Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
AA42 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:41:
@JanHenk
Hoe heb jij de instellingen voor de thuisbatterij ingesteld op dit scherm:
[Afbeelding]

In de winter, en als je dynamische tarieven hebt zoals ik, lijkt het me het gunstigst als de batterij altijd op stand-by wordt gezet als de auto gaat laden dus zo wil ik het eigenlijk instellen.

(Bijv. tarief is nu 28 cent, en gezien geringe zonlicht laadt de PIB maar langzaam/gedeeltelijk op. Die energie verbruik ik liever straks tussen 18u en 20u. als de prijs hoog is (zoals vandaag 68 (!) cent).
Vind het zelf wel fijn als er iets van lading in de batterij zit. Dan kan ie namelijk ook deels meehelpen als de zon even wegvalt. Dus alle PV-stroom met prio in de auto zoals in jouw screenshot, doe ik meestal niet, zet hem vaak rond 30-50%. Maar hangt tevens ook af van de in- en uitschakeldrempel die je hanteert. Kwestie van wat experimenteren en afhankelijk van het weer en seizoen pas ik het wel eens aan.. Kan gelukkig eenvoudig in de UI.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Via Enode, nog een andere partij, die volgens mij een betaald abo nodig heeft om de gegevens uit te lezen? Zou er even verder induiken maar de eerste voortekenen zijn alvast niet gunstig.

Met Kia is er al een hoop gerommel voorbij gekomen de laatste tijd, nu weer BMW, tsja...

Iedereen heeft altijd de mond vol over VAG en hun ICT, maar de API's werken al een tijdje heel goed en betrouwbaar. Wel onderdeel van een betaalde dienst (die je afhankelijk van je model de eerste paar jaar gratis krijgt). Maar goed, liever een betaalde dienst van een paar tientjes per jaar om data rechtstreeks te verkrijgen, dan allerlei vage en onbetrouwbare omwegen.
Ik heb zelf een XPENG G9P'2023 en heb meerdere integraties gebruikt:Uiteindelijk heb ik https://github.com/evilmarty/enode gebruikt (welk ook XPENG ondersteunt) en ben ik zeer tevreden. Webhooks zijn ingeschakeld en sensoren worden goed bijgewerkt. Je kan ze e.v.t. "refreshen/updaten" in je automatisering alvorens je iets wilt doen etc. Ik gebruik het voornamelijk om mijn SoC % naar Tibber te pushen omdat ze daar nog geen integratie hebben. Zelfde voor locatie en batterij info naar ABRP.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Shit.....Hyundai heeft het e.e.a veranderd waardoor de login (tot Bluelink data) niet mee werkt........

https://github.com/evcc-io/evcc/issues/24418

ehhhh..HOI

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-11 12:17

Bravo

Second Best

krizzziz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:14:
Shit.....Hyundai heeft het e.e.a veranderd waardoor de login (tot Bluelink data) niet mee werkt........

https://github.com/evcc-io/evcc/issues/24418
Ah, toch wel... Ik liep er gisteren tegenaan dat de BlueLink integratie niet meer werkte, maar evcc wel. Maar zag geen issues van anderen dus nam aan dat evcc de dans ontsprongen was.
Bummer, net de nieuwe versie geinstalleerd (dus restart) en ik heb ook geen verbinding meer...

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik zie dat Andig regelmatig verwijst naar het Data Act. Nu wil ik daar best een mail aan wijden, maar wellicht heeft iemand dat al gedaan (eventueel voor andere fabrikanten)? Zo ja, kan iemand dat voorbeeld delen?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:18
Bravo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:59:
[...]

Ah, toch wel... Ik liep er gisteren tegenaan dat de BlueLink integratie niet meer werkte, maar evcc wel. Maar zag geen issues van anderen dus nam aan dat evcc de dans ontsprongen was.
Bummer, net de nieuwe versie geinstalleerd (dus restart) en ik heb ook geen verbinding meer...
je moet je refresh token als wachtwoord gebruiken, dan moet het wel werken.

https://github.com/Hyunda...iki/Kia-Europe-Login-Flow

• Bravo

Bravo

Second Best

Krisp schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:05:
Ik zie dat Andig regelmatig verwijst naar het Data Act. Nu wil ik daar best een mail aan wijden, maar wellicht heeft iemand dat al gedaan (eventueel voor andere fabrikanten)? Zo ja, kan iemand dat voorbeeld delen?
Geen voorbeeld voor een mailtje, maar wel een link naar een statement van Hyundai:
https://connected-mobility.hyundai.com/data-rights-en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Db0onWs0Zhy3D4kq6LP0dVZVsYM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ozvqjdGBdqy9qtyLS0UePBNS.png?f=user_large
Waar ik enorm jeuk van krijg is dat ze alleen derden toegang willen geven tot jouw data, waardoor jij bij die derden weer jouw informatie kunt ophalen.
Volgens mij is dit niet conform de EU verordening, je moet als gebruiker zelf toegang kunnen krijgen tot je data.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Bravo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:13:
[...]

Geen voorbeeld voor een mailtje, maar wel een link naar een statement van Hyundai:
https://connected-mobility.hyundai.com/data-rights-en

[Afbeelding]
Waar ik enorm jeuk van krijg is dat ze alleen derden toegang willen geven tot jouw data, waardoor jij bij die derden weer jouw informatie kunt ophalen.
Volgens mij is dit niet conform de EU verordening, je moet als gebruiker zelf toegang kunnen krijgen tot je data.
Ik wil best mijn eigen derde zijn. :P Ik ga ook wel even op het forum vragen hoe ze dit voor zich zien.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• JanHenk
  • Niet online
Zelfde issue ook bij de Home Assistant integratie, zie bijvoorbeeld hier.

Waarschijnlijk zelfde route als aanpassing van de Kia login, maar gebruikt een andere url dus de scripts zullen wel aangepast moeten worden.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-11 16:44
Haha, nou dan toch maar liever een Europees merk die zich wel aan de EU wetgeving houdt..... :)

Nou, na de laatste evcc update van vanochtend heb ik mijn i3s eindelijk aan de praat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_sfSnlI-MLj8looTEhiGQC6iB4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cHJXqsAWs6PY0Zl7Vw2sOYw9.png?f=user_large

Twee valkuilen: als je op het voertuig (BMW) item in het hamburger menu klikt wil evcc nu een pop-up (extra tabblad) openen. Als je, zoals ik, dit standaard uit hebt staan moet je dat even voor HA wijzigen in de intstellingen van je browser. Vervolgens kreeg ik keurig daar het BMW inlogscherm te zien.
Daarna nog steeds geen groen puntje voor de voertuignaam en de foutmelding
oauth-XXXXXXXX] ERROR 2025/10/15 10:35:17 error retrieving token: oauth2: "invalid_grant" "The provided access grant is invalid, expired, or revoked."
in de log.
Er moest dus iets met het client ID zijn.

Dus opnieuw ingelogd op de BMW CarData site, opnieuw mijn Client ID gekopieerd (NIET een nieuwe aangemaakt) en deze opnieuw in de voertuig configuratie geplakt. Nu blijkt dat evcc automatisch alle hoofdletters omzet naar kleine letters. Sla op, herstart evcc en eindelijk zal de groene punt verschijnen en de gegevens van je auto in de configuratie zoals in het plaatje.

• JanHenk
  • Niet online
Net mijn oude auto verwijderd uit evcc. Had voor de zekerheid een back-up gemaakt en een snapshot van de container, maar dat bleek niet nodig. Ik kan nog steeds de laadsessies zien van de vorige auto en hierop sorteren en filteren. :)

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-11 15:18

Aldmar

Niks...

De zon gaat weer schijnen dus langzaam gaat het laden weer op basis van (dynamische) prijzen.

Ben wel benieuwd hoe komende nacht er uit gaat zien, nu we over zijn naar kwartier-prijzen. Volgens onderstaand schema zou er zo'n 8x gestart/stopt gaan worden met laden, omdat net dat ene kwartiertje een (paar) cent goedkoper is.

Zit er ergens een optie in evcc dat de voorkeur gegeven kan worden aan 1 lange sessie ipv meerdere kortere? Voor die paar centen winst hoef ik het niet te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0r2_Ars4ZZnDG6O1qHBC177w3aA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yozDsnhvC21lIhhf51QuDCVo.png?f=fotoalbum_large

• JanHenk
  • Niet online
@Aldmar Kun je die tarieven ook zo instellen dat ze per uur of een gemiddelde per uur zijn? Prima dat evcc er kwartierintervallen van maakt, maar als de tarieven voor vier kwartieren hetzelfde zijn is het effect gewoon sturen op uur.

Dit zijn inderdaad redelijk wat start/stops.

• Bravo

Bravo

Second Best

Krisp schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:25:
[...]

Ik wil best mijn eigen derde zijn. :P Ik ga ook wel even op het forum vragen hoe ze dit voor zich zien.
Ik kwam deze discussie nog tegen: https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/24208
Er lijkt een toespeling te zijn dat Pleos ook voor individuen beschikbaar wordt. lees: ze overwegen je aanvraag niet meer direct af te keuren omdat je geen bedrijf bent.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Bravo

Bravo

Second Best

Aldmar schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:25:
De zon gaat weer schijnen dus langzaam gaat het laden weer op basis van (dynamische) prijzen.

Ben wel benieuwd hoe komende nacht er uit gaat zien, nu we over zijn naar kwartier-prijzen. Volgens onderstaand schema zou er zo'n 8x gestart/stopt gaan worden met laden, omdat net dat ene kwartiertje een (paar) cent goedkoper is.

Zit er ergens een optie in evcc dat de voorkeur gegeven kan worden aan 1 lange sessie ipv meerdere kortere? Voor die paar centen winst hoef ik het niet te doen.

[Afbeelding]
Dit is inderdaad een ongewenst effect van de kwartierprijzen, hopelijk dempt dit gedrag verder uit als meer leveranciers daadwerkelijk overgaan op het beprijzen per kwartier (meerderheid van de dynamische energieleveranciers in NL zit nog op uurgemiddelden).
Ik heb nog geen vraag/request voorbij zien komen om te laden in aaneengesloten blokken. En als ik erover nadenk, lijkt mij dat ook niet heel handig te implementen doordat de planning ook om een piek heen kan plannen (deel ervoor, deel erna), waardoor 1 aaneengesloten blok weer niet de juiste oplossing is.

Edit: geen idee wat de impact is op het totale tarief, maar is min+pv een optie? Dan heb je maar 1 x inschakelen en wordt het grootste gedeelte in de goedkope kwartieren met 11 kW geladen, in de andere kwartieren met 1,4 kW.

edit2: Ow wacht bij het schakelen tussen 1F en 3F heb je ook een inschakeling, dus dan krijg je juist nog meer schakelingen. |:(
Dan de optie min+pv met 3 fase -> 4,2 kW. Dat zal wel behoorlijk wat duurder uitvallen.

[ Voor 14% gewijzigd door Bravo op 15-10-2025 17:50 . Reden: mogelijke oplossing ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-11 15:18

Aldmar

Niks...

JanHenk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:53:
@Aldmar Kun je die tarieven ook zo instellen dat ze per uur of een gemiddelde per uur zijn? Prima dat evcc er kwartierintervallen van maakt, maar als de tarieven voor vier kwartieren hetzelfde zijn is het effect gewoon sturen op uur.

Dit zijn inderdaad redelijk wat start/stops.
Je bedoelt vanuit de bron van de dynamische prijzen? Volgens mij gebruik ik Nordpool. De kwartierprijzen zijn ook daadwerkelijk anders. Per kwartier een paar cent hoger/lager. Dus op zich rekent evcc goed op basis van laden op de goedkoopste tijden (kwartieren dus). Ik zit ook bij Tibber en die rekent ook per kwartier.
Bravo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:12:
[...]

Dit is inderdaad een ongewenst effect van de kwartierprijzen, hopelijk dempt dit gedrag verder uit als meer leveranciers daadwerkelijk overgaan op het beprijzen per kwartier (meerderheid van de dynamische energieleveranciers in NL zit nog op uurgemiddelden).
Ik heb nog geen vraag/request voorbij zien komen om te laden in aaneengesloten blokken. En als ik erover nadenk, lijkt mij dat ook niet heel handig te implementen doordat de planning ook om een piek heen kan plannen (deel ervoor, deel erna), waardoor 1 aaneengesloten blok weer niet de juiste oplossing is.

Edit: geen idee wat de impact is op het totale tarief, maar is min+pv een optie? Dan heb je maar 1 x inschakelen en wordt het grootste gedeelte in de goedkope kwartieren met 11 kW geladen, in de andere kwartieren met 1,4 kW.

edit2: Ow wacht bij het schakelen tussen 1F en 3F heb je ook een inschakeling, dus dan krijg je juist nog meer schakelingen. |:(
Dan de optie min+pv met 3 fase -> 4,2 kW. Dat zal wel behoorlijk wat duurder uitvallen.
Voor evcc gebruikte ik EV smart charging. Daar zit de optie wel in. Hij heet daar 'Continues charging preferred'. Als je die inschakelt krijg je een aaneengesloten periode om te laden. Zie hieronder het gele vlak om een idee te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9anoEpY2AaehQSkDCs5kSyGr7Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6oSCC6RHXkGiBIvBtDP2eBCq.png?f=fotoalbum_large

min+pv wil ik eigenlijk niet gebruiken in de nacht, dan is het hele idee van efficient laden weg. :) (En het schema-laden werkt uberhaupt alleen in de pv stand volgens mij?) En dan moet ik alsnog een automatisering of handmatige aansturing doen. De kabel zit op dit moment bijvoorbeeld al ingeplugd, maar nu op het moment van schrijven, tussen 18:00 en 19:00, is het juist het allerduurst om te laden. Daar verlies ik meer euros mee dan het schakelen 's nachts. Dus dat wil ik niet :P

• Bravo

Bravo

Second Best

Aldmar schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:47:
[...]

Je bedoelt vanuit de bron van de dynamische prijzen? Volgens mij gebruik ik Nordpool. De kwartierprijzen zijn ook daadwerkelijk anders. Per kwartier een paar cent hoger/lager. Dus op zich rekent evcc goed op basis van laden op de goedkoopste tijden (kwartieren dus). Ik zit ook bij Tibber en die rekent ook per kwartier.

[...]

Voor evcc gebruikte ik EV smart charging. Daar zit de optie wel in. Hij heet daar 'Continues charging preferred'. Als je die inschakelt krijg je een aaneengesloten periode om te laden. Zie hieronder het gele vlak om een idee te krijgen.

[Afbeelding]

min+pv wil ik eigenlijk niet gebruiken in de nacht, dan is het hele idee van efficient laden weg. :) (En het schema-laden werkt uberhaupt alleen in de pv stand volgens mij?) En dan moet ik alsnog een automatisering of handmatige aansturing doen. De kabel zit op dit moment bijvoorbeeld al ingeplugd, maar nu op het moment van schrijven, tussen 18:00 en 19:00, is het juist het allerduurst om te laden. Daar verlies ik meer euros mee dan het schakelen 's nachts. Dus dat wil ik niet :P
Ik snap wat je wil met de functie continuous, maar ik ben benieuwd met welke oplossing hij komt als je morgen een window aangeeft tussen 04:00 en 12:00. Ik verwacht dat twee losse blokken dan (veel) goedkoper zijn dan 1 blok met zo'n piek erin.

Wat betreft het gebruiken van min+pv, dat schiet in dit geval inderdaad niet op omdat je dan de pieken ook meepakt.
Overigens is het zo dat alle functies die vanuit de modus pv (Solar) ook werken onder min+pv (Min+Solar), met als kanttekening dat hij blijft doorladen op minimum vermogen in plaats van uit te schakelen.
De uitzondering is als de Feed-In limit wordt overschreden, dan pauzeert hij alsnog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j16mU0Rk6V0Vv53GpocDxYvP4so=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dIXf4Y5OOCSIhwmbjyhyQMky.png?f=user_large
Maar als je de planner gebruikt wil je niet dagelijks met de feed-in limit lopen te klooien om in modus min+pv het aantal start/stops te verminderen. Op 'dure' dagen zou hij de planner kunnen blokkeren

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Bravo

Bravo

Second Best

@Aldmar De volgende versie van evcc zal waarschijnlijk de optie 'continuous charging' krijgen:
https://github.com/evcc-io/evcc/pull/24423

[ Voor 9% gewijzigd door Bravo op 16-10-2025 11:36 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• JanHenk
  • Niet online
@Bravo Ik lees nog wel wat discussie over de ui van de PR, dus hij is nog niet gemerged in master. Maar mooi dat er iemand mee bezig is, dus het zal spoedig wel volgen :)

Zelf zou ik het mooi vinden als er bijvoorbeeld een maximaal aantal 'blokken' gedefinieerd kan worden. In plaats van verplicht alles aaneengesloten óf 10 kleine blokken...

Bovendien is dit ook een beetje in conflict met het stukje 'late charging' wat er ook al in zit.

[ Voor 44% gewijzigd door JanHenk op 16-10-2025 11:44 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:47
Aldmar schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:25:

[Afbeelding]
Bravo schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:34:
@Aldmar De volgende versie van evcc zal waarschijnlijk de optie 'continuous charging' krijgen:
https://github.com/evcc-io/evcc/pull/24423
Je kan dat oplossen door in het laadschema “laat opladen”: alles te kiezen.

[ Voor 119% gewijzigd door HyperBart op 17-10-2025 17:55 ]

• etmmvdp
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-11 23:00
JanHenk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:31:
Zelfde issue ook bij de Home Assistant integratie, zie bijvoorbeeld hier.

Waarschijnlijk zelfde route als aanpassing van de Kia login, maar gebruikt een andere url dus de scripts zullen wel aangepast moeten worden.
Er is een fix onderweg: https://github.com/evcc-io/evcc/pull/24491!

• AA42
Zijn er nog andere mensen met een EVBox Elvi hier die evcc gebruiken?

Het enige openstaande probleem wat ik nu nog heb is dat ik continu deze foutmeldingen krijg:
```
[lp-1 ] ERROR 2025/10/17 20:11:26 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/17 20:11:26 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/17 20:11:26 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/17 20:11:26 charger status: timeout
[lp-1 ] WARN 2025/10/17 20:11:48 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1 ] WARN 2025/10/17 20:13:08 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1 ] WARN 2025/10/17 20:14:28 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1 ] WARN 2025/10/17 20:15:48 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1 ] WARN 2025/10/17 20:17:48 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1 ] WARN 2025/10/17 20:19:08 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1 ] WARN 2025/10/17 20:20:28 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1 ] WARN 2025/10/17 20:21:48 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1 ] ERROR 2025/10/17 20:23:15 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/17 20:23:21 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/17 20:23:21 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/17 20:23:21 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/17 20:23:21 charger status: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/17 20:23:54 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/17 20:24:03 charge currents: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/17 20:24:04 charge voltages: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/17 20:24:04 charge total import: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/17 20:24:04 charger status: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/17 20:24:34 charge power: timeout
[lp-1 ] ERROR 2025/10/17 20:24:43 charge currents: timeout
```

Uiteindelijk lijkt alles wel te werken maar dit kan toch niet zijn zoals het hoort?

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:37
Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen met het volgende :) .

De situatie is als volgt:
- Hyundai Ioniq 28Kwh, 1 fase laden
- ABL EMH1 Wallbox, 1 fase laden met 3,7Kw, 3 fase 11Kw
- 1Komma5 thuisbatterij 17,2Kwh met een 10Kw omvormer, 'Heartbeat' HEMS icm dynamisch energiecontract. Heartbeat stuurt de thuisbatterij slim aan door op basis van actuele stroomprijzen, weersvoorspellingen en je verbruikspatroon te bepalen wanneer de batterij het best kan laden (met zonne- of goedkope netstroom) en ontladen (voor eigen gebruik of verkoop bij hoge prijzen) om zo je energiekosten te optimaliseren.

Het opladen van de auto doe ik aan de hand van het gepland laden van de Ioniq, hier zet ik de goedkoopste uren in om de auto te laden. Heartbeat ziet dit verbruik als 'huisverbruik' en gebruikt in deze gevallen het net om de auto op te laden.

Ik dacht dit kan slimmer! Ik heb EVCC draaien in HomeAssistant en geconfigureerd met de volgende meters: homewizard als grid, shelly's voor de beide omvormers, de thuisbatterij via een custom integratie (SOC en power flow), dynamische tarieven via entsoe en een solar forecast. Dit werkt prima, ik zie de juiste waarden. Vanmiddag heb ik de wallbox via RS485 aangesloten en geconfigureerd in evcc (yaml). Ik zie de status van de auto en kan de wallbox bedienen :*) .

Waar gaat het mis? Heartbeat van 1komma5 detecteert nu een wallbox, 'EVCC SEMP Server' en krijgt via deze weg het stroomverbruik van de wallbox door. Het bedienen van de wallbox via de 1komma5 app werkt niet. Enkel specifieke Mennekes wallboxes worden ondersteunt. Wanneer ik de wallbox nu aanstuur om te laden, wordt het verbruik niet als 'huisverbruik' maar als wallbox gezien. Dit is prima maar toen ik vanmiddag de auto rond 15u wilde opladen (lage tarieven) werd de thuisbatterij aangesproken om de auto op te laden wat voorheen niet het geval was en onwenselijk is.

Nu kan ik waarschijnlijk, nog niet getest, de batterij op hold zetten wanneer ik de auto ga laden. Maar gezien de auto slechts kan laden met 3,7Kw betekent dit ook dat de thuisbatterij dezelfde lage tarieven niet kan gebruiken om op te laden. In de oude situatie, voor het aansluiten van de wallbox op evcc, was dit geen probleem en laadde de auto tegelijkertijd met de batterij op.

Ik zie twee oplossingsmogelijkheden, zorgen dat Heartbeat de EVCC server niet oppikt of de thuisbatterij op hold zetten. Waarbij de tweede oplossing het grote nadeel heeft dat de thuisbatterij niet tegelijkertijd kan laden met de auto wanneer de tarieven het laagst zijn.

Ik heb geen hems gedefinieerd in EVCC, heartbeat lijkt EVCC automatisch te vinden door poortscanning.
Wat heb ik geprobeerd? Het aanpassen van de poort van EVCC van 7070 naar 7071 had geen effect.
Kan de semp server functionaliteit / broadcast worden uitgeschakeld van evcc? Gescheiden vlans kan misschien maar heb ik geen ervaring mee en vraagt denk ik een extra investering.

Hiernaast dacht ik om als het lukt om de thuisbatterij op hold te zetten, het uur met de goedkoopste tarieven uit te zonderen van de laadplanning. Dit geeft de thuisbatterij de gelegenheid om dan op te laden.

Zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaFBsoqr3-5mlmkSUJN861TMeH8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kn5AV8faC5DzJEeeBuerdTi6.png?f=fotoalbum_large

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• Bravo

Bravo

Second Best

Millert schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:12:
Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen met het volgende :) .

De situatie is als volgt:
- Hyundai Ioniq 28Kwh, 1 fase laden
- ABL EMH1 Wallbox, 1 fase laden met 3,7Kw, 3 fase 11Kw
- 1Komma5 thuisbatterij 17,2Kwh met een 10Kw omvormer, 'Heartbeat' HEMS icm dynamisch energiecontract. Heartbeat stuurt de thuisbatterij slim aan door op basis van actuele stroomprijzen, weersvoorspellingen en je verbruikspatroon te bepalen wanneer de batterij het best kan laden (met zonne- of goedkope netstroom) en ontladen (voor eigen gebruik of verkoop bij hoge prijzen) om zo je energiekosten te optimaliseren.

Het opladen van de auto doe ik aan de hand van het gepland laden van de Ioniq, hier zet ik de goedkoopste uren in om de auto te laden. Heartbeat ziet dit verbruik als 'huisverbruik' en gebruikt in deze gevallen het net om de auto op te laden.

Ik dacht dit kan slimmer! Ik heb EVCC draaien in HomeAssistant en geconfigureerd met de volgende meters: homewizard als grid, shelly's voor de beide omvormers, de thuisbatterij via een custom integratie (SOC en power flow), dynamische tarieven via entsoe en een solar forecast. Dit werkt prima, ik zie de juiste waarden. Vanmiddag heb ik de wallbox via RS485 aangesloten en geconfigureerd in evcc (yaml). Ik zie de status van de auto en kan de wallbox bedienen :*) .

Waar gaat het mis? Heartbeat van 1komma5 detecteert nu een wallbox, 'EVCC SEMP Server' en krijgt via deze weg het stroomverbruik van de wallbox door. Het bedienen van de wallbox via de 1komma5 app werkt niet. Enkel specifieke Mennekes wallboxes worden ondersteunt. Wanneer ik de wallbox nu aanstuur om te laden, wordt het verbruik niet als 'huisverbruik' maar als wallbox gezien. Dit is prima maar toen ik vanmiddag de auto rond 15u wilde opladen (lage tarieven) werd de thuisbatterij aangesproken om de auto op te laden wat voorheen niet het geval was en onwenselijk is.

Nu kan ik waarschijnlijk, nog niet getest, de batterij op hold zetten wanneer ik de auto ga laden. Maar gezien de auto slechts kan laden met 3,7Kw betekent dit ook dat de thuisbatterij dezelfde lage tarieven niet kan gebruiken om op te laden. In de oude situatie, voor het aansluiten van de wallbox op evcc, was dit geen probleem en laadde de auto tegelijkertijd met de batterij op.

Ik zie twee oplossingsmogelijkheden, zorgen dat Heartbeat de EVCC server niet oppikt of de thuisbatterij op hold zetten. Waarbij de tweede oplossing het grote nadeel heeft dat de thuisbatterij niet tegelijkertijd kan laden met de auto wanneer de tarieven het laagst zijn.

Ik heb geen hems gedefinieerd in EVCC, heartbeat lijkt EVCC automatisch te vinden door poortscanning.
Wat heb ik geprobeerd? Het aanpassen van de poort van EVCC van 7070 naar 7071 had geen effect.
Kan de semp server functionaliteit / broadcast worden uitgeschakeld van evcc? Gescheiden vlans kan misschien maar heb ik geen ervaring mee en vraagt denk ik een extra investering.

Hiernaast dacht ik om als het lukt om de thuisbatterij op hold te zetten, het uur met de goedkoopste tarieven uit te zonderen van de laadplanning. Dit geeft de thuisbatterij de gelegenheid om dan op te laden.

Zie ik iets over het hoofd?

[Afbeelding]
evcc maakt automatisch een SEMP server aan om je wallbox zonder problemen te laten integreren in en HEMS zoals Sunny Home Manager van SMA. Blijkbaar gebruikt heartbeat een vergelijkbaar protocol en pakt daardoor de laadpalen in evcc ook op.
Als je dat niet wil, dan kun je het beste de integratie uitschakelen via de experimentel instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRKM5lIYdLwYa1PGlRTfE0p9RrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sVmAyyMK1pKio1WNMmkhXiCG.png?f=fotoalbum_large

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Millert
@Bravo Kijk dit geeft een nieuwe invalshoek. Ik zie geen optie om dit uit te schakelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvmi1c85oFMV2aDqUY8SGpcFHvg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JtjROWRog1w92nszgfy7g7jN.png?f=fotoalbum_large

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• Bravo

Bravo

Second Best

Millert schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:32:
@Bravo Kijk dit geeft een nieuwe invalshoek. Ik zie geen optie om dit uit te schakelen?

[Afbeelding]
Oei, ik lees dat het niet uit te schakelen is :X
The integration is permanently active. Once evcc is running, it automatically provides a SEMP endpoint (Smart Energy Management Protocol) and announces it via mDNS on the local network. This allows the SHM to automatically detect and integrate the charge points.
Laat ik zeggen dat ik dit een bijzondere keuze vind van de ontwikkelaars.
Dit is prima maar toen ik vanmiddag de auto rond 15u wilde opladen (lage tarieven) werd de thuisbatterij aangesproken om de auto op te laden wat voorheen niet het geval was en onwenselijk is.
Dit vind ik ook bijzonder van jouw batterij, waarom zou hij een wallbox anders behandelen dan huisverbruik? Kan je heartbeat niet bewerken dat hij hier anders mee omgaat? Er lijkt ergens prioriteit batterij te zijn voor een wallbox wat er niet voor het huisverbruik is.

Wat betreft de controle vanuit heartbeat, dit is alleen mogelijk als het laadpunt in solar of min+solar modus staat. Was dit het geval tijdens je test om de laadpaal vanuit heartbeat te beheersen?

Anyway, als je deze SEMP niet wil gebruiken en het je dagelijks gebruik in de weg zit doordat heartbeat vervelend doet, zou je een ticket op Github kunnen aanmaken om te kijken of de SEMP uit gezet zou kunnen worden.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Millert
@Bravo

Ik zal het gedrag van de thuisbatterij morgen nog eens bekijken. Ik heb nu een laadplanning ingesteld om de auto voor morgen 16:00 met 16 kWh te laden met het laadpunt op 'solar'.

Controle vanuit de 1komma5 (heartbeat) app werkt zo ver ik weet niet. Ik kan hier kiezen voor 'quick charge' maar vervolgens gebeurt er niks. Zou dit dan weer een signaal terug naar evcc of de wallbox moeten geven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bt3vlqt5kRcviHUGpGFbaXwjqsk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Z2VJVEhDQxZtkKulZx9RGHKk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bP0zsIrEpaLV_ddpGhIjXxy7BLk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/E0H5WriuFtvToQrp3ZOWR32T.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4udWNP1b5go1pgzqlBnRpxbjvo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/R9U1G5bktsmAeYKjhT3oe45S.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 59% gewijzigd door Millert op 18-10-2025 21:14 ]

• Bravo

Bravo

Second Best

Millert schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:11:
@Bravo

Ik zal het gedrag van de thuisbatterij morgen nog eens bekijken. Ik heb nu een laadplanning ingesteld om de auto voor morgen 16:00 met 16 kWh te laden met het laadpunt op 'solar'.

Controle vanuit de 1komma5 (heartbeat) app werkt zo ver ik weet niet. Ik kan hier kiezen voor 'quick charge' maar vervolgens gebeurt er niks. Zou dit dan weer een signaal terug naar evcc of de wallbox moeten geven?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben benieuwd naar het gedrag morgen.
evcc luistert naar het HEMS (in jouw geval heartbeat) voor opdrachten als dit is toegestaan met de parameter "allow control" wat te gebruiken is in de yaml. Maar in de UI zie ik deze optie niet, maar mijn vermoeden is dat deze op true zal staan.
Mogelijk gebruikt heartbeat andere opdrachten dan SMA, ik ben niet heel bekend met de opties die een SEMP in een HEMS kan leveren en hoe deze geformuleerd moeten worden.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Millert
@Bravo

Het leek aanvankelijk te werken zoals verwacht / de bedoeling is. Helaas begon na het laden van de thuisbatterij deze te ontladen richting auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQh60oQF551Ql5TFaS9fb0iWNBM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sKSGVOAeIZjvi1MKIW9VU3FT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1tqK8gn44a19HfDaXUKinu8BBY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dgrJJD7YutefmvU1VqaoenBq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaDgBJBwvo0N76GXHonlgsNv6TA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/et0PnakJ7lckrrzZ8GsceM54.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 55% gewijzigd door Millert op 19-10-2025 14:34 ]

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:33
Krisp schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:25:
[...]

Het zou me niet verbazen moest die derden hier centjes voor op tafel moeten leggen... en jij als klant van die derde uiteindelijk de rekening hiervan krijgt (of je betaald via je proivacy). Zelf derde spelen kan misschien wel maar tegen welke prijs dus ?

• Bravo

Bravo

Second Best

Millert schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:18:
@Bravo

Het leek aanvankelijk te werken zoals verwacht / de bedoeling is. Helaas begon na het laden van de thuisbatterij deze te ontladen richting auto.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Maar wat mij nog niet helemaal duidelijk is, stuurt heartbeat evcc nu ook actief aan? Want dan kun je kijken waarom heartbeat dit doet en hoe je daar mee om kunt gaan.

Als je zelf de regie wil houden, dan is het tijd voor een post op de Github van evcc om de SEMP ook te kunnen deactiveren, omdat derden je ongewenst gedrag ziet.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• krizzziz
  • Nu online
Even een goede workaround is deze guide volgen (alleen als de Hyundai-Kia-Connect
plugin in HA hebt draaien) https://github.com/Hyunda...ia_connect_api/issues/925.
Vervolgens log je in op de Hyundai-Kia-Connect plugin in HA en ipv je wachtwoord in te vullen gebruik je de token die je met de guide hierboven hebt bemachtigt.

In EVCC heb ik mijn yaml aangepast door de SoC uit HA te halen:

En nu krijg ik weer in EVCC een SoC waarmee de laadpaal gaat werken. Dus totdat de echte oplossing in EVCC is geintegreerd is dit prima werken zo met een Hyundai/KIA

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# Voertuigdefinitie (SoC via Home Assistant)
vehicles:
  - name: my_car
    title: IONIQ 5 N-Line
    type: custom
    capacity: 84

soc:
      source: http
      uri: http://192.168.D.X:yyyy/api/states/sensor.ioniq_5_ev_battery_level
      method: GET
      headers:
        - Authorization: Bearer XXXXXXXXXXXXXXXX
      insecure: true
      jq: .state|tonumber
      timeout: 2s

ehhhh..HOI

• Bravo

Bravo

Second Best

krizzziz schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:45:
[...]

Even een goede workaround is deze guide volgen (alleen als de Hyundai-Kia-Connect
plugin in HA hebt draaien) https://github.com/Hyunda...ia_connect_api/issues/925.
Vervolgens log je in op de Hyundai-Kia-Connect plugin in HA en ipv je wachtwoord in te vullen gebruik je de token die je met de guide hierboven hebt bemachtigt.

In EVCC heb ik mijn yaml aangepast door de SoC uit HA te halen:

En nu krijg ik weer in EVCC een SoC waarmee de laadpaal gaat werken. Dus totdat de echte oplossing in EVCC is geintegreerd is dit prima werken zo met een Hyundai/KIA

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# Voertuigdefinitie (SoC via Home Assistant)
vehicles:
  - name: my_car
    title: IONIQ 5 N-Line
    type: custom
    capacity: 84

soc:
      uri: http://192.168.D.X:yyyy/api/states/sensor.ioniq_5_ev_battery_level
      headers:
        - Authorization: Bearer XXXXXXXXXXXXXXXX
      jq: .state|tonumber
      timeout: 2s
Tot gisteren had ik deze oplossing ook, soort van
Wat alleen vervelend is, is dat de SOC niet wordt geupdatet zolang de BlueLink app niet wordt geopend en gerefreshed. Daardoor werkt evcc met de 'calculated soc' en die wijkt toch een paar procent af door laadverliezen die evcc niet meet (en dat tikt aan als je 55% lading erbij doet met 10% verlies)
Normaal gesproken wordt de calculated soc regelmatig gesynchroniseerd doordat de Bluelink API opnieuw wordt gebruikt, maar dat is nu niet het geval.
edit: Oh ja, de range wordt niet gepakt. Zal wel een float int hiccup oid zijn, maar is niet onwerkbaar.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    template: homeassistant
    uri: http://192.168.1.1:8123 # Basis-URL der Home Assistant Instanz
    token: GetYourOwnToken # Long-Lived Access Token, aus Home Assistant Profil
    soc: sensor.ioniq6_ev_battery_level
#    range: sensor.ioniq6_ev_range
    status: binary_sensor.ioniq6_ev_battery_charge
    limitSoC: number.ioniq6_ac_charging_limit
    odometer: sensor.ioniq6_odometer
    climater: binary_sensor.ioniq6_air_conditioner

De nightly werkt voor mij wel, maar dan heb je weer dat je laadhistorie niet meer compleet is.
Keuzes, keuzes...

Kan niet wachten tot de volgende release van evcc

[ Voor 13% gewijzigd door Bravo op 20-10-2025 10:01 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Millert
Bravo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

Maar wat mij nog niet helemaal duidelijk is, stuurt heartbeat evcc nu ook actief aan? Want dan kun je kijken waarom heartbeat dit doet en hoe je daar mee om kunt gaan.

Als je zelf de regie wil houden, dan is het tijd voor een post op de Github van evcc om de SEMP ook te kunnen deactiveren, omdat derden je ongewenst gedrag ziet.
Volgens mij stuurt Heartbeat evcc niet actief aan, maar je hebt me wel op een nieuw idee gebracht. Mogelijk heeft het aanpassen van de modus van de wallbox in Heartbeat wel het effect dat het HEMS anders om gaat met de load. Deze kan ik in 3 standen zetten, quick, smart en solar charge. Als quick ervoor zorgt dat de wallbox altijd van het net laadt en nooit de thuisbatterij erbij betrekt, heb ik het gewenste resultaat. Tijd om te testen :D

• JanHenk
  • Niet online
Millert schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Volgens mij stuurt Heartbeat evcc niet actief aan, maar je hebt me wel op een nieuw idee gebracht. Mogelijk heeft het aanpassen van de modus van de wallbox in Heartbeat wel het effect dat het HEMS anders om gaat met de load. Deze kan ik in 3 standen zetten, quick, smart en solar charge. Als quick ervoor zorgt dat de wallbox altijd van het net laadt en nooit de thuisbatterij erbij betrekt, heb ik het gewenste resultaat. Tijd om te testen :D
Wat ik zie is dat evcc zich netjes houdt aan hetgeen je hebt ingesteld, toch? Zo te zien krijgt ie geen commando's vanuit je HEMS. Of hij krijgt ze wel, maar doet er niets mee. Wat me sterk lijkt, dus ik denk het eerste.

Alleen het gedrag van jouw thuisbatterij in combinatie met het separaat inzichtelijk hebben van de laadpaal, is niet zoals jij zou verwachten c.q. zoals je zou willen. Moet je het dan niet dáár zoeken in plaats van bij evcc?

• Millert
@JanHenk

EVCC doet inderdaad precies wat het moet doen, zelf iets te veel. Namelijk de wallbox middels de SEMP server kenbaar maken aan de thuisbatterij wat vervolgens het gedrag hiervan beïnvloedt.
Voor EVCC liet Heartbeat het laden van de auto altijd via het Grid lopen, nu met EVCC wordt de thuisbatterij hierbij betrokken.
Maar het klopt wat je zegt, de oplossing moet ik nu zoeken aan de kant van de thuisbatterij. Of zoals @Bravo aangeeft een verzoek indienen om het mogelijk te maken SEMP te kunnen deactiveren.

Update:

Test met Quick Charge laat zien dat de thuisbatterij dan op hold wordt gezet. Ontlaadt niet richting wallbox maar laadt zelf ook niet op om te profiteren van de lage tarieven. Alsnog suboptimaal.

Ik heb een topic gemaakt op Github met een request om SEMP te kunnen deactiveren en gemaild naar 1Komma5 of de Quick Charge modus kan worden aangepast zodat deze Grid-Only prioriteit aan de auto geeft, maar de thuisbatterij tegelijkertijd toestaat om te laden zolang de gezamenlijke Grid-import onder de zekering blijft.

[ Voor 43% gewijzigd door Millert op 20-10-2025 16:18 ]

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:34
Hoi Iedereen, ik zoek een oplossing voor de volgende scenario. Ik heb nog niet alle apparatuur binnen maar ik wil het voor mijzelf even duidelijk hebben hoe dit werkt en een theoretische oplossing voor krijgen. Dan kan ik evt extra tussenmeters plaatsen indien nodig.

Ik heb nu zonnepanelen. Ik ga krijg binnenkort een Peblar om de EV te laden icm Homewizard P1-meter. Binnenkort ga ik wellicht ook een thuisaccu erbij nemen. Zonder thuisaccu is het laden op overproductie heel simpel. De Peblar kijkt met de P1-meter of er overproductie is en gaat laden als een minimaal vermogen beschikbaar is. Dit wil ik dus ook icm EVCC doen zodat ik nog de dynamische tarieven kan koppelen.

Nu voeg ik er een Thuisaccu aan toe. Ook de Accu gaat via de P1-meter bepalen of er overproductie is en gaat laden. Nu is er dus een conflict tussen de thuisaccu en de Peblar lader. Het beste is dat er voorrang wordt gegeven aan de Peblar. Hoe kan ik dit oplossen met EVCC?

Kan ik ipv de P1-meter ook met een tussenmeter puur de zonnepanelen meten in EVCC en in de peblar zelf de P1-meter instellen zodat deze niet over aansluit capaciteit heen gaat? Hier is dus de kans dat de warmtepomp of een vaatwasser bezig is en ik dus wat extra energie uit het energienet opneem, welke door de accu wellicht gecompenseerd zou worden indien die genoeg capaciteit heeft. Hoe zou ik dit het beste in kunnen regelen? Ik heb nog de kans om extra tussenmeters te plaatsen zodra de elektricien langs komt.

Belangrijk om te vermelden, waarschijnlijk krijg ik de thuisaccu niet gekoppeld met active control omdat deze op onbalans gaat handelen. Dus hiermee heb ik geen controle over de thuisaccu. Ik kan hoogstwaarschijnlijk enkel de SoC of iets dergelijks uitlezen.

[ Voor 8% gewijzigd door KoningSlakkie op 21-10-2025 11:43 ]

• HyperBart
KoningSlakkie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:41:
Hoi Iedereen, ik zoek een oplossing voor de volgende scenario. Ik heb nog niet alle apparatuur binnen maar ik wil het voor mijzelf even duidelijk hebben hoe dit werkt en een theoretische oplossing voor krijgen. Dan kan ik evt extra tussenmeters plaatsen indien nodig.

Ik heb nu zonnepanelen. Ik ga krijg binnenkort een Peblar om de EV te laden icm Homewizard P1-meter. Binnenkort ga ik wellicht ook een thuisaccu erbij nemen. Zonder thuisaccu is het laden op overproductie heel simpel. De Peblar kijkt met de P1-meter of er overproductie is en gaat laden als een minimaal vermogen beschikbaar is. Dit wil ik dus ook icm EVCC doen zodat ik nog de dynamische tarieven kan koppelen.

Nu voeg ik er een Thuisaccu aan toe. Ook de Accu gaat via de P1-meter bepalen of er overproductie is en gaat laden. Nu is er dus een conflict tussen de thuisaccu en de Peblar lader. Het beste is dat er voorrang wordt gegeven aan de Peblar. Hoe kan ik dit oplossen met EVCC?
Mits genoeg meters en op de juiste plaats kan evcc dit inderdaad perfect.
Als in: evcc zal in staat zijn om te zien hoeveel je produceert en hoeveel je van het net afneemt en hoeveel van de batterij. evcc kan daar op sturen en je kan er prio aan geven op een bepaalde manier.

In principe is een thuisbatterij een zelf regelend systeem. Als evcc je batterij kan uitlezen kan evcc prio geven door geen vermogen af te nemen. Als de batterij niet in een "hold" status geplaatst kan worden door evcc dan zal deze beginnen ontladen als er stroom wordt afgenomen door de laadpaal. Dat is een dingetje waar je rekening mee moet houden (omdat je in de laatste alinea zegt "geen controle").

Ik kan bv mijn batterij vanuit evcc laten pauzeren als ik gepland een laadsessie doe tijdens de nacht omdat de elektriciteit dan goedkoop is. Tegen de ochtend is mijn auto dan vol en dan lost hij de thuisbatterij terug.
Kan ik ipv de P1-meter ook met een tussenmeter puur de zonnepanelen meten in EVCC en in de peblar zelf de P1-meter instellen zodat deze niet over aansluit capaciteit heen gaat? Hier is dus de kans dat de warmtepomp of een vaatwasser bezig is en ik dus wat extra energie uit het energienet opneem, welke door de accu wellicht gecompenseerd zou worden indien die genoeg capaciteit heeft. Hoe zou ik dit het beste in kunnen regelen? Ik heb nog de kans om extra tussenmeters te plaatsen zodra de elektricien langs komt.

Belangrijk om te vermelden, waarschijnlijk krijg ik de thuisaccu niet gekoppeld met active control omdat deze op onbalans gaat handelen. Dus hiermee heb ik geen controle over de thuisaccu. Ik kan hoogstwaarschijnlijk enkel de SoC of iets dergelijks uitlezen.
Afhankelijk van hoe je je meter plaatst van de batterij zelf (door bv de laadpaal VOOR die meter te hangen) kan je de vermogens die de batterij "corrigeert" beperken tot die van het huis alleen. Je maakt als het ware de batterij blind voor het vermogen wat de laadpaal afneemt, want die functie (overbelasting) leg je bij evcc.

evcc kan dan op zijn beurt WEL rekening houden met de eerste meter (denk aan je P1 poort of meter onmiddellijk er na die zowel batterij, huis als laadpaal meet) en op die manier aan vermogensbeperking doen als hij ziet dat er een overbelasting dreigt van je netaansluiting.

• KoningSlakkie
HyperBart schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:09:
[...]

Mits genoeg meters en op de juiste plaats kan evcc dit inderdaad perfect.
Als in: evcc zal in staat zijn om te zien hoeveel je produceert en hoeveel je van het net afneemt en hoeveel van de batterij. evcc kan daar op sturen en je kan er prio aan geven op een bepaalde manier.

In principe is een thuisbatterij een zelf regelend systeem. Als evcc je batterij kan uitlezen kan evcc prio geven door geen vermogen af te nemen. Als de batterij niet in een "hold" status geplaatst kan worden door evcc dan zal deze beginnen ontladen als er stroom wordt afgenomen door de laadpaal. Dat is een dingetje waar je rekening mee moet houden (omdat je in de laatste alinea zegt "geen controle").

Ik kan bv mijn batterij vanuit evcc laten pauzeren als ik gepland een laadsessie doe tijdens de nacht omdat de elektriciteit dan goedkoop is. Tegen de ochtend is mijn auto dan vol en dan lost hij de thuisbatterij terug.

[...]

Afhankelijk van hoe je je meter plaatst van de batterij zelf (door bv de laadpaal VOOR die meter te hangen) kan je de vermogens die de batterij "corrigeert" beperken tot die van het huis alleen. Je maakt als het ware de batterij blind voor het vermogen wat de laadpaal afneemt, want die functie (overbelasting) leg je bij evcc.

evcc kan dan op zijn beurt WEL rekening houden met de eerste meter (denk aan je P1 poort of meter onmiddellijk er na die zowel batterij, huis als laadpaal meet) en op die manier aan vermogensbeperking doen als hij ziet dat er een overbelasting dreigt van je netaansluiting.
Erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Dit geeft mij mentaal een beetje rust. Dus Ik ga in iedergeval proberen 3 meters in te bouwen als aanvulling op de P1 meter.
  1. P1-meter
  2. Een voor de zonnepanelen
  3. Een voor de Laadpaal
  4. Een voor de thuisaccu
Aller laatste is de vraag welke meter, want ik ben geïnteresseerd in de 3-fase meter van Homewizard (eastron). Deze kan ik gewoon gebruiken lijkt mij terwijl ik hiermee ook in homewizard app kan inzien. Want ik wel gezien dat er ondersteuning is voor de kwh-meter van Homewizard maar er staat niet specifiek bij dat de 3-fase meter wordt ondersteund.

Ook vraag ik mij af ivm met de polling rate van deze meter. Ik heb gezien dat de ververssnelheid is ongeveer 5 seconden is in homeassistant via de API. Maar als ik cloud verbinding uitzet in home assistant is deze elke 1 seconde, maar hierdoor word de homewizard app niet meer bijgewerkt met de data :( omdat de cloudverbinding uit staat.

• JanHenk
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:01:
[...]

Erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Dit geeft mij mentaal een beetje rust. Dus Ik ga in iedergeval proberen 3 meters in te bouwen als aanvulling op de P1 meter.
  1. P1-meter
  3. Een voor de Laadpaal
  4. Een voor de thuisaccu
Je kan allemaal losse kWh-meters toevoegen natuurlijk, maar evcc is wel zo opgezet dat je ook eventuele meters die het apparaat al heeft, kan gebruiken. Als voorbeeld, als je een Peblar koopt (zag je vraag in dat topic), hoef je niet separaat nog een kWh-meter op te nemen. Die zit er al in. En evcc kan die gegevens wel uitlezen.

Als je alles separaat in de HomeWizard Energy app wil inzien, ja dan heb je het nodig. Maar ik zou niet weten waarom, als je alles al in Home Assistant kan bijhouden en evcc het kan gebruiken.

Idem voor de PV-panelen, SolarEdge is in ieder geval rechtstreeks uit te lezen als je omvormer lokaal op het netwerk zit. Zo zijn er nog wel wat omvormerfabrikanten die ondersteund worden. Voor de thuisaccu wellicht wel aan te raden, geen idee welke dat gaat worden.

Ik heb zelf alleen de P1-meter en geen enkele losse kWh meter.
Aller laatste is de vraag welke meter, want ik ben geïnteresseerd in de 3-fase meter van Homewizard (eastron). Deze kan ik gewoon gebruiken lijkt mij terwijl ik hiermee ook in homewizard app kan inzien. Want ik wel gezien dat er ondersteuning is voor de kwh-meter van Homewizard maar er staat niet specifiek bij dat de 3-fase meter wordt ondersteund.
Ja hoor, door evcc wel. Werkt hetzelfde.
Ook vraag ik mij af ivm met de polling rate van deze meter. Ik heb gezien dat de ververssnelheid is ongeveer 5 seconden is in homeassistant via de API. Maar als ik cloud verbinding uitzet in home assistant is deze elke 1 seconde, maar hierdoor word de homewizard app niet meer bijgewerkt met de data :( omdat de cloudverbinding uit staat.
5 seconden is prima voor Home Assistant. evcc pollt de meter op moment dat hij een interval c.q. control cycle doet. Ik heb dat zelf op 6 seconden staan, korter dan dat is eigenlijk niet mogelijk. evcc raadt 30 seconden aan, maar zelf zou ik hem toch wat lager zetten.

• Millert
Sinds gisteren (tarieven van vandaag) komen de tarieven niet meer binnen van entso-e. Hebben hier meer mensen er last van of heb ik iets stuk gemaakt :? .

[ Voor 12% gewijzigd door Millert op 21-10-2025 13:51 ]

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:59
Millert schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:50:
Sinds gisteren (tarieven van vandaag) komen de tarieven niet meer binnen van entso-e. Hebben hier meer mensen er last van of heb ik iets stuk gemaakt :? .
nee. ik heb hetzelfde.. en bij home assistant komen ze ook niet binnen..

denk dat het server side is..

• HyperBart
KoningSlakkie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:01:
[...]

1. P1-meter
  3. Een voor de Laadpaal
  4. Een voor de thuisaccu

5 seconden is voldoende, evcc adviseert om niet lager dan 30s als parameter in te stellen op hun software.

Zoals @JanHenk ook al aangaf: ieder apparaat wat verbinding heeft met je netwerk kan je uitlezen.
Persoonlijk (met de info en vragen die je stelt) zou ik eerst eens beginnen met een standaard opstelling:

P1 Meter of equivalente eigen meter
Zonnepanelen rechtstreeks toevoegen, indien niet verbonden met netwerk dan een meter installeren en deze toevoegen
Laadpaal rechtstreeks toevoegen

Dan voor de batterijen ga je toch wat meer info moeten geven. Welke zijn het, beheert een externe partij die voor handel en kan je ze uitlezen?

• Kammika
HyperBart schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:36:
[...]
5 seconden is voldoende, evcc adviseert om niet lager dan 30s als parameter in te stellen op hun software.
Dit blijf ik wel tricky vinden: Voor vrijwel alle functionaltiteit is een heartbeat van 30sec prima, maar voor loadbalancing vind ik dat wel wat anders.

Ik heb vrij dure keukenapparatuur. Dus zowel een oven als een hogedruk stoomoven die beiden op 2 fasen zitten en die ook vrij vol blazen omdat ze snel kunnen opwarmen, maar dat kost wel wat. De een verbruikt 3600W, de ander 4400W op de piek.

Als je gaat koken zet je meestal beide aan en ze starten natuurkijk gelijk op die piek omdat ze beginnen met opwarmen. Als je dan al redelijk aan de max zat, dan kun je behoorlijk over de 25A (ik heb 3x25A) heengaan, en dan is 30sec wel langzaam om te reageren.

Ik heb nu teruggezet naar 10 sec (maar krijg dan heel af en tou zo'n out-of-sync waarschuwing). Mooiste zou zijn dat je prima op hogere waarde kan zetten, maar zodra je P1 meter meer dan de max meet, dat die op dat moment wel gelijk schakelt door een extra heartbeat te doen...

Mijn P1 meter komt op een MQTT queue met elke seconde een update, dus in principe heeft EVCC gewoon de actuele waardes.. zou niet al te moeilijk moeten zijn. Als ik er tijd/zin in heb zal ik eens een keer een feature request op de officeiele EVCC discussie zetten..

• JanHenk
  • Niet online
Ja eens, in verband met load balancing heb ik ook liever zo kort mogelijk op de bal. Nu schakelt een automaat niet direct af bij een relatief lage overbelasting, dus wellicht kom je met 30 seconden wel weg. Het blijft ook altijd veilig in mijn optiek, daar zijn die automaten immers voor. Maar het voelt toch een stuk beter als je een kortere cyclus dan 30 seconden hanteert voor load balancing.

• HyperBart
Kammika schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:52:
[...]

Dit blijf ik wel tricky vinden: Voor vrijwel alle functionaltiteit is een heartbeat van 30sec prima, maar voor loadbalancing vind ik dat wel wat anders.

Ik heb vrij dure keukenapparatuur. Dus zowel een oven als een hogedruk stoomoven die beiden op 2 fasen zitten en die ook vrij vol blazen omdat ze snel kunnen opwarmen, maar dat kost wel wat. De een verbruikt 3600W, de ander 4400W op de piek.

Als je gaat koken zet je meestal beide aan en ze starten natuurkijk gelijk op die piek omdat ze beginnen met opwarmen. Als je dan al redelijk aan de max zat, dan kun je behoorlijk over de 25A (ik heb 3x25A) heengaan, en dan is 30sec wel langzaam om te reageren.

Ik heb nu teruggezet naar 10 sec (maar krijg dan heel af en tou zo'n out-of-sync waarschuwing). Mooiste zou zijn dat je prima op hogere waarde kan zetten, maar zodra je P1 meter meer dan de max meet, dat die op dat moment wel gelijk schakelt door een extra heartbeat te doen...

Mijn P1 meter komt op een MQTT queue met elke seconde een update, dus in principe heeft EVCC gewoon de actuele waardes.. zou niet al te moeilijk moeten zijn. Als ik er tijd/zin in heb zal ik eens een keer een feature request op de officeiele EVCC discussie zetten..
Klopt, ik had moeten verduidelijken:

5 sec is prima, dat gebruik ik namelijk.
Terzijde: evcc raadt 30s aan maar dat volg ik dus niet.

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-11 20:51
Ik heb sinds deze week een nieuwe wagen, en had al gelezen over de BMW hetze met hun api.
Nu heb ik gisteren mijn EVCC naar de laatste versie geüpdatet, alsook de auto geconfigureerd in de yaml om CarData te gebruiken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
vehicles:
  - name: bmw_i5_touring
    type: template
    template: cardata
    title: BMW i5 Touring # Title, Will be displayed in the user interface (optional)
    capacity: 81.2 # Battery capacity (kWh), optional
    vin: WBxxx # Vehicle Identification Number, If you own multiple vehicles from the same manufacturer
    clientid: bla-blie-bla101 # Client ID
    icon: car # Icon, Will be displayed in the user interface [car, bike, bus, moped, motorcycle, rocket, scooter, taxi, tractor, rickshaw, shuttle, van, airpurifier, battery, bulb, climate, coffeemaker, compute, cooking, cooler, desktop, device, dishwasher, dryer, floorlamp, generic, heater, heatexchange, heatpump, kettle, laundry, laundry2, machine, meter, microwave, pump, smartconsumer, tool, waterheater] (optional)
    phases: 1 # Maximum number of phases, The maximum number of phases which can be used (optional)
    mode: PV # Default charging mode, Used when a vehicle is connected. Possible values are Off, Now, MinPV and PV, or empty if none should be set (optional)
    minCurrent: 6 # Minimum amperage (A), The minimum amperage per connected phase that can be used (optional)
    maxCurrent: 32 # Maximum amperage (A), The maximum amperage per connected phase that can be used (optional)

Nu is het probleem dat EVCC na herstart van EVCC prima de juiste SoC binnenkrijgt van de auto. Maar als ik de laadkabel daarna opnieuw insteek (al dan niet na gebruik van de auto) klopt het niet.
Zo zijn onderstaande screenshots op hetzelfde moment genomen en de effectieve SoC is 67% terwijl EVCC op 81% zit. Bij target SoC van de auto heb ik ook al gemerkt dat die niet goed door komt.

Herkent iemand dit probleem? Wat eraan te doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KP-vK3m7fa-7tK2NA0RdgC0MGvY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/S7YRIpXMgYmJab0hJ5cntTrz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcc9_97QQaiKUl7xCZYMkhhDO50=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GFjAwEguEq8fM6ulUrxLSqrp.png?f=fotoalbum_tile

• Bravo

Bravo

Second Best

C.QL schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 00:05:
Ik heb sinds deze week een nieuwe wagen, en had al gelezen over de BMW hetze met hun api.
Nu heb ik gisteren mijn EVCC naar de laatste versie geüpdatet, alsook de auto geconfigureerd in de yaml om CarData te gebruiken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
vehicles:
    title: BMW i5 Touring # Title, Will be displayed in the user interface (optional)
    vin: WBxxx # Vehicle Identification Number, If you own multiple vehicles from the same manufacturer
    icon: car # Icon, Will be displayed in the user interface [car, bike, bus, moped, motorcycle, rocket, scooter, taxi, tractor, rickshaw, shuttle, van, airpurifier, battery, bulb, climate, coffeemaker, compute, cooking, cooler, desktop, device, dishwasher, dryer, floorlamp, generic, heater, heatexchange, heatpump, kettle, laundry, laundry2, machine, meter, microwave, pump, smartconsumer, tool, waterheater] (optional)
    phases: 1 # Maximum number of phases, The maximum number of phases which can be used (optional)
    mode: PV # Default charging mode, Used when a vehicle is connected. Possible values are Off, Now, MinPV and PV, or empty if none should be set (optional)
    minCurrent: 6 # Minimum amperage (A), The minimum amperage per connected phase that can be used (optional)
    maxCurrent: 32 # Maximum amperage (A), The maximum amperage per connected phase that can be used (optional)

Nu is het probleem dat EVCC na herstart van EVCC prima de juiste SoC binnenkrijgt van de auto. Maar als ik de laadkabel daarna opnieuw insteek (al dan niet na gebruik van de auto) klopt het niet.
Zo zijn onderstaande screenshots op hetzelfde moment genomen en de effectieve SoC is 67% terwijl EVCC op 81% zit. Bij target SoC van de auto heb ik ook al gemerkt dat die niet goed door komt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Is dit na een kwartier nog steeds het geval? Ik meen mij iets te herinneren dat Cardata 'realtime' in de praktijk betekent dat het eens in het kwartier wordt geupdatet.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• h3llrais3rke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-11 18:36
Breaking change in the 0.209.3 release voor de skoda enyaq rijders onder ons.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZCrHG2KWcZSLaYO_BNN9xMe9fo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KNGSiVXEETbGYm2ltN5MSbcr.png?f=fotoalbum_large

Template naam is veranderd van `enyaq` naar `skoda` bij gebruik in yaml.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9kR_2hrtqkHiFSFjVHiqhoYqjo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hjyjNvJiQfmvNGHvZNuNQO7q.png?f=user_large

[ Voor 62% gewijzigd door h3llrais3rke op 22-10-2025 13:25 ]

• KoningSlakkie
JanHenk schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:36:
[...]

Je kan allemaal losse kWh-meters toevoegen natuurlijk, maar evcc is wel zo opgezet dat je ook eventuele meters die het apparaat al heeft, kan gebruiken. Als voorbeeld, als je een Peblar koopt (zag je vraag in dat topic), hoef je niet separaat nog een kWh-meter op te nemen. Die zit er al in. En evcc kan die gegevens wel uitlezen.

Als je alles separaat in de HomeWizard Energy app wil inzien, ja dan heb je het nodig. Maar ik zou niet weten waarom, als je alles al in Home Assistant kan bijhouden en evcc het kan gebruiken.

Idem voor de PV-panelen, SolarEdge is in ieder geval rechtstreeks uit te lezen als je omvormer lokaal op het netwerk zit. Zo zijn er nog wel wat omvormerfabrikanten die ondersteund worden. Voor de thuisaccu wellicht wel aan te raden, geen idee welke dat gaat worden.

Ik heb zelf alleen de P1-meter en geen enkele losse kWh meter.

[...]

Ja hoor, door evcc wel. Werkt hetzelfde.

[...]

5 seconden is prima voor Home Assistant. evcc pollt de meter op moment dat hij een interval c.q. control cycle doet. Ik heb dat zelf op 6 seconden staan, korter dan dat is eigenlijk niet mogelijk. evcc raadt 30 seconden aan, maar zelf zou ik hem toch wat lager zetten.
Top, de reden dat ik de meters overweeg is omdat ik veel storing heb met mijn enphase systeem. Boven een bepaald vermogen, ongeveer vanaf 2KW van de maximale 4,5 kW worden de gegevens niet meer geüpdatet. Totdat het vermogen weer daalt laat in de middag, dan heb ik cumulatief een piek rond 15/16 uur. Dus op een zonnige dag kan ik mijn enphase systeem niet uitlezen vanaf 10 uur tot 15 uur. Daarna heb ik om 15 uur dus een gigantische piek. Heel raar maar de installateur kan het niet verhelpen en Enphase ook niet, ik word in de wacht gezet. Dus ik heb het een beetje opgegeven. In Homewizard wordt aan het einde van de dag wel de opwerk curve correct weergegeven.

Ik heb een Peblar Home (de niet plus versie) voor een relatief scherpe prijs. Voor de Peblar home plus, dus met een MID-meter moest ik flink meer betalen. Voor dat geld kan ik gewoon een losse kWh MID-meter er tussen laten zetten dan kan ik daar meer mee icm EVCC. Voor de thuisaccu zit ik te kijken naar balans energie, zij leveren een Deye omvormer. Dus dat word nog even kijken of ik die gekoppeld krijg met EVCC op een of andere manier. Ik ben geen IT'er dus dat ik een test versie heb draaien met mijn P1 meter vind al heel knap van mijzelf. Ergens ben ik bang dat ik het mijzelf erg moeilijk maak door met home assistant hocus pocus alles te gaan regelen. Maar tot nu toe, met hulp van de mede-tweakers kom ik nog best wel ver.

Homewizard app vind ik gewoon erg fijn in gebruik, hier staan (vanwege mijn enphase problemen) wel alles correct in. Al is Home assistant wat completer met opbrengst voorspellingen en sanky diagrammen etc. Toch kijk ik vaak in de homewizard app.
HyperBart schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:36:
[...]

Zoals @JanHenk ook al aangaf: ieder apparaat wat verbinding heeft met je netwerk kan je uitlezen.
Persoonlijk (met de info en vragen die je stelt) zou ik eerst eens beginnen met een standaard opstelling:

P1 Meter of equivalente eigen meter
Zonnepanelen rechtstreeks toevoegen, indien niet verbonden met netwerk dan een meter installeren en deze toevoegen
Laadpaal rechtstreeks toevoegen

Dan voor de batterijen ga je toch wat meer info moeten geven. Welke zijn het, beheert een externe partij die voor handel en kan je ze uitlezen?
Over de Thuisaccu, het wordt een balans energie systeem met een Deye SUN-12K-SG04LP3-EU omvormer beheerd door Balans Energie EMS. Is nog niet geinstalleerd. EVCC lijkt het te ondersteunen, maar omdat het via een EMS extern wordt beheerd weet ik niet of ik een read only verbinding kan gaan maken met EVCC. Ik zag dat een mede-tweaker het accusysteem in kon lezen via de een solarman integratie in homeassistant. Wellicht kan ik het via de Home Assistant Home Assistant Sensor toch nog integreren met EVCC. Hier kom ik later maar achter, hopelijk zit zometeen er een mede-tweakers ook in hetzelfde schuitje die toevallig ook EVCC gebruikt om te laden.

• JanHenk
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

Top, de reden dat ik de meters overweeg is omdat ik veel storing heb met mijn enphase systeem. Boven een bepaald vermogen, ongeveer vanaf 2KW van de maximale 4,5 kW worden de gegevens niet meer geüpdatet. Totdat het vermogen weer daalt laat in de middag, dan heb ik cumulatief een piek rond 15/16 uur. Dus op een zonnige dag kan ik mijn enphase systeem niet uitlezen vanaf 10 uur tot 15 uur. Daarna heb ik om 15 uur dus een gigantische piek. Heel raar maar de installateur kan het niet verhelpen en Enphase ook niet, ik word in de wacht gezet. Dus ik heb het een beetje opgegeven. In Homewizard wordt aan het einde van de dag wel de opwerk curve correct weergegeven.
Prima om hier een losse meter voor te installeren. Voor PV in de Energy-app is dat sowieso veel fijner, want real-time en niet cloud-afhankelijk. Is ook zeker veel eenvoudiger met uitlezen in evcc.
Ik heb een Peblar Home (de niet plus versie) voor een relatief scherpe prijs. Voor de Peblar home plus, dus met een MID-meter moest ik flink meer betalen. Voor dat geld kan ik gewoon een losse kWh MID-meter er tussen laten zetten dan kan ik daar meer mee icm EVCC.
Voor evcc hoef je dit niet te doen. Die zal de Peblar uitlezen en aansturen via modbus en heeft geen losse kWh-meter nodig. Dus tenzij je graag de geladen energie wil inzien in de Energy-app, niet doen. evcc doet er in ieder geval niks mee.

Voor wat betreft Deye omvormer met batterij: lijkt erop dat die ook via modbus is uit te lezen. Of je kan inderdaad Home Assistant gebruiken als middle man. Dat komt vast wel goed. Stap voor stap ;)

• AA42
C.QL schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 00:05:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
vehicles:

[Afbeelding][Afbeelding]
Heb je bij de echte client ID ( "bla-blie-bla101") er voor gezorgd dat alle letters lower-case zijn. Als je de UI gebruikt doet de laatste versie van evcc dit automatisch omzetten omdat de info die je vanaf de BMW site kopieert upper-case is.

• AA42
JanHenk schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:31:
[...]

Ik heb de PiB inmiddels in de UI geconfigureerd. Als je daar kiest voor 'gebruiker gedefinieerd apparaat' of iets dergelijks kun je met yaml zelf wat opmaken.

Daar kun je onderstaande voor gebruiken (knippen en plakken):

HomeWizard Plug-in Battery
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
power:
  uri: https://<IP-ADRES-BATTERY>/api/measurement
  headers:
    - Authorization: Bearer <TOKEN-BATTERY>
    - X-Api-Version: 2
  jq: .power_w|tonumber
  scale: -1
soc:
  uri: https://<IP-ADRES-BATTERY>/api/measurement
  headers:
    - Authorization: Bearer <TOKEN-BATTERY>
  jq: .state_of_charge_pct|tonumber
batterymode:
  source: switch
  switch:
  - case: 1 #normal
    set:
      uri: https://<IP-ADRES-P1-METER>/api/batteries
      method: PUT
      headers:
        - Authorization: Bearer <TOKEN-P1-METER>
      body: '{"mode": "zero"}'
  - case: 2 #hold
    set:
      headers:
      body: '{"mode": "standby"}'
  - case: 3 #charge
    set:
      headers:
      body: '{"mode": "to_full"}'

De aansturing van de batterij (stukje onder batterymode) gaat via de P1-meter. Je hebt dus zowel het IP van de batterij (voor uitlezen) als IP van de P1-meter (voor aansturing nodig). Daarnaast heb je dus ook twee tokens nodig.

De tokens kun je verkrijgen via curl of vergelijkbare tool. Hier staat exact beschreven hoe je dat doet. Je moet dus fysiek de knop indrukken op de batterij en vervolgens binnen 30 seconden de request indienen. Hetzelfde voor de P1-meter.
Dit werkt helemaal top! Nogmaals dank hiervoor. Is het geen idee om aan de mensen van evcc te vragen of ze de Homewizard PIB netjes als te selecteren apparaat toevoegen met deze programmering? Weet zelf niet helemaal hoe dat werkt via Github?
De Homewizard P1 en kWh meters zijn immers ook netjes te kiezen uit de menu's.

• JanHenk
  • Niet online
AA42 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:27:
[...]

Dit werkt helemaal top! Nogmaals dank hiervoor. Is het geen idee om aan de mensen van evcc te vragen of ze de Homewizard PIB netjes als te selecteren apparaat toevoegen met deze programmering? Weet zelf niet helemaal hoe dat werkt via Github?
De Homewizard P1 en kWh meters zijn immers ook netjes te kiezen uit de menu's.
Het verschil is dat die P1-meter en de kWh meter ook een V1 API hebben, die gewoon op http zonder auth te benaderen zijn. Zo zijn ze nu ook aan evcc gekoppeld. De PIB heeft alleen de v2 API en de batteries endpoint op de P1-meter is ook alleen met V2 bereikbaar, bij mijn weten. Dus die hele authenticatieflow is anders. Ik zou niet weten hoe die flow in evcc moet, dus heb het maar bij een custom meter gehouden en het verkrijgen van de token buiten evcc gedaan...

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-11 13:58
JanHenk schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:38:
[...]

Het verschil is dat die P1-meter en de kWh meter ook een V1 API hebben, die gewoon op http zonder auth te benaderen zijn. Zo zijn ze nu ook aan evcc gekoppeld. De PIB heeft alleen de v2 API en de batteries endpoint op de P1-meter is ook alleen met V2 bereikbaar, bij mijn weten. Dus die hele authenticatieflow is anders. Ik zou niet weten hoe die flow in evcc moet, dus heb het maar bij een custom meter gehouden en het verkrijgen van de token buiten evcc gedaan...
Ja hartelijk dank voor deze info, het is mij met hulp van JanHenk ook gelukt de HW PIB toe te voegen. Wat ik alleen nog niet gemerkt heb is dat hij daadwerkelijk de PIB op stand-by zet. Ik heb de P1 ook toegevoegd met token, krijg ook geen foutmelding. De batterij is opgenomen in EVCC en laat keurig zien dat hij laad of ontlaad. Als ik instel dat ik niet wil dat de batterij ontladen wordt en de auto start met laden gaat er dus geen signaal naar de PIB om op stand-by te gaan.

Hoe kan ik controleren of EVCC daadwerkelijk de PIB kan schakelen via de P1?

• JanHenk
  • Niet online
@rob987 Onder instellingen (hamburger menu rechtsboven) > Thuisbatterij: staat het schuifje aan bij "Voorkom het ontladen van de thuisaccu bij gebruik van de snelle modus of bij gepland laden." ?

Het stand-by zetten door evcc werkt dus alleen in de snelle modus of gepland laden, niet in de PV-modus.

• rob987
JanHenk schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:15:
@rob987 Onder instellingen (hamburger menu rechtsboven) > Thuisbatterij: staat het schuifje aan bij "Voorkom het ontladen van de thuisaccu bij gebruik van de snelle modus of bij gepland laden." ?

Het stand-by zetten door evcc werkt dus alleen in de snelle modus of gepland laden, niet in de PV-modus.
Aha, dankjewel dan hoef ik niet verder te zoeken.

Ik heb EVCC in HA staan en dan stuur ik via HA de PIB op stand-by zodra EVCC begint met laden en daarna weer terug naar NOM als EVCC stopt met laden in PV modus. Ik dacht dat EVCC dit ook zou kunnen, tenminste dat suggereren de instellingen in het batterij menu wel met al die schuifjes met percentages.

• JanHenk
  • Niet online
@rob987 evcc kan juist het vermogen van de batterij inzien en gaat ervan uit dat ie op NOM stuurt. Als je de batterij erin hebt opgenomen, kan evcc dus juist zien wat het daadwerkelijke PV-overschot is. Met de 'schuifjes met percentages' kun je instellen of de auto laden prio heeft, of de batterij laden, of eventueel vanaf welke SoC.

Dus als voorbeeld; je hebt 3000 watt opwek. Na aftrek van huisverbruik (zeg 200) dus 2.800 watt netto overschot. Dat kan dan zowel naar de laadpaal (auto) als naar de batterij. De batterij heeft z'n eigen regeling en neemt vanzelf 800 watt. Als je hebt ingesteld dat de batterij prioriteit heeft, stuurt evcc naar de laadpaal dat ie met 2.000 watt mag laden (dus laat ie die 800 watt lopen).

Stel je stelt nu in, dat de auto prioriteit heeft (of het % SoC komt boven hetgeen ingesteld). Op dat moment geeft evcc dus 2.800 watt vrij aan de auto. Die neemt dat in, en de batterij gaat als vanzelf (vanwege NOM) naar nul, immers is er dan niet meer over.

Ik laat de batterij wel altijd wat lading krijgen, dus zet hem op 30% bijv.. In dat geval kan ie ook bijspringen als de zon even wegvalt, of het huisverbruik ineens sterk toeneemt.

Op stand-by zetten in de PV-modus is niet zo zinvol. Voor mij sowieso niet (maar ik heb ook geen dynamische tarieven).

• rob987
Aha, ik had nog niet door dat EVCC zo slim is. Dit is natuurlijk veel beter dan stand-by zetten, helemaal eens.

Hartelijk dank weer JanHenk!

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11 13:26
Hoe kan ik eigenlijk de voorspelling optie erbij krijgen? En doet dit ook iets tgv het stabiliseren van het laden bij dagen wanneer het soms bewolkt is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xHlqHwc0gXe_UParUwa72Keekg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tDxNa1ao8I2qqb7wzH8S7VCQ.png?f=fotoalbum_large

• rob987
Ik heb dit opgenomen in de evcc.yaml. Het is onderdeel van tariffs. Hieronder zie je dynamische prijzen zowel afname en teruglevering en de voorspelling van de opbrengst zp. Pas wel je eigen aantal panelen en ligging aan natuurlijk.

tariffs:
grid:
template: nordpool
region: NL # Region, [EE, LT, LV, AT, BE, FR, GER, NL, PL, DK1, DK2, FI, NO1, NO2, NO3, NO4, NO5, SE1, SE2, SE3, SE4, TEL, SYS] (optional)
currency: EUR # Währung, [DKK, EUR, NOK, PLN, RON, SEK]
charges: 0.1263 # 0.0248 + 0.1015 Aufschlag, Zusätzlicher fester Aufschlag pro kWh (z.B. 0.05 für 5 Cent) (optional)
tax: 0.21 # Steuer, Zusätzlicher prozentualer Aufschlag (z.B. 0.2 für 20%) (optional)
formula: math.Max((price + charges) * (1 + tax), 0.0) # Formel, Individuelle Formel zur Berechnung des Preises (optional)
feedin:
template: nordpool
region: NL
currency: EUR
charges: 0.1263 # 0.0248 + 0.1015 Aufschlag, Zusätzlicher fester Aufschlag pro kWh (z.B. 0.05 für 5 Cent) (optional)
tax: 0.21 # Steuer, Zusätzlicher prozentualer Aufschlag (z.B. 0.2 für 20%) (optional)
formula: math.Max((price + charges) * (1 + tax), 0.0)
solar:
template: forecast-solar
lat: 52.30691 # Latitude
lon: 4.89278 # Longitude
dec: 45 # Decline, 0 = horizontal, 90 = vertical
kwp: 7 # Maximum generator power (kWp)
az: -75 # Azimuth, -180 = north, -90 = east, 0 = south, 90 = west, 180 = north

• HyperBart
Tunestwo schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:07:
Hoe kan ik eigenlijk de voorspelling optie erbij krijgen?
Daarvoor moet je een externe dienst/API gebruiken.
Ik gebruik bv zelf open-meteo, dat was het minste gedoe en ik kon al mijn PV vlakken er in kwijt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
solar:
    - type: template
      template: open-meteo
      lat: x.xxxxxxxxxxxxxxx # Latitude
      lon: y.yyyyyyyyyyy # Longitude
      dec: 40 # Decline, 0 = horizontal, 90 = vertical
      kwp: 3 # Maximum generator power (kWp)
      az: -35 # Azimuth, -180 = north, -90 = east, 0 = south, 90 = west, 180 = north
En doet dit ook iets tgv het stabiliseren van het laden bij dagen wanneer het soms bewolkt is?
Neen, dat staat los van elkaar, dan moet je je regelcyclus bijstellen door de parameters aan te passen zodat je functioneel bereikt wat je wenst.
Wat wil je bereiken en wat moet er gestabiliseerd worden?

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 26-10-2025 13:43 ]

• Tunestwo
HyperBart schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:41:

Neen, dat staat los van elkaar, dan moet je je regelcyclus bijstellen door de parameters aan te passen zodat je functioneel bereikt wat je wenst.
Wat wil je bereiken en wat moet er gestabiliseerd worden?
Als het een dag is zoals vandaag, bewolkt met af en toe een flinke berg zon dat evcc zichzelf zet op min+pv en dan weer de volgende dag weer naar pv gaat. Zodat hij wat meer continu laad ipv dat ik einde van de dag 10 meldingen heb van me auto dat die gestopt is met laden. En dat die iedere keer maar paar minuten laad.

• HyperBart
Tunestwo schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:37:
[...]

Als het een dag is zoals vandaag, bewolkt met af en toe een flinke berg zon dat evcc zichzelf zet op min+pv en dan weer de volgende dag weer naar pv gaat. Zodat hij wat meer continu laad ipv dat ik einde van de dag 10 meldingen heb van me auto dat die gestopt is met laden. En dat die iedere keer maar paar minuten laad.
Dan raad ik je aan om permanent met de PV modus te werken maar deze wat "losser" in te stellen.
@JanHenk heeft hier ooit voor mij ook voor die "aha erlebnis" gezorgd. Door met enable of disable te spelen bereik je een rustiger schakelgedrag en trekt hij wat langer door ondanks dat er geen PV meer is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
loadpoints:
- title: Voortuin # display name for UI
  priority: 60
  charger: ChargingPointAlfen # Wallbox Referenz
  circuit: AutomaatLaadpaalVoortuin
  mode: off # charge mode (off, now, minpv, pv)
  enable:
    threshold: -300 #start charging the car when feed in to grid is 300W for 2min
    delay: 120s # duration of feedin treshold
  disable:
    threshold: 1200 #stop charging when the car has been charging for 15 (delay value) minutes using this number of Watts from the grid
    delay: 15m # 15 minutes definition

Sinds ik de enable/disable heb uitgerust met voor mij andere delays EN ik gebruik maak van de planner is het schakelgedrag van de laadpaal hier nagenoeg naar 0 herleid met uitzondering van het schakelgedrag omwille van het capaciteitstarief.

• C.QL
HyperBart schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:53:
… met uitzondering van het schakelgedrag omwille van het capaciteitstarief.
Kan je wat meer uitleggen wat je hiermee bedoelt Bart?

• HyperBart
C.QL schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:00:
[...]

Kan je wat meer uitleggen wat je hiermee bedoelt Bart?
Ik zit nogal strak in de race betreffende het onder controle houden van mijn maandpiek.
Ik moet dat eigenlijk wat losser laten want voor werkende EV rijders is het verbruik op jaarbasis nog dermate hoog dat je eigenlijk gerust een best hoge piek (denk 7 a 8kW) als jaargemiddelde mag hebben om op gelijke kosten qua nettarieven/allin prijs te komen met iemand met een analoge meter die hetzelfde verbruik heeft als de andere die een digitale meter heeft.

evcc houdt mijn pieken onder controle, doorgaans staat het hier ingesteld op 2.5kW in het begin van de maand maar al snel wordt dat door koken 3.2kW. Niettemin schakelt evcc snel uit want als de regenwaterpomp hier aan gaat (toilet) is er geen powerbudget over om de laadpaal door te laten gaan en dan krijg je dus schakelgedrag.

Inductievuur? Schakelen.
Droogkast cyclus? Schakelen
Vaatwasser? Schakelen.

Daar heb ik zelf nog niks op gevonden buiten met de planner te werken (verschuift laden richting de nacht) maar soms gaat die ook al aan de slag als we nog wakker zijn omdat ik wat leger aankom en hij ‘s morgens weer klaar moet zijn.

• r2504
Ik laad hier eigenlijk op Min (1.4 kW dus wat voor de beperkte afstanden per dag haalbaar is) en heb m'n maxPower op 4500 staan.

2.5 kW is echt niet realistisch want met een beetje koken zitten wij vaak rond de 4 kW.

Ik moet alleen nog eens (heb net terug de BMW Car Data aan de praat en nog niet echt tijd gehad) de feature instellen dat min = huidige maandpiek zodat het laden wat vlotter gaat. Het is namelijk een beetje te gek op 1.4 kW te blijven laden als m'n maandpiek op 4 kW staat.

• C.QL
r2504 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:43:
Ik laad hier eigenlijk op Min (1.4 kW dus wat voor de beperkte afstanden per dag haalbaar is) en heb m'n maxPower op 4500 staan.

2.5 kW is echt niet realistisch want met een beetje koken zitten wij vaak rond de 4 kW.

Ik moet alleen nog eens (heb net terug de BMW Car Data aan de praat en nog niet echt tijd gehad) de feature instellen dat min = huidige maandpiek zodat het laden wat vlotter gaat. Het is namelijk een beetje te gek op 1.4 kW te blijven laden als m'n maandpiek op 4 kW staat.
Mij lukt het voorlopig om mijn maandpiek op 2.5kW te houden met EVCC. Alleen jammer dat de planner geen rekening houdt met die ingestelde max op de afname. Maar die feature staat op de planning begreep ik?
Het klopt wel wel dat ik mijn koken iets heb aangepast en de boost functie niet meer gebruik. Soms is het kantje boortje en als ik erover zou gaan, so be it. Ik moet ook nog iets maken om met de max(2.5, effectieve maandpiek) rekening te houden.
Ik denk wel dat in de wintermaanden ik mijn limiet ga moeten verhogen om de EV nog voldoende opgeladen te krijgen.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:50
r2504 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:43:

Daarom moet je die maxPower niet meer gebruiken , maar de residual power, die zorgt ervoor dat je rond de 4kW verbruikt hebt (laden en huisgebruik) en schakelt dus niet af, maar gaat iets trager laden als je je inductie bv op zet...

• r2504
Ik wil ook niet standaard 4 kW... zolang onze maandpiek op bv. 3 kW staat probeer ik die daar ook te houden, met maxPower of residual power zou je dan steevast op 4 kW komen. Ik dacht dat je een andere methode had om dynamisch die waarde aan te passen maar die moet ik nog eens terug bekijken.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:50
r2504 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:47:
Ik wil ook niet standaard 4 kW... zolang onze maandpiek op bv. 3 kW staat probeer ik die daar ook te houden, met maxPower of residual power zou je dan steevast op 4 kW komen. Ik dacht dat je een andere methode had om dynamisch die waarde aan te passen maar die moet ik nog eens terug bekijken.
Ja hoor , je kan die residual power idd dynamisch aanpassen met de EVCc integratie in HA..
Je hebt ook de P1 van HW? Die heeft ook de current month peak in HA, via een automatisering kan je dan de residual gelijk zetten aan je current month peak

Ik ben geen fan van die maxPower, zodra je even een hoogverbruiker aanzet, slaat het laden af... Die maxpower is gemaakt om de fase te beschermen, geen ideaal gebruik voor een capaciteits tarief

Ik heb hem nu voorlopig vast staan op 4kW , dus die gaat laden op 1 fase... Overdag als de zon schijnt, gaat die naar 3 fase laden... Als dan mijn batterijen nog eens gevuld zijn, gaat die zelfs laden aan 11 kW, terwijl mijn piek op 4kW blijft...
Voor mij een goede oplossing

[ Voor 27% gewijzigd door NoFate op 27-10-2025 10:27 ]

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-11 22:38
Het lukt mij niet om de Blue Link Refresh token op te halen. Ik krijg onderstaande melding.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
Installing collected packages: pip
  Attempting uninstall: pip
    Found existing installation: pip 23.2.1
    Uninstalling pip-23.2.1:
      Successfully uninstalled pip-23.2.1
Successfully installed pip-25.3
(.venv) root@roel:~# python3.12 -m venv .venv
source .venv/bin/activate
pip3 install selenium requests
Looking in indexes: https://pypi.org/simple, https://www.piwheels.org/simple
Requirement already satisfied: selenium in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (4.38.0)
Requirement already satisfied: requests in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (2.32.5)
Requirement already satisfied: urllib3<3.0,>=2.5.0 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from urllib3[socks]<3.0,>=2.5.0->selenium) (2.5.0)
Requirement already satisfied: trio<1.0,>=0.31.0 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from selenium) (0.31.0)
Requirement already satisfied: trio-websocket<1.0,>=0.12.2 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from selenium) (0.12.2)
Requirement already satisfied: certifi>=2025.10.5 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from selenium) (2025.10.5)
Requirement already satisfied: typing_extensions<5.0,>=4.15.0 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from selenium) (4.15.0)
Requirement already satisfied: websocket-client<2.0,>=1.8.0 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from selenium) (1.9.0)
Requirement already satisfied: attrs>=23.2.0 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from trio<1.0,>=0.31.0->selenium) (25.4.0)
Requirement already satisfied: sortedcontainers in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from trio<1.0,>=0.31.0->selenium) (2.4.0)
Requirement already satisfied: idna in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from trio<1.0,>=0.31.0->selenium) (3.11)
Requirement already satisfied: outcome in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from trio<1.0,>=0.31.0->selenium) (1.3.0.post0)
Requirement already satisfied: sniffio>=1.3.0 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from trio<1.0,>=0.31.0->selenium) (1.3.1)
Requirement already satisfied: wsproto>=0.14 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from trio-websocket<1.0,>=0.12.2->selenium) (1.2.0)
Requirement already satisfied: pysocks!=1.5.7,<2.0,>=1.5.6 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from urllib3[socks]<3.0,>=2.5.0->selenium) (1.7.1)
Requirement already satisfied: charset_normalizer<4,>=2 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from requests) (3.4.4)
Requirement already satisfied: h11<1,>=0.9.0 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from wsproto>=0.14->trio-websocket<1.0,>=0.12.2->selenium) (0.16.0)
(.venv) root@roel:~# python3.12 .\bluelinktoken.py --brand hyundai
python3.12: can't open file '/root/.bluelinktoken.py': [Errno 2] No such file or directory
(.venv) root@roel:~# ls
bluelinktoken.py  evc.ymal.save  Python-3.12.0
(.venv) root@roel:~# python .\bluelinktoken.py --brand hyundai
python: can't open file '/root/.bluelinktoken.py': [Errno 2] No such file or directory
(.venv) root@roel:~# python3.12 ./bluelinktoken.py --brand hyundai
Traceback (most recent call last):
  File "/root/.venv/lib/python3.12/site-packages/selenium/webdriver/common/driver_finder.py", line 68, in _binary_paths
    output = SeleniumManager().binary_paths(self._to_args())
             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/root/.venv/lib/python3.12/site-packages/selenium/webdriver/common/selenium_manager.py", line 48, in binary_paths
    args = [str(self._get_binary())] + args
                ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/root/.venv/lib/python3.12/site-packages/selenium/webdriver/common/selenium_manager.py", line 97, in _get_binary
    raise WebDriverException(f"Unsupported platform/architecture combination: {sys.platform}/{arch}")
selenium.common.exceptions.WebDriverException: Message: Unsupported platform/architecture combination: linux/aarch64

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/root/./bluelinktoken.py", line 113, in <module>
    main()
  File "/root/./bluelinktoken.py", line 62, in main
    driver = webdriver.Chrome(options=options)
             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/root/.venv/lib/python3.12/site-packages/selenium/webdriver/chrome/webdriver.py", line 47, in __init__
    super().__init__(
  File "/root/.venv/lib/python3.12/site-packages/selenium/webdriver/chromium/webdriver.py", line 55, in __init__
    if finder.get_browser_path():
       ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/root/.venv/lib/python3.12/site-packages/selenium/webdriver/common/driver_finder.py", line 48, in get_browser_path
    return self._binary_paths()["browser_path"]
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/root/.venv/lib/python3.12/site-packages/selenium/webdriver/common/driver_finder.py", line 79, in _binary_paths
    raise NoSuchDriverException(msg) from err
selenium.common.exceptions.NoSuchDriverException: Message: Unable to obtain driver for chrome; For documentation on this error, please visit: https://www.selenium.dev/documentation/webdriver/troubleshooting/errors/driver_location

Ik heb de instructies van hier doorlopen
https://github.com/evcc-io/evcc/wiki/Hyundai-Kia:-Refresh-Token

Ik probeer dit te doen op een Pi4 via Putty

Weet iemand wat ik fout doe?

[ Voor 54% gewijzigd door Roel1.9GJ op 27-10-2025 14:12 ]

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Roel1.9GJ schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:00:
Het lukt mij niet om de Blue Link Refresh token op te halen. Ik krijg onderstaande melding.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
Installing collected packages: pip
  Attempting uninstall: pip
    Found existing installation: pip 23.2.1
    Uninstalling pip-23.2.1:
      Successfully uninstalled pip-23.2.1
Successfully installed pip-25.3
(.venv) root@roel:~# python3.12 -m venv .venv
source .venv/bin/activate
pip3 install selenium requests
Looking in indexes: https://pypi.org/simple, https://www.piwheels.org/simple
Requirement already satisfied: selenium in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (4.38.0)
Requirement already satisfied: requests in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (2.32.5)
Requirement already satisfied: urllib3<3.0,>=2.5.0 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from urllib3[socks]<3.0,>=2.5.0->selenium) (2.5.0)
Requirement already satisfied: trio<1.0,>=0.31.0 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from selenium) (0.31.0)
Requirement already satisfied: trio-websocket<1.0,>=0.12.2 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from selenium) (0.12.2)
Requirement already satisfied: certifi>=2025.10.5 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from selenium) (2025.10.5)
Requirement already satisfied: typing_extensions<5.0,>=4.15.0 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from selenium) (4.15.0)
Requirement already satisfied: websocket-client<2.0,>=1.8.0 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from selenium) (1.9.0)
Requirement already satisfied: attrs>=23.2.0 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from trio<1.0,>=0.31.0->selenium) (25.4.0)
Requirement already satisfied: sortedcontainers in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from trio<1.0,>=0.31.0->selenium) (2.4.0)
Requirement already satisfied: idna in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from trio<1.0,>=0.31.0->selenium) (3.11)
Requirement already satisfied: outcome in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from trio<1.0,>=0.31.0->selenium) (1.3.0.post0)
Requirement already satisfied: sniffio>=1.3.0 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from trio<1.0,>=0.31.0->selenium) (1.3.1)
Requirement already satisfied: wsproto>=0.14 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from trio-websocket<1.0,>=0.12.2->selenium) (1.2.0)
Requirement already satisfied: pysocks!=1.5.7,<2.0,>=1.5.6 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from urllib3[socks]<3.0,>=2.5.0->selenium) (1.7.1)
Requirement already satisfied: charset_normalizer<4,>=2 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from requests) (3.4.4)
Requirement already satisfied: h11<1,>=0.9.0 in ./.venv/lib/python3.12/site-packages (from wsproto>=0.14->trio-websocket<1.0,>=0.12.2->selenium) (0.16.0)
(.venv) root@roel:~# python3.12 .\bluelinktoken.py --brand hyundai
python3.12: can't open file '/root/.bluelinktoken.py': [Errno 2] No such file or directory
(.venv) root@roel:~# ls
bluelinktoken.py  evc.ymal.save  Python-3.12.0
(.venv) root@roel:~# python .\bluelinktoken.py --brand hyundai
python: can't open file '/root/.bluelinktoken.py': [Errno 2] No such file or directory
(.venv) root@roel:~# python3.12 ./bluelinktoken.py --brand hyundai
  File "/root/.venv/lib/python3.12/site-packages/selenium/webdriver/common/driver_finder.py", line 68, in _binary_paths
    output = SeleniumManager().binary_paths(self._to_args())
             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/root/.venv/lib/python3.12/site-packages/selenium/webdriver/common/selenium_manager.py", line 48, in binary_paths
    args = [str(self._get_binary())] + args
                ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/root/.venv/lib/python3.12/site-packages/selenium/webdriver/common/selenium_manager.py", line 97, in _get_binary
    raise WebDriverException(f"Unsupported platform/architecture combination: {sys.platform}/{arch}")
selenium.common.exceptions.WebDriverException: Message: Unsupported platform/architecture combination: linux/aarch64

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/root/./bluelinktoken.py", line 113, in <module>
    main()
  File "/root/./bluelinktoken.py", line 62, in main
    driver = webdriver.Chrome(options=options)
             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/root/.venv/lib/python3.12/site-packages/selenium/webdriver/chrome/webdriver.py", line 47, in __init__
    super().__init__(
  File "/root/.venv/lib/python3.12/site-packages/selenium/webdriver/chromium/webdriver.py", line 55, in __init__
    if finder.get_browser_path():
       ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/root/.venv/lib/python3.12/site-packages/selenium/webdriver/common/driver_finder.py", line 48, in get_browser_path
    return self._binary_paths()["browser_path"]
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/root/.venv/lib/python3.12/site-packages/selenium/webdriver/common/driver_finder.py", line 79, in _binary_paths
    raise NoSuchDriverException(msg) from err
selenium.common.exceptions.NoSuchDriverException: Message: Unable to obtain driver for chrome; For documentation on this error, please visit: https://www.selenium.dev/documentation/webdriver/troubleshooting/errors/driver_location

Ik heb de instructies van hier doorlopen
https://github.com/evcc-io/evcc/wiki/Hyundai-Kia:-Refresh-Token

Ik probeer dit te doen op een Pi4 via Putty

Weet iemand wat ik fout doe?
Je moet t op je eigen pc met Chrome browser doen.

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-11 22:38
Get!em schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:36:
[...]

Je moet t op je eigen pc met Chrome browser doen.
pfff... gelukt hij doet het weer.
@Get!em Dankjewel voor de tip

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

• Tunestwo
HyperBart schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:53:
[...]

Dan raad ik je aan om permanent met de PV modus te werken maar deze wat "losser" in te stellen.
@JanHenk heeft hier ooit voor mij ook voor die "aha erlebnis" gezorgd. Door met enable of disable te spelen bereik je een rustiger schakelgedrag en trekt hij wat langer door ondanks dat er geen PV meer is.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
loadpoints:
- title: Voortuin # display name for UI
  priority: 60
  charger: ChargingPointAlfen # Wallbox Referenz
  circuit: AutomaatLaadpaalVoortuin
  mode: off # charge mode (off, now, minpv, pv)
  enable:
    threshold: -300 #start charging the car when feed in to grid is 300W for 2min
    delay: 120s # duration of feedin treshold
  disable:
    threshold: 1200 #stop charging when the car has been charging for 15 (delay value) minutes using this number of Watts from the grid
    delay: 15m # 15 minutes definition

Sinds ik de enable/disable heb uitgerust met voor mij andere delays EN ik gebruik maak van de planner is het schakelgedrag van de laadpaal hier nagenoeg naar 0 herleid met uitzondering van het schakelgedrag omwille van het capaciteitstarief.
Ik ga eens even kijken wat het regel gedrag doet als ik dit letterlijk erin kopier en plak. Dankjewel in ieder geval! _/-\o_

• AA42
Vraagje: wat voeren jullie in onder "Battery capacity optioneel" in je voertuig configuratie?
Ik heb nu de theoretische maximale capaciteit ingevoerd, maar is het niet beter de reële capaciteit in te voeren?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

AA42 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:17:
Vraagje: wat voeren jullie in onder "Battery capacity optioneel" in je voertuig configuratie?
Ik heb nu de theoretische maximale capaciteit ingevoerd, maar is het niet beter de reële capaciteit in te voeren?
Netto bruikbaar waarop de auto de 0-100% berekent. Eventueel verminderd met de bms SoH.
Bij de eNiro 2020 van mij dus 64,5 ingevoerd, terwijl bruto 67,5 is.
Bij bijv een e208 2020 voer je 45,5 is vziw (50bruto). En de 2023 update is 51kwh bruto en 48,1 netto https://www.autoreview.nl...er-komt-op-een-volle-accu

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 01-11-2025 19:05 ]

• AA42
Thanks.

Vandaag een laatste wanhoopspoging gedaan met mijn EVBox Elvi. Omdat e.e.a. redelijk goed werkte dacht ik: laat ik maar een token voor het leven kopen. Gedaan. Oh een update, tof. Gedaan. Token ingevoerd. ....... evcc werkt niet meer!

Probleem was de Elvi. Kreeg hem met geen mogelijkheid meer aan de praat. Als ik hem valideerde in het configuratie scherm kreeg ik alleen nog maar time-outs en bad gateway 502 meldingen. Voorheen ging het ook al stroef maar een heel enkel keertje werkte de validatie in de config, dan sloeg ik hem snel op werkte het. Dan zag ik wel behoorlijk veel time-outs in de logs op de Elvi maar goed, het werkte.

Ik had de volgende gedachte, misschien complete onzin maar ach, ik dacht baat het niet dan schaadt het niet:
mijn EVBox had natuurlijk nog de GSM module en SIM geïnstalleerd die voor het "vrijgeven" met de EVBox back-office communiceerde. Ik dacht, kan het niet zo zijn dat ik die time-outs krijg doordat de Elvi druk probeert te communiceren met de niet meer bestaande back-office?

Dus de Elvi maar eens verwijderd en uit elkaar gesloopt. Kon hier nergens foto's of info over vinden maar het is niet heel moeilijk. Als iemand interesse heeft wil ik het wel beschrijven met foto's.
GSM/GPS module was makkelijk te vinden. SIM verwijderd maar ik dacht: heb die hele module niet meer nodig laat ik gewoon de stekker er uit trekken. Vreesde enigszins voor foutmeldingen of zoiets maar ja, dat zouden we dan wel zien. Stekker los gemaakt vanaf het RFID/centrale printje, ik hou niet van "antennes". Alles ff gereinigd (spinnen houden van laadpalen) en weer in elkaar gezet.

En zowaar, zowaar: na even opstarten was de Elvi meteen en zonder enig gemekker van time-outs of wat dan ook te configureren!
Sindsdien ook geen time-out meldingen meer in de log... jippie !!!
Was ook wel de laatste poging, anders was ik echt naar een andere laadpaal gaan kijken.

Ik wil sowieso het nog mogelijk maken met 1 fase te laden, anders heeft dat hele evcc weinig zin. Maar dat is andere kost...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBL3dmuizwE-qU94CS1nMchbd6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNbRrfk1NwloBQXINp49WD6J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiHauK8ztu4pCbfUZdNT1lDE6jE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06XA6oE5kLRPybKR3JhZQFzv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7ZtMRkqoz2NBQT9P6MsYvc9JDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PVmNPEfudt0xLkAXA0L0t49.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rrwO2ohojszKB-b_VC6gFmaclc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oq6MT8g56OjmamQJlBEDDKJR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door AA42 op 01-11-2025 22:39 ]

• nonkeljos
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03-11 10:48
Ik wil het nog even hebben over het capaciteitstarief en gebruik van ResidualPower of beter MaxPower. stel je gebruikt PV modus, en je stelt je residual power (via HA) dynamisch in op de huidige maandpiek. Hij staat op -2500 en er is weinig zon. De auto start met laden, maar gaat hij die 2500W niet halen bij je huisbatterij of gelijk waar hij ze kan vinden? Kun je dat (ongewenst) batterijverbruik blokkeren in deze modus? Bij MaxPower werkt het echt enkel 2500W grid-afname overschreden wordt.

Bovendien, met een beetje een pv installatie, wil je ook dat de ResidualPower gewoon wordt ingesteld (dus 100W ofzo) zodra er meer dan 1,4kw zon is, zodat hij dan niks meer extra van het net gaat afnemen. Dat is een extra complicatie om in te stellen in HA.

[ Voor 20% gewijzigd door nonkeljos op 02-11-2025 12:01 ]

• Millert
Weer storing bij Entso-E? Is wel vaak raak de laatste tijd :?

[site ] WARN 2025/11/03 09:06:47 feed-in: tariff not available: cannot create tariff type 'template': cannot create tariff type 'entsoe': Get "https://web-api.tp.entsoe.eu/api?DocumentType=A44&In_Domain=10YNL----------L&Out_Domain=10YNL----------L&PeriodEnd=202511030800&PeriodStart=202511020800&securityToken=xxx": dial tcp 62.233.0.8:443: i/o timeout

[ Voor 4% gewijzigd door Millert op 03-11-2025 09:08 ]

• JanHenk
  • Niet online
AA42 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:29:

mijn EVBox had natuurlijk nog de GSM module en SIM geïnstalleerd die voor het "vrijgeven" met de EVBox back-office communiceerde. Ik dacht, kan het niet zo zijn dat ik die time-outs krijg doordat de Elvi druk probeert te communiceren met de niet meer bestaande back-office?

Dus de Elvi maar eens verwijderd en uit elkaar gesloopt. Kon hier nergens foto's of info over vinden maar het is niet heel moeilijk. Als iemand interesse heeft wil ik het wel beschrijven met foto's.
GSM/GPS module was makkelijk te vinden. SIM verwijderd maar ik dacht: heb die hele module niet meer nodig laat ik gewoon de stekker er uit trekken. Vreesde enigszins voor foutmeldingen of zoiets maar ja, dat zouden we dan wel zien. Stekker los gemaakt vanaf het RFID/centrale printje, ik hou niet van "antennes". Alles ff gereinigd (spinnen houden van laadpalen) en weer in elkaar gezet.

En zowaar, zowaar: na even opstarten was de Elvi meteen en zonder enig gemekker van time-outs of wat dan ook te configureren!
Sindsdien ook geen time-out meldingen meer in de log... jippie !!!
Was ook wel de laatste poging, anders was ik echt naar een andere laadpaal gaan kijken.
Mooi gedaan! Er komen mede door het faillissement van EVbox de komende tijd ook wel veel van deze palen tweedehands op de markt. Goed om te weten dat ze (op 3-fase) gebruikt kunnen worden met evcc.
Ik wil sowieso het nog mogelijk maken met 1 fase te laden, anders heeft dat hele evcc weinig zin. Maar dat is andere kost...

[Afbeelding]
Op de foto's zie ik twee keer een Panasonic AHES relais. Deze variant heeft 2x een (NO) maakcontact dus heel waarschijnlijk is er één op de L1 en N gekoppeld en de andere op L2 en L3. Technisch gezien lijkt het me dus mogelijk om de laadpaal op 1-fase laden te laten schakelen door het tweede relais uit te schakelen, ondanks dat de auto, kabel etc. 3-fase uitgevoerd is.

Als ik de documentatie van evcc lees, bijvoorbeeld bij de "Alfen Eve (OCPP)" zie ik ook de 1P3P-tag, dus via ocpp zou het in beginsel moeten kunnen. Ik ken het protocol echter inhoudelijk niet goed genoeg om te beoordelen of dat ook voor EVbox te implementeren is...

Kijk, een work-around is om een 1-fase kabel te gebruiken (als je een socket model hebt), maar steeds wisselen tussen kabels is ook zo wat...

• h3llrais3rke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-11 18:36
nonkeljos schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:58:
Ik wil het nog even hebben over het capaciteitstarief en gebruik van ResidualPower of beter MaxPower. stel je gebruikt PV modus, en je stelt je residual power (via HA) dynamisch in op de huidige maandpiek. Hij staat op -2500 en er is weinig zon. De auto start met laden, maar gaat hij die 2500W niet halen bij je huisbatterij of gelijk waar hij ze kan vinden? Kun je dat (ongewenst) batterijverbruik blokkeren in deze modus? Bij MaxPower werkt het echt enkel 2500W grid-afname overschreden wordt.

Bovendien, met een beetje een pv installatie, wil je ook dat de ResidualPower gewoon wordt ingesteld (dus 100W ofzo) zodra er meer dan 1,4kw zon is, zodat hij dan niks meer extra van het net gaat afnemen. Dat is een extra complicatie om in te stellen in HA.
Ik denk dat je in combinatie met een batterij best de MaxPower gebruikt. (zo doe ik het ook, want je wil de ResidualPower op 100-300W zetten, zoals ze adviseren bij gebruik van een thuisbatterij)
Op deze manier gaat hij niet van het net laden in PV mode en kan je de prioriteit instellen op je thuisbatterij.
Wanneer je dan toch via het net wil laden gaat de MaxPower ervoor zorgen dat je nooit over deze waarde zal gaan.

De optie om de batterij te blokkeren, werkt alleen in gepland laden en snel laden (niet in PV mode).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fu6kPd_yoK6-eWzDC16PlD6idm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8yEJpbz1HOJy6ZK7Q8kl7m1Z.png?f=fotoalbum_large

• JanHenk
  • Niet online
Om even aan te geven dat 1P3P een jungle is.

Dit is een Peblar van Eneco (whitelabel):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYqXmEy-IUY5YZOOjaHHlbAr7SE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4UcJSKSMn5GyJLIBDB2GU0H.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heeft een Pansonic AHER4191, een ander type relais met 4 NO-contacten. Deze kan dus alleen alle vier tegelijk sluiten (bekrachtigen).

En dit een Peblar onder eigen merk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZ5fCjd_BEGl8IqRuyqA0cgGvKk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oX9MCKQyyeFu4mhY91jNZ0MX.jpg?f=user_large

Hier weer dezelfde 2x AHES4191 Panasonic relays, en deze Peblar kan wel omschakelen tussen 1-fase en 3-fase.

Met de eerste variant kun je doen met evcc wat je wil, maar je krijgt wisselen niet voor elkaar. En deze palen lijken ook nog eens sterk op elkaar, waardoor het overzicht ook wel eens wil vertroebelen...

• Kammika
Hola, mijn dynamisch energie contract is ingegaan, had PV laden dus uitgezet (niet meer interessant), maar vervolgens had mijn laadschema ook niets gedaan vanochtend. Even zitten zoeken, maar in de docs staat idd dat charging plans alleen werken op de PV (of min+pv) stand.

Is er een manier om daaromheen te komen? PV laden is voor mij niet meer interessant, dus dat moet nu uit staan. Op goedkoopste momenten laden is daarentegen heel interessant en moet aan staan. Ik snap niet zo goed waarom die combi niet kan? (of is er iemand die weet hoe dat wel kan?)

• HyperBart
Kammika schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:57:
Hola, mijn dynamisch energie contract is ingegaan, had PV laden dus uitgezet (niet meer interessant), maar vervolgens had mijn laadschema ook niets gedaan vanochtend. Even zitten zoeken, maar in de docs staat idd dat charging plans alleen werken op de PV (of min+pv) stand.

Is er een manier om daaromheen te komen? PV laden is voor mij niet meer interessant, dus dat moet nu uit staan. Op goedkoopste momenten laden is daarentegen heel interessant en moet aan staan. Ik snap niet zo goed waarom die combi niet kan? (of is er iemand die weet hoe dat wel kan?)
De planner en target based laden.

• JanHenk
  • Niet online
Kammika schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:57:

De feed-in limit laag zetten, zodat PV-stroom wordt teruggeleverd in plaats van in de auto geladen.

Dan kan ie gewoon op PV-modus blijven staan (heb je ook nodig voor de planner) maar kun je alsnog PV-stroom terugleveren als het tarief hoog (hoger dan de ingestelde limiet) is.

• Kammika
HyperBart schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:15:
[...]

De planner en target based laden.
dat werkt dus niet, als die niet op pv staat doe die planner niks

• HyperBart
@Kammika , ik bedoelde : "WEL PV gebruiken en dan de planner gebruiken".

Functioneler denken, wat wil je? --> Zo goedkoop mogelijk laden.
evcc regelt dat voor je per etmaal.
dus... :
PV mode aan en per dag of herhalend de planning op het SoC% zetten wat je 's morgens wil.

Overschot van PV? --> Gaat dan ook in de auto.
Hoe? --> Afregelen van enable/disable parameters.

[ Voor 70% gewijzigd door HyperBart op 03-11-2025 14:24 ]

• JanHenk
  • Niet online
@HyperBart Vanwege de salderingsregeling kun je in Nederland (nu nog) soms beter je overschot terugleveren tegen de hogere marktprijzen en later weer afnemen tegen lagere marktprijzen, dan het overschot tegen laag (lager) vermogen in je EV laden.

@Kammika De genoemde feed-in limit is de oplossing die je zoekt, deze gewoon heel laag zetten zodat evcc teruglevering prioriteert boven laden in de auto.

Een andere optie trouwens is de enable threshold heel hoog zetten. Als je die hoger zet dan je aan PV-vermogen überhaupt hebt, zal ie ook nooit PV-laden inschakelen.

Wel met beide de modus op PV laten staan zodat je de planner kunt gebruiken.

• Kammika
JanHenk schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:12:
@HyperBart Vanwege de salderingsregeling kun je in Nederland (nu nog) soms beter je overschot terugleveren tegen de hogere marktprijzen en later weer afnemen tegen lagere marktprijzen, dan het overschot tegen laag (lager) vermogen in je EV laden.

@Kammika De genoemde feed-in limit is de oplossing die je zoekt, deze gewoon heel laag zetten zodat evcc teruglevering prioriteert boven laden in de auto.

Een andere optie trouwens is de enable threshold heel hoog zetten. Als je die hoger zet dan je aan PV-vermogen überhaupt hebt, zal ie ook nooit PV-laden inschakelen.

Wel met beide de modus op PV laten staan zodat je de planner kunt gebruiken.
Dat is idd precies waar het om gaat. Als de solar prijs hoog is. Wil ik zoveel mogelijk terugleveren (dus niet laden, maar terugleveren), als die laag is wil ik zoveel mogelijk verbruiken (dus niet alleen de solar energy, maar gewoon maximaal wat mij nauto aan kan). Effectief moet die dus nooit gaan solar chargen, wel maximaal laden op de goedkoopste moment. Die enable truc snap ik. Die feed in niet helemaal, maar ga er eens mee experimenteren

• Kammika
HyperBart schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:21:
@Kammika , ik bedoelde : "WEL PV gebruiken en dan de planner gebruiken".

Functioneler denken, wat wil je? --> Zo goedkoop mogelijk laden.
evcc regelt dat voor je per etmaal.
dus... :
PV mode aan en per dag of herhalend de planning op het SoC% zetten wat je 's morgens wil.

Overschot van PV? --> Gaat dan ook in de auto.
Hoe? --> Afregelen van enable/disable parameters.
Ik denk functioneel, precies wat je voorstelt: ik wil zo goedkoop mogelijk laden,

maar in nederland is dat niet altijd solar charging. Goedkoopst in mijn contract is niet om de zonne energie als die beschikbaar is in mijn auto te stoppen. Dat is alleen het goedkoopst als het tarief dan ook op zijn laagst is, anders kan ik die beter terugleveren...

En dus wil ik wel die laadplanner, maar niet dat solar charging, want dat is voor mij het goedkoopst..

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:27
Kammika schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:54:
Dat is idd precies waar het om gaat. Als de solar prijs hoog is. Wil ik zoveel mogelijk terugleveren (dus niet laden, maar terugleveren)
Theoretisch begrijp ik dat wel. Echter, mijn ervaring is dat als ik veel terug te leveren heb, de prijs ook laag (of negatief) is.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Conrado schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:59:
[...]

Theoretisch begrijp ik dat wel. Echter, mijn ervaring is dat als ik veel terug te leveren heb, de prijs ook laag (of negatief) is.
Lente en Mid zomer wel ja. Kijk je de afgelopen dagen, dan is het voornamelijk ‘s nachts en weekend.
https://jeroen.nl/dynamische-energie/stroom/prijzen/morgen

Ik zie het meer voor me als:
Prijs positief overdag: terugleveren
Prijs negatief overdag : vol laden
Prijs goedkoopste van de dag /nacht en laad behoefte: laden.

Tot 2027 is dit nog wat gemakkelijker, omdat elke teruggeleverde kWh de belastingen saldeert.
Na 2027 zul je ook belasting moeten meenemen of het gunstig is om diezelfde kWh direct te verbruiken zonder dat ie door de meter gaat.

En je moet als complicerende factor de laadverliezen bij lage laadstroom naar de auto nog meerekenen (en evt RTE als de bron een batterij is)

Voorlopig gebruik ik grid nog als batterij zonder terugleverkosten. Dus ik lever liefst alles terug aan t net. En daarmee is laden in de nacht het gunstigst voor mij. Zit toch op een vast tarief per half jaar met salderen naar 0.

• jellevictoor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-11 15:00
Evcc loopt hier geweldig en ik heb ook een warmtepomp die ik wil aansturen met SG_ready-contacten. Ik heb geen Shelly-relais, maar heb deze twee contacten gewoon via een relais op mijn PLC aangesloten. Deze controleer ik via Modbus, maar ik krijg dit niet aan de praat met het sgready-boost type charger.
Ik heb reeds ook een discussion geopend op de GitHub-pagina, maar voorlopig geen reactie.
Is er hier iemand die dit reeds werkend heeft?
https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/24422

ik probeer deze nu als een EV lader te configureren, maar ik moet nu via javascript allerlei transformaties doen om het te laten passen in de template van een laadpaal, dit is geen ideale setup

edit: na wat late uurtjes heb ik een config gevonden die werkt, moest iemand dit nodig hebben... Een sgready-boost wrapped een switchsocket, dus dat is het enige type die mogelijk is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
- name: heatpump_control
    type: sgready-boost

charger:
      type: switchsocket
      standbypower: -1500
      features: [heating, integrateddevice]
      power:
        source: mqtt
        topic: klskmp/metering/sdm/heatpump/Power
        timeout: 30s
      enabled:
        source: modbus
        uri: 192.168.1.2:502
        id: 1
        register:
          address: 13568
          type: coil
          decode: bool8
          bitmask: 1
      # use SG_A state
      enable:
        source: modbus
        uri: 192.168.1.2:502
        id: 1
        register:
          address: 13568
          type: writecoil
          decode: uint8

[ Voor 38% gewijzigd door jellevictoor op 04-11-2025 08:17 ]

• HyperBart
Kammika schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:54:
[...]

Dat is idd precies waar het om gaat. Als de solar prijs hoog is. Wil ik zoveel mogelijk terugleveren (dus niet laden, maar terugleveren), als die laag is wil ik zoveel mogelijk verbruiken (dus niet alleen de solar energy, maar gewoon maximaal wat mij nauto aan kan). Effectief moet die dus nooit gaan solar chargen, wel maximaal laden op de goedkoopste moment. Die enable truc snap ik. Die feed in niet helemaal, maar ga er eens mee experimenteren
Kammika schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:58:
[...]

Ik denk functioneel, precies wat je voorstelt: ik wil zo goedkoop mogelijk laden,

maar in nederland is dat niet altijd solar charging. Goedkoopst in mijn contract is niet om de zonne energie als die beschikbaar is in mijn auto te stoppen. Dat is alleen het goedkoopst als het tarief dan ook op zijn laagst is, anders kan ik die beter terugleveren...

En dus wil ik wel die laadplanner, maar niet dat solar charging, want dat is voor mij het goedkoopst..
Ah! Ok, bedankt voor dit nieuwe inzicht. @JanHenk had het al heel snel door maar in "onze"/mijn context die Belgisch is, is dit verhaal non-existent. Dan snap ik het wel.

Je kan ook gebruik maken van: https://docs.evcc.io/en/d...c-feedin#feed-in-priority

• Kammika
HyperBart schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:06:
[...]

[...]

Ah! Ok, bedankt voor dit nieuwe inzicht. @JanHenk had het al heel snel door maar in "onze"/mijn context die Belgisch is, is dit verhaal non-existent. Dan snap ik het wel.

Je kan ook gebruik maken van: https://docs.evcc.io/en/d...c-feedin#feed-in-priority
Tx, ben er al uit, heb nu al 3 workarounds aangeleverd gekregen (residualpower setting, enable setting, feed in prio). Maar meest makkelijke is toch om gewoon de auto pas aan te sluiten als de zon niet meer schijnt en het anders voor lief te nemen. Heb het ook op github discussie gezet in de hoop dat ze dit nog wel een keer aanpassen. Vind het heel onlogisch dat een laadplan niet de off setting overrulet... Ik zou verwacht dat bij "off" en een laadplan, het laadplan zonder solar charging wordt uitgevoerd. Nu wordt ook het laadplan uitgezet...

• KoningSlakkie
De peblar is geinstalleerd samen met extra meters en de tesla laad. EVCC werkt geweldig😁. Het enige is dat als de peblar/evcc switch van 3 naar 1 fase laden. Dan geeft Tesla een foutmelding dat een aantal AC fases niet verbonden zijn. Dit is het doel maar de tesla geeft het als waarschuwing aan. Is dit normaal? Ik dacht dat tesla wel de switch zou herkennen naar 1 fase laden.

• JanHenk
  • Niet online
Ik ken Tesla niet, maar dat zal wel normaal zijn ja. Misschien is de waarschuwing uit te zetten?

Er worden feitelijk ook 2 van de 3 fases ontkoppeld door schakelen van het relais, dus het is niet onjuist wat de Tesla aangeeft...

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 11:24

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

KoningSlakkie schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:01:
De peblar is geinstalleerd samen met extra meters en de tesla laad. EVCC werkt geweldig😁. Het enige is dat als de peblar/evcc switch van 3 naar 1 fase laden. Dan geeft Tesla een foutmelding dat een aantal AC fases niet verbonden zijn. Dit is het doel maar de tesla geeft het als waarschuwing aan. Is dit normaal? Ik dacht dat tesla wel de switch zou herkennen naar 1 fase laden.
Ik heb een Alfen en mijn Tesla geeft alleen aan dat ‘het laden is gestopt om hh:mm’, om vervolgens door te gaan met laden op 1 fase.

www.google.nl

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:30
KoningSlakkie schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:01:
Op basis van je post lijkt hij gewoon tijdens een lopende laadsessie te schakelen. Lijkt me niet echt de bedoeling.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste