Situatiebeschrijving
Ik heb geen plug-in batterij, maar wel een HomeWizard KWH-meter en een P1-meter. Ik ben echter volledig in de war geraakt en hoop dat jullie mij kunnen helpen verduidelijken 😊
Oude opstelling:
Raspberry Pi Zero leest de omvormer uit via Bluetooth (Active Power in Watt en energie in kWh).
HomeWizard KWH-meter meet import en export van het elektriciteitsnet.
Nieuwe opstelling:
HomeWizard P1-meter is aangesloten op de slimme meter en meet import/export van het net (Active Power + kWh).
HomeWizard KWH-meter is nu aangesloten op de omvormer (Active Power + kWh).
Observaties
In Home Assistant heb ik alles aangepast en de grafieken en waarden lijken correct.
In de HomeWizard Energy app zie ik echter alleen negatieve Watt-waarden van de KWH-meter (ingesteld als 'solar').
Hierdoor krijg ik een negatieve grafiek in plaats van een positieve opbrengstgrafiek. Wanneer er geen zonopbrengst is, zie ik een vlakke lijn rond -6 W — wat vermoedelijk het eigen verbruik van de omvormer is. Bij zon verwacht ik juist een grafiek die oploopt tot ongeveer 2000 W.
Ook zie ik geen actueel huisverbruik in de Energy app.
Verwarring
Op basis van de feedback van HomeWizard-support lijkt het ineens anders te werken dan ik had verwacht. In mijn ogen is alles wat van de meter naar mij toe komt import, en wat van de meter naar buiten gaat export. Maar zodra het over zonnepanelen gaat, lijkt dat ineens anders te zijn — althans, zo voelt het voor mij.
Mijn gevoel zegt dat HomeWizard bij een 'solar'-instelling negatieve Watt-waarden verwacht als zonne-opbrengst, terwijl ik in Home Assistant import-kWh heb ingesteld voor de KWH-meter.