Gezien je benamingen van de entities in Homeassistant ben ik er niet van overtuigd dat je een bekende modbus integratie gebruikt daar. Ook die in EVCC config: heb je die rechtstreeks op SolarEdge modbus zitten of haal je ze via de Homeassistant api op?WirelessErik schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:10:
Ik zal morgen nog een screenshot plaatsen. Misschien klopt het ook wel hoor en kijk ik er wat vreemd tegen aan, maar het lijkt soms dat in EVCC er stroom vanaf het net wordt gehaald terwijl ik de hele dag op pv en/of batterij mijn huis en lader kan voorzien. De kleine plekjes van 0,01kW laat ik dan even voor wat het is.
Daarmee a) twijfel of je waarden in Homeassistant wel juist zijn, en B) de waarden daarmee ook in evcc onlogisch maakt en C) dat de waarden qua actualiteit achterlopen omdat je mogelijk een cloud based integratie gebruikt.
Voor ons op afstand is het dan heel dubbelblind debuggen met alleen screenshots die je nooit binnen 1 seconde van elkaar kunt maken op je mobiel en daardoor dus in tijd van elkaar verschillen en daarmee de waarden.
[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 14-04-2026 22:25 ]
:strip_exif()/f/image/fW1ELZA4wLV20KY1vriQvwb8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kvgxioyZRixh7nWxYn0rTiYv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cQtP0WPNZPjtMPxyXz7g7W30.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/pdV2pCNSqvHFOPKodkaxZUaX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/F8uCuxCdxnwUygiQGmrgDWm2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Nl52lYhvB94YjXw2SyNhDrtd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tF0nhCBxsAbzCs6ao5avHP8l.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CDzdQyDM3mYKd5O4pgLZVayc.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/38z2J0chJEYugDEexmilGfJL.png?f=user_large)