Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste
Acties:

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Schiet mij maar lek...
Wel fijn! Houden zo :) Dat je dus van 1,4kW t/m 11kW kan laden zonder dat phase switching werkt/in evcc tevoorschijn komt. Sterker nog, hij staat gewoon hard ingesteld op 3p. Dus minimaal 4,1kW, maar toch zie ik een printscreen eerder van jou waar je aan het laden bent met 1,6kW?? En je hebt hem in alle situaties aangesloten met een rode 3p CEE stekker? Je gebruikt dezelfde laadsessie? Je zet evcc niet zelf handmatig op 1 fase? Automatisch vloeiend regelen van 1,4 kW tot 11 kW tijdens dezelfde laadsessie kan eigenlijk gewoon niet omdat evcc je geen keus geeft zoals bij een dedicated 1p3p lader wel.
Ik snap niet hoe/eigenlijk onmogelijk. Iemand anders een idee?

Of is het de EEBus die dit met de Porsche softwarematig op protocol niveau mogelijk maakt?

[ Voor 36% gewijzigd door Allewijn op 08-07-2026 18:58 ]

• njh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-07 23:09

njh

Allewijn schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:37:
[...]

Schiet mij maar lek...
Wel fijn! Houden zo :) Dat je dus van 1,4kW t/m 11kW kan laden zonder dat phase switching werkt/in evcc tevoorschijn komt. Sterker nog, hij staat gewoon hard ingesteld op 3p. Dus minimaal 4,1kW, maar toch zie ik een printscreen eerder van jou waar je aan het laden bent met 1,6kW?? En je hebt hem in alle situaties aangesloten met een rode 3p CEE stekker? Je gebruikt dezelfde laadsessie? Je zet evcc niet zelf handmatig op 1 fase? Automatisch vloeiend regelen van 1,4 kW tot 11 kW tijdens dezelfde laadsessie kan eigenlijk gewoon niet omdat evcc je geen keus geeft zoals bij een dedicated 1p3p lader wel.

Of is het de EEBus die dit met de Porsche softwarematig op protocol niveau mogelijk maakt?
Ja, ja, nee :D

Ja ik denk inderdaad dat EEBus de sleutel is.

• Spor36
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-07 17:35
Ik ben overgestapt van een ABB Terra AC naar een Alfen eve single plus, voornamelijk om Autocharge, Active loadbalacing via P1/DSMR en MID meter.

Bij ABB zat er een backoffice in, maar bij de Alfen wil ik EVCC hiervoor gaan gebruiken, want dan kan ik volgens mij ook de dynamische tarieven goed inzichtelijk krijgen (mijn voornaamste reden voor EVCC want heb geen zonnepanelen).

Nu krijg ik echter continue (elke 30 sec) deze melding:

[lp-1 ] ERROR 2026/07/09 07:51:36 charger get max current: timeout

Komt deze melding van de laadpaal of vanuit EVCC, want heb het idee dat de HomeWizard dongle kapot is..... ?

Heeft iemand Autocharger/ISO15118 Plug&Charge al werkend met EVCC?

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:37
[...]

Mijjn Tesla kan terugschakelen naar 2A per fase. Is dat hier misschien ook aan de hand?

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
[...]

Schiet mij maar lek...

6A per fase (4,1 kW) staat in de specificatie. Sommige fabrikanten wijken daar van af. Tesla's kunnen bijvoorbeeld ook toe met veel minder stroom. Niet helemaal ondenkbaar dat een high-end auto dat ook kan.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sandro! schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:17:
[...]

6A per fase (4,1 kW) staat in de specificatie. Sommige fabrikanten wijken daar van af. Tesla's kunnen bijvoorbeeld ook toe met veel minder stroom. Niet helemaal ondenkbaar dat een high-end auto dat ook kan.
Hangt echt per auto af.

Hier kan mijn Kia e-niro uit 2020 ook lager. Na initieel starten op 6A per fase (verplicht in specificaties), gaat zowel de Peblar Laadpaal als EVCC soms terug (als solarladen aan staat) naar 3,5kW laden bij 3 fase, of 1,1kW bij 1 fase (afrondingsverschillen).

• Allewijn
  • Niet online
djiedjee schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:08:
[...]

Mijjn Tesla kan terugschakelen naar 2A per fase. Is dat hier misschien ook aan de hand?
Heb zelf ook een Tesla. Maar heb hem, via evcc, nog nooit lager zien gaan dan 6A. Is dit via evcc sturing mogelijk (met mijn Webasto Unite lader)? Of alleen via Tesla api?

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:42
Allewijn schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:47:
[...]

Heb zelf ook een Tesla. Maar heb hem, via evcc, nog nooit lager zien gaan dan 6A. Is dit via evcc sturing mogelijk (met mijn Webasto Unite lader)? Of alleen via Tesla api?
Wat ik begrepen heb (Heb zelf geen Tesla) is dit alleen via de Tesla API mogelijk.

• djiedjee
[...]

Ter info: Via de Tesla APP kan je ook tot 5A omlaag schakelen.

Ik heb een ESP-tje (BLE) ingericht. Daarmee fungeert Home Assistant als een virtuele sleutel met extra mogelijkheden en kun je o.a. ook terugschakelen naar 1A. Dat vindt de auto niet prettig, dus ik hou hem op minimaal 2A.

Met de Home Assistant entiteiten van deze BLE-koppeling heb ik in EVCC een (virtuele) laadpaal gedefinieerd die niet de paal maar de auto bedient en dus kan schakelen tussen 2A en 16A.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Als je de auto direct aanstuurt kan je terug tot 2A. Ik heb ook evcc met een 'domme' TWC3 MID en daarbij stuur ik via een bluetooth-key de auto aan

• Allewijn
  • Niet online
@Sander en @djiedjee dank jullie wel.
Een esp32 c6 mini heb ik al liggen. Nog niks mee gedaan. Maar via die weg, ipv de Tesla api in evcc te koppelen (zoals nu) moet ik dus lager dan 1x6A kunnen...
Dat zou ik graag zien. Want laatste beetje zonnestroom is ook wat waard.

• djiedjee
@Allewijn er zijn een aantal varianten in omloop: Deze doet het in ieder geval bij mij.

https://pedroktfc.github.io/esphome-tesla-ble/

Ik heb van 2 mede-tweakers gehoord dat ze de yoziru-versie niet werkend kregen.

Er is ook een topic voor:

Tesla automatisch laden met zon (zonder cloud!)

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-07 16:34
Morgen wil ik eens aan de slag gaan met EVCC en vermoed dat ik ook met Home Assistant aan de slag moet. Ik wil daarbij vooral aanbodgedreven het laden aansturen en niet vraaggedreven. Oftewel: van mij hoeft de auto nooit specifiek op een bepaalt tijdstip vol te zitten. Het is ook een phev. ;-) Mijn idee is:
  • Tussen zonsopkomst en zonsondergang alleen Solar laden 1fase
  • Mocht er tussen zonsopkomst en zonsondergang negatieve prijzen voor komen, dan stoppen met Solar laden en alleen van het grid. De zonnepanelen moet ik dan nog iets mee doen.
  • Tussen zonsondergang en zonsopkomst afhankelijk van de SOC een x aantal uren selecteren die het goedkoopst zijn om dan in die uren te laden. Nu Zonneplan overgaat op kwartierprijzen is dat wat lastiger en moet ik waarschijnlijk met gemiddelden gaan werken.
Ik zal Claude eens aan het werken zetten, maar benieuwd of dit zou kunnen met Home Assistant icm de EVCC integratie.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@CarbonCopy Wat voor lader heb je? En als je SoC wil integreren, welke auto?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• CarbonCopy
JanHenk schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:24:
@CarbonCopy Wat voor lader heb je? En als je SoC wil integreren, welke auto?
Zaptec Go en de Octavia IV met de MySkoda app.

• Sander
  • Niet online
CarbonCopy schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:12:
Morgen wil ik eens aan de slag gaan met EVCC en vermoed dat ik ook met Home Assistant aan de slag moet. Ik wil daarbij vooral aanbodgedreven het laden aansturen en niet vraaggedreven. Oftewel: van mij hoeft de auto nooit specifiek op een bepaalt tijdstip vol te zitten. Het is ook een phev. ;-) Mijn idee is:
  • Tussen zonsopkomst en zonsondergang alleen Solar laden 1fase
  • Mocht er tussen zonsopkomst en zonsondergang negatieve prijzen voor komen, dan stoppen met Solar laden en alleen van het grid. De zonnepanelen moet ik dan nog iets mee doen.
  • Tussen zonsondergang en zonsopkomst afhankelijk van de SOC een x aantal uren selecteren die het goedkoopst zijn om dan in die uren te laden. Nu Zonneplan overgaat op kwartierprijzen is dat wat lastiger en moet ik waarschijnlijk met gemiddelden gaan werken.
Ik zal Claude eens aan het werken zetten, maar benieuwd of dit zou kunnen met Home Assistant icm de EVCC integratie.
Punt 1: Dat is exact wat EVCC altijd al doet in PV mode

Punt 2: Idem, je kunt een bodemprijs instellen (en piek) in PV mode waaronder hij op vol vermogen gaat laden, en waar boven hij stopt met laden omdat terugleveren meer oplevert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1jhTqUTSDeBoGqRmCnr5X_Fbnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zmEPyJAABmzjuj30TEOpXRbW.png?f=fotoalbum_large

Punt 3: Hier eigenlijk ook :-) Je kunt gewoon een laadplan maken voor elke dag waarbij je zegt: Elke dag om 20:00 in de avond wil ik dat de auto X% batterij heeft. Dan maakt hij een laadplan waarin de goedkoopste kwartieren in die dag wordt geladen om dat te bereiken. Enige dat ik hier zelf aan merk is dat dat soms ook 'kruist' met de zon, waarbij er dus bijv nog steeds zonneopbrengst is terwijl het laadplan al klaar is en je dus misschien wat teveel gaat laden. Maar dat zou ik vooral gaan ervaren. Bijv:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3KhdoLwH1JWrwLj7qEs2A_4aGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J2vQzy0He2rbdp50aukjz78d.png?f=fotoalbum_large

Bovenin zie je ma tot zo en dan onderin het laadplan (in dit geval voor een ander schema omdat ik die daarboven niet geactiveerd heb). Op deze manier zie je dus ook wanneer er geladen gaat worden.

Dus hiervoor is home assistant eigenlijk niet nodig, het is vooral zorgen dat je binnen EVCC je verschillende 'brondata' goed kan aankoppelen zoals zonnepanelen, je auto en je laadpaal. Dan is de rest eigenlijk standaard functionaliteit.

• CarbonCopy
Sander schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 08:02:
[...]

Dus hiervoor is home assistant eigenlijk niet nodig, het is vooral zorgen dat je binnen EVCC je verschillende 'brondata' goed kan aankoppelen zoals zonnepanelen, je auto en je laadpaal. Dan is de rest eigenlijk standaard functionaliteit.
Dank Sander! Wat mij nog wel eens overkomt dat ik op een donkere dag 's avonds de auto volpomp. En de volgende ochtend de zon volop schijnt en dus volop met Solar had kunnen tanken. Ik weet dat HA iets van Solar forecast in zich heeft. Daarop zou ik dan kunnen besluiten om EVCC 's nachts de auto niet te laten opladen maar dit weer te doen vanaf zonsopkomst. Omdat de forecast is dat de zon goed gaat schijnen de volgende dag.

• dirixmjm
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18:14
CarbonCopy schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:00:
[...]

Dank Sander! Wat mij nog wel eens overkomt dat ik op een donkere dag 's avonds de auto volpomp. En de volgende ochtend de zon volop schijnt en dus volop met Solar had kunnen tanken. Ik weet dat HA iets van Solar forecast in zich heeft. Daarop zou ik dan kunnen besluiten om EVCC 's nachts de auto niet te laten opladen maar dit weer te doen vanaf zonsopkomst. Omdat de forecast is dat de zon goed gaat schijnen de volgende dag.
EVCC heeft ook solar forecast.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
[...]

het hele idee is dat je zelf niet zoveel hoeft te besluiten. zet EVCC op pv modus. Vul in wanneer je pas de accu op welk niveau gevuld moet hebben (dat kan ook over een paar dagen zijn. Moet je wel zorgen dat je pv forecast van een dienst is die een paar dagen vooruit denkt, en bij dynamische tarieven heb je dan ook een provider nodig die een paar dagen vooruit levet. Maar voor beide zijn die er en te configureren)

Ik heb zelf alleen de energy providers (energyforecast) voor een paar dagen vooruit. werkt voor mij prima. ik heb dynamise tarieven, dus wil niet terugleveren als prijs > 0. (via terugleverlimiet op 0 ct zettenbij laadpunt). Onder 0 ook niet, maar dan wil ik niet eens produceren en zet HomeAssistant mijn omvormer uit (kan EVCC helaas nog niet) en dat werkt prima

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:48
Sander schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 08:02:
[...]

Punt 1: Dat is exact wat EVCC altijd al doet in PV mode

Punt 2: Idem, je kunt een bodemprijs instellen (en piek) in PV mode waaronder hij op vol vermogen gaat laden, en waar boven hij stopt met laden omdat terugleveren meer oplevert.

[Afbeelding]

Punt 3: Hier eigenlijk ook :-) Je kunt gewoon een laadplan maken voor elke dag waarbij je zegt: Elke dag om 20:00 in de avond wil ik dat de auto X% batterij heeft. Dan maakt hij een laadplan waarin de goedkoopste kwartieren in die dag wordt geladen om dat te bereiken. Enige dat ik hier zelf aan merk is dat dat soms ook 'kruist' met de zon, waarbij er dus bijv nog steeds zonneopbrengst is terwijl het laadplan al klaar is en je dus misschien wat teveel gaat laden. Maar dat zou ik vooral gaan ervaren. Bijv:

[Afbeelding]

Bovenin zie je ma tot zo en dan onderin het laadplan (in dit geval voor een ander schema omdat ik die daarboven niet geactiveerd heb). Op deze manier zie je dus ook wanneer er geladen gaat worden.

Fijn Sander dankjewel voor de sprekende voorbeelden. Sinds vandaag ook met evcc begonnen en een model y. Met mijn eigen automatisering in HA bediende ik de Tesla laadstroom en kon ik lager dan 6A gedurende de kop en de staart van de dag. Dat kan niet met evcc geeft mijn onderzoek aan?

Rond het middaguur heb ik 2.7kwh PV opbrengst de Tesla blijft dan aangeven in de app dat hij 9/9 (9 van 9) A gebruikt ofwel de alfen NG910 geeft niet meer weg. In evcc zie je dat er ook nog terugvloeit richting het net, ik zou de laatste stroom ook in de auto willen krijgen. Dit is in min-PV mode, dan verwacht ik juist dat hij iets ruimer pakt van het net? En niet krapper wat nu het geval is?

Wat hebben Alfen en Tesla owners als minimale stoom ingesteld ik moest terug naar 6A vanwege log errors. Wil morgen nog even opnieuw testen wat de minimale drempel is.

• Sander
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:10:
[...]

Fijn Sander dankjewel voor de sprekende voorbeelden. Sinds vandaag ook met evcc begonnen en een model y. Met mijn eigen automatisering in HA bediende ik de Tesla laadstroom en kon ik lager dan 6A gedurende de kop en de staart van de dag. Dat kan niet met evcc geeft mijn onderzoek aan?

Rond het middaguur heb ik 2.7kwh PV opbrengst de Tesla blijft dan aangeven in de app dat hij 9/9 (9 van 9) A gebruikt ofwel de alfen NG910 geeft niet meer weg. In evcc zie je dat er ook nog terugvloeit richting het net, ik zou de laatste stroom ook in de auto willen krijgen. Dit is in min-PV mode, dan verwacht ik juist dat hij iets ruimer pakt van het net? En niet krapper wat nu het geval is?

Wat hebben Alfen en Tesla owners als minimale stoom ingesteld ik moest terug naar 6A vanwege log errors. Wil morgen nog even opnieuw testen wat de minimale drempel is.
Je hebt hier te maken met 2 kapiteins op 1 schip (soort van). Je Tesla (de auto zelf dus) kan tot 2A vragen van de paal, maar dat regel je dus vanuit de auto. Als je in EVCC echter de paal laat aansturen dan zal die niet lager dan 6A kunnen. Je kunt ook prima de auto aansturen en dan kan dat wel weer, maar dan zit je eigenlijk wel weer met HomeAssistant ertussen (voor mij geen issue, ik draai inmiddels na jaren met een meterkast vol zooi alles op 1 servertje met HAOS en add ons).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbKBKhWmBDA_VVJPGIVSeL6F04E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jVDL1U8tliu6qchjnH54CmPB.png?f=user_large
[...]

Anderen hebben het al benoemd en dit werkt inderdaad zo, maar ik stuur hier zelf nog wel eens bij, bijv ik heb altijd op maandagochtend de auto op 100% staan (LFP batterij). Gisteren wilde de auto in de middag om 13:00 (dus voor nieuwe dynamische tarieven om 14:00) gaan snel laden omdat de prijzen relatief laag waren. Tegelijkertijd was hij door zonnestroom al op 75%+ en kwam er vandaag nog een hele dag met voldoende zon aan en dat stond wel in de solar forecast data...

Toen heb ik dus toch het plan even uitgezet, door laten gaan met zonneladen en inmiddels is de auto op 90% en verwacht ik dat ook vandaag het laatste beetje gewoon van de zon gaat komen. In die zin is een forecast niet snel perfect...

[ Voor 28% gewijzigd door Sander op 12-07-2026 08:28 ]

• stormfly
Sander schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:25:
[...]

Je hebt hier te maken met 2 kapiteins op 1 schip (soort van). Je Tesla (de auto zelf dus) kan tot 2A vragen van de paal, maar dat regel je dus vanuit de auto. Als je in EVCC echter de paal laat aansturen dan zal die niet lager dan 6A kunnen. Je kunt ook prima de auto aansturen en dan kan dat wel weer, maar dan zit je eigenlijk wel weer met HomeAssistant ertussen (voor mij geen issue, ik draai inmiddels na jaren met een meterkast vol zooi alles op 1 servertje met HAOS en add ons).

[Afbeelding]
Aha jij hebt er een part script boven op draaien, waarom heet het BLE want je kunt toch ook via de API die Tesla laadsnelheden terug zetten?

• thomvh
stormfly schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:54:
[...]

Aha jij hebt er een part script boven op draaien, waarom heet het BLE want je kunt toch ook via de API die Tesla laadsnelheden terug zetten?
Geld, meer controle. Met BLE kun je de Tesla veel lager in amperage krijgen dan via de api.

• Kammika
  • Nu online
thomvh schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:51:
[...]

Geld, meer controle. Met BLE kun je de Tesla veel lager in amperage krijgen dan via de api.
Maar als je paal hebt die 3p/1p switching aankan, dan heb je dat toch helemaal niet nodig? Dan schakelt die al terug naar 1,4kW daaronder is het allemaal marginaal wat er gebeurt…

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Kammika schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:07:
[...]

Maar als je paal hebt die 3p/1p switching aankan, dan heb je dat toch helemaal niet nodig? Dan schakelt die al terug naar 1,4kW daaronder is het allemaal marginaal wat er gebeurt…
Wanneer je op eigen kosten moet laden is laden onder 1,4 kW (en zelfs een stuk daarboven) door het eigenverbruik van de elektronica in de EV (afhankelijk van merk en type EV, voor een EV6 is dat bv. 300W) economisch al helemaal niet aantrekkelijk.
Laden op overproductie PV is - ondanks de verliezen - uiteraard ook een ander verhaal (afhankelijk van derving injectievergoeding).

Wonend in Vlaanderen (BE)

• thomvh
Kammika schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:07:
[...]

Ik geef alleen aan wat vaak als reden wordt gegeven. De Tesla API kost geld. Er wordt een stuk gratis gegeven maar sommige mensen gaan daar overheen. Dan is de BLE gratis.

• Kammika
  • Nu online
IvoB2 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:37:
[...]

Wanneer je op eigen kosten moet laden is laden onder 1,4 kW (en zelfs een stuk daarboven) door het eigenverbruik van de elektronica in de EV (afhankelijk van merk en type EV, voor een EV6 is dat bv. 300W) economisch al helemaal niet aantrekkelijk.
Laden op overproductie PV is - ondanks de verliezen - uiteraard ook een ander verhaal (afhankelijk van derving injectievergoeding).
Ja, jammer dat je niet goed kan zien hoeveel er nu echt de accu (zonder laadverlies) ingaat. Ik denk dat mensen nog wel zouden schrikken hoeveel enegie ze verliezen, zie ook test Adac (volgens mij vorig jaar) waaruit bleek hoe lager het laadvermogen hoe groter het laadverlies. Bij granmy chargers kon dat oplopen tot 50%, maar met Solar charging laadt je soms op nog lagere vermogens, dus zou me niets verbazen als laadverlies dan nog hoger iS

• IvoB2
  • Niet online
Je kan dat gewoon (bij benadering) meten hoor.
Ik heb een MID teller op mijn laadpaal staan (en op de openbare 11 kW laadpalen waar ik af en toe ga laden aan 11 kW staat eveneens een MID teller). Daar gebeurt ook de afrekening in geladen kWh.
Niet de kWh die de GOM laat zien die als DC in de batterij ging.
Afhanelijk van de buitentemperatuur kan laden aan 1,3 kW hier al een "verlies" opleveren van 25% alleen om de on board electronica van de interne AC/DC omvormer aan de gang te houden. Over de hele cyclus kan het totale verlies dan al oplopen tot 30-50%.
Mijn EV kan niet trager laden dan 6A (in de praktijk een 1,3 kW). Of dat op solar of netstroom is maakt 'm niet uit. Hij kent nl. de bron niet. :)

Het "verlies" op 11 kW schommelt rond de 10%

Voor mij geen probleem want ik laad op zonnestroom en die wordt afgerekend voor de geleverde AC naar de interne omvormer van de EV gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2026 14:07 ]

• Sander
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:54:
[...]

Ik probeer zaken zoveel mogelijk lokaal te regelen, niet vanwege geld maar vooral controle. De grillen van Musk maar ook andere cloud diensten zijn prima maar laat ik graag zoveel mogelijk aan me voorbij gaan als dat kan.

Dit werkt prima lokaal en ook nog eens met een relatief goedkope tesla laadpaal. Voor nu prima

• stormfly
thomvh schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:51:
[...]

Nu met evcc heb ik de fleet api moeten activeren. HA draait volgens mij op de “custom tesla” plug-in waar ik nooit tegen limiten oid ben aangelopen.

Ben benieuwd wat de kosten zijn van de evcc API call over een maand.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 12-07-2026 19:17 ]

• CarbonCopy
Op mijn UGreen NAS vanmiddag maar eens een container aangemaakt voor EVCC en de boel geconfigureerd. Ben dr bijna maar nog niet helemaal. Met het gebruiken van de UI zie ik trouwens dat de boel in een db wordt geconfigureerd en niet in een yaml. Of ik heb iets gemist.

Laadpaal, check.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fq1bGNEoGEpf5HZp2FsGlxYmfX4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aJvo11n9G5gfAmx1hmyUHBVU.png?f=fotoalbum_large

Auto, check.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifS4RvRpJBEvj27MNbFJzAp-3iE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hcCOpMZZrb2b3oQMJIzl33fo.png?f=user_large

Load management, check

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQEZF0XsCzVPdfArbcw2wO-7jnQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g2bBj0CCBYpSZ9ysS4SI4bLy.png?f=user_large

Direct doorgeschakeld naar de optie 'Fast' om eens te checken of het werkt. Helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wl5l-vZniKFkh6rXwqxQ_Q5APLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J39ublpwFDg3j0zOrz5UAO6i.png?f=fotoalbum_large

In de logging vind ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
```
main ] DEBUG 2026/07/12 21:51:53 power: 753W
[main ] DEBUG 2026/07/12 21:51:53 current: 3.36A
[site ] DEBUG 2026/07/12 21:51:53 grid power: 753W
[site ] DEBUG 2026/07/12 21:51:53 grid powers: [753 0 0]W
[site ] DEBUG 2026/07/12 21:51:53 grid currents: [3.36 0 0]A
[site ] DEBUG 2026/07/12 21:51:53 pv power: 0W
[site ] DEBUG 2026/07/12 21:51:53 site power: 753W
[lp-1 ] DEBUG 2026/07/12 21:51:53 charger status: B
[lp-1 ] DEBUG 2026/07/12 21:51:53 !! plan: plan time zero
[lp-1 ] DEBUG 2026/07/12 21:51:53 set charge current limit: 16A
[lp-1 ] DEBUG 2026/07/12 21:51:53 charger enable
[site ] DEBUG 2026/07/12 21:52:12 ----
[lp-1 ] DEBUG 2026/07/12 21:52:12 charge power: 0W
[lp-1 ] DEBUG 2026/07/12 21:52:12 charge currents: [0.023 0.023 0.028]A
[Laadpaal] DEBUG 2026/07/12 21:52:12 power: 0W
[Laadpaal] DEBUG 2026/07/12 21:52:12 current: 0.028A
[main ] DEBUG 2026/07/12 21:52:12 power: 820W
[main ] DEBUG 2026/07/12 21:52:12 current: 3.66A
[site ] DEBUG 2026/07/12 21:52:12 grid power: 820W
[site ] DEBUG 2026/07/12 21:52:12 grid powers: [820 0 0]W
[site ] DEBUG 2026/07/12 21:52:12 grid currents: [3.66 0 0]A
[site ] DEBUG 2026/07/12 21:52:12 pv power: 0W
[site ] DEBUG 2026/07/12 21:52:12 site power: 820W
[lp-1 ] DEBUG 2026/07/12 21:52:12 charger status: B
[lp-1 ] DEBUG 2026/07/12 21:52:12 !! plan: plan time zero
In de Zaptec app heb ik de Zaptec Sense uitgeschakeld. Dat zou het probleem ook niet moeten zijn. :X

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:44
Je auto niet een laadtijd ingesteld? Hij lijkt daar op te wachten

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:54
Ik zie een melding in EVCC om te wachten met laden? Zonnepanelen leveren rond de 7 kW op en huis batterij is vol, ook geen andere afnemers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7iZu6c3WdNmwfdpJnf4_dg8TxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CP0Kqi80R36A5pHOUbAovLcr.jpg?f=fotoalbum_large

• wadwandelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:30
Beste mensen,

Zaptec Go lader
SolarEdge omvormer
XC40
P1 meter

Alle ingredienten in huis om EVCC te gaan gebruiken straks met dynamische Tibber prijzen. Alle devices heb ik geconfigureerd in EVCC. Ik heb eigenlijk 1 probleem waar ik niet uitkom.
Als ik de modus op SNEL zet dan begint de lader meteen te laden. Ik heb ingesteld dat de auto moet worden geladen bij overschot van de zonnepanelen. Stand MIN+PV. Echter de melding blijft "Klaar. Wachten op voertuig". Ook in PV modus gebeurt er niets. En ik heb overschot dus het zou moeten gaan laden.

Alle configuraties goed doorgelopen maar ik kan er de vinger niet opleggen waarom er niet geladen wordt. Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen proberen?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:41
WirelessErik schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:46:
Ik zie een melding in EVCC om te wachten met laden? Zonnepanelen leveren rond de 7 kW op en huis batterij is vol, ook geen andere afnemers

[Afbeelding]
Kan het zijn omdat je auto de 80% lading al heeft bereikt en de laatste 20% moeilijker/minder optimaal gaat?

• thomvh

[Afbeelding]
Damn, 7kW om 18 uur 👀 ik moet ook echt oost west gaan leggen!

• WirelessErik
Zou kunnen, maar auto laad ook na 80% noirmaal gewoon met max vermogen

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:26
Gramser schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:15:
[...]

Kan het zijn omdat je auto de 80% lading al heeft bereikt en de laatste 20% moeilijker/minder optimaal gaat?
De hamvraag is hier: wat is de definitie van optimaal?

• Gramser
Dat moet je dan aan EVCC vragen, die komt met die melding ;)

Het viel me op, geen idee of een en een twee is in dit geval.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[Afbeelding]
Dit is de optimizer, die advies geeft. Op basis van je gebruikspatroon, toekomstig tarief en batterij soc schatting naar de toekomst vind hij dat het nu beter is te pauzeren.

Op basis van tijdstip, vermoed ik dat hij bedoelt dat dynamisch tarief rond 17:30 om hoog ging, en het dus voordeliger is om terug te leveren dan om auto te laden. Open het tabblad Optimizer eens en zie wat daar aan data staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 14-07-2026 09:20 ]

• Kammika
  • Nu online

[Afbeelding]
Dan heb je experimentele functies aanstaan. Ik heb deze melding nog niet gezien, maar zie wel met elke release de optimizer functie (zit onder "meer") completer worden...

Valt me wel op dat die standaard op zoveel mogelijk zelfconsumptie van zonnenergie berekent. Als je wil optimalizeren op maximaal financiele winst is dat nu (in nl met dynamisch contract) niet altijd de beste keuze..

anyway erg benieuwd als deze functie af is, is veelbelovend...

• stormfly
Interessant die optimizer gaat voor maximale PV benutting, waarom zou hij de Zoe dan willen pauzeren als daar nog x procent bij kan?

• Kammika
  • Nu online
stormfly schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:46:
Interessant die optimizer gaat voor maximale PV benutting, waarom zou hij de Zoe dan willen pauzeren als daar nog x procent bij kan?
dan moet je onder "meer" op de optimizer klikken, dan kun je zien wat die als optimaal berekend heeft...

• stormfly
Heb het werkend @Sander EVCC die laadt op en heeft al minimum 6A daarbovenop heeft HA nu een automatisering die aan begin en einde van de dag het amperage laat zakken onder de 6A. Zodat ik zoveel mogelijk PV ruimte in mijn accu overhoudt, immers op 6A is hij sneller vol dan op 2A ;-) Via de Tesla API net als voorheen, waar ik zelf nooit issue mee heb ervaren.

Ik vroeg mij nog af, in mijn native HA automatisering heb ik een bodem drempel van 40% ingesteld. Met welke waarde je ook thuis komt hij gaat altijd naar 40% in de daluren, ik krijg dat niet voor elkaar bij EVCC, jullie wel? Ik heb wel een paar gewacht voordat hij ging opladen omdat de max was ingesteld op 40% #newbie :)

• stormfly
Kammika schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:50:
[...]

dan moet je onder "meer" op de optimizer klikken, dan kun je zien wat die als optimaal berekend heeft...
Dat is wel interessant voor @WirelessErik

• mismeniet
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-07 16:08
stormfly schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:54:
Heb het werkend @Sander EVCC die laadt op en heeft al minimum 6A daarbovenop heeft HA nu een automatisering die aan begin en einde van de dag het amperage laat zakken onder de 6A. Zodat ik zoveel mogelijk PV ruimte in mijn accu overhoudt, immers op 6A is hij sneller vol dan op 2A ;-) Via de Tesla API net als voorheen, waar ik zelf nooit issue mee heb ervaren.

Ik vroeg mij nog af, in mijn native HA automatisering heb ik een bodem drempel van 40% ingesteld. Met welke waarde je ook thuis komt hij gaat altijd naar 40% in de daluren, ik krijg dat niet voor elkaar bij EVCC, jullie wel? Ik heb wel een paar gewacht voordat hij ging opladen omdat de max was ingesteld op 40% #newbie :)
Native via EVCC is dat vrij simpel. Een herhalend schema (Plan) met alle dagen als scope en als laaddoel 40%. Zo iets dergelijks heb ik ook.

• stormfly
mismeniet schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:22:
[...]

Native via EVCC is dat vrij simpel. Een herhalend schema (Plan) met alle dagen als scope en als laaddoel 40%. Zo iets dergelijks heb ik ook.
Ja ik dacht dat ook te hebben, als ik dan thuiskwam met 65% gebeurde starte hij niet met opladen op PV. Ik zoek naar een oplossing waarbij de 40% de minimale drempel is maar hij daarna nog wel doorgaat met opladen op PV.

Ik zal er nog eens naar kijken maar ik heb het idee dat ik al in die hoek van de GUI ben geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jciaiRH9i6P30zRD4Zgpbj5oEhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7QTNFPfEpLOp9y8dznv5e2g2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door stormfly op 14-07-2026 13:33 ]

• stormfly
Stel je wilt EVCC aanschaffen wat is dan het juist moment voor een lage prijs, BlackFriday, of zijn er coupons op Reddit oid? Historisch gezien lijken niet heel veel acties te zijn?

• mismeniet
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-07 16:08
stormfly schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:29:
[...]

Ja ik dacht dat ook te hebben, als ik dan thuiskwam met 65% gebeurde starte hij niet met opladen op PV. Ik zoek naar een oplossing waarbij de 40% de minimale drempel is maar hij daarna nog wel doorgaat met opladen op PV.

Ik zal er nog eens naar kijken maar ik heb het idee dat ik al in die hoek van de GUI ben geweest.

[Afbeelding]
De casus zoals je die omschrijft heb ik ook. Dit werkt bij mij als de modus op PV staat en het plan zoals ik mijn eerdere bericht omschreef. Die minimale drempel wil ik ook hanteren voor bijvoorbeeld een noodgeval.

Edit: Ik zag na het plaatsen pas je screenshot. EVCC heeft gelijk, het doel is bereikt. En het plan zal dan ook niets doen. De vraag is nu waarom je auto dan niet laadt in de PV modus (als je die al heb geactiveerd).

Bekijken anders even de logging en/of optimizer op het punt dat je de auto aansluit.

[ Voor 11% gewijzigd door mismeniet op 14-07-2026 13:40 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

stormfly schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:31:
Stel je wilt EVCC aanschaffen wat is dan het juist moment voor een lage prijs, BlackFriday, of zijn er coupons op Reddit oid? Historisch gezien lijken niet heel veel acties te zijn?
Geen acties gezien ooit. Alleen een prijsstijging.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

stormfly schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:54:

Klik eens op de planner, en dan tabblad "Aankomst", stel daar de minimum in voor direct na inpluggen/aankomst fast chargen.

Vervolgens terug naar tabblad Vertrek. Daar kun je een herhalend schema maken voor de minimum soc van je auto op bijv 7 uur in de ochtend. Hij zal dan in PV modus overdag gaan laden op PV (en of tarief) of in de nacht als schema + tarief gunstig is.

Blijft de auto dan gekoppeld, en is er weer opnieuw PV productie, dan zal hij doorladen tot de Limiet die op de hoofdpagina onder Limiet ingesteld staat. De schuif op de laadbalk is voor deze laadsessie eenmalig, de dropdown onder limiet is configuratie voor deze en alle volgende keren.

Vervolgens stel je nog een tarief in op de hoofdpagina, waarbij hij gaat fast chargen. Bijv als tarief negatief is. En daarnaast het tarief waarop SolarChargen op pauze wordt gezet, zodat er direct geexporteerd wordt tegen dat tarief.

[ Voor 30% gewijzigd door Get!em op 14-07-2026 13:49 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:37
stormfly schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:31:
Nu, vandaag, dan heb je er nu al genot van.

• Kammika
  • Nu online
mismeniet schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:22:
[...]

Hier heb je geen herhalend laadplan voor nodig. Gewoon bij plan en dan aankomst invullen dat je bodem op 40% staat. Dan is dat de minimale waarde waar die altijd snel naartoe laadt als je aansluit

• WirelessErik
Zie niet precies wat de optimizer nu wil. Batterij is vol, 8 kW zon en toch adviseert hij niet te laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGz5yd5AsN-GLWbWq1B06lBIolA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hn6piRcCo5qO2CA4HGreryue.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUgtkElEfdhuNvRXmEr02rkuyg8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ppuXmK0Yl7IZjqDWLAzXZct.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnJnN5yEnUAj0ZT69R_B9_-hBd8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wVYZztqqOFM7KEvyo5EGfHt.jpg?f=fotoalbum_tile
Prijs loopt alleen maar op. Zoe zit op een dikke 70%.

• stormfly
HyperBart schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:15:
[...]

Nu, vandaag, dan heb je er nu al genot van.
Even een voorzichtige zijstap: evcc is een prachtig project, maar voor mijn specifieke setup ben ik nog even de advocaat van de eigen portemonnee. Ik heb nu een behoorlijke lap code in HA draaien die gratis is en voor mij nu nog net wat meer maatwerk biedt. De investering voor evcc voelt voor wat ik nu nodig heb nog wat ruim, ook omdat AI-tools het tegenwoordig makkelijker maken om zelf complexe logica te bouwen voor twee tientjes en volledige vrijheid. De echte sweet spot voor evcc ligt volgens mij bij de integratie met een thuisbatterij + dynamische energie tarieven, daar zie ik de innovatiewaarde echt van in.

Mijn energie tarieven zijn fixed, jullie hebben dynamische tarieven?
Kammika schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:45:
[...]

Hier heb je geen herhalend laadplan voor nodig. Gewoon bij plan en dan aankomst invullen dat je bodem op 40% staat. Dan is dat de minimale waarde waar die altijd snel naartoe laadt als je aansluit
Je hebt helemaal gelijk dat is inderdaad de bovenste, hier kan je dan mogelijk geen dal-tarief plan aan koppelen met een upper grens van 40%? Of dwing je dat ergens anders af?

Mijn eigen HA automation pakte zonnestroom zoveel als mogelijk, kwam ik rond 20u thuis dan begon hij met opladen vanaf 23u tot 40%. En zodra er weer PV opbrengst was ging hij door vanaf 40% overdag tot over meerdere dagen naar 80%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCUulxA1lK4U5OAj70YDgkj9B1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9gnZsxLB73JNJ4r7UoMULNpz.png?f=fotoalbum_large
Get!em schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:42:
[...]

Klik eens op de planner, en dan tabblad "Aankomst", stel daar de minimum in voor direct na inpluggen/aankomst fast chargen.

Vervolgens terug naar tabblad Vertrek. Daar kun je een herhalend schema maken voor de minimum soc van je auto op bijv 7 uur in de ochtend. Hij zal dan in PV modus overdag gaan laden op PV (en of tarief) of in de nacht als schema + tarief gunstig is.

Blijft de auto dan gekoppeld, en is er weer opnieuw PV productie, dan zal hij doorladen tot de Limiet die op de hoofdpagina onder Limiet ingesteld staat. De schuif op de laadbalk is voor deze laadsessie eenmalig, de dropdown onder limiet is configuratie voor deze en alle volgende keren.

Vervolgens stel je nog een tarief in op de hoofdpagina, waarbij hij gaat fast chargen. Bijv als tarief negatief is. En daarnaast het tarief waarop SolarChargen op pauze wordt gezet, zodat er direct geexporteerd wordt tegen dat tarief.
Dank voor de uitleg. Jouw tweede alinea kan ik gebruiken voor als je een dag wel ver moet rijden en de 40% ontoereikend is.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

stormfly schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:13:
de uitleg. Jouw tweede alinea kan ik gebruiken voor als je een dag wel ver moet rijden en de 40% ontoereikend is.
Extra tip:

Je kunt een herhalend schema instellen op vertrekpagina met bijv een laag SOC% doel, aangevuld met een ander schema met een hoger SOC% als doel.
In andere woorden: je kunt planningen stapelen.

Usecase van jou past daarin:

Stel, je komt elke dag om 17u thuis, en wil zeker weten dat je elke dag om 23u diezelfde dag minimaal 40% hebt, maar dat je over 2 dagen om 7u ochtend 80% hebt, dan stel je dus twee planningen in.
Hij moet dan in modus PV staan. Hij zal dan, met je prognose PV en tarief, de meest optimale momenten kiezen om te gaan laden, maar sowieso laad hij dus met PV. Vertrek je over 2 dagen dus niet om 7u strikt, maar om 9u pas, dan zal hij tussen 7 en 9u nog PV laden tot aan je Limiet op de frontpage als die hoger is dan de 80% van je 2e planning.

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 14-07-2026 17:21 ]

• wadwandelaar
wadwandelaar schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:09:
Beste mensen,

Zaptec Go lader
SolarEdge omvormer
XC40
P1 meter

Alle ingredienten in huis om EVCC te gaan gebruiken straks met dynamische Tibber prijzen. Alle devices heb ik geconfigureerd in EVCC. Ik heb eigenlijk 1 probleem waar ik niet uitkom.
Als ik de modus op SNEL zet dan begint de lader meteen te laden. Ik heb ingesteld dat de auto moet worden geladen bij overschot van de zonnepanelen. Stand MIN+PV. Echter de melding blijft "Klaar. Wachten op voertuig". Ook in PV modus gebeurt er niets. En ik heb overschot dus het zou moeten gaan laden.

Alle configuraties goed doorgelopen maar ik kan er de vinger niet opleggen waarom er niet geladen wordt. Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen proberen?
Ik ben er uit. Dank voor de reacties.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

wadwandelaar schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:27:
[...]

Ik ben er uit. Dank voor de reacties.
Deel je oplossing nog even, dan leren andere beginnende mensen er ook van :)

• Gramser
Ik lees hier over betalen voor evcc, maar ik zie nergens hoe dat werkt. Hoe betaal je ervoor..? Ik las iets over tokens?

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:44
Token kun je via github kopen. Per maand of lifetime uit m'n hoofd.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:22
RoelsRules schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:40:
Token kun je via github kopen. Per maand of lifetime uit m'n hoofd.
kijk hier eens ...

https://docs.evcc.io/en/sponsorship/

• Gramser
Dank jullie! Ik heb namelijk evcc draaien in HA, ooit begonnen met testen maar ik vond dat in mijn setup niet lekker werken. Ik heb echter nergens een beperking ervaren door het niet hebben van een token… dus ik ga me er eens in verdiepen!

• IvoB2
  • Niet online
..
edit: Marcher was me voor met de link.

[ Voor 93% gewijzigd door IvoB2 op 14-07-2026 21:50 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gramser schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:37:
Ik lees hier over betalen voor evcc, maar ik zie nergens hoe dat werkt. Hoe betaal je ervoor..? Ik las iets over tokens?
Ga naar evcc website en ze hebben er tegenwoordig een mooie uitleg pagina bij.

• stormfly
Get!em schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:19:
[...]

Extra tip:

Je kunt een herhalend schema instellen op vertrekpagina met bijv een laag SOC% doel, aangevuld met een ander schema met een hoger SOC% als doel.
In andere woorden: je kunt planningen stapelen.

Usecase van jou past daarin:

Stel, je komt elke dag om 17u thuis, en wil zeker weten dat je elke dag om 23u diezelfde dag minimaal 40% hebt, maar dat je over 2 dagen om 7u ochtend 80% hebt, dan stel je dus twee planningen in.
Hij moet dan in modus PV staan. Hij zal dan, met je prognose PV en tarief, de meest optimale momenten kiezen om te gaan laden, maar sowieso laad hij dus met PV. Vertrek je over 2 dagen dus niet om 7u strikt, maar om 9u pas, dan zal hij tussen 7 en 9u nog PV laden tot aan je Limiet op de frontpage als die hoger is dan de 80% van je 2e planning.
Ga ik van de week even testen!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:42
Ik dacht dat als je EVCC in HA draaide er geen token nodig was? (Geen ervaring zelf mee)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ASW1 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:54:
Ik dacht dat als je EVCC in HA draaide er geen token nodig was? (Geen ervaring zelf mee)
Heeft er niets mee te maken. Gaat om welke devices je aansluit op evcc.

Als je je devices doorlust , door ze eerst in Homeassistant te integreren ev vervolgens via de HA api alle entiteiten in EVCC te zetten is dat wel gratis ja, maar werking is niet optimaal. Je wil eigenlijk alle devices rechtstreeks hebben, bijv met modbus.

• Gramser
Het heeft er misschien niet mee te maken maar voor mij verklaart het wel waarom ik dus geen “last” had van die token. Maar ik ben gestopt omdat ik geen laadpaal heb, alleen een granny charger op een niet te meten WCD.

• TheSteert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:18
jaapzb schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:25:
[...]

Ik heb een Zaptec Go 2 die wel schakelt van 1 naar 3 fases. Waarschijnlijk staat een instelling verkeerd in je portal (https://portal.zaptec.com), die moet jij of je installateur inschakelen.

[Afbeelding]

Het kan na het aanpassen van de instellingen even duren voor de lader deze instellingen overgenomen heeft.

De zaptec heeft wel als nadeel dat er een limiet zit aan het aantal schakelingen. Als je dus een bewolkte dag hebt en hij schakelt telkens de lader uit, of van 1 naar 3 fasen en weer terug dan gaat hij op een bepaald moment in een beveiligingsstoring en moet je de auto opnieuw aansluiten. Op een bewolkte dag zet ik hem zelf meestal vast op 1 fase via de EVCC UI.

Hij is op dit moment 1 fase aan het laden, hij zal straks wel overschakelen naar 3.[Afbeelding]

Er word momenteel ook nog een issue besproken tussen EVCC en Zaptec engineers over faseschakelingen die niet helemaal goed gaan. Ze zijn er mee bezig: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/28689
Hallo jaapzb, ik vroeg me af of het automatische fase wisselen met evcc in combinatie met de zaptec go 2 bij jou wel goed werkt? Ik heb alles goed ingesteld, maar hij wisselt gewoon niet van fase op de één of andere manier (ook al zie ik in evcc dat voldaan wordt aan de ingestelde threshold en er geschakeld zou moeten worden).

Misschien kijk ik ergens overheen?

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:53
TheSteert schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:21:
[...]

Hallo jaapzb, ik vroeg me af of het automatische fase wisselen met evcc in combinatie met de zaptec go 2 bij jou wel goed werkt? Ik heb alles goed ingesteld, maar hij wisselt gewoon niet van fase op de één of andere manier (ook al zie ik in evcc dat voldaan wordt aan de ingestelde threshold en er geschakeld zou moeten worden).

Misschien kijk ik ergens overheen?
Bij mij werkt mijn Zaptec Go 2 goed met automatisch fase wisselen.

Heb je je laadpaal goed ingesteld door dit vinkje te zetten?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEUG9yLkHFtiYFeXgr4SpI-p2mM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UvBUPQAkdh2vmlsCU8rzTzpE.png?f=fotoalbum_large

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:53
Daarnaast moet je laadprofiel ingesteld hebben op default en niet op automatic. Dan is de Sense P1 meter namelijk leidend en niet EVCC.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJ2cngIZd95zESrsW-TzmbHmgoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ViaQB5HKloiOD5nUzJQOk2A.png?f=fotoalbum_large

• wadwandelaar
WoBoW schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:56:
[...]

Bij mij werkt mijn Zaptec Go 2 goed met automatisch fase wisselen.

Heb je je laadpaal goed ingesteld door dit vinkje te zetten?:
[Afbeelding]
Zie je dan ook echt in de logs van EVCC of in de app van Zaptec dat de fase echt overschakelt van 1 naar 3 en weer terug?

• TheSteert
WoBoW schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:00:
Daarnaast moet je laadprofiel ingesteld hebben op default en niet op automatic. Dan is de Sense P1 meter namelijk leidend en niet EVCC.[Afbeelding]
Ontzettend bedankt!!!! Eindelijk de oorzaak gevonden waarom die automatische fase wisseling niet werkte. Klinkt nu ook wel logisch nu die Sense zich er niet meer mee bemoeit. Het werkt!

Wat ik me wel afvraag is of die load balancing via de Sense nu ook niet meer werkt. Of houdt evcc daar rekening mee?

• thomvh
TheSteert schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:30:
[...]

Ontzettend bedankt!!!! Eindelijk de oorzaak gevonden waarom die automatische fase wisseling niet werkte. Klinkt nu ook wel logisch nu die Sense zich er niet meer mee bemoeit. Het werkt!

Wat ik me wel afvraag is of die load balancing via de Sense nu ook niet meer werkt. Of houdt evcc daar rekening mee?
Als je EVCC instelt om te load balancen dan werkt dat. Anders niet.

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:57
TheSteert schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:30:
[...]

Wat ook @tomvh schrijft, evcc kan daar rekening mee houden, zie https://docs.evcc.io/en/features/loadmanagement/

• TheSteert
Duik ik daar even in, bedankt!

• thomvh
Let op @TheSteert Load Balancing wordt niet meegenomen in eventuele plans. Dus mocht je meerdere auto's ofzo hebben of het laden gaat langzamer. Wordt het plan hier niet op aangepast. Deze verwacht gewoon volle bak te kunnen laden als die wil gaan laden.

• Kammika
  • Nu online
thomvh schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:17:
Let op @TheSteert Load Balancing wordt niet meegenomen in eventuele plans. Dus mocht je meerdere auto's ofzo hebben of het laden gaat langzamer. Wordt het plan hier niet op aangepast. Deze verwacht gewoon volle bak te kunnen laden als die wil gaan laden.
Snap niet helemaal wat je bedoelt. Als bij mij lb actief wordt, wordt de stroomtoevoer idd geknepen,
Maar wordt het laadplan wel aangepast: dan duurt het gewoon wat langer tot het doel percentage bereikt is. Je ziet dan ook in de planner dat die rekening houdt met lagere snelheid

• thomvh
Kammika schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 06:28:
[...]

Snap niet helemaal wat je bedoelt. Als bij mij lb actief wordt, wordt de stroomtoevoer idd geknepen,
Maar wordt het laadplan wel aangepast: dan duurt het gewoon wat langer tot het doel percentage bereikt is. Je ziet dan ook in de planner dat die rekening houdt met lagere snelheid
Mhhh volgens de EVCC documentatie niet. Daarbij heb ik het getest met twee autos dat was echt een ramp. Hij startte ze allebei zo laat mogelijk en dat betekende dus dat allebei gewoon niet geladen waren.

• Kammika
  • Nu online
thomvh schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:24:
[...]

Mhhh volgens de EVCC documentatie niet. Daarbij heb ik het getest met twee autos dat was echt een ramp. Hij startte ze allebei zo laat mogelijk en dat betekende dus dat allebei gewoon niet geladen waren.
a check, dat is andere case dan die ik zie. wat ik zie is dat als laadsnelheid omlaag gaat, hij op dat moment ook het laadplan aanpast (ik laad op goedekoopste kwartiertjes, dus zie dat die dan meer kwartierjes nodig heeft om op zelfde soc uit te komen)

maar da's idd wat anders dan dat die erop anticipeert dat die langzamer gaat laden en dus vooraf die aanpassing al maakt.

Ik zou feature request (bij https://github.com/evcc-io/evcc/issues, dan klikken op nieuw issue en dan kiezen voor feature request) aanmaken. De developers reageren daar erg accuraat op. Als je een goede beschrijving aanmaakt waarom evcc beter wordt is kans vrij groot dat de developers 'm gewoon oppakken...

• HyperBart
@thomvh

@Kammika het probleem is dat bv bij maxPower op het hoofdcircuit de subcircuits niet op de hoogte zijn, dus de planner gaat er dan bv foutief van uit dat hij aan laat ons zeggen 11kW kan laden maar het hoofdcircuit staat maxPower op 4kW dan gaat dat dus niet uit komen.

Ik heb dat nu opgelost door 's morgens met een scriptje de max amps van ieder loadpoint naar de max solar piek kW te laten gaan (via forecasting op te halen) en dan bij zonsondergang zet ik die amps zo laag als mijn maxpower min mijn basis huisverbruik.

• Kammika
  • Nu online
HyperBart schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:29:
@thomvh

@Kammika het probleem is dat bv bij maxPower op het hoofdcircuit de subcircuits niet op de hoogte zijn, dus de planner gaat er dan bv foutief van uit dat hij aan laat ons zeggen 11kW kan laden maar het hoofdcircuit staat maxPower op 4kW dan gaat dat dus niet uit komen.

Ik heb dat nu opgelost door 's morgens met een scriptje de max amps van ieder loadpoint naar de max solar piek kW te laten gaan (via forecasting op te halen) en dan bij zonsondergang zet ik die amps zo laag als mijn maxpower min mijn basis huisverbruik.
Die snap ik, maar in de basis heeft evcc best veel info
- de max amper op het geheel
- de max ampere per laadpunt
- de max laadnselheden van de auto’s
- de directst van zonnenergie
- de laadplannen die nog geen rekening houden met lb

Onbekende is je thuisverbruik, maar hij (moet er wel aanvullende code in) zou best in staat moeten zijn om te constateren dat dus auto’s op hetzelfde moment gaan laden en dus mee te nemen dat als bemoedigd aantal ampere (of watt) voor het laden minus de directst van de zonne-energie boven de gestelde waardes van de loadbalancing zitten, dat die plannen dan iets uitgerekt worden

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:19
Zijn er meer die EVCC icm Anker Solarbank Max AC gebruiken?

Kon de batterij alleen via home assistant toevoegen als custom meter. Deze kan de batterij dus niet besturen. Nu via een automation in home assistant de discharge naar 0 als de wagen gaat laden.

Dus batterij naar 100% -> dan overschot voor laden EV.

Is dit de juiste oplossing?

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• Sandro!
  • Nu online
replica17 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:42:

Kon de batterij alleen via home assistant toevoegen als custom meter. Deze kan de batterij dus niet besturen. Nu via een automation in home assistant de discharge naar 0 als de wagen gaat laden.

Ik heb een batterij die wel door evcc ondersteund wordt en dezelfde automatisering gemaakt in Home Assistant. Daardoor is de batterij veel rustiger. Voordat ik dit had geautomatiseerd pendelde de batterij erg veel tussen charging/standby/discharging. Nu is het voornamelijk standby als de auto aan het laden is.

• thomvh
Dit is wel heel jammer:
Not atm and really not restricted to the optimizer (lets not discuss this here). In Germany that's forbidden by regulation. Lets revisit when MiSpeL (Marktintegration von Speichern und Ladeeinrichtungen) has been finished.
Betekend dat de verkoop van stroom dus niet mogelijk gaat zijn met de optimizer voorlopig...

• Sander
  • Niet online
thomvh schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:37:
Dit is wel heel jammer:

[...]

Betekend dat de verkoop van stroom dus niet mogelijk gaat zijn met de optimizer voorlopig...
Toch een nadeel van een 'duits-only' team dat het runt, je ziet ze wel vaker dingen totaal blokken die voor Duitse markt minder relevant zijn.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

replica17 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:42:

De Max AC is net toegevoegd aan EVCC, zie ook: Releases · evcc-io/evcc

Dus wellicht even updaten en de accu opnieuw toevoegen via de juiste template.

iStockphoto

• Kammika
  • Nu online
Sander schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:05:
[...]

Toch een nadeel van een 'duits-only' team dat het runt, je ziet ze wel vaker dingen totaal blokken die voor Duitse markt minder relevant zijn.
Nou is volgend jaar in Nederland ook vrijwel niet interessant meer…

• thomvh
Kammika schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:56:
[...]

Nou is volgend jaar in Nederland ook vrijwel niet interessant meer…
Nou op van die dagen met 30 cent Spot prijs is het nog best lucratief.

• thomvh
[...]

Toevallig hebben ze mijn featurerequest wel al opgepakt... Discharge state is gister avond al ingebouwd alleen de optimizer nog niet :')

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:19
BlizzarD schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:55:
[...]

De Max AC is net toegevoegd aan EVCC, zie ook: Releases · evcc-io/evcc

Dus wellicht even updaten en de accu opnieuw toevoegen via de juiste template.
Ja het het gezien, toch fijn dat die toegevoegd is. Ook niet zo gek als ik zag hoeveel Solarbank Max AC ik verkocht zag worden aan Duitsers ;)

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• Kammika
  • Nu online
thomvh schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:05:
[...]

Nou op van die dagen met 30 cent Spot prijs is het nog best lucratief.
wel echt in de marge hoor... hoe vaak komt dat nog voor... en wat levert dat dan op stel je zou dat over een jaar heen doen...

• thomvh
Kammika schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:13:
[...]

wel echt in de marge hoor... hoe vaak komt dat nog voor... en wat levert dat dan op stel je zou dat over een jaar heen doen...
Als ik overdag mijn zonnestroom voor laten we even zeggen 0 binnen haal en dan 's avonds voor 15 cent verkoop is dat niet slecht.

Daarbij de afgelopen weken met veel zon en geen wind had het ook geloond met die 60+ Cent in de avond.

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:47

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

[...]

En erg veel van de issues, pr's of discussies op GitHub zijn allemaal in het Duits...

• Kammika
  • Nu online
vraagje: mijn oude auto is vandaag ingeleverd, morgen krijg ik een nieuwe. Hoe zorg ik dat die oude (een Tesla) wel zichtbaar blijf in historie, maar dat ik in gui niet meer kan aanklikken alsof die aangesloten is

Ik durf 'm nl niet zomaar uit de config te halen (bang dat mijn historie weg is)

• HyperBart
Kammika schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:28:
vraagje: mijn oude auto is vandaag ingeleverd, morgen krijg ik een nieuwe. Hoe zorg ik dat die oude (een Tesla) wel zichtbaar blijf in historie, maar dat ik in gui niet meer kan aanklikken alsof die aangesloten is

Ik durf 'm nl niet zomaar uit de config te halen (bang dat mijn historie weg is)
Ik heb voertuigen verwijderd en die blijven nog staan in historiek.
Als je het niet vertrouwt: gooi evcc plat, kopieer evcc.db als backup, start evcc terug en doe de Tesla weg.

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:47

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

HyperBart schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:31:
[...]

Ik heb voertuigen verwijderd en die blijven nog staan in historiek.
Als je het niet vertrouwt: gooi evcc plat, kopieer evcc.db als backup, start evcc terug en doe de Tesla weg.
Dit kan tegenwoordig ook via de GUI toch? Of pakt ie dan alleen een backup van de config?

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:51
Ik heb in mijn configuratie .yaml ook een keer de naam van mijn laadpaal veranderd van "charger" naar "Peblar", en die "charger" staat ook nogsteeds in mijn historie. Dus ik verwacht dat het gewoon allemaal goed gaat! Maar wel een goede tip om even een backup te maken van je folder, kan je het altijd nog herstellen ;)

• HyperBart
Pro tip: die DB kan je heel eenvoudig met zo een tooltje in tabelvormen editeren, ik had ook wat discrepanties in labels en sessies door offline voertuigen ooit. Daar even alles gelijk getrokken en dashboard ziet er weer wat netter uit.
Gewoon mijn ervaringen en bevestigingen, zat wegen naar Rome.

• Sandro!
  • Nu online
Ik was ineens mijn grid prices kwijt. Ik had epexprijzen.nl geconfigureerd met Zonneplan en Hourly prijzen, die moest ik even aanpassen naar Quarterly en nu krijg ik weer prijzen door.
Pagina: 1 ... 37 38 Laatste