Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

• V_Andy
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:24
Millert schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:19:
Hoeft niet. Het gedrag van je Huawei 'klopt', hij kan immers niet zien dat de EV gaat laden en zal hier ook niet op reageren. Het lijkt erop dat EVCC geen controle/schrijfrechten heeft.

Onderstaande informatie, van Gemini, zou ik als ik jou was even nalopen.

Modbus TCP schrijfpermissie inschakelen
Standaard staat Modbus TCP op de Dongle/omvormer vaak op Read-only (of uit).
In de FusionSolar-app (als installateur): ga naar de Dongle/omvormer instellingen en zet Modbus TCP op Read and Write (onbeperkt of gelimiteerd tot het IP van de evcc-host). Zonder schrijfpermissie kan evcc registers niet forceren.
Dit had ik een paar weken al aangevraagd aan de installateur van de batterij/omvormer.

Dit was hun reactie:

“Beste Andy,

Ik heb zojuist de Modbus opengezet, u zou normaal toegang moeten hebben.

Moesten er verder nog vragen zijn, geef dan gerust een seintje”

Normaal moet die actief staan😂

• V_Andy
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:24
Millert schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:19:
Hoeft niet. Het gedrag van je Huawei 'klopt', hij kan immers niet zien dat de EV gaat laden en zal hier ook niet op reageren. Het lijkt erop dat EVCC geen controle/schrijfrechten heeft.

Onderstaande informatie, van Gemini, zou ik als ik jou was even nalopen.

Modbus TCP schrijfpermissie inschakelen
Standaard staat Modbus TCP op de Dongle/omvormer vaak op Read-only (of uit).
In de FusionSolar-app (als installateur): ga naar de Dongle/omvormer instellingen en zet Modbus TCP op Read and Write (onbeperkt of gelimiteerd tot het IP van de evcc-host). Zonder schrijfpermissie kan evcc registers niet forceren.
Net contact opgenomen met de firma van de omvormer. Op afstand konden zij al zien dat de laadpaal voor de meting is geplaatst. Hierdoor ziet de batterij/omvormer geen laadpaal en zal deze ook niet sturen.

Werk terug voor de elektricien🙈

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:41
Dit zou volgens mij voor aansturing met EVCC niet uit moeten maken, als die via een andere energiemeter maar de juiste waarden binnen krijgt. EN controle heeft over de omvormer/batterij.
Ik zou er niet dan ook niet direct van uit gaan dat het verplaatsen van de energiemeter alles oplost. Maar kwaad kan het in ieder geval niet. Ik kwam onderstaande nog tegen,

2. De modus 'Third-Party Dispatch' / Remote Scheduling
In nieuwere firmwareversies van de SDongleA / SUN2000-omvormers bestaat de optie Third-Party Dispatch (of Remote Scheduling / Remote Control via Modbus):
Wat het doet: Deze stand deactiveert de interne Huawei-automatismen volledig en zet het energiemanagementsysteem (EMS) van de omvormer in een luisterende houding.
Toepassing: De omvormer berekent zelf niets meer en wacht strikt op instructies over Modbus TCP (de commando's van software zoals evcc of een extern EMS).
Let op: Als je verbindingsproblemen krijgt met je evcc-host, blijft de batterij in zijn laatste staat hangen totdat de heartbeat-timeout verloopt.

Veelvoorkomende redenen waarom de batterij 'eigenwijs' blijft
Voordat je van modus wisselt, controleer eerst deze twee instellingen:
Firmware-beperking van de SDongleA: Oudere versies van de Dongle (lager dan V100R001C00SPC124/SPC133) weigeren vaak stilletjes schrijfopdrachten naar de holding registers, zelfs als Modbus TCP op Enable staat.
Afwijkende Unit ID / Modbus Address: Bij Huawei SUN2000 luistert de omvormer zelf meestal op Modbus-ID 1, maar het EMS/batterijpack kan via de dongle soms vereisen dat commando's specifiek naar ID 1 of 0 gestuurd worden.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:40
Dat moet op Socket staan.

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:22
Heb die uur geleden al eens geprobeerd op Socket te zetten. Kan momenteel niet testen (denk ik toch niet?) omdat auto momenteel op 100 %.

Wat ik jammer genoeg blijf zien in de logs "WARN 2026/09/18 11:32:40 charger out of sync: expected enabled,got disabled."

(die error was er in mijn eerste log die ik had opgeladen hier, ook al blijkbaar).

Mocht een logfile weer zinvol zijn, dan hoor ik het graag hoe ik die best plaats (gezien dat vorige keer slecht is verlopen ;-)). Begrijp ik het goed dat ik dergelijke log best tussen quotes plaats en binnen de quotes dan nog met codetags?
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste