Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roeland54
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-12-2024
Mede-auteurs:
  • HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:27

HyperBart

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

JanHenk

In dit topic bespreken we het gebruik van de evcc (https://evcc.io/) software om een laadpaal slim aan te sturen. Veel laadpalen hebben beperkte mogelijkheden rond het slim aansturen van het laden. Evcc is een software oplossing die het mogelijk maakt 1 of meerdere laadpalen aan te sturen op basis van verschillende factoren zoals de huidige opwek van zonne-energie, elektriciteitsprijs en zelf de co2 uitstoot van de huidige energie mix.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktWmPcrRW2InoH7DCZ5qiX646K0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LPPHHFEVTKLmqrAWTV7ylop2.png?f=fotoalbum_large
Installatie
Evcc is een stukje software die je moet draaien in je eigen thuisnetwerk en bij voorkeur 24/24u actief is. Dit kan perfect op een raspberry pi of op je nas, in een docker container of als home assistant add-on.

officiële installatie documentatie: https://docs.evcc.io/en/docs/installation
home assistant add-on: https://github.com/evcc-io/hassio-addon
Configuratie
Na de installatie en voor evcc kan starten moet je de configuratie aanpassen. De configuratie bevind zich in een yaml file met de naam evcc.yaml.
Waar deze file zich bevind is afhankelijk van je installatie type. Volgende zaken moeten geconfigureerd worden voor een minimale setup:

Een grid meter waaruit evcc kan afleiden of je huisinstallatie aan exporteren of importeren is en hoeveel. (Bijvoorbeeld een Homewizard P1 meter)
Een charger dit is de configuratie om te communiceren je laadpaal/wallbox.
Een loadpoint: hiermee configureer je het standaard gedrag van evcc voor je laadpaal.

Een meter voor je zonne-energie is optioneel maar wel aan te raden omdat dit meer inzicht gaat geven in het aandeel zonne-energie je gebruikt voor het laden.

Verder is het ook aan te raden om de integratie met je auto te configureren. Dit maakt het dan mogelijk om auto specifieke configuratie te doen.
Zoals bv: Altijd de auto laden tot 50% onafhankelijk van de zon.

Momenteel is configureren via de ui nog niet mogelijk maar dit is wel in actieve ontwikkeling.
sponsertoken
evcc is open source software maar om de software te kunnen gebruiken heb je een sponsortoken nodig. Hiervoor moet je sponsor worden via github (https://github.com/sponsors/evcc-io) dit kan vanaf 2 euro/maand en daarna kan je een token krijgen via https://sponsor.evcc.io/. Deze token moet je ingeven in je configuratie. Als sponsor kan je ook sticker aanvragen op: https://evcc.io/sticker

Laadmodussen

Er zijn op dit moment 4 laad modussen:

1. off: dit maakt de laadpaal inactief.
2. solar: enkel laden bij voldoende zonne-energie productie.
3. min+solar: laden aan de minimum laadsnelheid en sneller laden indien er zonne-energie voor handen is.
4. fast: Laden aan de maximaal mogelijke snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-05 21:12
fijn dat je deze thread opent! dankjewel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik maak sinds een week gebruik van evcc en tot nu toe bevalt het uitstekend. Ik draai een mini-pc met HomeAssistant en evcc is hierin geïnstalleerd als add-on. :)

Dit in combinatie met een Alfen Eve laadpaal, HomeWizard P1 meter voor meten van de grid, SolarEdge Modbus integratie voor zonnestroom en Volkswagen API voor integratie van mijn auto (Enyaq).

Uiteindelijk is het 'enige' dat evcc echt regelt het 'toegestane' vermogen doorgeven aan de laadpaal.

De Alfen wordt door evcc aangestuurd met modbus tcp. Dat werkt gewoon goed en robuust. Het voordeel is tevens dat de Alfen gewoon gekoppeld is (of kan blijven) aan een backoffice middels ocpp voor automatische verrekening, RFID (toegangs-)controle, etc.

Als je graag op zonnestroom wil laden is (afhankelijk van de omvang van je PV-installatie natuurlijk) automatisch schakelen tussen 1-fase en 3-fase eigenlijk een must have. Zo kun je al laden vanaf 6 ampère zonnestroomoverschot (~1400 W) in plaats van 3* 6 ampère (~4200 W). Evcc schakelt automatisch van 1 naar 3-fase en eventueel ook weer terug. Er zit wel een 'afkoelperiode' in om teveel schakelen te voorkomen. Dit kan lang niet iedere laadpaal. Zie het overzicht hier, onder tag 1P3P, voor een selectie.

Ik heb eerst een Wallbox Pulsar gehad. Dat was geen succes: evcc kan die (enkel) aansturen met ocpp en dat was in dit geval totaal niet robuust. Maar dat lag mijns inziens meer aan de Wallbox met z'n instabiele WiFi verbinding.

Een zappi kan dit alles in principe ook. Waarom dan toch hiervoor kiezen? Vanwege de MID-meter, de RFID lezer (handig bij gebruik backoffice) én integratie met de auto. Door de (optionele) integratie met de auto, weet evcc ook de SoC. Dat is handig bij het instellen van limieten, het opstellen van laadplannen, etc.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:31
@JanHenk wat is precies de meerwaarde tov de standaard Alfen functionaliteit. Ik zit ook aan de Alfen te denken maar ik zou eigenlijk liever niet nog weer een aparte tool installeren.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 07:16
Ik ben mij aan het oriënteren op een laadpaal en kwam bij een Veton terecht vanwege het ontwerp. Daar stond evcc in als connectie optie en nu kwam ik dit topic tegen. De Veton laadpaal heeft geen eigen app maar bied juist een meer open systeem met modbus en api. Dus je bent vrij te bepalen hoe je je paal ‘smart’ wilt maken. Ik heb Tibber en zonnepanelen dus wil graag dat de software, evcc in dit geval, de meest slimme manier van laden bepaalt. Ik zal mij er de komende tijd meer in verdiepen. Iemand dit al aan de praat met tibber?

Edit: ik zie dat er gewoon een integratie met de api van Tibber mogelijk is. Top, volgens Veton kan de evcc software direct geïnstalleerd worden op de laadpaal. En slimmemeter P1, Enphase Envoy en BMW koppeling. Dat is fantastisch, alles wat ik in huis heb :)

[ Voor 20% gewijzigd door ChiLLeR op 09-07-2024 12:55 ]

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:35:
@JanHenk wat is precies de meerwaarde tov de standaard Alfen functionaliteit. Ik zit ook aan de Alfen te denken maar ik zou eigenlijk liever niet nog weer een aparte tool installeren.
Om eerlijk te zijn heb ik de Alfen functionaliteit niet eens geprobeerd, dus ik kan het je niet vertellen. Wellicht werkt het wel net zo goed, maar ik las wat ontevreden verhalen in Alfen topic.

evcc is wel een stuk uitgebreider in ieder geval; o.a. dynamische tarieven, integratie met auto (t.b.v. SoC), etc.

Als je puur op solar wil laden kun je bij Alfen zelf ook terecht. Ook hun eigen software kan fase-schakelen bijv. Maar meer dan dat is het ook niet.

Een ander voordeel is dat je meerdere laadpunten kunt opnemen in dezelfde software; zelfs schakelbare sockets om bijvoorbeeld PHEV's, elektrische motorfietsen of e-bikes te laden. Ik ben nog van plan om laadpunten van onze E-bikes toe te voegen. Gaat maar om een paar Wh, maar goed. :P

Nog een voordeel: je heb in feite maar één UTP connectie nodig met de Alfen. Als je evcc hebt geïnstalleerd en een Alfen daarmee geïntegreerd, moet die ook load balancing van de hoofdaansluiting afhandelen. Dat gaat dan ook via dezelfde modbus over tcp.

[ Voor 11% gewijzigd door JanHenk op 09-07-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ChiLLeR schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:45:
Ik ben mij aan het oriënteren op een laadpaal en kwam bij een Veton terecht vanwege het ontwerp. Daar stond evcc in als connectie optie en nu kwam ik dit topic tegen. De Veton laadpaal heeft geen eigen app maar bied juist een meer open systeem met modbus en api. Dus je bent vrij te bepalen hoe je je paal ‘smart’ wilt maken. Ik heb Tibber en zonnepanelen dus wil graag dat de software, evcc in dit geval, de meest slimme manier van laden bepaalt. Ik zal mij er de komende tijd meer in verdiepen. Iemand dit al aan de praat met tibber?

Edit: ik zie dat er gewoon een integratie met de api van Tibber mogelijk is. Top, volgens Veton kan de evcc software direct geïnstalleerd worden op de laadpaal. En slimmemeter P1, Enphase Envoy en BMW koppeling. Dat is fantastisch, alles wat ik in huis heb :)
Fraaie laadpaal, zal wel een duit kosten. Maar het concept spreekt me wel aan.

Ik zie hem alleen niet staan in de lijst van ondersteunde laders. Dat wil niet zeggen dat het niet werkt of kan werken natuurlijk, maar het viel me wel op. Misschien hebben ze zelf wat meer documentatie daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
JanHenk schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:01:
[...]

Fraaie laadpaal, zal wel een duit kosten. Maar het concept spreekt me wel aan.

Ik zie hem alleen niet staan in de lijst van ondersteunde laders. Dat wil niet zeggen dat het niet werkt of kan werken natuurlijk, maar het viel me wel op. Misschien hebben ze zelf wat meer documentatie daarover.
Klopt is niet gratis, het design en het concept sprak mij ook aan. Nog niet besloten of ik daar de meerprijs voor over heb maar wacht nu af op de definitieve offerte. Dat hij niet ‘native’ viel mij ook op, maar blijkbaar gebruiken ze de phoenix-ev-eth integratie via modbus zo ver ik het nu kan zien. Blijkbaar gebruiken ze dus Phoenix componenten in hun laadpaal.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@ChiLLeR Ah, juist. Die wordt inderdaad ondersteund. Ook wel leuk dat er blijkbaar hardware geïntegreerd is waarop het kan draaien.

Geen 1P3P faseschakeling voor zover ik kan zien. Is dat voor jou onbelangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
JanHenk schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:35:
@ChiLLeR Ah, juist. Die wordt inderdaad ondersteund. Ook wel leuk dat er blijkbaar hardware geïntegreerd is waarop het kan draaien.

Geen 1P3P faseschakeling voor zover ik kan zien. Is dat voor jou onbelangrijk?
De hardware bevat blijkbaar PLCNext waarop docker containers kunnen draaien.

Ik heb niet veel panelen, maar 7 stuks dus geen idee of 1P3P fase schakeling echt nodig is of iets toevoegt?
De spec geeft aan Mode 3 laadvermogen 3,7 - 22kW, 3 x 400V+N (16A - 32A per fase).

[ Voor 7% gewijzigd door ChiLLeR op 09-07-2024 14:56 ]

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:45
Al een tijdje gebruiker van EVCC, doet het prima met dit weer :-)

Helaas werkt de verbinding met de auto niet, kan liggen aan de WiFi verbinding op de oprit of de manier waarop Peugeot hier mee omgaat.

Draait bij mij op een Raspberry Pi, ik lees de API van mijn Enphase solar systeem uit. Heb een aantal custom scripts voor het automatisch verversen van de token die nodig is voor de local API van de Enphase Gateway.
Daarnaast haalt het systeem ook de energieprijzen op voor bij het dynamische energiecontract. Als laadpaal gebruik ik een Alfen Single S-line

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGAldF2IAAdI4dgi4g3OX94maNo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZBhNCw3mpyv1Xcn7tduShpXt.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Bertsjuhn op 09-07-2024 15:10 . Reden: Setup toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
Inspired schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:35:
De meerwaarde zit vooral in het gemak waarmee je kunt wisselen tussen de verschillende laadmogelijkheden, daarnaast biedt deze tool veel meer inzicht in waar hoeveel energie naartoe gaat.
Bij de standaard functionaliteit van Alfen moet je steeds inloggen in de laadpaal. Gezien deze bij mij netjes in een ander VLAN zit dan mijn mobiel/laptop/ e.d. moet ik steeds switchen van VLAN omdat de tool van Alfen het niet fijn vind als je in een ander VLAN zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Bertsjuhn schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:59:
Al een tijdje gebruiker van EVCC, doet het prima met dit weer :-)

Helaas werkt de verbinding met de auto niet, kan liggen aan de WiFi verbinding op de oprit of de manier waarop Peugeot hier mee omgaat.

Draait bij mij op een Raspberry Pi, ik lees de API van mijn Enphase solar systeem uit. Heb een aantal custom scripts voor het automatisch verversen van de token die nodig is voor de local API van de Enphase Gateway.
Daarnaast haalt het systeem ook de energieprijzen op voor bij het dynamische energiecontract. Als laadpaal gebruik ik een Alfen Single S-line

[Afbeelding]
Interessant om te lezen. Zou je evt de scripts voor Enphase willen delen?

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bertsjuhn
Zeker, gezien ik een installateursaccount heb bij Enphase is een token voor de local api slechts 1 dag geldig. Vandaar dat ik dit script gebruik.

Na het uitvoeren van het script moet EVCC herstarten.

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#! /bin/sh
### Begin Config ###
user='<enpase username>'
password='<enpahse password>'
envoy_serial='<envoy serialnumber>'
### End Config ###

session_id=$(curl -X POST https://enlighten.enphaseenergy.com/login/login.json? -F "user[email]=$user" -F "user[password]=$password" | jq -r ".session_id") 
web_token=$(curl -X POST https://entrez.enphaseenergy.com/tokens -H "Content-Type: application/json" -d "{\"session_id\": \"$session_id\", \"serial_num\": \"$envoy_serial\", \"username\": \"$user\"}")

yaml_file="/etc/evcc.yaml"
prefix="  token:"
# Replacing the line identified by the prefix.
sed -i "s/^$prefix.*/$prefix $web_token/" "$yaml_file"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Bertsjuhn schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:24:
Zeker, gezien ik een installateursaccount heb bij Enphase is een token voor de local api slechts 1 dag geldig. Vandaar dat ik dit script gebruik.

Na het uitvoeren van het script moet EVCC herstarten.

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#! /bin/sh
### Begin Config ###
user='<enpase username>'
password='<enpahse password>'
envoy_serial='<envoy serialnumber>'
### End Config ###

session_id=$(curl -X POST https://enlighten.enphaseenergy.com/login/login.json? -F "user[email]=$user" -F "user[password]=$password" | jq -r ".session_id") 
web_token=$(curl -X POST https://entrez.enphaseenergy.com/tokens -H "Content-Type: application/json" -d "{\"session_id\": \"$session_id\", \"serial_num\": \"$envoy_serial\", \"username\": \"$user\"}")

yaml_file="/etc/evcc.yaml"
prefix="  token:"
# Replacing the line identified by the prefix.
sed -i "s/^$prefix.*/$prefix $web_token/" "$yaml_file"
Is dit ook mogelijk zonder installers account bij Enphase?

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertsjuhn
Zeker, dan is je token 1 jaar geldig volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:35
Goedeavond, zijn er ook mensen die een Solis omvormer hebben en deze via de cloud verbinden?

Ik heb helaas geen wifi module die modbus ondersteunt dus ben aanwezen op de cloud dienst.

Voor zover ik weet zijn de Solax cloud en Solis cloud na genoeg gelijk, voor de Solax is er wel een cloud koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Bertsjuhn schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:59:

https://docs.evcc.io/en/d...pdated-when-i-use-the-app

Heb je hier misschien last van? Bij PSA moet je blijkbaar de eigen app openen voordat de status kan worden bijgewerkt. Dat maakt het effectief een vrij overbodige integratie, maar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ChiLLeR schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:43:
[...]
Ik heb niet veel panelen, maar 7 stuks dus geen idee of 1P3P fase schakeling echt nodig is of iets toevoegt?
De spec geeft aan Mode 3 laadvermogen 3,7 - 22kW, 3 x 400V+N (16A - 32A per fase).
Met die paar stuks wil je juist wel kunnen schakelen tussen 1 en 3, immers zal jouw zonnestroomoverschot zelden of nooit de 3,7 kW overschrijden, dus je wil van 6 tot 16 ampère op 1 fase laden om effectief overschot in de auto te laden.

Daarna kun je evcc ook aansturen op snel /op dynamische tarieven te laden, maar dan moet ie wel (terug) kunnen schakelen naar 3-fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Denbach schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:49:
Goedeavond, zijn er ook mensen die een Solis omvormer hebben en deze via de cloud verbinden?

Ik heb helaas geen wifi module die modbus ondersteunt dus ben aanwezen op de cloud dienst.

Voor zover ik weet zijn de Solax cloud en Solis cloud na genoeg gelijk, voor de Solax is er wel een cloud koppeling.
Volgens de documentatie van evcc is het niet aan te raden om deze koppeling te leggen vanwege de zeer lage frequentie van updates (hooguit eenmaal per 5 minuten).

Zonnepanelen koppelen is geen vereiste voor een juiste werking; je zou het ook zonder kunnen doen en dat werkt dan zeer waarschijnlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
Denbach schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:49:

Zoals Janhenk heeft aangegeven is een koppeling met je omvormer niet strikt noodzakelijk.

Zelf al zijn de solax cloud en solix cloud praktisch kopieén van elkaar dan nog zullen de endpoints voor de data/authenticatie wel op een ander domain staan. Daarvoor moet er dus zeker een aparte integratie worden toegevoegd aan evcc.

Maar als je wat wil diy'en dan zijn er meestal wel opties om zelf een modbus naar wifi converter te maken. Alles is een beetje afhankelijk van je type omvormer en de mogelijkheden die deze heeft. En vooral hoeveel tijd en moeite het mag kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denbach
Roeland54 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:53:
[...]

Zoals Janhenk heeft aangegeven is een koppeling met je omvormer niet strikt noodzakelijk.

Zelf al zijn de solax cloud en solix cloud praktisch kopieén van elkaar dan nog zullen de endpoints voor de data/authenticatie wel op een ander domain staan. Daarvoor moet er dus zeker een aparte integratie worden toegevoegd aan evcc.

Maar als je wat wil diy'en dan zijn er meestal wel opties om zelf een modbus naar wifi converter te maken. Alles is een beetje afhankelijk van je type omvormer en de mogelijkheden die deze heeft. En vooral hoeveel tijd en moeite het mag kosten.
Ik zag dat de Solax vooral een api request doet en dan de data doorgeeft. Ik vermoed, dat beide data gelijk zullen zijn enkel het http adres zal wel verschillen.

Ik overweg dit jaar nog extra panelen bij te plaatsen en de omvormer te vervangen door een ander merk, dit natuurlijk afhankelijk van wat de regering besluit. Wel iets om rekening te houden dat de omvormer ondersteuning heeft voor evcc.

Tot die tijd zal ik eens kijken of ik die Solis cloud connectie aan de gang krijg. Al ben ik het met jullie beide eens dat het ook zonder goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
JanHenk schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:54:
[...]

https://docs.evcc.io/en/d...pdated-when-i-use-the-app

Heb je hier misschien last van? Bij PSA moet je blijkbaar de eigen app openen voordat de status kan worden bijgewerkt. Dat maakt het effectief een vrij overbodige integratie, maar goed.
Zou goed kunnen, het werkt ook prima zonder. Dus dat scheelt.
De app van Peugeot werkt ook "fantastisch"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
@JanHenk Er is een nieuwe versie uit met de aanpassingen voor de homewizard P1 meter. Kijk je eens na of je hiermee de stromen in de logs kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Roeland54 Helaas, er gaat nog iets niet helemaal goed.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Using config file: /config/evcc.yaml
starting evcc: 'EVCC_DATABASE_DSN=/data/evcc.db evcc --config /config/evcc.yaml'
[main  ] INFO 2024/07/10 09:13:07 evcc 0.128.2
[main  ] INFO 2024/07/10 09:13:07 using config file: /config/evcc.yaml
[db    ] INFO 2024/07/10 09:13:07 using sqlite database: /data/evcc.db
[main  ] INFO 2024/07/10 09:13:07 listening at :7070
[alfen ] DEBUG 2024/07/10 09:13:08 detected 3p alfen
[circuit-main] DEBUG 2024/07/10 09:13:09 validation of max power disabled
[main  ] FATAL 2024/07/10 09:13:09 cannot create circuit 'main': meter does not support phase currents
[main  ] FATAL 2024/07/10 09:13:09 will attempt restart in: 15m0s

Dit is (een deel van) de evcc.yaml, volgens mij is dit verder juist. Ik krijg de foutmelding na het toevoegen van circuit. De foutmelding is hetzelfde als met versie 0.128.1 overigens.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
circuits:
  - name: main
    title: Hoofdzekering
    maxCurrent: 25
    meter: homewizard

meters:
  - name: homewizard
    type: template
    template: homewizard
    usage: grid
    host: 192.168.xx.xxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
Is het mogelijk om even je log te delen bij startup? Namelijk dit deel:

code:
1
2
3
4
[site  ] INFO 2024/07/10 14:55:53 site config:
[site  ] INFO 2024/07/10 14:55:53   meters:      grid ✓ pv ✓ battery ✗
[site  ] INFO 2024/07/10 14:55:53     grid:      power ✓ energy ✗ currents ✓
[site  ] INFO 2024/07/10 14:55:53     pv 1:      power ✓ energy ✗ currents ✗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Roeland54 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:57:
Is het mogelijk om even je log te delen bij startup? Namelijk dit deel:

code:
1
2
3
4
[site  ] INFO 2024/07/10 14:55:53 site config:
[site  ] INFO 2024/07/10 14:55:53   meters:      grid ✓ pv ✓ battery ✗
[site  ] INFO 2024/07/10 14:55:53     grid:      power ✓ energy ✗ currents ✓
[site  ] INFO 2024/07/10 14:55:53     pv 1:      power ✓ energy ✗ currents ✗
Tot die fase komt het niet, hij breekt het opstarten af na de laatste regel in de log die je ziet.

Edit: waarschijnlijk bedoel je wanneer ik circuits uit zet in de config. Dan zie ik het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
[site  ] INFO 2024/07/10 15:23:10 site config:
[site  ] INFO 2024/07/10 15:23:10   meters:      grid ✓ pv ✓ battery ✗
[site  ] INFO 2024/07/10 15:23:10     grid:      power ✓ energy ✓ currents ✗
[site  ] INFO 2024/07/10 15:23:10     pv 1:      power ✓ energy ✗ currents ✗
[site  ] INFO 2024/07/10 15:23:10   vehicles:
[site  ] INFO 2024/07/10 15:23:10     vehicle 1: range ✓ finish ✓ status ✓ climate ✗ wakeup ✓
[lp-1  ] INFO 2024/07/10 15:23:10 loadpoint 1:
[lp-1  ] INFO 2024/07/10 15:23:10   mode:        now
[lp-1  ] INFO 2024/07/10 15:23:10   charger:     power ✓ energy ✓ currents ✓ phases ✓ wakeup ✗
[lp-1  ] INFO 2024/07/10 15:23:10   meters:      charge ✓
[lp-1  ] INFO 2024/07/10 15:23:10     charge:    power ✓ energy ✓ currents ✓
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/10 15:23:10 set smart cost limit: 0
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/10 15:23:10 !! active phases: 3p = min(0p measured 0p vehicle 0p physical 0p charger)
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/10 15:23:10 phase timer inactive
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/10 15:23:10 pv timer inactive
[site  ] WARN 2024/07/10 15:23:10 interval <30s can lead to unexpected behavior, see https://docs.evcc.io/docs/reference/configuration/interval
[site  ] DEBUG 2024/07/10 15:23:10 ----
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/10 15:23:10 charge power: 0W
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/10 15:23:10 charge currents: [0 0 0]A
[site  ] DEBUG 2024/07/10 15:23:10 pv power: 2958W
[site  ] DEBUG 2024/07/10 15:23:10 grid meter: -2736W
[site  ] DEBUG 2024/07/10 15:23:10 site power: -2736W
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/10 15:23:11 charge total import: 66.273kWh
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/10 15:23:11 charger status: A
[lp-1  ] INFO 2024/07/10 15:23:11 car disconnected
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/10 15:23:11 !! active phases: 3p = min(0p measured 0p vehicle 0p physical 0p charger)
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/10 15:23:11 !! active phases: 3p = min(0p measured 0p vehicle 0p physical 0p charger)
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/10 15:23:11 set session soc limit: 0
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/10 15:23:11 set session energy limit: 0

Oftewel; hij detecteert geen currents op de site config 'grid' en daarna krijg ik ze ook niet door op basis van het interval.

[ Voor 65% gewijzigd door JanHenk op 10-07-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Roeland54

Ik wil bij deze nog wel even benadrukken dat ik geen programmeur ben dus ik kan het mis hebben, maar moet de api.PhaseCurrents misschien nog geïmplementeerd worden in /evcc/meter/homewizard.go ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@JanHenk Zie ook; https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/13735

Wellicht kun je Ivo vragen welke custom meter hij nu gemaakt heeft. Dat is blijkbaar een workaround.

Maar op dit moment werkt LB dus niet met EVCC + Homewizard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:07:
@JanHenk Zie ook; https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/13735

Wellicht kun je Ivo vragen welke custom meter hij nu gemaakt heeft. Dat is blijkbaar een workaround.
Dat had ik gelezen, maar ik wil eigenlijk geen custom meter maken. Daar ben ik helemaal niet in thuis, ik hou me meeste van de tijd bezig met belastingrecht :P
Maar op dit moment werkt LB dus niet met EVCC + Homewizard?
Dat is correct. :)

Er zijn wel een hoop andere meters waar het al wel mee werkt. En ik verwacht dat dit ook gauw opgelost is, want de HomeWizard P1 Meter geeft currents gewoon door, ze moeten alleen geïmporteerd worden door evcc.

Ik doe het overigens al jaren zonder load balancing, in die tijd is één van de hoofdzekeringen (automaat) slechts één keer aangesproken. Verwarmen en koken doe ik op gas. Voor mij is het meer nice-to-have dan must-have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
JanHenk schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:50:
@Roeland54

Ik wil bij deze nog wel even benadrukken dat ik geen programmeur ben dus ik kan het mis hebben, maar moet de api.PhaseCurrents misschien nog geïmplementeerd worden in /evcc/meter/homewizard.go ?
Ja dat had ik dus gedaan in de code wijzigingen die nu in de huidige versie zitten. Maar blijkbaar is er nog iets te kort. Ik heb even gezocht maar kan eigenlijk niet echt een oorzaak zien. Ik heb hiervoor ook nog nooit in Go geprogrammeerd dus het is wat zoeken. Het kan niet echt een groot probleem zijn denk ik.

Ik ben zelf ook niet in staat om te testen met een homewizard p1.

Zou je het zien zitten om een issue op github aan te maken met je logs? Dan kunnen we daar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Roeland54 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:32:
[...]

Ja dat had ik dus gedaan in de code wijzigingen die nu in de huidige versie zitten. Maar blijkbaar is er nog iets te kort. Ik heb even gezocht maar kan eigenlijk niet echt een oorzaak zien. Ik heb hiervoor ook nog nooit in Go geprogrammeerd dus het is wat zoeken. Het kan niet echt een groot probleem zijn denk ik.

Ik ben zelf ook niet in staat om te testen met een homewizard p1.

Zou je het zien zitten om een issue op github aan te maken met je logs? Dan kunnen we daar verder.
Je hebt de bestanden in evcc/meter/homewizard/ (de folder) aangepast om de currents te importeren, maar evcc/meter/homewizard.go (het bestand) niet. Deze dus. Dat bedoelde ik meer... Misschien moet daar de verwijzing worden opgenomen naar hetgeen nu opgenomen is in connection.go en types.go.

Ik weet niet of het zo simpel is natuurlijk. Kun jij dat eens bekijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland54
Ja dat gaat het zijn. Helemaal over gekeken.

[ Voor 35% gewijzigd door Roeland54 op 10-07-2024 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland54
Ik heb de aanpassingen gedaan en een nieuwe pr gemaakt: https://github.com/evcc-io/evcc/pull/14822

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Inmiddels even wat wezen testen en heb het draaien met mijn Enphase Metered. Ik krijg mijn Zuidwijk slimmelezer niet gekoppeld, hij blijft 404 error geven. Heb Slimmelezer al bijgewerkt naar de nieuwste versie maar lost het ook niet op. Heb nu Enphase voor zowel pv als meter erin gezet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wITFCw0CuW33TAoO_tC3WRhucIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ABAjbJM35TI8xJW9Wd5bGEoL.png?f=fotoalbum_large
Heb uit de demo.yaml er even een auto en een charger in geknald anders kreeg ik EVCC niet opgestart.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
JanHenk schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:19:
[...]

Met die paar stuks wil je juist wel kunnen schakelen tussen 1 en 3, immers zal jouw zonnestroomoverschot zelden of nooit de 3,7 kW overschrijden, dus je wil van 6 tot 16 ampère op 1 fase laden om effectief overschot in de auto te laden.

Daarna kun je evcc ook aansturen op snel /op dynamische tarieven te laden, maar dan moet ie wel (terug) kunnen schakelen naar 3-fase.
Heb nog even verder verdiept en kom erachter dat mijn aangekochte auto, X5 50e geen 3-fase laden ondersteund zie ik. Dus max 7,4kw op 1-fase lijkt het? Welke hybride/ev er als 2e auto komt weten we nog niet, dat zal pas volgend jaar ergens worden voordat we daar over gaan beslissen. Maar wellicht wel goed om een lader te hebben die het wel vast ondersteund voor de toekomst.
Edit: blijkbaar toch wel… gewoon 7.4kwh max, ook over 3 fases.

[ Voor 8% gewijzigd door ChiLLeR op 11-07-2024 13:19 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Ik heb het nu als test paar dagen draaien, maar merk toch wel dat het zeker nog software in beta is. Kan ook aan mijn componenten liggen, maar de enphase koppeling is na een paar dagen eruit en moet ik een nieuwe API key aanmaken. Dit kan ook aan enphase liggen en zal ik met een script moeten werken om deze automatisch te moeten op te halen. De verbinding met mijn slimmelezer krijg ik niet voor elkaar, ik zou een P1 Homewizard kunnen kopen.
Ik vind het niet erg om wat te researchen en het werkend te krijgen maar voor je EV laden wil je ook geen gedoe dat als er een update is je weer alles opnieuw moet uitvinden :D

Het is uberhaupt een zoektoch om software te vinden die met ‘alles’ koppelt. Je ziet toch dat iedereen zijn eigen eco systeem bouwt, met OCCP begint het wel beter te worden maar je zit ook je zonnepanelen leverancier die het liefst wil dat alles bij hun vandaan komt. Enphase is nou niet de leverancier die veel koppelingen heeft.

Ik ga toch nog eens even zoeken naar andere EMS oplossingen. Ik zie ook een Loxone of Niko voorbij komen maar ook daar niet zomaar koppeling met al je andere hardware.

[ Voor 21% gewijzigd door ChiLLeR op 16-07-2024 08:38 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@ChiLLeR Ik ben het met je eens dat (lang) niet iedere component lekker werkt in evcc. Dat heeft vaak te maken met de manier van integratie van het component, oftewel afhankelijkheid van hoe de fabrikant het heeft ontworpen.

Voor Enphase staat in de documentatie dat er inderdaad een API key nodig is, maar dat deze een jaar geldig is. Bij jou is dat blijkbaar niet zo? Heb je de documentatie gecontroleerd? Je kunt overigens ook de integratie met de zonnepanelen achterwege laten. Mits je gewoon de 'grid'-meter hebt.

SolarEdge werkt overigens wel perfect. Die kun je gewoon uitlezen met modbus tcp en dat is zeer robuust.

De HomeWizard P1 werkt eveneens perfect met lokale API. Dat jij de Slimmelezer niet gekoppeld krijgt is best vreemd, volgens mij gebruiken behoorlijk veel gebruikers van evcc dat ding. Maar ik kan het niet testen. Ligt het wellicht aan vlan/routing/firewall?

Ik had zelf daarnaast een Wallbox Pulsar, die kun je dan integreren via OCPP maar dat is ook een drama (afhankelijkheid van cloud van Wallbox) en geeft bij lange na niet de functionaliteit die je wil. Die is dus weg.

Liefst heb je gewoon een Alfen, eigenlijk. Aansturing met modbus tcp, mA-regeling, faseschakelen, etc. Er zijn nog wel wat andere opties, maar die zijn niet zo goed verkrijgbaar in Nederland (het is een Duits product met ook wat oriëntatie op de Duitse laadpaalmarkt). Met jouw situatie is een Alfen Eve Single S-line perfect.

Lang verhaal kort: een HomeWizard P1 en een Alfen en you're good to go. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ChiLLeR schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:27:
[...]

Heb nog even verder verdiept en kom erachter dat mijn aangekochte auto, X5 50e geen 3-fase laden ondersteund zie ik. Dus max 7,4kw op 1-fase lijkt het? Welke hybride/ev er als 2e auto komt weten we nog niet, dat zal pas volgend jaar ergens worden voordat we daar over gaan beslissen. Maar wellicht wel goed om een lader te hebben die het wel vast ondersteund voor de toekomst.
Edit: blijkbaar toch wel… gewoon 7.4kwh max, ook over 3 fases.
Hij kan met 7,4kW laden op een 22kW paal. Het is dus echter maar 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland54
ChiLLeR schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:34:
Ik heb het nu als test paar dagen draaien, maar merk toch wel dat het zeker nog software in beta is. Kan ook aan mijn componenten liggen, maar de enphase koppeling is na een paar dagen eruit en moet ik een nieuwe API key aanmaken. Dit kan ook aan enphase liggen en zal ik met een script moeten werken om deze automatisch te moeten op te halen. De verbinding met mijn slimmelezer krijg ik niet voor elkaar, ik zou een P1 Homewizard kunnen kopen.
Ik vind het niet erg om wat te researchen en het werkend te krijgen maar voor je EV laden wil je ook geen gedoe dat als er een update is je weer alles opnieuw moet uitvinden :D

Het is uberhaupt een zoektoch om software te vinden die met ‘alles’ koppelt. Je ziet toch dat iedereen zijn eigen eco systeem bouwt, met OCCP begint het wel beter te worden maar je zit ook je zonnepanelen leverancier die het liefst wil dat alles bij hun vandaan komt. Enphase is nou niet de leverancier die veel koppelingen heeft.

Ik ga toch nog eens even zoeken naar andere EMS oplossingen. Ik zie ook een Loxone of Niko voorbij komen maar ook daar niet zomaar koppeling met al je andere hardware.
Ik vind dat je evcc hier nu wel heel gemakkelijk afschijft en dan namen gooit van systemen die duizenden euro's kosten is een beetje een oneerlijke vergelijking denk ik. En persoonlijk denk ik dat je daar niet beter mee af zult zijn.

De koppeling met de slimmelezer is heel eenvouding in opzet dus dat moet gemakkelijk op te lossen zijn en daarna zeer betrouwbaar kunnen werken. Als er nog zin in hebt kunnen we dat even proberen in orde te krijgen:

Achterliggend gaat evcc http get calls doen naar je slimmelezer. Dit kan je ook manueel vanuit de browser testen. "http://192.168.0.34/sensor/power_delivered" Als je het ip adres aanpast naar dat van je slimmelezer en de link in je browser plakt kan je al zien of je slimmelezer antwoord met gegevens.

Andere endpoints die de koppeling gebruikt kan je hier zien: https://github.com/evcc-i...on/meter/slimmelezer.yaml

Als dat werkt dan moet evcc ook de data kunnen ophalen tenzijn er netwerkgewijs iets is wat dat tegenhoud (vlans/ routing)

Ik heb de code van de slimmelezer in evcc en de configuratie van de slimmelezer in esphome eens bekeken. En de endpoints zijn ooit van naam veranderd aan de kant van de slimmelezer maar nooit geupdated in evcc. Er is wel een issue voor aangemaakt. https://github.com/evcc-io/evcc/issues/10425 en gesloten zonder oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Roeland54 op 16-07-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Roeland54 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:45:
[...]

Ik vind dat je evcc hier nu wel heel gemakkelijk afschijft en dan namen gooit van systemen die duizenden euro's kosten is een beetje een oneerlijke vergelijking denk ik. En persoonlijk denk ik dat je daar niet beter mee af zult zijn.

De koppeling met de slimmelezer is heel eenvouding in opzet dus dat moet gemakkelijk op te lossen zijn en daarna zeer betrouwbaar kunnen werken. Als er nog zin in hebt kunnen we dat even proberen in orde te krijgen:

Achterliggend gaat evcc http get calls doen naar je slimmelezer. Dit kan je ook manueel vanuit de browser testen. "http://192.168.0.34/sensor/power_delivered" Als je het ip adres aanpast naar dat van je slimmelezer en de link in je browser plakt kan je al zien of je slimmelezer antwoord met gegevens.

Andere endpoints die de koppeling gebruikt kan je hier zien: https://github.com/evcc-i...on/meter/slimmelezer.yaml

Als dat werkt dan moet evcc ook de data kunnen ophalen tenzijn er netwerkgewijs iets is wat dat tegenhoud (vlans/ routing)

Ik heb de code van de slimmelezer in evcc en de configuratie van de slimmelezer in esphome eens bekeken. En de endpoints zijn ooit van naam veranderd aan de kant van de slimmelezer maar nooit geupdated in evcc. Er is wel een issue voor aangemaakt. https://github.com/evcc-io/evcc/issues/10425 en gesloten zonder oplossing.
Nee je hebt gelijk hoor, ik schrijf het ook niet direct af en wil het wel degelijk een kans geven want ik vind het juist prachtig om dit soort ‘open’ systemen werkend te krijgen. Het is alleen het punt dat het voor de gebruiker die geen plugins/modules wilt debuggen, zoals ik, nog niet helemaal geschikt is. De systemen die ik noem mag je ook van verwachten dat het werkt maar zoals je zelf ook al opmerkt is dat zeker niet zo maar het geval en ben je volledig van de ontwikkelaar afhankelijk of die een bepaald merk wilt gaan ondersteunen. Bij de opensource heb je in ieder geval nog de kans dat gebruikers er moeite in steken en het werkend krijgen. Kijk maar naar HomeAssistant, eerst maken gebruikers een integratie en nu zie je dat leveranciers het zelf oppakken.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
JanHenk schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:54:
@ChiLLeR Ik ben het met je eens dat (lang) niet iedere component lekker werkt in evcc. Dat heeft vaak te maken met de manier van integratie van het component, oftewel afhankelijkheid van hoe de fabrikant het heeft ontworpen.

Voor Enphase staat in de documentatie dat er inderdaad een API key nodig is, maar dat deze een jaar geldig is. Bij jou is dat blijkbaar niet zo? Heb je de documentatie gecontroleerd? Je kunt overigens ook de integratie met de zonnepanelen achterwege laten. Mits je gewoon de 'grid'-meter hebt.

SolarEdge werkt overigens wel perfect. Die kun je gewoon uitlezen met modbus tcp en dat is zeer robuust.

De HomeWizard P1 werkt eveneens perfect met lokale API. Dat jij de Slimmelezer niet gekoppeld krijgt is best vreemd, volgens mij gebruiken behoorlijk veel gebruikers van evcc dat ding. Maar ik kan het niet testen. Ligt het wellicht aan vlan/routing/firewall?

Ik had zelf daarnaast een Wallbox Pulsar, die kun je dan integreren via OCPP maar dat is ook een drama (afhankelijkheid van cloud van Wallbox) en geeft bij lange na niet de functionaliteit die je wil. Die is dus weg.

Liefst heb je gewoon een Alfen, eigenlijk. Aansturing met modbus tcp, mA-regeling, faseschakelen, etc. Er zijn nog wel wat andere opties, maar die zijn niet zo goed verkrijgbaar in Nederland (het is een Duits product met ook wat oriëntatie op de Duitse laadpaalmarkt). Met jouw situatie is een Alfen Eve Single S-line perfect.

Lang verhaal kort: een HomeWizard P1 en een Alfen en you're good to go. :P
Ik zal nog verder in de enphase moeten duiken, de API key zou 1 jaar geldig moeten zijn maar lijkt nu maar paar dagen te overleven :P
Ik ben een sucker voor design dus vandaar dat die Alfen en andere laadpalen nou niet zo mooi vind op mijn oprit :D… Wellicht toch daar maar wel voor kiezen haha.

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roeland54
Ik heb een nieuwe template toegevoegd aan evcc voor de slimmelezer die de nieuwe endpoints gaat gebruiken.
PR staat open : https://github.com/evcc-io/evcc/pull/14896

Als deze gemerged geraakt is dat misschien een oplossing voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Roeland54 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:41:
Ik heb een nieuwe template toegevoegd aan evcc voor de slimmelezer die de nieuwe endpoints gaat gebruiken.

Thanks, net even de nieuwe endpoints getest en die werken wel idd! Dus dat zou daarvoor de oplossing moeten zijn.

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:51
Vandaag bezig gegaan met het opzetten van EVCC, gaat aardig voorspoedig, SMA gekoppeld, BMW F30 330e toegevoegd (wordt over een week vervangen door een i4), werkt allemaal mooi!

Alleen usb met p1 naar de Raspberry Pi werkt niet zo out of the box. Al wat lopen klooien met de informatie die ik op internet kon vinden. Uiteindelijk maar besloten om de makkelijke route te kiezen en een HomeWizard aan te schaffen. Die komt morgen binnen.

Fijn om hier te lezen dat dit 'the way to go' is! nu nog kijken of het echt werkt :+ wie weet kan ik ook wat bijdragen aan dit topic!

[ Voor 3% gewijzigd door gekke-gerrit op 16-07-2024 20:59 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Roeland54 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:41:

Ik zie dat die nu gemerged zijn, moet ik nu wachten op een nieuwe versie release? (Ben leek met dit soort dingen :P )

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ChiLLeR schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:46:
[...]

Ik zie dat die nu gemerged zijn, moet ik nu wachten op een nieuwe versie release? (Ben leek met dit soort dingen :P )
Dat hangt ervan af hoe je het draait. Ik draai de HA add-on en dan moet je bij mijn weten inderdaad wachten op de release van een nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
JanHenk schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:21:
[...]

Dat hangt ervan af hoe je het draait. Ik draai de HA add-on en dan moet je bij mijn weten inderdaad wachten op de release van een nieuwe versie.
Ja ik in een docker instantie, dus even wachten tot daar een nieuwe versie van gebouwd wordt. OP basis van historie lijkt dat ongeveer 1x per week te zijn.

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlGPnDII2-hdOpdQJjeNlX_lfB0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7Y7sFlWHSWwL4t5SHtRqd4bY.png?f=fotoalbum_large

Wat is dit tof! Het is niet nodig om met de saldering rekening te houden met het direct gebruiken van de energie die ik opwek, maar vind dat ik het wel moet doen. Sinds gisteren de homewizard aangesloten en dat werkt meteen! Ik ben helemaal enthousiast!

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
JanHenk schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:21:
[...]

Zojuist geupdate en werkt, thanks @Roeland54 !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xWOmJ8V39sMLoLSpW5WwTewvGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOjnE2F7dB6MtPit0pRpJrJP.jpg?f=fotoalbum_large

>> Signature?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Zojuist ook geüpdate en evcc.yaml weer geüpdatet met load balancing (circuits).

code:
1
2
3
4
5
6
[circuit-main] DEBUG 2024/07/19 13:06:47 power: -4277W
[circuit-main] DEBUG 2024/07/19 13:06:47 current: -5.67A
[site  ] DEBUG 2024/07/19 13:06:47 pv power: 4428W
[site  ] DEBUG 2024/07/19 13:06:47 grid meter: -4277W
[site  ] DEBUG 2024/07/19 13:06:47 grid currents: [-6.12 -6.33 -5.67]A
[site  ] DEBUG 2024/07/19 13:06:47 site power: -4277W

Alle grid currents komen nu netjes binnen. En bij de circuit-main pakt hij ook netjes de hoogste van de currents (negatief nu, ben niet thuis dus niet aan het laden).

Load balancing op de hoofdaansluiting met een HomeWizard P1 meter werkt dus ook. *O*

@Roeland54 Nogmaals dank hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:52
Ik ben totaal niet technisch onderlegd. Maar ik wil ook werken met EVCC.
Heb op mijn Windows desktop EVCC geinstalleerd en start cmd op en probeer vervolgens de evcc config te doorlopen.

Maar heb geen idee hoe ik mijn Solis Inverter of HomeWizard P1 moet koppelen.

Inverter:
Heb een IP adres maar geen poort, dus connecteren gaat niet.

HomeWizard:
Is geconnecteerd aan mijn Wi-Fi thuis, in de app van HomeWizard zie ik geen IP-adress of poort. IP adres van mijn thuis pakt hij niet.

Wat kan ik doen of wat heb ik nodig om deze te connecteren?

Ik zie dat veel van jullie ook een gebruiksvriendelijke userinterface hebben. Ik kan echter geen app vinden van EVCC in de Playstore?

With an eye made quiet by the power of harmony, we see into the life of things

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Twixxx schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:02:
Ik ben totaal niet technisch onderlegd. Maar ik wil ook werken met EVCC.
Heb op mijn Windows desktop EVCC geinstalleerd en start cmd op en probeer vervolgens de evcc config te doorlopen.

Inverter:

HomeWizard:
Is geconnecteerd aan mijn Wi-Fi thuis, in de app van HomeWizard zie ik geen IP-adress of poort. IP adres van mijn thuis pakt hij niet.

Ik zie dat veel van jullie ook een gebruiksvriendelijke userinterface hebben. Ik kan echter geen app vinden van EVCC in de Playstore?
Als je browsed naar http://localhost:7070/ zal je als het goed is de webinterface krijgen. Niet alle opties kan je in de web interface instellen. Je moet dit eerst aanvinken onder 'experimental features'. Je P1 meter heeft ook een IP adres gekregen, zou je in de wifi accesspoint kunnen zien of misschien ergens in de HomeWizard (ik heb deze niet dus weet niet hoe dat precies zit).
Voor Solis is de standaard poort 501 zie ik.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach

Inverter:
Vergeet de Solis inverter maar, waarschijnlijk heb je net als ik een wifi adapter, deze ondersteund geen modus. Ik gebruik evcc dan ook zonder inverter koppeling
HomeWizard:
Even in je router kijken welk IP adres aan de homewizard gekoppeld is. Deze dan invullen in evcc en dan gaat het vanzelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland54
ChiLLeR schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:16:
[...]

Zojuist geupdate en werkt, thanks @Roeland54 !
[Afbeelding]
Graag gedaan. Blij dat het werkt. Die user interface zier er wel goed uit. Die had ik zelf nog niet gezien. Het lijkt er op dat die UI voor de instellingen momenteel wel hun prioriteit heeft. Dat lijkt me een goede ontwikkeling. Dat zal de toegankelijkheid wel verhogen.
JanHenk schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:09:
Zojuist ook geüpdate en evcc.yaml weer geüpdatet met load balancing (circuits).

code:
1
2
3
4
5
6
[circuit-main] DEBUG 2024/07/19 13:06:47 power: -4277W
[circuit-main] DEBUG 2024/07/19 13:06:47 current: -5.67A
[site  ] DEBUG 2024/07/19 13:06:47 pv power: 4428W
[site  ] DEBUG 2024/07/19 13:06:47 grid meter: -4277W
[site  ] DEBUG 2024/07/19 13:06:47 grid currents: [-6.12 -6.33 -5.67]A
[site  ] DEBUG 2024/07/19 13:06:47 site power: -4277W

Alle grid currents komen nu netjes binnen. En bij de circuit-main pakt hij ook netjes de hoogste van de currents (negatief nu, ben niet thuis dus niet aan het laden).

Load balancing op de hoofdaansluiting met een HomeWizard P1 meter werkt dus ook. *O*

@Roeland54 Nogmaals dank hiervoor.
Graag gedaan. Op zich was het een relatief eenvoudige toevoeging. Zelf heb ik nog geen digitale meter met P1 poort. Maar zo is de ondersteuning alvast in orde op het moment dat ik die krijg. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54

HomeWizard:

Je zal inderdaad in de interface van je router moeten kijken welk ip je homewizard heeft.
Daarnaast moet je in de homewizard app ook de api activeren: Go to Settings > Meters > ''Your meter'', and enable Local API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:24
Nog meer mensen hier de volgende setup?

EVCC + alfen pro line + tesla, krijg het niet lekker werkend om op mijn overschot te laden.

Hiervoor had ik een tesla wallbox en toen stuurde evcc gewoon mijn tesla aan om te beginnen met laden maar dat werkt nu niet meer lekker. Waardoor hij dus heel vaak niet laad op mijn overschot van mijn zonnepanelen.

Best wel irritant. Meer mensen met deze ervaring?

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Magnetronkip Heb je al eens geprobeerd om de Tesla integratie uit evcc te halen? Wellicht probeert evcc nu zowel de Alfen als de Tesla aan te sturen?

Wat zie je in de logs? En wat is 'niet lekker'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnetronkip
@JanHenk Als ik hem inplug dan laad hij even, zodra er dan niet genoeg overschot is stopt hij met laden. Door een wolk bijvoorbeeld. wanneer er dan weer overschot is dan geeft evcc aan wacht op voertuig. en het voertuig geeft aan dat de laadpaal geen stroom levert.

hierdoor is hij snachts dus ook wel is niet begonnen met opladen, waardoor ik sochtends dus geen accu had die op 80% zat.

Heb nu de control optie uit gezet bij de tesla integratie in evcc om te zien of het dan wel werkt zoals het eerder werkte.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
JanHenk schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:31:
@Roeland54 Helaas, er gaat nog iets niet helemaal goed.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
starting evcc: 'EVCC_DATABASE_DSN=/data/evcc.db evcc --config /config/evcc.yaml'
[main  ] INFO 2024/07/10 09:13:07 evcc 0.128.2
[main  ] INFO 2024/07/10 09:13:07 using config file: /config/evcc.yaml
[db    ] INFO 2024/07/10 09:13:07 using sqlite database: /data/evcc.db
[main  ] INFO 2024/07/10 09:13:07 listening at :7070
[alfen ] DEBUG 2024/07/10 09:13:08 detected 3p alfen
[circuit-main] DEBUG 2024/07/10 09:13:09 validation of max power disabled
[main  ] FATAL 2024/07/10 09:13:09 cannot create circuit 'main': meter does not support phase currents
[main  ] FATAL 2024/07/10 09:13:09 will attempt restart in: 15m0s

Dit is (een deel van) de evcc.yaml, volgens mij is dit verder juist. Ik krijg de foutmelding na het toevoegen van circuit. De foutmelding is hetzelfde als met versie 0.128.1 overigens.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
circuits:
  - name: main
    title: Hoofdzekering
    maxCurrent: 25
    meter: homewizard

meters:
  - name: homewizard
    template: homewizard
    usage: grid
    host: 192.168.xx.xxx
staat circuit ook bij je site gedefinieerd ?

site:
title: XYZ
circuit: main

was voor mij de oplossing ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Marcher schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:54:
[...]

site:

Het werkt inmiddels hoor. Het probleem was de data die via de HomeWizard P1 binnenkomt. Door @Roeland54 gefixt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
@JanHenk overigens kan ik mijn auto niet uit de evcc configuratie halen, mocht deze langere tijd aangesloten zijn dan gaat hij in slaap stand. EVCC moet de auto dan wakker maken via de API zodat hij kan beginnen met laden.

Dus we zoeken nog even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
Marcher schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:54:
[...]

site:

Dit zou voor de recente versies niet meer nodig mogen zijn. Als je de laatste versie gebruikt kan je dit eventueel verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubinski666
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-02 11:54
Hallo,

Ik zie in de documentatie dat er ook ondersteuning is voor Polestar.
Volgens mijn weten heeft Polestar geen publieke API dus weet iemand hoe evcc dan die data kan ophalen.
Ik heb al een tijdje geleden zelf een sturing ontworpen met dezelfde principes als evcc maar ontbreek de data van de wagen.
Ik weet dat er voor Polestar omwegen zijn om aan die data te geraken maar ik kan mij niet voorstellen dat evcc die omwegen gebruikt.

groeten

[edit] : na controle blijkt er toch een publieke API te bestaan die geimplementeerd is in een home assistant integratie.
https://github.com/leeyuentuen/polestar_api

[ Voor 15% gewijzigd door rubinski666 op 07-08-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac_1979
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-04 18:11
Ik kwam toevallig deze thread tegen. Zeer interessant......
Nadat ik evcc heb geinstalleerd heb ik deze gestart, maar krijg deze melding:

cannot create meter 'pv': invalid meter type: ...

Googlen van deze meldinge kom je niet veel tegen.

Ik heb een alfen laadpaal van Leaseplan. Mis ik hier iets?

Update: Never mind, moet de config nog doen :)

[ Voor 7% gewijzigd door maniac_1979 op 12-08-2024 14:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:00

nwagenaar

God, root. What's the differen

Poeh, het was even flink spelen met de config maar ik heb sinds deze week de combi van HA, evcc, Alfen, Tibber (pulse), Homewizard P1 en Jeep Avenger werkend gekregen: hij laadt nu netjes op icm PV en de vastgestelde maximum prijs.

Het was even uitvogelen, maar primair kwam het doordat mijn Alfen LP eerst diverse firmware updates moest hebben en ingesteld moest worden voor modbus communicatie.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
vanaf v0.130.0 wordt Load Management ook gevisualiseerd, netjes ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggKdcV2s75Car7zM318U7BWFUiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w49l1E1SNLjt2mNaCWV4JFbo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Klein zetje aan dit topic, maar vroeg me af of hier andere Tesla rijders met een 'domme' laadpaal (zoals de TWC3 oid) zijn die EVCC gebruik(t)en?

Ik heb het eaa werkend maar loop tegen de nieuwe fleet api limits aan en hoewel er her en der wat chats en oplossingen rondgaan lijkt nog niets echt solide te zijn. Iemand daar al een wel wereknde workaround voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Sander schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:53:
Klein zetje aan dit topic, maar vroeg me af of hier andere Tesla rijders met een 'domme' laadpaal (zoals de TWC3 oid) zijn die EVCC gebruik(t)en?

Ik heb het eaa werkend maar loop tegen de nieuwe fleet api limits aan en hoewel er her en der wat chats en oplossingen rondgaan lijkt nog niets echt solide te zijn. Iemand daar al een wel wereknde workaround voor?
Ik ben niet helemaal bekend met de systematiek, maar is het niet zo dat bijv. TeslaSolarCharger nu ook gebruik maakt van bluetooth om commands rechtstreeks te verzenden? In verband met de maximaal 50 command limit per dag?

In de documentatie van evcc staat dit ook benoemd, je gebruikt dan bijv. deze proxy. Heb je daar al naar gekeken, of is dat voor jou geen optie?

Allemaal wat onhandig, maar het kan. evcc is in beginsel ontworpen om juist de EVSE aan te sturen en niet de auto; integratie met de auto is in principe om o.a. SoC uit te lezen en auto te herkennen bij aanvang laadsessie. Enkel voor Tesla is aanpassing van het laadvermogen via de auto geïmplementeerd, maar dat heeft nu dus nog wat meer voeten in aarde gekregen.

Anders toch investeren in een andere EVSE zoals een (tweedehands) Alfen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:17:
[...]

Ik ben niet helemaal bekend met de systematiek, maar is het niet zo dat bijv. TeslaSolarCharger nu ook gebruik maakt van bluetooth om commands rechtstreeks te verzenden? In verband met de maximaal 50 command limit per dag?

In de documentatie van evcc staat dit ook benoemd, je gebruikt dan bijv. deze proxy. Heb je daar al naar gekeken, of is dat voor jou geen optie?

Allemaal wat onhandig, maar het kan. evcc is in beginsel ontworpen om juist de EVSE aan te sturen en niet de auto; integratie met de auto is in principe om o.a. SoC uit te lezen en auto te herkennen bij aanvang laadsessie. Enkel voor Tesla is aanpassing van het laadvermogen via de auto geïmplementeerd, maar dat heeft nu dus nog wat meer voeten in aarde gekregen.

Anders toch investeren in een andere EVSE zoals een (tweedehands) Alfen?
Proxy is een optie maar maakt het wel echt houtje-touwtje. Met name omdat ik dan ook weer met losse devices in de buurt van de auto moet klooien en ik ben niet bekend (genoeg) met de BLE features van Tesla om te weten of je dan met bijv die proxy in de buurt ook gewoon de auto kan open doen of alleen als er commands gestuurd worden.

Voor nu blijft het even afwachten tot TWC3 wat meer open wordt, Australie eist het al, Duitsland is er mee bezig voor laadpalen. Tesla heeft in verleden aangegeven OCPP compatible te (kunnen) zijn en ze werken ook al over API samen met hun eigen Powerwall voor load balancing, dus alles lijkt erin te zitten maar niet public... Ergens houd ik hoop dat die gekke meneer aan het hoofd van de tafel daar zijn liberataire gedachtegoed ook eens toepast op zijn eigen producten.

[ Voor 15% gewijzigd door Sander op 06-09-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-05 21:27
Ok, ook ik ben hier mee begonnen.
Eerst moest ik nog even een HomeWizard P1 meter bestellen en installeren.
Dit om mijn meter uit te lezen, gebruik voor HA een P1 naar USB converter en die lukt naar mijn weten niet met evcc.
Ik heb na veel aanpassen en vooral naar de logs kijken de evcc.yaml file aangepast en ik zie nu iig mijn verbruik en auto. Net als dat ik het laden kan instellen dus de paal werkt ook.
Het enige wat ik niet zie is mijn zonneproductie, nu doet die niet veel maar als ik in HA kijk deed hij iig zo'n 4 a 500W.
In de log zie ik: pv 1 power: jq: empty result
Geen idee waar ik dat nu weer moet zoeken.
Ik heb een Enphase systeem en zo de gegevens ook ingevuld inclusief API voor volgens mij een jaar, ik had eerder een foutmelding dat er niet ingelogd kon worden. API was verlopen, ik heb beide user en installer account dus waarschijnlijk de verkeerde genomen.

Heb op Google gezocht maar kan daar ook niks bruikbaars vinden, iemand die mij in de juiste richting kan sturen?

Onderstaand stukje van de log in evcc:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
[site  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:04 pv power: 0W
[site  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:04 grid meter: 11529W
[site  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:04 site power: 11529W
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:04 !! session: chargeRater.chargedEnergy=6.0 - chargedAtStartup=0.0
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:04 charger status: C
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:04 soc estimated: 82.77% (vehicle: 79.00%)
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:04 vehicle soc: 83%
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:04 vehicle soc limit: 100%
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:04 vehicle range: 302km
[site  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:32 ----
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:32 charge power: 11599W
[site  ] ERROR 2024/09/10 18:46:34 pv 1 power: jq: empty result
[site  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:34 pv power: 0W
[site  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:34 grid meter: 11612W
[site  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:34 site power: 11612W
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:34 !! session: chargeRater.chargedEnergy=6.1 - chargedAtStartup=0.0
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:35 charger status: C
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:35 soc estimated: 82.90% (vehicle: 79.00%)
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:35 vehicle soc: 83%
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:35 vehicle soc limit: 100%
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/10 18:46:35 vehicle range: 302km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ik denk dat een (geanonimiseerde) evcc.yaml wel helpt en met name ook logs van tijdens opstarten. De jq error is een manier om json resultaten van een api te doorzoeken en een waarde te pakken, verwacht dus dat enphase niet teruggeeft wat evcc verwacht

Overigens kun je ook met alleen p1 data draaien, dan pakt hij de netto uitvoer als input om bij te regelen. Dit doe ik omdat ik de data uit m’n omvormers niet handig voorhanden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Sander schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:32:
Ik denk dat een (geanonimiseerde) evcc.yaml wel helpt en met name ook logs van tijdens opstarten. De jq error is een manier om json resultaten van een api te doorzoeken en een waarde te pakken, verwacht dus dat enphase niet teruggeeft wat evcc verwacht

Overigens kun je ook met alleen p1 data draaien, dan pakt hij de netto uitvoer als input om bij te regelen. Dit doe ik omdat ik de data uit m’n omvormers niet handig voorhanden is
Dat eerste snap ik niet helemaal, kan vast wel een log van opstarten creëren.

Het tweede geloof ik idd ook wel dat niet perse gegevens van een omvormer nodig zijn, maar heb iets van het kan........dus dan wil ik het ook wel werkend hebben. Plus ik gebruik de in evcc vermelde config en heb gezocht naar andere config maar kan niet echt iets werkends vinden.

Weet niet of hier ook meer gebruikers van Enphase zijn toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland54
Eventueel kan je volgende workarround eens proberen.
https://github.com/evcc-i...6#issuecomment-2102822363

Als je de data van je Enphase systeem in home assistant hebt kan je dat eventueel ook via MQTT doorsturen naar evcc. (dat kon voor je p1 waardes ook dan heb je eigenlijk geen HomeWizard nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Roeland54 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:28:

Als je de data van je Enphase systeem in home assistant hebt kan je dat eventueel ook via MQTT doorsturen naar evcc. (dat kon voor je p1 waardes ook dan heb je eigenlijk geen HomeWizard nodig)
Thanks, zal er morgen eens naar kijken.
Dat laatste wist ik niet en was ik niet tegen gekomen. Andersom........met de HomeWizard kan ik ook HA uit laten lezen en tevens gebruiken op de alfen laadpaal voor load balancing.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dat laatste alleen als je evcc niet meer gebruikt natuurlijk. Anders regelt evcc de load balancing voor je (wel even configureren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wars
  • Laatst online: 26-02 14:26
Vandaag ook aan de slag gegaan. Mijn EV is nog onderweg, maar heb wel al m'n P1, dynamisch tarief en omvormer gekoppeld (Sofar). Ziet er allemaal goed uit. Ook de batterijstatus van m'n thuisbatterij wordt weergeven. Is het ook mogelijk om deze batterij aan te sturen, of is dit enkel bedoeld voor de auto?

edit: kan dus inderdaad: https://docs.evcc.io/en/d...the-battery-from-the-grid
Al wordt mijn omvormer niet ondersteund. Het is wel mogelijk rechtstreeks via Modbus, dus dat verder bekijken.

[ Voor 26% gewijzigd door wars op 11-09-2024 07:30 ]

• Peet3kabo
JanHenk schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:00:
Dat laatste alleen als je evcc niet meer gebruikt natuurlijk. Anders regelt evcc de load balancing voor je (wel even configureren).
Check, configureren in de paal bedoel je. EMS selecteren ipv slimme meter.

• Peet3kabo
Roeland54 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:28:

Net even de door jou gedeelde info geprobeerd in de yaml en werkt ook niet.
Volgende meldingen komen voorbij, staat diverse fouten in............
Geen idee hoe ik de info van Enphase via MQTT in evcc krijg, heb Enphase iig wel werkend in HA........ergens misschien een voorbeeld van?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[main  ] INFO 2024/09/11 08:07:26 evcc 0.130.8
[main  ] INFO 2024/09/11 08:07:26 using config file: /config/evcc.yaml
[main  ] INFO 2024/09/11 08:07:29 listening at :7070
[main  ] FATAL 2024/09/11 08:07:29 cannot create meter 'my_pv': cannot create meter type 'custom': decoding failed due to the following error(s):

'' has invalid keys: auth, insecure, jq, method, password, source, timeout, uri
[main  ] FATAL 2024/09/11 08:07:29 will attempt restart in: 15m0s

[ Voor 5% gewijzigd door Peet3kabo op 11-09-2024 08:23 ]

• Peet3kabo
Sander schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:32:

Hier de logs van het opstarten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
[main  ] INFO 2024/09/11 08:18:40 evcc 0.130.8
[main  ] INFO 2024/09/11 08:18:40 using config file: /config/evcc.yaml
[main  ] INFO 2024/09/11 08:18:40 listening at :7070
[site  ] INFO 2024/09/11 08:18:46 site config:
[site  ] INFO 2024/09/11 08:18:46   meters:      grid ✓ pv ✓ battery ✗
[site  ] INFO 2024/09/11 08:18:46     grid:      power ✓ energy ✗ currents ✗
[site  ] INFO 2024/09/11 08:18:46     pv 1:      power ✓ energy ✓ currents ✗
[site  ] INFO 2024/09/11 08:18:46   vehicles:
[site  ] INFO 2024/09/11 08:18:46     vehicle 1: range ✓ finish ✓ status ✓ climate ✗ wakeup ✓
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:18:46 loadpoint 1:
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:18:46   mode:        off
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:18:46   charger:     power ✓ energy ✓ currents ✓ phases ✓ wakeup ✗
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:18:46   meters:      charge ✓
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:18:46     charge:    power ✓ energy ✗ currents ✗
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:46 phase timer inactive
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:46 pv timer inactive
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:47 max charge current: 10A
[site  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:47 ----
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:47 charge power: -230W
[lp-1  ] WARN 2024/09/11 08:18:47 charge power must not be negative: -230
[site  ] ERROR 2024/09/11 08:18:48 pv 1 power: jq: empty result
[site  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:48 pv power: 0W
[site  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:48 grid meter: 47W
[site  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:48 site power: 47W
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:48 charger status: A
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:18:48 car disconnected
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:48 set session soc limit: 0
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:48 set session energy limit: 0
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:48 charger disable
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:48 wake-up timer: stop

• JanHenk
  • Niet online
Peet3kabo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:20:
[...]

Hier de logs van het opstarten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
[main  ] INFO 2024/09/11 08:18:40 evcc 0.130.8
[main  ] INFO 2024/09/11 08:18:40 using config file: /config/evcc.yaml
[main  ] INFO 2024/09/11 08:18:40 listening at :7070
[site  ] INFO 2024/09/11 08:18:46 site config:
[site  ] INFO 2024/09/11 08:18:46   meters:      grid ✓ pv ✓ battery ✗
[site  ] INFO 2024/09/11 08:18:46     grid:      power ✓ energy ✗ currents ✗
[site  ] INFO 2024/09/11 08:18:46     pv 1:      power ✓ energy ✓ currents ✗
[site  ] INFO 2024/09/11 08:18:46   vehicles:
[site  ] INFO 2024/09/11 08:18:46     vehicle 1: range ✓ finish ✓ status ✓ climate ✗ wakeup ✓
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:18:46 loadpoint 1:
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:18:46   mode:        off
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:18:46   charger:     power ✓ energy ✓ currents ✓ phases ✓ wakeup ✗
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:18:46   meters:      charge ✓
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:18:46     charge:    power ✓ energy ✗ currents ✗
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:46 phase timer inactive
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:46 pv timer inactive
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:47 max charge current: 10A
[site  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:47 ----
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:47 charge power: -230W
[lp-1  ] WARN 2024/09/11 08:18:47 charge power must not be negative: -230
[site  ] ERROR 2024/09/11 08:18:48 pv 1 power: jq: empty result
[site  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:48 pv power: 0W
[site  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:48 grid meter: 47W
[site  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:48 site power: 47W
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:48 charger status: A
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:18:48 car disconnected
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:48 set session soc limit: 0
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:48 set session energy limit: 0
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:48 charger disable
[lp-1  ] DEBUG 2024/09/11 08:18:48 wake-up timer: stop
Hoe heb je de Alfen geconfigureerd? Daar gaat iets niet helemaal goed. evcc leest het nu alsof de Alfen een negatief vermogen van 230W geeft. Gebruik je de modbus template zoals hier?

Bij mij geeft ie dit bij opstarten:
code:
1
2
3
4
5
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:59:46 loadpoint 1:
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:59:46   mode:        now
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:59:46   charger:     power ✓ energy ✓ currents ✓ phases ✓ wakeup ✗
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:59:46   meters:      charge ✓
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:59:46     charge:    power ✓ energy ✓ currents ✓

Dus ik heb gewoon alle gegevens (vermogen, energie en stroom). Bij jou gaat er iets niet goed bij de "meter" van de Alfen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
chargers:
  - name: alfen
    template: alfen
    modbus: tcpip
    id: 1
    host: 192.168.x.xx

Dit zou het ongeveer moeten zijn. In de Alfen moet je inderdaad EMS instellen bij Active load balancing. Zie hier voor wat meer detail.

• JanHenk
  • Niet online
Peet3kabo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 06:38:
[...]

Check, configureren in de paal bedoel je. EMS selecteren ipv slimme meter.
Ik bedoelde dat je daarvoor een circuit moet definiëren in evcc.yaml. Maar om eerlijk te zijn, gezien bovenstaande, zou ik eerst proberen om e.e.a. zoveel mogelijk 'op te schonen' en het minimale in de config te zetten om te kijken of je dat aan de praat krijgt.

Dus PV eruit, auto eruit, alleen grid meter en de Alfen en dan nog eens proberen op te starten.

• JanHenk
  • Niet online
wars schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:55:
Vandaag ook aan de slag gegaan. Mijn EV is nog onderweg, maar heb wel al m'n P1, dynamisch tarief en omvormer gekoppeld (Sofar). Ziet er allemaal goed uit. Ook de batterijstatus van m'n thuisbatterij wordt weergeven. Is het ook mogelijk om deze batterij aan te sturen, of is dit enkel bedoeld voor de auto?

edit: kan dus inderdaad: https://docs.evcc.io/en/d...the-battery-from-the-grid
Al wordt mijn omvormer niet ondersteund. Het is wel mogelijk rechtstreeks via Modbus, dus dat verder bekijken.
Ja, dat kan inderdaad, afhankelijk van of het ondersteund wordt. Belangrijkste is misschien wel de discharge block als je op solar wil laden. Als je dynamische tarieven als uitgangspunt neemt zou je de thuisbatterij hetzelfde als de auto kunnen aansturen.

Wat voor thuisbatterij heb je?

• Roeland54
Peet3kabo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:13:
[...]

Net even de door jou gedeelde info geprobeerd in de yaml en werkt ook niet.
Volgende meldingen komen voorbij, staat diverse fouten in............
Geen idee hoe ik de info van Enphase via MQTT in evcc krijg, heb Enphase iig wel werkend in HA........ergens misschien een voorbeeld van?
De foutmeldingen duiden er op dat de indentation in je yaml file niet goed is. Dat is in die workarround niet goed weergegeven. De lijnen moeten op volgende manier zijn ingesprongen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
meters:
  - name: Enphase
    type: custom
    power:
      source: http
      uri: https://ip_envoy/production.json
      method: GET
      auth:
        type: bearer
        password: token
      insecure: true
      jq: .production[0].wNow
      timeout: 60s

Info over mqtt kan je hier en hier vinden.

Bij mij komt alle data (grid en pv) van mqtt. Dat ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
meters:
  - name: grid
    power:
      source: mqtt
      topic: grid/power
    currents:
      - source: mqtt
        topic: grid/current
        topic: grid/currentl1l2
  - name: pv
    power:
      topic: pv/power

Ik heb een automation die mqtt berichten maakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: publish solar power
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.solar_energy_pv_1
condition: []
action:
  - metadata: {}
    data:
      qos: 0
      retain: false
      payload: "{{ (states('sensor.solar_total')) }}"
    action: mqtt.publish
mode: single

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scriptkid
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05 12:03
Voor alle volvo ex30 bezitters of mogelijk asnschaffers.

Gister is de volvo api aangepast en evcc kan deze auto nu ook uitlezen. Yeay

• Peet3kabo
JanHenk schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:08:
[...]

Hoe heb je de Alfen geconfigureerd? Daar gaat iets niet helemaal goed. evcc leest het nu alsof de Alfen een negatief vermogen van 230W geeft. Gebruik je de modbus template zoals hier?

Bij mij geeft ie dit bij opstarten:
code:
1
2
3
4
5
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:59:46 loadpoint 1:
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:59:46   mode:        now
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:59:46   charger:     power ✓ energy ✓ currents ✓ phases ✓ wakeup ✗
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:59:46   meters:      charge ✓
[lp-1  ] INFO 2024/09/11 08:59:46     charge:    power ✓ energy ✓ currents ✓

Dus ik heb gewoon alle gegevens (vermogen, energie en stroom). Bij jou gaat er iets niet goed bij de "meter" van de Alfen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
chargers:
  - name: alfen
    template: alfen
    modbus: tcpip
    id: 1
    host: 192.168.x.xx

Dit zou het ongeveer moeten zijn. In de Alfen moet je inderdaad EMS instellen bij Active load balancing. Zie hier voor wat meer detail.
Duidelijk, die template heb ik gebruikt en weet nu ook wel waar die fout van het negatieve vermogen vandaan komt.

Bij loadpoints in de config moet je je gegevens invullen van je laadpaal.
Daar wordt gevraagd om de gegevens van de meter van de laadpaal, daar staat bij my grid (dus P1 meter)
Daar zou moeten staan de meter van de laadpaal, maar ik heb werkelijk geen idee wat ik daar in moet vullen en ook hierover kan ik niet echt iets vinden..........

• Peet3kabo
Roeland54 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:15:
[...]

De foutmeldingen duiden er op dat de indentation in je yaml file niet goed is. Dat is in die workarround niet goed weergegeven. De lijnen moeten op volgende manier zijn ingesprongen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
meters:
  - name: Enphase
    power:
      source: http
      uri: https://ip_envoy/production.json
      method: GET
      auth:
        type: bearer
        password: token
      insecure: true
      jq: .production[0].wNow
      timeout: 60s

Info over mqtt kan je hier en hier vinden.

Bij mij komt alle data (grid en pv) van mqtt. Dat ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
meters:
  - name: grid
    power:
      topic: grid/power
    currents:
        topic: grid/current
  - name: pv
    power:

Ik heb een automation die mqtt berichten maakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: publish solar power
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.solar_energy_pv_1
condition: []
action:
  - metadata: {}
    data:
      qos: 0
      retain: false
      payload: "{{ (states('sensor.solar_total')) }}"
    action: mqtt.publish
mode: single
Die spaties waren wat het hem deed, heb de zonneproductie nu zichtbaar in evcc. Dank voor de hulp, had ik zo niet ontdekt iig

• Roeland54
Peet3kabo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:07:
[...]
Daar wordt gevraagd om de gegevens van de meter van de laadpaal, daar staat bij my grid (dus P1 meter)
Daar zou moeten staan de meter van de laadpaal, maar ik heb werkelijk geen idee wat ik daar in moet vullen en ook hierover kan ik niet echt iets vinden..........
De meter bij loadpoints is optioneel. Je kan die lijn gewoon weglaten.

• JanHenk
  • Niet online
Peet3kabo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:07:
[...]

Duidelijk, die template heb ik gebruikt en weet nu ook wel waar die fout van het negatieve vermogen vandaan komt.

Nee, dat is niet nodig. Bij loadpoints hoef je alleen maar een title en charger in te geven. De rest is optioneel. Meter gebruik je niet bij een Alfen.

Edit: spuit elf geeft ook modder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet3kabo
Roeland54 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:33:
[...]

De meter bij loadpoints is optioneel. Je kan die lijn gewoon weglaten.
Weg gehaald en nu lijkt hij gewoon te doen en geen fouten meer te geven. Thanks

• Peet3kabo
JanHenk schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:40:
[...]

Nee, dat is niet nodig. Bij loadpoints hoef je alleen maar een title en charger in te geven. De rest is optioneel. Meter gebruik je niet bij een Alfen.

Edit: spuit elf geeft ook modder :)
Misschien niet de eerste maar toch bedankt.
Dubbele input is beter dan geen input😉

• wars
  • Laatst online: 26-02 14:26
JanHenk schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:01:
[...]

Ja, dat kan inderdaad, afhankelijk van of het ondersteund wordt. Belangrijkste is misschien wel de discharge block als je op solar wil laden. Als je dynamische tarieven als uitgangspunt neemt zou je de thuisbatterij hetzelfde als de auto kunnen aansturen.

Wat voor thuisbatterij heb je?
Ik heb 2 x GTX5000, aangestuurd via Sofar HYD 5000-EP.
Via een andere module (sofar2mqtt) kan ik de batterij al aansturen, dus als het native niet mogelijk is, kan ik misschien een mqtt commando doorsturen op het moment dat het ok is om m'n batterij op te laden? Maar heb geen idee hoe zoiets in z'n werk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Sander schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:07:
[...]

Proxy is een optie maar maakt het wel echt houtje-touwtje. Met name omdat ik dan ook weer met losse devices in de buurt van de auto moet klooien en ik ben niet bekend (genoeg) met de BLE features van Tesla om te weten of je dan met bijv die proxy in de buurt ook gewoon de auto kan open doen of alleen als er commands gestuurd worden.

Voor nu blijft het even afwachten tot TWC3 wat meer open wordt, Australie eist het al, Duitsland is er mee bezig voor laadpalen. Tesla heeft in verleden aangegeven OCPP compatible te (kunnen) zijn en ze werken ook al over API samen met hun eigen Powerwall voor load balancing, dus alles lijkt erin te zitten maar niet public... Ergens houd ik hoop dat die gekke meneer aan het hoofd van de tafel daar zijn liberataire gedachtegoed ook eens toepast op zijn eigen producten.
Inmiddels alles werkend met een ESP32 als
BLE proxy. EVCC stuurt via MQTT de ESP aan en de auto laadt keurig op zonnestroom! Aan de home assistant kant met enkele automations wel gezorgd dat de BLE functie van de ESP alleen aan is als de auto daadwerkelijk is aangesloten (via de TWC integratie) om iig een extra safeguard te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
@JanHenk Ik lees dat jij je EVCC in homeassistant hebt geinstalleerd incl. een Alfen eve laadpaal.
Ik heb een Token en probeer e.e.a. te installeren, maar ik denk dat door de HA integratie en templates er iets niet helemaal lekker lijkt te gaan.

Zou je je evcc.yaml file willen delen?

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Gertjezzz Ik weet zo even niet wat het voor nut heeft om mijn yaml te delen. Ik kan wel helpen met die van jou eventueel. Als er iets niet goed geconfigureerd is, wil evcc niet starten.

Wil ie wel starten? Zo niet, kun je in de logfile zien waar het misgaat?

Eventueel kun je de yaml checken via https://onlineyamltools.com/validate-yaml. Ik gebruik Visual Studio Code add-on in HA, die geeft het direct aan als je yaml niet correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 17:23
Gertjezzz schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:12:
@JanHenk Ik lees dat jij je EVCC in homeassistant hebt geinstalleerd incl. een Alfen eve laadpaal.
Ik heb een Token en probeer e.e.a. te installeren, maar ik denk dat door de HA integratie en templates er iets niet helemaal lekker lijkt te gaan.

Zou je je evcc.yaml file willen delen?
De evcc.yaml file heeft niks met HA integratie of templates van HA te maken.
Deel jou evcc.yaml eens zoals @JanHenk al zei.

• JanHenk
  • Niet online
In de statistieken die ik naar influxDB laat schrijven, laatst ook geconstateerd dat load balancing op de HomeWizard P1 meter z'n werk goed doet. De laadsnelheid is een paar keer iets (echt marginaal) verlaagd op moment dat op één van de drie fases een flinke andere verbruiker zat. Totaal kwam de hoofdaansluiting daarmee tegen de 25A; prima.

Dat geeft in ieder geval ruimte voor aankomende warmtepomp / inductiekookplaat / etc. :)

• Roeland54
Ik kwam deze interessante uitleg tegen. Hier maken ze gebruik van de home assistant api om sensor waardes in evcc te krijgen. Momenteel doe ik dat via mqtt maar met bovenstaande methode kan dat dus rechtstreeks tussen HA en evcc.

• JanHenk
  • Niet online
Roeland54 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:52:
Ik kwam deze interessante uitleg tegen. Hier maken ze gebruik van de home assistant api om sensor waardes in evcc te krijgen. Momenteel doe ik dat via mqtt maar met bovenstaande methode kan dat dus rechtstreeks tussen HA en evcc.
Interessant en ook wel logisch. Momenteel gebruik ik bijvoorbeeld een modbus proxy om mijn SolarEdge uit te kunnen lezen in zowel HA als evcc (SolarEdge staat maar één connectie toe). Dat zou dus ook niet nodig zijn, als ik de API van HA kan gebruiken om de sensor waarden op te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 17:23
Roeland54 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:52:
dat betekent wel dat wanneer je HA uitvalt om wat voor reden dan ook, EVCC direct ook niet meer werkt.
Pesoonlijk haal ik liever de data direct uit het device.

In gevallen dat dat niet kan (zoals in het geval van @JanHenk hierboven) gebruik ik de modbusproxy voor de laadpaal en voor mijn Enphase panelen via HA mqtt.
Vooral mijn enphase is wat betreft het verkrijgen van data een drama :(
evcc kan wel connectie maken met de gateway via https en tokens, maar te vaak zie ik timeout errors.
Helaas is er geen direct MQTT of modbus data beschikbaar voor de Enphase
Pagina: 1 2 ... 10 Laatste