wadwandelaar schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:04:
[...]
Dat is precies waar ik tegenaan loop, maar ik weet niet of onze opstellingen vergelijkbaar zijn.
Bij mij stuurt het zenSDK-package van Gielz1986 de Zendure aan, via de lokale API op /properties/write. Dat schrijft elke vijf seconden naar het apparaat. Ik heb daarom een automation in HA gemaakt die de
modus van dat package omzet zodra de auto begint te laden, zodat de batterij niet in de auto leegloopt — evcc raakt de batterij zelf niet aan.
Drie vragen:
- Hoe heb je de Zendure als batterij in evcc.yaml gedefinieerd? Een bestaand template, of een custom meter? Zo mogelijk het relevante stukje config.
- Draait er bij jou nog iets anders dat naar de Zendure schrijft (Gielz-package, Node-RED, eigen automations), of is evcc de enige? Ik vermoed dat twee schrijvers op één apparaat elkaar gaan overschrijven, en dat wil ik voor zijn.
- Wat doet de batterij als evcc hem weer loslaat? Pakt hij zijn eigen regeling meteen op, of blijft hij hangen in de stand waarin evcc hem heeft gezet?
Ik schrijf niet naar mijn thuisaccu, die draait op NoM. En in NoM krijgt mijn thuisaccu iedere seconde van mijn P1 meter door wat hij moet laden of terugleveren. Maar je kunt je thuisaccu in EVCC definiëren en aangeven hoe de thuisaccu gebruikt mag worden. Let wel, EVCC stuurt per 30 seconden (instelbaar maar lager dan 20 seconden moet je niet gaan, vindt je auto niet leuk) een nieuwe ampere-waarde (in hele getallen) naar je auto. Ik WIL mijn accu niet uitschakelen omdat juist die gedurende die 30 seconden het teveel opslaat of het tekort aanvult. Anders trek je dit van het net of lever je dit terug. Dit mechanisme zorgt er prima voor dat mijn thuisaccu niet wordt leeg getrokken maar ook dat er geen energie onnodig in of uit het net gaat.
:strip_exif()/f/image/3esJUouRj7R07XycijbRdeaV.jpg?f=fotoalbum_large)
En nog wat, een auto ontvangt via de CP draad de ampere-waarde die max geladen mag worden op 1 fase, bv 6A (1,4kW). Dit voorbeeld is even de minimum waarde conform de standaard De auto bepaalt of hij dat doet of minder afneemt. Maar als de auto 3-fase is aangesloten reageert hij vrij dom, dan zal hij dus 3x6A gaan laden 4,2kW. Stel EVCC staat op PV en aan de randen van de dag leveren je zonnepanelen 1,4kW en de lader staat op 3-fase zal er toch 4,2kW worden geladen. Dus het is belangrijk dat niet alleen de ampere wordt gestuurd maar ook de lader correct schakelt tussen 1 en 3 fase.
Dit alles heeft niets te maken met EVCC maar met de standaard van het laadinterface.
Dus anders gezegd, EVCC houdt rekening met mijn thuisaccu maar bestuurt hem niet. Dat doe de automation van mijn thuisaccu zelf buiten EVCC om. EVCC is geen HEMS. Als je accu leeg getrokken is mogelijk het probleem dat je lader op 3 fase staat en te weinig opwekt.
Alleen als je op SNEL staat en meer laadt dan je zonnepanelen en accu kan leveren zal hij echt je accu leegtrekken. Maar dan is een simpele automation in HA voldoende: als mijn laadpaal op SNEL staat en meer dan X kW gebruikt dan zet accu uit.
[
Voor 9% gewijzigd door
Flesym op 02-09-2026 07:23
]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd. Verwarming: hybrid Quatt met E-CV en radiatoren. Warm water: Ariston WPB. Elektra: 5,4kWp ZP + Marstek V.2 accu