• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20

ThinkPad

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:07

septillion

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:03

Proton_

Welkom in het DEI feedbacktopic

Wat in dit topic besproken kan worden:
• Vragen of opmerkingen over het duurzame energie & installaties beleid
• Vragen, opmerkingen en ideeën over/voor het DEI forum in het algemeen

Wat in dit topic niet besproken kan worden:
• Individueel gesloten topics. Hierover kan je met de moderator contact opnemen, die het topic gesloten heeft (zie ook Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!). Graag zonder verwijzingen naar noord-korea, censuur of vrijheid van meningsuiting. ;)
• Individuele modacties of topic reports. Hiervoor kun je eveneens met de moderator contact opnemen
• Metadiscussies over het postgedrag van users

Verder blijven uiteraard de huisregels en de algemene voorwaarden van toepassing in dit topic.

Contactgegevens
Moderators
Administrators

[Voor 8% gewijzigd door teacher op 21-10-2022 11:30]

Wise enough to play the fool

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:31
Het komt niet zelden voor dat een TS (ineens) niet meer reageert op zijn topic ondanks dat er nog vele goede en bruikbare reacties worden gepost.
Kan er (überhaupt) een systeem komen dat je kan zien dat de TS tenminste je reactie heeft gelezen? zeg maar feedback van de TS.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dit staat los van dei, maar in Mooie features zijn ze blij met dit soort tips. :Y

[Voor 30% gewijzigd door teacher op 22-10-2022 21:04]

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Dit topic wordt langzaam aan een soort babbelbox over ieders ervaringen met dat bedrijf, terwijl het gaat over de gevoerde procedure mbt salderen. Eerlijk gezegd ontgaat mij de relevantie van veel reacties op dit moment.

Procedure tegen Budget Energie over salderen per jaar en TLV

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Mocht je iets zien wat niet in de haak is, graag een postreport.

[Voor 5% gewijzigd door teacher op 27-10-2022 11:07]

• Real
  • Niet online
teacher schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:07:
Mocht je iets zien wat niet in de haak is, graag een postreport.
Bij deze. Maar het kost echt weinig moeite om te zien dat het meer berichten zijn over het bedrijf of (afwezigheid van) handhaving van de ACM dan over de procedure.

Overigens kan ik m'n eigen comment over de aankondiging dat ACM niet handhaaft zelf niet rapporteren, want die comment van mij was ook offtopic.

Volgens mij hebben jullie een heel ander idee over dit topic dan ik. Is het de bedoeling dat het volstroomt met allemaal mensen aankondigen dat ze overstappen bijvoorbeeld of niet? Wat mij betreft hoort daar een topic warning bij: dit wél: <voorbeelden wat wel>, dit niet: <voorbeelden wat niet>.

Nogmaals: er is al een algemeen topic over salderen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Wie versta je onder "jullie"? Een topic is geen bezit van moderators.
Uitblijven van (verwachte) moderatie kan je overigens ook geen kaders uit aflezen; het kan simpelweg zijn dat we de offtopic berichten niet opmerken (want geen topicreports).

• Real
  • Niet online
Ondertussen staat er een modbreak ( (y) ) en een topic warning (ook (y) ) van @Outerspace.

Dat maakt het wat mij betreft een stuk helderder.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Is het een idee om de titel van dit topic te veranderen van "Tips bij openen offerte topic zonnepanelen" naar "Tips bij openen topic zonnepanelen over eigen situatie "

Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Niet iedereen is met offertes bezig en het idee is (neem ik aan) dat wat complexere vraagstukken die situatiespecifiek zijn, elk in hun eigen topic komen, toch?

[Voor 11% gewijzigd door JvS op 06-11-2022 12:24]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ThinkPad

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@JvS Ik snap je insteek en kan mij er wel in vinden. Maar vind de nieuwe titel nog een beetje meh :P

[Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 06-11-2022 13:44]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-03 09:01
ThinkPad schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:44:
@JvS Ik snap je insteek en kan mij er wel in vinden. Maar vind de nieuwe titel nog een beetje meh :P
Misschien dan 'Lees eerst dit voordat je een topic over zonnepanelen begint'.
Of iets in die richting.
Dan lees je snel genoeg dat het gaat om je eigen situatie in het topic en mocht je een compleet ander iets over zonnepanelen willen plaatsen, dan zie je ook snel genoeg dat dat toch niet het juiste topic is.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vind tips wel vriendelijker dan het gebiedende "Lees dit eerst ... voor je begint". Ik heb het idee dat mensen sowieso al een enorme angst hebben om topics te starten ("ik stel mijn vraag maar even in dit topic, dat kan toch wel he") en dit helpt daar mogelijk niet echt bij :P

Mijn titel is een beetje matig idd. "Tips bij het starten van jouw topic over zonnepanelen".

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
"tips bij het openen vragentopic zonnepanelen" ?

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
@JvS Aangepast naar "Tips bij openen vragentopic zonnepanelen".

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen loopt erg hard, en informatie is lastig terug te vinden voor nieuwkomers wat veel herhaling van zetten en frustratie oplevert.

Bij het lucht/water topic is het intussen zo geëvolueerd dat de populaire merken een eigen topic hebben, waar gelinkt is naar de handleidingen en specifieke tweaks/settings makkelijker gedeeld kunnen worden.
Ik denk dat dat voor L/L ook de signaal/ruisverhouding kan verbeteren.

@Glashelder @HarmoniousVibe @Speedy-Andre @Notna @antonboonstra als TS, wat denken jullie daarover?

@algemeen,
als je hier wat van vind kan je het natuurlijk ook zeggen ;)
Wie willen er een start maken met een Daikin, MHI of ander merk topic?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:34
@Proton_ Goed idee! Denk dat het een hoop van de huidige frustratie op zou lossen.
Is het dan wel de bedoeling dat het algemene topic blijft voor algemene ( :+ ) vragen als "hoeveel vermogen heb ik nodig / waar hang ik de unit het beste op"?

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ja, en er zal altijd wat kruisverkeer blijven, dat is niet erg.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:35
Proton_ schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:57:
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen loopt erg hard, en informatie is lastig terug te vinden voor nieuwkomers wat veel herhaling van zetten en frustratie oplevert.

Bij het lucht/water topic is het intussen zo geëvolueerd dat de populaire merken een eigen topic hebben, waar gelinkt is naar de handleidingen en specifieke tweaks/settings makkelijker gedeeld kunnen worden.
Dat er veel herhaald wordt klopt, er is van alles de afgelopen jaren de revue gepasseerd, en ik snap wel dat mensen geen 250 pagina's gaan teruglezen.

Toch vraag ik me af of meerdere topics het antwoord is. Zijn de overeenkomsten niet veel groter dan bij L/W pompen? In elk geval, ik denk dat het topic met gebaat zou zijn bij een uitgebreidere FAQ in de TS, waar we dan naar kunnen verwijzen als een vraag opnieuwe langs komt. Vereist ook dat een iemand die FAQ een beetje wil bijhouden.

Zoals:
- Wat zijn defrosts en hoe werken die precies bij mijn merk airco?
- bediening/monitoring via wifi/domotica, dit is idd wel merkgebonden.
- temperatuur in de kamer klopt voor geen meter met ingestelde temp, mogelijke oorzaken (ook ietwat merkafhankelijk)
- hoe laat ik de airco zo efficiënt mogelijk werken. Bv moet de fan hard, zacht, auto, 24x7 draaien of juist niet, enz. Hier zijn niet altijd eenduidige antwoorden, maar de variabelen die het beïnvloed zijn in elk geval uit te leggen.
- wanneer is de airco goedkoper in gebruik dan de CV? Hoe reken je dat uit.
- gegeven plaatje van mijn woonruimte, waar kan ik units het beste plaatsen? Algemene stelregels?
- hoeveel vermogen heb ik nodig (meestal minder dan je denkt)? En multi vs single split.

Het lastige van losse topics is vooral dat je algemene vragen dan ook door die verschillende topics heen krijgt.

My 2 cts :)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Er zal altijd behoefte zijn aan een topic. Alle info is ondertussen wel online te vinden, en ook al maak je een faq waar "alles" in staat, zijn er ook altijd mensen die alsnog hun specifieke situatie willen bespreken.

Je ziet het bij solar, bij ev's laden, en nu bij warmtepompen; de "massa" heeft behoefte aan uitleg, sparren over hun eigen situatie of gewoon simpelweg antwoorden.

Overlap mag, net als bij solar: er is een groot algemeen pv topic, een aantal merkentopics en daarnaast losse topics met specifieke vragen.

[Voor 15% gewijzigd door teacher op 20-11-2022 20:36]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Glashelder @HarmoniousVibe @Speedy-Andre @Notna @antonboonstra als TS, wat denken jullie daarover?

@algemeen,
Lijkt mij prima. Eerlijk gezegd heb ik het topic een tijdje links laten liggen omdat de sfeer er me niet zo meer beviel. Wellicht kan dit e.a. verbeteren :)

Ik heb verder geen Daikin of MHI apparatuur, dus ik denk dat ik dan niet de aangewezen persoon ben om die topics te openen :) Haier, Fujitsu en Mitsubishi Electric zijn te klein voor eigen topics denk ik. Het zijn ook vooral Daikin en MHI met de meeste tweakwaardigheden dus daarover al het meeste te bespreken zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:55

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Hoewel ik nog in de TS sta is dit niet meer 'mijn' topic sinds de samenvoeging met airco's voor koeling.
Er staan nu grote lappen tekst in die de meesten zullen skippen, mijn topic was een stuk compacter.

Een topic per merk zou kunnen, echter is bijhouden van een TS niet voor iedereen weggelegd.
Mijn aandacht gaat naar het wpb topic, dat inmiddels ook ontploft sinds Poetin van alles laat ontploffen :P
Wpb's is meer mijn ding dan de airco's, die bij de aanvang nog bijzonder waren wat verwarmen betreft.
Mijn airco ervaring zit bij Toshiba, al vervaagt dat aardig en ik zie dat merk niet zo vaak in het topic.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:35

@algemeen,
Een splitsing per merk kan zeker handig zijn. Zo zijn er in de afgelopen dagen enkele pagina's vol geschreven over demand control/vraagbesturing en de werking daarvan van Daikin. Ikzelf ben daarin ook medeschuldig :) Zo zijn er ook wel enkele MHI specifieke dingen (wifi, HA etc) die in een MHI specifiek topic kunnen worden besproken.

Waar het een beetje grijs gebied begint te worden is het ge- en verbruik. Hoeveel stroom verbruikt welke unit in welk huis met welke instellingen en zulk soort dingen. Dit kan handig en interessant zijn om te weten ongeacht het merk. Plus dat je dan weer richting algemene dingen gaat zoals het verschil tussen l/l en cv verwarming etcetera.

Waar ik me het meest aan stoor is het niet gebruiken van de zoekfunctie (alhoewel zoeken op ietwat te algemene termen in een topic van 1000+ pagina's ook een warboel van posts oplevert) en de whatsapp/insta/FB stijl van sommige posts. maar goed, dat laatste is iets wat je tegenwoordig op heel GoT tegen komt. :X

Praktisch gezien zou een afsplitsing van de 2 of 3 grote merken naar een eigen topic zeker wel kunnen werken om het tempo er wat uit te halen. Persoonlijk ben ik dan wel weer van mening dat de het de overzichtelijkheid of gemak van volgen weer niet goed doet. Aan de andere kant, alweer een groen balkje met 36 nieuwe posts 8)7

We moeten ook niet vergeten dat sinds het begin van de oorlog er erg veel mensen zijn die voor het eerst een L/L hebben laten installeren en nu met de eerste paar koude dagen en nachten ontzettend nieuwsgierig zijn of hun unit wel goed werkt, goed ingesteld staat, niet teveel verbruikt etcetera. Het makkelijkst is dan om ervaringen van andere gebruikers te lezen en te bespreken. Zou me dus niet verbazen dat het over een paar weken/maanden al een stuk rustiger is in dat topic.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Brent
  • Laatst online: 21-03 17:21
Wat zouden de mods vinden van een warmtepomp-kooptopic? Het idee zou zijn dat mensen linken/verwijzen naar leveranciers voor warmtepomp die voorraad hebben. Zoals voor velen denk ik is de vraag niet zozeer welke pomp je zou willen, maar welke kun je krijgen? Ik heb een paar op het oog, maar daarbinnen maakt het me eigenlijk niet uit. Weten waar ik er nu een kan kopen zou dan helpen (totdat alles is uitverkocht, want ik verwacht wel enig succes met dat topic ;)).

Er is wat overlap met AK natuurlijk, maar toch lijkt het me hier het relevantst om ertussen te staan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Is meer iets voor shopping, niet in DEI.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:56

Pazo

Mroaw?

Is het een idee, om in het topic Tips bij openen vragentopic zonnepanelen links op te nemen naar de grote / bekende merken / systemen waar we topic van hebben? Omdat mensen die mogelijk een PV willen aanschaffen waarschijnlijk ook moeten beslissen welk systeem ze willen nemen.

Dus:
Het grote Enphase topic
Het grote SolarEdge topic
Is er al een algemeen APS / DS3 topic? (Kan m zo niet vinden)
Wellicht nog een ander merk dat ik vergeet...

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik begrijp de gedachte, je zet systemen zonder eigen topic dan wel op achterstand waar geen technische reden voor is.
Voor een goed advies wil je dat zoveel mogelijk open houden.

Het is natuurlijk wel een goed idee voor in de TS van Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 , @Dre, @onetime ?

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Hmmm zie ik eerlijk gezegd niet helemaal zitten en wel om de volgende redenen:
  1. Het topic wordt dan weer iets langer > mensen haken sneller af met lezen. Ik wil het juist zo beknopt mogelijk houden zodat mensen de moeite nemen om het te lezen aangezien er anders erg summiere topics werden gestart
  2. Het topic is met name gericht op het fysieke deel qua plaatsing van de panelen op het dak. De omvormer staat hier los van en blijft daarnaast toch deels ook persoonlijke voorkeur (wil je per paneel kunnen uitlezen bijv.)
  3. De merken uit je linkjes zijn allemaal micro-omvormers/optimizer systemen, ik wil voorkomen dat we onbewust sturen hiernaartoe. Als we een lijst toevoegen van alle opties dan kun je bezig blijven, 'het grote Goodwe topic', 'het grote Growatt' topic
Meedenken wordt gewaardeerd, maar zoals gezegd houd ik het topic liever zo beknopt mogelijk ;)

Het past beter in de TS van het grote PV topic inderdaad.

[Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 14-12-2022 10:58]

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Oké prima, het was maar een idee :)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Frag1le schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Allereerst de beste wensen voor 2023!

Nu ben ik persoonlijk niet actief op de rest van het forum maar als user op t.net van het eerste uur (nog van World of Tweaking) verbaast me dit enigszins.
De grote topics zijn zover ik altijd begrepen heb juist om een verzameling te worden van vragen van (nieuwe) gebruikers en vervolgens de antwoorden/kennis van de specialisten/ervaren gebruikers.
Dit zodat er niet 100 topics ontstonden en de antwoorden/kennis versplintert stonden over al die topics en dat de gebruikers met de kennis ook niet 100en topics hoeven te volgen als ze graag hun kennis willen delen.

Schijnbaar is dit dus nu hedendaags anders, in ieder geval voor dit topic.

Ik zal me opnieuw moeten inlezen over het gebruik van grote topics vermoed ik want dan heb ik het hier ook onjuist gebruikt, mijn excuses. :$

Elke vraag die men nu heeft over zijn situatie of toekomstige situatie moet dus in een eigen topic?
Is het gek als ik vind dat 99% van de vragen hier zijn gericht op een uiteindelijke eigen installatie of over een actuele eigen installatie, en vrijwel niet over de installatie of techniek in het algemeen?
Je hebt gelijk dat het niet overal op GoT hetzelfde is.
En het evolueert ook een beetje naar behoefte.

Eén van de redenen om het hier (L/L, L/W en PV) 'anders' te doen is dat het tweaken van deze apparatuur veel meer contextafhankelijk is dan bij de meeste andere elektronica.
Dus voor een goed advies ben je al snel 20 posts met foto's, plattegronden e.d. verspreid over een week verder.
Een discussie wordt dan lastig te volgen als er twee of meer tweakers advies zoeken.

En een maand later wordt het spul geleverd en geïnstalleerd, begint het tweaken en mag diegene de hele boel weer terugzoeken en linken zodat de context weer helder is.
Bij specifieke topics werkt dat veel lekkerder.

De 'grote' topics blijven de juiste plek voor algemene, niet contextgevoelige zaken, bijvoorbeeld: welke domoticaintegratie / actualiteiten / wetgeving en subsidies / nieuwe types op de markt / fundamentele werkingsprincipes...
In het PV topic zie je wel eens een linkje in het grote topic naar een hulptopic, dat kan helpen om de meubels mee te krijgen.

Zie ook Proton_ in "DEI feedbacktopic"

[Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 02-01-2023 12:04]

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-03 16:49
Proton_ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:51:
[...]

Je hebt gelijk dat het niet overal op GoT hetzelfde is.
En het evolueert ook een beetje naar behoefte.

Eén van de redenen om het hier (L/L, L/W en PV) 'anders' te doen is dat het tweaken van deze apparatuur veel meer contextafhankelijk is dan bij de meeste andere elektronica.
Dus voor een goed advies ben je al snel 20 posts met foto's, plattegronden e.d. verspreid over een week verder.
Een discussie wordt dan lastig te volgen als er twee of meer tweakers advies zoeken.

En een maand later wordt het spul geleverd en geïnstalleerd, begint het tweaken en mag diegene de hele boel weer terugzoeken en linken zodat de context weer helder is.
Bij specifieke topics werkt dat veel lekkerder.

De 'grote' topics blijven de juiste plek voor algemene, niet contextgevoelige zaken, bijvoorbeeld: welke domoticaintegratie / actualiteiten / wetgeving en subsidies / nieuwe types op de markt / fundamentele werkingsprincipes...
In het PV topic zie je wel eens een linkje in het grote topic naar een hulptopic, dat kan helpen om de meubels mee te krijgen.
Dank je voor de terugkoppeling, ik begrijp dat het niet overal hetzelfde kan zijn qua spelregels. moderatie en het doel van grote topics.
Dit omdat er gewoon te veel zaken verweven zijn met elkaar en regels niet voor elk onderwerp hetzelfde geïnterpreteerd kunnen worden.

De volgende voorbeelden:

"ik kies instelling X voor merk X omdat het prijsplafond/dynamische contract dit nu mogelijk maakt en zorgt nu voor deze euro/kWh besparing + cijfers/grafieken."

"Als ik kies voor fanstand x tijdens afwezigheid scheelt me dit x + cijfers/grafieken"

Dit soort mededelingen mogen dus niet meer in het grote topic?

Als er gerefereerd wordt naar een instelling van iemand z'n installatie die voordelen biedt dan moet dit dus met de spelregels in hun eigen topic, dit zal vervolgens amper gelezen worden worden vrees ik.

Terwijl dit naar mijn inziens juist 'grote topic' informatie is die voor nieuwe inzichten kan zorgen bij de huidige gebruikers en vooral voor nieuwe gebruikers om tot een juiste keuze te komen.
Je leest in een groot topic juist zaken waarnaar je zelf nooit op zoek zou zijn gegaan.

Zo word er ook veel gevraagd over offertes van installaties en hierna komen er vervolgens adviezen van anderen.
Dit mag dus ook niet meer, want diegene mag het niet meer stellen in het grote topic.

Lastig, zowel voor jullie als voor de actieve leden.

Ik hoop dat men zich binnen het grote topic aan de regels kan houden de komende tijd.

MHI SRK 35 ZSX-WF

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Frag1le
"ik kies instelling X voor merk X omdat het prijsplafond/dynamische contract dit nu mogelijk maakt en zorgt nu voor deze euro/kWh besparing. Wie wil dat nog meer proberen? Wat is de besparing bij jou?" zou wat mij betreft prima in het grote topic kunnen.
Net als "Als ik kies voor fanstand x tijdens afwezigheid scheelt me dit x + cijfers/grafieken. Hoe komt dat", dat wordt een universele discussie waarin algemene randvoorwaarden naar boven komen waardoor iedereen zelf de vertaling naar zijn merk/situatie kan doen.

Wat instellingen betreft lijkt mij een topic per merk ook erg handig, maar dat heeft wat kartrekkers nodig en zolang dat er nog niet is moeten we dat maar in het verzameltopic doen.

Offertes voor installaties zijn handiger in een eigen topic. Enorm contextgevoelig, merk en installatie ligt dan nog niet vast, de basisoverwegingen kunnen zich verzamelen in de genoemde FAQ maar de topicstart of een gepinde post in het verzameltopic kan natuurlijk ook, waar je makkelijk naar kan verwijzen.

• Frag1le
Proton_ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:12:
@Frag1le
"ik kies instelling X voor merk X omdat het prijsplafond/dynamische contract dit nu mogelijk maakt en zorgt nu voor deze euro/kWh besparing. Wie wil dat nog meer proberen? Wat is de besparing bij jou?" zou wat mij betreft prima in het grote topic kunnen.
Net als "Als ik kies voor fanstand x tijdens afwezigheid scheelt me dit x + cijfers/grafieken. Hoe komt dat", dat wordt een universele discussie waarin algemene randvoorwaarden naar boven komen waardoor iedereen zelf de vertaling naar zijn merk/situatie kan doen.

Wat instellingen betreft lijkt mij een topic per merk ook erg handig, maar dat heeft wat kartrekkers nodig en zolang dat er nog niet is moeten we dat maar in het verzameltopic doen.

Offertes voor installaties zijn handiger in een eigen topic. Enorm contextgevoelig, merk en installatie ligt dan nog niet vast, de basisoverwegingen kunnen zich verzamelen in de genoemde FAQ maar de topicstart of een gepinde post in het verzameltopic kan natuurlijk ook, waar je makkelijk naar kan verwijzen.
Dan zijn jouw opvattingen wat wel of niet kan toch anders met de nu geldende regel:
* Vragen over jouw eigen (gewenste) installatie zien we graag in een nieuw, eigen topic. Uit ervaring van het PV topic en L/W topic weten we dat hiermee de kwaliteit van de adviezen verbetert, na installatie verdere info nog terug te vinden is en in het 'grote' topic er makkelijker diepgang komt omdat nieuwkomers minder onderbreken.

Hier staat toch: vragen over jouw eigen installatie zien we graag in een nieuw topic....

Terwijl ik bovenstaande schrijf krijg ik een inzicht, ik lees dit waarschijnlijk verkeerd!

Wordt er hier niet bedoelt?:
"Vragen over de installatie van een L/L WP bij jou thuis zien we graag..."

Ik las installatie als een stereo-installatie (de apparatuur), ofwel de bij elkaar horende apparaten en niet de montage/installatie van de L/L WP units.

Wellicht ben ik niet de enige die dit anders leest :)

MHI SRK 35 ZSX-WF

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Frag1le Communicatie is de kunst van zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten, dus bedankt voor de feedback :)

Is dit éénduidiger?
Een vraag over een offerte, de plaatsing of het uitzoeken van een L/L WP voor bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.

• Frag1le
Proton_ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:51:
@Frag1le Communicatie is de kunst van zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten, dus bedankt voor de feedback :)

Is dit éénduidiger?

[...]
Ja, ik denk dat dit veel duidelijker is en dan liggen je bovengenoemde opvattingen ook in lijn met de nieuwe eerste regel!

Haha, mooie uitspraak.
Langs elkaar heen communiceren vanwege de interpretatie van één woord is inderdaad een kunst.

Deze definitie van interpretatie past hier mooi bij:
Interpretatie
1. de manier waarop het publiek een kunstwerk begrijpt;

:+

Jij ook bedankt.

MHI SRK 35 ZSX-WF

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Servee Las jij het ook op die manier en is de bedoeling nu duidelijker?

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:09:
@Servee Las jij het ook op die manier en is de bedoeling nu duidelijker?
Ja dit is nu een stuk helderder, mijn reactie was met name op die regel gebaseerd. De reactie is overigens nu aangepast.

Daikin FTXM35R/RXM35R |

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Eigen situatie = eigen topic (met een template voor complete info) vind ik voor zonnepanelenvragen in elk geval erg fijn. Je merkt nog een sterk "ik stel mijn vraagje nog wel even tussendoor hoor" en dan is de info incompleet en ben je eerst alles aan het uitvragen tussen alle andere berichten door...

Eigenlijk vind ik de grote topics sowieso niet zo chill voor de bruikbaarheid. Liever zou ik een los warmtepompen en los zonnepanelen subforum zien (met losse topics).

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:32
JvS schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:42:
Eigen situatie = eigen topic (met een template voor complete info) vind ik voor zonnepanelenvragen in elk geval erg fijn. Je merkt nog een sterk "ik stel mijn vraagje nog wel even tussendoor hoor" en dan is de info incompleet en ben je eerst alles aan het uitvragen tussen alle andere berichten door...

Eigenlijk vind ik de grote topics sowieso niet zo chill voor de bruikbaarheid. Liever zou ik een los warmtepompen en los zonnepanelen subforum zien (met losse topics).
+1, die grote topics gaan zo snel dat je soms vragen mist, zelfs met een watch.

Maar losse topics zo in DEI krijgt van mij niet zo snel een reactie, ik ga niet elke keer de lijst scannen op nieuwe vragen.

Is het een idee om mensen met grotere vragen (offerte) een eigen topic te laten maken en dan een samenvatting met link te posten in de (L/L) megathread?

• Pazo

Pazo

Mroaw?

w00key schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:33:
[...]

Ik denk dat ook deels de taak van TS is om OP te onderhouden. Ik probeer dat wel in mijn 2 topics die ik hier heb over Enphase. Zo heb ik een FAQ gemaakt met antwoorden op vragen die dus vaak terugkomen in het topic. Ook vul ik de OP aan met bruikbare info van medetweakers uit het topic of pin ik posts. Op die manier hoop ik dat mensen die voor het eerst in het Enphase topic komen eigenlijk alles in de OP kunnen terugvinden.
Aan de andere kant zie ik dat, door de lengte (ondanks inhoudsopgave en kunnen springen door de OP) het niet altijd wordt gelezen of gevonden, en de vraag toch komt waarvan het antwoord in de OP staat. Maar dan verwijs ik ze er graag naar :)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
We hebben hiermee een vergelijkbare oplossing als met het grote pv topic in het leven geroepen. Ook dat was even wennen, maar blijkt best werkbaar te zijn.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
teacher schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:49:
We hebben hiermee een vergelijkbare oplossing als met het grote pv topic in het leven geroepen. Ook dat was even wennen, maar blijkt best werkbaar te zijn.
Voor de admins en mods wel denk ik, echter net als @w00key al aangaf zullen weinig mensen including myself elke dag de lijst doorspitten op zoek naar relevante vragen en daar dus op antwoorden. Eigen topics zijn in het verleden al vaker geopend maar daar kwam amper tot geen reactie en plaatste men de link uiteindelijk toch in het grote topic waar de discussie verder ging.

Daikin FTXM35R/RXM35R |

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Maar losse topics zo in DEI krijgt van mij niet zo snel een reactie, ik ga niet elke keer de lijst scannen op nieuwe vragen.
Waarom lees je de topiclijst niet?

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:32
JvS schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:06:
[...]

Waarom lees je de topiclijst niet?
Omdat ik vooral geïnteresseerd ben in L/L warmtepompen en WTW, in de rest heb ik geen ervaring en kan ik niet echt bijdragen.

Van de bovenste 20 topics is alleen de grote WTW topic voor mij interessant. Ik ga niet elke keer alles op de 1e pagina scannen en hopen dat er een nieuwe installatie vraag tussen zit.

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
[...]
Is het een idee om mensen met grotere vragen (offerte) een eigen topic te laten maken en dan een samenvatting met link te posten in de (L/L) megathread?
Wat mij betreft prima, die regel staat ook in het PV-topic en gaat goed daar.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ThinkPad schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:14:
[...]

Wat mij betreft prima, die regel staat ook in het PV-topic en gaat goed daar.
Ik zou zeggen een samenvatting niet aanraden, maar een linkje wel :). Samenvatting is denk ik voor iedereen anders en dan vermoed ik dat de discussie alsnog in het grote topic gaat

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
JvS schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:37:
[...]

Ik zou zeggen een samenvatting niet aanraden, maar een linkje wel :). Samenvatting is denk ik voor iedereen anders en dan vermoed ik dat de discussie alsnog in het grote topic gaat
Ik was nog niet helemaal wakker :z Een link met verwijzing naar eigen topic is prima, dat is hoe het bij PV-topic ook gaat. Samenvatting idd niet, dan haal je de discussie alsnog naar het grote topic toe, wat juist niet de bedoeling was.

[Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2023 08:38]

• Truus01
Staat ook in het warmtepomp FAQ topic, onder het template:
"Om ervoor te zorgen dat je eigen topic ook goed gevonden wordt (veel regelmatige lezers checken alleen hun gebookmarkte topics), plaats je een link naar je eigen topic in één van de drie topics (L/L, L/W of W/W), afhankelijk van welk type warmtepomp je van plan bent te installeren."

• Truus01
Ik bedenk me ineens iets. Ik zocht namelijk net of er al iemand anders geklaagd had over het aanpassen van termijnbedragen en bedacht me even dat ik misschien in Wonen moest zijn ipv DEI.
Maar, zo redeneerde ik, het gedoe met het termijnbedrag komt vooral doordat ik netto opwek. En die netto opwek komt door de zonnepanelen, dus door de duurzame installatie, dus DEI.

Daarom heb ik het topic ook hier geplaatst. Maar nu verder denkend, het TLV topic is eind vorig jaar van DEI naar wonen verplaatst, maar volgens mijn redenatie klopt dat dus niet.
OK, met een max TLV proberen we ter verdienen aan de zonnepanelen en gaat het niet meer puur om duurzaamheid...
Maar de enige reden waarom een TLV überhaupt ter sprake komt is met zonnepanelen. Dus duurzaam, dus DEI.

Of redeneer ik dat toch echt heel verkeerd? ;)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik heb je probleem al opgelost. Rants luchten op, maar hebben geen discussiewaarde. :)

• Truus01
Dat is (in beide gevallen) niet de oplossing.

In mijn aanpassing termijnbedrag draadje vraag ik of meer mensen er mee zitten. Tevens is het een waarschuwing dat als mensen niet het hogere bedrag afschreven willen hebben, op tijd moeten reageren, omdat het niet in de 'mijn-omgevingen' zo laag te zetten zijn.
Dus het topic had wel degelijk een groter doel dan alleen even mijn hart te luchten.

Verder is mijn vraag hier niet vanwege dat topic (en dus niet het probleem), maar vanwege het TLV topic. Ik vind het zeer vreemd dat dat naar Wonen is verplaatst.
Vooral ook omdat veel wat maar enigszins gerelateerd is aan dat topic hier, in DEI, te vinden is en niet in wonen. (En anders zou het zo moeten zijn, imo.)

Want nogmaals, als het komt door zonnepanelen, hoort het mi hier, in DEI, en niet in wonen.

Al zie ik dat er al voor meerdere topics de move is gemaakt naar wonen, met name omdat het niet om 'installaties' gaat.
Dan hoort DEI niet meer Duurzame energie en installaties te heten maar (Duurzame) installaties en kan alles omtrent energie naar wonen.
En dat lijkt me misschien, hoe ik nu naar de dingen kijk, nog wel de meest logische optie.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:59
Is dit het goede subforum is voor een vraag als deze? :+

Al een tijdje zie ik telkens vergelijkbare topics voorbij komen over het aansluiten van elektrische kookplaten. Doorgaans vervalt het al snel in de geijkte antwoorden over kook- en krachtgroepen, perilex perikelen en dergelijke.

Zou het een idee zijn om een soort "hoe sluit ik mijn kookplaat aan"-verzameltopic te maken?
Bovenaan een rits algemene informatie over de veelvoorkomende situaties.
Daaronder komen dan vanzelf vragen over uitzonderingssituaties of specifieke kookplaten.

Ik zou wel zo'n intro willen opzetten als er animo voor is.

Aangezien dit onder DE&i valt, neem ik aan dat @Orion84 @DaMarcus hier de sterkste mening over hebben O-)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat is een vraag die prima in DEI feedbacktopic kan, dus bij deze voeg ik het daar mee samen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
En * teacher vindt dit een prima plan... :Y

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
+1

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het grote zonnepanelen topic functioneert een beetje als subforum maar dan zonder topics. Ik vind vooral alle troubleshootvragen (met vaak heen en weer vragen, situatie uitvragen) best lastig en er lopen vaak meerdere discussies door elkaar. Op zich is de regel al "specifieke situaties in eigen topic", maar veel mensen zien een technische vraag niet als "specifieke situatie"

Is het misschien toch geen idee om een zonnepanelen subforum te starten? Of zou een regel dat technische troubleshoot vragen in eiegn topics moeten een idee zijn om toe te voegen?

• Brent
  • Laatst online: 21-03 17:21
JvS schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:43:
Het grote zonnepanelen topic functioneert een beetje als subforum maar dan zonder topics. Ik vind vooral alle troubleshootvragen (met vaak heen en weer vragen, situatie uitvragen) best lastig en er lopen vaak meerdere discussies door elkaar. Op zich is de regel al "specifieke situaties in eigen topic", maar veel mensen zien een technische vraag niet als "specifieke situatie"

Is het misschien toch geen idee om een zonnepanelen subforum te starten? Of zou een regel dat technische troubleshoot vragen in eiegn topics moeten een idee zijn om toe te voegen?
Vind dit sowieso lastig aan grote topics: wanneer is iets genoeg voor een eigen topic?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Brent schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:32:
[...]

Vind dit sowieso lastig aan grote topics: wanneer is iets genoeg voor een eigen topic?
Mijn cynische blik op grote topics, volgens mij is een altijd wel "genoeg" voor een eigen topic alleen kan je in een groot topic wegkomen met een kleine vraag die je in principe ook makkelijk kan opzoeken en als je die als een nieuw topic zou starten bewantwoord wordt met een gesloten topic, gewoon alsnog stellen.

Het gevolg: mensen durven geen vragen te stellen over denken in zinnen als "is dit wel goed genoeg voor een eigen topic" en gaan topics kapen of alleen in grote topics plaatsen :P. Ik voer al 20 jaar een hetze tegen grote topics :P. Maar ze zijn here to stay vrees ik... Wordt ook aangemoedigd door moderators helaas (door op zich prima topics te sluiten en te verwijzen naar grote topics als ze ze eigenlijk gewoon net niet goed genoeg vinden).

Anyway. Mijn subjectieve en niet te handhaven en lastig in regels te maken grens zit hem in 'is het een vraagje dat gewoon 1 antwoord heeft in algemeen belang?' dan prima om even te stellen. Maar als het iets is dat uitvragen en goede info vergt, open dan gewoon een eigen topic.

Pragmatisch:
Ik zou dan zelf gewoon duidelijk regels willen. Dus bijvoorbeeld expliciet de volgende dingen in een los topic: Nieuwe zonnepanelenset? Uitbreiden zonnepanelenset? Technsische vragen over je eigen systeem? Problemen en troubleshooting van je eigen systeem? Open een los topic. (allemaal onderwerpen waarbij je heen-en-weer vragen krijgt).

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
JvS schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:47:
[...]

Mijn cynische blik op grote topics, volgens mij is een altijd wel "genoeg" voor een eigen topic alleen kan je in een groot topic wegkomen met een kleine vraag die je in principe ook makkelijk kan opzoeken en als je die als een nieuw topic zou starten bewantwoord wordt met een gesloten topic, gewoon alsnog stellen.

Het gevolg: mensen durven geen vragen te stellen over denken in zinnen als "is dit wel goed genoeg voor een eigen topic" en gaan topics kapen of alleen in grote topics plaatsen :P. Ik voer al 20 jaar een hetze tegen grote topics :P. Maar ze zijn here to stay vrees ik... Wordt ook aangemoedigd door moderators helaas (door op zich prima topics te sluiten en te verwijzen naar grote topics als ze ze eigenlijk gewoon net niet goed genoeg vinden).
Dit is feedback waar ik van kan leren, heb je voorbeelden van gesloten 'prima topics'? Mag ook via DM.

Persoonlijk vind ik 'in geval van twijfel, eigen topic'.
Al was het maar omdat er doorgaans over een topicstart beter wordt nagedacht en ook de antwoorden minder algemeen worden.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Proton_ schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:10:
[...]

Dit is feedback waar ik van kan leren, heb je voorbeelden van gesloten 'prima topics'? Mag ook via DM.
Ik heb geen voorraad voorbeelden maar het is ook meer een tweakers ding dan een subforumding :)
Persoonlijk vind ik 'in geval van twijfel, eigen topic'.
Al was het maar omdat er doorgaans over een topicstart beter wordt nagedacht en ook de antwoorden minder algemeen worden.
Ja alleen is dat vaag, het werkt beter als je het expliciet maakt denk ik :).

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
Proton_ schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:18:
[modbreak] Subsidie harken, zonder dat een vakman met eigen ogen gezien heeft dat het apparaat inderdaad veilig en doelmatig gemonteerd is, is niet de bedoeling. Posts die dat aanmoedigen worden dus geknipt.
[/]
Een factuur, en daarmee subsidie, alleen op basis van foto's werkt fraude in de hand, aan geschikte foto's is niet moeilijk te komen.
DIY, d:)b . Subsidie daarop vinden we natuurlijk ook OK, maar dan wel zorgvuldig.

(en bedankt voor de TR's :) ).
Maar als je als zzp-er de juiste SBI-code laat bijschrijven bij de kvk en je dan jezelf een factuur voor inbedrijfstelling stuurt is wel OK? (voorbeelden op ditt forum regelmatig gelezen)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:55

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

hansvk schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:33:
[...]

Maar als je als zzp-er de juiste SBI-code laat bijschrijven bij de kvk en je dan jezelf een factuur voor inbedrijfstelling stuurt is wel OK? (voorbeelden op ditt forum regelmatig gelezen)
Niet als je een hovenier bent denk ik :+

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(maar even hier verder)
[...]

Met de juiste SBI code ben je blijkbaar vakman, dus tja.
Het gaat er om dat we het niet normaal gaan vinden om ongezien meer dan duizend euro gemeenschapsgeld uit te laten delen als dit simpel netjes te doen is. Als dit wel normaal wordt, dan kan iemand met wat foto's uit dit topic de subsidie harken en de warmtepomp nieuw in doos weer verpatsen (ik breng niemand op ideeën toch?).
Als dit een uitzondering blijft zal het eerder opvallen en is het eenvoudiger handhaven.

• Dre
  • Niet online
[...]

Lijkt me geen probleem inderdaad. Let er ook dat als je een extern bedrijf inhuurt die ook de juiste KvK inschrijving heeft. https://www.kvk.nl/zoeken/handelsregister/

@Proton_
De werkelijke reden is meer dat de installatiebranche de subsidie gelden zagen verdwijnen in zakken van de DHZ'er. Tom van der Lee van Groenlinks beweerde ook dat het door een zogenaamde "vakman" moest gebeuren. Op mijn vraag aan Tom van der Lee of een vakman het beter installeert dan een DHZ'er kreeg ik geen antwoord. Je kan je afvragen wie het meeste belang heeft bij een goed werkende installatie, de DHZ'er of de vakman. De meeste problemen zitten in de installaties door vakmannen:
https://radar.avrotros.nl...-blijven-vaak-onopgelost/

Op basis van luchtfoto's, het aantal gasmeters (per postcode) en het gasverbruik (per postcode) kan je denk ik wel redelijk goed achterhalen of de subsidie rechtmatig is. Die 50 euro inschrijving bij de KvK gaat mensen niet tegenhouden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee