Kammika schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:00:
[...]
Ik heb dynamisch contract in NL. Levert mij echt wel serieus winst op om op laagste tarief te gaan laden. Bij vast contract had ik op 26ct per kwh moeten affsluiten. Nu laad ik altijd in daluurtjes. Laat regelmatig rond de 10-12 ct.
Doe ik vooral voor de auto. Voor de rest van het huis is het marginaal.
Geloof ik graag, in NL is het wat betreft thuis laden en alles daarrond een dik feestje nu (ERE, salderen nog actief). België is wel wat anders...
JanHenk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:13:
@
HyperBart Mijn perceptie is dat een thuisbatterij meer is ter ondersteuning van (verhoging) eigen verbruik dan voor de handel. Terugleveren gaat ook bij ons straks nauwelijks tot niets opleveren. Wat wel mooi kan zijn is een thuisbatterij icm dynamisch tarief opladen en daarna met balanceren zelf de stroom gebruiken om piekmomenten uit te vlakken. Het zou mooi zijn als we met de optimizer daar evcc voor kunnen gebruiken (zowel EV als thuisbatterij laden).
Klopt, alhoewel dat potentieel kleiner wordt, zoals eerder aangegeven zit je met 80% RTE en de cycli zijn ook niet gratis.
Overigens is zo’n backtest lastig te maken. Jij stelt 60 euro besparing, maar je hebt je verbruikspatroon (EVs laden etc) aangepast op zonnestroom en niet op laagste dynamische tarief. Dus je kunt achteraf nooit zeggen wat het goedkoopste zou zijn. In mijn optiek.
Toch zijn die er al hoor, EnergyID doet dat. Uiteraard aangepast op zonnestroom, ik ga niet van het net extra afnemen als ik PV over heb (uitgezonderd hier en daar), maar zelfs al zou je dan nog op die goedkopere momenten nog even bijnemen, dat gaat 'm niet zoveel schelen. Ik zeg het: ik heb al per etmaal geleefd alsof ik een dynamisch contract zou gehad hebben en het verschil met een gewoon contract is dus 60 EUR. Maw: ik heb geleefd op zonnestroom, batterij en dynamisch tarief alsof ik een dynamisch tarief zou gehad hebben, dus die simulatie is net heel eenvoudig te maken want alle historische data is beschikbaar over het laatste jaar.
Kammika schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:36:
[...]
nou in NL levert die handel op epex tarieven met een 5kwh accu me toch gemiddeld 75 cent per dag op (als ik kijk van nov - nu) . Er zijn dagen dat die niets doet, maar ook dagen dat die veel meer doet. da's toch zo'n 250-300 EUR op jaarbasis.
Maar wat doe je dan? Met netstroom laden en dan op hele dure momenten ontladen?
En dat is tot 1 januari, want dan stopt het salderen hier. Daarna wordt nul op de meter sturing weer veel intereressanter (die je nog beetje kan optimaliseren bij zonneschijn te doen als de tarieven zo laag mogelijk zijn en als de zon onder is, dat te doen als het tarief zo hoog mogelijk is)
Maarre dat is hier offtopic. dynamisch tarief levert veel meer op voor het EV laden... en zeker meer dan die 60 EUR per jaar.... Die halveert ongeveer de "brandstofkosten" voor mij, doordat ik met evcc automatisch op de goedkoopste moment laadt en mijn auto op beetje slim moment aan de laadpaal zet...
Tja ik kan het niet leuker maken, ik leef als Belg al een jaar alsof ik een dynamisch tarief heb terwijl dat niet het geval is in de realitiet, dit met de planner actief en per etmaal telkens de wens om 60 procent in de auto te hebben tegen de ochtend. Netto resultaat: 60 EUR besparing. In de zonnige periodes laad ik in PV mode en planner op.
Kammika schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:26:
[...]
Dat + dat je bij verkoop ook niet meer de belasting terugverdient. daarmee ga je een stuk minder terugverdienen.
Ik verwacht dat je dan meer verdient door op NOM te sturen, maar idd als de verschillen groot genoeg zijn, kan handelen nog steeds winstgevend zijn...(maar kans lijkt me klein)
Dit hebben wij dus al, die belastingen krijgen wij niet terug, alleen de kale energiecomponent. Verder gaat het idd om NOM meer draaien.