Vraag

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Aangezien ik kennelijk één van de "early adapors" ben van de Prauton Peec en ik geen andere topics waarin ik deze wel al genoemd heb (het evcc topic) wil vervuilen open ik hierbij het "grote" Peec topic.

Wat is het?
In principe realiseer je met Peec simpelweg in combinatie met een "domme" boiler een zonnestroomboiler, op basis van Home Assistant.
Wat is een zonnestroomboiler?
Een zonnestroomboiler is een elektrische boiler die slim wordt aangestuurd op basis van je overschot aan zonne-energie. Overtollige zonnestroom die anders zou worden teruggeleverd aan het net, wordt gebruikt om water te verwarmen. Zo verhoog je je eigen verbruik van zonne-energie en beschik je altijd over een voorraad warm water, zonder batterij.

Nu is dit in principe niets nieuws. Dit idee is al op diverse manieren door mensen zelf gerealiseerd. Vaak met een "slim" stopcontact. Aan de andere kant van het spectrum zijn er oplossingen als de Nymo Solyx en My-PV.

Peec lijkt hier een beetje tussenin te vallen, ook qua prijsstelling.

Eerst maar eens een link naar de website: https://peec.prauton.nl

Hierbij meteen de mededeling dat ik geen enkel verband heb met Prauton anders dan dat ik zelf een Peec bij ze aangeschaft heb. Hierdoor ben ik ook volledig vrij waar nodig kritisch te zijn.

Wat wil ik met dit topic?
Het product en gebruik er van bespreken in al zijn aspecten, mijn installatie proces en ervaringen hier delen en hopelijk in contact komen met andere gebruikers van het product.

Wat wil ik NIET met dit topic?
- geen reacties als: "Dit kun je net zo goed met een slimme stekker doen", "Zo iets kun je net zo goed zelf maken", "je kunt beter een warmptepompboidler nemen" graag. Dit zouden namelijk totaal zinloze opmerkingen zijn omdat ik al gekozen heb voor dit product. Natuurlijk mag er vergeleken worden met andere producten. En uiteraard kun je alles zelf maken/ontwikkelen/bouwen. Een auto kun je ook zelf bouwen. Voor een enkeling is dat een prachtige hobby/passie maar ik ben ietsjes pragmatischer hierover. Peec biedt een kant en klaar product wat snel in bedrijf te nemen is voor een redelijke prijs.

Wat zijn de typerende kenmerken voor Peec?

- gebaseerd op Home Assistant. Heb je dit niet, dan is het niet voor jou
- prijs ligt beduidend onder dat van concurrerende producten, maar is uiteraard hoger dan een zelf in elkaar gezette oplossing.

Waarom heb ik gekozen voor Peec?

Van het gas af gaan is voor mij een doel wat ik al een aantal jaar nastreef. Dit is ooit begonnen met het (zelf) vervangen van de gaskookplaat door een inductieplaat, en door het (zelf) plaatsen van een Quooker in de keuken. De volgende stap die ik gezet heb is het (zelf) plaatsen van een airco, voornamelijk voor het verwarmen. Nu dat 2 jaar prima gegaan is durf ik het aan om de laatste stap te zetten. De huidige Intergas CV ketel wordt dus al 2 jaar alleen voor verwarming van het water in de badkamer (bad, douche en wastafel) gebruikt.
Voor deze laatste stap is dus een boiler nodig. Lang heb ik overwogen een WPB te nemen. Echter, gezien diverse redenen heb ik hiervan afgezien (plaatsing op zolder, complexiteit, geluid, extra luchtaansluitingen etc.). Momenteel heb ik 12 zonnepanelen die al goed gebruikt worden voor het laden van de HomeWizard PIB en twee EV's. Mede gezien dat laatste (2 EV's) ben ik nog van plan 6 zonnepanelen bij te plaatsen op mijn schuur. In ieder geval voldoende "aanvoer" voor de zonnestroomboiler.

Naast dat ik naar WPBs heb gekeken ook naar alternatieven zoals de Solyx van Nymo gekeken. De toch wel forste prijs en het feit dat hij niet integreert met Home Assistant (wel met Homey vreemd genoeg) heeft mij steeds er van weerhouden er voor te kiezen, en toen ontdekte ik recent de Peec, die bijna de helft goedkoper is en wél met Home Assistant integreert.

Eerste stappen:
Uiteraard de Peec besteld. Deze was er binnen een paar dagen met DHL. Apparaat komt in een kartonnen doos en is (ik neem aan) voor het transport gemonteerd op een plankje vezelplaat.

Aangezien ik dus nog geen boiler had hier flink naar lopen zoeken. Mijn advies is om Nederlandse websites met boilers te mijden als de pest. Ze zijn simpelweg veel te duur. Prijzen in België/Frankrijk zijn aanzienlijk interessanter. Aangezien wij een behoorlijk fors (nieuw) ligbad hebben en een douche met regendouche gekozen voor een 200 liter boiler van het merk Ariston. Belgische fabricage, bekend merk, steatiet (speksteen) warmte-element en deze besteld bij de Praxis. Lijkt dus toch een Nederlandse website maar deze boiler wordt hier incl. inlaatcombinatie en syphon aangeboden voor een prijs die lager is dan de leverende partij (Europe Sanitaire Chauffage) rekent voor de aparte boiler met levering in Nederland. Ben daar echt via-via opgekomen na een middag spitten op internet.
https://www.praxis.nl/sanitair-installatie/boilers/elektrische-boilers/ariston-verticale-elektrische-boiler-met-speksteen-sageo-wit-200-l/10669188

De boiler is nog onderweg. Daar gaat wel een weekje of anderhalf overheem. Ontving al wel meteen bevestigingsmails van Praxis als ESC. Iets later ook een e-mail met de foto's van de bestelde zeken op een pallet zoals die met de vervoerder meegegeven zijn.

De kosten tot nu toe:
Peec incl. verzenden: €345,-
Ariston boiler: €397,19

Hierbij komt nog wat klein spul als een USB lader (als je er niet nog eentje hebt liggen...) een USB-c kabeltje, flexibele aansluitslangen, pluggen etc. bij. Ik hou het er op dat ik voor minder dan €800 klaar moet zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door AA42 op 05-09-2026 20:26 ]

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ben benieuwd - ook naar foto’s!

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:05
Leuk! Ben benieuwd!

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Vandaag alvast de Peec bekeken en "voorgeconfigureerd".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__vZhtcUVRiQCpjwbILSMu3yIQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6F2AaTpHGxH6SEuKwiWINaAw.jpg?f=fotoalbum_large

De Peec wordt dus geleverd op een stukje vezelplaat. Ik ben er van overtuigd dat dit alleen bedoeld is ter bescherming tijdens transport
Wellicht dat sommige mensen het makkelijk vinden het meteen te gebruiken om hem er mee te monteren maar ik vind dat geen gezicht en niet nodig.

Iemand suggereerde dat ik het moest laten zitten omdat dit de passieve koelplaat zou zijn maar geloof me (MTS elektronica), hout koelt niet.... ;)
De koelplaat die ze bedoelen is een koellichaam waarop de hele unit gebaseerd is.

De behuizing is stevig en toepasselijk groen. De 230V kabel en stekker zijn zo'n beetje de dikste en stevigste die ik ooit gezien heb, daar is niet op bezuinigd. Links, het zwarte "doosje" is de controller (ESPhome) met USB aansluiting. Rechts de 2 WCD's die ik voor het gemakt verder stopcontacten zal noemen. Op de rechter sluit je de boiler aan. In de linker moet je een USB-charger van min. 1A plaatsen en de USB kabel aansluiten op de controller. Charger en kabel worden niet meegeleverd. Is wel wat voor te zeggen, we hebben er allemaal wel genoeg maar ik vind de set-up met zo'n externe charger en kabel toch wat koddig en amateuristisch overkomen. Waarom niet een intern voedingkje die direct aangesloten is op de controller? Heb tijdelijk een langere kabel gebruikt maar wel even een kort USB kabeltje besteld bij Amazon, staat netter en minder kans dat ie per ongeluk los raakt....

Online zijn zowel een korte set-up instructie en volledige handleiding te downloaden.
Het proces verliep uitermate vlot. Aangezien ik de boiler nog niet heb is het dus alleen even "droog" oefenen.

- Stekker in stopcontact
- USB lader plaatsen en aansluiten
- de controller zorgt dan voor een eigen Wifi netwerkje met de naam PeekConnect. Inloggen doe je met hetzelfde paswoord
- de instructie zegt dan dat je een IP adres moest invoeren in je browser maar op mijn Macbook verscheen meteen een scherm waarin je je eigen Wifi netwerk kan kiezen. Vond het een beetje vreemd dat mijn Wifi naam twee keer in het lijstje stond, de een met een hoger signaalniveau dan de ander ( heb een een Netgear Orbi Mesh Wifi). Heb dit met het "hardste" signaal gekozen, wachtwoord invoeren en klaar
- Home Assistant starten, naar Apparaten & Instellingen, Apparaten en daar staat meteen de Peec al als nieuw ontdekt apparaat.
- deze toevoegen, nu moet je de API key invoeren die Peec je na je bestelling mailt. Dit gedaan en in no time staan alle entiteiten gereed.
- ter configuratie moet je nog het maximale vermogen invoeren die je boiler heeft, in mijn geval 2400W, echter kon ik geen waarde invullen, ik neem aan dat dit is omdat de boiler simpelweg nog niet aangesloten is.

Hier stopt het dan voor mij voorlopig even. Ga alvast wat zaken van de CV slopen (expansievat, CV aansluitingen, leidingen etc. maar verder is het nog wachten op de boiler.