Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste
Acties:

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
voipmeister schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:12:
[...]

Ah, ik was niet op dat niveau aan het kijken. Als je een consumer aanmaakt (in mijn geval o.b.v. een Shelly Plug S), dan kun je hem valideren en krijg je onderstaande te zien:

[Afbeelding: Plaatje van EVCC Consumer na validatie]

Dat er onderin L1 L2 L3 staat wekte bij mij de suggestie dat je de consumer kan toewijzen aan een fase. Het ging me om de toewijzing, niet de bescherming :)

De P1 meter heb ik inderdaad gekoppeld en ik ga ervan uit dat de combinatie EVCC/P1 alles beschermt tegen overbelasting/uitval.
EVCC kan niets toewijzen. Jij hebt blijkbaar een 1-fase meterkast dus alles zit op fase 1 (1x 230V). Maar ook als je een 3-fase meterkast hebt (3x 230V) kun je niets "toewijzen", de fysieke aansluiting bepaald op welke fase je zit. Wel kan een 3-fase aangesloten apparaat stroom afnemen of terugleveren aan de fase die het meest of minst belast is.
En EVCC beheert alleen het laadproces van je auto. Dus hij kan niet je hoofdzekeringen beschermen tegen overbelasting van willekeurige apparaten. Hij kan er alleen voor zorgen dat als een fase al zwaar belast is hij niet ook nog eens de auto hard laat laden. En anders om (in PV of MinPV stand) kan hij zorgen dat als er geen overschot aan zonopwek is de auto niet gaat laden om geen netstroom af te nemen.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd. Verwarming: hybrid Quatt met E-CV en radiatoren. Warm water: Ariston WPB. Elektra: 5,4kWp ZP + Marstek V.2 accu

• voipmeister
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-08 10:40
De Shelly pluggen zitten verspreid over 3 fasen. EVCC hoeft inderdaad niets toe te wijzen, dat kan ik prima zelf. Als bij het aanmaken van een consumer L1 L2 L3 getoond wordt, zie ik dat als een uitnodiging om de boel goed toe te wijzen. :)
Dat het verder weinig toegevoegde waarde heeft zonder uitgebreid met Load Management aan de gang te gaan snap ik. Overigens hangt onze thuisbatterij ook in EVCC.

• WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-09 20:29
Kun je de entiteit van die Shelly stroom of spanning of vermogen niet aan een fase toewijzen in geavanceerd, als je een gebruiker toevoegd? Onder geavanceerde instellingen kun je nog wat entiteiten toevoegen zoals de spanning en stroom. Dit ook per fase

• voipmeister
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-08 10:40
WirelessErik schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:48:
Kun je de entiteit van die Shelly stroom of spanning of vermogen niet aan een fase toewijzen in geavanceerd, als je een gebruiker toevoegd? Onder geavanceerde instellingen kun je nog wat entiteiten toevoegen zoals de spanning en stroom. Dit ook per fase
Thanks, duik ik even in.

• Spor36
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-09 12:51
Hierboven staat iets over een verschil in afronding en daar heb ik ook last van. EVCC rond af op 1/10 en en de meeste backends op 1/100. Wat nog meer vervelend is dat EVCC (bij mij in ieder geval) elke in- en uitschakeling van laadspanning als een aparte sessieregel in het overzicht laat zien, terwijl de transacties in het backend lopen van inpluggen/autorisatie tot einde sessie.

Is dat ergens in te stellen?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:28
Spor36 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:08:
Hierboven staat iets over een verschil in afronding en daar heb ik ook last van. EVCC rond af op 1/10 en en de meeste backends op 1/100. Wat nog meer vervelend is dat EVCC (bij mij in ieder geval) elke in- en uitschakeling van laadspanning als een aparte sessieregel in het overzicht laat zien, terwijl de transacties in het backend lopen van inpluggen/autorisatie tot einde sessie.

Met welke laadpaal? Ik ervaar dat naar mijn weten niet. Ik kan inpluggen, met minPv even laten starten, wisselen naar PV en morgen terug laten starten en dat komt bij mijn weten als een sessie in evcc.

Daar zou ik in jouw geval een issue voor op Github durven aanmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 14-08-2026 23:56 ]

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 22:44

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

Hier i.c.m. een Alfen SPL ook 1 sessie per fysieke plug-in-uit actie, of dit nu 1 lange laadsessie is of dat de auto 2 dagen op PV laadt in losse kortere sessies, in het overzicht komt dan 1 sessie van 48h te staan.

www.google.nl

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Spor36 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:08:

Geen last van. Sessie kan zelfs 2 weken duren Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUo1kH57n-rSO1QT-S-nLpA5hFA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s3HE2OA6AtoDaIHFR4chYVnE.png?f=fotoalbum_large

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_2_8-nP0MDUrToxoDq1Rd19L-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8nncwFMIoJhQYi2uaGIlABO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCjkl9FcilGlzypA_X97FpXJh3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DkDT3Uv3v7b9pFd4NtrVU4R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Re9SWjFCgfNll3TCBqaI1A-4CHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Agyy8EtnFwAYQnmsMV1vYIgk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxfCYGpd4qUPF37Wy4_DtUNoPlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwKOoLzVVfa4MxjvQLsmTqkn.jpg?f=fotoalbum_large

Hoi allemaal!
Ik heb 6x een Zendure Solar Flow 800 plus (eigenlijk 8x). En heb ook een Anker Solix E5000 met 10kWh gekocht die op 7 grote zonnepanelen aan worden aangesloten. (totaal dus 22kWh met 9,5kW laadvermogen).

Nu gaf Anker bij de introductie aan dat hun CT klem geschikt was om het gedrag van een accu van derden te monitoren, dat deze niet elkaar in de weg zitten. Dit hebben ze echter teruggetrokken en heb ik 2 systemen die niet goed samenwerken.

Nu kwam ik op het advies om EVCC te gaan gebruiken in HA.
Ik ga een N100 mini PC hiervoor inrichten om aan te sturen. Dit tezamen met mijn Easee Max laadpaal.

Ik kreeg EVCC dus als tip en Gemini Pro geeft duidelijk aan dat dit geen probleem is om alles in 1 app centraal aan te gaan sturen. Echt fantastisch! Ik heb de app gedownload, ziet er ook echt indrukwekkend degelijk uit!
Ik lees graag mee en ga starten om het allemaal op te zetten. Mocht ik vragen hebben kom ik wel weer in de lucht! :)

• HyperBart
@Whiskey48 neen, evcc gaat niet je batterijen samen knopen (voor nu). Dat is omdat (zoek even op paar post op mijn naam terug in dit topic) evcc NA de eigen logica van batterijen fungeert/acteert.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:00
HyperBart schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:26:
@Whiskey48 neen, evcc gaat niet je batterijen samen knopen (voor nu). Dat is omdat (zoek even op paar post op mijn naam terug in dit topic) evcc NA de eigen logica van batterijen fungeert/acteert.
Als je de batterijen in handmatige stand zet, is er geen logica van de batterijen. Dan kan evcc het overnemen. Helemaal automatisch zal dat overigens niet zijn, alleen in de experimentele functies kun je nu aangeven dat de batterij ook mag worden ontladen door evcc. Je zou dan iets in evcc moeten knutselen dat:
  • de batterijen laden bij zonne-overschot of onder een bepaalde netprijs
  • de batterijen weer ontladen zodra er stroom van het net gehaald moet worden
  • eventueel dat je vanuit de batterijen teruglevert wanneer dat gunstig is
Heb je ook nog een EV om rekening mee te houden, @Whiskey48?

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:32
Whiskey48 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:35:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoi allemaal!
Ik heb 6x een Zendure Solar Flow 800 plus (eigenlijk 8x). En heb ook een Anker Solix E5000 met 10kWh gekocht die op 7 grote zonnepanelen aan worden aangesloten. (totaal dus 22kWh met 9,5kW laadvermogen).

Nu gaf Anker bij de introductie aan dat hun CT klem geschikt was om het gedrag van een accu van derden te monitoren, dat deze niet elkaar in de weg zitten. Dit hebben ze echter teruggetrokken en heb ik 2 systemen die niet goed samenwerken.

Nu kwam ik op het advies om EVCC te gaan gebruiken in HA.
Ik ga een N100 mini PC hiervoor inrichten om aan te sturen. Dit tezamen met mijn Easee Max laadpaal.

Ik kreeg EVCC dus als tip en Gemini Pro geeft duidelijk aan dat dit geen probleem is om alles in 1 app centraal aan te gaan sturen. Echt fantastisch! Ik heb de app gedownload, ziet er ook echt indrukwekkend degelijk uit!
Ik lees graag mee en ga starten om het allemaal op te zetten. Mocht ik vragen hebben kom ik wel weer in de lucht! :)
of dit wel/niet gaat werken is heel erg afhankelijk van wat je precies wil dat de apparaten gaan doen...

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:08
Sandro! schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:25:
[...]

Als je de batterijen in handmatige stand zet, is er geen logica van de batterijen. Dan kan evcc het overnemen. Helemaal automatisch zal dat overigens niet zijn, alleen in de experimentele functies kun je nu aangeven dat de batterij ook mag worden ontladen door evcc. Je zou dan iets in evcc moeten knutselen dat:
  • de batterijen laden bij zonne-overschot of onder een bepaalde netprijs
  • de batterijen weer ontladen zodra er stroom van het net gehaald moet worden
  • eventueel dat je vanuit de batterijen teruglevert wanneer dat gunstig is
Heb je ook nog een EV om rekening mee te houden, @Whiskey48?
Hoi, merci!
Ah, de bedoeling was juist een slimme aansturing obv dynamische tarieven en zonneoverschot, dat de app dit voor mij doet. Ik heb ook idd een EV op een Easee Max met Load Balancing via Tibber, die mag van mij voorrang krijgen. (op dit moment als de auto gaat laden, gaan de accu's langzamer laden. Dit gaat eigenlijk al goed.

Maar merci voor je toelichting. Iets zelf knutselen was iets wat ik juist probeer te voorkomen. Mijn WAF moet zo hoog mogelijk blijven, ik wil alles aan mijn vrouw kunnen uitleggen. (vandaar zit ik tot heden in Homey Pro met enkel kant en klare apps). Er is een app in Homey (Slim laden), maar die kan nog niet Anker en Zendure samen aan helaas (ook daar een ticket voor ingeschoten). Deze laad wel uitstekend en slim ... misschien dat ik daar op wacht.

Of anders is er nu Omnibattery wat ik heb gevonden, deze zou het kunnen. Maar thanks voor je bericht, ik ga gewoon een HA systeem opzetten en alles uitproberen! :)
Kammika schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:33:
[...]

of dit wel/niet gaat werken is heel erg afhankelijk van wat je precies wil dat de apparaten gaan doen...
Eigenlijk alleen 1 app die alle batterijen tezamen slim aanstuurt. Met optie om in te stellen / bij te sturen.

• Sandro!
Whiskey48 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:42:
[...]

Hoi, merci!
Ah, de bedoeling was juist een slimme aansturing obv dynamische tarieven en zonneoverschot, dat de app dit voor mij doet. Ik heb ook idd een EV op een Easee Max met Load Balancing via Tibber, die mag van mij voorrang krijgen. (op dit moment als de auto gaat laden, gaan de accu's langzamer laden. Dit gaat eigenlijk al goed.

Maar merci voor je toelichting. Iets zelf knutselen was iets wat ik juist probeer te voorkomen. Mijn WAF moet zo hoog mogelijk blijven, ik wil alles aan mijn vrouw kunnen uitleggen. (vandaar zit ik tot heden in Homey Pro met enkel kant en klare apps). Er is een app in Homey (Slim laden), maar die kan nog niet Anker en Zendure samen aan helaas (ook daar een ticket voor ingeschoten). Deze laad wel uitstekend en slim ... misschien dat ik daar op wacht.

Of anders is er nu Omnibattery wat ik heb gevonden, deze zou het kunnen. Maar thanks voor je bericht, ik ga gewoon een HA systeem opzetten en alles uitproberen! :)

[...]

Eigenlijk alleen 1 app die alle batterijen tezamen slim aanstuurt. Met optie om in te stellen / bij te sturen.
Wat kan:
  • Batterijen toevoegen aan evcc
  • Omvormer toevoegen aan evcc
  • Auto toevoegen aan evcc
  • P1-meter aan evcc toevoegen
  • Voorrang batterij op de EV tot een bepaald SoC (kan ook 100% zijn, dwz batterijen moeten helemaal vol voor de auto begint met laden)
  • Ontladen van de batterij blokkeren als de EV aan het laden is
Dan zal evcc zelf bedenken wat wanneer moet gaan laden, en wanneer het moet stoppen met laden. Je kunt ook instellen dat de batterij en/of auto altijd moet gaan laden bij een stroomtarief onder € 0,xx. NoM draaien is puur evcc vooralsnog niet voldoende voor. Dat zal je via de batterij moeten regelen, en dan loop je er weer tegenaan dat je meerdere batterijsystemen hebt die met elkaar willen concurreren.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:51
Dit is precies wat ik wil. Eens kijken of me het lukt in EVCC, wanneer ik de Peblar geïnstalleerd krijg (weekje nog).

• Gramser
Hoe werkt dat eigenlijk met EVCC - als je laadpaal met evcc communiceert, en je voegt die dus toe, is het geen noodzaak meer om je auto zélf met evcc te laten praten neem ik aan? Of zie ik daarbij iets over het hoofd?

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:44
Gramser schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:21:
Hoe werkt dat eigenlijk met EVCC - als je laadpaal met evcc communiceert, en je voegt die dus toe, is het geen noodzaak meer om je auto zélf met evcc te laten praten neem ik aan? Of zie ik daarbij iets over het hoofd?
Hij moet de SOC weten. Dat is het voornaamste voor zover ik weet.

• Sandro!
Gramser schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:21:
evcc praat met je auto om o.a. de SoC op te halen, en evt. om een laad-/stop-commando naar de auto te sturen. Als evcc niet weet wat je SoC is kun je niet instellen dat je tot 80% wilt laden, of als je het laadplan gebruikt weet evcc niet wanneer er moet worden begonnen met laden om op het juiste tijdstip op de gewenste SoC te komen.

• Gramser
Dat is natuurlijk zo. Maar de auto zelf geeft dat ook al door aan de laadpaal neem ik aan. Want vanuit de auto kan ik óók kiezen tot welk percentage ik wil laden (voor ik uitstap, bijvoorbeeld). Dan weet de laadpaal toch ook wanneer hij moet stoppen met laden, of dat laad-stop vanuit evcc moet doorgeven?

Waar ik naartoe wil is een zo eenvoudig mogelijke manier om (bijvoorbeeld met evcc) de auto te laden en aan de hand daarvan te bepalen of de thuisbatterij in standby moet. Een connectie met én de auto én de laadpaal leek me vanuit evcc gezien dan dubbelop. Maar ik ga het wel ervaren :)

• thomvh
Gramser schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:29:
Dat is natuurlijk zo. Maar de auto zelf geeft dat ook al door aan de laadpaal neem ik aan. Want vanuit de auto kan ik óók kiezen tot welk percentage ik wil laden (voor ik uitstap, bijvoorbeeld). Dan weet de laadpaal toch ook wanneer hij moet stoppen met laden, of dat laad-stop vanuit evcc moet doorgeven?

Waar ik naartoe wil is een zo eenvoudig mogelijke manier om (bijvoorbeeld met evcc) de auto te laden en aan de hand daarvan te bepalen of de thuisbatterij in standby moet. Een connectie met én de auto én de laadpaal leek me vanuit evcc gezien dan dubbelop. Maar ik ga het wel ervaren :)
Die aanname is alleen fout. Dat is alleen op DC laders zo. In de AC laders is dit blijkbaar niet in de standaard opgenomen. Waardoor autos het niet communiceren.

• Gramser
Maar (ik word niet gehinderd door enige technische kennis he) hoe weet een paal dan dat-ie moet stoppen met laden? Ik laad nu met een grannycharger en die stopt op de 80% die ik heb ingegeven in de app van de auto, en/of in de auto zelf...

• mgevart
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-09 08:08
Gramser schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:41:
Maar (ik word niet gehinderd door enige technische kennis he) hoe weet een paal dan dat-ie moet stoppen met laden? Ik laad nu met een grannycharger en die stopt op de 80% die ik heb ingegeven in de app van de auto, en/of in de auto zelf...
Je haalt zaken door elkaar. Nu met je granny lader zal de auto stoppen op 80% omdat je dat hebt ingegeven op de auto.
Maar tot die limiet is bereikt weet de granny lader niets af of de auto nu op 0% of 79% is geladen.

EVCC werkt met planners die je kan instellen, om dan te kunnen weten wanneer het beste moment is voor te laden. Zal deze dus de info van je wagen (SOC) en info van je omvormer en laadpaal willen gebruiken. Omdat de laadpaal en auto niet met elkaar in contact zijn zal je dus je laadpaal en auto beiden moeten toevoegen aan EVCC.

Je kan dit ook best nalezen op de EVCC documentatie website.

• Gramser
Helder, en geen probleem om dat zo in te stellen natuurlijk. Ik ga dat zeker lezen op de documentatiewebsite. Maar wat ik wil, kan wel? Ik wil alleen de zonne-omvormers buiten beschouwing laten en afgaan op de P1-meter voor zonneladen (overschot = laden = accu in standby). Ik neem aan dat dat mogelijk is...

Dank voor jullie geduld ;)

• thomvh
Gramser schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:57:
Helder, en geen probleem om dat zo in te stellen natuurlijk. Ik ga dat zeker lezen op de documentatiewebsite. Maar wat ik wil, kan wel? Ik wil alleen de zonne-omvormers buiten beschouwing laten en afgaan op de P1-meter voor zonneladen (overschot = laden = accu in standby). Ik neem aan dat dat mogelijk is...

Dank voor jullie geduld ;)
Ja en nee. De manier hoe jij het wil kan niet op basis van de P1 meter. EVCC wil alle date. Dus ook je PV opwek. Op basis daarvan gaat hij bepalen waar het heen moet. Jij kunt dan in EVCC aangeven of je batterij of je auto prioriteit moet krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uPNSOJfoqiSaxQZZCAY_vr3PQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/12gCzSia1xjkfbTiZx6miR0F.png?f=fotoalbum_large

Jij zou in dit geval dus kunnen zeggen. Prioritise vehicle charging = 0% en dan krijgt de auto prio op de accu.

[ Voor 3% gewijzigd door thomvh op 18-08-2026 14:09 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@thomvh Solar opwek is niet per se nodig voor de gewenste werking, P1 (netinvoeding of -afname) is daarvoor toereikend.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• thomvh
JanHenk schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:12:
@thomvh Solar opwek is niet per se nodig voor de gewenste werking, P1 (netinvoeding of -afname) is daarvoor toereikend.
Ah sorry, ja in mijn geval niet. Want mijn PV zit gedeeltelijk op de batterij omvormer. Dus die zou dan het DC verkeer niet zien. Maar inderdaad ik zie dat alleen de P1 data voldoende is.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:01
Gramser schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:41:
De paal regelt niet of er geladen wordt. De paal communiceert enkel een bepaald maximum amperage naar de auto waarbinnen geladen kan worden en bepaalt of dat over 1 of 3 fasen gaat. De auto bepaalt of er binnen dat maximum geladen wordt, en zo ja hoeveel en met welk vermogen.

• Gramser
@THM0 dat staat dan weer haaks op hetgeen eerder wordt beweerd, dat de auto niet met de paal zou communiceren. Of begreep ik dat verkeerd, @thomvh ?

De driehoek P1-meter - laadpaal - accu zou volgens mij moeten volstaan omdat datgene wat evcc uit de laadpaal haalt, wordt gecommuniceerd door de auto. Dit is dus blijkbaar een verkeerde aanname. Maar dan zal dus bij evcc de paal niet als doorgeefluik gelden, haal ik daar nu uit.

• thomvh
Gramser schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:53:
@THM0 dat staat dan weer haaks op hetgeen eerder wordt beweerd, dat de auto niet met de paal zou communiceren. Of begreep ik dat verkeerd, @thomvh ?

De driehoek P1-meter - laadpaal - accu zou volgens mij moeten volstaan omdat datgene wat evcc uit de laadpaal haalt, wordt gecommuniceerd door de auto. Dit is dus blijkbaar een verkeerde aanname. Maar dan zal dus bij evcc de paal niet als doorgeefluik gelden, haal ik daar nu uit.
Beide is waar. Er is "communicatie" als je het zo kan noemen. Voornamelijk of het veilig is om te laden etc. Maar er is geen communicatie over SoC waardes. Dat kan alleen met ISO15118 ondersteunde palen en autos: https://docs.evcc.io/en/vehicles/iso15118/ zie hiervoor ook de EVCC info daarover.

Het kan wat jij wil. Dan zeg je gewoon altijd dat de auto 0% is. Dan gaat EVCC altijd proberen te solar chargen op het moment dat de auto aangesloten is. Maar laadplanning met eventuele PV voorspelling gaat hij dan niet doen. Zie: https://docs.evcc.io/en/f...icles-without-api-offline als je de auto zelf niet wil verbinden.

• THM0
Gramser schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:53:

EVCC schakelt de paal uit of in, en zet het maximum aantal amperes. De paal communiceert die amperes vervolgens naar de auto. Een auto die niet vol is en waar geen laadschema in staat die laden op dat moment voorkomt, zal dan beginnen met laden.

Maar de auto neemt dus stroom af uit de paal, de paal stopt het niet in de auto zeg maar.

Er kán meer gecommuniceerd worden tussen auto en paal zoals SoC, laadauthorisarie via Plug&Charge etc, maar de meeste laadpalen hebben daar geen modem en software voor aan boord.

Bij snelladers wordt de SoC bijv meestal wel uitgelezen door de laadpaal.

• Gramser
Dank voor jullie toelichting, ik ben weer wijzer! Ik ga, als ik de laadpaal heb, het gewoon allemaal eens proberen. Voorspellende waarden van solar klinkt voor mij niet direct essentieel - wat er daadwerkelijk beschikbaar is volgens P1 wel. Dat wordt het startpunt denk ik. Wordt vervolgd over een tijdje…!

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Ik ben nog nieuw met EVCC en probeer de juiste combinatie van laadmodus en laadplan te vinden.

Ik had een laadplan ingesteld met een gewenste vertrektijd en doel-SoC, en gebruikte daarbij Min + PV met een Smart Cost Limit. Mijn verwachting was dat de auto alleen zou laden bij PV-overschot, eventueel aangevuld met minimaal vermogen vanuit het net. Als er geen PV-overschot beschikbaar is, zou het laden volgens mij moeten wachten, terwijl EVCC op de achtergrond bewaakt of het laaddoel vóór de vertrektijd nog haalbaar is.

Als de PV-voorspelling vervolgens aangeeft dat het doel niet op tijd haalbaar is met alleen zonne-energie, zou EVCC op de goedkoopste momenten vanaf het net mogen laden.

In de praktijk begint de auto in Min + PV echter direct met laden op minimaal vermogen vanuit het net, ook zonder PV-overschot.

Ik vermoed dat ik hiervoor de modus PV moet gebruiken in plaats van Min + PV. Klopt het dat EVCC dan eerst alleen op PV-overschot laadt en, als het laaddoel anders niet vóór de deadline gehaald wordt, automatisch een laadmoment inplant tijdens de goedkoopste uren? Ik zie namelijk nog steeds geen groene balkes in de plan grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vza42mipMNjVw9yW5xcIhnOWCTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x7JupP2lTNhfBrgeslDE2zE0.png?f=fotoalbum_large

Never gonna let you down

• JanHenk
  • Niet online
@Rick Astley Laadplan heeft nog geen uitkomst omdat je tarieven tot het doel, over twee dagen, (nog) niet bekend zijn.

Ik heb zelf geen dynamische tarieven, maar volgens mij kun je ook gebruikmaken van een integratie die een voorspelling doet van de tarieven, dat kan helpen om wel een plan te krijgen. Dat vervolgens gaandeweg weer aangepast wordt aan de nieuwe gegevens.

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

JanHenk schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 22:13:
@Rick Astley Laadplan heeft nog geen uitkomst omdat je tarieven tot het doel, over twee dagen, (nog) niet bekend zijn.

Ik heb zelf geen dynamische tarieven, maar volgens mij kun je ook gebruikmaken van een integratie die een voorspelling doet van de tarieven, dat kan helpen om wel een plan te krijgen. Dat vervolgens gaandeweg weer aangepast wordt aan de nieuwe gegevens.
Ah oké, eigenlijk ook wel logisch. Ik zal me eens verdiepen in voorspellende dynamische tarieven. Anders loop je natuurlijk het risico dat het plan blijft wachten, terwijl de tarieven mogelijk alleen maar stijgen. Dat zou zonde zijn.

Never gonna let you down

• Sandro!
Rick Astley schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 22:03:
Ik ben nog nieuw met EVCC en probeer de juiste combinatie van laadmodus en laadplan te vinden.

Ik had een laadplan ingesteld met een gewenste vertrektijd en doel-SoC, en gebruikte daarbij Min + PV met een Smart Cost Limit. Mijn verwachting was dat de auto alleen zou laden bij PV-overschot, eventueel aangevuld met minimaal vermogen vanuit het net. Als er geen PV-overschot beschikbaar is, zou het laden volgens mij moeten wachten, terwijl EVCC op de achtergrond bewaakt of het laaddoel vóór de vertrektijd nog haalbaar is.

Als de PV-voorspelling vervolgens aangeeft dat het doel niet op tijd haalbaar is met alleen zonne-energie, zou EVCC op de goedkoopste momenten vanaf het net mogen laden.

In de praktijk begint de auto in Min + PV echter direct met laden op minimaal vermogen vanuit het net, ook zonder PV-overschot.

Ik vermoed dat ik hiervoor de modus PV moet gebruiken in plaats van Min + PV. Klopt het dat EVCC dan eerst alleen op PV-overschot laadt en, als het laaddoel anders niet vóór de deadline gehaald wordt, automatisch een laadmoment inplant tijdens de goedkoopste uren? Ik zie namelijk nog steeds geen groene balkes in de plan grafiek:

~[Afbeelding]
Min + PV zegt het eigenlijk al, laden met het minimale wat nodig is (standaard 6A) en daarbovenop wat je aan zonnestroom hebt, dat kan ook 0 zijn. Zoals je het nu hebt ingesteld lijkt het inderdaad te kloppen. De modus staat op PV, dus *enkel* zonne-energie. Gaat het niet enkel met PV lukken, zal evcc inderdaad gaan laden met netstroom.

Zoals @JanHenk aangeeft: niemand weet wat de dynamische stroomprijs op 23 augustus zal zijn, dat is morgen rond 13:00 bekend. Vanaf dat moment kan evcc ook pas bepalen of het goedkoper is om dan direct te gaan laden, of 's nachts of 's ochtends voor 09:00. Jij en ik weten uiteraard dat de stroomprijs vóór 23 augustus om 09:00 niet lager gaat zijn dan op 22 augustus tussen 12:30-15:45, toch zal evcc kijken of de prijs op 23 augustus lager is. En dan pas zal er een definitief plan worden bepaald. Wil je eerder een plan, zul je inderdaad met een voorspeller aan de slag moeten.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Voor wie evcc in Docker op een Synology NAS heeft draaien (container) en, net als ik, klaar is met het handmatig pullen van images/evcc telkens handmatig updaten als er een fw update is: je kunt updates simpel automatiseren met een eenmalige Watchtower-run via de DSM Taakplanner.

Stap-voor-stap:
  1. Ga in DSM naar Configuratiescherm > Taakplanner > Maken > Geplande taak > Gebruiker-gedefinieerd script.
  2. Zet de gebruiker verplicht op root en kies bij Planning een moment waarop je niet laadt (bijv. wekelijks op zondagnacht om 03:00 uur).
  3. Plak onder Taakinstellingen het volgende eenregelige script:
code:
1
/usr/local/bin/docker run --rm -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock containrrr/watchtower --run-once --cleanup evcc
Let op: heet jouw container in Synology anders dan 'evcc' vervang dan het laatste woord evcc in het script door jouw exacte containernaam.
Watchtower start op het gekozen tijdstip kort op, vervangt de evcc-container met behoud van al je instellingen, ruimt de oude image netjes op en sluit zichzelf weer af. Geen extra permanente container of Compose-files nodig, en je draait altijd zorgeloos op de nieuwste release.

Persoonlijk erg blij mee. Wat wordt evcc toch steeds volwassener!
Zelfs in een podcast van de groene nerds met de founder van HomeAssistant gaf hij aan dat de jongens van evcc eigenlijk zó veel verder/beter zijn in HEMS, dat je dat gewoon moet gebruiken (of plugin van evcc in ha).

Ik krijg zin in het toevoegen/beheren van een thuisbatterij in evcc (nu in verdiepen welke het moet worden, vanaf 2027 voor mij echt nodig).

• thomvh
Allewijn schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:26:
Voor wie evcc in Docker op een Synology NAS heeft draaien (container) en, net als ik, klaar is met het handmatig pullen van images/evcc telkens handmatig updaten als er een fw update is: je kunt updates simpel automatiseren met een eenmalige Watchtower-run via de DSM Taakplanner.

Stap-voor-stap:
  1. Ga in DSM naar Configuratiescherm > Taakplanner > Maken > Geplande taak > Gebruiker-gedefinieerd script.
  2. Zet de gebruiker verplicht op root en kies bij Planning een moment waarop je niet laadt (bijv. wekelijks op zondagnacht om 03:00 uur).
  3. Plak onder Taakinstellingen het volgende eenregelige script:
code:
1
/usr/local/bin/docker run --rm -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock containrrr/watchtower --run-once --cleanup evcc
Let op: heet jouw container in Synology anders dan 'evcc' vervang dan het laatste woord evcc in het script door jouw exacte containernaam.
Watchtower start op het gekozen tijdstip kort op, vervangt de evcc-container met behoud van al je instellingen, ruimt de oude image netjes op en sluit zichzelf weer af. Geen extra permanente container of Compose-files nodig, en je draait altijd zorgeloos op de nieuwste release.

Persoonlijk erg blij mee. Wat wordt evcc toch steeds volwassener!
Zelfs in een podcast van de groene nerds met de founder van HomeAssistant gaf hij aan dat de jongens van evcc eigenlijk zó veel verder/beter zijn in HEMS, dat je dat gewoon moet gebruiken (of plugin van evcc in ha).

Ik krijg zin in het toevoegen/beheren van een thuisbatterij in evcc (nu in verdiepen welke het moet worden, vanaf 2027 voor mij echt nodig).
Voor mij moet alleen de optimizer echt iets gaan doen om het los te kunnen trekken van HA...

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:41
het blijft mooi om te zien. in de basis heeft boven de 85% acculading de autovoorrang met het laden, echter de opbrengst is nu zo hoog dat de lader topt bij 11kw richting de auto, en het overschot dan alsnog de accu un geduwd wordt.

Zooals je ziet, je hebt nooit teveel zonnepanelen, mits je het maar goed inregelt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4p4kAc1sKMaO8WdgJA6azY2EkK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XWajH3lVD3RYZu9zYTHy8zlO.png?f=fotoalbum_large
Nu alleen nog een fatsoenlijke integratie voor onze auto en dan zijn we helemaal happy.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• JanHenk
  • Niet online
@Roger Beurskens dikke PV installatie ja 8)

Ik dacht dat die Zeekr ook een 22 kW boordlader heeft. Ik weet niet of je een 22 kW paal hebt, maar met zo’n grote PV installatie is dat wel gaaf natuurlijk.

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:41
JanHenk schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 15:24:
@Roger Beurskens dikke PV installatie ja 8)

Ik dacht dat die Zeekr ook een 22 kW boordlader heeft. Ik weet niet of je een 22 kW paal hebt, maar met zo’n grote PV installatie is dat wel gaaf natuurlijk.
Ja, de Zeekr heeft inderdaad 22kW, maar ik heb hem pas vanaf sinds afgelopen dinsdag.
De laadpaal is een Alfen Eve Single Proline dus met een licentie upgrade zou die ook 22kW kunnen. Op dit moment zit er wel "maar" een 5x4mmq kabel tussen van een metertje of 10 meen ik en een 20A Alamat. dus heb nog wat headroom. gewoon eens kijekn hoe het loopt (zeker volgend jaar zonder salderen) dan kan het wellicht interessant worden om de licentie te kopen.

Verder inderdaad wel blij met de solar uitbreiding die ik in het voorjaar van dit jaar gedaan heb om de garage ook gewoon vol te leggen. Daar wellicht ook maar een hybride omvormer met wat accu's neerzetten om het overschot op te vangen als ik overdag niet thuis ben met de auto.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• HyperBart
Roger Beurskens schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:58:
het blijft mooi om te zien. in de basis heeft boven de 85% acculading de autovoorrang met het laden, echter de opbrengst is nu zo hoog dat de lader topt bij 11kw richting de auto, en het overschot dan alsnog de accu un geduwd wordt.

Zooals je ziet, je hebt nooit teveel zonnepanelen, mits je het maar goed inregelt. [Afbeelding]
Nu alleen nog een fatsoenlijke integratie voor onze auto en dan zijn we helemaal happy.
Ja dat gaat mooi, hier zie je ook dat evcc op dit moment nog weinig "actief sturend" doet op de batterij. In een blokdiagram staat het evcc "na" de batterij regeling.

Hier ongeveer hetzelfde gedrag maar dan met wat andere getallen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EVCC optimizer begint steeds mooier te worden. Er is in de laatste versies ook een History page gekomen met de historische waarden van PV, batterij en huisconsumptie.

Bij optimizer kun je nu secondary goal kiezen (battery first bijv).
Afgelopen week heb ik wel EVCC zitten tweaken vanuit HA.

Er zit bij mij een apart EMS op de batterij (handelen op onbalans en aFRR), dus ik moet EVCC helaas wel bijsturen qua modus. Dat doe ik nu met HomeAssistant. Ik heb een automatisering geschreven die rekening houdt met EMS acties en Onbalans prijzen (prijzen zijn ad-hoc, en dus in EVCC niet bekend). Op basis daarvan pauzeer ik laden of zet ik hem vanuit PV naar FAST. Bij onbalansprijzen (kaal) <2cent zet ik hem nu op fast, en bij onbalans prijzen >15cent (of bij export/verkoop vanuit batterij) zet ik EV lader uit. Wijzigen van modus gaat met vertraging van 5 minuten, anders krijg je te veel pingpong. De tarieven moet ik nog wat kalibreren, maar voorlopig werkt het goed samen met EMS nu (default zie ik dat EMS inkoopt <2cent en verkoopt >15cent, dus als ik ga fast chargen dan zal EMS de dalende SOC van de batterij zien en dan direct ook gaan inkopen).

Desondanks zie ik nu wel welke keuzes de EVCC zou maken in de optimizer als ik zonder handels-EMS zou draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYWeIQwWLgk5S_hBrHFCqiis6YM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3oEPVQFu3yEmbIlBQy1LPwQB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 24-08-2026 16:02 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:04
Hoi allemaal,

Onlangs bezig geweest met EVCC, in eerste instantie wilde ik alles via een yaml aan maken maar ik raakte in de problemen met de authorisatie. Tegenwoordig wordt er geen gebruik meer gemaakt van een long lived token en aurhoriseren binnen de addon in HA werkte niet. (Verwijst naar local i.p.v. ip-adres HA.)
Vooralsnog probeer ik nu alles in de UI in te stellen.
Dit lukt aardig, maar ik maak gebruik van een custom integratie voor de aansturen van de Zendure batterijen.
Het merk kan ik kiezen binnen de EVCC UI maar ik verwacht dat het aansturen dan niet goed gaat i.c.m. de custom integratie.

Kan ik hiervoor het beste een home assistant (als merk) gebruiken en dan daarin de entiteiten toevoegen? Ik wil het zo maken dat EVCC aan de hand van het aankoppelen van de auto de batterijen pauzeert etc.

• Gramser
Ik heb volgens mij mijn Zendures inderdaad zo "opgeroepen" in evcc. Ik heb in elk geval niet Zendure als merk gekozen, dat zou denk ik vereisen dat je met HEMS moet werken (en ik gebruik Home Assistant). Ben er echter niet verder mee want ik heb nog geen laadpaal, alleen een domme granny charger en niet al te slimme API van VAG.

• JanHenk
  • Niet online
Ons advies is altijd om zoveel mogelijk evcc rechtstreeks met de betrokken apparaten te laten praten. evcc heeft ontzettend veel integraties van diverse laadpalen, meters en thuisbatterijen. In de docs kun je vinden wat je nodig hebt.

Voor specifiek Zendure maakt het volgens mij verschil welke batterij je hebt (Hypers of Solarflow). Als de standaard integratie niet werkt of niet toereikend is, kun je een custom integratie maken met Home Assistant en daar de betreffende sensoren toevoegen aan evcc. Maar realiseer je dan dat je ook een afhankelijkheid van Home Assistant hebt ingebouwd.

Dus: Apparaat (lader, batterij, pv, net) --> Home Assistant --> evcc en vice versa. Het mooiste is (naar mijn mening) om Home Assistant daar uit te halen en gewoon rechtstreeks evcc laten praten met de apparaten. Werkt eenvoudiger qua instellen en beheer.

Nadeel daarvan is of kan zijn, dat je bijv. voor bepaalde laders een sponsortoken nodig hebt om de betreffende templates te gebruiken. Je kan eerst de trail token pakken om te zien hoe alles gaat, dan kost het je eerst niets.

• JanHenk
  • Niet online
elektriekert schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:26:

Dit lukt aardig, maar ik maak gebruik van een custom integratie voor de aansturen van de Zendure batterijen.
Het merk kan ik kiezen binnen de EVCC UI maar ik verwacht dat het aansturen dan niet goed gaat i.c.m. de custom integratie.

Kan ik hiervoor het beste een home assistant (als merk) gebruiken en dan daarin de entiteiten toevoegen? Ik wil het zo maken dat EVCC aan de hand van het aankoppelen van de auto de batterijen pauzeert etc.
De standaard Zendure templates gebruiken bij mijn weten de cloud (mqtt) van Zendure voor de Hypers en local REST Api voor de Solarflow apparaten. Die laatste kun je volgens mij gewoon sowieso implementeren. Als je een lokale mqtt broker hebt en daar de Hypers mee laat praten, of iets dergelijks, kun je niet de standaard template gebruiken van Zendure Hyper. Dan kun je (denk ik) de mqtt template of inderdaad Home Assistant template gebruiken.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:04
JanHenk schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:14:
[...]

De standaard Zendure templates gebruiken bij mijn weten de cloud (mqtt) van Zendure voor de Hypers en local REST Api voor de Solarflow apparaten. Die laatste kun je volgens mij gewoon sowieso implementeren. Als je een lokale mqtt broker hebt en daar de Hypers mee laat praten, of iets dergelijks, kun je niet de standaard template gebruiken van Zendure Hyper. Dan kun je (denk ik) de mqtt template of inderdaad Home Assistant template gebruiken.
Ik zal nog eens goed in de docs kijken wat de precieze mogelijkheden zijn. Cloud afhankelijk wilcik natuurlijk niet zijn. Sowieso kunnen de Zendures niet verder dan mijn eigen netwerk komen.
De custom integratie werkt erg mooi en betrouwbaar.
Zou mooi zijn als ik dit werkbaar kan houden.
Tenzij de directe aansturen ook vlekkeloos werkt.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-08 22:08
Vraag: zou evcc goed overweg kunnen met dit relatief nieuwe product voor het aansturen van een "domme" boiler?

https://peec.prauton.nl

Ik had eerder gekeken naar de Solex Nymo maar het gebrek aan integratie met HA/evcc was voor mij een reden niet over te gaan tot aanschaf.

Peec integreert met HA, maar zou ik hem dan ook kunnen integreren met evcc?

Momenteel heb ik onze 2 EV's, HW PIB, zonnepanelen en Tibber tarieven geïntegreerd in evcc. Wil niet dat er zaken "tegen elkaar in" gaan regelen.

• Kammika
AA42 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:47:
Vraag: zou evcc goed overweg kunnen met dit relatief nieuwe product voor het aansturen van een "domme" boiler?

Ik had eerder gekeken naar de Solex Nymo maar het gebrek aan integratie met HA/evcc was voor mij een reden niet over te gaan tot aanschaf.

Momenteel heb ik onze 2 EV's, HW PIB, zonnepanelen en Tibber tarieven geïntegreerd in evcc. Wil niet dat er zaken "tegen elkaar in" gaan regelen.
Ik heb alleen de tarieven en de laadpaal zelf in evcc zitten. De rest haal ik allemaal uit ha met de ha templates. Werkt perfect en is goed ondersteund. Dus ik verwacht dat dat prima werkt als die boiler in ha zit. Je moet alleen wel zelf in de gaten houden dat je dan niet dezelfde dingen automatiseert die evcc ook voor je regelt, want dan gaat het niet goed natuurlijk..

• HyperBart

evcc werkt ook goed samen met de producten van "My PV", zoals bv de https://www.my-pv.com/nl/producten/ac-thor/.
Ze hebben nog wel van die dingen, voor droge of natte boilers. Ooit eens naar gekeken maar ik heb zelf nog geen boiler en met een gewone boiler water opwarmen is met een verwarmingselement is ook wel heel energieverslindend en wij hebben alleen een doorstromer op gas nu.

Weet dat je via evcc ook je boiler met een paar goede geschakelde stopcontacten ook rechtstreeks kan aansturen. Strikt genomen heb je die Solex Nymo of My-PV elementen dus niet nodig...

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 25-08-2026 09:25 ]

• JanHenk
  • Niet online

Best interessant ding. Gezien de ESPHome basis en HA-integratie ga je alle gegevens zeker in evcc kunnen implementeren. Wel handig omdat dit product z'n eigen "NOM-regeling" heeft. Dus zou je de meter van het verbruik kunnen invoeren in evcc zodat ie hiermee rekening kan houden ter bepaling van het overschot.

Ik zie overigens ook wel mogelijkheden om van dit apparaat een 'loadpoint' (lader) te maken en op die manier aan te laten sturen.

Overigens schakel ik bij mijn ouders een boiler aan/uit met een slimme stekker. Dat is een stuk minder precies, maar gezien de relatieve overvloed aan PV tegenover het relatief beperkte vermogen van de boiler is het dimmen in hun geval niet zo zinvol. Met minder PV lijkt het kunnen "dimmen" van dit product wel handig.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
HyperBart schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:24:
evcc werkt ook goed samen met de producten van "My PV", zoals bv de https://www.my-pv.com/nl/producten/ac-thor/.
Ze hebben nog wel van die dingen, voor droge of natte boilers. Ooit eens naar gekeken maar ik heb zelf nog geen boiler en met een gewone boiler water opwarmen is met een verwarmingselement is ook wel heel energieverslindend en wij hebben alleen een doorstromer op gas nu.

Weet dat je via evcc ook je boiler met een paar goede geschakelde stopcontacten ook rechtstreeks kan aansturen. Strikt genomen heb je die Solex Nymo of My-PV elementen dus niet nodig...
Wat zou de meerwaarde zijn van evcc in combinatie met een MYPV weerstand?
Dat is standaard al voorzien van zowat alle gewenste instellingen en stuurt ook heel eenvoudig via een P1 dongle (van bv. Homewizard).
Meet iedere seconden en past dan traploos het vermogen van de weerstand(en) (tot 6500W) aan op basis van gemeten netinjectie.

Een COP1 weerstand mag dan wel energieverslindend zijn (in verhouding tot een WP) maar wanneer die energie uit overproductie PV komt is de kostprijs sowieso praktisch nihil (en voorkomt het teruglevering aan het net).

Wonend in Vlaanderen (BE)

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:07
Met het idee om echt elke watt uit mijn zonnepanelen in de auto te krijgen ben ik aan het spelen met de batterij opties.

Heb sinds kort ook zonnepanelen op noord waardoor ik tot laat in de avond nog wel wat opwek maar niet genoeg om volledig 1 fasig mijn Model Y te laden (min.1400 W).

Wie doet dit ook en heeft nog tips?

Onderstaande instellingen werken voor mij best goed de afgelopen week.

Where does the surplus go first?

Home battery has priority while it is below 80%. Then the charging points receive the surplus.
(80% is min. SOC voor mij om onder elke omstandigheid de nacht door te komen)

Battery as charging buffer

Home battery energy above 95% may be used to support the charging points and delays switching off in solar mode. Start solar charging automatically once the battery is fullonce the battery is above 95%only with enough surplus once the battery is above 95%.

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• JanHenk
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:39:
[...]

Dat is standaard al voorzien van zowat alle gewenste instellingen en stuurt ook heel eenvoudig via een P1 dongle (van bv. Homewizard).
Meet iedere seconden en past dan traploos het vermogen van de weerstand(en) (tot 6500W) aan op basis van gemeten netinjectie.
Klopt, als dat het enige is wat je wenst van een dergelijk apparaat is er geen meerwaarde om hem te laten sturen, maar is er wel een meerwaarde om simpelweg de meter op te nemen als "aux", zodat evcc inzichtelijk heeft welk deel van het overschot naar de boiler gaat. En daar eventueel op acteren (innemen).

Als je naast uitlezen ook nog andere dingen wenst als pauzeren bij hoog tarief, vol vermogen bij laag tarief en wellicht in de toekomst gebruiken met de optimizer, kan er ook een meerwaarde zijn om hem op te nemen als stuur-apparaat. Als weet ik niet hoe die MyPV zich aan laat sturen, met het eerder genoemde apparaat kan dat wel.

Maar in beginsel met je eens, dat het niet direct noodzakelijk is om hem aan te laten sturen. Maar hetzelfde geldt voor thuisaccu's. Ook die kun je hun gang laten gaan om zonneoverschot op te nemen, zolang evcc maar weet hoeveel vermogen ze pakken (en met de SoC krijg je nog wat aanvullende instellingen).

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 25-08-2026 09:49 ]

• IvoB2
  • Niet online
Je kan (als hobby) uiteraard tot in het oneindige blijven sturen. :)
Het ding werkt ook op dynamische tarieven maar ik heb geen dynamisch contract dus die instellingen gebruik ik sowieso niet (ik gebruik energie liefst zoveel mogelijk uit PV opwek en niet uit het net).
Het is o.a. standaard ook voorzien om het opgenomen vermogen te begrenzen, de temp. te begrenzen (of juist te laten starten vanaf een ingestelde min. temp) en pas te beginnen innemen vanaf een bepaald aantal W gemeten injectie.
Het ding heeft hier ook geen prioriteit op wat dan ook.
De bedoeling is dat wanneer er na/tijdens laden van thuisaccu (en idem voor accu van BEV) er nog PV productie is deze richting boiler te sturen (tot de ingestelde max. temp.) ipv richting net.
Is er onvoldoende PV overschot en de temp. in de boiler zakt onder een kritisch niveau (35°C) gaat deze gewoon tot 50°C opwarmen via de WP.
En het dient ook als back up voor de WP. Wanneer er een technisch probleem zou zijn met de WP zou ik anders buiten het verwarmingsseizoen geen SWW kunnen aanmaken.
Wil je het tezamen laten sturen met batterijprioriteiten kan dat trouwens ook want standaard voorzien om te integreren met bv. Victron omvormers.

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2026 09:59 ]

• JanHenk
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:50:
De bedoeling is dat wanneer er na/tijdens laden van thuisaccu (en idem voor accu van BEV) er nog PV productie is deze richting boiler te sturen (tot de ingestelde max. temp.) ipv richting net.
Iets of iemand moet dat regelen, anders is het 'wie eerst komt, eerst maalt' bij overschotregelingen. Als je evcc gebruikt voor je auto en ook je batterij er in kenbaar hebt gemaakt, is het ook zeker handig om de meter (vermogen) van andere 'overschotregelingen' te implementeren. Zo kan evcc het 'werkelijk overschot' bepalen en er (eventueel) voor kiezen om het in te nemen.

Verder ken ik de MyPV inhoudelijk helemaal niet, dus geen idee wat er voor EMS functies al in zitten. Maar dat was de vraag ook niet geloof ik.

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 25-08-2026 10:02 ]

• HyperBart
IvoB2 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:39:
[...]

Een COP1 weerstand mag dan wel energieverslindend zijn (in verhouding tot een WP) maar wanneer die energie uit overproductie PV komt is de kostprijs sowieso praktisch nihil (en voorkomt het teruglevering aan het net).
Weet ik wel, maar @JanHenk heeft 'm precies beet. Ik laat 'm niet sturen door evcc, dat doen batterijen en my-pv zelf al, maar in de evolutie van evcc naar algemeen HEMS wat alle "energie-eilandjes" aan elkaar knoopt kan evcc wel intervenieren. Verder krijg je dan ook alle info daar en wordt het niet aanschouwd als huisverbruik maar als een "slimme load" door evcc.

Verder ben ik het wel met je eens dat een verwarmingselement een heel "dankbare" maar ook wel echt rucksichtlos energieverslindend ding is om PV stroom in te dumpen. Kan je wel "gratis PV" naar dumpen maar de rest van het jaar is het dan ook wel een heel energieverslindend element, kan je ook weer gaan rondwerken door dan op andere manieren te gaan verwarmen en dan zeg ik "hou dat geld dan maar in je zak en spaar even door voor een WPB". Je geeft het zelf ook aan dat je een WP inzet.

• IvoB2
  • Niet online
HyperBart schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:02:
Je geeft het zelf ook aan dat je een WP inzet.
Ja, maar geen WPB (en die WP was er al jaren voor de MYPV).
En die WP heeft ook nog eens haar eigen beperkingen (om SWW aan te maken boven de 40°C) bij aanhoudende buitentemperaturen boven de 30°C).
Dat was vroeger geen probleem maar de laatste jaren steeds meer en meer.

Eveneens correct dat je het SWW niet prioritair wil verwarmen met een COP1 element.
Het is (hier toch) een back up element voor wanneer de WP een technisch probleem heeft en om overtollige PV productie in te dumpen.
En het verwarmen van SWW is - in mijn optiek - gewoon deel van het huishoudelijk verbruik.

• IvoB2
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:02:
Iets of iemand moet dat regelen, anders is het 'wie eerst komt, eerst maalt' bij overschotregelingen.
Inderdaad, iets of iemand moet het regelen.
Mijn punt was dan ook dat MYPV al genoeg eigen sturing aan boord heeft om het te regelen.
Kan - indien gewenst - ook sturen icm verbruik woning, batterij, PV omvormer, autolader, WP.
Maar je moet het ook niet dubbelop doen noch ingewikkelder maken als het ook eenvoudig kan.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2026 10:18 ]

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Ik kende dit product nog niet, dank voor de mention, zeker interessant, en de helft goedkoper dan de Nymo Solyx. Ik ben wel benieuwd naar de componenten die men gebruikt, want de aansturing is dus ESPHome, maar uiteindelijk stuurt die een relais aan die het uitgaande vermogen instelt.

Ontopic naar EVCC, er is al heel veel mogelijk, maar het liefst wil je dit een soort van "native" integreren, zodat je ook de prioriteitsstelling kunt regelen, bij overschot wil ik eerst warm water, als er dan nog vermogen over is wil ik de batterij gaan laden, en als er dan nog vermogen is, wil ik de auto gaan laden. (ik noem maar een scenario).

Ik denk dat het wel bij EVCC aan te vragen is om dit product te integreren als dit wordt "omarmd" door genoeg mensen.

Zou erg geïnteresseerd zijn in praktijk ervaring met dit product, al dan niet in combinatie met EVCC.

• AA42
Graag gedaan, ChatGPT had hem voor me gevonden, LOL. Ik had ook al eens gekeken naar de Nymo maar vond die erg prijzig (een combi met een nieuw te plaatsen boiler van 270 liter of meer komt dan in de buurt van een WPB qua prijs, maar belangrijker nog: geen integratie met HA (wel Homey gek genoeg).

De PEEC lijkt dus een uitstekend alternatief.

Nu denk ik dat warmwater altijd wel prio is, en dat is ook niet zo erg want relatief gezien kost het opwarmen van water weinig energie. Je zou dus hem gewoon kunnen plaatsen en dan ziet evcc vanzelf wel wat er nog over blijft voor de PIB en EV. Of denk ik nu te simpel?

Nu ben ik geen meester in het vinden van de juiste instellingen van evcc omdat je daar ook het gedrag van je PIB op allerlei manieren kan instellen. Heb het denk ik ongeveer wel goed staan, maar ik zou het helemaal niet erg vinden als AI de beste combi’s zou kunnen maken 😀

Dan zou je dus toch integratie van dit product met evcc wensen.

Overigens is een WPB geen alternatief wat mij betreft. Boiler komt op zolder met open trapgat, geen zin in het geluid. Ook de nodige luchtleidingen vind ik een dingetje en als de panelen het gewoon een beetje doen is dat al voldoende voor proportionele opwarming. Daarnaast het toch wat grotere risico op mankementen met een WPB.

• AA42
De MYPV AC-TOR lijkt alleen bij Duitse leveranciers te krijgen en prijs begint bij €635 en dan moet je een aparte wifi module er nog bij kopen (Sowieso liever Zigbee)

Dat is dus totaal onvergelijkbaar met de PEEC van €345, die ook nog bij een Nederlands bedrijfje vandaan komt.

Een relais/smart stopcontact regeling vind ik niet smart genoeg, das leuk voor een keukenboilertje. Als je 270liter water moet opwarmen gaat dat verschil wel tellen denk ik.

[ Voor 30% gewijzigd door AA42 op 25-08-2026 15:43 ]

• japie101
  • Nu online
AA42 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:27:
Graag gedaan, ChatGPT had hem voor me gevonden, LOL. Ik had ook al eens gekeken naar de Nymo maar vond die erg prijzig (een combi met een nieuw te plaatsen boiler van 270 liter of meer komt dan in de buurt van een WPB qua prijs, maar belangrijker nog: geen integratie met HA (wel Homey gek genoeg).

De PEEC lijkt dus een uitstekend alternatief.

Nu denk ik dat warmwater altijd wel prio is, en dat is ook niet zo erg want relatief gezien kost het opwarmen van water weinig energie. Je zou dus hem gewoon kunnen plaatsen en dan ziet evcc vanzelf wel wat er nog over blijft voor de PIB en EV. Of denk ik nu te simpel?

Nu ben ik geen meester in het vinden van de juiste instellingen van evcc omdat je daar ook het gedrag van je PIB op allerlei manieren kan instellen. Heb het denk ik ongeveer wel goed staan, maar ik zou het helemaal niet erg vinden als AI de beste combi’s zou kunnen maken 😀

Dan zou je dus toch integratie van dit product met evcc wensen.

Overigens is een WPB geen alternatief wat mij betreft. Boiler komt op zolder met open trapgat, geen zin in het geluid. Ook de nodige luchtleidingen vind ik een dingetje en als de panelen het gewoon een beetje doen is dat al voldoende voor proportionele opwarming. Daarnaast het toch wat grotere risico op mankementen met een WPB.
Ik denk voor mij dezelfde situatie, wel of niet EVCC is niet zo relevant wat je zegt, warm water is dermate "mandatory" dat "de rest" zich maar moet aanpassen aan een boiler.
De techneut in mij zegt dan wel: als het volledig is geïntegreerd heb je ook mooie dashboards die visualiseren hoe en wat. Zag een screenshot in de documentatie dat de maker van de Peec de boiler toevoegt als batterij in Home Assistant, daarmee wordt het dan zichtbaar hoeveel kWh er in de boiler is gegaan. Is natuurlijk een oplossing, maar net niet zoals je het eigenlijk zou willen. Enfin, ik mis nog wat praktijkervaringen om m zo te bestellen eigenlijk, een review ergens zou helpen, de EVCC integratie is dan nice to have, uit eindelijk is het gewoon zorgen dat je zo optimaal mogelijk gebruik maakt van je zonnepanelen als het salderen stopt.
Mijn EV is daar heel geschikt voor, maar die is ook wel eens weg als de zon schijnt :-)

• IvoB2
  • Niet online
japie101 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:20:
eindelijk is het gewoon zorgen dat je zo optimaal mogelijk gebruik maakt van je zonnepanelen als het salderen stopt.
Mijn EV is daar heel geschikt voor, maar die is ook wel eens weg als de zon schijnt :-)
Dit dus.
Je stelt de prioriteiten zelf in.
Hier is dat:
1. Directe verbruikers
2. Baseload SWW via WP
3. Thuisaccu
4. Accu EV
5. Overshoot SWW via COP1 (gemeten op P1 poort DM).

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2026 16:45 ]

• WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-09 20:29
Ik heb mijn net geplaatste LG warmtepomp, zonder warmwater, in EVCC gezet bij lader of ander verwarmings apparaat.

Hoe nu verder? Ik zie in EVCC hem nu prima staan, aangestuurd vanuit de modbus verbinding, maar ik zie nu een temperatuur staan en een max temperatuur. Wat kan of moet ik hiermee precies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIWgVo2e30eUZmnIB97ZJ7wFErQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOAfy6WZusCH7q4VT85IQTAJ.jpg?f=fotoalbum_large Dit zal vast een watertempatuur zijn die hij door het systeem stuurt als de thermostaat aangaat, en die max lijkt mij duidelijk, maar waar moet ik die max op instellen bijvoorbeeld. Wat kan ik nog meer (laten) regelen door EVCC met de WP

• HyperBart
AA42 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:40:
De MYPV AC-TOR lijkt alleen bij Duitse leveranciers te krijgen en prijs begint bij €635 en dan moet je een aparte wifi module er nog bij kopen (Sowieso liever Zigbee)

Dat is dus totaal onvergelijkbaar met de PEEC van €345, die ook nog bij een Nederlands bedrijfje vandaan komt.

Een relais/smart stopcontact regeling vind ik niet smart genoeg, das leuk voor een keukenboilertje. Als je 270liter water moet opwarmen gaat dat verschil wel tellen denk ik.
Goh, dat stopcontact is zo slim als evcc is, en dat is best slim.
Je moet al een specifieke "dimmend" verwarmingselement hebben om slimmer te kunnen zijn dan een aan/uit stopcontact.

Dus ik weet niet wat je er niet smart genoeg aan vindt?

• AA42
HyperBart schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:15:
[...]

Goh, dat stopcontact is zo slim als evcc is, en dat is best slim.
Je moet al een specifieke "dimmend" verwarmingselement hebben om slimmer te kunnen zijn dan een aan/uit stopcontact.

Dus ik weet niet wat je er niet smart genoeg aan vindt?
Exact wat je zegt :)

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:47
Ik wist niet eens dat het mogelijk was, maar de gratis periode van budget energie in het weekend kan je ook gewoon in de tarief weergeven…. Daardoor had ik de auto juist wel automatisch kunnen laten laden…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fl6dst73xPQCyxDo5ZNs0L0kOok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4VmYXCqU8ITg8Led45nQh5c.jpg?f=fotoalbum_medium

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:23
Is dat dan exclusief de belastingen?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Tunestwo
RoelsRules schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:02:
Is dat dan exclusief de belastingen?
nee inclusief... maar ach, accepteer maar even dat het 0 is. de 18,3cent is wel met belastingen. maar moet eigenlijk de formule nog correct zetten.

• AA42

Even ter info. Ik heb zojuist een Peec besteld. Hierbij tevens een "domme" Ariston 200 liter boiler besteld bij de Praxis (levering door het Franse Europe Sanitaire Chauffage). Na lang overwegen tot de conclusie gekomen dat een WPB voor mij te duur, groot (kan niet aan de muur) zwaar (moet naar zolder) en daardoor ook lastig (luchtslangen) was. De uiteindelijke verschillen met zonnepanelen overschot vallen ook heel erg mee. De vrijwel volledig stille werking van een domme boiler is een extra pluspunt.

Kostenlijstje:
Peec: €345 (gratis thuisgeleverd)
Ariston boiler 200 l. met steatiet element incl. aansluitgroep en syphon: €391,17 (gratis thuisgeleverd)
Wellicht nog zo'n €50 aan aansluitspulletjes. Het plaatsen en aansluiten doe ik uiteraard zelf.
Totaal dus nog geen €800

Als dit alles geplaatst is en werkt kan ik eindelijk mijn gas aansluiting opzeggen. Gezien de aankomende stijging van de gasprijzen een goed moment....

[ Voor 8% gewijzigd door AA42 op 29-08-2026 18:37 ]

• Tunestwo
AA42 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:34:
[...]

Even ter info. Ik heb zojuist een Peec besteld. Hierbij tevens een "domme" Ariston 200 liter boiler besteld bij de Praxis (levering door het Franse Europe Sanitaire Chauffage). Na lang overwegen tot de conclusie gekomen dat een WPB voor mij te duur, groot (kan niet aan de muur) zwaar (moet naar zolder) en daardoor ook lastig (luchtslangen) was. De uiteindelijke verschillen met zonnepanelen overschot vallen ook heel erg mee. De vrijwel volledig stille werking van een domme boiler is een extra pluspunt.

Kostenlijstje:
Ariston boiler 200 l. met steatiet element incl. aansluitgroep en syphon: €391,17 (gratis thuisgeleverd)
Wellicht nog zo'n €50 aan aansluitspulletjes. Het plaatsen en aansluiten doe ik uiteraard zelf.
Totaal dus nog geen €800

Als dit alles geplaatst is en werkt kan ik eindelijk mijn gas aansluiting opzeggen. Gezien de aankomende stijging van de gasprijzen een goed moment....
Ik heb hier wel oor naar! Zit beetje in hetzelfde schuitje, cv zit bij ons midden in de woning op de 1ste verdieping… badkamers zitten op totaal andere locaties. Hybride warmtepomp is dankzij de subsidies juist hardstikke duur geworden… dus zou dit misschien wel een goeie uitkomst zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Tunestwo op 30-08-2026 09:02 ]

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:26
[...]

Kostenlijstje:
Totaal dus nog geen €800

Ik ben hier ook erg benieuwd naar! verwarmen gaat al prima met de wp; alleen voor dhw heb ik nog geen betaalbare oplossing weten te vinden. ongeveer EUR 1000 klinkt wel oke.

• Gramser
Vraagje: ik wil eens gaan kijken of ik evcc werkend krijg met mijn vorige week geinstalleerde Peblar Business. Ik wil eerst een trial token gebruiken, maar hoe lang blijft die geldig? Want de auto zal niet elke dag aan de laadpaal staan, dat moet ik dan even timen...

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Gramser schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:53:
Vraagje: ik wil eens gaan kijken of ik evcc werkend krijg met mijn vorige week geinstalleerde Peblar Business. Ik wil eerst een trial token gebruiken, maar hoe lang blijft die geldig? Want de auto zal niet elke dag aan de laadpaal staan, dat moet ik dan even timen...
Een trial token blijft geldig totdat je EVCC opnieuw opstart (bijvoorbeeld vanwege een update). Dus waarschijnlijk gaat dat goed. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• japie101
  • Nu online
[...]

Kostenlijstje:
Totaal dus nog geen €800

Cool, ben heel benieuwd naar jouw bevindingen! Ben ook wel benieuwd naar de componenten onder de motorkap van de Peec, kan die specs nergens terug vinden.

• Gramser
Krisp schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:55:
[...]

Een trial token blijft geldig totdat je EVCC opnieuw opstart (bijvoorbeeld vanwege een update). Dus waarschijnlijk gaat dat goed. :)
Serieus? Dus eenmaal installeren en nooit meer updaten als het werkt...

• RoelsRules
Volgens mij werkt de trial dan toch maar een paar dagen. Echter is hij altijd weer te verlengen als je nog verder wilt proberen. Zo heb ik het een paar weken geprobeerd en nu met eigen token.

Zie Trial evcc

[ Voor 15% gewijzigd door RoelsRules op 01-09-2026 12:35 ]

• Flesym
  • Niet online
Gramser schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:16:
[...]

Je kunt ook overwegen een "gebruikers gedefinieerde lader" aan te maken en AI te vragen de code voor de Peblar te genereren. Dan heb je geen token nodig. Doe ik ook met mijn SmartEVSE lader

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd. Verwarming: hybrid Quatt met E-CV en radiatoren. Warm water: Ariston WPB. Elektra: 5,4kWp ZP + Marstek V.2 accu

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:16:
[...]

Vergeet niet dat je EVCC nogal vaak moet herstarten. Zo'n beetje elke config verandering vraagt om een herstart (is mijn ervaring in ieder geval).

• Gramser
Flesym schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:38:
[...]

Je kunt ook overwegen een "gebruikers gedefinieerde lader" aan te maken en AI te vragen de code voor de Peblar te genereren. Dan heb je geen token nodig. Doe ik ook met mijn SmartEVSE lader
Dit voelt een beetje als bedrog :X O-) . Je zou bijna aan AI durven te vragen om sowieso een werkende token te genereren...

• Gramser
Cavalera125 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:53:
[...]

Vergeet niet dat je EVCC nogal vaak moet herstarten. Zo'n beetje elke config verandering vraagt om een herstart (is mijn ervaring in ieder geval).
Hm ja, dat schiet dan ook niet op. EVCC zelf zegt dat die trial token enkele dagen geldig is, maar da's wel een beetje kort.

• THM0
Flesym schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:38:
[...]

Nou zit de SmartEVSE gewoon als ondersteunde lader in EVCC, en doordat deze lader open-source is vereist die geen sponsor token in EVCC…

• RoelsRules
En als die trial is verlopen kun je weer opnieuw de trial toevoegen als je weer wilt proberen... Zo gedaan en geen probleem tijdens experimenteren

Daarna die club (mi) gewoon verder helpen door een echte token als je tevreden bent

• wadwandelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:12
Niet moeilijk doen. Je maakt jezelf sponsor en je bent van het gezeur af. De makers van EVCC doen hun vreselijke best om een goed product te maken en jullie zijn aan het zanikken over een paar sponsor centen.
Ik ben sponsor en gebruik EVCC naar volle tevredenheid.

• Flesym
  • Niet online
Gramser schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:56:
[...]

Dit voelt een beetje als bedrog :X O-) . Je zou bijna aan AI durven te vragen om sowieso een werkende token te genereren...
Ik zou niet weten waarom voor jou dit als bedrog voelt. EVCC is open source software dus vrij voor te gebruiken voor niet commerciële doeleinden. De lader software is closed source (van daar de noodzaak voor een token). Maar iedereen is vrij zijn eigen code te maken en te onderhouden. Als zo redeneert moet je je ook slecht voelen bij het gebruik van andere apps en integraties in Home Assistant.
En ja, een token laten genereren of de code kraken zou bedrog zijn.

• Gramser
@wadwandelaar Wil je je weerhouden van de invulling "zaniken"? Ik ben in de oriëntatiefase en heb in HomeAssistant nu een automatisering die werkt. Ik vind EVCC echter mooier, gelikter, makkelijker - maar dan wil ik ook weten dat het werkt. Ik vind een paar dagen dan wat weinig om de keuze te maken. Als ik die trial token meerdere keren kan gebruiken -ik wist dat niet- dan maak ik de stap zeker makkelijker en ben ik echt niet te beroerd te betalen voor een goed product, mits het meer biedt dan wat ik al heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Gramser op 01-09-2026 13:30 ]

• Gramser
Flesym schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:27:
[...]

Ik zou niet weten waarom voor jou dit als bedrog voelt. EVCC is open source software dus vrij voor te gebruiken voor niet commerciële doeleinden. De lader software is closed source (van daar de noodzaak voor een token). Maar iedereen is vrij zijn eigen code te maken en te onderhouden. Als zo redeneert moet je je ook slecht voelen bij het gebruik van andere apps en integraties in Home Assistant.
En ja, een token laten genereren of de code kraken zou bedrog zijn.
Misschien snap ik niet goed genoeg hoe evcc en die tokens werken, dat kan hoor. Maar een token laten genereren voor iets waar je eigenlijk ook token moet kopen, klinkt alsof het niet "hoort". Meer in die gedachte.

• Flesym
  • Niet online
Gramser schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:29:
[...]

Misschien snap ik niet goed genoeg hoe evcc en die tokens werken, dat kan hoor. Maar een token laten genereren voor iets waar je eigenlijk ook token moet kopen, klinkt alsof het niet "hoort". Meer in die gedachte.
Eens, dat hoort niet en mag niet.
Maar EVCC merkt met "plug-ins" voor de aansturing van specifieke devices. In een gebruikers gedefinieerde laden kun je zelf eigen code plaatsen. Je bent zelf verantwoordelijk voor die code en de aansturing van de verschillende sensoren (jouw zorg).
Je kunt ook code kopen/huren, die verkrijg je dan via een token. Dan ligt de verantwoordelijkheid bij die eigenaar van de code (je wordt ontzorgd en dat mag best wat kosten).
Los daarvan EVCC valt onder de open source licentie.

• Gramser
Oh, dát bedoelde je met code. Ik dacht dat je met het genereren van code, genereren van een token bedoelde. Helder!

• wadwandelaar
Gramser schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:28:
@wadwandelaar Wil je je weerhouden van de invulling "zaniken"?
ja sorry, ik was iets te grof met mijn opmerking.

• Gramser
wadwandelaar schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:52:
[...]

No worries en tof dat je even reageert _/-\o_

• Flesym
  • Niet online
wadwandelaar schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:52:
[...]

Ik snap je reactie ook dus geen probleem. Maar goed gebruik maken van open source en closed source (waar ik me strikt aan houd) is juist waarom er van die mooie producten als HA en EVCC ontstaan. Kracht van de crowd met een toegevoegd verdienmodel voor delen die closed zijn.

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:05
@Gramser De trailtoken is tot een bepaalde datum geldig en dan verschijnt er een nieuwe trailtoken op de website (https://docs.evcc.io/en/sponsorship/#trial). De token die er nu staat is tot 10 sept. geldig

• Gramser
Kijk zo leer ik nog eens wat - ik ga daar dan ook mee testen. Mijn automatisering met Home Assistant doet bijna wat ik wil, zie ik van een afstandje, maar ik moet er nog wat aan sleutelen. Ik vind dat de peblar nog wat traag reageert op zonneoverschot, en ik weet nog niet waar dat aan ligt. We'll see. Misschien kan dit met evcc strakker.

• AWEF
Ik ben overgestapt op EVCC omdat het mij een hoop gepruts scheelt. Eerdaags komt er een 2e EV bij en dan hoop ik dat we makkelijk per auto een schema aan kunnen maken en dat EVCC zelf ziet welke auto er gekoppeld is en wat die moet doen.
In de laatste update kan die ook m'n zendure batterij pauzeren op het moment dat die via een schema laad of op de optie fast staat.

• Kammika
Wel interessant: De PR is in de maak om de optimizer ook echt de batterij te laten aansturen...

https://github.com/evcc-io/evcc/pull/32881

• wadwandelaar
AWEF schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:56:
In de laatste update kan die ook m'n zendure batterij pauzeren op het moment dat die via een schema laad of op de optie fast staat.
Dat is precies waar ik tegenaan loop, maar ik weet niet of onze opstellingen vergelijkbaar zijn.

Bij mij stuurt het zenSDK-package van Gielz1986 de Zendure aan, via de lokale API op /properties/write. Dat schrijft elke vijf seconden naar het apparaat. Ik heb daarom een automation in HA gemaakt die de modus van dat package omzet zodra de auto begint te laden, zodat de batterij niet in de auto leegloopt — evcc raakt de batterij zelf niet aan.

Drie vragen:
  1. Hoe heb je de Zendure als batterij in evcc.yaml gedefinieerd? Een bestaand template, of een custom meter? Zo mogelijk het relevante stukje config.
  2. Draait er bij jou nog iets anders dat naar de Zendure schrijft (Gielz-package, Node-RED, eigen automations), of is evcc de enige? Ik vermoed dat twee schrijvers op één apparaat elkaar gaan overschrijven, en dat wil ik voor zijn.
  3. Wat doet de batterij als evcc hem weer loslaat? Pakt hij zijn eigen regeling meteen op, of blijft hij hangen in de stand waarin evcc hem heeft gezet?

• Flesym
  • Niet online
wadwandelaar schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:04:
[...]

Dat is precies waar ik tegenaan loop, maar ik weet niet of onze opstellingen vergelijkbaar zijn.

Bij mij stuurt het zenSDK-package van Gielz1986 de Zendure aan, via de lokale API op /properties/write. Dat schrijft elke vijf seconden naar het apparaat. Ik heb daarom een automation in HA gemaakt die de modus van dat package omzet zodra de auto begint te laden, zodat de batterij niet in de auto leegloopt — evcc raakt de batterij zelf niet aan.

Drie vragen:
  1. Hoe heb je de Zendure als batterij in evcc.yaml gedefinieerd? Een bestaand template, of een custom meter? Zo mogelijk het relevante stukje config.
  2. Draait er bij jou nog iets anders dat naar de Zendure schrijft (Gielz-package, Node-RED, eigen automations), of is evcc de enige? Ik vermoed dat twee schrijvers op één apparaat elkaar gaan overschrijven, en dat wil ik voor zijn.
  3. Wat doet de batterij als evcc hem weer loslaat? Pakt hij zijn eigen regeling meteen op, of blijft hij hangen in de stand waarin evcc hem heeft gezet?
Ik schrijf niet naar mijn thuisaccu, die draait op NoM. En in NoM krijgt mijn thuisaccu iedere seconde van mijn P1 meter door wat hij moet laden of terugleveren. Maar je kunt je thuisaccu in EVCC definiëren en aangeven hoe de thuisaccu gebruikt mag worden. Let wel, EVCC stuurt per 30 seconden (instelbaar maar lager dan 20 seconden moet je niet gaan, vindt je auto niet leuk) een nieuwe ampere-waarde (in hele getallen) naar je auto. Ik WIL mijn accu niet uitschakelen omdat juist die gedurende die 30 seconden het teveel opslaat of het tekort aanvult. Anders trek je dit van het net of lever je dit terug. Dit mechanisme zorgt er prima voor dat mijn thuisaccu niet wordt leeg getrokken maar ook dat er geen energie onnodig in of uit het net gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7NO8gQsIeEXxlueScXa_DDaP68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3esJUouRj7R07XycijbRdeaV.jpg?f=fotoalbum_large
En nog wat, een auto ontvangt via de CP draad de ampere-waarde die max geladen mag worden op 1 fase, bv 6A (1,4kW). Dit voorbeeld is even de minimum waarde conform de standaard De auto bepaalt of hij dat doet of minder afneemt. Maar als de auto 3-fase is aangesloten reageert hij vrij dom, dan zal hij dus 3x6A gaan laden 4,2kW. Stel EVCC staat op PV en aan de randen van de dag leveren je zonnepanelen 1,4kW en de lader staat op 3-fase zal er toch 4,2kW worden geladen. Dus het is belangrijk dat niet alleen de ampere wordt gestuurd maar ook de lader correct schakelt tussen 1 en 3 fase.
Dit alles heeft niets te maken met EVCC maar met de standaard van het laadinterface.

Dus anders gezegd, EVCC houdt rekening met mijn thuisaccu maar bestuurt hem niet. Dat doe de automation van mijn thuisaccu zelf buiten EVCC om. EVCC is geen HEMS. Als je accu leeg getrokken is mogelijk het probleem dat je lader op 3 fase staat en te weinig opwekt.

Alleen als je op SNEL staat en meer laadt dan je zonnepanelen en accu kan leveren zal hij echt je accu leegtrekken. Maar dan is een simpele automation in HA voldoende: als mijn laadpaal op SNEL staat en meer dan X kW gebruikt dan zet accu uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Flesym op 02-09-2026 07:23 ]

• AWEF
wadwandelaar schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:04:
[...]

Drie vragen:
Drie antwoorden:
  1. Ik heb alles via die GUI van EVCC gedaan,
  2. Nee, ik laat de besturing (voor nu) over aan HEMS en straks ook EVCC
  3. Ik heb gisteren even snel een klein testje gedaan, maar het werkte nog niet zo als ik had gedacht. De accu bleef stroom leveren tijds het laden van de auto op de "Fast" mode
Ik moet nog even verder gaan kijken hoe of wat, maar ik heb er niet heel veel haast mee.
Pagina: 1 ... 39 40 Laatste