Het grote Prauton Peec zonnestroomboiler topic

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:31
Aangezien ik kennelijk één van de "early adapors" ben van de Prauton Peec en ik geen andere topics waarin ik deze wel al genoemd heb (het evcc topic) wil vervuilen open ik hierbij het "grote" Peec topic.

Wat is het?
In principe realiseer je met Peec simpelweg in combinatie met een "domme" boiler een zonnestroomboiler, op basis van Home Assistant.
Wat is een zonnestroomboiler?
Een zonnestroomboiler is een elektrische boiler die slim wordt aangestuurd op basis van je overschot aan zonne-energie. Overtollige zonnestroom die anders zou worden teruggeleverd aan het net, wordt gebruikt om water te verwarmen. Zo verhoog je je eigen verbruik van zonne-energie en beschik je altijd over een voorraad warm water, zonder batterij.

Nu is dit in principe niets nieuws. Dit idee is al op diverse manieren door mensen zelf gerealiseerd. Vaak met een "slim" stopcontact. Aan de andere kant van het spectrum zijn er oplossingen als de Nymo Solyx en My-PV.

Peec lijkt hier een beetje tussenin te vallen, ook qua prijsstelling.

Eerst maar eens een link naar de website: https://peec.prauton.nl

Hierbij meteen de mededeling dat ik geen enkel verband heb met Prauton anders dan dat ik zelf een Peec bij ze aangeschaft heb. Hierdoor ben ik ook volledig vrij waar nodig kritisch te zijn.

Wat wil ik met dit topic?
Het product en gebruik er van bespreken in al zijn aspecten, mijn installatie proces en ervaringen hier delen en hopelijk in contact komen met andere gebruikers van het product.

Wat wil ik NIET met dit topic?
- geen reacties als: "Dit kun je net zo goed met een slimme stekker doen", "Zo iets kun je net zo goed zelf maken", "je kunt beter een warmptepompboidler nemen" graag. Dit zouden namelijk totaal zinloze opmerkingen zijn omdat ik al gekozen heb voor dit product. Natuurlijk mag er vergeleken worden met andere producten. En uiteraard kun je alles zelf maken/ontwikkelen/bouwen. Een auto kun je ook zelf bouwen. Voor een enkeling is dat een prachtige hobby/passie maar ik ben ietsjes pragmatischer hierover. Peec biedt een kant en klaar product wat snel in bedrijf te nemen is voor een redelijke prijs.

Wat zijn de typerende kenmerken voor Peec?

- gebaseerd op Home Assistant. Heb je dit niet, dan is het niet voor jou
- prijs ligt beduidend onder dat van concurrerende producten, maar is uiteraard hoger dan een zelf in elkaar gezette oplossing.

Waarom heb ik gekozen voor Peec?

Van het gas af gaan is voor mij een doel wat ik al een aantal jaar nastreef. Dit is ooit begonnen met het (zelf) vervangen van de gaskookplaat door een inductieplaat, en door het (zelf) plaatsen van een Quooker in de keuken. De volgende stap die ik gezet heb is het (zelf) plaatsen van een airco, voornamelijk voor het verwarmen. Nu dat 2 jaar prima gegaan is durf ik het aan om de laatste stap te zetten. De huidige Intergas CV ketel wordt dus al 2 jaar alleen voor verwarming van het water in de badkamer (bad, douche en wastafel) gebruikt.
Voor deze laatste stap is dus een boiler nodig. Lang heb ik overwogen een WPB te nemen. Echter, gezien diverse redenen heb ik hiervan afgezien (plaatsing op zolder, complexiteit, geluid, extra luchtaansluitingen etc.). Momenteel heb ik 12 zonnepanelen die al goed gebruikt worden voor het laden van de HomeWizard PIB en twee EV's. Mede gezien dat laatste (2 EV's) ben ik nog van plan 6 zonnepanelen bij te plaatsen op mijn schuur. In ieder geval voldoende "aanvoer" voor de zonnestroomboiler.

Naast dat ik naar WPBs heb gekeken ook naar alternatieven zoals de Solyx van Nymo gekeken. De toch wel forste prijs en het feit dat hij niet integreert met Home Assistant (wel met Homey vreemd genoeg) heeft mij steeds er van weerhouden er voor te kiezen, en toen ontdekte ik recent de Peec, die bijna de helft goedkoper is en wél met Home Assistant integreert.

Eerste stappen:
Uiteraard de Peec besteld. Deze was er binnen een paar dagen met DHL. Apparaat komt in een kartonnen doos en is (ik neem aan) voor het transport gemonteerd op een plankje vezelplaat.

Aangezien ik dus nog geen boiler had hier flink naar lopen zoeken. Mijn advies is om Nederlandse websites met boilers te mijden als de pest. Ze zijn simpelweg veel te duur. Prijzen in België/Frankrijk zijn aanzienlijk interessanter. Aangezien wij een behoorlijk fors (nieuw) ligbad hebben en een douche met regendouche gekozen voor een 200 liter boiler van het merk Ariston. Belgische fabricage, bekend merk, steatiet (speksteen) warmte-element en deze besteld bij de Praxis. Lijkt dus toch een Nederlandse website maar deze boiler wordt hier incl. inlaatcombinatie en syphon aangeboden voor een prijs die lager is dan de leverende partij (Europe Sanitaire Chauffage) rekent voor de aparte boiler met levering in Nederland. Ben daar echt via-via opgekomen na een middag spitten op internet.
https://www.praxis.nl/sanitair-installatie/boilers/elektrische-boilers/ariston-verticale-elektrische-boiler-met-speksteen-sageo-wit-200-l/10669188

De boiler is nog onderweg. Daar gaat wel een weekje of anderhalf overheem. Ontving al wel meteen bevestigingsmails van Praxis als ESC. Iets later ook een e-mail met de foto's van de bestelde zeken op een pallet zoals die met de vervoerder meegegeven zijn.

De kosten tot nu toe:
Peec incl. verzenden: €345,-
Ariston boiler: €397,19

Hierbij komt nog wat klein spul als een USB lader (als je er niet nog eentje hebt liggen...) een USB-c kabeltje, flexibele aansluitslangen, pluggen etc. bij. Ik hou het er op dat ik voor minder dan €800 klaar moet zijn.

EDIT:
Aanvullende omschrijving van Prauton zelf over de Peec:
Algemene informatie:
De PEEC is een apparaat dat binnen jouw smarthome-omgeving wordt gebruikt om een boiler of elektrisch verwarmingselement aan te sturen. Dit doet de PEEC door de overtollige zonne-energie continu te monitoren en direct om te zetten in warmte. Hierdoor verminder je teruglevering aan het net en maak je efficiënter gebruik van je eigen zonne-energie.

De PEEC werkt in combinatie met Home Assistant, een gratis smarthome-platform. Voor gebruik van de PEEC heb je het volgende nodig:

•           Een werkende Home Assistant-installatie
•           Een gekoppelde P1-meter in Home Assistant
•           Een geschikte verbruiker (boiler of verwarming) met mechanische thermostaat
•           Een stabiele WiFi-verbinding
•           Een USB-adapter met USB-C aansluiting

Ben je benieuwd hoe je de PEEC binnen Home Assistant kunt gebruiken? Dan is daar een instructievideo van gemaakt: YouTube

[ Voor 11% gewijzigd door AA42 op 06-09-2026 11:42 ]

Alle reacties

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:59
Ben benieuwd - ook naar foto’s!

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:43
Leuk! Ben benieuwd!

• AA42
Vandaag alvast de Peec bekeken en "voorgeconfigureerd".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__vZhtcUVRiQCpjwbILSMu3yIQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6F2AaTpHGxH6SEuKwiWINaAw.jpg?f=fotoalbum_large

De Peec wordt dus geleverd op een stukje vezelplaat. Ik ben er van overtuigd dat dit alleen bedoeld is ter bescherming tijdens transport
Wellicht dat sommige mensen het makkelijk vinden het meteen te gebruiken om hem er mee te monteren maar ik vind dat geen gezicht en niet nodig.

Iemand suggereerde dat ik het moest laten zitten omdat dit de passieve koelplaat zou zijn maar geloof me (MTS elektronica), hout koelt niet.... ;)
De koelplaat die ze bedoelen is een koellichaam waarop de hele unit gebaseerd is.

De behuizing is stevig en toepasselijk groen. De 230V kabel en stekker zijn zo'n beetje de dikste en stevigste die ik ooit gezien heb, daar is niet op bezuinigd. Links, het zwarte "doosje" is de controller (ESPhome) met USB aansluiting. Rechts de 2 WCD's die ik voor het gemakt verder stopcontacten zal noemen. Op de rechter sluit je de boiler aan. In de linker moet je een USB-charger van min. 1A plaatsen en de USB kabel aansluiten op de controller. Charger en kabel worden niet meegeleverd. Is wel wat voor te zeggen, we hebben er allemaal wel genoeg maar ik vind de set-up met zo'n externe charger en kabel toch wat koddig en amateuristisch overkomen. Waarom niet een intern voedingkje die direct aangesloten is op de controller? Heb tijdelijk een langere kabel gebruikt maar wel even een kort USB kabeltje besteld bij Amazon, staat netter en minder kans dat ie per ongeluk los raakt....

Online zijn zowel een korte set-up instructie en volledige handleiding te downloaden.
Het proces verliep uitermate vlot. Aangezien ik de boiler nog niet heb is het dus alleen even "droog" oefenen.

- Stekker in stopcontact
- USB lader plaatsen en aansluiten
- de controller zorgt dan voor een eigen Wifi netwerkje met de naam PeekConnect. Inloggen doe je met hetzelfde paswoord
- de instructie zegt dan dat je een IP adres moest invoeren in je browser maar op mijn Macbook verscheen meteen een scherm waarin je je eigen Wifi netwerk kan kiezen. Vond het een beetje vreemd dat mijn Wifi naam twee keer in het lijstje stond, de een met een hoger signaalniveau dan de ander ( heb een een Netgear Orbi Mesh Wifi). Heb dit met het "hardste" signaal gekozen, wachtwoord invoeren en klaar
- Home Assistant starten, naar Apparaten & Instellingen, Apparaten en daar staat meteen de Peec al als nieuw ontdekt apparaat.
- deze toevoegen, nu moet je de API key invoeren die Peec je na je bestelling mailt. Dit gedaan en in no time staan alle entiteiten gereed.
- ter configuratie moet je nog het maximale vermogen invoeren die je boiler heeft, in mijn geval 2400W, echter kon ik geen waarde invullen, ik neem aan dat dit is omdat de boiler simpelweg nog niet aangesloten is.

Hier stopt het dan voor mij voorlopig even. Ga alvast wat zaken van de CV slopen (expansievat, CV aansluitingen, leidingen etc. maar verder is het nog wachten op de boiler.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jouw foto ziet er anders uit dan de foto op https://peec.prauton.nl/product/
Wat zit er bij jou tussen de twee stopcontacten?
Wordt het rechter stopcontact geschakeld / gedimd en het linker niet?
Die externe USB-C voeding oogt niet zo clean.

• AA42
Klopt, dat plaatje lijkt me AI gegenereerd op de website. Wat er tussen zit is een Schneider DF101 wat simpelweg een glaszekeringhouder is.

Uiteraard wordt alleen het rechter stopcontact geschakeld/gedimd, de linker is voor de USB charger die wil je niet dimmen/schakelen ;)

• AA42
Wat me wel opvalt en ik me niet eerder heb gerealiseerd: de Solyx Nymo heeft toch wel een heel veel kleiner kastje. Er zit dus niet zo'n enorm koellichaam aan. Zo'n groot koellichaam lijkt me toch te duiden op een ander soort regeling, ik gok met een solid state relais. Is het dan uiteindelijk niet een aan/uit regeling zoals je ook met een slimme stekker zou bereiken (maar dan sneller en zonder dat het relais slijt)? Dat lichaam betekent natuurlijk wel wat meer energieverlies. De Nymo schijnt de weerstand van de boiler ook met DC aan te sturen, dus ik vermoed een pulstrein die gemoduleerd wordt zoals bijv. een LED lamp die gedimd wordt.....dat is natuurlijk wel een stuk geavanceerder.... maar dat mag ook wel gezien het prijsverschil....

• Tunestwo
Hoe ben je eigenlijk van plan om dit te combineren met evcc? Connectie homeassistant naar evcc? Of tzt developers vragen om de peec toe te voegen?

En inderdaad wat een gemis dat intern de voeding voor de esp niet geregeld is…

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@AA42 Ja, kan haast niet anders dan dat dit apparaat “PWM” dimmen doet.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Tunestwo
JanHenk schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:45:
Ja, dat lijkt mij eigenlijk ook het meest logisch. Ben alleen wel benieuwd hoe ze dat precies doen op 230V, bijvoorbeeld met burst firing/cycle control of iets in die richting.

Niet eens zozeer uit kritiek, maar vooral omdat ik me afvraag of zo’n regeling nog invloed kan hebben op bijvoorbeeld netvervuiling, storing op andere apparatuur of iets dergelijks. Zou wel interessant zijn als Prauton daar wat meer technische uitleg over geeft.

• AA42
Nog even een foto van het koellichaam..... best fors :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3yDmxMrA8qzwa0OKDRpKhBY3TY=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Wpsf7sYECKOsesVlVj3UlZgY.gif?f=fotoalbum_large

• Tunestwo
AA42 schreef op zondag 6 september 2026 @ 00:10:
Nog even een foto van het koellichaam..... best fors :) [Afbeelding]
Heb je geen foto van de binnenkant toevallig? :Y)

• AA42
Zit garantie op dus laat hem mooi dicht ;) Zeker totdat hij daadwerkelijk functioneert met de boiler :)

Het is ook niet mijn bedoeling hier om het product te reverse engineeren met alle mogelijke gevolgen voor deze kleine onderneming van dien...

[ Voor 18% gewijzigd door AA42 op 06-09-2026 11:11 ]

• AA42
Tunestwo schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:34:
Hoe ben je eigenlijk van plan om dit te combineren met evcc? Connectie homeassistant naar evcc? Of tzt developers vragen om de peec toe te voegen?

En inderdaad wat een gemis dat intern de voeding voor de esp niet geregeld is…
Ja dat laatste is toch wel opvallend vind ik. Maar een heel erg goede 20W (totaal onnodig maar goed) lader koop je voor 2,99 bij de Ikea, en ik denk dat dit al snel voordeliger is dan elke interne betrouwbare/kwalitatief in orde voeding. Daarnaast is in ieder geval dit onderdeel zelf door iedereen te vervangen mocht er iets stuk aan gaan.

Qua evcc: in het evcc topic kwamen we er eigenlijk al op uit dat het niet eens heel relevant is of er integratie mee is. Warm water zal voor vrijwel iedereen prioriteit nummer 1 zijn. Als evcc dus niets "weet" van de Peec, is er gewoon (wat) minder stroomoverschot beschikbaar voor evcc. Dat is niets anders dan een andere elektrische verbruiker in huis. Dan moet evcc het dus daar mee doen wat ie wil doen. Natuurlijk zou het fijn zijn, en ik denk ook al mogelijk als "algemeen" device als er wel een vorm van integratie is. Maar m'n Quooker heeft die bijv. ook niet en dat is ook niet echt nodig...

Heel eerlijk: ik heb nu dus zonnepanelen, een HW PIB en twee EV's, integratie van Tibber tarieven en Solcast. Er zijn zoveel instellingen dat ik ze zo gezet heb dat ik denk dat die gemiddeld wel OK zijn, maar of dat nu ook altijd zo is? Je hebt ook bepaalde fases. Ik merk nu al dat ik meer netstroom in de EVs stop dan een maand, of 2 maanden geleden. Zoals nu (zondag) is de prijs laag en er niet voldoende zon om onze beide EVs weer op tijd vol (genoeg) te krijgen. Wat mij betreft zou er een AI mogen komen die continu alles monitort en op basis daarvan de boel optimaal regelt.

In ieder geval zijn de entiteiten natuurlijk beschikbaar voor evcc.

Ik had een mail gestuurd naar Prauton met de vraag over evcc integratie en dit was het antwoord:

Uiteraard is het mogelijk de PEEC met andere apparaten in jouw woning te laten samenwerken. Afhankelijk van jouw wensen zijn de mogelijkheden eindeloos. Door gebruik te maken van automatiseringen, kun je zelf bepalen welk apparaat er prioriteit dient te krijgen.

Het is niet gewenst om meerdere apparaten gelijktijdig een "0 op de meter" regeling te laten uitvoeren, deze kunnen elkaar gaan tegenwerken. Dit geldt bij de PEEC dan voor de automatische modus. Het is gebruikelijk om de automatische modus door automatiseringen in- en uit te schakelen, afhankelijk van de prioriteit kan de automatisering er dan zo uitzien: [ HW Batterij vol? => PEEC op Automatic Mode ].

Helaas heb ik geen ervaringen met EVCC. Vanmorgen heb ik hier even in gedoken. In EVCC kun je HA schakelaars (switch) importeren, zie ook de website LINK. Hierdoor zou je de Manual-, Automatic- en Max- mode vanuit EVCC schakelen en meenemen in het EVCC proces.

Verder zijn de bruikbare entiteiten benoemd op de Specificaties pagina. Zijn hier entiteiten die je mist voor het gebruik met EVCC?

Op die vraag kon ik eigenlijk (nog?) geen antwoord geven. Blijkbaar zou het dus kunnen dat de HW PIB en Peec elkaar in de weg gaan zitten, wat niet onlogisch lijkt. Dit lijkt dan weer wel strijdig met de eerdere conclusie dat er geen probleem is als evcc niets van Peec "weet". Maar het lijkt me simpel zat om een HA automatisering te maken die bepaalt dat de HW PIB in stand-by gaat als de Peec de boiler opwarmt. Dat zou dan misschien wel weer kunnen conflicteren met evcc want die regelt ook de PIB.

Wellicht kunnen mensen die andere apparaten in evcc geïntegreerd hebben hier iets zinnigs over zeggen. Ik ben niet (IT) technisch genoeg om bij evcc Peec aan te kaarten en een integratie aan te vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door AA42 op 06-09-2026 11:40 ]

• AA42
Heb nog wat info van Peec zelf toegevoegd aan de eerste post. O.a. een YouTube video:

YouTube: PEEC configureren – WiFi instellen en importeren in Home Assistant V2

Helaas zit er geen commentaar bij maar een muziekje, ik ben wellicht een ouwe lul maar ik zou het handig vinden als er even bij verteld wordt wat er gedaan wordt.... heb hem nog niet helemaal bekeken. Maar de "papieren" handleiding is (tot nu toe) ook wel duidelijk.

• AA42
In ieder geval heb ik voor de Solyx Nymo kunnen vinden dat dit de methode is die deze gebruikt. Ik vraag me dan wel af hoe het met de koeling van die Nymo zit, want beide apparaten moeten tenslotte hetzelfde vermogen "dimmen". Heeft de Nymo misschien een ventilator? Of is de Peek's koelelement (voor het gemak) over gedimensioneerd omdat het eigenlijk meteen ook de basis is voor het hele apparaat?

Wat wel interessant is is deze tekst van de Solyx website:
De combinatie met een solar/ load balancing EV-lader is in principe geen probleem.

Doordat beide systemen een andere drempelwaarde hebben, regelt dit zich automatisch. De Nymo zal al zonne-energie gaan benutten vanaf 100W, terwijl de drempelwaarde van de EV-lader zo’n 1300W is.

Dus de Nymo heeft automatisch prioriteit, tenzij er dermate veel zonne-energie overtollig is, dat de lader aangaat. 

Dit gaat natuurlijk ook op voor de Peec. Ik ben alleen wel benieuwd vanaf welk vermogen de Peec "inschakelt".

[ Voor 33% gewijzigd door AA42 op 06-09-2026 12:15 ]

• SLDKJH
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-09 10:59
Interessant onderwerp aangezien we niet de enige zijn die straks weigert om terug te leveren. Ik heb een vergelijkbaar apparaat gevonden dat goedkoper is en ook samenwerkt met Home Assistant. Het is van het zo te zien Nederlandse bedrijf Iammeter. Ik geef de website. https://nl.iammeter.com/ Ik weet dat je deze niet gaat aanschaffen omdat je al zo een ding hebt. Iammeter heeft precies zo een zelfde apparaat en ik begin nu wel benieuwd te worden wat het verschil is tussen de oplossing van Peec en die van Iammeter. Dezelfde manier van dimmen zou betekenen dat de Iammeter goedkoper is en dat ik die zelf zou willen aanschaffen. Of is het verschil in dimtechniek en netvervuiling dusdanig groot dat ik liever de Peec wil? De Iammeter kan ook met een aparte meter in de meterkast werken, die kost 50 euro. Hoe dan ook veel succes met het installeren en gas besparen!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
SLDKJH schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:11:
Het is van het zo te zien Nederlandse bedrijf Iammeter.
NL? Beijing Lewei IOT Technologies Co., Ltd. staat er bovenaan die pagina.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:37
Een algemeen topic met alle opties voor boiler dimmers lijkt mij ook wel prettig. Er is al wel een topic voor de doe het zelf bouw dimmers Domme boiler slim maken -> Oplossing

qua kant en klaar losse kastjes heb je:En dan heb je nog merken die de functie al kant en klaar met de boiler meeleveren:
  • Inventum Sunsmart (is ook een Eddi die los gemonteerd wordt)
  • Itho Daalderop Green Energy Pulse / Power (gebruikt een losse Solyx Nymo)
weet niet of deze 2 opties nu voordelen hebben / of die meer geïntegreerd zijn dan los een Eddi of Nymo

[ Voor 12% gewijzigd door jvanderkroon op 07-09-2026 10:30 ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• AA42
De zonspaarpot//stopdezoninmijnboiler is er volgens hun website mee gestopt. Maar wat let je om een dergelijk topic te openen? Lijkt me prima om te vergelijken.

De Solar iBoost is een Brits product dat Solyx in eerste instantie voerde maar ook niet meer verkocht wordt door hen omdat het (typisch Brits) alleen met 1 fase werkt. Ik weet dat ze het een tijdje parallel aan de Nymo hebben verkocht maar zie het nu niet meer op hun website.

[ Voor 46% gewijzigd door AA42 op 07-09-2026 22:40 ]

• AA42
Inmiddels is de boiler aangekomen. Helaas verliep het verzend/bezorgproces niet helemaal perfect.
  • 31 augustus besteld op de Praxis website
  • leverdatum zou 16 september zijn
  • kon op een gegeven moment een leverdatum kiezen. De vroegste datum was vrijdag 4 sept. Deze gekozen
  • vrijdag niets
  • vandaag 7 sept. staat de firma "Transmission" met de boiler voor de deur. Gelukkig is mijn vrouw thuis en is de bezorger bereid de pallet even achter in de tuin te zetten (dat heb ik wel anders meegemaakt)
  • verder alles in orde, boiler in perfecte staat, inlaatcombinatie en syphon netjes er bij geleverd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbzxKMttpbFKuGU69igQyig0SOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qvzk4h7kHuJcPUm7uX2zY4Yh.jpg?f=fotoalbum_large

• AA42
Inmiddels de handleiding even helemaal gelezen en er wordt inderdaad (terloops) melding gemaakt dat PWM van toepassing is. Dit betekent dus een zelfde (of moet ik zeggen: soortgelijke) aansturing als de Solyx Nymo. Ik vermoed dat de Nymo geforceerde koeling heeft want die zal toch ook dezelfde hoeveelheid warmte moeten afvoeren. Dan vind ik een passief koellichaam zoals de Peec gebruikt toch fijner omdat dat volkomen stil is.

In voorbereiding eens bekeken hoe ik nu eigenlijk van het gas af moet want ik verwacht bepaald niet dat ze dat volgende week al kunnen komen doen...

Dit blijkt via https://www.mijnaansluiting.nl te moeten lopen. Het is best een lang en complex proces op die website... De vroegste datum die ik ontving was 7 december maar Stedin geeft aan dat ze de aansluiting binnen 12 maanden verwijderen...... (!). Gelukkig is het wel zo dat als je bij je gasleverancier opzegt je niet meer betaalt dus dan maakt het niet zo veel uit hoe lang het duurt. Mocht je toch een datum willen afspreken dan kost je dat meer dan 2000 euro (!!!!!).

Heb nu dus maar alvast opgezegd. De leverancier moet je hierna opzeggen maar daar wacht ik nog even mee totdat de CV Ketel er daadwerkelijk af is (iemand nog een Intergas ketel met accessoires nodig ;) ?)

Planning is de klus dit weekend te klaren. To be continued....

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:17
Leuk project zo. Ik zit precies met hetzelfde in mijn hoofd. Ons gasverbruik is laag, alleen voor douchen en nu nog koken. Dat kan prima met een overschot boiler. Ja, in de winter zullen we soms (duur) moeten inkopen maar in combinatie met een thuisaccu valt er wel wat te schuiven met de afname. En het is al snel goedkoper als je alle gas kosten bij elkaar optelt. Voor nu zou ik hem eerst willen opbouwen in serie voor de CV. Dus de CV zal dan grotendeels niks doen behalve als de boiler onder de 65 graden komt.

Was eigenlijk niet van plan om zelf iets te knutselen en gebruik al Home Assistant. Dus dit is een mooi apparaat voor een nette prijs denk ik. Ga het in de gaten houden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• AA42
Welkom in de groep. Ja ik "stook" al 2 jaar alleen met de airco en zeker de afgelopen winter heeft me ervan overtuigd dat ik echt geen CV meer nodig heb. Vandaar mijn keuze deze helemaal te verwijderen (2 jaar dus alleen als warmwater voor de badkamer gebruikt).

Afgelopen dagen al voorbereidingen getroffen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcLc4eZ0PA_JAcGZWIeGBSQbBIg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sqlsx0utFN8Gy3peWpH63kw5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuriQx7BWu4G-_CJxOXB7K7OV1g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzXF7qh68FrBSr4Sxm0NzLVv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yP4QUkGplB4d5Bac2p1z6EnBLOk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/of4L2Kurq6Nri7aEJr7ukGgx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFSDFID3J0t6ZhnypxXVCf0gNUk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHck6TUvaqDUjNMsH4YqqsSy.jpg?f=fotoalbum_tile
Ruimt heerlijk op al die leidingtroep.... :)

• AA42
Nou alles hangt….. foto’s volgen later want ben nog niet helemaal tevreden en heb nog een minieme lekkage en ik weet inmiddels uit ervaring dat die weleens na een dag of twee gewoon verdwijnen. Tsja ik ben geen loodgieter (van huis uit elektronicus) en het zal nooit m’n hobby worden maar het is ook geen rocket-science dus doe ik het zelf. Quooker, WC renovatie, badkamer renovatie het is me allemaal gelukt :) Ben zelf flink fan van meerlagenbuis systemen en die mooie perstangen die je voor weinig kunt huren, van koper en knelkoppelingen ben ik niet zo’n fan maar hier moest het wel.

Ik ga wel meteen melden wat me niet bevalt aan de Peec en dat is het volledig ontbreken van LEDjes. Het is een volledig “blind” apparaat en wellicht komt het door mijn leeftijd maar ik zou eenpaar LEDjes toch wel heel handig vinden:
  • 230V in aanwezig
  • Uitgang actief (misschien met vermogen indicatie)
  • Wifi OK
  • status Home Assistant OK
uiteraard kun je al die info in de HA omgeving zien maar een snelle blik op een paar LEDjes is toch altijd handig. Wellicht zou er zelfs een klein display gebruikt kunnen worden, zoveel kost het allemaal ook niet tegenwoordig.

Heb de boiler eerst een hele nacht “gewoon” aangesloten om alvast te zien dat dat allemaal goed werkte. Nu net de Peec er bijgeplaatst en aangesloten. Ik weet eigenlijk niet of hij werkt. Als ik in HA de schakelaar Max Power Mode aan zet zou ik verwachten dat de Peec dan ook naar Max schakelt. Ik zie heel kort het vermogen naar 2400W springen maar ook meteen weer naar nul. Wellicht omdat het water al volledig op temperatuur is? Zal zo eens even flink wat water gebruiken om te kijken of er iets verandert.

• AA42
Haha nou hij werkt perfect! M’n lieve schat moest toch even douchen dus kon het mooi volgen. De zonnepanelen schieten momenteel alle kanten uit maar af en toe raakten ze hun piek op ruim 4200W en dan pompte de Peec ook meteen de maximale 2400W de boiler in. Daarnaast bleef mijn HW PIB op die momenten ook op volle bak (800W) laden.

Verder zie je het vermogen mooi meelopen met wat er beschikbaar is op de panelen, wat dat betreft is het wisselvallige weer van nu een mooie test….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkkt2lSMKUsbirZxAaOiGFwnQ84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mt9Uq0rXUKJqBhXofAVG5FcO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTNq9S_fNL71t5wz6GNXt79S2R4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOH33IiPevGLgoMOgANgv6Aj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HITNZnPfGhkz52yBAiRbLxZBjK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiGWoawQ4nWUD4HbGPXpJRV3.jpg?f=fotoalbum_large

• Headshot_NL
AA42 schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:18:
Haha nou hij werkt perfect! M’n lieve schat moest toch even douchen dus kon het mooi volgen. De zonnepanelen schieten momenteel alle kanten uit maar af en toe raakten ze hun piek op ruim 4200W en dan pompte de Peec ook meteen de maximale 2400W de boiler in. Daarnaast bleef mijn HW PIB op die momenten ook op volle bak (800W) laden.

Verder zie je het vermogen mooi meelopen met wat er beschikbaar is op de panelen, wat dat betreft is het wisselvallige weer van nu een mooie test….

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Top. Ik zit zelf ook te kijken naar deze boiler of 1 maatje kleiner, die doet maximaal 1800 watt. Heb hem liever wat hoger omdat ik met uitschieters ook gewoon 5kW het net op pomp als de accu en auto vol zijn.

Iets wat me nu nog te binnen schiet. Mijn intergas CV mag maximaal 60 graden krijgen. Dus als ik deze voor de Intergas zet is hij natuurlijk beperkt tot 60 graden. Als ik dan de Intergas zelf ook op 60 zet zal hij in eerste instantie niet bijverwarmen. Maar als de boiler temperatuur zakt en de Intergas bijvoorbeeld maar 50 graden krijgt zal deze 10 graden moeten bijverwarmen. Kan dit zomaar of gaat hij dan gigantisch pendelen?

[ Voor 13% gewijzigd door Headshot_NL op 13-09-2026 17:54 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• AA42
Ik kan die vraag helaas niet beantwoorden omdat ik niet zo’n combinatie heb of kennis hiervan heb. Ik heb juist mijn Intergas net gesloopt vanwege de boiler en dat ik dus met airco verwarm. Ik zie persoonlijk eigenlijk niet in wat de CV ketel nog zou moeten doen als de boiler je warm water al op temperatuur heeft. Ik neem aan dat hij dan alleen bij zou springen als de boiler te koud water zou leveren.

Het enige wat ik op dat punt heb is dat ik rond de tijd dat ik onze Quooker kocht en plaatste er niet over nagedacht dat ik ooit naar deze situatie zou gaan en dus een versie met mogelijkheid tot “hot fil” had moeten kopen. Met een CV ketel is dat natuurlijk niet interessant maar nu met de boiler wel.

Nog even terugkomend op mijn “klacht” over het ontbreken van LEDjes op de Peec:

De Ariston is voorzien van een good-old neon lampje (dat die dingen nog bestaan 😉). Ik kwam net even op zolder na het douchen en het viel me meteen op dat hij knipperde. Even staan blijven kijken en de frequentie van het knipperen veranderde een paar keer terwijl ik keek. Dit lijkt me dus simpelweg de PWM modulatie die je live ziet gebeuren, dus dat ene LEDje waar ik graag op de Peec had gezien heb ik nu dus toch op een andere manier :). Voor boilers zonder een neon lampje is het natuurlijk eenvoudig deze alsnog bij te plaatsen want zover ik gezien heb staat hij natuurlijk simpel parallel over het verwarmingselement.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@AA42 Wat is de frequentie die je ziet?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Headshot_NL
AA42 schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:08:
Ik kan die vraag helaas niet beantwoorden omdat ik niet zo’n combinatie heb of kennis hiervan heb. Ik heb juist mijn Intergas net gesloopt vanwege de boiler en dat ik dus met airco verwarm. Ik zie persoonlijk eigenlijk niet in wat de CV ketel nog zou moeten doen als de boiler je warm water al op temperatuur heeft. Ik neem aan dat hij dan alleen bij zou springen als de boiler te koud water zou leveren.

Het enige wat ik op dat punt heb is dat ik rond de tijd dat ik onze Quooker kocht en plaatste er niet over nagedacht dat ik ooit naar deze situatie zou gaan en dus een versie met mogelijkheid tot “hot fil” had moeten kopen. Met een CV ketel is dat natuurlijk niet interessant maar nu met de boiler wel.

Nog even terugkomend op mijn “klacht” over het ontbreken van LEDjes op de Peec:

De Ariston is voorzien van een good-old neon lampje (dat die dingen nog bestaan 😉). Ik kwam net even op zolder na het douchen en het viel me meteen op dat hij knipperde. Even staan blijven kijken en de frequentie van het knipperen veranderde een paar keer terwijl ik keek. Dit lijkt me dus simpelweg de PWM modulatie die je live ziet gebeuren, dus dat ene LEDje waar ik graag op de Peec had gezien heb ik nu dus toch op een andere manier :). Voor boilers zonder een neon lampje is het natuurlijk eenvoudig deze alsnog bij te plaatsen want zover ik gezien heb staat hij natuurlijk simpel parallel over het verwarmingselement.
Ja het is inderdaad voor als er geen overschot is en het water niet warm genoeg is om te douchen. De CV gaat er uiteindelijk ook wel uit maar nu nog niet. Bepaalde kamers kan ik nu alleen nog met radiator verwarmen (of cop1 heatertjes). Binnenkort ga ik alle ruimtes voorzien van airco. Dan zie ik geen reden meer voor CV. Dan moet ik op sommige momenten maar duur de boiler opwarmen. Daar tegenover staat gas wat er helemaal uit kan.

• AA42
Haha ja vroeg ik me ook af…. Tsja als het zichtbaar knippert dan zijn het behoorlijk lage frequenties, het menselijk oog is niet zo rap… op dat moment was het ook gewoon behoorlijk bewolkt dus de panelen zullen ook niet veel geleverd hebben wat een lage frequentie verklaart lijkt me. Er waren vandaag ook momenten dat er volop. (2400W) de boiler in ging en op het zelfde moment 800W de PIB in.... Ik maakte me toch wat zorgen of dat elkaar niet zou bijten en ben ook wel onzeker of het wel helemaal ideaal is zoals het nu gaat maar op het oog lijkt het wel OK.

Een boiler is voor mij echt een nieuw ding dus het voelt allemaal een beetje onwennig. Het is me nu ook totaal niet duidelijk hoe warm het water in de boiler is en of dat genoeg zou zijn voor een bad bijvoorbeeld. Die monitoring mis ik. De boiler heeft natuurlij een thermostaat maar dat zal een simpel ding zijn met een max waarde, ik neem niet aan dat die niet een daadwerkelijke continue temperatuurmeting kan doen? Zou handig zijn als je alsnog een thermometer zou kunnen toevoegen. Of zou alles afleidbaar zijn op een andere manier?

[ Voor 62% gewijzigd door AA42 op 14-09-2026 21:45 ]

• Headshot_NL
Ik zou zelf 2 sensoren kopen en via zigbee oid koppelen met Home Assistant, 1 onder en 1 bovenin de tank.

Shelly heeft van deze sensoren maar sonoff bijvoorbeeld ook type SNZB-02LD. Dan heb je het ook zichtbaar als je ze op hangt bij de boiler.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:49
AA42 schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:55:
[...]

Haha ja vroeg ik me ook af…. Tsja als het zichtbaar knippert dan zijn het behoorlijk lage frequenties, het menselijk oog is niet zo rap… op dat moment was het ook gewoon behoorlijk bewolkt dus de panelen zullen ook niet veel geleverd hebben wat een lage frequentie verklaart lijkt me. Er waren vandaag ook momenten dat er volop. (2400W) de boiler in ging en op het zelfde moment 800W de PIB in.... Ik maakte me toch wat zorgen of dat elkaar niet zou bijten en ben ook wel onzeker of het wel helemaal ideaal is zoals het nu gaat maar op het oog lijkt het wel OK.

Een boiler is voor mij echt een nieuw ding dus het voelt allemaal een beetje onwennig. Het is me nu ook totaal niet duidelijk hoe warm het water in de boiler is en of dat genoeg zou zijn voor een bad bijvoorbeeld. Die monitoring mis ik. De boiler heeft natuurlij een thermostaat maar dat zal een simpel ding zijn met een max waarde, ik neem niet aan dat die niet een daadwerkelijke continue temperatuurmeting kan doen? Zou handig zijn als je alsnog een thermometer zou kunnen toevoegen. Of zou alles afleidbaar zijn op een andere manier?
Kun je de watertemp. niet instellen op de boiler zelf dan? De boiler zal in elk geval geen stroom meer afnemen als de watertemperatuur warm genoeg is. Aan de andere kant zou ik idd wel graag willen weten wat de temperatuur is; je wilt immers geen risico op legionella wanneer de boiler niet meer voldoende verwarmt als er onvoldoende zonnestroom is.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• AA42
Headshot_NL schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:12:
Ik zou zelf 2 sensoren kopen en via zigbee oid koppelen met Home Assistant, 1 onder en 1 bovenin de tank.

Shelly heeft van deze sensoren maar sonoff bijvoorbeeld ook type SNZB-02LD. Dan heb je het ook zichtbaar als je ze op hangt bij de boiler.
Meteen 1 besteld. Wordt alleen niet makkelijk hem te plaatsen, hiervoor moet ik het element wel even eruitzagen in ieder geval en hopelijk is er dan voldoende ruimte. Hoe ik hem bovenin de tank zou kunnen plaatsen zou ik even niet weten?

• AA42
ArPi75 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 07:58:
[...]

Kun je de watertemp. niet instellen op de boiler zelf dan? De boiler zal in elk geval geen stroom meer afnemen als de watertemperatuur warm genoeg is. Aan de andere kant zou ik idd wel graag willen weten wat de temperatuur is; je wilt immers geen risico op legionella wanneer de boiler niet meer voldoende verwarmt als er onvoldoende zonnestroom is.
Nee dit is echt een superdomme boiler met een (neem ik aan) vast ingestelde temperatuur/thermostaat. Er zit naast heet neon-lampje niet eens een thermometer op wat je bij andere "domme" boilers wel ziet.

Maar jouw conclusie is wel terecht en zo te zien ziet de Peec het inderdaad ook want dan gaat hij naar status "uit". Legionella is een timer voor en in de handleiding staat hoe je daar een automatisering voor kunt schrijven.

Ultimo zou ik nog steeds graag de temperatuur weten ook al is die niet echt noodzakelijk. Dit is ook omdat ik voor normaal gebruik de temp. wat lager zou willen hebben, en op momenten dat er een bad genomen gaat worden we hem van te voren wat hoger kunnen zetten.

• jvanderkroon
Kan je op de Peec geen legionella programma instellen? Dus 1 keer in de week op zondag middag blijven doorwarmen op 100% tot er geen verbruik meer is. Dan weet je dat de thermostaat van de boiler heeft ingegrepen en je dus op die temperatuur bent.

Zo heb ik het voor mijn eigen gebouwde dimmer ingesteld. Al hou ik ook bij of hij op andere dagen in de week uit zichzelf is uitgegaan. Pas wanneer er 7 dagen geen automatische uitslag is geweest start ik een legionella run of wanneer de temperatuur onder een bepaalde waarde is dan gaat hij ook vol vermogen verwarmen.

• Headshot_NL
jvanderkroon schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:16:
Kan je op de Peec geen legionella programma instellen? Dus 1 keer in de week op zondag middag blijven doorwarmen op 100% tot er geen verbruik meer is. Dan weet je dat de thermostaat van de boiler heeft ingegrepen en je dus op die temperatuur bent.

Zo heb ik het voor mijn eigen gebouwde dimmer ingesteld. Al hou ik ook bij of hij op andere dagen in de week uit zichzelf is uitgegaan. Pas wanneer er 7 dagen geen automatische uitslag is geweest start ik een legionella run of wanneer de temperatuur onder een bepaalde waarde is dan gaat hij ook vol vermogen verwarmen.
Ja dat is natuurlijk gewoon te maken in home assistant. Ook op basis van een temperatuur sensor maar die moet dan ook in Home Assistant toegevoegd worden.

• AA42
Nee dat hoeft niet. Er is een ingebouwde timer (entiteit) die oploopt zolang de boiler niet een tijd op vol vermogen wordt gestookt. Deze waarde loopt op maar ik zie net dat hij weer op 0 staat dus kennelijk wordt hij automatisch gereset als het element lang genoeg met max vermogen aangestuurd wordt….

Zoals ik al eerder schreef: in de handleiding staat hoe je een automatisering kunt maken in HA voor legionella preventie. Lijkt me logisch dat dit in HA gehouden wordt zodat die zelf in te stellen/programmeren is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egjRuWK-mZ8OG0eNGyzT9DG_BHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCsXfsbI4mTJe0YLaKLA35NK.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9eFixP53527b6sOWnDtjSiY6iM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4a0AAdA8gs3MD6u4B1z6lAH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door AA42 op 15-09-2026 15:30 ]

• AA42
Headshot_NL schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:12:

Enig idee waar ik de sensor zou kunnen plaatsen? Als er een extra buis zou zijn zou ik hem daarin kunnen schuiven maar geen idee of die er is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2GGs4Z_OX9_G8utE9Cv4l5-GqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdV1ctqKBrUh9acabv2i78pu.jpg?f=fotoalbum_large

• Headshot_NL
AA42 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:25:
[...]

Enig idee waar ik de sensor zou kunnen plaatsen? Als er een extra buis zou zijn zou ik hem daarin kunnen schuiven maar geen idee of die er is.

[Afbeelding]
Oeh, lastig te zeggen zo. Ik weet dat er altijd wel een plek is om hem te monteren. Maar specifiek bij deze weer ik het zo niet.

Ik denk dat ik dezelfde ga bestellen. Moet nog even de exacte ruimte opmeten waar de boiler moet komen. Dus voor mij ook wel van belang.

• AA42
Ga de sensor tegen de warmwater afvoerkoppeling plakken, lijkt me prima. Heeft zelfs nog wat voordelen….

in ieder geval systeem nu volledig lekvrij.

Of het veel zin heeft of niet maar ik wil nog wat isolatieplaten de flexibele (warme) buis doen, zodat warm en koud elkaar ook zeker niet raakt… nu doet de syphon afvoer dit nog even.

Nu dus een weekje ermee gedraaid en hij heeft alleen nog maar verwarmd met zonnekracht en dat ondanks het wisselvallige weer dus dat is top!

Wat meteen opviel: we hebben echt aanmerkelijk meer warm water, heerlijk harde douche en met de (nieuwe) regendouche is dat helemaal top.

De volgende stappen is het wat verder inregelen van HA (legionella en opnemen in energiedashboard). Daarna hoop ik hem aan evcc te kunnen toevoegen zodat er geen twee of drie conflicterende verbruikers “ruzie” krijgen.

Wat ik al geleerd heb is dat de Peec de ingebouwde thermostaat van de boiler “ziet”. Als deze aangeeft dat er niet meer verwarm hoeft te worden gaat de Peec “uit”. Het omgekeerde gebeurt natuurlijk als de temperatuur te ver zakt.

Het is fantastisch dat de hele combinatie muisstil is, je merkt nu hoeveel geluid een CV ketel toch eigenlijk nog maakt ook al was dat alleen nog als we warm water nodig hadden.

• AA42
Oh ja foto’s. Uiteraard besef ik nu pas dat ik beter de muur even (verder) wit had kunnen maken voordat ik de boiler monteerde…. Maar ja! Voor de mensen met goede ogen: ja helaas heeft de boiler twee kleine deukjes opgelopen ergens in het transport tussen tuin en zolder…. Jammer maar aan de andere kant ga ik er niet de hele dag naar staan kijken en negatief effect heeft het sowieso niet natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdNagWYsI_uOCJ4ZLOZJdL-84Uw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21wJOCj5teZrQ8a9UjpKDavq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXfJSfxr6ojCeLVn4HnkC0Dlsm0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSV9s0UKuNUT4G8P1VsKboeI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrv6uqtDbaTCv4lk-YPGl2Dwycs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGnEGAslwIfjI3oSEVpVjYgZ.jpg?f=fotoalbum_tile

• Headshot_NL
Mooie oplossing zo. Ik twijfel nog even over de plek. In mijn "washok" waar de CV, wasmachine, droger en omvormer hangen komt ook nog een accu te hangen. Deze moet aan de muur net zoals ik de boiler wilde. Alleen wil je dat niet aan een gips muurtje maar een betonnen muur, en daar heb ik er maar 1 van in die ruimte. Maar de boiler kan ook staan op een statief zag ik. Of hij kan op de overloop hangen boven de zoldertrap, dat is nutteloze ruimte nu. Maar dan liever een model die horizontaal kan hangen.

• AA42
Ja hangt bij mij ook in beton. Heb chemische ankers en draadeinden gebruikt want 250 kilo is best behoorlijk….

Mijn HW PIB staat op de vloer links naast de wasmachine met enige ruimte er vanaf.

kom de boiler precies zo hangen dat het koelkastje wat vroeger al voor de CV stond er nu ook weer makkelijk onder/voor past.

[ Voor 24% gewijzigd door AA42 op 19-09-2026 19:08 ]

• AA42
AA42 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 13:27:
Ga de sensor tegen de warmwater afvoerkoppeling plakken, lijkt me prima. Heeft zelfs nog wat voordelen….
Nou dat was achteraf geen goed idee.... ik meet eigenlijk zo'n beetje de omgevingstemperatuur.... LOL.

• Headshot_NL
Oh ja, waarschijnlijk alleen wat oplopende temperatuur bij het tappen van water?

Nog geen andere plek gevonden waar je het vat goed kunt meten?

• jvanderkroon
Als je die sensor direct op de uitgaande leiding van je boiler plaatst moet je toch wel een hogere temperatuur kunnen meten. Heb zelf koperen leidingen dus wellicht betere geleiding. Al meet ik dan 60 graden terwijl boiler 85 graden is. Je zou ook nog even kunnen zoeken of je een stijgbuis hebt waar een sensor bij past.

beetje koelpasta tussen sensor en leiding zou misschien ook iets kunnen helpen

• Martijndunnink
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:22
Headshot_NL schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:24:
[...]

Top. Ik zit zelf ook te kijken naar deze boiler of 1 maatje kleiner, die doet maximaal 1800 watt. Heb hem liever wat hoger omdat ik met uitschieters ook gewoon 5kW het net op pomp als de accu en auto vol zijn.

Iets wat me nu nog te binnen schiet. Mijn intergas CV mag maximaal 60 graden krijgen. Dus als ik deze voor de Intergas zet is hij natuurlijk beperkt tot 60 graden. Als ik dan de Intergas zelf ook op 60 zet zal hij in eerste instantie niet bijverwarmen. Maar als de boiler temperatuur zakt en de Intergas bijvoorbeeld maar 50 graden krijgt zal deze 10 graden moeten bijverwarmen. Kan dit zomaar of gaat hij dan gigantisch pendelen?
In deze opstelling zou de cv een NZ label moeten hebben, dit kan je nakijken in de handleiding. Voor intergas cv's (en misschien bij andere merken ook wel) moet je daarna nog een sensor plaatsen op de aanvoerleiding zodat de ketel niet aanspringt wanneer het water al op temperatuur is.

• Headshot_NL
Martijndunnink schreef op maandag 21 september 2026 @ 06:40:
[...]

In deze opstelling zou de cv een NZ label moeten hebben, dit kan je nakijken in de handleiding. Voor intergas cv's (en misschien bij andere merken ook wel) moet je daarna nog een sensor plaatsen op de aanvoerleiding zodat de ketel niet aanspringt wanneer het water al op temperatuur is.
Inderdaad. Ik heb het nagekeken en mijn Intergas kan dat aan. Moet een sensor bij komen van een paar tientjes en dan moet het werken. Twijfel alleen aan een mengventiel want de boiler kan op 65 graden wat ook de max is wat de Intergas als binnenkomende temper mag hebben. Dus er valt dan toch weinig te mengen als de boiler niet boven de 65 graden komt? Wil de opstelling het liefst zo basic mogelijk houden. Voor nu lijkt het dus koud water > veiligheidsgroep (meegeleverde met de Ariston) > boiler > warm water boiler > inlaat koud CV > normale leidingen zoals het nu is.

En dan dus de Intergas sensor bevestigen aan de warm water uit op de boiler.

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:39
Headshot_NL schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:16:
[...]

Inderdaad. Ik heb het nagekeken en mijn Intergas kan dat aan. Moet een sensor bij komen van een paar tientjes en dan moet het werken. Twijfel alleen aan een mengventiel want de boiler kan op 65 graden wat ook de max is wat de Intergas als binnenkomende temper mag hebben. Dus er valt dan toch weinig te mengen als de boiler niet boven de 65 graden komt? Wil de opstelling het liefst zo basic mogelijk houden. Voor nu lijkt het dus koud water > veiligheidsgroep (meegeleverde met de Ariston) > boiler > warm water boiler > inlaat koud CV > normale leidingen zoals het nu is.

En dan dus de Intergas sensor bevestigen aan de warm water uit op de boiler.
Klopt wat je zegt, maar een sensor aan een koude leiding zorgt altijd voor het aanslaan van de CV ketel totdat er warm water wordt "gevoeld".
Lees dit oude topic eens door:
Slechte regeling 'naverwarmen zonneboiler' van INTERGAS HRE

• Headshot_NL
japie101 schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:13:
[...]

Klopt wat je zegt, maar een sensor aan een koude leiding zorgt altijd voor het aanslaan van de CV ketel totdat er warm water wordt "gevoeld".
Lees dit oude topic eens door:
Slechte regeling 'naverwarmen zonneboiler' van INTERGAS HRE
Ah duidelijk verhaal. Dat is iets waar ik tegenaan zou kunnen lopen. Dus bij voorkeur de sensor zo dicht mogelijk bij de boiler maar dat is geen zekerheid.

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:39
Headshot_NL schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:00:
[...]

Ah duidelijk verhaal. Dat is iets waar ik tegenaan zou kunnen lopen. Dus bij voorkeur de sensor zo dicht mogelijk bij de boiler maar dat is geen zekerheid.
Ja of de oplossing uit dat topic, ik zit er zelf ook over na te denken, maar ben er ook niet over uit. Ik heb er ook geen ervaring mee, iemand die kan bevestigen of ontkennen dat de oplossing met de sensor goed werkt (dus zonder gasverbruik als de boiler op temperatuur is).
Pagina: 1