EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
Eerder in dit topic heeft @aritmeester een template gemaakt voor https://epexprijzen.nl/api-documentatieTrekVogel schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:15:
Beste medetweakers,
Sinds kort draai ik evcc in als Home Assistant add-on en na wat puzzelen werkt dat verrassend goed.
Verrassend omdat mijn lader en auto beide niet slim zijn, niet omdat ik geen vertrouwen in de software heb.
Ik stuur zelf de domme thuis lader aan met een magneetschkelaar en lees uit d.m.v. een zigbee clamp energy monitor. Ik gebruik een input number in Home Assistant om grofweg aan te geven welk niveau de accu heeft.
Ik heb een vast schema gemaakt waar de auto 's ochtends om 6:00 vol moet zijn van maandag t/m vrijdag.
Nordpool prijzen (en PV maar dat is nu niet van toepassing) worden gebruikt om het goedkoopste moment te bepalen.
Dat werkt op zich goed met een MAAR waarvan ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik heb al gezocht maar niets kunnen vinden.
De grote MAAR is eigenlijk dat de stroomprijzen voor de volgende dag soms pas erg laat in evcc zichtbaar zijn.
Vandaag bijvoorbeeld rond 17:00 maar soms ook nog veel later.
Is er een manier op een update te triggeren?
of kan ik de interval aanpassen?
Ik heb Enever ook gebruikt icm Zonneplan maar dan ga ik te snel door het toegestane aantal API calls per maand heen.
Een optie is om te betalen voor Enever, wat ik sowieso wel overweeg, maar dit zou toch beter moeten kunnen?
En voor wat ik nu zie/zag is dat de prijzen voor morgen vanmiddag al netjes in EVCC stonde.
Is dat wat je zoekt?
Ik draai EVCC appart op een RPI niet in HA, heb dus geen idee hoe EVCC zich als addon in HA gedraagd
- leeg -
```
[lp-1 ] ERROR 2026/01/26 09:43:56 charger disable: modbus: exception '1' (illegal function), function '16'
[alfen ] ERROR 2026/01/26 09:44:19 heartbeat: modbus: exception '1' (illegal function), function '16'
```
iemand enig idee? ik heb dezelfde 7.3 firmware, en heb dat issue niet
EDIT: fixed, LB stond nog op "meter + EMS" => aangepast naar "EMS" en is nu in orde, alleen deze meldingen, enig idee? de timeout veranderen bv van 30 naar 60 helpt niet?
1
2
3
4
5
6
7
8
| [lp-1 ] WARN 2026/01/26 10:29:21 charger out of sync: expected disabled, got enabled [lp-1 ] WARN 2026/01/26 10:30:51 charger out of sync: expected disabled, got enabled [lp-1 ] WARN 2026/01/26 10:32:20 charger out of sync: expected disabled, got enabled [lp-1 ] WARN 2026/01/26 10:33:51 charger out of sync: expected disabled, got enabled [lp-1 ] WARN 2026/01/26 10:35:21 charger out of sync: expected disabled, got enabled [lp-1 ] WARN 2026/01/26 10:36:51 charger out of sync: expected disabled, got enabled [lp-1 ] WARN 2026/01/26 10:38:20 charger out of sync: expected disabled, got enabled [lp-1 ] WARN 2026/01/26 10:39:50 charger out of sync: expected disabled, got enabled |
[ Voor 53% gewijzigd door NoFate op 26-01-2026 10:52 ]
Bedankt, dat is misschien wel een oplossing.luigi87 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:17:
[...]
Eerder in dit topic heeft @aritmeester een template gemaakt voor https://epexprijzen.nl/api-documentatie
En voor wat ik nu zie/zag is dat de prijzen voor morgen vanmiddag al netjes in EVCC stonde.
Is dat wat je zoekt?
Ik draai EVCC appart op een RPI niet in HA, heb dus geen idee hoe EVCC zich als addon in HA gedraagd
Ik ga het in ieder geval proberen.
Heb je enkel en alleen EVCC gekoppeld aan de Alfen? En geen HA integratie zoals de Alfen integratie voor HA?NoFate schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:45:
net voor iemand evcc geinstalleerd met alfen 7.3 fw, maar krijg om de 30 sec deze fout te zien
```
[lp-1 ] ERROR 2026/01/26 09:43:56 charger disable: modbus: exception '1' (illegal function), function '16'
[alfen ] ERROR 2026/01/26 09:44:19 heartbeat: modbus: exception '1' (illegal function), function '16'
```
iemand enig idee? ik heb dezelfde 7.3 firmware, en heb dat issue niet
EDIT: fixed, LB stond nog op "meter + EMS" => aangepast naar "EMS" en is nu in orde, alleen deze meldingen, enig idee? de timeout veranderen bv van 30 naar 60 helpt niet?code:
1 2 3 4 5 6 7 8 [lp-1 ] WARN 2026/01/26 10:29:21 charger out of sync: expected disabled, got enabled [lp-1 ] WARN 2026/01/26 10:30:51 charger out of sync: expected disabled, got enabled [lp-1 ] WARN 2026/01/26 10:32:20 charger out of sync: expected disabled, got enabled [lp-1 ] WARN 2026/01/26 10:33:51 charger out of sync: expected disabled, got enabled [lp-1 ] WARN 2026/01/26 10:35:21 charger out of sync: expected disabled, got enabled [lp-1 ] WARN 2026/01/26 10:36:51 charger out of sync: expected disabled, got enabled [lp-1 ] WARN 2026/01/26 10:38:20 charger out of sync: expected disabled, got enabled [lp-1 ] WARN 2026/01/26 10:39:50 charger out of sync: expected disabled, got enabled
Staan alles settings op EMS?
Check even dit bericht met de settings in my eve.
Kammika in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"
Beter is Ace te gebruiken, heb ik ook ondervonden
[ Voor 6% gewijzigd door luigi87 op 26-01-2026 19:54 ]
- leeg -
Klopt. Alles staat op EMS, alles werkt ook. Alleen die melding nog...luigi87 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:48:
[...]
Heb je enkel en alleen EVCC gekoppeld aan de Alfen? En geen HA integratie zoals de Alfen integratie voor HA?
Staan alles settings op EMS?
Check even dit bericht met de settings in my eve.
Kammika in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"
Beter is Ace te gebruiken, heb ik ook ondervonden
Je zou de alfen nog eens een reboot kunnen geven.NoFate schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:32:
[...]
Klopt. Alles staat op EMS, alles werkt ook. Alleen die melding nog...
Of mogelijk verdwijnt die na je laadsessie.
- leeg -
Welke lader heb je uit eindelijk gekozen?wars schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:07:
Wie heeft er ervaring met evcc in samenwerking met go-e Charger PRO?
Ik moet dringend een laadpaal kiezen en vind deze wel zeer aantrekkelijk doordat alles lokaal kan blijven en omdat ie ook een LAN aanskuiting heeft.
Andere kanshebbers zijn de Zaptec Go, Wallbox Pulsar Pro of de easee Charge Core.
Ik veroed dat ze allemaal goed zullen werken qua loadbalancing, want ze worden alle ondersteund, maar had graag wat ervaring gehoord.
Ik heb geprobeerd om dit in EVCC op te vangen maar als ik beide wagens inplan dan houden ze geen rekening met elkaar in het laadschema. Heeft er iemand een idee of dit een beperking is of dat ik iets moet doen op vlak van config hiervoor ?
Heb er zelf geen ervaring mee, maar staat hier wel beschreven. Staat ook een voorbeeld config bij (onder "nested circuits")...PTiTDaV schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:50:
We hebben 2 laadpalen met een gecombineerd totaal vermogen ( 2*7.4 Kw ) dat hoger ligt dan de aansluiting (9.2 Kw).
Ik heb geprobeerd om dit in EVCC op te vangen maar als ik beide wagens inplan dan houden ze geen rekening met elkaar in het laadschema. Heeft er iemand een idee of dit een beperking is of dat ik iets moet doen op vlak van config hiervoor ?
aha!Kammika schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:55:
[...]
Heb er zelf geen ervaring mee, maar staat hier wel beschreven. Staat ook een voorbeeld config bij (onder "nested circuits")...
Ik zal dit eens uitproberen deze avond ! Bedankt !
De planner is ook nog niet in staat om serieel te plannen of meer dan 1 wagen in beschouwing te nemen.
Voor punt 1 is het meest betrouwbare als je de ampères van het laadpunt limit tot wat er op de hoofdcircuits ingesteld is.
Je kan dus bv 1 laadpaal limiten tot pakweg 28A == 6440W en de andere laadpaal limiten tot 12A == 2760W en dan zal de planner daar rekening mee houden. Globaal kan hij dat nog niet.
Als je dat doet dan is de planner op de hoogte van de beperkte bandbreedte die je eigenlijk op een hoger niveau hebt afgedwongen.
[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 27-01-2026 14:24 ]
De MaxCurrent kan ik afdwingen over alles heen, toch ?
Snap ik, daarom dat ik zeg: in de GUI kan je de max amps instellen per loadpoint, dan weet de planner dat wel.. Weet je waar ik het over heb of ben je naar de circuits terug aan het kijken? Indien dat laatste, stop daar even mee.
Ga naar de GUI en speel eens met de currents.
Maar als ik bvb laadpaal a op 6Kw beperk en laadpaal b op 2.5Kw, als wagen op laadpaal a gedaan heeft gaat laadpaal b niet meer vermogen gebruiken.
A check, maar zou wel mooie feature zin als EVCC er dan wel rekening mee houdt. Mijn advies zou zijn om gewoon even op evcc discussie te zetten. De programmeurs lezen daar mee. Best kans dat die opgepikt wordt...HyperBart schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:14:
@PTiTDaV
Snap ik, daarom dat ik zeg: in de GUI kan je de max amps instellen per loadpoint, dan weet de planner dat wel.. Weet je waar ik het over heb of ben je naar de circuits terug aan het kijken? Indien dat laatste, stop daar even mee.
Ga naar de GUI en speel eens met de currents.
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/24279
is dit ook te gebruiken voor de feedin? incl zonnebonus van zonneplan?aritmeester schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:59:
In een vorige post beschreef ik een template voor het gebruik van epexprijzen.nl voor dynamische tarieven.
Inmiddels heb ik deze template, met ondersteuning voor zowel uur- als kwartiertarieven, toegevoegd aan evcc.
De bijbehorende pull request is inmiddels gemerged en zal dus in een volgende evcc-release beschikbaar komen.
Hierdoor wordt de configuratie weer een stukje eenvoudiger.
Voorbeelden:
Zonneplan uur:code:Frank kwartier:
1 2 3 4 5 6tariffs: grid: type: template template: epexprijzen-nl provider: zonneplan price-interval: hourlycode:
1 2 3 4 5 6tariffs: grid: type: template template: epexprijzen-nl provider: frank-energie price-interval: quarterly
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Ja, dit is te gebruiken voor de feedin. Helaas wel zonder de zonnebonus.remcoXP schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:21:
[...]
is dit ook te gebruiken voor de feedin? incl zonnebonus van zonneplan?
Wellicht is dat een feature welke epexprijzen.nl zou willen overwegen. Mijn plugin neemt 1op1 de waardes over die de api aanlevert. Mijn doel was vooral om van de jaarlijkse aanpassing van de formules af te komen.
Ik heb geen prijzen voor morgen met epexprijzen.nl , ook de op de website lijkt die geen data te geven voor morgen.
Herkent iemand dit?
@aritmeester heb jij correcte prijsdata voor morgen?
Lijkt iets niet correct te gaan bij epexprijzen.nl
Ook die api output geeft data van 26 en 27 jan. En niet van 28 jan.
[ Voor 37% gewijzigd door luigi87 op 27-01-2026 22:24 ]
- leeg -
Ik had het nog niet opgemerkt. Maar inderdaad de api geeft momenteel waardes voor morgen.luigi87 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:56:
Gekke vraag.
Ik heb geen prijzen voor morgen met epexprijzen.nl , ook de op de website lijkt die geen data te geven voor morgen.
Herkent iemand dit?
@aritmeester heb jij correcte prijsdata voor morgen?
Lijkt iets niet correct te gaan bij epexprijzen.nl
Ook die api output geeft data van 26 en 27 jan. En niet van 28 jan.
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Daar zat ik ook over na te denken.remcoXP schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:05:
jammer dat er geen backup methode gepakt kan worden, of een refresh knop geplaatst is. nu is het afwachten totdat we weer data krijgen?
Bij epexprijzen was de datum incorrect in de api output.
Lijkt er nu wel op dat het gefixt is
- leeg -
Nou idd wel heel simpel, LOLJanHenk schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:31:
[...]
Ja zeker kan dat! Zo heb ik het al een tijdje draaien, geen evcc.yaml meer, maar alles via de UI. Is inmiddels ook de aanbevolen methode overigens, zeker voor nieuwe gebruikers.
Maar, voor het stukje load balancing moet je dus wel weer een stukje yaml ingeven... Er wordt al een voorstel gedaan, dat je aan kan passen naar jouw wensen.
Ik deel zo even een screenshot van mijn eigen settings.
@AA42 Edit: zo dus “gewoon”
[Afbeelding]
Dit is alleen om de hoofdzekeringen te monitoren. Ik heb de gridmeter ook via de UI ingesteld. Onderaan zie je daardoor ook de “beschikbare” meter om te monitoren. In mijn geval “db:2”.
Name, titel, maxcurrent en meter, zijn voldoende. Simpel als dat…
Precies zo overgenomen m.u.v. dat bij het db:4 is of zo.
:strip_exif()/f/image/54u2dOcrvZ0KvwcdAjXucUKr.png?f=user_large)
Dus dit volstaat standaard voor een huisaansluiting van 3x25A? Verwachtte dat ik allerlei berekening moest doen
Heb voorheen dus nooit load-balancing gebruikt maar heb ook een vrij standaard huis met niet al te veel stroomvreters.
Ook als er een aantal van deze apparaten tegelijk "trokken" is er nooit iets gebeurd als de auto op 11kW stond te laden. Gelukkig heb ik ook "ouderwetse" smeltveiligheden op de fases.
JapAA42 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:59:
[...]
Nou idd wel heel simpel, LOL![]()
Precies zo overgenomen m.u.v. dat bij het db:4 is of zo.
[Afbeelding]
Dus dit volstaat standaard voor een huisaansluiting van 3x25A? Verwachtte dat ik allerlei berekening moest doen
Heb voorheen dus nooit load-balancing gebruikt maar heb ook een vrij standaard huis met niet al te veel stroomvreters.
Ook als er een aantal van deze apparaten tegelijk "trokken" is er nooit iets gebeurd als de auto op 11kW stond te laden. Gelukkig heb ik ook "ouderwetse" smeltveiligheden op de fases.
Dit zou moeten voldoen. Welke versie van evcc draai je?
Ik zie bij mijn versie 300.6 inmiddels ook 3 fases en de stroom terug. Ipv zoals bij jou enkel de zwaarst belaste fase
- leeg -
Ik heb weer netjes data van de kwartier prijzen binnenluigi87 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:06:
[...]
Daar zat ik ook over na te denken.
Bij epexprijzen was de datum incorrect in de api output.
Lijkt er nu wel op dat het gefixt is
- leeg -
Ja 300.6 ook maar ik zie dus helaas maar 1 fase.... toch een verschilletje in settings?luigi87 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:35:
[...]
Jap
Dit zou moeten voldoen. Welke versie van evcc draai je?
Ik zie bij mijn versie 300.6 inmiddels ook 3 fases en de stroom terug. Ipv zoals bij jou enkel de zwaarst belaste fase
Niet bij het blokje van load balancing; maar wel bij de “netmeter”, toch?AA42 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:13:
[...]
Ja 300.6 ook maar ik zie dus helaas maar 1 fase.... toch een verschilletje in settings?
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Ja daar zeker wel...JanHenk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:25:
[...]
Niet bij het blokje van load balancing; maar wel bij de “netmeter”, toch?
[ Voor 18% gewijzigd door AA42 op 28-01-2026 20:31 ]
/f/image/JOOCbx3HFRbm5DOAic3egKtu.png?f=fotoalbum_large)
Wat ik overigens heb: als ik dit venster open dan zie ik die hele yaml code niet staan. Ik moet dan even Command + doen (inzoomen) en dan zie ik de tekst wel. Even command - en dan is de grootte ook weer OK en de tekst nog zichtbaar.
Is dat een Safari dingetje of een evcc bugje?
jup daar zat ik foutJanHenk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:25:
[...]
- leeg -
ziet er goed uit
denk een safari dingetje dan, heb in chrome daar geen last van
[ Voor 8% gewijzigd door luigi87 op 28-01-2026 21:29 ]
- leeg -
Klopt het dat de load balancing niet elke seconden (zoals doorgegeven wordt door de P1) maar, in mijn geval 10seconden, wordt geupdate? Volgens mij is de default waarde van 'regelgedrag' 30sec. maar ik heb deze op 10sec. gezet en dat lijkt invloed te hebben op de load balancing.JanHenk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:25:
[...]
Ik lees overal waarschuwingen dat de 30seconden niet voor niets is ingesteld en dat een lagere waarde problemen kan veroorzaken. Zijn er mensen die hem wel lager hebben staan? Is dat verstandig?
Reden is dat ik sindskort ook een Tibber pulse heb aangesloten en deze geeft een waarschuwing als een fase wordt overbelast. En dat gebeurt dus af en toe en het lijkt er op dat de laadpaal te laat reageert? De zekering kan blijkbaar een korte tijd 29A wel hebben bij inschakelen wasmachine oid, maar wordt er toch een beetje zenuwachtig van.
Alfen Single Pro,
HA met evcc als addon.
29A is overigens maar een kleine overschrijding van de nominale waarde van je zekering en afhankelijk van de afschakelkarakteristiek kan het makkelijk minuten aanhouden voordat ie echt doorslaat. Dus zenuwachtig zou ik er niet van worden. Met zekeringsautomaten heb je dan ook alsnog geen probleem, zet je hem weer omhoog mocht het tóch gebeuren (al is die kans dus klein).
10 seconden is echt prima voor dit doeleinde. Ik heb hem zelfs op 6 staan. De Alfen is gekoppeld via modbus en die communicatie is lokaal dus dat gaat snel. De meest vertragende factor is de auto in dit geval: uiteindelijk moet de auto reageren op wat de laadpaal doorgeeft als maximum; daar kan zo ook wat seconden vertraging zitten.
Precies, het heeft te maken met welke sensoren en aansluitingen je hebt gebruikt. Als je een aansturing via cloud (voor je p1/grid, solar , paal of auto) hebt, is 30 seconden eigenlijk al haast te snel.JanHenk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:49:
@Aldmar Je constatering klopt, bij load balancing wordt hetzelfde interval gebruikt. Hier is ook wel eens besproken dat je eigenlijk ten behoeve van load balancing een kortere control cycle wil hebben (als in: twee apart gedefiniëerde intervallen). Dat is (op dit moment, nog?) niet geïmplementeerd.
29A is overigens maar een kleine overschrijding van de nominale waarde van je zekering en afhankelijk van de afschakelkarakteristiek kan het makkelijk minuten aanhouden voordat ie echt doorslaat. Dus zenuwachtig zou ik er niet van worden. Met zekeringsautomaten heb je dan ook alsnog geen probleem, zet je hem weer omhoog mocht het tóch gebeuren (al is die kans dus klein).
10 seconden is echt prima voor dit doeleinde. Ik heb hem zelfs op 6 staan. De Alfen is gekoppeld via modbus en die communicatie is lokaal dus dat gaat snel. De meest vertragende factor is de auto in dit geval: uiteindelijk moet de auto reageren op wat de laadpaal doorgeeft als maximum; daar kan zo ook wat seconden vertraging zitten.
Als je modbus tcp gebruikt, is 6 seconden eigenlijk prima. Ligt er ook aan bij loadbalancing of de laadpaal binnen die 6 seconden er op reageert en afschakelt.
Klopt maar je moet je echt geen zorgen maken. 10s is meer dan snel genoeg.Aldmar schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:40:
[...]
Klopt het dat de load balancing niet elke seconden (zoals doorgegeven wordt door de P1) maar, in mijn geval 10seconden, wordt geupdate? Volgens mij is de default waarde van 'regelgedrag' 30sec. maar ik heb deze op 10sec. gezet en dat lijkt invloed te hebben op de load balancing.
Ik lees overal waarschuwingen dat de 30seconden niet voor niets is ingesteld en dat een lagere waarde problemen kan veroorzaken. Zijn er mensen die hem wel lager hebben staan? Is dat verstandig?
Reden is dat ik sindskort ook een Tibber pulse heb aangesloten en deze geeft een waarschuwing als een fase wordt overbelast. En dat gebeurt dus af en toe en het lijkt er op dat de laadpaal te laat reageert? De zekering kan blijkbaar een korte tijd 29A wel hebben bij inschakelen wasmachine oid, maar wordt er toch een beetje zenuwachtig van.![]()
Alfen Single Pro,
HA met evcc als addon.
Ik zit bv met een 3X20A netaansluiting en het is heel vaak dat bv een verbruiker hier aangaat terwijl de laadpaal al 19.5A ligt te geven aan de auto. Ja dan krijg je meldingen van over current (lees: het doet wat het moet) en een paar seconden later zijn die al weg. Als de verbruiker dan uitvalt duurt het ook weer eventjes voor ie terug opschaalt.
Hier ook een Alfen charger, en EVCC op 10 seconden. werkt perfect!Aldmar schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:40:
[...]
Klopt het dat de load balancing niet elke seconden (zoals doorgegeven wordt door de P1) maar, in mijn geval 10seconden, wordt geupdate? Volgens mij is de default waarde van 'regelgedrag' 30sec. maar ik heb deze op 10sec. gezet en dat lijkt invloed te hebben op de load balancing.
Reden is dat ik sindskort ook een Tibber pulse heb aangesloten en deze geeft een waarschuwing als een fase wordt overbelast. En dat gebeurt dus af en toe en het lijkt er op dat de laadpaal te laat reageert? De zekering kan blijkbaar een korte tijd 29A wel hebben bij inschakelen wasmachine oid, maar wordt er toch een beetje zenuwachtig van.![]()
Alfen Single Pro,
HA met evcc als addon.
De load balancer van EVCC is zelfs sneller en effectiever dan de Alfen zelf vindt ik.
Dus 10 seconden is prima.
En ik was net zo nerveus (mogelijk zelfs nerveuser) als dat jij nu mogelijk bent hiermee
- leeg -
Ja, in geval van Aldmar werkt het heel prima met korter interval, maar cloud-based ben je aan de goden overgeleverd qua communicatiesnelheid.Get!em schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:54:
[...]
Precies, het heeft te maken met welke sensoren en aansluitingen je hebt gebruikt. Als je een aansturing via cloud (voor je p1/grid, solar , paal of auto) hebt, is 30 seconden eigenlijk al haast te snel.
Cloud-based kritische functionaliteit is voor mij echt een no-go.
Dank voor de antwoorden allen. Ik kan weer iets rustiger slapenJanHenk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:06:
[...]
Ja, in geval van Aldmar werkt het heel prima met korter interval, maar cloud-based ben je aan de goden overgeleverd qua communicatiesnelheid.![]()
Cloud-based kritische functionaliteit is voor mij echt een no-go.
Alles gaat bij mij inderdaad lokaal, dus merk ook geen problemen met 10sec. ging puur om het af en toe overschrijden van de 3x25A.
Auto (Enyaq) gaat wel via de cloud. Over het algemeen goed, maar laatst een update aan de Skoda kant en toen ging het wel mis.
[ Voor 10% gewijzigd door Aldmar op 29-01-2026 11:22 ]
in alfen paal
safe max current op 6A gezet
3 phases aan + rotate aan
alle overige settings zoals max station ²/ max power connector 1 op 32 A gezet
alles op EMS gezet
in evcc paal toegevoegd, alles werkt correct , ik zie hem ook in evcc staan, geen errors
als ik naar de logs kijk, dan zie ik in evcc ampere waardes tussen 6 en 30, dus hij is mooi aan het laden, het sturen toch... via evcc
Maar toch laad de paal maar max op aan 4100 Watt , hij neemt maar max 6A
Maar ik kan nergens de 6A terugvinden buiten de safe load balance , maar die heeft er niets mee te maken, dat is als EMS zou uitvallen
MAAR
Wat ik vreemd vind, in HA heb ik de alfen modbus/https integratie eens getest, en daar zie ik dat er staat 6A voor de max power connecor 1...
dit is wellicht de oorzaak ook, als ik dan de ace installer open, dan staat die wel op 32A
dus ik dacht, ik ga even die waarde veranderen dan saven en dan opnieuw op 32 zetten, in ace lukt dat, maar toch blijft de integratie 6A uitlezen ....
Ook in de HA integratie zowel de modbus als http api integratie aangepast van 6A naar 32A , maar dat neemt die niet ...
iemand enig idee?
[ Voor 6% gewijzigd door NoFate op 29-01-2026 13:57 ]
Wat ik vreemd vind, in HA heb ik de alfen modbus/https integratie eens getest,NoFate schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:55:
ik krijg iets niet in orde met evcc bij een collega van me, alles staat identiek als mijn config
in alfen paal
alles op EMS gezet
in evcc paal toegevoegd, alles werkt correct , ik zie hem ook in evcc staan, geen errors
als ik naar de logs kijk, dan zie ik in evcc ampere waardes tussen 6 en 30, dus hij is mooi aan het laden, het sturen toch... via evcc
Maar ik kan nergens de 6A terugvinden buiten de safe load balance , maar die heeft er niets mee te maken, dat is als EMS zou uitvallen
MAAR
Wat ik vreemd vind, in HA heb ik de alfen modbus/https integratie eens getest, en daar zie ik dat er staat 6A voor de max power connecor 1...
dit is wellicht de oorzaak ook, als ik dan de ace installer open, dan staat die wel op 32A
dus ik dacht, ik ga even die waarde veranderen dan saven en dan opnieuw op 32 zetten, in ace lukt dat, maar toch blijft de integratie 6A uitlezen ....
Ook in de HA integratie zowel de modbus als http api integratie aangepast van 6A naar 32A , maar dat neemt die niet ...
iemand enig idee?
Geen andere zaken aan de alfen koppelen dan enkel en alleen EVCC
De alfen kan maar één verbinding maken naar de My eve app/ HA integratie of EVCC.
De alfen zal mogelijk dus geen communicatie zien vanuit EVCC en naar de safe current overschakelen.
Heb je ook de timer ruimer gezet?
"It is recommended to set "ValidityTime" ("TCP/IP EMS" menu) to 300s"
en in ACE heb je een setting voor de current van het station, tabje eronder ook een setting voor max current Socket 1, staat deze laatste goed?
hoop dat dit je weer wat verder helpt in je zoektocht
[ Voor 3% gewijzigd door luigi87 op 29-01-2026 15:46 ]
- leeg -
Dat weet ik, als ik de HTTP integratie aanzet, dan kan je niet aanmelden met ace, idd maar 1 connectie, ben op de hoogte, maar dat heeft niets te maken me het issueluigi87 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:45:
[...]
Wat ik vreemd vind, in HA heb ik de alfen modbus/https integratie eens getest,
Geen andere zaken aan de alfen koppelen dan enkel en alleen EVCC![]()
De alfen kan maar één verbinding maken naar de My eve app/ HA integratie of EVCC.
De alfen zal mogelijk dus geen communicatie zien vanuit EVCC en naar de safe current overschakelen.
Heb je ook de timer ruimer gezet?
"It is recommended to set "ValidityTime" ("TCP/IP EMS" menu) to 300s"
hoop dat dit je weer wat verder helpt in je zoektocht
Normaal kan je via modbus wel simultane connecties opzetten, maar voor de zekerheid de modbus integratie uitgezet, maar helpt ook niet, die blijft op max current power connector 1 op 6A staan als ik die uitlees, terwijl die via de ace wel op 32 staat
ja, die alfen modbus/https integratie deinstalleren en nooit meer gebruiken! Daar had ik de meest vage problemen mee...NoFate schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:55:
ik krijg iets niet in orde met evcc bij een collega van me, alles staat identiek als mijn config
in alfen paal
alles op EMS gezet
MAAR
iemand enig idee?
totaal geen problemen mee, draait hier al 2 jaar samen met de HA integratie, ter is trouwens ook geen intergatie probleem..Kammika schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:18:
[...]
ja, die alfen modbus/https integratie deinstalleren en nooit meer gebruiken! Daar had ik de meest vage problemen mee...
De https integratie, daar zit een mooie login/logout buttin in, als je dus even via ACE wilt connecteren, dan log je uit, toch simpel? loopt perfect hier
Ik draai EVCC als addon in Home Assistant en eigenlijk controleer ik deze bijna nooit (Set and forget). Ik ben nu aan het kijken of ik EVCC kan monitoren met behulp van Uptime Kuma, hierbij kijk ik naar het MQTT topic evcc/status
Mijn probleem is dat wanneer EVCC de configuratie niet kan laden de status van het MQTT topic evcc/status nog steeds online is. Is het iemand gelukt om de status van EVCC wel goed te monitoren?
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Mogelijk kun je via de evcc ha integratie de status wel zien en daar een melding genereren als die status naar unavailable gaat?LT1970 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:20:
Vandaag kwam ik er achter dat de auto gelijk bij het aankoppelen begon te laden terwijl dit pas vannacht moest gebeuren. Het bleek dat EVCC niet meer draaide, en dat er een issue met de configuratie was.
Ik draai EVCC als addon in Home Assistant en eigenlijk controleer ik deze bijna nooit (Set and forget). Ik ben nu aan het kijken of ik EVCC kan monitoren met behulp van Uptime Kuma, hierbij kijk ik naar het MQTT topic evcc/status
Mijn probleem is dat wanneer EVCC de configuratie niet kan laden de status van het MQTT topic evcc/status nog steeds online is. Is het iemand gelukt om de status van EVCC wel goed te monitoren?
https://github.com/marq24/ha-evcc
Ja ze hebben een integrated health check in de API, kan je pollen met kuma.LT1970 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:20:
Vandaag kwam ik er achter dat de auto gelijk bij het aankoppelen begon te laden terwijl dit pas vannacht moest gebeuren. Het bleek dat EVCC niet meer draaide, en dat er een issue met de configuratie was.
Maar ja dan moet je het wel exposen naar de buitenwereld. Als mensen nu eens stoppen met het in HA te draaien kan dat heel eenvoudig
[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 29-01-2026 23:19 ]
OK, laat ik dan mijn Regelgedrag ook maar op 10 seconden zetten, moet kunnen lijkt me. Qua load-balancing lijkt het me zeker zinvol.
Maar dan zie ik daaronder weer een andere instelling:
Vermogensoverschot.
Met een omschrijving die meer vragen oproept dan beantwoordt.... voor een leek/net-niet-meer-beginner/oude man als ik.
Ja ik heb een (bescheiden) thuisbatterij (Home Wizard PIB). Advies is om hem op 100W in te stellen. Dus maar gedaan. Maar snappen doe ik het niet. Ik stap maar even over mijn schaamte heen...
[ Voor 6% gewijzigd door AA42 op 29-01-2026 23:52 ]
Ik ben uiteindelijk voor de Peblar Home Plus gegaan. Heel tevreden van.Tunestwo schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:38:
[...]
Welke lader heb je uit eindelijk gekozen?
Werkt deze goed met EVCC gezien de standaard alfen is.wars schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:52:
[...]
Ik ben uiteindelijk voor de Peblar Home Plus gegaan. Heel tevreden van.
Ik merk dat evcc nu 13:00 wil laden 25.8 cent grid, terwijl dat een feedin van 27.3 cent is. Dan kan hij het beter gewoon verkopen om later in de nacht wanneer er geen opwek is te laden voor 26.3 cent bijv (20:00) of zelfs goedkoper.
Dit gaat bij mij nog niet goed. Ik zie ook nog geen mogelijkheid om evcc te forceren de prijsdata opnieuw op te halen. 1x per uur is te traag tussen 13:00 - 15:00. Iemand tips?
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Heb feedin priority aanstaan?Mirabis schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:31:
Voor de mensen met een ander grid dan feedin tarief (Tibber, Zonneplan): werkt dat bij jullie wel goed?
Ik merk dat evcc nu 13:00 wil laden 25.8 cent grid, terwijl dat een feedin van 27.3 cent is. Dan kan hij het beter gewoon verkopen om later in de nacht wanneer er geen opwek is te laden voor 26.3 cent bijv (20:00) of zelfs goedkoper.
Dit gaat bij mij nog niet goed. Ik zie ook nog geen mogelijkheid om evcc te forceren de prijsdata opnieuw op te halen. 1x per uur is te traag tussen 13:00 - 15:00. Iemand tips?
https://docs.evcc.io/en/docs/features/dynamic-feedin
Ja, maar dat is statisch. Stond op >= 30 cent. Maar het gaat mij om het feit dat je zowel grid als feedin afzonderlijk kan opgeven maar het vervolgens niet meeneemt dat nu terugleveren en later opladen goedkooper is (feedin price > grid price). Ik ben al door de github discussions aan het zoeken maar lijkt niet echt iets waar ze tijd in willen steken.Get!em schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:06:
[...]
Heb feedin priority aanstaan?
https://docs.evcc.io/en/docs/features/dynamic-feedin
[ Voor 5% gewijzigd door Mirabis op 30-01-2026 15:01 ]
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
deze instelling is nergens te vinden in de ACE installer tool, maar kan je alleen aanpassen met de myEve app op android/iphone ... deze stond dus nog op 6A, waardoor evcc zijn vermogen niet hoger kon zetten!
In ace installer kan je alleen aanpassen 'max current en max current socket 1 " , maar dus NIET max current external ...
uren lang achter gezocht!!! wel heel raar dat deze instelling nergens valt in te stellen in de ace installer!!
[ Voor 11% gewijzigd door NoFate op 30-01-2026 16:42 ]
ik heb een piek ingesteld via residualPower van 4000 Watt, maar soms is die iets hoger aan het laden, omwille van bv zon of batterij ( niet geregeld via evcc)
dus als hij sneller kan laden dan 4000 W, dan gaat hij naar 3 fase, maar als die dan moet terug gaan naar 1 fase, dan duurt dat steeds 3 min , dat is al vrij lang, kan je deze setting aanpassen?
```
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:04:20 phase scale1p in 3m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:05:20 start phase scale1p timer
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:05:20 phase scale1p in 3m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:05:50 phase scale1p in 2m30s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:06:20 phase scale1p in 2m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:07:50 start phase scale1p timer
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:07:50 phase scale1p in 3m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:08:20 phase scale1p in 2m30s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:08:50 phase scale1p in 2m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:09:20 phase scale1p in 1m30s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:09:50 phase scale1p in 1m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:10:20 phase scale1p in 30s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:10:50 phase scale1p in 0s
```
Config van je loadpoint, deze waardes zijn ook geldig voor1p/3p schakelen.NoFate schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:17:
Vraagje, de phase scale timers, kan je die ergens aanpassen in evcc?
ik heb een piek ingesteld via residualPower van 4000 Watt, maar soms is die iets hoger aan het laden, omwille van bv zon of batterij ( niet geregeld via evcc)
dus als hij sneller kan laden dan 4000 W, dan gaat hij naar 3 fase, maar als die dan moet terug gaan naar 1 fase, dan duurt dat steeds 3 min , dat is al vrij lang, kan je deze setting aanpassen?
```
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:04:20 phase scale1p in 3m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:05:20 start phase scale1p timer
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:05:20 phase scale1p in 3m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:05:50 phase scale1p in 2m30s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:06:20 phase scale1p in 2m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:07:50 start phase scale1p timer
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:07:50 phase scale1p in 3m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:08:20 phase scale1p in 2m30s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:08:50 phase scale1p in 2m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:09:20 phase scale1p in 1m30s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:09:50 phase scale1p in 1m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:10:20 phase scale1p in 30s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:10:50 phase scale1p in 0s
```
ah merci, wel jammer dat ze dat niet echt omschrijven want staat beetje los van "solar" ladenGet!em schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:24:
[...]
Config van je loadpoint, deze waardes zijn ook geldig voor1p/3p schakelen.
[Afbeelding]
Zelfs met vertalen loop ik daar tegen aan. Soms moet t echt kort door de bocht en kan ik t in t Nederlands ook niet beter qua tekst maken. Heb EVCC nu voor 2 versies meer dan 300 regels vertalingen bijgewerkt omdat ik me er aan ergerde.NoFate schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:29:
[...]
ah merci, wel jammer dat ze dat niet echt omschrijven want staat beetje los van "solar" laden
goed bezig!Get!em schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:34:
[...]
Zelfs met vertalen loop ik daar tegen aan. Soms moet t echt kort door de bocht en kan ik t in t Nederlands ook niet beter qua tekst maken. Heb EVCC nu voor 2 versies meer dan 300 regels vertalingen bijgewerkt omdat ik me er aan ergerde.
Wel beerje vreemd dat ze daar nergens omschrijven dat dit ook te maken heeft met phase switching,
een beetje naar onder staat een sectie "phase switching" ze hadden daar beter een exyta config bijgezet ...
Herkenbaar. Ik heb me daar ook eens mee bezig gehouden maar je moet het soms eens een paar versies “zien in gebruik” voor dat je beseft “dit kan beter toch zo”.Get!em schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:34:
[...]
Zelfs met vertalen loop ik daar tegen aan. Soms moet t echt kort door de bocht en kan ik t in t Nederlands ook niet beter qua tekst maken. Heb EVCC nu voor 2 versies meer dan 300 regels vertalingen bijgewerkt omdat ik me er aan ergerde.
Voorbeeldje: load balancing of load mgmt, dat is even “vermogensbeheer” geweest. Tja wat maak je er van.
Erger nog, iemand had het “belastingbeheer” genoemd.HyperBart schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:26:
[...]
Herkenbaar. Ik heb me daar ook eens mee bezig gehouden maar je moet het soms eens een paar versies “zien in gebruik” voor dat je beseft “dit kan beter toch zo”.
Voorbeeldje: load balancing of load mgmt, dat is even “vermogensbeheer” geweest. Tja wat maak je er van.
Hopelijk niet @JanHenk met zijn fiscale achtergrond..
[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 31-01-2026 18:07 ]
Ik denk dat ik dat nog wel eens geweest kan zijn. Weet niet op wat het nu staat maar load balancing is in EN prima duidelijk maar in het NL kom ik niet zo snel op een even goed equivalent.Get!em schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:05:
[...]
Erger nog, iemand had het “belastingbeheer” genoemd.
Hopelijk niet @JanHenk met zijn fiscale achtergrond..
Ik maakte er “lokaal electriciteitsnetwerk beheer” van. Lelijk, maar duidelijk.HyperBart schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:17:
[...]
Ik denk dat ik dat nog wel eens geweest kan zijn. Weet niet op wat het nu staat maar load balancing is in EN prima duidelijk maar in het NL kom ik niet zo snel op een even goed equivalent.
Lokaal is er echter vanaf gevist ivm de lengte in de GUI.
Ik had een poosje een huurauto van het Stellantis concern. Daarin hadden ze het gepresteerd om het door heel Nederland herkende "Cruise Control" te vertalen door "Regelaar". Dus dan zette ik de cruise control aan en dan verscheen er "Regelaar geactiveerd" in het scherm. Regelaar. Ik bedoel, wélke regelaar. Er zijn zoveel regelaars in een auto. Doorschieten en het doel missen heet zoiets.
Overigens heb ben ik nog wel tegen wat kromme dingen/fouten aangelopen in de Nederlandse teksten:
Opladen met energie uit de thuisbatterij
eens de thuisbatterij XXX% bereikt heeft. => sorry maar dit is Vlaams. "Zodra" lijkt me beter. "Als" kan ook.
Maar de hele tekst:
eens de thuisbatterij 100% bereikt heeft.
Laden vanuit de thuisbatterij enkel bij voldoende overschot.
Suggestie: Laden vanuit de thuisbatterij alleen bij voldoende overschot (na 100%).
Thuisbatterij:
Laadt de huisbatterij op met stroom uit het net.
Suggestie:
Laadt de thuisbatterij op met netstroom.
Toewijzing van een circuit van je electriciteitsnetwerk om te voorkomen dat de vermogens- en stroomlimieten niet worden overschreden.
Elektriciteitsnetwerk
Dubbele ontkenning. Als je voorkomt dat het niet wordt overschreden wordt het dus overschreden….
En wat is een “circuit”? Een groep?
En wat is je elektriciteitsnetwerk? Je huisinstallatie neem ik aan.
Suggestie:
Wijst een circuit toe binnen het elektriciteitsnetwerk om overschrijding van vermogens- en stroomlimieten te voorkomen.
Externe limiet:
Vermogensbeperking door externe systemen (bijv. §14a EnWG, §9 EEG-interface of hoger niveau energiebeheersysteem). Werkt samen met de functie voor belastingsbeheer.
Belastingbeheer => Load balancing. Maar als het echt niet anders kan dan de term die elders al gebruikt is: "Electriciteitsnetwerk beheer". In ieder geval dezelfde termen gebruiken binnen evcc lijk me.
[ Voor 64% gewijzigd door AA42 op 01-02-2026 01:58 ]
Maar bedankt voor de reminder. Door het toevoegen van vorige en deze keer ben ik nu genoeg Contributor voor een lifetime free token
[ Voor 30% gewijzigd door Get!em op 01-02-2026 11:48 ]
Stel:
- Accu is 100% geladen door de zon.
- En ik stel in dat de auto 50% van de accu mag gebruiken.
- ik stel EVCC op pv en de planner op goedkoop laden
Dan stopt hij met de accu gebruiken bij 50% neem ik aan.
En de rest laad die dan toch op uit het net op de goedkope uren?
Is dit het gedrag wat die zou doen? Of gedraagd het zich toch anders?
- leeg -
solar charging doet die dan idd tot 50%. de rest is afhankelijke van welke treshold je in je plan hebt in gesteld. Je plan zorgt ervoor dat je zo goedkoop mogelijk geladen hebt tot het doel van dat plan op de eindtijd van dat plan..luigi87 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:50:
Ik probeer even te begrijpen hoe evcc met accu omgaat.
Stel:Dan gaat die op de goedkope uren laden, en gebruikt hij dan ook de accu capaciteit die voor hem gereseveerd is?
- Accu is 100% geladen door de zon.
- En ik stel in dat de auto 50% van de accu mag gebruiken.
- ik stel EVCC op pv en de planner op goedkoop laden
Dan stopt hij met de accu gebruiken bij 50% neem ik aan.
En de rest laad die dan toch op uit het net op de goedkope uren?
Is dit het gedrag wat die zou doen? Of gedraagd het zich toch anders?
Totdat ik een dynamisch contract had (in NL kun je dan beter je zonnenergie gewoon terugleveren). Liet ik de via pv laden zoveel mogelijk stroom altijd de auto inladen om terugelverkosten te voorkomen (dat doel had ik op 100% staan, maar haalde die in de praktijk vrijwel nooit) en het plan stelde ik in om te zorgen dat mijn auto op de juiste moment wel voldoende stroom in de accu had...
Solar charging is incl de accu toch?Kammika schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:56:
[...]
solar charging doet die dan idd tot 50%. de rest is afhankelijke van welke treshold je in je plan hebt in gesteld. Je plan zorgt ervoor dat je zo goedkoop mogelijk geladen hebt tot het doel van dat plan op de eindtijd van dat plan..
Totdat ik een dynamisch contract had (in NL kun je dan beter je zonnenergie gewoon terugleveren). Liet ik de via pv laden zoveel mogelijk stroom altijd de auto inladen om terugelverkosten te voorkomen (dat doel had ik op 100% staan, maar haalde die in de praktijk vrijwel nooit) en het plan stelde ik in om te zorgen dat mijn auto op de juiste moment wel voldoende stroom in de accu had...
Dus ik kom in de avond uren thuis en stel me plan op 08.00 volle accu, en laden zo goedkoop mogelijk.
Dan plant die waarschijnlijk in vanaf 23.00 (ervoor is duurder).
Dus trek de avond uren de accu leger op huisverbruik. En als die dan vanaf 23.00 gaat laden, gebruikt evcc het restand van de batterij tot 50% voor laden?
- leeg -
Misschien dan gelijk de verwijzing naar de thuisbatterij interface maken. Komend jaar zal de thuisbatterij alleen maar toenemen en daarmee nieuwe gebruikers die meestal geen EMS hebben die dat in combinatie met laadpaal goed aanstuurt.JanHenk schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:33:
@Get!em Klopt, sinds versie 0.3 is de UI config de aanbevolen methode en ik gebruik hem ook gewoon op die manier.
Zal eens zien of ik tijd kan vinden om wat te updaten.
Wel goed opletten, soms denk je als je tekstueel iets vertaalt dat het er prima uit ziet maar door de plaatsing en opsplitsing in de GUI (omdat er bv variabelen tussen komen) de zin totaal vernaggeld is.AA42 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:59:
Gewoon lekker Load balancing houden. Iedereen gebruikt die term en snapt dat. Een geforceerde vertaling maakt het alleen maar onduidelijk.
Ik had een poosje een huurauto van het Stellantis concern. Daarin hadden ze het gepresteerd om het door heel Nederland herkende "Cruise Control" te vertalen door "Regelaar". Dus dan zette ik de cruise control aan en dan verscheen er "Regelaar geactiveerd" in het scherm. Regelaar. Ik bedoel, wélke regelaar. Er zijn zoveel regelaars in een auto. Doorschieten en het doel missen heet zoiets.
Overigens heb ben ik nog wel tegen wat kromme dingen/fouten aangelopen in de Nederlandse teksten:
Opladen met energie uit de thuisbatterij
eens de thuisbatterij XXX% bereikt heeft. => sorry maar dit is Vlaams. "Zodra" lijkt me beter. "Als" kan ook.
Maar de hele tekst:
eens de thuisbatterij 100% bereikt heeft.
Laden vanuit de thuisbatterij enkel bij voldoende overschot.
Suggestie: Laden vanuit de thuisbatterij alleen bij voldoende overschot (na 100%).
Thuisbatterij:
Laadt de huisbatterij op met stroom uit het net.
Suggestie:
Laadt de thuisbatterij op met netstroom.
Toewijzing van een circuit van je electriciteitsnetwerk om te voorkomen dat de vermogens- en stroomlimieten niet worden overschreden.
Elektriciteitsnetwerk
Dubbele ontkenning. Als je voorkomt dat het niet wordt overschreden wordt het dus overschreden….
En wat is een “circuit”? Een groep?
En wat is je elektriciteitsnetwerk? Je huisinstallatie neem ik aan.
Suggestie:
Wijst een circuit toe binnen het elektriciteitsnetwerk om overschrijding van vermogens- en stroomlimieten te voorkomen.
Externe limiet:
Vermogensbeperking door externe systemen (bijv. §14a EnWG, §9 EEG-interface of hoger niveau energiebeheersysteem). Werkt samen met de functie voor belastingsbeheer.
Belastingbeheer => Load balancing. Maar als het echt niet anders kan dan de term die elders al gebruikt is: "Electriciteitsnetwerk beheer". In ieder geval dezelfde termen gebruiken binnen evcc lijk me.
Als is conditioneel, zodra/wanneer is tijdsafhankelijk.
Tja, ik ben ook Vlaming natuurlijk
Mag ik vragen hoe jij dit uiteindelijk geregeld hebt gekregen? Ik krijg mijn Volvoe XC40 met geen mogelijkheid toegevoegd.luigi87 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:48:
@Scriptkid
Thanks voor je tips, ben er nu uitgekomen ( mbv de tracelogs)
Heb geupdaten en hem kunnen toevoegen denk ik.
( dit hele toevoeg proces was anders dan bij mijn eerdere versie)
Hij gaf wel een Error aan het eind dat hij de auto niet kon vinden, hangt nu niet aan de charger.
Ik neem aan dat als ik hem aan de charger hang, deze data wel zichtbaar wordt?
Edit:
Net even de charger aangesloten, maar helaas herkent hij de auto niet. Blijft vooralsnog een Guest auto.
Moet het VIN nummer ook worden ingevoerd voor de herkenning? want ik zie bij de trace logs wel dit voorbij komencode:Edit 2:
1 2 3 4 5 6``` [volvo-connected] TRACE 2025/11/30 11:31:40 GET https://api.volvocars.com/energy/v2/vehicles/***/state [volvo-connected] TRACE 2025/11/30 11:31:40 { "code" : "RESOURCE_NOT_FOUND", "message" : "The resource was not found", "details" : [ { "code" : "VEHICLE_NOT_FOUND", "message" : "No vehicle found for VIN ***" } ] } [volvo-connected] TRACE 2025/11/30 11:31:40 GET https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v2/vehicles/***/odometer [volvo-connected] TRACE 2025/11/30 11:31:40 { "error" : { "message" : "BAD_REQUEST", "description" : "invalid VIN value. field:{VIN}" } } ```
Fixed
Het is belangrijk om ook je VIN nummer in te voeren, anders krijg je geen data.
Nu hangt die er juist in:
[Afbeelding]
Als ik alle stappen volg en https gebruik dan kom ik uiteindelijk op de Request for approval pagina van Volvo uit, daar klik ik aan "allow acces", maar dan krijg ik een time out, omdat hij https://192.168.178.167:7070/providerauth/callback niet kan bereiken.
Ik zag dat @Scriptkid dat wel zo had ingesteld, dus ik ging ervan uit dat dat kon. Maar ik doe kennelijk toch iets verkeerd...
Het apparaat waarmee je config activeerd moet bij volvo en bij je EVCC kunnen komen, (Volvo doet geen calls ),Graif schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:24:
[...]
Mag ik vragen hoe jij dit uiteindelijk geregeld hebt gekregen? Ik krijg mijn Volvoe XC40 met geen mogelijkheid toegevoegd.
Als ik alle stappen volg en https gebruik dan kom ik uiteindelijk op de Request for approval pagina van Volvo uit, daar klik ik aan "allow acces", maar dan krijg ik een time out, omdat hij https://192.168.178.167:7070/providerauth/callback niet kan bereiken.
Ik zag dat @Scriptkid dat wel zo had ingesteld, dus ik ging ervan uit dat dat kon. Maar ik doe kennelijk toch iets verkeerd...
De URL -> https://192.168.178.167:7070/providerauth/callback als die timed out dan kan jouw client dus blijkbaar niet bij je evcc komen, (Draait je EVCC alleen op HTTP net zoals bij mij , Haal dan het "s" je weg na de timeout en je evcc zal de url accepteren)
Wij hebben daar geen NL woord voor, maar evenredig verdeling van belasting komt denk het dichtst in de buurt. Als je je stoort aan belasting zou je ook verbruik kunnen gebruiken.HyperBart schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:17:
[...]
Ik denk dat ik dat nog wel eens geweest kan zijn. Weet niet op wat het nu staat maar load balancing is in EN prima duidelijk maar in het NL kom ik niet zo snel op een even goed equivalent.
Anyhow, bij 1 van de volgende updates zal het gewoon Load balancing gaat heten in de interface. Ik heb (lokaal) elektriciteitsnetwerk beheer vervangen in zowel GUI als Help tekst.Scriptkid schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:47:
[...]
Wij hebben daar geen NL woord voor, maar evenredig verdeling van belasting komt denk het dichtst in de buurt. Als je je stoort aan belasting zou je ook verbruik kunnen gebruiken.
Gelukkig is er niks definitief, als we ontevreden zijn en collectief besluiten het weer anders te doen, veranderen we het gewoon weer
Let wel op dit is ook het in en uitschakelen van hetladen,NoFate schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:29:
[...]
ah merci, wel jammer dat ze dat niet echt omschrijven want staat beetje los van "solar" laden
En zet het niet te laag, zou niet veel lager dan 3 minuten gaan!!, want het kost de gemiddelde paal al bijna een minuut om te schakelen , en dan staat je paal dus hard te klapperen ipv te laden. en je relais schakeld zo vaak dat hij harder gaat slijten.
Het hele idee hier is om alle pieken en dalen juist af te vangen in een 5 minuten time span zodat je NIET elke keer schakeld als er even een wolkje is etc.
Volgens mij trekt ie je thuisbatterij gewoon leeg. Of laat ik het zo zeggen, evcc stuurt de laadpaal aan om (op basis van planner) op vol vermogen de auto te laden.luigi87 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:34:
[...]
Solar charging is incl de accu toch?
Dus ik kom in de avond uren thuis en stel me plan op 08.00 volle accu, en laden zo goedkoop mogelijk.
Dan plant die waarschijnlijk in vanaf 23.00 (ervoor is duurder).
Dus trek de avond uren de accu leger op huisverbruik. En als die dan vanaf 23.00 gaat laden, gebruikt evcc het restand van de batterij tot 50% voor laden?
Als je niets blokkeert of anderszins instelt in je batterij, gaat ie gewoon ontladen. Evcc kan eventueel wel, als je batterij dat ondersteund, een stand-by modus melding aan je batterij sturen zodat ie niet verder gaat ontladen (maar dus ook niet aan je huis, gewoon nul). Die lock is onafhankelijk van de huidige % SoC van je thuisbatterij ook.
Die thresholds gaan over prioriteit bij laden op zonnestroomoverschot. En dat is dus een passieve control: de thuisbatterij wordt niet rechtstreeks aangestuurd, alleen evcc kan er rekening mee houden in het kader van "waar gaat het zonne-overschot als eerst naar toe". Zo moet je die levels in het kader van % SoC lezen. Het werkt dus expliciet niet bij ontladen van de batterij c.q. snelladen.
Dank je! Als ik hem via http een callback laat maken krijg ik:Scriptkid schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:41:
[...]
Het apparaat waarmee je config activeerd moet bij volvo en bij je EVCC kunnen komen, (Volvo doet geen calls ),
De URL -> https://192.168.178.167:7070/providerauth/callback als die timed out dan kan jouw client dus blijkbaar niet bij je evcc komen, (Draait je EVCC alleen op HTTP net zoals bij mij , Haal dan het "s" je weg na de timeout en je evcc zal de url accepteren)
"Deze site kan geen beveiligde verbinding leveren
192.168.178.167 heeft een ongeldige reactie verzonden.
Voer Windows Netwerkcontrole uit.
ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR"
Nou ben ik niet in hetzelfde netwerk als mijn HA server en evcc, maar doe ik het via een WireGuard verbinding. Ik kan mijn evcc regulier wel bereiken, dus ik dacht dat dit ook zou moeten kunnen.
Zit het hem dan hierin en moet ik het vanavond dus even thuis proberen of zie ik iets over het hoofd?
UPDATE: soms is het zo simpel als een andere browser. In Opera kwam ik niet verder, in Chrome lukt het in één keer...
@Scriptkid dank voor je hulp!
[ Voor 6% gewijzigd door Graif op 02-02-2026 12:45 ]
Fijn dat het gelukt is,Graif schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:23:
[...]
Dank je! Als ik hem via http een callback laat maken krijg ik:
ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR"
Nou ben ik niet in hetzelfde netwerk als mijn HA server en evcc, maar doe ik het via een WireGuard verbinding. Ik kan mijn evcc regulier wel bereiken, dus ik dacht dat dit ook zou moeten kunnen.
Zit het hem dan hierin en moet ik het vanavond dus even thuis proberen of zie ik iets over het hoofd?
UPDATE: soms is het zo simpel als een andere browser. In Opera kwam ik niet verder, in Chrome lukt het in één keer...
Ter extra info idd, zolang je er maar bij kan , ik doet vanaf public internet via een reverser proxy van nginx , werkt ook gewoon zolang je de payload maar op de URL af kunt leveren zonder de URL aan te passen breakt er niks.
Klopt helemaal en die time out kreeg ik ook omdat EVCC geen https support bij mij.Graif schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:24:
[...]
Mag ik vragen hoe jij dit uiteindelijk geregeld hebt gekregen? Ik krijg mijn Volvoe XC40 met geen mogelijkheid toegevoegd.
Bij de callback (timeout) moet je het Sje bij httpS:// even moet verwijderen en dan op enter drukken. dan zou die moeten kloppen.
was te laat zie ik dank @Scriptkid voor je hulp!
[ Voor 3% gewijzigd door luigi87 op 02-02-2026 14:50 ]
- leeg -
Juist duidelijk! EVCC stuurt de batterij niet echt actief aan bij ontladen enkel bij het laden en dan in voorkeur van waar de Solar heen gaat.JanHenk schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:01:
[...]
Volgens mij trekt ie je thuisbatterij gewoon leeg. Of laat ik het zo zeggen, evcc stuurt de laadpaal aan om (op basis van planner) op vol vermogen de auto te laden.
Als je niets blokkeert of anderszins instelt in je batterij, gaat ie gewoon ontladen. Evcc kan eventueel wel, als je batterij dat ondersteund, een stand-by modus melding aan je batterij sturen zodat ie niet verder gaat ontladen (maar dus ook niet aan je huis, gewoon nul). Die lock is onafhankelijk van de huidige % SoC van je thuisbatterij ook.
Die thresholds gaan over prioriteit bij laden op zonnestroomoverschot. En dat is dus een passieve control: de thuisbatterij wordt niet rechtstreeks aangestuurd, alleen evcc kan er rekening mee houden in het kader van "waar gaat het zonne-overschot als eerst naar toe". Zo moet je die levels in het kader van % SoC lezen. Het werkt dus expliciet niet bij ontladen van de batterij c.q. snelladen.
Mijn batterij support het discharge lock signaal dus moet dan ook goed komen.
En ernaast stopt mijn batterij bij de min ingesteld SoC met injecteren.
Dus dan zou het in pirinciepe passief van batterij naar net omgaan omdat de baterrij stop met injecteren.
- leeg -
Update:Graif schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:23:
[...]
Dank je! Als ik hem via http een callback laat maken krijg ik:
ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR"
Het werkt nog steeds niet. De Peblar is via de modbus aangesloten in evcc, modbus staat in de instellingen van de Peblar op lezen/scrhijven. (Ik heb de Peblar integratie in Home Assistant ook draaien).
De Volvo XC40 inmiddels via de officiële API ook kunnen toevoegen met wat hulp van hier.
Gisteravond gepland dat de auto vanochten om 7:00 90% lading moest hebben, ik zie kueirg dat hij plant om te starten om 5:44:10. Maar al wat gebeurt op dat tijdstip, laden start niet. Ik dacht dat hij bij plannen met name naar prijs keek, kan het zo simpel zijn dat ik hem op "Snel" moet zetten ipv op "PV"?
Of zie ik iets heel anders over het hoofd?
Dit zijn de logs van rond die tijd:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
| [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:01 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:01 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 charge currents: [0 0 0]A [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 pv 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 3 power: 1497W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 grid power: 2180W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 grid currents: [8.71 0.175 0.472]A [site ] ERROR 2026/02/03 05:44:10 pv 1 power: Get "https://192.168.178.181/production.json?details=1": tls: failed to verify certificate: x509: cannot validate certificate for 192.168.178.181 because it doesn't contain any IP SANs [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate add db:1 0.000W power (was: Accumulated: 0.000kWh updated: 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate moved db:1 from 0.000 to 0.000 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate add db:6 0.000W power (was: Accumulated: 11.801kWh updated: 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate moved db:6 from 11.801 to 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 site power: 2180W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charge voltages: [233 234 232]V [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charge total import: 209.562kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charger status: B [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 plan: charge 1h15m50s between 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET until 2026-02-03 07:00:00 +0100 CET (overruns by 0s, power: 11040W, avg cost: 0.302) [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 switched phases: 3p [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 wake-up timer: start [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 set charge current limit: 16A [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charger enable [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 wake-up timer: start [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv timer elapse [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv timer inactive [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET to 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: produced 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: accumulated 24.047kWh, produced 11.801kWh, scale 0.491 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:31 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 charge currents: [0 0 0]A [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 3 power: 1497W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 pv 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 grid power: 2188W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 grid currents: [8.72 0.174 0.47]A [site ] ERROR 2026/02/03 05:44:40 pv 1 power: Get "https://192.168.178.181/production.json?details=1": tls: failed to verify certificate: x509: cannot validate certificate for 192.168.178.181 because it doesn't contain any IP SANs [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 pv power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate add db:1 0.000W power (was: Accumulated: 0.000kWh updated: 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate moved db:1 from 0.000 to 0.000 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate add db:6 0.000W power (was: Accumulated: 11.801kWh updated: 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate moved db:6 from 11.801 to 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 site power: 2188W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charge voltages: [234 235 233]V [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charge total import: 209.562kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charger status: B [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 plan: charge 1h15m50s between 2026-02-03 05:44:40 +0100 CET until 2026-02-03 07:00:00 +0100 CET (overruns by 30s, power: 11040W, avg cost: 0.303) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET to 2026-02-03 05:44:40 +0100 CET [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: produced 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: accumulated 24.047kWh, produced 11.801kWh, scale 0.491 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 charge currents: [0 0 0]A [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 pv 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 3 power: 1497W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 grid power: 2196W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 grid currents: [8.75 0.179 0.475]A |
Nee hoor, je doet het goed. De planner werkt alleen in de PV-modus. De Snel-modus is gewoon een soort manuele override: "ga nu maximaal laden" en vergeet alles: zonnestroom, planner, thuisbatterij, etc.Graif schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:33:
[...]
Gisteravond gepland dat de auto vanochten om 7:00 90% lading moest hebben, ik zie kueirg dat hij plant om te starten om 5:44:10. Maar al wat gebeurt op dat tijdstip, laden start niet. Ik dacht dat hij bij plannen met name naar prijs keek, kan het zo simpel zijn dat ik hem op "Snel" moet zetten ipv op "PV"?
Of zie ik iets heel anders over het hoofd?
Ik zie vooral dat evcc wel de auto wil 'wakker maken' en de laadpaal aanstuurt om te laden, maar dat hij blijft haken in status B. Dit wordt meestal door de auto veroorzaakt. Er is nu wel weer vermogen beschikbaar, maar de auto slaapt. Als je dit merkt, is het goed om eens te kijken wat de UI zegt. En hem dan ook eens proberen op de SNEL modus te zetten. Als dat niet werkt, moet je toch echt kijken naar de auto... Die heeft de sessie op één of andere manier afgesloten en wil hem niet hervatten.Dit zijn de logs van rond die tijd:code:[/quote]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:01 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:01 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 charge currents: [0 0 0]A [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 pv 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 3 power: 1497W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 grid power: 2180W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 grid currents: [8.71 0.175 0.472]A [site ] ERROR 2026/02/03 05:44:10 pv 1 power: Get "https://192.168.178.181/production.json?details=1": tls: failed to verify certificate: x509: cannot validate certificate for 192.168.178.181 because it doesn't contain any IP SANs [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate add db:1 0.000W power (was: Accumulated: 0.000kWh updated: 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate moved db:1 from 0.000 to 0.000 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate add db:6 0.000W power (was: Accumulated: 11.801kWh updated: 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate moved db:6 from 11.801 to 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 site power: 2180W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charge voltages: [233 234 232]V [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charge total import: 209.562kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charger status: B [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 plan: charge 1h15m50s between 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET until 2026-02-03 07:00:00 +0100 CET (overruns by 0s, power: 11040W, avg cost: 0.302) [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 switched phases: 3p [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 wake-up timer: start [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 set charge current limit: 16A [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charger enable [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 wake-up timer: start [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv timer elapse [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv timer inactive [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET to 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: produced 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: accumulated 24.047kWh, produced 11.801kWh, scale 0.491 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:31 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 charge currents: [0 0 0]A [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 3 power: 1497W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 pv 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 grid power: 2188W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 grid currents: [8.72 0.174 0.47]A [site ] ERROR 2026/02/03 05:44:40 pv 1 power: Get "https://192.168.178.181/production.json?details=1": tls: failed to verify certificate: x509: cannot validate certificate for 192.168.178.181 because it doesn't contain any IP SANs [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 pv power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate add db:1 0.000W power (was: Accumulated: 0.000kWh updated: 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate moved db:1 from 0.000 to 0.000 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate add db:6 0.000W power (was: Accumulated: 11.801kWh updated: 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate moved db:6 from 11.801 to 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 site power: 2188W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charge voltages: [234 235 233]V [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charge total import: 209.562kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charger status: B [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 plan: charge 1h15m50s between 2026-02-03 05:44:40 +0100 CET until 2026-02-03 07:00:00 +0100 CET (overruns by 30s, power: 11040W, avg cost: 0.303) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET to 2026-02-03 05:44:40 +0100 CET [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: produced 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: accumulated 24.047kWh, produced 11.801kWh, scale 0.491 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 charge currents: [0 0 0]A [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 pv 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 3 power: 1497W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 grid power: 2196W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 grid currents: [8.75 0.179 0.475]A
Heel lullig maar heb je het schuifje "Actief" wel aan gezet?Graif schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:33:
[...]
Update:
Het werkt nog steeds niet. De Peblar is via de modbus aangesloten in evcc, modbus staat in
[ Voor 35% gewijzigd door AA42 op 03-02-2026 10:14 ]
Op basis van de gedeelde logs zou ík zeggen van wel, evcc heeft het plan uitgerekend en start dat ook (incl. switch fases 3p, max current 16a, etc.), maar de lader blijft hangen in status B.AA42 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:13:
[...]
Heel lullig maar heb je het schuifje "Actief" wel aan gezet?[Afbeelding]
En ik denk dat de warmtepomp (ext 3) ook draaide
[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 03-02-2026 10:17 ]
Dank je! In de UI stond "wachten op auto"JanHenk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:41:
[...]
Nee hoor, je doet het goed. De planner werkt alleen in de PV-modus. De Snel-modus is gewoon een soort manuele override: "ga nu maximaal laden" en vergeet alles: zonnestroom, planner, thuisbatterij, etc.
[...]
Ik zie vooral dat evcc wel de auto wil 'wakker maken' en de laadpaal aanstuurt om te laden, maar dat hij blijft haken in status B. Dit wordt meestal door de auto veroorzaakt. Er is nu wel weer vermogen beschikbaar, maar de auto slaapt. Als je dit merkt, is het goed om eens te kijken wat de UI zegt. En hem dan ook eens proberen op de SNEL modus te zetten. Als dat niet werkt, moet je toch echt kijken naar de auto... Die heeft de sessie op één of andere manier afgesloten en wil hem niet hervatten.
Ik ga morgen proberen wat er gebeurt als ik hem op Snel zet!
Even gecheckt, maar daar staat de handmatige planning uit.HyperBart schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:00:
@Graif of je hebt misschien nog een laadschema op de auto zelf ingesteld? Alleen 's nachts laden ofzo?
Twee keer correct...JanHenk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:16:
[...]
Op basis van de gedeelde logs zou ík zeggen van wel, evcc heeft het plan uitgerekend en start dat ook (incl. switch fases 3p, max current 16a, etc.), maar de lader blijft hangen in status B.
En ik denk dat de warmtepomp (ext 3) ook draaide![]()
@Graif check ook even 2 keer of je laadplan wel actief staat.AA42 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:13:
[...]
Heel lullig maar heb je het schuifje "Actief" wel aan gezet?[Afbeelding]
Was bij mij ook een keertje
- leeg -
Meestal werkt het dan ook niet om hem op "snel" te zetten. Wachten op auto, is ook precies wat ie doet...Graif schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:01:
[...]
Dank je! In de UI stond "wachten op auto"
Ik ga morgen proberen wat er gebeurt als ik hem op Snel zet!
Heb je ook wel eens gepland laden van Peblar zelf geprobeerd? Door hem aan te sluiten en dus een tijdje geen vermogen beschikbaar te geven totdat je in het tijdsblok van het schema komt? Op dezelfde manier als evcc doet dus eigenlijk?
Ik verdenk toch echt de auto, die de sessie eigenhandig heeft gestopt. Misschien weten ze in het XC40-topic hier raad mee.
En als dat werkt, voortaan dus gewoon even een wekker zetten bij aanvang planning door evcc, 5:45 in de ochtend
JanHenk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:46:
Goed experiment inderdaad.
En als dat werkt, voortaan dus gewoon even een wekker zetten bij aanvang planning door evcc, 5:45 in de ochtend
Ergens vindt ik het wel gek, ik heb de EX40 welke naar mijn weten gewoon de nieuwe XC40 is en de auto besluit bij helemaal niks, en doet wat EVCC hem zegt.
Dus mogelijk zit het toch ook nog ergens in de peblar, of in de communicatie tussen Volvo en Peblar
Een enkele keer besluit de auto wel zelf wat en dat max laden 50%. en accepteerd dan ook de app instelling niet. Dan mag je naar de auto toe, gaan zitten. SOc op bij 80% zetten en erna op 100%. dan doet die het weer, ook via app.
[ Voor 7% gewijzigd door luigi87 op 03-02-2026 14:59 ]
- leeg -
Gisteren was ie zeker actief, heb ik meermaals gechecktluigi87 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:12:
[...]
@Graif check ook even 2 keer of je laadplan wel actief staat.
Was bij mij ook een keertje
Ik ben er ook een beetje bang voor, ik heb hem ook in het XC40 topic gegooid inderdaad.JanHenk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:19:
[...]
Meestal werkt het dan ook niet om hem op "snel" te zetten. Wachten op auto, is ook precies wat ie doet...
Heb je ook wel eens gepland laden van Peblar zelf geprobeerd? Door hem aan te sluiten en dus een tijdje geen vermogen beschikbaar te geven totdat je in het tijdsblok van het schema komt? Op dezelfde manier als evcc doet dus eigenlijk?
Ik verdenk toch echt de auto, die de sessie eigenhandig heeft gestopt. Misschien weten ze in het XC40-topic hier raad mee.
Al lukt het bij jou dus kennelijk wel. Heb jij de Peblar ook als HA integratie draaien? Misschien dat er iets krom loopt tussen de REST API en de modbus communicatie?luigi87 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:57:
[...]
![]()
![]()
![]()
Ergens vindt ik het wel gek, ik heb de EX40 welke naar mijn weten gewoon de nieuwe XC40 is en de auto besluit bij helemaal niks, en doet wat EVCC hem zegt.
Dus mogelijk zit het toch ook nog ergens in de peblar, of in de communicatie tussen Volvo en Peblar
Een enkele keer besluit de auto wel zelf wat en dat max laden 50%. en accepteerd dan ook de app instelling niet. Dan mag je naar de auto toe, gaan zitten. SOc op bij 80% zetten en erna op 100%. dan doet die het weer, ook via app.
Voor zover ik weet is het: laagste waarde beslist binnen Peblar mbt charging current.Graif schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:07:
[...]
Gisteren was ie zeker actief, heb ik meermaals gecheckt
[...]
Ik ben er ook een beetje bang voor, ik heb hem ook in het XC40 topic gegooid inderdaad.
[...]
Al lukt het bij jou dus kennelijk wel. Heb jij de Peblar ook als HA integratie draaien? Misschien dat er iets krom loopt tussen de REST API en de modbus communicatie?
Geef je dus 6A via REST (HA) door en 8A via Modbus (EVCC), dan bepaald REST. Is er ook nog loadbalancing op de software van Peblar ingesteld en is er hoog huisverbruik waardoor beschikbare A nog lager wordt, dan bepaald die het. In in dit voorbeeld is dat lager dan 6A, dus gaat hij op pauze.
Qua SoC target ben je ook inderdaad nog afhankelijk van de auto instellingen. En sommige auto's hebben ook nog een Charging current Limit instelmogelijkheid. Die beide overrulen natuurlijk alles.
Ik heb een Alfen charger hangen daarmee lukt het ja.Graif schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:07:
[...]
Gisteren was ie zeker actief, heb ik meermaals gecheckt
[...]
Ik ben er ook een beetje bang voor, ik heb hem ook in het XC40 topic gegooid inderdaad.
[...]
Al lukt het bij jou dus kennelijk wel. Heb jij de Peblar ook als HA integratie draaien? Misschien dat er iets krom loopt tussen de REST API en de modbus communicatie?
Maar zet die HA integratie eens uit. Dat kon bij mijn alfen ook niet samen!
- leeg -