Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ja , ik heb een Alfen, dan zet ik idd de fase switching af...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:33
NoFate schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:46:
Ja , ik heb een Alfen, dan zet ik idd de fase switching af...
Dan zou ik ‘m fixed op 1 fase in EVCC zetten en de ampere limit ook meegeven op uw circuit. Dan loadbalanced hij ook op de fase met hoogste belasting. Protip: koop de 32A licentie dan kan hij langer/hoger op 1 fasig laden zonder dat hij moet wisselen.

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 03-12-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Ja, maar hoe stel je de kwartier piek in??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Hij mag over de waarde gaan, maar max 15 min

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Het concept kwartierpiek kent EVCC niet. Hij stuurt bij per regelcyclus en nooit hoger dan de powerlimit.

Wat wil ik daarmee zeggen? Een maandpiek is een gemiddelde… op 15m, dus als gij 5m 3kW en dan 5m 6kW en dan 5m 9kW trekt is uwe kwartierpiek? Juist ja, 6kW. Evcc gaat dus niet zeggen “ah ik ben op 6000W ingesteld, dus dit kwartier heb ik nog zoveel over” neen, die zegt: limiet? Overr 6000? Alles terugschalen tot onder 6000! Nu!

@JanHenk heeft een voorbeeld gepost hoe ge dit instelt. Wat lukt er niet?

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 03-12-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Ik gebruik evcc nog niet, dus nog niks getest.. maar als evcc niet kan werken met kwartier pieken, dan heb ik er niks aan... Dan stel ik het gewoon in op de paal zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:17:
Ik gebruik evcc nog niet, dus nog niks getest.. maar als evcc niet kan werken met kwartier pieken, dan heb ik er niks aan... Dan stel ik het gewoon in op de paal zelf...
Ik zie niet in hoe ik het anders kan uitleggen, maar als ge uw kwartierpiek aka gemiddelde vermogen per 15 minuten van uw laadpaal onder controle wilt houden dan is op dit moment de enige oplossing EVCC en dan zal EVCC alles doen om het gemiddelde niet hoger te laten gaan. Hoe? Door te werken met onmiddellijke sturing wat als resultaat heeft dat uw gemiddelde kwartierpiek onder de vooropgestelde waarde blijft.

Ik weet niet wat ge wilt bereiken?

Wat ge in de Alfen dan gaat instellen ben ik heel benieuwd naar want die kan al helemaal niks in die specifieke context. Die kan een minimale afgifte instellen maar die zal niet het totale vermogen in ogenschouw nemen en op basis daarvan zich uitschakelen.

Ik kan u wel vertellen dat ik al jaren EVCC draai en sinds een aantal maanden een digitale meter heb en mijn maandpiek dankzij EVCC nooit hoger is gegaan dan wat ik zelf ook maak qua maandpiek omdat we wonen, leven, koken en spelen in ons huis.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Juni
    5,017 kW
Juli
    3,569 kW
Augustus
    4,060 kW
September
    4,293 kW
Oktober
    4,255 kW
November
    4,328 kW
    Voorlopige waarde
December
    4,456 kW
    Voorlopige waarde

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 03-12-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Maar op een Alfen kan je toch ook een LB instellen, ik zet de Alfeen fixed op 1 fase; dan max waarde 4.2kW, dan schakelt hij toch terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@NoFate De load balancing van Alfen zelf beschermd enkel op het niveau van stroom (in ampère). Hij is niet geprogrammeerd om te kijken naar de stroom op drie verschillende fases en daar op te reageren.

Daar kun je juist evcc voor gebruiken, omdat ie de stroom over alle drie fases samen kan nemen (oftewel het totale vermogen) en op dit totaalvermogen de laadpaal kan laten reageren.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:34:
Maar op een Alfen kan je toch ook een LB instellen, ik zet de Alfeen fixed op 1 fase; dan max waarde 4.2kW, dan schakelt hij toch terug?
Load balancing is niet hetzelfde als peak shaving/peak limiting.
Load balancing stel je in op amperes en die gaat kijken wat de belasting is per fase. Is er een fase die overbelast is volgens de parameters dan zal de Alfen aftoeren maar als jij op een andere fase een verbruiker instelt en op nog een andere nog eentje dan zal de Alfen zien dat er voldoende vrij is op de fase waar jij op zit te laden. Hij zal dus niet aftoeren en je kwartierpiek zal hoger zijn.

EVCC neemt het totale vermogen (ja, dus kW, maar daar kan de Alfen niet op sturen, toch niet voor vermogens, wel voor zonnestroom-geassisteerd-laden aka solar charging) in ogenschouw en stuurt daarop bij.

EDIT: Wat @JanHenk dus zei...

Geloof ons nu maar, installeer EVCC en verken dat eens, want je "klapt er wa neffe" ;)

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 03-12-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
JanHenk schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:40:
@NoFate De load balancing van Alfen zelf beschermd enkel op het niveau van stroom (in ampère). Hij is niet geprogrammeerd om te kijken naar de stroom op drie verschillende fases en daar op te reageren.

Daar kun je juist evcc voor gebruiken, omdat ie de stroom over alle drie fases samen kan nemen (oftewel het totale vermogen) en op dit totaalvermogen de laadpaal kan laten reageren.
aha , dat wist ik niet! dat verklaar het ... zou wel super zijn dat ik bv max 14 min boven de 4.2 kan uitkomen, om dan terug te schakelen naar 4.2 indien het langer als 15 min zou duren... nuja, als het niet kan, dan is het zo maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:42:
[...]

aha , dat wist ik niet! dat verklaar het ... zou wel super zijn dat ik bv max 14 min boven de 4.2 kan uitkomen, om dan terug te schakelen naar 4.2 indien het langer als 15 min zou duren... nuja, als het niet kan, dan is het zo maar
Hoezo pas bij langer als 15 min? 8)7
Als gij 14 min boven de 4.2 uitkomt, ik zeg maar iets, 4.3kW en dan? De laatste minuut 4.2 gebruiken? Dan is uw maandpiek toch 4.293333kW? Je bent toch op de hoogte dat het capacitietstarief berekend wordt op een GEMIDDELDE gemeten over een kwartier he?
^
U hebt een digitale meter? Dan bepalen uw maandpieken het capaciteitstarief.

Uw digitale meter registreert de hele dag door uw verbruik, en berekent telkens het gemiddelde per kwartier. Dat is het kwartiervermogen (in kW).
Uw maandpiek is het hoogste kwartiervermogen in 1 maand. Anders gezegd: in dat kwartier belastte u het net het meest.
Het gemiddelde van uw maandpieken van de afgelopen 12 maanden is uw gemiddelde maandpiek.

[ Voor 35% gewijzigd door HyperBart op 03-12-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
HyperBart schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:45:
[...]

Hoezo pas bij langer als 15 min? 8)7
Als gij 14 min boven de 4.2 uitkomt, ik zeg maar iets, 4.3kW en dan? De laatste minuut 4.2 gebruiken? Dan is uw maandpiek toch 4.293333kW?
klopt! mja, zal dan verkeerd zijn, we zullen het eeens proberen als de DM komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
HyperBart schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:24:
Wat of hoe regelt je batterij zich in het verbruik van je woning?
Lijst nog eens in detail op als je wil/kan:
Jij hebt een rijwoning aangesloten op het net?
Met zonnepanelen? Hoeveel PV en welke omvormers voor PV?
Daar een batterij inverter + batterij bij (Victron + ?)
Wat stuurt je batterij aan?
Je laadt je voertuig met zonne energie op, maar alleen als dat beschikbaar is, dus je auto wordt nooit opgeladen thuis als je geen PV over hebt, correct?
Ik gebruik geen EVCC (geen last van kwartierpieken, gezien ik minder dan 500 kWh per jaar van het net afneem betaal ik geen netbelasting noch overhead capaciteitstarief).
Ik heb een open bebouwing aangesloten op het net (1f40A).
PV sinds 2011 => 5.6 kWp/5.0 kWp - Oorspronkelijk een SMA monfofase 5.0 kVA inverter maar dit jaar vervangen door een Fronius 5.0 (ivm opgewekt vermogen aanpassen aan afgenomen vermogen zonder terug te leveren aan het net, de SMA was nog aan/uit).
BYD LVL LFP 15,3 kWh accu met een Victron Quatro II inverter waarbij net op AC2 In en EV6 als aggregaat op AC1 IN.
Alle kringen voor verbruik aangesloten op AC OUT 1.

Systeem aangestuurd door Victron ESS.
NOM wordt geregeld door het gridsetpoint van de ESS in theorie in te stellen op "0".
In de praktijk is dat bij een netaansluiting rond de -20 tot -30W.

Variabel "groen" maandcontract. Dat is - voor mij - nu nog steeds goedkoper dan een dynamisch contract.
Variabel contract heeft immers geen vaste kost (en een relatief lage vaste afnameprijs all in => in 2024 tussen de 18 en 21 cent/kWh per lopende maand) en dynamisch een vaste kost tussen de 50 en 100€ op jaarbasis en dat alleen is al een hogere kost dan ik op een jaar aan afname betaal.

De EV wordt thuis zelden opgeladen wanneer er geen PV vermogen op overschot is.
(Zou wel kunnen tot 500 kWh per jaar want de laadvergoeding is rond de 30 cent/kWh en de stroomkost van het net rond de 20 cent/kWh maar daar hou ik me - voorlopig - niet mee bezig).
Publiek kan ik in de EU sowieso gratis laden aan iedere beschikbare laadpaal.
Publiek laden gebeurt dan ook bijna uitsluitend aan AC destination chargers (plaatsen waar ik minstens een uur toch moet zijn) en niet door nutteloos te staan koekeloeren aan een DC laadpaal onderweg.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 03-12-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
@HyperBart wil jij je config yaml eens posten? Alsook screenshots van hoe je de Alfen hebt ingesteld? Ik vermoed dat je bv 6A max neemt, 4.1 kW max laden, maar de alfen hoger instelt op 10A als je fase switching gaat doen? Zodat je toch hoger kan laden op 1 fase? Wat als dan evcc down is? Heb je dan niet het het risico dat je op 10A gaat laden op 3 fases? Alsook solar charging , heb je dat ook actief op de alfen? Of overruled evcc dat volledig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Ja hoor, ik zal een paar delen posten.
Alsook screenshots van hoe je de Alfen hebt ingesteld?
Ik denk dat er hier al een paar gepasseerd zijn, als je via de zoek knop alle posts met afbeeldingen filtert dan ga je er al snel een aantal tegen komen. Ik kan nu even geen screenshot maken.
Ik vermoed dat je bv 6A max neemt,
Ik stel op de Alfen inderdaad de safe current in op 6A, maar dat is dan op 1 fase en dus 1.4kW (plusminus)
4.1 kW max laden, maar de alfen hoger instelt op 10A als je fase switching gaat doen?
De Alfen staat volledig open, dus 32A. Ik heb namelijk de licentie voor 22kW, het gaat mij niet om die 22kW maar als je een driefase Alfen hebt dan is 22kW nodig om ook op een enkele fase tot 32A te gaan.
Aangezien mijn AC PV vermogen maximaal ergens rond de 4 à 6kW ligt is monofasig laden "rustiger" qua schakelgedrag. Voorheen wisselde hij op de middag nogal vrolijk vanuit EVCC als ik bv iets opzette om te koken oid.
Zodat je toch hoger kan laden op 1 fase? Wat als dan evcc down is?
Monitoring :+ SafeCurrent in Alfen instellen.

Impact zal er vooral zijn als de auto aan het laden is en dat impliceert dat ik met 99% zekerheid ook thuis ben, dus dan kan ik snel ingrijpen.
Heb je dan niet het het risico dat je op 10A gaat laden op 3 fases? Alsook solar charging , heb je dat ook actief op de alfen? Of overruled evcc dat volledig?
Dat risico bestaat maar wordt zwaar gemitigeerd door Safecurrent die niet op 10 maar op 6 staat en het feit dat hij meestal in single phase staat. Omdat ik toch nooit hoger wil gaan dan 4kW van het net, is het voor mij niet zinvol om 3 fasen aan te zetten want ik kan PV doorjassen tot 7.4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
NoFate schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:31:
Wat als dan evcc down is? Heb je dan niet het het risico dat je op 10A gaat laden op 3 fases? Alsook solar charging , heb je dat ook actief op de alfen? Of overruled evcc dat volledig?
Vanuit de Alfen bekeken stel je hem in op "EMS" in plaats van P1. Daarmee luistert ie naar de signalen die via modbus tcp binnenkomen. Die signalen worden door evcc verzonden. Fase switching en de toegestane current (in mA) wordt dus geregeld door evcc en dat is vanuit de Alfen bezien het enige dat ie moet weten.

Als die connectie (met evcc dus) verloren gaat om wat voor reden dan ook, valt ie terug op de door jou ingestelde 'safe current'. Let op dat dit dus enkel de current (mA) is en niet het aantal fases. Daar blijft ie steken op de modus waar ie op dat moment in zit (1 of 3 fase).

Als je tot 4 kW wil gaan kun je beter gewoon op 1 fase vast instellen vanuit evcc. Als de connectie dan verloren gaat, blijft de laadpaal doorgaan op 1,4 kW. Niks aan het handje.. :)

Met een dikke PV-installatie is het overigens wel anders natuurlijk, dan is switchen naar 3-fase soms wel handig. Het hangt ervan af, of jouw Alfen tot 16A of tot 32A kan gaan en hoe het vermogen van de opwek eruit ziet. Maar als ie uit hoofde van je PV-stroom in 3-fase modus staat én de verbinding is verloren om één of andere reden, dan maakt het ook niet uit dat ie in 3-fase aan het doorladen is, je hebt immers genoeg PV opwek.

Ik zou het gewoon eens proberen, we blijven wat in het theoretische hangen... :)

[ Voor 18% gewijzigd door JanHenk op 04-12-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
knip

[ Voor 107% gewijzigd door NoFate op 04-12-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
ben het even aan het testen met een demo-charger auto... power gezet op 11000
dan circuit ingesteld op max 3700 , mode 'min+solar' 1 fase min 6a/max16a

ik zie in evcc gewoon dat de auto aan het laden is aan 11kw ?? precies schiet de load management toch niet in gang?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
chargers:
  - name: alfen
    type: template
    template: demo-charger
    status: C # charging
    power: 11000
    enabled: true # optional

circuits:
  - name: main
    title: Main Circuit # name for the UI (not implemented in UI yet)
    #maxCurrent: 16 # 63A (optional)
    maxPower: 3700 # 30kW (optional)
    meter: grid # optional

loadpoints:
- title: Evcc
  charger: alfen
  mode: minpv
  circuit: main

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0n1l7fFYoXeTYRFm0xFmvE4m1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vgo9gezqHGcBWKz2L5budEJx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door NoFate op 04-12-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-06 13:56
ik probeer nu de EVBox livo via eebus aan te sluiten op EVCC, maar het is nog een hele kluif om dit voor elkaar te krijgen. Ik blijf nu hangen op deze error:
[main ] FATAL 2024/12/03 20:16:53 failed configuring eebus: could not get machineid: open /etc/machine-id: no such file or directory; for manual configuration use plant: fd2371f0ba8725a310c23f7e8e708afa77461493ac9b9794ae67f82da7bc4d9f
Plant: toegevoegd aan yaml:
code:
1
2
3
4
5
site:
  - title: thuis # display name for UI
    meters:
      grid: my_grid # grid meter reference
plant: cfe59183f9ba1847c5fb6afbaab11a55ada47f63f8181665fc098f747db8a3de

Echter bij elke start wijzigt de voorgesteld machineID, en crasht evcc.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:15:
ben het even aan het testen met een demo-charger auto... power gezet op 11000
dan circuit ingesteld op max 3700 , mode 'min+solar' 1 fase min 6a/max16a

ik zie in evcc gewoon dat de auto aan het laden is aan 11kw ?? precies schiet de load management toch niet in gang?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
chargers:
  - name: alfen
    type: template
    template: demo-charger
    status: C # charging
    power: 11000
    enabled: true # optional

circuits:
  - name: main
    title: Main Circuit # name for the UI (not implemented in UI yet)
    #maxCurrent: 16 # 63A (optional)
    maxPower: 3700 # 30kW (optional)
    meter: grid # optional

loadpoints:
- title: Evcc
  charger: alfen
  mode: minpv
  circuit: main

[Afbeelding]
Prima config, demo niet.
Gewoon implementeren in real life, kom dan maar terug. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
HyperBart schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:43:
[...]

Prima config, demo niet.
Gewoon implementeren in real life, kom dan maar terug. 😉
Ok, volgende week eens werk van maken, nog 1 vraagje tussendoor, de maxcurrent setting op de loadpoint, heeft die invloed op minPV ?

Stel, mincurrent op 6a, 1 fase, dan gaat die laden aan 1.4 en de rest neem die van de zon? Of gaat die ook rekening houden met de maxcurrent + extra zon?
Of...

Gaat die alleen maar op fast mode kijken naar de maxcurrent? En dan ook met de circuit/LB in combinatie?

[ Voor 3% gewijzigd door NoFate op 04-12-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Wat ik ook mis, is er ook zoiets dat je bv de max op 4.1 zet voor het laden, dat die in fast mode dan idd aan 4.1 altijd gaat laden, met uiteraard nog de load balancing actief, maar stel dat de zon schijnt , hij dan ook deze extra solar opbrengst gaat gebruiken om sneller te laden aan 4.1, een soort van "fast+solar" , of doet hij dat sowieso al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:48:
Wat ik ook mis, is er ook zoiets dat je bv de max op 4.1 zet voor het laden, dat die in fast mode dan idd aan 4.1 altijd gaat laden, met uiteraard nog de load balancing actief, maar stel dat de zon schijnt , hij dan ook deze extra solar opbrengst gaat gebruiken om sneller te laden aan 4.1, een soort van "fast+solar" , of doet hij dat sowieso al?
Dat is fast ja, als je dan vermogen beperkt tot 4kW en er is meer zon dan zal hij en die 4kW doen EN het zonvermogen erbovenop.

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 04-12-2024 21:52 ]

• JanHenk
  • Niet online
Ik ben overgestapt van de evcc HA add-on naar een losse LXC container op Proxmox.

Heb zelf een CT gemaakt uit een Debian template, maar ik zag ook dat tteck sinds kort een script heeft gemaakt voor het een LXC container met evcc.

Voordeel is dat evcc blijft lopen als ik HA herstart (wat nogal eens gebeurd eigenlijk). De configuratie is ook wat eenvoudiger en je kunt (makkelijker) gebruikmaken van de evcc command.

Daarnaast is het makkelijker om een LXC te integreren in Tailscale, zodat ik evcc ook kan bereiken met een ander apparaat dat op het Tailnet zit. Hoewel evcc via HA ook wel handig bereikbaar is als je je eigen HA van buitenaf kunt benaderen natuurlijk.

Daarnaast een leuke release. Meest in het oog springend is de toevoeging van (meerdere) planningen, waarbij je een dag van de week kunt meegeven. Daarnaast is Nordpool EPEX Spot toegevoegd, hier heb je geen token voor nodig. Zo kun je dynamische prijzen gebruiken in evcc zonder eerst een token aan te vragen. Dat moest voorheen nog wel als je gebruik maakte van ENTSO-E.

[ Voor 12% gewijzigd door JanHenk op 12-12-2024 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 25-05 20:28

Wrc

JanHenk schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:29:
...
Daarnaast is Nordpool EPEX Spot toegevoegd, hier heb je geen token voor nodig.
...
Interessant, Bedankt voor de tip, Ik heb het geconfigureerd, ben benieuwd,en zien of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik ben nu evcc ook aan het uitproberen en inmiddels hangt het meeste erin. Op zich lijkt alles ook goed te werken. Waar ik wel over twijfel is de load management functie, en dan voornamelijk de snelheid waarmee deze reageert. EVCC leest de data elke 30sec uit, en dat is bij overbelasting niet langzaam, maar zeker ook niet snel. Hoe gaan anderen hiermee om?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Krisp Welke laadpaal gebruik je?

Ik heb het interval op 4 seconden. Dat werkt prima.

Maar ook 10 seconden zou voor load balancing over het algemeen nog wel in orde zijn. 30 seconden is inderdaad vrij lang voor dat doeleinde, kans dat er een zekering is gesprongen voordat de laadpaal is teruggeschroefd, is aanzienlijk groter..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Heb de interval nu ook naar 5s gebracht, dat werkte prima toen ik alles via Node-Red aanstuurde.

Idealiter leest hij de meter elke seconde uit (ik post elke seconde de waarden naar MQTT), en ververst hij de laadpaal gewoon wat minder vaak. Die waarden zijn wat minder boeiend.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Eindelijk gisteren voor elkaar gekregen om de koppeling met mijn Livo laadpaal te doen via eebus. Alles stond op groen dus hij zou vanacht van 00:00 tot 03:00 gaan laden. Echter vanochtend, niet geladen en status was hetzelfde. EVCC melde 'wacht op Auto'... Zo vlug in de logs gekeken maar zag niets vreemds...

Is er ook een knopje of iets om hem 'direct ' te laten laden als hij aan het wachten is tot het laadplan actief zou worden?

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Krisp Ik heb wel eens 3 seconde interval geprobeerd, maar daar reageerde de paal (of beter gezegd, de auto, die moet uiteindelijk het vermogen aanpassen) af en toe niet snel genoeg op. Dan kreeg ik af en toe een warning in evcc, die constateerde dat het werkelijke vermogen (op interval) niet gelijk was aan het verwachte vermogen.

Ik heb hem op 4 seconden gehouden. Daarmee is mijn ervaring dat load balancing goed werkt en op tijd ingrijpt om het springen van de automaat te voorkomen. Dat zal met 5 seconden ook zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
ChiLLeR schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:46:
Eindelijk gisteren voor elkaar gekregen om de koppeling met mijn Livo laadpaal te doen via eebus. Alles stond op groen dus hij zou vanacht van 00:00 tot 03:00 gaan laden. Echter vanochtend, niet geladen en status was hetzelfde. EVCC melde 'wacht op Auto'... Zo vlug in de logs gekeken maar zag niets vreemds...

Is er ook een knopje of iets om hem 'direct ' te laten laden als hij aan het wachten is tot het laadplan actief zou worden?
Toch geen schema actief op de auto zelf he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@ChiLLeR evcc in de 'fast' modus zetten (laadplan werkt alleen in de PV en MinPV modus). Als ie dan nog niets doet, moet je het zoeken in de auto. Kan wel eens zo zijn dat die in een sleep blijft hangen? Of een laaplan actief in de auto of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
deze logs van vancht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
[lp-1  ] DEBUG 2024/12/16 00:58:56 plan: charge 3h0m47s between 2024-12-16 00:59:13 +0100 CET until 2024-12-16 07:00:00 +0100 CET (power: 7590W, avg cost: 0.157)
[lp-1  ] DEBUG 2024/12/16 00:58:56 pv charge current: min 6A > 0A (1517W @ 3p, battery: false)
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:58:57 Send: d:_i:47859_EVBox-Livo-EVB-510-061-355 notify 14331 DeviceDiagnosisHeartbeatData
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:58:59 Send: d:_i:47859_EVBox-Livo-EVB-510-061-355 notify 14332 DeviceDiagnosisHeartbeatData
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:59:01 Send: d:_i:47859_EVBox-Livo-EVB-510-061-355 notify 14333 DeviceDiagnosisHeartbeatData
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:59:03 Send: d:_i:47859_EVBox-Livo-EVB-510-061-355 notify 14334 DeviceDiagnosisHeartbeatData
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:59:05 Send: d:_i:47859_EVBox-Livo-EVB-510-061-355 notify 14335 DeviceDiagnosisHeartbeatData
[site  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:06 ----
[lp-1  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:06 charge power: 0W
[site  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:06 grid power: 1420W
[site  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:06 grid powers: [331 305 784]W
[site  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:06 grid currents: [3 2 4]A
[site  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:06 pv power: 0W
[site  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:06 site power: 1520W
[lp-1  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:06 charger status: B
[lp-1  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:06 plan: charge 3h0m47s between 2024-12-16 00:59:13 +0100 CET until 2024-12-16 07:00:00 +0100 CET (power: 7590W, avg cost: 0.157)
[lp-1  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:06 pv charge current: min 6A > 0A (1520W @ 3p, battery: false)
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:59:07 Send: d:_i:47859_EVBox-Livo-EVB-510-061-355 notify 14336 DeviceDiagnosisHeartbeatData
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:59:09 Send: d:_i:47859_EVBox-Livo-EVB-510-061-355 notify 14337 DeviceDiagnosisHeartbeatData
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:59:11 Send: d:_i:47859_EVBox-Livo-EVB-510-061-355 notify 14338 DeviceDiagnosisHeartbeatData
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:59:13 Send: d:_i:47859_EVBox-Livo-EVB-510-061-355 notify 14339 DeviceDiagnosisHeartbeatData
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:59:15 Send: d:_i:47859_EVBox-Livo-EVB-510-061-355 notify 14340 DeviceDiagnosisHeartbeatData
[site  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:16 ----
[lp-1  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:16 charge power: 0W
[site  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:16 grid power: 1421W
[site  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:16 grid powers: [333 307 781]W
[site  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:16 grid currents: [3 2 4]A
[site  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:16 pv power: 0W
[site  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:16 site power: 1521W
[lp-1  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:16 charger status: B
[lp-1  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:16 plan: charge 3h0m47s between 2024-12-16 00:59:17 +0100 CET until 2024-12-16 07:00:00 +0100 CET (power: 7590W, avg cost: 0.157)
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:59:16 Send: d:_i:47859_EVBox-Livo-EVB-510-061-355 write 14341 LoadControlLimitListData
[lp-1  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:16 max charge current: 11A
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:59:16 Recv: d:_i:47859_EVBox-Livo-EVB-510-061-355:LoadControl to LoadControl notify 14473 LoadControlLimitListData
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:59:16 ski 0910a9eadfd4820e518e2f9b429620a1efe9f8d5 event cem-opev-DataUpdateLimit
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:59:16 Recv: d:_i:47859_EVBox-Livo-EVB-510-061-355:LoadControl to LoadControl result 14474 14341 ResultData 0
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:59:17 Send: d:_i:47859_EVBox-Livo-EVB-510-061-355 notify 14342 DeviceDiagnosisHeartbeatData
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:59:19 Send: d:_i:47859_EVBox-Livo-EVB-510-061-355 notify 14343 DeviceDiagnosisHeartbeatData
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:59:21 Send: d:_i:47859_EVBox-Livo-EVB-510-061-355 notify 14344 DeviceDiagnosisHeartbeatData
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:59:23 Send: d:_i:47859_EVBox-Livo-EVB-510-061-355 notify 14345 DeviceDiagnosisHeartbeatData
[eebus ] DEBUG 2024/12/16 00:59:25 Send: d:_i:47859_EVBox-Livo-EVB-510-061-355 notify 14346 DeviceDiagnosisHeartbeatData
[site  ] DEBUG 2024/12/16 00:59:26 ----

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
HyperBart schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:47:
[...]

Toch geen schema actief op de auto zelf he?
Nee dat heb ik er juist vooraf allemaal uitgehaald :D Zojuist op het werk ingeplugd en hij startte meteen.

Maar zal nog eens alles eruit halen, incl. vertrek schema.

[ Voor 20% gewijzigd door ChiLLeR op 16-12-2024 08:54 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:53
Vraagje voor de Belgen ivm peak shaving. Hoe voorkom je dat EVCC begint te laden in een kwartier waardoor je door het laden over de huidige piek gaat.

Voorbeeld.
- 12:00: auto is niet aangesloten, maar huis verbruikt continue 4000W van het net
- 12:10: Grootverbruik uitgeschakeld, auto wordt ingeplugd.

In dit geval zou ik dus willen dat ie pas in het volgende kwartier begint te laden, omdat ie anders mogelijk de kwartierpiek overschrijdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
devastator83 schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:15:
Vraagje voor de Belgen ivm peak shaving. Hoe voorkom je dat EVCC begint te laden in een kwartier waardoor je door het laden over de huidige piek gaat.

Voorbeeld.
- 12:00: auto is niet aangesloten, maar huis verbruikt continue 4000W van het net
- 12:10: Grootverbruik uitgeschakeld, auto wordt ingeplugd.

In dit geval zou ik dus willen dat ie pas in het volgende kwartier begint te laden, omdat ie anders mogelijk de kwartierpiek overschrijdt...
Ik ken het Belgische peak shaving systeem niet, maar hoe gaat dit dan in het volgende kwartier? Want als je nu begint met laden op lager dan 4.000 en je grootverbruik is al weg, dan blijft je piek hetzelfde, en als je hoger gaat dan zou ie dat toch het kwartier erna ook zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Sander schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:25:
[...]

Ik ken het Belgische peak shaving systeem niet, maar hoe gaat dit dan in het volgende kwartier? Want als je nu begint met laden op lager dan 4.000 en je grootverbruik is al weg, dan blijft je piek hetzelfde, en als je hoger gaat dan zou ie dat toch het kwartier erna ook zijn?
Wordt ieder kwartier gereset (dus op h:00, h:15, h:30 en h:45).

Nu heb ik in HA (nog geen EVCC in gebruik) wel iets gemaakt dat het laden gestopt/niet gestart wordt als die piek overschreden dreigt te worden. Zoiets moet ik ook in EVCC hebben, anders is het voor mij niet echt bruikbaar ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@devastator83 Daar is hierboven ook al aardig wat woorden over gesproken. In principe kun je evcc instellen op load balacing op basis van vermogen van de hoofdaansluiting (dus niet enkel de stroom). Bij een 3-fase aansluiting maakt dat nogal een verschil.

Op dit moment wordt er niet gekeken naar energie per kwartier, dus de load balancing doet daar niks mee. Hij kan uiteraard wel zorgen dat de laadpaal onder een bepaald vermogen blijft.

Ik vraag me af hoe zinvol het is om dit per kwartier te gaan (blijven) beoordelen. Dat is alleen relevant in het betreffende kwartier van aankoppelen.. Dus dat lijkt me wat overdreven complex gemaakt..

Maar als dat echt heel belangrijk voor je is, dan is evcc voor jou niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
@JanHenk Het is ook relevant als de auto al ingeplugd is. Als we bv beginnen met koken, dan wil ik pas terug starten met laden in het volgende kwartier. Volgens de load balancer mag op dat moment wel alles OK zijn, maar dan kan ik nog steeds een nieuwe piek genereren als het laden hervat wordt.

Als ik dit via een API zou kunnen beinvloeden (om het laden te onderbreken/hervatten), dan is het mij ook goed.

[ Voor 21% gewijzigd door devastator83 op 16-12-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Sander schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:25:
[...]
Het is geen Belgisch systeem maar eigen aan de netbeheerder van het Vlaamse Gewest (Fluvius).

Het is trouwens een klokkwartierpiek met een maandelijkse reset.
Ieder kwartier meet de DM per klokkwartier (letterlijk te nemen) het afgenomen vermogen. doe je dat maal vier heb je de gemiddelde vermogenspiek (bv. verbruik je tussen 12:00 en 12:15 uur 600 Wh dan is je klokkwartierpiek 2,4 kW.
Per maand wordt de hoogste klokkwartier weerhouden en gelogd.
Bij de jaarafrekening is er de facturatiepiek en dat is het gemiddelde van de laatste 12 maandpieken.
Daaruit volgt ook dat wanneer je eenmaal in de kalendermaand een hoge kwartierpiek hebt veroorzaakt het nog maar weinig zin heeft daar de rest van de maand proberen onder te blijven want de hoogste piek blijft weerhouden. Het is dus binnen één maand telkens alles of niets. Eenmaal binnen een maand een kwartier over je eigen limietstelling kan je dat die maand niet meer goedmaken door eronder te blijven.

De uitzondering daarop is dat wanneer er een maand met een piek lager dan 2,5 kW is deze in de facturatie als 2,5 kW meegenomen wordt (ook al was het verbruik een hele maand nul).
Je kan dus geen enkele maand hebben met een waarde lager dan 2,5 (ook niet met PV, thuisaccu, vakantie, leegstand,....).

Het capaciteitstarief bij de jaarnota is dan het gemiddelde van 12 maanden maal een bepaald bedrag (afhankelijk van het subnetgebied ergens tussen de 37 en 56€/kW/jaar).

Er zit ook een grens op. De totale netvergoeding (er zit ook nog een netvergoeding per netafgenomen kWh) mag niet hoger zijn dan 203,55 € per MWh (dus 20,35 cent/kWh).
Blijf je onder een bepaald afgenomen netverbruik (gemiddeld zo'n 500 kWh op jaarbasis) wordt de netvergoeding op kWh afname kwijtgescholden (ong. 5 cent/kWh) en betaal je niet meer dan het jaargemiddelde dan 2,5 kW (ook al had je technisch evermogenspieken die tien keer hoger zijn).

[ Voor 74% gewijzigd door IvoB2 op 16-12-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
devastator83 schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:13:
@JanHenk Het is ook relevant als de auto al ingeplugd is. Als we bv beginnen met koken, dan wil ik pas terug starten met laden in het volgende kwartier. Volgens de load balancer mag op dat moment wel alles OK zijn, maar dan kan ik nog steeds een nieuwe piek genereren als het laden hervat wordt.

Als ik dit via een API zou kunnen beinvloeden (om het laden te onderbreken/hervatten), dan is het mij ook goed.
Ah, dat is juist. Dit heeft evcc niet op die manier geïmplementeerd.

Je kan het alsnog (beide) gebruiken, want je kunt evcc zelf aansturen met een api. Er is een onofficiële HA integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

ChiLLeR schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:46:

Heb je EVCC wel in "PV" mode staan. Als EVCC uit staat dan wordt de planning niet uitgevoerd en krijg idd de melding "wachten op auto" (is mij ook overkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

JanHenk schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:29:
...
Daarnaast is Nordpool EPEX Spot toegevoegd, hier heb je geen token voor nodig. Zo kun je dynamische prijzen gebruiken in evcc zonder eerst een token aan te vragen.
...
Ik had het ingesteld en werkte ook een tijdje maar afgelopen nacht (om ca half twee) is hij er mee gestopt (ook het laden) en kreeg de foutmelding dat hij het tarief template niet kan aanmaken.Opnieuw opstarten had geen effect.

De tariefstructuur eruit gegooid (door weg te commentariëren), opnieuw opgestart, vervolgens tariefstructuur weer ingesteld (commentariëren hekjes weggehaald) en opnieuw opgestart en toen werkte het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Wrc schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:08:
[...]

Heb je EVCC wel in "PV" mode staan. Als EVCC uit staat dan wordt de planning niet uitgevoerd en krijg idd de melding "wachten op auto" (is mij ook overkomen).
Ik heb hem op MIN+PV staan, dat zou goed moeten zijn toch?

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

ChiLLeR schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:42:
[...]

Dat moet idd goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
ChiLLeR schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:42:
[...]

Neen, dat is niet goed, PV moet het zijn.
MinPv negeert planning en begint minimaal te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

devastator83 schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:37:
[...]

Wordt ieder kwartier gereset (dus op h:00, h:15, h:30 en h:45).

Nu heb ik in HA (nog geen EVCC in gebruik) wel iets gemaakt dat het laden gestopt/niet gestart wordt als die piek overschreden dreigt te worden. Zoiets moet ik ook in EVCC hebben, anders is het voor mij niet echt bruikbaar ...
In de discussies op GitHub wordt gesproken om het maximale vermogen dynamisch te regelen, vermoedelijk op de maximale kwartierwaarde die je tot dan toe gehaald hebt. Daarmee wordt het iig een stuk bruikbaarder. Helpt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Verder kan ik iedereen oprecht aanraden om niet zonder meer de standaard integraties over te nemen, maar waar mogelijk MQTT te gebruiken en dus een 'eigen' integratie te maken. Het scheelt weer HTTP-requests naar bijvoorbeeld de P1-lezer, die (iig in mijn geval) die informatie toch al op MQTT post. :) Hierbij mijn voorbeeld van de integratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
meters:
- name: meter1
  type: custom
  power:
    source: calc
    add:
    - source: mqtt
      topic: smartmeter/power_delivered
      timeout: 30s
      scale: 1000
      topic: smartmeter/power_returned
      scale: -1000
  energy:
    source: calc
    add:
      topic: smartmeter/energy_delivered_tariff1
      topic: smartmeter/energy_delivered_tariff2
  currents:
    topic: smartmeter/current_l1
    topic: smartmeter/current_l2
    topic: smartmeter/current_l3

Energie returned is niet relevant, dat berekent EVCC zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
HyperBart schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:56:
[...]

Neen, dat is niet goed, PV moet het zijn.
MinPv negeert planning en begint minimaal te laden.
Klopt. Maar hij blijft zeggen:
Klaar. Wachten op voertuig...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tV-2UYujgKo5fJpbXEox1CPRm8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wPxVwYVSGuRo4QB1Q9puHftw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0dKunKKMP5vj9lKyXJ7hnn_P4E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C0B3pyORcynXXw88b7rqtSa3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GHvTUxZQqtI7RFa757GvlRIppk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KG8Xl81HJhSZBWb5myNLmSM3.png?f=fotoalbum_large

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@ChiLLeR Hij werkt nu ook niet op de fast-modus dus. Iets gaat niet goed in de connectie. Al m luistert de paal wel naar evcc lijkt het, omdat het laden wel gepauzeerd wordt. Als je evcc helemaal uit zet (dus stopt), pakt de paal het laden dan wel op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
JanHenk schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:56:
@ChiLLeR Hij werkt nu ook niet op de fast-modus dus. Iets gaat niet goed in de connectie. Al m luistert de paal wel naar evcc lijkt het, omdat het laden wel gepauzeerd wordt. Als je evcc helemaal uit zet (dus stopt), pakt de paal het laden dan wel op?
Werkt idd ook niet, evcc uit en laden start niet. Station is sinds ik hem gekoppeld aan evcc is hij in de oorspronkelijke software buiten gebruik. Heb 'm al gereboot maar dat blijft hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Idx-NdGqtiRPzkjXdm_DPyVu40E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OTMVobKiEzjijJCdJw9lC3Io.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uw_eu8dqIyXdMlJDWZUoROPjimg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGsJBmqiMqKo3AqgoLi8XN0q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door ChiLLeR op 16-12-2024 20:45 ]

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
ChiLLeR schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:57:
[...]

Klopt. Maar hij blijft zeggen:
Klaar. Wachten op voertuig...
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welk station heb je?
Kan je in EVCC eens forceren op 3 fases? Via de webgui kan je dat kiezen.
Waarom vraag ik dit: ik zie dat je met een X5 rijdt, afaik zijn de meeste plugin hybrides met een enkelfasige boordlader uitgerust. Als jij nu vanuit EVCC slechts een fase aanstuurt maar je kabel is verkeerd om aangesloten en voorheen schakelde hij 3 fases in dan was er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Krisp schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:58:
[...]

In de discussies op GitHub wordt gesproken om het maximale vermogen dynamisch te regelen, vermoedelijk op de maximale kwartierwaarde die je tot dan toe gehaald hebt. Daarmee wordt het iig een stuk bruikbaarder. Helpt dit?
Dat krijg ik precies niet aan de praat. Ik kan publishen naar dat topic, maar in de UI blijft de max stroomsterkte ongewijzigd. Of krijg ik dat daar niet te zien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

devastator83 schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:21:
[...]

Dat krijg ik precies niet aan de praat. Ik kan publishen naar dat topic, maar in de UI blijft de max stroomsterkte ongewijzigd. Of krijg ik dat daar niet te zien ?
Als je 'experimentele functies' aanzet in het configuratiemenu, zou je het moeten zien onder Integraties -> Belastingbeheer. Verder zie je er helemaal niets van in de normale interface. En moet je vooralsnog uit die interface wegblijven, en de yaml gebruiken. Het is nog lang niet af.

Mocht dat niet direct werken, dan zou ik het opbouwen. Dus eerst een vaste waarde invoeren, en daarna via MQTT een waarde pushen. Dan leer je vrij snel waar je de mist in gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Krisp op 16-12-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Ok, daar zie ik em idd wel wijzigen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhAym6YybZRGa6rr7hJbBZryKWY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IN3NwWjvE8wm5xObdRw6wviL.png?f=user_large

De auto laadt echter niet sneller dan 1,3KW om de 1 of andere reden (max stroomsterkte = 13A)

EDIT: dat is waarschijnlijk omdat ie op min+PV staat?

[ Voor 12% gewijzigd door devastator83 op 16-12-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Op snel gaat het inderdaad sneller. Het programma lijkt ie wel te negeren :-(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_Yz5x23r3TYsW5rlO7W1xUX02c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kPBRdhazrBs8ohOmShRzHo4v.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
devastator83 schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:52:
Op snel gaat het inderdaad sneller. Het programma lijkt ie wel te negeren :-(
[Afbeelding]
Volgens mij negeert ie het plan helemaal niet. Maar op Min+PV gaat ie letterlijk op minimale stroom laden (dat doet ie in je screenshot) en aanvullen met PV overschot (of dus laadplan of tijdelijk snel laden vanwege tarief/co2).

Je ziet dat ie om 00:00 wil starten met snel laden op basis van je laadplan. Tot die tijd staat ie op min+PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
JanHenk schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:03:
[...]

Volgens mij negeert ie het plan helemaal niet. Maar op Min+PV gaat ie letterlijk op minimale stroom laden (dat doet ie in je screenshot) en aanvullen met PV overschot (of dus laadplan of tijdelijk snel laden vanwege tarief/co2).

Je ziet dat ie om 00:00 wil starten met snel laden op basis van je laadplan. Tot die tijd staat ie op min+PV.
Laadplan wordt nooit actief als het niet op PV staat. Je laatste zin klinkt alsof ie wisselt maar bij mijn weten is plan alleen actief bij Pv. Als je minpv aan hebt blijft hij tot volgende keer inpluggen gewoon doorkachelen met minimale maar plant hij dus ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

HyperBart schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:34:
[...]

Laadplan wordt nooit actief als het niet op PV staat. Je laatste zin klinkt alsof ie wisselt maar bij mijn weten is plan alleen actief bij Pv. Als je minpv aan hebt blijft hij tot volgende keer inpluggen gewoon doorkachelen met minimale maar plant hij dus ook niet.
De documentatie stelt dat de planner actief is in PV en min+PV modus. Als het goed is heeft @devastator83, wanneer hij geen aanpassingen heeft gedaan, nu een volle batterij. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
80% vol om precies te zijn :P

Persoonlijk vind ik de Min+PV modus niet heel nuttig. Mijns inziens kun je beter met een offset op de PV-modus werken als je wil dat ie eerder start. Voordeel is dat ie ook weer stopt op moment dat er bijv. een kwartier lang geen teruglevering geweest (kun je zelf bepalen). Ik gebruik die modus dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Hij is hier inderdaad om middernacht begonnen met laden. Een anderehalf uur later is ie helaas wel gestopt. Toen de container opnieuw opgestart, en toen klaagde ie dat de data van noordpool geen geldige JSON meer was :-(
[main ] ERROR 2024/12/17 08:52:54 creating tariff grid failed: cannot create tariff type 'template': cannot create tariff type 'custom': unexpected end of JSON input

[ Voor 29% gewijzigd door devastator83 op 17-12-2024 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@devastator83 Er is nog wel een issue met de nieuwe Nordpool integratie blijkbaar... Zie hierboven ook @Wrc die hetzelfde heeft. Ik zie gauw geen issue op github open, misschien kan één van jullie die aanmaken?

For the time being, kun je ook ENTSO-E gebruiken, dat werkte bij mij altijd prima. Even een kort mailtje sturen en je krijgt binnen drie werkdagen toegang om een API token te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

devastator83 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:50:
Hij is hier inderdaad om middernacht begonnen met laden. Een anderehalf uur later is ie helaas wel gestopt. Toen de container opnieuw opgestart, en toen klaagde ie dat de data van noordpool geen geldige JSON meer was :-(

[...]
Ja, hier ook weer afgelopen nacht het zelfde probleem. Geladen van 23:00 tot 24:00 volgens planning en zou daarna om 01:00 weer moeten starten maar ook weer gecrasht met de dezelfde als vorige keer dat er geen actief kosten schedule is. Vervolgens herstarten heeft dan weer melding dat bij geen template kan aanmaken.

Nordpool settings verwijderen opnieuw opstarten en weer invoeren en opstarten lijkt niet te helpen dit keer. Mogelijk dat ik dit de vorige keer na 15:00 gedaan heb en EVCC dus iets te ver vooruit wil kijken met het kosten schedule dat pas om 15:00 beschikbaar komt voor de volgende dag.

[ Voor 17% gewijzigd door Wrc op 17-12-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
HyperBart schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:07:
[...]

Welk station heb je?
Kan je in EVCC eens forceren op 3 fases? Via de webgui kan je dat kiezen.
Waarom vraag ik dit: ik zie dat je met een X5 rijdt, afaik zijn de meeste plugin hybrides met een enkelfasige boordlader uitgerust. Als jij nu vanuit EVCC slechts een fase aanstuurt maar je kabel is verkeerd om aangesloten en voorheen schakelde hij 3 fases in dan was er niks aan de hand.
Het is een Evbox Livo 2, de BMW heeft een 3 fase lader aan boord. Zonder evcc werkt de lader prima op 3 fase. Ik heb in de GUI geprobeerd tussen 1 fase en 3 fase te switchen maar geen verschil.
Ik heb op Github nu een topic aangemaakt met uitgebreide logfiles,

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

JanHenk schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:57:
@devastator83 Er is nog wel een issue met de nieuwe Nordpool integratie blijkbaar... Zie hierboven ook @Wrc die hetzelfde heeft. Ik zie gauw geen issue op github open, misschien kan één van jullie die aanmaken?

For the time being, kun je ook ENTSO-E gebruiken, dat werkte bij mij altijd prima. Even een kort mailtje sturen en je krijgt binnen drie werkdagen toegang om een API token te genereren.
Zet je ENTSO-E er dan in volgens type references (volgens: Reference-tariffs) of via template in divices (volgens: Devices-tariffs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Wrc Het stond op deze manier in mijn evcc.yaml.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
tariffs:
  grid:
    type: entsoe
    securitytoken: xxx
    domain: BZN|NL
    charges: 0.1253 # energiebelasting 2024 ex. btw
    tax: 0.21

feedin:
    type: entsoe
    securitytoken: xxx
    domain: BZN|NL
    charges: 0.1253 # energiebelasting 2024 ex. btw
    tax: 0.21

Ik hou de komende drie jaar echter nog vaste prijs, dus voorlopig weer uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
ENTSOE key al gekregen, EVCC draait weer. De "Max stroomsterkte" zou ik ook willen aanpassen (op basis van de huidige piek), want die is essentieel in het bepalen wanneer het laden gestart moet worden.
VIa de api wijzigen lukt me niet.

De maxpower zetten lukt wel, maar dat beinvloedt het plannen helaas niet

EDIT: gelukt via de HA integratie

[ Voor 6% gewijzigd door devastator83 op 17-12-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

JanHenk schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:06:
@Wrc Het stond op deze manier in mijn evcc.yaml.

YAML:
1
...

Ik hou de komende drie jaar echter nog vaste prijs, dus voorlopig weer uitgezet.
Ik heb de token vanavond al binnen gekregen en de configuratie erin gezet (met alvast de energie belasting voor voor 2025: 0.10154).

Allebei de methoden geprobeerd en werken. Opvallend is wel dat EVCC bij Entsoe niet de actieve tarieven kan opvragen enkel die voor de volgende dag (dat kon bij Nordpool wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
devastator83 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:33:
ENTSOE key al gekregen, EVCC draait weer. De "Max stroomsterkte" zou ik ook willen aanpassen (op basis van de huidige piek), want die is essentieel in het bepalen wanneer het laden gestart moet worden.
VIa de api wijzigen lukt me niet.

De maxpower zetten lukt wel, maar dat beinvloedt het plannen helaas niet

EDIT: gelukt via de HA integratie
Kun je delen hoe je eea hebt ingesteld qua monitoring van kwartierverbruik in Home Assistant qua aansturing van evcc? Een yaml of iets dergelijks zou ook voor een ander heel behulpzaam kunnen zijn! :)

• ChiLLeR
Ik heb het opgegeven, krijg het niet voor elkaar. Toch maar eens kijken of de leverancier van de laadpaal evt een coulance wilt toepassen om de paal te vervangen. De EVBox is gewoon geen device die gebouwd is om te koppelen met andere systemen. De EEBus implementatie EVBox hanteert is weer afwijken van die van evcc waardoor het niet werkt. Voor nu alles weer terug gezet naar de default software en dmv een tijdsventers in EVBox maar instellen dat hij s nachts moet laden, voor nu zijn dat meestal de goedkoopste momenten van de dag.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
JanHenk schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:46:
[...]

Kun je delen hoe je eea hebt ingesteld qua monitoring van kwartierverbruik in Home Assistant qua aansturing van evcc? Een yaml of iets dergelijks zou ook voor een ander heel behulpzaam kunnen zijn! :)
Zeker, zal het een beetje opruimen en het dit weekend posten.

Gisteren even iets geprobeerd:
  • auto was 62, laadplan had een limit van 60% (dus moest niet laden)
  • prijslimiet op <=2 ct, wat deze nacht om 4u was
In de UI gaf ie mooi aan dat ie niet moest laden volgens het laadplan, maar dat er in de nacht wel 1u was waarin ie ging opladen omwille van de prijs. Net opgestaan, maar heeft helemaal niet geladen. In de logging niets te vinden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
devastator83 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 06:16:
[...]

In de UI gaf ie mooi aan dat ie niet moest laden volgens het laadplan, maar dat er in de nacht wel 1u was waarin ie ging opladen omwille van de prijs. Net opgestaan, maar heeft helemaal niet geladen. In de logging niets te vinden :-(
Dat is volgens mij by design. Zie de laatste zin in de documentatie hier: 'For the duration of the charging plan, the price limit set in "Cheap grid charging" is overridden.'

Oftewel tot de eindtijd van jouw (actieve!) laadplan, gaat ie nooit snel laden op basis van de goedkope stroom limiet.

Edit: dit werkt de ene kant op (hij gaat laden ondanks dat de stroom duurder is dan de limiet), maar blijkbaar ook de andere kant op? Ik ga eens kijken of ik dit gedrag kan reproduceren.

Ik snap dat ie de ene kant op wordt overschreven (je wil immers wel dat het plan wordt uitgevoerd), maar de andere kant op zoals je nu probeert (op basis van plan niks doen, maar op basis van goedkope stroom is er nog ruimte) zou eigenlijk gewoon moeten werken.

[ Voor 19% gewijzigd door JanHenk op 20-12-2024 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ChiLLeR schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:47:
Ik heb het opgegeven, krijg het niet voor elkaar. Toch maar eens kijken of de leverancier van de laadpaal evt een coulance wilt toepassen om de paal te vervangen. De EVBox is gewoon geen device die gebouwd is om te koppelen met andere systemen. De EEBus implementatie EVBox hanteert is weer afwijken van die van evcc waardoor het niet werkt. Voor nu alles weer terug gezet naar de default software en dmv een tijdsventers in EVBox maar instellen dat hij s nachts moet laden, voor nu zijn dat meestal de goedkoopste momenten van de dag.
Was de Peblar niet iets voor je geweest? Die ziet er in ieder geval wat beter uit dan de Alfens (persoonlijke mening natuurlijk) en zouden in theorie ook goed moeten kunnen samenwerken met evcc op basis van modbus TCP dat ie standaard heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devastator83
Om mijn piekbelasting te beperken (capaciteitstarief in BE) gebruik ik volgende code in HA.
Als er mogelijk een overschrijding gaat komen, wordt de laadpaal uitgeschakeld. Laden wordt hervat 22 minuten nadat er "geen piekgevaar" meer is. 22 minuten om te voorkomen dat het vaak aan/uit gaat. Kan je minder zetten, maar ik zou zeker 7 minuten ofzo aanraden, zodat ie midden in het volgende kwartier weer begint.

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
mqtt:
  sensor:
    - name: "DSMR kwartierpiek"
      state_topic: "dsmr/raw"
      device_class: power
      unit_of_measurement: W
      expire_after: 15
      value_template: >
        {% set line = value | regex_findall('1-0:1.6.0\([0-9]+W\)\((.*?)\*kW\)') | first %}
        {{ line | float * 1000}}

utility_meter:
  elektriciteit_afname_kwartier:
    source: sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_merged
    cycle: quarter-hourly

template:
  - sensor:
      - name: elektriciteit_kwartierpiek_huidig_kwartier
        unit_of_measurement: kW
        state: "{{states('sensor.elektriciteit_afname_kwartier')|float(0) * 4}}"
  - binary_sensor:
      - name: elektriciteit_kwartierpiek_hoog
        delay_on: 00:00:01
        state: >
          {% set peak = states('sensor.dsmr_kwartierpiek')|float(2.5) %}
          {% set current = states('sensor.elektriciteit_kwartierpiek_huidig_kwartier')|float(0) %}
          {% set percentage = current * 100 / peak %}
          {% set minute = as_timestamp(now())  | timestamp_custom("%M") | int % 15 %}
          {% if minute <= 7 %}
            {{ percentage >= 50 }}
          {% elif is_state('binary_sensor.elektriciteit_kwartierpiek_hoog', 'off') %}
            {% if minute <= 11 %}
              {{ percentage >= 70 }}
            {% elif minute <= 13 %}
              {{ percentage >= 80 }}
            {% else %}
              {{ percentage >= 90 }}
            {% endif %}
          {% else %}
            true
          {% endif %}

- trigger:
      - trigger: state
        entity_id: sensor.dsmr_kwartierpiek
        id: new_peak
        entity_id: binary_sensor.elektriciteit_kwartierpiek_hoog
        to: "on"
        id: power_high
        entity_id: binary_sensor.elektriciteit_kwartierpiek_hoog
        to: "off"
        for:
          minutes: 22
        id: power_low
      - trigger: homeassistant
        event: start
        id: start
      - trigger: event
        event_type: event_template_reloaded
    sensor:
      - name: evcc max charge power
        state: >
          {% if trigger.id == "power_high" or is_state('binary_sensor.elektriciteit_kwartierpiek_hoog', 'on') %}
          0
          {% else %}
          {{ states('sensor.dsmr_kwartierpiek')|float(2500) * 0.95 }}
          {% endif %}

automation:
  - alias: EVCC max power
    trigger:
      - trigger: time_pattern
        minutes: "/10"
        entity_id: sensor.evcc_max_charge_power
    action:
      - action: mqtt.publish
        data:
          topic: evcc/circuit/maxpower
          payload: "{{ states('sensor.evcc_max_charge_power')|float(0) }}"

[ Voor 5% gewijzigd door devastator83 op 20-12-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
devastator83 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 06:16:
[...]

Zeker, zal het een beetje opruimen en het dit weekend posten.

Ik kan niet eens een laadplan actief krijgen als de SoC groter is dan de gewenste SoC. Hoe heb je dat gehad?

Of heb je “per ongeluk” een voertuiglimiet ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Ik kan dat hier gewoon aanmaken. Moet wel een 'recurring plan' zijn, anders disabled ie em idd meteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MSoj0rOCmYByff-7nld4h1tg78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IJW6UswnmUP6jpLw4ENRDj1Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
devastator83 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:23:
Ik kan dat hier gewoon aanmaken. Moet wel een 'recurring plan' zijn, anders disabled ie em idd meteen.

[Afbeelding]
Goed punt, dat heb ik nu ook ingesteld. Dan lukt het inderdaad wel.

Je ziet bij jou ook dat ie om 03:00 morgen zou moeten beginnen met snel laden. Ik heb het ook ingesteld, bij mij begint ie om 23:00 (vast tarief - start dal). Ik werk straks even bij met de voortgang. Benieuwd of het bij mij wel goed gaat.. :)

Edit: ook hier wordt de goedkope stroom limiet genegeerd en het laden start inderdaad niet.

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 21-12-2024 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devastator83
Ik heb in ieder geval een feature request ingediend: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/17838. Als je in het plan kijkt, staat ook expliciet dat ie de price limit ignored.

[ Voor 28% gewijzigd door devastator83 op 20-12-2024 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:17
Vandaag evcc geïnstalleerd als add-on in Home Assistant. Ziet er tot dusver goed uit, maar ik moet nog een laadpaal kopen (ik laad m'n Tesla nu nog met de granny charger). Ik overweeg om de Peblar Home te kopen. Heeft iemand deze laadpaal reeds lopen met evcc en werkt dat naar tevredenheid?

[ Voor 88% gewijzigd door rogervdh op 21-12-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
devastator83 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:38:
Ik heb in ieder geval een feature request ingediend: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/17838. Als je in het plan kijkt, staat ook expliciet dat ie de price limit ignored.
Zie dat het issue gesloten is, is al gefixt in de master. Nog even wachten op een nieuwe release :)

Ontwikkeling is heel actief en er komen ook steeds nieuwe functies bij, dat maakt het wel een tof project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
rogervdh schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:36:
Vandaag evcc geïnstalleerd als add-on in Home Assistant. Ziet er tot dusver goed uit, maar ik moet nog een laadpaal kopen (ik laad m'n Telsa nu nog met de granny charger). Ik overweeg om de Peblar Home te kopen. Heeft iemand deze laadpaal reeds lopen met evcc en werkt dat naar tevredenheid?
Ik heb het hier in het topic nog niet voorbij zien komen. Op GitHub wel, schijnt gewoon goed te werken via modbus. Functionaliteit gelijkwaardig aan de Alfen. Maar veel ervaringen zijn er niet.

Koop hem en laat het ons weten, zou ik zeggen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
JanHenk schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:45:
[...]
Koop hem en laat het ons weten, zou ik zeggen :*)
Dat is wel de bedoeling, vooral ook het kunnen koppelen van m'n Homewizard P1 via de lokale API vanuit de Peblar vind ik wel een mooie feature én een lokale API voor Home Assistant (en leuke bijkomstigheid: Nederlands product). Geef t.z.t. wel een update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 12:55

Frenck

Home Assistant

rogervdh schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:11:
[...]

Dat is wel de bedoeling, vooral ook het kunnen koppelen van m'n Homewizard P1 via de lokale API vanuit de Peblar vind ik wel een mooie feature én een lokale API voor Home Assistant (en leuke bijkomstigheid: Nederlands product). Geef t.z.t. wel een update.
Hier ook een Peblar hangen... en doe soms ook wat met Home Assistant....

January release van Home Assistant heeft een Peblar integratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7W0PHd0L_7FfzwJHe8deM46MgU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vLhldsZYmh5I04ESy37rrEUU.png?f=fotoalbum_large

Ben nog niet helemaal tevreden met de integratie, morgen start de Home Assistant beta, dus vandaag mijn laatste kans voor het maken tweaks.

../Frenck

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Frenck schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:59:
[...]

... en doe soms ook wat met Home Assistant....
_O-

[Afbeelding]

Ben nog niet helemaal tevreden met de integratie, morgen start de Home Assistant beta, dus vandaag mijn laatste kans voor het maken tweaks.

../Frenck
Ziet er goed uit.

Heb je evcc ook al eens geprobeerd? Voor de Peblar is een sponsortoken nodig, je kan eventueel (eerst) de trail token gebruiken om eea te testen. Anders heb ik er nog één over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
Frenck schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:59:
[...]
Hier ook een Peblar hangen... en doe soms ook wat met Home Assistant....
...ja, beetje maar.... _O-

[Afbeelding]

../Frenck
Goed om te horen dat een Peblar integratie eraan komt en aan sluit op de API welke Peblar in firmware versie 1.6 geïntroduceerd heeft. Geeft me nog meer vertrouwen om voor Peblar te gaan. Dank voor de ontwikkeling van deze integratie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_H
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-05 14:08
Ik ben voornemens om een electrische auto te kopen.
Nu ben ik me aan het verdiepen in het laadproces.
Ik heb 24 panelen een enphase omvormer met een relais.
Ik heb een oude meter zonder p1.

Ik overweeg de goedkoopste alfen 11kw lader.

Kan evcc het actuele verbruik uitlezen via mijn enphase omvormer met relais? Zo check ik t nu via mijn enphase app.
Ik zou graag in de zomer willen laden met overtollige zonne energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Willem_H Even los van evcc en Enphase. Met een Alfen kun je met hun eigen software inmiddels ook laden op solar. Als je echt enkel en alleen op zonnestroomoverschot wil laden op het moment dat je bent ingeplugd, heb je eigenlijk heel evcc niet nodig. Echter kan evcc een heleboel meer.

Wil je het wel draaien (kan ik aanraden) dan is een Alfen een uitstekende keuze.

De integratie met de omvormer/zonnestroom is vervolgens niet eens per se noodzakelijk voor een goede werking. Alleen de visuals worden er duidelijker / mooier op omdat evcc zo kan bepalen wat het huisverbruik is.

Met Enphase zijn wat 'problemen' qua uitlezen, naar verluidt (even zoeken in het topic). Ik heb er geen ervaring mee. De beste oplossing is volgens mij de Enphase integratie van Home Assistant gebruiken en deze via de HA api beschikbaar stellen voor evcc om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:51
Ik leech al een tijdje mee omdat ik volgend jaar een nieuwbouwhuis opgeleverd krijg en daar evcc wil implementeren. easee lite ligt hier al op de plank. Een vraag die mij oppopte vanochtend, heeft iemand evcc ook al geintegreerd met grid rewards van Tibber? dat je bijvoorbeeld solar only zet, maar als grid rewards een paar knaken per kwh opleveren je daar ook gebruik van maakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:23
Ik heb sinds gisteren ook evcc geïnstalleerd staan in een docker image op mn Synology NAS. De volgende combo heb ik geconfigureerd:
  • Meter: homewizard p1
  • Meter: enphase envoy (token 1 jaar geldig)
  • Charger: Peblar 11kw
  • Auto: Peugeot e2008 (2021)
  • Tariffs: Tibber
De boel draait, evcc praat mooi met mn p1, envoy en charger en doet ook loadbalancing correct. So far so good. Maar ik heb nog wel problemen met 2 zaken:

Tibber koppeling
Ik heb volgens deze handleiding Tibber toegevoegd aan de evcc.yaml maar de data komt niet goed binnen. API token is succesvol aangevraagd maar mijn contract bij Tibber gaat pas 1 januari in dus wellicht heeft dat er mee te maken.

Peugeot e2008
Ik vind het een hele fijne auto, maar op een of ander manier is de API van stellantis zo brak als de pest. Soms krijgt evcc gewoon geen data binnen, of data die niet up to date is. (is geen probleem van evcc, de app van Peugeot heeft hetzelfde probleem).
Daarnaast "valt de auto in slaap" wanneer de laadkabel is aangesloten maar er geen stroom van de lader komt. Dit maakt laden op schema of met dynamische tarieven onmogelijk omdat de lader op "waiting for car" blijft staan. Met de sleutel de auto van het slot halen en weer op slot doen maakt de auto weer wakker en dan begint het laden. Maar dat is geen ideale situatie.
Heeft iemand hier een trucje voor om de auto toch te ontwaken via de API van stellantis? Of misschien is er een optie in evcc om altijd met het laagste vermogen te laden zodat de auto niet in slaap valt en dan wanneer de prijzen gunstig zijn volle bak te gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door smuldersbram op 23-12-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
smuldersbram schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:39:
Tibber koppeling
Ik heb volgens deze handleiding Tibber toegevoegd aan de evcc.yaml maar de data komt niet goed binnen. API token is succesvol aangevraagd maar mijn contract bij Tibber gaat pas 1 januari in dus wellicht heeft dat er mee te maken.
Ik heb exact hetzelfde. Ik moet m'n (Peblar) laadpaal nog kopen/installeren en verder heb ik nog een vast energiecontract (zonder terugleververgoeding) tot juli 2025. Ik wil echter maximaal voorbereid zijn op dynamische tarieven, dus had ik EVCC alvast geïnstalleerd (en gebruik gemaakt van de demo charger om het te kunnen opstarten). Ook bij Tibber al eens 'n account en API-token aangemaakt, maar krijg ook geen data binnen. Zal zeer waarschijnlijk liggen aan het feit dat een actief energiecontract ontbreekt. Jammer, ik wi lhet liefste alles al ruim van te voren testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem_H
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-05 14:08
JanHenk schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:49:
@Willem_H Even los van evcc en Enphase. Met een Alfen kun je met hun eigen software inmiddels ook laden op solar. Als je echt enkel en alleen op zonnestroomoverschot wil laden op het moment dat je bent ingeplugd, heb je eigenlijk heel evcc niet nodig. Echter kan evcc een heleboel meer.

Wil je het wel draaien (kan ik aanraden) dan is een Alfen een uitstekende keuze.

De integratie met de omvormer/zonnestroom is vervolgens niet eens per se noodzakelijk voor een goede werking. Alleen de visuals worden er duidelijker / mooier op omdat evcc zo kan bepalen wat het huisverbruik is.

Met Enphase zijn wat 'problemen' qua uitlezen, naar verluidt (even zoeken in het topic). Ik heb er geen ervaring mee. De beste oplossing is volgens mij de Enphase integratie van Home Assistant gebruiken en deze via de HA api beschikbaar stellen voor evcc om te gebruiken.
Maar hoe kan de Alfen uitlezen wat ik opwek? ik heb een domme meter met dus geen P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Willem_H schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:25:
[...]

Maar hoe kan de Alfen uitlezen wat ik opwek? ik heb een domme meter met dus geen P1
Excuus, dat gedeelte had ik even gemist.

Jouw Enphase kan ook het huisverbruik (dus eigenlijk wat er door de meter gaat) uitlezen? Dan kun je die zeker gebruiken in evcc, mits het beschikbaar wordt gesteld in de API. @smuldersbram heeft Enphase met succes gekoppeld aan evcc dus die integratie werkt.

evcc is flexibel.. Je kunt iedere 'meter' als 'grid' instellen. Je kan volgens mij zelfs gewoon de template gebruiken, die is er voor zowel de meterfunctie 'grid' als 'PV'.

De Alfen hoef je dan maar op 1 UTP aan te sluiten op je netwerk. evcc zorgt er dan via modbus tcp voor dat het vermogen wordt aangestuurd op basis van die beide meters (en andere variabelen). De Alfen zelf leest dan niks uit, die luistert gewoon naar de signalen van evcc.

[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 23-12-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
smuldersbram schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:39:
Ik heb sinds gisteren ook evcc geïnstalleerd staan in een docker image op mn Synology NAS. De volgende combo heb ik geconfigureerd:
  • Meter: homewizard p1
  • Meter: enphase envoy (token 1 jaar geldig)
  • Charger: Peblar 11kw
  • Auto: Peugeot e2008 (2021)
  • Tariffs: Tibber
De boel draait, evcc praat mooi met mn p1, envoy en charger en doet ook loadbalancing correct. So far so good. Maar ik heb nog wel problemen met 2 zaken:

Tibber koppeling

Peugeot e2008
Ik vind het een hele fijne auto, maar op een of ander manier is de API van stellantis zo brak als de pest. Soms krijgt evcc gewoon geen data binnen, of data die niet up to date is. (is geen probleem van evcc, de app van Peugeot heeft hetzelfde probleem).
Daarnaast "valt de auto in slaap" wanneer de laadkabel is aangesloten maar er geen stroom van de lader komt. Dit maakt laden op schema of met dynamische tarieven onmogelijk omdat de lader op "waiting for car" blijft staan. Met de sleutel de auto van het slot halen en weer op slot doen maakt de auto weer wakker en dan begint het laden. Maar dat is geen ideale situatie.
Heeft iemand hier een trucje voor om de auto toch te ontwaken via de API van stellantis? Of misschien is er een optie in evcc om altijd met het laagste vermogen te laden zodat de auto niet in slaap valt en dan wanneer de prijzen gunstig zijn volle bak te gaan?
Goed om te lezen dat jij een Peblar actief hebt met evcc! Werkt fase-switchting ook zoals verwacht? Zijn er nog bijzonderheden aan de Enphase koppeling, want eerder in het topic waren er mensen die het niet voor elkaar kregen.

Voor wat betreft Tibber heb je bij mijn weten inderdaad een actief contract nodig. Daarom gebruikte ik de ENTSO-E integratie. In principe kun jij die ook (alvast) gebruiken, de prijzen zijn hetzelfde.. Tibber is wel zo makkelijk als je zelf ook Tibber afneemt, maar stel dat je wil overstappen naar Zonneplan of een andere provider...

Voor wat betreft de Stellantis auto's, is inderdaad een gekend probleem. De Min-PV is in ieder geval een workaround, dan blijft ie op minimaal vermogen (1,4 kW, oftewel 6A op 1 fase) laden. En eventueel aanvullen als er meer zonnestroom beschikbaar is, goedkope stroom, laadplan, etc. Alle zaken die ook bij de PV-modus werken.

Maar goed, op gegeven moment zit je op de limiet en stopt ie alsnog. Ik heb de auto wel eens ruim 24u aan de kabel zonder dat er vermogen wordt vrijgegeven door evcc. Dat wil je eigenlijk niet op Min-PV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
Zijn er nog meer gebruikers waar de interface van evcc soms tijdelijk verkeerde waardes aan geeft? Zie hieronder. 0,9 kW productie en 2.1 kW export slaat natuurlijk ergens op (ik heb geen batterij). Bij volgende keer dat evcc de verbruiksgegevens ontvangt, is het weer correct. Ik gebruik de Homewizard P1 meter als gridmeter en twee Homewizard kWh meters voor PV-productie (ik heb twee PV-sets, een Solaredge en een Enphase, beide hebben een eigen kWh meter). Dit gedrag zie ik alleen in evcc (die de data zelf ophaalt uit voornoemde devices). In Home Assistant zie ik nooit onlogische cijfers qua productie en import/export.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdMAZin6RoaEHq_n2aVZwwqBc4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HS5VemDaFv6N95IdM4FEVNoN.jpg?f=fotoalbum_large

...en de volgende update is het wel weer correct:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjX1t7-XHD2BQ4sSKNAncdjvM8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baAfQ5ZjOm6Z0aXZvEAg12J2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@rogervdh Heb je time-outs op de meters ingesteld, waardoor ie bij het interval niet opnieuw pollt maar de historie ophaalt? Wat voor interval van evcc gebruik je (wellicht net wat te kort..).

Dit soort gekke afwijkingen komt door timingsverschillen. Dit soort meters moet je wel op hetzelfde moment pollen, anders krijg je dit.

Met alles op HomeWizard meters zou het wel prima moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
JanHenk schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:59:
@rogervdh Heb je time-outs op de meters ingesteld, waardoor ie bij het interval niet opnieuw pollt maar de historie ophaalt? Wat voor interval van evcc gebruik je (wellicht net wat te kort..).

Dit soort gekke afwijkingen komt door timingsverschillen. Dit soort meters moet je wel op hetzelfde moment pollen, anders krijg je dit.

Met alles op HomeWizard meters zou het wel prima moeten gaan.
@JanHenk Top, je geeft een zet in de goede richting denk ik. M'n Homewizard kWh meters (PV-productie) geven natuurlijk iedere seconde een update van de gemeten waarde. Ik heb (helaas) nog een DSMR 2.2 energiemeter en de P1 poort geeft maar één keer per 10 seconde een update. Dus die zegt in bovenstaande voorbeeld dat er nog 2,1 kW geexporteerd wordt en de Homewizard kWh meters geven 0,9 kW productie door (wat veel nieuwere info is).

Dat zal 't zijn. Van mij mogen ze die DSMR 2.2 meter (met GPRS) snel vervangen door een DSMR 5.x ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
rogervdh schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:06:
[...]

@JanHenk Top, je geeft een zet in de goede richting denk ik. M'n Homewizard kWh meters (PV-productie) geven natuurlijk iedere seconde een update van de gemeten waarde. Ik heb (helaas) nog een DSMR 2.2 energiemeter en de P1 poort geeft maar één keer per 10 seconde een update. Dus die zegt in bovenstaande voorbeeld dat er nog 2,1 kW geexporteerd wordt en de Homewizard kWh meters geven 0,9 kW productie door (wat veel nieuwere info is).

Dat zal 't zijn. Van mij mogen ze die DSMR 2.2 meter (met GPRS) snel vervangen door een DSMR 5.x ;-)
Hmm, ja, dat is inderdaad een dingetje. Eigenlijk zit er dan een soort van 10 seconden time-out op de P1 meter. Maar die krijg je nauwelijks synchroon met de PV kWh meters ben ik bang, die geven namelijk gewoon de meest recente waarde op wanneer er weer een nieuw interval van evcc volgt. Je wil dus eigenlijk het interval van evcc uitlijnen met de update die je meter doorgeeft op de P1 poort. Maar ik weet even niet hoe dat het beste te doen.

Ik zou ook de PV meters eruit halen, denk ik, want ik vraag me af waar evcc nu op gaat sturen bij die tegenstrijdige info. Ik vermoed 'gewoon' op de waarden van de grid (P1) meter. Dat zou het mooiste zijn. Maar dan voegen de visuals niet zoveel toe; die gaan dan best regelmatig voor die vraagtekens zorgen..

Je kunt ook nog een extra kWh meter plaatsen achter de hoofdschakelaar.. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogervdh
JanHenk schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:17:
[...]
Je kunt ook nog een extra kWh meter plaatsen achter de hoofdschakelaar.. :*)
Helaas geen plek daarvoor in mijn vrij uitgebreide groepenkast. ;) Dan zou het handiger zijn om de DSMR meter door (in mijn geval) Enexis te laten vervangen door een state-of-the-art DSMR 5.x exemplaar (die iedere seconde nieuwe data geven). Kost iets van ~€ 200,00 als ze het komen vervangen op verzoek. Maar aangezien mijn huidige meter GPRS-only is, hoop ik dat ze binnen afzienbare tijd (kostenloos) de meter komen vervangen. Tot die tijd is het dan maar wat minder accuraat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:23
JanHenk schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:04:
[...]

Goed om te lezen dat jij een Peblar actief hebt met evcc! Werkt fase-switchting ook zoals verwacht?
Fase switching heb ik nog niet kunnen testen want mn PV installatie levert nu in de winter niet genoeg om naar 3 fasen op te schalen. Ik moet even kijken of ik hem kan laten opschalen wanneer de prijs laag is.
Zijn er nog bijzonderheden aan de Enphase koppeling, want eerder in het topic waren er mensen die het niet voor elkaar kregen.
Ik heb de volgende code gebruikt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
meters:
  - name: Enphase
    type: custom
    power:
      source: http
      uri: https://ip_envoy/production.json
      method: GET
      auth:
        type: bearer
        password: token
      insecure: true
      jq: .production[0].wNow
      timeout: 60s
Voor wat betreft Tibber heb je bij mijn weten inderdaad een actief contract nodig. Daarom gebruikte ik de ENTSO-E integratie. In principe kun jij die ook (alvast) gebruiken, de prijzen zijn hetzelfde.. Tibber is wel zo makkelijk als je zelf ook Tibber afneemt, maar stel dat je wil overstappen naar Zonneplan of een andere provider...
Goede tip! ik ga die alvast toevoegen zodat ik vanavond/morgen kan kijken of ik tijdens goedkope uren maximaal kan laden.
Voor wat betreft de Stellantis auto's, is inderdaad een gekend probleem. De Min-PV is in ieder geval een workaround, dan blijft ie op minimaal vermogen (1,4 kW, oftewel 6A op 1 fase) laden. En eventueel aanvullen als er meer zonnestroom beschikbaar is, goedkope stroom, laadplan, etc. Alle zaken die ook bij de PV-modus werken.

Maar goed, op gegeven moment zit je op de limiet en stopt ie alsnog. Ik heb de auto wel eens ruim 24u aan de kabel zonder dat er vermogen wordt vrijgegeven door evcc. Dat wil je eigenlijk niet op Min-PV...
Yeah, al is langzaam laden dan niet zo heeeeeeel erg, beter dan dat ie het niet doet doordat de boel in slaapstand gegaan is.
Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste