Ja hier ook weer elke seconde. Super!
Nee , ik heb geen + meer.ArthurMorgan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:34:
Ik heb trouwens energy+, zou dat het verschil kunnen zijn?
Dus dat is het niet.
Is het geld niet meer waard.
In het Batterij topic geeft HW al aan dat er wat issues zijn aan hun kant.Hansie_P schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:46:
[...]
heb ik ook, dus nee. Wellicht heeft het iets te maken met het serveronderhoud van gisteren?
edit: inmiddels worden de waardes weer netjes elke seconde bijgewerkt in de app en website
volgens mij kan het voorkomen dat de cloud er een beetje vertraging heeft, de P1 dongel krijgt (mits je p1 poort van je slimme meter dit ook doet) per seconde de info binnen en stuurt deze dan ook weer door.ArthurMorgan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:34:
Ik heb trouwens energy+, zou dat het verschil kunnen zijn?
Alleen je app en volgens mij ook het beeldscherm en web based site krijgt zijn info weer binnen via de cloud, en daar kan het mogelijk wel eens voorkomen dat daar enige vertraging in zit.
De verbinding van je dongel richting bv de thuis-batterij gaat echter direct, dus de PiB krijgt de info van de P1 dongel wel binnen die seconde.
Gegevens van extern (energy+) wat via een API loopt kan ook een duidelijke vertraging van zelfs meerdere minuten (bij solar egde zie ik zelfs updater per 15 minuten), maar dat ligt dus niet aan HW maar aan de andere kant van de aanbieders van de info (in dit geval SolarEgde dus).
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Hi,
Ik heb me verleden week een P1 meter en splitter van Homewizard aangeschaft. Na een te late levering (7 dagen ipv 1 dag) deze vandaag proberen installeren.
Splitter in P1 poort - dongle en laadpaal in de splitter. Maar de dongle lijkt geen stroom te krijgen.
Digitale teller is Fluvius (België) en DSMR 5.
Steek ik de dongle rechtstreeks in de P1 poort, dan krijgt hij wel stroom.
Is dat logisch?
Ik heb me verleden week een P1 meter en splitter van Homewizard aangeschaft. Na een te late levering (7 dagen ipv 1 dag) deze vandaag proberen installeren.
Splitter in P1 poort - dongle en laadpaal in de splitter. Maar de dongle lijkt geen stroom te krijgen.
Is dat logisch?
heb je voeding op de splitter aangesloten? Anders zal het niet werken.Lesta schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:54:
Hi,
Is dat logisch?
Nee geen voeding op de splitter.hanev001 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:05:
[...]
heb je voeding op de splitter aangesloten? Anders zal het niet werken.
Op de website staat vermeld dat dit niet nodig is bij DSMR 5.
"Flexibele voeding.
De P1 Splitter kan op verschillende manieren van stroom worden voorzien.
Slimme meter: Via de P1 kabel van de slimme meter (SMR5 of hoger). Geen externe voeding nodig.
USB-C: Een externe USB voeding adapter (5V 1A).
P1 Meter: Op een van de poorten via een HomeWizard P1 meter met een USB aansluiting."
Het punt van een splitter is dat je er meerdere gebruikers op aansluit. Gezamelijk kunnen deze dus meer stroom gebruiken dan via de P1-poort geleverd wordt met als gevolg dat er iets dat op de splitter zit aangesloten niet, of niet goed werkt Dus toch maar een voeding gaan gebruiken op de splitter.Lesta schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:10:
[...]
Nee geen voeding op de splitter.
Op de website staat vermeld dat dit niet nodig is bij DSMR 5.
"Flexibele voeding.
De P1 Splitter kan op verschillende manieren van stroom worden voorzien.
Slimme meter: Via de P1 kabel van de slimme meter (SMR5 of hoger). Geen externe voeding nodig.
USB-C: Een externe USB voeding adapter (5V 1A).
P1 Meter: Op een van de poorten via een HomeWizard P1 meter met een USB aansluiting."
Ja dat dacht ik dan wel. Wel wat misleidend dan op hun website...hanev001 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:20:
[...]
Het punt van een splitter is dat je er meerdere gebruikers op aansluit. Gezamelijk kunnen deze dus meer stroom gebruiken dan via de P1-poort geleverd wordt met als gevolg dat er iets dat op de splitter zit aangesloten niet, of niet goed werkt Dus toch maar een voeding gaan gebruiken op de splitter.
Digitale teller hangt op vervelend plaats waardoor voeding niet zo evident is.
Vraag ten op zichte van Eboiler wifi smart.
Deze bijvoorbeeld
https://www.boilergarant....ler-80-liter-modeco-smart
Ik wil m'n zonneopbrengst overschot gebruiken om indien nodig het water te verwarmen in de boiler.
Moet ik dan een schakelende stekker gebruiken? ( dan is een domme versie net zo geschikt denk ik.) of kan ik hem koppelen als device aan de app?
Ik kan met smart eboiler op afstand schakelen maar ik wil dit automatisch en niet dat ik zelf elke keer moet checken of ik stroom over heb.
En indien HW eboilers aan kan sturen zijn er voorkeuren/beperkingen in boilermerken?
Omdat HW via de P1 meter eigenlijk "alles" ziet lijkt mij het handig als HW alle (groot) energie verbruikers kan managen op den duur.
De Enphase panelen aansturen(lees uitschakelen) als terugleverkosten vs terugleververgoeding negatief voor mij uitvallen.
Zonne-energie overschot managen, bijv. Later met een batterij buffer er bij.
En afhankelijk vh contract daltarieftijden gebruiken voor hoogstroom verbruik indien dit kan.
Uiteraard zoveel mogelijk automatisch na instellen.
M'n eerste gas verbruik afname is douchen dus een Eboiler.
De huidige stekkers zijn vooral monitoring verbruik op electrische kachels .
Dus geen aansturing programmering.
Ik zou een HW stekker voor de Eboiler plaatsen om de controle te hebben/controleren over de info die de smart boiler levert over kwh verbruik.
Deze bijvoorbeeld
https://www.boilergarant....ler-80-liter-modeco-smart
Ik wil m'n zonneopbrengst overschot gebruiken om indien nodig het water te verwarmen in de boiler.
Moet ik dan een schakelende stekker gebruiken? ( dan is een domme versie net zo geschikt denk ik.) of kan ik hem koppelen als device aan de app?
Ik kan met smart eboiler op afstand schakelen maar ik wil dit automatisch en niet dat ik zelf elke keer moet checken of ik stroom over heb.
En indien HW eboilers aan kan sturen zijn er voorkeuren/beperkingen in boilermerken?
Omdat HW via de P1 meter eigenlijk "alles" ziet lijkt mij het handig als HW alle (groot) energie verbruikers kan managen op den duur.
De Enphase panelen aansturen(lees uitschakelen) als terugleverkosten vs terugleververgoeding negatief voor mij uitvallen.
Zonne-energie overschot managen, bijv. Later met een batterij buffer er bij.
En afhankelijk vh contract daltarieftijden gebruiken voor hoogstroom verbruik indien dit kan.
Uiteraard zoveel mogelijk automatisch na instellen.
M'n eerste gas verbruik afname is douchen dus een Eboiler.
De huidige stekkers zijn vooral monitoring verbruik op electrische kachels .
Dus geen aansturing programmering.
Ik zou een HW stekker voor de Eboiler plaatsen om de controle te hebben/controleren over de info die de smart boiler levert over kwh verbruik.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Nieuwe P1 meter, steek hem in de poort. Rode ring. Geweldig apparaat. Mijn esphome lezer en mijn Ct003 werken wel :rolleyes:
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
https://helpdesk.homewizard.com/nl/articles/5936280-mijn-p1-meter-statusring-is-rood-wat-betekent-ditSadisticPanda schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:02:
Nieuwe P1 meter, steek hem in de poort. Rode ring. Geweldig apparaat. Mijn esphome lezer en mijn Ct003 werken wel :rolleyes:
Rode (niet knipperen) is blijkbaar een probleem met je slimme meter zelf (zegt HW in de bovenstaande link).
Waarom je eigen opzetje wel werkt is natuurlijk heel interessant op uit te vogelen. Had je dit toevallig al via de daartoe ingerichte kanalen bij de slimme-meterl-everancier en HW zelf gemeld?
Heb je voeding aangesloten op de P1-meter of splitter? Zoniet is dat het eerste om de proberen.SadisticPanda schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:02:
Voeding op P1 meter en zo rechtstreeks de meter in. In ga er vanuit dat die werkt want anders zo die niet opstarten of gevonden worden in de app.
Voeding in splitter dat er al
Edit. Met 2 hw P1 geprobeerd. Had er ook eentje besteld voor ouders. Ook niet. Rode circkel
Edit. Met 2 hw P1 geprobeerd. Had er ook eentje besteld voor ouders. Ook niet. Rode circkel
[ Voor 21% gewijzigd door SadisticPanda op 02-05-2025 20:30 ]
Welke merk en type slimme meter heb je?SadisticPanda schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:29:
Voeding op P1 meter en zo rechtstreeks de meter in. In ga er vanuit dat die werkt want anders zo die niet opstarten of gevonden worden in de app.
Twee kapotte hw P1 meters achter elkaar of een probleem met de slimme meter waar de twee P1 meters in gaan.SadisticPanda schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:29:
Wat doen ze bij je ouders? Buren?
Ik begrijp de frustratie wel, zelf uren lopen kutten met de tussen meters van hw, tot ik de handleiding ging lezen en ontdekte dat ik het fout deed... Doh.

Sagecom xs212 (be)
En P1 poort staat open, nog es geverifieerd op site and andere esp devices doen het wel
Ouders hebben P1 poort nog niet geactiveerd dus kan niet testen.
@tcw82 wat deed je dan verkeerd :-) miss.doe ik hetzelfde verkeerd.
Kan nergens soort meter kiezen, dus veronderstel dat het plug and play is?
[ Voor 49% gewijzigd door SadisticPanda op 03-05-2025 16:19 ]
Je moet de P1 wel toevoegen via "meters" en "Nieuw apparaat toevoegen". Ik begrijp niet wat je met die door mij vet gemaakte zin bedoelt.SadisticPanda schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:15:
[...]
Sagecom xs212 (be)
En P1 poort staat open, nog es geverifieerd op site and andere esp devices doen het wel
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Is toegevoegd. Ik kan hem zien, maar daar geeft aan, geen P1 data. Mijn smartplug werkt wel zonder problemenhenkzelf schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:25:
[...]
Je moet de P1 wel toevoegen via "meters" en "Nieuw apparaat toevoegen". Ik begrijp niet wat je met die door mij vet gemaakte zin bedoelt.
Met die vet gedrukte zin bedoel ik, je kan nergens instellen wat voor electriciteit meter je hebt. Dus daaraan kan het ook niet liggen.
Al meerdere keren resert gedaan. Witte ring. Ingedrukt houden tot blauwe ring. Dan via app wifi instellen. Gaat groen knipperen en komt direct in de app. Na 6 of 7 keer knipperen, rood en gedaan.
Wifi is 80%, update doet die, nu versien5.1903.
2e P1 meter doet zelfde.
Rechtstreeks aangekoppeld aan meter, met en zonder voeding. Op hw splitter. (Alle lichtjes knipperen gelijk wit, dus er vliegt iets over), powerlichtje is groen op splitter. Overal 1a USB voeding op. Geen resultaat
Ik ondervind het zelfde probleem, gaat over naar rood, geen P1 data. Heb hem gisteren proberen installeren bij iemand met een ander type meter en gaf dezelfde fout .
Lijkt me dan toch een probleem te zijn met de P1 meter.
De tussenmeters moet je koppelen met een klein knopje. Ik bleef maar drukken, terwijl dat niet noodzakelijk was. Door dat ik bleef drukken leukste het maar heel moeilijk om juist te koppelen. Maar goed, even lezen en daarmee was dat helder.SadisticPanda schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 16:15:
[...]
Sagecom xs212 (be)
Wat zei hw toen je dit bij hen voorlegde?biafra schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:51:
Ik ondervind het zelfde probleem, gaat over naar rood, geen P1 data. Heb hem gisteren proberen installeren bij iemand met een ander type meter en gaf dezelfde fout .
Heb niet alles meer gevolgd hier, maar ik heb toch maar eens de Goodwe verwijderd en opnieuw toegevoegd. En warempel de zonneopbrengst is weer terug..Pandorian schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:11:
[...]
Hier met een Goodwe ook al enkele weken geen totaal bij de zonneopbrengst. Daar door alle waarden die gebruik maken van dit totaal ook kaduuk.
ik zou graag api V2 gebruiken van de P1 van homewizard.
Op de website staat dat ik firmware versie 6 nodig heb, maar ik zit op 5.x
Als ik via de app de firmware wil updaten, zegt het systeem dat ik de laatste versie heb.
Iemand enig idee om firmware te updaten naar 6?
Als ik via de app de firmware wil updaten, zegt het systeem dat ik de laatste versie heb.
Versie 6 is alleen voor eigenaren van een HW stekker batterijwimpel2 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:33:
ik zou graag api V2 gebruiken van de P1 van homewizard.
@orf en/of @Andrehj Ik probeer ook de HW kWh meter met de s0 uitgang aan de Elga Ace control box aan te sluiten.
Puls 1 uitgang van de kWh meter, contacten 5 en 6 gebruikt.
Ingesteld op Importvermogen(kWh), 1000 pulsen per kWh (interface van de Android app heeft overigens een bug: bij zowel 100 als 1000 pulsen per kWh staat vermeld als "Eén puls is gelijk aan" 0.01 kWh
en pulslengte 100ms.
Kabeltje naar de Elga, aangesloten op s0+(=5) en s0-(=6) en pull-up 4,7kOhm naar 24V van de Elga.
HP033=1 en HP157=gemeten.
Toch zie ik geen oplopende waarde bij HM016, deze blijft op 0.
Hebben jullie misschien tips?
Ingesteld op Importvermogen(kWh), 1000 pulsen per kWh (interface van de Android app heeft overigens een bug: bij zowel 100 als 1000 pulsen per kWh staat vermeld als "Eén puls is gelijk aan" 0.01 kWh
en pulslengte 100ms.
Kabeltje naar de Elga, aangesloten op s0+(=5) en s0-(=6) en pull-up 4,7kOhm naar 24V van de Elga.
Ik heb het helaas niet werkend gekregen en heb het dus maar laten zitten. Ik kijk in HomeWizard naar het verbruik.Andreplusplus schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:45:
@orf en/of @Andrehj Ik probeer ook de HW kWh meter met de s0 uitgang aan de Elga Ace control box aan te sluiten.
en pulslengte 100ms.
Ik heb een nieuwe gekregen ter vervanging.
Ja. Hoe kom je erbij om een pull-up weerstand toe te voegen? Dat is niet nodig, en ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit zoiets in de documentatie heb gezien. Niet bij een Elga Ace, en ook niet bij een Mitsubishi.Andreplusplus schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:45:
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 05-05-2025 17:50 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Werkte die dan? Ik heb er een nieuwe gekregen maar die werkt ook niet
Ook niet met firmware 6.02 op 1 van de 3 die ik ondertussen al heb. Moeilijk om reactie te krijgen van hw. Probeer l tijdje medewerker vast te krijgen maar wordt altijd door geknald naar....we contacteren je wel via mail..
Zijn alledrie HWE-P1-R12 toevallig. Wat is het verschil met HWE-P1-G1?
[ Voor 7% gewijzigd door SadisticPanda op 06-05-2025 23:39 ]
@HomeWizard_NL Is er al wat meer duidelijk over een tijdlijn voor de nieuwe API van GroWatt? Ik heb nu bijna vaker niet dan wel verbinding, wordt een beetje kriegel daarvan.HomeWizard_NL schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:11:
[...]
Goodwe had server problemen tot pakweg een week geleden.
Growatt is een nieuwe api aan het ontwikkelen, de oude wordt niet of slecht onderhouden, daardoor wankelig kwa stabiliteit. Hopelijk kunnen wij binnenkort naar de nieuwe api migreren zodat het weer beter gaat.
Sma lijkt bij ons gewoon stabiel.
Het is goed om te weten dan dit soort omvormer api’s niet persee bij elke fabrikant even veel aandacht krijgen, veel partijen zijn meer omvormer bouwers dan IT partijen. Waardoor dit soort koppelingen nog wel eens te wensen over laten.
This title is for sale, please send me a PM
Verkeerde forum.
[ Voor 93% gewijzigd door Remcoudb op 07-05-2025 18:00 ]
Misschien ook een idee om Growatt te "stalken"? Zij moeten het initiële werk doen immers.the-body schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:38:
[...]
@HomeWizard_NL Is er al wat meer duidelijk over een tijdlijn voor de nieuwe API van GroWatt? Ik heb nu bijna vaker niet dan wel verbinding, wordt een beetje kriegel daarvan.
edit: Stalken tussen aanhalingstekens leest wat vriendelijker want het was niet onvriendelijk bedoeld.
[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 07-05-2025 18:05 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik ben niet zo goed in Chineesfranssie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:04:
[...]
Misschien ook een idee om Growatt te "stalken"? Zij moeten het initiële werk doen immers.
edit: Stalken tussen aanhalingstekens leest wat vriendelijker want het was niet onvriendelijk bedoeld.
This title is for sale, please send me a PM
Vraagje, vanmiddag lag internet er hier uit. Modem gereset. De PiB eerst uitgezet. P1 meter en water meter opnieuw op internet moeten zetten. Echter de P1 meter knippert nu Groen, normaal is hij constant groen.
Iemand een idee wat dat betekent??
Bing
Groen knipperend is dat die bezig is een verbinding op te zetten met je netwerk.bing69 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:35:
Vraagje, vanmiddag lag internet er hier uit. Modem gereset. De PiB eerst uitgezet. P1 meter en water meter opnieuw op internet moeten zetten. Echter de P1 meter knippert nu Groen, normaal is hij constant groen.
Thanks, hij knippert nog steeds terwijl hij gewoon werkt en de pib aanstuurt.Panzer Dean schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:12:
[...]
Groen knipperend is dat die bezig is een verbinding op te zetten met je netwerk.
Wifi staat op 100%
Bing
Weet iemand of je de Kwh-meter ook van energy taken kunt voorzien? Net zoals de energy socket?
Bijvoorbeeld inschakelen bij bepaalde teruglevering?
de kWh - meter kan niet schakelen, alleen meten.TomBraamhaar schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:40:
Weet iemand of je de Kwh-meter ook van energy taken kunt voorzien? Net zoals de energy socket?
maar je kan wel een energy socket laten schakelen op basis wat een kWh-meter meet
bijv. Schakel Energysocket A aan, als kWh-meter B minimaal 1000W opwek registreert
echter teruglevering wordt doorgaans gemeten op de P1 meter, en ja daar kan je ook energy sockets op laten schakelen
[ Voor 20% gewijzigd door Toby-Wan op 09-05-2025 11:55 ]
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
Hallo,
Ik gebruik al een jaar een HW display. Fijn ding, goed overzicht in een oogopslag.
Met de komst van mijn HW plug in batterijen heb ik ook een tweede display besteld, zodat ik wat meer parameters kan volgen zonder de app te openen.
Echter, zal wel toeval zijn, gedraagt de eerste display zich sinds de installatie van de tweede vreemd.
Overdag moet ik echt met de hand de display afschermen voordat deze oplicht. Maar anders dan de ingestelde tijd van 3 minuten zwakt de intensiteit onmiddellijk af en na 10-20 seconden is alleen met goede afscherming van licht nog een vage afbeelding te herkennen.
Het vreemde is dat in de avond, als het in de woonkamer wat minder licht is, de display wel aanspringt zoals ingesteld en ook enkele minuten afleesbare data weergeeft.
Ik vrees dus dat mijn oude display defect is, iets met de ambient light sensor (?), maar de timing ervan is wel wat vreemd niet?
Iemand die dit herkent, kan plaatsen?
Dank voor jullie advies.
Ik gebruik al een jaar een HW display. Fijn ding, goed overzicht in een oogopslag.
Met de komst van mijn HW plug in batterijen heb ik ook een tweede display besteld, zodat ik wat meer parameters kan volgen zonder de app te openen.
Echter, zal wel toeval zijn, gedraagt de eerste display zich sinds de installatie van de tweede vreemd.
Overdag moet ik echt met de hand de display afschermen voordat deze oplicht. Maar anders dan de ingestelde tijd van 3 minuten zwakt de intensiteit onmiddellijk af en na 10-20 seconden is alleen met goede afscherming van licht nog een vage afbeelding te herkennen.
Het vreemde is dat in de avond, als het in de woonkamer wat minder licht is, de display wel aanspringt zoals ingesteld en ook enkele minuten afleesbare data weergeeft.
Ik vrees dus dat mijn oude display defect is, iets met de ambient light sensor (?), maar de timing ervan is wel wat vreemd niet?
Iemand die dit herkent, kan plaatsen?
Dank voor jullie advies.
[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 10-05-2025 12:58 ]
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Dag, ik kom er niet uit met zoeken, wat is de betekenis van de P1 meter waarde Energy import?
Energy export = wat ik naar de grid exporteer
Energy inport -= wat ik van de grid importeer?
Mijn zonnepanelen staan daar los van? De geleverde energie van de panelen gaan niet via de P1 meter?
Mijn zonnepanelen staan daar los van? De geleverde energie van de panelen gaan niet via de P1 meter?
Nee. Je P1-meter meet wat er het net op en af gaat.mrenkema schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:02:
Dag, ik kom er niet uit met zoeken, wat is de betekenis van de P1 meter waarde Energy import?
Als je panelen bijvoorbeeld 1000 W produceren, en je huis verbruikt er 300, dan gaat er nog 700 het net op. En dat meet je P1-meter.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dank je. Dus energie import is ook wat hij importeert uit de grid. (dus niet vanuit de zonnepanelen)Andrehj schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:05:
[...]
Nee. Je P1-meter meet wat er het net op en af gaat.
Als je panelen bijvoorbeeld 1000 W produceren, en je huis verbruikt er 300, dan gaat er nog 700 het net op. En dat meet je P1-meter.
[ Voor 4% gewijzigd door mrenkema op 10-05-2025 17:14 ]
Inderdaad zoals @Andrehj aangeeft.mrenkema schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:02:
Maar wat heb je voor omvormer. In de Homewizard app kun je een aantal omvormers configureren zodat je ook hun productie en je eigenlijke verbruik kunt zien
@Batilan
Dat kan ik, maar ik zag deze entiteiten in Home Assistant.
Export snap ik, maar import twijfelde ik of zonnepanelen opbrengst ook meegenomen werden naast de import vanuit de grid.
Dat kan ik, maar ik zag deze entiteiten in Home Assistant.
Export snap ik, maar import twijfelde ik of zonnepanelen opbrengst ook meegenomen werden naast de import vanuit de grid.
Ik heb deze vraag al gesteld op het Home Assistant forum maar helaas zonder reacties dusver.
Hopelijk weet iemand hier raad.
De P1 meter op zich werkt prima MAAR... aangezien het een bedrijfspand is met een grootverbruikersaansluiting van 3 x 125A zit er voor de energiemeter een verzwakker van 150\5, dus een factor 30(!)
Het resultaat is uiteraard dat alle meetwaarden van de P1 meter dezelfde factor kleiner zijn. (ja het heeft even geduurd voordat we begrepen wat er gebeurde
)
Home Wizard heeft, naar eigen zeggen, hier geen oplossing voor. Dus het display en de app etc vallen af als 'monitor'
Nu probeer ik het zaakje alsnog aan de praat te krijgen via Home Assistant. Home Wizard integratie maakt sinds een jaar of 2-3 schijnbaar onderdeel uit van de Home Assistant 'Core' (wat dat dan ook is).
Op de github zie ik vrij letterlijk de oplossing staan in de vorm van sensors.py. Een aantal keer x30 toevoegen zou alles moeten zijn. https://github.com/home-a...ents/homewizard/sensor.py
Probleem: sensors.py is, voor mij, na installatie nergens op de Raspberry pi terug te vinden?!?!
Iemand enig idee waar ik sensors.py kan vinden? Of hoe we het anders op kunnen lossen?
Liefst 'low-level', zodat opgeslagen data ook correct is.
Hopelijk weet iemand hier raad.
De P1 meter op zich werkt prima MAAR... aangezien het een bedrijfspand is met een grootverbruikersaansluiting van 3 x 125A zit er voor de energiemeter een verzwakker van 150\5, dus een factor 30(!)
Het resultaat is uiteraard dat alle meetwaarden van de P1 meter dezelfde factor kleiner zijn. (ja het heeft even geduurd voordat we begrepen wat er gebeurde
Home Wizard heeft, naar eigen zeggen, hier geen oplossing voor. Dus het display en de app etc vallen af als 'monitor'
Nu probeer ik het zaakje alsnog aan de praat te krijgen via Home Assistant. Home Wizard integratie maakt sinds een jaar of 2-3 schijnbaar onderdeel uit van de Home Assistant 'Core' (wat dat dan ook is).
Op de github zie ik vrij letterlijk de oplossing staan in de vorm van sensors.py. Een aantal keer x30 toevoegen zou alles moeten zijn. https://github.com/home-a...ents/homewizard/sensor.py
Probleem: sensors.py is, voor mij, na installatie nergens op de Raspberry pi terug te vinden?!?!
Iemand enig idee waar ik sensors.py kan vinden? Of hoe we het anders op kunnen lossen?
Liefst 'low-level', zodat opgeslagen data ook correct is.
@ErBo66 Interessante casus.
Heb je al een find / -name "sensor.py" gedaan op je Pi?
Ik heb HASS in Docker draaien, bij mij staat de file in /usr/src/homeassistant/homeassistant/components/homewizard/sensor.py
N.B. Best kans dat de file bij elke update van Home Assistant weer wordt overschreven. Mistral AI zegt dat je de aangepaste .py beter in custom_components kan zetten zodat het updates overleeft.
Vreemd trouwens dat die slimme meter daar zelf al niet voor corrigeert. Hoe weet de energieleverancier dan dat er zo'n verzwakker tussen zit?
Heb je al een find / -name "sensor.py" gedaan op je Pi?
Ik heb HASS in Docker draaien, bij mij staat de file in /usr/src/homeassistant/homeassistant/components/homewizard/sensor.py
N.B. Best kans dat de file bij elke update van Home Assistant weer wordt overschreven. Mistral AI zegt dat je de aangepaste .py beter in custom_components kan zetten zodat het updates overleeft.
Vreemd trouwens dat die slimme meter daar zelf al niet voor corrigeert. Hoe weet de energieleverancier dan dat er zo'n verzwakker tussen zit?
[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 12-05-2025 15:54 ]
@ThinkPad Dank je voor de snelle reactie!
Zal je altijd zien, wil ik het snel uitproberen, krijg ik geen contact met mijn laptop op de zaak...
Geen find / etc gedaan maar via mc een search gedaan en zo goed en kwaad als mogelijk handmatig alles doorzocht.
De pi is een eerste poging. Ondertussen heb ik thuis nu ook Home Assistant in Docker draaien op mijn Synology. Ga ik waarschijnlijk ook op de zaak doen (krijg ik mijn pi tenminste terug :-) ).
Was voor mij ook enigsinds nieuw maar bij een zakelijke aansluiting heb je schijnbaar te maken met een meetbedrijf, in ons geval Joulz, die de data dan uiteindelijk weer doorsluist naar de energieleverancier.
Op zich is een verzwakking bij zulke stromen denk niet zo bijzonder, dat het een factor 30 is vind ik wel erg veel en vraag me ook af wat dat voor de nauwkeurigheid betekend.
Ik heb het trouwens uiteraard ook bij Joulz nagevraagd, die doen hetzelfde truukje, x30.
Zal je altijd zien, wil ik het snel uitproberen, krijg ik geen contact met mijn laptop op de zaak...
Geen find / etc gedaan maar via mc een search gedaan en zo goed en kwaad als mogelijk handmatig alles doorzocht.
De pi is een eerste poging. Ondertussen heb ik thuis nu ook Home Assistant in Docker draaien op mijn Synology. Ga ik waarschijnlijk ook op de zaak doen (krijg ik mijn pi tenminste terug :-) ).
Was voor mij ook enigsinds nieuw maar bij een zakelijke aansluiting heb je schijnbaar te maken met een meetbedrijf, in ons geval Joulz, die de data dan uiteindelijk weer doorsluist naar de energieleverancier.
Op zich is een verzwakking bij zulke stromen denk niet zo bijzonder, dat het een factor 30 is vind ik wel erg veel en vraag me ook af wat dat voor de nauwkeurigheid betekend.
Ik heb het trouwens uiteraard ook bij Joulz nagevraagd, die doen hetzelfde truukje, x30.
Sorry verkeerd topic!
[ Voor 97% gewijzigd door bing69 op 13-05-2025 11:13 ]
Bing
@bing69 De batterij heeft een eigen topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2
Kater? Eerst water, de rest komt later
Het emailadres is thuisbatterij@homewizard.nlbing69 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:42:toon volledige bericht
Net een mailtje naar Thuisbatterij@homewizzard.nl gestuurd, maar het adres bestaat blijkbaar niet meer.
Heb het volgende probleem:
probeer sinds vrijdag contact te krijgen via de chat van facebook maar dat schiet niet op.
Sinds 6 mei in bezit van de batterij. Alles zonder problemen. Echter donderdagmiddag viel via de provider internet uit. P1 meter opnieuw moeten verbinden, na een keer of twee lukte dat maar sindsdien knippert hij groen (verbinding is echter 100%), alles werkt echter!
Maar vanaf 12 mei heb ik overdag de batterij even uit moeten zetten, in de avond weer aan en vanaf dat moment doet hij raar. Groen voor een min of 10 daarna wit en zo gaat het door tot de batterij leeg is.
Hedenochtend laad de batterij wel op, maar op dezelfde manier, Wit daarna Paars, en zo blijft het doorgaan.
P1 meter weer opnieuw gekoppeld met hetzelfde resultaat!
[Afbeelding]
Met één z.
FoutjeHaan schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:01:
@bing69 De batterij heeft een eigen topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2
Bing
@ThinkPad Helaas, een find vind alleen de sensor.py van de inverter voor de zonnepanelen.
Als ik naar /usr/src ga dan is deze folder leeg.
Dacht slim te zijn door op mijn thuis docker instal te zoeken maar daar kan ik de terminal & ssh add-on schijnbaar niet installeren omdat het een ander soort installatie is.
Geen idee hoe ik dan bij het filesystem kan komen.
Als ik naar /usr/src ga dan is deze folder leeg.
Dacht slim te zijn door op mijn thuis docker instal te zoeken maar daar kan ik de terminal & ssh add-on schijnbaar niet installeren omdat het een ander soort installatie is.
Geen idee hoe ik dan bij het filesystem kan komen.
Ik zocht binnen de Docker container (via Portainer). Maar ik denk dat je vraag inmiddels beter in een eigen topic past
Weet iemand of de P1 meter gedurende de hele dag een continue data-stroom verzend via wifi naar de servers van Homewizard? Of doet hij dit, wanneer ik niet live in de app kijk, met een lagere frequentie (bijv. elk kwartier/uur)?
Hij zendt continu, ook als je niet live meekijkt.
Als je actief kijkt gaat de frequentie wel omhoog
Deze ruimte is te huur!
Probleempje hier, gisteren een P1 meter van Homewizzard ontvangen. Installatie ging hartstikke simpel en snel maar na de installatie kwam een rood lampje (constant) wat betekent dat de p1 meter geen data krijgt van de slimme meter. Bij mijn broer even geprobeerd op zijn slimme meter, echter precies hetzelfde probleem. Bijde meters zijn Landis + Gyr E350 van Enexis. Is de P1 meter stuk of ligt het probleem misschien bij Enexis?
Volgens mij had HW recent een foute batch en kan je omruilen. Las zoiets op hun Facebook groep:Markie2008 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:51:
Probleempje hier, gisteren een P1 meter van Homewizzard ontvangen. Installatie ging hartstikke simpel en snel maar na de installatie kwam een rood lampje (constant) wat betekent dat de p1 meter geen data krijgt van de slimme meter. Bij mijn broer even geprobeerd op zijn slimme meter, echter precies hetzelfde probleem. Bijde meters zijn Landis + Gyr E350 van Enexis. Is de P1 meter stuk of ligt het probleem misschien bij Enexis?
https://www.facebook.com/share/p/19EV6GdJ6h/
[ Voor 3% gewijzigd door Mirabis op 14-05-2025 19:56 . Reden: Linkje ]
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh
@Markie2008 al getest met voeding via usb?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ben nog geen lid van de groep, heb een verzoek om lid te worden ingediend dus even afwachten.Mirabis schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:53:
[...]
Volgens mij had HW recent een foute batch en kan je omruilen. Las zoiets op hun Facebook groep:
https://www.facebook.com/share/p/19EV6GdJ6h/
Ah screenshot: https://scontent.fein1-1....kc6-zhHIhizqA&oe=682AA5E3Markie2008 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:50:
[...]
Ben nog geen lid van de groep, heb een verzoek om lid te worden ingediend dus even afwachten.
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh
Bedankt! Die van mij komt echter weg via Bol, dus dan is het denk ik niet te achterhalen (omdat dit mailtje van Homewizzard komt)
Ik heb onze GoodWe gekoppeld aan de app, maar kom er nu achter dat de grafiek altijd maar 1 van de 2 omvormers toont. Vandaag toont hij bijvoorbeeld 7,7 kWh opbrengst, maar in de SEMS Portal staat de ander met een opbrengst van 13,70. Hoe krijg ik die tweede er bij?
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Heb je de omvormers wel allemaal onder één installatie gekoppeld? Ik heb er 4 in staan en de totale opbrengst van alle 4 samen zie ik ook terug in HomeWizard.THE_BASE schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:37:
Ik heb onze GoodWe gekoppeld aan de app, maar kom er nu achter dat de grafiek altijd maar 1 van de 2 omvormers toont. Vandaag toont hij bijvoorbeeld 7,7 kWh opbrengst, maar in de SEMS Portal staat de ander met een opbrengst van 13,70. Hoe krijg ik die tweede er bij?
Ik vind de SEMS Portal vrij Chinees, onlogisch zeg maar. Ik zie inderdaad twee installaties in het dashboard staan. Ik zal daar dus één installatie met twee omvormers van moeten maken. Volgens mij kan ik daar GoodWe voor bellen of mailen.Racer89 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 23:14:
[...]
Heb je de omvormers wel allemaal onder één installatie gekoppeld? Ik heb er 4 in staan en de totale opbrengst van alle 4 samen zie ik ook terug in HomeWizard.
Het mergen ging vrij vlot, zie nu één installatie waar beide omvormers in zitten.
Maar nu zie ik vandaag in de app een opwekking van 13000 kWh, dat is natuurlijk ingeladen. Enig idee of ik daar nog iets mee kan?
[ Voor 50% gewijzigd door THE_BASE op 15-05-2025 09:45 ]
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
@THE_BASE Welke app bedoel je SEMS of Homewizard? Bij SEMS willen gekke standen/ waardes de volgende nog wel eens opgelost zijn.
Bij Homewizard valt er weinig te veranderen. Ik heb ook eens een waarde gehad vanuit de Energysocket die niet klopte die was achteraf niet meer aan te passen. En gaf dus een vertekend beeld voor het totale verbruik van de rest van het jaar helaas.
Bij Homewizard valt er weinig te veranderen. Ik heb ook eens een waarde gehad vanuit de Energysocket die niet klopte die was achteraf niet meer aan te passen. En gaf dus een vertekend beeld voor het totale verbruik van de rest van het jaar helaas.
Ik had een koppeling met GoodWe, maar dat bleek slechts 1 omvormer te zijn. Dus op hun advies GoodWe gebeld en de beide omvormers in een installatie laten plaatsen.Racer89 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:09:
@THE_BASE Welke app bedoel je SEMS of Homewizard? Bij SEMS willen gekke standen/ waardes de volgende nog wel eens opgelost zijn.
Opnieuw koppeling moeten maken in de Energy app, maar hij laadt gelijk even 15.000 kWh aan opgewekte energie in voor één dag. Ik snap dat het morgen klopt voor de rest, maar zit dus nu wel met die data. Heb het dan liever vanaf nul.
Dat is helaas echt wel een manco in functionaliteit, dat je niet een fout datapunt zelf kunt corrigeren. Dit moet toch niet zo uitdagend zijn om te implementeren?
(Ik gebruik zelf overigens de data - van nog de oude P1 meter - enkel met home assistant. En daar zit de functie er wel in, zodat ik altijd mijn historie grafieken in orde kan houden, wanneer er een foutieve waarde doorheen slipt. Gebeurt voornamelijk wanneer de P1 meter een stroomonderbreking voor zijn kiezen krijgt, maar gek genoeg weer niet altijd)
(Ik gebruik zelf overigens de data - van nog de oude P1 meter - enkel met home assistant. En daar zit de functie er wel in, zodat ik altijd mijn historie grafieken in orde kan houden, wanneer er een foutieve waarde doorheen slipt. Gebeurt voornamelijk wanneer de P1 meter een stroomonderbreking voor zijn kiezen krijgt, maar gek genoeg weer niet altijd)
Dat probleem had ik dus laatst ook, hiervoor ook nog contact gehad met HomeWizard, hun konden het ook niet aanpassen. Handmatig corrigeren zou idd wel een handige functie kunnen zijn. Zoals @THE_BASE ook zegt. Dan liever een 0 waarde dan een veel te hoge.
Ik heb al hele tijd vanalles van Homewizard lopen, met een analoge meter en dus een 3 fase kWh-meter vlak na de hoofddifferentiaal.
Ergens dit jaar komt de digitale meter en ga ik ook een batterij laten plaatsen. Nu begrijp ik van de installateurs dat er een nieuwe MID-gekeurde bidirectionele meter moet geinstalleerd worden gezien ik nog groene stroomcertificaten ontvang.
Mag / kan dit een kWh meter van Homewizard zijn die daarvoor gebruikt zou worden?
Tweede vraag: gezien alles al in Homewizard steekt, kan ik ook nog ergens een kWh-meter voorzien zodat de batterij wordt uitgelezen door Homewizard? Ik zie in de app "Battery" staan als mogelijk profiel, werkt dit dan ook voor een niet-homewizard batterij?
Ik weet dat uiteraard het de app van de omvormer ook zicht geeft op wat van batterij komt, wat van het net komt etcetc, maar ik zou dat dus ook graag willen zien in de Homewizard app, kan dat dus?
Ergens dit jaar komt de digitale meter en ga ik ook een batterij laten plaatsen. Nu begrijp ik van de installateurs dat er een nieuwe MID-gekeurde bidirectionele meter moet geinstalleerd worden gezien ik nog groene stroomcertificaten ontvang.
Mag / kan dit een kWh meter van Homewizard zijn die daarvoor gebruikt zou worden?
Tweede vraag: gezien alles al in Homewizard steekt, kan ik ook nog ergens een kWh-meter voorzien zodat de batterij wordt uitgelezen door Homewizard? Ik zie in de app "Battery" staan als mogelijk profiel, werkt dit dan ook voor een niet-homewizard batterij?
Ik weet dat uiteraard het de app van de omvormer ook zicht geeft op wat van batterij komt, wat van het net komt etcetc, maar ik zou dat dus ook graag willen zien in de Homewizard app, kan dat dus?
de homewizard kwh meter is volgens mij MID gecertificeerd
[ Voor 3% gewijzigd door (RSH) op 16-05-2025 17:58 ]
Als je nu een analoge meter hebt en die word vervangen dan zal dat wel een meter zijn van de netbeheerder. Daar kan je volgens mij nergens voor kiezen. En voor "groene stroom certificaten" zal het ook een slimme meter zijn denk ik.Leffunk schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:39:
Ik heb al hele tijd vanalles van Homewizard lopen, met een analoge meter en dus een 3 fase kWh-meter vlak na de hoofddifferentiaal.
Ik kreeg vanmorgen een melding dat het stroomverbruik hoger is dan normaal. Ik zie om 00.00 en 00.10 uur een enorme piek. Ik heb geen idee wat dat kan zijn. De vaatwasmachine ging om 22.00 uur aan, dus dat kan het niet zijn, verder sliepen we…
/f/image/QvkEJr80qjoGsF2KIcjZenCK.png?f=fotoalbum_large)
De vaatwasser verbruikt de meeste energie als ie gaat drogen, dus dat lijkt me prima kloppen met 22:00 uur aan.THE_BASE schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 07:50:
Ik kreeg vanmorgen een melding dat het stroomverbruik hoger is dan normaal. Ik zie om 00.00 en 00.10 uur een enorme piek. Ik heb geen idee wat dat kan zijn. De vaatwasmachine ging om 22.00 uur aan, dus dat kan het niet zijn, verder sliepen we…
[Afbeelding]
Oké, dat is nieuw voor me. Eerder kreeg ik deze melding nooit op dezelfde stand. Dank u!robkrekel schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:53:
[...]
De vaatwasser verbruikt de meeste energie als ie gaat drogen, dus dat lijkt me prima kloppen met 22:00 uur aan.
Ik heb precies hetzelfde. Met zoekfunctie bij jou post gekomen. Heb jij inmiddels een oplossing?mac-aroni schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:28:
Ik heb sinds een maand of twee het Energy Display.
Nu valt me op dat deze in de avond slecht is af te lezen. De helderheid staat ingesteld op hoog.
Overdag met veel omgevingslicht gaat de helderheid automatisch omhoog en is hij uitstekend af te lezen.
In de avond in een volledig duistere omgeving is hij ook prima af te lezen.
Zodra er een lamp in de kamer aan is lijkt de helderheid naar beneden te gaan en is hij slecht af te lezen.
Zijn er meer die dit ervaren of is hier iets aan te doen?
Vraagje, er schijnt verschil te zijn tussen de oude en nieuwe P1meter. De nieuwe heeft apiv2.
Hoe weet ik nu of ik de nieuwe heb?? Door de Usb-c aansluiting??
Bing
Het oude type P1 meter kan ook apiv2 hebben. Je krijgt die versie als je batterijen hebt gekoppeld.bing69 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:14:
Vraagje, er schijnt verschil te zijn tussen de oude en nieuwe P1meter. De nieuwe heeft apiv2.
Heb de Beta op de (oude) P1 meter draaien evenals op de PiB. Krijg echter toch bepaalde opties (in Homey) niet die de Apiv2 wel zou moeten hebbenmike123 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:41:
[...]
Het oude type P1 meter kan ook apiv2 hebben. Je krijgt die versie als je batterijen hebt gekoppeld.
Bing
Sorry voor de mogelijke verwarring: de huidige analoge meter van de netbeheerder wordt inderdaad vervangen door een digitale meter van de netbeheerder. Daar hebben we dus geen keuze in.mike123 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:05:
[...]
Als je nu een analoge meter hebt en die word vervangen dan zal dat wel een meter zijn van de netbeheerder. Daar kan je volgens mij nergens voor kiezen. En voor "groene stroom certificaten" zal het ook een slimme meter zijn denk ik.
Ik heb begrepen dat voor het verder registreren van de Groene Stroom Certificaten (GSC), dat er dus een bidirectionele MID-gecertificeerde kwh-teller moet komen in de zekeringskast. Daar zit nu immers slechts een unidirectionele teller in, die dus niet zal overweg kunnen met een opstelling met een batterij.
Vraag is dus of ik eender welke MID-gecertificeerde kwh-teller mag kiezen en dus vb gewoon de 3 fase kwh-teller van Homewizard.
BIjkomende vraag is dus als ik nog een extra kwh-teller voorzie vlak na de zekering van de batterij, of ik dan in de homewizard app ook netjes de inzet van de batterij kan gaan opvolgen en dus zien hoeveel er in de batterij wordt gestoken, hoeveel eruit komt, etcetc.
Dus voor een GSC certificaat heb je nog een extra meter nodig? Zo ja, dan zou een Homewizard meter moeten voldoen, die is MID gecertificeerd.Leffunk schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:02:
[...]
Sorry voor de mogelijke verwarring: de huidige analoge meter van de netbeheerder wordt inderdaad vervangen door een digitale meter van de netbeheerder. Daar hebben we dus geen keuze in.
Ik heb begrepen dat voor het verder registreren van de Groene Stroom Certificaten (GSC), dat er dus een bidirectionele MID-gecertificeerde kwh-teller moet komen in de zekeringskast. Daar zit nu immers slechts een unidirectionele teller in, die dus niet zal overweg kunnen met een opstelling met een batterij.
Vraag is dus of ik eender welke MID-gecertificeerde kwh-teller mag kiezen en dus vb gewoon de 3 fase kwh-teller van Homewizard.
BIjkomende vraag is dus als ik nog een extra kwh-teller voorzie vlak na de zekering van de batterij, of ik dan in de homewizard app ook netjes de inzet van de batterij kan gaan opvolgen en dus zien hoeveel er in de batterij wordt gestoken, hoeveel eruit komt, etcetc.
Als je alleen de groep voorziet waar de batterij op zit van een homewizardmeter kan je zien wat er in en uit gaat. Of een slimme stekker die de stroom kan meten.
@mike123 ,
Ik heb niet HET antwoord.
Maar ik denk dat je een secundair allocatiepunt moet aanvragen.
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
[ Voor 27% gewijzigd door Leif op 19-05-2025 08:26 ]
:strip_exif()/f/image/YXFIEMAOs17xs7WzoKez7rH7.png?f=user_large)
ik heb een vraag over het gasverbruik.
volgens de slimme meter heb ik op een bepaalde dag op enkele tijdstippen een gasverbruik, wat ik niet kan verklaren.
Ik heb een gasketel voor warm water, maar er is geen warm water getapt. Verwarming staat volledig uit.
Hoe accuraat is de P1 meter met gasverbruik?
Mijn CV doet elke ochtend een kleine zelfcheck. Dit zie ik ook als kleine piek terugkomen in de app. Is rond 7.00hr zoals bij jou.
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Heb je toevallig een Atag? bij mij heb ik hetzelfde als ik de ketel aan laat staan (CV uit) Ik heb de ketel op "zomer" stand staan, dan vertoon die hetzelfde gedrag. Als ik ketel op "standby" zet dan verbruikt de ketel 0,0tjerkpolle schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:43:
[Afbeelding]
ik heb een vraag over het gasverbruik.
volgens de slimme meter heb ik op een bepaalde dag op enkele tijdstippen een gasverbruik, wat ik niet kan verklaren.
Ik heb een gasketel voor warm water, maar er is geen warm water getapt. Verwarming staat volledig uit.
Hoe accuraat is de P1 meter met gasverbruik?
Ah dat zou kunnen, maar dan kan ik nog de 2 andere pieken niet verklaren.Arno schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:50:
Mijn CV doet elke ochtend een kleine zelfcheck. Dit zie ik ook als kleine piek terugkomen in de app. Is rond 7.00hr zoals bij jou.
Ik heb een Nefit topline ketel uit 2009(RSH) schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:00:
[...]
Heb je toevallig een Atag? bij mij heb ik hetzelfde als ik de ketel aan laat staan (CV uit) Ik heb de ketel op "zomer" stand staan, dan vertoon die hetzelfde gedrag. Als ik ketel op "standby" zet dan verbruikt de ketel 0,0
Ik heb ook een Nefit Topline. Standaard houdt die een kleine hoeveelheid water warm, zodat je snel warm water hebt. Maar dat kost dus best wel wat gas (en energie) per dag. Als je kan leven met dat het iets langer duurt voordat je warm water hebt (bijvoorbeeld als je toch korte leidingen hebt) dan kun je beter je warmwaterbedrijf van 'Comf' op stand 'Eco' zetten. (Niet 'Off', dan heb je geen warm water meer
En dit ligt dus niet aan de nauwkeurigheid van de HW P1 meter, die geeft gewoon aan wat de meter rapporteert, en dat is goed.
[ Voor 14% gewijzigd door Sir Bacon op 19-05-2025 14:44 ]
Ik heb net maar eerst een gegoogled wat het inhoud. Heb totaal geen idee. Het is dus voor het terugleveren van stroom en het certificaat is er voor om aan te tonen dat het werkelijk uit hernieuwbare bronnen is opgewekt.Leif schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:25:
@mike123 ,
Vraagje: kan je zo een 3 fase meter ook gebruiken om het verbruik op de aparte fases te meten (ipv 3 enkele 1 fase meters te kopen) ?
Ik zou graag de afname (W) en verbruik (kWh) per fase willen zien...
Ik zou graag de afname (W) en verbruik (kWh) per fase willen zien...
Dat ligt er maar net aan hoe en waar je meet. Als je driefasen hebt, dan ja. Als je éénfase hebt, of als je de meter aan wil sluiten nadat je de drie fases in de meterkast gesplitst hebt, dan zeker absoluut niet. Want de driefasemeter heeft maar één nuldraad, en als je drie afzonderlijke fases hebt (met drie afzonderlijke automaten) dan heb je 3 nuldraden.
Zo ver ik weet toont de driefasenmeter 3 afzonderlijke fasen en een totaal (dat is iig wat de P1 meter doet).
Zo ver ik weet toont de driefasenmeter 3 afzonderlijke fasen en een totaal (dat is iig wat de P1 meter doet).
[ Voor 13% gewijzigd door Maasluip op 20-05-2025 13:38 ]
Signatures zijn voor boomers.
Vraagje mbt het instellen van tarieven. Ik heb sinds eind januari zonnepanelen en nader nu het moment dat ik netto ga terugleveren. Ivm salderen heb ik het tarief voor terugleveren nu nog gelijk gesteld aan het tarief voor stroom afnemen. Voor netto terugleveren geldt een lager tarief.
Ik zie als optie om vanaf het moment dat het netto verbruik 0 is, het lagere tarief voor terugleveren in te stellen. En dan later in het jaar als mogelijk het netto verbruik boven 0 komt opnieuw aan te passen. Beetje omslachtig maar werkt volgens mij wel, of is er een makkelijker manier?
Ik zie als optie om vanaf het moment dat het netto verbruik 0 is, het lagere tarief voor terugleveren in te stellen. En dan later in het jaar als mogelijk het netto verbruik boven 0 komt opnieuw aan te passen. Beetje omslachtig maar werkt volgens mij wel, of is er een makkelijker manier?
Kater? Eerst water, de rest komt later
Gisteren een KwH meter (laten installeren) Hij zit parallel aan een KwH meter van Youless die ik al vanaf 2013 in gebruik heb.
Echter krijg heel andere waarden..... Neem aan hij doet het of hij doet het niet, maar heel andere waarden.
/f/image/ewJ7rfMAQjX7plVprQidW5Rq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SqqMKGfFXIXQvEikz6tjOgOT.png?f=fotoalbum_large)
Op de Youless zit ik op 10.8 KwH en op de Homewizerd 4.9. Uiteraard op de omvormer gekeken en die klopt met de Youless
Echter krijg heel andere waarden..... Neem aan hij doet het of hij doet het niet, maar heel andere waarden.
/f/image/ewJ7rfMAQjX7plVprQidW5Rq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SqqMKGfFXIXQvEikz6tjOgOT.png?f=fotoalbum_large)
Op de Youless zit ik op 10.8 KwH en op de Homewizerd 4.9. Uiteraard op de omvormer gekeken en die klopt met de Youless
Bing
Parallel of in serie?
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Volgens mij mij parallel, de bedoeling was dat hij hetzelfde zou meten als de Youless. Zal het voor de zekerheid nog eens navragen.henkzelf schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:52:
Parallel of in serie?
Bing
Dan zou ik in serie verwachten. Achter elkaar dus en niet "naast" elkaar.bing69 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:22:
[...]
Volgens mij mij parallel, de bedoeling was dat hij hetzelfde zou meten als de Youless. Zal het voor de zekerheid nog eens navragen.
De vorm van de grafieken komt wel overeen. Vermogen alleen niet, in de HW grafiek is die hoogste punt 1000W ofzo, op de Youless grafiek 2500W+
Vreemd probleem.
Vreemd probleem.
[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 21-05-2025 20:18 ]
Helemaal niet vreemd als ze parallel zijn aangesloten, stroom neemt meer het apparaat met minste weerstand dan meer weerstand, dat de grafiek gelijk is is dus helemaal verklaard want dit is constant door welk apparaat meer stroomt dan de andere.ThinkPad schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:17:
De vorm van de grafieken komt wel overeen. Vermogen alleen niet, in de HW grafiek is die hoogste punt 1000W ofzo, op de Youless grafiek 2500W+
Vreemd probleem.
Serie aansluiten en probleem opgelost.
Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic