ErikRe schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:22:
Ik kom even terug op mijn eerdere uitspraken, jouw warmtepomp hoeft niet te voldoen aan het gewijzigde bouwbesluit. Tot aanpassing (pas dus maar op met verplaatsen van de pomp) of vervanging gelden de geluidnormen uit het bouwbesluit niet. Er zijn recent wel enkele uitspraken geweest over geluidhinder en units geplaatst voor 1 april 2021, privaatrecht. Ligt er een beetje aan hoeveel geluid de buren krijgen van jouw installatie en of er daadwerkelijk hinder is.
Dat je geen overlast wilt veroorzaken bij de buren lijkt me logisch.
Erfgrens, 40/45 dB(A) bouwbesluit is dus niet van toepassing op jouw situatie.
Dat is inderdaad wat VEH mij ook vertelde. Volgens VEH zou er bij privaatrecht daarna ook gekeken kunnen worden naar die 40/45 dB regel uit het recentere bouwbesluit. Hun advies was daarom om dan ook aan de 40/45 dB regel te voldoen.
aaaido schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:32:
[...]
Ja dat kan maar zou wel goed kijken of de leidingen dat halen wat betreft afstand. Anders moet je daar ook weer iemand voor laten komen. Verder zeker een optie als je daar niemand mee stoort..
Die leidingen zijn zeker niet lang genoeg dus daar zal inderdaad iemand voor moeten komen. Ik kan zelf even niet inschatten wat deze actie zou kosten maar ik verwacht dat het goedkoper is dan een omkasting of verplaatsen naar de achtertuin. De kosten heb ik wel inmiddels opgevraagd bij de installateur die de warmtepomp geplaatst heeft.
ErikRe schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:56:
Maar is dit voldoende voor de buurman "zijn" probleem ? zonder te weten wat het probleem nu eingelijk is ?
Zonder te meten kan dit wel eens uitlopen op grote frustraties, financiële aderlatingen en uiteindelijk ruzie met de buren.
Het kan voor de buren ook juist een teken zijn dat we hun klacht serieus nemen en het daardoor wellicht juist extra positief werkt. Ik ben ook nog steeds van plan om te kijken of ik het geluid bij de buren zelf kan ervaren.
Dat het op ruzie uitloopt verwacht ik niet. Ruzie wil ik absoluut niet maar mocht dat na deze aanpassingen wel ooit gebeuren denk ik dat ik voor mezelf wel het gevoel heb dat ik meer dan genoeg heb gedaan om het te voorkomen.
Een klein deel van het probleem blijft natuurlijk de ietwat vreemde bouw van hun huis waardoor ze onder een schuin dak met PIR platen slapen. Tegen geluid isoleert dat nauwelijks is mijn ervaring als ik op zolder zit te werken onder een zelfde dakconstructie. Bot gezegd is dat mijn probleem niet en hoef ik daar ook niet voor op te draaien. Mijn vrouw en ik slapen aan de andere kant van de muur waar de warmtepomp tegenaan staat, met het hoofd nog geen meter verwijderd van de warmtepomp. Wij horen het apparaat niet. Nu staat de ventilator natuurlijk ook de andere kant op gericht maar het laat wel zien dat het het geen abnormaal lawaaierig apparaat is denk ik.
We wonen in een klein dorp, in een rustige doodlopende wijk, tegen het bos aan gelegen. Wel zit er aan het eind van de straat, zo'n 50 meter verderop een basisschool. Verder ligt de startbaan van Volkel hier hemelsbreed ongeveer 3km vandaan waardoor er dagelijks F16's, F35's en traumaheli's onderweg naar Nijmegen over komen. Een bepaalde mate van geluidsoverlast moet je hier gewoon kunnen tolereren.