Eerder in dit topic heeft @aritmeester een template gemaakt voor https://epexprijzen.nl/api-documentatieTrekVogel schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:15:
Beste medetweakers,
Sinds kort draai ik evcc in als Home Assistant add-on en na wat puzzelen werkt dat verrassend goed.
Verrassend omdat mijn lader en auto beide niet slim zijn, niet omdat ik geen vertrouwen in de software heb.
Ik stuur zelf de domme thuis lader aan met een magneetschkelaar en lees uit d.m.v. een zigbee clamp energy monitor. Ik gebruik een input number in Home Assistant om grofweg aan te geven welk niveau de accu heeft.
Ik heb een vast schema gemaakt waar de auto 's ochtends om 6:00 vol moet zijn van maandag t/m vrijdag.
Nordpool prijzen (en PV maar dat is nu niet van toepassing) worden gebruikt om het goedkoopste moment te bepalen.
Dat werkt op zich goed met een MAAR waarvan ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik heb al gezocht maar niets kunnen vinden.
De grote MAAR is eigenlijk dat de stroomprijzen voor de volgende dag soms pas erg laat in evcc zichtbaar zijn.
Vandaag bijvoorbeeld rond 17:00 maar soms ook nog veel later.
Is er een manier op een update te triggeren?
of kan ik de interval aanpassen?
Ik heb Enever ook gebruikt icm Zonneplan maar dan ga ik te snel door het toegestane aantal API calls per maand heen.
Een optie is om te betalen voor Enever, wat ik sowieso wel overweeg, maar dit zou toch beter moeten kunnen?
En voor wat ik nu zie/zag is dat de prijzen voor morgen vanmiddag al netjes in EVCC stonde.
Is dat wat je zoekt?
Ik draai EVCC appart op een RPI niet in HA, heb dus geen idee hoe EVCC zich als addon in HA gedraagd
- leeg -
:strip_exif()/f/image/54u2dOcrvZ0KvwcdAjXucUKr.png?f=user_large)
/f/image/JOOCbx3HFRbm5DOAic3egKtu.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hwxJj7YIxuW5qZyctfBpoEhC.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/wnk83Kk1FvAdcGiDh59uMGzi.png?f=fotoalbum_large)