Sinds december vorig jaar heeft de buurman een warmtepomp (buitenunit) op zijn garage (plat) dak laten zetten.
Ik zit behoorlijk met deze situatie in mijn maag en wil liever niet de goede verhoudingen verstoren en in een soort juridisch gevecht terechtkomen. Echter ik ervaar overlast en we moeten ons natuurlijk wel aan de wet en regelgeving houden.
Voordat ik weer in gesprek ga met de buurman wil ik graag via dit medium ook input verzamelen. Dus graag jullie advies, op en/of aanmerkingen.
Huidige situatie:
Na bestudering van de toelichting op de rekentool
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
kom ik tot de conclusie dat bij het plaatsen van de unit op een plat dak extra meting(en) in de rekentool moeten zijn ingevoerd.
Dat zou betekenen dat de berekening die de buurman heeft overlegd, onvolledig is!
De rekentool is een theoretisch model en gaat uit van de situatie (plaatsing) en opgave van geluidproductie van de leverancier van de pomp. In de praktijk kan er meer geluid worden geproduceerd door bijv. resonantie van het platte dak etc.
Mijn punten/vragen:
Ik zit behoorlijk met deze situatie in mijn maag en wil liever niet de goede verhoudingen verstoren en in een soort juridisch gevecht terechtkomen. Echter ik ervaar overlast en we moeten ons natuurlijk wel aan de wet en regelgeving houden.
Voordat ik weer in gesprek ga met de buurman wil ik graag via dit medium ook input verzamelen. Dus graag jullie advies, op en/of aanmerkingen.
Huidige situatie:
- De garage van de buren is aan 1 zijde op de erfgrens gebouwd
- De unit betreft een Nibe F2040-8
- De unit heeft de buurman zelf gekocht (omdat hij in dit werk zit) en is door een (lokale) installateur geïnstalleerd
- De unit is opgesteld op 2 voetsteunen (bigfoots?). Deze steunen zijn los op het dak van de garage geplaatst.
- De unit staat parallel aan de buitenmuur van de woning van de buren met ventilator gericht op onze woning.
- Wij hebben ventilatieroosters in de ramen op begane grond en verdieping. Deze staan het hele jaar open i.v.m. voldoende luchtverversing.
- Ons terras is gesitueerd tussen de garagemuur en de achtermuur van onze woning. (In de luchtstroom van de buiten unit)
- We ervaren overlast als de warmtepomp heel hard moet werken en bezig is met zgn. ontdooicyclus
- We ervaarden een hinderlijk geluid. Vooral bij koude dagen/nachten stond de unit 8-10 keer per uur luid te ‘brullen’. Dit was zowel overdag als ‘s nachts.
- De buurman werd hierover geïnformeerd en ik kreeg de vraag om aan te geven op welke momenten er geluidsoverlast werd ervaren. Dit 1 dag bijgehouden op die momenten dat ik buiten was en op de slaapkamer boven (dus niet de gehele dag gemonitord!). Heb vervolgens het lijstje met ca 10 tijdstippen ge-appt naar de buurman.
- Op basis van deze gegevens een afspraak met de buren gepland eind Dec om hierover te praten omdat ik het graag onderling wil oplossen
- Buren vonden het ook vervelend maar hadden niet het idee hier veel aan te kunnen doen. Eventueel zou de unit nog 90 graden kunnen worden gedraaid maar dat kost extra geld en daar had men niet op gerekend.
- Afspraak gemaakt dat voor komende winter men probeert een oplossing te vinden. Wat precies is voor mij onduidelijk.
- Heb aangegeven dat er eventueel een kast om kan. Dat was volgens de buurman niet effectief en kostte veel geld en beïnvloedt ook de efficiency van de warmtepomp
- Ik heb gevraagd of de installateur een geluidsberekening heeft gemaakt. Dat was niet het geval en heb aangegeven dit wel van belang te vinden. De buurman heeft alsnog een berekening laten maken en op navraag naar mij gestuurd.
Na bestudering van de toelichting op de rekentool
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
kom ik tot de conclusie dat bij het plaatsen van de unit op een plat dak extra meting(en) in de rekentool moeten zijn ingevoerd.
Dat zou betekenen dat de berekening die de buurman heeft overlegd, onvolledig is!
De rekentool is een theoretisch model en gaat uit van de situatie (plaatsing) en opgave van geluidproductie van de leverancier van de pomp. In de praktijk kan er meer geluid worden geproduceerd door bijv. resonantie van het platte dak etc.
Mijn punten/vragen:
- Ik wil de buurman even informeren dat (volgens mij) de berekening onvolledig is zodat hij eventueel terug kan gaan naar de firma die dit heeft gemaakt.
- Beïnvloed een omkasting t.b.v. geluidsreductie van de buitenunit, de efficiëntie van de pomp negatief?
- Wil graag een datum hangen wanneer de oplossing klaar dient te zijn zoals in het gesprek in december besproken. Ik zit te denken aan 1 oktober a.s.. Dit geeft m.i. voldoende tijd om een oplossing te treffen ondanks lange wachttijden bij installateurs en is tevens niet meer vrijblijvend. Is 1 oktober redelijk?
- Er zit een nachtcyclus op deze warmtepomp maar we ervaren ook om 00:00 of 6:00 overlast. Dus de nachtcyclus lijkt niet ingesteld of juist te werken. Leuk dat er in het rekentool een (lager) max/. geluidsproductie bij nachtcyclus staat, maar wat als deze niet wordt ingesteld c.q. niet juist werkt en de geluidsproductie gelijk is als overdag?
- Hoe kan ik op een relatief eenvoudige wijze geluidmetingen doen die erkend zijn en eventueel als bewijs kunnen dienen?
- Wat als er geen effectieve oplossing komt voor de winter? Wat zijn dan de stappen die ik logischerwijze zou kunnen/moeten zetten?