Slechte regeling 'naverwarmen zonneboiler' van INTERGAS HRE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:22
Wie van jullie heeft het gedrag van de branderautomaat van de CV ketel tijdens tapwaterbedrijf al eens nader onderzocht?

Ik heb hier een Intergas HRE 24/18 combiketel hangen, die dienst doet als naverwarmer voor de zonneboiler en warmtepompboiler. Het viel mij op dat elke dag nog zo'n 0,3-0,5 kuub gas werd verstookt voor het maken van warm tapwater, terwijl de boilers beide minstens een temperatuur hadden van 60 graden.
Het blijkt dat deze intergasketel bij een warmtevraag kijkt of de warmtewisselaar de gevraagde temperatuur heeft en als dit niet het geval is, dan gaat de brander aan. Na enkele seconden heeft het warme water uit de boiler de CV ketel bereikt en loopt de temperatuur op.
De ketel heeft op zijn laagste vermogen nog iets van 5kW, genoeg om het tapwater 15 graden bij te verwarmen. Het water uit de warmtepompboiler is 60 graden, dus warmt de ketel het tapwater op tot 75 graden. Deze opwarming is volkomen nutteloos en niet gewenst, de ketel heeft een temperatuurbeveiliging, die de brander weer afschakelt als de temperatuur boven de 80 graden komt en de brander pas weer inschakelt als de temperatuur lager wordt dan de gewenste tapwatertemperatuur.

Ik heb toen contact opgenomen met Intergas en ik heb geprobeerd om uit te leggen dat dit regelgedrag zonde van het gas is en of hier met een aanpassing van de ketelinstelling iets aan gedaan kon worden. Bij Intergas liep ik tegen een muur, dus ben ik als rechtgeaarde tweaker aan het knutselen gegaan. Ik heb met een esp8266 en een DS18b20 temperatuursensor een thermostaat gemaakt, die de CV ketel voor de gek houdt. Als de tapwatertemperatuur boven de 65 graden komt, dan schakelt de ESP8266 met een relais een weerstand van 3,4k Ohm parallel aan de 12k NTC temperatuurvoeler van de ketel. De ketel meet dan een temperatuur van 90 graden en stopt met verwarmen. Pas als het boilervat 'leeg' is en de temperatuur lager wordt dan de gewenste temperatuur, dan springt de ketel weer aan.

Resultaat: het verbruik is gedaald naar 0,1-0,2 kuub per dag. Dat scheelt op jaarbasis iets van 100 kuub gas!! (=40% van ons gasverbruik)

Moraal van dit verhaal.. als je een CV ketel gebruikt als naverwarmer, controleer dan eens of je ketel tijdens tapbedrijf niet nutteloos draait!
Mogelijk is dit alleen een manco van Intergas en hebben andere merken het wel goed geregeld. Mijn vader heeft een Nefit ketel als naverwarmer draaien, deze schakelt de brander wel keurig uit bij hogere temperaturen.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Heb je S4 aangesloten?
4.5.1 Toestel met Naverwarming Zonneboiler
Het toestel is voorzien van het NZ-label: geschikt voor ”Naverwarming Zonneboiler”.
Hiervoor is op bestelling een aansluitset en een thermostatisch mengventiel
beschikbaar.

[...]

De koudwatersensor S4 dient op kroonsteen X4 9/10 van de branderautomaat te
worden aangesloten.
In combinatie met een zonne-energiesysteem moet er na het toestel altijd een
thermostatisch mengventiel geplaatst worden, ingesteld op ca. 62,5°C.
De ombouwset Naverwarmen Zonneboiler kan worden besteld bij Intergas (art.nr.:
090347)

[ Voor 24% gewijzigd door Dre op 09-06-2015 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Yep..het enige effect van die sensor is dat de brander niet aangaat als bij de start van de warmtevraag de temperatuur van de warmtewisselaar hoger is dan de ingestelde temperatuur. Dat is zo ongeveer nooit het geval, want er stroomt eerst een paar meter koud water door de leiding van de boiler naar de ketel. 8)7

[ Voor 96% gewijzigd door mightym op 09-06-2015 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Volgens de tekening in de handleiding van Intergas wordt de sensor K/S4 aangesloten nabij de CV-ketel, maar conform jou verhaal zou je de sensor zo dicht mogelijk bij (of in?) de zonneboiler willen installeren. Dat laatste lijkt me de meest logische keuze. Ik neem aan dat dit een tekenfout van Intergas is. Heb jij de sensor wel geplaatst nabij de boiler of juist bij CV-ketel?

Tapwatertemperatuur staat bij mijn Intergas op 45°C, wellicht dat je daar wat mee kan winnen. Alhoewel jou ESP8266 oplossing natuurlijk de garantie is op 0m3 verbruik :)

Met jou verhaal snapt iedereen wel het nut van goed meten/weten/inregelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Ik heb de sensor op beide plaatsen gehad, dat maakte niets uit. Hij kijkt voor de regeling toch naar de temperatuur van de warmtewisselaar.
Persoonlijk vind ik de regeling van Intergas een beetje suf. Het zal wel gedaan zijn om pendelen en comfortverlies te voorkomen, maar ik had liever een optie gehad waarmee je de temperatuur kan instellen waarbij de branderautomaat de brander uitschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:00
Kijk ook even of de booster is uitgeschakeld, heb je helemaal niet nodig in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
_JGC_ schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 06:39:
Kijk ook even of de booster is uitgeschakeld, heb je helemaal niet nodig in jouw geval.
Staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:49
Goed bezig d:)b past ook prima in Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Zou het niet simpeler kunnen met een thermostaat dingetje van eBay bijv.? Had zelf eentje om fans onder m'n radiator te schakelen. Temperatuur kon je instellen met dipswitches en als temperatuur bereikt werd dan schakelde het relais in, of juist uit (NO/NC, net afhankelijk of je het voor koeling/verwarming wil gebruiken). Was dit model.

Niet dat de ESP8266 niet werkt, maar zo'n thermostaat dingetje is puur analoge componenten, is wat meer failsafe. ESP8266 wil nog wel eens crashen heb ik gemerkt :|

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 10-06-2015 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
ThinkPadd schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:20:
Goed bezig d:)b past ook prima in Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Zou het niet simpeler kunnen met een thermostaat dingetje van eBay bijv.? Had zelf eentje om fans onder m'n radiator te schakelen. Temperatuur kon je instellen met dipswitches en als temperatuur bereikt werd dan schakelde het relais in, of juist uit (NO/NC, net afhankelijk of je het voor koeling/verwarming wil gebruiken). Was dit model.

Niet dat de ESP8266 niet werkt, maar zo'n thermostaat dingetje is puur analoge componenten, is wat meer failsafe. ESP8266 wil nog wel eens crashen heb ik gemerkt :|
Ja, simpeler wel, maar niet leuker :) Nu kan ik de temperaturen ook meteen loggen in Domoticz 8)
Je bent een Tweaker of je bent het niet :*)

De stabiliteit valt vooralsnog niet tegen, maar de tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb je hier nog updates over?
Heb vorige week de sleutel van mijn huis gekregen. Ook daar een Intergas icm een zonneboiler op het dak. Zou natuurlijk wel zo efficiënt mogelijk ingeregeld moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cas85
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-08-2023
MikeyMan schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 10:27:
Heb je hier nog updates over?
Heb vorige week de sleutel van mijn huis gekregen. Ook daar een Intergas icm een zonneboiler op het dak. Zou natuurlijk wel zo efficiënt mogelijk ingeregeld moeten worden.
Koudwatersensor moet je meestal los bestellen. Maar als die onder de ketel zit, is het beter om hem te verplaatsen naar zo dicht mogelijk bij de warmwater aansluiting van je zonneboiler. Ik moet wel het kabeltje verlengen. Bij mij werkt het goed. Tapcomfort heb ik wel uitstaan. Wanneer me zonneboiler op temperatuur is, slaat de ketel niet aan, maar gaat die gelijk in wachtstand. Dan zie je in het display een 1 met daarnaast de ingestelde warm water temperatuur. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cas85 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:15:
[...]

Koudwatersensor moet je meestal los bestellen. Maar als die onder de ketel zit, is het beter om hem te verplaatsen naar zo dicht mogelijk bij de warmwater aansluiting van je zonneboiler. Ik moet wel het kabeltje verlengen. Bij mij werkt het goed. Tapcomfort heb ik wel uitstaan. Wanneer me zonneboiler op temperatuur is, slaat de ketel niet aan, maar gaat die gelijk in wachtstand. Dan zie je in het display een 1 met daarnaast de ingestelde warm water temperatuur. Succes.
Jij hebt ook een intergas?
Heb denk ik wel een temperatuur sensor, maar deze zit vlak bij de ketel. Staat geen omschrijving op verder.
Overigens zit er ongeveer 2,5 meter leiding tussen de boiler op het dak en de ketel. Zal dus snel lopen lijkt me.

Heb verder overigens geen enkele uitleesmogelijkheid op die boiler, ook onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cas85
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-08-2023
Ja. Ik heb ook een intergas. En zonneboiler systeem van Nefit. Maar jammer dat je je zonneboiler niet kan uitlezen qua temperatuur. Die sensor is bij mij rood met een wit stekkertje en om de koperen leiding geklikt.

Anoniem: 1117829

onze intergas slaat helemaal niet aan? weet iemand daar iets over?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Staat ie wel in de juiste stand? Alleen warm water of ook CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksom
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik vroeg me af of het niet mogelijk is om de flow switch met een relay te bypassen. Geen flow geen gas....

De oplossing die we nu gebruiken is om de cv uit te zetten als we onder de douche gaan.

Heb de Zonneboiler set (nog) niet geinstalleerd. Neem aan dat het een NTC sensor is. Heeft iemand wellicht details (weerstand bij 20gr C bijv) zodat ik het inline kan installeren en kan integreren in mijn home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkstr
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05-2024
Na even lezen, denken enzo heb ik voor mij een mooie oplossing gevonden.

Ik heb de doorstroomsensor onderbroken waardoor de ketel niet aanslaat en dus geen gas gebruikt.

Met een lm358 en een NTC direct onder op de boiler heb ik een comperator gebouwd welke bij 45 graden of hoger de doorstroomsensor van de cvketel onderbreekt. Pas nadat de boiler 'leeg' is en de temperatuur beneden de 45 graden komt zal de ketel pas watervraag detecteren en opstarten.

Het duurt 16 seconden voor ik warm water uit de douche heb wat voor mij prima is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
Bij toeval zie ik dat hier nog activiteit is :)
Ik ben inmiddels 3 jaar 'gasloos', de intergas heb ik vervangen door een mooie warmtepomp met externe boiler. Het gas is afgesloten :)

Ik kan dus weinig meer vertellen over de intergas ketel.

• GertWo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-02-2023
Door het 300 liter buffervat en verticaal geplaatste collectoren kom ik vandaag pas voor het eerst boven de 60 graden uit en ben daarom nu pas op deze site geweest en moet nog een sensor plaatsen die het opstarten van de ketel blokkeert.

Ik las in sommige reacties dat er schakelingen worden toegepast die de temperatuur voor lange tijd onder de 60 graden houden.

- - Regelmatig opwarmen tot minimaal 60 graden is nodig om besmetting met de legionella bacterie te voorkomen!! - -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-05 19:05
mightym schreef op dinsdag 9 juni 2015 @ 20:03:
Wie van jullie heeft het gedrag van de branderautomaat van de CV ketel tijdens tapwaterbedrijf al eens nader onderzocht?

Ik heb hier een Intergas HRE 24/18 combiketel hangen, die dienst doet als naverwarmer voor de zonneboiler en warmtepompboiler. Het viel mij op dat elke dag nog zo'n 0,3-0,5 kuub gas werd verstookt voor het maken van warm tapwater, terwijl de boilers beide minstens een temperatuur hadden van 60 graden.
Het blijkt dat deze intergasketel bij een warmtevraag kijkt of de warmtewisselaar de gevraagde temperatuur heeft en als dit niet het geval is, dan gaat de brander aan. Na enkele seconden heeft het warme water uit de boiler de CV ketel bereikt en loopt de temperatuur op.
De ketel heeft op zijn laagste vermogen nog iets van 5kW, genoeg om het tapwater 15 graden bij te verwarmen. Het water uit de warmtepompboiler is 60 graden, dus warmt de ketel het tapwater op tot 75 graden. Deze opwarming is volkomen nutteloos en niet gewenst, de ketel heeft een temperatuurbeveiliging, die de brander weer afschakelt als de temperatuur boven de 80 graden komt en de brander pas weer inschakelt als de temperatuur lager wordt dan de gewenste tapwatertemperatuur.

Ik heb toen contact opgenomen met Intergas en ik heb geprobeerd om uit te leggen dat dit regelgedrag zonde van het gas is en of hier met een aanpassing van de ketelinstelling iets aan gedaan kon worden. Bij Intergas liep ik tegen een muur, dus ben ik als rechtgeaarde tweaker aan het knutselen gegaan. Ik heb met een esp8266 en een DS18b20 temperatuursensor een thermostaat gemaakt, die de CV ketel voor de gek houdt. Als de tapwatertemperatuur boven de 65 graden komt, dan schakelt de ESP8266 met een relais een weerstand van 3,4k Ohm parallel aan de 12k NTC temperatuurvoeler van de ketel. De ketel meet dan een temperatuur van 90 graden en stopt met verwarmen. Pas als het boilervat 'leeg' is en de temperatuur lager wordt dan de gewenste temperatuur, dan springt de ketel weer aan.

Resultaat: het verbruik is gedaald naar 0,1-0,2 kuub per dag. Dat scheelt op jaarbasis iets van 100 kuub gas!! (=40% van ons gasverbruik)

Moraal van dit verhaal.. als je een CV ketel gebruikt als naverwarmer, controleer dan eens of je ketel tijdens tapbedrijf niet nutteloos draait!
Mogelijk is dit alleen een manco van Intergas en hebben andere merken het wel goed geregeld. Mijn vader heeft een Nefit ketel als naverwarmer draaien, deze schakelt de brander wel keurig uit bij hogere temperaturen.
toon volledige bericht
Bij Intergas moet je dan (ondanks het keurmerk NZ) nog een sensor installeren, ik vond dit toen ik zocht naar hetzelfde probleem voor een klant.
https://www.cvtotaal.nl/i...18OhGWAKfzxoC5vYQAvD_BwE#

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:36
De betreffende sensor ook op mijn 28/24 intergas gehad (2007) ,maar helaas de mijne had de juiste software nog niet en moest de print ook nog vervangen (niet gedaan). Toen gewoon de stromings schakelaar onderbroken.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

vanderv schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:37:
De betreffende sensor ook op mijn 28/24 intergas gehad (2007) ,maar helaas de mijne had de juiste software nog niet en moest de print ook nog vervangen (niet gedaan). Toen gewoon de stromings schakelaar onderbroken.
Dus je warme water gaat nu door de cv ketel en die springt dan niet meer aan?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
klump4u schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:00:
[...]

Dus je warme water gaat nu door de cv ketel en die springt dan niet meer aan?
Inmiddels is mijn ketel verhuist naar het hiernamaals, _/-\o_ .

Maar idd sloeg de ketel helemaal niet meer aan.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

vanderv schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 01:08:
[...]

Inmiddels is mijn ketel verhuist naar het hiernamaals, _/-\o_ .

Maar idd sloeg de ketel helemaal niet meer aan.
Weet je wel nog welke kabels je onderbroken had, er zitten er 3 aan die stromingssensor, ik heb ook een intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goede kick op zich... De sensor die ik dacht gevonden te hebben was de flow sensor... Die hebben ze bij installatie uit de ketel-behuizing gehaald, en erbuiten gemonteerd.
Toevallig achter gekomen toen die vorig jaar stuk gegaan is.

Sensor kost de kop niet, dus deze zet ik er voorlopig ook nog maar even op.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 30-01-2020 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ik wil het warme water van mijn warmtepompboiler die 8 meter verder weg staat gewoon door mijn Intergas hreco24 laten lopen i.v.m. Stilstaand water in de leidingen rond de combiketel, nu doe ik die iedere maand doorspoelen maar soms duurt dat ook langer, ik weet niet welke van de 3 kabeltjes van de stromingssensor ik zou moeten onderbreken om de ketel te laten aanslaan maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om het wel d.m.v. een handeling aan te zetten zodat de ketel wel werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
@klump4u
Er waren bij mij maar 2 draden uit de stroming schakelaar.

Bij de installatie van mijn Wpb heb Ik circa 10 dagen gedraaid zoals jij het wil maken.

Het hele grote nadeel is, elke keer dat je sww tapt, je de gehele warmtewisselaar in de ketel ook op warmt. Dit is duidelijk merkbaar. Het duurt aanzienlijk langer voordat je warmwater hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remeria
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:33
Goedendag, ik lees dit artikel omdat ik een electriche boiler voor mijn intergas 28/24 wil zetten.
De intergas is solo in gesteld, alleen warm tapwater. Klopt het dus dat de intergas wel aan gaat als ik warm water ga tappen? En moet ik dan een Mengventiel er tussen zetten of kan de boiler direct op de intergas aan gesloten worden?
Wat ik begrijp dat er een sensor geplaatst moet worden, alleen ik snap nog niet welke en waar ik deze moet plaatsen. Wie kan mij hierbij helpen?

[ Voor 12% gewijzigd door Remeria op 09-05-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Remeria schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:59:
Goedendag, ik lees dit artikel omdat ik een electriche boiler voor mijn intergas 28/24 wil zetten.
De intergas is solo in gesteld, alleen warm tapwater. Klopt het dus dat de intergas wel aan gaat als ik warm water ga tappen?
Wat ik begrijp dat er een sensor geplaatst moet worden, alleen ik snap nog niet welke en waar ik deze moet plaatsen. Wie kan mij hierbij helpen?
Staat netjes beschreven in de handleiding, inclusief het bijbehorende typenummer.
Bij de sensor komt een handleiding voor plaatsing en aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remeria
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:33
Ik kan dus geen 60 graden water door de cv laten lopen en als het water kouder wordt dat dan de intergas aanspringt? Dan zonder mengventiel.

[ Voor 9% gewijzigd door Remeria op 09-05-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Interessant dit.

We hadden een 28/24. De warmtewisselaar was doormidden gebroken en nu een HRE CW5 ivm stortdouche (merk weinig verschil, maar goed).

Anyway. De ketel pendelt als een idioot icm zonneboiler. Na half jaar aangekeken toch maar installatiebureau gebeld en die belde met intergas. Wat blijkt; koudwatersensor mist. Die is nu in bestelling en komen ze binnenkort installeren (ik weet het, zou het zelf kunnen, maar heb druk met andere dingen nu).

Maar die gaan zij natuurlijk dicht bij de ketel erop klikken. MAar zoals ik het hier lees moet ie dichter bij de zonneboiler. Logisch ook lijkt me. Hoop vooral dat ik nu met douche niet meer 400 liter gas verbruik maar liefst bijna niks meer.

Maar even aankijken dus. Al is het 40 liter bijv dat zou al 90% rendement opleveren. :+

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

NeFoRcE schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:51:
Interessant dit.

We hadden een 28/24. De warmtewisselaar was doormidden gebroken en nu een HRE CW5 ivm stortdouche (merk weinig verschil, maar goed).

Anyway. De ketel pendelt als een idioot icm zonneboiler. Na half jaar aangekeken toch maar installatiebureau gebeld en die belde met intergas. Wat blijkt; koudwatersensor mist. Die is nu in bestelling en komen ze binnenkort installeren (ik weet het, zou het zelf kunnen, maar heb druk met andere dingen nu).

Maar die gaan zij natuurlijk dicht bij de ketel erop klikken. MAar zoals ik het hier lees moet ie dichter bij de zonneboiler. Logisch ook lijkt me. Hoop vooral dat ik nu met douche niet meer 400 liter gas verbruik maar liefst bijna niks meer.

Maar even aankijken dus. Al is het 40 liter bijv dat zou al 90% rendement opleveren. :+
Nou, de sensor is vorige jaar geinstalleerd. En het is nu lekker warm buiten.

De ketel pendelt nog wel, maar bij lange na niet zoveel meer.

Gasverbruik is van zo'n 500 kub per half uur douchen, terug naar 100 liter. Toch een flinke besparing!

Toch blijft het raar natuurlijk. Alle leidingen zijn warm, en toch denkt de ketel; oeh, ik ga even aan. Even kijk.... oh wacht, toch warm genoeg, en weer uit...

Moet toch anders kunnen? TS had wel een goed idee, geen legionella issues daardoor ofzo?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje007
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Origineel plan was bij mij ook intergas hre 28/24 als naverbrander gebruiken.

Maar uiteindelijk besloten vanwege van gas af ga, helemaal niet meer te gebruiken.

Warmtepomp (hewalex) verwarmt het water (300l vat) en doet nu zelf 1x in de week regionela run.

Zelf denk ik dat waar de sensor zit, leiding te koud is en dus temp te laag is en sensor niet elke seconde meet waardoor de cv eerst aangaat.
Optie kan zijn pas aan mag slaan na 1 minuut.

Oost-West 7650wp, Zuid 3300Wp, Intergas HR28-24> Panasonic WH-MDC05J3E5, SWW Hewalex 3KW met 300ltr Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-05 22:33
Wat je zou kunnen proberen is de gewenste tapwater temperatuur in de ketelparameters terug zetten naar 45 graden. Zolang het water uit de zonneboiler warmer is als dat, start de ketel 1x tijdens het douchen. (met het aanzetten ivm de eerste koude meters)
Als het goed is is het pendelen dan voorbij.
Let hierbij wel op dat de boiler regelmatig warmer moet zijn ivm legionella!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasdebans
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:21
Een nieuwe kick voor dit topic.
Voor het gebruik van regeling verwarmen zonneboiler voor WP boilers:

Ik heb ook een intergas HRE ketel.
Daar zit inmiddels een warmtepompboiler voor.
Deze maakt warm water tot 55graden.

Ik gebruik hiervoor de regeling na verwarmen zonneboiler met de koudwatersensor S4

Na testen blijkt dat de regeling actief wordt boven/onder de 65 graden aanvoer temperatuur.
Indien de leiding detectie 65 graden of hoger detecteert blijft de ketel in stand 1
Indien de leiding detectie 65 graden of later detecteert dan gaat de ketel in na verwarmen.

Door het plaatsen van een 6k6 ohm parallel over de koudwatersensor S4 gaat de ketel uit van andere temperaturen.
werkelijk -> uitgangspunt voor ketel
40graden -> 60 graden
45graden -> 63 graden
50graden -> 65 graden

nu blijft de ketel in stand 1 bij een leiding temperatuur van 50 graden of hoger.
Indien die lager dan 50 graden wordt gaat die over op na verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankfamilie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-01-2023
Vraag over weerstand moet dat 6,6 k zijn?
Grt Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:22
frankfamilie schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:35:
Vraag over weerstand moet dat 6,6 k zijn?
Grt Frank
Niet persé, maar 6k6 levert de correctie zoals eerder beschreven. Andere waarden i.c.m. de intergas sensor (12k NTC) levert een andere 'meetwaarde'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Even kijken of ik het snap. De 12k NTC sensor heeft deze karakteristiek:
Afbeeldingslocatie: https://obrazki.elektroda.pl/1697571600_1612818483_org.jpg
Dus bij 50 graden 4609 Ohm. Zet je hier (zoals @thomasdebans zegt) een 6k6 weerstand parallel aan dan wordt de totale weerstand 1/4609 + 1/6600 = 1/2713 dus 65 graden.

Als ik het kantelpunt (65 graden) wil verlagen naar 45 graden (ipv 50) dan moet ik 1/2752 - 1/5522 = 1/5486 dus een 5k5 weerstand parallel zetten?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just_DH
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:22
Correct. Zo werkt het. Ik zie ook je post in het WPB topic. Mijn installatie zit precies hetzelfde en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensherman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-05 22:19
RichieB schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:28:
Even kijken of ik het snap. De 12k NTC sensor heeft deze karakteristiek:
[Afbeelding]
Dus bij 50 graden 4609 Ohm. Zet je hier (zoals @thomasdebans zegt) een 6k6 weerstand parallel aan dan wordt de totale weerstand 1/4609 + 1/6600 = 1/2713 dus 65 graden.

Als ik het kantelpunt (65 graden) wil verlagen naar 45 graden (ipv 50) dan moet ik 1/2752 - 1/5522 = 1/5486 dus een 5k5 weerstand parallel zetten?
Hallo, ik loop tegen hetzelfde probleem aan en dit lijkt een mooie oplossing. Heeft iemand ook een foto hoe dit eruitziet als dit geïnstalleerd/ gemaakt is? Met name bij de koudwatersensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqynpanIsOQyqeZ2j6qqNhzEmk8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eVlVqt7eJRirz2tnxjmo7CNB.png?f=fotoalbum_large

Is zoiets geschikt?

Ben geen expert op dit gebied maar leer graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Ekim
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-05-2023
Zelf heb ik een zonnecollector met een 600L buffervat. Ik wil de Intergas CW5 gebruiken als naverwarmer in de winter.

Om het pendelen te voorkomen wil ik een Pentec Omschakelventiel gebruiken. De stuurt het warme water uit de boiler (als het hoger is dan 50gr.) direct naar het mengventiel. Zodoende is er geen (of weinig) flow naar de Intergas ketel waardoor hij niet zal aanslaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOOP5U08YzrIOS04pIMhX1HkABU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gy7Zrb8kbvLNU9NRnCC9ELie.png?f=user_large
Het omschakelventiel dient gemonteerd te worden tussen de boiler en de ketel. Wanneer de boiler voldoende heet water levert, wordt dit via het omschakelventiel direct naar het mengventiel geleid (doorstroom- principe). Zodra de boiler niet meer in staat is voldoende heet water aan te leveren, zal m.b.v. het omschakelventiel het water naar de ketel worden geleid om te worden bijverwarmd. (vaste instelling: 50gr.)
Hierbij denk ik ook aan de "intergas ombouwset naverwarming zonneboiler" wat erop lijkt dat het niks meer is dan een temp. sensor. Een weerstand op de temp.sensor, zoals hierboven beschreven, lijkt me een goed idee :) we gaan het proberen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aas telecom
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-12-2024
Voor wie ook aanpassingen wil maken hier mijn opstelling die werkt.

Door het overschot aan productie van onze zonnepanelen heb ik besloten een 15 liter keuken boiler te gebruiken voor warmwater naar onze badkamer.
De intergas HRE eco is gebruikt als na verwarmer. Het schema voor naverwarming is te vinden in de handleiding van de ketel.

Extra teruglevering brengt nagenoeg niets op en nu betaal ik geen gas

Na eerste aanleg stuiten ik op de problemen zoals hierboven vermeld aan slaan van de ketel voor tapwater met als gevolg onnodig gasverbruik bij iedere start.

De oplossing ligt in het verlengen van de sensorkabel helemaal tot aan de uitgang van de boiler.
Bij de kroonsteen voor het verlengen een 5k6 weerstand parrallel gezet.

Mocht er nog een klein verbruik zijn de ketel temperatuur omlaag en/of de boilertemperatuur omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aas telecom
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-12-2024
Mijn bovenstaande oplossing heeft alsnog een groot nadeel.
De tijd voordat het water warm genoeg is om de douche te gebruiken is 50 seconden.

Ik heb nu het warmtepomp schema gebruikt met een diverter van 50 graden.
Ook hier ondanks dat deze kort op de boiler zit het opstarten van de ketel met 1 liter gasverbruik.

Je kunt dit oplossen door zomers de ketel in stanby te zetten en niet te naverwarmen.

Wat ook perfect werkt is eerst de douche aanzetten met een kleine hoeveelheid waterafgifte om vervolgens na 10 seconden alle vol open te zetten.

Dan is de diverser opgewarmd en is er geen gasverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfickert
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:06
Nog even een kleine kick naar aanleiding van de post van @El-Ekim Het boilervat staat bij mij best ver van de CV ketel, met de badkamer relatief in het midden. Ik zou de warm waterleiding bij de boiler dus eigenlijk direct willen gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nw2JcvUX5KfZEno-HisLuUgfg7I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7UPWEsNp7EAGzhYXYcqGWp3B.png?f=user_large

Met deze wijziging in het schema heb ik dan één extra leiding richting de CV ketel nodig, inplaats van de twee uit het orginele plaatje van Pentec/ Duco.

Naar mijn idee is het mengventiel alleen voor de te hoge themeraturen uit de boiler, die dan worden bij mengt. Het omschakelventiel en het ingestelde tapwater op de ketel, zorgen er voor dat het water niet te heet wordt met de tapwater route door de CV-ketel.

Hopelijk kunnen jullie mijn idee bevestigen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakL
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-01 11:16
Waar ik wel mee zit, is dat de thermometer tbv de weersafhankelijke regeling op eenzelfde kroonsteen zit als de S4 naregeling sensor. Ik kan maar één van twee gebruiken. Nu gekozen om de S4 eraf te laten.
Pagina: 1