Ik ben EVCC aan het testen voor beter zonneladen, maar loop vast op de combinatie Zaptec Go 2 en Zaptec Sense.
Mijn installatie:
- Zaptec Go 2, firmware 3.3.0.0
- Zaptec Sense/APM voor load balancing
- 3×25A-aansluiting
- Auto maximaal 11 kW AC
- EVCC 0.315.0 in Docker op een Synology
- HomeWizard P1 als netmeter
- SMA Sunny Boy via Speedwire als PV-meter
- Zonnepanelen met een piek van ongeveer 4 kW
Uitlezen en regelen van de laadstroom werkt goed. In de modus Snel laadt de auto netjes met 11 kW en EVCC kan de stroom tussen 6 en 16 A aanpassen.
Het probleem zit bij automatische fasewisseling. Met fasewisseling ingeschakeld start EVCC niet en verschijnt:
code:
1
| loadpoint: [db:2] charger does not support phase switching |
Met het laadpunt vast ingesteld op drie fasen start EVCC wel en werkt alles verder correct. Voor puur zonneladen is dat alleen nauwelijks bruikbaar, omdat op drie fasen minimaal ongeveer 4,1 kW overschot nodig is. Vast op één fase zou beter aansluiten bij mijn zonnepanelen: circa 1,4 tot 3,7 kW.
Tijdens een eerdere test leek EVCC de Zaptec wel naar één fase en 6 A te zetten, maar terugschakelen naar drie fasen ging niet goed. De maximale stroom bleef vervolgens op 6 A staan in de Zaptec Portal. Na handmatig herstellen naar 16 A laadde hij weer normaal met drie fasen.
Volgens de documentatie ondersteunt de Go 2 technisch automatische 1/3-fasewisseling. Er lijkt alleen een beperking te zijn wanneer Zaptec Sense/APM actief is: wijzigingen aan threeToOnePhaseSwitchCurrent via de Zaptec-API kunnen dan worden geweigerd. Dit recente EVCC-issue beschrijft vrijwel exact mijn situatie:
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/33253
De officiële Zaptec-uitleg:
https://docs.zaptec.com/docs/3-to-1-phase-switching-with-zaptec-go-2
Mijn vragen:
- Heeft iemand automatische fasewisseling werkend met EVCC, een Zaptec Go 2 én Zaptec Sense?
- Kan Sense zelf de fasewisseling blijven uitvoeren terwijl EVCC alleen start/stop en de laadstroom regelt?
- Is vast éénfasegebruik in EVCC momenteel de beste oplossing, waarbij je voor 11 kW handmatig beide systemen naar drie fasen zet?
- Of is dit simpelweg wachten op een aanpassing in EVCC of de Zaptec-API?
Sense uitschakelen wil ik liever niet, omdat die de 3×25A-aansluiting bewaakt. Zonder automatische fasewisseling is EVCC voor mijn belangrijkste doel — maximaal zonnestroom gebruiken — een stuk minder interessant.