Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste
Acties:

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:33
Sandro! schreef op zondag 31 mei 2026 @ 23:22:
[...]

M.b.t. de azimuth: dit is een screenshot van Google Maps met het noorden boven.
[Afbeelding]
De panelen liggen aan de achterzijde van het huis, op het zuiden. In de invul-popup staat: Orientation of PV modules in degree. -180 = north, -90 = east, 0 = south, 90 = west, 180 = north. Volgens die instructie lijkt het dus 0 te moeten zijn. In de documentatie van Forecast.Solar zelf staat dan weer:

[...]

En 0-180 is -180. Als Forecast.Solar denkt dat de panelen op noord liggen, snap ik wel dat evcc er zo naast zit :+

De panelen zijn eind 2017 geïnstalleerd en gaan dus al bijna 9 jaar mee. De omvormer doet maximaal 3 kW en 11x 295 = 3.245. Als ik in Home Assistant kijk, is het hoogste dat ik heb gehaald dit weekend ongeveer 2,7 kW. Omdat ik de pv in twee stukken heb geconfigureerd (2655 + 590 Wp) zal evcc waarschijnlijk zelfs rekenen met 3245 Wp i.p.v. de max van de omvormer. Dan zou ik eerder verwachten dat hij meer voorspelt dan minder.

Al met al zou het dus best kunnen dat de azimuth op -180 moet komen te staan. Er klopt nu sowieso niet veel van, dus een beetje experimenteren kan geen kwaad. Als het dan wel klopt, zal ik het ook via GitHub melden bij evcc.

Dank!
Azimuth aangepast van 0 naar -180 om eens te testen, maar ook hierbij is het verschil enorm, wellicht nog wel erger dan voorheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-82yie-Uu7FBqeXNVsYDoAPvR8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qH2SrOtsidl1ifjknYPZMy3G.png?f=user_large
Volgende experiment: beide dakdelen samenvoegen. Als ik nu in de SolarEdge-app kijk doen de panelen op het platte dak niet onder voor de panelen op het schuine dak.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:19
HyperBart schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:46:
[...]
Ik heb evcc al meer dan een jaar geconfigureerd met dynamische prijzen alsof ik een dynamisch contract zou hebben. Via https://app.energyid.eu/ kan je bv. een dynamisch tarief simuleren op je jaarverbruik en dan zien of het oplevert of niet. Op dit moment zou het 60 EUR voordeliger zijn als ik dynamisch zou gaan. Dat is te weinig als ik zie hoe hard je gestraft kan worden bij verbruik op ongunstige momenten.
Ik heb dynamisch contract in NL. Levert mij echt wel serieus winst op om op laagste tarief te gaan laden. Bij vast contract had ik op 26ct per kwh moeten affsluiten. Nu laad ik altijd in daluurtjes. Laat regelmatig rond de 10-12 ct.

Doe ik vooral voor de auto. Voor de rest van het huis is het marginaal.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@HyperBart Mijn perceptie is dat een thuisbatterij meer is ter ondersteuning van (verhoging) eigen verbruik dan voor de handel. Terugleveren gaat ook bij ons straks nauwelijks tot niets opleveren. Wat wel mooi kan zijn is een thuisbatterij icm dynamisch tarief opladen en daarna met balanceren zelf de stroom gebruiken om piekmomenten uit te vlakken. Het zou mooi zijn als we met de optimizer daar evcc voor kunnen gebruiken (zowel EV als thuisbatterij laden).

Overigens is zo’n backtest lastig te maken. Jij stelt 60 euro besparing, maar je hebt je verbruikspatroon (EVs laden etc) aangepast op zonnestroom en niet op laagste dynamische tarief. Dus je kunt achteraf nooit zeggen wat het goedkoopste zou zijn. In mijn optiek.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Kammika
JanHenk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:13:
@HyperBart Mijn perceptie is dat een thuisbatterij meer is ter ondersteuning van (verhoging) eigen verbruik dan voor de handel. Terugleveren gaat ook bij ons straks nauwelijks tot niets opleveren. Wat wel mooi kan zijn is een thuisbatterij icm dynamisch tarief opladen en daarna met balanceren zelf de stroom gebruiken om piekmomenten uit te vlakken. Het zou mooi zijn als we met de optimizer daar evcc voor kunnen gebruiken (zowel EV als thuisbatterij laden).

Overigens is zo’n backtest lastig te maken. Jij stelt 60 euro besparing, maar je hebt je verbruikspatroon (EVs laden etc) aangepast op zonnestroom en niet op laagste dynamische tarief. Dus je kunt achteraf nooit zeggen wat het goedkoopste zou zijn. In mijn optiek.
nou in NL levert die handel op epex tarieven met een 5kwh accu me toch gemiddeld 75 cent per dag op (als ik kijk van nov - nu) . Er zijn dagen dat die niets doet, maar ook dagen dat die veel meer doet. da's toch zo'n 250-300 EUR op jaarbasis.

En dat is tot 1 januari, want dan stopt het salderen hier. Daarna wordt nul op de meter sturing weer veel intereressanter (die je nog beetje kan optimaliseren bij zonneschijn te doen als de tarieven zo laag mogelijk zijn en als de zon onder is, dat te doen als het tarief zo hoog mogelijk is)

Maarre dat is hier offtopic. dynamisch tarief levert veel meer op voor het EV laden... en zeker meer dan die 60 EUR per jaar.... Die halveert ongeveer de "brandstofkosten" voor mij, doordat ik met evcc automatisch op de goedkoopste moment laadt en mijn auto op beetje slim moment aan de laadpaal zet...

[ Voor 3% gewijzigd door Kammika op 01-06-2026 13:37 ]

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 22:22
ik ben ook gewend dat met handelen je de pieken en dalen kan 'verschuiven' zodat je met gunsterige prijzen stroom inkoopt dan verkoopt. Dit bespaart bij mij ook serieus geld. Ik deed dit wel via de Tibber bridge die dat eigenlijk uit handen neemt.

Als salderen stopt, dan kan je volgens mij nog steeds kopen en verkopen maar kan je het niet meer verrekenen op jaarbasis.

je hebt natuurlijk wel

-10% verlies bij laden en ontladen

- 2 cent afschrijving vind ik nog aan de lage kant, ik reken met 5 cent maar dat is puur wat je zelf wilt.

je zou dus nog steeds, ook na salderen, profijt kunnen hebben van de dynamische prijzen toch?

Net als dat de kosten onder 0 komen, dan gaan we toch ook maximaal inkopen? Ook na het salderen omdat je je PV wilt uitzetten en maximaal uit het net wilt trekken?

ik zou daarom ook zeggen dat deze aanpak zeker wat oplevert, ook na salderen (misschien minder maar niet volledig verdampt)

• Kammika
jozy schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:19:
Als salderen stopt, dan kan je volgens mij nog steeds kopen en verkopen maar kan je het niet meer verrekenen op jaarbasis.
Dat + dat je bij verkoop ook niet meer de belasting terugverdient. daarmee ga je een stuk minder terugverdienen.

Ik verwacht dat je dan meer verdient door op NOM te sturen, maar idd als de verschillen groot genoeg zijn, kan handelen nog steeds winstgevend zijn...(maar kans lijkt me klein)

• JanHenk
  • Niet online
Uiteindelijk maakt het voor de ontwikkeling van de optimizer natuurlijk niet heel veel uit, als je het invoedingstarief en afnametarief instelt, zouden de lucratieve momenten (hoewel na 1-1 een stuk minder voorkomend) er vanzelf uit rollen.

• Kammika
JanHenk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:28:
Uiteindelijk maakt het voor de ontwikkeling van de optimizer natuurlijk niet heel veel uit, als je het invoedingstarief en afnametarief instelt, zouden de lucratieve momenten (hoewel na 1-1 een stuk minder voorkomend) er vanzelf uit rollen.
Tsja... Als je er logisch naar kijkt, zou een écht slimme optimizer het volgende moeten doen:

Slim laden bij overschot: Je wilt het zonne-overschot precies op de juiste momenten de accu in loodsen. M.a.w.: op de momenten dat het EPEX-tarief tijdens die piek het laagst is. Als je accu namelijk niet groot genoeg is voor je hele overschot, wil je de stroom op de 'minder lage' momenten juist terugleveren aan het net, terwijl je wel zorgt dat de accu aan het eind van de rit 100% vol zit.

Slim ontladen bij tekort: Dit werkt natuurlijk precies andersom op de momenten dat stroom duur is. Je wilt de accu leegtrekken op de allerduurste momenten van de dag, maar er wel voor zorgen dat de accu ook daadwerkelijk leeg is voordat de prijzen weer zakken.

Handelen als uitzondering: Tenzij de spreads prijsverschillen op de EPEX-markt natuurlijk zó bizar groot worden, dat puur handelen (inkopen van het net bij negatieve prijzen en verkopen bij pieken) meer oplevert dan je eigen zonne-energie opslaan.

In theorie klinkt dit logisch, maar in de praktijk spelen er zoveel variabelen mee (zoals onvoorspelbaar weer, laadmomenten van de auto, evt v2l en degradatie van je accu) dat ik me niet voorstellen dat die optimizers zó slim gaan worden dat ze dit allemaal perfect timen.

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-06 22:03
Get!em schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:57:
[...]
  • Open de Yaml config van je tarief config in de UI Config.
  • Bewaar je Yaml ergens in een kladblok.
  • Maak de Yaml in de config leeg. (op dit punt zat begin van de maand nog een bug, die is opgelost, dus je moet wel de laatste update hebben..).
  • Save
  • Herstart EVCC
  • Ga op nieuw naar UI Config
  • Configureer nu 1 voor 1 de items die je al had in je Tarieven config. Je krijgt nu een blokje per onderdeel.
  • Herstart
Je kunt gewoon dezelfde tokens etc gebruiken.

[Afbeelding]
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb, ik kan mijn tarieven niet aanpassen in de gui want zijn geconfigureerd in yaml. Als ik de yaml verwijder en evcc opnieuw opstart dan blijft hij dat zeggen. Wat is de laatste update? Even kijken waar die van mij dan op staat

Edit, nu versie 0.307.2

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Peet3kabo schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:11:
[...]

Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb, ik kan mijn tarieven niet aanpassen in de gui want zijn geconfigureerd in yaml. Als ik de yaml verwijder en evcc opnieuw opstart dan blijft hij dat zeggen. Wat is de laatste update? Even kijken waar die van mij dan op staat

Edit, nu versie 0.307.2
Even dubbelchecken dat je niet een lege regel erin hebt. Bij mij werkte het uiteindelijk door echt Ctrl A en delete te doen en kijken of er nog een regelnummer staat in de yaml.

• WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:55
Lekker die auto fabrikanten. Eerst knalt Volkswagen zijn API eruit en is niet meer terug te krijgen , ondanks dat men vanalles probeert om het weer werkend te krijgen. Nu is ook de Renault API niet meer beschikbaar.

• JanHenk
  • Niet online
Het is al tijden de achilleshiel. :(

Ik hoop dat we een keer wat data via de laadpaal kunnen krijgen. Voor DC laden werkt het al. Maar voor AC laden lijkt er weinig haast bij. Ik heb (oa) een Peblar die de hardware (PLC module) heeft. Maar op firmware vlak is er nul voortgang. Ik wil alleen de SoC weten eigenlijk…

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:00
Kammika schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:00:
[...]

Ik heb dynamisch contract in NL. Levert mij echt wel serieus winst op om op laagste tarief te gaan laden. Bij vast contract had ik op 26ct per kwh moeten affsluiten. Nu laad ik altijd in daluurtjes. Laat regelmatig rond de 10-12 ct.

Doe ik vooral voor de auto. Voor de rest van het huis is het marginaal.
Geloof ik graag, in NL is het wat betreft thuis laden en alles daarrond een dik feestje nu (ERE, salderen nog actief). België is wel wat anders...
JanHenk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:13:
Klopt, alhoewel dat potentieel kleiner wordt, zoals eerder aangegeven zit je met 80% RTE en de cycli zijn ook niet gratis.
Toch zijn die er al hoor, EnergyID doet dat. Uiteraard aangepast op zonnestroom, ik ga niet van het net extra afnemen als ik PV over heb (uitgezonderd hier en daar), maar zelfs al zou je dan nog op die goedkopere momenten nog even bijnemen, dat gaat 'm niet zoveel schelen. Ik zeg het: ik heb al per etmaal geleefd alsof ik een dynamisch contract zou gehad hebben en het verschil met een gewoon contract is dus 60 EUR. Maw: ik heb geleefd op zonnestroom, batterij en dynamisch tarief alsof ik een dynamisch tarief zou gehad hebben, dus die simulatie is net heel eenvoudig te maken want alle historische data is beschikbaar over het laatste jaar.
Kammika schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:36:
[...]

nou in NL levert die handel op epex tarieven met een 5kwh accu me toch gemiddeld 75 cent per dag op (als ik kijk van nov - nu) . Er zijn dagen dat die niets doet, maar ook dagen dat die veel meer doet. da's toch zo'n 250-300 EUR op jaarbasis.
Maar wat doe je dan? Met netstroom laden en dan op hele dure momenten ontladen?
En dat is tot 1 januari, want dan stopt het salderen hier. Daarna wordt nul op de meter sturing weer veel intereressanter (die je nog beetje kan optimaliseren bij zonneschijn te doen als de tarieven zo laag mogelijk zijn en als de zon onder is, dat te doen als het tarief zo hoog mogelijk is)

Maarre dat is hier offtopic. dynamisch tarief levert veel meer op voor het EV laden... en zeker meer dan die 60 EUR per jaar.... Die halveert ongeveer de "brandstofkosten" voor mij, doordat ik met evcc automatisch op de goedkoopste moment laadt en mijn auto op beetje slim moment aan de laadpaal zet...
Tja ik kan het niet leuker maken, ik leef als Belg al een jaar alsof ik een dynamisch tarief heb terwijl dat niet het geval is in de realitiet, dit met de planner actief en per etmaal telkens de wens om 60 procent in de auto te hebben tegen de ochtend. Netto resultaat: 60 EUR besparing. In de zonnige periodes laad ik in PV mode en planner op.
Kammika schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:26:
[...]

Dat + dat je bij verkoop ook niet meer de belasting terugverdient. daarmee ga je een stuk minder terugverdienen.

Ik verwacht dat je dan meer verdient door op NOM te sturen, maar idd als de verschillen groot genoeg zijn, kan handelen nog steeds winstgevend zijn...(maar kans lijkt me klein)
Dit hebben wij dus al, die belastingen krijgen wij niet terug, alleen de kale energiecomponent. Verder gaat het idd om NOM meer draaien.

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-06 12:51

bomberboy

BOEM!

HyperBart schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:46:
[...]

Niet/minimaal.
Terugleveren in België levert sowieso bijna nooit wat op. Ik trek dus al die mensen hun uitspraken in twijfel die menen dat ze met dynamisch tarief + batterij en zon/grid laden en dan gaan ontladen naar het net enorm voordeel daar uit kunnen halen.
Ik kan dit van mijn kant alleen maar beamen. Ik zeg niet dat het theoretisch niet kan opleveren, maar de mogelijke winst versus de potentiele penalty als het mis gaat is het mij ook niet waard.

Bovendien zijn heel veel van de momenten waarbij het ook voordelig is om te laden de momenten dat mijn batterij zowiezo al vol is.

Wat we in Vlaanderen wel hebben is het capaciteitstarief wat je afstraft op piekverbruik. Hiervoor gebruik ik de batterij in de winter wel. Deze helpt mij om maximale piekverbruik tot 4kW te houden gedurende het hele jaar door. Zonder de batterij had ik pieken tot 15kW of hoger. (alles is elektrisch, warmtepomp, oven, inductiekookplaat, quooker kraan, wasmachine, droogkast) en dan nog eens wagen opladen.

Zonder op te letten kwam die piek er soms sneller dan gehoopt. Dus dat is 1x per maand 15min dat verbruik en je betaalt het maximale tarief voor die maand. Ruwweg is dat 5EUR/kW per maand (boven de 2.5kW minimum). Dus een piek van 10kW betekent ruwweg 7.5x5EUR = 32,5EUR voor die ene maand. (de eigenlijke berekening middelt uit per kwartaal, maar het komt daar wel op neer).

De batterij zorgt dus voor extra comfort: we maken ons geen zorgen als de quooker kraan en warmtepomp net aanslaan op moment dat de oven ook aan staat en we de 4 inductiekookplaten gebruiken.

Op koudere winterdagen betekent dit dat 23 van de 24u er continu 4kW van het net gehaald wordt.

(14.8kWpiek zonnepanelen, 34kWh batterij)

• Peet3kabo
Get!em schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:23:
[...]

Even dubbelchecken dat je niet een lege regel erin hebt. Bij mij werkte het uiteindelijk door echt Ctrl A en delete te doen en kijken of er nog een regelnummer staat in de yaml.
Maakt geen verschil, gehele yaml leeg maar hij blijft zeggen in EVCC dat ik de yaml moet aanpassen en het niet in de gui kan.........

Ik werk wel vanuit HA, weet niet of dat ook een verschil maakt.......

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Peet3kabo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:12:
[...]

Maakt geen verschil, gehele yaml leeg maar hij blijft zeggen in EVCC dat ik de yaml moet aanpassen en het niet in de gui kan.........

Ik werk wel vanuit HA, weet niet of dat ook een verschil maakt.......
Normaal gesproken maakt de HA niet t verschil.

Kun je hem wel leeg opslaan? Zonder foutmelding? Kun je eens screenshot plaatsen van t schermpje met yaml dat je opslaat?

• Kammika
HyperBart schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:22:
[...]
Maar wat doe je dan? Met netstroom laden en dan op hele dure momenten ontladen?
[...]
Bijna dat: Ik heb een HA automatisering die
- altijd de accu vol laadt (als die niet vol is) op de goedkoopste momenten van de dag en koop ik de stroom dus altijd goedkoop in als ik het nodig heb
- op de duurste moment van de dag checkt of er een significant verschil (ik wil er minimaal 10 cent per kwh ex (ont)laadverliezen uit kunnen halen) is met goedkopere momenten die daarna nog komen. Zo ja, dan ontlaadt ik en verkoop ik dus als het duur is.

Ik kijk niet elke dag, maar heb gezien dat dit me vanaf november gemiddeld 76 cent per dag opgeleverd heeft. Lijkt weinig, maar over een heel jaar is dat toch weer een leuk bedragje...

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-06 00:56
Kammika schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Bijna dat: Ik heb een HA automatisering die
- altijd de accu vol laadt (als die niet vol is) op de goedkoopste momenten van de dag en koop ik de stroom dus altijd goedkoop in als ik het nodig heb
- op de duurste moment van de dag checkt of er een significant verschil (ik wil er minimaal 10 cent per kwh ex (ont)laadverliezen uit kunnen halen) is met goedkopere momenten die daarna nog komen. Zo ja, dan ontlaadt ik en verkoop ik dus als het duur is.

Ik kijk niet elke dag, maar heb gezien dat dit me vanaf november gemiddeld 76 cent per dag opgeleverd heeft. Lijkt weinig, maar over een heel jaar is dat toch weer een leuk bedragje...
Maar van die 10 cent marge moet je dan ook nog weer iets (5-8 cent??) afschrijving per kWh laadcyclus halen?

• mismeniet
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-06 10:10
JanHenk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:50:
Het is al tijden de achilleshiel. :(

Ik hoop dat we een keer wat data via de laadpaal kunnen krijgen. Voor DC laden werkt het al. Maar voor AC laden lijkt er weinig haast bij. Ik heb (oa) een Peblar die de hardware (PLC module) heeft. Maar op firmware vlak is er nul voortgang. Ik wil alleen de SoC weten eigenlijk…
Ik gebruik al een tijd naar volle tevredenheid een OBD2 module (Wican Pro) voor mijn Ioniq Electric omdat deze helemaal geen API-mogelijkheden heeft. Bij thuiskomst verbindt de OBD2 module met de wifi om data naar HomeAssistant te pushen. Voorheen deed ik dit met Modbus, maar sinds de laatste beta firmware ondersteunt de module ook HomeAssistant Webhooks. Via HA komt de data in evcc.

Het kan een manier zijn om API-onafhankelijk te worden.

Of je specifieke auto een template heeft voor de Wican Pro is hier mogelijk te vinden: https://meatpihq.github.io/wican-fw/config/automate/supported_vehicles

• JanHenk
  • Niet online
@mismeniet Ik heb ook naar de WiCAN gekeken. Voor veel auto's een leuke oplossing. Goede aanvulling op het topic dus.

Maar specifiek voor mijn situatie: mijn auto triggert het alarm op moment dat deze op slot staat en via de OBD2-stekker iets gecommuniceerd krijgt (dat doet ie met mijn OBDLink CX). En door SFD2 kun je dat ook niet uitzetten. Dus ik vrees wel dat ik gebonden blijf aan de cloud-based oplossingen :(

• Kammika
testmanager schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:25:
[...]

Maar van die 10 cent marge moet je dan ook nog weer iets (5-8 cent??) afschrijving per kWh laadcyclus halen?
Ik heb mijn accu voor een dumpprijs (de Marstek Venus v3 was net uit, dus de v2 ging er goedkoop uit) gekocht en uit brutoloon betaald, waardoor ik nog een keer de helft er vanaf kan trekken. Uitgaande van 6000 cycles kost dat ongeveer 2 cent per kWh. En ik handen alleen als ik meer dan 10ct per kWh winst maak (ex laadverliezen). Dus dat kan wel uit

Verder ook vooral omdat het kan en omdat het leuk is hiermee te knutselen (en dan een sport is om rendement te maximaliseren)

• Peet3kabo
Get!em schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:51:
[...]

Normaal gesproken maakt de HA niet t verschil.

Kun je hem wel leeg opslaan? Zonder foutmelding? Kun je eens screenshot plaatsen van t schermpje met yaml dat je opslaat?
Ik gebruik normaal Studio Code editor maar voor nu even in file editor en dan is dit de screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLJKeCRt8xUVYhm7BxLad9r0jUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7VEhz7pjd13EfsLq8qXQXmh.jpg?f=fotoalbum_large Volgens mij gewoon leeg en na opslaan Meld hij netjes saved.........

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Peet3kabo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:49:
[...]

Ik gebruik normaal Studio Code editor maar voor nu even in file editor en dan is dit de screenshot:

[Afbeelding] Volgens mij gewoon leeg en na opslaan Meld hij netjes saved.........
Aw, wacht.

Je moet in de ui config de tariff blok openen, en daar de yaml part weggooien en saven.

• Peet3kabo
Get!em schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:04:
[...]

Aw, wacht.

Je moet in de ui config de tariff blok openen, en daar de yaml part weggooien en saven.
Ah, spraakverwarring.

Waar vind ik die in de ui? Misschien domme vraag

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Peet3kabo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:11:
[...]

Ah, spraakverwarring.

Waar vind ik die in de ui? Misschien domme vraag
Configuration, Experimental yes

En dan ergens onderaan.

• Peet3kabo
Get!em schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:13:
[...]

Configuration, Experimental yes

En dan ergens onderaan.
Dat is nu dus de vraag, daar kan ik dus niks mee omdat die in yaml is ingesteld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ev-JoKaV14ahYpsQpVnBcdcv36c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWurjz2aFyZUAnWmX4rMvo70.jpg?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Peet3kabo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:26:
[...]

Dat is nu dus de vraag, daar kan ik dus niks mee omdat die in yaml is ingesteld

[Afbeelding]
Hmm, die situatie heb ik nooit gehad omdat ik nooit in evcc.yaml ben begonnen.

Als ik t zelfde zou zien als jij nu, zou ik t volgende doen: Als je de rest van config snel kunt herstellen via config ui met alle tokens en gegevens, zou ik zelf kiezen om helemaal overnieuw te beginnen via de herstel optie onderaan.

• Peet3kabo
Get!em schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:11:
[...]

Als ik t zelfde zou zien als jij nu, zou ik t volgende doen: Als je de rest van config snel kunt herstellen via config ui met alle tokens en gegevens, zou ik zelf kiezen om helemaal overnieuw te beginnen via de herstel optie onderaan.
Die gedachte had ik nu idd ook al, zal eens even proberen als ik wat meer tijd heb. Herstellen zou geen probleem moeten zijn. Heb de complete yaml wel.........sowieso eerst wel even een backup van evcc draaien. Ik denk zelf dat het probleem ontstaan is bij de migratie optie welke nu niet maar beschikbaar is.

• testmanager
  • Laatst online: 10-06 00:56
Kammika schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:01:
[...]

Ik heb mijn accu voor een dumpprijs (de Marstek Venus v3 was net uit, dus de v2 ging er goedkoop uit) gekocht en uit brutoloon betaald, waardoor ik nog een keer de helft er vanaf kan trekken. Uitgaande van 6000 cycles kost dat ongeveer 2 cent per kWh. En ik handen alleen als ik meer dan 10ct per kWh winst maak (ex laadverliezen). Dus dat kan wel uit

Verder ook vooral omdat het kan en omdat het leuk is hiermee te knutselen (en dan een sport is om rendement te maximaliseren)
Ah ok, dat is gunstig en fijn voor jou. Maar dit is niet de gangbare norm van de kostprijs van een accu-cycle. Maar doordat je dit zo post kunnen veel mensen misschien toch een verkeerd idee van kostprijs/rentabiliteitsberekening meekrijgen. Niet iedereen rekent zo ver door als jij en ik.

Dus svp wel oppassen door "te zeggen" dat het uitkan, zonder een disclaimer dat jij de accu bizar goedkoop hebt kunnen inkopen. Dit helpt m.i. niet mee aan de gesprekken of een accu wel of niet uit kan?

• Kammika
testmanager schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:55:
[...]

Ah ok, dat is gunstig en fijn voor jou. Maar dit is niet de gangbare norm van de kostprijs van een accu-cycle. Maar doordat je dit zo post kunnen veel mensen misschien toch een verkeerd idee van kostprijs/rentabiliteitsberekening meekrijgen. Niet iedereen rekent zo ver door als jij en ik.

Dus svp wel oppassen door "te zeggen" dat het uitkan, zonder een disclaimer dat jij de accu bizar goedkoop hebt kunnen inkopen. Dit helpt m.i. niet mee aan de gesprekken of een accu wel of niet uit kan?
Dat ben ik niet met je eens. Want als het wel 10ct afschrijving per kWh was geweest kon het nog steeds uit. Dan had ik ongeveer quitte gespeeld

Bij veelmwerkgevers kunne al duurzaamheid uit brutoloon inkopen in nl. dus of dit zo “bizar goedkoop” is durf ik ook niet te zeggen..

In zijn algemeenheid verdien je thuisaccu’s nog niet snel terug, en dit is wel een truc die je kan helpen meer in de richting te komen. Dus zou niet weten waarom ik dan zo’n disclaimer erbij zou moeten zetten

• Peet3kabo
Get!em schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:11:
[...]

Ok, zoals gezegd en gedaan........EVCC verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Alle instellingen nu via de GUI in de configuratie gezet en alles werkt zoals het hoort te werken nu volgens mij.

• JanHenk
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:25:
@mismeniet Ik heb ook naar de WiCAN gekeken. Voor veel auto's een leuke oplossing. Goede aanvulling op het topic dus.

Maar specifiek voor mijn situatie: mijn auto triggert het alarm op moment dat deze op slot staat en via de OBD2-stekker iets gecommuniceerd krijgt (dat doet ie met mijn OBDLink CX). En door SFD2 kun je dat ook niet uitzetten. Dus ik vrees wel dat ik gebonden blijf aan de cloud-based oplossingen :(
Workaround voor Volkswagen auto's:

Met de Tibber app (account nodig, verder geen energiecontract of betaald abo) de Volkswagen geïntegreerd (dit loopt via Enode). Met de standaard Tibber Home Assistant integratie krijg je dan weer de beschikking over, SoC, remaining range, en opladen ja/nee. Die waardes heb ik in evcc weer van Home Assistant opgehaald als "home assistant vehicle". Voorlopig werkt dit wel weer. Reactietijd is ook oké (< 1 min).

Ben benieuwd hoe evcc dit op gaat lossen voor Volkswagen, zie voorlopig nog geen voortgang. Maar mocht je ook met de handen in het haar zitten, deze oplossing geeft de belangrijkste waardes door en kost niks.

• Aldmar
  • Laatst online: 10-06 11:27

Aldmar

Niks...

Peet3kabo schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:32:
[...]

Ok, zoals gezegd en gedaan........EVCC verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Alle instellingen nu via de GUI in de configuratie gezet en alles werkt zoals het hoort te werken nu volgens mij.
Heb je alle instellingen van de yamml overgezet naar de GUI? Ook de laadpaal en de auto instelingen e.d.?

Ik heb ook alles via de yamml geconfigureerd. Was toen best een werkje om het allemaal aan de praat te krijgen. Ben dus een beetje huiverig om evcc opnieuw te configureren van scratch. Maar aan de andere kant, nu is alles niet aanpasbaar via de GUI. En zou wel fijner zijn om aanpassingen wel via de GUI te doen ipv de, toch omslachtige, yamml manier...

Zou in theorie niet heel moeilijk moeten zijn om het over te nemen van, een kopie van, de yamml... Misschien toch eens voor gaan zitten. :)

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:38
JanHenk schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Met de Tibber app (account nodig, verder geen energiecontract of betaald abo) de Volkswagen geïntegreerd (dit loopt via Enode). Met de standaard Tibber Home Assistant integratie krijg je dan weer de beschikking over, SoC, remaining range, en opladen ja/nee. Die waardes heb ik in evcc weer van Home Assistant opgehaald als "home assistant vehicle". Voorlopig werkt dit wel weer. Reactietijd is ook oké (< 1 min).

Ben benieuwd hoe evcc dit op gaat lossen voor Volkswagen, zie voorlopig nog geen voortgang. Maar mocht je ook met de handen in het haar zitten, deze oplossing geeft de belangrijkste waardes door en kost niks.
In de release die net uit is lijkt een fix te zitten, via wedrivesomethinggreater. Ik heb het nog niet getest.

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:47
THM0 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:44:
[...]

In de release die net uit is lijkt een fix te zitten, via wedrivesomethinggreater. Ik heb het nog niet getest.
Deze fix zit er ook in, wat lijkt op die tibber route die @JanHenk beschrijft. https://github.com/evcc-io/evcc/pull/30487

[ Voor 3% gewijzigd door PTish op 04-06-2026 20:54 ]

YASH! - Yet Another Smart Home | DHL in Home Assistant | Postcodeloterij in Home Assistant

• Peet3kabo
Aldmar schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:21:
[...]

Heb je alle instellingen van de yamml overgezet naar de GUI? Ook de laadpaal en de auto instelingen e.d.?

Ik heb ook alles via de yamml geconfigureerd. Was toen best een werkje om het allemaal aan de praat te krijgen. Ben dus een beetje huiverig om evcc opnieuw te configureren van scratch. Maar aan de andere kant, nu is alles niet aanpasbaar via de GUI. En zou wel fijner zijn om aanpassingen wel via de GUI te doen ipv de, toch omslachtige, yamml manier...

Zou in theorie niet heel moeilijk moeten zijn om het over te nemen van, een kopie van, de yamml... Misschien toch eens voor gaan zitten. :)
Heb alles via de GUI ingesteld. Nog geen half uurtje werk als je alle gegevens hebt. En heb het idee dat ik meer terug krijg met minder instellen

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:36
JanHenk schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Zag net in de nieuwe EVCC versie een aantal fixes voor VW/Audi, oa de “EU data act” oplossing.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:42
Ook tibber integratie nu in EVCC toegevoegd

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:09
NoFate schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 06:52:
Wat kun je daar dan mee, ik kan het me niet zo voorstellen?

• NoFate
De Volkswagen info uitlezen, en wellicht ook binnenkort noodzakelijk voor Audi, want denk dat deze API ook locked gaat worden zeer binnenkort

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:09
NoFate schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:59:
De Volkswagen info uitlezen, en wellicht ook binnenkort noodzakelijk voor Audi, want denk dat deze API ook locked gaat worden zeer binnenkort
Dan krijgt Tibber alsnog de SOC door van de auto maar dan via een omweg, begrijp ik het goed zo?

• NoFate
ASW1 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:04:
[...]

Dan krijgt Tibber alsnog de SOC door van de auto maar dan via een omweg, begrijp ik het goed zo?
Klopt, die gebruiken een betalende API...

• Puitv
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:33
NoFate schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 06:52:
ik heb deze toegevoegd en ook de Tibber HA integratie. Op beide zie ik dat er wel data door komt maar sinds een uur of 2 staat laad status en laad connectie op unknown. Zien jullie dit ook?

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Welke zonne energie voorspellings-aanbieder is accuraat in NL/welke beste kiezen?
(Zelf nu nog een vast energiecontract, maar vanaf november overstap op dynamisch met mijn zonnepanelen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ff-90PD1xailchFym3JCDleSVoA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q8Jfk56VtEUT5fMkgjEZPVfM.png?f=user_large

• JanHenk
  • Niet online
@Allewijn Ik gebruik Solcast, voorspelling is voor mij heel goed (stuk beter dan Forecast.Solar), wijkt hooguit een paar procent af van de werkelijke opwek. Maar heeft wel wat beperkingen voor de gratis variant. Uit mijn hoofd twee dakvlakken en 8 keer per dag nieuwe data ophalen is de max. Als je daar niet mee uitkomt moet je of betalen of naar een andere provider uitwijken.

• Allewijn
  • Niet online
@JanHenk dankjewel. Ga er naar kijken. Heb idd 2 dakvlakken. Stuk plat dak en stuk schuin dak beiden op Zuid.

En heeft het binnen evcc ook al een actieve sturing? Of enkel nog ter info?

Hier evcc met Webasto Unite laadpaal, HW P1, Enphase Envoy Metered-S met 6 ct spoelen, DLB 3x25A, Tesla api.

• JanHenk
  • Niet online
Allewijn schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:03:
@JanHenk dankjewel. Ga er naar kijken. Heb idd 2 dakvlakken. Stuk plat dak en stuk schuin dak beiden op Zuid.

En heeft het binnen evcc ook al een actieve sturing? Of enkel nog ter info?
Ter info voor jezelf, gebruik het wel vaak om even de huidige en komende dag te bekijken qua opwek. Daarnaast wordt het wordt meegenomen met de optimizer, waar we nu nog niet actief iets mee kunnen :+

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Allewijn schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:31:
Welke zonne energie voorspellings-aanbieder is accuraat in NL/welke beste kiezen?
(Zelf nu nog een vast energiecontract, maar vanaf november overstap op dynamisch met mijn zonnepanelen)

[Afbeelding]
Solcast werkt super maar heeft een max aantal requests. Daardoor heb ik Solcast ingericht in HomeAssistant en zet ik dat via een automation door naar mqtt - waar evcc en andere integraties dan weer uitlezen. Zo omzeil ik de limitaties en verlaag ik de load op hun servers.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Puitv
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:33
Puitv schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:55:
[...]

ik heb deze toegevoegd en ook de Tibber HA integratie. Op beide zie ik dat er wel data door komt maar sinds een uur of 2 staat laad status en laad connectie op unknown. Zien jullie dit ook?
De state komt nu wel door maar viel tussendoor ook weer even weg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nxjj1bHYzMPffqwAKEl9_yUPS4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iQob8ZpOSZ14TlvMMqFP5ij0.png?f=user_large

• stelling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:53
ik rij een Audi Q4 en heb dus de nieuwe koppeling nodig. Alleen kan ik "continuous data request" nergens op https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/de/en/user/details.html?vin=******* vinden. VIN is uiteraard onleesbaar gemaakt. De auto is dus geselecteerd.

Wie heeft er een tip voor mij? In EVCC krijg ik wel de melding dat de validatie sucesvol is, maar geen laadpercentage.

[ Voor 1% gewijzigd door Notna op 07-06-2026 23:53 . Reden: VIN uit URL gehaald ]

• NoFate
stelling schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:16:
ik rij een Audi Q4 en heb dus de nieuwe koppeling nodig. Alleen kan ik "continuous data request" nergens op https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/de/en/user/details.html?vin=******* vinden. VIN is uiteraard onleesbaar gemaakt. De auto is dus geselecteerd.

Wie heeft er een tip voor mij? In EVCC krijg ik wel de melding dat de validatie sucesvol is, maar geen laadpercentage.
Vehicle details klikken. En dan request custom data , dan kan je die Wizard doorlopen om om de 15 data op te vragen

[ Voor 1% gewijzigd door Notna op 07-06-2026 23:53 . Reden: Quote edit ]

• Allewijn
  • Niet online
duderuud schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:40:
Ik hoop dat iemand me kan helpen hier, krijg EVCC niet voor elkaar zoals ik wil.

Momenteel draai ik EVCC in HA en heb alle meters al toegevoegd, alleen mijn laadpaal lukt niet. Ik heb een Webasto/Ampure Unite waar een losse p1 loadbalancer aan hangt via Modbus. Loadbalancing werkt maar het is óf loadbalancing, óf EVCC.

In de GUI van de laadpaal moet ik namelijk "local load management" uitschakelen om loadbalancing in te kunnen schakelen.

[Afbeelding]

Maar ik moet local load management aanzetten om 'm in EVCC toe te kunnen voegen...

[Afbeelding]
Iemand enig idee hoe ik zowel EVCC als loadbalancing tegelijk kan gebruiken?
@duderuud Heb je je loadbalancing op de Webasto Unite / in evcc ondertussen volledig correct werkend? En is dat dan via jouw ALP P1 die met modbus fysiek op de Webasto zit óf via een andere (P1) meter in evcc?

• JanHenk
  • Niet online
Je kan evcc gewoon load balancing laten afhandelen, met een interval van 10 seconden of iets dergelijks gaat dat prima. Die Unite wordt met modbus aangestuurd toch? Die reactietijd is kort.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:20

duderuud

Sliden is koel

Allewijn schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:45:
[...]

@duderuud Heb je je loadbalancing op de Webasto Unite / in evcc ondertussen volledig correct werkend? En is dat dan via jouw ALP P1 die met modbus fysiek op de Webasto zit óf via een andere (P1) meter in evcc?
Ja het werkt inmiddels goed met evcc icm de ALP loadbalancer via modbus.

Motor-Forum.nl

• Kammika
Vanmorgen mijn YAML omgezet naar GUI. Werkt, maar nog wel even prutsen om alles netjes te krijgen.

Ik kan alleen nergens vinden waar je het loglevel instelt in de GUI — iemand enig idee?

Verder valt op dat je voor load balancing nog steeds zoiets als db:x moet invullen. Best gek voor iets wat zo basic is. Dit zou je gewoon via de GUI moeten kunnen doen zonder YAML.

Snap dat het complex wordt met meerdere circuits/meters/laadpunten, maar in de meeste setups (1 P1 + 1 laadpunt) wil je gewoon simpel blijven: max ampère (of vermogen) instellen en klaar.

Eenvoudige denkrichting:
  • Per meter stel je een max in en optioneel een bovenliggende meter (hiërarchie)
  • Per meter kun je max A en/of W instellen
  • Per laadpunt kies je onder welke meter die valt
  • Heb je maar 1meter, dan automatisch 1 circuit waar alles onder valt
Dekt simpel én complex zonder dat je meteen de YAML in hoeft.

Zal er gelijk maar een feature requestje van maken op github

• stelling
NoFate schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:59:
[...]

Vehicle details klikken. En dan request custom data , dan kan je die Wizard doorlopen om om de 15 data op te vragen

Dubbele post, verwijderd

[ Voor 24% gewijzigd door stelling op 07-06-2026 19:02 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

stelling schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:16:
ik rij een Audi Q4 en heb dus de nieuwe koppeling nodig. Alleen kan ik "continuous data request" nergens op https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/de/en/user/details.html?vin=******* vinden. VIN is uiteraard onleesbaar gemaakt.
Ehh... je VIN is zo niet onleesbaar hoor, als je niet wil dat iemand anders 'm ziet haal je dat linkje beter ff weg.

• stelling
NoFate schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:59:
[...]

Dat heb ik gedaan en dan voor Alle Data gekozen. Of had ik daar wellicht voor Charge moeten kiezen? Reactie is vertraagd, want ik ben een weekeindje weg geweest.

• stelling
Slonzo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:37:
[...]

Ehh... je VIN is zo niet onleesbaar hoor, als je niet wil dat iemand anders 'm ziet haal je dat linkje beter ff weg.
Je hebt gelijk, ik zie het. Helaas mag ik de originele post niet meer wijzigen

[ Voor 15% gewijzigd door stelling op 07-06-2026 19:01 ]

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:33
stelling schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:54:
[...]

Je hebt gelijk, ik zie het. Helaas mag ik de originele post niet meer wijzigen
offtopic:
Ff een report voor je eigen post maken, dan kan een mod de link aanpassen :)

• stelling
stelling schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:53:
[...]

Dat heb ik gedaan en dan voor Alle Data gekozen. Of had ik daar wellicht voor Charge moeten kiezen? Reactie is vertraagd, want ik ben een weekeindje weg geweest.
Dank voor alle hulp. Ik denk dat ik er uit ben. Het probleem zit niet in de setup, maar het bestand wordt bijna niet gegenereerd. Op de website van https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com, zie ik soms even een bestand en dan weer niet. En in de discussie op Github, zie ik meer klachten daarover. Ik ga nog even geduld hebben en als het zo slecht blijft werken, maar eens een mail aan de support van EU data sturen.

• JanHenk
  • Niet online
@stelling Heb je de "Tibber route" al geprobeerd?

• Allewijn
  • Niet online
Sinds een 'week' heb ik mijn evcc enorm fijn werkende met mijn nieuwe (mid) Webasto laadpaal.
Automatisch 1p3p, zonneladen, dnb, zonnevoorspelling panelen, etc. Het lijkt allemaal prachtig samen te werken (nog wel testende).

Om het gezin ook alvast 'bewuster' te maken, een mooie yaml met DashCast in HA ingevoerd die evcc op onze Google Hub toont, telkens automatisch zodra er niets anders op wordt weergegeven. Aanrader!:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzTxd4NTGSYGKPoLmnz5GxSUoLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvobaLKMOOL0LQ9AEsLkLIK3.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stap is mijn Webasto lader integreren in HA en via die route in evcc toe te voegen.
Scheelt me een maandelijkse sponsor token. Hoewel... Wil het project wel steunen, want werkt erg fraai.
Zeker als mijn daarop volgende stap/wens ook zo mooi ism evcc kan: thuisbatterij kopen/kiezen

Vanaf 2027 moet ik daar aan ivm einde saldering en einde fraai vast energiecontract zonder tlk.
Moet batterijen tussen de ~20 en 30kWh gaan plaatsen om het hele jaar door aantrekkelijk uit te komen.

Tips die op dit moment al énorm goed met evcc samenwerken? (en goed betaalbaar zijn)

• HyperBart
Allewijn schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:00:
Vanaf 2027 moet ik daar aan ivm einde saldering en einde fraai vast energiecontract zonder tlk.
Moet batterijen tussen de ~20 en 30kWh gaan plaatsen om het hele jaar door aantrekkelijk uit te komen.

Tips die op dit moment al énorm goed met evcc samenwerken? (en goed betaalbaar zijn)
Even goed narekenen. We gaan soms iets te hard in capaciteit aankopen voor thuisbatterijen.
Je moet even flink gaan kijken en simuleren (Claude, ChatGPT of Copilot zijn daar leuke hulpmiddeltjes voor) welke batterijgroottes het hardst/best/snelst terugverdiend zijn afgezet tegen de investering.

Tip: activeer of haal je kwartierwaardes verbruik/injectie van je DSMR even op en gebruik die per etmaal om je batterijgrootte te bepalen.

Victron werkt heel goed samen d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 08-06-2026 11:14 ]

• Allewijn
  • Niet online
@HyperBart Had al eea gesimuleerd via jeroen.nl, op basis van historie input vanuit mijn P1 en Enphase systeem. Op die basis kom ik hier even grof met die 20 tot 30kWh...
Je hebt gelijk, niet te hard gaan. Ik heb gelukkig ook nog even tot 2027.
Maar nu dus wel zoekende naar iets wat ik zelf kan bouwen of 'inpluggen' wat straks perfect integreert met evcc.
Merk wel dat ik het niet 'teveel diy' zoek. Was bijv kijkende naar Marstek, maar lees hier weer dat er dan gewerkt moet worden met Extra Lilygo's of Elfin-EW11 etc om het te laten praten...
Zoek voor nu iets meer kant en klaar integrerende, maar wie weet verander ik nog qua gedachte en hoeveelheid energie die ik er in wil steken.

[ Voor 31% gewijzigd door Allewijn op 08-06-2026 11:23 ]

• JanHenk
  • Niet online
@Allewijn Een omvormer die out-of-the-box Modbus (over TCP bij voorkeur) praat, werkt het mooist. Gedegen (al is het vrij oldskool) protocol en je kan er sowieso goed mee sturen en uitlezen. Hangt wel af van de modbus-mogelijkheden die door de fabrikant zijn opengezet uiteraard, maar daar publiceren ze doorgaans ook wel wat van. Door Bart genoemde Victron is er bijvoorbeeld één, maar er zijn er (best veel) meer.

• Kammika
JanHenk schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:45:
@Allewijn Een omvormer die out-of-the-box Modbus (over TCP bij voorkeur) praat, werkt het mooist. Gedegen (al is het vrij oldskool) protocol en je kan er sowieso goed mee sturen en uitlezen. Hangt wel af van de modbus-mogelijkheden die door de fabrikant zijn opengezet uiteraard, maar daar publiceren ze doorgaans ook wel wat van. Door Bart genoemde Victron is er bijvoorbeeld één, maar er zijn er (best veel) meer.
dat is bijna hetzelfde als een marstek met een ew11. Die ondersteunt al modbus, maar die ew11 zorgt ervoor dat dat dan ook over tcp kan. Dus laat je niet te snel afschrikken van zo'n apparaatje, dat is nl precies wat die doet (zorgen dat een bestaande modbus over tcp kan)...

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:55
Allewijn schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:15:Was bijv kijkende naar Marstek, maar lees hier weer dat er dan gewerkt moet worden met Extra Lilygo's of Elfin-EW11 etc om het te laten praten...
De Marstek Venus e 3.0 heeft standaard Modbus op de LAN poort... enkel indien je Mdbus over WIFI wil heb je de extra's nodig.

Ik betwijfel wel of voor capaciteiten van 20 a 30 kWh een Marstek de juiste keuze is.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• HyperBart
r2504 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:16:
[...]
Ik betwijfel wel of voor capaciteiten van 20 a 30 kWh een Marstek de juiste keuze is.
Ja, dat is wel een dingetje. Ik sta daar vandaag de dag van te kijken.

Je kan een 5kWh Marstek vandaag de dag voor rond de 1K oppikken.
Dan heb je dus kant en klaar 25kWh staan voor 5000 EUR, geen gedoe, stekkers er in, iedere doos kan tot 2500W laden en ontladen.

Bij Victron ben je hetzelfde kwijt (1 x MP2 5000 + 30kWh kisten + wat aansluitmateriaal en meters) maar dan heb je een omvormer die maar 3,5kW kan laden en 5500W ontladen en mag je zelf nog aan de slag om alles aan te sluiten en te configureren, tot BMS settings toe.... Wel leuk hoor en het zal duurzamer zijn dan Marstek maar goed, je moet er dan ook wel flink voor aan de slag.

Werkt wel heel leuk met evcc maar dat is voor de Marsteks (als ze werken) niet anders. Ik heb wel vernomen dat ze soms wat moeilijk hun verbinding houden en daardoor stoppen met werken.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 08-06-2026 14:41 ]

• Kammika
HyperBart schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:41:
[...]

Ja, dat is wel een dingetje. Ik sta daar vandaag de dag van te kijken.

Dan heb je dus kant en klaar 25kWh staan voor 5000 EUR, geen gedoe, stekkers er in, iedere doos kan tot 2500W laden en ontladen.

Bij Victron ben je hetzelfde kwijt (1 x MP2 5000 + 30kWh kisten + wat aansluitmateriaal en meters) maar dan heb je een omvormer die maar 3,5kW kan laden en 5500W ontladen en mag je zelf nog aan de slag om alles aan te sluiten en te configureren, tot BMS settings toe.... Wel leuk hoor en het zal duurzamer zijn dan Marstek maar goed, je moet er dan ook wel flink voor aan de slag.

Werkt wel heel leuk met evcc maar dat is voor de Marsteks (als ze werken) niet anders. Ik heb wel vernomen dat ze soms wat moeilijk hun verbinding houden en daardoor stoppen met werken.
waar pik jij een marstek rond de 1k op? anyway als je 5 van die dingen aansluit en allemaal op 2500W zet, moet je ook wel even met een electricien er naar laten kijken, want als die bv allemaal op 1 fase zitten knalt de boel er ook uit..

Verder heb ik zelf de v2 en vind ik de laadverliezen vrij hoog: Als ik over de hele periode kijk heb ik nu 520 kwh geladen en 400 kwh ontladen. Dat betekent gemiddeld 23% laadverlies sinds ik 'm heb. Nu verdien ik deze wel terug (uit bruto loon betaald). Maar als ik nu opnieuw ging orienteren zou ik op meer dingen letten dan alleen hoe snel die (ont)laad en hoeveel erin kan... (het schijnt overigens wel dat dit verbeterd is op de v3)

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:39
Kammika schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:05:
[...]

waar pik jij een marstek rond de 1k op? anyway als je 5 van die dingen aansluit en allemaal op 2500W zet, moet je ook wel even met een electricien er naar laten kijken, want als die bv allemaal op 1 fase zitten knalt de boel er ook uit..

Verder heb ik zelf de v2 en vind ik de laadverliezen vrij hoog: Als ik over de hele periode kijk heb ik nu 520 kwh geladen en 400 kwh ontladen. Dat betekent gemiddeld 23% laadverlies sinds ik 'm heb. Nu verdien ik deze wel terug (uit bruto loon betaald). Maar als ik nu opnieuw ging orienteren zou ik op meer dingen letten dan alleen hoe snel die (ont)laad en hoeveel erin kan... (het schijnt overigens wel dat dit verbeterd is op de v3)
Als je net over de grens kan gaan kan je 'm krijgen voor EUR 906.95 : Marstek Venus E Gen 3.0, AC Gekoppeltes Energiespeichersystem 5,12 kWh – Sonnenmatrix

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:55
HyperBart schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:41:
[...]

In denk dat je iets te optimistisch bent hoe vlot dit gaat werken... trouwens 5 toestellen die 2.5 kW gaan ontladen sluit je niet zomaar aan, dat is geen kwestie meer van stekkerts erin !
Niet alleen duurzamer... MT blijft in zekere zin Made in China met de nodige problemen (één op NOM gaat wel, bij meerdere is het voor velen al frustratie laat staan bij 5). Victron heeft op dat gebied wel meer expertise vermoed ik.
Nogmaals, volgens mij ben je iets te optimitisch in hoe "leuk" vijf MT's wel gaan samenwerken.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• stelling
JanHenk schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:34:
@stelling Heb je de "Tibber route" al geprobeerd?
Nee, nog niet. Maar als de EU data route zo blijft, ga ik dat zeker doen.

• THM0
Daar moet je wel nog even de BTW bij optellen.

• HyperBart
THM0 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:40:
[...]

Daar moet je wel nog even de BTW bij optellen.
Mwoah :+

• HyperBart
@r2504 + @Kammika idd, over Duitse grens kan je ze voor 1000 EUR ophalen.
Marstek heeft ook "torentjes", dus dan koop je een base en zet je er battery packs op.

Tja, 2 kringen per fase aanleggen met ieder een stopcontactje. Ik ga er van uit als je met zo een grote energiehoeveelheden werkt dat je dat wel begrijpt voor je er aan begint.

Ik wil alleen maar illustreren dat er een heel efficient prijspunt is/nog meer komt voor die batterijen, da's al.
Al de rest is voor mij details of deel van het uitwerken van je ontwerp.

Ik heb dus ook geen ervaring met 5 doosjes, maar als er eentje staat en hij werkt, dan werkt hij leuk samen met evcc.

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 09-06-2026 09:32 ]

• Timmy269
  • Laatst online: 10-06 07:33
Heeft iemand al eens een streaming box aangesloten om You tube,... te kunnen kijken op het scherm

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:39
Timmy269 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:24:
Heeft iemand al eens een streaming box aangesloten om You tube,... te kunnen kijken op het scherm
verkeerde topic?

• Kammika
HyperBart schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:31:
@r2504 + @Kammika idd, over Duitse grens kan je ze voor 1000 EUR ophalen.
Marstek heeft ook "torentjes", dus dan koop je een base en zet je er battery packs op.

Tja, 2 kringen per fase aanleggen met ieder een stopcontactje. Ik ga er van uit als je met zo een grote energiehoeveelheden werkt dat je dat wel begrijpt voor je er aan begint.

Ik wil alleen maar illustreren dat er een heel efficient prijspunt is/nog meer komt voor die batterijen, da's al.
Al de rest is voor mij details of deel van het uitwerken van je ontwerp.

Ik heb dus ook geen ervaring met 5 doosjes, maar als er eentje staat en hij werkt, dan werkt hij leuk samen met evcc.
die prijzen gaan nog wel dalen idd. Maar over niet al te lange tijd er natuurlijk ook V2L en V2G en kun je je auto als thuisaccu gebruiken. dan kom je nog dichter bij core functionality van EVCC. Zou mooi zijn als die je auto ook qua terugleveren gaat besturen om 0 op de meter te houden.

• mgevart
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:00
Je auto staat niet altijd op de oprit uiteraard, dus in mijn optiek zal je nog wel een thuisbatterij moeten installeren. Enige is wel dat de grootte van de capaciteit sterk omlaag kan en ook dus de kost.

• JanHenk
  • Niet online
Persoonlijk zie ik V2G niet meer zo gebeuren om eerlijk te zijn. Met de prijsdalingen van LFP-thuisbatterijen is het zonde om je autobatterij in te zetten, nog los van alle garantieperikelen omtrent de levensduur van het accupack door autofabrikanten, vendor lock-ins op de specifieke laadpalen en energiecontracten etc. Daarnaast is je auto per definitie mobiel, dus je hebt er ook niks aan als ie niet op de oprit staat.

Wat mij betreft hebben prijsdalingen van LFP-thuisbatterijen de noodzaak en belofte van V2G ingehaald. Voor mij is het geen ding meer.

• THM0
Kammika schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:00:
[...]

die prijzen gaan nog wel dalen idd. Maar over niet al te lange tijd er natuurlijk ook V2L en V2G en kun je je auto als thuisaccu gebruiken. dan kom je nog dichter bij core functionality van EVCC. Zou mooi zijn als die je auto ook qua terugleveren gaat besturen om 0 op de meter te houden.
Hou je niet gewoon de limiet van minimaal 6A per fase door de laadpaal bij V2G? Want met minimaal 1400W uit de auto naar het huis zal nul-op-de-meter lastig te realiseren zijn.

• HyperBart
Kammika schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:00:
[...]

V2G of H in dit geval (beide) geloof ik niet in dat dit het gaat maken.
Toch niet op individueel niveau en op dit moment worden we zeer individueel incentivized door met dynamische tarieven. Als je bv EV's gaat gebruiken als "capacitors" om heel snel een hele vloot in wijken of dorpen aan te sturen gedistribueerd maar in cohorten en je geeft mensen daar iets voor (forfait voor de slijt van de batterij) dan is dit nuttig voor de maatschappij/het net, minder voor de individuele gezinnen.

Maar op privaat niveau, die auto, die heb je toch om te rijden, voornamelijk naar je werk of in de avond.
Waar staat die auto dan? Juist ja: niet thuis. Je gaat ook geen nacht-taxi spelen en door de dag altijd thuis zijn met je auto.

Een EV is een ongelooflijk leuk iets om overtollige PV in weg te tanken (evcc!) maar er zijn genoeg dagen dat die weg is. Wij hebben nu 2 EV's sinds kort ipv maar 1 en toch doet de batterij hier ongeveer nog een 3000kWh aan opslag op jaarbasis.

• Kammika
HyperBart schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:42:
[...]

V2G of H in dit geval (beide) geloof ik niet in dat dit het gaat maken.
Toch niet op individueel niveau en op dit moment worden we zeer individueel incentivized door met dynamische tarieven. Als je bv EV's gaat gebruiken als "capacitors" om heel snel een hele vloot in wijken of dorpen aan te sturen gedistribueerd maar in cohorten en je geeft mensen daar iets voor (forfait voor de slijt van de batterij) dan is dit nuttig voor de maatschappij/het net, minder voor de individuele gezinnen.

Maar op privaat niveau, die auto, die heb je toch om te rijden, voornamelijk naar je werk of in de avond.
Waar staat die auto dan? Juist ja: niet thuis. Je gaat ook geen nacht-taxi spelen en door de dag altijd thuis zijn met je auto.

Een EV is een ongelooflijk leuk iets om overtollige PV in weg te tanken (evcc!) maar er zijn genoeg dagen dat die weg is. Wij hebben nu 2 EV's sinds kort ipv maar 1 en toch doet de batterij hier ongeveer nog een 3000kWh aan opslag op jaarbasis.
Nou op dagen dat ik aan het werk ben is die idd weg. Maar op dagen dat ik thuis ben zou dat toch prima moeten werken.

Sowieso 2 ev’s nu. Dus er staat best vaak 1 thuis. Die overigens beide v2l niet ondersteunen, maar deze situatie zal toch steeds meer voor gaan komen in de toekomst..

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:31
Wie gebruikt evcc in combinatie met een Zaptec Go 2? Recentelijk heeft Zaptec zonneladen geïntroduceerd, maar hij schakelt slechts eens per 15 minuten op basis van het gemiddelde overschot. Zeker bij dagen met wisselende zonneopbrengst is dat lastig. De reacties zijn dan ook koel (tweakers zaptec forum).

Dus ik ben benieuwd hoe de ervaringen zijn om de Zaptec Go 2 door evcc te laten schakelen?

• dirixmjm
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:20
mrunknown223 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:46:
Wie gebruikt evcc in combinatie met een Zaptec Go 2? Recentelijk heeft Zaptec zonneladen geïntroduceerd, maar hij schakelt slechts eens per 15 minuten op basis van het gemiddelde overschot. Zeker bij dagen met wisselende zonneopbrengst is dat lastig. De reacties zijn dan ook koel (tweakers zaptec forum).

Dus ik ben benieuwd hoe de ervaringen zijn om de Zaptec Go 2 door evcc te laten schakelen?
EVCC werkt voor mij prima. Ik heb Zaptec zonneladen nooit geprobeerd.
Zie ook eerdere discussies in deze thread, zelf gebruik ik nog altijd de integratie via home assistant.

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Werkt bij mij prima, al zijn er op de issue tracker van evcc wel wat mensen die problemen hebben met omschakelen van fasen. Daar word aan gewerkt. Check even mijn posts terug dit topic in, daar staat wel hoe je in de zaptec admin je spul moet instellen zodat het met EVCC goed werkt.

Bij mij werkt het trouwens allemaal gewoon, ook schakelen van fases.

Enige "rare' wat er gebeurt is dat hij even heel kort gaat laden en een "charging logic error" o.i.d. geeft als je de auto op de lader aansluit (soms). Lijkt alsof de zaptec begint met automatisch laden zonder dat EVCC die opdracht gegeven heeft. Na 1 iteratie ziet EVCC dat en die zet hem meteen weer uit tot er genoeg zonne overschot is. Geen groot probleem verder. Maar lijkt dat ze daar binnenkort ook een fix voor hebben.

Ik heb ook 1 wisselvallige dag gehad dat de zaptec vond dat er teveel van fase werd geschakeld, en dat hij te vaak uitgezet werd door evcc. Dat mag maximaal 20x per dag gebeuren, vinden ze bij zaptec. Dan gaat je laadpaal in storing en moet je de auto even ontkoppelen voordat je weer verder mag laden.

Het werkt hier verder dus gewoon set-and-forget.

Hij is nu ook al weer hard aan het werk zie ik :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8FXYLqq7Y7lp7UWZ-EXv2gfovs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gexXoGeus65hxGZ8TcrZAhks.png?f=fotoalbum_large

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:52

Die 15 minuten is omdat ze hun eigen recommendations volgens. Die hoef je overigens niet te volgen zolang je maar de gevolgen begrijpt:
To ensure a stable charging experience, we recommend updating this setting no more than once every 15 minutes. Frequent changes to the charge current and phase may cause the vehicle to interrupt the charging session. Additionally, the available current is always capped at the installation’s configured maximum limit.
Ik geloof dat EVCC het op laadpaal niveau doet en niet op installatie niveau. Waardoor ze uit mijn hoofd elke 30 seconden of wat je ook insteld de vermogens aanpassen.

[ Voor 7% gewijzigd door thomvh op 10-06-2026 10:04 ]

• HyperBart
Daar zit wel een grond van waarheid in.
Ik merk met BMW bv dat die prima om kan met wisselend gedrag, sturing gaat echt "Duits goed" en strak.
De Tesla is veel gevoeliger qua sturing, die komt bv ook veel sneller klagen als er "spanningsdrops" zijn (is bekend in onze straat) maar meet bv. ook spanning op de hoogste momenten (ah ja, want dat moment is wanneer er veel zon is, dus evcc zegt "begin maar" en het voltage ligt dan hoog want de hele straat maakt PV stroom) en als hij dan terugschroeft is de spanning zo maar ineens 10 à 20V lager waardoor de Tesla bv in een reduced power regime gaat. Evcc signaleert dan naar de Alfen dat die bv 2.4kW mag signaleren naar de Tesla maar die neemt dan maar 80% ofzoiets daarvan af.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

JanHenk schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:06:
Persoonlijk zie ik V2G niet meer zo gebeuren om eerlijk te zijn. Met de prijsdalingen van LFP-thuisbatterijen is het zonde om je autobatterij in te zetten, nog los van alle garantieperikelen omtrent de levensduur van het accupack door autofabrikanten, vendor lock-ins op de specifieke laadpalen en energiecontracten etc. Daarnaast is je auto per definitie mobiel, dus je hebt er ook niks aan als ie niet op de oprit staat.

Wat mij betreft hebben prijsdalingen van LFP-thuisbatterijen de noodzaak en belofte van V2G ingehaald. Voor mij is het geen ding meer.
Aanvullend: er is een technische en een marktreden waarom dit niet gaat vliegen:
  • De efficiency van V2G voor nul-op-de-meter-oplossingen is veel te laag. Wanneer je het verbruik van je woning uit de auto wil halen, kom je (op enkele uitzonderingen na) op een verbruik van een paar honderd Watt. Dat is (1) niet optimaal voor de omvormer, die op veel hogere vermogens ontworpen is en daardoor inefficient is. Bovendien (2) draait daarnaast nog een boordcomputer mee, die niet bepaald efficiënt zijn (100W zomaar). Daarmee is de efficiency erg laag. Dit is hetzelfde probleem als het laden op lage snelheden (6A, op 1 fase is dat 1,4kW). In totaal zit je dan zomaar op 60% of lager, en dat is nog exclusief het verlies bij laden. Als je het met de Round Trip Efficiency (RTE) van thuisbatterijen wil vergelijken, kom je op 50% of zelfs lager uit.
  • Waar het wel nuttig kan zijn, is het ontladen op hoge capaciteit (5kW of hoger). Maar dan ben je effectief aan het terugleveren. Dat is na het aflopen van de salderingsregeling eigenlijk alleen zinvol wanneer je veel zonne-energie over hebt en die op de pieken wil invoeden. Immers; eerst extra afnemen om dat later in te voeden is niet nuttig, omdat je dan eerst 10ct energiebelasting betaalt die je niet meer terugkrijgt.
(Kleine) thuisbatterijen (met een RTE van 85%) zijn gewoon een veel effectievere oplossing voor 90% van de huishoudens. En voor die laatste 10% geldt dat 95% het nooit terug zal verdienen. Je moet een grootverbruiker zijn en op meerdere energiemarkten meedoen wil je überhaupt kans maken om dit terug te verdienen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• thomvh
HyperBart schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:52:
Daar zit wel een grond van waarheid in.
Ik merk met BMW bv dat die prima om kan met wisselend gedrag, sturing gaat echt "Duits goed" en strak.
De Tesla is veel gevoeliger qua sturing, die komt bv ook veel sneller klagen als er "spanningsdrops" zijn (is bekend in onze straat) maar meet bv. ook spanning op de hoogste momenten (ah ja, want dat moment is wanneer er veel zon is, dus evcc zegt "begin maar" en het voltage ligt dan hoog want de hele straat maakt PV stroom) en als hij dan terugschroeft is de spanning zo maar ineens 10 à 20V lager waardoor de Tesla bv in een reduced power regime gaat. Evcc signaleert dan naar de Alfen dat die bv 2.4kW mag signaleren naar de Tesla maar die neemt dan maar 80% ofzoiets daarvan af.
Mijn polestar en volvo's lijken er ook prima mee om te gaan. Zelfs als ik het op kortere termijnen doe. Ik doe momenteel geen zonneladen. Maar voor loadbalancing doe ik 5 minuten hanteren tenzij de waardes dicht bij de limieten van de zekering komen dan update ik instant. Dus het lijkt prima te gaan. Hun Sense product update ook sneller op dezelfde waarde. Maar naar mijn mening eigelnijk wel te langzaam.

• Kammika
Krisp schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:10:
[...]

Aanvullend: er is een technische en een marktreden waarom dit niet gaat vliegen:
  • De efficiency van V2G voor nul-op-de-meter-oplossingen is veel te laag. Wanneer je het verbruik van je woning uit de auto wil halen, kom je (op enkele uitzonderingen na) op een verbruik van een paar honderd Watt. Dat is (1) niet optimaal voor de omvormer, die op veel hogere vermogens ontworpen is en daardoor inefficient is. Bovendien (2) draait daarnaast nog een boordcomputer mee, die niet bepaald efficiënt zijn (100W zomaar). Daarmee is de efficiency erg laag. Dit is hetzelfde probleem als het laden op lage snelheden (6A, op 1 fase is dat 1,4kW). In totaal zit je dan zomaar op 60% of lager, en dat is nog exclusief het verlies bij laden. Als je het met de Round Trip Efficiency (RTE) van thuisbatterijen wil vergelijken, kom je op 50% of zelfs lager uit.
  • Waar het wel nuttig kan zijn, is het ontladen op hoge capaciteit (5kW of hoger). Maar dan ben je effectief aan het terugleveren. Dat is na het aflopen van de salderingsregeling eigenlijk alleen zinvol wanneer je veel zonne-energie over hebt en die op de pieken wil invoeden. Immers; eerst extra afnemen om dat later in te voeden is niet nuttig, omdat je dan eerst 10ct energiebelasting betaalt die je niet meer terugkrijgt.
(Kleine) thuisbatterijen (met een RTE van 85%) zijn gewoon een veel effectievere oplossing voor 90% van de huishoudens. En voor die laatste 10% geldt dat 95% het nooit terug zal verdienen. Je moet een grootverbruiker zijn en op meerdere energiemarkten meedoen wil je überhaupt kans maken om dit terug te verdienen.
zal dus altijd in combi met een thuisbatterij zijn. Je kunt met hoge snelheden ontladen naar je thuisbatterij en je thuisbatterij zal dan die paar honderd W kunnen doen wanneer nodig...

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:30

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Heeft iemand EVCC met VW ID draaiend? Ik krijg het als wannabee tweaker niet voor elkaar

Heb github al uitplozen maar vind niet het goede spoor.

• dirixmjm
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:20
niki_lauda schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:51:
Heeft iemand EVCC met VW ID draaiend? Ik krijg het als wannabee tweaker niet voor elkaar

Heb github al uitplozen maar vind niet het goede spoor.
Heb je al eens teruggelezen in dit draadje? Er staan her en der wat adviezen (Tibber route ed.)

• Allewijn
  • Niet online
Ben druk aan het instellen/testen met evcc met mijn nieuwe fijne Webasto Unite lader.
Setup:
- Tesla Model Y via api (teslamate en developer) gekoppeld
- Webasto Unite met nieuwe firmware (die 1p3p kan) direct gekoppeld (trial sponsor token)
- Homewizard P1 gekoppeld
- Enphase Envoy Metered-S met 6 ct spoelen gekoppeld.

Voor nu werkt alles echt al briljant. Volledig zonneladen, instant reageren op Dynamic Load Balancing/overcurrent detectie, automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen, schakelen tussen alle amperes van 6A t/m 16A, etc. Vloeiend.

Enige wat ik zie als ik de stekker in mijn Tesla inplug (weet nog niet of dat 'altijd is, maar het komt nu iig wel terwijl evcc op standje Min+Pv staat bij aankoppelen):

Tesla Model Y - Tuttivini: charger out of sync: expected disabled, got enabled
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B652XM0sB_t6juRAIo5Cw2c2kZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZPJYlUBCMgh9EAmqe2j1Sz4T.png?f=fotoalbum_large

Wat zou dit zijn/op te lossen?
Evcc versie:
v0.307.2

Stukje log uit evcc rondom die melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
```
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 ----
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 charge power: 0W
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 charge currents: [0 0 0]A
[main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 power: -11W
[main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 current: 1.13A
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 grid power: -11W
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 grid powers: [-127 261 -136]W
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 grid currents: [-0.547 1.13 -0.583]A
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 pv 1 power: 449W
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 site power: -11W
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 charge voltages: [232 232 233]V
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 charge total import: 32.800kWh
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 charger status: A
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 solar forecast: produced 39.701kWh, forecasted 32.908kWh, scale 1.206
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 ----
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge power: 437W
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge currents: [1.96 0.27 0.27]A
[main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 power: 558W
[main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 current: 2.54A
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 grid power: 558W
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 grid powers: [588 247 -128]W
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 grid currents: [2.54 1.07 -0.549]A
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 pv 1 power: 449W
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 site power: 558W
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge voltages: [232 232 233]V
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge total import: 32.800kWh
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charger status: C
[lp-1 ] INFO 2026/06/10 20:16:47 car connected
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 pv timer elapse
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 pv timer inactive
[lp-1 ] INFO 2026/06/10 20:16:47 start charging ->
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 charger vehicle id: #FREECHARGING
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle soc: 67%
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle soc limit: 100%
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle range: 273km
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle soc (estimator): 67%
[lp-1 ] WARN 2026/06/10 20:16:48 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 charger enable
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 !! plan: plan time zero
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 available power -121W < 4140W min 3p threshold
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 start phase scale1p timer
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 phase scale1p in 3m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 pv charge current: min 6A > 0A (558W @ 3p, battery: false)
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 set charge current limit: 6A
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 solar forecast: produced 39.701kWh, forecasted 32.908kWh, scale 1.206
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 set charge mode: now
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 phase timer inactive
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 pv timer reset
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 pv timer inactive
```

• Kammika
Allewijn schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:07:
Ben druk aan het instellen/testen met evcc met mijn nieuwe fijne Webasto Unite lader.
Setup:
- Tesla Model Y via api (teslamate en developer) gekoppeld
- Webasto Unite met nieuwe firmware (die 1p3p kan) direct gekoppeld (trial sponsor token)
- Homewizard P1 gekoppeld
- Enphase Envoy Metered-S met 6 ct spoelen gekoppeld.

Voor nu werkt alles echt al briljant. Volledig zonneladen, instant reageren op Dynamic Load Balancing/overcurrent detectie, automatisch schakelen tussen 1 en 3 fasen, schakelen tussen alle amperes van 6A t/m 16A, etc. Vloeiend.

Enige wat ik zie als ik de stekker in mijn Tesla inplug (weet nog niet of dat 'altijd is, maar het komt nu iig wel terwijl evcc op standje Min+Pv staat bij aankoppelen):

Tesla Model Y - Tuttivini: charger out of sync: expected disabled, got enabled
[Afbeelding]

Wat zou dit zijn/op te lossen?
Evcc versie:
v0.307.2

Stukje log uit evcc rondom die melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
```
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 ----
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 charge power: 0W
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 charge currents: [0 0 0]A
[main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 power: -11W
[main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 current: 1.13A
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 grid power: -11W
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 grid powers: [-127 261 -136]W
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:27 grid currents: [-0.547 1.13 -0.583]A
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 pv 1 power: 449W
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 site power: -11W
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 charge voltages: [232 232 233]V
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 charge total import: 32.800kWh
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 charger status: A
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:28 solar forecast: produced 39.701kWh, forecasted 32.908kWh, scale 1.206
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 ----
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge power: 437W
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge currents: [1.96 0.27 0.27]A
[main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 power: 558W
[main ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 current: 2.54A
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 grid power: 558W
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 grid powers: [588 247 -128]W
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 grid currents: [2.54 1.07 -0.549]A
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 pv 1 power: 449W
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 site power: 558W
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charge voltages: [232 232 233]V
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 charger status: C
[lp-1 ] INFO 2026/06/10 20:16:47 car connected
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 pv timer elapse
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:47 pv timer inactive
[lp-1 ] INFO 2026/06/10 20:16:47 start charging ->
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 charger vehicle id: #FREECHARGING
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle soc: 67%
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle soc limit: 100%
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle range: 273km
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 vehicle soc (estimator): 67%
[lp-1 ] WARN 2026/06/10 20:16:48 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 charger enable
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 !! plan: plan time zero
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 available power -121W < 4140W min 3p threshold
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 start phase scale1p timer
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 phase scale1p in 3m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 pv charge current: min 6A > 0A (558W @ 3p, battery: false)
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 set charge current limit: 6A
[site ] DEBUG 2026/06/10 20:16:48 solar forecast: produced 39.701kWh, forecasted 32.908kWh, scale 1.206
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 set charge mode: now
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 phase timer inactive
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 pv timer reset
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/10 20:16:51 pv timer inactive
```
ik heb een hele andere setup, maar ik krijg deze fout als mijn interval te laag staat, waardoor de laadpaal onvoldoende tijd heeft om te reageren

• Allewijn
  • Niet online
Kammika schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:38:
[...]

ik heb een hele andere setup, maar ik krijg deze fout als mijn interval te laag staat, waardoor de laadpaal onvoldoende tijd heeft om te reageren
Dankjewel. Ik kan die interval van de lader volgens mij niet instellen?
Ik gebruik web-UI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrsfCkgUvMorHDlE55m7XFaJzO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atSbpj9629mLqe07ynH1YzBd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNEt3i8uyphCTeEVh8zXzKzQ8iA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssddCEjl0NaWCizfqlDqt6Al.jpg?f=fotoalbum_large

Het algemene regelgedrag van evcc staat op 20sec.

• thomvh
Allewijn schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:56:
[...]

Ik gebruik web-UI:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

20 seconden is te snel. EVCC raad volgens mij aan dit nooit onder de 30 te zetten.

• Kammika
Allewijn schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:56:
[...]

Ik gebruik web-UI:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zit onder configuratie / algemeen / regelgedrag

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

thomvh schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:15:
[...]

20 seconden is te snel. EVCC raad volgens mij aan dit nooit onder de 30 te zetten.
Te snel voor wat? Ik heb het bewust al enkele jaren op 5s staan (om overbelasting te voorkomen) en dat werkt uitstekend. Ze waarschuwen dat sommige apparatuur dat niet trekt, maar niets staat je in de weg dat te testen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste