Vraag

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-05 18:44
Onze nieuwbouwwoning is in november 2021 opgeleverd. Het betreft een woning zonder gasaansluiting, met een lucht/water warmtepomp (Atag Energion M Compact 9t buitenunit) voor CV en SWW.

Een aantal weken geleden heeft onze buurman aangegeven dat hij 's nachts last heeft van onze warmtepomp en hierdoor slecht slaapt. Het is een laagfreqente brom waar hij zich aan stoort. Begrijpelijk, dus ik heb er meteen werk van gemaakt. Ik heb onze aannemer ingelicht en zelf ook wat maatregelen getroffen. Na wat communicatie over en weer met de buurman en wat extra maatregelen hebben we het nu redelijk onder controle. De warmtepomp zou nu 's nachts niet meer aan moeten gaan. Aanpassingen die ik gedaan heb zijn:

- Stille modus ingeschakeld in de nachtelijke uren
- Nachtverlaging toegepast: 20,5 graden tussen 6:15 en 22:15, 19 graden daarbuiten
- SWW temperatuur aangepast van 55 naar 45 graden
- Tijdstip legionella run van 1:00 aangepast naar 11:00

Bovenstaande maatregelen werken zoals gezegd momenteel. Helaas is dat geen garantie voor de toekomst en daar heb ik wat moeite mee. Wat gebeurt er bijvoorbeeld in de zomer als we willen gaan koelen? Of gaat het apparaat na verloop van tijd door slijtage misschien meer geluid maken? Zo blijven er vragen door m'n hoofd spoken.

Ik ben bekend met de sinds april 2021 geldende richtlijn rondom warmtepompen en geluidsdruk die ze mogen veroorzaken gedurende de dag- en nacht. Onze aannemer heeft me vandaag gebeld met de mededeling dat zij niet verplicht zijn om ervoor te zorgen dat onze woning aan deze richtlijn voldoet. Ze kunnen ons adviseren maar gaan niet financieel tegemoetkomen. Het probleem is dat onze bouwvergunning al ingediend- en goedgekeurd is in 2020. Toen waren deze richtlijnen nog niet bekend. Ons huis is gebouwd volgens de goedgekeurde bouwvergunning en toen geldende bouwvoorschriften. De mededeling kwam voor mij niet als een verrassing, aangezien ik zelf al bij Vereniging Eigen Huis had geinformeerd en zij kwamen met hetzelfde verhaal. Helaas voor ons moeten wij wel voldoen aan de eerder genoemde richtlijn. Ik ben verplicht om ervoor te zorgen dat onze buren geen overlast meer ondervinden van onze warmtepomp. In zekere zin heb ik dat natuurlijk al gedaan, maar ik wil voorkomen dat we in de toekomst weer in een soortgelijke situatie terecht komen.

Wat meer info over de situatie:
De warmtepomp staat op het platdak van onze tegen de erfgrens gebouwde berging. Na deze erfgrens komt er aan de kant van de buren een pad van een meter, waarna hun huis begint. De buren slapen aan deze kant van de erfgrens, onder een schuine kap die aan deze kant al op de eerste verdieping begint. Onze warmtepomp staat helaas met de ventilatoren naar het huis van de buren gericht. Hemelsbreed staat onze warmtepomp nog geen 4m van de slaapkamermuur van de buren verwijderd. Een keuze waar we tijdens de bouw al niet helemaal achter stonden. Onze achtertuin is zo'n 25m diep en 20m breed dus er waren voldoende alternatieven. Toch zijn we uit gegaan van de vakkundigheid van de installateur, die destijds aangaf dat dit geen problemen zou veroorzaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SASvGhXAPL-YbgdOgLAWaFiMlY4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rswDDDE4Vb7to7M4VOA7rznP.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvE8o2cVEmjAAaU5o8PejXJIURg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wOFhaMjzvhIl91M5iBwdMAko.jpg?f=user_large

Ik vraag me nu af of jullie ideeen hebben waarmee ik de overlast die onze warmtepomp maakt verder kan beperken. Op internet kom ik omkastingen tegen. Dit is een mooie oplossing maar door het forse formaat van onze buitenunit kost een omkasting voor ons al gauw enkele duizenden Euro's. Zou het ook nog veel uitmaken als we de warmtepomp een kwartslag laten draaien?

Alle reacties

Acties:
  • +94 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
Het feit dat je er direct werk van maakt verdient wat mij betreft een plusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als jullie moeten voldoen aan de richtlijn, hoe is de bouwer dan niet verantwoordelijk?

Het lijkt me dat je er vanuit mag gaan dat als je een huis koopt, zeker een nieuwbouwhuis, dat deze voldoet aan de richtlijnen als hij af is.

De situatie die je nu omschrijft, daarmee beschrijf je een huis waarvan je de verwarming niet mag gebruiken en zelfs weg zou moeten halen. Dat is niet een opgeleverd huis lijkt me.

[ Voor 28% gewijzigd door Hooglander1 op 07-03-2023 14:17 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Hooglander1 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:16:
Als jullie moeten voldoen aan de richtlijn, hoe is de bouwer dan niet verantwoordelijk?

Het lijkt me dat je er vanuit mag gaan dat als je een huis koopt, zeker een nieuwbouwhuis, dat deze voldoet aan de richtlijnen als hij af is.

De situatie die je nu omschrijft, daarmee beschrijf je een huis waarvan je de verwarming niet mag gebruiken en zelfs weg zou moeten halen. Dat is niet een opgeleverd huis lijkt me.
Normen ten tijde van aanvraag van de omgevingsvergunning gelden. Als dat tijdens de bouw aangepast wordt, blijft de oude vergunning met dito voorwaarden actief.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:27
Timmetjuh schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:09:
Onze nieuwbouwwoning is in november 2021 opgeleverd. ....
Ik ben bekend met de sinds april 2021 geldende richtlijn rondom warmtepompen en geluidsdruk die ze mogen veroorzaken gedurende de dag- en nacht.
Reële aanname dat je bouwvergunning dus voor april 2021 gedaan is. Dus de aanpassing van april 2021 zijn niet op jouw woning van toepassing. Je kunt dus ook de aannamer er dus ook niet op aanspreken. Want het voldoet aan de regels. Zijn stelling ik wil wel meedenken, maar ik ga er niet aan voor opdraaien is IMHO terecht.

Maakt 't probleem er niet minder om natuurlijk.

Als ik de kleine foto zo zie, dan denk ik, wat als je deze opstelling 90 graden draait. Nu staat de ventilator richting de buren.Dat helpt natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Señor Sjon schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:18:
[...]

Normen ten tijde van aanvraag van de omgevingsvergunning gelden. Als dat tijdens de bouw aangepast wordt, blijft de oude vergunning met dito voorwaarden actief.
Dan is hij dus ook niet verplicht te voldoen aan de richtlijn en dan is het simpelweg dat je geen overlast mag veroorzaken. Dat is al een compleet andere situatie dan TS omschrijft.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hooglander1 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:16:
Het kan ook andersom zijn he. Dat het een richtlijn is en geen verplichting. ;) Dan is het dus een kwestie van zorgen dat je aan de richtlijn voldoet en daarmee is de kous af. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:30
Er zijn decibel regels voor overdag (max 45db) en 's nachts (max 40db), deze meetje op je erfgrens, die wel heel erg dichtbij is moet ikzeggen. Die regels zijn de enige die tellen en kan de buurman af laten dwingen vai de gemeente. Koop een een db metertje en meet zelf na. Ik heb deze laatst gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:55

ericplan

5180 Wp PV

Is dat jullie tuin rechtsonder? En loopt het afdak door om de hoek? Dan zou je de unit kunnen verplaatsen het hoekje om. Je buren te vriend houden is ook wat waard.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hooglander1 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Dan is hij dus ook niet verplicht te voldoen aan de richtlijn en dan is het simpelweg dat je geen overlast mag veroorzaken. Dat is al een compleet andere situatie dan TS omschrijft.
Het is een wettelijke verplichting zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De warmtepomp staat op een plat dak. Dat kan resoneren en de berging eronder kan als klankkast fungeren.
Wat als je de warmtepomp met beugels aan de muur monteert?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-05 15:28
Staat de warmtepomp direct op het dak en zijn er dempers aangebracht onder de warmtepomp? Dat zou misschien wat kunnen oplossen als het geluid een resonantie probleem is. Misschien is een foto van de warmtepomp op het dak zelf wel handig. (zie bijvoorbeeld hier: mr55 in "Trillingen warmtepomp dempen")

Zo'n kast lijkt me inderdaad de beste oplossing. Eventueel kan je eens met de buurman voorzichtig de situatie voorstellen, misschien wil die daar wel aan bijdragen? Je kan anders ook kijken of je zelf zo'n kast kan maken van hout, de scheelt misschien weer in de kosten, je moet dan wel opletten dat er genoeg airflow mogelijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door Soepstengel op 07-03-2023 14:26 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 09:14
je kunt in ieder geval de WP 90graden draaien zoals al eerder geopperd, dat helpt al veel.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:57

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

pennywiser schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:20:
Er zijn decibel regels voor overdag (max 45db) en 's nachts (max 40db), deze meetje op je erfgrens, die wel heel erg dichtbij is moet ikzeggen. Die regels zijn de enige die tellen en kan de buurman af laten dwingen vai de gemeente. Koop een een db metertje en meet zelf na. Ik heb deze laatst gekocht.
Zelfs al blijft je daar onder... als de buurman aangeeft niet te kunnen slapen door jouw warmtepomp, zou ik dat belangrijker vinden dan dat je binnen de norm zit. Als je dat als argument opgeeft, kun je de goede relatie met de buren ook meteen overboord gooien.

Hulde dat TS na een eerste gesprek meteen al actie heeft ondernomen. Zo hoort het. En meteen ook wat verder vooruit denken en het probleem echt op willen lossen.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmetjuh
PROnline schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:18:
[...]
Als ik de kleine foto zo zie, dan denk ik, wat als je deze opstelling 90 graden draait. Nu staat de ventilator richting de buren.Dat helpt natuurlijk niet.
Dat vraag ik me dus ook af. De overlast wordt veroorzaakt door een laagfrequente brom. Zou deze brom minder worden als de wp gedraaid wordt?
Hooglander1 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Het is precies wat ik bedoel. Misschien omschrijf ik het verkeerd, maar ik wil de aannemer niet aansprakelijk stellen.
pennywiser schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:20:
Ik heb provisorisch gemeten met een db meter op m'n telefoon en die zat ruim boven de 45 db. Daarnaast vind ik het belangrijker om de buren te vriend te houden dan om op papier aan regeltjes te voldoen.
ericplan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:20:
Is dat jullie tuin rechtsonder? En loopt het afdak door om de hoek? Dan zou je de unit kunnen verplaatsen het hoekje om. Je buren te vriend houden is ook wat waard.
Klopt. Platdak loopt ook door om het hoekje, alleen liggen daar inmiddels zonnepanelen. Deze zouden we desnoods kunnen verplaatsen.
Maasluip schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:23:
De warmtepomp staat op een plat dak. Dat kan resoneren en de berging eronder kan als klankkast fungeren.
Wat als je de warmtepomp met beugels aan de muur monteert?
Ik kan het niet uitsluiten maar het lijkt me niet erg waarschijnlijk. De berging is meteen vanuit de bouw in dezelfde mate geisoleerd als de woning en zou in de toekomst als woonruimte moeten kunnen dienen.

[ Voor 11% gewijzigd door Timmetjuh op 07-03-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Kaastosti schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:28:
[...]

Zelfs al blijft je daar onder... als de buurman aangeeft niet te kunnen slapen door jouw warmtepomp, zou ik dat belangrijker vinden dan dat je binnen de norm zit. Als je dat als argument opgeeft, kun je de goede relatie met de buren ook meteen overboord gooien.

Hulde dat TS na een eerste gesprek meteen al actie heeft ondernomen. Zo hoort het. En meteen ook wat verder vooruit denken en het probleem echt op willen lossen.
Wat wil je dan nog doen? Nog 1000en uitgeven terwijl je aan de regels voldoet? Ik kan je nu al vertellen dat het dan nooit goed zal zijn.

Maar ik bedoelde het andersom, ik denk dat er wel meer lawaai af komt zo dicht op de erfgrens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:07
Wat zijn je opties om de unit te laten verplaatsen naar de tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Timmetjuh schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:28:
[...]

Ik heb provisorisch gemeten met een db meter op m'n telefoon en die zat ruim boven de 45 db. Daarnaast vind ik het belangrijker om de buren te vriend te houden dan om op papier aan regeltjes te voldoen.
Zo bedoelde ik het ook. Je zit er op die korte afstand altijd ruim boven. De meeste warmtepompen maken nl. vrij veel geluid op bepaalde momenten, vaak wel over de 60db. Daarom zei ik ook, je buur kan het laten afdwingen.

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 07-03-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57
[...]

[...]

Klopt. Platdak loopt ook door om het hoekje, alleen liggen daar inmiddels zonnepanelen. Deze zouden we desnoods kunnen verplaatsen.
Dan zou ik toch de wp daar naar toe laten verplaatsen en in het ergste geval 1 paneel minder hebben.
Een dempkast voor dit maatje wp kost duizenden euro's, terwijl je met een verplaatsing er misschien ook al bent.
Misschien ook niet, maar het zal de situatie (voor de buren) op zijn minst verbeteren.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:57

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

pennywiser schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:29:
[...]

Wat wil je dan nog doen? Nog 1000en uitgeven terwijl je aan de regels voldoet? Ik kan je nu al vertellen dat het dan nooit goed zal zijn.

Maar ik bedoelde het andersom, ik denk dat er wel meer lawaai af komt zo dicht op de erfgrens.
Niemand heeft het over het uitgeven van duizenden euro's. Als dat aan de orde zou zijn, kun je ook prima aan de buren uitleggen dat je aan alle kanten mee wil denken, maar dat dat je wat ver gaat. Ik bedoelde inderdaad gewoon dat terugvallen op wet- en regelgeving voor de relatie vaak niet het gewenste effect geeft ;)

Als lichte slaper kan zo'n brom echt verschrikkelijk zijn. 's Nachts is de wereld over het algemeen stil, dan valt ieder geluidje op. Als je daar eenmaal wakker van bent, focus je erop en kom je niet meer in slaap.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:02

D4NG3R

kiwi

:)

Gezien de openingen op de buitenunit; zou het niet al ontzettend (kunnen) schelen als dat ding een kwartslag gedraaid zou worden?

Overigens een dikke pluim dat je het met beide handen aan probeert te pakken. Beter een goede buur dan een verre vriend. d:)b

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Kaastosti schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:34:
[...]

Niemand heeft het over het uitgeven van duizenden euro's. Als dat aan de orde zou zijn, kun je ook prima aan de buren uitleggen dat je aan alle kanten mee wil denken, maar dat dat je wat ver gaat. Ik bedoelde inderdaad gewoon dat terugvallen op wet- en regelgeving voor de relatie vaak niet het gewenste effect geeft ;)

Als lichte slaper kan zo'n brom echt verschrikkelijk zijn. 's Nachts is de wereld over het algemeen stil, dan valt ieder geluidje op. Als je daar eenmaal wakker van bent, focus je erop en kom je niet meer in slaap.
Een goede omkasting die flink wat db af doet nemen kost dat wel en dat is je enige optie, naast verplaatsing, wat meestal verplaatsing van het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
Ophangen aan de muur of dak verzwaren + dempers plaatsen en een geluidsdichte kast eromheen (laten) maken is één van de goedkopere opties om je goodwill te tonen.
Goodwill, want er is een vergunning afgegeven voor de bouw tegen de toen geldende regelgeving. Stond het huis van de buren er toen al? In het bouwplan zal ongetwijfeld iets over warmtepompen genoemd staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmetjuh
Soepstengel schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:24:
Staat de warmtepomp direct op het dak en zijn er dempers aangebracht onder de warmtepomp? Dat zou misschien wat kunnen oplossen als het geluid een resonantie probleem is. Misschien is een foto van de warmtepomp op het dak zelf wel handig. (zie bijvoorbeeld hier: mr55 in "Trillingen warmtepomp dempen")

Zo'n kast lijkt me inderdaad de beste oplossing. Eventueel kan je eens met de buurman voorzichtig de situatie voorstellen, misschien wil die daar wel aan bijdragen? Je kan anders ook kijken of je zelf zo'n kast kan maken van hout, de scheelt misschien weer in de kosten, je moet dan wel opletten dat er genoeg airflow mogelijk is.
Er zijn dempers aangebracht. Helaas heb ik zo geen foto waar de pomp in zijn geheel op staat maar ik denk dat onderstaande foto een vrij goed beeld geeft. Ook wordt het situatie "om het hoekje" wat duidelijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSHDj5025azTh2PvXGXA3Tx-leg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdUlPtWeUJZXgMis0cvlHA5I.jpg?f=fotoalbum_large
Arn0uDz schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:31:
Wat zijn je opties om de unit te laten verplaatsen naar de tuin?
Die optie is er natuurlijk ook. Daar gaat mijn voorkeur alleen niet naar uit omdat dat betekent dat het complete leidingwerk dan verlegd moet worden, inclusief boringen door de buitenmuur en het openbreken van het straatwerk.
D4NG3R schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:36:
Gezien de openingen op de buitenunit; zou het niet al ontzettend (kunnen) schelen als dat ding een kwartslag gedraaid zou worden?

Overigens een dikke pluim dat je het met beide handen aan probeert te pakken. Beter een goede buur dan een verre vriend. d:)b
Dank :)
En het draaien van de wp is inderdaad ook een van de overwegingen.

[ Voor 23% gewijzigd door Timmetjuh op 07-03-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

paQ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:33:
[...]
Dan zou ik toch de wp daar naar toe laten verplaatsen en in het ergste geval 1 paneel minder hebben.
Een dempkast voor dit maatje wp kost duizenden euro's, terwijl je met een verplaatsing er misschien ook al bent.
Misschien ook niet, maar het zal de situatie 9voor de buren) op zijn minst verbeteren.
Als de WP op het afdakje net om de hoek staat, dan kan er ook eenvoudig een plantenbak met hedera oid evenwijdig aan de erfgrens in het verlengde van de buitenmuur. Dat zorgt ook nog voor geluiddemping en de buurman ziet de buitenunit niet meer.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
SniperGuy schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:38:
Ophangen aan de muur of dak verzwaren + dempers plaatsen en een geluidsdichte kast eromheen (laten) maken is één van de goedkopere opties om je goodwill te tonen.
Goodwill, want er is een vergunning afgegeven voor de bouw tegen de toen geldende regelgeving. Stond het huis van de buren er toen al? In het bouwplan zal ongetwijfeld iets over warmtepompen genoemd staan.
Als het die unit is met 2 fans boven elkaar, dan zit je ergens aan 140 kg schat ik in. Die hang je niet even zomaar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:53
Als het gaat om een nieuwbouwwoning, heeft dan niet de hele straat zo'n ding?
En zo ja, hoe weet de buurman dan dat het om jouw WP gaat en niet die van hemzelf of van een andere buurman?

Als het gaat om laagfrequent geluid, is het waarschijnlijk de brom van de compressor welke via de montage wordt doorgegeven aan de dragende constructie.
Een kast om de WP heen gaat dan niet werken, want die blokt vooral het ventilator geluid / windgeruis.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40
Ik denk dat je legionella run in de nacht de meeste herrie maakt, daar moet je compressor flink voor aan de bak. Ik zou deze verzetten naar 13:00 wintertijd, dan is de temperatuur het hoogst en de kosten het laagst. Bovendien ligt er dan niemand te slapen.
De nachtverlaging zou ik zsm terugdraaien, je kunt beter de hele nacht pruttelen dan 's ochtends om 6 uur het ding vol aanslingeren.

Die dempers zijn erg kort en de unit hoog. Als hij niet aan de muur vastzit dan kan hij nog wel eens omwaaien bij een stormpje ben ik bang.

[ Voor 15% gewijzigd door P5ycho op 07-03-2023 14:42 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Als je de panelen op een schans monteert, win je dan niet genoeg ruimte?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
paQ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:40:
[...]

Als het die unit is met 2 fans boven elkaar, dan zit je ergens aan 140 kg schat ik in. Die hang je niet even zomaar op.
Het zal inderdaad met een maatwerk/custom oplossing moeten gebeuren :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Timmetjuh schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:40:
[...]

Er zijn dempers aangebracht. Helaas heb ik zo geen foto waar de pomp in zijn geheel op staat maar ik denk dat onderstaande foto een vrij goed beeld geeft. Ook wordt het situatie "om het hoekje" wat duidelijker.

[Afbeelding]
hmmm dan sta je zowat voor je eigen raam (ga je horen ook :+ )

Merford heeft ipv een omkasting ook van die hekdelen die geluid absorberen en afvangen. Als je de wp een kwartslag draait, kun je dat misschien toepassen parallel aan je buur/muur dus zodat het geluid niet naar hun slaapkamer kan reizen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
De vergunning doet weinig ter zake want ook onder de aloude regels mag je geen overlast veroorzaken.

Gewoon in 1x goed oplossen met unit op de grond met professionele omkasting. Dat is een fatsoenlijk ontwerp en had vanaf het begin zo meegenomen worden.

Je gaat toch niet nieuw een huis bouwen en dan zo'n budget / knutsel oplossing neerzetten terwijl je alle ontwerpvrijheid hebt. (En pech dat er zo dicht op de perceelsgrenzen is gebouwd.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:27
Ik zou beginnen met achterhalen wat nu precies het geluid is wat stoort. Met je telefoon moet dat al lukken. Iets als spectroid of een andere app om geluid weer te geven. Ga 's avonds langs bij de buren en neem het geluid op in de slaapkamer. Dan zie je bij een bepaalde frequentie een piek. Ga vervolgens met de telefoon aan de wandel. Vóór, achter, naast, onder de WP en kijk of je het overal hoort. Sommige geluiden zijn erg directioneel.

Dan weet je in ieder geval of je meer moet kijken naar demping onder de WP of er omheen.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmetjuh
GarBaGe schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:41:
Als het gaat om een nieuwbouwwoning, heeft dan niet de hele straat zo'n ding?
En zo ja, hoe weet de buurman dan dat het om jouw WP gaat en niet die van hemzelf of van een andere buurman?

Als het gaat om laagfrequent gelijk, is het waarschijnlijk de brom van de compressor welke via de montage wordt doorgegeven aan de dragende constructie.
Een kast om de WP heen gaat dan niet werken, want die blokt vooral het ventilator geluid / windgeruis.
Het betreft inderdaad een nieuwbouwwijk maar onze buren hebben hun huizen veelal zelf gebouwd. Ze hebben hun vergunningen vaak al jaren voordat hun huis gereed was aangevraagd. Hier in de straat staat wel nog een ander huis met warmtepomp, maar dat is het eerste huis in de straat, dat grenst aan een speeltuin.
P5ycho schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:42:
Ik denk dat je legionella run in de nacht de meeste herrie maakt, daar moet je compressor flink voor aan de bak. Ik zou deze verzetten naar 13:00 wintertijd, dan is de temperatuur het hoogst en de kosten het laagst. Bovendien ligt er dan niemand te slapen.
De nachtverlaging zou ik zsm terugdraaien, je kunt beter de hele nacht pruttelen dan 's ochtends om 6 uur het ding vol aanslingeren.
De legionellarun heb ik al naar 11:00 verplaatst. De buurman schijnt een erg lichte slaper te zijn. Bij de bouw van hun huis hebben zij zich vergist in de geluidsisolatie van hun schuine dak, dat blijkt heel gehorig te zijn. Dat merk ik zelf ook op mijn werkplek op zolder onder schuin dak. Het is veel gehoriger dan een goed geisoleerde muur. Dat is ook de reden van mijn nachterverlaging. Elke vorm van geluid die onze warmtepomp maakt wordt de buurman wakker van naar eigen zeggen. Liefst zou ik deze nachtverlaging ook niet toepassen maar het was in dit geval even mijn laatste redmiddel.

[ Voor 38% gewijzigd door Timmetjuh op 07-03-2023 14:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Het idee dat systemen die voor 2021 geplaatst zijn niet van toepassing zijn op het bouwbesluit is volgens mij inmiddels van tafel geveegd.
Er is wel volgens mij wel degelijk een manier om alsnog een beroep te doen op de 40/45dB regels bij overlast.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Rukapul schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:44:
De vergunning doet weinig ter zake want ook onder de aloude regels mag je geen overlast veroorzaken.
Even een kleine nuance: Geen onrechtmatige hinder veroorzaken is niet hetzelfde als geen overlast veroorzaken. Je hebt als buren ook een en ander van elkaar te dulden.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Timmetjuh Het klinkt misschien raar maar vraag eens aan je buurman of hij in zijn slaapkamer kan checken of hij het geluid overal even hard hoort. Dat kan je al iets zeggen over een te volgen plan van aanpak zonder dat je meteen alles hoeft te verbouwen :)

Ik heb geen ervaring met overlast van warmtepompen, maar wel een beetje met akoestiek. Laagfrequent geluid varieert enorm in impact met plaats, waar golven elkaar door reflecties tegenkomen krijg je al snel onbalans, of overlast.

Als dit geen directe trilling is maar een brom die ontstaat door de fans in die unit is het best aannemelijk dat die overlast veranderd als die unit op het dak onder een andere hoek komt te staan (de kwartslag draaien die al veel genoemd is zal dan een hoop uitmaken). Eigenlijk vergelijkbaar met hoe je in je woonkamer met je subwoofer kan experimenteren om tot een betere geluidsbalans te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timmetjuh
Servee schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:48:
Het idee dat systemen die voor 2021 geplaatst zijn niet van toepassing zijn op het bouwbesluit is volgens mij inmiddels van tafel geveegd.
Er is wel volgens mij wel degelijk een manier om alsnog een beroep te doen op de 40/45dB regels bij overlast.
Interessant, ik ga het doorlezen. Maar dat zou betekenen dat de juridische afdeling van Vereniging Eigen Huis ook niet goed op de hoogte is. Zij gaven namelijk aan dat ik juridisch gezien niets kan doen. Het beste wat ik volgens hun zou kunnen doen is voorstellen om de kosten met de aannemer en de buren te delen. De aannemer heeft aangegeven hier niet aan mee te willen werken. De buren ga ik niet opzadelen met kosten om onze warmtepomp stiller te maken.
Jheroun schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:56:
@Timmetjuh Het klinkt misschien raar maar vraag eens aan je buurman of hij in zijn slaapkamer kan checken of hij het geluid overal even hard hoort. Dat kan je al iets zeggen over een te volgen plan van aanpak zonder dat je meteen alles hoeft te verbouwen :)

Ik heb geen ervaring met overlast van warmtepompen, maar wel een beetje met akoestiek. Laagfrequent geluid varieert enorm in impact met plaats, waar golven elkaar door reflecties tegenkomen krijg je al snel onbalans, of overlast.

Als dit geen directe trilling is maar een brom die ontstaat door de fans in die unit is het best aannemelijk dat die overlast veranderd als die unit op het dak onder een andere hoek komt te staan (de kwartslag draaien die al veel genoemd is zal dan een hoop uitmaken). Eigenlijk vergelijkbaar met hoe je in je woonkamer met je subwoofer kan experimenteren om tot een betere geluidsbalans te komen.
Goed idee, dat kan ik inderdaad eens voorstellen bij de buren.

[ Voor 35% gewijzigd door Timmetjuh op 07-03-2023 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Timmetjuh schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:58:
[...]

Interessant, ik ga het doorlezen. Maar dat zou betekenen dat de juridische afdeling van Vereniging Eigen Huis ook niet goed op de hoogte is. Zij gaven namelijk aan dat ik juridisch gezien niets kan doen. Het beste wat ik volgens hun zou kunnen doen is voorstellen om de kosten met de aannemer en de buren te delen. De aannemer heeft aangegeven hier niet aan mee te willen werken. De buren ga ik niet opzadelen met kosten om onze warmtepomp stiller te maken.
Het artikel van de advocaat is van januari 2022, en dit zal per gemeente verschillen zoals ik het lees, maar het artikel is dan niet in jouw voordeel. Dit zou betekenen dat de buurman aanspraak zou kunnen maken op deze regels ondanks geplaatst voordat het vernieuwde bouwbesluit van kracht werd.

[ Voor 12% gewijzigd door Servee op 07-03-2023 15:04 . Reden: Toevoeging ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Timmetjuh schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:58:
[...]

Ik denk dat er denkende vanuit het perspectief van jouw buurman gereageerd wordt. Het is namelijk niet verboden om een warmtepomp te plaatsen die niet voldoet, zolang die maar niet meer geluid dan toegestaan produceert. En dat is aan jou. Die kosten is ook vrij raar om dat van iemand te vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 07-03-2023 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Servee schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:00:
[...]

Het artikel van de advocaat is van januari 2022, en dit zal per gemeente verschillen zoals ik het lees, maar het artikel is dan niet in jouw voordeel. Dit zou betekenen dat de buurman aanspraak zou kunnen maken op deze regels ondanks geplaatst voordat het vernieuwde bouwbesluit van kracht werd.
Precies, dat dacht ik al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Gewoon in 1x goed oplossen met unit op de grond met professionele omkasting. Dat is een fatsoenlijk ontwerp en had vanaf het begin zo meegenomen worden.
Precies.... dit is echt zo'n ontwerp waarbij je bij voorbaat al weet dat je anderen met jouw lawaai gaat opzadelen. Best bizar eigenlijk.

Het is dat TS aan verbetering lijkt te willen werken maar dan woon je vrijstaand en dan mikt iemand het geluid van zijn warmtepomp vol op jouw slaapkamer :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
CirclDigital schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:07:
[...]

Precies.... dit is echt zo'n ontwerp waarbij je bij voorbaat al weet dat je anderen met jouw lawaai gaat opzadelen. Best bizar eigenlijk.

Het is dat TS aan verbetering lijkt te willen werken maar dan woon je vrijstaand en dan mikt iemand het geluid van zijn warmtepomp vol op jouw slaapkamer :-(.
Dit is wel de praktijk momenteel. Zonder overleg dicht, en gericht op de erfgrens. Gemeentes gaan het nog druk krijgen tegen 2026.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je gaat toch niet nieuw een huis bouwen en dan zo'n budget / knutsel oplossing neerzetten terwijl je alle ontwerpvrijheid hebt. (En pech dat er zo dicht op de perceelsgrenzen is gebouwd.)
Echter een 'omkasting' heeft vaak een negatief effect op de rendament van de warmte pomp. Hier een paar installateurs gehad, die het allemaal afraden. In dit geval lijkt het er op dat de plaatsing van de warmtepomp voor de omgeving niet handig gekozen is.

Ikzelf heb een realtief moderne tussen woning (14 jaar oud). Echter door de grote van de voortuin en de lage achtergevel, is het practisch onmogelijk een warmtepomp te plaatsen, vanweg de max 40dB aan de erfgrens. Terwijl de gemeente van mening is dat de hele wijk hier aan de warmtepomp moet.

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 10-03-2023 08:42 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Timmetjuh schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:40:
[...]

[Afbeelding]
Dat zijn bigfoots, geen echte dempers.
Gezien het laagfrequente karakter en een (houten? dun?) garagedak is goede ontkoppeling zoals mr55 in "Trillingen warmtepomp dempen" voorstelt een relatief goedkope eerste stap voor verbetering.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 19:05
[...]

_/-\o_

Helemaal de juiste houding!

Staat de unit wel op rubberen dempers?
Volgens mij werd dat ook door iemand anders gesuggereerd.

En is het anders mogelijk dat de buiten unit op de grond gezet wordt naast je woning? (dan ook op dempers), zodat die niet op dezelfde hoogte als de slaapkamer van de buren zich bevind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmetjuh
Proton_ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:23:
[...]

Dat zijn bigfoots, geen echte dempers.
Gezien het laagfrequente karakter en een (houten? dun?) garagedak is goede ontkoppeling zoals mr55 in "Trillingen warmtepomp dempen" voorstelt een relatief goedkope eerste stap voor verbetering.
Het is zeer zeker geen dun houten dak. De garage is volledig geisoleerd, in gelijke mate als de hoofdwoning. Er gold in onze gemeente een subsidiereleging voor levensloopbestendig bouwen. Wij hebben ervoor gekozen om onze garage geschikt te maken om in de toekomst als slaapkamer te gebruiken. Compleet met islolatie, stucwerk, vloerverwarming, etc.
hvwees schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:29:
[...]

_/-\o_

Staat de unit wel op rubberen dempers?
Volgens mij werd dat ook door iemand anders gesuggereerd.

En is het anders mogelijk dat de buiten unit op de grond gezet wordt naast je woning? (dan ook op dempers), zodat die niet op dezelfde hoogte als de slaapkamer van de buren zich bevind.
Ik moet nog even uitzoeken wat er met dempers precies bedoelt wordt en welke mogelijkheden ik heb.

Qua ruimte is het zeer zeker mogelijk om de warmtepomp op de grond te plaatsen. Het probleem is echter dat er bij het ontwerpen van het huis rekening gehouden is met een warmtepomp buitenunit op het platdak. Dat betekent dat leidingwerk vanuit de buitenunit via plafond en muren naar de binnenunit loopt. Er zou aardig wat hak/breek/boorwerk nodig zijn om het leidingwerk achter het huis te krijgen denk ik. Als laatste optie zou ik dat zeker niet uit de weg gaan maar in een huis van anderhalf jaar oud heeft het in elk geval niet mijn voorkeur..

[ Voor 42% gewijzigd door Timmetjuh op 07-03-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
hvwees schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:29:
[...]

Inderdaad helemaal de juiste houding (nu).

Dit is toch ook wel schokkend:
Timmetjuh schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:09:
Hemelsbreed staat onze warmtepomp nog geen 4m van de slaapkamermuur van de buren verwijderd. Een keuze waar we tijdens de bouw al niet helemaal achter stonden. Onze achtertuin is zo'n 25m diep en 20m breed dus er waren voldoende alternatieven.
Je moet bij de bouw gewoon alles zelf ook nog uitzoeken en de z.g.n. vakmensen niet vertrouwen. Het zijn vaak gewoon prutsers die voor de meest eenvoudige en goedkope optie gaan. En zij wonen er niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Kunnen die installateurs alsjeblieft ontslagen worden?

Dan heb je een vrijstaand huis, een lel van een tuin om zo'n WP ergens weg te zetten van de buren, en waar plaatsen ze zo'n ding? Precies op de plek waar jouw huis en hun huis zo dicht mogelijk op elkaar staan...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Nou, het lijkt een beetje een installateurs/projectontwikkelaars/aannemers-bash-topic te worden. Niet bepaald constructief en daar wilt TS ook helemaal niet heen volgens mij.

Ervaart de buurman ALTIJD last? Of slechts bij een bepaalde vermogensvraag? Een warmtepomp die niet lekker is ingeregeld kan best wat vermogen trekken met alle geluidsgevolgen van dien.

Dat neemt niet weg dat, zoals je zelf aangeeft, dit een issue is dat je kan blijven achtervolgen. Met nieuwe buren (je weet maar nooit) kan het spel zomaar opnieuw beginnen. Ik snap dan ook wel dat je op zoek bent naar een structurele oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timmetjuh
CirclDigital schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:36:
[...]

Inderdaad helemaal de juiste houding (nu).

Dit is toch ook wel schokkend:

[...]

Je moet bij de bouw gewoon alles zelf ook nog uitzoeken en de z.g.n. vakmensen niet vertrouwen. Het zijn vaak gewoon prutsers die voor de meest eenvoudige en goedkope optie gaan. En zij wonen er niet.
Achteraf.. Helaas is daar nu niets meer aan te doen. Maar om het nou schokkend te noemen? Ben ik het niet helemaal mee eens. Wij hebben ervoor gekozen om via een aannemer te bouwen om ons zoveel mogelijk werk uit handen te nemen. Bij de aanvraag van de bouwvergunning is er complete documentatie van de warmtepomp ingediend door de aannemer, met de bouwtekeningen waarop de warmtepomp op de huidige locatie staat ingetekend. Op deze manier is het bedacht en ook goedgekeurd door verschillende partijen. Wie ben ik dan om daar aan te twijfelen? In zekere zin zou ik dan aan elk detail van ons huis kunnen gaan twijfelen..
Gramser schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:43:
Nou, het lijkt een beetje een installateurs/projectontwikkelaars/aannemers-bash-topic te worden. Niet bepaald constructief en daar wilt TS ook helemaal niet heen volgens mij.
Precies wat je zegt. Er zijn misschien fouten gemaakt door de aannemer, gemeente, misschien ben ik zelf te naief geweest.. Helpt nu allemaal niet meer.
Ervaart de buurman ALTIJD last? Of slechts bij een bepaalde vermogensvraag? Een warmtepomp die niet lekker is ingeregeld kan best wat vermogen trekken met alle geluidsgevolgen van dien.
Daar kom ik dus niet precies achter en dat is erg vervelend. De laatste "klacht" kwam gisteren. De buurvrouw gaf aan dat de buurman "de hele nacht wakker had gelegen" van onze warmtepomp. In mijn energiemeter kan ik zien dat de warmtepomp alleen van 1:00 tot 1:30 op hoog vermogen heeft gedraaid i.v.m. een legionellarun. Ik kan dat natuurlijk zeggen tegen de buren maar ik ben een beetje bang dat het overkomt alsof ik ze beschuldig van liegen. Het is natuurlijk een vrij gevoelig onderwerp. Alle communcatie verloopt tot nu toe gewoon vriendelijk, als buren onderling en dat wil ik heel graag zou houden.

[ Voor 37% gewijzigd door Timmetjuh op 07-03-2023 15:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CirclDigital
Timmetjuh schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:44:
[...]
Wie ben ik dan om daar aan te twijfelen? In zekere zin zou ik dan aan elk detail van ons huis kunnen gaan twijfelen..
Dat is wel erg makkelijk..... jij besluit tegen de erfgrens te gaan bouwen, niemand anders. Om dan een bron van lawaai daar te gaan plaatsen die gericht is op je buren is gewoon asociaal. En het is in mijn optiek wel degelijk schokkend dat je bij vrijstaande woningen een warmtepomp op 4m van een ander zijn slaapkamer gericht krijgt.

Dat je nu aan een oplossing wil werken is te prijzen maar jij bent primair verantwoordelijk voor de gecreëerde situatie. Dat je wist dat het niet goed zat geeft je eigen tekst eigenlijk al aan. Natuurlijk mag je goed advies van je installateur verwachten maar het is geen vrijbrief om niet zelf te blijven nadenken.

Begrijp me niet verkeerd, je post hier geeft al aan dat je zoekt naar een fatsoenlijke oplossing dus het zal zeker niet zo bedoeld zijn. Maar dat zal voor je buren weinig verschil maken.

[ Voor 23% gewijzigd door CirclDigital op 07-03-2023 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Timmetjuh schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:33:
[...]
Het is zeer zeker geen dun houten dak. De garage is volledig geisoleerd, in gelijke mate als de hoofdwoning. Er gold in onze gemeente een subsidiereleging voor levensloopbestendig bouwen. Wij hebben ervoor gekozen om onze garage geschikt te maken om in de toekomst als slaapkamer te gebruiken. Compleet met islolatie, stucwerk, vloerverwarming, etc.
[...]
Het is dus een zwaar betonnen dak? Dat scheelt dan alvast :) Meer massa is beter.
Een demper in deze context dempt eigenlijk weinig maar ontkoppelt vooral zodat er geen resonantie plaatsvindt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:36
@Timmetjuh
Ik zou starten om te kijken of je de warmtepomp ergens anders kan plaatsen. Kwartslag draaien zal waarschijnlijk al helpen om het geluid een andere kant op te laten gaan. Beste zal waarschijnlijk zijn om hem helemaal van het dak af te halen en hem in je tuin te zetten.

Is het geen mogelijkheid om iets op je dak te plaatsen wat het geluid absorbeert? Bijv. zo'n kokoshekwerk wat vaak als geluidsscherm wordt geplaatst:
https://kokosystems.nl/ge...om-machines-installaties/

Zal een stuk goedkoper zijn dan een speciale kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Proton_ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:49:
[...]
Het is dus een zwaar betonnen dak? Dat scheelt dan alvast :) Meer massa is beter.
Een demper in deze context dempt eigenlijk weinig maar ontkoppelt vooral zodat er geen resonantie plaatsvindt.
Daarom die buitenunit verplaatsen, op het dak net om de hoek (blauw) en een hederahaagje (groen) oid ertussen. Relatief weinig werk want de leidingen zitten er dicht bij. En een stuk minder werk dan de unit naar de tuin verplaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYFOoWy5HWQFOQfhTo4xD1m0JTM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/llGydQ4NG56f66tgflVxRyaT.jpg?f=user_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmetjuh
Proton_ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:49:
[...]

Beton inderdaad met daar bovenop isolatieplaten.
chrisborst schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:53:
@Timmetjuh
Is het geen mogelijkheid om iets op je dak te plaatsen wat het geluid absorbeert? Bijv. zo'n kokoshekwerk wat vaak als geluidsscherm wordt geplaatst:
https://kokosystems.nl/ge...om-machines-installaties/

Zal een stuk goedkoper zijn dan een speciale kast.
Goed idee, ga ik me in verdiepen.
ericplan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:54:
[...]

Daarom die buitenunit verplaatsen, op het dak net om de hoek (blauw) en een hederahaagje (groen) oid ertussen. Relatief weinig werk want de leidingen zitten er dicht bij. En een stuk minder werk dan de unit naar de tuin verplaatsen.
[Afbeelding]
Klopt, dat lijkt me voor nu inderdaad het beste om mee te starten. Alleen moet ik dan even kijken wat ik met de zonnepanelen ga doen die daar liggen maar dat is bijzaak. Ook zal de unit dan voor ons slaapkamerraam staan waardoor de vrouw des huizes ook haar goedkeuring zal moeten geven ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:07
Wanneer ik de foto,s zo zie is het eerder resonatie en gaat de WP een kwart slag draaien of kasten niets uitmaken, een warmtepomp op een plat dak zetten is sowieso geen goed idee ivm massa.

Zit de huis nu wel of niet aan jouw huis vast?
Wil je dit verminderen zul je hem aan de gevel moeten hangen zodat er meer massa is maar het liefst in de tuin op de grond.

Lage bromtoon is vrijwel altijd de compressor en niet de fan.
Warmtepomp dichtbij een slaapkamerraam is geheid vragen om problemen, maar goed dit heb je al ervaren in praktijk.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 07-03-2023 16:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmetjuh
mr_evil08 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:04:
Wanneer ik de foto,s zo zie is het eerder resonatie en gaat de WP een kwart slag draaien of kasten niets uitmaken, een warmtepomp op een plat dak zetten is sowieso geen goed idee ivm massa.

Wil je dit verminderen zul je hem aan de gevel moeten hangen zodat er meer massa is maar het liefst in de tuin op de grond.

Warmtepomp dichtbij een slaapkamerraam is geheid vragen om problemen, maar goed dit heb je al ervaren in praktijk.
De huizen zitten niet aan elkaar vast, er zit een meter tussen. Ophangen aan de gevel is eerder ter sprake gekomen maar leek niet het beste idee vanwege het gewicht van de unit, 150 kg.

Het probleem is ook niet dat er een raam in de buurt zit, dat zit er namelijk niet. Het probleem is (naast onze warmtepomp natuurlijk) dat de buren slapen onder een schuin dak dat niet zo'n goede geluidsisolerende werking heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:44
Even iets "out of the box" gedacht.

Laat de buurman jou bellen snachts als hij er last van heeft. Wakker is hij toch al.
Ga dan zelf luisteren.
Zet dan de wp hard uit, spanning er af.
En ga weer zelf luisteren.

Dan weet je ook welk geluid het is wat stoort.

Er kan ook gewoon een mechanische ventilatie van jou of de buren zelf zijn die begint te brommen bij een bepaalde windrichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Timmetjuh schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:48:
De buurman schijnt een erg lichte slaper te zijn. Bij de bouw van hun huis hebben zij zich vergist in de geluidsisolatie van hun schuine dak, dat blijkt heel gehorig te zijn. Dat merk ik zelf ook op mijn werkplek op zolder onder schuin dak. Het is veel gehoriger dan een goed geisoleerde muur. Dat is ook de reden van mijn nachterverlaging.
Ik heb hetzelfde trouwens, die isolatieplaten van het schuine dak doen echt niets voor het geluid. Mijn warmtepomp staat naast het huis, en op de enige kamer met schuin dak hoor je de warmtepomp alsof je er naast staat. Gelukkig is dat de logeerkamer...

Het is goed dat je de buurman tegemoet komt, dat siert je. Je buurman kan echter niet verwachten dat je wp muisstil is in de nacht. Als 40dB op de erfgrens hem nog stoort zou ik wel verwachten dat hij zelf ook aan de slag gaat, hij heeft matige geluidsisolatie en kan daar ook maatregelen treffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
P5ycho schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:25:
[...]

Ik heb hetzelfde trouwens, die isolatieplaten van het schuine dak doen echt niets voor het geluid. Mijn warmtepomp staat naast het huis, en op de enige kamer met schuin dak hoor je de warmtepomp alsof je er naast staat. Gelukkig is dat de logeerkamer...

Het is goed dat je de buurman tegemoet komt, dat siert je. Je buurman kan echter niet verwachten dat je wp muisstil is in de nacht. Als 40dB op de erfgrens hem nog stoort zou ik wel verwachten dat hij zelf ook aan de slag gaat, hij heeft matige geluidsisolatie en kan daar ook maatregelen treffen.
Tegen lage bromtonen is bouwkundig moeilijk iets aan te vangen. Daar wil je typisch het bij de oorzaak aanpakken.

Vergelijk het met een dieselmotor, aggregaat of pomp, die kun je soms op grote afstand waarnemen met als bonus dat mensen er gevoelig voor zijn.

Maar niet zo relevant als het doel is om de 40dB eerst te halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 07-03-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
CirclDigital schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:36:

[...]

Die gaan voor makkelijk en goedkoop.
En inderdaad ze gaan er zelf niet wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
ericplan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:54:
[...]

[Afbeelding]
Lijkt me ook een goede eerste stap.
Met het risico dat het geluidsoverlast nog niet helemaal weg is en alsnog dat ding naar de tuin verplaatst moet worden, maar het lijkt mij wel het proberen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmetjuh
Simpel360 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:24:
Even iets "out of the box" gedacht.

Laat de buurman jou bellen snachts als hij er last van heeft. Wakker is hij toch al.
Ga dan zelf luisteren.
Zet dan de wp hard uit, spanning er af.
En ga weer zelf luisteren.

Dan weet je ook welk geluid het is wat stoort.

Er kan ook gewoon een mechanische ventilatie van jou of de buren zelf zijn die begint te brommen bij een bepaalde windrichting.
Ik denk dat het inderdaad verstandig is om het geluid zelf te ervaren. Wel ga ik dan proberen of we het overdag kunnen simuleren ;)

Waarschijnlijk kan ik d.m.v. het verhogen van de SWW temperatuur via de app wel een aardige vermogensvraag genereren.

[ Voor 8% gewijzigd door Timmetjuh op 07-03-2023 17:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Timmetjuh schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:04:
[...]

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om het geluid zelf te ervaren. Wel ga ik dan proberen of we het overdag kunnen simuleren ;)
Of laat in de avond. Verkeer of werkzaamheden in de buurt kunnen overdag best vertekenend werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:06
Bij mijn WP kan ik deze met een (externe) thermostaat in de nacht geheel uitzetten.
Misschien is dat bij ook mogelijk.
Als dat niet mogelijk is, is er mss wel iets anders wat je kan proberen; zet de wp in de nacht uit... ik bedoel gewoon van de stroom af...indien jou wp na een periode van volledige uitschakeling alle instellingen + tijd heeft behouden, dus het verwarmen weer oppakt, kun je dit wel eens proberen.
Jou huis blijft wel warm, SWW zal ook lang warm blijven, in de nacht wordt er toch niet veel SWW afgenomen.

Als dit werkt kun je via een tijdklok en een extra relais de wp in en uitschakelen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:26
[...]

Waarschijnlijk kan ik d.m.v. het verhogen van de SWW temperatuur via de app wel een aardige vermogensvraag genereren.
Lijkt mij ook een goed idee.

Het is toch een beetje oppassen dat het voor de buurman geen mentale kwestie wordt. Op den duur kan je ook geluid beginnen inbeelden. Zeker bij slaapgebrek.

Eens samen met de buurman de verschillende standen van de warmtepomp evalueren? Ik bedoel dan: ’uit’,’stand normaal’,’stand volle bak’.

Liefst nog even samen in zijn slaapkamer gaan luisteren, ’s nachts/ 's avonds.

Anders loop je het risico dat de buurman zal blijven duwen totdat die bak van het dak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Rukapul schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:44:
[...]

Tegen lage bromtonen is bouwkundig moeilijk iets aan te vangen. Daar wil je typisch het bij de oorzaak aanpakken.

Vergelijk het met een dieselmotor, aggregaat of pomp, die kun je soms op grote afstand waarnemen met als bonus dat mensen er gevoelig voor zijn.

Maar niet zo relevant als het doel is om de 40dB eerst te halen.
Mijn zubadan is niet de stilste, maar ik hoor toch echt alleen het geluid van de fan in de logeerkamer. De compressor hoor ik niet. De unit staat verankerd in de grond. Als dat in het geval van de topicstarter wel zo is moet dat zeker aangepakt worden ja, veerdempers ertussen ofzo.

Ik maak me ook nog steeds zorgen over de lengte van de dragers, een goede windvlaag knikkert dat ding zo om met z'n korte voetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:39
Kan je uberhaupt wel voldoen aan stilte wanneer je slaapt onder een multiplex plaat met 16cm wol.
Dat je in de nacht nog een SWW run hebt, betekent dat je nog kan tweaken. Dat is zelden nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-05 22:09
Timmetjuh schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Daar kom ik dus niet precies achter en dat is erg vervelend. De laatste "klacht" kwam gisteren. De buurvrouw gaf aan dat de buurman "de hele nacht wakker had gelegen" van onze warmtepomp. In mijn energiemeter kan ik zien dat de warmtepomp alleen van 1:00 tot 1:30 op hoog vermogen heeft gedraaid i.v.m. een legionellarun. Ik kan dat natuurlijk zeggen tegen de buren maar ik ben een beetje bang dat het overkomt alsof ik ze beschuldig van liegen. Het is natuurlijk een vrij gevoelig onderwerp. Alle communcatie verloopt tot nu toe gewoon vriendelijk, als buren onderling en dat wil ik heel graag zou houden.
Jou WP wordt wel aangewezen als de veroorzaker maar is dat ook zo.? het draaien is wel een goede oplossing want deze opstelling vraagt in de basis al om gedoe, maar overlast hmm wat is dat dan exact.
Wat ik zou doen is de WP in de slaap uren van de buurman eens zonder medeweten van de buren eens uitzetten tussen bepaalde tijdstippen. Komt er dan nog een "klacht" dan weet je ook dat die vervelende bromtoon helemaal niet van jou afkomt. kortom vragen aan de buuf maar niets benoemen.
Kortom een placebo test.

Ter vergelijk alhier, geen warmtepomp, heb ik ventilatoren onder de radiatoren in de kamer zitten en diegene die 24/7 aanstaan draaien geluidloos als je er bij staat met niets aan in de nacht. Een licht ruisje is wat je hoort (6 stuks 12 volt 8cm fans op 6 volt) maar ga ik nu naar het toilet dan hoor ik aldaar op die vierkante meter een (zwak) geluid wat ik nooit kon thuisbrengen, ook een licht gebrom tot ik aan die fans dacht want die veroorzaken dat en je hoort het nergens anders dan net die plek bij de deur en in het toilet, stap je een halve meter weg is het ook weg.
Voor mij niet erg, maar zo zie je maar weer hoe krom zo een trilling kan doorklinken door andere ruimten heen want het toilet grenst niet eens aan de kamermuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

hvwees schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:51:
[...]
Lijkt me ook een goede eerste stap.
Met het risico dat het geluidsoverlast nog niet helemaal weg is en alsnog dat ding naar de tuin verplaatst moet worden, maar het lijkt mij wel het proberen waard.
Dat hederahaagje (of een strookje schutting) heeft twee doelen. Het absorbeert het geluid richting buurman én het maakt de buitenunit onzichtbaar.
Het is een vreemd dingetje in onze hersenen, maar als je iets ziet, dan denk je ook dat het geluid daar vandaan komt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:37
_Dune_ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:13:
[...]

Echter een 'omkasting' heeft vaak een negatief effect op de rendament van de warmte pomp. Hier een paar installateurs gehad, die het allemaal afraden. In dit geval lijkt het er op dat de plaatsing van de warmtepomp voor de omgeving niet handig gekozen is.

Ikzelf heb een realtief moderne tussen woning (14 jaar oud). Echter door de grote voortuin en de lage achtergevel, is het practisch onmogelijk een warmtepomp te plaatsen, vanweg de max 40dB aan de erfgrens. Terwijl de gemeente van mening is dat de hele wijk hier aan de warmtepomp moet.
Misschien vaak, maar niet altijd. Wij hebben zelf een buitenunit van de airco in de voortuin van onze redelijk smalle rijtjeswoning staan, en geen probleem. Maar wij hebben dan ook gekozen voor een goede omkasting en dat kost veel geld.

Onze omkasting is groot en lelijk, maar werkt fantastisch waardoor we ongegeneerd onze installatie kunnen gebruiken op elk moment, zonder bang te hoeven zijn dat we de buren geluidsoverlast geven en dat was ons wel wat geld waard. We hebben niets aan verwarming/koeling die we niet (elk moment) kunnen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Laatst online: 22:14
[...]

Vergeet ook niet de stekker is eruit test te doen met buurman. Klinkt lullig maar op een gezette tijd een test samen doen, net doen of je WP maximaal gaat draaien en als hij zegt dat hij er last van heeft, laten zien dat de WP niets doet.

Zou hij misschien (zonder het te weten) tinnitus hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:15

ChUcKiE

Dus........

Sjamo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 05:30:
[...]

Misschien vaak, maar niet altijd. Wij hebben zelf een buitenunit van de airco in de voortuin van onze redelijk smalle rijtjeswoning staan, en geen probleem. Maar wij hebben dan ook gekozen voor een goede omkasting en dat kost veel geld.

Onze omkasting is groot en lelijk, maar werkt fantastisch waardoor we ongeneerd onze installatie kunnen gebruiken op elk moment, zonder bang te hoeven zijn dat we de buren geluidsoverlast geven en dat was ons wel wat geld waard. We hebben niets aan verwarming/koeling die we niet (elk moment) kunnen gebruiken.
Heb je daar een foto van en een naam van het product?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:37
ChUcKiE schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 06:59:
[...]

Heb je daar een foto van en een naam van het product?
Wij gebruiken deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLV0xPF2nSCoiEI_hK7D_i7nK0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZqAmXqYog2Mry14fVfB2mbk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie dat hij nog wat duurder is geworden. Een paar jaar geleden was hij 1700 euro. Tegen bijbetaling kan je de kast in elke gewenste ral kleur krijgen, althans dat was destijds zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Laatst online: 22:14
Sjamo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:25:
[...]

Wij gebruiken deze:

[Afbeelding]

Ik zie dat hij nog wat duurder is geworden. Een paar jaar geleden was hij 1700 euro. Tegen bijbetaling kan je de kast in elke gewenste ral kleur krijgen, althans dat was destijds zo.
<Offtopic>
Jeetje wat een prijs om de unit geluidsarmer te maken. Misschien is €2200 op de totaalprijs van een complete warmtepomp niets maar voor dat geld kan ik een nieuwe CV kopen en een jaar lang gas stoken in mijn nieuwbouwhuis.
</Offtopic>

Zou je zelf niet wat kunnen maken met hout en geluidswerend/hitte bestendig materiaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elias2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:55

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Klasse dat je zo omgaat met je buren. Is niet vanzelfsprekend heb ik zelf ervaren.

Ik zou je buurman aanbieden om bij de audicien op maat gemaakte oordoppen te laten maken voor tijdens het slapen. Kost je eenmalig 150 en werkt perfect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgijsen
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 20:33
Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst van dit verhaal.
Heb zelf ook wel wat last gehad van lawaai uit de omgeving bij het slapen.
En eens je erop gaat letten wordt het alleen maar erger.

Een luchtreiniger die een lichte zoem maakt was voor mij voldoende om de "overlast" te maskeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
kevi-n1 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:39:
[...]

Zou je zelf niet wat kunnen maken met hout en geluidswerend/hitte bestendig materiaal?
In het algemeen: nee.

Knutselwerk kan geluid deels richten en dempen, maar faalt typisch in het absorberen van geluid, met name lage frequenties. Daarvoor is een goed ontwerp nodig met voldoende massa om het geluid te absorberen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:58
Elias2020 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:04:
Klasse dat je zo omgaat met je buren. Is niet vanzelfsprekend heb ik zelf ervaren.

Ik zou je buurman aanbieden om bij de audicien op maat gemaakte oordoppen te laten maken voor tijdens het slapen. Kost je eenmalig 150 en werkt perfect!
Ik vind dat de TS het veel prettiger oppakt. Altijd met oordoppen moeten slapen omdat de buurman zijn "stille" apparaat het liefst bij de buren in de tuin zet (niet TS) is wel een omgekeerde wereld.

Veel eigenaren van een warmtepomp zeggen dat het ding bijna geen geluid produceert, toch zetten ze hem nooit onder hun eigen slaapkamerraam neer, maar bij de buren. Dat zet je toch aan het denken...

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-04 11:34
mr_evil08 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:04:

Ik ben het hier mee eens omdat ik denk dat je buurman last heeft van laag frequent geluid veroorzaakt door resonantie. Het dak heeft waarschijnlijk niet genoeg massa om alle resonantie van de pomp op te vangen en fungeert ook nog als klankkast.
Je moet het denk ik eerder zoeken in het massa veer principe. De veer heb je al in de vorm van rubber blokken maar er zou waarschijnlijk nog meer massa onder kunnen in de vorm van iets van beton bijvoorbeeld.
Ik ben ook sceptisch of een kast alleen iets gaat oplossen vanwege dit principe.

kijk eens op akoestiekwinkel.nl. Zij hebben veel oplossingen hiervoor en kunnen je waarschijnlijk ook goed adviseren.

https://www.akoestiekwink...uitenunit-op-een-plat-dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:03
Out of the box: rolluik voor de buurman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LordSinclair schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:26:
Veel eigenaren van een warmtepomp zeggen dat het ding bijna geen geluid produceert, toch zetten ze hem nooit onder hun eigen slaapkamerraam neer, maar bij de buren. Dat zet je toch aan het denken...
Bij mij staat hij gewoon onder het keukenraam.
Slaapkamer raam erboven op de 1e etage.
Heb altijd mijn slaapkamerraam open.

Het is gewoon heel erg afhankelijk van welk merk warmtepomp je hebt, en welke richting deze opblaast even als je aanvoertemperatuur etc.

Ik heb met deze buitentemperaturen mijn warmtepomp op stille modus en ik hoor hem zelfs beneden niet.

Eerste winter en nog geen klachten van m’n directe buren :)
Heb het zelfs expliciet nagevraagd.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coolmint
  • Laatst online: 16:16
Warmtepompen zou je in principe als het kan altijd op de grond moeten zetten. Alternatieve plaatsing op een dak of muur is risicovol. Lage frequenties zijn ontzettend slecht te dempen. Het platte dak kan vanuit de bouw wel sterk genoeg gemaakt zijn om de statische belasting van een warmtepomp aan te kunnen, maar de ruimte eronder blijft dan een enorme klankkast. Ik lees veel verhalen over enorm ingewikkelde demping systeem oplossingen, maar het helpt vaak niet genoeg. Draaien van de unit helpt niet, want het gaat om het laagfrequente geluid van de compressor (compressor draait met een frequentie tussen de 25 en 120 Hz ongeveer). Zelfs omkasten helpt vaak niet tegen lage frequenties. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik echt proberen om hem op de grond op 2 bielzen of een betonplaatje recht op het zand te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:27
Simpelste oplossing nu en heel goedkoop is inderdaad een kwart slag draaien.
Het geluid is heel sterk in de richting van de uitworp van de ventilator, dat merk ik hier ook.
Wanneer ik naast de buitenunit sta kan ik hem vaak vrijwel niet horen, maar wanneer ik 10 meter verder in de tuin sta recht voor de ventilator is het een flinke bak herrie. Dat verschil kun je ook zelf waarnemen door op het garagedak te gaan staan en op verschillende plekken te luisteren, wellicht overtuigt dat je.
Vervang alleen wel die bigfoots van 60 cm door lagere van 100 cm tegen omwaaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:49
Als ik dit zo lees denk ik zoals vele anderen ook dat het lage resonantie geluid niet afkomstig is van de dan. Een kwart slag draaien of omkasten gaat daar helemaal geen verschil in maken.

Buiten dat moet ik zeggen dat ik als buurman ook niet blij zou zijn als mijn buur in de zomer een hittekanon op mijn schuine dakje waar ik onder lig te slapen zou richten zodat hij het zelf lekker in een koele slaapkamer kan slapen. 🙃

Ik zou gewoon een heel andere locatie zoeken.

Edit : Na alles gelezen te hebben en het duidelijk is dat jou huis niet vast zit aan het huis van de buren denk ik dat het beste is je vrouw te overtuigen dat de wp voor het raam moet komen (is dat wel echt zo trouwens, hij kan toch gewoon op de plek van de zonnepanelen?). Lijkt mij de beste plek en verwarm je in de zomer niet het huis van de buren en koel je in de winter niet extra zijn huis.

[ Voor 28% gewijzigd door tormentor1985 op 09-03-2023 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 17:07

Badderbeest

De enige echte

Ik zou hem een kwart slag draaien, en als dat niet bevredigend zou zijn aanvullend nog een geluidscherm plaatsen. (Geen omkasting, want dat kost ook cop rendement) denk aan een kokosscherm. Google ff op kokosystem.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRe
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-02 23:13
Nog even terugkomen op het bouwbesluit, de bouwvergunning en reactie van je aannemer/installateur. Installaties voor koude- en warmteopwekking welke in werking zijn gesteld na de bouwbesluitwijziging moeten voldoen aan de nieuwe geluideisen. Een eerder verleende bouwvergunning maakt het niet anders.

Er zijn afgelopen jaren heel veel airco’s en warmtepompen geplaatst zonder dat een bouwvergunning verplicht was. Alle installaties geinstalleerd na de nieuwe datum moeten voldoen aan het bouwbesluit. Geluidproblemen met installaties in werking gesteld voor het nieuwe bouwbesluit kunnen (helaas) ook “aangepakt” worden…maar dan via het privaatrechtelijke spoor.

Kortom ik ben het niet eens met jouw aannemer, hij is wel degelijk (mede) verantwoordelijk voor een oplossing.

Zonder een goede geluidmeting vooraf is elke aanpassing die je doet een gok. Omkastingen doen helaas weinig met lage frequenties, mischien dat je na installatie van een kast wel voldoet aan het bouwbesluit maar de buurman nog steeds niet kan slapen. Kwartslag draaien van de pomp, gaat je weinig opleveren ivm met reflecties. Bigfoots, verzwaring, massa-veer oplossingen doen niets aan verminderen van de geluidbelasting bij de buurman…..

[ Voor 21% gewijzigd door ErikRe op 10-03-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:58
ybos schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:05:
Out of the box: rolluik voor de buurman?
Hij zal met het raam open slapen voor frisse lucht. Het barricaderen met een rolluik zal dat ook te niet doen.
ErikRe schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:12:
Alle installaties geinstalleerd na de nieuwe datum moeten voldoen aan het bouwbesluit. Geluidproblemen met installaties in werking gesteld voor het nieuwe bouwbesluit kunnen (helaas) ook “aangepakt” worden…maar dan via het privaatrechtelijke spoor.
Gelukkig kan dat wel, geluidsoverlast wordt echt onderschat met de invloed op gezondheid.

[ Voor 46% gewijzigd door LordSinclair op 10-03-2023 08:30 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRe
Is een leuk idee, maar geluidnormering geldt op de erfgrens….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 17:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Timmetjuh schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:33:
[...]

Hier zijn in elk geval nog veel mogelijkheden om de WP beter te ontkoppelen, want zoals gezegd. Deze staat iet op dempers, die staat op rubberen bigfoots. Daar staat mijn buitenunit airco ook op. Dat dempt amper.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Coolmint schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:46:
Warmtepompen zou je in principe als het kan altijd op de grond moeten zetten. Alternatieve plaatsing op een dak of muur is risicovol. Lage frequenties zijn ontzettend slecht te dempen. Het platte dak kan vanuit de bouw wel sterk genoeg gemaakt zijn om de statische belasting van een warmtepomp aan te kunnen, maar de ruimte eronder blijft dan een enorme klankkast. Ik lees veel verhalen over enorm ingewikkelde demping systeem oplossingen, maar het helpt vaak niet genoeg. Draaien van de unit helpt niet, want het gaat om het laagfrequente geluid van de compressor (compressor draait met een frequentie tussen de 25 en 120 Hz ongeveer). Zelfs omkasten helpt vaak niet tegen lage frequenties. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik echt proberen om hem op de grond op 2 bielzen of een betonplaatje recht op het zand te zetten.
Qua lage tonen heb je helemaal gelijk, die zijn notoir moeilijk te dempen. Maar overlast kan wel mede veroorzaakt zijn door net hoorbare mid/hogere tonen uit de fan. Draaien kan mogelijk wel wat doen, maar is een wilde gok.

Lage tonen kunnen in een kamer (van de buurman) ook op random plekken pieken en dalen veroorzaken. Draaien of verplaatsen kan dat ook veranderen waardoor de ervaren overlast minder kan zijn.

Dit is wel echt enorm trial and error. Als je zonder impact een kwartslagje kan draaien, kan je het sowieso proberen. Ontkoppelen van de klankkast eronder zou ik ook altijd proberen. Dat zijn de goedkoopste en makkelijkste oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRe
JvS schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:36:
[...]

Hier zijn in elk geval nog veel mogelijkheden om de WP beter te ontkoppelen, want zoals gezegd. Deze staat iet op dempers, die staat op rubberen bigfoots. Daar staat mijn buitenunit airco ook op. Dat dempt amper.
Afveren (ontkoppelen) van de unit gaat geen oplossing bieden voor de hinder bij de buurman, effect op de geluid afstraling van de compressor naar de omgeving is nihil. Er is een verschil voor oplossingen voor luchtgeluid problemen en contactgeluid problemen. Deze case is toch echt een luchtgeluid probleem, mogelijk dat bepaalde frequenties niet voldoende worden geabsorbeerd door de bouwschil van de buurman….maar dat is niet jouw probleem (althans zo vlieg ik hem aan)

[ Voor 24% gewijzigd door ErikRe op 10-03-2023 08:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmetjuh
Zodra er een uitkomst is zal ik die posten. Voor nu gebeurt er even niets. Mijn aanpassingen uit de eerste post werken op dit moment en de warmtepomp blijft 's nachts uit. Ik ben van plan om eerst eens bij de buren te gaan luisteren. De buurman heeft het over een laag-frequente brom maar zo'n omschrijving is natuurlijk vrij persoonlijk. Het geluid dat zo'n ventilator maakt kun je ook omschrijven als een brom en hoog-frequent is dat geluid natuurlijk ook niet. We zouden deze week bij onze buren langs gaan maar dat is helaas niet doorgegaan i.v.m. corona besmettingen binnen het gezin. Aankomende week maar eens proberen om een nieuwe afspraak te maken.

In elk geval dank voor al jullie aanbevelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ErikRe schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:41:
[...]

Afveren (ontkoppelen) van de unit gaat geen oplossing bieden voor de hinder bij de buurman, effect op de geluid afstraling van de compressor naar de omgeving is nihil. Er is een verschil voor oplossingen voor luchtgeluid problemen en contactgeluid problemen. Deze case is toch echt een luchtgeluid probleem, mogelijk dat bepaalde frequenties niet voldoende worden geabsorbeerd door de bouwschil van de buurman….maar dat is niet jouw probleem (althans zo vlieg ik hem aan)
Mee eens, dempers dempen voornamelijk contactgeluid. Echter kan een dak zeer zeker wel meeresoneren en dat kan voor meer geluidsoverlast dan alleen in de kamer eronder zorgen.
Timmetjuh schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:45:
Het geluid dat zo'n ventilator maakt kun je ook omschrijven als een brom en hoog-frequent is dat geluid natuurlijk ook niet.
Het is een mix en er zitten zeker ook wel hogere tonen in (niet echt hoog, maar zo hoog dat ze wel richtingsgevoelig zijn), dus een kwartslag draaien kan wel helpen.

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 10-03-2023 09:01 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:56
Elias2020 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:04:

Lekkere buur ben je dan, ik veroorzaak geluidsoverlast maar los jij het zelf maar op door permanent met oordoppen te slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRe
JvS schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:59:
[...]

Mee eens, dempers dempen voornamelijk contactgeluid. Echter kan een dak zeer zeker wel meeresoneren en dat kan voor meer geluidsoverlast dan alleen in de kamer eronder zorgen.
Dak kan inderdaad gaan meeresoneren, maar de totale geluidenergie van de unit wordt dan verdeeld…grootste deel energie is luchtgeluid, klein deel via dak. Maar de totale constructie moet wel heel erg brak zijn wil het dak/muren en mischien wel fundering van TS gaan fungeren als afstralend vlak. Dat ben ik bij woningen nog nooit tegengekomen. Als de unit op het dak moet blijven zou ik hem eerst goed inmeten dan weet je wat de (on)mogelijkheden zijn.

Korste klap is unit in de tuin plaatsen op voldoende afstand, aannemer mag gaan betalen. De gewijzigde geluidregels kwamen niet zomaar uit de lucht vallen, werd al 2 jaar voor in werkingtreding over gesproken en geschreven. Dat aannemer en installateur geen geluidexpertise hadden dat blijkt wel.

Ervan uitgaande dat de unit inderdaad teveel geluid produceert op de erfgrens….belangrijk puntje🤭

[ Voor 7% gewijzigd door ErikRe op 10-03-2023 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elias2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:55

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

SCIxX schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:05:
[...]

Lekkere buur ben je dan, ik veroorzaak geluidsoverlast maar los jij het zelf maar op door permanent met oordoppen te slapen.
Ja ok ik was wat kort door de bocht en had niet helemaal goed ingelezen.

En betrok het wss teveel op mijn eigen situatie: mijn buren veroorzaken geluidsoverlast, maar ze vinden zelf van niet en komen ook niks tegemoed. Daarom heb ik oordoppen gekocht en dat verhelpt al mijn problemen. Deze situatie is klaarblijkelijk anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Timmetjuh
ErikRe schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:08:
[...]

Korste klap is unit in de tuin plaatsen op voldoende afstand, aannemer mag gaan betalen. De gewijzigde geluidregels kwamen niet zomaar uit de lucht vallen, werd al 2 jaar voor in werkingtreding over gesproken en geschreven. Dat aannemer en installateur geen geluidexpertise hadden dat blijkt wel.
In de tuin plaatsen is wat mij betreft helemaal prima. Ruimte genoeg alleen zie ik het kostenplaatje daarvan niet zo zitten. Zoals eerder ook al ergens aangegeven gaat het om een buitenunit van 150 kg die van het dak af gehaald moet worden (kraan?) waarna al het leidingwerk verlegd moet worden waar het nodig boor- en breekwerk nog bij om de hoek komt kijken. De aannemer gaat dit niet betalen helaas. De juridische afdeling van Vereniging Eigen Huis heb ik erover gesproken en die geven aan dat de aannemer het huis heeft gebouwd volgens de op dat moment geldende bouwvoorschriften. Juridisch gezien kan ik volgens VEH niets.. Ik zou nog iets via rechtsbijstand kunnen proberen maar ik verwacht daar ook geen andere uitkomst.

In eerste instantie ben ik vooral op zoek naar een maatregel die iedereen tevreden stelt. Een maatregel waardoor de buren zo min mogelijk overlast ervaren maar die voor mij ook betaalbaar blijft. Het draaien van de warmtepomp lijkt een goede eerste stap. Volgens mij zijn de leidingen flexibel dus misschien lukt dat nog wel zonder tussenkomst van een gespecialiseerd bedrijf. Een eventuele volgende stap wordt denk ik de warmtepomp de hoek om plaatsen, zo ver mogelijk weg van de buren. Aan het plat dak van de garage grenst een bijkeuken waardoor ik nog een aantal meters heb om te kunnen schuiven. Na onze achtertuin volgt een open veld. Het eerste huis dat je daar tegenkomt ligt honderden meters verderop dus daar zou ik niemand mee lastig kunnen vallen.

Het zou dan zoiets kunnen worden als in deze tekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCmEl8tPlAvx1XGNtk0KM4_YkwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozhfIWNAtDVEFh1dUbf7BDYM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet de exacte afmetingen niet dus misschien komen we een stukje voor het slaapkamerraam uit maar dat moeten we dan maar voor lief nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Timmetjuh op 10-03-2023 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
LordSinclair schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:26:
[...]

Ik vind dat de TS het veel prettiger oppakt. Altijd met oordoppen moeten slapen omdat de buurman zijn "stille" apparaat het liefst bij de buren in de tuin zet (niet TS) is wel een omgekeerde wereld.

Precies.... TS geeft blijk van een goede aanpak, maar het begint er natuurlijk wel mee dat hij (onbewust) de overlast veroorzaker is door de plaatsing. En inderdaad, op één of andere manier staat die nooit op de eigen gevel gericht. Hier heeft de installateur het wel erg bont gemaakt. Vrijstaande woning en dan op 4m van de slaapkamer van de buren uitkomen.
Pagina: 1 2 Laatste