Ik heb dan weer dat beide API's maar 12 uren geldig zijn. Installer, klopt zoals omschreven. Maar ook de user API valt iedere keer na 12 uren weg. Dus ben voor nu maar opgehouden Enphase in evcc te krijgen en te zien...........ronjon schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:24:
[...]
dat betekent wel dat wanneer je HA uitvalt om wat voor reden dan ook, EVCC direct ook niet meer werkt.
Pesoonlijk haal ik liever de data direct uit het device.
In gevallen dat dat niet kan (zoals in het geval van @JanHenk hierboven) gebruik ik de modbusproxy voor de laadpaal en voor mijn Enphase panelen via HA mqtt.
Vooral mijn enphase is wat betreft het verkrijgen van data een drama![]()
evcc kan wel connectie maken met de gateway via https en tokens, maar te vaak zie ik timeout errors.
Helaas is er geen direct MQTT of modbus data beschikbaar voor de Enphase
Same here…Peet3kabo schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:55:
[...]
Ik heb dan weer dat beide API's maar 12 uren geldig zijn. Installer, klopt zoals omschreven. Maar ook de user API valt iedere keer na 12 uren weg. Dus ben voor nu maar opgehouden Enphase in evcc te krijgen en te zien...........
>> Signature?
bij mij hetzelfe probleem, helaas is het Enphase systeem daardoor niet geschikt en een MQTT of modbus toegang hebben ze nietPeet3kabo schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:55:
[...]
Ik heb dan weer dat beide API's maar 12 uren geldig zijn. Installer, klopt zoals omschreven. Maar ook de user API valt iedere keer na 12 uren weg. Dus ben voor nu maar opgehouden Enphase in evcc te krijgen en te zien...........

uiteindelijk deze oplossing gebruikt, maar dan moet je wel beschikking hebben over homeassistant
Roeland54 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:28:
Eventueel kan je volgende workarround eens proberen.
https://github.com/evcc-i...6#issuecomment-2102822363
Als je de data van je Enphase systeem in home assistant hebt kan je dat eventueel ook via MQTT doorsturen naar evcc. (dat kon voor je p1 waardes ook dan heb je eigenlijk geen HomeWizard nodig)
[ Voor 5% gewijzigd door ronjon op 24-09-2024 17:55 ]
Zelf geen Enphase systeem dus geen ervaring mee.
Doet de home assistant Enphase integratie het dan wel goed? Als dat zo is heeft de evcc enphase integratie vermoedlijk wat aanpassingen nodig.
Doet de home assistant Enphase integratie het dan wel goed? Als dat zo is heeft de evcc enphase integratie vermoedlijk wat aanpassingen nodig.
de homeassistant integratie werkt goed, het "probleem" lijkt m in de EVCC plugin te zitten.
ik heb gelezen dat het via deze url, er wel een usertoken (met langere levensduur) gegenereerd kan worden.
https://enlighten.enphase...m=<Gateway_serial_number>
(zelf geen ervaring mee )
ik heb gelezen dat het via deze url, er wel een usertoken (met langere levensduur) gegenereerd kan worden.
https://enlighten.enphase...m=<Gateway_serial_number>
(zelf geen ervaring mee )
Pfff, krijg de boel maar niet geconfigureerd.
Ik heb een DSMR5, p1 kabel --> ser2net.
als ik de ser2net host met de juiste poort in evcc opgeef, krijg ik timeouts.
kan dit komen doordat DSMR reader ook al naar mn meter staat te luisteren ?
heb max-connections:5 in mn ser2net config staan.
Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....
Maak het jezelf niet te moeilijk en laat EVCC middels de HTTP API van DSMR Reader de gegevens ophalen, voorbeeld yaml staat hier.theezeefje schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:17:
Pfff, krijg de boel maar niet geconfigureerd.
Werkt hier al maanden prima, bron is een andere tweaker, kudo’s naar hem
www.google.nl
held(en)!MisteRMeesteR schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:40:
[...]
Maak het jezelf niet te moeilijk en laat EVCC middels de HTTP API van DSMR Reader de gegevens ophalen, voorbeeld yaml staat hier.
Werkt hier al maanden prima, bron is een andere tweaker, kudo’s naar hem
ga dr mee pielen, tnx!
Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....
Ik ben in contact met EVBox support om mijn Livo 2 met EVCC te verbinden, ze geven aan dat er OCPP support is in de charger maar dat ze er nog geen ondersteuning op kunnen geven. Ik vind het vreemd als het dat marketing technisch volop gepromoot wordt als feature. Maar dat ze eigenlijk alleen e-flux ondersteunen. Ben benieuwd waar de support mee komt.
>> Signature?
Ik heb inmiddels werkend door een token op te vragen via een andere url. Via https://entrez.enphaseenergy.com/entrez_tokens krijg ik een token die maar een paar uur geldig is maar via deze url https://enlighten.enphase...ial_num=<123456789101112> geeft hij een token die 1jaar geldig is , zoek je Gateway serial nummer op en vul die in de url, de token die je daar krijgt vul je in EVCC.Roeland54 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:02:
Zelf geen Enphase systeem dus geen ervaring mee.
[ Voor 3% gewijzigd door ChiLLeR op 03-10-2024 10:20 ]
>> Signature?
Ben me aan het oriënteren op evcc. Nu vroeg ik me af of load management ook werkt op 3 fases. Ik kan het namelijk in de documentatie niet zo snel vinden. Heeft iemand dit voor elkaar in combinatie met bijvoorbeeld een Alfen paal?
@waslijn Ja hoor, werkt hier (3*25A huisaansluiting) prima. Als één fase in de huisaansluiting > 25A komt, wordt het laadvermogen dusdanig aangepast dat de huisaansluiting binnen de 25A blijft.
Je kunt zelfs meerdere circuits definiëren om te controleren, maar dat is vaak niet zo nuttig.
Je kunt zelfs meerdere circuits definiëren om te controleren, maar dat is vaak niet zo nuttig.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Sinds een aantal dagen EVCC ontdenkt, wat mega gaaf is dit project. Ik was aan het oriënteren naar een laadpaal voor m'n nieuwe huis welke in 2025 opgeleverd gaat worden. Op evcc staat een lijst met compatible palen, maar ik verwacht dat men hier in het topic ook al een keer onderzoek heeft gedaan of ervaring heeft.
Mijn oorspronkelijke idee was een zappi met power meter voor load balancing, maar aangezien ik al een redelijk uitgebreide homeassistant setup heb, lijkt evcc me ook een stuk goedkoper in aanschaf. Heeft iemand hier ervaring.
Heeft iemand hier een easee paal in gebruik met evcc? ik ben benieuwd naar je ervaringen, of dat je misschien toch achteraf een andere had genomen. Thanks!
Mijn oorspronkelijke idee was een zappi met power meter voor load balancing, maar aangezien ik al een redelijk uitgebreide homeassistant setup heb, lijkt evcc me ook een stuk goedkoper in aanschaf. Heeft iemand hier ervaring.
Heeft iemand hier een easee paal in gebruik met evcc? ik ben benieuwd naar je ervaringen, of dat je misschien toch achteraf een andere had genomen. Thanks!
Met de laatste update (https://peblar.com/nl/articles/peblar-firmware-update-1-6-0) is de Peblar toch wel een interessante laadpaal geworden:
Ik kende EVCC nog niet, maar werd door @JanHenk op dit topic gewezen. Erg interessant!
Wel vraag ik me af of het niet beter is als de laadpaal zelf de loadbalancing zou doen. Stel dat EVCC er uit ligt, dan zou toch overbelasting op kunnen treden. Hoe staan jullie daar in?
- local REST en Modbus TCP API
- kabel vergrendeling
- group load balancing via ethernet (voor wie meerdere palen heeft)
Ik kende EVCC nog niet, maar werd door @JanHenk op dit topic gewezen. Erg interessant!
Wel vraag ik me af of het niet beter is als de laadpaal zelf de loadbalancing zou doen. Stel dat EVCC er uit ligt, dan zou toch overbelasting op kunnen treden. Hoe staan jullie daar in?
Normaal los je dat op met een minimal aka safe current. Zo gaat het bv met de Alfen. Als die X aantal seconden geen loadbalancing bericht meer ontvangt valt hij terug op een predefined ampere wat je zelf hebt ingesteld.Goochelaar schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:14:
Met de laatste update (https://peblar.com/nl/articles/peblar-firmware-update-1-6-0) is de Peblar toch wel een interessante laadpaal geworden:Kennelijk is er al iemand mee aan de slag gegaan om ondersteuning op te nemen in EVCC, gezien dit pull request: https://github.com/evcc-io/evcc/pull/16451
- local REST en Modbus TCP API
- kabel vergrendeling
- group load balancing via ethernet (voor wie meerdere palen heeft)
Maar dat is nou net het probleem bij gebruik van EVCC toch? Die neemt het DLB van de Alfen over. Dus je Alfen paal blijft lekker met 11kW laden bij mogelijk issue met EVCC.HyperBart schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:18:
[...]
Normaal los je dat op met een minimal aka safe current. Zo gaat het bv met de Alfen. Als die X aantal seconden geen loadbalancing bericht meer ontvangt valt hij terug op een predefined ampere wat je zelf hebt ingesteld.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
11kW? Waarom zou je de safe current op 16A zetten?Inspired schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:07:
[...]
Maar dat is nou net het probleem bij gebruik van EVCC toch? Die neemt het DLB van de Alfen over. Dus je Alfen paal blijft lekker met 11kW laden bij mogelijk issue met EVCC.
Die staat hier op 6A, waardoor er per fase 19A over is tov de 3x25A netaansluiting. Paal hobbelt dus verder op 4.2kW (3x6A).
www.google.nl
Bij gebruik van EVCC bypass je de DLB van de paal toch? Dus hij zal niks meer met de safe current setting doen lijkt me?MisteRMeesteR schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:18:
[...]
11kW? Waarom zou je de safe current op 16A zetten?
Die staat hier op 6A, waardoor er per fase 19A over is tov de 3x25A netaansluiting. Paal hobbelt dus verder op 4.2kW (3x6A).
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Nee, je stelt de paal in op het gebruik van EMS (Energy Management System) ipv P1, geen bericht van EMS (== EVCC) is terugvallen naar safe current instelling.Inspired schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:44:
[...]
Bij gebruik van EVCC bypass je de DLB van de paal toch? Dus hij zal niks meer met de safe current setting doen lijkt me?
Edit:
Bron: https://knowledge.alfen.c..._Single_NG910%2B_V2.0.pdf
Hst 5.6.3, bullet 3.
[ Voor 15% gewijzigd door MisteRMeesteR op 13-10-2024 10:19 ]
www.google.nl
Dat klinkt goed en is ergens ook wel logisch. Ik kan over een dergelijke feature bij de Peblar nog niets terug vinden. Wel is iets dergelijks ingebouwd voor het geval de P1 verbinding (bron voor loadbalancing) wegvalt: https://peblar.com/support/charging-only-at-low-power.
Ik lees dat wat breder; 'een' 'dynamic load balancing' instelling. Dat kan een HomeWizard P1 zijn, maar dat kan ook via Modbus TCP signalen zijn oftewel (bijvoorbeeld) verbinding met evcc.Goochelaar schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:06:
Dat klinkt goed en is ergens ook wel logisch. Ik kan over een dergelijke feature bij de Peblar nog niets terug vinden. Wel is iets dergelijks ingebouwd voor het geval de P1 verbinding (bron voor loadbalancing) wegvalt: https://peblar.com/support/charging-only-at-low-power.
Lijkt me dus dat er wél een safe current instelling is.
Ik ga er ook vanuit dat dat het geval is. Maar in dit soort situaties zou ik dat als fabrikant expliciet benoemen om eventuele onduidelijkheden uit te sluiten.
Nog maar eens token geprobeerd te genereren via diverse linkjes maar niks schijnt te werken.ronjon schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:54:
[...]
bij mij hetzelfe probleem, helaas is het Enphase systeem daardoor niet geschikt en een MQTT of modbus toegang hebben ze niet![]()
uiteindelijk deze oplossing gebruikt, maar dan moet je wel beschikking hebben over homeassistant
[...]
Misschien domme vraag....
Hoe krijg ik Enphase via mqtt in evcc? Ik heb Enphase weekend in Home Assistant iig dus dan zou dat moeten werken.........
Ja daar heb ik ervaring mee! Je kan of bijdragen aan de code of $2 dollar per maand doneren voor een bijdrage. Dan werkt het systeem top!LigeTRy schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:34:
Sinds een aantal dagen EVCC ontdenkt, wat mega gaaf is dit project. Ik was aan het oriënteren naar een laadpaal voor m'n nieuwe huis welke in 2025 opgeleverd gaat worden. Op evcc staat een lijst met compatible palen, maar ik verwacht dat men hier in het topic ook al een keer onderzoek heeft gedaan of ervaring heeft.
Schakelen tussen 1 en 3 fase werkt ook heel mooi! Ikzelf heb een kabel die 20A kan leveren per fase. Mijn i4 kan daar ook mee overweg. Zodra er meer dan 4200 watt terug komt via de zonnepanelen, schakelt hij over naar 3 fase. Daar zit wat schakeltijd tussen, vandaar dat ik zo lang mogelijk op 1 fase blijf laden om het pendelen te voorkomen en zo groen mogelijk kan laden
Ik wil zelf nog een keer kijken of ik de 1 fase aansluiting kan configureren. Nu gebruikt hij standaard fase 1. Dat zou ik graag op fase 3 zetten omdat die nog onbenut is in de rest van de woning
@gekke-gerrit Dat is een kwestie van even twee draden omwisselen in de meterkast bij de groep van de laadpaal. Bij mij zit fase 1 van de laadpaal (de fase die ie gebruikt bij laden op 1 fase, beter gezegd) op fase 2 van de woning, volgens de P1 meter.
Klopt, dat is een optie, Maar de load balancer van Easee kan zelf ook wisselen tussen welke fase er gebruikt wordt voor het laden. Ik had de API al even bekeken en dat lijkt ook gewoon mogelijk. Moet dan alleen de config in evcc krijgen.JanHenk schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:43:
@gekke-gerrit Dat is een kwestie van even twee draden omwisselen in de meterkast bij de groep van de laadpaal. Bij mij zit fase 1 van de laadpaal (de fase die ie gebruikt bij laden op 1 fase, beter gezegd) op fase 2 van de woning, volgens de P1 meter.
Leuk project voor als het regent zullen we maar zeggen
Ah, ja, dat is ook zo. Dat is een leuke (en unieke) functie van de Easee. Dat kan mijn Alfen niet.gekke-gerrit schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:48:
[...]
Klopt, dat is een optie, Maar de load balancer van Easee kan zelf ook wisselen tussen welke fase er gebruikt wordt voor het laden. Ik had de API al even bekeken en dat lijkt ook gewoon mogelijk. Moet dan alleen de config in evcc krijgen.
Leuk project voor als het regent zullen we maar zeggen
Ik zou beide doen: beginnen bij de meterkast en daarna wachten op die regenachtige zondag
Zie deze post: Roeland54 in "Evcc slim laden met de zon en dynamische..."Peet3kabo schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:50:
[...]
Nog maar eens token geprobeerd te genereren via diverse linkjes maar niks schijnt te werken.
Misschien domme vraag....
Hoe krijg ik Enphase via mqtt in evcc? Ik heb Enphase weekend in Home Assistant iig dus dan zou dat moeten werken.........
Je hebt eerst een MQTT broker nodig, daarvoor wellicht handig om eerst deze pagina door te nemen:
MQTT - Home Assistant
Thanks, zal er eens in duiken. MQTT broker heb ik, werk ook.met Zigbee2mqttJanHenk schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:09:
[...]
Zie deze post: Roeland54 in "Evcc slim laden met de zon en dynamische..."
Je hebt eerst een MQTT broker nodig, daarvoor wellicht handig om eerst deze pagina door te nemen:
MQTT - Home Assistant
Nadeel van de route Home Assistant > MQTT is een berg timeout errors (met name in avond/nacht) van EVCC, daarnaast zul je ook vaak een automation moeten opzetten die elke state change publiceert naar MQTT. Alternatief dat (in mijn optiek) makkelijker is om:Peet3kabo schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:01:
[...]
Thanks, zal er eens in duiken. MQTT broker heb ik, werk ook.met Zigbee2mqtt
- Long lived access token aan te maken in hass (https://www.home-assistant.io/docs/authentication/)
- via de API de state van je sensor uit te lezen richting evcc.
In EVCC.yaml ziet dat er zo ongeveer uit (voorbeeld is voor SOC, maar kan ook voor pv)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| soc: source: http uri: http://homeassistant.local:8123/api/states/sensor.tesla_battery_level method: GET headers: - Authorization: Bearer <jouwtokenhier> insecure: true jq: .state|tonumber timeout: 2s |
Hierbij is de sensor gewoon de sensor zoals je enphase power in de lijst met entiteiten staat. Hiermee voorkom je een hoop foutmeldingen in EVCC en het is eigenlijk nog net wat 'cleaner' dan MQTT ook.
Mocht je een tesla hebben en ook al teslamate hebben draaien, dan zou ik je SOC state via die MQTT data laten lopen, scheelt weer duplicate informatiestromen. Maar er zijn een heleboel wegen naar romeSander schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:11:
[...]
En het is eigenlijk nog net wat 'cleaner' dan MQTT ook.
Ook een mooie optie inderdaad.Sander schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:11:
[...]
Nadeel van de route Home Assistant > MQTT is een berg timeout errors (met name in avond/nacht) van EVCC, daarnaast zul je ook vaak een automation moeten opzetten die elke state change publiceert naar MQTT. Alternatief dat (in mijn optiek) makkelijker is om:
- Long lived access token aan te maken in hass (https://www.home-assistant.io/docs/authentication/)
In EVCC.yaml ziet dat er zo ongeveer uit (voorbeeld is voor SOC, maar kan ook voor pv)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 soc: source: http uri: http://homeassistant.local:8123/api/states/sensor.tesla_battery_level method: GET headers: - Authorization: Bearer <jouwtokenhier> insecure: true jq: .state|tonumber timeout: 2s
Hierbij is de sensor gewoon de sensor zoals je enphase power in de lijst met entiteiten staat. Hiermee voorkom je een hoop foutmeldingen in EVCC en het is eigenlijk nog net wat 'cleaner' dan MQTT ook.
Waar komen die time-out errors bij mqtt dan vandaan?
Zelfde issue: doordat de SOC en range niet iedere paar minuten bijgewerkt worden krijg je veel time-out errors omdat de Mqtt berichten niet frequent genoeg gestuurd worden. EVCC doet dan net alsof hij geen data krijgtLigeTRy schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:55:
[...]
Mocht je een tesla hebben en ook al teslamate hebben draaien, dan zou ik je SOC state via die MQTT data laten lopen, scheelt weer duplicate informatiestromen. Maar er zijn een heleboel wegen naar rome
Verlopen van de time-out waarin evcc vindt dat er nieuw bericht zou moeten komen. Bijv SOC wordt niet vaak elke 5 minuten een vol procent meer bij zonneladenJanHenk schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:10:
[...]
Ook een mooie optie inderdaad.
Waar komen die time-out errors bij mqtt dan vandaan?
/f/image/geSncIZ5hclCCKDpWv7AeZvl.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Sander op 22-10-2024 10:05 ]
Dat is de methode die hier uitgebreid is uitgelegd: https://github.com/marq24/ha-evcc/blob/main/HA_AS_EVCC_SOURCE.md . Ik had er al eens naar verwezen in deze post. Het is inderdaad een mooiere oplossing zonder mqtt er tussen.Sander schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:11:
[...]
Nadeel van de route Home Assistant > MQTT is een berg timeout errors (met name in avond/nacht) van EVCC, daarnaast zul je ook vaak een automation moeten opzetten die elke state change publiceert naar MQTT. Alternatief dat (in mijn optiek) makkelijker is om:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 soc: source: http uri: http://homeassistant.local:8123/api/states/sensor.tesla_battery_level method: GET headers: - Authorization: Bearer <jouwtokenhier> insecure: true jq: .state|tonumber timeout: 2s
Timeout fouten kunnen worden vermeden door de "timeout' hoger te zetten in de config: https://docs.evcc.io/en/docs/reference/plugins#mqtt-readwriteSander schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:40:
[...]
Verlopen van de time-out waarin evcc vindt dat er nieuw bericht zou moeten komen. Bijv SOC wordt niet vaak elke 5 minuten een vol procent meer bij zonneladen
[Afbeelding]
Yep maar time-outs moeten echt idioot hoog voor SOC, Range en vooral PV gedurende de avond/nacht als het 0 is. Dus vond de API route wat cleaner vanuit de EVCC logging kant, alternatief zou zijn om te kijken in hoeverre bijv soc en range in decimalen kunnen worden opgehaald vanuit teslamate, dan heb je het issue ook minder snel.Roeland54 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:54:
[...]
Dat is de methode die hier uitgebreid is uitgelegd: https://github.com/marq24/ha-evcc/blob/main/HA_AS_EVCC_SOURCE.md . Ik had er al eens naar verwezen in deze post. Het is inderdaad een mooiere oplossing zonder mqtt er tussen.
[...]
Timeout fouten kunnen worden vermeden door de "timeout' hoger te zetten in de config: https://docs.evcc.io/en/docs/reference/plugins#mqtt-readwrite
[ Voor 7% gewijzigd door Sander op 23-10-2024 09:36 ]
Ik heb ondertussen mijn pv zichtbaar in evcc, dus dat is gelukt. Weet alleen niet precies wat ik nu gedaan heb, volgens mij het laatste verhaal van een Long live acces via HomeAssistant. Het werkt iig.
Wat mij nu (en al eerder) opvalt is dat als ik evcc op PV laden zet dat hij continu laad met 3,4kw, ook zonder PV opwek.
Beetje apart, of het moet in firmware van mijn Alfen paal zitten, volgens mij was daar ook wel wat mee. Met PV laden.........
Wat mij nu (en al eerder) opvalt is dat als ik evcc op PV laden zet dat hij continu laad met 3,4kw, ook zonder PV opwek.
Beetje apart, of het moet in firmware van mijn Alfen paal zitten, volgens mij was daar ook wel wat mee. Met PV laden.........
Niet echt goed op gelet maar volgens mij welJanHenk schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:06:
@Peet3kabo Deed is dat ook toen je pv meter nog niet had ingesteld?
Deel anders iets van de logs?
Zal eens kijken of ik iets van logs kan delen, geeft alleen nu een dan een melding dat hij 6A verwacht maar meer verbruikt. Dus ergens praat er iets langs elkaar heen
Zie nu in de log meer foutmeldingen maar niet meer die met verschillende amperages. Denk ook omdat ik hem nu op snel had staan 🙈
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| Logboeken Zoeken DEBUG Alle domainen [lp-1 ] WARN 2024/10/26 19:02:31 vehicle soc: Get "https://prd.eu-ccapi.kia.com:8080/api/v1/spa/vehicles/3ef7af40-b3f0-4d8f-93ed-ad6e3811d472/status/latest": dial tcp: lookup prd.eu-ccapi.kia.com: i/o timeout (ignored by estimator) [lp-1 ] DEBUG 2024/10/26 19:02:31 soc estimated: 97.57% (vehicle: 95.00%) [lp-1 ] DEBUG 2024/10/26 19:02:31 vehicle soc: 98% [lp-1 ] ERROR 2024/10/26 19:02:31 vehicle soc limit: Get "https://prd.eu-ccapi.kia.com:8080/api/v1/spa/vehicles/3ef7af40-b3f0-4d8f-93ed-ad6e3811d472/status/latest": dial tcp: lookup prd.eu-ccapi.kia.com: i/o timeout [lp-1 ] ERROR 2024/10/26 19:02:31 vehicle range: Get "https://prd.eu-ccapi.kia.com:8080/api/v1/spa/vehicles/3ef7af40-b3f0-4d8f-93ed-ad6e3811d472/status/latest": dial tcp: lookup prd.eu-ccapi.kia.com: i/o timeout [site ] DEBUG 2024/10/26 19:02:55 ---- [lp-1 ] DEBUG 2024/10/26 19:02:55 charge power: 9009W [lp-1 ] DEBUG 2024/10/26 19:02:55 charge currents: [13.7 13.6 13.3]A [my_pv ] TRACE 2024/10/26 19:02:55 GET https://192.168.5.30/production.json [site ] DEBUG 2024/10/26 19:02:55 grid power: 9835W [my_pv ] TRACE 2024/10/26 19:02:56 {"production":[{"type":"inverters","activeCount":15,"readingTime":1729962177,"wNow":0,"whLifetime":8851541}],"storage":[{"type":"acb","activeCount":0,"readingTime":0,"wNow":0,"whNow":0,"state":"idle"}]} [site ] DEBUG 2024/10/26 19:02:56 pv power: 0W [site ] DEBUG 2024/10/26 19:02:56 site power: 9835W [lp-1 ] DEBUG 2024/10/26 19:02:56 detected active phases: 3p [lp-1 ] DEBUG 2024/10/26 19:02:56 charge total import: 1471.815kWh [lp-1 ] DEBUG 2024/10/26 19:02:56 charger status: C [lp-1 ] WARN 2024/10/26 19:03:06 vehicle soc: Get "https://prd.eu-ccapi.kia.com:8080/api/v1/spa/vehicles/3ef7af40-b3f0-4d8f-93ed-ad6e3811d472/status": dial tcp: lookup prd.eu-ccapi.kia.com: i/o timeout (ignored by estimator) [lp-1 ] DEBUG 2024/10/26 19:03:06 soc estimated: 97.67% (vehicle: 95.00%) [lp-1 ] DEBUG 2024/10/26 19:03:06 vehicle soc: 98% [lp-1 ] ERROR 2024/10/26 19:03:06 vehicle soc limit: Get "https://prd.eu-ccapi.kia.com:8080/api/v1/spa/vehicles/3ef7af40-b3f0-4d8f-93ed-ad6e3811d472/status": dial tcp: lookup prd.eu-ccapi.kia.com: i/o timeout [lp-1 ] ERROR 2024/10/26 19:03:06 vehicle range: Get "https://prd.eu-ccapi.kia.com:8080/api/v1/spa/vehicles/3ef7af40-b3f0-4d8f-93ed-ad6e3811d472/status": dial tcp: lookup prd.eu-ccapi.kia.com: i/o timeout |
Dit was dat verschil wat hij niet verwachtte.
Edit, niet dus. Dit gaat over verwacht uit ipv aan of andersom
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| [my_pv ] TRACE 2024/10/26 19:44:55 GET https://192.168.5.30/production.json [my_pv ] TRACE 2024/10/26 19:44:56 {"production":[{"type":"inverters","activeCount":15,"readingTime":1729964046,"wNow":0,"whLifetime":8851541}],"storage":[{"type":"acb","activeCount":0,"readingTime":0,"wNow":0,"whNow":0,"state":"idle"}]} [my_pv ] TRACE 2024/10/26 19:45:25 GET https://192.168.5.30/production.json [my_pv ] TRACE 2024/10/26 19:45:26 {"production":[{"type":"inverters","activeCount":15,"readingTime":1729964046,"wNow":0,"whLifetime":8851541}],"storage":[{"type":"acb","activeCount":0,"readingTime":0,"wNow":0,"whNow":0,"state":"idle"}]} [my_pv ] TRACE 2024/10/26 19:45:55 GET https://192.168.5.30/production.json [my_pv ] TRACE 2024/10/26 19:45:56 {"production":[{"type":"inverters","activeCount":15,"readingTime":1729964046,"wNow":0,"whLifetime":8851541}],"storage":[{"type":"acb","activeCount":0,"readingTime":0,"wNow":0,"whNow":0,"state":"idle"}]} [lp-1 ] WARN 2024/10/26 19:45:56 charger out of sync: expected disabled, got enabled [my_pv ] TRACE 2024/10/26 19:46:25 GET https://192.168.5.30/production.json [my_pv ] TRACE 2024/10/26 19:46:26 {"production":[{"type":"inverters","activeCount":15,"readingTime":1729964046,"wNow":0,"whLifetime":8851541}],"storage":[{"type":"acb","activeCount":0,"readingTime":0,"wNow":0,"whNow":0,"state":"idle"}} |
[ Voor 93% gewijzigd door Peet3kabo op 26-10-2024 19:50 ]
Is 3,4kw ook toevallig de "safe current" van de laadpaal? De dingen die aangeeft, geven me het gevoel dat evcc niet echt de controle heeft over je laadpaal. Ben je zeker dat je "data source" van de loadbalancing in je laadpaal juist staat? Deze moet op "energy management system" staan. En de timout/ValidityTime in de "tcp/ip ems" menu op 300s.
Vraagje voor de mensen die 'loadbalancing' toepassen vanuit EVCC:
Momenteel gebruik ik EVCC om via een granny lader (die ik schakel met een slimme stekker) mijn auto op te laden. Om te voorkomen dat ik de groep overbelast (zit ook andere grote verbruikers op zoals de vaatwasser en wasmachine) heb ik ingesteld dat ik een gridaansluiting van 16A heb.
Nu krijg ik wel meldingen dat er sprake is van overbelasting in de logs als de lader en de vaatwasser aan staan, maar ik zie niet dat EVCC de lader uitschakelt.
Hier lees ik ervaringen dat de load manager wel werkt, doordat het laadvermogen wordt beperkt waardoor de overbelasting wordt voorkomen. Hierdoor krijg ik het vermoeden dat de loadmanagement alleen binnen de range van regelbaar vermogen regelt, maar niet voorbij de ondergrens? Heeft iemand al gezien dat de load manager van EVCC de autolader uitschakelt?
Momenteel gebruik ik EVCC om via een granny lader (die ik schakel met een slimme stekker) mijn auto op te laden. Om te voorkomen dat ik de groep overbelast (zit ook andere grote verbruikers op zoals de vaatwasser en wasmachine) heb ik ingesteld dat ik een gridaansluiting van 16A heb.
Nu krijg ik wel meldingen dat er sprake is van overbelasting in de logs als de lader en de vaatwasser aan staan, maar ik zie niet dat EVCC de lader uitschakelt.
Hier lees ik ervaringen dat de load manager wel werkt, doordat het laadvermogen wordt beperkt waardoor de overbelasting wordt voorkomen. Hierdoor krijg ik het vermoeden dat de loadmanagement alleen binnen de range van regelbaar vermogen regelt, maar niet voorbij de ondergrens? Heeft iemand al gezien dat de load manager van EVCC de autolader uitschakelt?
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Ja, indirect. Als mijn load namelijk te hoog is met de minimale afgifte van 1.4kW van de Alfen in mijn geval dan schakelt hij het laden uit.Bravo schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:08:
Vraagje voor de mensen die 'loadbalancing' toepassen vanuit EVCC:
In principe zou dat bij een statische last zoals die van jou ook moeten gebeuren.
Data source staat op energy managment system. Safe current (load balance) staat op 10A. Timeout/validitytime........waar vindt ik die??Roeland54 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:07:
Is 3,4kw ook toevallig de "safe current" van de laadpaal? De dingen die aangeeft, geven me het gevoel dat evcc niet echt de controle heeft over je laadpaal. Ben je zeker dat je "data source" van de loadbalancing in je laadpaal juist staat? Deze moet op "energy management system" staan. En de timout/ValidityTime in de "tcp/ip ems" menu op 300s.
Ergens heb ik ook het idee dat er meerdere kapiteins zijn die elkaar in de weg zitten
[ Voor 6% gewijzigd door Peet3kabo op 27-10-2024 19:19 ]
Ah, okee. Dank voor je reactie.HyperBart schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:18:
[...]
Ja, indirect. Als mijn load namelijk te hoog is met de minimale afgifte van 1.4kW van de Alfen in mijn geval dan schakelt hij het laden uit.
In principe zou dat bij een statische last zoals die van jou ook moeten gebeuren.
Dan ga ik nog even verder zoeken waarom dat bij mij niet gebeurt.
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
HI ,
iemand een idee hoe scripts precies werken ik zie dit in de documentatie, maar wanneer voert evcc dat nu uit. Ik zou graag een script starten op de on connect van het voertuig en niet op elke 30 sec poll.
Is dit mogelijk of moet ik toch een cron taak maken die connect uit leest en if connect dan start doet?
The script plugin executes external scripts to read or update data. The plugin is useful for integrating any kind of external functionality.
Example of reading from a device:
source: script
cmd: /bin/bash -c "cat /dev/urandom"
timeout: 5s
iemand een idee hoe scripts precies werken ik zie dit in de documentatie, maar wanneer voert evcc dat nu uit. Ik zou graag een script starten op de on connect van het voertuig en niet op elke 30 sec poll.
Is dit mogelijk of moet ik toch een cron taak maken die connect uit leest en if connect dan start doet?
The script plugin executes external scripts to read or update data. The plugin is useful for integrating any kind of external functionality.
Example of reading from a device:
source: script
cmd: /bin/bash -c "cat /dev/urandom"
timeout: 5s
@Scriptkid Wat probeer je nu precies te doen?
Je kan de script invoeren als custom 'type' bij een meter, vehice, of charger. Hij zal dan op basis van het control cycle interval het script aanroepen. Ik heb dat interval bijvoorbeeld op 4 seconden staan. Eventueel kun je een time-out instellen zodat ie niet steeds opnieuw uitvoert maar de laatst gelezen (voorafgaand aan time-out) waarde pakt.
Ik denk dat wat je wil (op 'on connect' in plaats van op basis van control cycle interval), niet te bereiken is met die script plug-in. Ik denk dat wat je wil niet te bereiken is met de evcc.yaml configuratie.
Je kan de script invoeren als custom 'type' bij een meter, vehice, of charger. Hij zal dan op basis van het control cycle interval het script aanroepen. Ik heb dat interval bijvoorbeeld op 4 seconden staan. Eventueel kun je een time-out instellen zodat ie niet steeds opnieuw uitvoert maar de laatst gelezen (voorafgaand aan time-out) waarde pakt.
Ik denk dat wat je wil (op 'on connect' in plaats van op basis van control cycle interval), niet te bereiken is met die script plug-in. Ik denk dat wat je wil niet te bereiken is met de evcc.yaml configuratie.
On connect switch on de PV inverters bijvoorbeeld (Ik heb 3 inverters 5.6kwp , 2kwp en 1 kwp, Die laatste 2 wil ik eigenlijk demand driven maken. ze schakelen nu al uit bij terug levering. maar de auto pakt nooit genoeg om ze weer in te schakelen omdat je de meter op 0 houd.) voor demand driven PV, en on connect switch de volvo2mqtt docker container naar start zodat hij niet de hele dag loopt te pollen tegen het voertuig.JanHenk schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:17:
@Scriptkid Wat probeer je nu precies te doen?
maar denk dat de beste oplossing dus een cron job is die dat regeld. op dit moment staat er al een 10 min interval task in cron die Powershell start en zo evcc uitleest en beslissingen maakt op basis van waarde om PV, MinPV of Fast charge te schakelen. dus denk dat ik dat maar uit ga breiden met het schakelen van de inverters.
[ Voor 19% gewijzigd door Scriptkid op 30-10-2024 17:50 ]
Een mogelijke oplossing is om evcc zo te configureren om de meter niet op 0 te houden maar altijd een klein beetje import te hebben. Zo zullen je omvormers altijd proberen die import te compenseren als ze vermogen ter beschikking hebben. Het nadeel is dat je dan een beetje meer zal importeren. Het voordeel is dat je systemen elkaar niet moeten aansturen. Zelf zou ik voor scripting en dergelijke aansturing eerder naar home assistant kijken.
Nog eens nagekeken alle instellingen en geprobeerd te laden terwijl er weinig zonnestroom was. Blijf hetzelfde zien, gewoon 3,4kW laden terwijl er nagenoeg geen teruglevering is.Peet3kabo schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:18:
[...]
Data source staat op energy managment system. Safe current (load balance) staat op 10A. Timeout/validitytime........waar vindt ik die??
Ergens heb ik ook het idee dat er meerdere kapiteins zijn die elkaar in de weg zitten
Als ik de alfen laadpaal zelf op green zet dan laad hij alleen met overschot zonnestroom indien er voldoende is.
Kan ook niks in de instellingen van evcc vinden wat ik aan zou moeten passen.
Zal bij de volgende laadsessie weer eens de log bekijken om te zien wat hij dan aangeeft.
Op deze manier kan ik beter de alfen direct aansturen ipv met evcc.............
@Peet3kabo Je ziet het gewoon in evcc? En wat doet ie bij min+PV, bij fast of zelfs bij off?
Moet ik ze allemaal eens ff checken. Off is ook off en fast is 11kW. Volgens mij tussen pv en min+tv geen verschil maar weet ik niet zekerJanHenk schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:04:
@Peet3kabo Je ziet het gewoon in evcc? En wat doet ie bij min+PV, bij fast of zelfs bij off?
Edit:
Met stand PV, blijft hij gewoon ongeveer 3,5kW laden ongeacht pv
:strip_exif()/f/image/jxJpUBFKKAIHGJfzK2D4ENxd.jpg?f=fotoalbum_large)
Met stand min+PV komt op hetzelfde neer.
:strip_exif()/f/image/xsE7nikACZxHlmErq5YZ5eAZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Stand max doet hij iig ook max en dus zo'n 11kW
:strip_exif()/f/image/gpgxsGNMTfEG2pUazIBoVlCO.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna uit en hij blijft gewoon gaan
:strip_exif()/f/image/GzRXcNQFiDyISKx5DJqVUpCT.jpg?f=fotoalbum_large)
Wanneer ik de paal zelf op green zet doet hij netjes overschot pv in de auto
:strip_exif()/f/image/aYErQZ8Mm1Hk070Q8A4g1fqv.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt er wel op of werkt de communicatie van EVCC richting de paal gewoon niet goed.....
[ Voor 76% gewijzigd door Peet3kabo op 03-11-2024 16:21 ]
@Peet3kabo
Ik zie dat de Alfen wel schakelt tussen 1 en 3 fase als je kiest voor PV en/of Snel. Wat ik ook zie is dat hij beide keren gewoon op vol vermogen gaat laden; oftewel 16A. Lager zou je verwachten, maar doet ie blijkbaar niet. Ongeacht welke modus, hij blijft laden (zelfs bij off) en dat op vol vermogen.
Kun je de logs posten wanneer je aan het laden bent? Wat staat daar in? Normaal gesproken krijg je ook warnings als de stroom (in A) niet is wat evcc zou verwachten.
Zo'n riedeltje (al ben ik nu niet aan het laden) komt ieder interval voorbij, ben benieuwd wat daar in staat bij jou.
Heb je wellicht per ongeluk 16A als minimum opgegeven bij de instellingen van de laadpaal? Kun je ook instelling in de grafische interface, met het instellingenmenu van de laadpaal (naast Garage in jouw geval).
PS: Peet syn skelter
Groeten ut 't Hearrenfean
Ik zie dat de Alfen wel schakelt tussen 1 en 3 fase als je kiest voor PV en/of Snel. Wat ik ook zie is dat hij beide keren gewoon op vol vermogen gaat laden; oftewel 16A. Lager zou je verwachten, maar doet ie blijkbaar niet. Ongeacht welke modus, hij blijft laden (zelfs bij off) en dat op vol vermogen.
Kun je de logs posten wanneer je aan het laden bent? Wat staat daar in? Normaal gesproken krijg je ook warnings als de stroom (in A) niet is wat evcc zou verwachten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| [lp-1 ] DEBUG 2024/11/05 09:04:16 charge currents: [0 0 0]A [circuit-main] DEBUG 2024/11/05 09:04:16 power: 14W [circuit-main] DEBUG 2024/11/05 09:04:16 current: 0.468A [site ] DEBUG 2024/11/05 09:04:16 grid power: 14W [site ] DEBUG 2024/11/05 09:04:16 grid currents: [-0.209 -0.193 0.468]A [site ] DEBUG 2024/11/05 09:04:16 pv power: 168W [site ] DEBUG 2024/11/05 09:04:16 site power: 14W [lp-1 ] DEBUG 2024/11/05 09:04:16 charge total import: 1229.235kWh [lp-1 ] DEBUG 2024/11/05 09:04:16 charger status: A |
Zo'n riedeltje (al ben ik nu niet aan het laden) komt ieder interval voorbij, ben benieuwd wat daar in staat bij jou.
Heb je wellicht per ongeluk 16A als minimum opgegeven bij de instellingen van de laadpaal? Kun je ook instelling in de grafische interface, met het instellingenmenu van de laadpaal (naast Garage in jouw geval).
PS: Peet syn skelter
Ik zal eens kijken morgen als ik misschien wat eerder thuis ben of ik myn skelter weer even aan de laadpaal kan gooien en de zon schijnt.JanHenk schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:17:
@Peet3kabo
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 [lp-1 ] DEBUG 2024/11/05 09:04:16 charge currents: [0 0 0]A [circuit-main] DEBUG 2024/11/05 09:04:16 power: 14W [circuit-main] DEBUG 2024/11/05 09:04:16 current: 0.468A [site ] DEBUG 2024/11/05 09:04:16 grid power: 14W [site ] DEBUG 2024/11/05 09:04:16 grid currents: [-0.209 -0.193 0.468]A [site ] DEBUG 2024/11/05 09:04:16 pv power: 168W [site ] DEBUG 2024/11/05 09:04:16 site power: 14W [lp-1 ] DEBUG 2024/11/05 09:04:16 charge total import: 1229.235kWh [lp-1 ] DEBUG 2024/11/05 09:04:16 charger status: A
PS: Peet syn skelter![]()
Dan ook even een log maken......
Ik zie in evcc config min current 6A en max current 16A. Zou het die 6A kunnen zijn dan? Dacht dat bedoeld werd dat wanneer er besloten wordt te laden met voldoende pv overschot. Staan beide bij instellingen voertuig.
:strip_exif()/f/image/HP8dlCPqPJwebS3dDbfsRFiX.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de paal zelf wat betreft instellingen zie ik alleen max (safe) current en die staat op 16A
:strip_exif()/f/image/QsrzAg5tCiKcefL5NCKaOwTU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ps groeten ût Menaam
[ Voor 23% gewijzigd door Peet3kabo op 05-11-2024 17:56 ]
Hier haal ik niet veel uit. Toch de logs maar even delen..Peet3kabo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:47:
[...]
Ik zal eens kijken morgen als ik misschien wat eerder thuis ben of ik myn skelter weer even aan de laadpaal kan gooien en de zon schijnt.
Dan ook even een log maken......
Ik zie in evcc config min current 6A en max current 16A. Zou het die 6A kunnen zijn dan? Dacht dat bedoeld werd dat wanneer er besloten wordt te laden met voldoende pv overschot. Staan beide bij instellingen voertuig.
[Afbeelding]
Bij de paal zelf wat betreft instellingen zie ik alleen max (safe) current en die staat op 16A
[Afbeelding]
Ps groeten ût Menaam
Ook die van het opstarten zijn wel handig; de eerste paar regels zijn controlepunten van de instellingen.
Voor mijn installatie ben ik op zoek naar een manier van slim laden. Ik kwam op EVCC als kant en klare oplossing die dit voor mij kan regelen. Ik ben hier gisteren mee gestart alleen loop tegen een aantal zaken aan.
Ik heb de volgende apparatuur die ik wil koppelen: SolarEdge SE3000H, Alfen Eve Single Single S Line en een Tesla model Y.
De Alfen Eve Single S Line die ik gebruik heeft al tijden een modbus connectie met Home Assistant. Ik weet dat de Modbus connectie dus werkt. Als ik de laadpaal toevoeg in EVCC configure dan kan deze ook geen verbinding maken.
[alfen ] ERROR 2024/11/07 14:56:42 heartbeat: dial tcp x.x.x.x:502: connect: connection refused
Ik heb geen load balancing licentie in mijn laadpaal en deze wil ik ook niet aanschaffen. Ik doe nu de load balancing zelf in Home Assistant. Ik weet niet of het daarom niet werkt dat ik hem niet toe kan voegen want ik zie in documentatie dat je de load balancing licentie moet hebben.
Kan iemand mij een zetje in de richting geven waar het aan kan liggen?
Ik heb de volgende apparatuur die ik wil koppelen: SolarEdge SE3000H, Alfen Eve Single Single S Line en een Tesla model Y.
De Alfen Eve Single S Line die ik gebruik heeft al tijden een modbus connectie met Home Assistant. Ik weet dat de Modbus connectie dus werkt. Als ik de laadpaal toevoeg in EVCC configure dan kan deze ook geen verbinding maken.
[alfen ] ERROR 2024/11/07 14:56:42 heartbeat: dial tcp x.x.x.x:502: connect: connection refused
Ik heb geen load balancing licentie in mijn laadpaal en deze wil ik ook niet aanschaffen. Ik doe nu de load balancing zelf in Home Assistant. Ik weet niet of het daarom niet werkt dat ik hem niet toe kan voegen want ik zie in documentatie dat je de load balancing licentie moet hebben.
Kan iemand mij een zetje in de richting geven waar het aan kan liggen?
@64mike53 Ja, je hebt de active load balancing licentie wel nodig voor evcc. Je moet namelijk in de Alfen de paal instellen op "EMS" bij load balancing, alleen op die manier luistert ie naar signalen die evcc geeft via modbus TCP.
Je kan de ALB licentie achteraf aanschaffen, je krijgt dan volgens mij een nieuwe license key. Zie eventueel het Alfen topic...
De integratie in Home Assistant gebruikt de modbus niet, maar een rechtstreekse API connectie. Ik heb beide naast elkaar, al doe ik dus met de Alfen in HA niet zoveel (af en toe wat instellingen wijzingen).
Je kan de ALB licentie achteraf aanschaffen, je krijgt dan volgens mij een nieuwe license key. Zie eventueel het Alfen topic...
De integratie in Home Assistant gebruikt de modbus niet, maar een rechtstreekse API connectie. Ik heb beide naast elkaar, al doe ik dus met de Alfen in HA niet zoveel (af en toe wat instellingen wijzingen).
@JanHenk dank voor je uitleg. Dan weet ik dat het aan de load balancing licentie ligt. Dan laat ik voor nu EVCC even liggen en ga ik kijken of ik bepaalde zaken goed in Home Assistant kan regelen.
Ik, heb de Kia weer even aan de paal gegooid en laden gestart, laad weer met 3,5kW op PV met bijna geen opwek.JanHenk schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:48:
[...]
Hier haal ik niet veel uit. Toch de logs maar even delen..
Ook die van het opstarten zijn wel handig; de eerste paar regels zijn controlepunten van de instellingen.
Hieronder screenshots van de start en stukje log van het laden nu.
Edit, ik zie in HomeAssistant dat de paal op normaal laden blijft staan maar dan 1 fase. Indien ik de paal in HA op green zet (alleen pv laden) dan doet hij wat wordt verwacht. Ergens gaat die communicatie tussen evcc en de paal dus niet goed.........
:strip_exif()/f/image/ozwfnv9UnXlhbkwpvjDdPQA5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J7oG5DWmTRWSZq6CFk197gRv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G881FdqTcUbwPVo4ORJ4C7dX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Peet3kabo op 09-11-2024 10:48 ]
Voor wie ook een niet werkende loadbalancing heeft: Vandaag nog eens naar gekeken waarom de loadbalancing bij mij niet lijkt te werken en de oplossing gevonden.Bravo schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:12:
[...]
Ah, okee. Dank voor je reactie.
Dan ga ik nog even verder zoeken waarom dat bij mij niet gebeurt.
De meter van de charger gaf een waarde in Watt, de huisaansluiting had een limiet ingesteld in Ampere. Er was voor EVCC dus geen referentie om de verbruikswaarde van de meter van de charger te matchen met de limiet van de huisaansluiting. EVCC geeft doodleuk met alarmmeldingen aan dat het amperage van de huisaansluiting overschreden wordt, maar doet vervolgens niets.
Nu de meter van de charger ook de waarde in A doorgeeft, grijpt de loadbalancing netjes in en schakelt de lader uit als de oven aangaat.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
@Bravo Load balancing kijkt inderdaad enkel naar de stroom in ampère. Zie o.a. eerdere berichten in dit topic over de HomeWizard P1 meter. Goed dat je het hebt gevonden… 
Heb je zelf een custom meter aangemaakt voor je granny cq de plug, of gebruik(te) je een template?
Heb je zelf een custom meter aangemaakt voor je granny cq de plug, of gebruik(te) je een template?
@Peet3kabo Ik blijf erbij dat er iets niet goed gaat in je Alfen. Bij evcc zie ik niet meteen iets geks. Maar de signalen komen niet aan.
Zet de HA integratie van de Alfen eens uit en probeer via ACE om de settings goed te zetten. EMS (dus niet “Meter”!). Validitytime 300. Het is de een of de ander. In principe moet je de P1 meter eruit kunnen trekken.
Zit evcc in hetzelfde vlan als de Alfen? Zijn er nog firewall rules die mogelijk een blokkade vormen? Etc..
Zet de HA integratie van de Alfen eens uit en probeer via ACE om de settings goed te zetten. EMS (dus niet “Meter”!). Validitytime 300. Het is de een of de ander. In principe moet je de P1 meter eruit kunnen trekken.
Zit evcc in hetzelfde vlan als de Alfen? Zijn er nog firewall rules die mogelijk een blokkade vormen? Etc..
Ik duik even in de dingen welke jij benoemd, zitten iig beide ein hetzelfde subnet. Firewall rules zouden daar ook geen probleem magen zijn. Draai alles in mijn eigen Unifi netwerk en weet dat ze niet beide in een ander subnet mogen zitten, anders had de paal in het IoT netwerk gezeten.JanHenk schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:05:
@Peet3kabo Ik blijf erbij dat er iets niet goed gaat in je Alfen. Bij evcc zie ik niet meteen iets geks. Maar de signalen komen niet aan.
Zal komende dagen eens kijken of ik er met ACE in kan komen en wat kan vinden.
Eerst eens proberen de integratie in HA uit te zetten dan maar
@Peet3kabo bijkomend zou ik ook zeker maken dat de ingebouwde solar functie van de alfen zeker uit staat en daarna een reboot van de alfen te doen. De ervaring leert dat de alfen op sommige vlakken niet altijd even netjes configuratie wijzigingen afhandeld. Daarnaast kan de log van de alfen ook nuttige informatie geven over waarom hij aan een bepaalde stroomstrekte gaat laden.
De granny wordt momenteel nog geschakeld met een HomeWizard Energysocket en ik gebruik de template daarvan. Maar ik lees in de releasenotes van 0.131.5 dat ze ook de HomeWizard Templates hebben aangepast. Mogelijk is daar ook iets veranderd wat ik niet in de gaten heb gehad.JanHenk schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:00:
@Bravo Load balancing kijkt inderdaad enkel naar de stroom in ampère. Zie o.a. eerdere berichten in dit topic over de HomeWizard P1 meter. Goed dat je het hebt gevonden…
Ioniq 6 LR Lounge 20"
@Peet3kabo Wat Roeland hierboven zegt. Het feit dat je zo makkelijk switcht tussen de solar laden van de Alfen zelf en evcc (waar ie niet naar luistert) zegt mij ook dat de ingebouwde Alfen functionaliteit prio heeft / hij de signalen van EMS negeert.Roeland54 schreef op zondag 10 november 2024 @ 23:01:
@Peet3kabo bijkomend zou ik ook zeker maken dat de ingebouwde solar functie van de alfen zeker uit staat en daarna een reboot van de alfen te doen. De ervaring leert dat de alfen op sommige vlakken niet altijd even netjes configuratie wijzigingen afhandeld. Daarnaast kan de log van de alfen ook nuttige informatie geven over waarom hij aan een bepaalde stroomstrekte gaat laden.
Dus sloop die functie eruit, geef het een reboot en probeer evcc dan nog eens
Je hoeft op zich niet te wachten op de zon. Hij zou al moeten luisteren naar het "off" commando van evcc en dat doet de Alfen nu ook niet. Als dat werkt, dan lukt de rest ook wel.
Wat me dan nog wel verrast is dat jouw Alfen wel luistert naar de 1p3p switch. Dus ergens doet ie wel 'iets' met de modbus signalen. Hij negeert alleen de commando's met betrekken tot het laadvermogen.
Ik heb overigens wel de Alfen ook in HA, maar daar stuur ik niets mee aan. Puur voor wat sensoren. En dat werkt prima samen met evcc.
Heb je dan nu een custom meter aangemaakt en de template als uitgangspunt genomen, om alsnog de currents in evcc te krijgen?Bravo schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:14:
[...]
De granny wordt momenteel nog geschakeld met een HomeWizard Energysocket en ik gebruik de template daarvan. Maar ik lees in de releasenotes van 0.131.5 dat ze ook de HomeWizard Templates hebben aangepast. Mogelijk is daar ook iets veranderd wat ik niet in de gaten heb gehad.
De nieuwe release zit aan de meter kant (dus de HomeWizard kWh-meters naast de P1 meter), niet aan de charger kant. Voor de Energysocket als charger is niets gewijzigd.
Momenteel heb ik er geen custom meter (meer) in zitten voor de charger/energysocket en werkt de loadbalancing.JanHenk schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:34:
[...]
Heb je dan nu een custom meter aangemaakt en de template als uitgangspunt genomen, om alsnog de currents in evcc te krijgen?
De nieuwe release zit aan de meter kant (dus de HomeWizard kWh-meters naast de P1 meter), niet aan de charger kant. Voor de Energysocket als charger is niets gewijzigd.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| meters: - name: grid type: template template: homewizard usage: grid host: 192.168.xxx.xxx - name: mobile_charger type: template template: homewizard host: 192.168.xxx.xxx [...] ## Lastmanagement circuits: - name: Huisaansluiting # eindeutiger Name, wird als Referenz fuer andere Cicuits verwendet title: Hoofdzekering # Anzeige in der UI (spaeter) maxCurrent: 16 # 63A (Optional) maxPower: 5750 # 30 kW (Optional) meter: grid # optional # - name: Oprit # title: Oprit # maxCurrent: 32 # parent: Huisaansluiting - name: Schuur title: Schuur maxCurrent: 16 meter: mobile_charger parent: Huisaansluiting |
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Heb de integratie in HA uitgezet en ingelogd in ACE.JanHenk schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:33:
[...]
@Peet3kabo Wat Roeland hierboven zegt. Het feit dat je zo makkelijk switcht tussen de solar laden van de Alfen zelf en evcc (waar ie niet naar luistert) zegt mij ook dat de ingebouwde Alfen functionaliteit prio heeft / hij de signalen van EMS negeert.
Dus sloop die functie eruit, geef het een reboot en probeer evcc dan nog eens
Je hoeft op zich niet te wachten op de zon. Hij zou al moeten luisteren naar het "off" commando van evcc en dat doet de Alfen nu ook niet. Als dat werkt, dan lukt de rest ook wel.
Wat me dan nog wel verrast is dat jouw Alfen wel luistert naar de 1p3p switch. Dus ergens doet ie wel 'iets' met de modbus signalen. Hij negeert alleen de commando's met betrekken tot het laadvermogen.
Ik heb overigens wel de Alfen ook in HA, maar daar stuur ik niets mee aan. Puur voor wat sensoren. En dat werkt prima samen met evcc.
Wat instellingen nagekeken en validation time op 300 gezet, stond dus nog op 900. Wist niet dat dat alleen in de ACE kon.
Solar stond in de ACE op off en EMS stond op aan ipv meter.
Daarna de paal maar weer eens van de spanning en opnieuw opgestart.
Het lijkt nu of reageert hij wel op de commando's, op pv doet hij niks (logisch, niet voldoende zon) op min+pv doet hij 1,4kW en op snel doet hij de max. Dus lijkt goed.
Wanneer ik terug schakel van snel naar pv dan zit daar een overgangstijd in? Hij reageert iig niet gelijk, als ik eerst op off zet en dan op pv dan doet hij niks iig.......
Zal het de komende dagen eens in de gaten houden, lijkt iig stuk beter dan wel niet goed tov hiervoor.
@Peet3kabo Als het goed is, zie je ook een timer lopen. (3 minuten is standaard bij mijn weten). Om teveel schakelen van het relais te voorkomen, zit er wel eens een vertraging in.
Klinkt alsof het nu wel goed gaat.
Ah check, in ACE denk? Zal ik misschien straks weer eens ff bekijken, meende al dat het iets van 3 minuten was idd om pendelen/teveel schakelen te voorkomen......JanHenk schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:39:
@Peet3kabo Als het goed is, zie je ook een timer lopen. (3 minuten is standaard bij mijn weten). Om teveel schakelen van het relais te voorkomen, zit er wel eens een vertraging in.
Staat nu iig volle mep te laden, zal straks met koken even kijken of hij load balancing ook doet en later met meer zon of hij pv laden ook goed wil doen
Hallo,
Ik heb misschien een wat ongewone situatie, maar ik wil die jullie graag voorleggen. Ik ben van plan om op korte termijn een Tesla Model 3 te kopen en wil deze dan gaan laden met waarschijnlijk een Alfen laadpaal.
Nu heb ik een grote PV installatie liggen welke dynamisch begrenst is op 20kW invoer op het net. Dat wil dus zeggen dat wanneer ik in huis over de 3 fases verbruik heb dat de omvormer zijn opbrengst wel opvoert tot een maximum van 25kW, maar dat het vermogen over mijn hoofdaansluiting nooit hoger is dan 20kW. Vanaf de maand april tot en met september, komt het regelmatig voor dat dit piek vermogen wordt bereikt. In dat geval wil ik de auto pas laden als ik mijn omvormer aan het begrenzen ben. Zou zoiets ook te realiseren zijn met EVCC?
Op dit moment gebruik ik al Home Assistant / Node Red waarmee ik mijn slimme meter uitlees en daarmee ook mijn omvormer dynamisch begrens. Of zou voor zoiets specifieks het toch makkelijker zijn om zelf iets in Home Assistant / Node Red te maken?
Ik ben wel benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.
Groeten Dirk
Ik heb misschien een wat ongewone situatie, maar ik wil die jullie graag voorleggen. Ik ben van plan om op korte termijn een Tesla Model 3 te kopen en wil deze dan gaan laden met waarschijnlijk een Alfen laadpaal.
Nu heb ik een grote PV installatie liggen welke dynamisch begrenst is op 20kW invoer op het net. Dat wil dus zeggen dat wanneer ik in huis over de 3 fases verbruik heb dat de omvormer zijn opbrengst wel opvoert tot een maximum van 25kW, maar dat het vermogen over mijn hoofdaansluiting nooit hoger is dan 20kW. Vanaf de maand april tot en met september, komt het regelmatig voor dat dit piek vermogen wordt bereikt. In dat geval wil ik de auto pas laden als ik mijn omvormer aan het begrenzen ben. Zou zoiets ook te realiseren zijn met EVCC?
Op dit moment gebruik ik al Home Assistant / Node Red waarmee ik mijn slimme meter uitlees en daarmee ook mijn omvormer dynamisch begrens. Of zou voor zoiets specifieks het toch makkelijker zijn om zelf iets in Home Assistant / Node Red te maken?
Groeten Dirk
Elshout: SMA 44x360Wp Oost en 44x360Wp West & SMA 12x265Wp Zuid PVOutput
Je kan met EVCC instellen dat hij pas laadt bij x aantal Watt overschot. Jij gaat dan moeten instellen bij 20000W overschot dat hij mag beginnen.dvsn schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:44:
Hallo,
Groeten Dirk
https://docs.evcc.io/en/d...uration/loadpoints#enable
Hier ga jij een negatieve waarde moeten invullen en ik zou ze dan een tikkeltje "hoger" (omdat het negatief is zeg ik "hoger") instellen dan die -20000W aka 20kW, dus bv op -19000W
Je zit wel echt met een heel grote PV installatie (wat doe jij of heb je als ik zo nieuwsgierig mag zijn?) en ik weet niet hoe men die geconfigureerd heeft of welk systeem daar tussen zit.
Je zit met 3 fases, serieus wat vermogen en een vermogensbeperking die voortkomt uit de draadsectie/amperage/aansluiting volgens mij.
Bijgevolg zou ik bij jou dus ook rekening houden met 3 fasig laden wat minimaal altijd circa 4kW is. Zodoende zou ik met EVCC iets lager gaan zitten dan die 20kW zodat je iets optimaler het bereik tussen 20kW en 25kW kan blijven gebruiken zonder dat je tegen de teruglever limiet van 20kW zit.
[ Voor 30% gewijzigd door HyperBart op 19-11-2024 11:56 ]
Oke, duidelijk het kan dus wel.HyperBart schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:09:
[...]
Je kan met EVCC instellen dat hij pas laadt bij x aantal Watt overschot. Jij gaat dan moeten instellen bij 20000W overschot dat hij mag beginnen.
https://docs.evcc.io/en/d...uration/loadpoints#enable
Hier ga jij een negatieve waarde moeten invullen en ik zou ze dan een tikkeltje "hoger" (omdat het negatief is zeg ik "hoger") instellen dan die -20000W aka 20kW, dus bv op -19000W
Je zit wel echt met een heel grote PV installatie (wat doe jij of heb je als ik zo nieuwsgierig mag zijn?) en ik weet niet hoe men die geconfigureerd heeft of welk systeem daar tussen zit.
Je zit met 3 fases, serieus wat vermogen en een vermogensbeperking die voortkomt uit de draadsectie/amperage/aansluiting volgens mij.
Bijgevolg zou ik bij jou dus ook rekening houden met 3 fasig laden wat minimaal altijd circa 4kW is. Zodoende zou ik met EVCC iets lager gaan zitten dan die 20kW zodat je iets optimaler het bereik tussen 20kW en 25kW kan blijven gebruiken zonder dat je tegen de teruglever limiet van 20kW zit.
Het huis waar ik woon was vroeger een tuinderij, de hele elektrische installatie is uitgelegd op 3x63A, maar de hoofdzekering is terug gebracht naar 3x25A wat dus mijn "beperkende" factor is. Een aantal jaar geleden toen de terugleververgoeding erg hoog was hebben wij deze installatie aangelegd
Op dit moment heb ik 2 SMA omvormers welke ik ook via Modbus uitlees/bestuur. Ik denk dat ik daarom begin met het kopen van een alfen laadpaal en dan ga kijken of ik dat redelijk "simpel" via home assistant / modbus werkend kan maken zoals ik het nu voor ogen heb. Mocht dat echt teveel tijd en moeite kosten dat ik dan EVCC ga gebruiken, want dat ziet er ook uit als een mooi pakket. De rest van het jaar is het natuurlijk wel fijn om via 1 fase te laden wanneer de opbrengst minder is..
Tot die tijd nog even verder inlezen in alle mogelijkheden
Ik heb zelf recent de thresholds van de PV-modus aangepast om zoveel mogelijk zonnestroom binnenboord te houden. Bijgevolg neem ik dus meer af van het net (doordat de laadpaal een minimum vermogen van 1400 watt heeft), maar dat is voor mij minder 'erg' dan teruglevering. Ik ben namelijk netto afnemer van stroom en binnenkort gaat een vast contract in, mét terugleverkosten.
Ik heb e.e.a. nu als volgt geconfigureerd bij loadpoints:
Hiermee wordt de laadpaal ingeschakeld om te laden als er een minuut lang 200 watt wordt teruggeleverd. Daarnaast heb ik een disable (uitschakelen) pas wanneer er een kwartier lang meer dan 1200 watt wordt afgenomen.
In dit naseizoen waarbij er af en toe toch nog wel wat zonopbrengst is, werkt dit prima.
Zondag was zo'n grillige dag en van de 8,7 kWh is er maar 0,3 kWh teruggeleverd. Er is 11,38 kWh in de auto gegaan.
Werkt prima zo
YAML:
1
2
3
4
5
6
| enable: delay: 1m threshold: -200 disable: delay: 15m threshold: 1200 |
Hiermee wordt de laadpaal ingeschakeld om te laden als er een minuut lang 200 watt wordt teruggeleverd. Daarnaast heb ik een disable (uitschakelen) pas wanneer er een kwartier lang meer dan 1200 watt wordt afgenomen.
In dit naseizoen waarbij er af en toe toch nog wel wat zonopbrengst is, werkt dit prima.
Zondag was zo'n grillige dag en van de 8,7 kWh is er maar 0,3 kWh teruggeleverd. Er is 11,38 kWh in de auto gegaan.
Werkt prima zo
Als ik het goed begrijp wil je dus zo weinig mogelijk PV vermogen beperken, ook als dat betekent dat je auto niet vol komt?dvsn schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:22:
[...]
Oke, duidelijk het kan dus wel.
Het huis waar ik woon was vroeger een tuinderij, de hele elektrische installatie is uitgelegd op 3x63A, maar de hoofdzekering is terug gebracht naar 3x25A wat dus mijn "beperkende" factor is. Een aantal jaar geleden toen de terugleververgoeding erg hoog was hebben wij deze installatie aangelegd. Ik ben zelf werkzaam in de industriele automatisering en heb zelf redelijk wat 3-fase gereedschap welke hobbymatig gebruikt wordt. Daaruit voortkomend heb ik die dynamische begrenzing gemaakt omdat het kan ;-)
Op dit moment heb ik 2 SMA omvormers welke ik ook via Modbus uitlees/bestuur. Ik denk dat ik daarom begin met het kopen van een alfen laadpaal en dan ga kijken of ik dat redelijk "simpel" via home assistant / modbus werkend kan maken zoals ik het nu voor ogen heb. Mocht dat echt teveel tijd en moeite kosten dat ik dan EVCC ga gebruiken, want dat ziet er ook uit als een mooi pakket. De rest van het jaar is het natuurlijk wel fijn om via 1 fase te laden wanneer de opbrengst minder is..
Use case heeft veel overeenkomsten met wat ideeën die ik heb over het optimaal laden van mijn thuisaccu op zonnige zomerdagen (als de accu laadt kan mijn omvormer namelijk extra DC capaciteit kwijt omdat het de DC accu in gaat, 15kW ipv 10kW).
Om dat goed te kunnen doen moet je zowel de SoC en laadvermogen van de accu weten als een soort forecast voor PV voor de rest van de dag hebben. Je wil immers op tijd beginnen met laden zodat je genoeg zonne-uren hebt om de accu volledig op te laden, maar niet te vroeg beginnen omdat de accu (van auto of thuisaccu, maakt niet uit voor de casus) dan al vol zit terwijl die overcapaciteit uit de panelen ontstaat.
In jouw geval creëer je echter wel een situatie met meer risico: als je dynamische begrenzing stopt met werken terwijl die op max staat heb je een probleem als de auto ineens vol zit of uitgeplugd wordt of een ander probleem in het laadproces ontstaat.
Ik weet niet of ik dat aan zou durven...
Terzijde: ik ken de Alfen paal niet goed, maar zou kunnen dat je een licentie nodig hebt om hem te besturen met EVCC (of ander EMS).
De SMA's mits beetje recent of oudere inderdaad met Modbus kan je op en af toeren vanuit SMA zelf, dan moet je wel een metertje hebben. Gezien je beroep vermoed ik dat je dit dus op een andere manier bereikt hebt. Mag ik vragen hoe? (interesse)dvsn schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:22:
[...]
Oke, duidelijk het kan dus wel.
Het huis waar ik woon was vroeger een tuinderij, de hele elektrische installatie is uitgelegd op 3x63A, maar de hoofdzekering is terug gebracht naar 3x25A wat dus mijn "beperkende" factor is. Een aantal jaar geleden toen de terugleververgoeding erg hoog was hebben wij deze installatie aangelegd. Ik ben zelf werkzaam in de industriele automatisering en heb zelf redelijk wat 3-fase gereedschap welke hobbymatig gebruikt wordt. Daaruit voortkomend heb ik die dynamische begrenzing gemaakt omdat het kan ;-)
De Alfen is heel simpel op zichzelf maar kan ook heel geavanceerd aangestuurd worden (mijn mening) als je dieper wil gaan of in detail dingen wil regelen.
Ik dacht dat Home Assistant onder water gebruik maakt van EVCC of het als add-on installeert. Mijn advies zou zijn om bare met EVCC te starten, kan je later nog altijd naar HA gaan.
Het leuke van een Alfen is dat hij goed werkt met EVCC en het schakelen van 1 naar 3 fasen. Bij het gebruik van 1 fase is het natuurlijk wel ook maar gebruik makend van 1 fase op je meter.
Heb jij dan nog een terugdraaiende teller dat je pas wil laden bij maken bij +20k OVERschot? Want met dit soort vermogens zou ik denken dat je eigenlijk al vanaf 1 à 2kW overschot alles in de wagen(s) zou willen tanken?
Reminder: voor een Alfen moet je een sponsor tokentje kopen bij EVCC. Dat kan je ook eenmalig door een family token geldig voor 3 installaties te kopen voor 150 of 250 EUR.
Is wel mooi als de auto thuis is, hier gaat ie 4 van de 5 dagen naar kantoor.JanHenk schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:38:
Ik heb zelf recent de thresholds van de PV-modus aangepast om zoveel mogelijk zonnestroom binnenboord te houden. Bijgevolg neem ik dus meer af van het net (doordat de laadpaal een minimum vermogen van 1400 watt heeft), maar dat is voor mij minder 'erg' dan teruglevering. Ik ben namelijk netto afnemer van stroom en binnenkort gaat een vast contract in, mét terugleverkosten.
YAML:
1 2 3 4 5 6 enable: delay: 1m threshold: -200 disable: delay: 15m threshold: 1200
Werkt prima zo
Zijn er hier mensen die een thuisbatterij hebben staan?
Indien ja, gekoppeld met EVCC?
Terugleververgoeding is hier gezakt naar minder als 4 cent, lang verkondigd dat batterijen leuk zijn maar nog niet rendabel op zichzelf (subsidies etc daar gelaten), ik vrees dat het moment nu gekomen is om dit te herzien.
Ja hoor mag je zeker vragen. Ik heb Node Red in Home Assistant draaien, daarin las ik voorheen alleen dingen mee uit over de omvormer. Daarna heb ik dit verder uitbereid om ook een regeling te krijgen voor het op/af toeren. Ik lees de slimme meter uit, daarmee kan ik de amperages per fase zien. Op het moment dat alle 3 de fases onder de maximale waarde zitten, toer ik de omvormer op. Wanneer deze er boven komt toer ik weer af, dit bekijk ik per 20 seconden en werkt tot nu toe prima.HyperBart schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:20:
[...]
De SMA's mits beetje recent of oudere inderdaad met Modbus kan je op en af toeren vanuit SMA zelf, dan moet je wel een metertje hebben. Gezien je beroep vermoed ik dat je dit dus op een andere manier bereikt hebt. Mag ik vragen hoe? (interesse)
De Alfen is heel simpel op zichzelf maar kan ook heel geavanceerd aangestuurd worden (mijn mening) als je dieper wil gaan of in detail dingen wil regelen.
Ik dacht dat Home Assistant onder water gebruik maakt van EVCC of het als add-on installeert. Mijn advies zou zijn om bare met EVCC te starten, kan je later nog altijd naar HA gaan.
Het leuke van een Alfen is dat hij goed werkt met EVCC en het schakelen van 1 naar 3 fasen. Bij het gebruik van 1 fase is het natuurlijk wel ook maar gebruik makend van 1 fase op je meter.
Heb jij dan nog een terugdraaiende teller dat je pas wil laden bij maken bij +20k OVERschot? Want met dit soort vermogens zou ik denken dat je eigenlijk al vanaf 1 à 2kW overschot alles in de wagen(s) zou willen tanken?
Reminder: voor een Alfen moet je een sponsor tokentje kopen bij EVCC. Dat kan je ook eenmalig door een family token geldig voor 3 installaties te kopen voor 150 of 250 EUR.
Op dit moment heb ik nog een contract van 2 jaar waarbij ik 11,5 cent krijg per terug geleverde kWh, dus is het opzicht nog interessant om terug te leveren. Het gaat natuurlijk vooral op de zonnige dagen, dat het jammer is om de afgetopte energie niet te gebruiken. Dus als ik pas ga laden op het moment dat de omvormer aan het aftoppen is, kan ik de afgetopte energie in de auto stoppen.
Ik had al gezien dat alfen goed te besturen is via modbus inderdaad omdat ik daar al kennis van heb is dat denk ik de eerste manier die ik ga proberen.
Ja dat klopt, alleen zou ik natuurlijk wel de auto eerst voor een minimale hoeveelheid op willen laden. Inmiddels draait de installatie al ruim 2 jaar op deze manier en heb ik ook behoorlijk wat getest met hoe snel een omvormer terug kan schakelen. Ik kan je vertellen dat dat erg snel gaat, dus ben ik daar niet zo heel bang voor. Maar dit is natuurlijk niet zonder risico, nu probeer ik dit soort dingen altijd wel uit met veilige waardes voordat ik zoiets live zet ;-)THM0 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:22:
[...]
Als ik het goed begrijp wil je dus zo weinig mogelijk PV vermogen beperken, ook als dat betekent dat je auto niet vol komt?
Use case heeft veel overeenkomsten met wat ideeën die ik heb over het optimaal laden van mijn thuisaccu op zonnige zomerdagen (als de accu laadt kan mijn omvormer namelijk extra DC capaciteit kwijt omdat het de DC accu in gaat, 15kW ipv 10kW).
Om dat goed te kunnen doen moet je zowel de SoC en laadvermogen van de accu weten als een soort forecast voor PV voor de rest van de dag hebben. Je wil immers op tijd beginnen met laden zodat je genoeg zonne-uren hebt om de accu volledig op te laden, maar niet te vroeg beginnen omdat de accu (van auto of thuisaccu, maakt niet uit voor de casus) dan al vol zit terwijl die overcapaciteit uit de panelen ontstaat.
In jouw geval creëer je echter wel een situatie met meer risico: als je dynamische begrenzing stopt met werken terwijl die op max staat heb je een probleem als de auto ineens vol zit of uitgeplugd wordt of een ander probleem in het laadproces ontstaat.
Ik weet niet of ik dat aan zou durven...
Terzijde: ik ken de Alfen paal niet goed, maar zou kunnen dat je een licentie nodig hebt om hem te besturen met EVCC (of ander EMS).
https://docs.evcc.io/docs/devices/vehiclesNoFate schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:33:
[...]
leuk! ik zag ook dat je een auto kan integreren, hopelijk gaat de Audi ook, want die API van HA is echt bagger
https://github.com/evcc-i...me-ov-file#evcc-%EF%B8%8F
In het tussenseizoen wil ik nog wel eens fietsen. En in de zomer ook. Dan heb ik alsnog zonnestroom over..HyperBart schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:26:
[...]
Is wel mooi als de auto thuis is, hier gaat ie 4 van de 5 dagen naar kantoor.
Ik heb een 800 watt stekkerbatterijtje in bestelling om wat ervaring op te doen. Deze heeft in ieder geval een read API (HomeWizard Plug-in Battery), welke ik wil integreren in evcc. Ik weet nog niet of het meter-type battery kan zijn, maar als aux (batterij kent voorlopig alleen een NOM-regeling) gaat het sowieso werken.Zijn er hier mensen die een thuisbatterij hebben staan?
Indien ja, gekoppeld met EVCC?
Terugleververgoeding is hier gezakt naar minder als 4 cent, lang verkondigd dat batterijen leuk zijn maar nog niet rendabel op zichzelf (subsidies etc daar gelaten), ik vrees dat het moment nu gekomen is om dit te herzien.
Wat is een NOM regeling?JanHenk schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:00:
[...]
In het tussenseizoen wil ik nog wel eens fietsen. En in de zomer ook. Dan heb ik alsnog zonnestroom over..
[...]
Ik heb een 800 watt stekkerbatterijtje in bestelling om wat ervaring op te doen. Deze heeft in ieder geval een read API (HomeWizard Plug-in Battery), welke ik wil integreren in evcc. Ik weet nog niet of het meter-type battery kan zijn, maar als aux (batterij kent voorlopig alleen een NOM-regeling) gaat het sowieso werken.
@HyperBart Nul-op-meter, mijn excuus voor de 'afko' 
Oftewel de batterij poogt de grid meter op nul te houden, door te laden bij teruglevering en ontladen bij levering. Gaat mij er vooral op dat evcc bij het bepalen van het stroomoverschot in zijn eigen "NOM-modus" (oftewel de PV-modus) rekening kan houden met de laadstroom in de batterij.
Rekenvoorbeeld: stel dat de grid meter 2000 Watt teruglevering aangeeft, maar de batterij ook 800 Watt aan het laden is. evcc moet dan (in mijn optiek) 2.800 Watt aan beschikbaar vermogen uitrekenen en doorgeven aan de Alfen. De laadpaal heeft dan prioriteit. Bij het pluggen van een 'aux' meter is dan in ieder geval ook het gedrag. Bij het inpluggen van een 'battery' meter kun je meer gegevens opgeven en krijg je dus ook de integratie in evcc zelf met SoC etc.
Voor mij is het nu nog een project om wat ervaring mee op te doen, financieel levert nu nog relatief weinig op in NL. Daarom ook een kleine batterij genomen (in eerste instantie).
Ontladen uit de batterij door het laden van de auto vind ik niet zo erg. Uiteindelijk is dat gewoon zonnestroom die ik binnenboord heb kunnen houden. En dat is het doel.
Oftewel de batterij poogt de grid meter op nul te houden, door te laden bij teruglevering en ontladen bij levering. Gaat mij er vooral op dat evcc bij het bepalen van het stroomoverschot in zijn eigen "NOM-modus" (oftewel de PV-modus) rekening kan houden met de laadstroom in de batterij.
Rekenvoorbeeld: stel dat de grid meter 2000 Watt teruglevering aangeeft, maar de batterij ook 800 Watt aan het laden is. evcc moet dan (in mijn optiek) 2.800 Watt aan beschikbaar vermogen uitrekenen en doorgeven aan de Alfen. De laadpaal heeft dan prioriteit. Bij het pluggen van een 'aux' meter is dan in ieder geval ook het gedrag. Bij het inpluggen van een 'battery' meter kun je meer gegevens opgeven en krijg je dus ook de integratie in evcc zelf met SoC etc.
Voor mij is het nu nog een project om wat ervaring mee op te doen, financieel levert nu nog relatief weinig op in NL. Daarom ook een kleine batterij genomen (in eerste instantie).
Ontladen uit de batterij door het laden van de auto vind ik niet zo erg. Uiteindelijk is dat gewoon zonnestroom die ik binnenboord heb kunnen houden. En dat is het doel.
wou eens beginnen met evcc, maar ik heb hier een smappee energy monitor voo grid/solar
Nu zie ik dat deze integratie er niet in zit... maar smappee kan ook via MQTT werken, zo heb ik het energy dashboard ingesteld ....maar voor evcc zie ik dus ook geem mqtt custom integratie voor grid/solar?
dan zit ik een beetje vast al ?
Nu zie ik dat deze integratie er niet in zit... maar smappee kan ook via MQTT werken, zo heb ik het energy dashboard ingesteld ....maar voor evcc zie ik dus ook geem mqtt custom integratie voor grid/solar?
dan zit ik een beetje vast al ?
@NoFate Er is een MQTT plug-in. Daarmee kun je met custom meters de waarden binnenhalen. Maar zoals eerder in het topic benoemd geeft dit, als er geen updates zijn (bijv. bij de pv-meter in de nacht), zoals hier eerder gemeld, een bak aan waarschuwingen binnen evcc.
Als je al Home Assistant gebruikt en daar de waardes beschikbaar hebt, is het (denk ik) makkelijker om de gegevens via de API van HA beschikbaar te stellen en te integreren in evcc. Een nadeel kan zijn dat HA live moet blijven voor evcc om waarden binnen te halen. Wanneer je evcc draait als add-on binnen HA, maakt dit natuurlijk niet uit.
Een goede uitleg van die systematiek is hier te vinden.
Daar zal je vast wel verder mee komen..
Als je al Home Assistant gebruikt en daar de waardes beschikbaar hebt, is het (denk ik) makkelijker om de gegevens via de API van HA beschikbaar te stellen en te integreren in evcc. Een nadeel kan zijn dat HA live moet blijven voor evcc om waarden binnen te halen. Wanneer je evcc draait als add-on binnen HA, maakt dit natuurlijk niet uit.
Een goede uitleg van die systematiek is hier te vinden.
Daar zal je vast wel verder mee komen..
ah, dat is een pite die ik kan volgen , ik ga het idd draaien als een addon
was nu aan het spelen lokaal op windiows om te testen, als ik die evcc configure uitvoer en alles toevoegen, die gaat toch niet al direct de laadpaal anders gaan instellen via modbus? want voorlopig wil ik de evcc nog niet live brengen, is puur om te testen nu
was nu aan het spelen lokaal op windiows om te testen, als ik die evcc configure uitvoer en alles toevoegen, die gaat toch niet al direct de laadpaal anders gaan instellen via modbus? want voorlopig wil ik de evcc nog niet live brengen, is puur om te testen nu
@NoFate Je moet sowieso de Alfen nog configureren, anders luistert ie überhaupt niet naar evcc. Daar is ook wel over gesproken eerder in dit topic.
Ik vond het zelf handig om de standaard yaml te gebruiken met demo charger en meter en die uit te breiden (stap voor stap) met je 'echte' meters, charger, loadpoint en tariffs etc. . Je kan dan meteen zien of (bij het opstarten) e.e.a. goed werkt voor die betreffende meter / loadpoint.
Edit: probeer het niet direct te ingewikkeld te maken en begin met een charger, grid meter en loadpoint. En ga het later uitbreiden... Je moet even wat klooien met die YAML maar als dat eenmaal staat ben je eigenlijk ook meteen klaar met configureren..
Ik vond het zelf handig om de standaard yaml te gebruiken met demo charger en meter en die uit te breiden (stap voor stap) met je 'echte' meters, charger, loadpoint en tariffs etc. . Je kan dan meteen zien of (bij het opstarten) e.e.a. goed werkt voor die betreffende meter / loadpoint.
Edit: probeer het niet direct te ingewikkeld te maken en begin met een charger, grid meter en loadpoint. En ga het later uitbreiden... Je moet even wat klooien met die YAML maar als dat eenmaal staat ben je eigenlijk ook meteen klaar met configureren..
[ Voor 20% gewijzigd door JanHenk op 22-11-2024 11:42 ]
ja, heb de alfen er al instaan met een trial tokenJanHenk schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:40:
@NoFate Je moet sowieso de Alfen nog configureren, anders luistert ie überhaupt niet naar evcc. Daar is ook wel over gesproken eerder in dit topic.
mqtt nu mee bezig, is bijna werkende
maar wou gewoon weten als ik die dan ga opstarten , of hij de paal gaat herconfigureren? en wat gaat hij doen als ik evcc stop ?
evcc doet niets anders dan modbus TCP signalen uitsturen naar het IP-adres van de Alfen.
Je Alfen moet je sowieso eerst configureren, anders krijg je van die situaties zoals hierboven die van @Peet3kabo dat de paal niet luistert.
evcc kan zelf niets configureren in je laadpaal en doet dat dus ook niet.
Edit: als je laadpaal goed hebt geconfigureerd voor EMS (zijnde evcc) en je stopt evcc, dan zal de paal terugvallen naar de door jou ingestelde "safe current". Ik heb die op 6A staan (minimum).
Je Alfen moet je sowieso eerst configureren, anders krijg je van die situaties zoals hierboven die van @Peet3kabo dat de paal niet luistert.
evcc kan zelf niets configureren in je laadpaal en doet dat dus ook niet.
Edit: als je laadpaal goed hebt geconfigureerd voor EMS (zijnde evcc) en je stopt evcc, dan zal de paal terugvallen naar de door jou ingestelde "safe current". Ik heb die op 6A staan (minimum).
[ Voor 18% gewijzigd door JanHenk op 22-11-2024 11:47 ]
@JanHenk , was ook nu aan het spelen met die demo-charger, had hier eens 11KWH demo auto aangehangen, en dan de "min+soilar" of "solar" mode ingesteld, maar dan ik zie in de UI dat die gewoon continu laad aan 1kwh voor de "guest vehicle"? mis ik iets?
code:
1
2
3
4
5
6
7
| chargers: - name: alfen type: template template: demo-charger status: C # charging power: 11000 enabled: true |
Ja (15 kWh opslag bij 5 kVA vermogen). En de energiemeter van dit systeem regelt de NOM.HyperBart schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:26:
[...]
Zijn er hier mensen die een thuisbatterij hebben staan?
Nee.Indien ja, gekoppeld met EVCC?
Ik heb een Alfen laadpaal, een monofase installatie (dus 1F/3F schakelen niet nodig) en geen dynamisch energiecontract en zie bij dat profiel voorlopig geen voordeel in EVCC (en al zeker niet om daar dan 100€/2€ per maand aan te besteden).
Terugleververgoeding is tot 31/12 nog 7,5 cent/kWh (alhoewel er nu niets meer terug te leveren is) en zakt vanaf 1/1/25 naar 2 cent/kWh.
Dat maakt het exclusief zonneladen virtueel alleen maar voordeliger.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2024 17:30 ]
Ja, het is daarom dat ik dus nu naar batterijen aan het kijken ben, voorheen kwam het volgens mij berekeningen voor het merendeel van de Vlamingen (mezelf inclus) niet uit, tenzij in jouw specifieke geval uiteraard.
Een batterij van 5 à 7 kWh verhoogt met een beetje deftige PV installatie (6000Wp en meer) het eigen verbruik ongeveer met een 1500 tot 2300 kWh.
Een batterij van 5 à 7 kWh verhoogt met een beetje deftige PV installatie (6000Wp en meer) het eigen verbruik ongeveer met een 1500 tot 2300 kWh.
Geen idee wat je daarmee precies wil zeggen maar louter de investering in batterijen alleen komt zelden, ook voor mij niet, economisch uit.HyperBart schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:07:
tenzij in jouw specifieke geval uiteraard.
Maar indien je off grid wil gaan (het gevoel van energieonafhankelijkheid allen al is voor mij onbetaalbaar) is eigen opslag noodzakelijk en de investering in de batterijen werd gewoon gefinancierd door de premie en de opbrengsten uit PV. Dan blijft het totaal plaatje meer dan rendabel.
Batterijen zijn voor mij een onderdeel van een keten, geen op zichzelf staand onderwerp dat zichzelf moet terugverdienen. En ik moet er ook niet iets anders voor laten.
Zal bij mij niet lukken (en ik heb een 15+74 kWh accu) want excl. laadpaal en WP is 2300 al meer dan mijn totale jaarlijkse verbruik.Een batterij van 5 à 7 kWh verhoogt met een beetje deftige PV installatie (6000Wp en meer) het eigen verbruik ongeveer met een 1500 tot 2300 kWh.
Zonder accu is mijn zelfverbruik uit 5.6 kWp ongeveer 25%, met stationaire accu ongeveer 85-90%.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2024 18:53 ]
Hoi, iemand die hier evcc gebruikt in Vlaanderen en die ook gebrukt maakt van het 15min capaciteitstarief ? hoe hebben jullie dat ingesteld in evcc , is het eventueel mogelijk om je yaml te sharen?
alvast bedankt
alvast bedankt
@NoFate Je kunt gebruikmaken van de load balancing feature van evcc, waarbij je een circuit definieert die de meter grid beperkt op het door jouw ingestelde maximale vermogen.
Merk op dat zowel maxCurrent als maxPower optioneel zijn. Als je in verband met het capaciteitstarief het vermogen wil beperken, moet je dus de maxPower begrenzen op jouw gewenste waarde. evcc zal dan het laadvermogen begrenzen of zelfs het laden afschakelen.
Een complete 'beveiliging' is dat natuurlijk niet, want er kunnen andere gebruikers zijn (niet aangestuurd door evcc) waarmee je alsnog over de kwartierpiek kunt gaan.
Wellicht heeft @HyperBart nog wat aanvullingen, als Vlaming zijnde.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| circuits: - name: main # if there is only one circuit defined the name needs to be 'main' title: 'main circuit' # name for the UI (not implemented in UI yet) maxCurrent: 63 # 63A (optional) maxPower: 30000 # 30kW (optional) meter: grid # optional loadpoints: - title: Garage circuit: main |
Merk op dat zowel maxCurrent als maxPower optioneel zijn. Als je in verband met het capaciteitstarief het vermogen wil beperken, moet je dus de maxPower begrenzen op jouw gewenste waarde. evcc zal dan het laadvermogen begrenzen of zelfs het laden afschakelen.
Een complete 'beveiliging' is dat natuurlijk niet, want er kunnen andere gebruikers zijn (niet aangestuurd door evcc) waarmee je alsnog over de kwartierpiek kunt gaan.
Hierop terugkomend nog even trouwens. Wat is het gedrag dat je had verwacht? Je geeft een maximaal vermogen op, zowel van auto (niet verplicht, kan) als van laadpaal (idem niet verplicht). In de PV of Min+Pv modus krijg je dan in beginsel 6 ampère, oftewel 1,4 kW. Dat gedrag zie jij ook, toch?NoFate schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:13:
@JanHenk , was ook nu aan het spelen met die demo-charger, had hier eens 11KWH demo auto aangehangen, en dan de "min+soilar" of "solar" mode ingesteld, maar dan ik zie in de UI dat die gewoon continu laad aan 1kwh voor de "guest vehicle"? mis ik iets?
code:
1 2 3 4 5 6 7 chargers: - name: alfen type: template template: demo-charger status: C # charging power: 11000 enabled: true
Als je hem in de demo op Snel / Fast zet, dan krijg je waarschijnlijk wel 11 kW.
Het gedrag in demo modus is overigens ook niet zo heel belangrijk, om eerlijk te zijn. Het gaat om de werkelijkheid
ik maak momenteel nog geen gebruik van evcc, gelukkig nog een analoge meter, dus ik laad steeds aan 11kW :-)
het gedrag dat ik idd wil is idd, dat evcc gaat kijken naar het totaal verbruik van alle apparaten, indien dit hoger is dan een vooropingestelde waarde EN langer als 15 min (kwartierpiek) , dan terug omlaag voor de komende 15 min ...
het gedrag dat ik idd wil is idd, dat evcc gaat kijken naar het totaal verbruik van alle apparaten, indien dit hoger is dan een vooropingestelde waarde EN langer als 15 min (kwartierpiek) , dan terug omlaag voor de komende 15 min ...
@NoFate Dat is wat EVCC kan doen en wat ik al een paar maanden ook functioneel bereikt heb met EVCC.
Je analyse van kwartierpiek is alleen een beetje gek verwoord want als je een kwartier lang hoog gaat en een kwartier lang laag dan is je kwartierpiek nog altijd te hoog.
EVCC regelt het als volgt: iedere regelcyclus worden alle meters uitgelezen en gecontroleerd tegen de waardes gedefinieerd in circuits, als een van die waardes over de treshold zit zal het laden verminderd worden tot een niveau onder treshold of wordt het laden onderbroken.
Zonder planning of wanneer je een redelijk lage power limit hebt ingesteld (zoals mij) kan het wel zijn dat je laadpaal wat triggerhappy door EVCC wordt aangestuurd.
Zo heb ik laatst een laadbeurt gehad waar rond het "kook uurtje" mijn laadpaal op een kwartier tijd 12 keer uit en aan geschakeld is omdat we de oven en het inductievuur draaiende hadden. Inductie is "bursty" dus dan kreeg je dit gedrag.
Sindsdien heb ik daar een planner rond gezet.
Anders gesteld: de laadpaal zal hier nooit de oorzaak zijn van een te hoge maandpiek, dat zijn andere dingen.
Lijst nog eens in detail op als je wil/kan:
Jij hebt een rijwoning aangesloten op het net?
Met zonnepanelen? Hoeveel PV en welke omvormers voor PV?
Daar een batterij inverter + batterij bij (Victron + ?)
Wat stuurt je batterij aan?
Je laadt je voertuig met zonne energie op, maar alleen als dat beschikbaar is, dus je auto wordt nooit opgeladen thuis als je geen PV over hebt, correct?
Je analyse van kwartierpiek is alleen een beetje gek verwoord want als je een kwartier lang hoog gaat en een kwartier lang laag dan is je kwartierpiek nog altijd te hoog.
EVCC regelt het als volgt: iedere regelcyclus worden alle meters uitgelezen en gecontroleerd tegen de waardes gedefinieerd in circuits, als een van die waardes over de treshold zit zal het laden verminderd worden tot een niveau onder treshold of wordt het laden onderbroken.
Zonder planning of wanneer je een redelijk lage power limit hebt ingesteld (zoals mij) kan het wel zijn dat je laadpaal wat triggerhappy door EVCC wordt aangestuurd.
Zo heb ik laatst een laadbeurt gehad waar rond het "kook uurtje" mijn laadpaal op een kwartier tijd 12 keer uit en aan geschakeld is omdat we de oven en het inductievuur draaiende hadden. Inductie is "bursty" dus dan kreeg je dit gedrag.
Sindsdien heb ik daar een planner rond gezet.
@NoFate , @JanHenk raakt hier perfect het juiste punt aan. EVCC zal bescherming bieden tegen een laadpaal die te hoge pieken trekt.JanHenk schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:45:
@NoFate Je kunt gebruikmaken van de load balancing feature van evcc, waarbij je een circuit definieert die de meter grid beperkt op het door jouw ingestelde maximale vermogen.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 circuits: - name: main # if there is only one circuit defined the name needs to be 'main' title: 'main circuit' # name for the UI (not implemented in UI yet) maxCurrent: 63 # 63A (optional) maxPower: 30000 # 30kW (optional) meter: grid # optional loadpoints: - title: Garage circuit: main
Anders gesteld: de laadpaal zal hier nooit de oorzaak zijn van een te hoge maandpiek, dat zijn andere dingen.
Wat of hoe regelt je batterij zich in het verbruik van je woning?IvoB2 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:25:
[...]
Ja (15 kWh opslag bij 5 kVA vermogen). En de energiemeter van dit systeem regelt de NOM.
Lijst nog eens in detail op als je wil/kan:
Jij hebt een rijwoning aangesloten op het net?
Met zonnepanelen? Hoeveel PV en welke omvormers voor PV?
Daar een batterij inverter + batterij bij (Victron + ?)
Wat stuurt je batterij aan?
Je laadt je voertuig met zonne energie op, maar alleen als dat beschikbaar is, dus je auto wordt nooit opgeladen thuis als je geen PV over hebt, correct?
[ Voor 54% gewijzigd door HyperBart op 03-12-2024 12:30 ]
ja, maar ik wou bv om een 3fase aansluiting mijn MAX op 4.2kW zetten
Deze 4.2 is inclusief laden + overige gebruikers...
stel dat ik dan even meer ga verbruiken, langer als 15 min, dan zou evcc mijn laadvermogen van de paal omlaag moeten laten gaan ... totdat ik weer kan laden aan 4.2 ... dat is hetgeen ik wil bereiken
dus mijn capaciteits tarief zou nooit over de 4.2 (piek) mogen gaan ...
dat is toch heel het idee erachter? met planningen werken wil ik niet, ik wil gewoon beschermd zij voor de pieken... is dat iets wat kan op basis van 15 min met evcc?
stel dat ik dan even meer ga verbruiken, langer als 15 min, dan zou evcc mijn laadvermogen van de paal omlaag moeten laten gaan ... totdat ik weer kan laden aan 4.2 ... dat is hetgeen ik wil bereiken
dat is toch heel het idee erachter? met planningen werken wil ik niet, ik wil gewoon beschermd zij voor de pieken... is dat iets wat kan op basis van 15 min met evcc?
Ja dat kan maar dan hoop ik voor u dat die laadpaal enkelfasig kan laden.NoFate schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:34:
ja, maar ik wou bv om een 3fase aansluiting mijn MAX op 4.2kW zetten
Want gij wilt uw piek onder de 4.2kW houden, laadpaal minimum is 6A op 1 of 3 fasen, met 3 is dat dus 4140W.
Dus EVCC zal dan uw laadpaal uitzetten als ge meer dan 60W thuisverbruik hebt. Ik denk dat ‘m dan bijna nooit nog gaat laden. Een normaal huis is altijd een paar tientallen Watt aan sluipverbruik.