Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 41 ... 43 Laatste
Acties:

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:37
Bij een dynamisch contract is het teruglevertarief gelijk aan de actuele stroomprijs van het moment waarop je teruglevert. Je hebt het in de basis goed ingesteld. Zonneplan heeft ook nog een inkoopvergoeding en zonnebonus, als je die wilt meenemen moet je met een aangepaste formule gaan werken. Wanneer de salderingsregeling vervalt krijg je de belasting niet meer terug bij terugleveren, wat dit een stuk minder interessant maakt.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:12
Millert schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:32:
[...]

Bij een dynamisch contract is het teruglevertarief gelijk aan de actuele stroomprijs van het moment waarop je teruglevert. Je hebt het in de basis goed ingesteld. Zonneplan heeft ook nog een inkoopvergoeding en zonnebonus, als je die wilt meenemen moet je met een aangepaste formule gaan werken. Wanneer de salderingsregeling vervalt krijg je de belasting niet meer terug bij terugleveren, wat dit een stuk minder interessant maakt.
bijna goed, teruglevertarief is vaak iets lager. Bij mijn Frank Energie contract zit er bv 3 cent tussen. ofwel, maar ook dat kun je prima met epexprijzen.nl in evcc regelen. Dan moet je zowel bij grid import prijs als terugleverd vergoeding gewoon epexprijzen.nl en dan je provider ingeven, maar dan een negatieve charge (in mijn geval dus -0,03) in de geavanceerde instellingen van het teruglevertarief zetten

• Kammika
HyperBart schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:01:
@master1104 Tesla sliep 12h en stond in low power mode. Ik heb zonet een laadbeurt gestart op minPV en dat gaag ook prima.
hola,

ik heb hier paar maand geleden redelijk veel onderzoek naar gedaan. Je ziet meerdere issues op evcc en ook posts of reddit. Dan zijn er ook altijd mensen die reageren die ze geen problemen hebben en mensen die reageren dat ze alles al geprobeerd hebben en het niet voor elkaar krijgen. (zelfs met zelfde type auto). Tesla wisselt ook vaker onderliggende hardware in modellen zonder daarover te communiceren., Ik heb dus het idee dat het auto specifiek is en dat als je pecht hebt ben je gewoon het haasje, waar het voor andere prima werkt...

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-10 11:45
Kammika schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:17:
[...]

hola,

ik heb hier paar maand geleden redelijk veel onderzoek naar gedaan. Je ziet meerdere issues op evcc en ook posts of reddit. Dan zijn er ook altijd mensen die reageren die ze geen problemen hebben en mensen die reageren dat ze alles al geprobeerd hebben en het niet voor elkaar krijgen. (zelfs met zelfde type auto). Tesla wisselt ook vaker onderliggende hardware in modellen zonder daarover te communiceren., Ik heb dus het idee dat het auto specifiek is en dat als je pecht hebt ben je gewoon het haasje, waar het voor andere prima werkt...
Tja ik vind dat moeilijk om te geloven of een conclusie die volgens mij te wijten is aan configuratiefouten.

Daarom wil ik de config van @Koen Hendriks nu wel eens tot op het bot en netjes gecontroleerd aanpassen want heel veel van die dingen zijn gewoon standaard/protocol spec. Ik ben er van overtuigd dat het merendeel van die issues te wijten is aan een misinterpretatie van parameters en bijgevolg een foute configuratie. Famous last words natuurlijk maar ik wil het nog wel eens zien.

Ja de Tesla is een gevoeliger beestje, eens maar het zou moeten werken. Daarom wil ik ook de foutmelding zien van het Tesla scherm als hij niet begint te laden.

Zo complex mag dit laden niet zijn en ik heb nu ondertussen toch al een hele sleur aan EV's weten laden op omgevingen onder mijn beheer en tot nog toe heb ik geen problemen gehad die niet oplosbaar waren (in de kern) of door misinterpratie werking laadproces te wijten waren.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 11-09-2026 13:13 ]

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Millert schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:32:
[...]

Bedankt!
Die formule specifiek voor Zonneplan om die inkoop-vergoeding/2 cent opslag en 10% zonnebonus er bij te integreren vindt ik wel lastig. Want is oa tijdsgebonden.
Iemand met Zonneplan die dat al werkend heeft?

En na 2027, past deze ingevoerde export setting, op basis van epexprijzen.nl/Zonneplan zich dan automatisch aan bij vervallen teruggave energiebelasting/btw?

• Kammika
HyperBart schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:12:
[...]

Tja ik vind dat moeilijk om te geloven of een conclusie die volgens mij te wijten is aan configuratiefouten.

Daarom wil ik de config van @Koen Hendriks nu wel eens tot op het bot en netjes gecontroleerd aanpassen want heel veel van die dingen zijn gewoon standaard/protocol spec. Ik ben er van overtuigd dat het merendeel van die issues te wijten is aan een misinterpretatie van parameters en bijgevolg een foute configuratie. Famous last words natuurlijk maar ik wil het nog wel eens zien.

Ja de Tesla is een gevoeliger beestje, eens maar het zou moeten werken. Daarom wil ik ook de foutmelding zien van het Tesla scherm als hij niet begint te laden.

Zo complex mag dit laden niet zijn en ik heb nu ondertussen toch al een hele sleur aan EV's weten laden op omgevingen onder mijn beheer en tot nog toe heb ik geen problemen gehad die niet oplosbaar waren (in de kern) of door misinterpratie werking laadproces te wijten waren.
dit was ook de conclusie van de evcc developer die ik uitgbreid allerlei logging van zowel mijn laadpaal als evcc had gestuurd en die zelf dezelfde logging van andere gebruikers waar het wel werkte al had

maar niet om je te ontmoedigen hoor.. wellicht kun je het fixen...

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:04

nlboy

Alles kitz?

Freezhost schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:47:
[...]

Bedankt voor de tip, die 6Ampere stond hier nog op 8, verder stond alles al hetzelfde. Ik heb ook iedere keer een fout van de API van Zaptec, dat heeft denk ik te maken met dat issue dus dat blijf ik even volgen. Ik ben benieuwd of het nu wel werkt, momenteel hangt er een 1 fase auto aan dus vandaag zal hij op 1 fase blijven staan.

Heb jij de Zaptec gekoppeld via de Zaptec cloud of via Home Assistant? Beide heb ik geprobeerd maar en nu heb ik hem via Zaptec zelf toegevoegd en dan krijg ik deze meldingen in de log:
code:
1
2
Nissan Leaf: switch phases: unexpected status: 500 (Internal Server Error) POST https://api.zaptec.com/api/installation/xxxxxxx/update
Nissan Leaf: charger logic error: current mismatch (got 10.4A measured, expected 0A) - make sure your interval is at least 30s
Enige idee wat dit kan zijn?
n.b. ik heb wel de Sense gekoppeld, jij ook of gebruik jij load balancing van EVCC?
Heb jij nog steeds deze foutmelding? Ik heb de Sense ontkoppeld, maar helaas heeft dit geen effect gehad. Ook iemand anders had dit gemeld in Github maar is inmiddels gesloten: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/28461

Ter info: Mijn Zaptec Go 2 heb ik gekoppeld met account credentials, want het koppelen via OCJPP 1.6J lukte mij niet. Zaptec kon de evcc.local niet vinden.

-----

En iemand al ervaring met WattWanneer https://wattwanneer.nl/blog/evcc-slim-laden.html? Op zich lijkt mij dit handig als de auto een paar dagen stilstaat tot het moment dat ik 'm nodig heb, dat ie dan pas gaat laden op het meest gunstige moment van die periode. Alleen de 5 euro per maand is niet per se uitnodigend.

[ Voor 15% gewijzigd door nlboy op 11-09-2026 21:19 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

nlboy schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:05:
[...]

Heb jij nog steeds deze foutmelding? Ik heb de Sense ontkoppeld, maar helaas heeft dit geen effect gehad. Ook iemand anders had dit gemeld in Github maar is inmiddels gesloten: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/28461

Ter info: Mijn Zaptec Go 2 heb ik gekoppeld met account credentials, want het koppelen via OCJPP 1.6J lukte mij niet. Zaptec kon de evcc.local niet vinden.

-----

En iemand al ervaring met WattWanneer https://wattwanneer.nl/blog/evcc-slim-laden.html? Op zich lijkt mij dit handig als de auto een paar dagen stilstaat tot het moment dat ik 'm nodig heb, dat ie dan pas gaat laden op het meest gunstige moment van die periode. Alleen de 5 euro per maand is niet per se uitnodigend.
Waarom zou je die van wattwanneer betaald gebruiken? Die via batzill epex predictor doet t ook een week vooruit en is gratis. Performance / kalibratie daarvan is prima.

In blauw de epex predictor, rood is de Nordpool prijs voor zover bekend. De andere parameters zijn zon (geel) , wind (lichtblauw) en verbruik (oranje) in NL volgens NED.nl, en wit is de onbalans minuutprijs.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBEumIGYiQCm8wJzMIJeb6eegpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Da9F2mi8ENGtJImEW7jVQMoI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 11-09-2026 21:33 ]

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-10 23:36
HyperBart schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:01:
@master1104 Tesla sliep 12h en stond in low power mode. Ik heb zonet een laadbeurt gestart op minPV en dat gaag ook prima.
Dank voor het testen! Dan blijft de laadpaal als verdachte over. Vermoedelijk gaat jouw laadpaal anders met de CP communicatie om dan de Webasto Unite. Zodra ik wat tijd heb ga ik nog een keer alles langs of er een oplossing te vinden is voor de Webasto Unite icm de Tesla.

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-10 07:23

johan_solar

kitesurfing and coding

Allewijn schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:27:
[...]

Bedankt!
Die formule specifiek voor Zonneplan om die inkoop-vergoeding/2 cent opslag en 10% zonnebonus er bij te integreren vindt ik wel lastig. Want is oa tijdsgebonden.
Iemand met Zonneplan die dat al werkend heeft?

En na 2027, past deze ingevoerde export setting, op basis van epexprijzen.nl/Zonneplan zich dan automatisch aan bij vervallen teruggave energiebelasting/btw?
Ik ben hier ook wel geinteresseerd in. Per oktober ga ik om naar dynamisch, en heb voor NextEnergy gekozen. Lijkt op Zonneplan, maar in detail net iets anders. Ik kreeg 155 euro welkomstbonus. De voorwaarden die ik heb kunnen vinden op hun site:

- Verkoopvergoeding van 1 cent per kWh (dit staat in mijn contract)
- Zonnebonus van 50% bovenop de epex beursprijs
- Je ontvangt de Zonnebonus alleen voor teruglevering overdag, tussen 06:00 en 22:00.
- limiet 6000 kWh

update: ik heb dit geprobeerd in evcc voor 2027 wanneer er geen saldering meer is: een aparte epex aanbieder met een formule:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yiqXsbOoimJTauFMOl2H09IWiE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Mu6tUZGKJDvQ5TJ6pkFY9bRa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJUZGwwdWb3WH2tCVgURGMbctvg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I4TRunWqd0KSwBC7uIFtndQk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/je4cGrM2uTPw26WSFUt2IbybUPw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vhJu35QC2JIjVkO2W4CyU804.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door johan_solar op 12-09-2026 08:11 ]

pvoutput 6300Wp ZW en NO

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:05
Ik ben recent overgestapt op Tesla-BLE voor het thuis aansturen van mijn auto. Sindsdien start de auto niet automatisch met opladen als de modus fast of min+solar is. Ik moet dan eerst de Tesla app openen en start charging drukken (of via de resp. home assistant knop natuurlijk). Hoe zorg ik er voor dat EVCC de auto meteen laat laden als ik inplug en de juiste modus nog aanstaat?

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:58
Al enkele weken EVCC draaiende, maar denk ik dat ik nog niet helemaal mee ben. Heb ingesteld bij batterij dat batterij voorrang krijgt bij het opladen tot 45%, en dat batterij niet mag bijspringen om de auto te laden (zie foto batterij). Ook heb ik voorspelling aan staan en prijzen zijn ook ingevoerd zodat EVCC zou moeten weten wanneer dure intervallen zijn en wanneer goedkoopste intervallen zijn (zie foto voorspelling + net-prijzen). Plannen heb ik ook ingevoerd waarbij vb tegen vrijdag 14u00 de auto moet opgeladen zijn (zie foto laadplannen).

Afgelopen woensdag kwam ik thuis met een lege auto-batterij, dus ik steek de Alfen Single Pro in en badge, waarbij ik verwacht dat hij mogelijks nog wat zonne-energie over heeft. Is dat niet meer zo én zijn we na 17u00, dan zou ik denken dat die stopt met laden, gezien we dan in duurste blok zitten van de dag (nl tss 17u00 en 22u00). Daarna wordt het iets goedkoper en goedkoopste blok is tussen 01u00 en 07u00.

Maar als je dan gaat kijken naar historiek van die woensdag, dan zie je dat de auto eigenlijk gewoon constant heeft zitten laden vanaf moment dat ik thuis was en dat tot na middernacht tot die vol was. (zie foto geschiedenis 1 + geschiedenis 2)
Terwijl ik dus ingesteld hebt dat die eigenlijk volgens plan tijd heeft tot vrijdag 14u00. Als je gaat kijken naar de voorspelling voor de dag erna (dus die donderdag, zie foto voorspelling 10 sept), dan zie je dat die daar toch ook zon heeft verwacht. Waarom wacht hij dan niet met laden en begint hij terug op zon te laden donderdag overdag, in plaats van in duurste blokken op woensdagavond te laden?

Foto batterij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHJbF36R86oF04_6Pn2c3M83EcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAneHHZWehMGLCs0IIURoHdO.jpg?f=fotoalbum_large

Foto voorspelling + net-prijzen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufk6FScOdD3efZGG7HtCsoAjVT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLhICTqAP9yKQhSQhc9Q4dcB.jpg?f=fotoalbum_large

Foto laadplannen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prkfvXcxt8MXmCUK2KRg_-tME5Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Zl22mMOleRqDFYYHoyWH5ltO.jpg?f=user_large

Geschiedenis van die woensdag 9 september:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AJLcyi_oKMvzax87DixJn4W5rM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1zWm5LHqTupAqz38pFocGI5.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxHP2qc3_ZkMuhbx_cPxxu53aH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6RT19gAA3F26qRP6Vdle3VY.jpg?f=fotoalbum_large

geschiedenis van dag erna = donderdag 10 september waar je toch ook zonopbrengst ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiWso-_YfFYAlPV7r1b4OERMeTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zVpR58IVjcU0AmVvE1lmBfG.jpg?f=fotoalbum_large

Of staat er ergens nog verkeerd waardoor het toch verkeerd loopt?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Leffunk Had je hem toevallig op de modus “Min+Solar”? Want 1,4 kW constant is meestal equivalent van minimum laadstroom.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:47
Verkeerde topic

[ Voor 93% gewijzigd door JoTil op 12-09-2026 17:24 ]

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:26
@Leffunk ik had zo iets toen ik evcc de data langer dan komende dag in liet laden. Nu ik het standaard heb (data van 13 tot 13 volgende dag) werkt het goed. Dus toen met een voorspeller voor de dagen er na ging hij ook ineens onverklaarbaar laden. Meteen er maar weer uit gegooid en verder niet mee gespeeld om het zeker te weten maar mogelijk speelt dat bij jou ook?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-10 18:33
Ik zie dit gedrag de laatste paar dagen ook vaker. Wel laag vermogen (1.2 kW) maar gewoon tijdens het avondeten (dure uren dus) terwijl er geen plan actief is. Meeste energie lijkt uit de thuis batterij te komen.
Ik gok dat het iets te maken heeft met de beperkte zon-opbrengst op dit moment, vergeleken met een maand geleden.

• Kammika
Ik zou zeggen: zet loglevel eens flink hoog en kijk dan wat er in de logging staat, dat zal wsch wel aanwijzingen geven waarom evcc doet wat die doet

• Leffunk
JanHenk schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:04:
@Leffunk Had je hem toevallig op de modus “Min+Solar”? Want 1,4 kW constant is meestal equivalent van minimum laadstroom.
Neen, staat op PV, maar is zo laag omdat ik momenteel nog plugin-Hybride heb die ofwel aan 1,4 kan laten, of aan 3,2. Ik heb die in de auto zelf op die lagere stand gezet om te vermijden dat die steeds 3.2 trekt.
RoelsRules schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:32:
@Leffunk ik had zo iets toen ik evcc de data langer dan komende dag in liet laden. Nu ik het standaard heb (data van 13 tot 13 volgende dag) werkt het goed. Dus toen met een voorspeller voor de dagen er na ging hij ook ineens onverklaarbaar laden. Meteen er maar weer uit gegooid en verder niet mee gespeeld om het zeker te weten maar mogelijk speelt dat bij jou ook?
Ik heb bij Tarieven en Voorspellingen de Grid Import prijs ingevuld: dat is geen dynamisch tarief, maar iets tussen variabel en dynamisch namelijk dagen zijn verdeeld in enkele intervallen waarbij andere prijs geldt die vastligt. Dus vb piek is 17c, dal, 12, en superdal 9 (tarief in België - Engie Empower). Die prijs blijft dus hele maand geldig en wijzigt niet per uur / kwartier of dergelijke.
Ik weet niet waar ik dan dat anders moet instellen dat die geen dagen vooruit kan zien?

Tot slot heb ik ook bij Integraties nog de "Optimizer" aan staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVo6CS-NSJw12AIwm8ASzPalc-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UP5X1GNHfX7FWMTkirUFOuuF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksaL1fAx_Dn61qqi-ORjGH6JUdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHERvOkWm7c3VR2xz5Otfkri.jpg?f=fotoalbum_large

• Kammika
Leffunk schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:10:
[...]

Neen, staat op PV, maar is zo laag omdat ik momenteel nog plugin-Hybride heb die ofwel aan 1,4 kan laten, of aan 3,2. Ik heb die in de auto zelf op die lagere stand gezet om te vermijden dat die steeds 3.2 trekt.

[...]

Ik heb bij Tarieven en Voorspellingen de Grid Import prijs ingevuld: dat is geen dynamisch tarief, maar iets tussen variabel en dynamisch namelijk dagen zijn verdeeld in enkele intervallen waarbij andere prijs geldt die vastligt. Dus vb piek is 17c, dal, 12, en superdal 9 (tarief in België - Engie Empower). Die prijs blijft dus hele maand geldig en wijzigt niet per uur / kwartier of dergelijke.
Ik weet niet waar ik dan dat anders moet instellen dat die geen dagen vooruit kan zien?

Tot slot heb ik ook bij Integraties nog de "Optimizer" aan staan.

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]
Nogmaals: wat zegt de logging? Normaal geeft die keurig aan op basis van welke business ruling die hoe hard begint te laden…

• Torbs
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:51
nlboy schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:05:
[...]

-----

Welke versie heb jij nu draaien? Er zijn afhankelijk van de versie wat issues met Zaptec icm APM.

EVCC gaat er namelijk vanuit dat deze de volledige controle heeft over fase switchen en de Zaptec API staat dit niet toe als APM actief is. Eerder gaf dit een warning in de logging en stuurde EVCC daarna nog steeds de benodigde ampere. Op basis hiervan besloot de Zaptec te laden op 1 of 3 fasen afhankelijk van je instellingen.

Sinds 0.314.3/4 zie je een andere melding in de logging staan en stuurt EVCC niet meer de amperes. Hierdoor weet Zaptec dus niet dat het met meer of minder vermogen moet laden.

Hier komt als het goed is nu een oplossing voor, je ziet bij het opstarten wel het bericht dat automatisch fase switchen niet beschikbaar is omdat APM actief is. Dit betekent alleen dat dit voor EVCC niet beschikbaar is. EVCC gaat nog steeds het benodigde ampere sturen en basis daarvan gaat de Zaptec beslissen of deze met 1 of 3 fasen gaat laden.

Dit komt in 0.315.1. Tijdelijk kun je ook nog gewoon versie 0.314.1 gebruiken. Deze werkt bij mij nog stabiel.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
WirelessErik schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:33:
Ik heb mijn net geplaatste LG warmtepomp, zonder warmwater, in EVCC gezet bij lader of ander verwarmings apparaat.

Hoe nu verder? Ik zie in EVCC hem nu prima staan, aangestuurd vanuit de modbus verbinding, maar ik zie nu een temperatuur staan en een max temperatuur. Wat kan of moet ik hiermee precies?

[Afbeelding] Dit zal vast een watertempatuur zijn die hij door het systeem stuurt als de thermostaat aangaat, en die max lijkt mij duidelijk, maar waar moet ik die max op instellen bijvoorbeeld. Wat kan ik nog meer (laten) regelen door EVCC met de WP
Ik heb inmiddels mijn Panasonic warmtepomp er ook in gehangen (met onderstaande code), maar ben er ook niet helemaal uit wat het doet. Het enige wat ik kan zien is dat hij op de dure uren de maximale capaciteit gaat limiteren. Tegelijkertijd is de documentatie op dit punt nog vol in ontwikkeling. Zo komt er komende release een verbeterd algoritme bij om de benodigde energie voor verwarming te bepalen. Tip daarvoor is alvast een temperatuur forecast toe te voegen aan EVCC, want de buitentemperatuur heeft hij nodig om de warmtevraag te bepalen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
## required attributes [type: heatpump]

setmaxpower:
  # EVCC levert setmaxpower aan in watt. HeishaMon SetDemandControl (via de optionele PCB, zet die dus aan!) verwacht:
  #   43  = 5%
  #   234 = 100%
  # Bij setmaxpower = 0 wordt 100% gestuurd: geen vermogensbegrenzing, dus normale warmtepompwerking.

source: js
  script: |
    var MAX_POWER_W = 2000;

var demand;

if (setmaxpower <= 0) {
      // EVCC vraagt geen boost: hef de begrenzing op.
      demand = 234;
    } else {
      // Watt omrekenen naar 5..100%.
      var percentage = 100 * setmaxpower / MAX_POWER_W;
      percentage = Math.max(5, Math.min(100, percentage));

// Lineaire omzetting:
      // 5%   -> 43
      // 100% -> 234
      demand = Math.round(
        43 + ((percentage - 5) * (234 - 43) / (100 - 5))
      );
    }

demand;

out:
    - name: demand
      type: int
      config:
        source: mqtt
        topic: panasonic_heat_pump/commands/SetDemandControl
        payload: ${demand:%d}

## optional attributes (read-only)

power:
  # via s0 gemeten
  topic: panasonic_heat_pump/s0/Watt/1
  timeout: 60s

energy:
  # via S0 gemeten
  topic: panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/1
  scale: 0.001
  timeout: 5m

temp:
  topic: panasonic_heat_pump/main/DHW_Temp

limittemp:
  topic: panasonic_heat_pump/main/DHW_Target_Temp

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 07:11
stijnos1991 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:31:
Ik ben recent overgestapt op Tesla-BLE voor het thuis aansturen van mijn auto. Sindsdien start de auto niet automatisch met opladen als de modus fast of min+solar is. Ik moet dan eerst de Tesla app openen en start charging drukken (of via de resp. home assistant knop natuurlijk). Hoe zorg ik er voor dat EVCC de auto meteen laat laden als ik inplug en de juiste modus nog aanstaat?
hier hetzelfde :P. ik heb de switch die in home assistant wel laad laden aangewezen maar lijkt niets te doen.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Torbs schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:37:
[...]

Welke versie heb jij nu draaien? Er zijn afhankelijk van de versie wat issues met Zaptec icm APM.

EVCC gaat er namelijk vanuit dat deze de volledige controle heeft over fase switchen en de Zaptec API staat dit niet toe als APM actief is. Eerder gaf dit een warning in de logging en stuurde EVCC daarna nog steeds de benodigde ampere. Op basis hiervan besloot de Zaptec te laden op 1 of 3 fasen afhankelijk van je instellingen.

Sinds 0.314.3/4 zie je een andere melding in de logging staan en stuurt EVCC niet meer de amperes. Hierdoor weet Zaptec dus niet dat het met meer of minder vermogen moet laden.

Hier komt als het goed is nu een oplossing voor, je ziet bij het opstarten wel het bericht dat automatisch fase switchen niet beschikbaar is omdat APM actief is. Dit betekent alleen dat dit voor EVCC niet beschikbaar is. EVCC gaat nog steeds het benodigde ampere sturen en basis daarvan gaat de Zaptec beslissen of deze met 1 of 3 fasen gaat laden.

Dit komt in 0.315.1. Tijdelijk kun je ook nog gewoon versie 0.314.1 gebruiken. Deze werkt bij mij nog stabiel.
Dank voor de uitleg. Ik heb inderdaad evcc v0.315.0 en Zaptec Go2 firmware v3.3.0.0. Maar sinds ik het volgende heb ingesteld lijk ik minder foutmeldingen te krijgen: jaapzb in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven" Dan inderdaad even afwachten dat ze het hebben opgelost.

Verder heb ik ook de EPEX Predictor Predicted EPEX spot prices ingesteld als Grid Import Tarief met een maximum van 17 cent per kWh wat ong. op 33 cent all-in komt als ik het goed heb. Dit lijkt me het handigst voor het #1-schema waar ik dan aangeef wanneer we de auto nodig hebben en dat evcc in die periode het goedkoopste (voorspelde) moment uitkiest.

• Torbs
nlboy schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:10:
[...]

Dank voor de uitleg. Ik heb inderdaad evcc v0.315.0 en Zaptec Go2 firmware v3.3.0.0. Maar sinds ik het volgende heb ingesteld lijk ik minder foutmeldingen te krijgen: jaapzb in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven" Dan inderdaad even afwachten dat ze het hebben opgelost.

Verder heb ik ook de EPEX Predictor Predicted EPEX spot prices ingesteld als Grid Import Tarief met een maximum van 17 cent per kWh wat ong. op 33 cent all-in komt als ik het goed heb. Dit lijkt me het handigst voor het #1-schema waar ik dan aangeef wanneer we de auto nodig hebben en dat evcc in die periode het goedkoopste (voorspelde) moment uitkiest.
Bij het opstarten komt nog steeds een melding over het niet automatisch kunnen fase switchen omdat APM actief is. Dit kun je gewoon negeren. Je zult alleen niet meer zien in evcc bij de configuratie van de zaptec dat deze automatisch kan switchen. Als je deze op 3 fasen zet en je de instellingen hebt staan zoals jaapzb aangeeft dan gaat je zaptec gewoon automatisch fasen switchen op basis van het gevraagde vermogen. Hij stuurt alleen geen expliciet bericht om van fase te switchen van evcc naar zaptec. Dit kan niet via de api met APM.

Het is dus de keuze om het zo te laten en een deel van de sturing door zaptec zelf te laten doen, door de beperking van de api met APM of je zet de sense uit en doet alle load balancing vanuit evcc en dan dus ook de fase aansturing. Beide manieren werken. Het is alleen van belang dat je weet waarom die wel of niet switcht van fase en waar de instellingen zitten afhankelijk van je configuratie.

Ik heb de laatste nightly versie draaien en het werkt allemaal weer zonder verdere foutmeldingen

• Worker123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:54
Torbs schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:09:
[...]

Bij het opstarten komt nog steeds een melding over het niet automatisch kunnen fase switchen omdat APM actief is. Dit kun je gewoon negeren. Je zult alleen niet meer zien in evcc bij de configuratie van de zaptec dat deze automatisch kan switchen. Als je deze op 3 fasen zet en je de instellingen hebt staan zoals jaapzb aangeeft dan gaat je zaptec gewoon automatisch fasen switchen op basis van het gevraagde vermogen. Hij stuurt alleen geen expliciet bericht om van fase te switchen van evcc naar zaptec. Dit kan niet via de api met APM.

Het is dus de keuze om het zo te laten en een deel van de sturing door zaptec zelf te laten doen, door de beperking van de api met APM of je zet de sense uit en doet alle load balancing vanuit evcc en dan dus ook de fase aansturing. Beide manieren werken. Het is alleen van belang dat je weet waarom die wel of niet switcht van fase en waar de instellingen zitten afhankelijk van je configuratie.

Ik heb de laatste nightly versie draaien en het werkt allemaal weer zonder verdere foutmeldingen
Interessant, ik heb ook precies die combi met de Zaptec Go 2 en Sense APM. Ik heb het nog niet werkend. Wat ik uiteindelijk wil bereiken is dat ik kan kiezen tussen snel laden op 3-fasen en als er zon is dat het zonneladen sneller werkt dan nu het geval is met de interval van 15 min.

Moet ik dan EVCC bijwerken naar een andere versie? De settings die hierboven staan had ik al eerder ingesteld.

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:11
Mag ik vragen waarom je de Sense er niet tussenuit haalt en het laden op 'standaard' zet in de app? Load balancing doet evcc namelijk ook. Combinatie Zaptec + Sense + evcc is niet optimaal. Zaptec + evcc geeft hier geen problemen.

Ben benieuwd naar de overwegingen om de Sense ertussen te laten.

• Worker123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:54
mrunknown223 schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:02:
Mag ik vragen waarom je de Sense er niet tussenuit haalt en het laden op 'standaard' zet in de app? Load balancing doet evcc namelijk ook. Combinatie Zaptec + Sense + evcc is niet optimaal. Zaptec + evcc geeft hier geen problemen.

mn om er zeker van te zijn dat er geen overbelasting kan plaatsvinden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Worker123 schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:32:
[...]

mn om er zeker van te zijn dat er geen overbelasting kan plaatsvinden.
Zeker goed idee.

Ik heb hier ook 3 loadbalancing lagen op de lader zitten (Peblar):

1) Primair nu EVCC met daarin 2 loadbalancing punten geconfigureerd (nested): Van hoofdmeter tot batterij (3x 25) via P1 homewizard en van batterij tot Peblar (wederom 3x25) op Homewizard 3 fase meter. Theoretisch zou ik die tussen batterij en peblar op 3x35 kunnen zetten. De lader zelf hangt aan een C25, maar is een 11kW. Batterij zorgt ervoor dat theoretisch netstroom + batterij stroom verbruikt kan worden boven de 3x25.
2) Peblar built-in loadbalancing op dezelfde Homewizard 3 fase meter (tussen peblar en batterij).
3) Fallback als 1) en 2) qua communicatie zijn uitgevallen in de Peblar geconfigureerd op 6A.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 14-09-2026 16:19 ]

• Torbs
mrunknown223 schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:02:

Ze doen hetzelfde, alleen zal de sense sneller reageren dan evcc. Uit puur veiligheids oogpunt wil je wel voor de snellere optie kiezen. Als ooit je evcc uitvalt terwijl deze gestuurd heeft op maximaal laden dan blijft de zaptec dit ook doen totdat het een nieuw signaal krijgt. Als je dan een andere grote verbruikers aanzet weet zaptec dit niet en kun je je meterkast overbelasten. Als de sense wegvalt dan valt de zaptec automatisch terug naar de ingestelde waarde, standaard 1,4 kWh

[ Voor 24% gewijzigd door Torbs op 14-09-2026 16:47 ]

• Torbs
Worker123 schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:35:
[...]

Interessant, ik heb ook precies die combi met de Zaptec Go 2 en Sense APM. Ik heb het nog niet werkend. Wat ik uiteindelijk wil bereiken is dat ik kan kiezen tussen snel laden op 3-fasen en als er zon is dat het zonneladen sneller werkt dan nu het geval is met de interval van 15 min.

Moet ik dan EVCC bijwerken naar een andere versie? De settings die hierboven staan had ik al eerder ingesteld.
Ja dit kan mogelijk aan je versie van evcc liggen of je instellingen in de zaptec portal. Je mag mij ook wel een pb sturen met meer informatie, dan kan ik proberen je verder te helpen.

Ik heb APM actief en op pv/smart modus kan deze op 1 fase met min 1,4 kWh laden. Op het moment dat ik naar fast of het laad plan wordt gestart dan schakelt hij automatisch naar 3 fasen en laad hij met 11 kWh.

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:11
Er is zojuist weer een evcc update geweest (0.315.1) die de phase switching met APM (Sense) heeft teruggedraaid: https://github.com/evcc-io/evcc/releases/tag/0.315.1

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Iemand een tip hoe ik in evcc kan instellen dat ie alleen maar op Slim mag gebruiken?

Ik merkte vanochtend dat ie toch op een of andere manier naar Snel is overgegaan op een ongunstig tijdstip. Waar kan dat aan liggen? Doordat ik per ongeluk de Zaptec-app heb geopend?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

nlboy schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:11:
Iemand een tip hoe ik in evcc kan instellen dat ie alleen maar op Slim mag gebruiken?

Ik merkte vanochtend dat ie toch op een of andere manier naar Snel is overgegaan op een ongunstig tijdstip. Waar kan dat aan liggen? Doordat ik per ongeluk de Zaptec-app heb geopend?
Wie is bij jou de kapitein, EVCC of je Zaptec-app? De modus slim is namelijk niet een modus van EVCC, maar van Zaptec.

EVCC gaat uit van default mode PV, en zal op basis van je ingestelde planning en prijsdrempels sneller laden bij goedkopere tarieven of stoppen met laden bij goedkopere drempels en die commando's naar je lader sturen. EVCC zal verder niks doen met de modi van je zaptec. Overrulen via laadpaal eigen software is daarin natuurlijk lastig.

Check even de log van EVCC wat die daarover zegt.

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Get!em schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:19:
[...]

Wie is bij jou de kapitein, EVCC of je Zaptec-app? De modus slim is namelijk niet een modus van EVCC, maar van Zaptec.

EVCC gaat uit van default mode PV, en zal op basis van je ingestelde planning en prijsdrempels sneller laden bij goedkopere tarieven of stoppen met laden bij goedkopere drempels en die commando's naar je lader sturen. EVCC zal verder niks doen met de modi van je zaptec. Overrulen via laadpaal eigen software is daarin natuurlijk lastig.

Check even de log van EVCC wat die daarover zegt.
Dank, hierbij de log:
8:40 INFO Car connected
8:40 INFO Start charging
8:40 WARN Charger logic error: disabled but charging
8:41 INFO Stop charging
8:45 INFO Start charging
9:52 INFO Stop charging
10:05 INFO Car disconnected

Voordat ik de laadkabel aansloot, stond PV en slim ingesteld in evcc. Zaptec staat automatisch in laadmodus, want in die modus werkt alleen Sense. Al vermoed ik dat dit dan ook meteen de oorzaak is.

• HyperBart
nlboy schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:29:
[...]

Dank, hierbij de log:
8:40 INFO Car connected
8:40 INFO Start charging
8:40 WARN Charger logic error: disabled but charging
8:41 INFO Stop charging
8:45 INFO Start charging
9:52 INFO Stop charging
10:05 INFO Car disconnected

Voordat ik de laadkabel aansloot, stond PV en slim ingesteld in evcc. Zaptec staat automatisch in laadmodus, want in die modus werkt alleen Sense. Al vermoed ik dat dit dan ook meteen de oorzaak is.
Gevalletje 2 kapiteins op 1 schip, of je geeft de controle aan evcc of aan Zaptec, maar niet allebei.
Je ziet ook dat iets om 8h40 begonnen is met laden, evcc zegt ook "klopt" niet en dan om 8h45 opnieuw, weliswaar zonder die melding...

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Dank jullie beiden voor de snelle analyse en reactie. Ik had gehoopt dat het automatisch laden (en dus Sense) te combineren met evcc zou vallen en dat evcc de kapitein is die het laden start of pauzeert op het juiste moment. Als ik bij Zaptec standaardladen kies, dan vervalt de Sense-functionaliteit.

[ Voor 3% gewijzigd door nlboy op 15-09-2026 14:42 ]

• HyperBart
Al die Sense functies doet evcc toch? Of wat wil je van Sense?

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

HyperBart schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:51:
Al die Sense functies doet evcc toch? Of wat wil je van Sense?
Ik heb geen P1-meter gekoppeld aan evcc. Hoe kan evcc loadbalancen (ik heb geen zonnepanelen of thuisbatterij)? Raad je mij aan om een P1-meter aan te schaffen en deze te gebruiken i.p.v. de Sense?

[ Voor 8% gewijzigd door nlboy op 15-09-2026 14:57 ]

• HyperBart
nlboy schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:56:
[...]

Ik heb geen P1-meter gekoppeld aan evcc. Hoe kan evcc loadbalancen (ik heb geen zonnepanelen of thuisbatterij)? Raad je mij aan om een P1-meter aan te schaffen en deze te gebruiken i.p.v. de Sense?
Ja, dat zou ik wel doen, omdat je dan de volledige "driehoek" van meetdata kan ophalen.
Een P1 van HomeWizard of een Zuidwijk slimme lezer werken bv heel goed en heel goed samen met evcc.

Naslagwerk:

https://docs.evcc.io/en/meters/#usage-areas
https://docs.evcc.io/en/f...evcc-without-a-grid-meter

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:56

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

@HyperBart

Ik heb alles zo kaal mogelijk gelaten, dus alleen EVCC + Alfen lader. Ik kom dan altijd op een error vanuit Tesla en die stopt met laden. Soms kan ik door de kabel er fysiek uit halen en weer in doen om het laden alsnog te starten, maar na een poosje (soms 20 minuten, soms een uur) komt die weer op dezelfde error.

Dit is de weergave in de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SM-fPjD6Yg2lO-zwsgD3Jd20M_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUcY9juRl67KnzsmApmDn0LC.jpg?f=fotoalbum_large
En de auto zelf linkt naar deze exacte error uit de troubleshooting alerts:
CP_a066Charging equipment not readySee equipment instructions to start charging
What this alert means:

Charging cannot begin because the charging station is communicating to your vehicle that either the external charging equipment is not ready or charging is not authorized. The control pilot signal that communicates between the charging station and your vehicle indicates that your vehicle is not allowed to start charging.

This could occur because:
  • The charging station is actively delaying charging. For example, this can happen because the station has a scheduled charging feature activated.
  • The charging station requires further activation before the charge session can begin. Some additional authentication may be needed before the station starts charging your vehicle, such as a charging card, a mobile app, or a credit card.
This alert is usually specific to external charging equipment and power sources and does not typically indicate an issue with your vehicle that can be resolved by scheduling service.

What to do:

Check the charging station for any instructions that explain the steps necessary to enable charging. For example, look for a touchscreen terminal, LED status indicators, printed instructions, or a payment interface that might provide guidance. If you cannot enable charging on the current charging station, try charging the vehicle with different charging equipment or at a different charging station.
  • If the vehicle begins charging, the issue was likely with the equipment.
  • If the vehicle still does not charge, the issue may be with the vehicle.
You can also try charging your vehicle using a Tesla Supercharger or Destination Charging location, all of which can be located through the map on your vehicle's touchscreen display. See Maps and Navigation for more details.

For more information on troubleshooting Mobile Connector or Wall Connector status lights, refer to the product's Owner's Manual at Charging & Adapter Product Guides.

For more information on charging, see Charging Instructions.
Dit gebeurde me elke keer in elke setup waarin EVCC de Alfen aanstuurde op de Modbus.

Ik heb het ondertussen enkele dagen werkend door toch de HTTP API te gebruiken (hoe onbetrouwbaar die ook mogen zijn) + een 'watcher' die in de gaten houd of de waardes die we in de API hebben ingesteld ook echt zijn ingesteld en zo niet het opnieuw blijft proberen tot dit wel het geval is (meestal is dit binnen enkele seconden). Denk aan de ampere zetten, fase wisselen of enable / disable charging.

Dat was dus ook het advies van @Kammika en heeft voor mij alles opgelost. Planned charging + Solar charging werkt nu voor mij en hier laat (no pun intended) ik het bij.

• Kammika
Koen Hendriks schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:18:
@HyperBart

Ik heb alles zo kaal mogelijk gelaten, dus alleen EVCC + Alfen lader. Ik kom dan altijd op een error vanuit Tesla en die stopt met laden. Soms kan ik door de kabel er fysiek uit halen en weer in doen om het laden alsnog te starten, maar na een poosje (soms 20 minuten, soms een uur) komt die weer op dezelfde error.

[Afbeelding]

[...]

Dit gebeurde me elke keer in elke setup waarin EVCC de Alfen aanstuurde op de Modbus.

Ik heb het ondertussen enkele dagen werkend door toch de HTTP API te gebruiken (hoe onbetrouwbaar die ook mogen zijn) + een 'watcher' die in de gaten houd of de waardes die we in de API hebben ingesteld ook echt zijn ingesteld en zo niet het opnieuw blijft proberen tot dit wel het geval is (meestal is dit binnen enkele seconden). Denk aan de ampere zetten, fase wisselen of enable / disable charging.

Dat was dus ook het advies van @Kammika en heeft voor mij alles opgelost. Planned charging + Solar charging werkt nu voor mij en hier laat (no pun intended) ik het bij.
Top, goed om te horen. Grappig genoeg heb ik dit advies destijds zelf niet opgevolgd toen ik die tijdelijke Tesla had. Ik heb me drie maanden zitten ergeren aan het feit dat het niet lekker werkte, terwijl ik blijkbaar wel slim genoeg ben om voor iemand anders een oplossing te bedenken, maar dus niet voor mezelf. 😉

Bij mij werkte de Alfen-integratie in Home Assistant trouwens ook prima in combi een helper die af en toe een commando opnieuw stuurt als er eentje niet goed aankomt. (dat heb ik nog een tijdje gebruikt toen ik nog niet door had hoe dat met dat token werkte)

Ik zou de load balancing dan wel door de Alfen laten afhandelen en niet via EVCC. Het aanpassen van het laadvermogen duurt soms een paar minuten via de HTTP API (als die moet retryen omdat die integratie niet altijd lekker gaat) . Gelukkig werkt de load balancing van Alfen naar de P1-meter nog steeds rechtstreeks via de HTTP API als je dat zo configureert. Gebruik je Modbus, dan moet die load balancing ook per se in EVCC geconfigureerd worden.

• HyperBart
Koen Hendriks schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:18:
@HyperBart

[Afbeelding]

[...]

Kan je een screenshot van je settings van de amperes op je loadpoint plaatsen hier?

• Leffunk
Kammika schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:59:
[...]

Nogmaals: wat zegt de logging? Normaal geeft die keurig aan op basis van welke business ruling die hoe hard begint te laden…
Gisteren weer zelfde gedrag kunnen observeren: Na 17u00 is het dus duurste tarief, maar auto blijft vrolijk doorladen met als gevolg dat de thuisbatterij wordt aangesproken om én verbruik auto op dat moment op te vangen én verbruik van het huis. Ik zou net verwachten dat EVCC stopt vanaf 17u00, tenzij er nog voldoende zonoverschot is om de auto te laden. Ik zie in de logs wel staan dat hij gaat pauzeren en nog x-tijd zal gaan laden voor 5u00. 5u00 is immers de vertrektijd die ik op dat plan heb ingevuld. En tussen 1u00 en 7u00 zijn goedkoopste uren, dus helemaal goed geredeneerd van EVCC.
Maar dus in praktijk loopt het niet zo: ondanks dat die dat "zegt" in zijn log, blijft die toch vrolijk verder de auto laden?
Hieronder een stuk van de logfile:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
1037
1038
1039
1040
1041
1042
1043
1044
1045
1046
1047
1048
1049
1050
1051
1052
1053
1054
1055
1056
1057
1058
1059
1060
1061
1062
1063
1064
1065
1066
1067
1068
1069
1070
1071
1072
1073
1074
1075
1076
1077
1078
1079
1080
1081
1082
1083
1084
1085
1086
1087
1088
1089
1090
1091
1092
1093
1094
1095
1096
1097
1098
1099
1100
1101
1102
1103
1104
1105
1106
1107
1108
1109
1110
1111
1112
1113
1114
1115
1116
1117
1118
1119
1120
1121
1122
1123
1124
1125
1126
1127
1128
1129
1130
1131
1132
1133
1134
1135
1136
1137
1138
1139
1140
1141
1142
1143
1144
1145
1146
1147
1148
1149
1150
1151
1152
1153
1154
1155
1156
1157
1158
1159
1160
1161
1162
1163
1164
1165
1166
1167
1168
1169
1170
1171
1172
1173
1174
1175
1176
1177
1178
1179
1180
1181
1182
1183
1184
1185
1186
1187
1188
1189
1190
1191
1192
1193
1194
1195
1196
1197
1198
1199
1200
1201
1202
1203
1204
1205
1206
1207
1208
1209
1210
1211
1212
1213
1214
1215
1216
1217
1218
1219
1220
1221
1222
1223
1224
1225
1226
1227
1228
1229
1230
1231
1232
1233
1234
1235
1236
1237
1238
1239
1240
1241
1242
1243
\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 grid powers: [0 3 8]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 grid currents: [0.66 0.05 2.1]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 pv 1 power: 336W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 battery 1 soc: 77%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 site power: 1828W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 charge voltages: [221 224 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 session energy: 3.380kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 charge total import: 9163.530kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 soc estimated: 65.55% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 vehicle soc (estimator): 66%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 plan: charge 1h39m49s between 2026-09-16 03:20:11 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 pv charge current: 0A = 6A + -7.95A (1828W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 projected site power 1828W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 pv disable in 2m30s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:06:40 pv disable timer remaining: 2m30s

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:09 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:09 charge power: 1341W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 charge currents: [6.21 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 battery 1 power: 1706W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 grid power: 22W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 grid powers: [4 3 15]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 grid currents: [0.65 0.05 2.07]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 pv 1 power: 335W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 battery 1 soc: 77%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 site power: 1828W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 charge voltages: [221 224 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 session energy: 3.391kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 charge total import: 9163.541kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 soc estimated: 65.62% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 vehicle soc (estimator): 66%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 plan: charge 1h39m37s between 2026-09-16 03:20:23 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 pv charge current: 0A = 6A + -7.95A (1828W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 projected site power 1828W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 pv disable in 2m0s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:10 pv disable timer remaining: 2m0s

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:39 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:39 charge power: 1342W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 charge currents: [6.21 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 battery 1 power: 1731W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 grid power: -8W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 grid powers: [-9 0 1]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 grid currents: [-0.67 0.05 2.2]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 pv 1 power: 347W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 battery 1 soc: 77%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 site power: 1823W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 charge voltages: [222 224 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 session energy: 3.402kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 charge total import: 9163.552kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 soc estimated: 65.69% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 vehicle soc (estimator): 66%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 plan: charge 1h39m26s between 2026-09-16 03:20:34 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 pv charge current: 0A = 6A + -7.93A (1823W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 projected site power 1823W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 pv disable in 1m30s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:07:40 pv disable timer remaining: 1m30s

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:09 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:09 charge power: 1343W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 charge currents: [6.22 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 battery 1 power: 1666W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 grid power: 14W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 grid powers: [4 0 10]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 grid currents: [0.66 0.05 2.21]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 pv 1 power: 346W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 battery 1 soc: 77%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 site power: 1780W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 charge voltages: [221 223 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 session energy: 3.413kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 charge total import: 9163.563kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 soc estimated: 65.76% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 vehicle soc (estimator): 66%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 plan: charge 1h39m15s between 2026-09-16 03:20:45 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 pv charge current: 0A = 6A + -7.74A (1780W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 projected site power 1780W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 pv disable in 1m0s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:10 pv disable timer remaining: 1m0s

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:39 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:39 charge power: 1343W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 charge currents: [6.21 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 battery 1 power: 1663W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 grid power: 27W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 grid powers: [18 0 9]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 grid currents: [0.67 0.05 2.2]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 pv 1 power: 346W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 battery 1 soc: 77%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 site power: 1790W

\[site  ] ERROR 2026/09/15 18:08:40 optimizer: not enough forecast slots for meaningful optimization: 0 < 8 (grid=600, feedIn=0, solar=416)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 charge voltages: [221 224 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 session energy: 3.424kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 charge total import: 9163.574kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 soc estimated: 65.83% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 vehicle soc (estimator): 66%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 plan: charge 1h39m4s between 2026-09-16 03:20:56 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 pv charge current: 0A = 6A + -7.78A (1790W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 projected site power 1790W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 pv disable in 30s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:08:40 pv disable timer remaining: 30s

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:09 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:09 charge power: 1343W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 charge currents: [6.21 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 battery 1 power: 1651W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 grid power: 7W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 grid powers: [0 0 7]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 grid currents: [0.65 0.05 2.2]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 pv 1 power: 346W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 battery 1 soc: 77%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 site power: 1758W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 charge voltages: [221 224 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 session energy: 3.435kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 charge total import: 9163.586kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 soc estimated: 65.89% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 vehicle soc (estimator): 66%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 plan: charge 1h38m52s between 2026-09-16 03:21:08 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 pv charge current: 0A = 6A + -7.64A (1758W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 projected site power 1758W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 pv disable in 0s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 pv disable timer elapsed

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 pv timer reset

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 pv timer inactive

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:10 charger disable

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:39 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:39 charge power: 1343W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 charge currents: [6.21 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 battery 1 power: 1649W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 grid power: 6W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 grid powers: [0 6 0]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 grid currents: [0.66 0.06 2.2]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 pv 1 power: 346W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 battery 1 soc: 77%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 site power: 1755W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 charge voltages: [221 224 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 session energy: 3.447kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 charge total import: 9163.597kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 soc estimated: 65.97% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 vehicle soc (estimator): 66%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 plan: charge 1h38m40s between 2026-09-16 03:21:20 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:09:40 pv charge current: 0A = 0A + -7.63A (1755W @ 1p)

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:09 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:09 charge power: 1343W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 charge currents: [6.22 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 pv 1 power: 356W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 grid power: 0W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 grid powers: [0 0 0]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 grid currents: [0.66 0.05 2.2]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 battery 1 power: 1641W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 battery 1 soc: 77%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 site power: 1741W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 charge voltages: [221 223 222]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 session energy: 3.458kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 charge total import: 9163.608kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 soc estimated: 66.03% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 vehicle soc (estimator): 66%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 plan: charge 1h38m29s between 2026-09-16 03:21:31 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:10 pv charge current: 0A = 0A + -7.57A (1741W @ 1p)

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:39 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:39 charge power: 1344W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 charge currents: [6.22 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 battery 1 power: 1621W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 grid power: 8W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 grid powers: [0 1 7]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 grid currents: [0.66 0.05 2.27]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 pv 1 power: 367W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 battery 1 soc: 77%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 site power: 1729W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 charge voltages: [221 223 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 session energy: 3.469kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 charge total import: 9163.619kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 soc estimated: 66.10% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 vehicle soc (estimator): 66%

[lp-1  ] WARN 2026/09/15 18:10:40 charger out of sync: expected disabled, got enabled

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 charger enable

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 plan: charge 1h38m17s between 2026-09-16 03:21:43 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 pv charge current: 0A = 0A + -7.52A (1729W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 projected site power 1729W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 pv disable timer start: 7m0s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 pv disable in 7m0s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:10:40 set charge current limit: 6A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:09 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:09 charge power: 1344W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 charge currents: [6.21 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 battery 1 power: 1555W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 grid power: 5W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 grid powers: [1 0 3]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 grid currents: [0.66 0.05 2.26]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 pv 1 power: 426W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 battery 1 soc: 76%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 site power: 1660W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 charge voltages: [221 223 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 session energy: 3.480kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 charge total import: 9163.630kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 soc estimated: 66.17% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 vehicle soc (estimator): 66%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 plan: charge 1h38m6s between 2026-09-16 03:21:54 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 pv charge current: 0A = 6A + -7.22A (1660W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 projected site power 1660W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 pv disable in 6m30s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:10 pv disable timer remaining: 6m30s

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:39 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:39 charge power: 1344W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 charge currents: [6.21 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 pv 1 power: 460W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 grid power: 18W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 grid powers: [0 2 16]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 grid currents: [0.65 0.05 2.24]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 battery 1 power: 1511W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 battery 1 soc: 76%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 site power: 1629W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 charge voltages: [222 224 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 session energy: 3.491kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 charge total import: 9163.641kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 soc estimated: 66.24% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 vehicle soc (estimator): 66%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 plan: charge 1h37m55s between 2026-09-16 03:22:05 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 pv charge current: 0A = 6A + -7.08A (1629W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 projected site power 1629W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 pv disable in 6m0s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:11:40 pv disable timer remaining: 6m0s

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:09 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:09 charge power: 1343W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 charge currents: [6.22 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 pv 1 power: 386W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 grid power: 14W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 grid powers: [0 1 12]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 grid currents: [0.66 0.05 2.25]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 battery 1 power: 1588W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 battery 1 soc: 76%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 site power: 1702W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 charge voltages: [221 223 222]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 session energy: 3.503kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 charge total import: 9163.653kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 soc estimated: 66.31% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 vehicle soc (estimator): 66%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 plan: charge 1h37m42s between 2026-09-16 03:22:18 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 pv charge current: 0A = 6A + -7.4A (1702W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 projected site power 1702W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 pv disable in 5m30s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:10 pv disable timer remaining: 5m30s

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:39 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:39 charge power: 1344W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 charge currents: [6.22 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 battery 1 power: 1621W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 grid power: 12W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 grid powers: [0 0 12]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 grid currents: [0.66 0.05 2.25]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 pv 1 power: 345W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 battery 1 soc: 76%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 site power: 1733W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 charge voltages: [221 223 222]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 session energy: 3.514kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 charge total import: 9163.664kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 soc estimated: 66.38% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 vehicle soc (estimator): 66%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 plan: charge 1h37m31s between 2026-09-16 03:22:29 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 pv charge current: 0A = 6A + -7.53A (1733W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 projected site power 1733W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 pv disable in 5m0s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:12:40 pv disable timer remaining: 5m0s

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:09 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:09 charge power: 1344W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 charge currents: [6.23 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 pv 1 power: 335W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 grid power: 20W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 grid powers: [0 2 17]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 grid currents: [0.66 0.02 2.24]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 battery 1 power: 1678W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 battery 1 soc: 76%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 site power: 1798W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 charge voltages: [221 223 222]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 session energy: 3.525kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 charge total import: 9163.675kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 soc estimated: 66.45% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 vehicle soc (estimator): 66%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 plan: charge 1h37m20s between 2026-09-16 03:22:40 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 pv charge current: 0A = 6A + -7.82A (1798W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 projected site power 1798W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 pv disable in 4m30s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:10 pv disable timer remaining: 4m30s

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:39 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:39 charge power: 1342W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 charge currents: [6.23 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 battery 1 power: 1687W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 grid power: 19W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 grid powers: [1 0 18]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 grid currents: [0.65 0.01 2.23]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 pv 1 power: 325W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 battery 1 soc: 76%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 site power: 1806W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 charge voltages: [220 223 222]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 session energy: 3.536kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 charge total import: 9163.686kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 soc estimated: 66.52% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 vehicle soc (estimator): 67%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 plan: charge 1h37m8s between 2026-09-16 03:22:52 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 pv charge current: 0A = 6A + -7.85A (1806W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 projected site power 1806W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 pv disable in 4m0s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:13:40 pv disable timer remaining: 4m0s

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:09 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:09 charge power: 1342W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 charge currents: [6.22 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 battery 1 power: 2303W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 grid power: -105W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 grid powers: [0 2 -107]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 grid currents: [0.64 0.02 -2.57]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 pv 1 power: 324W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 battery 1 soc: 76%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 site power: 2298W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 charge voltages: [221 223 222]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 session energy: 3.547kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 charge total import: 9163.697kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 soc estimated: 66.58% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 vehicle soc (estimator): 67%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 plan: charge 1h36m57s between 2026-09-16 03:23:03 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 pv charge current: 0A = 6A + -9.99A (2298W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 projected site power 2298W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 pv disable in 3m30s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:10 pv disable timer remaining: 3m30s

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:39 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:39 charge power: 1342W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 charge currents: [6.21 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 battery 1 power: 1749W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 grid power: 13W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 grid powers: [1 0 11]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 grid currents: [0.65 0 2.23]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 pv 1 power: 314W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 battery 1 soc: 76%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 site power: 1862W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 charge voltages: [221 223 222]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 session energy: 3.559kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 charge total import: 9163.709kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 soc estimated: 66.66% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 vehicle soc (estimator): 67%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 plan: charge 1h36m45s between 2026-09-16 03:23:15 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 pv charge current: 0A = 6A + -8.1A (1862W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 projected site power 1862W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 pv disable in 3m0s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:14:40 pv disable timer remaining: 3m0s

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:09 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:09 charge power: 1342W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 charge currents: [6.21 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 battery 1 power: 1706W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 grid power: 15W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 grid powers: [2 0 13]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 grid currents: [0.65 0.02 2.21]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 pv 1 power: 304W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 battery 1 soc: 76%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 site power: 1821W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 charge voltages: [221 224 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 session energy: 3.570kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 charge total import: 9163.720kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 soc estimated: 66.72% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 vehicle soc (estimator): 67%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 plan: charge 1h36m33s between 2026-09-16 03:23:27 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 pv charge current: 0A = 6A + -7.92A (1821W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 projected site power 1821W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 pv disable in 2m30s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:10 pv disable timer remaining: 2m30s

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:39 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:39 charge power: 1344W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 charge currents: [6.2 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 battery 1 power: 1711W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 grid power: 4W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 grid powers: [0 0 4]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 grid currents: [0.65 0.02 2.22]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 pv 1 power: 294W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 battery 1 soc: 76%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 site power: 1815W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 charge voltages: [222 224 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 session energy: 3.581kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 charge total import: 9163.731kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 soc estimated: 66.79% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 vehicle soc (estimator): 67%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 plan: charge 1h36m22s between 2026-09-16 03:23:38 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 pv charge current: 0A = 6A + -7.89A (1815W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 projected site power 1815W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 pv disable in 2m0s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:15:40 pv disable timer remaining: 2m0s

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:09 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:09 charge power: 1342W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 charge currents: [6.21 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 battery 1 power: 1721W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 grid power: 21W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 grid powers: [0 3 18]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 grid currents: [0.65 0.02 2.23]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 pv 1 power: 292W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 battery 1 soc: 75%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 site power: 1842W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 charge voltages: [221 224 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 session energy: 3.592kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 charge total import: 9163.742kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 soc estimated: 66.86% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 vehicle soc (estimator): 67%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 plan: charge 1h36m11s between 2026-09-16 03:23:49 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 pv charge current: 0A = 6A + -8.01A (1842W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 projected site power 1842W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 pv disable in 1m30s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:10 pv disable timer remaining: 1m30s

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:39 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:39 charge power: 1343W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 charge currents: [6.21 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 battery 1 power: 1769W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 grid power: 8W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 grid powers: [3 0 5]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 grid currents: [0.65 0.02 2.25]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 pv 1 power: 283W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 battery 1 soc: 75%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 site power: 1877W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 charge voltages: [221 224 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 session energy: 3.604kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 charge total import: 9163.754kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 soc estimated: 66.93% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 vehicle soc (estimator): 67%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 plan: charge 1h35m58s between 2026-09-16 03:24:02 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 pv charge current: 0A = 6A + -8.16A (1877W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 projected site power 1877W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 pv disable in 1m0s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:16:40 pv disable timer remaining: 1m0s

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:09 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:09 charge power: 1344W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 charge currents: [6.21 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 battery 1 power: 1765W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 grid power: 12W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 grid powers: [0 0 12]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 grid currents: [0.65 0.02 2.26]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 pv 1 power: 282W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 battery 1 soc: 75%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 site power: 1877W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 charge voltages: [221 223 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 session energy: 3.615kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 charge total import: 9163.765kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 soc estimated: 67.00% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 vehicle soc (estimator): 67%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 plan: charge 1h35m47s between 2026-09-16 03:24:13 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 pv charge current: 0A = 6A + -8.16A (1877W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 projected site power 1877W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 pv disable in 30s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:10 pv disable timer remaining: 30s

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:39 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:39 charge power: 1345W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:40 charge currents: [6.21 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:40 pv 1 power: 273W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:40 grid power: 19W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:40 grid powers: [0 3 16]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:40 grid currents: [0.65 0.02 2.26]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:40 battery 1 power: 1772W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:40 battery 1 soc: 75%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:40 site power: 1891W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:40 charge voltages: [221 224 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:40 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:40 session energy: 3.626kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:40 charge total import: 9163.776kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:40 charger status: C

\[dsg   ] ERROR 2026/09/15 18:17:56 Get "~[url="https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/proxy_api/euda-apim/datadelivery/vehicles/WVWZZZ3CZNE081766/gmgqkp31fn3ej8enhj4ffpe8v3eiclpm/download"]https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/proxy_api/euda-apim/datadelivery/vehicles/WVWZZZ3CZNE081766/gmgqkp31fn3ej8enhj4ffpe8v3eiclpm/download~[/url]": net/http: request canceled (Client.Timeout exceeded while awaiting headers)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:56 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:56 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:56 soc estimated: 67.07% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:56 vehicle soc (estimator): 67%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:56 plan: charge 1h35m36s between 2026-09-16 03:24:24 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:56 pv charge current: 0A = 6A + -8.22A (1891W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:56 projected site power 1891W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:56 pv disable in 0s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:56 pv disable timer elapsed

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:56 pv timer reset

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:56 pv timer inactive

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:17:56 charger disable

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:09 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:09 charge power: 1344W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 charge currents: [6.21 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 battery 1 power: 1767W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 grid power: 11W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 grid powers: [3 0 8]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 grid currents: [0.65 0.02 2.25]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 pv 1 power: 273W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 battery 1 soc: 75%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 site power: 1878W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 charge voltages: [222 224 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 session energy: 3.637kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 charge total import: 9163.787kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 soc estimated: 67.14% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 vehicle soc (estimator): 67%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 plan: charge 1h35m24s between 2026-09-16 03:24:36 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:10 pv charge current: 0A = 0A + -8.17A (1878W @ 1p)

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:39 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:39 charge power: 1344W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 charge currents: [6.22 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 pv 1 power: 273W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 grid power: 25W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 grid powers: [3 0 21]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 grid currents: [0.65 0.02 2.25]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 battery 1 power: 1752W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 battery 1 soc: 75%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 site power: 1877W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 charge voltages: [221 224 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 session energy: 3.648kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 charge total import: 9163.798kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 soc estimated: 67.21% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 vehicle soc (estimator): 67%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 plan: charge 1h35m13s between 2026-09-16 03:24:47 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:18:40 pv charge current: 0A = 0A + -8.16A (1877W @ 1p)

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:09 ----

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:09 charge power: 1345W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 charge currents: [6.22 0 0]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 battery 1 power: 1757W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 grid power: 2W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 grid powers: [2 0 0]W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 grid currents: [0.65 0.02 2.25]A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 pv 1 power: 273W

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 battery 1 soc: 75%

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 site power: 1859W

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 charge voltages: [221 224 223]V

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 detected active phases: 1p

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 session energy: 3.659kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 charge total import: 9163.809kWh

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 charger status: C

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 vehicle soc: 65%

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 vehicle range: 28km

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 soc estimated: 67.27% (vehicle: 65.00%)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 vehicle soc (estimator): 67%

[lp-1  ] WARN 2026/09/15 18:19:10 charger out of sync: expected disabled, got enabled

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 charger enable

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 plan: charge 1h35m2s between 2026-09-16 03:24:58 +0200 CEST until 2026-09-16 05:00:00 +0200 CEST (power: 3500W, avg cost: 0.097)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 pv charge current: 0A = 0A + -8.08A (1859W @ 1p)

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 projected site power 1859W >= 50W disable threshold

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 pv disable timer start: 7m0s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 pv disable in 7m0s

[lp-1  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:10 set charge current limit: 6A

\[site  ] DEBUG 2026/09/15 18:19:39 ----
Als je in de editor broncode ipv visueel gebruikt werken tags wel

[ Voor 2% gewijzigd door twain4me op 16-09-2026 10:38 . Reden: tags ]

• JanHenk
  • Niet online
Misschien even die lap tekst in quote haakjes zetten? En daarbinnen liefst nog in code-tags? Dit is wel slecht leesbaar..

Ik zie twee keer “charger out of sync”, waarna kennelijk de disable-timer opnieuw gaat lopen. Wat voor laadpaal heb je en wat voor template of integratie gebruik je om hem aan te sturen?

Evcc wil in z’n logica de lader wel stoppen, maar de lader luistert niet.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Je vin nummer zit in de api logging. En idd even kortwieken, dit is een kilometer scrollen op mobiel.

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Deze fix vind ik erg interessant! Ik denk dat dit ook bij de Tesla kan helpen als die 'stopt' bij het fase wisselen.

https://github.com/evcc-io/evcc/pull/32962/changes#diff-dafb222e47cdf20ba5458816abed17e446083a7262c1a89a721a3297502174acR169

Tijdens het fase wisselen negeerd die vanaf deze fix dus de verandering in charging state.

• V_Andy
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btxY6nSHKpfyEjnPO3rKBUQCJ4w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RZzhZ7g2xQPZ3ZRYSkxvATEb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5i1SPm92sQdCLWHV4ItNF0d7yI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t1ZzcU92Q18EYx1cgmzSSpYO.png?f=fotoalbum_large

Is er een reden waarom de auto niet meer en sneller uit de batterij energie haalt? Plus ik staan op enkel EV laden, toch haalt hij precies uit het net?

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:51
V_Andy schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:03:
~[Afbeelding]

~[Afbeelding]

Is er een reden waarom de auto niet meer en sneller uit de batterij energie haalt? Plus ik staan op enkel EV laden, toch haalt hij precies uit het net?
Heb je battery boost aanstaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjZG5tg3MBw-Qw85_HDSpFwzZnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qq2C0SgHql4lZZkJd1Wnzd0t.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door thomvh op 16-09-2026 14:10 ]

• V_Andy
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wf0_gJIkAlw4ngkS7rFCsz6hcyo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yTD0BbxUT6K5tF30pVWXSU6g.png?f=fotoalbum_large

Ja staat aan, plus snap ook niet waarom hij energie uit het net haalt, ondanks functie aanstaat enkel PV

• thomvh
V_Andy schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:27:
[Afbeelding]

Ja staat aan, plus snap ook niet waarom hij energie uit het net haalt, ondanks functie aanstaat enkel PV
Hij moet hem eigenlijk stoppen. Want er is niet genoeg solar om te laden. 1.4kW is het minimum volgens de standaard.

• V_Andy
  • Nu online
Ja of hij zou energie moeten halen uit de batterij in plaats van het net.

• JanHenk
  • Niet online
@V_Andy evcc stuurt niet actief de batterij aan hè hij gaat ervan uit dat die zelf een "NOM"regeling heeft. Kennelijk levert je batterij nu niet... Dan kan evcc wel het laadvermogen van de paal op laten schroeven, maar als het niet wordt aangevuld, gaat het dus niet omhoog... Dus ik zou zeggen, zoek het bij je batterij?

• HyperBart
@Koen Hendriks , op hoeveel min/max ampere staat je loadpoint aub?

• V_Andy
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:28:
@V_Andy evcc stuurt niet actief de batterij aan hè hij gaat ervan uit dat die zelf een "NOM"regeling heeft. Kennelijk levert je batterij nu niet... Dan kan evcc wel het laadvermogen van de paal op laten schroeven, maar als het niet wordt aangevuld, gaat het dus niet omhoog... Dus ik zou zeggen, zoek het bij je batterij?
Als andere huishoud apparaturen wel gebruik maken van de batterij maar de laadpaal niet. Dan snap ik niet dat ik dit moet gaan zoeken bij de batterij😂.

Ik ben wel een leek in heel dit gebeuren, maar evcc ziet toch de batterij en is stuurbaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sf2F9FM8hfHN1OZbmNX42VviqNg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ukpHanILbxB3MhYTIok2gpp3.png?f=fotoalbum_large

• thomvh
V_Andy schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:23:
[...]

Als andere huishoud apparaturen wel gebruik maken van de batterij maar de laadpaal niet. Dan snap ik niet dat ik dit moet gaan zoeken bij de batterij😂.

Ik ben wel een leek in heel dit gebeuren, maar evcc ziet toch de batterij en is stuurbaar?

[Afbeelding]
Hij zet je batterij niet in Nul op Meter stand. Dat zie je wel. Daarom is je batterij 100% en grijs aangezien het niks doet in dat overview. Werkt die sturing goed?

• V_Andy
  • Nu online
Ik denk van wel😂

Nu is er thuis meer verbruik dus nu zakt de percentage van de batterij.

Enkel gebruikt de laadpaal niets uit de batterij en op pv blijft hij steeds het min trekken van 1,4kw( tekort haalt hij uit het net). Ik weet dat er een delay op staat dat de paal niet direct uitvalt als er minder opwek is. Maar geen uur😂

Kan het ook zijn dat de elektricien de laadpaal zo heeft aangesloten dat deze niet uit de batterij energie kan uithalen? Bv in de app FusionSolar zien ik dat het verbruik van de laadpaal niet mee wordt in verwerkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwpN3BAcALE1Y9RkRhXm3Li43oA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MsfrscOCdl6XrcJUlnAVJUQ6.png?f=fotoalbum_large

• thomvh
V_Andy schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:47:
Ik denk van wel😂

Nu is er thuis meer verbruik dus nu zakt de percentage van de batterij.

Enkel gebruikt de laadpaal niets uit de batterij en op pv blijft hij steeds het min trekken van 1,4kw( tekort haalt hij uit het net). Ik weet dat er een delay op staat dat de paal niet direct uitvalt als er minder opwek is. Maar geen uur😂

Kan het ook zijn dat de elektricien de laadpaal zo heeft aangesloten dat deze niet uit de batterij energie kan uithalen? Bv in de app FusionSolar zien ik dat het verbruik van de laadpaal niet mee wordt in verwerkt?

[Afbeelding]
Uuhm, dat kan zeker! Dit is zelfs vrij standaard in de meeste huizen omdat de auto de batterij zo leeg heeft. Maar ik zou dat even dubbel checken met hem!

• V_Andy
  • Nu online
thomvh schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:51:
[...]

Uuhm, dat kan zeker! Dit is zelfs vrij standaard in de meeste huizen omdat de auto de batterij zo leeg heeft. Maar ik zou dat even dubbel checken met hem!
Zal ik doen.

Nu nog de andere vraag😂hoe komt het dat hij niet stopt met laden in PV modus als de zon hier nu al even weg is? Hij blijft dus steeds het min van 1,4kw laden. In MIN + PV modus snap ik dit compleet maar niet in PV modus🤨.

• thomvh
V_Andy schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:33:
[...]

Zal ik doen.

Nu nog de andere vraag😂hoe komt het dat hij niet stopt met laden in PV modus als de zon hier nu al even weg is? Hij blijft dus steeds het min van 1,4kw laden. In MIN + PV modus snap ik dit compleet maar niet in PV modus🤨.
Heb je logs? Daar staat waarschijnlijk iets in over een beslissing die niet goed gaat.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

V_Andy schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:33:
[...]

Zal ik doen.

Post nog eens een screenshot van in en out waardes (homepage uitgeklapt). In je eerste screenshot zat namelijk al iets geks: pv 0,4kW en consumptie 0,4kW. En lader stond toen ook te laden terwijl dat onder pv mode niet mogelijk is.

Nu je constateert dat je batterij, p1 en je solar mogelijk anders aan elkaar geknoopt zijn, kan het dus ook zijn dat je je meters en je netwerk (in config loadbalancing) niet juist is.

• V_Andy
  • Nu online
thomvh schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:52:
[...]

Heb je logs? Daar staat waarschijnlijk iets in over een beslissing die niet goed gaat.
Beste,

Ben je hier iets mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gf_-0UpWCi7eSHQmw62k6EkJVf0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S4J57sOchFA20pZ4ScCuaLaa.png?f=fotoalbum_large

• V_Andy
  • Nu online
Get!em schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:15:
[...]

Post nog eens een screenshot van in en out waardes (homepage uitgeklapt). In je eerste screenshot zat namelijk al iets geks: pv 0,4kW en consumptie 0,4kW. En lader stond toen ook te laden terwijl dat onder pv mode niet mogelijk is.

Nu je constateert dat je batterij, p1 en je solar mogelijk anders aan elkaar geknoopt zijn, kan het dus ook zijn dat je je meters en je netwerk (in config loadbalancing) niet juist is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqKcbKiHi6QSg-VOlIkEuwoFeCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GwS6xRprkv7gwWvk2OaFCvso.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLIQd4RxMuRCDJoMWmSv5GVdbH8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iY7I3rQml7iMUNy4HBGlWREz.png?f=fotoalbum_large

volgens de elektricien is de laadpaal na de meter geplaatst. Volgens hem moet het normaal lukken😂

• thomvh
Je batterij is nog boven de 85% dus hij stopt niet met laden want hij denkt dat je de batterij gebruikt.

• V_Andy
  • Nu online
thomvh schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:47:
[...]

Je batterij is nog boven de 85% dus hij stopt niet met laden want hij denkt dat je de batterij gebruikt.
En hij gebruikt dus niets van de batterij🤨enige tip hoe ik dit kan oplossen🙈😂

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

V_Andy schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:35:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

volgens de elektricien is de laadpaal na de meter geplaatst. Volgens hem moet het normaal lukken😂
Die Max power, staat die daar bewust? Het is of Max power of Max current, niet beide.

Verder: wat geeft de (app van) de batterij zelf aan dat er grid power geconsumeerd wordt? Ik vermoed nu ook dat die de net afname niet ziet.

• V_Andy
  • Nu online
Get!em schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:47:
[...]

Die Max power, staat die daar bewust? Het is of Max power of Max current, niet beide.

Verder: wat geeft de (app van) de batterij zelf aan dat er grid power geconsumeerd wordt? Ik vermoed nu ook dat die de net afname niet ziet.
Ja dit is ivm het capaciteitstarief😂dat doet hij wel, hij laadt niet meer als 5kw en als er thuis verbruik is zakt hij ook wel. Dus de maxcurrent kan ik dan weglaten en enkel maxpower gebruiken?

• V_Andy
  • Nu online
Get!em schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:47:
[...]

Heb de maxcurrent nu weg gelaten, maar veel verandert er niet.

Ja de app van de zonnepanelen/batterij geeft alles weer buiten het verbruik van de laadpaal. Dat verbruik herkent hij niet. Maar evcc dan weer wel. Maar die wilt dan weer de batterij niet gebruiken🤨😂

• V_Andy
  • Nu online
Volgens “chatgpt” zou het toch kunnen liggen aan een hardware probleem.

Omdat FusionSolar app( batterij app) het verbruik van de laadpaal niet ziet, gaat deze dus ook niet bijspringen omdat hij zogezegd niets moet leveren.

De CT klemmen van de Huawei meter zouden hierbij verkeerd staan( volgens chatgpt).

• Kammika
Leffunk schreef op woensdag 16 september 2026 @ 06:49:
[...]

Gisteren weer zelfde gedrag kunnen observeren: Na 17u00 is het dus duurste tarief, maar auto blijft vrolijk doorladen met als gevolg dat de thuisbatterij wordt aangesproken om én verbruik auto op dat moment op te vangen én verbruik van het huis. Ik zou net verwachten dat EVCC stopt vanaf 17u00, tenzij er nog voldoende zonoverschot is om de auto te laden. Ik zie in de logs wel staan dat hij gaat pauzeren en nog x-tijd zal gaan laden voor 5u00. 5u00 is immers de vertrektijd die ik op dat plan heb ingevuld. En tussen 1u00 en 7u00 zijn goedkoopste uren, dus helemaal goed geredeneerd van EVCC.
Maar dus in praktijk loopt het niet zo: ondanks dat die dat "zegt" in zijn log, blijft die toch vrolijk verder de auto laden?
Hieronder een stuk van de logfile:
er gaat iets niet goed met je laadpaal aansturing

Er staat een aantal keren in de logging "charger out of sync: expected disabled, got enabled"

Daarna gaat de cooldown timer opnieuw in, zie logregels
- charger enable"
- de melding over de cooldown timer op 7 minuten (en aflopend)

waarna die opnieuw probleert en dezelfde fouten geeft. Ik ken je laadpaal niet goed genoeg, maar kennelijk geef EVCC commando's dat die moet stoppen met laden en reageert de paal daar niet of niet snel genoeg op

Je kan proberen je interval ("regelgedrag" in de Config GUI) wat omhoog te zetten. Als ik die op mijn paal (een Alfen paal) te laag heb staan, krijg ik ook out of sync errors.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

V_Andy schreef op woensdag 16 september 2026 @ 23:03:
[...]

Ja dit is ivm het capaciteitstarief😂dat doet hij wel, hij laadt niet meer als 5kw en als er thuis verbruik is zakt hij ook wel. Dus de maxcurrent kan ik dan weglaten en enkel maxpower gebruiken?
Nee, dan is t prima. Dan is t logisch.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

V_Andy schreef op donderdag 17 september 2026 @ 01:14:
Volgens “chatgpt” zou het toch kunnen liggen aan een hardware probleem.

Omdat FusionSolar app( batterij app) het verbruik van de laadpaal niet ziet, gaat deze dus ook niet bijspringen omdat hij zogezegd niets moet leveren.

De CT klemmen van de Huawei meter zouden hierbij verkeerd staan( volgens chatgpt).
Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Als evcc en de batterij niet op dezelfde meter zitten die het totaal verbruik kennen, en in dit geval dus de batterij die de lader niet ziet, dan kan de batterij dus ook nooit bijspringen op zijn eigen logica.

Blijkbaar heb je twee meters in je groepenkast op verschillende plekken. Die zag ik zo niet terug in je loadbalancing config. Je zou kunnen kijken of je de nesting die daarin zit, kunt configureren door ook de meter waar de batterij op zit in evcc te configureren. En hoe evcc daarop reageert. Geeft alleen inzicht. In iedergeval hoef je van je batterij nu dus geen laad support te verwachten als die dat verbruik niet ziet.

Is je batterij van dusdanige grootte dat t zin heeft überhaupt je auto er mee te laden?

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 17-09-2026 08:32 ]

• V_Andy
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:30:
[...]

Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Als evcc en de batterij niet op dezelfde meter zitten die het totaal verbruik kennen, en in dit geval dus de batterij die de lader niet ziet, dan kan de batterij dus ook nooit bijspringen op zijn eigen logica.

Blijkbaar heb je twee meters in je groepenkast op verschillende plekken. Die zag ik zo niet terug in je loadbalancing config. Je zou kunnen kijken of je de nesting die daarin zit, kunt configureren door ook de meter waar de batterij op zit in evcc te configureren. En hoe evcc daarop reageert. Geeft alleen inzicht. In iedergeval hoef je van je batterij nu dus geen laad support te verwachten als die dat verbruik niet ziet.

Is je batterij van dusdanige grootte dat t zin heeft überhaupt je auto er mee te laden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wA33PHVjIeIWXqsjH6-D-NEPcRo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IRonoPBg8ZT4KY5sWYeUIi0r.png?f=fotoalbum_large

Ja zal nog wat moeten zoeken denk ik🤨

Nu is de batterij niet leeg, er is wat zon productie, en toch haalt hij uit het net🤨

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

V_Andy schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:54:
[...]

[Afbeelding]

Ja zal nog wat moeten zoeken denk ik🤨

Nu is de batterij niet leeg, er is wat zon productie, en toch haalt hij uit het net🤨
Dit ziet er idd uit als verkeerde config van meters.

• V_Andy
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:06:
[...]

Dit ziet er idd uit als verkeerde config van meters.
Heb evcc nu eens uit de kring gelaten. Nu enkel de laadpaal( peblar) zijn ding laten doen. Deze schakelt wel uit bij enkel zonladen. Zoals het moet.

Maar deze laadt dus ook niet uit de batterij, ook in de andere modi die er zijn.

• thomvh
V_Andy schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:33:
[...]

Heb evcc nu eens uit de kring gelaten. Nu enkel de laadpaal( peblar) zijn ding laten doen. Deze schakelt wel uit bij enkel zonladen. Zoals het moet.

Maar deze laadt dus ook niet uit de batterij, ook in de andere modi die er zijn.
Gok dat je batterij het verbruik niet ziet. Even de klemmen anders zetten?

• V_Andy
  • Nu online
thomvh schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:35:
[...]

Gok dat je batterij het verbruik niet ziet. Even de klemmen anders zetten?
Als ik wist hoe je dat moet doen😂daar stopt mijn kennis😂

• thomvh
V_Andy schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:46:
[...]

Als ik wist hoe je dat moet doen😂daar stopt mijn kennis😂
Foto maken van waar ze zitten, en waar je laadpaal is aangesloten. Dan kunnen we even meekijken ;)

• V_Andy
  • Nu online
thomvh schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:48:
[...]

Foto maken van waar ze zitten, en waar je laadpaal is aangesloten. Dan kunnen we even meekijken ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJMhmFnBQrDNy-QRFF2d0JY3VfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QC9O21ulQrQsmcB5quJxP8Ji.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSsBempECVCFs6THZlvZqxGk7F4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSFQCTUqO4w2cWGA8XJNEPFK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2DkMq6AqggR40cKQK_43fV2VJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqHH7CClwBWoNyllyrtlRpzR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upSoDYYoV9ZIlu75K9wTjwyC1rI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GOO6rZ8OBHkivvgZ7oO0QXI.jpg?f=fotoalbum_large

• thomvh
Ik zie zo niet hoe de Huawei weet wat het huis verbruik is. Want als die meting gebeurt nadat de laadpaal stroom heeft gehad dan kan hij er niet veel mee en kan die dus ook geen nul op de meter doen.

• Millert
De Smart Power Meter links van de PV installatie automaat. Eenzelfde zit hier ook in de meterkast voor de thuisbatterij. Deze is rechtstreeks verbonden aan de omvormer van de batterij.

[ Voor 4% gewijzigd door Millert op 17-09-2026 15:43 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• Leffunk
JanHenk schreef op woensdag 16 september 2026 @ 07:20:
Misschien even die lap tekst in quote haakjes zetten? En daarbinnen liefst nog in code-tags? Dit is wel slecht leesbaar..

Ik zie twee keer “charger out of sync”, waarna kennelijk de disable-timer opnieuw gaat lopen. Wat voor laadpaal heb je en wat voor template of integratie gebruik je om hem aan te sturen?

Evcc wil in z’n logica de lader wel stoppen, maar de lader luistert niet.
Ik heb een Alfen Single Pro laadpaal en heb "Alfen Eve" geselecteerd bij "Manufacturer". Dan heb ik modbus ingevuld en IP en de poort. Timeout en Delay. Als ik daar dan op "Validate & save" druk, dan krijg ik wel netjes status succesful.

Hieronder screenshots van de "Edit charging point" menu (volledig zichtbaar door op te klikken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aikVouy5SuneqAH2_XPka84lpRE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVz0aNqvvD0vU9tVbEhjWjVa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Meu80DK1kj-52S7-qNuYZQ3g6HA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1y6vyd9Uv7TvcsddAOWLpDfl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdNv3AWKHlzm2yaJS2HP3v9s6P8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjlELO8N8YqgTlobaWYExKcl.jpg?f=fotoalbum_tile
En dan de instellingen bij "Edit Charger":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWep4pHac6EXlKnJrIk61RZLAMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Togbia0WB6n2p8CWD9y21KnI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxLGhbfywSm9hk6dcgRmyMAQJuA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYUcBIUZxjFrznGIJ6wmfjdP.jpg?f=fotoalbum_tile
Staat er ergens iets fout of moet ik nog zaken aanpassen?

• JanHenk
  • Niet online
@Leffunk Dat staat wel goed. En toch luistert de Alfen niet. Heb je de settings in de Alfen wel goed staan?
The "Active load balancing" license is required for external Modbus control of the charger. Enable "Active Load Balancing" and select "Energy Management System" as Data Source in the configuration. It is recommended to set "ValidityTime" ("TCP/IP EMS" menu) to 300s.

• Leffunk
Kammika schreef op donderdag 17 september 2026 @ 07:24:
[...]
Je kan proberen je interval ("regelgedrag" in de Config GUI) wat omhoog te zetten. Als ik die op mijn paal (een Alfen paal) te laag heb staan, krijg ik ook out of sync errors.
Verwijs je naar Configuration --> General --> Control behavior? Daar heb ik het update interval op 30s staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FqHjs48TR1HfXuG0-n1SllKnVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSMrvrAS7Hvu1rRxk7bYWwW0.jpg?f=fotoalbum_large

• Leffunk
JanHenk schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:03:
@Leffunk Dat staat wel goed. En toch luistert de Alfen niet. Heb je de settings in de Alfen wel goed staan?

[...]
Enkele screenshots uit de MyEve app o.a. dus Advanced --> Smart charging --> Active load balancing schermje en Advanced --> Smart charging --> Energy Management System scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3WMzTkUqhT0Zzmpyn0vIJCyOXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYHRZHrB0f5a62pZlW7t7OMD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rx6Wy1WAUUtccAsQ73cC4YMexjo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSo1w35xbBR99FY7jhg94BH2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1oxD3SNsva-OZ5NDy0LOGnEucc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYpAgyVMmOE2QRA3vvl9qgA9.jpg?f=fotoalbum_tile

• V_Andy
  • Nu online
Millert schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:43:
De Smart Power Meter links van de PV installatie automaat. Eenzelfde zit hier ook in de meterkast voor de thuisbatterij. Deze is rechtstreeks verbonden aan de omvormer van de batterij.
En deze moet dan anders geplaatst worden of?

• Millert
Die energiemeter is geplaatst om de omvormer van je thuisbatterij van verbruiks data te voorzien, dit gemeten voor de slimme meter. Zodat de thuisbatterij op nul op de meter kan afregelen. Je leest de energiemeter nu uit via een koppeling met de omvormer van de thuisbatterij?

Als ik het goed lees wil je dat de thuisbatterij wordt aangesproken om je Ev te laden? Zelf probeer ik dit juist te voorkomen. Dit is in de regel nogal inefficient, je verliest op drie plekken energie bij het omzetten (pv naar batterij, batterij naar wallbox en wallbox naar ev).

Bij onze thuisbatterij regelt het batterij EMS het laad/ontlaad gedrag van de thuisbatterij, een combinatie van eigen gebruik en handel. Deze gaat niet altijd goed hand in hand met Evcc. Daarom heb ik een automatisering ingesteld die wanneer de Ev gaat laden, de MaxDischargeCurrent van de thuisbatterij op 0A zet.

Ik gebruik een Homewizard p1 meter voor Evcc. Laadt de EV wanneer de tarieven het laagst zijn en laat het EMS van de thuisbatterij zijn gang gaan voor wat betreft de zonnestroom en teruglevering aan het net.

[ Voor 10% gewijzigd door Millert op 17-09-2026 23:22 ]

• V_Andy
  • Nu online
Millert schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:13:
Die energiemeter is geplaatst om de omvormer van je thuisbatterij van verbruiks data te voorzien, dit gemeten voor de slimme meter. Zodat de thuisbatterij op nul op de meter kan afregelen. Je leest de energiemeter nu uit via een koppeling met de omvormer van de thuisbatterij?

Als ik het goed lees wil je dat de thuisbatterij wordt aangesproken om je Ev te laden? Zelf probeer ik dit juist te voorkomen. Dit is in de regel nogal inefficient, je verliest op drie plekken energie bij het omzetten (pv naar batterij, batterij naar wallbox en wallbox naar ev).

Bij onze thuisbatterij regelt het batterij EMS het laad/ontlaad gedrag van de thuisbatterij, een combinatie van eigen gebruik en handel. Deze gaat niet altijd goed hand in hand met Evcc. Daarom heb ik een automatisering ingesteld die wanneer de Ev gaat laden, de MaxDischargeCurrent van de thuisbatterij op 0A zet.

Ik gebruik een Homewizard p1 meter voor Evcc. Laadt de EV wanneer de tarieven het laagst zijn en laat het EMS van de thuisbatterij zijn gang gaan voor wat betreft de zonnestroom en teruglevering aan het net.
Mijn bedoeling was/is om de batterij net wel “gecontroleerd” te gebruiken🙈. Ik wil zo weinig mogelijk energie naar het net sturen en dan zijn er bij mij net wel situaties waarbij dit handig zou zijn. Daarvoor wou ik dus evcc gebruiken.

Als ik ‘s middags thuiskom en de batterij is vol en ik wil laden, wil ik deze mee inschakelen.

Zodanig dat als ik nadien terug thuis kom, de batterij terug is volgeladen, anders als deze niet mee “helpt”, gaat er op dat moment weer energie naar het net als ik weg ben. Dit wil ik net voorkomen.

Maar de batterij helpt dus totaal niet mee, zelfs als ik evcc eruit haal en enkel puur via peblar oplaad.

De vraag is dan nu, gaat het hier om een hardware issue” laadpaal/batterij positie in de kring” of toch een software issue?😂

• V_Andy
  • Nu online
Millert schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:13:

Nu bv ook, mijn batterij is op 60%, er is voldoende zonne energie, maar hij laadt dus eerst de batterij op🤨. Ik wil dit juist niet, ik wil nu de auto opladen met de zonne energie. Straks als ik weg ben kan de batterij terug opladen.

• Millert
Dan zou ik het nu eerst bij de thuisbatterij zoeken. Type thuisbatterij en omvormer? Heeft deze een display of een app waarmee je kunt zien of hij de laadstroom van je wallbox kan zien?

Als reactie op je tweede post. Als je dit gedrag wilt sturen zal je zowel de thuisbatterij als de EV aan moeten kunnen sturen. EVCC kan dit, als jouw omvormer/batterij aansturing ondersteunen.

[ Voor 34% gewijzigd door Millert op 18-09-2026 09:17 ]

• HyperBart
Leffunk schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:12:
[...]

Enkele screenshots uit de MyEve app o.a. dus Advanced --> Smart charging --> Active load balancing schermje en Advanced --> Smart charging --> Energy Management System scherm:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Laatste screenshot, mode.
Welke andere opties heb je daar nog? Uit het hoofd moet dat niet op SCN staan.
Laat screenshot met opties eens zien?

• V_Andy
  • Nu online
Dit is van Huawei, zowel batterij als omvormer. De app van de batterij( FusionSolar) geeft het verbruik van de laadpaal niet aan.

• V_Andy
  • Nu online
Millert schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:14:
Dan zou ik het nu eerst bij de thuisbatterij zoeken. Type thuisbatterij en omvormer? Heeft deze een display of een app waarmee je kunt zien of hij de laadstroom van je wallbox kan zien?

Als reactie op je tweede post. Als je dit gedrag wilt sturen zal je zowel de thuisbatterij als de EV aan moeten kunnen sturen. EVCC kan dit, als jouw omvormer/batterij aansturing ondersteunen.
Dit is van Huawei, zowel batterij als omvormer. De app van de batterij( FusionSolar) geeft het verbruik van de laadpaal niet aan.

De omvormer werkt met een smart dongle van Huawei.

• Millert
Welke omvormer specifiek? Staat deze bij de ondersteunde apparaten?
Naast controle over je batterij moet EVCC ook inzicht hebben in alle energiestromen (wallbox, pv, batterij en totaal), mogelijk lukt dat via een koppeling met de omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxKPo8zJYaWa9Q1qQ0OrkgwtmtU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/v5iedONSaFdRJ33w7mSSe8XU.png?f=user_large

https://docs.evcc.io/en/meters/

[ Voor 24% gewijzigd door Millert op 18-09-2026 09:32 ]

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

HyperBart schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:44:
@Koen Hendriks , op hoeveel min/max ampere staat je loadpoint aub?
Nu leeg gelaten. Tijdens testen met Alfen als modbus heb ik een dag min 5 max 16 geprobeerd en ook leeg gelaten geprobeerd.

Merkte daar geen verschil in.

• Leffunk
HyperBart schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:18:
[...]

Laatste screenshot, mode.
Welke andere opties heb je daar nog? Uit het hoofd moet dat niet op SCN staan.
Laat screenshot met opties eens zien?
Hier het gevraagde screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZ97YZRebLg_Z92YBfymv-53_ew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEnhpKUxjJQ5bsDm71LYzfce.jpg?f=fotoalbum_large

• HyperBart
Koen Hendriks schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:29:
[...]

Nu leeg gelaten. Tijdens testen met Alfen als modbus heb ik een dag min 5 max 16 geprobeerd en ook leeg gelaten geprobeerd.

Merkte daar geen verschil in.
Dat is het probleem: je min moet op 6 staan.
Tesla kan minder aan maar ISO spec laadprotocol is minimaal 6A.

• V_Andy
  • Nu online
Millert schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:29:
Welke omvormer specifiek? Staat deze bij de ondersteunde apparaten?
Naast controle over je batterij moet EVCC ook inzicht hebben in alle energiestromen (wallbox, pv, batterij en totaal), mogelijk lukt dat via een koppeling met de omvormer.

[Afbeelding]

https://docs.evcc.io/en/meters/
Ja deze staat erbij, SUN2000-4KTL-M1 hybride omvormer.

• Millert
Oké helder. Je geeft aan dat de elektricien de laadpaal na de energiemeter heeft aangesloten. EVCC heeft een grid meter nodig die de werkelijke stroombalans van het huis meet inclusief laadpaal. Het makkelijkste is om een p1 meter aan te sluiten op je slimme meter en deze in te stellen als grid meter. Alternatief is je huidige energiemeter te verplaatsen.

• V_Andy
  • Nu online
Millert schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:59:
Oké helder. Je geeft aan dat de elektricien de laadpaal na de energiemeter heeft aangesloten. EVCC heeft een grid meter nodig die de werkelijke stroombalans van het huis meet inclusief laadpaal. Het makkelijkste is om een p1 meter aan te sluiten op je slimme meter en deze in te stellen als grid meter. Alternatief is je huidige energiemeter te verplaatsen.
P1 meter had ik ook ingesteld als grid.

De p1 meter steekt in de digitale meter.

Of de elektricien de laadpaal op de juiste positie in de kring heeft geplaatst weet ik dus niet exact. Daar stopt mijn kennis. Zonder evcc gebruikt de laadpaal ook niet de batterij.

evcc had connectie met de omvormer/ batterij/ laadpaal en p1 meter.

Maar om 1 of andere reden wilt de batterij maar niet mee inschakelen in het laden van de auto.

Als ik evcc gebruik zonder de auto op te laden, kloppen alle gegevens die hij weergeeft.

Dan toch een hardware issue?😂

• Millert
Hoeft niet. Het gedrag van je Huawei 'klopt', hij kan immers niet zien dat de EV gaat laden en zal hier ook niet op reageren. Het lijkt erop dat EVCC geen controle/schrijfrechten heeft.

Onderstaande informatie, van Gemini, zou ik als ik jou was even nalopen.

Modbus TCP schrijfpermissie inschakelen
Standaard staat Modbus TCP op de Dongle/omvormer vaak op Read-only (of uit).
In de FusionSolar-app (als installateur): ga naar de Dongle/omvormer instellingen en zet Modbus TCP op Read and Write (onbeperkt of gelimiteerd tot het IP van de evcc-host). Zonder schrijfpermissie kan evcc registers niet forceren.

[ Voor 22% gewijzigd door Millert op 18-09-2026 10:23 ]

Pagina: 1 ... 41 ... 43 Laatste