Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste
Acties:

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:25
Is het mogelijk om in solar modus het laden te beperken tot 1 fase, en in fast mode wel op 3-fase te laden? Ik heb geen behoefte aan auto-switching.

Als ik in de configuratie van de lader nu 1 fase kies beperk ik het snelladen en als ik 3 fase kies dan heeft de solar modus minstens 4.1kw nodig.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:52
stijnos1991 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:28:
Is het mogelijk om in solar modus het laden te beperken tot 1 fase, en in fast mode wel op 3-fase te laden? Ik heb geen behoefte aan auto-switching.

Als ik in de configuratie van de lader nu 1 fase kies beperk ik het snelladen en als ik 3 fase kies dan heeft de solar modus minstens 4.1kw nodig.
Dat is wat “auto” nu net doet normaal.
Die stand al eens geprobeerd?

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01:03
vannacht was mijn volvo niet voledig geladen en het laadplan was er ook uit.

ik had net tijd om te analyseren. Wat is er gebeurt:
- van 2-4 kreeg mijn volvo integratie geen data binnen van volvo.
- op dat moment was het laadplan al gestart en zie ik in de logging dat de "estimator" de SOC bewaakt
- die liep elke interval (elke 6s bij mij) 1% op,
- en dus heeft evcc in notime geconstateerd dat die op de door mij gewenste 90% zat en het laden beëindigd.
- vanaf ca 4 uur kreeg die de echt SOC weer binnen en stond die terug op 61%, maar toen was er dus geen laadplan actief meer en ging die niet alsnog weer laden.

Weet iemand hoe ik die estimator beter zijn werk laat doen. Er komt wel wel eens vaker geen data binnen, maar dan werkt de estimator prima (enige verschil is dat sinds kort via GUI geconfigureerd is, maakt dat nog uit?)

Hier is iig mijn vehicle config:
code:
1
{"id":7,"name":"db:7","type":"template","config":{"capacity":67,"icon":"car","maxPower":10700,"mode":"pv","odometer":"sensor.volvo_xc40_kilometerstand","phases":"3","priority":0,"range":"sensor.volvo_xc40_afstand_tot_lege_batterij","soc":"sensor.volvo_xc40_batterij","status":"sensor.volvo_xc40_connection_status_evcc","streaming":"true","template":"homeassistant","title":"XC40","uri":"***"},"deviceProduct":"Home Assistant"},
en mijn charger config:
code:
1
2
3
"charger": [
    {"id":12,"name":"db:12","type":"template","config":{"baudrate":9600,"comset":"8N1","host":"<geheim>","id":1,"modbus":"tcpip","port":502,"template":"alfen"},"deviceProduct":"Alfen Eve"}
  ],

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:00
Intussen al een poosje (eindelijk) mijn hele combinatie van evcc, Peblar, Joulo en Tapelectric vlekkeloos draaiend. Het enige wat ik nog graag zou willen is dat onze twee EV's herkend worden. Of eigenlijk, "herkend" hoeft niet eens, ik gebruik verschillende tags voor de verschillende auto's dus het zou ook daar aan gekoppeld mogen zijn. Echter, Tap "managet" nu de tags en niet (meer) mijn Peblar zelf. Is er toch een manier om de juiste auto door evcc te laten herkennen?

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:44
AA42 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:20:
Intussen al een poosje (eindelijk) mijn hele combinatie van evcc, Peblar, Joulo en Tapelectric vlekkeloos draaiend. Het enige wat ik nog graag zou willen is dat onze twee EV's herkend worden. Of eigenlijk, "herkend" hoeft niet eens, ik gebruik verschillende tags voor de verschillende auto's dus het zou ook daar aan gekoppeld mogen zijn. Echter, Tap "managet" nu de tags en niet (meer) mijn Peblar zelf. Is er toch een manier om de juiste auto door evcc te laten herkennen?
Bij mij ging dit automatisch met de Zaptec laadpaal. Dan komt de rfid info door in EVCC.

• dirixmjm
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-07 09:32
AA42 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:20:
Ik meen dat het mogelijk is om de rfid informatie uit de TAP API te halen. Daar zou je dan een vehicle status omheen moeten kunnen maken.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hoe kijken jullie naar evcc FW-updates?
Dat gaat bij mij (draaiende in Synology container) niet automatisch.
Ik krijg via Github wel een e-mail notificatie als er weer een nieuwe fw is.
Moet het dan nog handmatig even uitvoeren.

Alleen 'is het nodig'?
Evcc draait hier nu als een zonnetje op v0.309.0.
Doen jullie echt 'elke' update of zien jullie dit meer als 'niet aankomen als het werkt'?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Allewijn schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:01:

Alleen 'is het nodig'?
Doen jullie echt 'elke' update of zien jullie dit meer als 'niet aankomen als het werkt'?
Ik heb ook niks automatisch. Ik moet in mijn Proxmox het even met commando actief doen.. Daarom doe ik het slechts 1x per kwartaal, tenzij ik er een reden voor heb mbv functionaliteit of bug. Zoals laatst met de geintroduceerde functie die een bug bleek: yaml check bleek blokkerend voor de GUI config, oa bij Loadbalancing en Tariff.

• Allewijn
  • Niet online
@Get!em Dankjewel. Niet elke 'dag/week' naar kijken dus, maar af en toe (bijv per kwartaal).
Tenzij je iets merkt in (dis)functionaliteit.

Nu hopen dat ze snel met een betere manier komen om een maandelijkse sponsor token te kopen.
Want de levenslange token is me nu nog tikkie duur en die maandelijkse zou ik graag zien via andere Europese betaalsystemen...
Draai nu nog op een trial token die ik steeds ververs, maar dat is minder fijn. Ik wil evcc ook sponsoren, maar moet makkelijker....
https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/5942

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Allewijn schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:13:
@Get!em Dankjewel. Niet elke 'dag/week' naar kijken dus, maar af en toe (bijv per kwartaal).

Nu hopen dat ze snel met een betere manier komen om een maandelijkse sponsor token te kopen.
Want de levenslange token is me nu nog tikkie duur en die maandelijkse zou ik graag zien via andere Europese betaalsystemen...
Draai nu nog op een trial token die ik steeds ververs, maar dat is minder fijn. Ik wil evcc ook sponsoren, maar moet makkelijker....
Je kunt ook betalen door met je eigen expertise bij te dragen. Als je contributor wordt in de github van EVCC-IO door bij te dragen kun je een "gratis" lifetime token krijgen.

• Kammika
Allewijn schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:13:

joh... dit is gewoon standaard credit card payment zoals alles op github werkt... Is een internationale standaard en is bijzonder simpele klantreis... heb je het al geprobeerd?

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-06 21:43
ik heb het gedaan met ideal want github kreeg ik veel errors met de betaling.

volgens mij was het via: evcc 💚 Sponsoring

de rechterkant.

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Alleen 'is het nodig'?
ik druk gewoon zo nu en dan op update in HA

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• Kammika

Alleen 'is het nodig'?
ik draai al mijn services (hass, domoticz, evcc, proxymanager, b2500, mosquitto, zwavejsui, etc..) in docker. En heb 1 script die het systeem update (apt update/upgrade), een backup van mijn docker omgeving maakt en dan alles naar laatste versie zet. die draai ik af en toe (paar keer per maand) als ik denk dat er wat leuks uit is ergens in 1 van die pakketjes en anders om op laatste security fixes bij te blijven...

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik 'manage' op dit moment mijn thuisbattery (zendure) via Home assistant en regel daar ook 'bij' voor het al dan niet prioriteren van de auto vs thuisbatterij. Nu heeft EVCC in recente versies mooie stappen gemaakt waarbij ik evt EVCC dit zou kunnen laten regelen en dan de HA automations uit. Hoe zijn hier de ervaringen hiermee en zien jullie EVCC over de tijd als volwaardig HEMS?

Wat ik beetje mis is het 'totaalplan'. Ik heb bijv ook nog wasmachine, droger en warmtepomp waarbij ik bij voldoende overschot bijv SGReady contacten kan gebruiken, of de temperatuur van WW vat hoger kan zetten.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sander schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:17:
Ik 'manage' op dit moment mijn thuisbattery (zendure) via Home assistant en regel daar ook 'bij' voor het al dan niet prioriteren van de auto vs thuisbatterij. Nu heeft EVCC in recente versies mooie stappen gemaakt waarbij ik evt EVCC dit zou kunnen laten regelen en dan de HA automations uit. Hoe zijn hier de ervaringen hiermee en zien jullie EVCC over de tijd als volwaardig HEMS?

Wat ik beetje mis is het 'totaalplan'. Ik heb bijv ook nog wasmachine, droger en warmtepomp waarbij ik bij voldoende overschot bijv SGReady contacten kan gebruiken, of de temperatuur van WW vat hoger kan zetten.
Ik verwacht dat EVCC evolueert naar volledig HEMS en als een van de eersten al veel merk-specifieke integraties heeft.

Je kunt stuurbare en andere regelbare verbruikers trouwens nu al toevoegen in EVCC. Zie lijst met compatible Devices. Maar ook via de generieke api moet daar oa SG+ Ready al mee aan te sturen zijn, al dan niet met tussenkomst van HomeAssistant naar het apparaat. Ik heb op die manier mijn Warmtepomp als niet-regelbare grootverbruiker al toegevoegd (dmv HomeWizard 3 fase meter) , zodat de Optimizer van EVCC die al leert kennen qua verbruik. Ik zie mijn warmtepomp met vloerverwarming overigens niet als stuurbaar. De bijeffecten zijn te groot / energiebesparing te klein als ik de aanvoertemperatuur laat wisselen bij koud weer. Voor de SWW runs op de warmtepomp wil ik wel de SG+ gaan gebruiken.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:18
Get!em schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:56:
[...]

Ik verwacht dat EVCC evolueert naar volledig HEMS en als een van de eersten al veel merk-specifieke integraties heeft.

Je kunt stuurbare en andere regelbare verbruikers trouwens nu al toevoegen in EVCC. Zie lijst met compatible Devices. Maar ook via de generieke api moet daar oa SG+ Ready al mee aan te sturen zijn, al dan niet met tussenkomst van HomeAssistant naar het apparaat. Ik heb op die manier mijn Warmtepomp als niet-regelbare grootverbruiker al toegevoegd (dmv HomeWizard 3 fase meter) , zodat de Optimizer van EVCC die al leert kennen qua verbruik. Ik zie mijn warmtepomp met vloerverwarming overigens niet als stuurbaar. De bijeffecten zijn te groot / energiebesparing te klein als ik de aanvoertemperatuur laat wisselen bij koud weer. Voor de SWW runs op de warmtepomp wil ik wel de SG+ gaan gebruiken.
Ik ben nog maar kort op zoek naar een HEMS en gebruik sinds 2 weken actief evcc. Ik heb dezelfde verwachting. met SG+ signaal (reduced, normal, boost) kan je zelf bepalen wat je daarmee doet, mijn idee is om met reduced b.v. de thermostaat -1 °C te zetten oid en met boost SWW te produceren. Op dit moment stuur ik actief mijn laadpunt, het exerne element in m'n boiler (op pv overschot naar 70 °C) en mijn batterij (gedeeltelijk) mee. Naast de veelheid aan integraties is wat mij betreft ook de UI een pluspunt van evcc.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:23
Sander schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:17:
Het probleem is dat wanneer je evcc gebruikt om je batterij aan te sturen je niets meer ziet in HA aangezien je slechts één modbus koppeling kan gebruiken.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• HyperBart
r2504 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:12:
[...]

Het probleem is dat wanneer je evcc gebruikt om je batterij aan te sturen je niets meer ziet in HA aangezien je slechts één modbus koppeling kan gebruiken.
Wat ook weer heel eenvoudig opgelost is door de modbusproxy er tussen te zetten, niet?

• r2504
Mogelijks als een van beide dan enkel leest en de vraag is hoe je dat weet of kan controleren.

• jaapzb
  • Niet online
Voor iedereen met een Zaptec Go 2 die update naar een versie van EVCC na 0.308.0: EVCC heeft een update gedaan aan de logica rondom faseschakelen (van/naar 1 en 3 fasen schakelen). De API commando's naar de Zaptec API zijn veranderd. Voorheen deden ze dat door de "beschikbare stroom" voor elke fase op 16A (fase gebruiken) of 0A (fase niet gebruiken) te zetten. Maar nu doen ze het op een andere manier.

Dat betekent dat wanneer je update naar een de nieuwe versie van EVCC, en je laatste sessie op de oude versie van EVCC was geeindigd op 1 fase, het schakelen tussen fases niet meer werkt.

Om schakelen tussen fases weer werkend te krijgen, moet je zelf inloggen op de portal van zaptec, en de beschikbare stroom voor alle 3 de fases weer op 16A zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JghNN_TjSpHrlpH054vfLdD_zrw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TFVZljyPEA42xFRfQ2qWlxrz.png?f=fotoalbum_large

(bij mij stonden die laatste twee dus op 0A, omdat EVCC dat in de laatste oplaadsessie in de versie van voor 0.308.0 zo had ingesteld).

In de zaptec portal is dat: Installaties > Klik op je installatie > Energiebeheer (helemaal onderaan de pagina).

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• thomvh
jaapzb schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 01:48:
Voor iedereen met een Zaptec Go 2 die update naar een versie van EVCC na 0.308.0: EVCC heeft een update gedaan aan de logica rondom faseschakelen (van/naar 1 en 3 fasen schakelen). De API commando's naar de Zaptec API zijn veranderd. Voorheen deden ze dat door de "beschikbare stroom" voor elke fase op 16A (fase gebruiken) of 0A (fase niet gebruiken) te zetten. Maar nu doen ze het op een andere manier.

Dat betekent dat wanneer je update naar een de nieuwe versie van EVCC, en je laatste sessie op de oude versie van EVCC was geeindigd op 1 fase, het schakelen tussen fases niet meer werkt.

Om schakelen tussen fases weer werkend te krijgen, moet je zelf inloggen op de portal van zaptec, en de beschikbare stroom voor alle 3 de fases weer op 16A zetten:

[Afbeelding]

(bij mij stonden die laatste twee dus op 0A, omdat EVCC dat in de laatste oplaadsessie in de versie van voor 0.308.0 zo had ingesteld).

In de zaptec portal is dat: Installaties > Klik op je installatie > Energiebeheer (helemaal onderaan de pagina).
Lijkt dat ze van de stroom op de losse palen naar de stroom op de installatie zijn gewisseld.

• jaapzb
  • Niet online
thomvh schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:41:
[...]

Lijkt dat ze van de stroom op de losse palen naar de stroom op de installatie zijn gewisseld.
Nee bij de zaptec go 2 in ieder geval kan je deze instellingen via de API alleen maar doen via de installatie. Zaptec zelf zegt omdat 90% van de Go 2 toch maar 1 apparaat per installatie zijn (veel bij mensen thuis), zijn ze niet van plan om daarbij ook op apparaatniveau deze instellingen te bieden. Ze willen eigenlijk gewoon dat je een duurder apparaat koopt voor installaties met meer dan 1 lader, als je die wat slimmer wilt sturen.

Ze zijn gewisseld van het wijzigen van de maximale stroom per fase naar een ander attribuut waarmee de stroomdrempel van het wisselen tussen 1 en 3 fase word ingesteld.

[ Voor 45% gewijzigd door jaapzb op 17-06-2026 08:55 ]

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:33
r2504 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:12:
[...]

Niet iedere thuisbatterij wordt aangestuurd via modbus, en niet iedere thuisbatterij met modbus is beperkt tot één verbinding. Daarnaast zit Modbus Proxy letterlijk ingebakken in evcc en kun je daar met een simpele schakelaar configureren of je commando's heen en weer wilt proxyen (read-write) of slechts één kant op (read-only).

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-06 22:10

DefLite

Why so serious?

Zijn hier andere met een Cupra of VAG die problemen hebben om de actuele SOC te zien in evcc sinds de EU data act overgang?

Ik zie continue oude state of charges erin staan ondanks dat alles juist is geconfigureerd.

Ben gaan kijken in de json van https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/nl/nl/eu-data-act.html

Daar zie ik ook dat het continue achterloopt qua % SoC.

Bij andere ook zo?

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:42

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

DefLite schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:25:
Zijn hier andere met een Cupra of VAG die problemen hebben om de actuele SOC te zien in evcc sinds de EU data act overgang?

Ik zie continue oude state of charges erin staan ondanks dat alles juist is geconfigureerd.

Ben gaan kijken in de json van https://eu-data-act.drivesomethinggreater.com/nl/nl/eu-data-act.html

Bij andere ook zo?
Je bent al verder dan ik , ik krijg nog geen enkele data uit het portaal . Volgens mij is de data Max 15 minuten oud

Ondertussen maar uitgeweken naar mijn oude Domoticz script, tot het weer werkt

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-06 22:10

DefLite

Why so serious?

Oh dat is ook vervelend. Maar goed de data die ik krijg klopt geen snars van dus heb je ook niet veel aan.

Wat voor domoticz script oplossing heb je die wel.werkt?

• jvdlely
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:44
jaapzb schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 01:48:

[Afbeelding]

Dank voor de headsup! EVCC was idd geupgraded. Nu laad ik deze tijd meestal op 1 fase (PV mode). Ik heb max 4.3kW overschot van de panelen dus dat gaat prima op 1 fase (en schakelt dus ook niet naar 3 fase). Ik gebruik eigenlijk alleen 3 fasen wanneer ik snel moet laden of overschot is < 1.3kW.

EV3 Plus + ADAS LR BlueFrost, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:42

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

DefLite schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:15:
Oh dat is ook vervelend. Maar goed de data die ik krijg klopt geen snars van dus heb je ook niet veel aan.

Wat voor domoticz script oplossing heb je die wel.werkt?
Ik laad met een granny charger. Die wordt aangezet als er PV overschot is. Ongeacht of er een auto is verbonden.

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-07 15:53
Gisterenavond ben ik aan het hobbyen geweest om EVCC te installeren bij familie.
Er is daar een Zaptec Go 2 aanwezig, en ik heb de allerlaatste versie van EVCC gedownload en ingericht.
De lader netjes toegevoegd aan EVCC, gewoon via de GUI wizard user/pass en dat wordt goed bevonden (validatie lukt).

Vervolgens probeerden we te testen of het "werkt", gewoon door EVCC even op Snel te zetten, maar we krijgen het niet meer voor elkaar dat er geladen wordt. Niet via EVCC niet via de Zaptec App, terwijl het tot gisterenavond gewoon via de Zaptec app prima werkte.

We hebben uiteindelijk nog een 2e auto aangesloten, zelfde gedrag, en ook meerdere resets gedaan van de Zaptec, loskoppelen/aankoppelen, maar er wordt niet geladen.

In de logs is de status B (aangesloten, waiting for vehicle) maar springt dus niet naar C om te gaan laden.
In de troubleshoot heb ik wel ook in EVCC geschakeld tussen 1fase en 3fase, en weer terug naar automatisch.

Ik heb dit topic doorgelezen, en ga nog even de settings in het portal aanpassen rondom het fase schakelen, zoals dat eerder is gedeeld, maar mocht iemand een idee hebben wat hier verder mis gaat hoor ik het graag.

Stukje logging:
code:
1
2
3
4
5
[site ] DEBUG 2026/06/17 22:20:10 site power: -13W
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/17 22:20:10 charger status: B
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/17 22:20:10 !! plan: plan time zero
[main ] DEBUG 2026/06/17 22:20:10 validate power: -13W + (0W -> 11040W) > 11000W capped at 11013W
[lp-1 ] DEBUG 2026/06/17 22:20:10 set charge current limit: 16A

• dirixmjm
japie101 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:55:
Gisterenavond ben ik aan het hobbyen geweest om EVCC te installeren bij familie.
Er is daar een Zaptec Go 2 aanwezig, en ik heb de allerlaatste versie van EVCC gedownload en ingericht.
De lader netjes toegevoegd aan EVCC, gewoon via de GUI wizard user/pass en dat wordt goed bevonden (validatie lukt).

Vervolgens probeerden we te testen of het "werkt", gewoon door EVCC even op Snel te zetten, maar we krijgen het niet meer voor elkaar dat er geladen wordt. Niet via EVCC niet via de Zaptec App, terwijl het tot gisterenavond gewoon via de Zaptec app prima werkte.

We hebben uiteindelijk nog een 2e auto aangesloten, zelfde gedrag, en ook meerdere resets gedaan van de Zaptec, loskoppelen/aankoppelen, maar er wordt niet geladen.

In de logs is de status B (aangesloten, waiting for vehicle) maar springt dus niet naar C om te gaan laden.
In de troubleshoot heb ik wel ook in EVCC geschakeld tussen 1fase en 3fase, en weer terug naar automatisch.

Ik heb dit topic doorgelezen, en ga nog even de settings in het portal aanpassen rondom het fase schakelen, zoals dat eerder is gedeeld, maar mocht iemand een idee hebben wat hier verder mis gaat hoor ik het graag.

Stukje logging:
code:
1
2
3
4
5
[main ] DEBUG 2026/06/17 22:20:10 validate power: -13W + (0W -> 11040W) > 11000W capped at 11013W
Heb je een laadmanager via OCPP gekoppeld, of wellicht andere RFID authenticatie?

Ik merk als de internet verbinding niet goed werkt op de zaptec, deze direct na het insteken op "pauze" staat. Verder 0 informatie waarom en wat er mis gaat.

• japie101
dirixmjm schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Heb je een laadmanager via OCPP gekoppeld, of wellicht andere RFID authenticatie?

Ik merk als de internet verbinding niet goed werkt op de zaptec, deze direct na het insteken op "pauze" staat. Verder 0 informatie waarom en wat er mis gaat.
Authenticatie staat uit, het is echt de meest simpele opstelling zonder OCPP of authenticatie, gewoon inprikken en laden zeg maar. Je opmerking over slecht internet is wel interessant, de wifi dekking is niet optimaal op de plek van de lader, ga ik naar kijken, dank voor het meedenken!

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:24

Stukje logging:
code:
1
2
3
4
5
Heb je toevallig je Zaptec Go 2 nog niet op de laatste firmware zitten? Bij mij was de laadpaal enorm instabiel en dit was volledig oplost met een firmware update.

• WirelessErik
  • Laatst online: 30-06 20:03
DefLite schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:25:

Bij andere ook zo?
Helaas hier met mij Golf GTE ook precies hetzelfde. Ook als ik de auto aansluit, wordt deze niet herkend, maar pakt hij gaat voertuig. Maakt opzich niet uit, maar zie het liever anders. De soc klopt inderdaad totaal niet nee. Ook dat kwartier updaten maakt geen verschil. Als de auto enige tijd uit/afgesloten is, lijkt hij geen updates meer via die data act te genereren.

• Smekke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-07 16:21
Hallo Allen,

Mijn sd kaartje was corrupt gegaan en heb evcc helaas compleet opnieuw moeten opbouwen.
Voorheen werkte ik met de yaml fil, echter nu alles via de webgui ingesteld.

Het enige wat met nog niet lukt is de residualpower functie.

Als ik deze ingeef onder loadbalancing geeft deze een error, iemand een idee waar in te vullen en hoe?
Via EVCC zelf raak ik er niet aan uit.

Alvast bedankt en hopelijk krijg ik dit in orde met jullie hulp.

Het doel is door het gebruik van residual power sneller te kunnen laden op pv+min en te kunnen schakelen tussen 1 en 3 fase.
Via de yaml werkte dit dus perfect, in de mode snelladen wisselt deze dus niet van fase vandaar

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Smekke In de GUI staat “Residual Power” onder “Control behavior”, bovenaan. Of “regelgedrag” in NL.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Smekke
JanHenk schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:14:
@Smekke In de GUI staat “Residual Power” onder “Control behavior”, bovenaan. Of “regelgedrag” in NL.
Dat is het inderdaad! Dankjewel!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12
Vraagje over SmartEVSE i.c.m. EVCC. Ik probeer deze toe te voegen in de Gui. Als ik het IP invoer van mijn SMARTEVSE, en wil valideren, dan krijg ik de volgende error:

''cannot create charger type 'template:smart-evse': cannot create charger type 'smart-evse': json: cannot unmarshal bool into Go struct field .evse.access of type int''

Iemand enig idee wat ik fout doe ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:29
Possible schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:19:
Vraagje over SmartEVSE i.c.m. EVCC. Ik probeer deze toe te voegen in de Gui. Als ik het IP invoer van mijn SMARTEVSE, en wil valideren, dan krijg ik de volgende error:

''cannot create charger type 'template:smart-evse': cannot create charger type 'smart-evse': json: cannot unmarshal bool into Go struct field .evse.access of type int''

Iemand enig idee wat ik fout doe ?
Welke versie gebruik je? Lijkt in april een vergelijkbare fout opgelost te zijn:

https://github.com/evcc-io/evcc/issues/29098

• Possible
orillion schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:53:
[...]

Welke versie gebruik je? Lijkt in april een vergelijkbare fout opgelost te zijn:

https://github.com/evcc-io/evcc/issues/29098
Ik heb het maanden niet gebruikt en toevallig vandaag geupdate. Maar ook na de update zie ik nog steeds deze melding. Ik zal de addon eens verwijderen en opnieuw installeren.

Net getest maar nog steeds dezelfde melding. Ook bij een andere vriend geprobeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 19-06-2026 17:00 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:29
Possible schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:48:
[...]

Ik heb het maanden niet gebruikt en toevallig vandaag geupdate. Maar ook na de update zie ik nog steeds deze melding. Ik zal de addon eens verwijderen en opnieuw installeren.

Net getest maar nog steeds dezelfde melding. Ook bij een andere vriend geprobeerd.
Met welke versie? Dan kun je een issue openen en uitleggen dat het er nog in zit.

• JanHenk
  • Niet online
Vandaag de NanoPi Neo3 Plus binnengekregen (1GB ram, geen eMMC). Leuk ding, om gewoon op je netwerk aan te sluiten. Heb de standaard evcc image op een SD-kaartje geflasht en daar draait nu netjes evcc op. Een kind kan de was doen! Ook voor het eerst even naar Cockpit gekeken (standaard opgenomen in de image), ziet er ook goed uit voor het beheer. In de terminal direct even dit boardje opgenomen in Tailscale, kan ik hem van overal benaderen.

Dit bord gaat naar m'n kantoor, daar kan ie meteen als subnet router dienen en de laadpaal (Peblar) aansturen.

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-07 10:39

Stukje logging:
code:
1
2
3
4
5
Hoe is dit afgelopen @japie101?

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:58

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Mijn EVCC blijft sinds vandaag de hele tijd uit het net halen terwijl dit volgens mij nergens voor nodig is...

Hij zou wat minder moeten laden en kan ook van 1 naar 3 fase wisselen maar hij staat al 10 minuten te veel te verbruiken.

Volgens de settings zou die max 1 minuut moeten wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGubMQe_T7sXAXgDYOas5TKnfdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPIri0lkJ57S5ATpv4R1RPPi.jpg?f=fotoalbum_large

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:24
in de laatste editie is nu ook Remote Acces beschikbaar, eenvoudig toegang tot je thuis-evcc zonder VPN of dergelijke, ben er erg blij mee ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vg86Y55H0mBnbhpXRHkBKWgHPcE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I6wUFBeb0FVUtRkQrdSLr5LK.jpg?f=user_large

• Smekke
Marcher schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:36:
in de laatste editie is nu ook Remote Acces beschikbaar, eenvoudig toegang tot je thuis-evcc zonder VPN of dergelijke, ben er erg blij mee ;)

[Afbeelding]
Is al langer actief, heb het al van begin mei.

Zat dus al in een eerdere release 👍

• HyperBart
Koen Hendriks schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:11:
Mijn EVCC blijft sinds vandaag de hele tijd uit het net halen terwijl dit volgens mij nergens voor nodig is...

Hij zou wat minder moeten laden en kan ook van 1 naar 3 fase wisselen maar hij staat al 10 minuten te veel te verbruiken.

Volgens de settings zou die max 1 minuut moeten wachten.

[Afbeelding]
Wissel eens manueel naar 1 fase en dan terug naar auto.
Is je planner niet toevallig actief? Goedkope uren dus dan gaat ie naar “fast” via planner.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 20-06-2026 12:04 ]

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:58

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

HyperBart schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:57:
[...]

Wissel eens manueel naar 1 fase en dan terug naar auto.
Is je planner niet toevallig actief? Goedkope uren dus dan gaat ie naar “fast” via planner.
Hij stond niet meer automatisch wisselen |:(

Nu weer auto gezet en gaat weer goed... Raar dat die setting ineens veranderd is

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06 01:56
Koen Hendriks schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:33:
[...]

Hij stond niet meer automatisch wisselen |:(

Nu weer auto gezet en gaat weer goed... Raar dat die setting ineens veranderd is
Herkenbaar... gebeurt bij mij ook soms.. dan staat die ineens vast op 3 fase. :-(

• Allewijn
  • Niet online
Tunestwo schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Herkenbaar... gebeurt bij mij ook soms.. dan staat die ineens vast op 3 fase. :-(
Ook hier had ik zoiets gisteren voor het eerst (tot nu toe ging alles perfect): ik prikte bij thuiskomst mijn EV in. Ik zag in evcc dat hij maar op 16a 1fase aan het laden was (modus fast). Dat zou 3x16A moeten zijn.
Ok evcc herstart. Kreeg ik deze fout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZL8bN49VuHX6a4SPzvXnnPXGIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmtTpnmektRwIwLJcK3lNtw3.jpg?f=fotoalbum_large

Charger does not support phase switching.
Huh 8)7

Toen maar mijn evcc docker de nieuwste evcc versie geïnstalleerd (ik draaide een revisie ouder), alles herstart en dan werkte automatisch fase switchen etc weer. Vaag .....

Dit is dus waarom ik mijn email naar NeLeSo schreef, zie eerdere berichten hier. En hoop dat NeLeSo en/of Ampure nog verder blijft ontwikkelen en dus ook die laatste fw .187 test en doorontwikkeld (als er al nog een foutje in zit, want kan ook aan evcc liggen natuurlijk. Maar die updaten gelukkig wekelijks).

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:24
Smekke schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:50:
[...]

ik zag het nu pas _/-\o_

• Allewijn
  • Niet online
Smekke schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:50:
[...]

Werkt dat alleen als je 4 euro per maand betaald?
Ik heb nu nog een trial token en krijg het dan niet geactiveerd. Ik zie het ook pas sinds de laatste versie staan, niet bij eerdere versies zoals @Smekke wel aangeeft...

• HyperBart
Allewijn schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:34:
[...]

Werkt dat alleen als je 4 euro per maand betaald?
Ik heb nu nog een trial token en krijg het dan niet geactiveerd. Ik zie het ook pas sinds de laatste versie staan, niet bij eerdere versies zoals @Smekke wel aangeeft...
Neen, trial token is even geldig qua functionaliteit als betalend. Je gaat nog wat verder moeten zoeken, je config is mogelijk fout aan evcc zijde of de laadpaal.

• Allewijn
  • Niet online
HyperBart schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:35:
[...]

Neen, trial token is even geldig qua functionaliteit als betalend. Je gaat nog wat verder moeten zoeken, je config is mogelijk fout aan evcc zijde of de laadpaal.
Thanks. Het werkt nu. Trial token was precies vandaag verlopen haha. Na nieuwe, werkt ook dit nu.

[ Voor 57% gewijzigd door Allewijn op 20-06-2026 15:42 ]

• WirelessErik
Waarom fluctueert het laadvermogen naar de auto bij mij zo enorm. Vanaf de PV installatie is er genoeg vermogen, maar toch zie je EVCC terugschroeven naar soms bijna nul.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86b88mvdQN1RlKygZm302ESYkHE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjosyfBV3KA6MSBAE7yvjwym.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AQlsNWwgPwBs58C_aPWFXGz-6g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRuAwdr2EQBQuUZFINFamXU7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coZZvkbvClLLuLHp-k50E38NWNs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMNAjvfM9IlfJHi65HSjUTwz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKck0Kg2NHUoBJ_YY82whle2QTs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doGcuotois5HylJzZsLxEql1.jpg?f=fotoalbum_tile
Bijgevoegd een paar screenshots. Er is ook een thuisbatterij gekoppeld, deze is helemaal vol. Je ziet ook dat hij terugleverd naar het net, ipv naar de auto

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
WirelessErik schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:15:
Waarom fluctueert het laadvermogen naar de auto bij mij zo enorm. Vanaf de PV installatie is er genoeg vermogen, maar toch zie je EVCC terugschroeven naar soms bijna nul.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Bijgevoegd een paar screenshots. Er is ook een thuisbatterij gekoppeld, deze is helemaal vol. Je ziet ook dat hij terugleverd naar het net, ipv naar de auto
Wat staat er in de logs? Dan kan je als het goed is zien met welke reden hij terugschroeft.. overbelasting, auto zelf, etc.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• WirelessErik
Dit is een kleine greep uit de logfile.

```

] DEBUG 2026/06/20 17:14:23 ----

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:23 charge power: 20W

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:23 charge currents: [6.1 6.37 6.22]A

[main ] DEBUG 2026/06/20 17:14:23 power: -5638W

[main ] DEBUG 2026/06/20 17:14:23 current: 11A

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:14:23 grid power: -5638W

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:14:23 grid currents: [11 10 10]A

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:14:23 battery 1 power: -0W

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:14:23 pv 1 power: 2916W

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:14:24 battery 1 soc: 99%

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:14:24 site power: -5638W

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:24 charge voltages: [228 229 229]V

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:24 detected active phases: 3p

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:24 session energy: 0.627kWh

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:24 charge total import: 820.452kWh

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:24 charger status: C

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:24 vehicle soc: 54%

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:24 vehicle range: 181km

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:24 soc estimated: 55.02% (vehicle: 54.00%)

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:24 vehicle soc (estimator): 55%

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:25 !! plan: plan time zero

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:25 pv charge current: 14.2A = 6.03A + 8.17A (-5638W @ 3p)

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:25 set charge current limit: 14.2A

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:14:53 ----

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:53 charge power: 8326W

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:53 charge currents: [13.3 13.3 13.4]A

[main ] DEBUG 2026/06/20 17:14:53 power: 966W

[main ] DEBUG 2026/06/20 17:14:53 current: 7A

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:14:53 grid power: 966W

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:14:53 grid currents: [5 7 5]A

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:14:53 battery 1 power: 4802W

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:14:54 pv 1 power: 4311W

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:14:54 battery 1 soc: 99%

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:14:54 site power: 5768W

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:54 charge voltages: [227 229 229]V

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:54 detected active phases: 3p

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:54 session energy: 0.691kWh

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:54 charge total import: 820.516kWh

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:54 charger status: C

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:54 vehicle soc: 54%

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:54 vehicle range: 181km

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:54 soc estimated: 55.13% (vehicle: 54.00%)

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:54 vehicle soc (estimator): 55%

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:54 !! plan: plan time zero

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:54 pv charge current: min 6A > 5.84A (5768W @ 3p, battery: true)

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:14:55 set charge current limit: 6A

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:15:23 ----

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:15:23 charge power: 19W

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:15:23 charge currents: [6.2 6.47 6.32]A

[main ] DEBUG 2026/06/20 17:15:23 power: -5546W

[main ] DEBUG 2026/06/20 17:15:23 current: 11A

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:15:23 grid power: -5546W

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:15:23 grid currents: [11 10 10]A

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:15:23 battery 1 power: -0W

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:15:24 pv 1 power: 7509W

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:15:24 pv 1 excess DC: 2509W

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:15:24 battery 1 soc: 99%

[site ] DEBUG 2026/06/20 17:15:24 site power: -3037W

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:15:24 charge voltages: [232 232 233]V

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:15:24 detected active phases: 3p

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:15:24 session energy: 0.694kWh

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:15:24 charge total import: 820.519kWh

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:15:24 charger status: C

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:15:24 vehicle soc: 54%

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:15:24 vehicle range: 181km

[lp-1 ] DEBUG 2026/06/20 17:15:24 soc estimated: 55.13% (vehicle: 54.00%)

```

• r2504
21W laden met een drie fase symbool zoals op een van je screenshots is iets wat onmogelijk is… ergens klopt er dus iets niet.

• WirelessErik
Die 21 W lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Kan zijn dat hij terugvalt naar 0 W en en vlak daarvoor het vermogen meer.

Heb de vraag ook bij EVCC gesteld. Daar werd aangegeven dat de minimale stroom 8A moet zijn bij mijn auto ipv 6A. Betreft een Renault Zoe. Morgen kijken of dat helpt. Heb de hele configuratie opnieuw gedaan in EVCC, de nightly variant. Werkt allemaal weer, krijg alleen 1 melding op de optimzer functie, meter profile incomplete. Heb alle parameters ingevuld. Geen idee wat daar mis is

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:05
Al lang aan het meelezen in afwachting van nieuwe full EV (september). Voorlopig al vandaag eens op windows EVCC geïnstalleerd en met Web-UI aan de slag gegaan. Is volgens mij gelukt om laadpaal Alfen toe te voegen (is toch groen gekleurd :-) als ook de homewizard P1.

Loop echter vast op toevoegen van Huawei EMMA: ik vind in mijn Telenet router een IP-adres, waarvan ik vermoed dat dit van de EMMA gaat zijn, maar als ik dat ingeef in EVCC, dan werkt het niet, of ik nu "zonnemeter toevoegen" kies, of "batterijmeter toevoegen" kies. Krijg bij valideren error "energy: read failed: EOF" te zien.
Modbus ID stond standaard ingevuld op 1 (heb ook al eens nul geprobeerd) en poort staat op 502.

in Fusionsolar heb ik ook al geprobeerd om Modbus-TCP aan te zetten (met TLS-encryptie uit) en met als IP-adres client 127.0.0.1 . Dat werkt ook niet, maar geeft een andere error: "energy: read failed: read tcp 192.168.2.xxx:59881->192.168.2.xxx:502: wsarecv: De externe host heeft een verbinding verbroken."

Iemand enig idee wat ik fout doe?

• japie101
mrunknown223 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:38:
[...]

Hoe is dit afgelopen @japie101?
Nog geen ontknoping, de laadpaal hebben we uit EVCC gehaald en de volgende dag is ie wel gaan zonneladen. Moeten m nog terug in EVCC zetten.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:34
Snel vraagje

Min+solar mode, auto phase switching aan, welk minimum gaat die dan hanteren? 1.4 of 4.2 ?

• thomvh
NoFate schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:54:
Snel vraagje

Min+solar mode, auto phase switching aan, welk minimum gaat die dan hanteren? 1.4 of 4.2 ?
1.4

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-06 21:43
Bij de laatste stable versie zie ik dat de optimizer weer een stapje verder is gebracht, volgens mij nog steeds niet regelend maar toch, iemand daar meer info over?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mJsYMPFUVPSbCONckHHrP7kkjw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ctfNJXkGfhbRWLXCfAoizoT2.png?f=fotoalbum_large

• Kammika
jozy schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:43:
Bij de laatste stable versie zie ik dat de optimizer weer een stapje verder is gebracht, volgens mij nog steeds niet regelend maar toch, iemand daar meer info over?

[Afbeelding]
Ja ik hou ‘m ook in de gaten, maar vertrouw de uitkomst nog kort. Ik zit in nl met dynamisch contract en dus zonder terugleverkosten. Financieel is dus het beste om terug te leveren als duur is en op te slaan als goedkoop is.

In het patroon zie ik echt dat die op 0 op de meter optimaliseert, dus dat klopt nog niet

(Aan de andere kant. Vanaf 1 januari is dit voor mij ook best strategie, dus als het tegen die tijd klaar is, dan wel heel interessant)

• thomvh
Kammika schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:15:
[...]

Ja ik hou ‘m ook in de gaten, maar vertrouw de uitkomst nog kort. Ik zit in nl met dynamisch contract en dus zonder terugleverkosten. Financieel is dus het beste om terug te leveren als duur is en op te slaan als goedkoop is.

In het patroon zie ik echt dat die op 0 op de meter optimaliseert, dus dat klopt nog niet

(Aan de andere kant. Vanaf 1 januari is dit voor mij ook best strategie, dus als het tegen die tijd klaar is, dan wel heel interessant)
Heb je de juiste teruglever bedragen ingevuld? Ik heb hem kapot gemaakt inmiddels en loop nu met DAO te optimaliseren tot dat dit klaar is. Maar bij mij deed de optimizer eerst ook heel erg nul op de meter tot ik de juiste teruglever kosten in gaf.

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
...
Ik heb het geforkt op github en mijn eigen wijzigingen er in aangebracht zodat het beter integreert met mijn lokale setup op unraid. Het is eigenlijk een heel stabiel stukje software, ik heb na het oplossen van de zatec fase change bug weinig reden meer om te upgraden.

• Kammika
Crew One schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:24:
[...]

Ik heb het geforkt op github en mijn eigen wijzigingen er in aangebracht zodat het beter integreert met mijn lokale setup op unraid. Het is eigenlijk een heel stabiel stukje software, ik heb na het oplossen van de zatec fase change bug weinig reden meer om te upgraden.
Pr maken voor upstream? Dan kun je gewoon weer updaten…

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:24
jozy schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:43:

[Afbeelding]
Ik draai optimizer in een docker container van litithio/evopt, maar die wordt al een poosje niet meer geupdated. Hoe heb jij hem draaiend?

• Kammika
WoBoW schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:55:
[...]

Ik draai optimizer in een docker container van litithio/evopt, maar die wordt al een poosje niet meer geupdated. Hoe heb jij hem draaiend?
die evopt hoef je helemaal niet zelf meer te draaien, zit gewoon in de laatste versies van evcc... (kun je aanzetten onder experimentele opties, en dan verschijnt die in het hamburgermenu rechtsonder). Heb wel het idee dat die een cloud aanroep doet naar de optimizer die buiten je container draait... maar prima. Zit zo altijd op de laatste versie..

• JanHenk
  • Niet online
Klopt, hij roept standaard een cloud-based URL aan maar je kan hem ook zelf draaien. Zal te maken hebben met de hardware-vereisten waar evcc de lat heel laag legt, terwijl die optimizer waarschijnlijk iets meer rekenkracht vereist...

@WoBoW Je draait denk ik niet de goede repo, de docs verwijzen hier naartoe.

• Kammika
JanHenk schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:09:
Klopt, hij roept standaard een cloud-based URL aan maar je kan hem ook zelf draaien. Zal te maken hebben met de hardware-vereisten waar evcc de lat heel laag legt, terwijl die optimizer waarschijnlijk iets meer rekenkracht vereist...

@WoBoW Je draait denk ik niet de goede repo, de docs verwijzen hier naartoe.
maar de docker container daar is ook 3 mnd oud, waar de laatste commit 3 dagen oud is.. dus lijkt ook achter te lopen (maar snap ik ook wel als ze nu in evcc zelf geintegreerd hebben en de laatste altijd in de cloud hebben)

• Smekke
Leffunk schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:22:
Al lang aan het meelezen in afwachting van nieuwe full EV (september). Voorlopig al vandaag eens op windows EVCC geïnstalleerd en met Web-UI aan de slag gegaan. Is volgens mij gelukt om laadpaal Alfen toe te voegen (is toch groen gekleurd :-) als ook de homewizard P1.

Loop echter vast op toevoegen van Huawei EMMA: ik vind in mijn Telenet router een IP-adres, waarvan ik vermoed dat dit van de EMMA gaat zijn, maar als ik dat ingeef in EVCC, dan werkt het niet, of ik nu "zonnemeter toevoegen" kies, of "batterijmeter toevoegen" kies. Krijg bij valideren error "energy: read failed: EOF" te zien.
Modbus ID stond standaard ingevuld op 1 (heb ook al eens nul geprobeerd) en poort staat op 502.

in Fusionsolar heb ik ook al geprobeerd om Modbus-TCP aan te zetten (met TLS-encryptie uit) en met als IP-adres client 127.0.0.1 . Dat werkt ook niet, maar geeft een andere error: "energy: read failed: read tcp 192.168.2.xxx:59881->192.168.2.xxx:502: wsarecv: De externe host heeft een verbinding verbroken."

Iemand enig idee wat ik fout doe?
Heb je modbus al ingeschakeld op je Huawei omvormer?
https://forum.huawei.com/enterprise/intl/en/modbus-tcp-guide/thread/667250677153415168-667213868771979264?isInitURL=true

En je probeert Emma toe te voegen, heb je deze module überhaupt?
Anders de SUN2000 hybrid inverter gebruiken om toe te voegen.

Zo werkt het toch bij mij.

https://docs.evcc.io/en/meters/#supported

• Possible
Ik probeer in EVCC mijn DSMR reader Addon aan de praat te krijgen dmv mqtt.

Ik heb de volgende config aangemaakt in EVCC.Yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
mqtt:
  broker: 192.168.1.134:1883  # of het IP-adres van je MQTT broker
  topic: evcc             # root topic voor publicatie en ontvangst
  user: xxxxx# optioneel
  password: xxxxx# optioneel

#### Meterkast P1 ####
meters:
  - name: dsmr
    type: custom
    power:
      source: calc
      add:
        - source: mqtt
          topic: dsmr/reading/electricity_currently_delivered
          scale: 1000  # bijvoorbeeld om kW naar W te converteren
          topic: dsmr/reading/electricity_currently_returned
          scale: -1000  # bijvoorbeeld om kW naar W te converteren
      # timeout: 60s

energy:
      source: mqtt
      topic: dsmr/day-consumption/electricity_merged

currents:
        topic: dsmr/reading/phase_power_current_l1
        topic: dsmr/reading/phase_power_current_l2
        topic: dsmr/reading/phase_power_current_l3

voltages:
        topic: dsmr/reading/phase_voltage_l1
        topic: dsmr/reading/phase_voltage_l2
        topic: dsmr/reading/phase_voltage_l3

powers:
      - source: calc
        add:
            topic: dsmr/reading/phase_currently_delivered_l1
            scale: 1000
            topic: dsmr/reading/phase_currently_returned_l1
            scale: -1000

add:
            topic: dsmr/reading/phase_currently_delivered_l2
            topic: dsmr/reading/phase_currently_returned_l2

add:
            topic: dsmr/reading/phase_currently_delivered_l3
            topic: dsmr/reading/phase_currently_returned_l3
De topics zijn netjes in HA aanwezig en werken. Doe ik iets fout?

• Kammika
Possible schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:43:
Ik probeer in EVCC mijn DSMR reader Addon aan de praat te krijgen dmv mqtt.

Ik heb de volgende config aangemaakt in EVCC.Yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
mqtt:
  broker: 192.168.1.134:1883  # of het IP-adres van je MQTT broker
  topic: evcc             # root topic voor publicatie en ontvangst
  user: xxxxx# optioneel
  password: xxxxx# optioneel

#### Meterkast P1 ####
meters:
  - name: dsmr
    type: custom
    power:
      source: calc
      add:
          topic: dsmr/reading/electricity_currently_delivered
          scale: 1000  # bijvoorbeeld om kW naar W te converteren
          topic: dsmr/reading/electricity_currently_returned
          scale: -1000  # bijvoorbeeld om kW naar W te converteren
      # timeout: 60s

energy:
      source: mqtt
      topic: dsmr/day-consumption/electricity_merged

currents:
        topic: dsmr/reading/phase_power_current_l1
        topic: dsmr/reading/phase_power_current_l2
        topic: dsmr/reading/phase_power_current_l3

voltages:
        topic: dsmr/reading/phase_voltage_l1
        topic: dsmr/reading/phase_voltage_l2
        topic: dsmr/reading/phase_voltage_l3

powers:
        add:
            topic: dsmr/reading/phase_currently_delivered_l1
            topic: dsmr/reading/phase_currently_returned_l1

add:
            topic: dsmr/reading/phase_currently_delivered_l2
            topic: dsmr/reading/phase_currently_returned_l2

add:
            topic: dsmr/reading/phase_currently_delivered_l3
            topic: dsmr/reading/phase_currently_returned_l3
De topics zijn netjes in HA aanwezig en werken. Doe ik iets fout?
daar kun je zo niets over zeggen. Wat zegt de logging?

• Floris039
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-07 13:22
Ik heb een Zaptec Go 2 en heb de laatste tijd wat problemen. Ik had vd week de auto aan de lader gehangen voor 1 a 2 goedkope uren snel te laden (Stand PV, lage energieprijs ingesteld bijv 23 cent). De 2 daarop volgende uren waren duurder en dus zou hij of moeten afschalen of uitschakelen. Na 4 uur kreeg ik een melding van de auto en Zaptec dat hij volledig was opgeladen. Ik heb niks in de auto ingesteld dat hij moet doorladen en ook niks aan zaptec veranderd. Toch lijkt iets roet in het eten te gooien.
Nu overweeg ik om hem om te schakelen naar OCPP. Zou dat het probleem kunnen oplossen als het aan verbindingsproblemen ligt? Ik weet niet zeker of het verbindingsproblemen zijn maar het is apart dat het eerst wel werkte en nu niet meer. Of heeft iemand anders nog een goede tip? Ik zie bijv ook in Zaptec settings standalone modus staan. Geen idee of dat mogelijk zou helpen?

• dirixmjm
Floris039 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:20:
Ik heb een Zaptec Go 2 en heb de laatste tijd wat problemen. Ik had vd week de auto aan de lader gehangen voor 1 a 2 goedkope uren snel te laden (Stand PV, lage energieprijs ingesteld bijv 23 cent). De 2 daarop volgende uren waren duurder en dus zou hij of moeten afschalen of uitschakelen. Na 4 uur kreeg ik een melding van de auto en Zaptec dat hij volledig was opgeladen. Ik heb niks in de auto ingesteld dat hij moet doorladen en ook niks aan zaptec veranderd. Toch lijkt iets roet in het eten te gooien.
Nu overweeg ik om hem om te schakelen naar OCPP. Zou dat het probleem kunnen oplossen als het aan verbindingsproblemen ligt? Ik weet niet zeker of het verbindingsproblemen zijn maar het is apart dat het eerst wel werkte en nu niet meer. Of heeft iemand anders nog een goede tip? Ik zie bijv ook in Zaptec settings standalone modus staan. Geen idee of dat mogelijk zou helpen?
Het beste bekijk je in de log wat EVCC aan het doen is in de twee uren waarop hij naar jouw idee had moeten stoppen. EVCC geeft in de log redelijk goed de redenatie weer.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:00
De optie "PV" en een prijslimiet (ondergrens) instellen = laden met PV EN Grid. Dus daarom is hij zo snel klaar, hij heeft niet alleen je overschot gepakt maar hij heeft ook van het net gehaald.

Als je alleen PV instelt (zonder onderlimiet) dan pakt hij alleen je PV opwek. Zal dan in principe met 1 fase gaan laden zodra je er meer dan 1380W beschikbaar is vanuit PV.

• Sandro!
Dat overkomt mij (helaas) ook weleens. Ik heb ingesteld dat de auto altijd minimaal naar 25% moet laden en daarna laad ik hem graag in de goedkopere uurtjes op. Soms plug ik de auto in met >25% en begint evcc toch te laden, dat komt dan omdat evcc geen verbinding krijgt met de API van de auto en dus niet weet wat de SoC is. evcc kiest er dan voor om te gaan laden en het later nog eens te proberen. Als dat een paar keer niet lukt, is ineens de auto vol :+

• Leffunk
Smekke schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:43:
[...]

Heb je modbus al ingeschakeld op je Huawei omvormer?
https://forum.huawei.com/enterprise/intl/en/modbus-tcp-guide/thread/667250677153415168-667213868771979264?isInitURL=true

En je probeert Emma toe te voegen, heb je deze module überhaupt?
Anders de SUN2000 hybrid inverter gebruiken om toe te voegen.

Zo werkt het toch bij mij.

https://docs.evcc.io/en/meters/#supported
Ik heb inderdaad een EMMA-module: die zit standaard ingebouwd in de Smartguard-63a back-up box. De SUN2000 hybrid hangt dus niet rechtstreeks aan het internet, maar zit dus "onder" de EMMA waardoor ik dus geen IP-adres etc heb voor de Sun2000 invertor...Ik neem aan dat ik dus die niet rechtstreeks kan toevoegen, toch?

Ik ben in Fusion-solar gaan zoeken en vond bij de configuratie van de EMMA effectief een instelling mbt Modbus: zie bijgevoegd prentje. Ik heb die daar enabled, TLS encryptie uitgeschakeld, en als client-IP heb ik het IP ingevuld dat ik zag bij EVCC (nu even aangepast met x). Of moet daar een andere IP staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5Uw_OND1l_xI9PIXteTcA-kqD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXo3MaVTvNgKegMRN2W8NGzi.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog een log uit EVCC: [site ] ERROR 2026/06/26 13:40:33 pv 1 power: read failed: read tcp 192.168.x.xxx:55227->192.168.x.xxx:502: wsarecv: De externe host heeft een verbinding verbroken.

En heb via modpoll ook commando gestuurd .\modpoll.exe -m tcp -a 1 -r 30000 -c 10 192.168.x.xxx, maar dat geeft dus als resultaat: "Network connection was closed by remote peer !

[ Voor 10% gewijzigd door Leffunk op 26-06-2026 13:56 ]

• thomvh
Leffunk schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:17:
[...]

Ik heb inderdaad een EMMA-module: die zit standaard ingebouwd in de Smartguard-63a back-up box. De SUN2000 hybrid hangt dus niet rechtstreeks aan het internet, maar zit dus "onder" de EMMA waardoor ik dus geen IP-adres etc heb voor de Sun2000 invertor...Ik neem aan dat ik dus die niet rechtstreeks kan toevoegen, toch?

Ik ben in Fusion-solar gaan zoeken en vond bij de configuratie van de EMMA effectief een instelling mbt Modbus: zie bijgevoegd prentje. Ik heb die daar enabled, TLS encryptie uitgeschakeld, en als client-IP heb ik het IP ingevuld dat ik zag bij EVCC (nu even aangepast met x). Of moet daar een andere IP staan?

[Afbeelding]
SUN2000 heeft Wifi, kun je gewoon op proberen in te loggen.

• Leffunk
update: is me gelukt om EVCC aan het werk te krijgen met toevoeging van Huawei Emma voor de batterij en voor de zonpanelen.

Ik zie echter dat bij het opladen van de auto, dat de huisbatterij ook wordt aangesproken: zie prentjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86M9sKpktxq_7UFWZyoxWYxA62w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WSU3mYQ7itAZ2fVFjSeZC2xj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3D_HwM_5gsPlpPqq2aLOGPG0Bc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UIbALSS0wNa3fCPClVxvjwCe.jpg?f=user_large

Wat gaat er hier fout? met huidige settings op dat scherm van thuisbatterij zou ik denken dat hij batterij eerst laadt, en dan pas de auto begint te laden met overschot zonnestroom, in plaats van dan ook nog de batterij aan te spreken?

Ik heb als meter een homewizard P1 meter die volgens de info goed werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dO0W2gMIxUJqkenXtsjELgzHtk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uuvHcrFYDqXLD6ZpG5Qtp4q0.jpg?f=user_large

Of is het juist doordat ik de P1 gebruik, dat Emma "tegenwerkt" met name: "oh, ik weet als Emma zijnde dat er nog genoeg zon schijnt, dus ik ga nu niet de batterij opladen en ik zie dat er veel stroom gevraagd wordt in het huis, dus ik spreek toch de batterij aan om te ontladen, ook al wilt EVCC het anders?

Of moet ik niets invullen bij de netaansluiting (maar dan werkt het niet: dan krijg ik leeg scherm als ik laden aanklik), en dan bij extra meters daar ook weer de Huawei Emma invoegen?

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Leffunk schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:15:
update: is me gelukt om EVCC aan het werk te krijgen met toevoeging van Huawei Emma voor de batterij en voor de zonpanelen.

Ik zie echter dat bij het opladen van de auto, dat de huisbatterij ook wordt aangesproken: zie prentjes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat gaat er hier fout? met huidige settings op dat scherm van thuisbatterij zou ik denken dat hij batterij eerst laadt, en dan pas de auto begint te laden met overschot zonnestroom, in plaats van dan ook nog de batterij aan te spreken?

Ik heb als meter een homewizard P1 meter die volgens de info goed werkt:

[Afbeelding]

Of is het juist doordat ik de P1 gebruik, dat Emma "tegenwerkt" met name: "oh, ik weet als Emma zijnde dat er nog genoeg zon schijnt, dus ik ga nu niet de batterij opladen en ik zie dat er veel stroom gevraagd wordt in het huis, dus ik spreek toch de batterij aan om te ontladen, ook al wilt EVCC het anders?

Of moet ik niets invullen bij de netaansluiting (maar dan werkt het niet: dan krijg ik leeg scherm als ik laden aanklik), en dan bij extra meters daar ook weer de Huawei Emma invoegen?
Heb je bij je laadpaal het minimale vermogen ingevuld waarbij je auto mag gaan laden en wanneer hij moet afschakelen (let op het - teken)? Deze waarde neemt EVCC mee in de betekening of er voldoende overschot is. Mijn auto kan al bij 4A laden (vandaar -950W) maar de meeste auto's is dat 6A dus -1400WAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKfAz_3lgWEQaD5Ej6GoitpQJFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZmpZgh8EgJHGjNnwPP8o90B.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP met radiatoren. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.58 BM V2.16 accu.

• Leffunk
Flesym schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:41:
[...]

Heb je bij je laadpaal het minimale vermogen ingevuld waarbij je auto mag gaan laden en wanneer hij moet afschakelen (let op het - teken)? Deze waarde neemt EVCC mee in de betekening of er voldoende overschot is. Mijn auto kan al bij 4A laden (vandaar -950W) maar de meeste auto's is dat 6A dus -1400W[Afbeelding]
Ah, dat wist ik alvast niet dat ik daar iets moest invullen. Bij deze alvast gedaan. Auto ondertussen vol (heb nog PH-EV voorlopig), dus kan pas morgen opnieuw testen.

Mogelijks had het feit dat ik dit niet had ingevuld ook te maken met errors die in EVCC kwamen: "Alfen: charger logic error: current mismatch (got 8.47A measured, expected 6A) - make sure your interval is at least 30s."

Of is dit nog een ander iets wat ik nog niet heb ingevuld / aangepast?

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Leffunk schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Ah, dat wist ik alvast niet dat ik daar iets moest invullen. Bij deze alvast gedaan. Auto ondertussen vol (heb nog PH-EV voorlopig), dus kan pas morgen opnieuw testen.

Mogelijks had het feit dat ik dit niet had ingevuld ook te maken met errors die in EVCC kwamen: "Alfen: charger logic error: current mismatch (got 8.47A measured, expected 6A) - make sure your interval is at least 30s."

In mijn screenshot, die 1 minuut betekent dat als er genoeg opwek is hij toch nog 1 minuut kijkt of er genoeg opwek blijft. Je wilt niet dat hij bij een klein gaatje in de wolken direct start met laden. Die 15 minuten is een counter die als er door een wolk of een wasmachine niet meer genoeg opwek is het laden nog 15 minuten doorgaat, je wilt ook niet dat bij iedere dip het laden direct stopt (slecht voor het laad relay)

Ik heb geen Alfen charger en herken ook de fout niet. Maar de logboeken geven veel informatie wat er speelt. Als voorbeeld, er is 72W over en er gaat 257W mijn accu in dus in totaal kom ik niet tot de ingestelde -950W dus er wordt niet geladen (status A)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsBnvuq_ZM_NLtArXFc6lvJyvaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrRypwRzr2FnjgIleGSohoNO.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP met radiatoren. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.58 BM V2.16 accu.

• Kammika
Leffunk schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Ik krijg die fout als de interval lager dan 6s staat

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06 01:56
Voor de mensen met een Peblar, hoe snel hebben jullie de regel snelheid van evcc op het moment? Ik zit zelf op 20 zijn er mensen die al stabiel op 10/15 draaien?

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:00
Ja hoor staat bij mij op 10s.

• chrisbes
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-06 22:11
Sinds vorige week is het gelukt om evcc standalone te draaien op een Raspberry Pi. Alles werkt geweldig, op 1 ding na. Als ik de refresh token (verkregen door deze instructie: https://github.com/evcc-io/evcc/wiki/Hyundai-Kia:-Refresh-Token) voor mijn Hyundai Kona in de UI van evcc bij password inbreng krijg ik de volgende foutcode: cannot create vehicle type 'template': cannot create vehicle type 'hyundai': login failed: unexpected status: 400 (Bad Request) POST https://idpconnect-eu.hyundai.com/auth/api/v2/user/oauth2/token

Als ik de tweede optie in deze instructie doe (fallback option via Chrome) zie ik na het inloggen in Chrome bij Console deze foutcode: GET https://ctbapi.hyundai-europe.com/favicon.ico 400 (Bad Request).

Als laatste heb ik deze workaround gedaan (https://github.com/TMA84/bluelink-refresh-token#standalone-apps-windows-macos-linux), (die overigens een stuk eenvoudiger is dan die hiervoor). Als ik de dan aangemaakte refresh token in evcc bij password inbreng krijgt ik: Request failed with status code 502.

Wat doe ik verkeerd?

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01:34
Ik heb een alfen laadpaal, maar word beheert door chargepoint ik kan dus niks aanpassen of veranderen.

Kan ik dan toch evcc op een raspberry pi zetten en gebruiken, heb het iddeedat deload balancing echt ruk is en gewoon niet goed werkt.

• Kammika
Demiesehv schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:18:
Ik heb een alfen laadpaal, maar word beheert door chargepoint ik kan dus niks aanpassen of veranderen.

Kan ik dan toch evcc op een raspberry pi zetten en gebruiken, heb het iddeedat deload balancing echt ruk is en gewoon niet goed werkt.
Ben je eigenaar vna die paal? Dan horen ze je gewoon het "owners" password te geven. Die heb je wel nodig om evcc aan de praat te krijgen..

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-06 16:22
Ik heb net een update in home assistant gedaan naar versie 0.310.1 en alles is weg, gehele configuratie! alle integraties. Meer mensen dit probleem??

• Kammika
Burnd schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:22:
Ik heb net een update in home assistant gedaan naar versie 0.310.1 en alles is weg, gehele configuratie! alle integraties. Meer mensen dit probleem??
wel die update gedaan (alleen niet vanuit HA, ik draai vanuit docker). Maar geen enkel probleem met de database

• stelling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:09
Ik heb een Easee Charge Lite.

Ik heb sinds kort een tweede EV en omdat er één zakelijk is, wil ik graag onderscheid maken. Handmatig gaat dat prima. Maar ik heb Easee key id gekocht. De sleutels aanmaken in de app lukt wel, maar EVCC wil ze niet uitlezen en/of de auto erop aanpassen. Weet iemand welk soort sleutel ik moet aanmaken? Account, Site of Local? En ik in EVCC voor de koppeling gewoon de code van de key gebruiken?

• Sandro!
Nou, lekker is dat. Heb ik eindelijk mijn vrouw zo ver dat ze bij aankomst thuis de auto standaard inplugt zodat de PV-opwek naar de auto gaat i.p.v. het net op, begint evcc doodleuk te laden tegen 33 en daarna 41 cent dynamisch tarief.

De reden daarvoor is dat ik een minimum charge van 25% heb ingesteld. Als de API van de auto dan niet reageert, gaat evcc ervan uit dat het <25% is en gaat ie laden. Helaas kwam ik daar pas na 15 kWh achter.

Is er nog een instelling die ik kan aanpassen zodat dat niet gebeurt?

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:05
Sandro! schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:49:
Nou, lekker is dat. Heb ik eindelijk mijn vrouw zo ver dat ze bij aankomst thuis de auto standaard inplugt zodat de PV-opwek naar de auto gaat i.p.v. het net op, begint evcc doodleuk te laden tegen 33 en daarna 41 cent dynamisch tarief.

De reden daarvoor is dat ik een minimum charge van 25% heb ingesteld. Als de API van de auto dan niet reageert, gaat evcc ervan uit dat het <25% is en gaat ie laden. Helaas kwam ik daar pas na 15 kWh achter.

Is er nog een instelling die ik kan aanpassen zodat dat niet gebeurt?
Op PV zetten (dus niet Min+PV) en een departure plan instellen?

• thomvh
THM0 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:12:
[...]

Dat override je min charge setting nog steeds. Die zegt gewoon accu leeg dus laden. Helpt niet dat de accu niet werkelijk leeg is maar je API gewoon de geest laat.

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:33
Dan dus die min charge er uit halen en met herhalend laadplan oplossen?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Sandro!
THM0 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:12:
[...]

Hij staat eigenlijk altijd op PV. Als ik een charging plan moet instellen, kan ik de charger ook op Off zetten, en weer op PV als de opbrengst hoog genoeg is. Mijn vrouw gaat dat niet doen, die plugt de kabel in en gaat verder met haar dag.

Ik kan het natuurlijk ook omdraaien. Geen minimum charge instellen en handmatig de lader op Fast zetten met een limiet van 25% als ik met minder thuiskom. Zo vaak gebeurt dat nou ook weer niet. Maar mocht iemand een oplossing weten voor een brakke API houd ik me aanbevolen :)

• HyperBart
@Sandro! neen, dan is er geen andere oplossing. Mincharge uit zetten en bv accepteren dat als je ooit echt leeg rijdt en toch weer weg moet dat je een DC/HPC even gebruikt.
Pagina: 1 ... 35 36 Laatste