Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik ken Tesla niet, maar dat zal wel normaal zijn ja. Misschien is de waarschuwing uit te zetten?

Er worden feitelijk ook 2 van de 3 fases ontkoppeld door schakelen van het relais, dus het is niet onjuist wat de Tesla aangeeft...

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11 22:31

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

KoningSlakkie schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:01:
De peblar is geinstalleerd samen met extra meters en de tesla laad. EVCC werkt geweldig😁. Het enige is dat als de peblar/evcc switch van 3 naar 1 fase laden. Dan geeft Tesla een foutmelding dat een aantal AC fases niet verbonden zijn. Dit is het doel maar de tesla geeft het als waarschuwing aan. Is dit normaal? Ik dacht dat tesla wel de switch zou herkennen naar 1 fase laden.
Ik heb een Alfen en mijn Tesla geeft alleen aan dat ‘het laden is gestopt om hh:mm’, om vervolgens door te gaan met laden op 1 fase.

www.google.nl

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:23
KoningSlakkie schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:01:
De peblar is geinstalleerd samen met extra meters en de tesla laad. EVCC werkt geweldig😁. Het enige is dat als de peblar/evcc switch van 3 naar 1 fase laden. Dan geeft Tesla een foutmelding dat een aantal AC fases niet verbonden zijn. Dit is het doel maar de tesla geeft het als waarschuwing aan. Is dit normaal? Ik dacht dat tesla wel de switch zou herkennen naar 1 fase laden.
Op basis van je post lijkt hij gewoon tijdens een lopende laadsessie te schakelen. Lijkt me niet echt de bedoeling.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:35
Probleemstelling:
Sinds een tijdje zijn we globaal overgestapt naar kwartierprijzen. Ik leef al een tijdje met evcc alsof ik een dynamisch tarief heb om op die manier volgend jaar empirisch te kunnen bewijzen of ontkrachten of een dynamisch tarief voor mij voordelen zou bieden.

Gevolg van die kwartierintervallen is nu dat als ik een serieuze laadsessie (hoog aantal kWh gedurende de nacht wil laden) start dat over een nachtje de laadpaal nogal wat schakelmomentjes heeft omdat blijkbaar de prijzen er als volgt uitzien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LdCsOCf3vqbS6gdKrpuJnsoRKk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A73WFsPenWijwgxN9gTQhpFD.png?f=user_large

Op de een of andere manier is de prijs op H:00 altijd goedkoper dan tegen het einde van het uur waardoor dat als je een lange laadsessie gepland hebt hij toch een aantal afschakelmomentjes heeft.

Mijn formule is (uit contract geinterpreteerd) als volgt:

tariffs:
currency: EUR # (default EUR)
grid:
type: template
template: nordpool
region: BE # optional
currency: EUR # optional
formula: ((1.02 * price + 0.0683261) * 1.06)[/quote]
[quote]

Hoe vermijden jullie dat?

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 17:16

Bravo

Second Best

HyperBart schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:18:
Probleemstelling:
Sinds een tijdje zijn we globaal overgestapt naar kwartierprijzen. Ik leef al een tijdje met evcc alsof ik een dynamisch tarief heb om op die manier volgend jaar empirisch te kunnen bewijzen of ontkrachten of een dynamisch tarief voor mij voordelen zou bieden.

Gevolg van die kwartierintervallen is nu dat als ik een serieuze laadsessie (hoog aantal kWh gedurende de nacht wil laden) start dat over een nachtje de laadpaal nogal wat schakelmomentjes heeft omdat blijkbaar de prijzen er als volgt uitzien:

[Afbeelding]

Op de een of andere manier is de prijs op H:00 altijd goedkoper dan tegen het einde van het uur waardoor dat als je een lange laadsessie gepland hebt hij toch een aantal afschakelmomentjes heeft.

tariffs:
grid:
[quote]

Ik gebruik het nog niet, maar ik zou overwegen om voor de laadperiode een automation in HA te maken die ervoor zorgt dat vanaf de start van het laden de Min+Solar modus gebruikt wordt. Je ruilt dan het schakelen in tegen langzaam laden tegen een duurder tarief. Zeker bij laden op 1 fase scheelt dat behoorlijk ( 6A vs 32A).
Moet je nog wel even nadenken hoe je de modus weer terugzet naar Solar als het gewenste SOC is bereikt en deze niet gelijk is aan de max SOC (want dan stopt evcc sowieso met laden).

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:10
HyperBart schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:18:
Probleemstelling:

[Afbeelding]

tariffs:
grid:
[quote]

Vanaf versie 209.5 hebben ze een average optie in de ENTSO-E template gezet: https://github.com/evcc-io/evcc/pull/24829

Als je die template gebruikt in plaats van Nordpool zal het iets beter worden ingepland omdat hij dan in blokken van een uur aan een stuk zal laden.

• Skix_Aces
Ze zijn ook bezig met een continous laadplan. Het lijkt er op dat deze feature binnenkort zal worden toegevoegd aan de stable release. Ben benieuwd, ik loop hier zelf namelijk ook tegenaan.

https://github.com/evcc-io/evcc/pull/24423

• HyperBart
Skix_Aces schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:14:
[...]

Vanaf versie 209.5 hebben ze een average optie in de ENTSO-E template gezet: https://github.com/evcc-io/evcc/pull/24829

Als je die template gebruikt in plaats van Nordpool zal het iets beter worden ingepland omdat hij dan in blokken van een uur aan een stuk zal laden.
Ah bedankt, nu hopen dat entsoe wat betrouwbaarder werkt dan voorheen. Nogal wat problemen mee gehad een tijd.

• Bravo

Bravo

Second Best

Een dingetje met de huidige planning en de kwartierprijzen is dat blokjes van 1 kwartier genegeerd worden bij het uitvoeren van de planning, omdat de laadlengte onvoldoende lang is. Dus bij 1 kwartier laden blijft hij uit, bij 1 kwartier niet laden, laadt hij vrolijk door.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• JanHenk
  • Niet online
Bravo schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:39:
Een dingetje met de huidige planning en de kwartierprijzen is dat blokjes van 1 kwartier genegeerd worden bij het uitvoeren van de planning, omdat de laadlengte onvoldoende lang is. Dus bij 1 kwartier laden blijft hij uit, bij 1 kwartier niet laden, laadt hij vrolijk door.
Het zal aan mij liggen hoor, want ik heb geen dynamische tarieven. Maar ik begrijp niet helemaal wat je zegt. Hierboven zegt men juist dat de planning en kwartierprijzen juist vaak blokjes van een kwartier pakt en dus juist wel aan en uit gaat. Jij lijkt nu te zeggen van niet? Is het een instelling?

Zou je dit wat kunnen verduidelijken? Wil het graag begrijpen :P :)

• Bravo

Bravo

Second Best

JanHenk schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:44:
[...]

Het zal aan mij liggen hoor, want ik heb geen dynamische tarieven. Maar ik begrijp niet helemaal wat je zegt. Hierboven zegt men juist dat de planning en kwartierprijzen juist vaak blokjes van een kwartier pakt en dus juist wel aan en uit gaat. Jij lijkt nu te zeggen van niet? Is het een instelling?

Zou je dit wat kunnen verduidelijken? Wil het graag begrijpen :P :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGrOlFaKwjwLYq7Yqpr33Q4lkrE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6jk2ZEGHRfu3f9zRkHw6CQL3.png?f=user_large
Hier een mooi voorbeeld dat de planner plant om te gaan laden met losse kwartierblokken erin.
Echter zit er ergens in de laadlogica een regel die voorkomt dat je daadwerkelijk maar een kwartier gaat laden of stopt met laden. In de log zie ik dan het volgende
code:
1
plan: slot too short- ignoring remaining 14m35s**

Zie ook het issue op Github, oplossing wordt verwacht in de genoemde update.

Deze logica zorgt er ook voor dat je door blijft laden als solar/pv wegvalt, maar er binnenkort een geplande laadactie start. Daar ben ik het voor het eerst tegengekomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bravo op 13-11-2025 08:58 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• JanHenk
  • Niet online
@Bravo Ah oké, nu snap ik hem, dank voor de toelichting. Het "slot too short" zal er ergens ook met een update ingekomen zijn lijkt me, want dat heb ik ook nog niet eerder gezien. Eigenlijk is dit al wel een beetje wat @HyperBart wenst, maar dan wordt het eigenlijk niet duidelijk gemaakt in de UI. Immers staat daar wel gewoon dat ie in dat kwartierblok gaat laden. Terwijl er blijkbaar logica is gemaakt die ervoor zorgt dat de lader niet voor een kwartier gaat starten (of stoppen).

• Bravo

Bravo

Second Best

Als ik het goed getraceerd heb zit die logica er al in sinds maart 2023. Maar je komt het niet zo vaak tegen, zeker niet als je niet met kwartierprijzen werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Bravo op 13-11-2025 09:10 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• HyperBart
Aha! Weer wat bijgeleerd. @JanHenk en @Bravo
Bedankt jongens.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:00
Hebben mensen hier meerdere arrays toe kunnen voegen aan EVCC voor de forecast voor zonneproductie via Solcast?

Ik had eerst wel een forecast voor mijn eerste PV-array. Maar na het toevoegen van de tweede array (omdat ik onlangs meer panelen heb laten leggen) is de forecast in zijn geheel verdwenen. Ik weet niet wat ik fout doe. Ook nu een enkele array lijkt niet meer te werken.

In home assistant zelf in de energy tab lijkt deze wel beide arrays op te halen, maar in home assistant energy hoef ik ook niet specifiek een site toe te voegen maar enkel een API token. Bij EVCC moet ik dus wel een site/array toevoegen.

Onderstaande is mijn code in de experimental UI onder de categorie "Tarrifs"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
solar:
  - type: template
    template: solcast
    site: #site-A
    token: Token-A
    site: #Site-B

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Met forecast-solar werkt t wel i.i.g..

• HyperBart
KoningSlakkie schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:08:
Hebben mensen hier meerdere arrays toe kunnen voegen aan EVCC voor de forecast voor zonneproductie via Solcast?

Ik had eerst wel een forecast voor mijn eerste PV-array. Maar na het toevoegen van de tweede array (omdat ik onlangs meer panelen heb laten leggen) is de forecast in zijn geheel verdwenen. Ik weet niet wat ik fout doe. Ook nu een enkele array lijkt niet meer te werken.

In home assistant zelf in de energy tab lijkt deze wel beide arrays op te halen, maar in home assistant energy hoef ik ook niet specifiek een site toe te voegen maar enkel een API token. Bij EVCC moet ik dus wel een site/array toevoegen.

Onderstaande is mijn code in de experimental UI onder de categorie "Tarrifs"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
solar:
    site: #site-A
    site: #Site-B
Solcast had heel wat beperkingen gratis.
Ik heb uiteindelijk open meteo gebruikt dacht ik. Werkt heel betrouwbaar en redelijk accuraat.
Dit met 4 arrays en 3 omvormers.

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-11 11:14

Wrc

Skix_Aces schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:14:
[...]

Ik zag in de update info dit ook staan. Ik gebruik ENTSO-E en in de instructies van EVCC staat bij geavanceerde opties hiervoor:
average: # Average by hour, optional
Nu heb ik van alles aan syntax geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar om het werkend te krijgen. Weet iemand wat de exacte juiste syntax is om het te laten werken?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wrc schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:17:
[...]

Ik zag in de update info dit ook staan. Ik gebruik ENTSO-E en in de instructies van EVCC staat bij geavanceerde opties hiervoor:
average: # Average by hour, optional
Nu heb ik van alles aan syntax geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar om het werkend te krijgen. Weet iemand wat de exacte juiste syntax is om het te laten werken?
Type bool

Dus true or false
https://github.com/evcc-i...plates/defaults.yaml#L523

• Wrc

Wrc

Ja, had ik ook al geprobeerd maar werkt niet. Weet je ook wat de exacte syntax is die je er dan in moet zetten?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wrc schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:49:
[...]

Ja, had ik ook al geprobeerd maar werkt niet. Weet je ook wat de exacte syntax is die je er dan in moet zetten?
Hij moet volgens mij

averageHour: true

Zijn

Maar dat is een keer gewijzigd
https://github.com/evcc-i...f0700b9a9e6e9e065ea32ba4b

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 15-11-2025 19:40 ]

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:25
Ik ben alvast wat voorconfiguratie aan het doen voor het in gebruik nemen van evcc.
Voor grid zie ik wel een Homewizard P1 optie, ik heb echter gewoon een P1 -> USB kabel naar m'n NAS lopen. Zijn er ook dockers ondersteund? Of ben ik toch genoodzaakt zo'n Homewizard P1 te bestellen?

Ik zie op het evcc docs - pv, battery, grid, meter support lijstje volgens mij alleen maar hardware.
Iemand hier tips? Gewoon een zetje in de juiste richting zal al enorm helpen :)

*Edit*

Ik ben https://github.com/Jasper...-api-actieveren-voor-evcc tegengekomen. Waanzinnig! Als dat iemand van Tweakers is, erg bedankt :)

[ Voor 24% gewijzigd door Valandin op 16-11-2025 11:33 ]

• Wrc

Wrc

Get!em schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:38:
[...]

Hij moet volgens mij

averageHour: true

Zijn

Maar dat is een keer gewijzigd
https://github.com/evcc-i...f0700b9a9e6e9e065ea32ba4b
Ik had al heel veel syntax vormen gerpobeerd en ook deze al en werkt helaas ook niet.

• Wooters
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-11 21:14
AA42 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:40:
Haha, nou dan toch maar liever een Europees merk die zich wel aan de EU wetgeving houdt..... :)

Nou, na de laatste evcc update van vanochtend heb ik mijn i3s eindelijk aan de praat!

[Afbeelding]

Twee valkuilen: als je op het voertuig (BMW) item in het hamburger menu klikt wil evcc nu een pop-up (extra tabblad) openen. Als je, zoals ik, dit standaard uit hebt staan moet je dat even voor HA wijzigen in de intstellingen van je browser. Vervolgens kreeg ik keurig daar het BMW inlogscherm te zien.
Daarna nog steeds geen groen puntje voor de voertuignaam en de foutmelding
oauth-XXXXXXXX] ERROR 2025/10/15 10:35:17 error retrieving token: oauth2: "invalid_grant" "The provided access grant is invalid, expired, or revoked."
in de log.
Er moest dus iets met het client ID zijn.

Dus opnieuw ingelogd op de BMW CarData site, opnieuw mijn Client ID gekopieerd (NIET een nieuwe aangemaakt) en deze opnieuw in de voertuig configuratie geplakt. Nu blijkt dat evcc automatisch alle hoofdletters omzet naar kleine letters. Sla op, herstart evcc en eindelijk zal de groene punt verschijnen en de gegevens van je auto in de configuratie zoals in het plaatje.
Eigenaar i3 hier, mag ik vragen hoe je de Cardata flow voor elkaar hebt gekregen? In het activeren van de CARDATA API kies ik voor "Authenticate device", word ik doorverwezen naar "Link your BMW ID", en daar heb ik geen idee wat in te vullen. Melding die ik krijg is "Please insert the provided user code shown on the screen within your vehicle." - maar ik zie op de display van de auto niets verschijnen.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:00
HyperBart schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 00:26:
[...]

Solcast had heel wat beperkingen gratis.
Ik heb uiteindelijk open meteo gebruikt dacht ik. Werkt heel betrouwbaar en redelijk accuraat.
Dit met 4 arrays en 3 omvormers.
Hoewel Solcast beperkingen heeft, werkt het best wel goed en is erg betrouwbaar. Maar nu heb ik na de recente update weer connectie. Misschien lag het daar aan. Volgende keer ga ik toch maar Open Meteo probeeren. Heb nu ook de CO2 emissie van de nederlandse grid mix toegevoegd. Ik vind het wel leuk :P

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:15
vraagje voor diegenen die een charging-plan gebruiken, ik merk dat de SOC waarden van de wagen (iX3 in mijn geval) de goal SOC van het charging-plan "overrulen". Heb 90% in de auto staan en 80% in de planner, de IX3 laadt vrolijk verder na het bereiken van 80% (tot 90% in dit geval). Mij lijkt het dat EVCC het laadprocess zou moeten afsluiten bij 80% ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEQCv585N76He2hubbLTE0AdO-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UocHbPB7s1E0ji6hf3s6mQT8.png?f=fotoalbum_large

Nog iemand deze ervaring ? Een bug of eerder specifiek aan BMW gelinked ?

thx!

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-11 00:18
Wooters schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:35:
[...]

Eigenaar i3 hier, mag ik vragen hoe je de Cardata flow voor elkaar hebt gekregen? In het activeren van de CARDATA API kies ik voor "Authenticate device", word ik doorverwezen naar "Link your BMW ID", en daar heb ik geen idee wat in te vullen. Melding die ik krijg is "Please insert the provided user code shown on the screen within your vehicle." - maar ik zie op de display van de auto niets verschijnen.
Dit hoeft ook helemaal niet. Dacht ik eerst ook maar is niet nodig.
Je moet de twee vinkjes aanzetten en de Client ID kopiëren (op het symbooltje er naast klikken). Die code moet je plakken in de evcc config, uiteraard bij Client ID. Als het goed is zet hij automatisch de hoofdletters om naar kleine letters in die Client ID, dit is vereist (heel raar dat BMW hem dan doorgeeft met hoofdletters, maar goed).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_3br7Fb1sdNFLDm5pJBXNeEtbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XrO15Lzdn1hkEhNIkuiiMh7G.png?f=fotoalbum_large

Als je dan de config hebt opgeslagen moet je in het hamburger menu kijken naar je BMW naam. Daar "brandt" een oranje lampje voor. Klik op de naam. Dan probeert evcc een nieuw venster te openen, dit wil nogal eens lastig of niet lukken, Safari blokkeert bijvoorbeeld standaard de pop-up. Ikzelf moest dit voor elkaar krijgen door evcc direct te openen in de browser met homeassistant.local:7070 en dan naar het hamburger menu te gaan en op de BMW naam te klikken.
Als het gelukt is wordt het "lampje" groen voor de BMW naam in het hamburger menu en praat evcc met je i3 (goede keuze trouwens......ZO'N bizar goede auto.....wij een i3s :))

[ Voor 15% gewijzigd door AA42 op 17-11-2025 22:15 ]

• Skix_Aces
Marcher schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:51:
vraagje voor diegenen die een charging-plan gebruiken, ik merk dat de SOC waarden van de wagen (iX3 in mijn geval) de goal SOC van het charging-plan "overrulen". Heb 90% in de auto staan en 80% in de planner, de IX3 laadt vrolijk verder na het bereiken van 80% (tot 90% in dit geval). Mij lijkt het dat EVCC het laadprocess zou moeten afsluiten bij 80% ?

[Afbeelding]

Nog iemand deze ervaring ? Een bug of eerder specifiek aan BMW gelinked ?

thx!
Bij mij stopt hij netjes met laden als hij de SOC heeft bereikt. Je zou de volgende dingen kunnen checken.

- Komt de SOC in Evcc overeen met wat de auto aangeeft tijdens het opladen? Evcc leest de soc op het begin uit en gaat daarna extrapoleren aan de hand van hoe groot het accupakket is en hoeveel hij heeft geladen. Ik weet niet hoe vaak hij hierna de soc polled, maar het zou kunnen dat hij scheef gaat lopen.

- overruled je laadpaal evcc niet? Het zou kunnen dat evcc bij 80% wil stoppen met laden, maar dat de laadpaal zelf besluit om door te gaan met laden.

Uiteindelijk is het de laadpaal die bepaald of de auto stroom krijgt. De auto kan de laadpaal niet overrullen en stroom blijven trekken. Het enige dat de auto kan doen is de laadsessie stoppen.

• AA42
Bravo schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:56:
[...]

[Afbeelding]
Hier een mooi voorbeeld dat de planner plant om te gaan laden met losse kwartierblokken erin.
Echter zit er ergens in de laadlogica een regel die voorkomt dat je daadwerkelijk maar een kwartier gaat laden of stopt met laden. In de log zie ik dan het volgende
code:
1
plan: slot too short- ignoring remaining 14m35s**

Zie ook het issue op Github, oplossing wordt verwacht in de genoemde update.
Ik heb Tibber dynamisch en heb ook het probleem dat hij wel een "planning" aangeeft per kwartier maar daar niet mee schakelt.
Ik wil dit juist wel omdat hij dan de goedkoopste kwartieren pakt. Voor de auto maakt het geen bal uit. Bij regeneratief remmen wordt het accupakket immers ook (nog veel kortere) momenten geladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOm6OJS9phMBDfjTWCDIF3OHt9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLA8URnZYncM2mBP4xCwgLGr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdQBAjpR2Gtamx8kt85qrtPURoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOj13obTjS2lB8Fm6eFqYWzN.jpg?f=fotoalbum_large

• AA42
Skix_Aces schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:13:
[...]

Bij mij stopt hij netjes met laden als hij de SOC heeft bereikt. Je zou de volgende dingen kunnen checken.

- Komt de SOC in Evcc overeen met wat de auto aangeeft tijdens het opladen? Evcc leest de soc op het begin uit en gaat daarna extrapoleren aan de hand van hoe groot het accupakket is en hoeveel hij heeft geladen. Ik weet niet hoe vaak hij hierna de soc polled, maar het zou kunnen dat hij scheef gaat lopen.

- overruled je laadpaal evcc niet? Het zou kunnen dat evcc bij 80% wil stoppen met laden, maar dat de laadpaal zelf besluit om door te gaan met laden.

Uiteindelijk is het de laadpaal die bepaald of de auto stroom krijgt. De auto kan de laadpaal niet overrullen en stroom blijven trekken. Het enige dat de auto kan doen is de laadsessie stoppen.
Klopt. Hier ook BMW (i3s). Misschien sla ik de plank volledig mis maar het lijkt of evcc "bijleert" met het op het juiste moment stoppen met laden. De eerste keer had ik 80% ingesteld in het schema en stopte hij pas bij 86%. Daarna was het veel nauwkeuriger (81% bijvoorbeeld). Maar het is dus geen exacte meting die evcc binnen krijgt. De auto staat gewoon op 100% laden want er zijn momenten dat ik dat wil/nodig heb.

[ Voor 3% gewijzigd door AA42 op 17-11-2025 22:42 ]

• AA42
Wil nog even een "evcc voor dummies" vraag stellen:
De volgende stap die ik wil (nou eigenlijk:moet) zetten is het mogelijk maken van schakelen tussen 3 en 1 fase met mijn EVBox Elvi. Volgens evcc kan dit blijkbaar niet. Nu las ik op een Facebook groep dat iemand het wel voor elkaar had door gebruik te maken van de RS-485 aansluiting die met het "MAX" protocol van EVBox werkt.

Hij gaf aan dat de stroomwaardes per fase in te stellen zijn via dat protocol, maar dat is toch eigenlijk hetzelfde als wat met OPCC kan? Maar is het dan niet mogelijk om voor 2 fase gewoon 0A in te stellen en voor 1 fase vanaf 6A?

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
AA42 schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:24:
[...]

Ik heb Tibber dynamisch en heb ook het probleem dat hij wel een "planning" aangeeft per kwartier maar daar niet mee schakelt.
Ik wil dit juist wel omdat hij dan de goedkoopste kwartieren pakt. Voor de auto maakt het geen bal uit. Bij regeneratief remmen wordt het accupakket immers ook (nog veel kortere) momenten geladen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De meesten maken zich ook geen zorgen over de auto en de batterij daarvan maar meer over het schakel-relais in de laadpaal wat dan elk kwartier aan/uit gaat.

• Bravo

Bravo

Second Best

Sander schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 03:52:
[...]

De meesten maken zich ook geen zorgen over de auto en de batterij daarvan maar meer over het schakel-relais in de laadpaal wat dan elk kwartier aan/uit gaat.
Ik maak mij vooral zorgen over het schakelrelais wat in de auto zit als er ieder kwartier wel/niet wordt geladen.
Bij Hyundai is dat onderdeel een zorgenkindje. Laadpaalrelais of de hele laadpaal kan ik vervangen tegen (vervelende) kosten. Bij de auto is dat allemaal wat vervelender om te (laten) vervangen. Auto langer kwijt etc.
Tijdens de ontwikkeling van dit soort relais is rekening gehouden met een aantal schakelingen over de 'gewenste' levensduur. 2-4 schakelingen per dag zou mij redelijk lijken, iedere keer het beste kwartier eruit pikken zorgt voor een veelvoud aan schakelingen per dag. En daardoor zal het relais minder lang meegaan.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

AA42 schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:41:
[...]

Klopt. Hier ook BMW (i3s). Misschien sla ik de plank volledig mis maar het lijkt of evcc "bijleert" met het op het juiste moment stoppen met laden. De eerste keer had ik 80% ingesteld in het schema en stopte hij pas bij 86%. Daarna was het veel nauwkeuriger (81% bijvoorbeeld). Maar het is dus geen exacte meting die evcc binnen krijgt. De auto staat gewoon op 100% laden want er zijn momenten dat ik dat wil/nodig heb.
Het is niet zozeer bijleren.

De auto stuurt maar 1x per x tijd de actuele SoC naar de cloud. Op basis van die waarde interpoleert EVCC de SOC en dus het moment dat hij moet stoppen. Loopt de interpolatie dus scheef met daadwerkelijke SoC dan kan het zijn dat ie niet exact stopt zoals in de planner geconfigureerd.

Het begint overigens met de juiste batterycapacity in te vullen. Dit moet de capaciteit zijn waarop de auto zijn 0-100% baseert.

• Skix_Aces
Bravo schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:55:
[...]

Ik maak mij vooral zorgen over het schakelrelais wat in de auto zit als er ieder kwartier wel/niet wordt geladen.
Bij Hyundai is dat onderdeel een zorgenkindje. Laadpaalrelais of de hele laadpaal kan ik vervangen tegen (vervelende) kosten. Bij de auto is dat allemaal wat vervelender om te (laten) vervangen. Auto langer kwijt etc.
Tijdens de ontwikkeling van dit soort relais is rekening gehouden met een aantal schakelingen over de 'gewenste' levensduur. 2-4 schakelingen per dag zou mij redelijk lijken, iedere keer het beste kwartier eruit pikken zorgt voor een veelvoud aan schakelingen per dag. En daardoor zal het relais minder lang meegaan.
Het is helemaal afhankelijk van de kwaliteit van de relais. Ik heb een Peblar laadpaal en een Tesla Model 3. Welk relais de Tesla gebruikt weet ik niet, maar in de Peblar zit een Panasonic AHES4191. Een snelle blik in de datasheet leert mij dat dit relais 30.000 schakelingen aan kan (waarbij gespecificeerd is dat een schakeling 1 seconde aan is, 9 seconde uit).

Stel de auto laad met 11kW, en de laadpaal schakelt elk kwartier. Dan heb je 11/4 = 2,75 kWh per schakeling geladen. Dit betekent dat de laadpaal gedurende zijn levensduur 30.000 * 2,75 = 82.500 kWh kan laden. Als we vervolgens een ruim gemiddelde pakken dat een auto 180 Wh/km rijd, kan je dus 82.500/0,18 = 458.000 km rijden voordat de laadpaal stuk is.

Als je de auto met lagere vermogens laad zal de relais nog meer schakelingen aankunnen aangezien hij niet onder volledige belasting word geschakeld. Al met al denk ik dat het vanuit het perspectief van mijn laadpaal niet per se een probleem is om elk kwartier te schakelen. Maar ik ben het er wel mee eens dat het ook wel een beetje belachelijk is om voor een paar cent verschil in blokjes van 15 minuten te laden.

• HyperBart
Skix_Aces schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:33:
[...]

Als je de auto met lagere vermogens laad zal de relais nog meer schakelingen aankunnen aangezien hij niet onder volledige belasting word geschakeld. Al met al denk ik dat het vanuit het perspectief van mijn laadpaal niet per se een probleem is om elk kwartier te schakelen. Maar ik ben het er wel mee eens dat het ook wel een beetje belachelijk is om voor een paar cent verschil in blokjes van 15 minuten te laden.
Het is zelfs nog leuker: de relais wordt zelfs nooit onder belasting geschakeld. Via het PWM signaal wordt gesignaleerd aan de auto dat deze moet stoppen met laden en vervolgens wisselt/schakelt de relais of relais'. Bij het wisselen van 3F naar 1F worden 2 fasen door een relais uitgezet, bij het volledig uitschakelen zowel de relais voor N/L1 als L2/L3.

• Skix_Aces
HyperBart schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:09:
[...]

Het is zelfs nog leuker: de relais wordt zelfs nooit onder belasting geschakeld. Via het PWM signaal wordt gesignaleerd aan de auto dat deze moet stoppen met laden en vervolgens wisselt/schakelt de relais of relais'. Bij het wisselen van 3F naar 1F worden 2 fasen door een relais uitgezet, bij het volledig uitschakelen zowel de relais voor N/L1 als L2/L3.
Oh dat wist ik niet. Als dit klopt, dan is het relais in de laadpaal vooral bedoeld als veiligheids mechanisme om er voor te zorgen dat er geen spanning op de kabel staat als hij niet is verbonden met een auto. Wel interessante materie, zal hier binnenkort eens induiken.

• HyperBart
Skix_Aces schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:17:
[...]

Oh dat wist ik niet. Als dit klopt, dan is het relais in de laadpaal vooral bedoeld als veiligheids mechanisme om er voor te zorgen dat er geen spanning op de kabel staat als hij niet is verbonden met een auto. Wel interessante materie, zal hier binnenkort eens induiken.
Klopt. Een laadkabel zit eigenlijk best vernuftig in elkaar. Een van de stuurpennetjes in de kop is bv. ook korter dan de stroomvoerende pinnen, waardoor als je de kabel toch heel snel uit de socket trekt de spanning eerst onderbroken wordt door de relais zodat je geen onderbreking onder belasting hebt aan de zijde van de auto. Op zo een moment gaat de relais wel schakelen onder last.

Dit zou niet vaak mogen voorkomen, bij mij althans toch niet omdat ik ook op de auto op het unlock knopje moet duwen en dit het laden stopt en er dus geen vermogen meer wordt getrokken.

• HyperBart
Een vraagje voor de Tesla bezitters icm evcc:

Wat hebben jullie ingevuld bij Teslamate qua URL's en andere parameters om het werkend te krijgen? Ik vind de documentatie niet zo duidelijk.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

In EVCC heeft de Carbon tariff geen bron meer doordat Cloudflare offline is.

Deze levert mij nu elke paar seconden (workingspeed evcc) een foutmelding op tariff op, ook op de planner.

code:
1
2
3
4
co2: # carbon intensity forecast
  template: ned
  apiKey: xxxx

Heb deze er voorlopig even weer uitgehaald.

Edit, en weer teruggezet, cloudflare werkt weer.

[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 18-11-2025 17:02 ]

• Valandin
  • Laatst online: 11:25
ChiLLeR schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:16:
Ik heb nog eens een keer een poging gedaan om EVCC aan de praat te krijgen op mijn EVBox livo laadpaal.
Het lukt wel, alleen het laden start niet. Ik vermoed dat het komt dat de Livo paal ineens de zgn. auto-start functie niet meer hanteerd, en er dus een authenticatie moet plaatsvinden. De eebus/livo template bied daar geen opties voor. Ik lees een vergelijkbaar probleem destijds met de EVBox elvi laadpaal, die moest op autostart uitgezet worden, en dan met je pasje authentiseren. De Livo is ook gelijk niet meer benaderbaar in de EVBox software als de HEMS koppeling met evcc actief is.

Iemand nog een idee? Alles werkt, uiteindelijk blijft evcc in status 'waiting for vehicle'. (Ja het zit echt niet in de auto, de Livo nu weer back to default, en er wordt meteen begonnen met laden)
Logs: https://pastebin.com/xMfns7mt
yaml:"
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
plant: fd2371f0ba8725a310c23f7e8e708afa77461493ac9b9794ae67f82da7bc4d9f

log: debug
interval: 30s # control cycle interval
levels:
  eebus: trace
site:
  - title: Thuis # display name for UI
    meters:
      grid: my_grid # grid meter reference
    residualPower: 100
    # bufferSoc: 80
    # prioritySoc: 66
tariffs:
  grid:
    template: tibber
    token: x-
    homeid: x-b
loadpoints:
  - title: Oprit # display name for UI
    charger: my_charger # charger reference
    vehicle: BMW # reference to standard vehicle
    mode: now # charge mode (off, now, minpv, pv)  
chargers:
  - name: my_charger
    template: livo
    ski: 0910a9eadfd4820e518e2f9b429620a1efe9f8d5
    ip: 192.168.2.187 # IP address
    #remotestart: true
    #idtag: evcc
#chargers:
#  - name: my_charger
#    type: template
#    template: demo-charger
#    status: A # optional
#    power: 0 # optional
#    enabled: true # optional
#    maxcurrent: 16 # The maximum amperage per connected phase with which the car shuold be charged (optional)
meters:
  - name: my_grid
    template: tibber-pulse
    usage: grid
    token: x
    homeid: x
vehicles:
  - name: BMW
    template: bmw
    title: X5
    user: # User account (e.g. email address, user id, etc.)
    password: # Password of the user account (use single quotes in case of leading zeros)
    #vin: WBMW... # Required if you own multiple vehicles of the same brand (optional)
    capacity: 26 # Battery capacity in kWh (optional)
    hcaptcha: P1_eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzI1NiJ9.eyJwYXNza2V5IjoiU09DNXZQMVU5cmVZRGhXL2VFVTF2OGxMelp5dEx                                                               
eebus:                                                                           
  certificate:                                                                   
    public: |                                                                    
      -----BEGIN CERTIFICATE-----                                                
      /F9hjbqHOIaVwIhAIjT844LOEQOQfxeRjHY           
      Sw8+IgGWzZAWemvrHEFvuPsx                                                   
      -----END CERTIFICATE-----                                                  

private: |                                                                   
      -----BEGIN EC PRIVATE KEY-----                                             
      MHcCAQEEIApoNIS1on+iX4Hc3dAojkGK67qn0UmBzzPYyyA3J+GDoAoGCCqGSM49           

-----END EC PRIVATE KEY-----

Benieuwd hoe dit voor jou afgelopen is. Na een paar dagen zoek/lees werk lijk ik wel tot de conclusie komen dat EVCC toch niet samen kan werken met de EVBox Livo. EVCC werkt super met apparaten die OCPP 1.6j ondersteunen, maar 2.0.1 only werkt het gewoon niet. In geval van de EvBox livo dus wel met EEBus, maar dat regelt niet de autorisatie begrijp ik, tenzij er een offline autostart optie in zit zoals bij de evbox elvi, maar hier dus niet.

Als het goed is zou je wel EVCC in combinatie met https://citrineos.github.io/latest/ kunnen draaien. Met citrine regel je dan de autorisatie en met EVCC de rest.

Over een paar weken kan ik zelf aan de slag om het uit te testen, maar waar ik een paar dagen geleden dacht "oh dit fix ik wel effe met een uurtje" ben ik daar inmiddels wel wat van bijgekomen.

Ach... gaat een leuk hobby projectje worden.

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:45
Valandin schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:40:
[...]

Benieuwd hoe dit voor jou afgelopen is. Na een paar dagen zoek/lees werk lijk ik wel tot de conclusie komen dat EVCC toch niet samen kan werken met de EVBox Livo. EVCC werkt super met apparaten die OCPP 1.6j ondersteunen, maar 2.0.1 only werkt het gewoon niet. In geval van de EvBox livo dus wel met EEBus, maar dat regelt niet de autorisatie begrijp ik, tenzij er een offline autostart optie in zit zoals bij de evbox elvi, maar hier dus niet.

Als het goed is zou je wel EVCC in combinatie met https://citrineos.github.io/latest/ kunnen draaien. Met citrine regel je dan de autorisatie en met EVCC de rest.

Over een paar weken kan ik zelf aan de slag om het uit te testen, maar waar ik een paar dagen geleden dacht "oh dit fix ik wel effe met een uurtje" ben ik daar inmiddels wel wat van bijgekomen.

Ach... gaat een leuk hobby projectje worden.
nee helaas, bespaar je de tijd. De livo wordt niet ondersteund. Ik hem nu draaien op Monta, dan kan je in ieder geval laden op goedkope momenten.

>> Signature?

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Gebruik EVCC sinds kort met een Tesla Wall Charger 3 en een Model Y.

Vooral de loadbalancing functionaliteit van EVCC is prettig. Ik kan nu gerust een andere grootverbruiker aanzetten, EVCC regelt netjes de laadstroom terug van de auto:
code:
1
[circuit-main] WARN 2025/11/18 15:13:09 over current detected: 25.3A > 25A

Dit terugregelen is niet direct. Het duurt zo'n 30 seconden voordat EVCC de auto terugregelt. Dat kan sneller, maar EVCC adviseert om dat eerst goed uit te testen. Ben benieuwd of er gebruikers zijn die dit interval hebben teruggeschroefd en zoja, of lagere intervallen goed werken?
Tot nu toe zijn de hoofdzekeringen er nog niet uitgeklapt.

Ik gebruik een NodeMCU ESP32 bordje (van Ali) met esphome om de auto aan te sturen vanuit HomeAssistant, dus geen Cloud-connectie nodig.

De TWC3 lader is redelijk 'dom', maar EVCC regelt keurig netjes de laadstroom van de auto terug:
code:
1

Als de auto niet aan de laadpaal hangt zorgt een automation in HomeAssistant ervoor dat het bluetooth-signaal van de ESP32 wordt uitgeschakeld.

In EVCC gebruik ik overigens niet de Tesla template voor de auto, maar een custom variant:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
# open evcc at http://evcc.local:7070
network:
  schema: http
  host: evcc.local # .local suffix announces the hostname on MDNS
  port: 7070

log: info
  #levels:
  #cache: error

# unique installation id
plant: xxxxxxxx

meters:
  template: homewizard
  host: 192.168.1.131
  name: grid1
  template: homewizard-kwh
  usage: pv
  host: 192.168.1.143
  name: pv2
  host: 192.168.1.180
  name: pv3

chargers:
  template: twc3
  host: 192.168.1.89
  name: wallbox4

loadpoints:
- title: Garage Zerobase
  charger: wallbox4
  mode: minpv
  circuit: main
  vehicle: Tesla_Model_Y
  enable:
    delay: 1m
    threshold: -200
  disable:
    delay: 15m
    threshold: 1200

circuits:
- name: main
  title: "Meterkast"
  maxcurrent: 25
  meter: grid1

site:
  title: Thuis
  meters:
    grid: grid1
    pv:
    - pv2
    - pv3

# Energie tarieven fixed 3 year
tariffs:
  currency: EUR
  grid:
    type: fixed
    price: 0.29
  feedin:
    price: 0.115

mqtt:
  broker: mosquitto:1883

vehicles:
- name: Tesla_Model_Y    # reference to standard vehicle
  title: Tesla Model Y   # Will be displayed in the user interface (optional)
  type: custom
  capacity: 78.4
  phases: 3
  features: ["coarsecurrent"]
  icon: car

chargeenable:
    source: http
    uri: "http://homeassistant:8123/api/services/switch/{{if .chargeenable}}turn_on{{else}}turn_off{{end}}"
    method: POST
    body: '{ "entity_id": "switch.tesla_ble_s3_charger" }'
    headers:
      - Authorization: Bearer xxxxxxxx
      - Content-Type: application/json

limitsoc:
    uri: "http://homeassistant:8123/api/states/number.tesla_ble_charging_limit"
    method: GET
    headers:
    insecure: true
    #jq: .state | tonumber
    jq: 'if (.state|tostring == "unknown") then 80 else .state|tonumber end'

maxcurrent: # set charger max current (A)
    uri: "http://homeassistant:8123/api/services/number/set_value"
    headers:
    body: '{ "entity_id": "number.tesla_ble_charging_amps", "value": "${maxcurrent}"}'

wakeup: # vehicle wake up command
    uri: "http://homeassistant:8123/api/states/button.tesla_ble_wake_up"
    jq: .state == "on"
    headers:

soc:
    uri: "http://homeassistant:8123/api/states/sensor.tesla_ble_s3_charge_level"
    headers:
    jq: 'if (.state|tostring == "unknown") then 0 else .state|tonumber end'

range:
    uri: "http://homeassistant:8123/api/states/sensor.tesla_ble_s3_range"
    headers:

odometer:
    uri: "http://homeassistant:8123/api/states/sensor.tesla_ble_s3_odometer"
    headers:
    jq: 'if (.state|tostring == "unknown") then 0 else .state | tonumber end'

status:
    source: combined
    plugged:
      uri: "http://homeassistant:8123/api/states/binary_sensor.tesla_ble_charge_flap"
      headers:
      jq: .status == "on"
    charging:
      uri: "http://homeassistant:8123/api/states/sensor.tesla_ble_s3_charging_state"
      headers:
      jq: .state == "charging"

Omdat ik (nog) een vast tarief heb boeit het in principe niet wanneer de auto laad. Ik probeer wel rekening te houden met de net-belasting door alleen 's-nachts te laden (hiervoor heb ik een planning ingesteld binnen EVCC).

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Werk snelheid evcc staat hier op 6 seconden.

• Skix_Aces
HyperBart schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:54:
Een vraagje voor de Tesla bezitters icm evcc:

Wat hebben jullie ingevuld bij Teslamate qua URL's en andere parameters om het werkend te krijgen? Ik vind de documentatie niet zo duidelijk.
Bij Teslamate zit er een verschil tussen hun permissies geven om je auto uit te lezen, en het aanmaken van een eigen API. Jij moet het tweede doen.
Teslamate zelf heb ik geen permissies gegeven. Zover ik weet kunnen hun nergens bij.
Ik heb de stappen uit deze guide gevolgd: https://www.myteslamate.c...application-registration/
Daar staat ook in waar je de URLs kan vinden.

Ik heb bij het aanmaken van de Tesla API key niet alle permissies aangevinkt. Alleen wat nodig is volgens de EVCC documentatie:

Profile information (region, list of vehicles)
Vehicle information (charge level, vehicle status, etc.)
Vehicle commands (for wakeup)

In de documentatie stond ook vehicle location, maar dat is blijkbaar nog niet geimplementeerd, en iets dat ik liever ook niet open zet.

[ Voor 23% gewijzigd door Skix_Aces op 19-11-2025 08:19 ]

• HyperBart
Skix_Aces schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:18:
[...]

Bij Teslamate zit er een verschil tussen hun permissies geven om je auto uit te lezen, en het aanmaken van een eigen API. Jij moet het tweede doen.
Teslamate zelf heb ik geen permissies gegeven. Zover ik weet kunnen hun nergens bij.
Ik heb de stappen uit deze guide gevolgd: https://www.myteslamate.c...application-registration/
Daar staat ook in waar je de URLs kan vinden.

Ik heb bij het aanmaken van de Tesla API key niet alle permissies aangevinkt. Alleen wat nodig is volgens de EVCC documentatie:

Profile information (region, list of vehicles)
Vehicle information (charge level, vehicle status, etc.)
Vehicle commands (for wakeup)

In de documentatie stond ook vehicle location, maar dat is blijkbaar nog niet geimplementeerd, en iets dat ik liever ook niet open zet.
Goed dat je dat even benoemt. Ik heb namelijk gisteren daar wat mee zitten prullen maar door die problemen met Cloudflare kreeg ik allemaal foutmeldingen.
Ik probeer het later nog eens en trek de huidige dingen terug in.

• AA42
Get!em schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:57:
[...]

De auto stuurt maar 1x per x tijd de actuele SoC naar de cloud. Op basis van die waarde interpoleert EVCC de SOC en dus het moment dat hij moet stoppen. Loopt de interpolatie dus scheef met daadwerkelijke SoC dan kan het zijn dat ie niet exact stopt zoals in de planner geconfigureerd.

Het begint overigens met de juiste batterycapacity in te vullen. Dit moet de capaciteit zijn waarop de auto zijn 0-100% baseert.
Yep, inmiddels ook gemerkt. Vannacht op 80% ingesteld maar hij "schoot weer door" tot 89%. Ik denk ook dat ik mijn capaciteit instelling moet aanpassen naar de werkelijke waarde.... nog even doen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

AA42 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:50:
[...]

Yep, inmiddels ook gemerkt. Vannacht op 80% ingesteld maar hij "schoot weer door" tot 89%. Ik denk ook dat ik mijn capaciteit instelling moet aanpassen naar de werkelijke waarde.... nog even doen.
i3s heb je toch?
Kijk dan even goed naar de bruto en netto capacity en de eventuele SoH.
Wat ik zo kan vinden op internet zie ik een bruto 42,2kWh met netto 37,9kWh. Als je dan een SoH van 95% hebt, moet je bij EVCC een waarde invullen van 36kWh.
En ik weet niet of je met 11kW kunt laden (volgens diezelfde info wel), Gerekend met 36kWh heb je nogal snel een overshoot natuurlijk. Stel dat het lineair zou zijn: 80% = 28.8kWh, 90% = 32.4kWh, 11kW = 0,9kWh per 5 minuten, grofweg 2,5%. Dus binnen 5 minuten ga je dan van 28.8 naar 29.7kWh = 82,5%

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb EVCC in een LXC container op proxmox draaien.

Proxmox heb ik al geupgrade naar 9.0 en gisteren naar 9.1.
Vandaag de LXC container van EVCC van bookworm naar trixie gedaan met deze code. Werkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
apt update
apt install screen -y
apt upgrade -y

sed -i 's/bookworm/trixie/g' /etc/apt/sources.list
apt update

screen apt dist-upgrade
apt autoremove
apt autoclean
apt modernize-sources
apt update
reboot

• Marcher
Get!em schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:57:
[...]

vanacht nog eens geprobeerd, SOC in ix3 op 90%, charging plan EVCC op 80%. Vanochtend iX3 SOC 90% (en ook de BMWApp geeft melding charging ended 90%) , EVCC geeft ook 90% aan. Beetje jammer dat het niet werkt zoals verwacht, maar geen man over boord ;)

• SmalleSmets
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 19:39
Marcher schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:00:
[...]

vanacht nog eens geprobeerd, SOC in ix3 op 90%, charging plan EVCC op 80%. Vanochtend iX3 SOC 90% (en ook de BMWApp geeft melding charging ended 90%) , EVCC geeft ook 90% aan. Beetje jammer dat het niet werkt zoals verwacht, maar geen man over boord ;)
Werkt bij mij perfect met de iX3, BMW staat ingesteld op 100% en EVCC op 80%, wagen stopt elke keer perfect op 80% met laden. Ik draai EVCC op een Raspberry, niet via Homeassistant ofzo.

• Marcher
SmalleSmets schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:39:
[...]

Werkt bij mij perfect met de iX3, BMW staat ingesteld op 100% en EVCC op 80%, wagen stopt elke keer perfect op 80% met laden. Ik draai EVCC op een Raspberry, niet via Homeassistant ofzo.
hier ook EVCC op een RPI, geen HA ....

• AA42
Over levensduur van de relais: ik zou me veel eerder zorgen maken over de (vele) elco’s in de OBC dan om de relais….
Die hebben bepaald geen makkelijk leven in de kou en warmte….

Maar ik geef toe dat de kwartierprijsverschillen ‘s nachts extreem klein zijn vergeleken bij overdag. En toch heb ik altijd het gevoel dat ik het zelf wil kunnen bepalen dus hoop toch dat het in ieder geval een optie wordt in evcc …

• firecaps30
  • Laatst online: 29-11 21:35
Vandaag begonnen met EVCC in Home Assistant. Verschillende apparaten toegevoegd, alleen vraag ik mij af hoe ik de Growatt Hybride (MOD8000TL3X-H BP) omvormer met APX thuisbatterij er aan gekoppeld toe moet voegen.

In de EVCC docs zijn er 2 growatt varianten, maar daarnaast voeg ik deze dan toe als solar of battery meter, of allebei?
https://docs.evcc.io/en/docs/devices/meters#growatt

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-11 16:38
firecaps30 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:40:
Vandaag begonnen met EVCC in Home Assistant. Verschillende apparaten toegevoegd, alleen vraag ik mij af hoe ik de Growatt Hybride (MOD8000TL3X-H BP) omvormer met APX thuisbatterij er aan gekoppeld toe moet voegen.

In de EVCC docs zijn er 2 growatt varianten, maar daarnaast voeg ik deze dan toe als solar of battery meter, of allebei?
https://docs.evcc.io/en/docs/devices/meters#growatt
Normaal gesproken voeg je Grid, PV en Battery meters toe voor een hybride omvormer met accu.

• Wooters
AA42 schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:57:
[...]

Dit hoeft ook helemaal niet. Dacht ik eerst ook maar is niet nodig.
Je moet de twee vinkjes aanzetten en de Client ID kopiëren (op het symbooltje er naast klikken). Die code moet je plakken in de evcc config, uiteraard bij Client ID. Als het goed is zet hij automatisch de hoofdletters om naar kleine letters in die Client ID, dit is vereist (heel raar dat BMW hem dan doorgeeft met hoofdletters, maar goed).
[Afbeelding]

Als je dan de config hebt opgeslagen moet je in het hamburger menu kijken naar je BMW naam. Daar "brandt" een oranje lampje voor. Klik op de naam. Dan probeert evcc een nieuw venster te openen, dit wil nogal eens lastig of niet lukken, Safari blokkeert bijvoorbeeld standaard de pop-up. Ikzelf moest dit voor elkaar krijgen door evcc direct te openen in de browser met homeassistant.local:7070 en dan naar het hamburger menu te gaan en op de BMW naam te klikken.
Als het gelukt is wordt het "lampje" groen voor de BMW naam in het hamburger menu en praat evcc met je i3 (goede keuze trouwens......ZO'N bizar goede auto.....wij een i3s :))
Dank! De tip om lokaal te openen is een goede, mijn browser blokkeerde inderdaad ook de pop-up. Dan kom ik op customer.bmwgroup.com, krijg ik een "LOGIN SUCCESSFUL" (staat al een cookie in de browser en ben al ingelogd), maar helaas blijft het bolletje oranje. Evcc aantal keer herstart en ook opnieuw de configuratie in Evcc doorlopen. Wat een gedoe zeg.

• Marcher
Marcher schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:34:
[...]

hier ook EVCC op een RPI, geen HA ....
Indien ik de "slider" tijdens het laden op 80% zet, stopt het laden netjes op 80%, terwijl in de auto de SOC target op 85% staat. Status van de iX3 gaat van charging naar connected, dan is het toch EVCC die het process stuurt ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hIy3nD1WXo5mRJyKcAa5Aeej80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NeuLISOEDEqZ3upwj01zA4Py.jpg?f=fotoalbum_large

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-11 17:24
Daarstraks moest ik m'n auto terug koppelen om de data binnen te krijgen van BMW... maar nu wil hij blijkbaar niet meer boven de 1.4 kW gaan ? In de config file staat "maxPower: 3500" en ik heb evcc momenteel op Fast staan, maar hij blijft op 1.4 kW.

In de log zie ik...

code:
1
2
3
4
5
```
[lp-1 ] DEBUG 2025/11/23 20:21:55 fast charging: scaled to 1p to match 3500W max circuit power
[circuit-main] DEBUG 2025/11/23 20:21:55 validate power: 2366W + (1359.1W -> 3680W) > 3500W capped at 2493.1W
[lp-1 ] DEBUG 2025/11/23 20:21:55 set charge current limit: 10.8A
```

Het huis verbruikt momenteel 1.0 kW... dus ik verwacht dat de wagen 2.4 neemt... niet 1.4 kW ???

• HyperBart
r2504 schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:23:
Daarstraks moest ik m'n auto terug koppelen om de data binnen te krijgen van BMW... maar nu wil hij blijkbaar niet meer boven de 1.4 kW gaan ? In de config file staat "maxPower: 3500" en ik heb evcc momenteel op Fast staan, maar hij blijft op 1.4 kW.

In de log zie ik...

code:
1
2
3
4
5
```
[lp-1 ] DEBUG 2025/11/23 20:21:55 fast charging: scaled to 1p to match 3500W max circuit power
[circuit-main] DEBUG 2025/11/23 20:21:55 validate power: 2366W + (1359.1W -> 3680W) > 3500W capped at 2493.1W
[lp-1 ] DEBUG 2025/11/23 20:21:55 set charge current limit: 10.8A
```

Het huis verbruikt momenteel 1.0 kW... dus ik verwacht dat de wagen 2.4 neemt... niet 1.4 kW ???
Auto niet beperkt via de app toevallig?

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-11 17:24
De vrouw had inderdaad ergens zitten prutsen... stond op 6A max. in de auto (iX3 kan je dit niet via de app).

Het gekke is echter dat ik het heb uitgezet nu... maar toch geeft hij nu aan 9A max (of krijgt hij dit nu door van de Alfen, hij laad nu wel op 2.3 kW plus het huis momenteel aan 1.1 kW wat bijna op 3500W komt)

Edit: even de 3500 angepast naar 3800 en nu volgt hij naar 12A... was dus louter de vrouw die de beperking had aangezet.

[ Voor 16% gewijzigd door r2504 op 23-11-2025 20:54 ]

• HyperBart
Ik heb hier nav een tweede elektrische wagen een 2de laadpaal nodig. Mijn primaire is een Alfen met 22kW, werkt echt super. Ik heb nog een Wallbox Pulsar Plus liggen en die heb ik ook in evcc gehangen maar die lijkt niet zo betrouwbaar te reageren op de OCPP commando's.

Gisteren als PoC op een stopcontact tijdelijk aangesloten en ik zat toen met de amperes te spelen in evcc maar dat past de Wallbox precies niet altijd even snel toe. Iemand gelijkaardige ervaringen?
Ik wil echt een goede samenwerking met evcc en ik heb nu geconstateerd dat OCPP niet het leukste protocol is om evcc op te laten sturen.

Ik heb geen UTP kabel liggen waar het laadpunt dient te komen (is/was buiten, dus daar ligt sowieso weinig/geen UTP) dus wifi is wel een noodzaak. Alternatief zou een bijkomende Alfen of Zaptec of Easee kunnen zijn maar ik vind ze allemaal nog altijd heel duur, behalve de Zaptec.
Iemand nog wat inspiratie/ervaringen met boxen die goed/snel samenwerken?

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 24-11-2025 11:39 ]

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-11 22:59
HyperBart schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:37:
Ik heb hier nav een tweede elektrische wagen een 2de laadpaal nodig. Mijn primaire is een Alfen met 22kW, werkt echt super. Ik heb nog een Wallbox Pulsar Plus liggen en die heb ik ook in evcc gehangen maar die lijkt niet zo betrouwbaar te reageren op de OCPP commando's.

Gisteren als PoC op een stopcontact tijdelijk aangesloten en ik zat toen met de amperes te spelen in evcc maar dat past de Wallbox precies niet altijd even snel toe. Iemand gelijkaardige ervaringen?
Ik wil echt een goede samenwerking met evcc en ik heb nu geconstateerd dat OCPP niet het leukste protocol is om evcc op te laten sturen.

Ik heb geen UTP kabel liggen waar het laadpunt dient te komen (is/was buiten, dus daar ligt sowieso weinig/geen UTP) dus wifi is wel een noodzaak. Alternatief zou een bijkomende Alfen of Zaptec of Easee kunnen zijn maar ik vind ze allemaal nog altijd heel duur, behalve de Zaptec.
Ik heb een SMA EV charger en die werkt snel samen. Weliswaar ook zeker niet de goedkoopste toen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

HyperBart schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:37:

Peblar :) op mA te sturen, met wifi te configureren (al zijn daar berichten van dat het soms wat uitval is, maar dat ligt meer aan wifi dan de peblar), werkt 100% in EVCC met ook 1p3p. Configuratie stabiel en ondersteund door leverancier. Een los apparaat is al vanaf €650 te krijgen zonder installatie. Zelf installeren op een bestaande plek waar al een kabel ligt is goed te doen. https://charge24.nl/product/peblar-home/ https://www.slimmelaadpun...peblar-home-11kw-5m-cable

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 24-11-2025 11:46 ]

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:01
Get!em schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:44:
[...]

Peblar :) op mA te sturen, met wifi te configureren (al zijn daar berichten van dat het soms wat uitval is, maar dat ligt meer aan wifi dan de peblar), werkt 100% in EVCC met ook 1p3p. Configuratie stabiel en ondersteund door leverancier. Een los apparaat is al vanaf €650 te krijgen zonder installatie. Zelf installeren op een bestaande plek waar al een kabel ligt is goed te doen. https://charge24.nl/product/peblar-home/ https://www.slimmelaadpun...peblar-home-11kw-5m-cable
Interessant, kan deze ook werken met Slimmelezer P1 en Home Assistant? Zie home wizard P1 wel expliciet vermeld.

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

replica17 schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:25:
[...]

Interessant, kan deze ook werken met Slimmelezer P1 en Home Assistant? Zie home wizard P1 wel expliciet vermeld.
Slimmelezer P1 niet voor zover ik weet, Homewizard p1 en ook de Homewizard 3fase inline meter wel (tijdens installatie is dit door de autodiscovery binnen 5 seconden gekoppeld).
HomeAssistant is zelfs platinum integratie voor Peblar. API is beschreven, tokens worden gegenereerd in de webinterface van de peblar. Zowel modbus tcpip (voor evcc) als rest (homeassistant) tegelijk kan gekoppeld worden.

• HyperBart
Get!em schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:44:
[...]

Merci.

Ik ga het eens bekijken. De Pulsar ligt hier al. Ik ga 'm eens buiten op de vaste bekabeling hangen ipv zo een testdraadje en kijken hoe snel en betrouwbaar het allemaal reageert. Misschien is het ook een korte blip geweest.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

HyperBart schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:59:
[...]

Merci.

Ik ga het eens bekijken. De Pulsar ligt hier al. Ik ga 'm eens buiten op de vaste bekabeling hangen ipv zo een testdraadje en kijken hoe snel en betrouwbaar het allemaal reageert. Misschien is het ook een korte blip geweest.
Peblar heeft een eigen topic op Tweakers :) (en ik ben de TS daarvan...) :*)

• firecaps30
  • Laatst online: 29-11 21:35
THM0 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:53:
[...]

Normaal gesproken voeg je Grid, PV en Battery meters toe voor een hybride omvormer met accu.
Gaat dat in EVCC dan over 2 aparte modbus connecties naar hetzelfde device toe (PV en Battery)? Een Growatt omvormer met batterij in dit geval, met een shinewilan stick die ik via modbus over LAN aanspreek. Had in het verleden volgens mij last van veel timeouts met meerdere verbindingen tegelijk..

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

firecaps30 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:47:
[...]

Gaat dat in EVCC dan over 2 aparte modbus connecties naar hetzelfde device toe (PV en Battery)? Een Growatt omvormer met batterij in dit geval, met een shinewilan stick die ik via modbus over LAN aanspreek. Had in het verleden volgens mij last van veel timeouts met meerdere verbindingen tegelijk..
In zo’n geval kun je eventueel de modbusproxy van evcc gebruiken. Enkelvoudige connectie tussen proxy en je omvormer. Meervoudig naar de proxy.
Doe ik hier ook.
SolarEdge.
Evcc PV en grid over modbusproxy naar de omvormer
En Homeassistant over dezelfde proxy naar de omvormer.

Met 6 seconden verversing op evcc en 10 seconden op HA nog geen problemen gezien.

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-11 17:36
HyperBart schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:53:
[...]

Dan raad ik je aan om permanent met de PV modus te werken maar deze wat "losser" in te stellen.
@JanHenk heeft hier ooit voor mij ook voor die "aha erlebnis" gezorgd. Door met enable of disable te spelen bereik je een rustiger schakelgedrag en trekt hij wat langer door ondanks dat er geen PV meer is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
loadpoints:
- title: Voortuin # display name for UI
  priority: 60
  charger: ChargingPointAlfen # Wallbox Referenz
  circuit: AutomaatLaadpaalVoortuin
  mode: off # charge mode (off, now, minpv, pv)
  enable:
    threshold: -300 #start charging the car when feed in to grid is 300W for 2min
    delay: 120s # duration of feedin treshold
  disable:
    threshold: 1200 #stop charging when the car has been charging for 15 (delay value) minutes using this number of Watts from the grid
    delay: 15m # 15 minutes definition

Sinds ik de enable/disable heb uitgerust met voor mij andere delays EN ik gebruik maak van de planner is het schakelgedrag van de laadpaal hier nagenoeg naar 0 herleid met uitzondering van het schakelgedrag omwille van het capaciteitstarief.
Ik heb het nu ingesteld zoals jij hebt! En werkt opzich prima, echter! Nu als de zon weg is, blijft de auto laden op mijn batterij waardoor die alsnog de gehele batterij leeg trekt. Is er een mogelijkheid om dit weer te voorkomen? _/-\o_ Mijn dank is groot want wat een heerlijk programma'tje.

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-11 14:41
Zerobase schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:20:
Gebruik EVCC sinds kort met een Tesla Wall Charger 3 en een Model Y.

Vooral de loadbalancing functionaliteit van EVCC is prettig. Ik kan nu gerust een andere grootverbruiker aanzetten, EVCC regelt netjes de laadstroom terug van de auto:
code:
1

Dit terugregelen is niet direct. Het duurt zo'n 30 seconden voordat EVCC de auto terugregelt. Dat kan sneller, maar EVCC adviseert om dat eerst goed uit te testen. Ben benieuwd of er gebruikers zijn die dit interval hebben teruggeschroefd en zoja, of lagere intervallen goed werken?
Tot nu toe zijn de hoofdzekeringen er nog niet uitgeklapt.

Ik gebruik een NodeMCU ESP32 bordje (van Ali) met esphome om de auto aan te sturen vanuit HomeAssistant, dus geen Cloud-connectie nodig.

De TWC3 lader is redelijk 'dom', maar EVCC regelt keurig netjes de laadstroom van de auto terug:
code:
1

Als de auto niet aan de laadpaal hangt zorgt een automation in HomeAssistant ervoor dat het bluetooth-signaal van de ESP32 wordt uitgeschakeld.

In EVCC gebruik ik overigens niet de Tesla template voor de auto, maar een custom variant:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
# open evcc at http://evcc.local:7070
network:
  schema: http
  host: evcc.local # .local suffix announces the hostname on MDNS
  port: 7070

log: info
  #levels:
  #cache: error

# unique installation id
plant: xxxxxxxx

meters:
  template: homewizard
  host: 192.168.1.131
  name: grid1
  host: 192.168.1.143
  name: pv2
  host: 192.168.1.180
  name: pv3

chargers:
  template: twc3
  host: 192.168.1.89
  name: wallbox4

loadpoints:
- title: Garage Zerobase
  charger: wallbox4
  mode: minpv
  circuit: main
  vehicle: Tesla_Model_Y
  enable:
    delay: 1m
    threshold: -200
  disable:
    delay: 15m
    threshold: 1200

circuits:
- name: main
  title: "Meterkast"
  maxcurrent: 25
  meter: grid1

site:
  title: Thuis
  meters:
    grid: grid1
    pv:
    - pv2
    - pv3

# Energie tarieven fixed 3 year
tariffs:
  currency: EUR
  grid:
    price: 0.29
  feedin:
    price: 0.115

mqtt:
  broker: mosquitto:1883

vehicles:
- name: Tesla_Model_Y    # reference to standard vehicle
  title: Tesla Model Y   # Will be displayed in the user interface (optional)
  type: custom
  capacity: 78.4
  phases: 3
  features: ["coarsecurrent"]
  icon: car

chargeenable:
    uri: "http://homeassistant:8123/api/services/switch/{{if .chargeenable}}turn_on{{else}}turn_off{{end}}"
    body: '{ "entity_id": "switch.tesla_ble_s3_charger" }'
    headers:

limitsoc:
    uri: "http://homeassistant:8123/api/states/number.tesla_ble_charging_limit"
    headers:
    jq: 'if (.state|tostring == "unknown") then 80 else .state|tonumber end'

maxcurrent: # set charger max current (A)
    uri: "http://homeassistant:8123/api/services/number/set_value"
    headers:
    body: '{ "entity_id": "number.tesla_ble_charging_amps", "value": "${maxcurrent}"}'

wakeup: # vehicle wake up command
    uri: "http://homeassistant:8123/api/states/button.tesla_ble_wake_up"
    jq: .state == "on"
    headers:

soc:
    uri: "http://homeassistant:8123/api/states/sensor.tesla_ble_s3_charge_level"
    headers:

range:
    uri: "http://homeassistant:8123/api/states/sensor.tesla_ble_s3_range"
    headers:

odometer:
    uri: "http://homeassistant:8123/api/states/sensor.tesla_ble_s3_odometer"
    headers:
    jq: 'if (.state|tostring == "unknown") then 0 else .state | tonumber end'

status:
    source: combined
    plugged:
      uri: "http://homeassistant:8123/api/states/binary_sensor.tesla_ble_charge_flap"
      headers:
      jq: .status == "on"
    charging:
      uri: "http://homeassistant:8123/api/states/sensor.tesla_ble_s3_charging_state"
      headers:
      jq: .state == "charging"

Omdat ik (nog) een vast tarief heb boeit het in principe niet wanneer de auto laad. Ik probeer wel rekening te houden met de net-belasting door alleen 's-nachts te laden (hiervoor heb ik een planning ingesteld binnen EVCC).
Ik heb hem op 15, gaat prima, sneller nog niet geprobeerd, omdat mijn P1 meter via de MQTT niet sneller loopt, heeft het geen zin.

Zijn er mensen die de Alfen paal al op OPCC hebben icm de eflux backoffice van de zaak?
Wil de RFID gaan gebruiken voor auto identificatie aangezien we ene 2e EV erbij hebben die gratis laadt, maar ik wil dat in EVCC netjes gescheiden zien.

• HyperBart
luccie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:47:
[...]

Ik heb hem op 15, gaat prima, sneller nog niet geprobeerd, omdat mijn P1 meter via de MQTT niet sneller loopt, heeft het geen zin.

Zijn er mensen die de Alfen paal al op OPCC hebben icm de eflux backoffice van de zaak?
Wil de RFID gaan gebruiken voor auto identificatie aangezien we ene 2e EV erbij hebben die gratis laadt, maar ik wil dat in EVCC netjes gescheiden zien.
Dat werkt niet, badge identificatie met Alfen en evcc.
Verder zelfde situatie als jou en werkt prima.

• JanHenk
  • Niet online
@luccie Ter aanvulling op @HyperBart, de RFID wordt doorgegeven aan de backoffice voor facturatie en kan bij Alfen dus niet worden gebruikt voor voertuig detectie in evcc.

Je kan wel op andere wijze voortuigdetectie doen natuurlijk. Bij mij werkt dat prima (met VAG), als ik hem aansluit duurt het een seconde of 45 en dan herkent evcc dat het mijn auto is die aan de lader hangt. Wij hebben maar één auto, maar ik zou er zo nog een tweede loadpoint en een tweede auto bij kunnen zetten en zo de detectie door evcc laten doen. Gebruik ocpp ook met een backoffice.

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 11:38
@luccie @HyperBart @JanHenk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzzlOB9yhLY5qFRAe53lgPdEoew=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VXihmy6pKWrAfslssmNxZzMp.png?f=user_large

Ik heb het id van mijn laadpas toegevoegd in de configuratie. Zodra ik deze pas scan wisselt hij in evcc van Geen voertuig naar mijn Enyaq. Volgens mij werkt dat dus wel.

• JanHenk
  • Niet online
@aritmeester Welke laadpaal? En heb je een template gebruikt?

• aritmeester
JanHenk schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:55:
@aritmeester Welke laadpaal? En heb je een template gebruikt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxeyOPzIxrQtuYLbKc9xg_azH1Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NFdYuD33fmoSRMN1YIrVWlI8.png?f=user_large

Vergeten te vermelden, maar ook een Alfen (Single Pro)

• JanHenk
  • Niet online
@aritmeester Oké, zelfde opstelling als ik heb dus. Weet je heel zeker dat ie het herkent aan de hand van je laadpas en niet 'gewoon' de reguliere herkenning (die werkt met de voertuig API)?

Ik wil je wel geloven hoor, maar je gebruikt de Modbus template, net als ik... En volgens de documentatie van Alfen is de gebruikte laadpas in ieder geval niet opgenomen in het modbus-register. Dus ik vraag me dan echt af hoe dat mogelijk is....

Je hebt ook een Alfen OCPP koppeling/template bij evcc. In theorie zou je daar wel het ID van je laadpas kunnen gebruiken als identifier, want bij OCPP wordt dat gewoon doorgegeven. Vandaar dat ik vroeg welke laadpaal en template je gebruikt.

De OCPP template heb ik nog nooit gebruikt, want dan kun je geen backoffice voor facturatie koppelen. En Modbus is doorgaans betrouwbaarder om vermogens aan te passen.

• aritmeester
@JanHenk ah, nu ga ik twijfelen. 🫣
(voor mijn situatie werkt het voldoende in ieder geval)

• JanHenk
  • Niet online
aritmeester schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:41:
Dat laatste is in ieder geval zo, in mijn geval ook. :)

• HyperBart
aritmeester schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:41:
Laten we die twijfel maar wegnemen. Een Belgisch pintje als het nietblijkt te zijn maar je detectie gaat nu volgens mij gewoon zoals bij mij en @JanHenk , namelijk gewoon simpel via de API van je wagen "hey auto aangesloten, welke auto is volgens de API aangesloten, ahja dan is het die".

Ik had ook graag gehad dat die RFID detectie werkte maar helaas.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 18:14

MrScratch

I am rubber, you are glue

HyperBart schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:54:
[...]

Laten we die twijfel maar wegnemen. Een Belgisch pintje als het nietblijkt te zijn maar je detectie gaat nu volgens mij gewoon zoals bij mij en @JanHenk , namelijk gewoon simpel via de API van je wagen "hey auto aangesloten, welke auto is volgens de API aangesloten, ahja dan is het die".

Ik had ook graag gehad dat die RFID detectie werkte maar helaas.
Volgens mij ook. Alfen en RFID werkt niet. Ik sluit 2 autos geregeld aan op mijn laadpaal en als de andere auto toevallig ergens anders staat te laden, dan gaat EVCC helemaal op tilt. Dan snapt ie niet meer welke auto is aangesloten.

Look behind you! A three headed monkey!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-11 14:41
Ik heb nu voor de 2e EV ook het abbonement met de API dus zal wel zo gaan werken dan.
Wel kijken idd als de andere al op de zaak staat te laden.

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:42
Ik ben aan het proberen m'n eigen issue met EVCC op te lossen (https://github.com/evcc-io/evcc/issues/25663) en die hele KIA/Hyundai integratie doet allerlei outdated dingen die andere integraties niet doen.

Nu heb ik een auto die in de flow "CcuCSS2 protocol supported" flow valt, waardoor dit issue begint te spelen, maar ik zoek eigenlijk iemand die voor mij kan testen of mijn veranderingen ook voor hem/haar werken met een auto die dat niet heeft. Enige technische kennis is wel handig; ik zou een evcc binary opsturen en dan kan je "evcc -l trace vehicle" draaien om te kijken of het goed blijft werken.

Je komt daar achter door in EVCC naar Logs te gaan, dan rechts te filteren op je auto, en dan het log level "Trace", dan kan je zoeken naar "ccuCCS2ProtocolSupport" (zie screenshot hieronder)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKdH-u26X0NI3H7co4Vq4KGiNm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vKvfSX0PzU8jK4C3PbTtsVGL.png?f=fotoalbum_large

Hoor heel graag of iemand kan helpen :)

• Wooters
Wooters schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:10:
[...]

Dank! De tip om lokaal te openen is een goede, mijn browser blokkeerde inderdaad ook de pop-up. Dan kom ik op customer.bmwgroup.com, krijg ik een "LOGIN SUCCESSFUL" (staat al een cookie in de browser en ben al ingelogd), maar helaas blijft het bolletje oranje. Evcc aantal keer herstart en ook opnieuw de configuratie in Evcc doorlopen. Wat een gedoe zeg.
Voor wie er nog wat aan heeft: na tig keer geprobeerd te hebben werkte het nu wel. Mijn flow was iets anders (mogelijk door een update): vanuit Evcc (experimentele UI) voegde ik een nieuwe auto toe, daar gaf ik in de wizard de Client-ID in en vervolgens kon ik de rest toevoegen. Moest dat wel een aantal keer proberen, dus een paar keer de wizard door en een paar keer een nieuwe client maken bij BMW. Maar op een gegeven moment kon Evcc de connectie maken.

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:45

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik draai al een tijd met EVCC en probeer nu mijn nieuwe Volvo EX40 te koppelen, maar loop ff vast bij de redirect url.

Mijn evcc heeft geen connectie naar buiten toe, dus is het dan gewoon https://192.168.xxx.xxx/derestvanhieronder ?
Redirect URI
Voorbeeld: https://evcc.example.org/providerauth/callback
Redirect URI of your evcc instance. Must match the redirect URI set in your Volvo Developer App.

[ Voor 11% gewijzigd door luigi87 op 28-11-2025 20:15 ]

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Scriptkid schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:00:
[Afbeelding]

Als je via GUI volovo toevoegd krijg je standaard oauth flow omdat je moet approven op de Volvo site.
Als je op je auto clicked wordt je doorgeleid naar volvo site om dat te doen en na inloggen wordt je terug geleid naar evcc via de callback url , EVCC neemt dat token dan over om zijn refresh token te verversen.
Wat heb jij als URL gebruikt? Ik kom er even niet uit. Moet ik EVCC naar buitenopen zetten of begrijp ik het niet?

[ Voor 4% gewijzigd door luigi87 op 28-11-2025 21:06 ]

- leeg -

• Scriptkid
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-11 18:32
luigi87 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:04:
[...]

Wat heb jij als URL gebruikt? Ik kom er even niet uit. Moet ik EVCC naar buitenopen zetten of begrijp ik het niet?
Nee EVCC hoeft niet naar buiten open (Kan wel heb ik ook via reverse proxy en dan kun je zelfs van buiten je token refreshen . hij geeft dan timeout op je interne ip maar na timeout pas je hostname aan naar je buiten ip en dan accepteerd hij de oauth ook )

beste is een https url gebruiken op ip (Moet HTTPS zijn) , als je bij volvo geauth hebt wordt je geredirect naar die url op HTTPS maar evcc draait waarschijnlijk HTTP dus haal je het Sje weg http:// en dan accepteerd evcc de authorisatie,

Mijn URL -> https://192.168.178.201:7070/providerauth/callback

Overigens geen YAML code gebruiken maar toevoegen via the expirimental GUI

[ Voor 19% gewijzigd door Scriptkid op 28-11-2025 23:00 ]

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Scriptkid schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:55:
[...]

Nee EVCC hoeft niet naar buiten open (Kan wel heb ik ook via reverse proxy en dan kun je zelfs van buiten je token refreshen . hij geeft dan timeout op je interne ip maar na timeout pas je hostname aan naar je buiten ip en dan accepteerd hij de oauth ook )

beste is een https url gebruiken op ip (Moet HTTPS zijn) , als je bij volvo geauth hebt wordt je geredirect naar die url op HTTPS maar evcc draait waarschijnlijk HTTP dus haal je het Sje weg http:// en dan accepteerd evcc de authorisatie,

omg, ik heb de port vergeten in de url zie ik :+

- leeg -

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:18
luigi87 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:06:
Mijn evcc heeft geen connectie naar buiten toe, dus is het dan gewoon https://192.168.xxx.xxx/derestvanhieronder ?
Hier ook een Volvo-rijder. Je hebt idd een callback naar je EVCC thuis nodig. Ik werk met cloudflare tunnels, oa ook voor Home Assistant en nu dus ook voor EVCC.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Conrado schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:15:
[...]

Hier ook een Volvo-rijder. Je hebt idd een callback naar je EVCC thuis nodig. Ik werk met cloudflare tunnels, oa ook voor Home Assistant en nu dus ook voor EVCC.
Ik heb voor HA nabu casa, maar zou wel een tunneltje kunnen maken.
Als ik iedere 7 dagen deze actie moet doen is ook niet handig :?

- leeg -

• Scriptkid
luigi87 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:50:
[...]

Ik heb voor HA nabu casa, maar zou wel een tunneltje kunnen maken.
Als ik iedere 7 dagen deze actie moet doen is ook niet handig :?
Helaas een volvo ding zeggen hebben de tijd teruggebracht van 1maand naar 1 week zonder documentaire aan 'te passen. En niemand reageerd om hun support mailadress

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Scriptkid schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:23:
[...]

Helaas een volvo ding zeggen hebben de tijd teruggebracht van 1maand naar 1 week zonder documentaire aan 'te passen. En niemand reageerd om hun support mailadress
Wat gebeurd er dan op dat moment dat de login vervalt?
Doet die dan ook niet meer laden enzo?

- leeg -

• Scriptkid
luigi87 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:16:
[...]

Wat gebeurd er dan op dat moment dat de login vervalt?
Doet die dan ook niet meer laden enzo?
Als vehicle herkenning aan hebt dan wordt het een guest auto en laad hij door tot 100% op de setting die hij staat, solar, minsol, full. Totdat de auto vol zit. Auto stopt dan.

Ik wil dat absoluut niet gezien ik allemaal solar optimalisaties heb en custum scripts om op basis van solar forecast ook de mincharge 'te zetten en ook de setting te regelen tussen solar en min solar. Dit zorgt er voor dat ik heel hoog solar %haal op de auto en de vrouw bijna niet in evcc hoeft te komen om als de auto met 25% terugkomt fast charge aan te zetten.
Bij hoge solar forecast komende 3dagen of Alleen vandaag gaat de minimum charge naar 25, bij 6 uur zo'n naar 35 bij minder dan 4 naar 45.

Tussen de 45 en 60 doet hij min solar tot 18:00 avonds en start weer om 9:00 in deze modus.En boven de 60% of na 18:00 staat hij in solar only.

Ik haal hiermee year round 60%+ solar charge bij 5500khw laden per jaar. Zijn dit jaar nog voor 3kwh aan panelen bij gekomen in winter configuratie met scherpere dak hoek om dat nog verder omhoog te brengen. Ligt nu 12kwp piek.sinds dit jaar.

Daarnaast stook Ik ook huis warm met de panelen met +- 60-70% van de warmte in de winter. Houd rekening met de auto automation en priorities. Alle over capaciteit van pv wordt direct in huis weggestookt voor buis voorverwarmen in de In blaas van de wtw kanalen. (traps geschakeld 600-1200-1800) watt.

Dit allemaal werkt op basis van dat we weten hoeveel %de auto is dus ik doe meestal gewoon preventie elke 6dagen even sochtens als je werk begint de token refreshen.

BTW dit draait allemaal native in shelly zonder homeautomation server.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Scriptkid schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:55:
[...]

pfff..

ik doe echt exact wat jij en EVCC beschrijft ( tot 4 maal toe).
Maar bij de callback kom ik inderdaad eerst in de error dat die https:// etc niet vindt.
dus ik haal in de adresbalk de S weg en dan krijg ik een "callback failed"

krijg hem er gewoon niet in :( 8)7 |:(

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Scriptkid schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:45:
[...]

Als vehicle herkenning NIET aan hebt dan wordt het een guest auto en laad hij door tot 100% op de setting die hij staat, solar, minsol, full. Totdat de auto vol zit. Auto stopt dan.
Klopt het dat hierboven het woordje niet ontbrak?
Dus als ik je goed begrijp en ik koppel nu de auto zonder hem toe te voegen doet gewoon luisteren naar de EVCC setting waar ik hem op zet?
Veel meer zoek ik nu eigenlijk niet dan laden, en mijn thuis batterij beschermen. (zon is er toch niet)

- leeg -

• Scriptkid
luigi87 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:01:
[...]

Klopt het dat hierboven het woordje niet ontbrak?
Dus als ik je goed begrijp en ik koppel nu de auto zonder hem toe te voegen doet gewoon luisteren naar de EVCC setting waar ik hem op zet?
Veel meer zoek ik nu eigenlijk niet dan laden, en mijn thuis batterij beschermen. (zon is er toch niet)
Klopt de koppeling is alleen nodig om batterij data op te halen als je met timers of settings wilt werken. Als gewoon domme controle wilt kun je alleen de knop solar, minsolar, full bedienen en is de auto die bepaald wanneer hij stopt. En je kunt zeggen laad maar 25kw en niet meer. Dus moet je zelf rekenen als je 70% wilt.

Let's op dat de url die je gebruikt 100% identiek is als de url die je op de Volvo site hebt geregistreerd Inc poort. Elk verschil tussen de 2 word gedenied. Dus in evcc en in de appregirtatie moet 100% zelfde url

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Scriptkid schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:33:
[...]

Klopt de koppeling is alleen nodig om batterij data op te halen als je met timers of settings wilt werken. Als gewoon domme controle wilt kun je alleen de knop solar, minsolar, full bedienen en is de auto die bepaald wanneer hij stopt. En je kunt zeggen laad maar 25kw en niet meer. Dus moet je zelf rekenen als je 70% wilt.

Let's op dat de url die je gebruikt 100% identiek is als de url die je op de Volvo site hebt geregistreerd Inc poort. Elk verschil tussen de 2 word gedenied. Dus in evcc en in de appregirtatie moet 100% zelfde url
Duidelijk voor nu is het dan oke. Uiteindelijk wil ik wel met timers gaan werken.
Ga nog eens een keertje rustig kijken naar het toevoegen van de auto. Ik begrijp echt niet waar het fout gaat omdat ik de url gewoon kopieer van volvo dev tool naar evcc. Dus die zijn gelijk aan elkaar.

Edit:
Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem

https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/24420

[ Voor 5% gewijzigd door luigi87 op 29-11-2025 16:48 ]

- leeg -

• Scriptkid
luigi87 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:30:
[...]

Duidelijk voor nu is het dan oke. Uiteindelijk wil ik wel met timers gaan werken.
Ga nog eens een keertje rustig kijken naar het toevoegen van de auto. Ik begrijp echt niet waar het fout gaat omdat ik de url gewoon kopieer van volvo dev tool naar evcc. Dus die zijn gelijk aan elkaar.

Edit:
Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem

https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/24420
Anders even een evcc trace log sturen met trace level aan op http.

Meschien dat ik het dan voor je kan zien.
Het is een simple mechanisme en er kan weinig fout zolang de requests maar matchen.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Scriptkid schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:04:
[...]

Anders even een evcc trace log sturen met trace level aan op http.

Meschien dat ik het dan voor je kan zien.
Het is een simple mechanisme en er kan weinig fout zolang de requests maar matchen.
Thanks voor je hulp _/-\o_
Ga eerst even updaten naar minimaal 0.210.1 want daarin zit een fix voor de volvo auth.
En vermoed dat mijn versie een bug heeft draai nu v 0.209.0.

Als het niet lukt kom ik even bij je terug met een log. d:)b

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

@Scriptkid
Thanks voor je tips, ben er nu uitgekomen ( mbv de tracelogs _/-\o_ )
Heb geupdaten en hem kunnen toevoegen denk ik.
( dit hele toevoeg proces was anders dan bij mijn eerdere versie)
Hij gaf wel een Error aan het eind dat hij de auto niet kon vinden, hangt nu niet aan de charger.

Ik neem aan dat als ik hem aan de charger hang, deze data wel zichtbaar wordt?
Edit:
Net even de charger aangesloten, maar helaas herkent hij de auto niet. Blijft vooralsnog een Guest auto.
Moet het VIN nummer ook worden ingevoerd voor de herkenning? want ik zie bij de trace logs wel dit voorbij komen

code:
1
2
3
4
5
6
```
[volvo-connected] TRACE 2025/11/30 11:31:40 GET https://api.volvocars.com/energy/v2/vehicles/***/state
[volvo-connected] TRACE 2025/11/30 11:31:40 { "code" : "RESOURCE_NOT_FOUND", "message" : "The resource was not found", "details" : [ { "code" : "VEHICLE_NOT_FOUND", "message" : "No vehicle found for VIN ***" } ] }
[volvo-connected] TRACE 2025/11/30 11:31:40 GET https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v2/vehicles/***/odometer
[volvo-connected] TRACE 2025/11/30 11:31:40 { "error" : { "message" : "BAD_REQUEST", "description" : "invalid VIN value. field:{VIN}" } }
```

Edit 2:
Fixed :)

Het is belangrijk om ook je VIN nummer in te voeren, anders krijg je geen data.

Nu hangt die er juist in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bezk9SiHuMye_CcAC1778fhQAp4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X93FE62ej2wFF83bmQ1Rn50v.png?f=user_large

[ Voor 64% gewijzigd door luigi87 op 30-11-2025 11:45 ]

- leeg -

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste