kijk hier eens ...RoelsRules schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:40:
Token kun je via github kopen. Per maand of lifetime uit m'n hoofd.
https://docs.evcc.io/en/sponsorship/
kijk hier eens ...RoelsRules schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:40:
Token kun je via github kopen. Per maand of lifetime uit m'n hoofd.
[ Voor 93% gewijzigd door IvoB2 op 14-07-2026 21:50 ]
Wonend in Vlaanderen (BE)
Ga naar evcc website en ze hebben er tegenwoordig een mooie uitleg pagina bij.Gramser schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:37:
Ik lees hier over betalen voor evcc, maar ik zie nergens hoe dat werkt. Hoe betaal je ervoor..? Ik las iets over tokens?
Ga ik van de week even testen!Get!em schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:19:
[...]
Extra tip:
Je kunt een herhalend schema instellen op vertrekpagina met bijv een laag SOC% doel, aangevuld met een ander schema met een hoger SOC% als doel.
In andere woorden: je kunt planningen stapelen.
Usecase van jou past daarin:
Stel, je komt elke dag om 17u thuis, en wil zeker weten dat je elke dag om 23u diezelfde dag minimaal 40% hebt, maar dat je over 2 dagen om 7u ochtend 80% hebt, dan stel je dus twee planningen in.
Hij moet dan in modus PV staan. Hij zal dan, met je prognose PV en tarief, de meest optimale momenten kiezen om te gaan laden, maar sowieso laad hij dus met PV. Vertrek je over 2 dagen dus niet om 7u strikt, maar om 9u pas, dan zal hij tussen 7 en 9u nog PV laden tot aan je Limiet op de frontpage als die hoger is dan de 80% van je 2e planning.
Heeft er niets mee te maken. Gaat om welke devices je aansluit op evcc.ASW1 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:54:
Ik dacht dat als je EVCC in HA draaide er geen token nodig was? (Geen ervaring zelf mee)
Hallo jaapzb, ik vroeg me af of het automatische fase wisselen met evcc in combinatie met de zaptec go 2 bij jou wel goed werkt? Ik heb alles goed ingesteld, maar hij wisselt gewoon niet van fase op de één of andere manier (ook al zie ik in evcc dat voldaan wordt aan de ingestelde threshold en er geschakeld zou moeten worden).jaapzb schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:25:
[...]
Ik heb een Zaptec Go 2 die wel schakelt van 1 naar 3 fases. Waarschijnlijk staat een instelling verkeerd in je portal (https://portal.zaptec.com), die moet jij of je installateur inschakelen.
[Afbeelding]
Het kan na het aanpassen van de instellingen even duren voor de lader deze instellingen overgenomen heeft.
De zaptec heeft wel als nadeel dat er een limiet zit aan het aantal schakelingen. Als je dus een bewolkte dag hebt en hij schakelt telkens de lader uit, of van 1 naar 3 fasen en weer terug dan gaat hij op een bepaald moment in een beveiligingsstoring en moet je de auto opnieuw aansluiten. Op een bewolkte dag zet ik hem zelf meestal vast op 1 fase via de EVCC UI.
Hij is op dit moment 1 fase aan het laden, hij zal straks wel overschakelen naar 3.[Afbeelding]
Er word momenteel ook nog een issue besproken tussen EVCC en Zaptec engineers over faseschakelingen die niet helemaal goed gaan. Ze zijn er mee bezig: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/28689
Bij mij werkt mijn Zaptec Go 2 goed met automatisch fase wisselen.TheSteert schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:21:
[...]
Hallo jaapzb, ik vroeg me af of het automatische fase wisselen met evcc in combinatie met de zaptec go 2 bij jou wel goed werkt? Ik heb alles goed ingesteld, maar hij wisselt gewoon niet van fase op de één of andere manier (ook al zie ik in evcc dat voldaan wordt aan de ingestelde threshold en er geschakeld zou moeten worden).
Misschien kijk ik ergens overheen?
Zie je dan ook echt in de logs van EVCC of in de app van Zaptec dat de fase echt overschakelt van 1 naar 3 en weer terug?WoBoW schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:56:
[...]
Bij mij werkt mijn Zaptec Go 2 goed met automatisch fase wisselen.
Heb je je laadpaal goed ingesteld door dit vinkje te zetten?:
[Afbeelding]
Ontzettend bedankt!!!! Eindelijk de oorzaak gevonden waarom die automatische fase wisseling niet werkte. Klinkt nu ook wel logisch nu die Sense zich er niet meer mee bemoeit. Het werkt!WoBoW schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:00:
Daarnaast moet je laadprofiel ingesteld hebben op default en niet op automatic. Dan is de Sense P1 meter namelijk leidend en niet EVCC.[Afbeelding]
Als je EVCC instelt om te load balancen dan werkt dat. Anders niet.TheSteert schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:30:
[...]
Ontzettend bedankt!!!! Eindelijk de oorzaak gevonden waarom die automatische fase wisseling niet werkte. Klinkt nu ook wel logisch nu die Sense zich er niet meer mee bemoeit. Het werkt!
Wat ik me wel afvraag is of die load balancing via de Sense nu ook niet meer werkt. Of houdt evcc daar rekening mee?
Wat ook @tomvh schrijft, evcc kan daar rekening mee houden, zie https://docs.evcc.io/en/features/loadmanagement/TheSteert schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:30:
[...]
Ontzettend bedankt!!!! Eindelijk de oorzaak gevonden waarom die automatische fase wisseling niet werkte. Klinkt nu ook wel logisch nu die Sense zich er niet meer mee bemoeit. Het werkt!
Wat ik me wel afvraag is of die load balancing via de Sense nu ook niet meer werkt. Of houdt evcc daar rekening mee?
Snap niet helemaal wat je bedoelt. Als bij mij lb actief wordt, wordt de stroomtoevoer idd geknepen,thomvh schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:17:
Let op @TheSteert Load Balancing wordt niet meegenomen in eventuele plans. Dus mocht je meerdere auto's ofzo hebben of het laden gaat langzamer. Wordt het plan hier niet op aangepast. Deze verwacht gewoon volle bak te kunnen laden als die wil gaan laden.
Mhhh volgens de EVCC documentatie niet. Daarbij heb ik het getest met twee autos dat was echt een ramp. Hij startte ze allebei zo laat mogelijk en dat betekende dus dat allebei gewoon niet geladen waren.Kammika schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 06:28:
[...]
Snap niet helemaal wat je bedoelt. Als bij mij lb actief wordt, wordt de stroomtoevoer idd geknepen,
Maar wordt het laadplan wel aangepast: dan duurt het gewoon wat langer tot het doel percentage bereikt is. Je ziet dan ook in de planner dat die rekening houdt met lagere snelheid
a check, dat is andere case dan die ik zie. wat ik zie is dat als laadsnelheid omlaag gaat, hij op dat moment ook het laadplan aanpast (ik laad op goedekoopste kwartiertjes, dus zie dat die dan meer kwartierjes nodig heeft om op zelfde soc uit te komen)thomvh schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:24:
[...]
Mhhh volgens de EVCC documentatie niet. Daarbij heb ik het getest met twee autos dat was echt een ramp. Hij startte ze allebei zo laat mogelijk en dat betekende dus dat allebei gewoon niet geladen waren.
Die snap ik, maar in de basis heeft evcc best veel infoHyperBart schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:29:
@thomvh
@Kammika het probleem is dat bv bij maxPower op het hoofdcircuit de subcircuits niet op de hoogte zijn, dus de planner gaat er dan bv foutief van uit dat hij aan laat ons zeggen 11kW kan laden maar het hoofdcircuit staat maxPower op 4kW dan gaat dat dus niet uit komen.
Ik heb dat nu opgelost door 's morgens met een scriptje de max amps van ieder loadpoint naar de max solar piek kW te laten gaan (via forecasting op te halen) en dan bij zonsondergang zet ik die amps zo laag als mijn maxpower min mijn basis huisverbruik.
Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0
Ik heb een batterij die wel door evcc ondersteund wordt en dezelfde automatisering gemaakt in Home Assistant. Daardoor is de batterij veel rustiger. Voordat ik dit had geautomatiseerd pendelde de batterij erg veel tussen charging/standby/discharging. Nu is het voornamelijk standby als de auto aan het laden is.replica17 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:42:
Zijn er meer die EVCC icm Anker Solarbank Max AC gebruiken?
Kon de batterij alleen via home assistant toevoegen als custom meter. Deze kan de batterij dus niet besturen. Nu via een automation in home assistant de discharge naar 0 als de wagen gaat laden.
Dus batterij naar 100% -> dan overschot voor laden EV.
Is dit de juiste oplossing?
Betekend dat de verkoop van stroom dus niet mogelijk gaat zijn met de optimizer voorlopig...Not atm and really not restricted to the optimizer (lets not discuss this here). In Germany that's forbidden by regulation. Lets revisit when MiSpeL (Marktintegration von Speichern und Ladeeinrichtungen) has been finished.
Toch een nadeel van een 'duits-only' team dat het runt, je ziet ze wel vaker dingen totaal blokken die voor Duitse markt minder relevant zijn.thomvh schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:37:
Dit is wel heel jammer:
[...]
Betekend dat de verkoop van stroom dus niet mogelijk gaat zijn met de optimizer voorlopig...
De Max AC is net toegevoegd aan EVCC, zie ook: Releases · evcc-io/evccreplica17 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:42:
Zijn er meer die EVCC icm Anker Solarbank Max AC gebruiken?
Kon de batterij alleen via home assistant toevoegen als custom meter. Deze kan de batterij dus niet besturen. Nu via een automation in home assistant de discharge naar 0 als de wagen gaat laden.
Dus batterij naar 100% -> dan overschot voor laden EV.
Is dit de juiste oplossing?
Nou is volgend jaar in Nederland ook vrijwel niet interessant meer…Sander schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:05:
[...]
Toch een nadeel van een 'duits-only' team dat het runt, je ziet ze wel vaker dingen totaal blokken die voor Duitse markt minder relevant zijn.
Nou op van die dagen met 30 cent Spot prijs is het nog best lucratief.Kammika schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:56:
[...]
Nou is volgend jaar in Nederland ook vrijwel niet interessant meer…
Toevallig hebben ze mijn featurerequest wel al opgepakt... Discharge state is gister avond al ingebouwd alleen de optimizer nog nietSander schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:05:
[...]
Toch een nadeel van een 'duits-only' team dat het runt, je ziet ze wel vaker dingen totaal blokken die voor Duitse markt minder relevant zijn.
Ja het het gezien, toch fijn dat die toegevoegd is. Ook niet zo gek als ik zag hoeveel Solarbank Max AC ik verkocht zag worden aan DuitsersBlizzarD schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:55:
[...]
De Max AC is net toegevoegd aan EVCC, zie ook: Releases · evcc-io/evcc
Dus wellicht even updaten en de accu opnieuw toevoegen via de juiste template.
Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0
wel echt in de marge hoor... hoe vaak komt dat nog voor... en wat levert dat dan op stel je zou dat over een jaar heen doen...thomvh schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:05:
[...]
Nou op van die dagen met 30 cent Spot prijs is het nog best lucratief.
Als ik overdag mijn zonnestroom voor laten we even zeggen 0 binnen haal en dan 's avonds voor 15 cent verkoop is dat niet slecht.Kammika schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:13:
[...]
wel echt in de marge hoor... hoe vaak komt dat nog voor... en wat levert dat dan op stel je zou dat over een jaar heen doen...
En erg veel van de issues, pr's of discussies op GitHub zijn allemaal in het Duits...Sander schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:05:
[...]
Ik heb voertuigen verwijderd en die blijven nog staan in historiek.Kammika schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:28:
vraagje: mijn oude auto is vandaag ingeleverd, morgen krijg ik een nieuwe. Hoe zorg ik dat die oude (een Tesla) wel zichtbaar blijf in historie, maar dat ik in gui niet meer kan aanklikken alsof die aangesloten is
Ik durf 'm nl niet zomaar uit de config te halen (bang dat mijn historie weg is)
Dit kan tegenwoordig ook via de GUI toch? Of pakt ie dan alleen een backup van de config?HyperBart schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:31:
[...]
Ik heb voertuigen verwijderd en die blijven nog staan in historiek.
Als je het niet vertrouwt: gooi evcc plat, kopieer evcc.db als backup, start evcc terug en doe de Tesla weg.
Heb je ook gekeken naar je house load? Is er zegmaar 15kWh die je anders de grid op gaat duwen of is het 15kWh die je op de PV nog gaat opwekken. Want als jou huis die opgebruikt dan heeft EVCC daar weinig aan.CarbonCopy schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:23:
Op een zonnige dag als vandaag vind ik EVCC best conservatief. Mijn 1-fase auto met een accupakket van 11 kWh is voor 10% vol. Het plan in EVCC is dat deze morgenmiddag om 12u voor 80% vol moet zijn. De solar forecast van Solcast en de werkelijke productie loopt vandaag vrijwel 1:1. Op het moment van inschakelen om 11u wordt dan nog 15kwh opbrengst verwacht. Toch besluit EVCC om vanmiddag ook de goedkoopste uren nog extra van het grid bij te laden. Het plan nu maar uitgezet. Benieuwd of ik gelijk krijg dat ik het met alleen solar ga redden.
Behalve een 3.5kw airco draait er weinig. Gedurende de hele ochtend gebruik ik zo’n 500W van de PV. Van de 13.5kWh die nu opgewekt is heb ik 8.4kWh het grid opgestuurd. Volgens forecast is nu nog 8.6 kWh resterend.thomvh schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:26:
[...]
Heb je ook gekeken naar je house load? Is er zegmaar 15kWh die je anders de grid op gaat duwen of is het 15kWh die je op de PV nog gaat opwekken. Want als jou huis die opgebruikt dan heeft EVCC daar weinig aan.
Heb je misschien iets meer informatie? Want momenteel zien we niet echt de data die EVCC bij jou heeft waardoor het voor ons allemaal gissen is waarom het zo gepland is.CarbonCopy schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:35:
[...]
Behalve een 3.5kw airco draait er weinig. Gedurende de hele ochtend gebruik ik zo’n 500W van de PV. Van de 13.5kWh die nu opgewekt is heb ik 8.4kWh het grid opgestuurd. Volgens forecast is nu nog 8.6 kWh resterend.
Dat kan prima zijn als je dat zo ingesteld hebt. Als de prijs lager is dan een bepaald bedrag door jou ingesteld of zelfs negatief bv dan kan evcc daar mee aan de bak.CarbonCopy schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:23:
Op een zonnige dag als vandaag vind ik EVCC best conservatief. Mijn 1-fase auto met een accupakket van 11 kWh is voor 10% vol. Het plan in EVCC is dat deze morgenmiddag om 12u voor 80% vol moet zijn. De solar forecast van Solcast en de werkelijke productie loopt vandaag vrijwel 1:1. Op het moment van inschakelen om 11u wordt dan nog 15kwh opbrengst verwacht. Toch besluit EVCC om vanmiddag ook de goedkoopste uren nog extra van het grid bij te laden. Het plan nu maar uitgezet. Benieuwd of ik gelijk krijg dat ik het met alleen solar ga redden.
Je moet ze complementair aan elkaar koppelen en heel functioneel benaderen:Athome schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 23:39:
Ben nu ook al een tijdje aan spelen met evcc. Ik moet zeggen dat met een laadplan actief. Er veel meer focus lijkt te liggen op de lage energietarieven (als je dynamische prijzen hebt) en daarmee te gaan laden dan optimaal gebruik maken van de zon en de grid als aanvulling te gebruiken.
Zonder laadplan is er geen eindtijd en wordt er wel puur op overtollige zonne-energie gestuurd.
Ik heb zowel solar-forecast als price-forcast actief staan.
[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 26-07-2026 00:20 ]
Zo heb ik het nog niet bekeken. Onze EV staat eigenlijk dagelijks voor het huis. Dus puur op PV gaat over het algemeen prima (in de zomer). Gebruik evcc nu 4 weken heb nog maar 2 keer een laadplan gebruikt.HyperBart schreef op zondag 26 juli 2026 @ 00:15:
[...]
Je moet ze complementair aan elkaar koppelen en heel functioneel benaderen:
Hoe vol moet je wagen dagelijks zitten om alle geplande kilometers te doen: dat stel je in op de planner. De rest gebeurt met de zon omdat je de limiet normaal hoger zet dan wat je planner inregelt. ..........
Dan gaan we daar nog maar vanuit dat dit in een toekomstige update aangepakt gaat worden. Wij zijn vast niet de enigen die dit gedrag opvalt.HyperBart schreef op zondag 26 juli 2026 @ 00:15:
[...]
Je hebt verder wel een punt dat hij nog niet intelligent weet dat er een “bergvorm” aan PV doorheen de dag beschikbaar is en hij die eerst moet absorberen en projecteren op de SOC en daarna een laadplan moet uitwerken. Is mijn interpretatie correct?
[ Voor 14% gewijzigd door Athome op 26-07-2026 09:34 ]
Dit heb ik ook aan de hand gehad, klopt!WirelessErik schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:50:
Ik ervaar ditzelfde ook. Geen plan ingesteld, maar je merkt dat hij aangeeft om te stoppen met laden (optimizer), terwijl er ruim 8 kW van het dak komt en alles het net opgaat. Ik wil juist verbruiken omdat het niet goedkoper kan. Thuisbatterij is ook helemaal vol dan.
Volgens mij optimaliseert die afhankelijk van wat je geconfigureerd hebtAthome schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:30:
[...]
Zo heb ik het nog niet bekeken. Onze EV staat eigenlijk dagelijks voor het huis. Dus puur op PV gaat over het algemeen prima (in de zomer). Gebruik evcc nu 4 weken heb nog maar 2 keer een laadplan gebruikt.
[...]
Dan gaan we daar nog maar vanuit dat dit in een toekomstige update aangepakt gaat worden. Wij zijn vast niet de enigen die dit gedrag opvalt.
Hoe ik het moet doen weet ik nog niet. Maar ik wil juist de EV meer voorrang geven op de PV. Aangezien de EV minimaal 1.2 kW nodig heeft en de thuisaccu veel minder. Dat betekent dat de accu in ons geval tot ongeveer de middag en een groot deel van de avond al ruimte heeft om te vullen. In die periode komt de overtollige PV niet of moeilijk boven de 1.2 kW uit.
Zolang de prijs boven nul is kan dat ook van invloed zijn. Dan kan verkopen voordeliger zijn dan opladen.WirelessErik schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:50:
Ik ervaar ditzelfde ook. Geen plan ingesteld, maar je merkt dat hij aangeeft om te stoppen met laden (optimizer), terwijl er ruim 8 kW van het dak komt en alles het net opgaat. Ik wil juist verbruiken omdat het niet goedkoper kan. Thuisbatterij is ook helemaal vol dan.
Niet direct, maar als evcc het soc en het vermogen wat naar de batterij gaat kan ophalen kan hij wel beslissen om dat vermogen als overschot te beschouwen en dus je auto te laden. Als je de batterij niet hebt toegevoegd ziet evcc dit als gewoon huisverbruik.Athome schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:28:
Maar de batterijen worden toch niet aangestuurd door evcc?
De vraag die al een tijdje speelt of speelde is hoe ver evcc ging, gaat en moest gaan.WirelessErik schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:41:
Maar EVCC vraagt toch in de configuratie om je batterij toe te voegen. Zou dan ook mooi zijn dat hij er wat mee doet. Je kunt de SOC zien, ik kan angeven met welk vermogen hij laad en ontlaadt. Zat info voor EVCC toch?
[ Voor 32% gewijzigd door HyperBart op 26-07-2026 21:24 ]
Volgens mij is dat wat we zien in de optimizer functie.HyperBart schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:16:
[...]
De vraag die al een tijdje speelt of speelde is hoe ver evcc ging, gaat en moest gaan.
Ik gebruik het al sinds versie 0.30 denk ik, met de hele oude GUI en heb het stelselmatig zien evolueren van een universele PV-laadpaalkapitein naar een heel capabel HEMS. Ik vermoed dus dag eerstdaags actieve batterij aansturing toegevoegd gaat worden.
@WirelessErik in de essentie heb je deze functionaliteit niet te zoeken in evcc en moet de batterij dit binnen het eigen ecosysteem doen. Dat is ook de complexiteit: een thuisbatterij doet zelf een eigen regeling en dat is zeer vaak NOM (nul op meter). In die regeltechniek gaan ingrijpen is niet zo straightforward omdat niet alle fabrikanten daarin evenveel toelaten of zelf de regie/sturing intern doen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
Dat ligt er echt enorm aan welke batterij je hebt. Marstek-batterijen kunnen prima worden aangestuurd via modbus, zo is hij ook in evcc gekoppeld. evcc kan de batterij op pauze zetten als de auto geladen wordt zodat er niet vanuit de batterij geladen wordt. Via Home Assistant kan ik via modbus ook de laadstrategie (NOM/AI-handelen/handmatig) van de batterij aanpassen, dan kan evcc dat ookHyperBart schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:16:
[...]
De vraag die al een tijdje speelt of speelde is hoe ver evcc ging, gaat en moest gaan.
Ik gebruik het al sinds versie 0.30 denk ik, met de hele oude GUI en heb het stelselmatig zien evolueren van een universele PV-laadpaalkapitein naar een heel capabel HEMS. Ik vermoed dus dag eerstdaags actieve batterij aansturing toegevoegd gaat worden.
@WirelessErik in de essentie heb je deze functionaliteit niet te zoeken in evcc en moet de batterij dit binnen het eigen ecosysteem doen. Dat is ook de complexiteit: een thuisbatterij doet zelf een eigen regeling en dat is zeer vaak NOM (nul op meter). In die regeltechniek gaan ingrijpen is niet zo straightforward omdat niet alle fabrikanten daarin evenveel toelaten of zelf de regie/sturing intern doen.
Door die NOM sturing zit de batterij ook vaak “voor” of “buiten” de sturingslogica van evcc. Als je mijn vorige bericht samen leest met dit ga je normaal kunnen “zien” dat evcc dus ook relatief weinig doet met die twee parameters (soc en vermogen) omdat de assumptie (zeer terecht) nu ook is dat de batterij zelf “zijn ding” (NOM) doet. Als je dus bv ingesteld hebt (in evcc) dat hij vanaf 50pct prio mag geven aan de verbruikers dan zal evcc de batterij niet in sper zetten maar bv continu het soc uitlezen en proberen dat aan te houden door er geen watt in of uit te laten stromen. Ik heb bv een kleine laadpaal die niet al mijn PV vermogen aan kan en als ik tot 50pct instel dan vult de batterij toch nog bij maar als de zon dan even weggaat (minder dan minimum vermogen laadpaal) dan blijft de thuisbatterij bij geven omdat de soc van de thuisbatterij hoger is komen te liggen dan die 50pct. Waarom? Logisch… de batterij ziet verbruik wat PV dus niet meer kan afdekken en de batterij doet…? Juist ja, zijn eigen ding: NOM.
Ja dat kan met SolarEdge ook, accu wordt door EVCC gepauzeerd als de laadpaal in “fast” modus aan het laden is. Maar dan komt het verbruik van de rest van de woning ook niet uit de accu. En bij SolarEdge moet je hiervoor wel de SE “slimme” regeling gebruiken die slechts zeer beperkt flexibel is (en eerlijk gezegd ook bepaald niet intelligent).Sandro! schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:39:
[...]
Dat ligt er echt enorm aan welke batterij je hebt. Marstek-batterijen kunnen prima worden aangestuurd via modbus, zo is hij ook in evcc gekoppeld. evcc kan de batterij op pauze zetten als de auto geladen wordt zodat er niet vanuit de batterij geladen wordt. Via Home Assistant kan ik via modbus ook de laadstrategie (NOM/AI-handelen/handmatig) van de batterij aanpassen, dan kan evcc dat ook
Ik zie evcc wel de hele dag de prognose vergelijken met de actuele opwek. En geeft daar dan een score aan. Dat zal toch niet voor niets zijn.HyperBart schreef op zondag 26 juli 2026 @ 00:15:
[...]
Je hebt verder wel een punt dat hij nog niet intelligent weet dat er een “bergvorm” aan PV doorheen de dag beschikbaar is en hij die eerst moet absorberen en projecteren op de SOC en daarna een laadplan moet uitwerken. Is mijn interpretatie correct?
Dat is waarom ik de kW(h) meter die mijn batterij gebruikt voor “NOM” na de laadpaalaansluiting heb geplaatst. Zonder actief ingrijpen (door mij, HA of evcc) blijft mijn laadpunt dus buiten de batterij sturing, iets wat het merendeel van de tijd voor mij prima werkt. Ik heb wel een verzoek op GitHub geplaatst evcc ook hiervan bewust te maken.THM0 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:45:
[...]
Ja dat kan met SolarEdge ook, accu wordt door EVCC gepauzeerd als de laadpaal in “fast” modus aan het laden is. Maar dan komt het verbruik van de rest van de woning ook niet uit de accu. En bij SolarEdge moet je hiervoor wel de SE “slimme” regeling gebruiken die slechts zeer beperkt flexibel is (en eerlijk gezegd ook bepaald niet intelligent).
Zou mooi zijn als EVCC de hele zaak kan aansturen, incl meenemen van PV forecast om te bepalen of en wanneer de thuisaccu uit het net geladen moet worden.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23
Dat is precies wat ik dus zei, maar je lijkt te negeren dat de essentie van die batterijsturing en het regelen daarvan dus nog altijd bij het ecosysteem ligt van de batterij zelf.Sandro! schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:39:
[...]
Dat ligt er echt enorm aan welke batterij je hebt. Marstek-batterijen kunnen prima worden aangestuurd via modbus, zo is hij ook in evcc gekoppeld. evcc kan de batterij op pauze zetten als de auto geladen wordt zodat er niet vanuit de batterij geladen wordt. Via Home Assistant kan ik via modbus ook de laadstrategie (NOM/AI-handelen/handmatig) van de batterij aanpassen, dan kan evcc dat ook
Waar zie je die score? Die is mij nog niet opgevallen.CarbonCopy schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:52:
[...]
Ik zie evcc wel de hele dag de prognose vergelijken met de actuele opwek. En geeft daar dan een score aan. Dat zal toch niet voor niets zijn.
Naja, score: hij noteert of de opbrengst onder de voorspelling zit (<1.0) of daarboven.HyperBart schreef op maandag 27 juli 2026 @ 00:46:
[...]
Waar zie je die score? Die is mij nog niet opgevallen.
1
| DEBUG 2026/07/27 08:15:06 solar forecast: produced 0.810kWh, forecasted 0.818kWh, scale 0.990 |
Nee toch? Via modbus kun je volgens mij exact hetzelfde als wat evcc met de laadpaal/auto doet. Stel ik zet de Charge Power op 2500W en ik forceer de batterij naar Charge, dan gaat de batterij direct met 2500W laden. Stuur ik daarna een Max Charge van 800W, gaat de batterij terug naar 800W. Als de batterij nu nog 20% vol zit, de stroomprijs is 22ct/kWh en over 2 uur is het 13ct/kWh, kan ik de Discharge Power op 800W zetten en geforceerd gaan ontladen om te beginnen met terugleveren vanuit de batterij. Dan kan ik over 2 uur de Charge Power op 2500W zetten en weer geforceerd gaan laden. Ik zou ook de discharge op 500/802/437/351/444/etc kunnen zetten om zo het verbruik heel nauwkeurig te volgen. Dat is volgens mij niet veel anders dan wat evcc doet met de laadpaal zodra het overschot voldoende is om überhaupt te kunnen beginnen met laden.HyperBart schreef op maandag 27 juli 2026 @ 00:38:
[...]
Dat is precies wat ik dus zei, maar je lijkt te negeren dat de essentie van die batterijsturing en het regelen daarvan dus nog altijd bij het ecosysteem ligt van de batterij zelf.
Ja je kan wijzigen welke regeling je wil maar je zit nog niet de batterij zelf aan te sturen (laden/ontladen en het vermogen x aantal keer per x aantal seconden).
Alles wat je beschrijft is ook gewoon rekening houden met de interne eigen strategie van de batterij, maar opnieuw: het aansturen zelf is echt nog wel wat anders. Je blijft nog altijd ACHTER de logica van de batterij te opereren.
Victron bv heeft een eigen DESS schema. Als evcc dat wil nabouwen gaan ze dus controle moeten krijgen over het regelpunt van Victron, je kan wel met power gaan spelen maar die parameter is daar niet voor bedoeld, intern gebeurt er wat waarop batterijen sturen.
:strip_exif()/f/image/H3KEpUXiSfai9UjqXgqFWQOL.png?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Sandro! op 27-07-2026 14:41 ]
Dan moet je een SSL certificaat installeren die valide is. Of je moet het certificaat dat EVCC zelf genereert vertrouwen.Tunestwo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:51:
Misschien basic vraag, maar hoe krijg ik de beveiligings waarschuwing weg bij het openen van EVCC?
Zowel bij firefox als chrome krijg ik altijd een melding van verbinding is niet prive, ik ga via https://evcc.local/#/
Je kunt in EVCC toch gewoon instellen tot welke SoC van de thuisaccu het laden van die accu voorrang heeft op de laadpalen?Athome schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:45:
Afgelopen weekend heb ik de Slimladen app voor de Homey Pro (mini) ingesteld. Wat in de basis neerkomt op de wizard doorlopen en de laadpaal als "kritisch apparaat" toevoegen.
Het geheel loopt nu nog maar een paar dagen maar i.c.m evcc loopt het tot nu toe best goed.
Evcc blijft gewoon zijn ding doen. Slimladen app zorgt ervoor dat de opbrengst van de zonnepanelen, de prijzen van de dynamische energie, het laden en ontladen van de thuisaccu en de laadpaal op een optimale manier aan elkaar gekoppeld worden.
Met alleen evcc is de laadpaal eigenlijk onderdanig aan het laden van de thuisbatterijen. Met als gevolg dat er iedere keer te weinig overschot overblijft om de auto te kunnen laden.
Slimladen app zorgt ervoor dat het laden van de thuisaccu op bepaalde momenten van de dag stop gezet wordt, zodat met het onstane overschot via evcc de auto geladen kan worden. Het stoppen van de laden thuisaccu wordt op een dusdanige manier gedaan dat er genoeg overblijft om de nacht op de thuis accu door te komen.
Uiteraard moet ik voor langere tijd de resultaten nog gaan zien. Maar de eerste indruk is goed. Ik zou dus zeggen, doe er je voordeel mee. Ik heb verder absoluut geen verstand over de ins en outs van de slimladen app. Dus dingen daarover aan mij vragen heeft absoluut geen zin.
Maximale SoC van de thuisbatterij instellen is redelijk statisch, altijd tot x%. Als ik het goed lees, kijkt de Slimladen app ook naar de verwachte opbrengst van de zonnepanelen en het verwachte verbruik. De ene keer zal de app dan bij 50% de auto voorrang geven en een andere keer bij 80%.THM0 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 23:54:
[...]
Je kunt in EVCC toch gewoon instellen tot welke SoC van de thuisaccu het laden van die accu voorrang heeft op de laadpalen?