V_Andy schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:06:
[...]
Intussen is de elektricien terug, laadpaal staat blijkbaar voor de hoofddifferentieel, dus voor de meting van de omvormer/laadpaal. Heb eens HA geprobeerd in combinatie met EVCC(tip op het peblar Topic). Alles werkt buiten de batterij sturing🤨😂.
Dus om evcc correct te laten lopen moet de elektricien dit veranderen, maar die is hier niet zo’n voorstander van. Een tweede meting voor de laadpaal van omvormer/batterij is precies ook niet zo’n evidente oplossing😂
Altijd makkelijk maar in dit geval is het toch echt wel: zo moeilijk kan dit toch niet zijn.
Op zich is het normaal dat die voor de hoofddif (lees: op een aparte diff staat) zodat die je hoofddif niet "vervuilt" maar die meter waarop de batterij zich dan baseert moet dan gewoon voor beide diffs staan en eventueel dus zelfs nog eens met een diff voorzien worden
dus
diff X --> meter --> diff Y voor je huis
diff X --> meter --> diff Z voor je laadpaal
Ken je kast of eendraadschema en NEN normering verder niet maar ja het zal wat werk kosten, die elektricien mag gewoon niet invullen/assumpties maken voor jou wie of wat er op de batterij mag zitten.
Ik zie nu dat je Belg bent. Dan weet ik wel wat van het AREI. Bovenstaande suggestie is dus hoe het moet. Ja, vervelend, die Hoofddiff is afgezekerd door Fluvius. Leuker zou zijn als hij die in de "rootkast" links kan zetten maar goed ik heb hetzelfde.
Hij moet dus lussen vanaf die hoofdiff in uw grote kast naar de kleine kasten links en daar zorgen dat hij rekening houdt met de PV REM + extra diff's van de laadpaal + extra diff waar je huis dan weer achter komt.
Meten en de diff plaatsing zijn twee verschillende dingen behalve dat die meter waarschijnlijk ook met een diff gezeker moet zijn.
Beetje extra werk (kosten voor jou moet je dan ook maar zelf even uitmaken of je dat correct vindt) voor hem.
Alternatief kan zijn (welke batterij heb je trouwens?) dat je de batterij (ipv het eigen merk metertje van de batterijleverancier laat uitlezen) de P1 laat uitlezen... Die neemt alles mee.
Marstek heeft bv zo een P1 dongle, maar anderen misschien ook.
Get!em schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:38:
[...]
Heb je ook een meter van je huisaansluiting (P1) zoals in NL? Ja toch neem ik aan? Kun je die uitlezen?
Dan kun je die koppelen in evcc. Vervolgens maak je een nested loadbalancing config, met de tweede meter achter je laadpaal.
Dus
Main
Chargingpoint (parent main)
Sub1 :Extra meter (parent main)
Battery (parent sub1)
Pv (parent sub1)
Zo ja, en je wil auto voorrang geven op batterij, dan maak je een automation in Homeassistant: als evcc is connected en in smart mode, set battery standby.
Ik weet dat je het goed bedoelt maar sjonge wat een geklus rondom een probleem wat eenvoudig opgelost is door op de juiste plek (in samenspraak met de klant) die meter voor die batterij te plaatsen.
Om nog niet te spreken over HA wat er weer bij komt en weer als extra component automatisaties moet doen om een probleem op te lossen wat evcc prima kan afregelen als de dingen juist geplaatst zijn.
[
Voor 37% gewijzigd door
HyperBart op 23-09-2026 19:56
]