EVCC kan niets toewijzen. Jij hebt blijkbaar een 1-fase meterkast dus alles zit op fase 1 (1x 230V). Maar ook als je een 3-fase meterkast hebt (3x 230V) kun je niets "toewijzen", de fysieke aansluiting bepaald op welke fase je zit. Wel kan een 3-fase aangesloten apparaat stroom afnemen of terugleveren aan de fase die het meest of minst belast is.voipmeister schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:12:
[...]
Ah, ik was niet op dat niveau aan het kijken. Als je een consumer aanmaakt (in mijn geval o.b.v. een Shelly Plug S), dan kun je hem valideren en krijg je onderstaande te zien:
[Afbeelding: Plaatje van EVCC Consumer na validatie]
Dat er onderin L1 L2 L3 staat wekte bij mij de suggestie dat je de consumer kan toewijzen aan een fase. Het ging me om de toewijzing, niet de bescherming :)
De P1 meter heb ik inderdaad gekoppeld en ik ga ervan uit dat de combinatie EVCC/P1 alles beschermt tegen overbelasting/uitval.
En EVCC beheert alleen het laadproces van je auto. Dus hij kan niet je hoofdzekeringen beschermen tegen overbelasting van willekeurige apparaten. Hij kan er alleen voor zorgen dat als een fase al zwaar belast is hij niet ook nog eens de auto hard laat laden. En anders om (in PV of MinPV stand) kan hij zorgen dat als er geen overschot aan zonopwek is de auto niet gaat laden om geen netstroom af te nemen.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd. Verwarming: hybrid Quatt met E-CV en radiatoren. Warm water: Ariston WPB. Elektra: 5,4kWp ZP + Marstek V.2 accu