Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 40 ... 43 Laatste
Acties:

• wadwandelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:52
Dank voor de antwoorden. Geeft mij ook weer denk materiaal.

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:16
wadwandelaar schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:20:
Dank voor de antwoorden. Geeft mij ook weer denk materiaal.
Zelf staat bij mij EVCC te draaien met een Zendure AC2400+ set.

De Zendure stuur ik zelf aan via de home assistant automation van Gielz omdat EVCC geen active battery control voor Zendure heeft. (Sinds een week is er wel active battery control voor de Zendure 800 Pro)

In EVCC staat de Zendure geconfigureerd via de MQTT methode.

Dan heb ik in home assistant weer een extra automation draaien welke de MQTT signalen uit EVCC oppakt en deze de batterij aanstuurt op, nul op de meter, snel ontladen, snel opladen, stand-by.

Ik vraag me af of die Active Battery control van de Zendure 800 pro goed werkt, https://github.com/evcc-io/evcc/pull/33272

Er is ooit iemand geweest welke een pull request voor Active Battery control voor de 2400 had gemaakt, maar daar reageerde de maker Andig behoorlijk star op. https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/15946#discussioncomment-16439041 (eind van deze discussie, maar niemand heeft het opgevolgd met een PR, er is dus wel iemand geweest welke de stoute schoenen heeft aangetrokken voor de 800)

[ Voor 32% gewijzigd door Gyrolion op 02-09-2026 09:54 ]

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:39
Gramser schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:53:
Vraagje: ik wil eens gaan kijken of ik evcc werkend krijg met mijn vorige week geinstalleerde Peblar Business. Ik wil eerst een trial token gebruiken, maar hoe lang blijft die geldig? Want de auto zal niet elke dag aan de laadpaal staan, dat moet ik dan even timen...
+- 1 week volgens mij. Gewoon een trial token in je favoriete zetten.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:58
Wat bedoel je met in je favorieten zetten? Dat ik ‘m snel weer kan vinden bedoel je, om ‘m een volgende keer in te zetten?

• Tunestwo
Gramser schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:10:
Wat bedoel je met in je favorieten zetten? Dat ik ‘m snel weer kan vinden bedoel je, om ‘m een volgende keer in te zetten?
Klopt, Elke week word er weer een nieuwe geupload, copy paste en kan je weer gaan... maar uit eindelijk wel keertje betalen als je het leuk en prettig vind werken natuurlijk!

• Gramser
Ik ben vooral erg benieuwd hoe de laadpaal gaat samenwerken met dan wel tegenwerken in de aansturing van de thuisbatterijen van Zendure. Ik gebruik de Gielz automatisering. Ik wil eigenlijk gewoon dat die batterijen niks doen als de auto laadt, maar niet dáárvoor weer een automatisering tussen evcc en gielz knutselen.

• Tunestwo
Gramser schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:25:
Ik ben vooral erg benieuwd hoe de laadpaal gaat samenwerken met dan wel tegenwerken in de aansturing van de thuisbatterijen van Zendure. Ik gebruik de Gielz automatisering. Ik wil eigenlijk gewoon dat die batterijen niks doen als de auto laadt, maar niet dáárvoor weer een automatisering tussen evcc en gielz knutselen.
Ik heb zelf ook de Peblar, hij doet het ronduit perfect met evcc. Jammer dat de Zendure niet toegevoegd is. Ik gebruik zelf een Marstek en die buffert perfect en eigenlijk heb ik icm EVCC totaal geen omkijken meer.
En al helemaal als bijvoorbeeld het idee van @AA42 werkt. Dan zou ik met een domme boiler heel wat minder gas gaan gebruiken! O+

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Gramser schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:25:
Kan je het gridsetpoint van die batterijen dan niet instellen?
Zo ja, dan is het heel eenvoudig. Stel het gridsetpoint in op het vermogen dat je de EV wil laden. Dat vermogen komt dan volledig uit het net (of PV) en niet uit de batterijen.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Gramser
Geen idee, daar ben ik nog niet ingedoken. Ik ga eerst eens met dat token spelen, om te zien hoe alles in de huidige instellingen op elkaar reageert. De batterijen zijn in elk geval zichtbaar in evcc, dat heb ik al wel voor elkaar. Auto ook. En als de auto dan klaar is met laden moeten de accu’s weer naar hun ingestelde Gielz-strategie.

• Worker123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:54
Ik ben EVCC aan het testen voor beter zonneladen, maar loop vast op de combinatie Zaptec Go 2 en Zaptec Sense.

Mijn installatie:
  • Zaptec Go 2, firmware 3.3.0.0
  • Zaptec Sense/APM voor load balancing
  • 3×25A-aansluiting
  • Auto maximaal 11 kW AC
  • EVCC 0.315.0 in Docker op een Synology
  • HomeWizard P1 als netmeter
  • SMA Sunny Boy via Speedwire als PV-meter
  • Zonnepanelen met een piek van ongeveer 4 kW
Uitlezen en regelen van de laadstroom werkt goed. In de modus Snel laadt de auto netjes met 11 kW en EVCC kan de stroom tussen 6 en 16 A aanpassen.

Het probleem zit bij automatische fasewisseling. Met fasewisseling ingeschakeld start EVCC niet en verschijnt:
code:
1
loadpoint: [db:2] charger does not support phase switching
Met het laadpunt vast ingesteld op drie fasen start EVCC wel en werkt alles verder correct. Voor puur zonneladen is dat alleen nauwelijks bruikbaar, omdat op drie fasen minimaal ongeveer 4,1 kW overschot nodig is. Vast op één fase zou beter aansluiten bij mijn zonnepanelen: circa 1,4 tot 3,7 kW.

Tijdens een eerdere test leek EVCC de Zaptec wel naar één fase en 6 A te zetten, maar terugschakelen naar drie fasen ging niet goed. De maximale stroom bleef vervolgens op 6 A staan in de Zaptec Portal. Na handmatig herstellen naar 16 A laadde hij weer normaal met drie fasen.

Volgens de documentatie ondersteunt de Go 2 technisch automatische 1/3-fasewisseling. Er lijkt alleen een beperking te zijn wanneer Zaptec Sense/APM actief is: wijzigingen aan threeToOnePhaseSwitchCurrent via de Zaptec-API kunnen dan worden geweigerd. Dit recente EVCC-issue beschrijft vrijwel exact mijn situatie:

https://github.com/evcc-io/evcc/issues/33253

De officiële Zaptec-uitleg:

https://docs.zaptec.com/docs/3-to-1-phase-switching-with-zaptec-go-2

Mijn vragen:
  1. Heeft iemand automatische fasewisseling werkend met EVCC, een Zaptec Go 2 én Zaptec Sense?
  2. Kan Sense zelf de fasewisseling blijven uitvoeren terwijl EVCC alleen start/stop en de laadstroom regelt?
  3. Is vast éénfasegebruik in EVCC momenteel de beste oplossing, waarbij je voor 11 kW handmatig beide systemen naar drie fasen zet?
  4. Of is dit simpelweg wachten op een aanpassing in EVCC of de Zaptec-API?
Sense uitschakelen wil ik liever niet, omdat die de 3×25A-aansluiting bewaakt. Zonder automatische fasewisseling is EVCC voor mijn belangrijkste doel — maximaal zonnestroom gebruiken — een stuk minder interessant.

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:55
Worker123 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:10:
Ik ben EVCC aan het testen voor beter zonneladen, maar loop vast op de combinatie Zaptec Go 2 en Zaptec Sense.

Mijn installatie:
  • 3×25A-aansluiting
  • Auto maximaal 11 kW AC
Uitlezen en regelen van de laadstroom werkt goed. In de modus Snel laadt de auto netjes met 11 kW en EVCC kan de stroom tussen 6 en 16 A aanpassen.

Het probleem zit bij automatische fasewisseling. Met fasewisseling ingeschakeld start EVCC niet en verschijnt:
code:
1
Met het laadpunt vast ingesteld op drie fasen start EVCC wel en werkt alles verder correct. Voor puur zonneladen is dat alleen nauwelijks bruikbaar, omdat op drie fasen minimaal ongeveer 4,1 kW overschot nodig is. Vast op één fase zou beter aansluiten bij mijn zonnepanelen: circa 1,4 tot 3,7 kW.

Tijdens een eerdere test leek EVCC de Zaptec wel naar één fase en 6 A te zetten, maar terugschakelen naar drie fasen ging niet goed. De maximale stroom bleef vervolgens op 6 A staan in de Zaptec Portal. Na handmatig herstellen naar 16 A laadde hij weer normaal met drie fasen.

Volgens de documentatie ondersteunt de Go 2 technisch automatische 1/3-fasewisseling. Er lijkt alleen een beperking te zijn wanneer Zaptec Sense/APM actief is: wijzigingen aan threeToOnePhaseSwitchCurrent via de Zaptec-API kunnen dan worden geweigerd. Dit recente EVCC-issue beschrijft vrijwel exact mijn situatie:

Mijn vragen:
  1. Heeft iemand automatische fasewisseling werkend met EVCC, een Zaptec Go 2 én Zaptec Sense?
  2. Kan Sense zelf de fasewisseling blijven uitvoeren terwijl EVCC alleen start/stop en de laadstroom regelt?
  3. Is vast éénfasegebruik in EVCC momenteel de beste oplossing, waarbij je voor 11 kW handmatig beide systemen naar drie fasen zet?
Sense uitschakelen wil ik liever niet, omdat die de 3×25A-aansluiting bewaakt. Zonder automatische fasewisseling is EVCC voor mijn belangrijkste doel — maximaal zonnestroom gebruiken — een stuk minder interessant.
Hier staat niets bij dat EVCC fasewisseling ondersteund: https://docs.evcc.io/en/chargers/zaptec-go-2/ - maar volgens die Github link die je deelde moet het dus wel mogelijk zijn met evcc begrijp ik?

Je hebt naast EVCC ook een home assistant HACS plugin (https://github.com/marq24/ha-evcc) waarmee je EVCC kan aansturen. Je zou hiermee een automation kunnen maken die de fasewisseling regelt, misschien werkt dat beter ipv de automatischewissel in EVCC.

• Worker123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:54
de HACS-oplossing gaat niet werken ben ik bang. ha-evcc bedient alleen de EVCC-API en voegt geen nieuwe mogelijkheden aan de Zaptec-koppeling toe. Als EVCC de fasewisseling niet kan uitvoeren, kan Home Assistant dat via EVCC evenmin.

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:11

Mijn installatie:
  • 3×25A-aansluiting
  • Auto maximaal 11 kW AC

code:
1

Mijn vragen:
Als je de Zaptec app opent moet je de laadmodus op standaard zetten. De Sense wordt dan helemaal niet meer gebruikt. Je kunt in evcc load balancing instellen.

Zonneladen via evcc werkt bij mij goed. Met name dat je kunt aangeven dat hij vanaf een kleiner overschot al moet beginnen met laden

Heb onlangs die load balancing van evcc getest en het werkte perfect. Zaptec ging naar minimaal vermogen en werd later zelfs afgeschakeld. Nadat er weer ruimte was op de fasen werd de Zaptec weer ingeschakeld.

[ Voor 6% gewijzigd door mrunknown223 op 02-09-2026 21:05 ]

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online

Mijn installatie:
  • 3×25A-aansluiting
  • Auto maximaal 11 kW AC

code:
1

Mijn vragen:
Ik heb automatische fase wisseling voor mijn SmartEVSE en voor mijn broer zijn Peblar niet in EVCC gedaan maar met een select-helper (die de 4 keuzes bevat) en een automation die vervolgens de keuzeschakelaar tussen 1 fase en 3 fase om zet afhankelijk van de gekozen optie
- in EVCC schrijf ik de laadstand naar de select helper. En de automation triggert als de select-helper verandert en zet de schakelaar in de juiste stand (AI is je vriend)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: 'Peblar: Fase omschakeling op basis van evcc modus'
description: Zet de fasedwinger hard aan bij PV/Min+PV en uit bij Snel
triggers:
  - entity_id: select.evcc_evcc_slim_mode
    trigger: state
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: '{{ trigger.to_state.state in [''pv'', ''minpv''] }}'
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.peblar_ev_charger_dwing_enkelvoudige_fase_af
            action: switch.turn_on
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: '{{ trigger.to_state.state == ''now'' }}'
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.peblar_ev_charger_dwing_enkelvoudige_fase_af
            action: switch.turn_off

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd. Verwarming: hybrid Quatt met E-CV en radiatoren. Warm water: Ariston WPB. Elektra: 5,4kWp ZP + Marstek V.2 accu

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 13:47
Ik ben verhuisd en heb mijn RPI met EVCC mee. Alleen heel ander huis, andere installatie dus moet aan het werk om het weer in te richten. Even concreet wil ik voor de komende tijd even het volgende doen - volgens mij moet dit kunnen, maar meedenken mag:

Ik heb meegenomen mijn Pylontech accu 14,2kWh en Kostal Plenticore omvormer met Kostal Smart Meter. Heb hier echter nog geen zonnepanelen op het dak - moet nog gebeuren. Ik heb al wel dynamisch contract via Zonneplan. Stel ik hang de boel op zonder panelen, dan zou ik toch met EVCC de accu kunnen volstoppen met netstroom op goedkope momenten en de rest van de dag het huis kunnen laten verzorgen (dit laatste doet de Kostal automatisch)?

Als lader hing hier al een Alfen Single Pro line. Deze zat in een Vattenfall abonnement van de vorige eigenaar, maar dit heb ik inmiddels kunnen resetten en plug&charge van kunnen maken. Deze kan ook in de EVCC ingericht worden en dan kan ik ook nog ERE vergoeding gaan doen omdat deze een MID-meter ingebouwd heeft.

Op termijn komt er ook een warmtepomp die ik ook wil gaan aansturen binnen de EVCC omgeving i.v.m. dynamisch contract en zonnepanelen. Ik heb deze al staan, een Daikin, maar moet ook nog geïnstalleerd.

Import van EVs

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Gyrolion schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:46:
[...]

Zelf staat bij mij EVCC te draaien met een Zendure AC2400+ set.

De Zendure stuur ik zelf aan via de home assistant automation van Gielz omdat EVCC geen active battery control voor Zendure heeft. (Sinds een week is er wel active battery control voor de Zendure 800 Pro)

In EVCC staat de Zendure geconfigureerd via de MQTT methode.

Dan heb ik in home assistant weer een extra automation draaien welke de MQTT signalen uit EVCC oppakt en deze de batterij aanstuurt op, nul op de meter, snel ontladen, snel opladen, stand-by.

Ik vraag me af of die Active Battery control van de Zendure 800 pro goed werkt, https://github.com/evcc-io/evcc/pull/33272

Er is ooit iemand geweest welke een pull request voor Active Battery control voor de 2400 had gemaakt, maar daar reageerde de maker Andig behoorlijk star op. https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/15946#discussioncomment-16439041 (eind van deze discussie, maar niemand heeft het opgevolgd met een PR, er is dus wel iemand geweest welke de stoute schoenen heeft aangetrokken voor de 800)
Nee, die werkt niet goed. :P Heb daar in een ander topic iets over geschreven, maar de NOM-modus is niet aanwezig (ook niet op de 800 Pro). Daar staat tegenover dat de rest wel goed werkt, ook voor de 2400AC(+), want voor zover ik weet is de API daarvoor hetzelfde. Uit mijn eigen tests blijkt dat de andere modussen wel goed werken, ook voor de 2400AC+ (die ik heb).

Met de aankomende automatic mode is het dan enkel nog zaak om de NOM-stand in HA te detecteren en die logica van daaruit te organiseren, waarmee het geheel compleet geautomatiseerd en geoptimaliseerd is.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Evcc gaat er nu vanuit dat ie een 'normal' commando naar de batterij kan sturen en dat deze dan NOM gaat volgen.

Zendure kent dit niet van zichzelf bij mijn weten. Daardoor heeft een Tweaker maar een script geschreven in Home Assistant die iedere paar seconden het vermogen aanpast. Dat heeft uiteindelijk dezelfde uitkomst, maar is toch niet ideaal als er nog andere software als evcc bij komt kijken. Ik heb het liefst een apparaat dat die logica (van het balanceren) gewoon zelf kent en waarbij je die modus gewoon in 1x kunt aanroepen en daarna niet actief hoeft te blijven sturen.

Anker heeft dat netter opgelost, met een paar bedrijfsmodi: nul-op-de-meter (met logica door de batterij zelf), of een modus van externe aansturing, waarbij je het gewenste vermogen kunt ingeven.

Overigens kun je in het geval van die Zendure wel het betreffende script aan/uit schakelen door evcc als je het 'normal' commando aanroept, dus er is wel omheen te werken.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Krisp
  • Niet online
Ja klopt, en de ontwikkelaar is vooralsnog niet van zins om een NOM-modus in EVCC te ontwikkelen. Persoonlijk vind ik dat bijzonder, want die modus zit er voor laadpalen al in en het lijkt mij een klein kunstje om die logica ook te gebruiken voor batterijen. Bovendien kun je daarmee ook beter optimaliseren tussen de auto en de batterij.

• JanHenk
  • Niet online
Daar heb je op zich gelijk in. :)

Het is wel zo dat veel c.q. nagenoeg alle batterijen al van zichzelf de 'matching'-modus hebben, dus dat ze denken, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Maar ik sluit niet uit dat het alsnog komt, ze zijn wel eens vaker wat van mening veranderd. Dan heeft het gewoon geen prioriteit.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:12
JanHenk schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:21:
Daar heb je op zich gelijk in. :)

Het is wel zo dat veel c.q. nagenoeg alle batterijen al van zichzelf de 'matching'-modus hebben, dus dat ze denken, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Maar ik sluit niet uit dat het alsnog komt, ze zijn wel eens vaker wat van mening veranderd. Dan heeft het gewoon geen prioriteit.
volgens mij is het vooral dat: vrijwel elke thuisbatterij kan dit zelf. dus voegt weinig toe aan EVCC.

ik ken dat zendure niet, maar waarom zou een thuisbatterij geen NOM ondersteunen? Dat is toch een basisfunctie voor een thuisbatterij lijkt me...

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:47
Krisp schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:11:
Bovendien kun je daarmee ook beter optimaliseren tussen de auto en de batterij.
Dit vooral. evcc voorspelt al hoeveel zonnestroom er op welk moment is. Uiteindelijk wil ik gewoon dat mijn batterij aan het einde van de dag zo vol mogelijk is om de nacht te kunnen overbruggen én dat de auto indien mogelijk nog wat heeft kunnen zonnebaden.

Wat ik jammer vind dat nu niet gebeurt: evcc weet wanneer de zonnestroom boven 6A uitkomt en de auto überhaupt kan beginnen met laden en ook hoe snel de batterij kan laden. Nu moet ik nog handmatig aangeven wanneer de auto prio heeft over de batterij, maar ik vind het prima dat de batterij om 11:00 stopt met laden op 40% om de auto voorrang te geven, mits er nog voldoende stroom is in de middag om de batterij vol te krijgen. Is dat niet zo, heb ik liever dat de batterij prio krijgt. Maar mogelijk komt dat allemaal met de optimizer.

• Gramser
Kammika schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:04:
[...]

volgens mij is het vooral dat: vrijwel elke thuisbatterij kan dit zelf. dus voegt weinig toe aan EVCC.

ik ken dat zendure niet, maar waarom zou een thuisbatterij geen NOM ondersteunen? Dat is toch een basisfunctie voor een thuisbatterij lijkt me...
Dat deed Zendure wel. Nu hebben ze er een aantal modi van gemaakt, waar NoM niet echt meer bestaat. Lang verhaal, slecht verhaal. Wil je Nom met Zendure, gebruik je Home Assistant.

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:30
Ik heb inmiddels de een handmatige modbus koppeling gemaakt voor Peblar in EVCC. Daardoor hoef ik niet de sponsorship token te gebruiken, die ik toch best wel veel geld vind. De handmatige modbus setup werkt nu naar behoren en kan switchen tussen 1P en 3P, charge current kan gewoon ingesteld worden en belangrijk: na stop gaat hij netjes weer aan.

De Peblar modbus integratie gebruikt 1 register voor zowel chargecurrent als pause/enable. EVCC snapte dat eerst niet in de handmatige config, maar met wat javascript in de lader config werkt het wel :)

Wat er eerst gebeurde was dat de lader op pauze staat, wil namelijk laden volgens plan. Daarna wordt het plan actief en stuurde EVCC een 1 naar de laadpaal op register 40000. Dat is helaas ook chargecurrent en dus werd deze op 1A gezet. Daarmee start het laden niet en lijkt het alsof hij moet wachten op de auto. Na wat gefreubel met deze code werkt het wel.

En ja: dit is gemaakt in samenwerking met ChatGPT, no credits here. Debugging natuurlijk wel :9

Mocht iemand geinteresseerd zijn:
status:
  source: modbus
  uri: xxx.xxx.xxx.xxx:502
  id: 1
  register:
    address: 30110       # CpState (Input register)
    type: input
    decode: uint16

tos: true

enabled:
  register:
    address: 40000       # ChargeCurrentLimit
    type: holding
    decode: uint32
  scale: 0.001

enable:
  source: ifelse

if:
    source: js
    script: |
      console.log("Peblar Enable(true): no-op")

else:
    register:
      address: 40000
      type: writeholdings
    scale: 1000

maxcurrent:
  register:

# Peblar:
# EVCC 1 fase  -> Peblar Force1Phase = 1
# EVCC 3 fase  -> Peblar Force1Phase = 0
phases1p3p:
  source: map
  values:
    1: 1
    3: 0
  set:
    register:
      address: 40002       # Force1Phase
      type: writeholding  # FC06 - Write Single Register

getphases:
  register:
    address: 30092       # PhaseCount
Verder moet je dan een custom meter toevoegen:
power:
  register:
    address: 30014     # PowerTotal (W) op absolute adressering
    type: input        # Functiecode 04
    decode: int32
energy:
  register:
    address: 30000     # EnergyTotal (Wh) op absolute adressering
    type: input        # Teruggezet naar input (FC04)
    decode: int64      # Peblar leest dit specifiek uit als 64-bit integer
  scale: 0.001         # Rekent Wh om naar kWh voor evcc
currents:
  - source: modbus
    register:
      address: 30022   # CurrentPhase1 (mA)
    scale: 0.001       # Rekent mA om naar A
    register:
      address: 30024   # CurrentPhase2 (mA)
    register:
      address: 30026   # CurrentPhase3 (mA)
voltages:
    register:
      address: 30016   # VoltagePhase1 (V)
    register:
      address: 30018   # VoltagePhase2 (V)
    register:
      address: 30020   # VoltagePhase3 (V)

[ Voor 7% gewijzigd door born2tweak op 04-09-2026 11:03 ]

• Kammika
Sandro! schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:26:
[...]

Dit vooral. evcc voorspelt al hoeveel zonnestroom er op welk moment is. Uiteindelijk wil ik gewoon dat mijn batterij aan het einde van de dag zo vol mogelijk is om de nacht te kunnen overbruggen én dat de auto indien mogelijk nog wat heeft kunnen zonnebaden.

Wat ik jammer vind dat nu niet gebeurt: evcc weet wanneer de zonnestroom boven 6A uitkomt en de auto überhaupt kan beginnen met laden en ook hoe snel de batterij kan laden. Nu moet ik nog handmatig aangeven wanneer de auto prio heeft over de batterij, maar ik vind het prima dat de batterij om 11:00 stopt met laden op 40% om de auto voorrang te geven, mits er nog voldoende stroom is in de middag om de batterij vol te krijgen. Is dat niet zo, heb ik liever dat de batterij prio krijgt. Maar mogelijk komt dat allemaal met de optimizer.
die snap ik niet , als je batterij zelf op NOM staat, en hij is bekend in Evcc dan doet doet de batterij gewoon NOM totdat de laadpaal begint te laden, omdat er dan meer dan 6A overblijft ex thuisbatterij... (werkt althans bij mij mijn marstek prima.). ik hoef daar niets voor te doen met prioriteiten, klinkt alsof je batterij niet helemaal lekker in evcc hangt.

• Krisp
  • Niet online
Kammika schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:04:
[...]

Er zijn er afaik wel meer. Zendure heeft die modus wel (dat noemen ze Zenki), maar als je zegt dat je hem zelf wilt aansturen moet je het ook echt zelf doen en er is geen manier om die Zenki-modus via een lokale API-call in te schakelen. En volgens mij is Zendure daar weer niet de enige in, althans: lang niet elke batterij is (om die reden?) actief aan te sturen voor EVCC.

• Krisp
  • Niet online
Ik zie dat nu dat je ook een batterij via HA kan inladen en aansturen. Dat lijkt me ook een prima alternatief: https://docs.evcc.io/en/meters/home-assistant/

• Kammika
Krisp schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:18:
[...]

Er zijn er afaik wel meer. Zendure heeft die modus wel (dat noemen ze Zenki), maar als je zegt dat je hem zelf wilt aansturen moet je het ook echt zelf doen en er is geen manier om die Zenki-modus via een lokale API-call in te schakelen. En volgens mij is Zendure daar weer niet de enige in, althans: lang niet elke batterij is (om die reden?) actief aan te sturen voor EVCC.
ok.. maar passieve aansturing werkt prima in evcc... zo gebruik ik mijn marstek nu ook... en dan kun je de batterij gewoon in NOM modus laten staan

• Krisp
  • Niet online
Kammika schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:59:
[...]

ok.. maar passieve aansturing werkt prima in evcc... zo gebruik ik mijn marstek nu ook... en dan kun je de batterij gewoon in NOM modus laten staan
Met sec nul op de meter draaien verdien ik de batterij niet terug. :P En dat is ook in de toekomst (na salderen) het geval. Dus ik wil een kapitein die de batterij actief in de juiste modus zet.

• Sandro!
Kammika schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:56:
[...]

die snap ik niet , als je batterij zelf op NOM staat, en hij is bekend in Evcc dan doet doet de batterij gewoon NOM totdat de laadpaal begint te laden, omdat er dan meer dan 6A overblijft ex thuisbatterij... (werkt althans bij mij mijn marstek prima.). ik hoef daar niets voor te doen met prioriteiten, klinkt alsof je batterij niet helemaal lekker in evcc hangt.
Laten we zeggen dat er 3 delen per dag zijn:
  • Ochtend: PV-overschot aanwezig, maar onvoldoende voor minimaal 6A laadstroom auto.
  • Middag: voldoende PV-overschot (>6A), dus auto kan laden.
  • Late middag: weer onvoldoende PV-overschot (<6A).
Stel dat ik nu heb ingesteld dat de auto mag laden als de batterij 40% vol is en dat is om 11:00, en de stroom is dan ook >6A. Dan begint de auto met laden. Om 14:00 begint het te regenen en het blijft de rest van de dag bewolkt. Tijdens het laden van de auto laadt de batterij niet. Dan staat om 14:00 de batterij op 40% en komt ie ook niet meer op 100%.

Maar stel dat ik heb ingesteld dat de auto pas mag beginnen met laden als de batterij 100% is, en dat is om 13:00. Dan is de stroom nog steeds >6A en begint de auto te laden. Dan heb je de late middag waarin de batterij niet meer laadt omdat die 100% is, maar de auto ook niet omdat hij niet aan het minimum van 6A komt. Die stroom gaat dan het net op, terwijl de batterij prima had kunnen laden tijdens de vroege ochtend en de late middag, terwijl de auto de hele tijd dat het >6A was had kunnen laden.

Ik zou ook het hele minimumpercentage weg kunnen laten, maar dan krijg je een variant op situatie 1 waarin de 6A misschien al bij 32% SoC van de batterij wordt bereikt en je uiteindelijk nog minder gebruik maakt van de batterij die dag.

Wat ik eigenlijk zou willen: i.p.v. een vast percentage van 40% of 100%, dat evcc bepaalt of met de <6A-momenten 's ochtends en 's middags de 100% kan worden gehaald. Indien dat kan, mag de auto beginnen met laden zodra de 6A stroom beschikbaar is. Indien dat niet mogelijk is met de ochtend- en late-middagstroom wil ik dat de batterij zodanig geladen wordt tot dat wel kan (dus óf 's ochtends langer doorladen, of 's middags eerder starten), en als het helemaal niet mogelijk is die dag dat er dan zoveel mogelijk stroom de batterij in gaat. Eigenlijk dus een laadplan voor de batterij, hij moet om zonsondergang <x%> vol zitten en de stroom die daarvoor niet nodig is mag naar de auto.

• Sandro!
born2tweak schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:55:
Ik heb inmiddels de een handmatige modbus koppeling gemaakt voor Peblar in EVCC. Daardoor hoef ik niet de sponsorship token te gebruiken, die ik toch best wel veel geld vind. De handmatige modbus setup werkt nu naar behoren en kan switchen tussen 1P en 3P, charge current kan gewoon ingesteld worden en belangrijk: na stop gaat hij netjes weer aan.

De Peblar modbus integratie gebruikt 1 register voor zowel chargecurrent als pause/enable. EVCC snapte dat eerst niet in de handmatige config, maar met wat javascript in de lader config werkt het wel :)

Wat er eerst gebeurde was dat de lader op pauze staat, wil namelijk laden volgens plan. Daarna wordt het plan actief en stuurde EVCC een 1 naar de laadpaal op register 40000. Dat is helaas ook chargecurrent en dus werd deze op 1A gezet. Daarmee start het laden niet en lijkt het alsof hij moet wachten op de auto. Na wat gefreubel met deze code werkt het wel.

En ja: dit is gemaakt in samenwerking met ChatGPT, no credits here. Debugging natuurlijk wel :9

Mocht iemand geinteresseerd zijn:
status:
  register:
    address: 30110       # CpState (Input register)

tos: true

enabled:
  register:
    type: holding

enable:
  source: ifelse

if:
    source: js
    script: |
      console.log("Peblar Enable(true): no-op")

else:
    register:
      address: 40000

maxcurrent:
  register:

# Peblar:
# EVCC 1 fase  -> Peblar Force1Phase = 1
# EVCC 3 fase  -> Peblar Force1Phase = 0
phases1p3p:
  source: map
  values:
    1: 1
    3: 0
  set:
    register:
      address: 40002       # Force1Phase
      type: writeholding  # FC06 - Write Single Register

getphases:
  register:
    address: 30092       # PhaseCount
Verder moet je dan een custom meter toevoegen:
power:
  register:
    address: 30014     # PowerTotal (W) op absolute adressering
    type: input        # Functiecode 04
energy:
  register:
    address: 30000     # EnergyTotal (Wh) op absolute adressering
    type: input        # Teruggezet naar input (FC04)
    decode: int64      # Peblar leest dit specifiek uit als 64-bit integer
  scale: 0.001         # Rekent Wh om naar kWh voor evcc
currents:
    register:
      address: 30022   # CurrentPhase1 (mA)
    scale: 0.001       # Rekent mA om naar A
    register:
      address: 30024   # CurrentPhase2 (mA)
    register:
      address: 30026   # CurrentPhase3 (mA)
voltages:
    register:
      address: 30016   # VoltagePhase1 (V)
    register:
      address: 30018   # VoltagePhase2 (V)
    register:
      address: 30020   # VoltagePhase3 (V)
Als je ook Home Assistant gebruikt, kun je ook HA entities als charger configureren zonder dat je een token nodig hebt:
https://docs.evcc.io/en/chargers/home-assistant-charger/

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:30
Sandro! schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:45:
[...]

Als je ook Home Assistant gebruikt, kun je ook HA entities als charger configureren zonder dat je een token nodig hebt:
https://docs.evcc.io/en/chargers/home-assistant-charger/
Klopt, maar volgens mij heb je dan niet alle features in vergelijking met iets in de EVCC zelf. Ik heb alles in principe ook in HA beschikbaar. Ik weet even niet meer waarom ik die route niet gekozen heb, maar volgens mij miste ik dan iets.

• Kammika
Sandro! schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:25:
[...]

Laten we zeggen dat er 3 delen per dag zijn:
  • Ochtend: PV-overschot aanwezig, maar onvoldoende voor minimaal 6A laadstroom auto.
  • Middag: voldoende PV-overschot (>6A), dus auto kan laden.
  • Late middag: weer onvoldoende PV-overschot (<6A).
Stel dat ik nu heb ingesteld dat de auto mag laden als de batterij 40% vol is en dat is om 11:00, en de stroom is dan ook >6A. Dan begint de auto met laden. Om 14:00 begint het te regenen en het blijft de rest van de dag bewolkt. Tijdens het laden van de auto laadt de batterij niet. Dan staat om 14:00 de batterij op 40% en komt ie ook niet meer op 100%.

Maar stel dat ik heb ingesteld dat de auto pas mag beginnen met laden als de batterij 100% is, en dat is om 13:00. Dan is de stroom nog steeds >6A en begint de auto te laden. Dan heb je de late middag waarin de batterij niet meer laadt omdat die 100% is, maar de auto ook niet omdat hij niet aan het minimum van 6A komt. Die stroom gaat dan het net op, terwijl de batterij prima had kunnen laden tijdens de vroege ochtend en de late middag, terwijl de auto de hele tijd dat het >6A was had kunnen laden.

Ik zou ook het hele minimumpercentage weg kunnen laten, maar dan krijg je een variant op situatie 1 waarin de 6A misschien al bij 32% SoC van de batterij wordt bereikt en je uiteindelijk nog minder gebruik maakt van de batterij die dag.

Wat ik eigenlijk zou willen: i.p.v. een vast percentage van 40% of 100%, dat evcc bepaalt of met de <6A-momenten 's ochtends en 's middags de 100% kan worden gehaald. Indien dat kan, mag de auto beginnen met laden zodra de 6A stroom beschikbaar is. Indien dat niet mogelijk is met de ochtend- en late-middagstroom wil ik dat de batterij zodanig geladen wordt tot dat wel kan (dus óf 's ochtends langer doorladen, of 's middags eerder starten), en als het helemaal niet mogelijk is die dag dat er dan zoveel mogelijk stroom de batterij in gaat. Eigenlijk dus een laadplan voor de batterij, hij moet om zonsondergang <x%> vol zitten en de stroom die daarvoor niet nodig is mag naar de auto.
Dat is wel complexe logica. Ik hoop zelf dat de Optimizer zoiets gaat doen

• Kammika
born2tweak schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:46:
[...]

Klopt, maar volgens mij heb je dan niet alle features in vergelijking met iets in de EVCC zelf. Ik heb alles in principe ook in HA beschikbaar. Ik weet even niet meer waarom ik die route niet gekozen heb, maar volgens mij miste ik dan iets.
Jawel, heb ik eerst ook gedaan, werkt prima. Later wel overgestapt naar een token, om de developers te stimuleren

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-10 09:03
greg-a schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:15:
[...]

Ik ben hier ook erg benieuwd naar! verwarmen gaat al prima met de wp; alleen voor dhw heb ik nog geen betaalbare oplossing weten te vinden. ongeveer EUR 1000 klinkt wel oke.
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de Peec zonnestroomboiler oplossing: Ik wil dit topic hier niet "vervuilen" dus heb een apart topic over de Peec geopend:
Het grote Prauton Peec zonnestroomboiler topic

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-10 09:03
Even een vraag: ik heb de Solcast voorspelling toegevoegd aan evcc maar elke keer "verdwijnt" deze en moet ik hem opnieuw valideren, is dit een bekende bug of zo?

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:56

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Afgelopen vrijdag is de Kia E-Niro vervangen door een gloednieuwe Tesla Model Y.

De setup is nu dus:

- Alfen Eve pro
- Enphase Solar
- Homewizard
- Kia Tesla

Nu heb ik de TeslaBLEProxy ingesteld om de nieuwe Tesla aan te sturen. Vandaag schijnt de zon mooi maar de Alfen is niet aan het laden.

EVCC geeft aan dat er 6.3kW opgewekt word, de stand op Solar staat dus de zou moeten laden. Maar die geeft aan "Ready. Waiting for vehicle."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3Z47GFUZ9GmNUjasQE0A4Y91sw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DKoq7vHztUOaAYEE2JZ3BCIY.png?f=user_large

Tesla geeft aan in de app: "Charging stopped." en als ik daar Start Charging indruk krijg ik de melding:

"Start Charging Failed"
"Charging already requested. Please check your vehicle for details if charging doesn't start".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SM-fPjD6Yg2lO-zwsgD3Jd20M_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUcY9juRl67KnzsmApmDn0LC.jpg?f=fotoalbum_large

Lastig, want ik wil graag dat de auto gaat laden. Mijn vermoeden was dat de bluetooth misschien niet oke was (kreeg wel waardes binnen maar een oude RPI, dus wie weet).

Heb dus de TeslaBLEProxy in EVCC nu vervangen door TeslaFleet API blijf exact het zelfde gedrag houden.

Ik heb volgens mij in dit forum Tesla + Alfen + EVCC mede Tweakers gezien dus mijn vraag aan jullie of ik hier nog wat mis? Moet ik in de Tesla nog iets configureren?

Potentieel belangrijk detail: Als ik de kabel eruit haal en er weer in doe dan begint die wel met laden. Ook op de juiste aantal overschot kWh. Maar op een gegeven moment stopt die er mee en gaat die niet meer aan. (Phase switching?)

Als ik "Fast" aangeef in EVCC wordt er ook niet geladen.

• Kammika
Koen Hendriks schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:17:
Afgelopen vrijdag is de Kia E-Niro vervangen door een gloednieuwe Tesla Model Y.

De setup is nu dus:

- Alfen Eve pro
- Enphase Solar
- Homewizard
- Kia Tesla

Nu heb ik de TeslaBLEProxy ingesteld om de nieuwe Tesla aan te sturen. Vandaag schijnt de zon mooi maar de Alfen is niet aan het laden.

EVCC geeft aan dat er 6.3kW opgewekt word, de stand op Solar staat dus de zou moeten laden. Maar die geeft aan "Ready. Waiting for vehicle."

[Afbeelding]

Tesla geeft aan in de app: "Charging stopped." en als ik daar Start Charging indruk krijg ik de melding:

"Start Charging Failed"
"Charging already requested. Please check your vehicle for details if charging doesn't start".

~~~[Afbeelding]

Lastig, want ik wil graag dat de auto gaat laden. Mijn vermoeden was dat de bluetooth misschien niet oke was (kreeg wel waardes binnen maar een oude RPI, dus wie weet).

Heb dus de TeslaBLEProxy in EVCC nu vervangen door TeslaFleet API blijf exact het zelfde gedrag houden.

Ik heb volgens mij in dit forum Tesla + Alfen + EVCC mede Tweakers gezien dus mijn vraag aan jullie of ik hier nog wat mis? Moet ik in de Tesla nog iets configureren?

Potentieel belangrijk detail: Als ik de kabel eruit haal en er weer in doe dan begint die wel met laden. Ook op de juiste aantal overschot kWh. Maar op een gegeven moment stopt die er mee en gaat die niet meer aan. (Phase switching?)

zoek maar wat berichtjes terug. de combi tesla/evcc/alfen is niet helemaal lekker. Bij mij werkte het alleen als ik aaneengesloten laadplannen deed, elke 2e keer starten mislukte in 1e instantie. Soms start die na lange tijd alsnog, maar bleef fouten houden.

solar charging ging dus ook niet lekker. en loadbalancing ook niet. Als er een reden is dat het laden helemaal stopt, krijgt evcc 'm daarna eigenlijk niet meer gestart.

mijn mijn volvo xc40 nooit dit probleem gehad, nu is de tesla weer ingeruild voor een volkswagen id.4 en draait het weer als een zonnetje.

Als je zoekt, kom je ook veel mensen met dit soort issues tegen op de combi alfen/tesla.

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Het laden werkt sowieso niet lijkt het. Als ik evc op fast heb staan en de auto unplug laad die voor een minuutje en kapt er dan mee. Daarna start die inderdaad nooit meer op

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Kammika schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:22:
[...]

Bij mij werkte het alleen als ik aaneengesloten laadplannen deed, elke 2e keer starten mislukte in 1e instantie. Soms start die na lange tijd alsnog, maar bleef fouten houden
Bedoel je dan het laad schema in de Tesla aanzetten?

• Kammika
Koen Hendriks schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:37:
[...]

Bedoel je dan het laad schema in de Tesla aanzetten?
Nee, als je solar charging of load balancing wilt gebruiken, zou ik dat bij de combi tesla/alfen niet met evcc doen, maar gewoon met de laadpaal zelf. Oftewel: dan gebruik je evcc niet meer.

Ik gebruikte evcc nog wel, voornamelijk omdat ik overdag goedkoop kon laden (ik heb een dynamisch contract), maar het was wel een beetje met kunst- en vliegwerk:
  • In evcc gebruikte ik continue laadplannen. Als je de laatste versie van evcc gebruikt, moet je daarvoor de strategie op continu zetten en laat opladen op uit. Dit zit in de laadplan-dialoog.
  • Solar charging had ik uitgezet. Dat was wel een beetje tricky, omdat ik wél laadplannen wilde gebruiken. Daarom stond de laadmodus nog op PV laden, maar had ik bij de laadpuntinstellingen de terugleverlimiet op 0,0 cent gezet. Daardoor werd er in de praktijk nooit op PV geladen en alleen volgens de laadplannen.
  • Daarnaast had ik in Home Assistant een automatisering die detecteerde wanneer evcc stopte en weer herstartte. Dat ging namelijk mis als bijvoorbeeld thuis de wasmachine, droger, koffieautomaat en Quooker tegelijk aanstonden: dan stopte het laden even. Ik kreeg dan in ieder geval een notificatie dat ik het voertuig opnieuw moest aansluiten om het laden weer te starten.
Veel gedoe dus... maar op deze manier kon ik uiteindelijk wel goedkoop laden. Blij dat ik nu weer een auto heb waarvoor dit niet meer nodig.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Zoals ik, meen ik, in dit topic al eerder had aangegeven: binnenkort (einde saldering) wil ik mijn energie-setup klaarmaken voor het vervallen van de salderingsregeling. Mijn doel is om richting Nul op de Meter / Nul op de Kassabon(!) te gaan met een dynamisch energiecontract (Zonneplan net afgesloten). Afgelopen week al alle benodigde kabels gelegd (2x aderige ymvk 6mm2 en 2x cat7 utp vanuit meterkast naar garage (locatie thuisbatterij).

​Aangezien ik nu al zo fijn werk/erg onder de indruk ben van evcc met oa mijn Webasto Laadpaal, HW P1, Enphase, DLB, etc (draait in Docker op Synology NAS) wil ik hier ook qua thuisbatterij integratie mee door. Ben ik benieuwd naar ervaringen vanuit de community.
​Mijn huidige situatie & doelen:
  • ​Aansluiting: 3x25A hoofdzekering
  • ​PV: 19x 400wp Enphase IQ7+ micro-omvormers
  • ​Verbruik/Opwek: Wek circa 8000 op en verbruik 8500
  • ​EV: Tesla Model Y RWD (~60 kWh/week geladen, helaas vaak 's avonds/'s nachts).
  • ​Laadpaal & Meting: Webasto Unite + HomeWizard P1 meter + Enphase Envoy Metered-S met 6 CT spoelen
​Mijn beoogde hardware:
  1. ​Omvormer: Solis S6 3-fase hybride omvormer 12 kW (S6-EH3P12K-H). Voldoende AC-capaciteit, maar vereist denk ik wel een strakke Dynamic Load Balancing in evcc/meterkast om de 25A hoofdzekering niet te overbelasten.
  2. ​Thuisbatterij: Pylontech Force H3, startende met denk ik 15kWh of 20kWh
  3. Andere merken/tips ook welkom
​Mijn vragen aan de evcc-experts hier:
  1. ​Status evcc Optimizer: Ik zie dat de evcc Optimizer momenteel nog in de experimentele fase zit en passief werkt. Is er bij iemand al meer bekend over de roadmap wanneer de Optimizer daadwerkelijk actieve, voorspellende sturing op de thuisbatterij overneemt (i.p.v. de huidige regelgebaseerde smart cost limit / laadplanner logic)?
    Want hier zou ik echt énorm veel voordeel in zien (set and forget).
  2. ​Ervaringen Solis S6 + Pylontech Force H3 met evcc: Werkt de Modbus-koppeling van de Solis S6 hybride omvormer naadloos samen met evcc om zowel laad-/ontlaadgrenzen direct lokaal aan te sturen? Zijn er addertjes onder het gras bij deze combinatie?
Is er hier iemand met Solis S6 en Pylontech H3's?
Of wat is een waardig alternatief? (Victron is me te veel losse componenten/draden)

[ Voor 3% gewijzigd door Allewijn op 06-09-2026 14:34 ]

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Kammika schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:50:
[...]

Nee, als je solar charging of load balancing wilt gebruiken, zou ik dat bij de combi tesla/alfen niet met evcc doen, maar gewoon met de laadpaal zelf. Oftewel: dan gebruik je evcc niet meer.
Veel gedoe dus... maar op deze manier kon ik uiteindelijk wel goedkoop laden. Blij dat ik nu weer een auto heb waarvoor dit niet meer nodig.
Hmm oke.

Ik heb flink wat panelen én een dynamisch tarief ook. Dat is de hele reden voor EVCC. Wil dit erg graag met Tesla ook behouden

• Kammika
Koen Hendriks schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:03:
[...]

[...]

Hmm oke.

Ik heb flink wat panelen én een dynamisch tarief ook. Dat is de hele reden voor EVCC. Wil dit erg graag met Tesla ook behouden
Snap ik. Maar met tesla/alfen ging die bij mij dus niet lekker. Andere modellen wel.

Om specifiek te zijn : het gaat om de modbus koppeling. De hass modus integratie voor Alfen levert dezelfde issue met de tesla. Je kunt de alfen laadpaal ook via ocpp aansluiten . Heb ik zelf niet geprobeerd, maar wellicht werkt dat beter

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

AA42 schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:12:
Even een vraag: ik heb de Solcast voorspelling toegevoegd aan evcc maar elke keer "verdwijnt" deze en moet ik hem opnieuw valideren, is dit een bekende bug of zo?
Probeer eens onder advanced het interval aan te passen. Bijv naar 12 uur. (2x per dag) mogelijk dat je de rate limit van solcast raakt, zeker als je ook solcast in ha of elders hebt.

• Allewijn
  • Niet online
Koen Hendriks schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:03:
[...]

[...]

Hmm oke.

Koop voor 310 euro een Webasto Unite.
Die kan echt ALES. Ingebouwde mid meter, DLB, auto 1p3p, tcp modbus, etc etc.
Werkt briljant in evcc met mijn Tesla.

Verkoop je Alfen en je maakt nog winst ook.

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-10 23:36
Hier ook ervaring met Tesla en EVCC via Tesla BLE in ESPHome. Zoals @Allewijn weet heb ik ook een Webasto Unite. Maar helaas! Ook bij die laadpaal kapt Tesla er mee als er te lang geen lading wordt aangeboden. Mijn oplossing is nogal ‘lomp’, maar ik kon geen andere oplossing vinden. Ik heb een Zwave relais tussen de CP draad in de laadpaal opgenomen. Als ik zie dat EVCC langer dan een minuut probeert te laden, maar de Tesla geen laadvermogen afneemt en wel connected is, dan toggle ik de CP draad. Daarna pakt EVCC het weer netjes over. Voor de Tesla is dit vergelijkbaar maar de stekker er opnieuw insteken.

Met de SmartEVSE laadcontroller van Stegen had ik dit probleem ook, maar daar hebben ze in de firmware een fix gemaakt dat de sessie geheel opnieuw wordt opgebouwd (simulatie stekker reconnect) en dan dat werkt ook prima.

Tesla heeft zo zijn nukken op dit vlak helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door master1104 op 06-09-2026 17:29 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-10 11:45
Ik heb meerdere Alfen’s en meerdere evcc instanties. Alle combo’s van automerken werken prima maar de Tesla niet. Die is bv bij mij heel kieskeurig qua netspanning en herstarten van laadsessies in mijn geval. (Zwak net).

Het ligt dus niet aan de Alfen’s of evcc (kan je prima werkend krijgen) maar aan kieskeurigheid van de Tesla.

Je haalt ook best zo weinig mogelijk intermediare componenten bij, aansturing op laadpaal en dat moet voldoende zijn.

• Allewijn
  • Niet online
master1104 schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:28:
Hier ook ervaring met Tesla en EVCC via Tesla BLE in ESPHome. Zoals @Allewijn weet heb ik ook een Webasto Unite. Maar helaas! Ook bij die laadpaal kapt Tesla er mee als er te lang geen lading wordt aangeboden. Mijn oplossing is nogal ‘lomp’, maar ik kon geen andere oplossing vinden. Ik heb een Zwave relais tussen de CP draad in de laadpaal opgenomen. Als ik zie dat EVCC langer dan een minuut probeert te laden, maar de Tesla geen laadvermogen afneemt en wel connected is, dan toggle ik de CP draad. Daarna pakt EVCC het weer netjes over. Voor de Tesla is dit vergelijkbaar maar de stekker er opnieuw insteken.

Met de SmartEVSE laadcontroller van Stegen had ik dit probleem ook, maar daar hebben ze in de firmware een fix gemaakt dat de sessie geheel opnieuw wordt opgebouwd (simulatie stekker reconnect) en dan dat werkt ook prima.

Tesla heeft zo zijn nukken op dit vlak helaas.
Volgens mij heb ik hier helemaal geen last van... Mijne reboot 's nachts trouwens nooit (uitgezet).
Wat versta je onder 'Ook bij die laadpaal kapt Tesla er mee als er te lang geen lading wordt aangeboden'.
Hoe lang dan? Want als ik mijne op bijv volledig zonneladen zet en er is lange tijd geen/niet voldoende overschot, dan gaat hij gewoon weer verder.
Hoewel ik hem nu nog vaker op snelladen heb staan, want toch nog salderen...
Kan ik wat voor je uittesten?

• master1104
Zeker, ben benieuwd naar je bevindingen. Ik test met 2x een M3 2019. Stel hij staat op PV en de zon gaat onder, dan kan ik hem ‘s avonds op fast zetten en gaat hij zonder problemen weer laden. Als ik hem echter op solar laat staan, dan gaat hij de volgende ochtend bij voldoende zon niet zelf meer laden. Ook op fast zetten maakt dan niet meer uit. Alleen de stekker er in en uit lost het probleem dan op.

Zou mooi zijn als het bij jou anders gaat, want dan is er wellicht een fix (bv koppeling met HA entiteit die ik niet goed doe) als oplossing.

Ik heb trouwens de nightly Reboot wel aanstaan. Dat zou een verdachte kunnen zijn natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door master1104 op 06-09-2026 20:03 ]

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Mijn plan is om te gaan kijken naar de Alfen als een soort 'dumb' charger te gebruiken. Ik heb EVCC er tussen uit gehaald (letterlijk het meest offtopic maar goed) en dan werkt de Alfen eigenlijk perfect met de Tesla. 'Solar' stand op de Alfen lijkt ook de verbinding met Tesla te houden als er geen teruglevering is en dan weer switchen naar 6a, 8a of 16a lijkt ook allemaal prima te werken. Dus dit lijkt wat @Kammika aangeeft voor mij te bevestigen dat EVCC + modbus Tesla niet helemaal werkt.

EVCC kan de TeslaBLE ook gebruiken om het laden te starten/stoppen en snelheid aan te passen (tussen 5/16 ampere geloof ik), dus dat ga ik nu proberen voor mekaar te krijgen. De hele alfen niet bekend maken bij EVCC en aangeven dat die de Tesla moet gebruiken om het laden te regelen.

Bedankt voor het delen van de ervaringen hier.
edit:
Volgens mij is de charger de enige manier om te wisselen tussen 1 / 3 fases... dus dit is dan ook niet ideaal. Of ik moet accepteren dat 3.5 kWh het minimale is voor Solar charging

[ Voor 10% gewijzigd door Koen Hendriks op 06-09-2026 20:35 ]

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ik zie nog wel een optie maar het begint wel een beetje een franken stein project te worden zo en ik weet niet of ik zin heb om dit te gaan bouwen, maar....

- met Alfen Load balancing 'gewoon' op de P1 kan ik de API gebruiken om de fases te wisselen tussen 1 & 3
- De Tesla BLE Proxy kan ik gebruiken om de snelheid van laden te bepalen tussen 5 en 16 ampere (in combinatie met 1 of 3 fases laden)
- Met EVCC zou ik keuzes kunnen maken of ik wil laden en hoe snel (zon, stroomprijzen, etc)

Ik heb dit met de hand lopen testen en ik kan snelheid en fases op deze manier beheren zonder dat de Tesla er uit klapt. Ik ga eens dieper duiken in een 'custom charger' voor EVCC die de Alfen Eve HTTP api combineert met de Tesla BLE proxy.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:30
Die situatie heb ik dus ook, gebruik de Tesla als auto maar ook als virtuele laadpaal. Werkt op zich prima totdat je een keer niet thuis laad, dat ziet evcc dan niet en zet bij mij bijvoorbeeld de thuisaccu in de blokkade. Of stopt het laden als de dynamische prijs te hoog wordt. Zit helaas nog geen lokatie detectie in waarmee je kunt aangeven dat evcc alleen de controle mag nemen als de auto thuis aan het laden is. Op vakantie dus maar uitgeschakeld want kreeg allerlei problemen. Maar blijf het proberen, onze andere laadpaal (SmartEVSE zelfbouw) in combinatie met de ZOE en de Victron thuisaccu werkt erg mooi.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Mijn idee is om het langs Home Assistant te halen omdat die ook de API van de Alfen doet (fase wissel). Dan gebruik ik de TeslaBLEProxy voor de auto, die is alleen verbonden als de auto er ook is natuurlijk.

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:54

_PM

Himalaya schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:30:
Die situatie heb ik dus ook, gebruik de Tesla als auto maar ook als virtuele laadpaal. Werkt op zich prima totdat je een keer niet thuis laad, dat ziet evcc dan niet en zet bij mij bijvoorbeeld de thuisaccu in de blokkade. Of stopt het laden als de dynamische prijs te hoog wordt. Zit helaas nog geen lokatie detectie in waarmee je kunt aangeven dat evcc alleen de controle mag nemen als de auto thuis aan het laden is. Op vakantie dus maar uitgeschakeld want kreeg allerlei problemen. Maar blijf het proberen, onze andere laadpaal (SmartEVSE zelfbouw) in combinatie met de ZOE en de Victron thuisaccu werkt erg mooi.
Je kan in HA via bluetooth je auto detecteren mogelijk?

Ik gebruik zelf bluetooth besturing voor de tesla (PedroKTFC ,alles mooi lokaal), daarmee zal je ook niet detecteren dat de auto ergens anders laadt (buiten bluetooth range)

• Kammika
Koen Hendriks schreef op zondag 6 september 2026 @ 21:07:
Ik zie nog wel een optie maar het begint wel een beetje een franken stein project te worden zo en ik weet niet of ik zin heb om dit te gaan bouwen, maar....

- met Alfen Load balancing 'gewoon' op de P1 kan ik de API gebruiken om de fases te wisselen tussen 1 & 3
- De Tesla BLE Proxy kan ik gebruiken om de snelheid van laden te bepalen tussen 5 en 16 ampere (in combinatie met 1 of 3 fases laden)
- Met EVCC zou ik keuzes kunnen maken of ik wil laden en hoe snel (zon, stroomprijzen, etc)

Ik heb dit met de hand lopen testen en ik kan snelheid en fases op deze manier beheren zonder dat de Tesla er uit klapt. Ik ga eens dieper duiken in een 'custom charger' voor EVCC die de Alfen Eve HTTP api combineert met de Tesla BLE proxy.
wat je ook kan proberen is de HACS integratie leeyuentuen/alfen_wallbox: Alfen wallbox - Home Assistant Component. Als je hiermee probleemloos de tesla kan laten stoppen en starten met laden, kun je deze integratie ook aansturen door een home assistant template in evcc te gebruiken..

deze integratie werkt niet via modbus

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Kammika schreef op maandag 7 september 2026 @ 06:54:
[...]

wat je ook kan proberen is de HACS integratie leeyuentuen/alfen_wallbox: Alfen wallbox - Home Assistant Component. Als je hiermee probleemloos de tesla kan laten stoppen en starten met laden, kun je deze integratie ook aansturen door een home assistant template in evcc te gebruiken..

deze integratie werkt niet via modbus
Nou die integratie heb ik dus al wat jaren draaien. Die gebruikte ik met de Kia ook voor ik overging op EVCC, en dit is ook precies hoe ik het nu heb opgepakt.

De lader in EVCC is nu Home assistant en alle data is gekoppeld aan de sensoren van de Alfen integratie. Voor de current en fase wisselen heb ik in HA een template gemaakt die dit naar de Tesla BLE Proxy stuurt. Gister nacht dit dus gedraaid en de auto was opgeladen vanochtend dus het 'plan' gedeelte lijkt te werken.

Ben erg benieuwd met een beetje zon of de fase wisseling ook goed blijft werken, maar dat moet ik nog even afwachten tot de auto op een zonnige dag weer thuis staat.

EVCC gebruikt zelf ook nog direct EVCC voor de auto gegevens zoals batterij status, afstand, auto limiet, etc

• Kammika
Koen Hendriks schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:12:
[...]

Nou die integratie heb ik dus al wat jaren draaien. Die gebruikte ik met de Kia ook voor ik overging op EVCC, en dit is ook precies hoe ik het nu heb opgepakt.

De lader in EVCC is nu Home assistant en alle data is gekoppeld aan de sensoren van de Alfen integratie. Voor de current en fase wisselen heb ik in HA een template gemaakt die dit naar de Tesla BLE Proxy stuurt. Gister nacht dit dus gedraaid en de auto was opgeladen vanochtend dus het 'plan' gedeelte lijkt te werken.

Ben erg benieuwd met een beetje zon of de fase wisseling ook goed blijft werken, maar dat moet ik nog even afwachten tot de auto op een zonnige dag weer thuis staat.

EVCC gebruikt zelf ook nog direct EVCC voor de auto gegevens zoals batterij status, afstand, auto limiet, etc
ok, maar zeg jij dat starten en stoppen ook een probleem geeft bij die HA integratie (die je dan als HA template in evcc hebt?)

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:03
master1104 schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:02:
Zeker, ben benieuwd naar je bevindingen. Ik test met 2x een M3 2019. Stel hij staat op PV en de zon gaat onder, dan kan ik hem ‘s avonds op fast zetten en gaat hij zonder problemen weer laden. Als ik hem echter op solar laat staan, dan gaat hij de volgende ochtend bij voldoende zon niet zelf meer laden. Ook op fast zetten maakt dan niet meer uit. Alleen de stekker er in en uit lost het probleem dan op.

Zou mooi zijn als het bij jou anders gaat, want dan is er wellicht een fix (bv koppeling met HA entiteit die ik niet goed doe) als oplossing.

Ik heb trouwens de nightly Reboot wel aanstaan. Dat zou een verdachte kunnen zijn natuurlijk.
Zomaar even een gedachte spinsel: Is het een plug-and-charge lader of met een backoffice (voor doorbelasting naar de werkgever)?

Ik kan me voorstellen dat, als je met een pasje het laden start en stopt, bij een nachtelijke reboot de sessie met de backoffice wordt gestopt en je dus eerst je pas opnieuw moet aanbieden

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:16
Krisp schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 07:55:
[...]

Nee, die werkt niet goed. :P Heb daar in een ander topic iets over geschreven, maar de NOM-modus is niet aanwezig (ook niet op de 800 Pro). Daar staat tegenover dat de rest wel goed werkt, ook voor de 2400AC(+), want voor zover ik weet is de API daarvoor hetzelfde. Uit mijn eigen tests blijkt dat de andere modussen wel goed werken, ook voor de 2400AC+ (die ik heb).

Met de aankomende automatic mode is het dan enkel nog zaak om de NOM-stand in HA te detecteren en die logica van daaruit te organiseren, waarmee het geheel compleet geautomatiseerd en geoptimaliseerd is.
Nou die code om de 800 pro dus "aan te sturen" wordt nu gemerged met de overige Zendure batterijen zoals de 2400.

Maar ik zie nog steeds niet in hoe dan de NOM gaat werken..

https://github.com/evcc-io/evcc/pull/33505

• Krisp
  • Niet online
Gyrolion schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:51:
[...]

Nou die code om de 800 pro dus "aan te sturen" wordt nu gemerged met de overige Zendure batterijen zoals de 2400.

Maar ik zie nog steeds niet in hoe dan de NOM gaat werken..

https://github.com/evcc-io/evcc/pull/33505
Om het goed werkend te krijgen, kom je volgens mij gewoon bij een integratie via Home Assistant uit, waarbij je dus 3 (en straks met discharge erbij 4) aparte scripts maakt om de Zendure aan te sturen.

• Himalaya
_PM schreef op zondag 6 september 2026 @ 23:34:
[...]

Je kan in HA via bluetooth je auto detecteren mogelijk?

Ik gebruik zelf bluetooth besturing voor de tesla (PedroKTFC ,alles mooi lokaal), daarmee zal je ook niet detecteren dat de auto ergens anders laadt (buiten bluetooth range)
Ik heb ook een TeslaBLE proxy gemaakt en dat werkt op zich prima en inderdaad lekker lokaal prima, maar had daar het probleem dat de auto niet in slaap viel in de tijd tussen verschillende laadmomenten, dus overdag op solar en dan in de nacht op dynamisch tarief aftoppen en dan was ik zomaar weer 3% kwijt omdat hij de hele tijd wakker bleef, alsof ik Sentry aanhad. Vandaar weer overgegaan op de API maar zit nu aan een mengsel te denken. Ga er nog eens met Claude over nadenken.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Allewijn
  • Niet online
Himalaya schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:50:
[...]

Ik heb ook een TeslaBLE proxy gemaakt en dat werkt op zich prima en inderdaad lekker lokaal prima, maar had daar het probleem dat de auto niet in slaap viel in de tijd tussen verschillende laadmomenten, dus overdag op solar en dan in de nacht op dynamisch tarief aftoppen en dan was ik zomaar weer 3% kwijt omdat hij de hele tijd wakker bleef, alsof ik Sentry aanhad. Vandaar weer overgegaan op de API maar zit nu aan een mengsel te denken. Ga er nog eens met Claude over nadenken.
Hier ook al een tijdje een esp32c6 super mini liggen, maar nog niet gelukt om TeslaBLE goed te krijgen. En eigenlijk bevalt de ingestelde API gewoon in praktijk zo goed. Ga nooit over gratis aantal communicaties heen, etc. Dus nog niet zo veel urgentie gevoeld om dit lokaal te maken.
Wat bedoel je met een mengsel?

• Allewijn
  • Niet online
Allewijn schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:33:
Zoals ik, meen ik, in dit topic al eerder had aangegeven: binnenkort (einde saldering) wil ik mijn energie-setup klaarmaken voor het vervallen van de salderingsregeling. Mijn doel is om richting Nul op de Meter / Nul op de Kassabon(!) te gaan met een dynamisch energiecontract (Zonneplan net afgesloten). Afgelopen week al alle benodigde kabels gelegd (2x aderige ymvk 6mm2 en 2x cat7 utp vanuit meterkast naar garage (locatie thuisbatterij).

​Aangezien ik nu al zo fijn werk/erg onder de indruk ben van evcc met oa mijn Webasto Laadpaal, HW P1, Enphase, DLB, etc (draait in Docker op Synology NAS) wil ik hier ook qua thuisbatterij integratie mee door. Ben ik benieuwd naar ervaringen vanuit de community.
​Mijn huidige situatie & doelen:
  • ​Aansluiting: 3x25A hoofdzekering
  • ​PV: 19x 400wp Enphase IQ7+ micro-omvormers
  • ​Verbruik/Opwek: Wek circa 8000 op en verbruik 8500
  • ​EV: Tesla Model Y RWD (~60 kWh/week geladen, helaas vaak 's avonds/'s nachts).
  • ​Laadpaal & Meting: Webasto Unite + HomeWizard P1 meter + Enphase Envoy Metered-S met 6 CT spoelen
​Mijn beoogde hardware:
  1. ​Omvormer: Solis S6 3-fase hybride omvormer 12 kW (S6-EH3P12K-H). Voldoende AC-capaciteit, maar vereist denk ik wel een strakke Dynamic Load Balancing in evcc/meterkast om de 25A hoofdzekering niet te overbelasten.
  2. ​Thuisbatterij: Pylontech Force H3, startende met denk ik 15kWh of 20kWh
  3. Andere merken/tips ook welkom
​Mijn vragen aan de evcc-experts hier:
  1. ​Status evcc Optimizer: Ik zie dat de evcc Optimizer momenteel nog in de experimentele fase zit en passief werkt. Is er bij iemand al meer bekend over de roadmap wanneer de Optimizer daadwerkelijk actieve, voorspellende sturing op de thuisbatterij overneemt (i.p.v. de huidige regelgebaseerde smart cost limit / laadplanner logic)?
    Want hier zou ik echt énorm veel voordeel in zien (set and forget).
  2. ​Ervaringen Solis S6 + Pylontech Force H3 met evcc: Werkt de Modbus-koppeling van de Solis S6 hybride omvormer naadloos samen met evcc om zowel laad-/ontlaadgrenzen direct lokaal aan te sturen? Zijn er addertjes onder het gras bij deze combinatie?
Is er hier iemand met Solis S6 en Pylontech H3's?
Of wat is een waardig alternatief? (Victron is me te veel losse componenten/draden)
Iemand die mij hier alsjeblieft nog in kan adviseren?

Verder: Zonneplan wordt bij mij dus vanaf 1 okt actief. Wil de import en export tarieven in evcc gaan invoeren, want op de juiste 'prijzen' laden wordt nu ook voor mij ineens belangrijker dan ooit (na salderingsregeling zeker).
Wat moet ik invullen? epexprijzen.nl (EPEX Spot NL)?
Als ik dat doe kan ik in het vervolgveld Zonneplan kiezen.
En hetzelfde kan ik doen voor invoer terugleververgoeding, maar dan zie ik twee dezelfde waardes. Dat klopt toch niet? Hoe stel ik juist in?
Ik wil qua bedragen natuurlijk echt op het juiste gaan sturen.
Hoe maak ik de terugleververgoeding ook kloppend?
(Of klopte die terugleververgoeding nou nog wel omdat het nog tot 2027 salderingsregeling is?) 8)7 :? 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUB7dSk8OSA6lb882Gsn7PS7CG4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ph4tGonZPHYofzdmXuaJ2I1C.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6Mg0-yeEvPa02Yi_yHQJj4t_VU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HHMv2JsGS4jTLCY61G2SjIVH.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Allewijn op 07-09-2026 18:51 ]

• Krisp
  • Niet online
Krisp schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:59:
[...]

Om het goed werkend te krijgen, kom je volgens mij gewoon bij een integratie via Home Assistant uit, waarbij je dus 3 (en straks met discharge erbij 4) aparte scripts maakt om de Zendure aan te sturen.
OK, dit bleek -met de Gielz-integratie erbij- makkelijker dan verwacht. Je maakt 3 scripts aan, waarin je de juiste modus van de Gielz-integratie aanroept. Dat ziet er voor voor de charge modus bijvoorbeeld zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sequence:
  - action: input_select.select_option
    metadata: {}
    target:
      entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
    data:
      option: Snel opladen
alias: battery_grid_charge
Verder heb ik de Zendure batterij nu inderdaad via HA geïntegreerd, waarbij je even moet opletten dat je voor de power entity sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing_inverted gebruikt. . Voor 'hold' heb ik stand-by gekozen, voor 'normal' de NOM-modus. Voor discharge gebruik ik straks snel ontladen.

Nu is het wachten totdat EVCC de optimizer daadwerkelijk laat gebruiken. :P

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Kammika schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:37:
[...]

ok, maar zeg jij dat starten en stoppen ook een probleem geeft bij die HA integratie (die je dan als HA template in evcc hebt?)
Starten en stoppen vanuit Alfen API heb ik maar kort getest door charging mode van Solar naar disable te zetten en weer terug, of de max station current op 0a te zetten. Dit werkte wel en hij pakte hem ook weer op.

Ik gebruik dit nu zelf niet, ik heb een soort proxy gemaakt, als EVCC tegen home assistant zegt start/stop met laden dan doet Home Assistant een API call naar de Tesla BLE proxy.

Waar ik Alfen API nu voor gebruik is eigenlijk alleen de fase wisseling. Vanochtend weer wakker met de auto opgeladen volgens plan.

• Geronim0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:59
Ik blijf een beetje stoeien met de configuratie in EVCC icm mijn AlphaESS G13-T10 thuisbatterij. De batterij is via modbus gekoppeld, data is zichtbaar. Wat ik niet wil is dat de thuisbatterij volledige wordt leeggetrokken door de auto. Ik heb het vinkje aan bij 'Prevent home battery discharge in fast mode and during planned charging.' Toch blijft de batterij ontladen tijdens deze modi.

Via SSH
Laad commando werkt
curl -X POST [url="http://localhost:7070/api/batterymode/charge"]http://localhost:7070/api/batterymode/charge[/url] -H

Hold commando werkt niet
curl -X POST [url="http://localhost:7070/api/batterymode/hold"]http://localhost:7070/api/batterymode/hold[/url] -H

Iemand een idee? Iemand anders met een AlphaESS batterij in EVCC?

• master1104
AWEF schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:38:
[...]

Zomaar even een gedachte spinsel: Is het een plug-and-charge lader of met een backoffice (voor doorbelasting naar de werkgever)?

Ik kan me voorstellen dat, als je met een pasje het laden start en stopt, bij een nachtelijke reboot de sessie met de backoffice wordt gestopt en je dus eerst je pas opnieuw moet aanbieden
Dat is een logische gedachte inderdaad en had zeker gekund. De laadpaal staat echter op freecharge en directstart. Dus geen backend nodig om te starten en het rfid deel is niet in gebruik.

Lijkt toch aan de Tesla kant te zitten. Althans, dat was mijn voorzichtige conclusie. Lijkt alsof hij na een tijd zonder laadstroom in slaap valt en het opgeeft, maar bij wakker worden geen nieuwe poging meer doet om te starten.

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ik blijf stoeien met de Tesla en de Alfen met EVCC. Ik krijg het niet voor mekaar. Ik dacht door de snelheid van het laden en het start/stop via de auto te doen het zou werken, dat leek ook even zo maar vanochtend werd ik weer teleurgesteld wakker. Het plan dat hem tot 80% zou moeten laden was nog maar op 50% en de Tesla app staat vol meldingen dat die gestopt is met laden. Om verschillende redenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqnJ02wEbVOVgVy3IElyuFi4QuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6o8Yn2d3tZx4kLtP5IZ6eRpD.jpg?f=fotoalbum_large

En ik heb het dus nog niet eens getest met laden op zon overschot en fase wisselen.

• Kammika
Koen Hendriks schreef op woensdag 9 september 2026 @ 06:57:
Ik blijf stoeien met de Tesla en de Alfen met EVCC. Ik krijg het niet voor mekaar. Ik dacht door de snelheid van het laden en het start/stop via de auto te doen het zou werken, dat leek ook even zo maar vanochtend werd ik weer teleurgesteld wakker. Het plan dat hem tot 80% zou moeten laden was nog maar op 50% en de Tesla app staat vol meldingen dat die gestopt is met laden. Om verschillende redenen.

[Afbeelding]

En ik heb het dus nog niet eens getest met laden op zon overschot en fase wisselen.
Je gaat door hetzelfde proces heen als waar ik een tijd geleden ook doorheen ben gegaan. Die combinatie Tesla/Alfen/EVCC kan behoorlijk frustrerend zijn.

Zie ook: Delayed charging plan does not start on Tesla Model Y using native Tesla integration in combi with Alfen Eve Single Pro · Issue #29963 · evcc-io/evcc

Mijn advies: kijk eerst of start/stop-commando's via deze Home Assistant-integratie goed werken en stabiel blijven: leeyuentuen/alfen_wallbox: Alfen wallbox - Home Assistant Component

Als dat goed gaat, zou ik in EVCC een HA-template voor je laadpaal maken en de aansturing volledig via die integratie laten lopen. Grote kans dat het dan wel werkt.

Houd er wel rekening mee dat je waarschijnlijk wat scripts en automatiseringen nodig hebt. Die integratie is niet altijd 100% betrouwbaar. Soms wordt een commando niet in één keer verwerkt en moet je een retry doen.

Mijn oplossing destijds was ongeveer als volgt:
  • Maak in Home Assistant helper-entiteiten aan voor enable, maxcurrent en phaseswitch.
  • Laat EVCC alleen die helpers aanpassen via de home assistant template in evcc
  • Maak vervolgens een automatisering die wordt getriggerd op wijzigingen van die helpers én bijvoorbeeld elke minuut draait.
Die automatisering controleert continu of de werkelijke status van de laadpaal overeenkomt met de gewenste status uit de helpers. Is dat niet zo, dan stuurt hij het commando opnieuw.

Bijvoorbeeld: als de helper maxcurrent op 16A staat, maar de Alfen-integratie rapporteert nog 10A, dan wordt het commando opnieuw verstuurd totdat beide waarden gelijk zijn.

Ik heb die automatisering helaas niet meer (en ook nooit met de tesla getest, was van daarvoor). Die heb ik weggegooid toen ik de laadpaal rechtstreeks in EVCC had hangen, maar was geen hele complexe automatisering. Bijkomende voordeel is dat je geen sponsortoken meer nodig hebt (alhoewel ik die toen nog steeds betaalde om de developers te supporten)

• Allewijn
  • Niet online
Is er hier iemand die evcc heeft & dynamische tarieven en dit correct werkend/ingevoerd?
Ik snap het even niet...
Zie mijn eerdere vragen met screenshots hier:
Allewijn in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"

• Kammika
Allewijn schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:28:
Is er hier iemand die evcc heeft & dynamische tarieven en dit correct werkend/ingevoerd?
Ik snap het even niet...
Zie mijn eerdere vragen met screenshots hier:
epexprijzen is gewoon een (van de) bronnen die je kunt gebruiken om prijzen op te halen. die geeft je dan de prijs voor stroomafname. Voor terugleveren moet die iets andere prijs gaan rekenen, dat kun je doen door een formula, charge en/of tax in te vullen.

ik heb zelf frank energie, die heeft geen terugleververgoeding. ik dus alleen een negatieve charge ingevuld (met het verschil tussen lever en teruglevertarief. De exacte bedragen kun je terugvinden op je energiecontract, is voor iedereen anders)

hier staat het gedocumenteerd: epexprijzen.nl | evcc - smart charging

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Kammika schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:18:
[...]

Je gaat door hetzelfde proces heen als waar ik een tijd geleden ook doorheen ben gegaan. Die combinatie Tesla/Alfen/EVCC kan behoorlijk frustrerend zijn.

Zie ook: Delayed charging plan does not start on Tesla Model Y using native Tesla integration in combi with Alfen Eve Single Pro · Issue #29963 · evcc-io/evcc

Mijn advies: kijk eerst of start/stop-commando's via deze Home Assistant-integratie goed werken en stabiel blijven: leeyuentuen/alfen_wallbox: Alfen wallbox - Home Assistant Component

Als dat goed gaat, zou ik in EVCC een HA-template voor je laadpaal maken en de aansturing volledig via die integratie laten lopen. Grote kans dat het dan wel werkt.

Houd er wel rekening mee dat je waarschijnlijk wat scripts en automatiseringen nodig hebt. Die integratie is niet altijd 100% betrouwbaar. Soms wordt een commando niet in één keer verwerkt en moet je een retry doen.

Mijn oplossing destijds was ongeveer als volgt:
  • Maak in Home Assistant helper-entiteiten aan voor enable, maxcurrent en phaseswitch.
  • Laat EVCC alleen die helpers aanpassen via de home assistant template in evcc
  • Maak vervolgens een automatisering die wordt getriggerd op wijzigingen van die helpers én bijvoorbeeld elke minuut draait.
Die automatisering controleert continu of de werkelijke status van de laadpaal overeenkomt met de gewenste status uit de helpers. Is dat niet zo, dan stuurt hij het commando opnieuw.

Bijvoorbeeld: als de helper maxcurrent op 16A staat, maar de Alfen-integratie rapporteert nog 10A, dan wordt het commando opnieuw verstuurd totdat beide waarden gelijk zijn.

Ik heb die automatisering helaas niet meer (en ook nooit met de tesla getest, was van daarvoor). Die heb ik weggegooid toen ik de laadpaal rechtstreeks in EVCC had hangen, maar was geen hele complexe automatisering. Bijkomende voordeel is dat je geen sponsortoken meer nodig hebt (alhoewel ik die toen nog steeds betaalde om de developers te supporten)
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Dit is ook een pad om in te slaan en zal ik eens bekijken. Ik vraag me ook af of de oude firmware van mijn Alfen misschien wel iets in de weg staat. Ik duik er nog eens in.

Ik ben overigens erg bekend met de de custom API integratie van Alfen en hoe flaky die soms is. Voor de EVCC tijd had ik ook laad automatiseringen die elk kwartier keken of die nog wel echt op Solar stond en dergelijke.

Ik ga weer aan de slag

• JanHenk
  • Niet online
Kennelijk houdt Tesla die laadsessies niet open als hij door de paal (aangestuurd door evcc natuurlijk) gepauzeerd wordt. Dat is hoogst irritant. Ik heb dat met mijn vorige Skoda ook een keer gehad na software-update, maar daar was gelukkig een quick fix voor.

Je hebt er niks aan, maar voor mij zou dit een absolute dealbreaker zijn om ooit een Tesla te kopen. Ik wil gewoon dat dit stabiel werkt, die auto hoeft niets te doen behalve de stroom accepteren die wordt aangeboden.

Het ligt in mijn optiek niet aan Alfen, noch evcc. Ik heb laadsessies van meer dan 72 uur die vele malen zijn gestopt, gestart, geswitcht van 1P naar 3P en weer terug, etc. Nooit een probleem gelukkig. :) Maar ik heb dus ook wel ervaren hoe irritant het kan zijn als de auto om wat voor reden dan ook niet meer wil hervatten. Sta je in de ochtend, met je laadplan van 100%, maar staat de auto nog op 40%... :(

Kun je niets aansturen in de Tesla om die sessie weer te hervatten, in plaats van via Alfen? Via de Alfen is ook niet per se betrouwbaar. evcc gebruikt daarom alleen de load balancing ingang.

[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 09-09-2026 09:04 ]

• Allewijn
  • Niet online
Kammika schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:41:
[...]

epexprijzen is gewoon een (van de) bronnen die je kunt gebruiken om prijzen op te halen. die geeft je dan de prijs voor stroomafname. Voor terugleveren moet die iets andere prijs gaan rekenen, dat kun je doen door een formula, charge en/of tax in te vullen.

ik heb zelf frank energie, die heeft geen terugleververgoeding. ik dus alleen een negatieve charge ingevuld (met het verschil tussen lever en teruglevertarief. De exacte bedragen kun je terugvinden op je energiecontract, is voor iedereen anders)

hier staat het gedocumenteerd: epexprijzen.nl | evcc - smart charging
Dankjewel voor je antwoord. Die formule gaat voor de rest van dit jaar dus anders worden dan vanaf 2027 ivm vervallen saldering denk ik zo?
En die formule zal voor Zonneplan anders worden omdat die bij teruglevering extra geeft: marktprijs + €0,02 + 10% Zonnebonus. De prijs die EVCC van epexprijzen.nl krijgt is al inclusief energiebelasting. Dat betekent dat de formule niet simpelweg zal zijn: price * 1.10 + 0.02

Maar wat dan wel? Iemand die óók Zonneplan en evcc heeft en advies mbt hoe nu de rest van 2026 mee om te gaan/te begrijpen en vanaf 2027?

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:31
Allewijn schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:05:
[...]

Dankjewel voor je antwoord. Die formule gaat voor de rest van dit jaar dus anders worden dan vanaf 2027 ivm vervallen saldering denk ik zo?
En die formule zal voor Zonneplan anders worden omdat die bij teruglevering extra geeft: marktprijs + €0,02 + 10% Zonnebonus. De prijs die EVCC van epexprijzen.nl krijgt is al inclusief energiebelasting. Dat betekent dat de formule niet simpelweg zal zijn: price * 1.10 + 0.02

Maar wat dan wel? Iemand die óók Zonneplan en evcc heeft en advies mbt hoe nu de rest van 2026 mee om te gaan/te begrijpen en vanaf 2027?
Ben ik ook benieuwd naar, zeker ook omdat de zonnebonus ook alleen van toepassing is tussen zonsop- en ondergang. Klinkt opzich logisch maar als je dus na zonsopgang volle bak terug gaat leveren vanuit je batterij krijg je du geen zonnebonus

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• HyperBart
JanHenk schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:04:
Kennelijk houdt Tesla die laadsessies niet open als hij door de paal (aangestuurd door evcc natuurlijk) gepauzeerd wordt. Dat is hoogst irritant. Ik heb dat met mijn vorige Skoda ook een keer gehad na software-update, maar daar was gelukkig een quick fix voor.

Je hebt er niks aan, maar voor mij zou dit een absolute dealbreaker zijn om ooit een Tesla te kopen. Ik wil gewoon dat dit stabiel werkt, die auto hoeft niets te doen behalve de stroom accepteren die wordt aangeboden.

Het ligt in mijn optiek niet aan Alfen, noch evcc. Ik heb laadsessies van meer dan 72 uur die vele malen zijn gestopt, gestart, geswitcht van 1P naar 3P en weer terug, etc. Nooit een probleem gelukkig. :) Maar ik heb dus ook wel ervaren hoe irritant het kan zijn als de auto om wat voor reden dan ook niet meer wil hervatten. Sta je in de ochtend, met je laadplan van 100%, maar staat de auto nog op 40%... :(

Kun je niets aansturen in de Tesla om die sessie weer te hervatten, in plaats van via Alfen? Via de Alfen is ook niet per se betrouwbaar. evcc gebruikt daarom alleen de load balancing ingang.
Ik moet nu eerlijk zeggen dat sinds een goede netspanning ik geen problemen heb met laadsessies op de Tesla. Ik wil gerust nog eens expliciet testen met een sessie die ik start, het laden starten, het laden na een uurtje stoppen en dan na een uurtje terug starten. Daar gaat het fout volgens jou?

• JanHenk
  • Niet online
@HyperBart Niet volgens mij, maar als ik de berichten in het topic lees is er wel een gemene deler.

Ik kan niets testen, maar als het jou wel lukt is dat wellicht behulpzaam voor de anderen in het topic. Zou de netspanning i.c.m. Tesla hier de oorzaak van zijn dan?

• HyperBart
Ik weet het niet, dat probeer ik even vast te stellen maar uit het hoofd zijn er hier ook weer een aantal situaties waarbij Tweakers BLE er tussen steken of Home Assistant, ik heb hier al meermaals verkondigd dat je het best zo simpel mogelijk houdt, evcc stuurt laadpaal rechtstreeks aan via Modbus oid en klaar.

Ik ga nu de Tesla inprikken en evcc instellen op 1.4kW max, een uurtje laten laden, een uurtje stoppen en dan terug starten. Ik koppel terug.

• Kammika

ja maar, met de standaard alphen apps werkt loadbalancing, laadschema's en zonneladen wel... vandaag ook tip om toch via die andere integratie te proberen. gaat alleen via modbus fout

• JanHenk
  • Niet online
Kammika schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:46:
[...]

ja maar, met de standaard alphen apps werkt loadbalancing, laadschema's en zonneladen wel...
…Met Tesla. Bedoel je ook? Want ik heb sowieso geen problemen met de Alfen :P
vandaag ook tip om toch via die andere integratie te proberen. gaat alleen via modbus fout
Dat zou kunnen. Maar evcc geeft alleen load balancing instructies over modbus. Ik vind het vreemd dat een auto er dan maar helemaal mee stopt als een laadpaal tijdelijk geen stroom beschikbaar heeft.

• HyperBart
Bon...

11h13: sessie op minpv gestart voor de tesla
12h04: sessie gestopt door manueel op "off" te zetten
12h24: de Tesla app laat zien dat de auto al 8 min aan het slapen is
12h25: ik heb de sessie terug opnieuw gestart door minPV modus, de auto is nu terug aan het laden.

Voor welke Tweakers gaat het mis, indien je een probleem hebt, kan je eens een tekstueel uitgeschreven probleemzetting posten in één enkelvoudige post?

Lekker simpel, lekker makkelijk:
YAML:
1
2
3
- name: ChargingPointAlfenMono
  type: alfen
  uri: 192.168.x.y
Auto staat daar bovenop ook gedefinieerd in mijn evcc GUI maar strikt genomen zou dat eigenlijk zelfs niet moeten om nu even te testen. Ik snap dat je op termijn wel de SoC van je wagen wil kunnen uitlezen maar doe nu misschien eerst even een planner waar je iedere nacht zegt "ik wil 40kWh toevoegen".
Zo bv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phAylZD3yP-K9fJNUa8YtTnd0Pg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nbNqJbhCkCtijbJ3IKs67aEc.png?f=fotoalbum_large

Dan sluit je alle aansturingen van Tesla al uit want ik zie hier een verscheidenheid voorbij komen.

[ Voor 73% gewijzigd door HyperBart op 09-09-2026 12:42 ]

• HyperBart
Koen Hendriks schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:17:

De setup is nu dus:

- Alfen Eve pro
- Enphase Solar
- Homewizard
- Kia Tesla

[Afbeelding]

"Start Charging Failed"

[Afbeelding]

@Koen Hendriks

Ga eens terug naar de basis.
Configureer evcc met je Alfen op modbus, zonder de Tesla geconfigureerd als voertuig
Gebruik die planner die ik hierboven gezet heb zodat je altijd de nodige lading toevoegt per nacht om je trips van de volgende dag te doen.

Daarna kijken we verder.

• Tunestwo

Ik heb wat dat betreft icm met Tesla model S 2014 en een Peblar en EVCC ook echter 0,0 problemen. Enige kleine nadeel is dat als het laden gestopt word ik een push melding krijg dat het laden gestopt is.. maar daarna gaat de auto weer gewoon rustig verder.

• Himalaya
Allewijn schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:20:
[...]

Hier ook al een tijdje een esp32c6 super mini liggen, maar nog niet gelukt om TeslaBLE goed te krijgen. En eigenlijk bevalt de ingestelde API gewoon in praktijk zo goed. Ga nooit over gratis aantal communicaties heen, etc. Dus nog niet zo veel urgentie gevoeld om dit lokaal te maken.
Wat bedoel je met een mengsel?
Met mengsel bedoel ik dat de API weet waar de auto is en daarmee HomeAssistant of dat thuis is, en als dat dan het geval is kan ik de laadbediening met TeslaBLE doen tot evcc stopt met laden waarna ik TeslaBLE weer disable (ik heb Claude een eigen implementatie laten maken voor een SLZB-P6 POE gevoede ESP laten maken waarbij bluetooth uit en aangezet kan worden) zodat de auto weer in slaap kan vallen en weer via de API wakker gemaakt wordt als hij verder moet met laden. Maar blijft nog een beetje proberen, leuk projectje als ik weer terug ben van vakantie.

• master1104
Mogelijk gaat Tesla de mist in door de manier van aangeven dat laden gestopt moet worden? Mijn Webasto heeft geen (!) start en stop laden optie via modbus. In plaats daarvan stuur ik 0A naar de Webasto als hij moet stoppen en 6 t/m 16A (EVCC geregeld) als hij moet starten.

De Tesla app geeft bij 0A dan aan dat het laadstation niet gereed is en gecontroleerd moet worden. De weergegeven max laadstroom in de Tesla app is dan 5A, wat ook vreemd is wmb.

Ik zal binnenkort nog eens verder testen wanneer de laadpaal exact de Tesla niet meer wakker krijgt. In elk geval ben ik er dus tegenaan gelopen dat dit gebeurt na een nacht slapen op PV modus en dan weer op 1F 6A wakker worden. Na bv een uurtje slapen heb ik nooit problemen gehad. Mogelijk zijn er verschillende niveaus slaapstand? Overigens: century mode is uit en energiebesparing modus is aan. Daar kunnen ook de verschillende ervaringen mogelijk vandaan komen.

Wat trouwens ook opvalt is dat status van de Webasto op ‘finishing - status 5’ blijft hangen als de Tesla niet meer luistert.

Sinds ik de CP draad via zwave relais toggle bij het niet starten (automatisch via HA) sta ik in elk geval niet meer voor verassingen 😃

[ Voor 11% gewijzigd door master1104 op 09-09-2026 16:41 ]

• HyperBart
Ik heb nu via de planner deze nacht nog een 45 min laden gepland, ik zal morgenochtend mijn bevindingen posten. @master1104

• Kammika
JanHenk schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:00:
[...]

…Met Tesla. Bedoel je ook? Want ik heb sowieso geen problemen met de Alfen :P

[...]

Dat zou kunnen. Maar evcc geeft alleen load balancing instructies over modbus. Ik vind het vreemd dat een auto er dan maar helemaal mee stopt als een laadpaal tijdelijk geen stroom beschikbaar heeft.
Ja in combi met tesla bedoel ik

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

HyperBart schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:46:
[...]

@Koen Hendriks

Configureer evcc met je Alfen op modbus, zonder de Tesla geconfigureerd als voertuig
Gebruik die planner die ik hierboven gezet heb zodat je altijd de nodige lading toevoegt per nacht om je trips van de volgende dag te doen.

Daarna kijken we verder.
Ik zal dit proberen. IK zie alleen niet hoe ik dit plan nu voor elke nacht kan doen? Ik zie geen optie om een repeating plan te maken maar dit komt dan omdat er geen vehicle is vermoed ik?

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

master1104 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:37:
[...]

De Tesla app geeft bij 0A dan aan dat het laadstation niet gereed is en gecontroleerd moet worden.

[..]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pULXRsXJtBxNawfCWvowuV1_CA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/52WhdQF1QdDYOLTs0g7uwWq5.png?f=fotoalbum_large

Ja mijn ervaring na deze dagen testen is dit de stand waar je hem op wilt hebben als je niet aan het opladen, maar wel aangesloten bent.

Vanuit deze stand begint ie prima met opladen op elke ampere en fase (1 of 3) die de Alfen aangeeft. Precies wat je daarna aangeeft lijkt bij mij snachts ook fout te gaan, als die te lang niet aan het laden is geweest o.i.d. dan zit die in zon diepe slaap dat een verzoek vanuit de alfen om ineens 3 fase met 16a te gaan laden niet aankomt of wordt geaccepteerd.

Ik zelf heb energie besparende modus uit en Sentry modus aan.

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

HyperBart schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:46:
[...]

@Koen Hendriks

Daarna kijken we verder.
Dit is een screenshot van het plan nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sw2wqzBrJSeG7hbalGxmkC7Sc3s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kB2XIiIXLpFkNqYkjf4maktd.png?f=user_large

Nou het resultaat lijkt dat EVCC aangeeft op de Tesla te wachten en de Tesla geeft aan op de Charger te wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldLIXGfg3bPOXepoRxxUfe4Em60=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tUiTSpfbXluIvlAFGygoU6n6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7e35KsSatMn4IUF7VCDWSH0suo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FmRgJcl1mUfMtGEXJkcudcB0.png?f=fotoalbum_large

Er wordt nu dus niet opgeladen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Koen Hendriks schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:53:
[...]

Ik zal dit proberen. IK zie alleen niet hoe ik dit plan nu voor elke nacht kan doen? Ik zie geen optie om een repeating plan te maken maar dit komt dan omdat er geen vehicle is vermoed ik?
Maak een 2e plan op een known vehicle (mag ook een Homeassistant configured vehicle zijn), die kan repeating.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 09-09-2026 19:28 ]

• HyperBart
Koen Hendriks schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:06:
[...]

Dit is een screenshot van het plan nu:

[Afbeelding]

Nou het resultaat lijkt dat EVCC aangeeft op de Tesla te wachten en de Tesla geeft aan op de Charger te wachten.

[Afbeelding]

~[Afbeelding]

Er wordt nu dus niet opgeladen.
Maar hier gaat dus al iets fout. Want evcc heeft de paal al ingeschakeld, de Tesla begint hier al niet met laden. Je plan dynamisch had toen wat goedkopere uren maar de Tesla begint niet.

Vanaf nu niks aanpassen, nu gewoon even volgen aub 😉, niet gaan rondklikken.

Wat zegt het scherm van de Tesla zelf als je instapt in de auto als evcc ook de laadpaal ingeschakeld heeft? Controleer voor je instapt of evcc de laadpaal ingeschakeld heeft door plan-uren of zet de auto op minpv. Wat is het min en max amperage wat ingesteld staat op de paal in evcc?

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 09-09-2026 19:40 ]

• HyperBart
Koen Hendriks schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:53:
[...]

Ja dat ga je dus tijdelijk even per avond moeten instellen, is idd omdat er geen vehicle is.

• master1104
HyperBart schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:52:
Ik heb nu via de planner deze nacht nog een 45 min laden gepland, ik zal morgenochtend mijn bevindingen posten. @master1104
Top, dank.

Wil je daarbij de Tesla in energiebesparing modus zetten? Dan vergelijken we identieke omstandigheden. Ben benieuwd!

• HyperBart
master1104 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:41:
[...]

Top, dank.

Wil je daarbij de Tesla in energiebesparing modus zetten? Dan vergelijken we identieke omstandigheden. Ben benieuwd!
Ik ga ‘m nu even mooi laten staan op wat ie staat. Te meer omdat ik al een testplan ingedoken ben en die modus volgens mij niet aanstaat. Volgende nacht wil ik dat gerust even voor je proberen maar nu ga ik mijn 5h sleep die hij nu al heeft niet opofferen om zodadelijk in de nacht laat genoeg te kunnen laten starten.

• HyperBart
@Koen Hendriks extra vraag bovenop: is die BLE nu volledig uitgeschakeld en van de stroom gehaald en heb je geen laadplan in de auto actief?

• Torbs
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:51

Mijn installatie:
  • 3×25A-aansluiting
  • Auto maximaal 11 kW AC

code:
1

Mijn vragen:
Bij mij werkte het wel totdat ik ging updaten naar de laatste versie 0.315.0. Deze versie geeft je gelijk een fatal error. Ik ben nu weer teruggegaan naar versie 0.314.1 daar werkt het fase switchen zonder problemen in combinatie met de Sense en APM actief.

Ik heb ook al wat logs doorgegeven op github in de hoop dat zij er iets mee kunnen. Versie 0.314.5 geeft geen fatal error maar wel een 500 error waardoor hij nog steeds niet switch van fase en dus niet met 11 kwh wil gaan laden.

Voor nu zou ik dus naar versie 0.314.1 gaan totdat het opgelost is. Mogelijk dat versies tussen 0.314.1 en 0.314.5 ook werken maar die heb ik niet getest

• HyperBart
Deze nacht heeft de Tesla gewoon prima een tijdje opgeladen. Hij is begonnen om 4H00 snachts en was om 4H28 klaar.
@master1104 : ik heb het net even nagekeken en low power mode staat niet aan.

Ik zal vanavond low power mode aanzetten en morgen doorheen de dag op PV overschot wat laden, dan heb ik jouw verhaal getest.

@Koen Hendriks , lever je nog de gevraagde info op?

• Allewijn
  • Niet online
wautah91 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:12:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar, zeker ook omdat de zonnebonus ook alleen van toepassing is tussen zonsop- en ondergang. Klinkt opzich logisch maar als je dus na zonsopgang volle bak terug gaat leveren vanuit je batterij krijg je du geen zonnebonus
Iemand anders hier mét Zonneplan en dynamische tarieven hiervan correct ingesteld in evcc?

Mijn vraag:

en

[ Voor 8% gewijzigd door Allewijn op 11-09-2026 06:04 ]

• HyperBart
@master1104 Tesla sliep 12h en stond in low power mode. Ik heb zonet een laadbeurt gestart op minPV en dat gaag ook prima.
Pagina: 1 ... 40 ... 43 Laatste