Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 16:51

luigi87

Domotica Fanaticus

Bravo schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Een derde optie is om de data door te sluizen. Aangezien je de data van de SAJ al in HA ontvangt kun je dit met een automation iedere 10 seconden publiceren naar een mqtt topic (bijvoorbeeld /pv/power en /pv/energy) en die uitlezen met EVCC. Hoef je alleen wat tijd te investeren, geen euro's voor een Shelly.
Heb je de Victron data ook in HA? Ik zie de UDP niet als ondersteund apparaat bij evcc staan.
Deze optie had ik nog niet bedacht. Zal me er eens verdiepen.
Thanks

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Sander schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Alternatief wat makkelijker is : uitlezen vanuit EVCC via de HA API daarmee hoef je niks te publishen naar mqtt (zeker voor zo’n 1-op-1 koppeling niet nodig) en regelt evcc zelf wanneer ie data ophaalt. Ik lees zo m’n beide goodwe omvormers uit, maar ook m’n P1 data via home assistant
Bedoel je dan deze api?
https://github.com/marq24/ha-evcc

Is wel zo handig aangezien ik alle data wel beschikbaar heb in HA

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
luigi87 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Bedoel je dan deze api?
https://github.com/marq24/ha-evcc

Is wel zo handig aangezien ik alle data wel beschikbaar heb in HA
Die API is meer om je EVCC in HA zichtbaar te maken, zodat je bijv op je HA dashboards (of in automations) de data van EVCC kunt gebruiken en EVCC ook vanuit Home assistant kunt aansturen (bijv snel, zon etc). Ik gebruik dat om hier thuis op een tablet makkelijk alle HA achtige dingen op 1 plek te hebben. Dus sluit de wederhelft de auto aan op de lader, dan begint hij standaard met zonneladen, moet het toch even snel, dan kan ze via die tablet in homeassistant de snelle stand aanzetten.

Voor het uitlezen van de homeassistant API heb je aan de kant van EVCC en HA geen verdere integraties nodig. Is allemaal standaard functionaliteit. Als voorbeeldje uit EVCC.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
  soc:
    source: http
    uri: http://192.x.x.x:8123/api/states/sensor.tesla_battery_level
    method: GET
    headers:
      - Authorization: Bearer <long lived HA token>

dit is hoe ik via HA API (die de data van de auto al heeft), de SOC van de Tesla uitlees in EVCC.

Op deze manier kun je dus ook je omvormers beschikbaar maken. De docs van HA: https://developers.home-assistant.io/docs/api/rest/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Sander schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:12:
[...]

Die API is meer om je EVCC in HA zichtbaar te maken, zodat je bijv op je HA dashboards (of in automations) de data van EVCC kunt gebruiken en EVCC ook vanuit Home assistant kunt aansturen (bijv snel, zon etc). Ik gebruik dat om hier thuis op een tablet makkelijk alle HA achtige dingen op 1 plek te hebben. Dus sluit de wederhelft de auto aan op de lader, dan begint hij standaard met zonneladen, moet het toch even snel, dan kan ze via die tablet in homeassistant de snelle stand aanzetten.

Voor het uitlezen van de homeassistant API heb je aan de kant van EVCC en HA geen verdere integraties nodig. Is allemaal standaard functionaliteit. Als voorbeeldje uit EVCC.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
  soc:
    headers:

dit is hoe ik via HA API (die de data van de auto al heeft), de SOC van de Tesla uitlees in EVCC.

Op deze manier kun je dus ook je omvormers beschikbaar maken. De docs van HA: https://developers.home-assistant.io/docs/api/rest/
Ah via de rest api.
Oke daar heb ik al beetje ervaring mee.

Thansk voor je voorbeeld, die kan ik gebruiken voor mijn missende PV.

EVCC wil alleen het vermogen in watt voor de PV toch?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Eerste laadsessie met EVCC gestart.

Paar vraagjes, mede vanwege foutmelding in EVCC.

In welke stand moet de (software van) de laadpaal staan. Ik had hem op default (aan) staan, maar blijkbaar verwacht evcc dat de paal uit staat?
Ik heb een Peblar.

Vraag 2: ik heb nu Loadbalancing op de Peblar nog aan staan. Moet ik die wegconfigureren?

Vraag 3: evcc staat nu in de default 10 seconden sturing. Met pv/zonneladen stuurt hij dus slechts 1x per 10 seconden. Hebben jullie die nog sneller gezet? Mijn bron is een SolarEdge inline meter via modbus, dus die zou volgens mij elke seconde updates over actueel verbruik moeten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ik krijg de circuits en balanceren echt niet aan de praat. Standaard circuit met naam main gedefinieerd en zodra ik die toeken aan een loadpoint is het een fatal error bij het starten. Iemand een idee waar te zoeken? Debugging op circuits lijkt niet de juiste te zijn…

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
circuits:
  - name: main
    meter: grid # Grid meter
    maxCurrent: 25 # 3 x 25A main fuse
    maxPower: 17250 # Max power: 3 phases x 25A x 230V = 17.25kW

loadpoints:
  - title: Laadpaal        # display name for UI
    charger: my_charger  # charger reference
    vehicle: my_car      # reference to standard vehicle
    mode: pv             # charge mode (off, now, minpv, pv)
    circuit: main        # reference to circuit for load management

[ Voor 47% gewijzigd door Sander op 17-08-2025 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:02
Sander schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:01:
Ik krijg de circuits en balanceren echt niet aan de praat. Standaard circuit met naam main gedefinieerd en zodra ik die toeken aan een loadpoint is het een fatal error bij het starten. Iemand een idee waar te zoeken? Debugging op circuits lijkt niet de juiste te zijn…

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
circuits:

loadpoints:
Misschien de error logging even delen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Kammika schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:22:
[...]

Misschien de error logging even delen hier?
Die is er (bijna) niet, alleen een FATAL tijdens op starten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
evcc  | [main  ] INFO 2025/08/17 19:26:19 evcc 0.207.3
evcc  | [main  ] INFO 2025/08/17 19:26:19 using config file: /etc/evcc.yaml
evcc  | [db    ] INFO 2025/08/17 19:26:19 using sqlite database: /root/.evcc/evcc.db
evcc  | [mqtt  ] INFO 2025/08/17 19:26:23 connecting evcc-432990427 at tcp://XXX:1883
evcc  | [main  ] INFO 2025/08/17 19:26:23 UI listening at :7070
evcc  | [main  ] FATAL 2025/08/17 19:26:24 loadpoint [lp-1] circuit: not found: main
evcc  | [main  ] FATAL 2025/08/17 19:26:24 will attempt restart in: 15m0s

lp-1 staat op debug in de error config, maar ook met heel evcc op debug geen extra logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Het zit in de “circuit not found: main” melding

Ik heb vergelijkbare configuratie, daar werkt het gewoon. Nu geen toegang tot mijn pi. Zal later vandaag eens kijken..

EDIT:

snel even gekeken: Dit is de config waarin het bij mij goed werkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
loadpoints:
  - title: Carport
    charger: alfen
    vehicle: XC40
    circuit: main

circuits:
  - name: main # if there is only one circuit defined the name needs to be 'main'
    maxCurrent: 25 
    meter: P1

NB: weet niet meer precies wat voor fouten ik had, maar meen me te herinneren, dat het bij mij pas werkte, nadat ik ook de meter voor het circuit had toegevoegd (is in mijn geval de P1 meter)

[ Voor 60% gewijzigd door Kammika op 18-08-2025 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Hoe pakken jullie de wintermaandjes aan met jullie batterij pakket naast evcc?
Zelf heb ik een victronsysteem zitten en wilde dus DESS gebruiken om de accu snacht met goedkope stroom te laden, kan Dess naast EVCC opereren? Heeft iemand hier ervaring mee?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
luigi87 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:35:
Zelf heb ik een victronsysteem zitten en wilde dus DESS gebruiken om de accu snacht met goedkope stroom te laden, kan Dess naast EVCC opereren? Heeft iemand hier ervaring mee?
Je kunt in EVCC als je je batterij gekoppeld hebt EVCC rekening laten houden met de batterij, in die zin dat je prioriteit kunt geven aan de batterij, of de auto vanaf bepaalde percentages in de batterij (als je ze koppelt). Ik stuur het persoonlijk allemaal meer aan via HA. In de winter verwacht ik dat de zonnestroom grotendeels op zal gaan aan eigen verbruik en de batterij (op de goede dagen) en dat de auto dus vooral met EVCC in de goedkope uren zal laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laJXGcT0-ugZ3hhxKhmbUL5H-lQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dQyFD5gCK0ewNa8etlPkRv9U.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sander schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:51:
[...]

Je kunt in EVCC als je je batterij gekoppeld hebt EVCC rekening laten houden met de batterij, in die zin dat je prioriteit kunt geven aan de batterij, of de auto vanaf bepaalde percentages in de batterij (als je ze koppelt). Ik stuur het persoonlijk allemaal meer aan via HA. In de winter verwacht ik dat de zonnestroom grotendeels op zal gaan aan eigen verbruik en de batterij (op de goede dagen) en dat de auto dus vooral met EVCC in de goedkope uren zal laden.

[Afbeelding]
Ik verwacht precies hetzelfde.
Het zou dan wel leuk zijn als EVCC een nog beter algoritme heeft voor goedkope uren.

BIjv integratie met DAO Batavia in "Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO" van @KC27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
luigi87 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:35:
evcc en DESS gaan op die momenten dan allebei tegelijk laden omdat ze waarschijnlijk dezelfde parameters gebruiken om te bepalen of stroom goedkoop is.
Je gaat dan wel moeten aanvinken dat evcc dischargen van battery moet preventen want potentieel zit je wagen langer op te laden dan de thuisbatterij en je wil die lijkt me op niveau houden om de rest van de dag te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Sander schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:01:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
circuits:

loadpoints:
Kan je eens een circuit toevoegen voor de laadpaal zelf en dan main hernoemen naar "netmeter" ofzo?
Zodat je twee circuits hebt, een zogezegd voor je huis en een voor de laadpaal. Meter bij het circuit van de laadpaal zelf laat je dan leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-09 20:23
Get!em schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

Ik verwacht precies hetzelfde.
Het zou dan wel leuk zijn als EVCC een nog beter algoritme heeft voor goedkope uren.

BIjv integratie met DAO Batavia in "Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO" van @KC27
DOA is completer dan Evcc toch?
Wanneer je DOA gebruikt dan lijkt me Evcc overbodig?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

hemertje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:51:
[...]

DOA is completer dan Evcc toch?
Wanneer je DOA gebruikt dan lijkt me Evcc overbodig?
DOA doet voor zover ik weet alleen de berekening voor optimale energie verbruik, niet de aansturing. Die aansturing moet je dan zelf doen.

EVCC heeft een module die de prognose doet (energie tarief dynamisch, zonnepanelen verwachting) en doet daarop de aansturing (primair laadpaal, maar ondertussen ook batterij, warmtepomp etc.).

Volgens mij is DOA slimmer op het stukje prognose. Die zou dan gebruikt kunnen worden ter vervanging van die module in EVCC. Maar heb geen idee of dat logisch is en hoe dat dan zou moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 07:08
En DAO doet niet aan load balancing terwijl EVCC dat wel kan door de directe aansturing. Je zou ze nu dus allebei naast elkaar kunnen gebruiken maar er wordt binnen EVCC gewerkt aan het slimmer aansturen op basis van prognoses en goedkope uren. Dit kun je enigszins volgen op GitHub.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Emacee schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:23:
En DAO doet niet aan load balancing terwijl EVCC dat wel kan door de directe aansturing. Je zou ze nu dus allebei naast elkaar kunnen gebruiken maar er wordt binnen EVCC gewerkt aan het slimmer aansturen op basis van prognoses en goedkope uren. Dit kun je enigszins volgen op GitHub.
Ja, en belangrijkste zit er al in: stoppen met laden als je tegen hoog tarief kunt terugleveren, starten met laden als tarief laag is.
Alleen die drempels zijn nu nog star. Die zou je obv energiebehoefte wat dynamischer willen hebben. En dat is waar DAO net wat slimmer is obv gemiddelde verbruik/meteo/zonnepanelen en tarief, obv historisch verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Sander schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:51:
[...]

[Afbeelding]
Ik zal eens even stoeien met de instellingen van de prijzen.
Maar ff als check of het goed begrijp, als de prijzen laag zijn zou evcc (mits onder treshold "batterij voorrang") dus ook mijn batterij gaan laden?

Hoe pak je het binnen ha aan dan?
Heb je wat voorbeeldjes van automations?

- leeg -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 22:02

Bravo

Second Best

Momenteel zie ik DAO en EVCC elkaar prima aanvullen.
DAO gebruik ik voor de strategie, om te zien wat het beste tijdstip is om de gebruikers in te zetten bij de verwachtte PV opbrengst en tegen de goedkoopste prijzen. DOA bepaalt dan ook het moment dat de EV geladen mag worden. In mijn strategie gebeurt dat met PV overschot.
EVCC is voor de uitvoering en de fijnafregeling binnen de strategieblokken (van 1 uur). Als het een uur is om de EV te laden, dan wordt min+pv als instelling genomen en wordt met het PV overschot geladen, er is dan ook ruimte voor de gebruikspieken van andere gebruikers in datzelfde uur. Hiermee verminder ik de afname van het net en stuur ik de export dynamisch aan voor de prijzen van die dag.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

luigi87 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:53:
[...]

Maar ff als check of het goed begrijp, als de prijzen laag zijn zou evcc (mits onder treshold "batterij voorrang") dus ook mijn batterij gaan laden?

De threshold "batterij voorrang" heeft betrekking op waar het PV-overschot naartoe wordt gestuurd, de batterij of de auto.

Voor het goedkoop laden van de batterij kun je ook een tarief instellen waaronder de batterij volle bak gaat laden uit het net.
Momenteel is dat nog een vast tarief wat je instelt binnen EVCC. Of je moet binnen HA een automation aanmaken die dagelijks het gewenste tarief instelt om het dynamischer te maken. Maar dan is een planner weer handiger, die pakt de goedkoopste uren om tot het gewenste vulling te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bravo op 18-08-2025 17:08 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bravo schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:00:
[...]

De threshold "batterij voorrang" heeft betrekking op waar het PV-overschot naartoe wordt gestuurd, de batterij of de auto.

Voor het goedkoop laden van de batterij kun je ook een tarief instellen waaronder de batterij volle bak gaat laden uit het net.
Momenteel is dat nog een vast tarief wat je instelt binnen EVCC. Of je moet binnen HA een automation aanmaken die dagelijks het gewenste tarief instelt om het dynamischer te maken. Maar dan is een planner weer handiger, die pakt de goedkoopste uren om tot het gewenste vulling te komen.
Klinkt goed! Beide berichten.

Wat betreft DAO: je pakt dan de uren die DAO aangeeft voor EV, en je stuurt dan vanuit HA de gewenste laadmodus in EVCC?

En wat betreft de batterij dus hetzelfde? Qua tarief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
luigi87 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:53:
[...]

EVCC houdt alleen rekening met de batterij maar stuurt niet actief aan, tenzij jouw batterij dat ondersteunt. Ik zou de 2 los aansturen en vooral zorgen dat je op deze wijze rekening houdt met beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Get!em schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:13:
[...]

Klinkt goed! Beide berichten.

Wat betreft DAO: je pakt dan de uren die DAO aangeeft voor EV, en je stuurt dan vanuit HA de gewenste laadmodus in EVCC?

En wat betreft de batterij dus hetzelfde? Qua tarief?
Voor de EV: DAO stuurt een schakelaar aan (zit standaard in de configuratie met een EV: "charge switch") Als deze aanstaat zet een automation EVCC op min+pv, als deze uitstaat op off. Zie Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO om voorbeelden te zien van automations.
(Simulatie)batterij sturing gaat bij mij buiten EVCC om.

Let op: Dit werkt dus niet als je puur op goedkope tarieven zou willen laden en er geen PV overschot beschikbaar is (zoals 's nachts). Maar dat heb ik in mijn specifieke (post 2027) aansturing nog niet gezien. Dan zou je met de Fast modus aan de gang moeten gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Bravo op 18-08-2025 17:28 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bravo schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:26:
[...]

Voor de EV: DAO stuurt een schakelaar aan (zit standaard in de configuratie met een EV: "charge switch") Als deze aanstaat zet een automation EVCC op min+pv, als deze uitstaat op off. Zie Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO om voorbeelden te zien van automations.
(Simulatie)batterij sturing gaat bij mij buiten EVCC om.

Let op: Dit werkt dus niet als je puur op goedkope tarieven zou willen laden en er geen PV overschot beschikbaar is (zoals 's nachts). Maar dat heb ik in mijn specifieke (post 2027) aansturing nog niet gezien. Dan zou je met de Fast modus aan de gang moeten gaan.
Kijk, dat is een slimme methode.

In mijn scenario met Peblar kan ik dan Dao en Peblar in HA met elkaar laten samenwerken en heb ik EVCC niet meer nodig.

Ik draai evcc nu als test. Dao straks ook maar eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Sander schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:12:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
  soc:
    headers:

Even voor de voledigheid dit is het geworden met jouw voorzet en hulp van chatGPT _/-\o_
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
meters:
  - name: saj
    type: custom
    power:
      uri: http://homeassistant.local:8123/api/states/sensor.saj_current_power
      headers:
        Authorization: "Bearer <longlifekey>"
        Content-Type: application/json
      jq: .state | tonumber

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Heb hier gisteren de planning aangezet. Ben erg benieuwd wat hij gaat doen.

In iedergeval vannacht (toen de lader dus uit stond, want planning gaf aan dat hij van de zon gebruik ging maken), flink wat foutmeldingen.

En dit is niet eens de hele lijst. Rond 23 uur meerdere foutmeldingen en rond 6 uur nog meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpqeTXoOWjcvBTvrM1zsu9PxnFE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MkVXblomD8VAcng9Or4SqjO2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Get!em schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:15:
Heb hier gisteren de planning aangezet. Ben erg benieuwd wat hij gaat doen.

In iedergeval vannacht (toen de lader dus uit stond, want planning gaf aan dat hij van de zon gebruik ging maken), flink wat foutmeldingen.

En dit is niet eens de hele lijst. Rond 23 uur meerdere foutmeldingen en rond 6 uur nog meer.

[Afbeelding]
Denk niet dat dit te maken heeft met het gebruiken van de planner. Het lijkt erop dat de verbinding met de meters even kwijt is geweest.
Welke meters heb je geconfigureerd? Hoe zijn deze aangesloten? (wifi/kabel)

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bravo schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:30:
[...]

Denk niet dat dit te maken heeft met het gebruiken van de planner. Het lijkt erop dat de verbinding met de meters even kwijt is geweest.
Welke meters heb je geconfigureerd? Hoe zijn deze aangesloten? (wifi/kabel)
Peblar via Modbus (LAN)
SolarEdge inlinemeter (als gridmeter) via Modbus via Modbusproxy EVCC (LAN)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Get!em schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:33:
[...]

Peblar via Modbus (LAN)
SolarEdge inlinemeter (als gridmeter) via Modbus via Modbusproxy EVCC (LAN)
Modbus exception 4 is an error within the slave device. It couldn't do what it was asked so it is responding back with that message.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmadejong
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 15:12
Ik experimenteer met mijn nieuwe set‑up omdat ik onlangs een AlphaESS (11,5 kWh) thuisbatterij via Hegg (en aangestuurd door Hegg AI) en dynamische tarieven heb. Ik heb een Meross‑smartplug gekocht en mijn 230 V Nissan‑lader verbonden met de auto en EVCC geconfigureerd met de bijgevoegde config. Het werkt maar verre van optimaal en heb daarom wat vragen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
# open evcc op http://evcc.local:7070
network:
  schema: http
  host: evcc.local # .local-suffix adverteert de hostname via MDNS
  port: 7070
  log: debug
levels:
  cache: error

# unieke installatie‑ID
plant: <mijn-id>

interval: 30s # controlecyclus-interval
meters:
- type: template
  template: alpha-ess-smile
  id: 85
  host: 192.168.2.4
  port: 502
  usage: grid
  modbus: tcpip
  name: stroomnet
  usage: pv
  name: zonnepanelen
  usage: battery
  name: thuisbatterij

chargers:
  template: homeassistant-switch
  baseurl: http://homeassistant.local:8123
  token: mijn-token
  switchentity: switch.smart_outdoor_plug_outlet_2
  powerentity: sensor.fake_outdoor_plug_outlet_2_power
  standbypower: 50
  name: meross‑switch‑rechts
  integrateddevice: false # geïntegreerd apparaat zonder laad‑sessies (optioneel)

vehicles:
  template: nissan
  user: *******
  password: ********
  title: Nissan Leaf
  icon: car
  capacity: 59
  name: nissan
  phases: 1
  minCurrent: 10
  maxCurrent: 10

loadpoints:
- title: Smart Plug Rechts
  charger: meross‑switch‑rechts
  vehicle: nissan
  mode: off
  enable:
    delay: 2m
    threshold: -1000
  disable:
    delay: 3m
    threshold: 500

site:
  title: Home Solar Charging
  meters:
    grid: stroomnet
    pv:
    - zonnepanelen
    battery:
    - thuisbatterij
  residualPower: 100

tariffs:
  solar:
      template: open-meteo
      lat: lat # Breedtegraad
      lon: lon # Lengtegraad
      dec: 45 # Hellingshoek, 0 = horizontaal, 90 = verticaal
      kwp: 3.05 # Maximale generatorvermogen (kWp)
      az: -70 # Azimut, –180 = noord, –90 = oost, 0 = zuid, 90 = west, 180 = noord
      dm: 80
      de: 70
      lat: lat
      lon: lon
      dec: 45
      kwp: 2.745
      az: 110
      dm: 70
      de: 40
  grid:
    type: template
    template: entsoe
    securitytoken: mijn-token # beveiligingstoken
    domain: BZN|NL # Domein (optioneel)
    charges: 0.12954 # (0.028 + 0.10154, HEGG + energiebelasting)
    tax: 0.21 # Belastingpercentage (bijv. 0,2 = 20%) (optioneel)
    formula: (price + charges) * (1 + tax) # Formule (optioneel)
  feedin:
    securitytoken: mijn-token
    domain: BZN|NL
    charges: 0.12954
    tax: 0.21
    formula: (price + charges) * (1 + tax)

Ik heb een fake verbruiksmeter ingesteld omdat de Meross‑outlet geen power meet en toont. Deze fake‑sensor geeft 0 W aan als de schakelaar uitstaat of 2300 W als de schakelaar aan staat en de Nissan is aangesloten (230 V × 10 A = 2300 W):

code:
1
2
3
4
5
{% if is_state('switch.smart_outdoor_plug_outlet_2', 'on') and is_state('binary_sensor.leaf_plugged_in', 'on') %}
  2300
{% else %}
  0
{% endif %}

De Leaf rapport vrij traag dat hij aan het laden is via de NissonConnect APP dan wel de HASS integratie, dus heb ik een automatisering toegevoegd die data update 30s nadat het stopcontact door EVCC is ingeschakeld. Deze opzet werkt redelijk goed, en EVCC ziet het laadstatus met ongeveer 30 seconden vertraging. Omdat mijn lader eenvoudig is en het laadvermogen niet kan aanpassen, werken modi zoals “Solar” of “Min+PV” niet optimaal. Toch heb ik deze modi ingesteld om te vermijden dat ik teveel betaal als mijn panelen niet genoeg (2300 W) leveren en ik stroom van het net moet gebruiken. Helaas zie ik nog vaak dat mijn systeem stroom trekt uit mijn thuisbatterij, zelfs wanneer de elektriciteitstarieven laag zijn. Hoe kan ik EVCC instrueren om helemaal geen stroom uit de batterij te halen? Ik heb geprobeerd de instellingen voor thuisbatterij, teruglevering (feed‑in) en residualPower in EVCC aan te passen, maar tot nu toe zonder resultaat. Misschien dat de Hegg AI hier een rol inspeelt en zal hun ook een benaderen.

Ik las hierboven dat je EVCC ook de data van de auto uit Home Assistant kan laten gebruiken, via een custom entry ipv de Nissan template. Verlies je daarmee nog functionaliteit? Voordeel is dat de Nissan minder gepoold word en er minder belasting van de 12V accu is. Ook merk ik dat EVCC vaak Connected laat zien (in alle modi behalve OFF) terwijl de auto aan het rijden is. Zelf een charge kan gecommandeerd worden terwijl de Leaf niet aangesloten is. Waarschijnlijk omdat ik een "domme plug" heb en geen EV charger? Of is er een instelling om dit aan de laadpoint entry mee te geven dat de auto connected is?

Ook: kan ik ervoor zorgen dat EVCC niet oplaadt wanneer het tarief boven een bepaalde drempel is? Ik heb de feed-in tariff ingesteld, maar hij blijft toch opladen. Ook lijkt het erop dat een plan geen rekening houdt met het feed‑in‑tariff? Zelfs als het plan is uitgeschakeld, blijft hij opladen in zowel PV/Solar als Min+PV‑modus. In de logs zie ik dat het terugleveringstarief is bereikt, maar niet meteen met opladen wordt gestoptt:
code:
1
2
3
4
5
[site ] DEBUG 2025/08/18 17:14:21 … smart feed‑in active: 0.26
[site ] DEBUG 2025/08/18 17:14:22 … site power: 892W
…
[lp‑1 ] DEBUG 2025/08/18 17:14:21 charger status: C
… etc.

Echter, na ongeveer 14 minuten besloot EVCC te stoppen met laden (misschien omdat ik overschakelde naar PV en er onvoldoende overschot was?). Ik begrijp niet wanneer het feed‑in‑tarief wordt gerespecteerd en in welke modi?

code:
1
2
3
[site ] DEBUG 2025/08/18 17:14:33 … battery 1 power: 1195W
[site ] DEBUG 2025/08/18 17:14:33 charger status: B
[site ] DEBUG 2025/08/18 17:14:34 … stop charging <‑

Zijn er andere tips om mijn configuratie te verbeteren behalve misschien een EV Charger aan te schaffen 😉

MacBook Pro 14" 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

paulmadejong schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:01:
Ik experimenteer met mijn nieuwe set‑up omdat ik onlangs een AlphaESS (11,5 kWh) thuisbatterij via Hegg (en aangestuurd door Hegg AI) en dynamische tarieven heb. Ik heb een Meross‑smartplug gekocht en mijn 230 V Nissan‑lader verbonden met de auto en EVCC geconfigureerd met de bijgevoegde config. Het werkt maar verre van optimaal en heb daarom wat vragen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
# open evcc op http://evcc.local:7070
network:
  schema: http
  host: evcc.local # .local-suffix adverteert de hostname via MDNS
  port: 7070
  log: debug
levels:
  cache: error

# unieke installatie‑ID
plant: <mijn-id>

interval: 30s # controlecyclus-interval
meters:
  usage: grid
  name: stroomnet
  usage: pv
  name: zonnepanelen
  name: thuisbatterij

chargers:
  template: homeassistant-switch
  baseurl: http://homeassistant.local:8123
  token: mijn-token
  switchentity: switch.smart_outdoor_plug_outlet_2
  powerentity: sensor.fake_outdoor_plug_outlet_2_power
  standbypower: 50
  name: meross‑switch‑rechts
  integrateddevice: false # geïntegreerd apparaat zonder laad‑sessies (optioneel)

vehicles:
  template: nissan
  user: *******
  password: ********
  title: Nissan Leaf
  icon: car
  capacity: 59
  name: nissan
  minCurrent: 10
  maxCurrent: 10

loadpoints:
- title: Smart Plug Rechts
  charger: meross‑switch‑rechts
  vehicle: nissan
  mode: off
  enable:
  disable:

site:
  title: Home Solar Charging
  meters:
    grid: stroomnet
    pv:
    - zonnepanelen
    battery:
    - thuisbatterij
  residualPower: 100

tariffs:
  solar:
      lat: lat # Breedtegraad
      lon: lon # Lengtegraad
      dec: 45 # Hellingshoek, 0 = horizontaal, 90 = verticaal
      kwp: 3.05 # Maximale generatorvermogen (kWp)
      az: -70 # Azimut, –180 = noord, –90 = oost, 0 = zuid, 90 = west, 180 = noord
      dm: 80
      de: 70
      lat: lat
      lon: lon
      dec: 45
      kwp: 2.745
      az: 110
      dm: 70
      de: 40
  grid:
    securitytoken: mijn-token # beveiligingstoken
    domain: BZN|NL # Domein (optioneel)
    charges: 0.12954 # (0.028 + 0.10154, HEGG + energiebelasting)
    tax: 0.21 # Belastingpercentage (bijv. 0,2 = 20%) (optioneel)
    formula: (price + charges) * (1 + tax) # Formule (optioneel)
  feedin:
    securitytoken: mijn-token
    domain: BZN|NL
    charges: 0.12954
    tax: 0.21
    formula: (price + charges) * (1 + tax)

Ik heb een fake verbruiksmeter ingesteld omdat de Meross‑outlet geen power meet en toont. Deze fake‑sensor geeft 0 W aan als de schakelaar uitstaat of 2300 W als de schakelaar aan staat en de Nissan is aangesloten (230 V × 10 A = 2300 W):

code:
1
2
3
4
5
{% if is_state('switch.smart_outdoor_plug_outlet_2', 'on') and is_state('binary_sensor.leaf_plugged_in', 'on') %}
  2300
{% else %}
  0
{% endif %}

De Leaf rapport vrij traag dat hij aan het laden is via de NissonConnect APP dan wel de HASS integratie, dus heb ik een automatisering toegevoegd die data update 30s nadat het stopcontact door EVCC is ingeschakeld. Deze opzet werkt redelijk goed, en EVCC ziet het laadstatus met ongeveer 30 seconden vertraging. Omdat mijn lader eenvoudig is en het laadvermogen niet kan aanpassen, werken modi zoals “Solar” of “Min+PV” niet optimaal. Toch heb ik deze modi ingesteld om te vermijden dat ik teveel betaal als mijn panelen niet genoeg (2300 W) leveren en ik stroom van het net moet gebruiken. Helaas zie ik nog vaak dat mijn systeem stroom trekt uit mijn thuisbatterij, zelfs wanneer de elektriciteitstarieven laag zijn. Hoe kan ik EVCC instrueren om helemaal geen stroom uit de batterij te halen? Ik heb geprobeerd de instellingen voor thuisbatterij, teruglevering (feed‑in) en residualPower in EVCC aan te passen, maar tot nu toe zonder resultaat. Misschien dat de Hegg AI hier een rol inspeelt en zal hun ook een benaderen.

Ik las hierboven dat je EVCC ook de data van de auto uit Home Assistant kan laten gebruiken, via een custom entry ipv de Nissan template. Verlies je daarmee nog functionaliteit? Voordeel is dat de Nissan minder gepoold word en er minder belasting van de 12V accu is. Ook merk ik dat EVCC vaak Connected laat zien (in alle modi behalve OFF) terwijl de auto aan het rijden is. Zelf een charge kan gecommandeerd worden terwijl de Leaf niet aangesloten is. Waarschijnlijk omdat ik een "domme plug" heb en geen EV charger? Of is er een instelling om dit aan de laadpoint entry mee te geven dat de auto connected is?

Ook: kan ik ervoor zorgen dat EVCC niet oplaadt wanneer het tarief boven een bepaalde drempel is? Ik heb de feed-in tariff ingesteld, maar hij blijft toch opladen. Ook lijkt het erop dat een plan geen rekening houdt met het feed‑in‑tariff? Zelfs als het plan is uitgeschakeld, blijft hij opladen in zowel PV/Solar als Min+PV‑modus. In de logs zie ik dat het terugleveringstarief is bereikt, maar niet meteen met opladen wordt gestoptt:
code:
1
2
3
4
5
[site ] DEBUG 2025/08/18 17:14:21 … smart feed‑in active: 0.26
[site ] DEBUG 2025/08/18 17:14:22 … site power: 892W
…
[lp‑1 ] DEBUG 2025/08/18 17:14:21 charger status: C
… etc.

Echter, na ongeveer 14 minuten besloot EVCC te stoppen met laden (misschien omdat ik overschakelde naar PV en er onvoldoende overschot was?). Ik begrijp niet wanneer het feed‑in‑tarief wordt gerespecteerd en in welke modi?

code:
1
2
3
[site ] DEBUG 2025/08/18 17:14:33 … battery 1 power: 1195W
[site ] DEBUG 2025/08/18 17:14:33 charger status: B
[site ] DEBUG 2025/08/18 17:14:34 … stop charging <‑

Zijn er andere tips om mijn configuratie te verbeteren behalve misschien een EV Charger aan te schaffen 😉
Dit is inderdaad een van de nukken die je krijgt bij een 'dom' schakelcontact in plaats van een intelligente EV-lader. Ik heb mijn reactie in punten opgedeeld omdat het nogal veel verschillende onderdelen van EVCC raakt.

1. EVCC kan bij een schakelcontact niet zien of de auto is aangekoppeld of niet, dus neemt aan dat de auto aanwezig is. Als het afgenomen vermogen groter is dan het ingestelde standbyvermogen dan zal de auto aan het laden zijn.
2. EVCC kan niet zien met welk vermogen de auto laadt, omdat je 'valse' data opgeeft. Dit beinvloedt de andere berekeningen (In = Out; Production + Grid use = Consumption + Chargers + Grid Export)
3. Welk tarief heb je ingesteld dat Feed-in Priority actief moet worden? -> 0,26 Is er geen planner actief? Feed-in Priority heeft alleen effect in de Solar/PV/Zon modus. Ik kan met deze gegevens ook niet herleiden wat hier exact gebeurd.
4. Omdat je een aan/uit contact hebt waar het vermogen niet geregeld kan worden wordt deze in de Solar-mode ingeschakeld conform deze instelling:
YAML:
1
2
3
4
5
6
  enable:
  disable:

Dus bij een overschot van meer dan 1000 W voor minimaal 2 minuten aansluitend gaat de schakelaar aan, bij een tekort van 500 W voor 3 minuten aansluitend gaat de schakelaar uit.
Dit kan tot veel schakelen leiden, omdat 1000 W overschot minus 2300 W extra verbruik direct tot 1300 W tekort leiden en dan begint de afschakeltimer te lopen. Dit lijkt mij niet goed voor het schakelcontact en ook niet voor het relais in de auto.
5. Heb je de aanvullende instellingen in de Alpha ESS app doorlopen?
To use active battery control, times for grid charging must be defined once via the web interface or app. (Settings->Function settings->Grid charging/discharging) A continuous time period should be entered here (e.g.: Charging time 1 00:00-23:00, Charging time 2 23:00-00:00). However, deactivate the "Grid charging" switch. The actual control takes place via evcc. Discharge stop is realized via a scheduled grid charge with a target SoC of 10%. Alternatively, it can also be configured via Modbus. To do this, set the registers 2134,2142,2135,2136,2144,2137,2175 to the values 0,0,23,0,23,0,0,0,0.
Mogelijk dat Hegg AI hier invloed op heeft, want die doet ook een actieve sturing op de batterij?
6. Als je de gegevens van de auto vanuit Home Assistant ophaalt kan het zijn dat de informatie minder vaak wordt opgehaald, dit is afhankelijk van het update mechanisme in Home Assistant. EVCC gaat namelijk actiever de data pollen als de auto aan de lader is aangesloten.
De update frequency is aan te passen door onderstaande regel toe te voegen aan de vehicle sectie
YAML:
1
 cache: 15m # Cache, Time interval with when data should be reloaded from the vehicle (optional) 

Oh wacht, je hebt een 'domme' lader, dus EVCC pollt altijd de auto omdat hij denkt dat de auto altijd aangesloten is (zie 1.)

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:00
Iemand toevallig de combi van een Marstek die met een M5stack Atom via modbus (ipv veelgebruikte Elfin) is aangesloten ? Ik krijg de melding:

power: read failed: dial tcp 192.168.178.86:502: connect: connection refused

als ik de Marstek in EVCC probeer te koppelen. Ik kan de esp wel via browser lokaal benaderen en de esp is netjes in Home Assistant ook bekend en uitleesbaar / aanstuurbaar.

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed (optie) | 42 kWh i3 BEV | 7 kWh Outlander PHEV | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

• paulmadejong
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 15:12
Bravo schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:48:
[...]

Dit is inderdaad een van de nukken die je krijgt bij een 'dom' schakelcontact in plaats van een intelligente EV-lader. Ik heb mijn reactie in punten opgedeeld omdat het nogal veel verschillende onderdelen van EVCC raakt.

1. EVCC kan bij een schakelcontact niet zien of de auto is aangekoppeld of niet, dus neemt aan dat de auto aanwezig is. Als het afgenomen vermogen groter is dan het ingestelde standbyvermogen dan zal de auto aan het laden zijn.
De Leaf geeft via HASS een "Plugged In" status terug. Deze kan ik niet via een config in evcc.yaml aan vcc koppelen volgens mij?
2. EVCC kan niet zien met welk vermogen de auto laadt, omdat je 'valse' data opgeeft. Dit beinvloedt de andere berekeningen (In = Out; Production + Grid use = Consumption + Chargers + Grid Export)
Goed punt, ik geef dus een vaste 2300W op wat waarschijnlijk vrij aardig klopt gezien het vermogen van de lader (fluctuaties negerend).
3. Welk tarief heb je ingesteld dat Feed-in Priority actief moet worden? -> 0,26 Is er geen planner actief? Feed-in Priority heeft alleen effect in de Solar/PV/Zon modus. Ik kan met deze gegevens ook niet herleiden wat hier exact gebeurd.
Het staat op nu op 30 cent:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSOizzz0MvZO3SK_osu4BbaR5-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zoZqGKaGBISPsinT1CSGsHw9.png?f=fotoalbum_large

Gisteren nadat ik ook (zie punt hieronder) de disable/enalbe thresholds had verwijderd ging wederom na het overschrijden van de limiet het laden niet stoppen, zie log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
```
site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:23 ----
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:23 charge power: 2300W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:23 grid power: 2362W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:23 battery 1 power: 256W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 battery 1 soc: 11%
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 grid currents: [2.5 10.6 1.5]A
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 pv 1 power: 8W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 !! solar production: accumulate add zonnepanelen 0.000W power (was: Accumulated: 465.250kWh updated: 2025-08-20 20:31:54 +0200 CEST)
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 !! solar production: accumulate moved zonnepanelen from 465.250 to 465.250
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 site power: 2718W
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 charger status: C
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 vehicle status: B
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 vehicle soc: 84%
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 vehicle range: 331km
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 smart feed-in active: 0.31
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 solar forecast: accumulated 0.002Wh from 2025-08-20 20:31:54 +0200 CEST to 2025-08-20 20:32:24 +0200 CEST
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 solar forecast: produced 465.250
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 solar forecast: accumulated 394.133kWh, produced 465.250kWh, scale 1.180
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:53 ----
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:53 charge power: 0W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:53 grid power: 59W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:53 battery 1 power: 256W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 battery 1 soc: 11%
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 grid currents: [2.5 2.5 1.5]A
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 pv 1 power: 7W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 !! solar production: accumulate add zonnepanelen 0.000W power (was: Accumulated: 465.250kWh updated: 2025-08-20 20:32:24 +0200 CEST)
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 !! solar production: accumulate moved zonnepanelen from 465.250 to 465.250
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 site power: 415W
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 charger status: B
[lp-1 ] INFO 2025/08/20 20:32:54 stop charging <-
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 soc estimated: 84.00% (vehicle: 84.00%)
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 vehicle soc: 84%
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 vehicle range: 331km
[lp-1 ] WARN 2025/08/20 20:32:54 charger out of sync: expected enabled, got disabled
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 charger disable
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 smart feed-in active: 0.31
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:56 charger enable
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:56 wake-up timer: start
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:56 solar forecast: accumulated 0.002Wh from 2025-08-20 20:32:24 +0200 CEST to 2025-08-20 20:32:56 +0200 CEST
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:56 solar forecast: produced 465.250
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:56 solar forecast: accumulated 394.135kWh, produced 465.250kWh, scale 1.180
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 set charge mode: off
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 pv timer reset
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 pv timer inactive
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 ----
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 charge power: 2300W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 grid power: 471W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 battery 1 power: -142W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 battery 1 soc: 11%
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 grid currents: [2.5 3.3 1.5]A
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 pv 1 power: 7W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 !! solar production: accumulate add zonnepanelen 0.000W power (was: Accumulated: 465.250kWh updated: 2025-08-20 20:32:54 +0200 CEST)
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 !! solar production: accumulate moved zonnepanelen from 465.250 to 465.250
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 battery has priority at soc 11% (< 95%)
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 site power: 571W
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 charger status: A
[lp-1 ] INFO 2025/08/20 20:33:13 car disconnected
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 set battery boost: false
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 set session soc limit: 0
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 set session energy limit: 0
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:14 charger disable
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:14 wake-up timer: stop
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:14 solar forecast: accumulated 0.001Wh from 2025-08-20 20:32:56 +0200 CEST to 2025-08-20 20:33:14 +0200 CEST
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:14 solar forecast: produced 465.250
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:14 solar forecast: accumulated 394.136kWh, produced 465.250kWh, scale 1.180
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:14 ----
```

Heb uiteindelijk maar zelf het laden gestopt door de plug uit te zetten (vandaar ook de charger out-of-sync melding). Lijkt wel alsof evcc hierdoor wakker geschud is want niet veel later commandeert deze wel het stoppen. Ik laadde in min+pv trouwens omdat pv alleen niet voldoende was gezien het bewolkte weer.

EDIT: ik vermoed dat de smart-feed in niet werkt icm een plan. Als ik geen plan heb, werkt de smart feed-in wel heb ik zojuist succesvol getest (met een extra lage feed-in).
4. Omdat je een aan/uit contact hebt waar het vermogen niet geregeld kan worden wordt deze in de Solar-mode ingeschakeld conform deze instelling:
YAML:
1
2
3
4
5
6
  enable:
  disable:

Dus bij een overschot van meer dan 1000 W voor minimaal 2 minuten aansluitend gaat de schakelaar aan, bij een tekort van 500 W voor 3 minuten aansluitend gaat de schakelaar uit.
Dit kan tot veel schakelen leiden, omdat 1000 W overschot minus 2300 W extra verbruik direct tot 1300 W tekort leiden en dan begint de afschakeltimer te lopen. Dit lijkt mij niet goed voor het schakelcontact en ook niet voor het relais in de auto.
Ik hoopte hiermee juist wat flexibeler te worden en heb eigenlijk geen idee wat de standaard waardes zijn. Voor nu dit maar verwijderd.
5. Heb je de aanvullende instellingen in de Alpha ESS app doorlopen?

[...]

Mogelijk dat Hegg AI hier invloed op heeft, want die doet ook een actieve sturing op de batterij?
Jazeker maar het lijkt er inderdaad op, na contact met Hegg, dat dit door hun aansturing komt. Dit zijn mijn instellingen waarin in ieder geval bij evcc de thuisbatterij pro heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXdZpCURD2b02MmAo5N4I7XR6Ss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z8vCNRTJNvVldneC8gdbjdSo.png?f=fotoalbum_large
6. Als je de gegevens van de auto vanuit Home Assistant ophaalt kan het zijn dat de informatie minder vaak wordt opgehaald, dit is afhankelijk van het update mechanisme in Home Assistant. EVCC gaat namelijk actiever de data pollen als de auto aan de lader is aangesloten.
De update frequency is aan te passen door onderstaande regel toe te voegen aan de vehicle sectie
YAML:
1
 cache: 15m # Cache, Time interval with when data should be reloaded from the vehicle (optional) 

Oh wacht, je hebt een 'domme' lader, dus EVCC pollt altijd de auto omdat hij denkt dat de auto altijd aangesloten is (zie 1.)
Klopt, en om dus het dubbel pollen te vermijden dacht ik juist alleen HA te laten pollen en vcc hiervan de data op te halen. Inmiddels heb ik het juist andersom gedaan, want in HA kan ik het updaten (auto wkakker maken) en pollen van API afzonderlijk instellen. Het updaten staat op dagen en updaten op een half uur. EVCC doet z'n eigen ding (geen idee hoe vaak) en update regelmatig waar HA dus van profiteert omdat dit de API ook automatisch update.

Kortom, dank voor je antwoorden en alleen de feed-in lijtk niet te werken bij mij. In ieder geval niet als verwacht. 😉

[ Voor 3% gewijzigd door paulmadejong op 21-08-2025 12:53 ]

MacBook Pro 14" 2021

• Bravo

Bravo

Second Best

paulmadejong schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:37:
[...]

De Leaf geeft via HASS een "Plugged In" status terug. Deze kan ik niet via een config in evcc.yaml aan vcc koppelen volgens mij?
Als je een custom charger bouwt moet dat wel te doen zijn via de combined plugin
[...]
Het staat op nu op 30 cent:
[Afbeelding]

Gisteren nadat ik ook (zie punt hieronder) de disable/enalbe thresholds had verwijderd ging wederom na het overschrijden van de limiet het laden niet stoppen, zie log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
```
site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:23 ----
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:23 charge power: 2300W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:23 grid power: 2362W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:23 battery 1 power: 256W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 battery 1 soc: 11%
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 grid currents: [2.5 10.6 1.5]A
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 pv 1 power: 8W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 !! solar production: accumulate add zonnepanelen 0.000W power (was: Accumulated: 465.250kWh updated: 2025-08-20 20:31:54 +0200 CEST)
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 !! solar production: accumulate moved zonnepanelen from 465.250 to 465.250
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 site power: 2718W
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 charger status: C
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 vehicle status: B
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 vehicle soc: 84%
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 vehicle range: 331km
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 smart feed-in active: 0.31
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 solar forecast: accumulated 0.002Wh from 2025-08-20 20:31:54 +0200 CEST to 2025-08-20 20:32:24 +0200 CEST
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 solar forecast: produced 465.250
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:24 solar forecast: accumulated 394.133kWh, produced 465.250kWh, scale 1.180
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:53 ----
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:53 charge power: 0W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:53 grid power: 59W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:53 battery 1 power: 256W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 battery 1 soc: 11%
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 grid currents: [2.5 2.5 1.5]A
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 pv 1 power: 7W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 !! solar production: accumulate add zonnepanelen 0.000W power (was: Accumulated: 465.250kWh updated: 2025-08-20 20:32:24 +0200 CEST)
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 !! solar production: accumulate moved zonnepanelen from 465.250 to 465.250
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 site power: 415W
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 charger status: B
[lp-1 ] INFO 2025/08/20 20:32:54 stop charging <-
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 soc estimated: 84.00% (vehicle: 84.00%)
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 vehicle soc: 84%
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 vehicle range: 331km
[lp-1 ] WARN 2025/08/20 20:32:54 charger out of sync: expected enabled, got disabled
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 charger disable
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:54 smart feed-in active: 0.31
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:56 charger enable
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:32:56 wake-up timer: start
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:56 solar forecast: accumulated 0.002Wh from 2025-08-20 20:32:24 +0200 CEST to 2025-08-20 20:32:56 +0200 CEST
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:56 solar forecast: produced 465.250
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:32:56 solar forecast: accumulated 394.135kWh, produced 465.250kWh, scale 1.180
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 set charge mode: off
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 pv timer reset
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 pv timer inactive
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 ----
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 charge power: 2300W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 grid power: 471W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 battery 1 power: -142W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 battery 1 soc: 11%
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 grid currents: [2.5 3.3 1.5]A
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 pv 1 power: 7W
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 !! solar production: accumulate add zonnepanelen 0.000W power (was: Accumulated: 465.250kWh updated: 2025-08-20 20:32:54 +0200 CEST)
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 !! solar production: accumulate moved zonnepanelen from 465.250 to 465.250
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 battery has priority at soc 11% (< 95%)
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 site power: 571W
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 charger status: A
[lp-1 ] INFO 2025/08/20 20:33:13 car disconnected
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 set battery boost: false
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 set session soc limit: 0
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:13 set session energy limit: 0
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:14 charger disable
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/20 20:33:14 wake-up timer: stop
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:14 solar forecast: accumulated 0.001Wh from 2025-08-20 20:32:56 +0200 CEST to 2025-08-20 20:33:14 +0200 CEST
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:14 solar forecast: produced 465.250
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:14 solar forecast: accumulated 394.136kWh, produced 465.250kWh, scale 1.180
[site ] DEBUG 2025/08/20 20:33:14 ----
```

Heb uiteindelijk maar zelf het laden gestopt door de plug uit te zetten (vandaar ook de charger out-of-sync melding). Lijkt wel alsof evcc hierdoor wakker geschud is want niet veel later commandeert deze wel het stoppen. Ik laadde in min+pv trouwens omdat pv alleen niet voldoende was gezien het bewolkte weer.

EDIT: ik vermoed dat de smart-feed in niet werkt icm een plan. Als ik geen plan heb, werkt de smart feed-in wel heb ik zojuist succesvol getest (met een extra lage feed-in).
Een plan overruled de smart-feed in regel, omdat jij blijkbaar dat uur nodig hebt om tot de gewenste lading te komen volgens de planner. En de planner probeert al gebruik te maken van de goedkoopste uren.
[...]

Ik hoopte hiermee juist wat flexibeler te worden en heb eigenlijk geen idee wat de standaard waardes zijn. Voor nu dit maar verwijderd.
Standaard is de waarde van inschakelen 0 (dan moet het minimaal ingesteld laadvermogen van de lader worden gehaald).
Maar dat zou in jou situatie nog steeds tot knipper gedrag leiden, tenzij je deze netjes op 10A zet.

Om het knipper gedrag te voorkomen moet je een inschakel en uitschakelwaarde kiezen waar (in jouw geval) 2300 W bandbreedte tussenin zit.
Als je wil dat hij bij een overschot van 1000 W gaat laden, moet de uitschakelwaarde onder de -1300 komen te liggen.
[...]

Jazeker maar het lijkt er inderdaad op, na contact met Hegg, dat dit door hun aansturing komt. Dit zijn mijn instellingen waarin in ieder geval bij evcc de thuisbatterij pro heeft:
[Afbeelding]

[...]

Klopt, en om dus het dubbel pollen te vermijden dacht ik juist alleen HA te laten pollen en vcc hiervan de data op te halen. Inmiddels heb ik het juist andersom gedaan, want in HA kan ik het updaten (auto wkakker maken) en pollen van API afzonderlijk instellen. Het updaten staat op dagen en updaten op een half uur. EVCC doet z'n eigen ding (geen idee hoe vaak) en update regelmatig waar HA dus van profiteert omdat dit de API ook automatisch update.

Kortom, dank voor je antwoorden en alleen de feed-in lijtk niet te werken bij mij. In ieder geval niet als verwacht. 😉
Volgens mij werkt de feed-in zoals bedacht. En dan is de planner sterker ;)

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
vraagje:

Wat ik zou willen is dat EVCC eigenlijk altijd stuurt op 0 verbruik/terugleveren.

Ik snap ook dat de lader altijd op 1400W start. Maar nu zie ik maar 3 opties
1. PV, betekent dat ik onder 1400W nog steeds aan het terugleveren ben
2. Min+PV, maar dat betekent dat de lader altijd aan staat met minimaal 1400W, dus ook als de zon niet schijnt.
3. tweaken met enable/disable of residualpower, dan begint de lader al eerder dan 1400W te laden, maar dan laadt die standaard te veel (vb heb residualpower nu op -700 gezet, als er overdag dan 1400W overschot is, gaat die dan met 2100W te laden, waardoor ik 700W van het net afneem)

Wat ik zoek is een optie tussen 1 en 2 in:
- Als de zon schijnt: Begin maar met laden, minimaal met 1400W. Maar ga pas meer laden als er ook meer dan 1400W beschikbaar is.

Ik krijg dat niet ingesteld. Is er iemand die weet hoe dat moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Kammika schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:05:
vraagje:

Wat ik zou willen is dat EVCC eigenlijk altijd stuurt op 0 verbruik/terugleveren.

Ik snap ook dat de lader altijd op 1400W start. Maar nu zie ik maar 3 opties
1. PV, betekent dat ik onder 1400W nog steeds aan het terugleveren ben
2. Min+PV, maar dat betekent dat de lader altijd aan staat met minimaal 1400W, dus ook als de zon niet schijnt.
3. tweaken met enable/disable of residualpower, dan begint de lader al eerder dan 1400W te laden, maar dan laadt die standaard te veel (vb heb residualpower nu op -700 gezet, als er overdag dan 1400W overschot is, gaat die dan met 2100W te laden, waardoor ik 700W van het net afneem)

Wat ik zoek is een optie tussen 1 en 2 in:
- Als de zon schijnt: Begin maar met laden, minimaal met 1400W. Maar ga pas meer laden als er ook meer dan 1400W beschikbaar is.

Ik krijg dat niet ingesteld. Is er iemand die weet hoe dat moet?
Je zegt dat je altijd op 0 wil sturen, maar eigenlijk heb je dus liever afname dan overschot? Want op bewolkte dagen zullen er in de combi van eigen vebruik en beperkte zon toch een hoop momenten zijn dat je bijv maar 200 tot 500w teruglevert en dat schommelt dan ook nog. Ga je dan met 1400W laden gedurende een periode van 6u heb je kans dat je uiteindelijk toch 6 kWh afneemt van het net (nog los van de procentueel hoge efficiency verliezen door laden met zo'n lage snelheid).

Maar, als dat is wat je wil: Ik denk dat dat je dat niet gaat redden binnen EVCC en dat je met Homey/HomeAssistant/NodeRed (pick your poison) zult moeten automatiseren op deze situatie. En dan ook op de situatie waar kortstondig zon ook weer kan omdraaien en je dan dus terug zult moeten switch van Min+PV naar PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Sander schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

Je zegt dat je altijd op 0 wil sturen, maar eigenlijk heb je dus liever afname dan overschot? Want op bewolkte dagen zullen er in de combi van eigen vebruik en beperkte zon toch een hoop momenten zijn dat je bijv maar 200 tot 500w teruglevert en dat schommelt dan ook nog. Ga je dan met 1400W laden gedurende een periode van 6u heb je kans dat je uiteindelijk toch 6 kWh afneemt van het net (nog los van de procentueel hoge efficiency verliezen door laden met zo'n lage snelheid).

Maar, als dat is wat je wil: Ik denk dat dat je dat niet gaat redden binnen EVCC en dat je met Homey/HomeAssistant/NodeRed (pick your poison) zult moeten automatiseren op deze situatie. En dan ook op de situatie waar kortstondig zon ook weer kan omdraaien en je dan dus terug zult moeten switch van Min+PV naar PV.
Ik vind prima als die op dat soort momenten wat teveel afneemt, wil alleen niet dat die de hele dag staat de te laden door de min+pv stand, danwel dat ik altijd teveel afneem als dat niet nodig is.

Maar je stelt voor dat ik een HA automatisering dan moet maken die naar Min+PV zet op momenten dat mijn zonnepanelen meer doen dan dat ik thuis verbruik en weer terugschakelen naar PV als dat niet meer zo is... begijp ik je goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Kammika schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:31:
[...]

Ik vind prima als die op dat soort momenten wat teveel afneemt, wil alleen niet dat die de hele dag staat de te laden door de min+pv stand, danwel dat ik altijd teveel afneem als dat niet nodig is.

Maar je stelt voor dat ik een HA automatisering dan moet maken die naar Min+PV zet op momenten dat mijn zonnepanelen meer doen dan dat ik thuis verbruik en weer terugschakelen naar PV als dat niet meer zo is... begijp ik je goed?
Dat denk ik wel, want volgens mij worden wijzigingen in de resdiualpower setting niet dynamisch opgepakt, maar dat zou je eventueel kunnen testen vanuit HomeAssistant, dan is dat natuurlijk een mooiere optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Residual power is niet de juiste optie om dit te bereiken, je kunt hiervoor alleen met de enable/disable parameters aan de slag. Dan wordt die -700 niet meegenomen als de zon wel schijnt.
Als je bij een overschot van 700 W al wil beginnen met laden, maar niet meer dan 1 kW uit het net wil halen kan je met de solar modus en het onderstaande voorbeeld aan de gang.
code:
1
2
3
4
5
6
  enable:
    threshold: -700 #overschot naar grid om te beginnen met laden
  disable:
    threshold: 1000 # niet meer dan 1 kW uit het net laden

De delay heb ik op deze waarden staan om niet uit te schakelen bij het gebruik van de waterkoker oid, bij de vaatwasser, wasmachine schakelt hij wel uit.
Inschakelen idem dito, niet iedere zonnestraal moet tot actief laden leiden.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Bravo schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:01:
Residual power is niet de juiste optie om dit te bereiken, je kunt hiervoor alleen met de enable/disable parameters aan de slag. Dan wordt die -700 niet meegenomen als de zon wel schijnt.
Als je bij een overschot van 700 W al wil beginnen met laden, maar niet meer dan 1 kW uit het net wil halen kan je met de solar modus en het onderstaande voorbeeld aan de gang.
code:
1
2
3
4
5
6
  enable:
    threshold: -700 #overschot naar grid om te beginnen met laden
  disable:
    threshold: 1000 # niet meer dan 1 kW uit het net laden

De delay heb ik op deze waarden staan om niet uit te schakelen bij het gebruik van de waterkoker oid, bij de vaatwasser, wasmachine schakelt hij wel uit.
Inschakelen idem dito, niet iedere zonnestraal moet tot actief laden leiden.
tx! dit was idd wat ik zocht!!

Heb alleen de opties in de docs nog wat beter gelezen, en begrijp dat deze ook van invloed zijn op 1p/3p schakelen. Denk dat ik het begrijp, maar ben er niet helemaal zeker van.

zou die in dit voorbeeld dan ook pas naar 3p gaan op moment die 700w teruglevert? (en pas nadat die 1000w verbruikt weet terugschakelen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Kammika schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:19:
[...]

Heb alleen de opties in de docs nog wat beter gelezen, en begrijp dat deze ook van invloed zijn op 1p/3p schakelen. Denk dat ik het begrijp, maar ben er niet helemaal zeker van.

zou die in dit voorbeeld dan ook pas naar 3p gaan op moment die 700w teruglevert? (en pas nadat die 1000w verbruikt weet terugschakelen?)
Ik lees dat nu ook voor het eerst en heb zelf ook geen ervaring met 3 fase laden.
Zoals ik het lees: Ook het schakelen van 1 fase naar 3 fase wordt met deze instellingen beinvloed, dus dat zou betekenen:
1 fase -> 3 fase: bij (4100-700 =) 3400 W overschot voor x minuten
3 fase -> 1 fase: bij (4100-1000 = ) 3000 W overschot voor x minuten

Maar zoals gezegd heb ik hier geen ervaring mee O-)

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
@Kammika Als je ze "pinned" op 1 of 3 fasen dan is het zoals @Bravo aangeeft.

Als je het op automatisch zet gaat hij overschakelen als hij een bepaald bereik niet meer kan bedienen op 1 fase of als het te veel is en hij kan op minder ook door dan gaat hij van 3 naar 1.

Daarom vind ik het met gemiddelde PV installaties thuis heel handig als je een laadbox hebt die op 1 fase 32A kan trekken. Normaal heb je dan voldoende sturingsbandbreedte om alles lekker vlot weg te krijgen zonder te veel te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

evcc: https://docs.evcc.io/en/d...ration/loadpoints#disable
disable

Defines the behaviour of stopping charging in PV mode. Additionally, it defines the behaviour during automatic phase switching from 3p to 1p.

For example:

disable:
threshold: 200 # maximum import power (W)
delay: 10m

threshold

Defines the power threshold at the grid connection point in watts (W).

Possible values: A positive value for grid consumption, a negative value for grid export.

Default value: 0
Ah, ik zie dat alleen disable ook invloed heeft op het automatisch 1/3 fase wisselen, enable niet.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kammika schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:19:
[...]

Klopt heeft invloed op 1p/3p. Ik gebruik het om bij bewolkt weer te voorkomen dat hij vaker schakelen tussen de fases. Heb de timing daarom naar 5 minuten gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Wat heeft deze melding te betekenen, verder doet alles het gewoon.
Draai Evcc als add-on in Homeassistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Heln_pUY1b3fD6xJxB-jgAIEML0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Kpj1WFWLcSdnrwZTrsVHHIiI.png?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:26:
@Kammika Als je ze "pinned" op 1 of 3 fasen dan is het zoals @Bravo aangeeft.

Als je het op automatisch zet gaat hij overschakelen als hij een bepaald bereik niet meer kan bedienen op 1 fase of als het te veel is en hij kan op minder ook door dan gaat hij van 3 naar 1.

Daarom vind ik het met gemiddelde PV installaties thuis heel handig als je een laadbox hebt die op 1 fase 32A kan trekken. Normaal heb je dan voldoende sturingsbandbreedte om alles lekker vlot weg te krijgen zonder te veel te schakelen.
Tsjaad maar dat zou betekenen dat ik mijn 3x25 aansluiting moet gaan aanpassen naar 3x35 of 1x40. In beide gevallen moet ik dan behoorlijk kosten maken, waar ik in het 2e geval niet eens genoeg stroom voor mijn energiebehoefte thuis heb op piekmomenten, dus dat lijkt me niet zo’n goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Kammika schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:32:
[...]

Tsjaad maar dat zou betekenen dat ik mijn 3x25 aansluiting moet gaan aanpassen naar 3x35 of 1x40. In beide gevallen moet ik dan behoorlijk kosten maken, waar ik in het 2e geval niet eens genoeg stroom voor mijn energiebehoefte thuis heb op piekmomenten, dus dat lijkt me niet zo’n goed idee
Hoezo? Ik heb 3x20A. Gaat prima. Evcc doet loadbalancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-09 18:32
klump4u schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:40:
Wat heeft deze melding te betekenen, verder doet alles het gewoon.
Draai Evcc als add-on in Homeassistant.

[Afbeelding]
Kreeg ik ook. Ik ben terug gegaan naar de vorige versie, daarbij krijg je die foutmelding niet. Er is meen ik al een topic over op git hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:34:
[...]

Hoezo? Ik heb 3x20A. Gaat prima. Evcc doet loadbalancing.
Maar hoe doe je dan 1x32 op je laadpaal als je 3x20 op je net aansluiting hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06:48
Kammika schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:33:
[...]

Ik denk dat zijn PV en accu’s de rest erbij leveren. In mijn situatie heb ik 3x25A, maar met PV en accu’s mee kan ik 3x35A leveren aan bijvoorbeeld een laadpaal. Dan trekt er rond 3x12A van net en de rest intern.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Kammika schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:33:
[...]

Ik heb 3 monofasige omvormers. De zwaarste is 4kw en doet dus 18 à 19A.
Op die momenten kan ik 7.4kW doen maar je vraag kan ik ook counteren: “bijna nooit want ik kom ook prima toe met bv 3 à 4kW vermogen om de auto voor de dagelijkse verplaatsingen bij te laden”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:08:
[...]

Ik heb 3 monofasige omvormers. De zwaarste is 4kw en doet dus 18 à 19A.
Op die momenten kan ik 7.4kW doen maar je vraag kan ik ook counteren: “bijna nooit want ik kom ook prima toe met bv 3 à 4kW vermogen om de auto voor de dagelijkse verplaatsingen bij te laden”.
A check, maar dan rij je wsch minder dan ik. Op mijn werkdagen, zeker in de winter, rij ik de “tank” helemaal leeg. Moet dan vaak thuis nog wat bijladen voor als ik ‘‘s avonds privé nog ergens heen moet. Dan wil je regelmatig wel sneller kunnen laden…(en dan schijnt vaak ook de zon niet meer. Heb ook geen thuisbatterij)

[ Voor 5% gewijzigd door Kammika op 24-08-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Kammika schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:37:
[...]

A check, maar dan rij je wsch minder dan ik. Op mijn werkdagen, zeker in de winter, rij ik de “tank” helemaal leeg. Moet dan vaak thuis nog wat bijladen voor als ik ‘‘s avonds privé nog ergens heen moet. Dan wil je regelmatig wel sneller kunnen laden…(en dan schijnt vaak ook de zon niet meer. Heb ook geen thuisbatterij)
Die tijd ligt gelukkig achter mij. Vroegah reed ik 5000km per maand. Nu is dat gelukkig een pak minder. 2 keer per week een tripje van 70km enkel dus 140 heen-terug 2 keer per week en verder naar kantoor op 25km enkel en dan nog wat kleine verplaatsingen in de avond.

Je moet ook weten dat ik Vlaming ben dus ik heb het zgn capaciteitstarief. Wij worden dus actief gestimuleerd om ons verbruik te verspreiden over de dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hangover_ohoo schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:28:
Iemand toevallig de combi van een Marstek die met een M5stack Atom via modbus (ipv veelgebruikte Elfin) is aangesloten ? Ik krijg de melding:

power: read failed: dial tcp 192.168.178.86:502: connect: connection refused

als ik de Marstek in EVCC probeer te koppelen. Ik kan de esp wel via browser lokaal benaderen en de esp is netjes in Home Assistant ook bekend en uitleesbaar / aanstuurbaar.
Probleem zit hem in de foute documentatie op de evcc website
https://docs.evcc.io/en/d...tek-venus-battery-storage

Moet zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  # replace with your real battery
  - name: marstek_m1
    template: marstek-venus
    # RS485 via TCP/IP (Modbus RTU)
    id: 1
    host: 192.168.0.216 # Hostname
    port: 502 # Port
    capacity: 5.12 # Battery capacity (kWh), Venus-E 5.12 kWh, Venus-C 2.56 kWh (optional)

dus geen
YAML:
1
 modbus: rs485tcpip 

Zie ook https://github.com/evcc-i...7#issuecomment-2960257579

Je zal wel de modbus tcp/ip bridge code moeten draaien op de Atom
https://github.com/fonske...arstek_tcp_ip_bridge.yaml

Met wat aanpassing kan die ook werken op de lilygo.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-08-2025 19:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Is er een optie om de laadlimiet in kWh op 80% van de batterij van de auto te zetten? Dus direct bij inpluggen van auto?

Uiteraard kan ik dan vanuit de auto zijde (Kia eNiro), maar dan moet ik in de Kia app inloggen als ik toch van 80 naar 100% wil (of via HomeAssistant). Ik wil dit graag vanuit EVCC bedienen.

Nu kun je dat ook bedienen op de homepage, maar default staat deze op 100%. En je kunt het alleen bedienen als de auto verbonden is. Bij elke nieuwe sessie staat die weer op 100%.
Ik kan in documentatie niet iets vinden hoe dit instelbaar zou zijn. En in interface ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Get!em Bij mij wordt die limiet onthouden? Heb daarover niets opgenomen in de config. Ik heb mijn auto altijd op 100% staan, ik pas dit aan in de evcc UI en dat blijft opgeslagen.

Als ik nu (zonder dat ie is aangesloten) mijn auto selecteer bij het loadpoint, kan ik daar de limiet wijzigen. Zet ik hem dan weer op 'geen voertuig' en weer terug, zie ik dat die limiet nog op hetzelfde staat.

@HyperBart Oh ja, daar staat het inderdaad. :)

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 25-08-2025 10:49 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:17:
Is er een optie om de laadlimiet in kWh op 80% van de batterij van de auto te zetten? Dus direct bij inpluggen van auto?

Uiteraard kan ik dan vanuit de auto zijde (Kia eNiro), maar dan moet ik in de Kia app inloggen als ik toch van 80 naar 100% wil (of via HomeAssistant). Ik wil dit graag vanuit EVCC bedienen.

Nu kun je dat ook bedienen op de homepage, maar default staat deze op 100%. En je kunt het alleen bedienen als de auto verbonden is. Bij elke nieuwe sessie staat die weer op 100%.
Ik kan in documentatie niet iets vinden hoe dit instelbaar zou zijn. En in interface ook niet.
Auto selecteren (of inpluggen in je laadpunt).
Dan op "plan" klikken, tabbladje "aankomst" en dan de tweede optie: standaard limiet.

Of in het Engels:
Plan
Arrival
Default Limit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Thanks, gaan we die proberen.

De wijze die ik probeerde, was de slider aanpassen. Dat werkt dus wel tijdens de sessie, maar blijft niet onthouden.

In de config kan ik momenteel even niks wijzigen aan de auto trouwens. De Kia servers zijn weer eens aangepast, waardoor alle remote logins van non-kia apps buggy zijn. Homeassistant is net weer gefixt, maar EVCC nog niet. Voor de Homeassistant login moest ik naar de duitse website, daar inloggen, een of ander gek autorisatieboxje aantikken en toen deed Homeassistant het weer. EVCC helaas nog niet. Ook niet met 207.4

[ Voor 100% gewijzigd door Get!em op 25-08-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:51:

De wijze die ik probeerde, was de slider aanpassen. Dat werkt dus wel tijdens de sessie, maar blijft niet onthouden.

In de config kan ik momenteel even niks wijzigen aan de auto trouwens. De Kia servers zijn weer eens aangepast, waardoor alle remote logins van non-kia apps buggy zijn. Homeassistant is net weer gefixt, maar EVCC nog niet. Voor de Homeassistant login moest ik naar de duitse website, daar inloggen, een of ander gek autorisatieboxje aantikken en toen deed Homeassistant het weer. EVCC helaas nog niet. Ook niet met 207.4
Dat is geen setting "richting" de auto, het is een setting binnen evcc.
Je kan dus zelfs zonder dat er een auto aanhangt manueel die auto definieren alsof hij op die laadpaal zodadelijk komt te hangen en dan de parameters aanpassen. Is allemaal "offline" gedefinieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-09 17:40

_PM

--deleted

[ Voor 97% gewijzigd door _PM op 25-08-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-09 13:29

Gek genoeg is bij mij (KIA EV6) EVCC gewoon blijven werken en werkt nog steeds. Ik ben wel voor de zekerheid op 207.3 gebleven.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanAllElectric schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:25:
[...]

Gek genoeg is bij mij (KIA EV6) EVCC gewoon blijven werken en werkt nog steeds. Ik ben wel voor de zekerheid op 207.3 gebleven.
Evcc werkt nog, maar zodra ik de config verander en test krijg ik foutmeldingen. Dus de wijzigingen annuleer ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-09 14:19
ik wens eens te kijken of de dynamische tarieven iets voor mij zouden zijn en wens hierdoor de tarieven in evcc te importeren. ik heb met Noordpool ook al geprobeerd, zelfde resultaat.

mijn evcc yaml ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
tariffs:
  currency: EUR

grid:
    template: energy-charts-api
    bzn: BE            # BE staat in de docs als geldige bidding zone
    charges: 0.22      #  ^b /kWh vaste toeslag
    tax: 0.06          # 6% btw

# feedin bewust (tijdelijk) niet instellen tot alles werkt
  # feedin: {}

solar:
      lat: 50.8127978
      lon: 3.3105288
      dec: 35
      kwp: 8
      az: 0

echter krijg ik in evcc niet de juiste resultaten, wel van de solar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTsg4PtqKw-ShOwK9una4wnbEEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fap75DeApmd3r8sIPUceANCF.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb geen feedin en toch zie ik feedin, deze bedragen herken ik wel ik heb deze ooit eens als fixed er ingezet, maar werden verwijderd uit de yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
[main  ] INFO 2025/08/25 21:12:09 using config file: /etc/evcc.yaml
[db    ] INFO 2025/08/25 21:12:09 using sqlite database: /root/.evcc/evcc.db
[tariff] DEBUG 2025/08/25 21:12:09 using cache: open-meteo-7cffe59e3136001b46ed2dbc8e274303474019a49a9bc943b9b918319a8b412f (start: 2025-08-25 20:00:00 +0200 CEST, end: 2025-08-28 02:00:00 +0200 CEST)
solar:
From                   To                     Yield (W)
2025-08-25 20:00:00    2025-08-25 21:00:00    533.228
2025-08-25 21:00:00    2025-08-25 22:00:00    0.000
2025-08-25 22:00:00    2025-08-25 23:00:00    0.000
2025-08-25 23:00:00    2025-08-26 00:00:00    0.000
2025-08-26 00:00:00    2025-08-26 01:00:00    0.000
2025-08-26 01:00:00    2025-08-26 02:00:00    0.000
2025-08-26 02:00:00    2025-08-26 03:00:00    0.000
2025-08-26 03:00:00    2025-08-26 04:00:00    0.000
2025-08-26 04:00:00    2025-08-26 05:00:00    0.000
2025-08-26 05:00:00    2025-08-26 06:00:00    0.000
2025-08-26 06:00:00    2025-08-26 07:00:00    0.000
2025-08-26 07:00:00    2025-08-26 08:00:00    0.000
2025-08-26 08:00:00    2025-08-26 09:00:00    458.211
2025-08-26 09:00:00    2025-08-26 10:00:00    1801.846
2025-08-26 10:00:00    2025-08-26 11:00:00    2929.891
2025-08-26 11:00:00    2025-08-26 12:00:00    2893.110
2025-08-26 12:00:00    2025-08-26 13:00:00    1522.128
2025-08-26 13:00:00    2025-08-26 14:00:00    1023.395
2025-08-26 14:00:00    2025-08-26 15:00:00    1426.762
2025-08-26 15:00:00    2025-08-26 16:00:00    1288.650
2025-08-26 16:00:00    2025-08-26 17:00:00    4485.438
2025-08-26 17:00:00    2025-08-26 18:00:00    4098.476
2025-08-26 18:00:00    2025-08-26 19:00:00    3137.409
2025-08-26 19:00:00    2025-08-26 20:00:00    1748.671
2025-08-26 20:00:00    2025-08-26 21:00:00    288.571
2025-08-26 21:00:00    2025-08-26 22:00:00    0.000
2025-08-26 22:00:00    2025-08-26 23:00:00    0.000
2025-08-26 23:00:00    2025-08-27 00:00:00    0.000
2025-08-27 00:00:00    2025-08-27 01:00:00    0.000
2025-08-27 01:00:00    2025-08-27 02:00:00    0.000
2025-08-27 02:00:00    2025-08-27 03:00:00    0.000
2025-08-27 03:00:00    2025-08-27 04:00:00    0.000
2025-08-27 04:00:00    2025-08-27 05:00:00    0.000
2025-08-27 05:00:00    2025-08-27 06:00:00    0.000
2025-08-27 06:00:00    2025-08-27 07:00:00    0.000
2025-08-27 07:00:00    2025-08-27 08:00:00    0.000
2025-08-27 08:00:00    2025-08-27 09:00:00    436.388
2025-08-27 09:00:00    2025-08-27 10:00:00    1815.754
2025-08-27 10:00:00    2025-08-27 11:00:00    2982.147
2025-08-27 11:00:00    2025-08-27 12:00:00    3413.826
2025-08-27 12:00:00    2025-08-27 13:00:00    3285.513
2025-08-27 13:00:00    2025-08-27 14:00:00    2307.154
2025-08-27 14:00:00    2025-08-27 15:00:00    1183.669
2025-08-27 15:00:00    2025-08-27 16:00:00    2056.787
2025-08-27 16:00:00    2025-08-27 17:00:00    2818.391
2025-08-27 17:00:00    2025-08-27 18:00:00    1680.419
2025-08-27 18:00:00    2025-08-27 19:00:00    2157.646
2025-08-27 19:00:00    2025-08-27 20:00:00    1019.841
2025-08-27 20:00:00    2025-08-27 21:00:00    252.957
2025-08-27 21:00:00    2025-08-27 22:00:00    0.000
2025-08-27 22:00:00    2025-08-27 23:00:00    0.000
2025-08-27 23:00:00    2025-08-28 00:00:00    0.000
2025-08-28 00:00:00    2025-08-28 01:00:00    0.000
2025-08-28 01:00:00    2025-08-28 02:00:00    0.000

grid:
From                   To                     Price/Cost (EUR/kWh)
2025-08-25 00:00:00    2025-08-25 01:00:00    0.278
2025-08-25 01:00:00    2025-08-25 02:00:00    0.278
2025-08-25 02:00:00    2025-08-25 03:00:00    0.278
2025-08-25 03:00:00    2025-08-25 04:00:00    0.278
2025-08-25 04:00:00    2025-08-25 05:00:00    0.278
2025-08-25 05:00:00    2025-08-25 06:00:00    0.278
2025-08-25 06:00:00    2025-08-25 07:00:00    0.278
2025-08-25 07:00:00    2025-08-25 08:00:00    0.278
2025-08-25 08:00:00    2025-08-25 09:00:00    0.278
2025-08-25 09:00:00    2025-08-25 10:00:00    0.278
2025-08-25 10:00:00    2025-08-25 11:00:00    0.278
2025-08-25 11:00:00    2025-08-25 12:00:00    0.278
2025-08-25 12:00:00    2025-08-25 13:00:00    0.278
2025-08-25 13:00:00    2025-08-25 14:00:00    0.278
2025-08-25 14:00:00    2025-08-25 15:00:00    0.278
2025-08-25 15:00:00    2025-08-25 16:00:00    0.278
2025-08-25 16:00:00    2025-08-25 17:00:00    0.278
2025-08-25 17:00:00    2025-08-25 18:00:00    0.278
2025-08-25 18:00:00    2025-08-25 19:00:00    0.278
2025-08-25 19:00:00    2025-08-25 20:00:00    0.278
2025-08-25 20:00:00    2025-08-25 21:00:00    0.278
2025-08-25 21:00:00    2025-08-25 22:00:00    0.278
2025-08-25 22:00:00    2025-08-25 23:00:00    0.278
2025-08-25 23:00:00    2025-08-26 00:00:00    0.278
2025-08-26 00:00:00    2025-08-26 01:00:00    0.278
2025-08-26 01:00:00    2025-08-26 02:00:00    0.278
2025-08-26 02:00:00    2025-08-26 03:00:00    0.278
2025-08-26 03:00:00    2025-08-26 04:00:00    0.278
2025-08-26 04:00:00    2025-08-26 05:00:00    0.278
2025-08-26 05:00:00    2025-08-26 06:00:00    0.278
2025-08-26 06:00:00    2025-08-26 07:00:00    0.278
2025-08-26 07:00:00    2025-08-26 08:00:00    0.278
2025-08-26 08:00:00    2025-08-26 09:00:00    0.278
2025-08-26 09:00:00    2025-08-26 10:00:00    0.278
2025-08-26 10:00:00    2025-08-26 11:00:00    0.278
2025-08-26 11:00:00    2025-08-26 12:00:00    0.278
2025-08-26 12:00:00    2025-08-26 13:00:00    0.278
2025-08-26 13:00:00    2025-08-26 14:00:00    0.278
2025-08-26 14:00:00    2025-08-26 15:00:00    0.278
2025-08-26 15:00:00    2025-08-26 16:00:00    0.278
2025-08-26 16:00:00    2025-08-26 17:00:00    0.278
2025-08-26 17:00:00    2025-08-26 18:00:00    0.278
2025-08-26 18:00:00    2025-08-26 19:00:00    0.278
2025-08-26 19:00:00    2025-08-26 20:00:00    0.278
2025-08-26 20:00:00    2025-08-26 21:00:00    0.278
2025-08-26 21:00:00    2025-08-26 22:00:00    0.278
2025-08-26 22:00:00    2025-08-26 23:00:00    0.278
2025-08-26 23:00:00    2025-08-27 00:00:00    0.278
2025-08-27 00:00:00    2025-08-27 01:00:00    0.278
2025-08-27 01:00:00    2025-08-27 02:00:00    0.278
2025-08-27 02:00:00    2025-08-27 03:00:00    0.278
2025-08-27 03:00:00    2025-08-27 04:00:00    0.278
2025-08-27 04:00:00    2025-08-27 05:00:00    0.278
2025-08-27 05:00:00    2025-08-27 06:00:00    0.278
2025-08-27 06:00:00    2025-08-27 07:00:00    0.278
2025-08-27 07:00:00    2025-08-27 08:00:00    0.278
2025-08-27 08:00:00    2025-08-27 09:00:00    0.278
2025-08-27 09:00:00    2025-08-27 10:00:00    0.278
2025-08-27 10:00:00    2025-08-27 11:00:00    0.278
2025-08-27 11:00:00    2025-08-27 12:00:00    0.278
2025-08-27 12:00:00    2025-08-27 13:00:00    0.278
2025-08-27 13:00:00    2025-08-27 14:00:00    0.278
2025-08-27 14:00:00    2025-08-27 15:00:00    0.278
2025-08-27 15:00:00    2025-08-27 16:00:00    0.278
2025-08-27 16:00:00    2025-08-27 17:00:00    0.278
2025-08-27 17:00:00    2025-08-27 18:00:00    0.278
2025-08-27 18:00:00    2025-08-27 19:00:00    0.278
2025-08-27 19:00:00    2025-08-27 20:00:00    0.278
2025-08-27 20:00:00    2025-08-27 21:00:00    0.278
2025-08-27 21:00:00    2025-08-27 22:00:00    0.278
2025-08-27 22:00:00    2025-08-27 23:00:00    0.278
2025-08-27 23:00:00    2025-08-28 00:00:00    0.278
2025-08-28 00:00:00    2025-08-28 01:00:00    0.278
2025-08-28 01:00:00    2025-08-28 02:00:00    0.278
2025-08-28 02:00:00    2025-08-28 03:00:00    0.278
2025-08-28 03:00:00    2025-08-28 04:00:00    0.278
2025-08-28 04:00:00    2025-08-28 05:00:00    0.278
2025-08-28 05:00:00    2025-08-28 06:00:00    0.278
2025-08-28 06:00:00    2025-08-28 07:00:00    0.278
2025-08-28 07:00:00    2025-08-28 08:00:00    0.278
2025-08-28 08:00:00    2025-08-28 09:00:00    0.278
2025-08-28 09:00:00    2025-08-28 10:00:00    0.278
2025-08-28 10:00:00    2025-08-28 11:00:00    0.278
2025-08-28 11:00:00    2025-08-28 12:00:00    0.278
2025-08-28 12:00:00    2025-08-28 13:00:00    0.278
2025-08-28 13:00:00    2025-08-28 14:00:00    0.278
2025-08-28 14:00:00    2025-08-28 15:00:00    0.278
2025-08-28 15:00:00    2025-08-28 16:00:00    0.278
2025-08-28 16:00:00    2025-08-28 17:00:00    0.278
2025-08-28 17:00:00    2025-08-28 18:00:00    0.278
2025-08-28 18:00:00    2025-08-28 19:00:00    0.278
2025-08-28 19:00:00    2025-08-28 20:00:00    0.278
2025-08-28 20:00:00    2025-08-28 21:00:00    0.278
2025-08-28 21:00:00    2025-08-28 22:00:00    0.278
2025-08-28 22:00:00    2025-08-28 23:00:00    0.278
2025-08-28 23:00:00    2025-08-29 00:00:00    0.278
2025-08-29 00:00:00    2025-08-29 01:00:00    0.278
2025-08-29 01:00:00    2025-08-29 02:00:00    0.278
2025-08-29 02:00:00    2025-08-29 03:00:00    0.278
2025-08-29 03:00:00    2025-08-29 04:00:00    0.278
2025-08-29 04:00:00    2025-08-29 05:00:00    0.278
2025-08-29 05:00:00    2025-08-29 06:00:00    0.278
2025-08-29 06:00:00    2025-08-29 07:00:00    0.278
2025-08-29 07:00:00    2025-08-29 08:00:00    0.278
2025-08-29 08:00:00    2025-08-29 09:00:00    0.278
2025-08-29 09:00:00    2025-08-29 10:00:00    0.278
2025-08-29 10:00:00    2025-08-29 11:00:00    0.278
2025-08-29 11:00:00    2025-08-29 12:00:00    0.278
2025-08-29 12:00:00    2025-08-29 13:00:00    0.278
2025-08-29 13:00:00    2025-08-29 14:00:00    0.278
2025-08-29 14:00:00    2025-08-29 15:00:00    0.278
2025-08-29 15:00:00    2025-08-29 16:00:00    0.278
2025-08-29 16:00:00    2025-08-29 17:00:00    0.278
2025-08-29 17:00:00    2025-08-29 18:00:00    0.278
2025-08-29 18:00:00    2025-08-29 19:00:00    0.278
2025-08-29 19:00:00    2025-08-29 20:00:00    0.278
2025-08-29 20:00:00    2025-08-29 21:00:00    0.278
2025-08-29 21:00:00    2025-08-29 22:00:00    0.278
2025-08-29 22:00:00    2025-08-29 23:00:00    0.278
2025-08-29 23:00:00    2025-08-30 00:00:00    0.278
2025-08-30 00:00:00    2025-08-30 01:00:00    0.278
2025-08-30 01:00:00    2025-08-30 02:00:00    0.278
2025-08-30 02:00:00    2025-08-30 03:00:00    0.278
2025-08-30 03:00:00    2025-08-30 04:00:00    0.278
2025-08-30 04:00:00    2025-08-30 05:00:00    0.278
2025-08-30 05:00:00    2025-08-30 06:00:00    0.278
2025-08-30 06:00:00    2025-08-30 07:00:00    0.278
2025-08-30 07:00:00    2025-08-30 08:00:00    0.278
2025-08-30 08:00:00    2025-08-30 09:00:00    0.278
2025-08-30 09:00:00    2025-08-30 10:00:00    0.278
2025-08-30 10:00:00    2025-08-30 11:00:00    0.278
2025-08-30 11:00:00    2025-08-30 12:00:00    0.278
2025-08-30 12:00:00    2025-08-30 13:00:00    0.278
2025-08-30 13:00:00    2025-08-30 14:00:00    0.278
2025-08-30 14:00:00    2025-08-30 15:00:00    0.278
2025-08-30 15:00:00    2025-08-30 16:00:00    0.278
2025-08-30 16:00:00    2025-08-30 17:00:00    0.278
2025-08-30 17:00:00    2025-08-30 18:00:00    0.278
2025-08-30 18:00:00    2025-08-30 19:00:00    0.278
2025-08-30 19:00:00    2025-08-30 20:00:00    0.278
2025-08-30 20:00:00    2025-08-30 21:00:00    0.278
2025-08-30 21:00:00    2025-08-30 22:00:00    0.278
2025-08-30 22:00:00    2025-08-30 23:00:00    0.278
2025-08-30 23:00:00    2025-08-31 00:00:00    0.278
2025-08-31 00:00:00    2025-08-31 01:00:00    0.278
2025-08-31 01:00:00    2025-08-31 02:00:00    0.278
2025-08-31 02:00:00    2025-08-31 03:00:00    0.278
2025-08-31 03:00:00    2025-08-31 04:00:00    0.278
2025-08-31 04:00:00    2025-08-31 05:00:00    0.278
2025-08-31 05:00:00    2025-08-31 06:00:00    0.278
2025-08-31 06:00:00    2025-08-31 07:00:00    0.278
2025-08-31 07:00:00    2025-08-31 08:00:00    0.278
2025-08-31 08:00:00    2025-08-31 09:00:00    0.278
2025-08-31 09:00:00    2025-08-31 10:00:00    0.278
2025-08-31 10:00:00    2025-08-31 11:00:00    0.278
2025-08-31 11:00:00    2025-08-31 12:00:00    0.278
2025-08-31 12:00:00    2025-08-31 13:00:00    0.278
2025-08-31 13:00:00    2025-08-31 14:00:00    0.278
2025-08-31 14:00:00    2025-08-31 15:00:00    0.278
2025-08-31 15:00:00    2025-08-31 16:00:00    0.278
2025-08-31 16:00:00    2025-08-31 17:00:00    0.278
2025-08-31 17:00:00    2025-08-31 18:00:00    0.278
2025-08-31 18:00:00    2025-08-31 19:00:00    0.278
2025-08-31 19:00:00    2025-08-31 20:00:00    0.278
2025-08-31 20:00:00    2025-08-31 21:00:00    0.278
2025-08-31 21:00:00    2025-08-31 22:00:00    0.278
2025-08-31 22:00:00    2025-08-31 23:00:00    0.278
2025-08-31 23:00:00    2025-09-01 00:00:00    0.278

feedin:
From                   To                     Price/Cost (EUR/kWh)
2025-08-25 00:00:00    2025-08-25 01:00:00    0.020
2025-08-25 01:00:00    2025-08-25 02:00:00    0.020
2025-08-25 02:00:00    2025-08-25 03:00:00    0.020
2025-08-25 03:00:00    2025-08-25 04:00:00    0.020
2025-08-25 04:00:00    2025-08-25 05:00:00    0.020
2025-08-25 05:00:00    2025-08-25 06:00:00    0.020
2025-08-25 06:00:00    2025-08-25 07:00:00    0.020
2025-08-25 07:00:00    2025-08-25 08:00:00    0.020
2025-08-25 08:00:00    2025-08-25 09:00:00    0.020
2025-08-25 09:00:00    2025-08-25 10:00:00    0.020
2025-08-25 10:00:00    2025-08-25 11:00:00    0.020
2025-08-25 11:00:00    2025-08-25 12:00:00    0.020
2025-08-25 12:00:00    2025-08-25 13:00:00    0.020
2025-08-25 13:00:00    2025-08-25 14:00:00    0.020
2025-08-25 14:00:00    2025-08-25 15:00:00    0.020
2025-08-25 15:00:00    2025-08-25 16:00:00    0.020
2025-08-25 16:00:00    2025-08-25 17:00:00    0.020
2025-08-25 17:00:00    2025-08-25 18:00:00    0.020
2025-08-25 18:00:00    2025-08-25 19:00:00    0.020
2025-08-25 19:00:00    2025-08-25 20:00:00    0.020
2025-08-25 20:00:00    2025-08-25 21:00:00    0.020
2025-08-25 21:00:00    2025-08-25 22:00:00    0.020
2025-08-25 22:00:00    2025-08-25 23:00:00    0.020
2025-08-25 23:00:00    2025-08-26 00:00:00    0.020
2025-08-26 00:00:00    2025-08-26 01:00:00    0.020
2025-08-26 01:00:00    2025-08-26 02:00:00    0.020
2025-08-26 02:00:00    2025-08-26 03:00:00    0.020
2025-08-26 03:00:00    2025-08-26 04:00:00    0.020
2025-08-26 04:00:00    2025-08-26 05:00:00    0.020
2025-08-26 05:00:00    2025-08-26 06:00:00    0.020
2025-08-26 06:00:00    2025-08-26 07:00:00    0.020
2025-08-26 07:00:00    2025-08-26 08:00:00    0.020
2025-08-26 08:00:00    2025-08-26 09:00:00    0.020
2025-08-26 09:00:00    2025-08-26 10:00:00    0.020
2025-08-26 10:00:00    2025-08-26 11:00:00    0.020
2025-08-26 11:00:00    2025-08-26 12:00:00    0.020
2025-08-26 12:00:00    2025-08-26 13:00:00    0.020
2025-08-26 13:00:00    2025-08-26 14:00:00    0.020
2025-08-26 14:00:00    2025-08-26 15:00:00    0.020
2025-08-26 15:00:00    2025-08-26 16:00:00    0.020
2025-08-26 16:00:00    2025-08-26 17:00:00    0.020
2025-08-26 17:00:00    2025-08-26 18:00:00    0.020
2025-08-26 18:00:00    2025-08-26 19:00:00    0.020
2025-08-26 19:00:00    2025-08-26 20:00:00    0.020
2025-08-26 20:00:00    2025-08-26 21:00:00    0.020
2025-08-26 21:00:00    2025-08-26 22:00:00    0.020
2025-08-26 22:00:00    2025-08-26 23:00:00    0.020
2025-08-26 23:00:00    2025-08-27 00:00:00    0.020
2025-08-27 00:00:00    2025-08-27 01:00:00    0.020
2025-08-27 01:00:00    2025-08-27 02:00:00    0.020
2025-08-27 02:00:00    2025-08-27 03:00:00    0.020
2025-08-27 03:00:00    2025-08-27 04:00:00    0.020
2025-08-27 04:00:00    2025-08-27 05:00:00    0.020
2025-08-27 05:00:00    2025-08-27 06:00:00    0.020
2025-08-27 06:00:00    2025-08-27 07:00:00    0.020
2025-08-27 07:00:00    2025-08-27 08:00:00    0.020
2025-08-27 08:00:00    2025-08-27 09:00:00    0.020
2025-08-27 09:00:00    2025-08-27 10:00:00    0.020
2025-08-27 10:00:00    2025-08-27 11:00:00    0.020
2025-08-27 11:00:00    2025-08-27 12:00:00    0.020
2025-08-27 12:00:00    2025-08-27 13:00:00    0.020
2025-08-27 13:00:00    2025-08-27 14:00:00    0.020
2025-08-27 14:00:00    2025-08-27 15:00:00    0.020
2025-08-27 15:00:00    2025-08-27 16:00:00    0.020
2025-08-27 16:00:00    2025-08-27 17:00:00    0.020
2025-08-27 17:00:00    2025-08-27 18:00:00    0.020
2025-08-27 18:00:00    2025-08-27 19:00:00    0.020
2025-08-27 19:00:00    2025-08-27 20:00:00    0.020
2025-08-27 20:00:00    2025-08-27 21:00:00    0.020
2025-08-27 21:00:00    2025-08-27 22:00:00    0.020
2025-08-27 22:00:00    2025-08-27 23:00:00    0.020
2025-08-27 23:00:00    2025-08-28 00:00:00    0.020
2025-08-28 00:00:00    2025-08-28 01:00:00    0.020
2025-08-28 01:00:00    2025-08-28 02:00:00    0.020
2025-08-28 02:00:00    2025-08-28 03:00:00    0.020
2025-08-28 03:00:00    2025-08-28 04:00:00    0.020
2025-08-28 04:00:00    2025-08-28 05:00:00    0.020
2025-08-28 05:00:00    2025-08-28 06:00:00    0.020
2025-08-28 06:00:00    2025-08-28 07:00:00    0.020
2025-08-28 07:00:00    2025-08-28 08:00:00    0.020
2025-08-28 08:00:00    2025-08-28 09:00:00    0.020
2025-08-28 09:00:00    2025-08-28 10:00:00    0.020
2025-08-28 10:00:00    2025-08-28 11:00:00    0.020
2025-08-28 11:00:00    2025-08-28 12:00:00    0.020
2025-08-28 12:00:00    2025-08-28 13:00:00    0.020
2025-08-28 13:00:00    2025-08-28 14:00:00    0.020
2025-08-28 14:00:00    2025-08-28 15:00:00    0.020
2025-08-28 15:00:00    2025-08-28 16:00:00    0.020
2025-08-28 16:00:00    2025-08-28 17:00:00    0.020
2025-08-28 17:00:00    2025-08-28 18:00:00    0.020
2025-08-28 18:00:00    2025-08-28 19:00:00    0.020
2025-08-28 19:00:00    2025-08-28 20:00:00    0.020
2025-08-28 20:00:00    2025-08-28 21:00:00    0.020
2025-08-28 21:00:00    2025-08-28 22:00:00    0.020
2025-08-28 22:00:00    2025-08-28 23:00:00    0.020
2025-08-28 23:00:00    2025-08-29 00:00:00    0.020
2025-08-29 00:00:00    2025-08-29 01:00:00    0.020
2025-08-29 01:00:00    2025-08-29 02:00:00    0.020
2025-08-29 02:00:00    2025-08-29 03:00:00    0.020
2025-08-29 03:00:00    2025-08-29 04:00:00    0.020
2025-08-29 04:00:00    2025-08-29 05:00:00    0.020
2025-08-29 05:00:00    2025-08-29 06:00:00    0.020
2025-08-29 06:00:00    2025-08-29 07:00:00    0.020
2025-08-29 07:00:00    2025-08-29 08:00:00    0.020
2025-08-29 08:00:00    2025-08-29 09:00:00    0.020
2025-08-29 09:00:00    2025-08-29 10:00:00    0.020
2025-08-29 10:00:00    2025-08-29 11:00:00    0.020
2025-08-29 11:00:00    2025-08-29 12:00:00    0.020
2025-08-29 12:00:00    2025-08-29 13:00:00    0.020
2025-08-29 13:00:00    2025-08-29 14:00:00    0.020
2025-08-29 14:00:00    2025-08-29 15:00:00    0.020
2025-08-29 15:00:00    2025-08-29 16:00:00    0.020
2025-08-29 16:00:00    2025-08-29 17:00:00    0.020
2025-08-29 17:00:00    2025-08-29 18:00:00    0.020
2025-08-29 18:00:00    2025-08-29 19:00:00    0.020
2025-08-29 19:00:00    2025-08-29 20:00:00    0.020
2025-08-29 20:00:00    2025-08-29 21:00:00    0.020
2025-08-29 21:00:00    2025-08-29 22:00:00    0.020
2025-08-29 22:00:00    2025-08-29 23:00:00    0.020
2025-08-29 23:00:00    2025-08-30 00:00:00    0.020
2025-08-30 00:00:00    2025-08-30 01:00:00    0.020
2025-08-30 01:00:00    2025-08-30 02:00:00    0.020
2025-08-30 02:00:00    2025-08-30 03:00:00    0.020
2025-08-30 03:00:00    2025-08-30 04:00:00    0.020
2025-08-30 04:00:00    2025-08-30 05:00:00    0.020
2025-08-30 05:00:00    2025-08-30 06:00:00    0.020
2025-08-30 06:00:00    2025-08-30 07:00:00    0.020
2025-08-30 07:00:00    2025-08-30 08:00:00    0.020
2025-08-30 08:00:00    2025-08-30 09:00:00    0.020
2025-08-30 09:00:00    2025-08-30 10:00:00    0.020
2025-08-30 10:00:00    2025-08-30 11:00:00    0.020
2025-08-30 11:00:00    2025-08-30 12:00:00    0.020
2025-08-30 12:00:00    2025-08-30 13:00:00    0.020
2025-08-30 13:00:00    2025-08-30 14:00:00    0.020
2025-08-30 14:00:00    2025-08-30 15:00:00    0.020
2025-08-30 15:00:00    2025-08-30 16:00:00    0.020
2025-08-30 16:00:00    2025-08-30 17:00:00    0.020
2025-08-30 17:00:00    2025-08-30 18:00:00    0.020
2025-08-30 18:00:00    2025-08-30 19:00:00    0.020
2025-08-30 19:00:00    2025-08-30 20:00:00    0.020
2025-08-30 20:00:00    2025-08-30 21:00:00    0.020
2025-08-30 21:00:00    2025-08-30 22:00:00    0.020
2025-08-30 22:00:00    2025-08-30 23:00:00    0.020
2025-08-30 23:00:00    2025-08-31 00:00:00    0.020
2025-08-31 00:00:00    2025-08-31 01:00:00    0.020
2025-08-31 01:00:00    2025-08-31 02:00:00    0.020
2025-08-31 02:00:00    2025-08-31 03:00:00    0.020
2025-08-31 03:00:00    2025-08-31 04:00:00    0.020
2025-08-31 04:00:00    2025-08-31 05:00:00    0.020
2025-08-31 05:00:00    2025-08-31 06:00:00    0.020
2025-08-31 06:00:00    2025-08-31 07:00:00    0.020
2025-08-31 07:00:00    2025-08-31 08:00:00    0.020
2025-08-31 08:00:00    2025-08-31 09:00:00    0.020
2025-08-31 09:00:00    2025-08-31 10:00:00    0.020
2025-08-31 10:00:00    2025-08-31 11:00:00    0.020
2025-08-31 11:00:00    2025-08-31 12:00:00    0.020
2025-08-31 12:00:00    2025-08-31 13:00:00    0.020
2025-08-31 13:00:00    2025-08-31 14:00:00    0.020
2025-08-31 14:00:00    2025-08-31 15:00:00    0.020
2025-08-31 15:00:00    2025-08-31 16:00:00    0.020
2025-08-31 16:00:00    2025-08-31 17:00:00    0.020
2025-08-31 17:00:00    2025-08-31 18:00:00    0.020
2025-08-31 18:00:00    2025-08-31 19:00:00    0.020
2025-08-31 19:00:00    2025-08-31 20:00:00    0.020
2025-08-31 20:00:00    2025-08-31 21:00:00    0.020
2025-08-31 21:00:00    2025-08-31 22:00:00    0.020
2025-08-31 22:00:00    2025-08-31 23:00:00    0.020
2025-08-31 23:00:00    2025-09-01 00:00:00    0.020

ik kan mijn evcc.db wel wissen maar dan verlies ik mijn laadhistoriek.

evcc log bij opstarten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
```
main ] INFO 2025/08/25 21:16:03 evcc 0.207.3
[main ] INFO 2025/08/25 21:16:03 using config file: /etc/evcc.yaml
[db ] INFO 2025/08/25 21:16:03 using sqlite database: /root/.evcc/evcc.db
[main ] INFO 2025/08/25 21:16:03 UI listening at :7070
[mercedes] DEBUG 2025/08/25 21:16:03 identity.NewIdentity - database token found
[tariff] DEBUG 2025/08/25 21:16:03 using cache: open-meteo-7cffe59e3136001b46ed2dbc8e274303474019a49a9bc943b9b918319a8b412f (start: 2025-08-25 20:00:00 +0200 CEST, end: 2025-08-28 02:00:00 +0200 CEST)
[site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 site config:
[site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 meters: grid ✓ pv ✓ battery ✗
[site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 grid: power ✓ energy ✓ currents ✓
[site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 pv 1: power ✓ energy ✗ currents ✗
[site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 pv 2: power ✓ energy ✗ currents ✗
[site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 vehicles:
[site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 vehicle 1: range ✓ finish ✓ status ✓ climate ✓ wakeup ✗
[site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 tariffs:
[site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 grid: pricestatic
[site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 feed-in: pricestatic
[site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 co2: ✗
[site ] INFO 2025/08/25 21:16:03 solar: ✓
[lp-1 ] INFO 2025/08/25 21:16:03 loadpoint 1:
[lp-1 ] INFO 2025/08/25 21:16:03 mode: pv
[lp-1 ] INFO 2025/08/25 21:16:03 charger: power ✓ energy ✗ currents ✗ phases ✗ wakeup ✗
[lp-1 ] INFO 2025/08/25 21:16:03 meters: charge ✓
[lp-1 ] INFO 2025/08/25 21:16:03 charge: power ✓ energy ✗ currents ✗
[site ] DEBUG 2025/08/25 21:16:03 accumulated solar yield: restored 43.772kWh forecasted, map[pv1:{clock:<nil> updated:{wall:0 ext:0 loc:<nil>} meter:<nil> Accumulated:31.299198857412893} pv2:{clock:<nil> updated:{wall:0 ext:0 loc:<nil>} meter:<nil> Accumulated:14.471181995358231}] produced
[site ] DEBUG 2025/08/25 21:16:03 solar forecast: accumulated 0.267Wh from 0001-01-01 00:00:00 +0000 UTC to 2025-08-25 21:16:03 +0200 CEST
[site ] DEBUG 2025/08/25 21:16:03 solar forecast: produced 45.770
[site ] DEBUG 2025/08/25 21:16:03 solar forecast: accumulated 43.772kWh, produced 45.770kWh, scale 1.046
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/25 21:16:03 phase timer inactive
[lp-1 ] DEBUG 2025/08/25 21:16:03 pv timer inactive
```

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:56
Je kunt je databasebestand editen met een sqlite-editor, die zijn er evt ook grafisch en je kunt het bestand overal even tijdelijk heenverplaatsen, kopie maken, etc. Is even puzzelen op de structuur maar spiegelt grotendeels de yaml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
JanAllElectric schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:25:
[...]

grappig - bij mij ziet EVCC de Kia (ook ev6) niet meer. Hij kan natuurlijk wel gewoon opladen, maar accu percentage uitlezen en limieten instellen werkt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online

greg-a schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

grappig - bij mij ziet EVCC de Kia (ook ev6) niet meer. Hij kan natuurlijk wel gewoon opladen, maar accu percentage uitlezen en limieten instellen werkt niet meer.
https://github.com/evcc-io/evcc/releases/tag/0.207.5
Bug Fixes 🐞
  • 5f92ebd Config UI: fix loadpoint phases (#23170)
  • 733a384 Kia: fix login (#23247)
  • e00017d Sessions UI: fix horizontal scrollbar (#23207)

[ Voor 57% gewijzigd door HyperBart op 26-08-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
:henk Dat had ik beter niet kunnen doen. Nu geen verbinding meer met de KIA .

melding: cannot create vehicle type 'template': cannot create vehicle type 'kia': login failed: missing code

edit: ook Home Assistant integratie werkt weer niet 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door JanAllElectric op 26-08-2025 09:58 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
ja de update mocht niet baten helaas. Hyundai/Kia loopt weer te spelen server side lijkt het. Ik heb het te doen met de EVCC updaters. Laden werkt gelukkig nog wel gewoon via EVCC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

en ook @JanAllElectric
Ik volg het issue ook. Binnen een uur na release is de login procedure al weer anders (nu met captcha token). En doet EVCC het niet meer met Kia.

NIET HERSTARTEN en NIET UPDATEN is het beste als het nu nog werkt bij iedereen met een KIA.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 26-08-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier een nieuwe EVCC gebruiker

Ik heb een marstek batterij via modbus gekoppeld en heb een dynamisch kontrakt van Zonneplan

Wat ik gevonden heb is dat ik met goedkope dynamisch tarief kan laden, maar kan ik met duur tarief ook al ontladen?

Wat ik al gevonden heb:
https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/22941

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-09 14:34
Scriptkid schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:54:
Voor alle volvo ex30 bezitters of mogelijk asnschaffers.

Gister is de volvo api aangepast en evcc kan deze auto nu ook uitlezen. Yeay
Kan je even uitleggen hoe je dat gedaan hebt?
Ik loop vast bij het publiceren na stap 3. Ik krijg op de Volvo site steeds "something went wrong, try again" wanneer ik probeer te publiceren.
  1. To do this, create a new application on the Account page and save the primary VCC API key.
  2. Now publish your application and select the Scope permissions Connected Vehicle API: conve:vehicle-relation, conve:odometer-status, Energy API: energy:state:read.
  3. You must enter the URL of your evcc instance as the redirect URL, e.g. https://evcc.example.org/providerauth/callback.
  4. When adding the vehicle via the UI, an error message is displayed.
  5. Open a new tab and go to the evcc configuration page. A button for logging in will appear in the top right menu.
  6. Log in with your Volvo account and allow access to the data. If the authorization is successful, the vehicle can be added.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scriptkid
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-09 17:02
C.QL schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:30:
[...]

Kan je even uitleggen hoe je dat gedaan hebt?
Ik loop vast bij het publiceren na stap 3. Ik krijg op de Volvo site steeds "something went wrong, try again" wanneer ik probeer te publiceren.
  1. To do this, create a new application on the Account page and save the primary VCC API key.
  2. Now publish your application and select the Scope permissions Connected Vehicle API: conve:vehicle-relation, conve:odometer-status, Energy API: energy:state:read.
  3. You must enter the URL of your evcc instance as the redirect URL, e.g. https://evcc.example.org/providerauth/callback.
  4. When adding the vehicle via the UI, an error message is displayed.
  5. Open a new tab and go to the evcc configuration page. A button for logging in will appear in the top right menu.
  6. Log in with your Volvo account and allow access to the data. If the authorization is successful, the vehicle can be added.
gebruik je HTTPS

je moet een https site op geven anders gaat het niet

• Sander
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:30:

Ik heb een marstek batterij via modbus gekoppeld en heb een dynamisch kontrakt van Zonneplan

Wat ik gevonden heb is dat ik met goedkope dynamisch tarief kan laden, maar kan ik met duur tarief ook al ontladen?

Wat ik al gevonden heb:
EVCC is voor bijna alle batterijen een passieve controller. Het leest uit en houdt rekening met je batterij bij het bepalen van hoe snel de auto gaat laden en de beschikbare (zonne)stroom verdeeld tussen batterij (ont)laden en de auto. Ik denk dat als je EVCC wil gaan gebruiken voor het aansturen van je batterij dat het te vroeg is in hun ontwikkeling van die features.

• HyperBart
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:30:

Wat ik al gevonden heb:
Nog even geduld, actieve batterijsturing zit er nog niet in.
evcc (zonder hoofdletters ;), officieel) houdt rekening met de batterij (als in "kan de batterij zien en zichzelf er op aanpassen/het regelgedrag bijsturen) maar doet nog geen actieve sturing van de batterij zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 28-08-2025 12:15 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Toch lijkt me het een kleine moeite om in te bouwen.
Laden van de thuisbatterij bij een instelbare dynamische prijs zit er al in.
In ieder geval werkt dat prima bij de Marstek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aB_MLg2S6mgxWEu25sE1biTrQSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7KlS3nib3e1esM3Vc4nuBK9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2025 12:24 ]

• HyperBart
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:18:
Toch lijkt me het een kleine moeite om in te bouwen.
Laden van de thuisbatterij bij een instelbare dynamische prijs zit er al in.
In ieder geval werkt dat prima bij de Marstek.

[Afbeelding]
Er zijn wat Github discussies lopende daarvoor. Ik denk dat je de workload en prioriteiten onderschat die bij het devteam ligt van evcc. Ga maar eens kijken op Github.
Zo eenvoudig is het niet want er zijn heel wat parameters voor alles en iedereen die in beschouwing genomen moeten worden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De Kia integratie is stuk en is waarschijnlijk ook niet zomaar meer gefixt. Kia heeft een captcha en cookie token in de inlog geintroduceerd. Goede kans dat ook hyundai later hierdoor getroffen gaat worden. Mocht je nog verbinding hebben met je Kia, herstart dan niet. Zolang de refresh token nog geldig is, blijft het werken.

Mocht dit probleem wat langer aanhouden, dan ga ik komende tijd mogelijk toch nog terug naar de default software van mijn lader en zet ik EVCC weer even uit.

• JanHenk
  • Niet online
Ja, balen die cloud afhankelijkheid weer... :(

Ik zat laatst al te kijken naar een oplossing om lokaal, op je oprit, de SoC uit te lezen. Met bijv. een OBD2-scanner en BLE (proxy) in huis of iets dergelijks. Maar daar heb ik nog niet veel verder naar gekeken, in verband met ontbrekende noodzaak. Maar als iemand weet hoe zoiets moet, deel het dan graag even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanAllElectric
Get!em schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:34:
De Kia integratie is stuk en is waarschijnlijk ook niet zomaar meer gefixt. Kia heeft een captcha en cookie token in de inlog geintroduceerd. Goede kans dat ook hyundai later hierdoor getroffen gaat worden. Mocht je nog verbinding hebben met je Kia, herstart dan niet. Zolang de refresh token nog geldig is, blijft het werken.

Mocht dit probleem wat langer aanhouden, dan ga ik komende tijd mogelijk toch nog terug naar de default software van mijn lader en zet ik EVCC weer even uit.
De KIA integratie werkt weer mbt van een workaround . Je moet dan inderdaad de refreshcode gebruiken ipv password:
https://github.com/Hyunda...7#issuecomment-3232879201

Er hoefde - volgens mij- maar één py te worden aangepast: KiaUvoApiEU.py. Daarnaast ook iets in de config flow om de refreshcode te verwerken.

Deze methode zou toch ook in EVCC kunnen worden ingebouwd?

edit: @Get!em Ik zag dat je daar ook al had gereageerd _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door JanAllElectric op 28-08-2025 14:17 ]

• Sander
  • Niet online
JanHenk schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:02:

Ik zat laatst al te kijken naar een oplossing om lokaal, op je oprit, de SoC uit te lezen. Met bijv. een OBD2-scanner en BLE (proxy) in huis of iets dergelijks. Maar daar heb ik nog niet veel verder naar gekeken, in verband met ontbrekende noodzaak. Maar als iemand weet hoe zoiets moet, deel het dan graag even.
Ik gebruik dit sinds vrijwel het begin voor Tesla en dat werkt echt top. Niet mijn project oid maar een simple ESP32 met ESPHome en die regelt het hele aansturen van de auto (domme TWC3 Laadpaal) via BLE. Werkt perfect en doordat de TWC3 wel een homeassistant integratie heeft, zet ik bijv de BLE connectie pas aan als de laadpaal ziet dat er een auto is aangesloten. Werkt perfect, volledig lokaal en geen gezeik met API costs (in geval van Tesla).

• Bravo

Bravo

Second Best

JanHenk schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:02:

Ik kwam op github dit topic tegen over het uitfaseren van 2/3G: https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/18744
Een WiCan OBD module (met Wifi) in de auto die de benodigde registers uitleest en naar mqtt spuugt zodat evcc ermee kan werken. Lijkt voor de betreffende modellen (e-Up, Mii) te werken, maar voor recentere modellen (Tavascan) lijkt OBD uitgeschakelt te worden bij het afsluiten van de auto waardoor je alleen een start SOC hebt (wat voldoende is).

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• HyperBart
  • Nu online
Op BMW is dat dan weer een no go want OBD en auto op slot is alarm.

Gelukkig werkt het bij BMW nog wel, daar was ook even wat met captcha maar is dan wel gefixed.

Op reddit werd er gepost door AU gebruikers dat er bepaalde control calls uitgeschakeld gingen worden, ik hoop dat uitlezen mogelijk blijft als het al naar hier komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scriptkid
Get!em schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:34:

Quick fix voor,

ze voegen de auto to aan het menu en jij moet dan inloggen om het token te krijgen, Is al voor diverse modellen gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
Scriptkid schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:42:
[...]

Quick fix voor,

ze voegen de auto to aan het menu en jij moet dan inloggen om het token te krijgen, Is al voor diverse modellen gebeurd.
Sorry zou je iets meer hierover kunnen delen (of een link?). Aan welk menu moet ik de auto toevoegen, en welke token moet ik verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Scriptkid schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:42:
[...]

Quick fix voor,

Ik heb het script gezien waarmee de refresh_token opgehaald kan worden. Dat is ook niet zo moeilijk, die haal je in je Developer Tab via je browser (F12) er zo uit.
De token gebruiken in EVCC heb ik nog niet gezien dat iemand een aangepaste versie van gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scriptkid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtosGcV8DZpRvKfissBPAeW49kM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8tEFZt93rkIJoDIP08O7lk8Z.png?f=user_large

Als je via GUI volovo toevoegd krijg je standaard oauth flow omdat je moet approven op de Volvo site.
Als je op je auto clicked wordt je doorgeleid naar volvo site om dat te doen en na inloggen wordt je terug geleid naar evcc via de callback url , EVCC neemt dat token dan over om zijn refresh token te verversen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Scriptkid schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:00:
[Afbeelding]

Als je via GUI volovo toevoegd krijg je standaard oauth flow omdat je moet approven op de Volvo site.
Als je op je auto clicked wordt je doorgeleid naar volvo site om dat te doen en na inloggen wordt je terug geleid naar evcc via de callback url , EVCC neemt dat token dan over om zijn refresh token te verversen.
Ja, voor Volvo is dit ondertussen netjes gemaakt.

Voor Kia is dit nog niet klaar. En er blijft bij Kia nog de mogelijkheid dat ze het binnen een maand weer veranderen.
Lastige is ook dat niet iedereen dezelfde kia API servers heeft. In eerste instantie heb je die regionaal (CA, EU, etc. ) , maar binnen EU heb je ook de oude (Kia Connect) en de nieuwe (Kia nieuwe app). Bovendien hebben ze een Captcha extra geïntroduceerd en zijn er afgelopen maand 3x nieuwe autorisatie boxjes geweest die je in de app of op kia.com/de moest wegtikken voordat je weer kon inloggen met de laatst werkende versie van de integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scriptkid
Get!em schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:06:
[...]

Ja, voor Volvo is dit ondertussen netjes gemaakt.

Voor Kia is dit nog niet klaar. En er blijft bij Kia nog de mogelijkheid dat ze het binnen een maand weer veranderen.
Lastige is ook dat niet iedereen dezelfde kia API servers heeft. In eerste instantie heb je die regionaal (CA, EU, etc. ) , maar binnen EU heb je ook de oude (Kia Connect) en de nieuwe (Kia nieuwe app). Bovendien hebben ze een Captcha extra geïntroduceerd en zijn er afgelopen maand 3x nieuwe autorisatie boxjes geweest die je in de app of op kia.com/de moest wegtikken voordat je weer kon inloggen met de laatst werkende versie van de integratie.
En wij maar denken dat volvo er een zooitje van maakte lol,

maar ja bij jullie gaat iig de deur van de auto open, bij volvo is het elke dag weer de vraag of hij open gaat, en de leverancier kan er niks aan doen. dus blijven we maar de key touch gebruiken ipv key less.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Scriptkid schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:30:
[...]

En wij maar denken dat volvo er een zooitje van maakte lol,

maar ja bij jullie gaat iig de deur van de auto open, bij volvo is het elke dag weer de vraag of hij open gaat, en de leverancier kan er niks aan doen. dus blijven we maar de key touch gebruiken ipv key less.
Ik heb ook volvo's gehad (en heb nu nog een van de laatste oude versies met wat minder fancy software).

Helaas zijn de traditionele autobouwers nog niet zover dat ze al echt als een softwarebouwer denken en maken. Je ziet nu dat op zaken zoals koppeling met EVCC, deze fabrikanten door de mand vallen (en eventueel leren....).

Volvo staat bij mij in iedergeval niet hoog, icm software. Had ooit een volvo met ingebouwd media systeem gebaseerd op Android. Ze leverden de androidversie die nog slechts 6 maanden supported was, en ze hebben nooit een update gegeven. Punt was: via de wifihotspot (default geen password), was het systeem te rooten. Je kon oa de handrem whitelist aanpassen, waardoor functies geblokkeerd of enabled werden obv status handrem. En handig (voor zolang het duurde) flitsmeister draaide native op het media systeem. (Helaas was die versie android al snel zodanig oud, dat flitsmeister de androidversie niet meer ondersteunde... :+ ). Hele issue was bij garages onbespreekbaar (ik kan alleen een steeksleutel vasthouden...) en in Beesd vonden ze ons maar gekke techies. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-09 18:47
Gebruikt iemand ook de DSMR-Reader addon? Ik zat te zoeken en kwam deze github pagina tegen:

https://github.com/Jasper...-api-actieveren-voor-evcc

Nu snap ik niet zo goed welke gegevens nodig zijn? Ik zie niet precies om welke template het gaat.

Of ik kijk verkeerd @MisteRMeesteR ?

[ Voor 6% gewijzigd door Possible op 01-09-2025 19:08 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:15

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Possible schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:07:
Gebruikt iemand ook de DSMR-Reader addon? Ik zat te zoeken en kwam deze github pagina tegen:

https://github.com/Jasper...-api-actieveren-voor-evcc

Nu snap ik niet zo goed welke gegevens nodig zijn? Ik zie niet precies om welke template het gaat.

Of ik kijk verkeerd @MisteRMeesteR ?
Gegevens staan hier toch?

https://github.com/Jasper.../main/data/evcc/evcc.yaml

Ik gebruik idd ook de WebAPI van DSMR reader om EVCC te voorzien van P1 data.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
MisteRMeesteR schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:53:
[...]

Gegevens staan hier toch?

https://github.com/Jasper.../main/data/evcc/evcc.yaml

Ik gebruik idd ook de WebAPI van DSMR reader om EVCC te voorzien van P1 data.
En gebruik je een losse container voor DSMR? Die van mij draait al binnen HA als een addon. Dan is bovenstaande volgens mij niet mogelijk.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:15

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Possible schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:19:
[...]

En gebruik je een losse container voor DSMR? Die van mij draait al binnen HA als een addon. Dan is bovenstaande volgens mij niet mogelijk.
Yeap, DSMR-Reader draait in een aparte docker. https://github.com/xirixiz/dsmr-reader-docker

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Hola,

ik heb net mijn marstek venus v2 (nu goedkoop omdat er een v3 aankomt ;-)) aangesloten.

Omdat dit een plugin battery is, heb ik op dit moment laden/ontladen beperkt (max 1500 W laden, max 800W terugleveren).

Ik bestuur 'm via HA, dus een custom configuratie in EVCC aangemaakt, waardoor evcc nu de waardes van de kwh meter, het aantal W, de capaciteit en de SOC leest. Ik zie alleen niet waar ik in kan stellen:
- Max aantal W om te laden
- Max aantal W om te ontladen

weet iemand hoe ik dit kan instellen bij een thuisbattery die als custom meter geinstalleerd staat?

[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 03-09-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Kammika Dat hoef je niet in te stellen. Bij mijn weten werkt dat iteratief. Dus bij ieder interval wordt er op- of afgeschaald afhankelijk van de reactie van de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JanHenk schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:08:
@Kammika Dat hoef je niet in te stellen. Bij mijn weten werkt dat iteratief. Dus bij ieder interval wordt er op- of afgeschaald afhankelijk van de reactie van de batterij.
a check, dat verklaart het...

• Mauzer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-09 09:28

Mauzer

Wololoo

Possible schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:19:
[...]

Ik gebruik ook DSMR-Reader, en ondanks dat die in een aparte container draait, heb ik 'm via MQTT gekoppeld ipv de API. Ik vond dat handiger.

Er vanuit gaand dat je DSMR naar je MQTT-broker laat berichten, zou je onderstaand (aangepast) kunnen toepassen om e.e.a. in te lezen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
#evcc.yaml

mqtt:
  broker: mosquitto:1883  # of het IP-adres van je MQTT broker
  topic: evcc             # root topic voor publicatie en ontvangst
  # user: mqtt_user       # optioneel
  # password: mqtt_pass   # optioneel

#### Locatie ####
site:
  title: Straatnaam
  meters:
#    pv:
#    - pv1
#     battery:
#     - battery2
    grid: dsmr

#### Circuits ####
circuits:
  - name: meterkast
    meter: dsmr

#### Meterkast P1 ####
- name: dsmr
  power:
    source: calc
    add:
      - source: mqtt
        topic: dsmr/reading/electricity_currently_delivered
        scale: 1000  # bijvoorbeeld om kW naar W te converteren
        topic: dsmr/reading/electricity_currently_returned
        scale: -1000  # bijvoorbeeld om kW naar W te converteren
#    timeout: 60s
  energy:
    source: mqtt
    topic: dsmr/day-consumption/electricity_merged
  currents:
      topic: dsmr/reading/phase_power_current_l1
      topic: dsmr/reading/phase_power_current_l2
      topic: dsmr/reading/phase_power_current_l3
  voltages:
      topic: dsmr/reading/phase_voltage_l1
      topic: dsmr/reading/phase_voltage_l2
      topic: dsmr/reading/phase_voltage_l3
  powers:
    - source: calc
      add:
          topic: dsmr/reading/phase_currently_delivered_l1
          scale: 1000
          topic: dsmr/reading/phase_currently_returned_l1
          scale: -1000
      add:
          topic: dsmr/reading/phase_currently_delivered_l2
          topic: dsmr/reading/phase_currently_returned_l2
      add:
          topic: dsmr/reading/phase_currently_delivered_l3
          topic: dsmr/reading/phase_currently_returned_l3

Wololoo

• Possible
Mauzer schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:25:
[...]

Ik gebruik ook DSMR-Reader, en ondanks dat die in een aparte container draait, heb ik 'm via MQTT gekoppeld ipv de API. Ik vond dat handiger.

Er vanuit gaand dat je DSMR naar je MQTT-broker laat berichten, zou je onderstaand (aangepast) kunnen toepassen om e.e.a. in te lezen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
#evcc.yaml

mqtt:
  broker: mosquitto:1883  # of het IP-adres van je MQTT broker
  topic: evcc             # root topic voor publicatie en ontvangst
  # user: mqtt_user       # optioneel
  # password: mqtt_pass   # optioneel

#### Locatie ####
site:
  title: Straatnaam
  meters:
#    pv:
#    - pv1
#     battery:
#     - battery2
    grid: dsmr

#### Circuits ####
circuits:
  - name: meterkast
    meter: dsmr

#### Meterkast P1 ####
- name: dsmr
  power:
    source: calc
    add:
        topic: dsmr/reading/electricity_currently_delivered
        scale: 1000  # bijvoorbeeld om kW naar W te converteren
        topic: dsmr/reading/electricity_currently_returned
        scale: -1000  # bijvoorbeeld om kW naar W te converteren
#    timeout: 60s
  energy:
    source: mqtt
    topic: dsmr/day-consumption/electricity_merged
  currents:
      topic: dsmr/reading/phase_power_current_l1
      topic: dsmr/reading/phase_power_current_l2
      topic: dsmr/reading/phase_power_current_l3
  voltages:
      topic: dsmr/reading/phase_voltage_l1
      topic: dsmr/reading/phase_voltage_l2
      topic: dsmr/reading/phase_voltage_l3
  powers:
      add:
          topic: dsmr/reading/phase_currently_delivered_l1
          topic: dsmr/reading/phase_currently_returned_l1
      add:
          topic: dsmr/reading/phase_currently_delivered_l2
          topic: dsmr/reading/phase_currently_returned_l2
      add:
          topic: dsmr/reading/phase_currently_delivered_l3
          topic: dsmr/reading/phase_currently_returned_l3
Laat maar, gevonden in de config.

• Sander
  • Niet online
Jammer dat er weinig actief meer wordt ontwikkeld aan dsmr-reader. Ik heb er inmiddels een jaar of 6 historie inzitten van energieverbruik, contracten etc maar nu ik over ben op dynamische prijzen is het kosten aspect iig niet meer echt relevant en ook analyses zullen binnenkort bij overgang op kwartierprijzen een stuk minder nuttig worden, want dan is de granulariteit van de data helaas te hoog.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste