zou zeer voorzichtig zijn om hier mee te gaan werken.
De manier waarop alklima hun informatie verstrekt is inderdaad wezenlijk anders dan menig fabrikant. De meeste fabrikanten publiceren whitepapers met maximale geluidsproductie op vol vermogen terwijl alklima zich beroept op de clausule in de wet dat als het niet mogelijk is de machine op vol vermogen te draaien en dan te meten, je dan onder bepaalde condities (vastgelegd in de wet) kan meten, deze zijn veel gunstiger. Zij zijn echter uitzondering hierin.

Als je safe wilt zijn hou je gewoon de opgegeven fabrikant waardes aan die zij publiceren in de whitepapers, in dit geval https://www.nibe.eu/downl...r%20wp%20april%202021.pdf

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
MacD007 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:09:
[...]

Ze hebben gewoon nagevraag hoe ze de huidige wetgeving moeten uitleggen, deze is dus zeker niet achterhaald. Alklima gaat dus uit van het energielabel (bij Mitsubishi dus blijkbaar gemeten bij 7 graden buiten en 55 graden watertemperatuur, maar aangezien fabrikanten zelf kunnen kiezen bij welke omstandigheden het label wordt bepaald geeft dat nog steeds geen 1-op-1 vergelijking tussen warmtepompen). Het is dus wel belangrijk om te kijken bij welke omstandigheden het label van NIBE is bepaald, als dat niet bij een groot temperatuurverschil is

Als TS laat handhaven is het onwaarschijnlijk dat er een meting gedaan wordt bij -10, ik neem aan dat er eerst gekeken wordt naar de berekening volgens het WPAC model, en als er daar uitkomt dat (bij gebruik van het geluidsvermogen van het energielabel) geen probleem is voor de plaatsing, acht ik het onwaarschijnlijk dat er überhaupt een meting gedaan wordt. TS kan dit natuurlijk wel zelf laten doen (en dan bij een buitentemperatuur rond het vriespunt), maar de buurman kan dan ook weer een meting laten doen bij 10 graden en dan zou het waarschijnlijk wel voldoen (er is dan blijkbaar geen overlast) . Kortom, heel veel gedoe, ik zou in eerste instantie er gewoon samen uit proberen te komen.

[ Voor 15% gewijzigd door JBtL op 07-04-2023 18:34 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 14:00
JBtL schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:22:
[...]

Ze hebben gewoon nagevraag hoe ze de huidige wetgeving moeten uitleggen, deze is dus zeker niet achterhaald. Alklima gaat dus uit van het energielabel (bij Mitsubishi dus gemeten bij 7 graden buiten en 55 graden watertemperatuur, maar aangezien fabrikanten zelf kunnen kiezen bij welke omstandigheden het label wordt bepaald geeft dat nog steeds geen 1-op-1 vergelijking tussen warmtepompen. Het is dus wel belangrijk om te kijken bij welke omstandigheden het label van NIBE is bepaald.

Als TS laat handhaven is het onwaarschijnlijk dat er een meting gedaan wordt bij -10, ik neem aan dat er eerst gekeken wordt naar de berekening volgens het WPAC model, en als er daar uitkomt dat (bij gebruik van het geluidsvermogen van het energielabel) geen probleem is voor de plaatsing, acht ik het onwaarschijnlijk dat er überhaupt een meting gedaan wordt.
De berekening is nix wettelijks, het is enkel een hulpmiddel om vooraf enige zekerheid te krijgen of de warmtepomp gaat voldoen aan de wettelijke eisen. De wet gaat over het daadwerkelijk maximaal geluidsniveau op de erfgrens. Dus als een meting uitwijst dat dit hoger is dan toegestaan, dan doet die hele berekening er verder niet toe.

Wel is die berekening zodanig bedacht, dat de kans groot is dat het goedkomt in de meeste gevallen. Echter met muren, dak, gevels etc kan er best een situatie ontstaan die geluiden zodanig versterkt dat het meer is dan berekend.

Overigens zou ik naast het geluid, vooral ook wijzen op de koude lucht die over je terras wordt geblazen, aangezien dat ook overlast is waar de buurman eenvoudig wat aan zou kunnen en als goede buur dus moeten doen (draaien of scherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
jurjen_g schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:34:
[...]

De berekening is nix wettelijks, het is enkel een hulpmiddel om vooraf enige zekerheid te krijgen of de warmtepomp gaat voldoen aan de wettelijke eisen. De wet gaat over het daadwerkelijk maximaal geluidsniveau op de erfgrens. Dus als een meting uitwijst dat dit hoger is dan toegestaan, dan doet die hele berekening er verder niet toe.
Natuurlijk, maar in de praktijk gebruiken veel gemeentes (=vergunningverleners/handhavers) deze berekening, en zullen ze waarschijnlijk pas (kostbaar) gaan meten als niet aan de normberekening voldaan wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
jurjen_g schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:34:
[...]

Wel is die berekening zodanig bedacht, dat de kans groot is dat het goedkomt in de meeste gevallen. Echter met muren, dak, gevels etc kan er best een situatie ontstaan die geluiden zodanig versterkt dat het meer is dan berekend.

Overigens zou ik naast het geluid, vooral ook wijzen op de koude lucht die over je terras wordt geblazen, aangezien dat ook overlast is waar de buurman eenvoudig wat aan zou kunnen en als goede buur dus moeten doen (draaien of scherm)
je opmerking "De berekening is nix wettelijks, het is enkel een hulpmiddel om vooraf enige zekerheid te krijgen of de warmtepomp gaat voldoen aan de wettelijke eisen." is helaas niet correct.
In de regeling bouwbesluit 2012 (SC 20220 62676) is heel duidelijk bepaald dat er twee methodes voor het bepalen van de geluidseis gebruikt kan worden. 1) meten (worden wel bepaalde eisen aan gesteld (bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai)) en 2) via de door de overheid (BZK) beschikbaar gestelde rekentool van LBP Sight.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
Gezien de vele reacties en uitleg over het rekentool voeg ik het gehele rekenblad toe wat ik heb ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erTgXeQpSnL0jEdBG_X3IMlHEn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kl1rySRZZPgPFCdfr4gFTzd2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de toelichting doorgenomen en zie staan dat bij het plaatsen van een buitenunit op het dak, minimaal 1 extra meetpunt moet worden opgenomen in het tool. Zie onderstaande screenshots uit " Brochure geluidseisen...."
https://open.overheid.nl/...035-b2cd-2d184e34e3f8/pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_tZPLsWrWflCLmjXJieACkSE90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ng56RlCQmhPx4Gjx7GtkpbLZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIVvWaq2LWZtKkRbOPBJK2RIf5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Z86s6Rxsw0nao8tmKf0lPwS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
blackd schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:20:
[...]

Er wordt met 3dB(A) marge gerekend waarvan 1dB(A) mag worden weggestreept als de aanzuigende zijde richting erfgrens staat.

Zie hier een eerdere uitleg van
blackd in "Ervaringen met Quatt?"
ik snap je argument, als je dat leest zou je kunnen denken dat je dat dus kunt, echter in de handleiding van de rekentool staat heel duidelijk, dat je dat wel mag doen maar dit " Men kan hier echter van afwijken. Als de gebruiker dit doet, moet dat door de gebruiker van deze rekentool deskundig worden beargumenteerd."
mn de laatste zal voor heel veel mensen erg lastig worden.
[...]

De manier waarop alklima hun informatie verstrekt is inderdaad wezenlijk anders dan menig fabrikant. De meeste fabrikanten publiceren whitepapers met maximale geluidsproductie op vol vermogen terwijl alklima zich beroept op de clausule in de wet dat als het niet mogelijk is de machine op vol vermogen te draaien en dan te meten, je dan onder bepaalde condities (vastgelegd in de wet) kan meten, deze zijn veel gunstiger. Zij zijn echter uitzondering hierin.

Als je safe wilt zijn hou je gewoon de opgegeven fabrikant waardes aan die zij publiceren in de whitepapers, in dit geval https://www.nibe.eu/downl...r%20wp%20april%202021.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Taatort schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:03:
Gezien de vele reacties en uitleg over het rekentool voeg ik het gehele rekenblad toe wat ik heb ontvangen.

[Afbeelding]

Ik heb de toelichting doorgenomen en zie staan dat bij het plaatsen van een buitenunit op het dak, minimaal 1 extra meetpunt moet worden opgenomen in het tool. Zie onderstaande screenshots uit " Brochure geluidseisen...."
https://open.overheid.nl/...035-b2cd-2d184e34e3f8/pdf

[Afbeelding]

[Afbeelding]
helemaal mee eens, ik zou hier zelfs twee meetpunten extra nemen, namelijk de afstand tot aan de gebouwgrens van de jou en erfgrens op (1,5m en op een hoogte waar zich een raam bevind) en het zelfde op de erfgrens op de hoogte van het raam.
wat is de afstand van erfgrens tot aan jou gebouw cq hoogte van het raam (bv op de eerste of tweede verdieping)

overigens lijkt me iets niet helemaal juist als ik het schematische plattegrond zie (afmetingen hoofdgebouw versus aanbouw), heb je een foto of schets hou het bij jou en je buren uitziet? Als ik het nu zie lijkt er of er iets niet helemaal juist is ingegeven, zonder verdere info kan ik dat echter niet met zekerheid zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 07-04-2023 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
vliegnerd schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:50:

[Afbeelding]

Leuk, maar van geen waarde voor de berekening van geluid mbt het bouwbesluit, hier werkt men dus niet met geluidsdrukniveau's (die dus afstand afhankelijk zijn) maar met geluidsvermogenniveau's (die een eigenschap van het apparaat zijn).
hier van Nibe de juiste gegevens.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEAqe-RQDoTR35D8pS5viZ21sYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKtdDhdV5APfBmPSTL7o51zS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
De vraag is misschien ook wel: wat voor relatie wil je de komende 20 jaar met je buren?

Verstoord en vaak onenigheid -> ga dan voor het formele traject met rekentool en handhaving.

Gezellig en warm -> ga dan in gesprek en deel eventuele kosten. Over 20 jaar gerekend zijn die kosten niet veel.
Dit vereist wel wat moed en durf (van jou en je vrouw) en voelt daarom misschien oncomfortabel. Maar het is een investering in 20 jaar woonplezier.

Warme groet,
Léon

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taatort
@MacD007

Hierbij een foto van de situatie
Afstand van erfgrens tot muur /schuifpui woning is ca 6m

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wPS44jAu90NsfWAOsIhvqqO2OA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMw7klsMm9Kwz7JI22dbqIv9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
MacD007 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:25:
[...]

Leuk, maar van geen waarde voor de berekening van geluid mbt het bouwbesluit, hier werkt men dus niet met geluidsdrukniveau's (die dus afstand afhankelijk zijn) maar met geluidsvermogenniveau's (die een eigenschap van het apparaat zijn).
hier van Nibe de juiste gegevens.:

[Afbeelding]
Het punt was dat deze warmtepomp in het vrije veld, bij nominale omstandigheden (wat deze ook mogen zijn, en dat is de crux - ik heb het zo 1-2-3 niet kunnen vinden) op 2 meter nog maar 40 dB zal produceren. Dat komt overeen met een geluidsvermogen van 54 dB(A). Bij een reflecterende muur moet je hier nog wel ca. 3 dB(A) bij optellen, dan wordt dit dus 43 dB geluidsdruk op 2 meter.

Als je op safe speelt - voor plaatsing - kan je uitgaan van het maximale geluidsvermogen (dit is waarschijnlijk onder 0, bij maximaal vermogen), in dit geval dus 64 dB(A). Deze warmtepomp staat er al, en dan gaat het erom dat een daadwerkelijke meting ook geldig is bij 10 graden buitentemperatuur, en dan is het onwaarschijnlijk dat deze 64 dB(A), ook bij maximaal vermogen, gehaald wordt (bijvoorbeeld geen ijsaangroei, wat vaak nog wat extra geluid veroorzaakt). Het geluidsvermogen van de warmtepomp mag bij die omstandigheden nog 57 dB(A) zijn, dus er is nog wat marge t.o.v. het nominale vermogen van het energielabel (de warmtepomp mag dus nog wat meer geluid maken/harder draaien).

Voor een modelberekening hoeft daarom ook niet per se het maximale geluidsvermogen genomen te worden, maar volstaat ook een waarde onder 10 graden buiten, waarbij het maximale vermogen van de warmtepomp benaderd wordt (bijvoorbeeld 55 graden aanvoer), ik kan wat dat betreft wel meegaan in de interpretatie van Alklima.

De norm is ook bedoeld om overlast zo veel mogelijk te beperken, niet om overlast helemaal uit te sluiten. Net zoals de geluidsnorm voor tussenmuren ook niet alle doorgifte van geluid tussen woningen voorkomt.

[ Voor 10% gewijzigd door JBtL op 07-04-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 14:00
MacD007 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:59:
[...]

je opmerking "De berekening is nix wettelijks, het is enkel een hulpmiddel om vooraf enige zekerheid te krijgen of de warmtepomp gaat voldoen aan de wettelijke eisen." is helaas niet correct.
In de regeling bouwbesluit 2012 (SC 20220 62676) is heel duidelijk bepaald dat er twee methodes voor het bepalen van de geluidseis gebruikt kan worden. 1) meten (worden wel bepaalde eisen aan gesteld (bepaald volgens de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai)) en 2) via de door de overheid (BZK) beschikbaar gestelde rekentool van LBP Sight.
Kun je me iets preciezer aanwijzen waar ik kan vinden dat je met de berekening ook voldoet? Dat zou ik zelf namelijk ook erg prettig vinden als dat echt zo is. Maar zoals ik het bouwbesluit lees, wordt enkel verwezen naar daadwerkelijk meten conform 'Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai'. Ook op de overheid website over de geluidstool staat dat het om een meting gaat, maar kan je de tool gebruiken om aannemelijk te maken dat je gaat voldoen. Ik ben ik met je eens dat je dan kan verwachten dat de gemeente in eerste instantie dan zal meegaan met iemand die met de berekening aantoont dat het goed zit, dus wordt het dan wie eist bewijst en zal je het zelf met dure metingen exact conform die regelgeving moeten aantonen dat de buurman niet voldoet. Vandaar dat ik ook aangeef dat je beter ook op de andere overlast die je ervaart kunt wijzen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Taatort schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:50:
@MacD007

[Afbeelding]
6 meter extra is nogal wat, dan is de afstand tot de warmtepomp >8 meter. Bij de 64 dB maximaal geluidsvermogen is de geluidsdruk op het raam dan nog <41 dB (elke verdubbeling van de afstand geeft een afname van de geluidsdruk van 6 dB, op 1 meter is dit 64-8+3 (+3 vanwege reflecterende muur) = 59 dB, op 2 meter 53 dB, op 4 meter 47 dB, op 8 meter 41 dB etc), en zal dus wat dat betreft zeker voldoen aan de norm.

Op de erfgrens voldoet het dus alleen niet als wordt uitgegaan van het maximale geluidsvermogen, en het is dus juridisch maar de vraag of dit houdt (er is nog geen jurisprudentie meen ik), zeker omdat de overlast in de winter is, en ik neem aan dat er dan niet op de erfgrens in de tuin gezeten wordt.

Als ik jou was zou ik hier niet het eerste proces van maken. Er is kans dat je wint, maar dit is verre van zeker.

Mogelijke oplossingen zijn: het ventilatierooster tijdelijk dichtdoen bij temperaturen dat er geluidsoverlast is, overleggen over een scherm ergens tussenin. Misschien lost het probleem zich zelfs al op als de heg wat groter wordt.. Misschien kan ook een geluidswerend ventilatierooster helpen. En misschien kun je goed overleggen over de instellingen van de warmtepomp, zodat deze op momenten dat je overlast ervaart net wat minder hard hoeft te draaien.

[ Voor 15% gewijzigd door JBtL op 07-04-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jurjen_g schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:02:
[...]

Kun je me iets preciezer aanwijzen waar ik kan vinden dat je met de berekening ook voldoet? Dat zou ik zelf namelijk ook erg prettig vinden als dat echt zo is. Maar zoals ik het bouwbesluit lees, wordt enkel verwezen naar daadwerkelijk meten conform 'Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai'. Ook op de overheid website over de geluidstool staat dat het om een meting gaat, maar kan je de tool gebruiken om aannemelijk te maken dat je gaat voldoen. Ik ben ik met je eens dat je dan kan verwachten dat de gemeente in eerste instantie dan zal meegaan met iemand die met de berekening aantoont dat het goed zit, dus wordt het dan wie eist bewijst en zal je het zelf met dure metingen exact conform die regelgeving moeten aantonen dat de buurman niet voldoet. Vandaar dat ik ook aangeef dat je beter ook op de andere overlast die je ervaart kunt wijzen .
De rekentool van de overheid, en ook alleen die, is bedoeld om aan te tonen of een bepaalde locatie van de buitenunit aan de geluidseisen van het bouwbesluit voldoet, mn omdat als je alleen het echt meten gaat eisen dit in de veruit de meeste gevallen niet doelmatig en te duur zou gaan worden. Het is dus ook conform de regeling je tweede optie, helemaal rechtmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
@MacD007

[Afbeelding]
Ik zal dat voor je narekenen, als ik nog vragen heb kom ik bij je terug, de foto gaf me al een prima idee van de situatie.
Primair gaat het echter om de geluidswaarde op de erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LeonTebbens schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:05:
Hey Taatort,

Wat super vervelend zeg!
Wij hadden ook last, maar dan omgekeerd: onze buren ondervingen last van de unit onder 5 graden (ontdooi cyclus idd). En wij zelf ook eerlijk gezegd.

We hebben toen een geluiddempende kast van Reducd.nl laten plaatsen (de andere marktleider optie was een Merford DICE). Deze dempt het geluid ongeveer 14 dBA. Da’s een factor 4 stiller (want elke 6 dBA afname is factor 2). Vooral het blazende ventilator geluid, de brom van de compressor werd slechts ietsje minder.
Deze kostte wel een kleine 4000 euro.
Rendement bijgehouden, is weinig gezakt van 3,3 naar 3,1. Voor mij prima als ik daarmee de buren weer blij kan maken.

De brom bleek bij ons geen probleem, maar door de enkelsteens muur van de uitbouw van de buren ging ie gewoon alsnog heen. Ik ben bij hen zelf binnen gaan luisteren.
Reducd heeft ook een gratis geluidsmeting gedaan. Allemaal binnen de norm, maar er was toch overlast.

Dus toen heb ik onze unit laten verplaatsen naar helemaal achterin de tuin.

Van hier:
[Afbeelding]

Naar daar (naast de schuur).
[Afbeelding]

Kosten 1700 euro.

Nu slapen we beiden weer lekker met raam open én is de brom weg uit de uitbouw.

Al met al heeft dit veel stress opgeleverd. Veel bij hen en ook wel bij ons.

Mijn les is dat vooral veel praten en regelmatig bij elkaar op bezoek gaan (om ook over andere onderwerpen te praten) belangrijk is. Want appen of e-mailen of bellen werkt niet.
Blijf in warm contact. Wordt niet de klagende buurman, maar wordt de gezellige buurman.
Ik heb dat niet goed gedaan, en we kwamen steeds verder van elkaar te staan.

Grote tip vanuit mij: ik voelde me ook slachtoffer. Namelijk dat ik het niet goed gedaan had, dat ik overlast veroorzaak terwijl ik dat niet express deed.
Maar dat voelde ik pas veel later. In het begin was ik vooral blij en trots dat we van het gas af waren. Pas toen de buurman hiervoor erkenning gaf en aangaf dit mooi en cool te vinden, toen pas kwam er ruimte in mijn hoofd om zijn standpunt te zien.
Iemand had toch nog last van de warmtepomp?
Of nu is echt alles helemaal opgelost?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
MacD007 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:24:
[...]

De rekentool van de overheid, en ook alleen die, is bedoeld om aan te tonen of een bepaalde locatie van de buitenunit aan de geluidseisen van het bouwbesluit voldoet, mn omdat als je alleen het echt meten gaat eisen dit in de veruit de meeste gevallen niet doelmatig en te duur zou gaan worden. Het is dus ook conform de regeling je tweede optie, helemaal rechtmatig.
Het probleem met de tool is dus, dat het geluidsvermogen van de warmtepomp waar tegen getoetst moet worden onhelder is, iedereen legt dit op een andere manier uit nl. Dit wordt pas helder bij de eerste rechtszaak die hierover gaat, en ik probeer TS te waarschuwen dat zijn casus nu niet echt het duidelijkst een overschrijding van de norm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:11
Sinds december vorig jaar heeft de buurman een warmtepomp (buitenunit) op zijn garage (plat) dak laten zetten.

Ik zit behoorlijk met deze situatie in mijn maag en wil liever niet de goede verhoudingen verstoren en in een soort juridisch gevecht terechtkomen. Echter ik ervaar overlast en we moeten ons natuurlijk wel aan de wet en regelgeving houden.

Voordat ik weer in gesprek ga met de buurman wil ik graag via dit medium ook input verzamelen. Dus graag jullie advies, op en/of aanmerkingen.

Huidige situatie:
  • De garage van de buren is aan 1 zijde op de erfgrens gebouwd
  • De unit betreft een Nibe F2040-8
  • De unit heeft de buurman zelf gekocht (omdat hij in dit werk zit) en is door een (lokale) installateur geïnstalleerd
  • De unit is opgesteld op 2 voetsteunen (bigfoots?). Deze steunen zijn los op het dak van de garage geplaatst.
  • De unit staat parallel aan de buitenmuur van de woning van de buren met ventilator gericht op onze woning.
  • Wij hebben ventilatieroosters in de ramen op begane grond en verdieping. Deze staan het hele jaar open i.v.m. voldoende luchtverversing.
  • Ons terras is gesitueerd tussen de garagemuur en de achtermuur van onze woning. (In de luchtstroom van de buiten unit)
  • We ervaren overlast als de warmtepomp heel hard moet werken en bezig is met zgn. ontdooicyclus
Ervaringen na inbedrijfstelling:
  • We ervaarden een hinderlijk geluid. Vooral bij koude dagen/nachten stond de unit 8-10 keer per uur luid te ‘brullen’. Dit was zowel overdag als ‘s nachts.
  • De buurman werd hierover geïnformeerd en ik kreeg de vraag om aan te geven op welke momenten er geluidsoverlast werd ervaren. Dit 1 dag bijgehouden op die momenten dat ik buiten was en op de slaapkamer boven (dus niet de gehele dag gemonitord!). Heb vervolgens het lijstje met ca 10 tijdstippen ge-appt naar de buurman.
  • Op basis van deze gegevens een afspraak met de buren gepland eind Dec om hierover te praten omdat ik het graag onderling wil oplossen
Uitkomst gesprek:
  • Ik heb gevraagd of de installateur een geluidsberekening heeft gemaakt. Dat was niet het geval en heb aangegeven dit wel van belang te vinden. De buurman heeft alsnog een berekening laten maken en op navraag naar mij gestuurd.

De rekentool is een theoretisch model en gaat uit van de situatie (plaatsing) en opgave van geluidproductie van de leverancier van de pomp. In de praktijk kan er meer geluid worden geproduceerd door bijv. resonantie van het platte dak etc.

Mijn punten/vragen:
  • Ik wil de buurman even informeren dat (volgens mij) de berekening onvolledig is zodat hij eventueel terug kan gaan naar de firma die dit heeft gemaakt.
  • Beïnvloed een omkasting t.b.v. geluidsreductie van de buitenunit, de efficiëntie van de pomp negatief?
Een lang verhaal maar hoop dat het duidelijk is. Alvast dank voor jullie reacties!
In mijn ervaring met geluid en warmtepompen kan het best vaak zo zijn dat niet zozeer het "directe" geluid van een warmtepomp overlast creëert, maar de resonerende frequenties die opvallen. Daar kom je met een rekentool niet achter helaas. Vaak merk je het als de compressor op een bepaalde frequentie draait, en dat kan dus ook op een lage frequentie zijn. Oplossingen is dan veelal ontkoppelen/dempen van de trilling-doorgevende elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
DutchWing schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:40:
[...]

De in de post genoemde merfort dice kost min. 2.300 euro tot wel circa 3.300 euro. dus dat is best een prijs. En het is ook nog een behoorlijk groot ding (over het uiterlijk zal ik maar even niets zeggen, dat is smaak).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93_qNO9BcLN1PkVpqHDcpNGSNsQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IQIOcM8ZrnRfivGizFA45gdC.jpg?f=user_large
zo ziet deze er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MacD007 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:38:
[...]

De in de post genoemde merfort dice kost min. 2.300 euro tot wel circa 3.300 euro. dus dat is best een prijs. En het is ook nog een behoorlijk groot ding (over het uiterlijk zal ik maar even niets zeggen, dat is smaak).
[Afbeelding]
zo ziet deze er uit.
Ja dat weet ik, dit verhaal heeft hij ook uitgebreid in het Ecodan topic vermeld, vandaar zijn vermelding in dit topic :)

@LeonTebbens had alleen nog een buurvrouw na mijn weten welke bleef klagen over het brom geluid, ondanks dat hij na alle redelijkheid heeft gehandeld.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 07-04-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
olafmol schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:26:
[...]

In mijn ervaring met geluid en warmtepompen kan het best vaak zo zijn dat niet zozeer het "directe" geluid van een warmtepomp overlast creëert, maar de resonerende frequenties die opvallen. Daar kom je met een rekentool niet achter helaas. Vaak merk je het als de compressor op een bepaalde frequentie draait, en dat kan dus ook op een lage frequentie zijn. Oplossingen is dan veelal ontkoppelen/dempen van de trilling-doorgevende elementen.
Olaf, je hebt helemaal gelijk, echter in dit geval denk ik niet dat het hier om trillingen gaat, dit probleem is puur (direct en indirect) geluid. Wat ik gelezen heb zou het dak van de aanbouw van beton zijn, dus wel duidelijk minder kans op een klankkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Nog eens kijkende naar de situatiefoto, de beoordelingshoogte op de erfgrens is 1,5 m. Op deze hoogte is het geluid afgeschermd door de uitbouw van de buren. Aangezien de buitenunit op 2.4m van de rand staat, en ca 0,60m hoog 2/3 van de unit is, ligt het dichtstbijzijnde punt op 1,5m hoogte op 6m van de erfgrens, ofwel - op de gevel.

Het enige relevante punt is hierdoor op de gevel, bij het openslaande raam (of deur) op de kortste afstand tot de warmtepomp (maar dan zo veel mogelijk rechtdoor, en niet schuin net over de rand, want dat is waarschijnlijk langer.

[Afbeelding]

Ik denk dat de plaatsing hierdoor volledig voldoet via de modelberekening. Wat niet wegneemt dat er toch overlast is, helaas

De manier waarop de WPAC tool door installateur/buurman is ingevuld klopt overigens voor geen meter, maar daar waren we al achter geloof ik.

[ Voor 97% gewijzigd door JBtL op 08-04-2023 10:38 . Reden: qa ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
tcw82 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:43:
[...]

Weet jij toevallig waar de waardes van die website vandaan komen?
welke website bedoel je? die van de overheid
ik heb volgende week dinsdag de installateur over de vloer voor een Atag Energion M hybride all 50. Als ik de site gebruik die jij hierboven noemt, zie ik (denk ik) geen hybride modellen. De "non" hybride units lijken allemaal te luidruchtig voor mijn situatie, dat was een reden voor mij om toch wel een tikkie zorgen te maken.
wel een duur ding, ruim 10.000 euro excl. installatie voor een 5 kW unit, kan ik niet echt goedkoop noemen. In de technische info staat overigens geen een exacte geluidswaarde alleen dat deze still is, kun je dus totaal niets mee. Ook mis ik de verplichte ErP label op hun site, dat is echter met de huidige wetgeving verplicht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_CTWuqeE-YqVY7sVtELou2kbhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxL34qvFyZiAQ8yCfQxh8Ui4.jpg?f=fotoalbum_large
Het ding (monobloc) komt op het platte dak tussen de 2 "woontoren" in, de bgg zijn de woonkamers van de 2 huizen, geschakeld.
de genoemde eisen voor geluid zijn voor alle buitenunits van warmtepompen en airco's van toepassing (per 1-4-2021, units die voor die datum geplaatst zijn gelden deze regels dus niet)
Het maakt dus niet uit of het hier om een monoblok, hybride, all electric of splitunit gaat
Als ik de specs op de atag site opsnor komt daar 38 dba uit op 3 meter en 55 dba bij de bron. Met die 3 meter en 38 dba denk ik dat het wel goed zit... de woonkamers zijn elk 4 meter breed.
even opletten met welke gegevens je gaat berekenen, de geluidswaardes die op de ErP labels (energielabel) staan kun je helaas daarvoor niet gebruiken omdat deze met andere waarden zijn bepaald (niet het max. vermogen) ofok waarden die wat je ook vaak ziet in geluidsdruk zijn uitgedrukt zijn helaas onbruikbaar omdat dit andere geluidswaarden zijn, ookal zijn deze net als geluidsvermogenniveau's uitgedrukt in dB.
heb na lang zoeken een waarde gevonden: 41,5 dB op 3m (als geluidsvermogen, wat dus onjuist is wat men hier bedoeld is geluidsdruk op 3 m afstand, dit is echter een ErP waarde, kun je dus niet gebruiken voor de berekening, zelfs bij bekende merken zie je nog erg veel onzin en weten het vaak zelf ook niet)
We hebben overigens ook al even bij de buurvrouw aangebeld en haar verteld van onze plannen en dat (volgens onze installateur) de gekozen unit de aller stilste zou zijn in die klasse.... of dat klopt heb ik dan niet verder onderzocht :X Edit: het staat letterlijk op de brochure.... 8)7
overigens betaal ik voor een qua vermogen vergelijkbaar model (monoblok) incl. installatie 1.600 euro (incl. de 2.700 euro subsidie = deze krijgt de atag ook maar). Ik vrees dat je met deze warmtepomp een terugverdientijd van circa 13-15 jaar gaat behalen, dat is net de levensduur van dat ding.
ik zou me bij dit model gewoon niet wagen aan een berekening met de tool doordat simpelweg de benodigde gegevens (geluidsvermogen vollast dag en nacht) bij atag niet te vinden zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 08-04-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
JBtL schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:20:
Nog eens kijkende naar de situatiefoto, de beoordelingshoogte op de erfgrens is 1,5 m. Op deze hoogte is het geluid afgeschermd door de uitbouw van de buren. Aangezien de buitenunit op 2.4m van de rand staat, en ca 0,60m hoog 2/3 van de unit is, ligt het dichtstbijzijnde punt op 1,5m hoogte op 6m van de erfgrens, ofwel - op de gevel.

Het enige relevante punt is hierdoor op de gevel, bij het openslaande raam (of deur) op de kortste afstand tot de warmtepomp (maar dan zo veel mogelijk rechtdoor, en niet schuin net over de rand, want dat is waarschijnlijk langer.

[Afbeelding]

Ik denk dat de plaatsing hierdoor volledig voldoet via de modelberekening. Wat niet wegneemt dat er toch overlast is, helaas
zolang er geen goede berekening is gedaan kun je dat gewoon niet met zekerheid zeggen, ik vermoed echter dat het mogelijk niet conform de wettelijke eisen is geplaatst, na een berekening zullen we het weten.
De manier waarop de WPAC tool door installateur/buurman is ingevuld klopt overigens voor geen meter, maar daar waren we al achter geloof ik.
helemaal mee eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
@MacD007 @JBtL Ik dacht dat alleen 1 of 2 extra meetpunten ontbreken in de berekening van de buurman. Of zijn er nog andere zaken niet in orde in de berekening die ik heb gemist in jullie opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Taatort schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:55:
@MacD007 @JBtL Ik dacht dat alleen 1 of 2 extra meetpunten ontbreken in de berekening van de buurman. Of zijn er nog andere zaken niet in orde in de berekening die ik heb gemist in jullie opmerkingen?
heb je net een pm met een nieuwe berekening gestuurd. kijk daar eens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
MacD007 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:13:
[...]

welke website bedoel je? die van de overheid

[...]

wel een duur ding, ruim 10.000 euro excl. installatie voor een 5 kW unit, kan ik niet echt goedkoop noemen. In de technische info staat overigens geen een exacte geluidswaarde alleen dat deze still is, kun je dus totaal niets mee. Ook mis ik de verplichte ErP label op hun site, dat is echter met de huidige wetgeving verplicht.[Afbeelding]
[...]

de genoemde eisen voor geluid zijn voor alle buitenunits van warmtepompen en airco's van toepassing (per 1-4-2021, units die voor die datum geplaatst zijn gelden deze regels dus niet)
Het maakt dus niet uit of het hier om een monoblok, hybride, all electric of splitunit gaat
[...]

even opletten met welke gegevens je gaat berekenen, de geluidswaardes die op de ErP labels (energielabel) staan kun je helaas daarvoor niet gebruiken omdat deze met andere waarden zijn bepaald (niet het max. vermogen) ofok waarden die wat je ook vaak ziet in geluidsdruk zijn uitgedrukt zijn helaas onbruikbaar omdat dit andere geluidswaarden zijn, ookal zijn deze net als geluidsvermogenniveau's uitgedrukt in dB.
heb na lang zoeken een waarde gevonden: 41,5 dB op 3m (als geluidsvermogen, wat dus onjuist is wat men hier bedoeld is geluidsdruk op 3 m afstand, dit is echter een ErP waarde, kun je dus niet gebruiken voor de berekening, zelfs bij bekende merken zie je nog erg veel onzin en weten het vaak zelf ook niet)
[...]

overigens betaal ik voor een qua vermogen vergelijkbaar model (monoblok) incl. installatie 1.600 euro (incl. de 2.700 euro subsidie = deze krijgt de atag ook maar). Ik vrees dat je met deze warmtepomp een terugverdientijd van circa 13-15 jaar gaat behalen, dat is net de levensduur van dat ding.
ik zou me bij dit model gewoon niet wagen aan een berekening met de tool doordat simpelweg de benodigde gegevens (geluidsvermogen vollast dag en nacht) bij atag niet te vinden zijn.
Je vraag over de website snap ik niet, ik reageer op een bericht van @micky_ . Die heeft een link naar een website. Daarop staat mijn specifieke type niet.

Ik ben blij dat je een goede deal hebt. Welk merk en type heb jij?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
DutchWing schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:40:
[...]

Hey Dutchwing,

Je vroeg of de buren nu helemaal tevreden zijn bij ons.
Na de verplaatsing helemaal achterin de tuin ben ik nog langsgeweest om te vragen hoe ze het ervaren. Berekend heb ik dat er nu maximaal (bij -10 graden) 35 dBA zal zijn op de gevel. En ik ervaar ook zelf dat het echt veel stiller is geworden nu de WP 7 meter verder staat (~4x zachter) en de Reducd.nl kast heeft (~3x zachter)

In dat gesprek met de buren merkte ik dat er nog veel stress naar boven kwam over de afgelopen periode. Boosheid. Machteloosheid. Zich niet gezien voelen. Logisch. En best vervelend voor ze.
En ook ik ervoer “niet gezien worden” en “ik heb er alles aan gedaan, is het nu nog niet genoeg?”.

Ik heb na veel begrip tonen uiteindelijk ook dingen gezegd als
“Komende jaren gaan steeds meer buren WP’s plaatsen, heb je al eens nagedacht hoe je daar mee om wilt gaan?”.
En: “misschien is het tijd om eens te kijken wat je zelf kunt doen aan jou kant?” (niets verder geadviseerd maar ik dacht aan: slapen aan de voorkant, dubbelglas slaapkamer, acceptatie van enig geluid, etc)

Ging daar weg met mixed feelings. De buurman is relaxt maar de buurvrouw was nog tamelijk gestresst. Elke herinnering aan “warmtepomp” activeert gelijk een stressreactie in haar lichaam. Niet fijn.

Vorige week weer eens bij de buurman langs geweest en…. de stress lijkt aardig weg. Nog wel vind de buurvrouw het nog steeds hinderlijk, maar ze zegt ook last te hebben van een airco op een dakkapel op de huizen ver weg achter de garageboxen achter ons. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze zich aanstelt; sommige mensen zijn gewoon extra gevoeliger voor geluid dan anderen.
Er lijkt acceptatie te komen dus.

Wel zou het kunnen dat de buren uiteindelijk besluiten om te gaan verhuizen. Ze staan namelijk voor de beslissing om twee grote dakkapellen te laten plaatsen ivm groter wordende kinderen en het verbouwen en opknappen van de tuin en schuur. Dan ga toch nadenken over wat je echt fijn vindt. Snap ik helemaal.

Warme groet,
Léon

[ Voor 5% gewijzigd door LeonTebbens op 08-04-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
tcw82 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:50:
[...]

Je vraag over de website snap ik niet, ik reageer op een bericht van @micky_ . Die heeft een link naar een website. Daarop staat mijn specifieke type niet.
oke, sorry dacht namelijk wat anders
Ik ben blij dat je een goede deal hebt. Welk merk en type heb jij?
ben nog in de de aanbestedingsfase, als ik echter de prijzen van jou merk bekijk vraag ik me echt af met welke argumenten je de aankoop voor je zelf hebt goedgepraat. De huidige installatiekosten van sommige installateurs rijzen ook de pan uit, voor een dergelijke warmtepomp word ergens zonder schroom ergens tussen 3.500 en 5.000 euro gevraagd (dat zijn dus puur installatiekosten). Bij de Atag komt dat dus al op ruim 15.000 euro excl. subsidie (a 2.700 euro). met een vermogen van 5 kW heb je ook nog niet eens zo hoog gasverbruik (900-1500 m3/jaar). Je zou dus circa 800 - 1.000 euro per jaar met een warmtepomp goedkoper moeten zijn, ben bang dat je dat niet gaat lukken en dan heb je nog net in 15 jaar je investering terugverdient. Economisch is dat dus geen goed plan.
Weet je overigens hoeveel geluid (lawaai) dat ding bij jou maakt, want bij Atag ben ik op dat punt niet verder wijs geworden. Ik kan maar een advies geven, zorg dat je de waarden zwart op wit krijgt en maak een berekening, als je klachten krijgt met de buren heb je slechte kaarten als je dat niet hebt. Een gemeente kan bij het overschijding van de normen eisen om de warmtepomp te verwijderen of andere (dure) maatregelen te nemen. Voor de in dit forum genoemde geluidskast heb je veelal een vergunning nodig (ivm de groote van dat ding, word vaak helaas niet bijverteld, bv in onze gemeente kost alleen die vergunning bijna 700 euro (aanvraag alleen al)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LeonTebbens schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:23:
[...]

Hey Dutchwing,

Je vroeg of de buren nu helemaal tevreden zijn bij ons.
Na de verplaatsing helemaal achterin de tuin ben ik nog langsgeweest om te vragen hoe ze het ervaren. Berekend heb ik dat er nu maximaal (bij -10 graden) 35 dBA zal zijn op de gevel. En ik ervaar ook zelf dat het echt veel stiller is geworden nu de WP 7 meter verder staat (~4x zachter) en de Reducd.nl kast heeft (~3x zachter)

In dat gesprek met de buren merkte ik dat er nog veel stress naar boven kwam over de afgelopen periode. Boosheid. Machteloosheid. Zich niet gezien voelen. Logisch.
En ook ik ervoer “niet gezien worden” en “ik heb er alles aan gedaan, is het nu nog niet genoeg?”.

Ik heb na veel begrip tonen uiteindelijk ook dingen gezegd als
“Komende jaren gaan steeds meer buren WP’s plaatsen, heb je al eens nagedacht hoe je daar mee om wilt gaan?”.
En: “misschien is het tijd om eens te kijken wat je zelf kunt doen aan jou kant?” (niets verder geadviseerd maar ik dacht aan: slapen aan de voorkant, dubbelglas slaapkamer, acceptatie van enig geluid, etc)
Alleen al HR++ glas schilt enorm, en dan wel een glas dikte van 4-xx-5mm ipv 4-xx-4mm.
Sowieso is een oude woning gehorig, ik hoor mijn buren ook als ik op de wc zit. Voel mij net zo’n pastoor in een biecht hokje. :+
Maar de warmtepomp buiten hoort niemand ivm dubbel glas en muur met spouw.
Ging daar weg met mixed feelings. De buurman is heel relaxt maar de buurvrouw was nog tamelijk gestresst. Elke herinnering aan “warmtepomp” activeert gelijk een stressreactie in haar lichaam.

Vorige week weer eens bij de buurman langs geweest en…. de stress lijkt aardig weg. Nog wel vind de buurvrouw het nog steeds hinderlijk, maar ze zegt ook last te hebben van een airco op een dakkapel op de huizen ver weg achter de garageboxen achter ons.
Er begint acceptatie te komen dus.
Daar kan je sowieso weinig mee, ik heb als ik een oorontsteking hebt altijd last van Tinnitus.
En als het heel stil is hoor ik het ook.
Toch stukje acceptatie gekregen dat 100% muisstil niet bestaat, overigens dat laatste maakt ook best geluid…

Ik ben ook van mening dat sommige mensen wel enorm hypergevoelig en te moeilijk doen…
Zoals een druppelende kraan, hoe doe je het dan als het regent denk ik altijd :?
Wel zou het kunnen zijn dat ze uiteindelijk gaan verhuizen. Ze staan voor de beslissing om twee grote dakkapellen te laten plaatsen ivm groter wordende kinderen en het verbouwen en opknappen van de tuin en schuur. Dan ga toch nadenken over wat je echt fijn vindt.
Dan mag ik hopen dat je niet met de nieuwe buren van voor af aan opnieuw begint… O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
MacD007 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:45:
[...]

oke, sorry dacht namelijk wat anders
[...]

ben nog in de de aanbestedingsfase, als ik echter de prijzen van jou merk bekijk vraag ik me echt af met welke argumenten je de aankoop voor je zelf hebt goedgepraat. De huidige installatiekosten van sommige installateurs rijzen ook de pan uit, voor een dergelijke warmtepomp word ergens zonder schroom ergens tussen 3.500 en 5.000 euro gevraagd (dat zijn dus puur installatiekosten). Bij de Atag komt dat dus al op ruim 15.000 euro excl. subsidie (a 2.700 euro). met een vermogen van 5 kW heb je ook nog niet eens zo hoog gasverbruik (900-1500 m3/jaar). Je zou dus circa 800 - 1.000 euro per jaar met een warmtepomp goedkoper moeten zijn, ben bang dat je dat niet gaat lukken en dan heb je nog net in 15 jaar je investering terugverdient. Economisch is dat dus geen goed plan.
Weet je overigens hoeveel geluid (lawaai) dat ding bij jou maakt, want bij Atag ben ik op dat punt niet verder wijs geworden. Ik kan maar een advies geven, zorg dat je de waarden zwart op wit krijgt en maak een berekening, als je klachten krijgt met de buren heb je slechte kaarten als je dat niet hebt. Een gemeente kan bij het overschijding van de normen eisen om de warmtepomp te verwijderen of andere (dure) maatregelen te nemen. Voor de in dit forum genoemde geluidskast heb je veelal een vergunning nodig (ivm de groote van dat ding, word vaak helaas niet bijverteld, bv in onze gemeente kost alleen die vergunning bijna 700 euro (aanvraag alleen al)
Wij betalen 9000 euro ex subsidie.
Goed praten: hallo Rinus (de man die onze ac's ook geeft gemonteerd) we willen een warmte pomp. Welke hebben we nodig? Toen heeft Rinus wat uitgerekend en doorgerekend en initieel de Intergas unit voorgesteld, die kwam maar niet op de markt en daarna zijn we naar de Atag gegaan.

Welke merken zitten er bij jouw in de race? (1600 plus 2700 is 4300, dus je hebt al een heel duidelijk beeld van wat er gaat komen. )

Maar, om heel eerlijk te zijn, je schrijft van alles, haalt allerlei zaken van stal, suggereert nog meer, en hebt vervolgens geen idee hoe onze situatie is. Dat zou kunnen leiden tot irritatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Nouw nee, ik baseer me gewoon op de informatie die je zelf schrijft en op basis van de huidige gasprijs en wat je ongeveer kunt besparen met een warmtepomp aangezien ik me ook in de materie verdiept heb. Hoe jou eigen situatie is heeft hier geen enkele invloed op. Het is gewoon investering versus besparing op de energiekosten, andere aspecten zijn hier dus niet in meegenomen maar kunnen voor jou best eens van belang zijn (dat kan en wil ik ook niet beoordelen)
ik noemde alleen dat op prijs een dergelijke warmtepomp in de meeste gevallen op basis van economische redenen redelijk moeilijk tot vrij lastig gaat worden.
Natuurlijk zijn er nog tal van andere redenen waarom je een dergelijke investering wilt doen, dat moet iedereen zelf weten.
ik vroeg me alleen af welke dat dan zouden zijn, natuurlijk hoef jij dat niet te vertellen.
het was natuurlijk helemaal niet de bedoeling om jou te irriteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:39
@MacD007

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HG6KbHrb9Q9j3rST1ippaBeqpUU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BVFkx5mjc91GPbgK45qx6URb.jpg?f=user_large
Stuk opschuiven en is dan ook andere kant op gericht.

Al vermoed ik dat je nu al binnen de marges valt, als dat zo is moet je het geluid accepteren of stel voor de kosten te dragen om deze door te schuiven.

Vanaf je eigen huis tot aan de erfgrens zit nog een paar extra meter, enig geluid ontkom je niet aan.

Zet daar je raamroosters dicht en vervang deze voor bijvoorbeeld een decentrale WTW (welke ook wat geluid maakt trouwens)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
@Taatort
Ai dat is natuurlijk geen handige plek zo aan de zijkant van het huis. Binnen de norm of niet, er wordt zo hoe dan ook geluid naar jou, de buren gestuurd. Da’s nooit een brillant idee.

Lijkt me een goed en praktisch voorstel om de WP dat stukje naar de achterkant te laten verplaatsen. Is een paar uurtjes werk, dus niet duur.

Fijn zeg dat er eigenlijk zo’n makkelijke en goedkope oplossing mogelijk lijkt! Dat zou in goed overleg moeten kunnen lukken lijkt me!

[ Voor 26% gewijzigd door LeonTebbens op 08-04-2023 21:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
Stef87 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 20:21:
[...]

[Afbeelding]
Stuk opschuiven en is dan ook andere kant op gericht.

Al vermoed ik dat je nu al binnen de marges valt, als dat zo is moet je het geluid accepteren of stel voor de kosten te dragen om deze door te schuiven.

Vanaf je eigen huis tot aan de erfgrens zit nog een paar extra meter, enig geluid ontkom je niet aan.

Zet daar je raamroosters dicht en vervang deze voor bijvoorbeeld een decentrale WTW (welke ook wat geluid maakt trouwens)
Ik geloof dat we toch in een verkeerde wereld leven, iemand anders zorgt voor overlast (voldoet gewoon niet aan wettelijke eisen) en dan wil je dat diegene die last daarvan ondervind ook nog voor de kosten moet opdraven.
Lijkt me toch van niet. 8)7
gewoon laten handhaven, doen we in dit land toch al veel te weinig.
De oorzaak is dat de buurman onvoldoende rekening gehouden heeft met de geldende regels.
Er zijn hier gewoon drie opties
a) je verwijdert de warmtepomp
b) je verplaatst de warmtepomp zodanig dat er geen overlast bezorgd word en vooral aan de wettelijke eisen voldaan gaan worden.
c) je plaatst een geluidskap over de warmtepomp mits deze met geluidskap dan aan de wettelijke eisen kan voldoen.
De kosten dient de buurman natuurlijk volledig zelf te dragen (het is tenslotte ook zijn warmtepomp)

ik snap niet hoe je er bij komt om dan ook nog de man die dus overlast krijgt (veroorzaakt van een illegale warmtepomp (hij voldoent namelijk niet aan de gestelde eisen) op kosten wilt gaan jagen, als dit uberhaupt nodig zou zijn zou de buurman ook voor deze kosten moeten opdraven.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 09-04-2023 00:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
LeonTebbens schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:09:
@Taatort
Ai dat is natuurlijk geen handige plek zo aan de zijkant van het huis. Binnen de norm of niet, er wordt zo hoe dan ook geluid naar jou, de buren gestuurd. Da’s nooit een brillant idee.

Lijkt me een goed en praktisch voorstel om de WP dat stukje naar de achterkant te laten verplaatsen. Is een paar uurtjes werk, dus niet duur.

Fijn zeg dat er eigenlijk zo’n makkelijke en goedkope oplossing mogelijk lijkt! Dat zou in goed overleg moeten kunnen lukken lijkt me!
allemaal leuk, maar je gaat aan het punt voorbij dat de buurman eerst een plek moet gaan vinden waar dit conform de wettelijke eisen ook kan (met de gestelde plek ben ik me daar niet zo zeker van (hoe zit het dan met de buurman aan de andere kant? Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je daarom de last weer bij iemand anders neerlegt. Dus eerst goed laten uitzoeken en dan de juiste keuzes maken.
Uiteraard zijn de kosten geheel voor de buurman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
@Stef87 Hierbij nog even de situatie van boven. Er zit op de plaats die jij voorstelt bijna geen garage dak meer om te plaatsen. Weet niet of deze unit (eenvoudig) aan de muur te hangen is.

Er zijn volgens mij andere plaatsingsmogelijkheden als ik naar het plattegrondje kijk.

@LeonTebbens heeft aangegeven (zie fotos eerder) dat hij in overleg met de buren de unit naar de achtertuin heeft verplaats. Waar een wil is is een weg zeg ik dan maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wk2X6xRf8T4z_-9LGy3NxDTEA4Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FfJdGr6RWfJpAxOMMA0rvmvq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Die wp kan toch ook koelen ? Heb je met ze overlegd om dat niet te gaan doen in de zomer ?
Want je terras ligt er precies tegenover.

[ Voor 19% gewijzigd door joezzt op 09-04-2023 10:51 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
@joezzt Ja, deze kan ook koelen. Ook aangegeven dat het zomers dan ook overlast kan geven. Reactie was van buurman dat hij op dit moment geen plannen heeft om te koelen in de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Taatort schreef op zondag 9 april 2023 @ 10:20:
@Stef87 Hierbij nog even de situatie van boven. Er zit op de plaats die jij voorstelt bijna geen garage dak meer om te plaatsen. Weet niet of deze unit (eenvoudig) aan de muur te hangen is.

Er zijn volgens mij andere plaatsingsmogelijkheden als ik naar het plattegrondje kijk.

@LeonTebbens heeft aangegeven (zie fotos eerder) dat hij in overleg met de buren de unit naar de achtertuin heeft verplaats. Waar een wil is is een weg zeg ik dan maar.

[Afbeelding]
weet jij toevallig de breedte van de kabel van je buurman? (TIP: kun je met google maps eenvoudig meten).
Als ik dat zo zie word het knap lastig voor je buurman, toch een verkeerde (en vooral erg dure) warmtepomp uitgezocht. Ik ben bang dat je en aan het verplaatsen komt (in de tuin vermoed ik) en een geluidskap Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93_qNO9BcLN1PkVpqHDcpNGSNsQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IQIOcM8ZrnRfivGizFA45gdC.jpg?f=user_large moet gaan plaatsen anders kun je gewoon niet aan de eisen voldoen. (geluidskast zal voor dat model circa 3.000 euro kosten).
Even een voorbeeld; de warmtepomp die bij mij deze zomer geinstalleerd word heeft een geluid van 56 dB (5 kW en kost incl. installatie voor mij 1.600 euro, oke is geen Mercedes als die van je buurman, maar is ook beduidend stiller, maar zelf die zou ik niet op die plek kunnen plaatsen, je ander optie had hierbij dus wel gekund.)
nog fijne pasen en het komt wel goed, links om of rechts om.
Of je buurman komt tot inzicht en neemt zijn verantwoordelijkheid of je laat de gemeente handhaven (kosten voor het meten zal dan je buurman moeten betalen) en zal er uiteindelijk op uitdraaien dat hij zijn warmtepomp moet verwijderen.

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 09-04-2023 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Taatort schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:04:
@joezzt Ja, deze kan ook koelen. Ook aangegeven dat het zomers dan ook overlast kan geven. Reactie was van buurman dat hij op dit moment geen plannen heeft om te koelen in de zomer
Wat nog niet is kan wel nog komen, zeker als de vrouw des huizes het erg warm gaat krijgen. Sterkte en als ik je nog ergens me kan helpen, geef dan even een berichtje (PM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:11

ericplan

5180 Wp PV

Deze casus geeft wel precies aan welke uitdaging de energietransitie momenteel heeft. Ondanks redelijk ruime kavels toch een geluidsprobleem. Je zou voor de grap eens op een kadastrale kaart van Amsterdam Centrum moeten kijken. Waarbij er dan ook nog sprake is van een beschermd stadsgezicht en heel veel (rijks)monumenten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:56
Pfff, lastig allemaal. Die van mij staat ook gericht op de buren (Mitsubishi, projectnieuwbouwwijk 2021) met een afstand van 7 meter. Wij horen elkaars warmtepomp weleens maar gelukkig is het niet irritant.

Misschien kan je hem op de grond achter je garage plaatsen (richting je achterburen).

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ericplan schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:30:
Deze casus geeft wel precies aan welke uitdaging de energietransitie momenteel heeft. Ondanks redelijk ruime kavels toch een geluidsprobleem. Je zou voor de grap eens op een kadastrale kaart van Amsterdam Centrum moeten kijken. Waarbij er dan ook nog sprake is van een beschermd stadsgezicht en heel veel (rijks)monumenten.
Jup, je hebt helemaal gelijk, een warmtepomp oplossing is in dergelijke situaties nagenoeg ondenkbaar. Maar ook zonnepanelen zijn dan al een probleem.

maar denk eens aan de kleine postzegels van kavels in vogelaarswijken, met een kavelbreedte van nog geen 5 meter, zelfs met een relatief kleine hybride warmtepomp gaat dat niet lukken om een geschikte plaats te vinden. Het andere probleem bij geluid is dat de soort overlast die je kunt ondervinden nagenoeg niet meetbaar is. Juist omdat het niet alleen het geluidsniveau is maar ook het frequentiespectrum speelt hier een hele belangrijke rol in die ook nog eens door iedereen anders ervaren word. Er is een stichting geluidshinder https://nsg.nl/nl/home.html

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 09-04-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Bravertal schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:40:
Pfff, lastig allemaal. Die van mij staat ook gericht op de buren (Mitsubishi, projectnieuwbouwwijk 2021) met een afstand van 7 meter. Wij horen elkaars warmtepomp weleens maar gelukkig is het niet irritant.

Misschien kan je hem op de grond achter je garage plaatsen (richting je achterburen).
kijk met 7m kun je zelf gelukkig prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast

[Afbeelding]
Ik kan me niet voorstellen dat die situatie bij jou geluidsoverlast oplevert. Ik heb 2 L/L units en die staan op 1 meter van de erfgrens met de buren en mijn buren horen helemaal niets. Als die unit van je buurman zoveel herrie maakt vermoed ik eerder dat er een probleem met die unit is. Mijn units staan op 1,5 meter van mijn terras en als ik in de zomer ermee koel (verwarm er in de winter mee) heb ik op mijn terras er niet eens last van. Ja hoor ze een beetje ruizen maar niet dat ik zeg ...... :X 8)7 |:( . Probleem lijkt me dus in zijn unit liggen. Installateur bellen zou ik zeggen. Nb: je weet dat je deze discussie op internet voert met foto's van zijn huis? Iets van privacy probleem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Toch is het geen fundamenteel lucht/water warmtepomp-probleem. Ik vermoed dat in ieder geval de nachtmodus (silent mode etc) niet goed is ingesteld, maar dat de plaatsing ook wel wat lomp is. Beide samen zullen de overlast denk ik wel reduceren tot een acceptabel niveau.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Proton_ Als ik 2 a 3 meter van mijn units afloop hoor ik werkelijk niets. En dan heb je op 7 meter last? Alles wat je aandacht geeft wordt ook groter.

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 09-04-2023 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:52
@MotorBeast Lucht/lucht warmtepomp buitenunits zijn in algemeen stiller dan de lucht/water warmtepompen.
3 straten verderop staat hier een lucht/water warmtepomp en die klinkt hetzelfde als een koelmotor van een vrachtwagen, niet fijn om naast te wonen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mr_evil08 schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:17:
@MotorBeast Lucht/lucht warmtepomp buitenunits zijn in algemeen stiller dan de lucht/water warmtepompen.
3 straten verderop staat hier een lucht/water warmtepomp en die klinkt hetzelfde als een koelmotor van een vrachtwagen, niet fijn om naast te wonen.
dat is simpelweg niet waar. als je gelijkwaardige machines naast elkaar zet is er 0 verschil. maar die zijn er niet dus moet je kijken naar de praktijk en dan winnen de L/W machines die discussie makkelijk omdat ze veel grotere verdampers, fans en meer isolatie rondom de compressor hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 09-04-2023 12:20 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@mr_evil08 alsnog geen fundamenteel probleem van lucht/water. De units zijn doorgaans groter, klopt, en niet elke L/L doet defrosts met reverse cycle, maar geluidsoverlast komt doorgaans door verkeerde plaatsing (houten dak, rubberen balkjes, stijve buizen, alsof een unit van 95 kilo een bouwmarktairco is). Een geluid als een koelvrachtwagen hoeft niemand te accepteren, dat moet op te lossen zijn.

Er zijn warmtepompen waar de reductie in nachtmodus instelbaar is, mijn warmtepomp is dan beperkt tot 60% van max (en haalt dat nooit). Maar mijn type staat al als erg stil bekend. Hij staat op 2 meter van mij slaapkamerraam en heb nog nooit een defrost gehoord.
Ik heb begrepen dat Nibe ook erg tweakbaar is op dat vlak dus de buurman zou daar vrij eenvoudig mee kunnen experimenteren. Dan moet er wel de wil zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 09-04-2023 12:26 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:19:
[...]

dat is simpelweg niet waar. als je gelijkwaardige machines naast elkaar zet is er 0 verschil. maar die zijn er niet dus moet je kijken naar de praktijk en dan winnen de L/W machines die discussie makkelijk omdat ze veel grotere verdampers, fans en meer isolatie rondom de compressor hebben.
Ja geloof ik wel maar kom op. Dat ding staat meters ver weg. Dat zou betekenen dat niemand in een rijtjes huis een L/W kan plaatsen. Het lijkt me stug dat een L/W bij wijze van spreken 2 a 3 keer zoveel herrie maakt dan een L/L. Als op die afstand je L/W zoveel overlast veroorzaakt lijkt me het probleem in de unit zitten. Volgens mij moet iedere unit die op dit moment op de markt komt/is op die afstand probleemloos kunnen draaien zonder overlast.

Maar ja de installateur die hier kwam voor een Vaillant had al klachten op een ander adres waar hij bezig was terwijl de unit nog niet eens operationeel was. O-)

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 09-04-2023 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
@MacD007 Volgens kavelplan is de breedte van de kavel van de buren 13,25 m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Uit posts & foto's van TS @Taatort geen victim blaming svp, doe iets met onderbouwing

[ Voor 47% gewijzigd door Proton_ op 09-04-2023 13:58 ]

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:10:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat die situatie bij jou geluidsoverlast oplevert. Ik heb 2 L/L units en die staan op 1 meter van de erfgrens met de buren en mijn buren horen helemaal niets. Als die unit van je buurman zoveel herrie maakt vermoed ik eerder dat er een probleem met die unit is. Mijn units staan op 1,5 meter van mijn terras en als ik in de zomer ermee koel (verwarm er in de winter mee) heb ik op mijn terras er niet eens last van. Ja hoor ze een beetje ruizen maar niet dat ik zeg ...... :X 8)7 |:( . Probleem lijkt me dus in zijn unit liggen. Installateur bellen zou ik zeggen. Nb: je weet dat je deze discussie op internet voert met foto's van zijn huis? Iets van privacy probleem. ;)
Beste Beast,
ik denk dat je met je laatste opmerking de plank geheel misslaat. De privacy is hier geheel niet in het geding, we plaatsen hier geen naam (of de beste man moet toevallig "buurman" heten, nog is zijn adres kenbaar gemaakt nog andere persoonlijke gegevens van hem hier gedeelt.
Ik denk ook dat je opmerking "er zou mogelijk is mis zijn met de unit" lijkt me uit de lucht gegrepen, gezien het geluidsvermogen van de unit (opgegeven door de fabrikant) en de installatieplaats is het heel duidelijk dat de wettelijke limieten duidelijk worden overschreden. Dat heeft een juiste berekening ook aangetoond. Bij een warmtepomp die met een geluidsvermogen van 64 dB en op die afstand is dat eigenlijk ook te verwachten.

Jouw eigen situatie met de aico's (ik weet nu niet of deze voor of na 1-4-2021 geinstalleerd zijn?) zouden mogelijk met dezelfde berekeningen best ook eens te veel lawaai veroorzaken (berekentechnisch cq meettechnisch dan), hoe jij dat ervaart is weer een heel ander ding, helaas is ons gehoor heel slechts geschikt om qualitatief geluid te kunnen beoordelen. Vergeet niet dat de wettelijke eisen exact bepaald zijn, in hoevere dat dit bij jou gebruik overeenkomt kan ik niet zeggen, maar om dat als referentie aan te halen eigenlijk dus ook niet.
Kijk als blijkt dat jou buurman stokdoof is, is het ook niet verwonderlijk dat hij je airco's niet hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87

[Afbeelding]
Gewoon aan de muur hangen dan inderdaad (dan moet vziw prima kunnen)

Óf deze ipv hoog aan de muur op de begane grond daar ergens plaatsen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
yingli405 schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:44:
Uit posts & foto's van TS @Taatort [mbr]geen victim blaming svp, doe iets met onderbouwing[/]
ik weet niet waar jij "victim blaming"benoemd, graag hiervoor ook argumenten benoemen anders zou een dergelijke uitspraak juist als kwetsend beschouwd kunnen worden.

Ik zie in deze hele discusie absuluut geen aanleiding die tot "victim blaming"zou kunnen duiden, oke die opmerking van jou zou dat dus wel kunnen zijn.

sorry, zag nu pas dat het een aanpassing van een moderator was. dus excuses voor mijn comentaar.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 09-04-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Stef87 schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:36:
[...]

Gewoon aan de muur hangen dan inderdaad (dan moet vziw prima kunnen)

Óf deze ipv hoog aan de muur op de begane grond daar ergens plaatsen.
iets te simplistisch verwoord lijkt me, het plaatsen van een warmtepomp is helaas toch wat ingewikkelder dan "gewoon" te een muur plakken. De beste man heeft met dit advies helemaal niet aan.
Waar zou dat dan volgens jou wel een mogelijkheid zijn zonder dat deze de wettelijke eisen kan voldoen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stef87
MacD007 schreef op zondag 9 april 2023 @ 00:11:
[...]

Ik geloof dat we toch in een verkeerde wereld leven, iemand anders zorgt voor overlast (voldoet gewoon niet aan wettelijke eisen) en dan wil je dat diegene die last daarvan ondervind ook nog voor de kosten moet opdraven.
Lijkt me toch van niet. 8)7
gewoon laten handhaven, doen we in dit land toch al veel te weinig.
De oorzaak is dat de buurman onvoldoende rekening gehouden heeft met de geldende regels.
Er zijn hier gewoon drie opties
a) je verwijdert de warmtepomp
b) je verplaatst de warmtepomp zodanig dat er geen overlast bezorgd word en vooral aan de wettelijke eisen voldaan gaan worden.
c) je plaatst een geluidskap over de warmtepomp mits deze met geluidskap dan aan de wettelijke eisen kan voldoen.
De kosten dient de buurman natuurlijk volledig zelf te dragen (het is tenslotte ook zijn warmtepomp)

ik snap niet hoe je er bij komt om dan ook nog de man die dus overlast krijgt (veroorzaakt van een illegale warmtepomp (hij voldoent namelijk niet aan de gestelde eisen) op kosten wilt gaan jagen, als dit uberhaupt nodig zou zijn zou de buurman ook voor deze kosten moeten opdraven.
Waar is het bewijs dat deze niet aan de eisen voldoet?? Er is nog niemand geweest die heeft bewezen dat die niet voldoet. (Lijkt er vooralsnog sterk op dat hij wel voldoet aan de geluidseisen)

Iets met leven in de realiteit en een goede burenrelatie. (Als je er wilt er blijven wonen nogal belangrijk)

Als de buurman aan alle eisen voldoet en de warmtepomp slechts minimaal hoorbaar is (waar bijvoorbeeld de meeste mensen geen last van zouden hebben) dan kan je hard roepen en eisen dat hij toch maar even zijn warmtepomp “weg gaat halen”, leuke relatie met je buren heb je dan.

Als jij het zo wilt oplossen en denkt dat dat helpt, vooral doen.
MacD007 schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:41:
[...]

iets te simplistisch verwoord lijkt me, het plaatsen van een warmtepomp is helaas toch wat ingewikkelder dan "gewoon" te een muur plakken. De beste man heeft met dit advies helemaal niet aan.
Waar zou dat dan volgens jou wel een mogelijkheid zijn zonder dat deze de wettelijke eisen kan voldoen?
Volgens mij kan je niet meer helder nadenken in deze. Je blijft hameren op voldoet niet aan wettelijke eisen, terwijl dat hoogstwaarschijnlijk niet het geval is.

Simplistisch?? Soms kan de oplossing heel simpel zijn. Jij maakt het te moeilijk en lijkt vooral emotioneel te reageren en acteren. (Heeft de TS niets aan)

Hang de warmtepomp (is geen herrie model) in het midden van hun eigen perceel/huis en de afstand tot de Ts is nog 4 meter extra én geen luchtstroom meer van de warmtepomp.

[ Voor 19% gewijzigd door Stef87 op 09-04-2023 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
MacD007 schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:33:
[...]

Beste Beast,
ik denk dat je met je laatste opmerking de plank geheel misslaat. De privacy is hier geheel niet in het geding, we plaatsen hier geen naam (of de beste man moet toevallig "buurman" heten, nog is zijn adres kenbaar gemaakt nog andere persoonlijke gegevens van hem hier gedeelt.
Ik denk ook dat je opmerking "er zou mogelijk is mis zijn met de unit" lijkt me uit de lucht gegrepen, gezien het geluidsvermogen van de unit (opgegeven door de fabrikant) en de installatieplaats is het heel duidelijk dat de wettelijke limieten duidelijk worden overschreden. Dat heeft een juiste berekening ook aangetoond. Bij een warmtepomp die met een geluidsvermogen van 64 dB en op die afstand is dat eigenlijk ook te verwachten.

Jouw eigen situatie met de aico's (ik weet nu niet of deze voor of na 1-4-2021 geinstalleerd zijn?) zouden mogelijk met dezelfde berekeningen best ook eens te veel lawaai veroorzaken (berekentechnisch cq meettechnisch dan), hoe jij dat ervaart is weer een heel ander ding, helaas is ons gehoor heel slechts geschikt om qualitatief geluid te kunnen beoordelen. Vergeet niet dat de wettelijke eisen exact bepaald zijn, in hoevere dat dit bij jou gebruik overeenkomt kan ik niet zeggen, maar om dat als referentie aan te halen eigenlijk dus ook niet.
Kijk als blijkt dat jou buurman stokdoof is, is het ook niet verwonderlijk dat hij je airco's niet hoort.
Dan ben ik ook stokdoof. 8) Zoals ik al schreef zit ik er op zo'n 1,5 a 2 meter vanaf in de zomer op mijn terras. Okee, met koelen maakt een unit minder geluid dan met verwarmen maar met 35 graden buiten doet hij toch echt zijn best. Sowieso draait een unit nooit bij goed gebruik op zijn maximaal toerental. Bij verwarmen/koelen houdt je met een WP je huis zoveel mogelijk op een constante temperatuur en dat betekent in ik schat zo'n 90 % van de tijd minimale/gematigde belasting van de buitenunit en dat haal je die max dB niet. Laat dat nu eens bij -5 zijn. Hoe vaak hebben we dat in NL?

Ik weet wel als hij mijn buurman was, deze discussie op internet plaatste en ik het las met plaatsen van foto's van mijn huis op internet hij van mij de hoogste boom ik kon. Jawel, iets van privacy. Ik heb niet voor niets zelf mijn eigen woning geblurd op Google Streetview.

We stonden ooit bekend als een tolerant land. Tegenwoordig op alle fronten niet meer. Dat is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:32:
[...]

Ja geloof ik wel maar kom op. Dat ding staat meters ver weg. Dat zou betekenen dat niemand in een rijtjes huis een L/W kan plaatsen. Het lijkt me stug dat een L/W bij wijze van spreken 2 a 3 keer zoveel herrie maakt dan een L/L. Als op die afstand je L/W zoveel overlast veroorzaakt lijkt me het probleem in de unit zitten. Volgens mij moet iedere unit die op dit moment op de markt komt/is op die afstand probleemloos kunnen draaien zonder overlast.
Dat is een mooi wensdenken, helaas is de werkelijkheid anders, de eisen voor op de markt brengen van bv warmtepompen is op Europes regelgeving geregend (CE), ook de eisen voor het geluid maken daar onderdeel van (ErP Label waar dus ook een geluidswaarde verplicht op staat), alleen is deze ErP geluidswaarde niet dezelfde als in Nederland voor de omgeving (plaatsing, geheel andere wetgeving) geld. Er zijn heel veel warmtepompen die prima op de markt mogen maar op de genoemde plaats absuluut niet geplaatst mogen worden. Overigens in afwijking wat Proton stelt, zijn tweaks en andere instellingen maar zeer beperkt hierin mee te nemen, als er op wettelijke aspecten getoetst moet worden, zijn dergelijke instellingen niet van belang, daar word uitsluitend naar de Lwa (dag / nacht) gekeken en de locatie (=afstand tot erfgrens) en eventuele andere situaties (bv muren) gekeken.
Maar ja de installateur die hier kwam voor een Vaillant had al klachten op een ander adres waar hij bezig was terwijl de unit nog niet eens operationeel was. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:46:
[...]

Dan ben ik ook stokdoof. 8) Zoals ik al schreef zit ik er op zo'n 1,5 a 2 meter vanaf in de zomer op mijn terras. Okee, met koelen maakt een unit minder geluid dan met verwarmen maar met 35 graden buiten doet hij toch echt zijn best. Sowieso draait een unit nooit bij goed gebruik op zijn maximaal toerental. Bij verwarmen/koelen houdt je met een WP je huis zoveel mogelijk op een constante temperatuur en dat betekent in ik schat zo'n 90 % van de tijd minimale/gematigde belasting van de buitenunit en dat haal je die max dB niet. Laat dat nu eens bij -5 zijn. Hoe vaak hebben we dat in NL?

Ik weet wel als hij mijn buurman was, deze discussie op internet plaatste en ik het las met plaatsen van foto's van mijn huis op internet hij van mij de hoogste boom ik kon. Jawel, iets van privacy. Ik heb niet voor niets zelf mijn eigen woning geblurd op Google Streetview.
nogmaals, dat zijn geheel jou meningen, prima, heb ik geen probleem me, echter ga deze niet als algemeen geldend maken, wettelijk heeft dat helemaal niets met privacy te maken. Deze foto's zijn openbaar toegankelijk en er zijn geen personen zichtbaar (=herkenbaar) in beeld. Prima dus.

Blijkbaar heb je jezelf nog onvoldoende verdiept in de geldende regels (die overigens ook voor airo's gelden), het gaat bij de wettelijke regels niet om of jij je airo's op 30-40 of 70% vermogen gebruikt. Overigens als beide evenveel geluid maken (stel 50 dB) dan maken ze samen dus 53 dB.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
@MacD007 Leven en laten leven en niet op alle slakken zout leggen maakt het leven een stuk makkelijker. Maar helaas is het tegenwoordig, ik vind, jij moet luisteren, ik heb gelijk, luister je niet.....ik cancel jou en ben boos.

We leven nu eenmaal in een dichtbevolkt land en wonen/leven dicht op elkaar. Geluid van een ander horen hoort daar nu eenmaal bij. En ach, over 5 jaar staat 1/2 Nederland vol met die dingen en dan hoor je niemand er meer over denk ik.

Kan mijn buurman zijn boom er ook uithalen. Hangt over en niet ver genoeg van de erfgrens enz enz met het wetboek in de hand. Gezellig samenleven zo. Waar komt toch dat gezellige sfeertje vandaan in het hedendaagse Nederland? ;)

Rest my case en ik heb gelukkig fijne buren (met slechte oren volgens jou).

[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 09-04-2023 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
MotorBeast schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:00:
@MacD007 Leven en laten leven en niet op alle slakken zout leggen maakt het leven een stuk makkelijker. Maar helaas is het tegenwoordig, ik vind, jij moet luisteren, ik heb gelijk, luister je niet.....ik cancel jou en ben boos.

We leven nu eenmaal in een dichtbevolkt land en wonen/leven dicht op elkaar. Geluid van een ander horen hoort daar nu eenmaal bij. En ach, over 5 jaar staat 1/2 Nederland vol met die dingen en dan hoor je niemand er meer over denk ik.
Juist daarom is het van belang dat overlast zo veel mogelijk vermeden moet worden, dat is nu ook juist de insteek van bv deze wetgeving. Ik ben niet boos, vere van, nog cancel ik jou of wie dan ook.
ik probeer juist oplossingen te vinden, maar wel binnen de afgesproken regels, wat is daar nu zo verkeerd aan. Just dat is leven en laten leven (= ook rekening houden met anderen).

kijk ik snap dat jij thuis graag koel wil leven, maar dat moet dus niet tot overlast van anderen leiden. Overigens betekend helemaal niet als je aan de wettelijke eisen gaat houden dat de buren daar geen last van ondervinden, oa geluid wordt nu een keer heel verschillend door mensen beoordeeld, echter is het dan geen overlast meer. Ik heb juist bij de keuze van mijn airco en ook warmtepomp juist hiermee rekening gehouden en ja dat heeft betekend dat ik een stuk duurder uit was, maar dat had ik er ook prima voor over.
ook nog fijne pasen gewenst.

Pagina: 1 2 3 Laatste