Het probleem is dat we nu een heleboel veilige installaties op die manier gaan wegzetten als beunwerk. En dat vind ik onterecht. Er zit nog wel een verschil tussen een installatie volgens "de norm" en een installatie die niet gevaarlijk is maar afwijkt van de norm.Septillion schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:31:
@qtpie Tuurlijk glipt zoiets er wel eens doorheen. Maar meeste zou je toch moeten zien met een voorinspectie en dan zou je het gewoon op moeten lossen. Doe je dat niet, ben je naar mijn idee inderdaad een beun. Tijdsplanning mag geen reden mogen zijn om bewust dingen incorrect te doen (incl inspecties). Doe je dat wel ben je naar mijn idee een beun.
En ja, Nederland heeft hele veilige installaties. Maar dat hobbelt naar mijn idee wel achteruit nu de installaties complexer worden (en de arbeidskosten hoog zijn). En elektrocutie van een leek is dan wel het minste waar ik mij zorgen over maak
@harrr Als hij dat netjes zwart op wit als uitzondering vermeld (en daar dus verantwoordelijkheid voor neemt) heb ik daar geen probleem mee. Maar dan moet hij niet beweren dat het 100% volgens de norm is.
En daar zit naar mijn idee het grootste punt bij de beunen, wel beweren dat het volgens "de norm" is.
Als we alleen installateurs behouden die werken volgens "de norm", worden er geen huizen meer gebouwd in NL.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh