Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:49

luigi87

Domotica Fanaticus

HyperBart schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:51:
[...]

Circuit main ziet er goed uit, meter ook
Circuit laadpaal OK, parent circuit met meter ook

Grid meter van Victron OK
Battery meter van Victron OK

Loadpoint OK,
je hebt wel al best een "complexere" om mee te beginnen, bv met die SoC van de wagen te pollen, maar ok geen probleem.

Chargers OK

Site OK

Klinkt goed, all systems go zou ik zeggen wb evcc.
Voor je dit inklopt zou ik wel alles op de ACE/Alfen zelf juist zetten, daarna de evcc config inladen en eens herstarten.

Die charger out of sync gaat volgens mij verdwijnen met de settings op EMS op de Alfen. Ik ben zelfs verbaasd dat je uberhaupt iets werkend kreeg terwijl die setting niet op EMS stond.
Kammika schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:33:
[...]

Je moet het niet instellen met de Alfen integratie, maar met de ace installer (of de my eve app). Anders kun je rare effecten krijgen

Nogmaals: stay away van die Alfen integratie in ha als je met evcc wilt werken. Ik sluit niet uit dat je onder water je instellingen aan het verkloten bent waardoor je raar gedrag krijgt

Dit zijn de juiste instellingen als je het met de app instelt:
[Afbeelding]
Alles ingeladen
- Eerst de alfen via ACE ;) heb allen de tijd ingesteld op 180 seconden ipv 300.
- Erna de aanpassingen gedaan in EVCC en de refreshtijd op 20 seconden gezet.
Kreeg enkel een waarschuwing over mogelijk vaag gedrag bij <30 sec.
En over het pollen van de EV API

Maar andere errors zijn op het moment weg.
Dus dat zou dan mogelijk moeten betekenen als ik ga chargen dat EVCC doet wat die moet doen.
Spannend... vrijdag wordt test dag (denk ik, als ik het aandurf :+ )

- leeg -

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:58
Voor de gene die de Zendure Solarflow 2400 AC heeft, deze staat tegenwoordig ook als template in EVCC.

https://github.com/evcc-i...zendure-solarflow-ac.yaml

Dat zal het leven vast een stuk makkelijker maken. :)

Edit: Het is alleen een stuk uitlezen kom ik nu achter, er kan nog niks aangestuurd worden native vanuit EVCC. 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Gyrolion op 31-12-2025 09:54 ]

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Toch even vandaag getest, maar er zit iets nog niet lekker. De auto blijft op laden initialiseren staan.

Nu zie ik het volgende terug in evcc.
Wat gaat er nu fout dan?

De laadpaal wilde nog een rebootje.
Alles werkt naar behoren :*)
@HyperBart @Kammika thanks voor jullie hulp _/-\o_ :9B

Bij 20A schakelde die de laadpaal uit, ivm geen minimale 6 amp over op de 15A (die liep op L1).
Erna schakelde die netjes weer in bij ruimte op het net, ga er dus vanuit dat die mooier gaat balanceren met meer ruimte.
Ook de andere modusen doen wat ze moeten doen _/-\o_ geen foutmelding meer gezien.

Dan kan ik nu eens verder gaan inlezen hoe ik mijn Thuisaccu wil gebruiken om te laden en hoe de planner e.d. werkt.
En mogelijk later de stroom even wat ruimer zetten op de balancer en uiteindelijk op de laadpaal zelf ook.

Voor toekomstige tweakers, dit was mijn probleem na het aanpassen van settings in ACE!
Geen power op de laadpaal, en hij was niet ingeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnrJpPflzSVgfqO_iEZOOhYiI-8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkPcUtDvfK9fftrT2PEFcN0q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tm5XnhXjfj0ThyBsCfQv-qdny2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CT4xRWHdXlXh8ZX5hgrfmrnr.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 67% gewijzigd door luigi87 op 31-12-2025 14:30 ]

- leeg -

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:32
luigi87 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:12:
Toch even vandaag getest, maar er zit iets nog niet lekker. De auto blijft op laden initialiseren staan.

Wat gaat er nu fout dan?

Bij 20A schakelde die de laadpaal uit, ivm geen minimale 6 amp over op de 15A (die liep op L1).
Erna schakelde die netjes weer in bij ruimte op het net, ga er dus vanuit dat die mooier gaat balanceren met meer ruimte.
Ook de andere modusen doen wat ze moeten doen _/-\o_ geen foutmelding meer gezien.

Dan kan ik nu eens verder gaan inlezen hoe ik mijn Thuisaccu wil gebruiken om te laden en hoe de planner e.d. werkt.
En mogelijk later de stroom even wat ruimer zetten op de balancer en uiteindelijk op de laadpaal zelf ook.

Voor toekomstige tweakers, dit was mijn probleem na het aanpassen van settings in ACE!
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi dat het gelukt is. Ik neem aan dat het uitschakelde toen je onder de 18A kwam. Je kunt nog verder omlaag als je in de GUI (moet je de configuratie van het laadpunt aanklikken) het automatische terugschakelen naar 1 fase aanzet, want dan gaat die op 1 fase laden...

NB: Schijnt dat niet alle auto;s daar even lekker mee om gaan. Maar de Alfen paal zelf kan dat prima aan..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C51MMMpl1Ti_ad7ThEipnBvUdjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvhYMMEjzSW3UJU05cT9Gl5X.jpg?f=fotoalbum_large

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:25
luigi87 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:12:

Wat gaat er nu fout dan?

[Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt een Alfen Pro line met logo vrijgeschakeld, nu je toegang hebt tot ACE kan je daar ook een ander logo op zetten.
Altijd lachen met een gekke foto van de kinderen of de partner :+

Verder wat je zelf aangeeft, alles instellen zoals je zelf wil. Ik heb ondanks dat ik een 20A hoofdzekering heb mijn amps max op 23 gezet op het circuit.
Ik stel het loadpoint via de GUI ook in zoals @Kammika aangeeft: permanent op 1 fase.
En dan als Belg een capaciteitstarief van om en bij de 4500W, gaat goed!

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 31-12-2025 14:55 ]

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Kammika schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:46:
[...]

Mooi dat het gelukt is. Ik neem aan dat het uitschakelde toen je onder de 18A kwam. Je kunt nog verder omlaag als je in de GUI (moet je de configuratie van het laadpunt aanklikken) het automatische terugschakelen naar 1 fase aanzet, want dan gaat die op 1 fase laden...

NB: Schijnt dat niet alle auto;s daar even lekker mee om gaan. Maar de Alfen paal zelf kan dat prima aan..

[Afbeelding]
Heb mijn max van de circuits op 20A staan. Om hem eerder te laten schakelen.

De functie automatisch wisselen staat ook aan.
Hij starte ook met 1 fase, maar met 15 A uit het net schakelde de laadpaal helemaal af.
Klopt dat niet dan?

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

HyperBart schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:53:
[...]

Je hebt een Alfen Pro line met logo vrijgeschakeld, nu je toegang hebt tot ACE kan je daar ook een ander logo op zetten.
Altijd lachen met een gekke foto van de kinderen of de partner :+

Verder wat je zelf aangeeft, alles instellen zoals je zelf wil. Ik heb ondanks dat ik een 20A hoofdzekering heb mijn amps max op 23 gezet op het circuit.
Ik stel het loadpoint via de GUI ook in zoals @Kammika aangeeft: permanent op 1 fase.
En dan als Belg een capaciteitstarief van om en bij de 4500W, gaat goed!
Amai! Ik heb al laadstress en dan nog een plaatje op mijn laadpaal van de kinderen :+

Maar die staat nog op het lijstje een keer aan te passen ;)

Laat jij dan altijd met max 1 fase uit het net?
In NL hebben we geen capaciteits tarief, maar flinke kosten aan de zekeringswaarde.
3x35A kost 1200 euries per jaar meer op de standaard :+

- leeg -

• HyperBart
luigi87 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:04:
[...]

Amai! Ik heb al laadstress en dan nog een plaatje op mijn laadpaal van de kinderen :+

Maar die staat nog op het lijstje een keer aan te passen ;)

Laat jij dan altijd met max 1 fase uit het net?
In NL hebben we geen capaciteits tarief, maar flinke kosten aan de zekeringswaarde.
3x35A kost 1200 euries per jaar meer op de standaard :+
Ja, ik heb een ProLine 32A 3F voor de bedrijfswagen maar die staat zga permanent op 1F via evcc. Minimale afgifte op 3f is 4.1kW en dat is al te veel.

Voor de prive wagen heb ik recent een 1F Alfen Sline geinstalleerd.

Heel de installatie staat op maxPower 4500W en is aangesloten op een 3x20A netaansluiting. Zelfs bij ieder begin van de maand via een scriptje eerst op 2500W. Als ik zie doorheen de maand dat de maandpiek al hoger opgelopen is door koken, wassen, etc dan verhoog ik ‘m. Gaat echt goed.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 31-12-2025 19:32 ]

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

HyperBart schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:25:
[...]

Ja, ik heb een ProLine 32A 3F voor de bedrijfswagen maar die staat zga permanent op 1F via evcc. Minimale afgifte op 3f is 4.1kW en dat is al te veel.

Voor de prive wagen heb ik recent een 1F Alfen Sline geinstalleerd.

Heel de installatie staat op maxPower 4500W en is aangesloten op een 3x20A netaansluiting. Zelfs bij ieder begin van de maand via een scriptje eerst op 2500W. Als ik zie doorheen de maand dat de maandpiek al hoger opgelopen is door koken, wassen, etc dan verhoog ik ‘m. Gaat echt goed.
Dat is wel heel geregel om dit zo aan te houden. Maar EVCC kan hier dan wel goed mee helpen.
Bespaar je hier veel mee?
Ben niet zo bekend met de prijzen van de capaciteits tarieven in BE

Hoe groot is je victron systeem wat je hebt hangen?

- leeg -

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:23
Het capaciteitstarief kost je ongeveer 45 euro per kW. Als je dus iedere maand je auto gaat laden bovenop je bestaande verbruik kost je dat op jaarbasis dus zo’n 500 euro extra (aan 11 kWh)

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

r2504 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:27:
Het capaciteitstarief kost je ongeveer 45 euro per kW. Als je dus iedere maand je auto gaat laden bovenop je bestaande verbruik kost je dat op jaarbasis dus zo’n 500 euro extra (aan 11 kWh)
Dat is wel behoorlijk zeg, dan loont het wel je piek laag te houden ja.

- leeg -

• r2504
Bij evcc heeft men duidelijk het grote geld geroken… nieuwe prijzen sinds 2026, voortaan 150 euro voor een licentie op een open source project.

• HyperBart
r2504 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 23:37:
Bij evcc heeft men duidelijk het grote geld geroken… nieuwe prijzen sinds 2026, voortaan 150 euro voor een licentie op een open source project.
Da's een oordeel, een beetje onderbouwing daarbij mag ook wel. Het is niet fijn maar het is ook niet onoverkomelijk en aan ieder die er nieuw instapt om te bepalen of hij/zij het waard vindt.
Als ik kijk hoe evcc geëvolueerd is van de eerste versies (en toen zat er al thuisbatterij visualisatie in 8)7 ) met alleen zon-overschot laden naar het (mag ik wel zeggen) HEMS wat het nu geworden is dan vind ik het dat wel waard. Ik probeer altijd aan te schaffen niet maandelijks te betalen bij producten, voor 150 EUR en dan ben je er ook van af, klaar. Da's 3 jaar evcc maandelijks draaien.

Oude sponsors behouden hun condities ook dus als je er van het eerste moment bij betrokken was verlies je die waarde niet.

Als de nieuwe aanwas verzekert dat het core team hier aan kan blijven werken omdat ze er ook nog iets aan overhouden als dagjob dan mogen ze dat van mij gerust.

https://docs.evcc.io/en/b...r-config-ready#sponsoring
Why This Adjustment?

A lot has changed in the last 5 years:

Dollar Exchange Rate and Inflation: The dollar exchange rate (GitHub Sponsoring) has fallen and inflation has also increased our real costs.

Feature Scope: evcc has evolved enormously. Features like the web UI, Linux images, smart charge planning, heat pump control, solar forecasts and many other functions have been added. What started in 2020 as a pure solar surplus tool is today a comprehensive energy management platform.

Sustainability: We still have a lot planned (see 2026 outlook below). To continue developing evcc long-term and maintain quality, a solid financial foundation is needed.
Already Sponsoring?

Nothing changes for existing sponsors:

One-time sponsorships (made before 2026) naturally remain in place
Monthly sponsorships continue without price increase – you continue paying the previous price
Voluntary increases are of course welcome, but not required

🙌 Thanks to everyone who has supported evcc over the years – without you, the project wouldn't be where it is today.

More details can be found in the sponsorship documentation.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 02-01-2026 01:37 ]

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:38
HyperBart schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 01:31:
[...]

Da's een oordeel, een beetje onderbouwing daarbij mag ook wel. Het is niet fijn maar het is ook niet onoverkomelijk en aan ieder die er nieuw instapt om te bepalen of hij/zij het waard vindt.
Als ik kijk hoe evcc geëvolueerd is van de eerste versies (en toen zat er al thuisbatterij visualisatie in 8)7 ) met alleen zon-overschot laden naar het (mag ik wel zeggen) HEMS wat het nu geworden is dan vind ik het dat wel waard. Ik probeer altijd aan te schaffen niet maandelijks te betalen bij producten, voor 150 EUR en dan ben je er ook van af, klaar. Da's 3 jaar evcc maandelijks draaien.

Oude sponsors behouden hun condities ook dus als je er van het eerste moment bij betrokken was verlies je die waarde niet.

Als de nieuwe aanwas verzekert dat het core team hier aan kan blijven werken omdat ze er ook nog iets aan overhouden als dagjob dan mogen ze dat van mij gerust.

[...]
Wel lullig dat je je community niet eerder op de hoogte stelt ervan. Maar ach ik ben blij met me 2 euro abbo

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik betaal elke maand gewoon de 2 euro, maar gebruik geen enkele gesponsorde feature. Het ondersteunen van dit soort projecten vind ik belangrijk omdat het ons allemaal vrijheid en flexibiliteit geeft die je bij geen enkele andere vendor kan krijgen (Idem met projecten als Zigbee2MQTT en Home assistant).

Overigens is de dollar vs euro wel een goede, voor een project wat waarschijnlijk geen kosten heeft in USD (en wss geen geld aanhoudt in USD) is een 20% drop in inkomsten echt wel fors.

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:16
Ik ben net begonnen met evcc en wilde een lifetime aanschaffen voor 100 dollar. Was nog aan het testen en nu dus helaas te laat. Je doet er echter weinig aan en er zal ongetwijfeld veel tijd van de devs in gaan. Daarbij houd ik niet van maandelijkse abbo’s dus dan maar een lifetime voor 150.

• Kammika
[...]

[...]
nou netjes dat het voor betalende klanten gelijk blijft, maar 50% verhoging op het eenmalige token en 100% op de abbo's is natuurlijk wel fors, dan is het niet zo gek dat er wat reactie op komt (al dan niet terecht)

Ik vind het een mooi pakketje, dus voor 4 EUR in de maand had ik het ook wel gedaan (maar zit nu gelukkig op de 2 EUR per maand). Die verdien ik nu al wel met gemak terug door EVCC. Maar een HEMS kan ik het nog niet noemen. Dan zou die ook bv ook
- de thuisbatterij op dynamische tarieven moeten kunnen laden/ontladen
- de thuisbatterij en auto gezamenlijk plannen op het zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk laden (als ik mijn batterij op vol laden zet, moet evcc de auto knijpen om mijn netaansluiting niet te overlasten)
- de warmtepomp oid meer in goedkope uurtjes laten draaien
- de wasmachine/vaatwasser/droger de goedkopere uurtjes insturen
- evt iets met V2L
- enz...enz...

Als het naar dat doorontwikkeld zou ik er ook nog wel meer dan die 4 EUR per maand voor willen betalen.

• Sander
  • Niet online
Kammika schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:27:
[...]

nou netjes dat het voor betalende klanten gelijk blijft, maar 50% verhoging op het eenmalige token en 100% op de abbo's is natuurlijk wel fors, dan is het niet zo gek dat er wat reactie op komt (al dan niet terecht)

Ik vind het een mooi pakketje, dus voor 4 EUR in de maand had ik het ook wel gedaan (maar zit nu gelukkig op de 2 EUR per maand). Die verdien ik nu al wel met gemak terug door EVCC. Maar een HEMS kan ik het nog niet noemen. Dan zou die ook bv ook
- de thuisbatterij op dynamische tarieven moeten kunnen laden/ontladen
- de thuisbatterij en auto gezamenlijk plannen op het zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk laden (als ik mijn batterij op vol laden zet, moet evcc de auto knijpen om mijn netaansluiting niet te overlasten)
- de warmtepomp oid meer in goedkope uurtjes laten draaien
- de wasmachine/vaatwasser/droger de goedkopere uurtjes insturen
- evt iets met V2L
- enz...enz...

Als het naar dat doorontwikkeld zou ik er ook nog wel meer dan die 4 EUR per maand voor willen betalen.
Het is 4$ en dus 3.41 tegen de huidige wisselkoers en daar zit de crux. Hoewel 50% en 100% procent als veel klinkt is de inflatie + verzwakte dollar al een groot deel daarvan. Begin vorig jaar was die 4$ nog bijna 3.90 EUR (nog los van de transactiekosten die Github claimt). Dus in die zin mogen we ook die blonde meneer in de USA bedanken, of eigenlijk github dat geen EUR donaties aanbiedt.

En met die 4$ per maand kunnen ze de lijst features die jij noemt dus verder ontwikkelen... Het is geen startup met een paar miljoen op de bank die een model moet gaan bewijzen, het is een open-source project dat moet investeren om de volgende stap te maken en daar helpen deze bijdrages bij.

• r2504
Tunestwo schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 05:52:
[...]
Wel lullig dat je je community niet eerder op de hoogte stelt ervan.
Inderdaad... gewoon een voldongen feit.
Er zijn massa's open-source projecten die geen cent kosten (denk maar aan HA waarin velen dit draaien)... wat mij betreft is dit dan ook gewoon een commercieel model.
Sander schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:47:
Overigens is de dollar vs euro wel een goede, voor een project wat waarschijnlijk geen kosten heeft in USD (en wss geen geld aanhoudt in USD) is een 20% drop in inkomsten echt wel fors.
En als morgen de dollar terug voordeliger staat gaat men de kost omlaag brengen... 8)7

• h3llrais3rke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-01 18:40
Mijn skoda enyaq wordt niet meer gedetecteerd in evcc.
Een wagen detectie kan ook de skoda niet meer herkennen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtA0pQsnHOij79xaPjDJ8IL1Trc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zNR0VuHLohBOs3wiHVYWp6cw.png?f=user_large

Ik zie ook dit bij het opstarten... terwijl dit steeds gewerkt heeft.
code:
1
[main  ] ERROR 2026/01/02 18:41:36 creating vehicle enyaq failed: cannot create vehicle type 'template': cannot create vehicle type 'skoda': missing code

Nog andere enyaq rijders met hetzelfde probleem?
Zoja, dan open ik een github issue. ;)

EDIT: blijbaar wat nieuwe consents die moesten behandeld worden.
Na inloggen op de website en deze te aanvaarden/weigeren, wordt de wagen terug herkend in EVCC.

[ Voor 94% gewijzigd door h3llrais3rke op 02-01-2026 19:26 ]

• Tunestwo
Sinds de laatste update V 0.300.2 doet de herkenning van wat er aan mijn laadpaal zit moeilijk, ik heb de cashe tijd van de auto al omhoog gegooid naar 90 seconden maar helaas blijft die nu die “flapping” doen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
```
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:19:05 car connected
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:19:06 vehicle updated: unknown -> Audi E-Tron
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:22:07 car disconnected
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:22:07 vehicle updated: Audi E-Tron -> unknown
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:22:37 car connected
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:22:38 vehicle updated: unknown -> Audi E-Tron
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:23:37 car disconnected
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:23:37 vehicle updated: Audi E-Tron -> unknown
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:24:08 car connected
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:24:08 vehicle updated: unknown -> Audi E-Tron
```

• h3llrais3rke
Als de wagen connecteert, start de wagen detectie.
Aan jouw logs te zien verliest je wagen zijn connectie om daarna opnieuw te detecteren en te verbinden.
Ik heb net eens manueel een detectie gestart, en dit doet ie maar 1 keer, omdat mijn wagen geconnecteerd blijft.
code:
1
2
3
4
```
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:40:09 vehicle updated: Skoda Enyaq 85 -> unknown
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:40:32 vehicle updated: unknown -> Skoda Enyaq 85
```

Misschien eens kijken of je laadkabel wel goed verbonden is?
Indien je slechts 1 wagen oplaadt aan de laadpaal, kan je deze ook vast configureren aan de laadpaal in je evcc.yaml. Dan hoeft er geen detectie te gebeuren. ;) (Maar dit zal natuurlijk niet het "disconnected" probleem oplossen)

[ Voor 18% gewijzigd door h3llrais3rke op 03-01-2026 09:01 ]

• Tunestwo
h3llrais3rke schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:46:
Als de wagen connecteert, start de wagen detectie.
Aan jouw logs te zien verliest je wagen zijn connectie om daarna opnieuw te detecteren en te verbinden.
Ik heb net eens manueel een detectie gestart, en dit doet ie maar 1 keer, omdat mijn wagen geconnecteerd blijft.
code:
1
2
3
4
```
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:40:09 vehicle updated: Skoda Enyaq 85 -> unknown
[lp-1 ] INFO 2026/01/03 08:40:32 vehicle updated: unknown -> Skoda Enyaq 85
```

Misschien eens kijken of je laadkabel wel goed verbonden is?
Indien je slechts 1 wagen oplaadt aan de laadpaal, kan je deze ook vast configureren aan de laadpaal in je evcc.yaml. Dan hoeft er geen detectie te gebeuren. ;) (Maar dit zal natuurlijk niet het "disconnected" probleem oplossen)
Laadkabel zit er goed in, er worden meerdere auto's opgeladen middels dezelfde laadpaal. Nooit connectie issues wat dat betreft ook niet tijdens het laden. Ik ga het even monitoren kijken hoe vaak dit gebeurt... 8)7

Het zit waarschijnlijk in mijn Alfen lader dus even kijken hoe die het doet... :o

[ Voor 3% gewijzigd door Tunestwo op 03-01-2026 12:22 ]

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:43
Heeft iemand al eens zitten spelen om een forecast van de prijzen verder dan day ahead te laden in EVCC?
Al is het maar een forecast van 1 dag meer zou dat al fijn zijn voor bv het laden van de auto.

Ik zie dat het mogelijk moet zijn om Stekker.app te scrapen (link), maar vraag me af of dat de beste manier is?

• h3llrais3rke
Tunestwo schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:18:
Het zit waarschijnlijk in mijn Alfen lader dus even kijken hoe die het doet... :o
De alfen laadpaal eens herstarten kan soms ook al eens wonderen doen. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door h3llrais3rke op 03-01-2026 13:38 ]

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:53

bomberboy

BOEM!

Hoi,

ik gebruik al een paar maand evcc, maar sinds een paar weken is er nu ook een batterij geïnstalleerd (33.2kWh). Ik ben Belg, dus capaciteitstarief is een dingetje. Verder zijn zijn er wat zonnepanelen (14.8kW piek) en SMA omvormer van 10kVA. m.a.w batterij kan tot 10kW bijspringen.

rekening houdend met verbruik, batterij enz moet ik in de wintermaanden de max afname van het net kunnen beperken tot 4kW piek en vanaf de lente/zomer als de warmtepomp van het huis niet meer aanslaat zelfs onder 2.5kW om zo op zijn minst het capaciteitstarief te beperken. Zonder de batterij zat ik nu met een piek van gemiddeld 12kW en dat was enkel met traag laden (3kW ongeveer). Dus enkel en alleen die pieken wegwerken levert een kleine 500EUR/jaar op gestegen eigen verbruik geschat ook nog eens een 1100EUR per jaar. Das' dan een terugverdientijd van de batterij van 13 jaar ongeveer, maar vooral ook veel meer comfort om er geen zorgen over te maken. Met thuis snel laden (10kW) zou er anders nog eens 350EUR/jaar bij komen.

Long story short: ik probeer EVCC dus zo te configureren om zo efficient mogelijk met de batterij samen te werken en dat lijkt goed te lukken. Maar de manier waarop ik het opgezet heb lijkt me suboptimaal, maar ik vind geen betere manier. Dus ik had graag mijn setup eens gedeeld ter inspiratie maar ook feedback van iedereen:

Ik heb alles via de UI geconfigureerd trouwens.

Setup:
Solar & batterij: zijn onafhankelijjk en doen gewoon hun ding en dat is op dit moment:
  • Laden van het net tot 70%: Naarmate het jaar vordert en de hoeveelheid zon toeneemt zal dit laden van de batterij van het net verlaagd worden
  • meer laden tot 100% via zon indien voldoende zon beschikbaar
  • Bij alles wat een verbruik van hoger dan 4kW piek veroorzaakt springt de batterij bij
in evcc heb ik geconfigureerd:
  • Een Alfen laadpaal, en EVCC stuurt deze volledig aan als EMS
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwrqcLvzqJFhvtirLCqO-g9kxLw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9AjIFexKyQEqSXBoIyl7ezjn.png?f=fotoalbum_large
  • Mijn wagen om de laadtoestand te kennen (VW ID.7 voor de volledigheid)
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-T3X9SspkI3mzhW4Ls58VRG_l44=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/t9Ka3B1RxvFAeLzjSS1srmbV.png?f=user_large
  • SMA hybride inverter, deze zit er in als:
    • grid meter (SMA Home Manager 2.0 die via inverter uitgelezen wordt
    • Solar
    • Battery: daar staat bij dat die controllable is in de UI, maar eigenlijk doet evcc daar niks mee denk ik? En dat hoeft denk ik ook niet in deze setup
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTqmCFhZqBcQSAwcw0VHT9o5TCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8LYzGmxuhywwnCeXHmhuvnND.png?f=fotoalbum_large
  • Load management met een circuit voor alles (main) en de garage (laadpaal)
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8YJl5H1dj6kMkX3sF1iFQpUXYA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qC7EAyC0fquM7h6UoHCZ62k1.png?f=user_large
Relevante configuratie parameters:
  • Battery supported vehicle charging is aan (bij de Home battery) en vehicle charging krijgt prioriteit over battery charging. De wagen wordt voldoende snel geladen want kan altijd weg en dan is de batterij liefst eerder leeg zodat die zonne-energie kan opslaan. Als de batterij onder de 25% gaat dan stopt het battery supported laden
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3z3LriYYHrYme70tHSjCvR2PtzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lEwPYJA4xT71tSAkow8Ppt0j.png?f=fotoalbum_large
  • De Alfen laadpaal is nu ingesteld dat die mag beginnen laden als de grid power < 1800W is en moet gedisabled worden als grid power >3900W is. Dit om er voor te zorgen dat indien de batterij helemaal leeg zou zijn, het totale piekverbruik on de de 4kW blijft, maar dat die ook kan opladen van het net. (idle verbruik van het huis als we thuis zijn is 1kW of wat lager
  • Bij het "control behavior" heb ik ingesteld dat de residual power -8000W mag zijn. Dit betekent in praktijk dat de wagen met 8kW piek kan opladen (ongeveer 4kW van het net en de rest van de batterij. Als het goed is zal deze nooit met 8kW van het net opladen want de limiet van 3900W bij de laadpaal gaat dat voorkomen en als de batterij onder de 20% gaat zal evcc ook het laadvermogen terugschakelen
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jf-kX8xcRlj6cf3-XnPKC9eWHNU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6L3sVshU7wRgJBCnSN1DJGXM.png?f=user_large
  • Opladen is steeds ingesteld op Min+Solar en autoswitching tussen 1 & 3 fasen staat aan
Dit werkt allemaal, maar wat voelt er vreemd voor mij:
  • Ik moet die residual power op -8000W zetten want evcc telt zowel de batterij die bijspringt als het net samen. ik heb hier -8000W gekozen omdat er dan ongeveer 4kW van het net komt, nog eens 4 uit de batterij, dan is er altijd voldoende mogelijkheid voor de batterij om bij te springen als de warmtepomp, oven, quooker kraan aanspringen zonder dat er eerst lang op evcc moet gewacht worden.
  • Ik moet die limiet van 4 kW piek van het grid bij de laadpaal gaan configureren. Limieten gaan instellen in load management zijn niet bruikbaar voor dit scenario want die nemen ook de input van de batterij mee
  • Het is me nog niet duidelijk of de charging plans nu eigenlijk bruikbaar zijn in dit scenario (nog niet mee gespeeld). Maar als ik instel dat de wagen tegen 7u 's ochtends moet opgeladen zijn, is het voor mij nog niet helemaal duidelijk met welke parameters en limieten deze juist rekening houdt
  • Het overdag opladen van de batterij om 's avonds de wagen mee te laden, zelfs van het net is sub-optimaal wegens verliezen, maar het verlies vs de impact van het capaciteitstarief maakt dat het volgens mij wel waard. Zeker in de zomerperiode wanneer de batterij via de zonnepanelen opgeladen wordt, maar ook in de winter waar de wagen met traag laden anders nooit opgeladen geraakt
Als het straks lente/zomer wordt en de warmtepomp van het huis uitgaat, dan zal ik bij SMA omvormer de piek van het grid naar 2.5kW terugbrengen (minimum voor capaciteitstarief en dan de limiet bij de Alfen omvormer ook naar diezelfde waarde zetten. Al dan niet met een aanpassing van die residual power als is dat denk ik niet nodig, omdat de grootste pieken van de warmtepomp van ons huis komen.

Dus op zich, dit lijkt allemaal goed te werken, maar het "Belgische" gebruik van evcc lijkt wat anders dan hoe het algemeen gedaan wordt en daardoor lijkt de configuratie me wat vreemd.
voor de volledigheid totaal dashboard (wagen niet geconnecteerd op dit moment)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbE5EZQBlWb030DfXSv1q8xqUkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tXLaj3rmKS2Cv0c5KvZCXzEy.png?f=fotoalbum_large

Als iemand feedback heeft om het beter/efficiënter te doen, dan hoor ik het graag. Indien niet, dan hoop ik dat het inspiratie is voor andere Belgen die iets gelijkaardig willen doen. Ik volg dit topic al een tijdje en heb er ook al heel veel aan gehad.

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Hmm, bijkomende vraag. Wat ie dus "niet" doet is volledig stoppen met laden wanneer het batterij percentage toch te laag is e.g. 18% (wat minder is dan 20) maar er toch voldoende grote andere loads zijn. waardoor de batterij toch moet bijspringen bij wat er van het net genomen wordt...

Dat had ik nog niet expliciet kunnen testen tot nu toe.

edit: En bovenstaande klopt ook gewoon natuurlijk volgens de config in combinatie met min+solar

[ Voor 12% gewijzigd door bomberboy op 03-01-2026 21:29 ]

• Tunestwo
bomberboy schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:10:
Hmm, bijkomende vraag. Wat ie dus "niet" doet is volledig stoppen met laden wanneer het batterij percentage toch te laag is e.g. 18% (wat minder is dan 20) maar er toch voldoende grote andere loads zijn. waardoor de batterij toch moet bijspringen bij wat er van het net genomen wordt...

Dat had ik nog niet expliciet kunnen testen tot nu toe.

edit: En bovenstaande klopt ook gewoon natuurlijk volgens de config in combinatie met min+solar
Bij mij hetzelfde issue, als ik een minimale accu waarde inzet van 25% luistert die daar niet naar... gaat gewoon naar 11%.... 8)7

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:19
SkorpionNL schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:56:
Ik ben net begonnen met evcc en wilde een lifetime aanschaffen voor 100 dollar. Was nog aan het testen en nu dus helaas te laat. Je doet er echter weinig aan en er zal ongetwijfeld veel tijd van de devs in gaan. Daarbij houd ik niet van maandelijkse abbo’s dus dan maar een lifetime voor 150.
Precies mijn situatie, ik wil graag ondersteunen maar deze manier van werken roept vragen op, hier had echt een overgangsperiode gehanteerd moeten worden.

Daarbij: voor mij is het lastig te achterhalen voor welke functionaliteit een token nodig is. Ik heb het nu test draaien met een Alfen laadpaal en een Enyaq gekoppeld en dat blijft ook functioneren met een verlopen test token.

• Kammika
japie101 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:33:
[...]

Daarbij: voor mij is het lastig te achterhalen voor welke functionaliteit een token nodig is. Ik heb het nu test draaien met een Alfen laadpaal en een Enyaq gekoppeld en dat blijft ook functioneren met een verlopen test token.
Zo moeilijk is het toch niet: open source komt niet zomaar tot stand. Daar steken mensen veel tijd en geld in. Dus als je het product waardeert en gebruikt is het wel zo sjiek om een token aan te schaffen om de development te supporten

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:16
[...]

Precies mijn situatie, ik wil graag ondersteunen maar deze manier van werken roept vragen op, hier had echt een overgangsperiode gehanteerd moeten worden.

Het verlopen testtoken blijft inderdaad werken totdat je evcc herstart. Hierna zal evcc niet meer opstarten totdat je weer een geldig token hebt.

Ik heb overigens een token nodig voor de load balancing van mijn Alfen laadpaal.

[ Voor 6% gewijzigd door SkorpionNL op 04-01-2026 14:52 ]

• Sander
  • Niet online
[...]

Waarom? Zodat ze nog een hele sloot lifetime abonnementen afsluiten? Dat zou bij een startup met noodzaak voor 'traction' een goed idee zijn want dan kunnen ze groei laten zien. Voor een project als EVCC is dat helemaal niet nodig en gaat het om langdurige ondersteuning van de kosten die ze maken voor het bouwen en onderhouden van koppelingen naar laadpalen, maar ook bijv als er kosten gemaakt moeten voor toegang tot de APIs van die fabrikanten.

En op je 2e vraag: https://docs.evcc.io/en/d...hargers#filter-by-feature je kunt filteren op "Without Sponsoring"
offtopic:
Ik blijf me verbazen hoe men gewend is geraakt aan alles gratis krijgen en dan klagen als er of betaald moet worden voor de salarissen van de mensen die het ontwikkelen OF dat hun data verkocht wordt aan allerhande adverteerders

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:19
Dank voor jullie reacties en persoonlijke inzichten!

Het is voor ieder persoonlijk denk ik, als je EVCC écht inzet als HEMS (los van de discussie of dat het nu is) is het echt een nobrainer natuurlijk om het project te ondersteunen.

Wat ik op dit moment doe met EVCC is puur zonneladen, en dat zou ik ook prima kunnen zonder EVCC, immers mijn Alfen kan dat ook out of the box, maar EVCC smoelt zo lekker, en is zo lekker overzichtelijk.

Of dat het voor mij waard is op dit moment? Daar ga ik over nadenken!

• r2504
Sander schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:06:
[...]
offtopic:
Ik blijf me verbazen hoe men gewend is geraakt aan alles gratis krijgen en dan klagen als er of betaald moet worden voor de salarissen van de mensen die het ontwikkelen OF dat hun data verkocht wordt aan allerhande adverteerders
Hoewel EVCC formeel onder een open-source-licentie (MIT) valt, is het functioneel moeilijk als echte open-source software te beschouwen vanuit een strikt OSS-ideologisch standpunt. De kern van het probleem zit niet in de licentie, maar in de manier waarop essentiële functionaliteit technisch wordt afgedwongen.

Bij Home Assistant is het onderscheid duidelijk: het systeem is volledig operationeel zonder cloud of betaling. Betalen is optioneel en dient uitsluitend voor gemak, zoals remote access of eenvoudig beheer. Alle kernfunctionaliteit en hardware-integraties blijven lokaal en vrij beschikbaar. Autonomie blijft behouden.

Bij EVCC ligt dit fundamenteel anders. Zonder betaling via een sponsor-mechanisme werkt essentiële functionaliteit niet: ondersteuning voor bepaalde laadpalen – waaronder gangbare commerciële modellen – wordt technisch geblokkeerd. Het gaat hier niet om extra comfort of aanvullende diensten, maar om basale interoperabiliteit, die de kern vormt van wat EVCC überhaupt nuttig maakt. Betaling is daarmee geen keuze, maar een voorwaarde om het systeem functioneel te gebruiken.

Hoewel de broncode beschikbaar is en juridisch aangepast mag worden, is die vrijheid in de praktijk grotendeels theoretisch. Het verwijderen van deze beperkingen vereist diepgaande technische kennis en brengt een blijvende onderhoudslast met zich mee. De vrijheid verschuift zo van “iedere gebruiker” naar “alleen wie technisch en tijdmatig kan investeren”.

Daarmee ontstaat een asymmetrie: de makers behouden centrale controle over essentiële functionaliteit, terwijl gebruikers slechts formele vrijheid hebben. Vanuit een klassieke OSS- of FSF-gedreven visie – waarin betaling nooit een voorwaarde mag zijn voor functioneel gebruik – is dit een principiële breuk.

Conclusie: EVCC is formeel open source, maar functioneel niet vrij. In tegenstelling tot Home Assistant koopt betaling bij EVCC geen gemak, maar toegang. Dat maakt het moeilijk om EVCC nog als echte OSS te beschouwen vanuit een zuiver ideologisch perspectief.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

r2504 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:45:
[...]

Hoewel EVCC formeel onder een open-source-licentie (MIT) valt, is het functioneel moeilijk als echte open-source software te beschouwen vanuit een strikt OSS-ideologisch standpunt. De kern van het probleem zit niet in de licentie, maar in de manier waarop essentiële functionaliteit technisch wordt afgedwongen.

Bij Home Assistant is het onderscheid duidelijk: het systeem is volledig operationeel zonder cloud of betaling. Betalen is optioneel en dient uitsluitend voor gemak, zoals remote access of eenvoudig beheer. Alle kernfunctionaliteit en hardware-integraties blijven lokaal en vrij beschikbaar. Autonomie blijft behouden.

Bij EVCC ligt dit fundamenteel anders. Zonder betaling via een sponsor-mechanisme werkt essentiële functionaliteit niet: ondersteuning voor bepaalde laadpalen – waaronder gangbare commerciële modellen – wordt technisch geblokkeerd. Het gaat hier niet om extra comfort of aanvullende diensten, maar om basale interoperabiliteit, die de kern vormt van wat EVCC überhaupt nuttig maakt. Betaling is daarmee geen keuze, maar een voorwaarde om het systeem functioneel te gebruiken.

Hoewel de broncode beschikbaar is en juridisch aangepast mag worden, is die vrijheid in de praktijk grotendeels theoretisch. Het verwijderen van deze beperkingen vereist diepgaande technische kennis en brengt een blijvende onderhoudslast met zich mee. De vrijheid verschuift zo van “iedere gebruiker” naar “alleen wie technisch en tijdmatig kan investeren”.

Daarmee ontstaat een asymmetrie: de makers behouden centrale controle over essentiële functionaliteit, terwijl gebruikers slechts formele vrijheid hebben. Vanuit een klassieke OSS- of FSF-gedreven visie – waarin betaling nooit een voorwaarde mag zijn voor functioneel gebruik – is dit een principiële breuk.

Conclusie: EVCC is formeel open source, maar functioneel niet vrij. In tegenstelling tot Home Assistant koopt betaling bij EVCC geen gemak, maar toegang. Dat maakt het moeilijk om EVCC nog als echte OSS te beschouwen vanuit een zuiver ideologisch perspectief.
HA als vergelijking is wat lastig. Van een bepaalde standaard integratie is vorige maand door een update van HA wat stuk gemaakt. De oplossing is simpel maar wordt op soort van dictatoriaal discussie niveau tegengehouden. Zo heeft elk opensource project wel weer wat…
Ik steun veel projecten graag, maar het is ook wel veel open sores….

Voor EVCC sta ik in GitHub trouwens als contributor…. Ook een manier om bij te dragen. Misschien mijn contributor lifetime maar eens gaan claimen, ik betaal nu ook maandelijks.

• Kammika
[...]

Je haalt hier 2 dingen door elkaar. Dat iets open source is, wilt niet zeggen dat je er geen verdienmodel op mag zetten.

De Linux kernel wordt ook in Android en iOS gebruikt. Die kernel is open source, maar aan Android en iOS wordt veel geld verdiend.

De vraag is veel basaler: gun je die developers dat ze een zakcentje aan hun open source project mogen verdienen. Zo ja, sponsor ze dan gewoon met een token. Zo niet, werk er dan omheen. Evcc blijft gewoon werken.

Vb: Initiëel heb ik mijn Alfen paal ook in ha geconfigureerd en in evcc en een Custom charger aangemaakt die die paal in ha bestuurde. Werkte als een zonnetje en had geen sponsortoken nodig. Toen ik het project besloot structureel ben begonnen te gebruiken na mijn poc, ben ik ook gewoon het token gaan betalen

• r2504
Het is natuurlijk een ideologische discussie rond wat strikt gezien OSS is en hier is de laatste tijd wel meer discussie rond.

Ik betwijfel ook of je hier nog kan spreken over een zak centje en de verhouding tot de kosten voor de ondersteuning van bepaalde laders.

Hier is voor zover ik weet totaal geen openheid over en dan kunnen we natuurlijk alleen gaan gokken maar enkele duizenden licenties gaat wat mij betreft de essentie wel voorbij.

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Tunestwo schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:41:
[...]

Bij mij hetzelfde issue, als ik een minimale accu waarde inzet van 25% luistert die daar niet naar... gaat gewoon naar 11%.... 8)7
Aha, het lijkt te werken als ik het op solar zet, en niet op min+solar. Als ik het goed snap ziet hij de batterij nu ook gewoon als solar in hoe ik het opgezet heb. Dat was me niet duidelijk tot nu toe. Hij is in ieder geval nu helemaal gestopt. Hij was ook gestart toen ik hem inplugde ook al was er geen generatie van de pv meer. De batterij is nu aan het bijladen en ik zal dan morgen weten te vertellen of de wagen nog verder opgeladen is eens de batterij terug wat hoger zit.

Edit: maar nu lijkt hij dan te gaan pendelen tussen de batterij opladen en de wagen opladen :-s
percentage batterij zakt onder 25% -> stopt helemaal,

Edit2: Heb nu de residual power aangepast dat die lager is 3500 ipv de 8000 en dan krijg ik op dit moment wel het gedrag dat ik verwacht. nl opladen van wagen krijgt prio, batterij laad heel klein beetje op tegelijk.
Maar ik vermoed dat de maximum oplaadsnelheid nu wel zal gelimiteerd zijn hierdoor. Maar dat bekijk ik dan morgen als ik terug thuis kom van werk en hem terug inplug.

[ Voor 26% gewijzigd door bomberboy op 05-01-2026 03:12 ]

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:31
ik heb zonneplan, maar betwijfel of de waardes die ik nu heb correct zijn, kan iemand mij dat vertellen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
currency: EUR  
grid:
  type: template
  template: nordpool
  region: NL
  charges: 0.11807
  tax: 0.21
  formula: math.Max((price + charges) * (1 + tax), 0.0)
feedin:

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
remcoXP schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:14:
ik heb zonneplan, maar betwijfel of de waardes die ik nu heb correct zijn, kan iemand mij dat vertellen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
grid:
feedin:
Om te verifiëren kan je toch de huidige prijs vergelijken met de prijs die evcc weergeeft? In het configuratiescherm zie je zowel de feedin als grid prijs die het heeft berekend. Maar de Zonneplan opslag excl. BTW is 0.0165 en energiebelasting 0.09161 excl. BTW. 0.09161+0.0165 = 0.10811 als ik me niet vergis. Dat is iets lager dan wat je nu hebt opgegeven.

Je kunt e.v.t. bij feedin met formula ook nog de zonnebonus meenemen.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Sander
  • Niet online
[...]

Home assistant en EVCC kun je beide prima standalone zonder enkele kosten gebruiken. Waar je bij home assistant betaalt voor de modules om bepaalde zaken te koppelen (zigbee stick, z-wave etc etc) betaal je bij EVCC voor de API's / integraties zelf die uiteraard ook ontwikkeld en onderhouden moeten worden.

Om je vergelijking met Nabu Casa te pakken: Je kunt bij EVCC ook de directe aansturing van je laadpaal via Modubus of API zelf regelen en via de custom integraties. Wil je dat niet dan betaal je in een aantal gevallen. Bij Nabu Casa is dat idem voor Voice + Remote access, wil je snel en makkelijk dan betaal je anders mag je zelf aan de gang.

En ander voorbeeld: Onze Tesla kan gratis met EVCC werken, maar daar moet ik dan of zelf een ESP/RPI die de BLE communicatie doet voor opzetten, of betalen bij Tessie/Teslamate. In die gevallen is EVCC nog steeds gratis maar zitten de kosten elders (net als bij Home assistant).

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sander schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:39:
[...]

En ander voorbeeld: Onze Tesla kan gratis met EVCC werken, maar daar moet ik dan of zelf een ESP/RPI die de BLE communicatie doet voor opzetten, of betalen bij Tessie/Teslamate. In die gevallen is EVCC nog steeds gratis maar zitten de kosten elders (net als bij Home assistant).
Kan EVCC niet samenwerken met Tesla Fleet dan? Dat kost niets.

• Sander
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Kan EVCC niet samenwerken met Tesla Fleet dan? Dat kost niets.
Dat kan maar de Tesla Wall Connector werkt niet via de Fleet API, daar moet wel weer wat tussen. Overigens heb ik alles (bewust) lokaal draaien via de Tesla-BLE integratie op een ESP32.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sander schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:02:
[...]

Dat kan maar de Tesla Wall Connector werkt niet via de Fleet API, daar moet wel weer wat tussen. Overigens heb ik alles (bewust) lokaal draaien via de Tesla-BLE integratie op een ESP32.
Duidelijk, al hoeft de TWC volgens mij helemaal niet te werken via een api omdat de fleet api via de api van de auto werkt. Dat werkt bij mij in ieder geval prima, al kijk ik wel met een schuin oog naar de BLE integratie om de afhankelijkheid van Tesla cloud te elimineren :P

• TweakerMarco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:05
remcoXP schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:14:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
grid:
feedin:
Ook net begonnen en heb deze formule:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
 tariffs:
  grid:
    charges: 0.02        # Opslag leverancier per kWh
    tax: 0.21            # BTW
    formula: (price + charges + 0.1088) * (1 + tax)
    # prijs = Nordpool spotprijs
    # 0.1088 = Nederlandse energiebelasting per kWh

feedin:
    charges: 0.02

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-01 15:10
Iemand al de Vaillant Warmtepomp kunnen toevoegen?
Heb de Flexotherm van Vaillant en heb de my Vaillant app.
Kan via Home assistant hem perfect uitlezen en bedienen.

Maar zie enkel dat ze nog werken met de oude/legacy senso app.
Iemand dit wel werkend gekregen en hoe?

• Kammika
TweakerMarco schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:32:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
 tariffs:
  grid:

feedin:
    formula: (price + charges + 0.1[quote][b][message=84330536,noline]TweakerMarco schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:32[/message]:[/b]
[...]

[code] tariffs:
  grid:

feedin:
    formula: (price + charges + 0.1088) * (1 + tax)[/code]
[/quote]
088) * (1 + tax)
Deze kloppen niet. Over de energiebelasting wordt geen btw geheven. Bij charges is dat even afhankelijk hoe dat in je energiecontract staat (of dat met of zonder btw is en of je die dus wel of neit er overheen moet rekenen)

Ik heb Frank Energie, en heb het als volgt geconfigureerd.

code:
1
2
3
charges: 0.0185
 formula: price * (1+tax) + charges + 0.1108

Heb het steeksproefsgewijs wel met op de website van Frank Energie vergeleken. Soms wijkt het dan 0,1 ct af (ik vermoed afrondings verschillen)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Kammika schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:04:
[...]

Deze kloppen niet. Over de energiebelasting wordt geen btw geheven.
Jawel hoor. De energiebelasting voor elektriciteit is met ingang van 1 januari 2026 0,09161 euro (tot 10.000 kWh saldo afname). En dit is dus excl. btw.

Je kan natuurlijk beide waarden (incl. of excl. btw) gebruiken, afhankelijk van hoe je je formule opzet. Persoonlijk zou ik van alle componenten de kale tarieven nemen en dan over het geheel +21% btw laten berekenen. Maar soms moet je dan eerst een bedrag terugrekenen, zoals de opslagfee van jouw leverancier (die wordt vaak alleen incl. btw bekend gemaakt).

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Kammika
JanHenk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:22:
[...]

Jawel hoor. De energiebelasting voor elektriciteit is met ingang van 1 januari 2026 0,09161 euro (tot 10.000 kWh saldo afname). En dit is dus excl. btw.

Je kan natuurlijk beide waarden (incl. of excl. btw) gebruiken, afhankelijk van hoe je je formule opzet. Persoonlijk zou ik van alle componenten de kale tarieven nemen en dan over het geheel +21% btw laten berekenen. Maar soms moet je dan eerst een bedrag terugrekenen, zoals de opslagfee van jouw leverancier (die wordt vaak alleen incl. btw bekend gemaakt).
waar ik op reageerde stond dit:

dan wordt over de 0.1088 ook nog een keer tax gerekend, dat is dus dubbelop...

• JanHenk
  • Niet online
@Kammika Nou, die 0,1088 is het tarief van 2024, exclusief btw. Dus op zich klopt het wel, maar moet het bedrag even een update krijgen naar 2026 :)

• Kammika
JanHenk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:53:
@Kammika Nou, die 0,1088 is het tarief van 2024, exclusief btw. Dus op zich klopt het wel, maar moet het bedrag even een update krijgen naar 2026 :)
a check, die 0,1088 lijkt teveel op 0,1108 (wat dat dan weer het 2026 tarief is), waardoor ik ze door elkaar haalde

Anyway: De formule klopt niet, want over die 0,1108 moet je geen energiebelasting rekenen

De formule moet zijn: price * (1+tax) + charges + energiebelasting, anders gaan het bij mij afwijken iig...

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-01 18:49
Voor wie het boeit:

Ik heb mijn EVBox Elvi inmiddels vervangen door een Peblar. Uiteraard ging niet alles van een leien dakje. Er liep al een UTP kabel die voorheen met twee adertjes aan de EVOptimizer voor load-balancing zat tussen mijn meterkast en de lader. Vanwege de korte lengte (en handigheid) aan beide zijden RJ-45 connectors gemaakt maar de kabel bleek niet te werken. Dus toch maar even Wifi geprobeerd. Wat ik ook doe, ik zie mijn Netgear Orbi Wifi naam niet. Wel tig anderen van buren en auto's.... raar.

Er stond wel een oudere firmware op, wie weet ligt het daar aan. Updates draaien dus, via de Web hotspot van de Peblar zelf.
Dan download je een zip waarin 2 bestanden, 1 heeft als onderdeel van de naam "Step 1" de ander "Step 2". De website van Peblar is hier niet duidelijk over. Dus eerst maar het Step 1 bestand geprobeerd. Heel lang zo'n draaisymbooltje en dan een error.
Dan dat andere bestand maar.... weer errors.
Paar keer geprobeerd. Pffff helaas jammer.

Start opnieuw op, log opnieuw in en blijkt dat de nieuwe firmware gewoon geïnstalleerd is !
Dus meteen in Wifi settings kijken en ja hoor, daar staat klem bovenaan mijn Wifi.
De rest was appeltje-etije, API instellen en configureren in evcc en gaan !

Meer in het Peblar topic hier op tweakers...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrigGznBLF9OgakOlHbYRGr3KfA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlfV4R2yxbDLdqL4epkoX6br.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1aFBwjShG64aTd7QrMKM5Ce8jc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gE5D9W2KUoi1C4Qh5FiHod7y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uR4TNdjXCEO7OG4V89E1MugtCc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v92PjVGyOwB8jwDZqpSVasUA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNxDzBiydCdvu4vM4ai44lFhwuY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Z8lXXNfBS5AXRKUoj0rLWtD.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 54% gewijzigd door AA42 op 05-01-2026 20:52 ]

• Mirabis
  • Niet online
Kammika schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:01:
[...]

a check, die 0,1088 lijkt teveel op 0,1108 (wat dat dan weer het 2026 tarief is), waardoor ik ze door elkaar haalde

Anyway: De formule klopt niet, want over die 0,1108 moet je geen energiebelasting rekenen

De formule moet zijn: price * (1+tax) + charges + energiebelasting, anders gaan het bij mij afwijken iig...
Volgens mij heb je wat termen door elkaar gehaald.
2026 energiebelasting stroom per kWh = 0,11085 per kWH incl. BTW of ~0,09161 excl. BTW
2026 opslag energieleverancier (voorbeeld=Zonneplan) = 0,200 per kWh incl. BTW of ~0,165289 excl. BTW

Als je de formule voed met de excl. BTW bedragen dan moet je er wel nog 'tax' overheen berekenen. Heb je de bedragen incl. BTW bedragen genomen dan hoef je daar inderdaad niet nogmaals 'tax' over te berekenen.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Tunestwo
AA42 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:51:
Voor wie het boeit:

Ik heb mijn EVBox Elvi inmiddels vervangen door een Peblar. Uiteraard ging niet alles van een leien dakje. Er liep al een UTP kabel die voorheen met twee adertjes aan de EVOptimizer voor load-balancing zat tussen mijn meterkast en de lader. Vanwege de korte lengte (en handigheid) aan beide zijden RJ-45 connectors gemaakt maar de kabel bleek niet te werken. Dus toch maar even Wifi geprobeerd. Wat ik ook doe, ik zie mijn Netgear Orbi Wifi naam niet. Wel tig anderen van buren en auto's.... raar.

Er stond wel een oudere firmware op, wie weet ligt het daar aan. Updates draaien dus, via de Web hotspot van de Peblar zelf.
Dan download je een zip waarin 2 bestanden, 1 heeft als onderdeel van de naam "Step 1" de ander "Step 2". De website van Peblar is hier niet duidelijk over. Dus eerst maar het Step 1 bestand geprobeerd. Heel lang zo'n draaisymbooltje en dan een error.
Dan dat andere bestand maar.... weer errors.
Paar keer geprobeerd. Pffff helaas jammer.

Start opnieuw op, log opnieuw in en blijkt dat de nieuwe firmware gewoon geïnstalleerd is !
Dus meteen in Wifi settings kijken en ja hoor, daar staat klem bovenaan mijn Wifi.
De rest was appeltje-etije, API instellen en configureren in evcc en gaan !

Meer in het Peblar topic hier op tweakers...
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDFaD5z3xnq7nEqHFm9OFdOKtYc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/dsXWvrluMMYKpkMDPYNbrvHK.gif?f=user_large
Dat is wel heel erg orthodox

• JanHenk
  • Niet online
Kammika schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Ah zo, klopt, nu snap ik je verwarring ook. :+

Nou ja, er zijn meerdere wegen naar Rome. De formule is juist, maar de input niet. Of de input is juist, maar dan de formule niet. :P

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een laadpaal voor bij mijn huis. In principe ben ik van plan die met EVCC aan te laten sturen en te laden tijdens zonnestroom en anders via dynamische energietarieven. Ik heb home-assistant, maar ben niet heel sterk in programmeren. Welke paal kan ik het beste gebruiken als ik het in principe met EVCC verder wil configureren, maar wil dan wel als alternatief hebben dat ik het gewoon via de app van de laadpaal zelf (deels) kan configureren (in het geval ik er toch niet uitkom met EVCC)?

[ Voor 4% gewijzigd door Droplollie op 06-01-2026 14:07 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:11
Ik twijfel om iets met evcc te gaan doen. Ik heb een Easee charge up met E-flux als operator.
Kan ik dan, ondanks de operator, nog steeds uitgesteld laden aan de hand van tarieven? Op dit moment zijn er nog geen zonnepanelen of accu.
Edit, ik maak ook gebruik van Home assistant.

[ Voor 9% gewijzigd door tlpeter op 06-01-2026 14:23 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Droplollie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:07:
Ik ben op zoek naar een laadpaal voor bij mijn huis. In principe ben ik van plan die met EVCC aan te laten sturen en te laden tijdens zonnestroom en anders via dynamische energietarieven. Ik heb home-assistant, maar ben niet heel sterk in programmeren. Welke paal kan ik het beste gebruiken als ik het in principe met EVCC verder wil configureren, maar wil dan wel als alternatief hebben dat ik het gewoon via de app van de laadpaal zelf (deels) kan configureren (in het geval ik er toch niet uitkom met EVCC)?
Je vraagt om een en/en/en situatie. Ikzelf heb die met een Peblar gerealiseerd. Heeft overigens geen eigen app, maar wel een lokaal webinterface (die je dan met VPN op afstand alsnog wel kunt benaderen).
Werkt met HA en EVCC.

• HyperBart
Alfen, true and proven.
Heeft ook een eigen appje, gaat prima.
Afhankelijk van je eisen (fasen in huis elektra) en je benodigd aantal kWh wat je dagelijks moet kunnen bijladen voor de verplaatsingen van de volgende dag kan je leuke dealtjes scoren door een 1F socket model te nemen (goedkoper maar vervelend met de kabel), dan ben je voor rond de 650 gesteld. Vergeet niet de load balancing optie mee te bestellen, die is nodig om evcc de Alfen te laten aansturen.

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 06-01-2026 15:52 ]

• Tunestwo
HyperBart schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:50:
[...]

Alfen, true and proven.
Heeft ook een eigen appje, gaat prima.
Afhankelijk van je eisen (fasen in huis elektra) en je benodigd aantal kWh wat je dagelijks moet kunnen bijladen voor de verplaatsingen van de volgende dag kan je leuke dealtjes scoren door een 1F socket model te nemen (goedkoper maar vervelend met de kabel), dan ben je voor rond de 650 gesteld. Vergeet niet de load balancing optie mee te bestellen, die is nodig om evcc de Alfen te laten aansturen.
Hier sluit ik me volledig bij aan, reeds een Zaptec Go geinstalleerd echter van een koude kermis teruggekomen en gewoon weer netjes terug bij de Alfen. Alfen is wel wat meer priegelen om het perfect werkend te krijgen (Ik heb losse kabel unit) Maar als deze daarna werkt werkt het top!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mooi dat je nu sinds versie 300 de optimization op cheapest of continuous kunt zetten.

En ook fast charging tijdens solar laden onder drempel van lage tarieven

[ Voor 30% gewijzigd door Get!em op 06-01-2026 21:03 ]

• HyperBart
Get!em schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:01:
Mooi dat je nu sinds versie 300 de optimization op cheapest of continuous kunt zetten.

En ook fast charging tijdens solar laden onder drempel van lage tarieven
Waar doe je dat eigenlijk? Ik zie het niet direct opduiken in de GUI?

Edit:gevonden, het zit alleen ik next/volgende planning, niet in herhalende planningen. De regelschuifjes langs new plan.

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 06-01-2026 21:32 ]

• AA42
Wou je een Peblar gaan aanbevelen maar de mijne is er na een paar dagen alweer mee gekapt..... :( :( :(

RFID lezer deed het niet meer. Denk even een andere tag inlezen om te zien waar het aan ligt. Werkt niet.
Dan maar een software matige reset. Rode knipperende LED en foutmeldingen 1003 en 1004 in de status.......
Harde reset. Geen zin, zelfde resultaat....iemand een idee wat die codes zijn?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

AA42 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:49:
[...]

Wou je een Peblar gaan aanbevelen maar de mijne is er na een paar dagen alweer mee gekapt..... :( :( :(

RFID lezer deed het niet meer. Denk even een andere tag inlezen om te zien waar het aan ligt. Werkt niet.
Dan maar een software matige reset. Rode knipperende LED en foutmeldingen 1003 en 1004 in de status.......
Neem even contact op met Peblar support. Meeste supportvragen zijn bij mij binnen een paar uur beantwoord. Het werkt vaak nog sneller als je de Diagnostics file alvast meestuurt.

• JanHenk
  • Niet online
Jammer dat ze geen lijst met de foutcodes en hun oorzaak publiceren. Dat de support snel zou reageren is dan wel weer fijn.

Klinkt niet echt goed @AA42 , hopelijk is het op afstand op te lossen.

• AA42
Heb wel wat info over de codes maar die zeggen helemaal niets en de enige "oplossingen" die gesuggereerd worden zijn opnieuw opstarten en als dat niet helpt Peblar contacten....dat heb ik nu dus maar gedaan.

• HyperBart
AA42 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:49:
[...]

Ik heb een lijst met die codes.
Van 1000 tem 2000 staat er “Best to replace unit with an Alfen”.

Sorry, geintje O+ .
Immens vervelend, ken het gevoel.
Even meedenken: Ooit heb ik iemand weten doen dat hij de RFID lezer ontkoppeld had, eens proberen?

• AA42
Tunestwo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Dat is wel heel erg orthodox
Onorthodox bedoel je denk ik? :)

• AA42
HyperBart schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:53:
[...]

Ik heb een lijst met die codes.
Van 1000 tem 2000 staat er “Best to replace unit with an Alfen”.

Sorry, geintje O+ .
Immens vervelend, ken het gevoel.
Even meedenken: Ooit heb ik iemand weten doen dat hij de RFID lezer ontkoppeld had, eens proberen?
LOL, nou kan ik wel tegen hoor zo'n grap. Sodeju.....stel je voor.... ik ga meteen kijken!

• AA42
Ja nu ik erover nadenk: dat kan helemaal niet. De Peblar heeft alles op 1 PCB. Dus geen verbindings kabeltjes en stekkertjes… dat zou hem zo robuust moeten maken…

[ Voor 3% gewijzigd door AA42 op 08-01-2026 16:24 ]

• HyperBart
@AA42 zegt de web interface nog iets meer over die foutcode?

• TweakerMarco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:05
Dank voor de feedback over de dynamisch prijzen, heb nu onderstaand ingesteld en dit komt aardig overeen met mijn Zonneplan tarieven:
  • charges: 0.02
    # Zonneplan opslag per kWh (INCLUSIEF BTW)
  • tax: 0.21
    # BTW-percentage (alleen voor Nordpool spotprijs)
  • formula: (price * (1 + tax)) + 0.11085 + charges
    # price = Nordpool uurprijs (EXCLUSIEF btw)
    # 0.11085 = Energiebelasting elektriciteit 2026 NL (INCLUSIEF btw)
evcc.yaml gedeelte:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
tariffs:
  grid:
    charges: 0.02       # Zonneplan opslag per kWh (INCLUSIEF BTW)
    tax: 0.21           # BTW-percentage (alleen voor Nordpool spotprijs)
    formula: (price * (1 + tax)) + 0.11085 + charges # price = Nordpool uurprijs (EXCLUSIEF btw) | 0.11085 = Energiebelasting elektriciteit 2026 NL (INCLUSIEF btw)
  feedin:
    formula: (price * (1 + tax)) + 0.11085 + charges # price = Nordpool uurprijs (EXCLUSIEF btw) | 0.11085 = Energiebelasting elektriciteit 2026 NL (INCLUSIEF btw)

• Mirabis
  • Niet online
TweakerMarco schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:34:
Dank voor de feedback over de dynamisch prijzen, heb nu onderstaand ingesteld en dit komt aardig overeen met mijn Zonneplan tarieven:
  • charges: 0.02
    # Zonneplan opslag per kWh (INCLUSIEF BTW)
  • tax: 0.21
    # BTW-percentage (alleen voor Nordpool spotprijs)
  • formula: (price * (1 + tax)) + 0.11085 + charges
    # price = Nordpool uurprijs (EXCLUSIEF btw)
    # 0.11085 = Energiebelasting elektriciteit 2026 NL (INCLUSIEF btw)
evcc.yaml gedeelte:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
tariffs:
  grid:
  feedin:
Dat is al beter. Indien je ook de zonnebonus op een of andere manier erin wil verwerken kan je zoiets als onderstaand doen. Gaat dan om het 'formula' stukje.
code:
1
2
3
4
5
6
7
  formula: | 
    base := price
    bonus := 0.0
    if ts.Hour() >= 8 && ts.Hour() <= 19 {
      bonus = base * 0.10   // 10% Zonnebonus
    }
    math.Max((base + bonus + charges) * (1 + tax), 0.0)

[ Voor 12% gewijzigd door Mirabis op 08-01-2026 16:51 ]

• HyperBart
Ik heb echt enorm veel moeite om een prijsformule realistisch in evcc te gieten.
Als je nu kijkt naar de tariefkaart van Total Energies (Wikipower samenkopen) dan kom ik volgens mijn berekening uit op volgende formule:

( ( (price * 1.13323) + 0.01568 + 0.06 + 0.002 + 0.00503 ) * 1.06) + 0.002

Ik heb die factor van 0.113323 met een tiental moeten verhogen want anders kreeg ik prijzen die bijna continu hetzelfde waren maar ik krijg het niet uitgelegd waarom dat zou moeten.
Zit ik met een denk-fout en waarom mag ik een tientalletje opschuiven?
Bijkomende vraag: hoe regel je met de dag en nacht tarieven van Fluvius een dynamische prijs in op evcc? (vergelijkbaar met de vraag hierboven maar volgens mij moet dat toch eenvoudig met "zones" op te lossen zijn)^.

• Sander
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaringen met de betrouwbaarheid en restores van de EVCC backups (dus de .db met configuratie erin)? Ik wil eigenlijk de docker container die ik nu draai gewoon overzetten naar HA OS als Add-On. Dan kan ik tzt de 2e homeserver gewoon uitzetten en als backup voor de 1e bewaren mocht HA een keer plat gaan door fysieke failure.

• remcoXP
bedoel je dan dit?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
 feedin:
#    formula: (price * (1 + tax)) + 0.11085 + charges # price = Nordpool uurprijs (EXCLUSIEF btw) | 0.11085 = Energiebelasting elektriciteit 2026 NL (INCLUSIEF btw)
      }
Mirabis schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Dat is al beter. Indien je ook de zonnebonus op een of andere manier erin wil verwerken kan je zoiets als onderstaand doen. Gaat dan om het 'formula' stukje.
code:
1
2
3
4
5
6
7
    }

• Mirabis
  • Niet online
remcoXP schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:21:
bedoel je dan dit?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
 feedin:
#    formula: (price * (1 + tax)) + 0.11085 + charges # price = Nordpool uurprijs (EXCLUSIEF btw) | 0.11085 = Energiebelasting elektriciteit 2026 NL (INCLUSIEF btw)
      }

[...]
Ongeveer. Nu bereken je tax over 'charges' waar je al tax in hebt opgenomen. 0.02 is namelijk incl. btw. Daarnaast, ontbreekt de energiebelasting nog aangezien je enkel de opslag van zonneplan meeneemt. Je kunt beter het volgende doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
 feedin:
    charges: 0.10813893       # Zonneplan opslag als kWh excl. (=0.02 incl.) BTW + energiebelasting 0.09161 excl. BTW
    tax: 0.21                           # BTW-percentage
      }

[ Voor 8% gewijzigd door Mirabis op 09-01-2026 08:30 ]

• JanHenk
  • Niet online
Sander schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:57:
Heeft iemand hier ervaringen met de betrouwbaarheid en restores van de EVCC backups (dus de .db met configuratie erin)? Ik wil eigenlijk de docker container die ik nu draai gewoon overzetten naar HA OS als Add-On. Dan kan ik tzt de 2e homeserver gewoon uitzetten en als backup voor de 1e bewaren mocht HA een keer plat gaan door fysieke failure.
Ik heb een database migratie (is maar één bestandje) gedaan vanaf de HA add-on naar een LXC. Dat werkte prima. Kun je gerust proberen.

Edit: dat was toen ik nog niet de settings in de db had opgenomen. Daardoor had ik stiekem verwacht dat dit problemen zou geven met de historie (voertuigen met titel zijn immers geconfigureerd in de yaml) maar ook dat pakte ie gewoon weer op toen ik de voertuigen weer configureerde. Ik denk dat het met alle settings in de db en een lege evcc.yaml een stuk eenvoudiger is.

[ Voor 23% gewijzigd door JanHenk op 09-01-2026 08:58 ]

• remcoXP
kunnen de prijzen in evcc niet weergegeven worden per uur aangezien zonneplan uurprijzen hanteert? dit maakt het overzichtelijker en makkelijker vergelijken met de prijs van: https://www.zonneplan.nl/...nergieprijzen/stroomprijs

• Sander
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:56:
[...]

Ik heb een database migratie (is maar één bestandje) gedaan vanaf de HA add-on naar een LXC. Dat werkte prima. Kun je gerust proberen.

Edit: dat was toen ik nog niet de settings in de db had opgenomen. Daardoor had ik stiekem verwacht dat dit problemen zou geven met de historie (voertuigen met titel zijn immers geconfigureerd in de yaml) maar ook dat pakte ie gewoon weer op toen ik de voertuigen weer configureerde. Ik denk dat het met alle settings in de db en een lege evcc.yaml een stuk eenvoudiger is.
Ja ga het dit weekend eens rustig testen en kijken hoe het draait. Wil langzaam maar zeker gewoon de setup thuis simplificeren en ik was wat huiverig 1j geleden toen ik van HA in docker naar HA OS ging met stabiliteit etc etc maar tot op heden is het echt rock-solid inclusief de andere add-ons.

• JanHenk
  • Niet online
@Sander Het nadeel vind ik, persoonlijk, dat je HA OS toch regelmatig moet herstarten in verband met allerlei updates. En dan gaan je add-ons ook mee.

Verder heb je gelijk, het werkt simpel (ook meteen toegang van buitenaf geregeld) en stabiel.

• Mirabis
  • Niet online
remcoXP schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:51:
kunnen de prijzen in evcc niet weergegeven worden per uur aangezien zonneplan uurprijzen hanteert? dit maakt het overzichtelijker en makkelijker vergelijken met de prijs van: https://www.zonneplan.nl/...nergieprijzen/stroomprijs
Jawel, maar dan raad ik aan wel de documentatie te lezen en een andere source te kiezen. Voor template: entsoe hebben ze `average: true` wat je kan inschakelen voor uurprijzen. Voor Nordpool lijkt dat nog niet ingebakken.

Alternatieven voor Zonneplan: entsoe, enever of Energy Forecast

• JanHenk
  • Niet online
Overigens wel fijn dat evcc nu, bij een laadplan tot 100%, vol vermogen blijft geven tot de auto wordt afgekoppeld. Zowel in verband met balanceren van de cellen (waarbij de auto soms ineens nog vermogen vraagt nadat ie al tot 100% is geladen) als preconditionering. Zo hoef je alleen maar een laadplan tot 100% te maken voor tijd X en voorverwarmen in de stellen in je auto of handmatig te starten.

Voorheen moest je dan alsnog evcc op "fast"-mode zetten om te voorkomen dat ie voorverwarmen uit de batterij haalt. Dat doet ie nu dus bij een laadplan tot 100% zelf.

• Sander
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:14:
@Sander Het nadeel vind ik, persoonlijk, dat je HA OS toch regelmatig moet herstarten in verband met allerlei updates. En dan gaan je add-ons ook mee.

Verder heb je gelijk, het werkt simpel (ook meteen toegang van buitenaf geregeld) en stabiel.
Klopt, tegelijkertijd als je je linux kernel fatsoenlijk bijhoudt onder ubuntu dan is dat toch ook regelmatig nodig. Met HAOS zie je 1 tot 3 releases per maand en dan moet je rebooten. Vaak skip ik de .0 en soms ook de .1 en dan kom je effectief op 1 reboot per maand. Dat komt voor mij redelijk overeen met wat ik zie op mijn ubuntu server installatie met kernel updates die je toch ook up-to-date wil houden vanuit security perspectief.

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:00
Toevallig zat ik mij hier ook al aan te ergeren, nog vóórdat ik de laatste posts had gelezen. In EVCC werk je met kwartierprijzen, terwijl Zonneplan zelf rekent met uurprijzen. Dat verschil kan best verwarrend zijn, zeker als je probeert te optimaliseren op kosten.

Ik ben dit gaan oplossen door de uurprijzen op te halen via epprijzen.nl en die te gebruiken als bron. In de EVCC UI worden de prijzen nog steeds per kwartier weergegeven, maar onderliggend zijn het dus wél echte uurprijzen zoals Zonneplan ze hanteert. Elk kwartier binnen hetzelfde uur heeft dan simpelweg dezelfde prijs.

Dat sluit functioneel beter aan bij hoe Zonneplan factureert en voorkomt dat je optimalisaties maakt op kwartierfluctuaties die voor Zonneplan uiteindelijk niet relevant zijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
tariffs:
  grid:
    type: custom
    forecast:
      source: http
      uri: https://epexprijzen.nl/api/v1/prices/zonneplan/hourly
      jq: '.today + .tomorrow | map({"start": (.t | strptime("%Y-%m-%dT%H:%M:%S%z") | strftime("%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ")), "end": (.t | strptime("%Y-%m-%dT%H:%M:%S%z") | mktime + 3600 | strftime("%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ")),  "value": .price}) | tostring'
  feedin:
    type: custom
    forecast:
      source: http
      uri: https://epexprijzen.nl/api/v1/prices/zonneplan/hourly
      jq: '.today + .tomorrow | map({"start": (.t | strptime("%Y-%m-%dT%H:%M:%S%z") | strftime("%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ")), "end": (.t | strptime("%Y-%m-%dT%H:%M:%S%z") | mktime + 3600 | strftime("%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ")),  "value": .price}) | tostring'

Dit werkt niet alleen voor Zonneplan, maar voor alle Nederlandse aanbieders met een dynamisch contract, en sluit functioneel beter aan bij hoe er uiteindelijk gefactureerd wordt.
De API-documentatie staat hier: epexprijzen.nl/api-documentatie

[ Voor 8% gewijzigd door aritmeester op 09-01-2026 14:22 . Reden: werkt ook voor andere aanbieders ]

• Kammika
aritmeester schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:19:

Dit werkt niet alleen voor Zonneplan, maar voor alle Nederlandse aanbieders met een dynamisch contract, en sluit functioneel beter aan bij hoe er uiteindelijk gefactureerd wordt.
Dus niet voor mijn dynamisch contract, want die gaat per kwartier...

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:00
Kammika schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:44:
[...]

Dus niet voor mijn dynamisch contract, want die gaat per kwartier...
jawel, de api heeft ook een quarterly mogelijkheid..

Uit de URL
code:
1
/zonneplan/hourly

zonneplan is de provider, deze wordt gebruikt voor de toeslagen
hourly kan dus ook quarterly zijn.

Check even de volledige documentatie

[ Voor 28% gewijzigd door aritmeester op 09-01-2026 14:47 ]

• AA42
HyperBart schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:29:
@AA42 zegt de web interface nog iets meer over die foutcode?
Nee maar ik heb wel contact gehad met Peblar. Ze geven aan uit de logfile die ik meegestuurd had op te kunnen maken datt het om een probleem met het display ging. Kan ook wel kloppen want die doet in ieder geval niets meer.
Maar inmiddels heb ik al afgesproken met de verkoper dat ik de unit terug mag geven en m'n geld terug krijg.

Ik ga denk ik de Elvi tijdelijk terughangen en me eens rustig oriënteren op andere mogelijkheden qua laders die tussen 1 en 3 fasen kunnen schakelen. Misschien wacht ik ook wel tot het voorjaar.... tot die tijd is er toch weinig zon...

Tot minimaal donderdag hoef ik ook even niet te laden omdat onze geliefde "Bobby" voorlopig bij de schadehersteller logeert en ik een vervangende Franse hybride voor mannetjes met formaat Macron heb meegekregen...zelfs de Citigo van m'n zoon biedt 10 keer meer ruimte, maar goed ik dwaal ernstig af.

Jij bent nogal een fan van Alfen. Welk model moet ik naar kijken?

[ Voor 4% gewijzigd door AA42 op 09-01-2026 17:51 ]

• HyperBart
AA42 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:43:
[...]
Jij bent nogal een fan van Alfen. Welk model moet ik naar kijken?
Ja, klopt wel. Ik heb er geen aandelen van hoor en ze hebben een paar minpuntjes maar dat zijn aandachtspuntjes en verhinderen de werking as such niet.
Belangrijk is dat je 'm met beleid de kap er op zet zodat de rubberen dichting goed blijft zitten en nergens uit het gootje loopt, dat je geen firmware verandert als alles goed werkt en verder alle juist kabeldoorvoeren gebruikt en geen 2 kabels door 1 kabeldoorvoer doet.

Wat betreft het advies welke Alfen.
Eerst voor jezelf de keuze maken socket of vaste kabel.
Eens die keuze even bepalen of je het nodig vindt om op 1F op 32A te kunnen laden. Ik vond dat persoonlijk een grote JA want ik heb op top-zon-dagen 7kW vermogen over de middag/namiddag. Dan wil ik niet heel de tijd moeten liggen flapperen tussen het gat van 1F 16A max en 3F 6A minimaal als er verbruikers hier in huis aangaan. Ik kom ook prima toe (Belg, capaciteitstarief) met maximaal 4kW huisvermogen capaciteitstarief, dus de laadpaal pakt dan iets van een 3.5kW max en evcc bewaakt die 4kW.

Afhankelijk van je antwoorden kom je dan uit bij een S-Line monofasig 7,4kW of een ProLine, beiden te kiezen met socket of kabel.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 09-01-2026 20:07 ]

• Kammika
weet iemand eigenlijk de ondergrens voor de intervalwaarde van evcc voor een alfen paal? Bij 10s doet die het nog steeds prima bij mij, ben ervaringen welke ervaringen jullie hebben..

• JanHenk
  • Niet online
@Kammika Met mijn Alfen kan ik zonder problemen naar 6 seconden. 5 heb ik ook geprobeerd: maar toen zag ik toch wel eens wat meldingen voorbij komen dat het niet synchroon liep.

Kan mogelijk ook nog verband houden met de auto, die moet uiteindelijk het vermogen aanpassen namelijk.

• Kammika
bij mij geeft die ook fouten op 5, zal de 6 eens proberen, tx!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kammika schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:08:
weet iemand eigenlijk de ondergrens voor de intervalwaarde van evcc voor een alfen paal? Bij 10s doet die het nog steeds prima bij mij, ben ervaringen welke ervaringen jullie hebben..
Hangt ook af van je P1 of CT device waarmee je meet.

• Tunestwo
Kammika schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:08:
Ik zie persoonlijk niet te toegevoegde waarde om de interval verder naar beneden te halen, om mooie zonnige dagen is die 30 seconden tijd zat.. En minder storingsgevoelig. Daarnaast heb ik er een delay in zitten om juist bij dagen wanneer het wisselvallig is te accepteren dat soms mijn auto nog 10 min langer op minimaal bijlaadt om pendelen te voorkomen.

• Kammika
Tunestwo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:56:
[...]

Ik zie persoonlijk niet te toegevoegde waarde om de interval verder naar beneden te halen, om mooie zonnige dagen is die 30 seconden tijd zat.. En minder storingsgevoelig. Daarnaast heb ik er een delay in zitten om juist bij dagen wanneer het wisselvallig is te accepteren dat soms mijn auto nog 10 min langer op minimaal bijlaadt om pendelen te voorkomen.
Het gaat mij om de loadbalancing. Dan vind ik 30 sec echt veel te lang. De paal moet veel eerder schakelen als er overbelasting is..

• HyperBart
Kammika schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:03:
[...]

Het gaat mij om de loadbalancing. Dan vind ik 30 sec echt veel te lang. De paal moet veel eerder schakelen als er overbelasting is..
10 seconden hier.
3x20A en de paal staat op 21A
Circuits in evcc staan op nominaal.

Geen zekeringen die er uit klappen hier, gaat prima! En ook geen foutmeldingen van evcc.

• Tunestwo
Voor de mensen met Audi's
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/26552
EVCC kan niet meer goed inloggen bij Audi.
Daardoor kan EVCC geen gegevens van de auto ophalen en lijkt de Audi “offline”, terwijl de auto zelf gewoon werkt.
Het probleem zit in de Audi-login/API, niet in de auto of de lader.

• HyperBart
JanHenk schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:58:
Overigens wel fijn dat evcc nu, bij een laadplan tot 100%, vol vermogen blijft geven tot de auto wordt afgekoppeld. Zowel in verband met balanceren van de cellen (waarbij de auto soms ineens nog vermogen vraagt nadat ie al tot 100% is geladen) als preconditionering. Zo hoef je alleen maar een laadplan tot 100% te maken voor tijd X en voorverwarmen in de stellen in je auto of handmatig te starten.

Voorheen moest je dan alsnog evcc op "fast"-mode zetten om te voorkomen dat ie voorverwarmen uit de batterij haalt. Dat doet ie nu dus bij een laadplan tot 100% zelf.
Ik ervaar dit nog niet.
Ik had gisterenavond voor een van onze wagens een laadplan ingesteld en ik heb niet het idee gehad dat die echt tot 100% is gegaan. Het lijkt er op dat evcc er van uit gaat dat hij op 100 zit en dan toch gewoon zegt "ok laadplan of limiet mss zelfs bereikt dus ik stop de laadpaal".
Ik had 'm op fast staan bv zelfs en hij blijft dan "beeindigd" tonen, dus zelfs toen ik de preheating van de cabine aan zette nam de wagen geen stroom van de de laadpaal maar van de batterij.

Pas na het wisselen van auto naar gastvoertuig naar auto terug is de laadpaal terug stroom beginnen geven.

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:40
Tunestwo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:36:
Voor de mensen met Audi's
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/26552
EVCC kan niet meer goed inloggen bij Audi.
Daardoor kan EVCC geen gegevens van de auto ophalen en lijkt de Audi “offline”, terwijl de auto zelf gewoon werkt.
Het probleem zit in de Audi-login/API, niet in de auto of de lader.
De fix is er inmiddels :)

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• Tunestwo
Oh top,

Misschien dat ik toch weer overstap naar nightly versies…
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste