Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen met het volgende

.
De situatie is als volgt:
- Hyundai Ioniq 28Kwh, 1 fase laden
- ABL EMH1 Wallbox, 1 fase laden met 3,7Kw, 3 fase 11Kw
- 1Komma5 thuisbatterij 17,2Kwh met een 10Kw omvormer, 'Heartbeat' HEMS icm dynamisch energiecontract. Heartbeat stuurt de thuisbatterij slim aan door op basis van actuele stroomprijzen, weersvoorspellingen en je verbruikspatroon te bepalen wanneer de batterij het best kan laden (met zonne- of goedkope netstroom) en ontladen (voor eigen gebruik of verkoop bij hoge prijzen) om zo je energiekosten te optimaliseren.
Het opladen van de auto doe ik aan de hand van het gepland laden van de Ioniq, hier zet ik de goedkoopste uren in om de auto te laden. Heartbeat ziet dit verbruik als 'huisverbruik' en gebruikt in deze gevallen het net om de auto op te laden.
Ik dacht dit kan slimmer! Ik heb EVCC draaien in HomeAssistant en geconfigureerd met de volgende meters: homewizard als grid, shelly's voor de beide omvormers, de thuisbatterij via een custom integratie (SOC en power flow), dynamische tarieven via entsoe en een solar forecast. Dit werkt prima, ik zie de juiste waarden. Vanmiddag heb ik de wallbox via RS485 aangesloten en geconfigureerd in evcc (yaml). Ik zie de status van de auto en kan de wallbox bedienen

.
Waar gaat het mis? Heartbeat van 1komma5 detecteert nu een wallbox, 'EVCC SEMP Server' en krijgt via deze weg het stroomverbruik van de wallbox door. Het bedienen van de wallbox via de 1komma5 app werkt niet. Enkel specifieke Mennekes wallboxes worden ondersteunt. Wanneer ik de wallbox nu aanstuur om te laden, wordt het verbruik niet als 'huisverbruik' maar als wallbox gezien. Dit is prima maar toen ik vanmiddag de auto rond 15u wilde opladen (lage tarieven) werd de thuisbatterij aangesproken om de auto op te laden wat voorheen niet het geval was en onwenselijk is.
Nu kan ik waarschijnlijk, nog niet getest, de batterij op hold zetten wanneer ik de auto ga laden. Maar gezien de auto slechts kan laden met 3,7Kw betekent dit ook dat de thuisbatterij dezelfde lage tarieven niet kan gebruiken om op te laden. In de oude situatie, voor het aansluiten van de wallbox op evcc, was dit geen probleem en laadde de auto tegelijkertijd met de batterij op.
Ik zie twee oplossingsmogelijkheden, zorgen dat Heartbeat de EVCC server niet oppikt of de thuisbatterij op hold zetten. Waarbij de tweede oplossing het grote nadeel heeft dat de thuisbatterij niet tegelijkertijd kan laden met de auto wanneer de tarieven het laagst zijn.
Ik heb geen hems gedefinieerd in EVCC, heartbeat lijkt EVCC automatisch te vinden door poortscanning.
Wat heb ik geprobeerd? Het aanpassen van de poort van EVCC van 7070 naar 7071 had geen effect.
Kan de semp server functionaliteit / broadcast worden uitgeschakeld van evcc? Gescheiden vlans kan misschien maar heb ik geen ervaring mee en vraagt denk ik een extra investering.
Hiernaast dacht ik om als het lukt om de thuisbatterij op hold te zetten, het uur met de goedkoopste tarieven uit te zonderen van de laadplanning. Dit geeft de thuisbatterij de gelegenheid om dan op te laden.
Zie ik iets over het hoofd?
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh