vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Gewoon default. Niks geks. Voor dit jaar heb ik de kale prijzen er nog in ivm salderen. Binnenkort eens de charges toevoegen.nlboy schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:19:
[...]
Kan jij misschien de instellingen delen van hoe je dit in evcc hebt geconfigureerd? Nu ben ik inderdaad, net als Sander, teruggegaan naar epexprijzen.nl, waarbij pas aan het einde van de middag de prijzen voor de volgende dag bekend zijn.
Het is uiteraard een voorspelling en geeft geen garantie, maar scheelt wel steeds klooien met de geplande schema's om te voorkomen dat ie bijv. op zaterdag vol gaat laden terwijl zondag vaak goedkoper is.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 30-09-2026 10:25 ]
Dat vermoedde ik dus al. Maar ook Chat blijft soms maar wijzen naar de yaml, ook als je aangeeft dat je via de gui werkt/wil werken. Vandaar mijn verwarring (niet dat ik chat blindelings geloof...).JanHenk schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:24:
Als je niet weet waar het staat, is de kans ongeveer 100% dat je hem niet hebt. Is ook niet nodig, alle settings kunnen via de GUI en dat is al een tijdje de standaard.
@dr.trimble Volgens mij had ik het eerder gevraagd, maar een stukje van de log delen zou flink helpen om te zien hoe evcc regelt. En dan uiteraard van een moment waarop evcc niet doet wat jij zou verwachten. Doe geen moeite om een yaml te zoeken die je niet hebt.
maar als je in de GUI instelt staat het niet ook in de YAML. Dus klopt dat je die dan niet terugvindt.dr.trimble schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:06:
[...]
het probleem is bij mij dat EVCC niet wacht tot de thuisbatterij op 80procent staat vooraleer de auto te laden. Dit staat zo ingesteld in de GUI maar EVCC houd hier geen rekening mee. Hierdoor wou ik ff kijken in de YAML of daar iets fout zit. Die YAML vind ik dus nergens terug.
Als je wilt zien wat die onder water geconfigureerd in zowel Yaml als GUI is er wel een truc: Klik in menu "meer" op "rapporteer een probleem". En daar kun je zowel bij Yaml, als log, als ui op "toon details" klikken., dan zie je precies wat die waar geconfigureerd heeft.
die onder water GUI config is dan weer nergens gedocumenteerd (maar wijst zichzelf wel redelijk goed)
klopt, dat had ik gelezen. probleem is alleen dat de auto momenteel geladen is tot 100 procent en stil staat tot het weekend. Op de log-file is momenteel niets terug te vinden ivm het laden.@dr.trimble Volgens mij had ik het eerder gevraagd, maar een stukje van de log delen zou flink helpen om te zien hoe evcc regelt. En dan uiteraard van een moment waarop evcc niet doet wat jij zou verwachten. Doe geen moeite om een yaml te zoeken die je niet hebt.
[ Voor 21% gewijzigd door dr.trimble op 30-09-2026 10:48 ]
Dan moeten we gewoon even afwachten. Of een stukje gaan rijdendr.trimble schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:47:
[...]
klopt, dat had ik geleden. probleem is alleen dat de auto momenteel geladen is tot 100 procent en stil staat tot het weekend. Op de log-file is momenteel niets terug te vinden ivm het laden.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
dat is niet zo heel handig. batterij moet je niet dagenlang op 100% laten staan. Is een goede manier om je accudegradatie van je auto te versnellen... ik zou nu juist even gaan rijden, al is het maar om die accu weer onder de 90% SoC te krijgen.dr.trimble schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:47:
[...]
klopt, dat had ik gelezen. probleem is alleen dat de auto momenteel geladen is tot 100 procent en stil staat tot het weekend. Op de log-file is momenteel niets terug te vinden ivm het laden.
Ik laad eigenlijk altijd tot 80% en alleen als ik weet dat de volgende dag een eind ga rijden, zet ik 'm op 100. En dat is voor mij met een PHEV wel nuttig, want ik kom met 100% laden zo'n 120-130km.
En dat heeft eigenlijk geen zak met evcc te maken dus laat maar
En dat heeft eigenlijk geen zak met evcc te maken dus laat maar
Verschil tussen NMC en Lithium gebaseerde ev is hier wel van belang.Kammika schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:49:
[...]
dat is niet zo heel handig. batterij moet je niet dagenlang op 100% laten staan. Is een goede manier om je accudegradatie van je auto te versnellen... ik zou nu juist even gaan rijden, al is het maar om die accu weer onder de 90% SoC te krijgen.
Bij nmc wil je eigenlijk nooit boven 80%. Bij Lithium wil je minimaal 1x per maand een aantal uur op 100% t.b.v. calibratie.
LLM modellen gaan de mist in omdat de documentatie en hulpvragen nu nog veelal naar yaml verwijzen.Gramser schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:32:
[...]
Dat vermoedde ik dus al. Maar ook Chat blijft soms maar wijzen naar de yaml, ook als je aangeeft dat je via de gui werkt/wil werken. Vandaar mijn verwarring (niet dat ik chat blindelings geloof...).
Hulpvragen obv configuratie in GUI komen minder voor en ook documentatie is daarvan veel korter. Blijkbaar is dat allemaal intuïtief voor mensen. Maar een LLM kan daardoor er slecht op trainen.