Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste
Acties:

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

WirelessErik schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:10:
Ik zal morgen nog een screenshot plaatsen. Misschien klopt het ook wel hoor en kijk ik er wat vreemd tegen aan, maar het lijkt soms dat in EVCC er stroom vanaf het net wordt gehaald terwijl ik de hele dag op pv en/of batterij mijn huis en lader kan voorzien. De kleine plekjes van 0,01kW laat ik dan even voor wat het is.
Gezien je benamingen van de entities in Homeassistant ben ik er niet van overtuigd dat je een bekende modbus integratie gebruikt daar. Ook die in EVCC config: heb je die rechtstreeks op SolarEdge modbus zitten of haal je ze via de Homeassistant api op?

Daarmee a) twijfel of je waarden in Homeassistant wel juist zijn, en B) de waarden daarmee ook in evcc onlogisch maakt en C) dat de waarden qua actualiteit achterlopen omdat je mogelijk een cloud based integratie gebruikt.

Voor ons op afstand is het dan heel dubbelblind debuggen met alleen screenshots die je nooit binnen 1 seconde van elkaar kunt maken op je mobiel en daardoor dus in tijd van elkaar verschillen en daarmee de waarden.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 14-04-2026 22:25 ]

• WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:37
Ik gebruik de SolarEdge integratie. Deze haalt de gegevens direct uit de omvormer.
Eens dat ik niet direct 2 screenshots kan maken, maar evcc refreshed elke 30 seconden, de SE app elke 5 dacht ik, dus zit redelijk gelijk, maar zal inderdaad nooit exact gelijk zijn.
Ik pak de meeste entiteiten uit de SolarEdge integratie, omdat die gelijk zijn qua waarden aan wat de app ook laat zien. De app geeft een naar mijn idee prima status van mijn verbruik in huis. Ik heb in HA ook een helper gemaakt die de meterstanden dagelijks optelt en vergelijkt met de vorige dag. Zo zie ik dus ook nog vanaf de slimme meter wat mijn dag verbruik is.
Ik snap dat het lastig is, op basis van een screenshot, om te bepalen of ik de juiste gegevens heb ingevuld. Ik probeer wat support te vinden, om dit juist in te stellen. Had het idee dat dit ook wel redelijk goed zat, maar de waardes die worden getoond doenij soms twijfelen.

[ Voor 17% gewijzigd door WirelessErik op 14-04-2026 22:34 ]

• WirelessErik
Ok heb trouwens 2 SolarEdge integraties. Heb SolarEdge en SolarEdge modbus multi. Die laatste geeft details over de afzonderlijke onderdelen. Batterij, omvormer en meter. De 1e doet alleen de meter en die gegevens zie ik ook in de app terug

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
WirelessErik schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:41:
Ok heb trouwens 2 SolarEdge integraties. Heb SolarEdge en SolarEdge modbus multi. Die laatste geeft details over de afzonderlijke onderdelen. Batterij, omvormer en meter. De 1e doet alleen de meter en die gegevens zie ik ook in de app terug
De solaredge integratie gaat via de cloud. De solaredge modbus integratie is lokaal, deze moet je gebruiken als je zo weinig mogelijk vertraging in je gegevens wilt.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• WirelessErik
Helder, ik zal eens in die entities duiken dan van de modbus integratie. Zie daar niet allemaal dezelfde namen geloof ik. Kom ik op terug, thx

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

WirelessErik schreef op woensdag 15 april 2026 @ 05:37:
Helder, ik zal eens in die entities duiken dan van de modbus integratie. Zie daar niet allemaal dezelfde namen geloof ik. Kom ik op terug, thx
Ok, op basis van je huidige setup ben je met een cloud integratie in HA en met een HA connectie vanuit EVCC. Dat kan werken maar is niet optimaal en zeker foutgevoeliger vanwege de entiteiten zoals je gemerkt hebt en een dubbele vertraging in gegevens.

Stappenplan:
  1. Stop de modbus multi integratie in Homeassistant.
  2. Ga naar EVCC configureren
  3. Scroll onderaan naar modbus proxy en maak een nieuwe aan. Zie screenshot. Vul IP-adres van je SolarEdge in. Pas poortnummers aan en sla op. Herstart evcc via de pop-up onderaan. Los eventuele fouten in modbusproxy op.
  4. Ga naar grid configuratie
  5. Vul als merk SolarEdge in en vul vervolgens het IPadres in van je evcc en het poortnummer wat je configureerde in stap 3 in veld evcc poort. Valideer en sla op. Doet ie het niet, controleer stap 3.
  6. Ga naar solar configuratie in evcc. Vul dezelfde waarden in als bij stap 5. Valideer en sla op.
  7. Herstart evcc.
  8. Kijk in de configuratie scherm en wacht even tot je groene cijfers ziet bij zowel solar als grid. Perfect nu werkt evcc zelfstandig met je SolarEdge.
  9. Ga naar Homeassistant. Herconfigureer je modbus multi. Vul het IP-adres in van EVCC en het poortnummer van stap 3 onder EVCC poort. Test en sla op.
Succes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmZVx-OGiKahL8Tu1N6wHjYa9YE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fW1ELZA4wLV20KY1vriQvwb8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeFQ07ha7kCfBAzp1QSVk4M-pfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvgxioyZRixh7nWxYn0rTiYv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOa1S3-fvxGzr3g8uxAHbKoV9ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQtP0WPNZPjtMPxyXz7g7W30.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Get!em op 15-04-2026 07:50 ]

• WirelessErik
Ok, dit is even een heel andere werkwijze. Ga hier van de week mee aan de slag. Eens kijken of dat verbetering geeft.
Je start dus uiteindelijk die SE modbus multi wel weer op, maar met een andere verwijzing? Je hebt het over het IP adres van EVCC. Deze draait in HA dus dat wordt dan het HA IP adres neem ik aan.

• WirelessErik
Even via de telefoon ingelogd op HA en jouw instellingen toegepast. Dit lijkt goed te gaan. Bedankt voor de hulp. Dit had ik zelf niet uitgevonden :) Heb mezelf al wel redelijk verdiept in HA en vaak kom ik er wel uit, maar af en toe zit er toch iets net anders als je denkt. Dan is hulp via een forum zoals hier helemaal super.

• dirixmjm
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:32
Onlangs was er bezoek geweest die hun auto wilden laden terwijl ik zelf met de eigen auto onderweg was. Ik vermoed dat omdat EVCC standaard op `PV` staat deze auto niet geladen werd.

Hoe hebben jullie gast-gebruik ingericht in EVCC?
Voor de standaard "gast" auto kun je geen andere default modus zetten. Is het zinvol een generieke extra gast-auto aan te maken?

Mijn eigen auto wordt herkent aan de hand van de koppeling met Ford. Als deze dan ergens extern aan de lader hangt, dan vermoed ik dat EVCC ook denkt dat deze aan de lokale lader hangt, er is zover ik kan geen verdere intelligentie behalve dan dat toevallig de lader actief is en toevallig ook de auto aan het laden is. Of vergis ik me hierin?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:54
dirixmjm schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:55:
Onlangs was er bezoek geweest die hun auto wilden laden terwijl ik zelf met de eigen auto onderweg was. Ik vermoed dat omdat EVCC standaard op `PV` staat deze auto niet geladen werd.

Gewoon, auto laten inpluggen, auto wordt als gast gezien en afhankelijk van wie hoe of wat geef ik er vermogen aan.
Default staat alles uit bij mij, bij detectie van een van mijn wagens springt ie op de relevante modus en/of planning.
Voor de standaard "gast" auto kun je geen andere default modus zetten. Is het zinvol een generieke extra gast-auto aan te maken?
Dat kan maar ik vraag me dan af wat dat oplevert, die offline auto moet je dan nog altijd manueel selecteren, dan gebruik ik gewoon wel het gast voertuig object in evcc en zet zelf de modus (pv/minpv/fast) op wat ik wens voor die bezoeker/gast.
Mijn eigen auto wordt herkent aan de hand van de koppeling met Ford. Als deze dan ergens extern aan de lader hangt, dan vermoed ik dat EVCC ook denkt dat deze aan de lokale lader hangt, er is zover ik kan geen verdere intelligentie behalve dan dat toevallig de lader actief is en toevallig ook de auto aan het laden is. Of vergis ik me hierin?
Klopt, zo werkt de detectie ongeveer ja.

• dirixmjm
HyperBart schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:17:

Dat kan maar ik vraag me dan af wat dat oplevert, die offline auto moet je dan nog altijd manueel selecteren, dan gebruik ik gewoon wel het gast voertuig object in evcc en zet zelf de modus (pv/minpv/fast) op wat ik wens voor die bezoeker/gast.
Ja, maar dat werkt dan alleen als ik zelf thuis of bereikbaar ben.

• HyperBart
dirixmjm schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:00:
[...]

Ja, maar dat werkt dan alleen als ik zelf thuis of bereikbaar ben.
Ik ken je usecase en frequentie daarvan niet maar dat klinkt alsof je echt vaker een gast bij je thuis hebt die je op de een of andere manier wil laten laden, dat doet me denken dat er ook een bepaalde relatie is tot die gast waarvan ik denk dat die dan misschien gewoon ook zijn credentials wil inkloppen in je evcc? Dan is het probleem namelijk helemaal opgelost.

Er zal altijd een manuele actie nodig of je moet het loadpoint zo configureren (daar doe je dat namelijk, je kan idd het guest vehicle niet aanpassen, tenzij je een dummy guest nieuw aanmaakt zoals je eerder aangaf) dat het dan in de gewenste modus staat als er een gast voertuig aangesloten wordt.

Ik wil maar zeggen: kan is groot dat je altijd wel iets manueel moet gaan doen, tenzij je het voertuig netjes definieert met de API van de voertuigfabrikant. Want ook al maak je een dummy offline voertuig, die zal nooit automatisch gedetecteerd worden en dus ook weer een manuele actie vereisen.

Je kan ook Cloudflare of Tailscale gebruiken om veilig evcc te exposen.

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 15-04-2026 10:28 ]

• coolnr
  • Laatst online: 20:29
Ik heb sinds een week een Zaptec Go2 en gebruik deze in combinatie met EVCC.
Toch ervaar ik problemen welke ik eerder in combinatie met EVCC en een Go-e Gemini lader niet had.

Het probleem is dat na ontkoppelen of een herstart van EVCC (via HA addon) het laden niet start. De stand (pv min+pv, snel) maakt daar niet uit en ook het schema niet. Want, op de een of andere manier staat de beschikbare stroom in de Zaptec lader en app op GEEN LADEN. (Zaptec app > installaties > laadmodus > standaard laden configureren > beschikbare stroom) Zodra ik die op bijv. 15A zet doet EVCC het perfect.

Iedere keer weer verandert die setting naar GEEN LADEN.

Hebben andere mensen die probleem (gehad) en is er iets wat ik hier aan kan doen?

• dirixmjm
coolnr schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:46:
Ik heb sinds een week een Zaptec Go2 en gebruik deze in combinatie met EVCC.
Toch ervaar ik problemen welke ik eerder in combinatie met EVCC en een Go-e Gemini lader niet had.

Het probleem is dat na ontkoppelen of een herstart van EVCC (via HA addon) het laden niet start. De stand (pv min+pv, snel) maakt daar niet uit en ook het schema niet. Want, op de een of andere manier staat de beschikbare stroom in de Zaptec lader en app op GEEN LADEN. (Zaptec app > installaties > laadmodus > standaard laden configureren > beschikbare stroom) Zodra ik die op bijv. 15A zet doet EVCC het perfect.

Iedere keer weer verandert die setting naar GEEN LADEN.

Hebben andere mensen die probleem (gehad) en is er iets wat ik hier aan kan doen?
In mijn geval waren er duidelijke foutmeldingen in EVCC over de aansturing.
Het kan echter ook zijn dat de instellingen in de Zaptec portal niet goed staan (heb ik eerder al eens hier gelezen).
Ik neem aan dat je de integratie van EVCC voor de Zaptec gebruikt? Zie je meldingen in de log aangaande stroom instelling aansturing? Eventueel errors?
Heb je tevens de Zaptec in HA geconfigureerd? In geval check of daar niet een automatisering parallel loopt.
Check tevens de parameters in HA, worden deze daar wel goed gezet (door EVCC)?

• coolnr
Ik gebruik inderdaad de EVCC integratie voor Zaptec via YAML (template: zaptec).

Daarnaast heb ik ook de Zaptec integratie in Home Assistant actief.

Wat ik nu zie (na veel testen):
EVCC start netjes op en zet de mode goed (pv / minpv / now)
maar de laadpaal blijft op “geen laden”
in Home Assistant staat dan de entity number.beschikbare_stroom op 0A
als ik die handmatig op 16A zet → laden start direct

In de EVCC logs zie ik ook meldingen zoals:
charger logic error: disabled but charging. Maar die logs zijn zo vol dat ik het niet exact kan duiden.

Het lijkt er dus op dat de laadstroom ergens op 0 wordt gezet en EVCC dat niet goed overschrijft bij startup.

Mijn vermoeden nu: conflict tussen EVCC en de Home Assistant Zaptec integratie

Vraag: Gebruik jij ook de YAML configuratie voor Zaptec in EVCC?

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:11
r2504 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:06:
Kan je in HA trouwens aan de waardes van evcc geraken ?

Waardes zoals het aantal fases, laadsnelheid/vermogen, verbonden voertuig, geschatte duur, ... en deze ook beinvloeden ?
Ja dat kan.

• dirixmjm
coolnr schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:37:

Omdat de Zaptec integratie in EVCC niet goed werkte bij mij, gebruik ik de Zaptec integratie in HA en dan de HA integratie in EVCC (zie eventueel een eerder bericht met link naar github hoe ik het heb opgelost).

• HyperBart
Ik gebruik inderdaad de EVCC integratie voor Zaptec via YAML (template: zaptec).

Daarnaast heb ik ook de Zaptec integratie in Home Assistant actief.

Wat ik nu zie (na veel testen):
EVCC start netjes op en zet de mode goed (pv / minpv / now)
maar de laadpaal blijft op “geen laden”
in Home Assistant staat dan de entity number.beschikbare_stroom op 0A
als ik die handmatig op 16A zet → laden start direct

In de EVCC logs zie ik ook meldingen zoals:
charger logic error: disabled but charging. Maar die logs zijn zo vol dat ik het niet exact kan duiden.

Het lijkt er dus op dat de laadstroom ergens op 0 wordt gezet en EVCC dat niet goed overschrijft bij startup.

Mijn vermoeden nu: conflict tussen EVCC en de Home Assistant Zaptec integratie

Heb je dan al eens de lader op off gezet, paar sec gewacht en dan wisselen naar de juiste mode?

Je hebt namelijk dat exact in je log staan: mismatch.

• coolnr
HyperBart schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:41:
[...]

Heb je dan al eens de lader op off gezet, paar sec gewacht en dan wisselen naar de juiste mode?

Je hebt namelijk dat exact in je log staan: mismatch.
Als je bedoelt switchen van mode in EVCC? Ja, dat werkt niet. Die setting in Zaptec blijft op NIET LADEN staan ongeacht wat ik doe.

• jaapzb
  • Niet online
Deze error geeft hij bij mij ook bijna altijd, maar lost zichzelf wel op nadat EVCC de lader daarna weer aangestuurd heeft. Dat kan dus wel tot wel 30 seconden duren (of jouw ingestelde interval).

Volgens mij komt dit omdat de lader bij het ontkoppelen van de auto onthoud dat hij bijv. op 8A aan het laden was. Als je de auto daarna weer aankoppelt, gaat de lader meteen op die 8A een nieuwe laadsessie starten. EVCC komt vervolgens na 30 seconden er pas achter dat er wat aangesloten is, wil vervolgens de laadsessie zelf ook starten (of niet, als er geen opwek is), maar ziet dat de lader al begonnen is met laden uit zichzelf (verwacht dus de status "disabled", maar ziet "charging").

Ik heb hier al een discussie over gestart op de EVCC github. Volgens mij een kwestie dat EVCC 0A moet sturen naar de zaptec op het moment dat de auto ontkoppelt word en dan zou dit opgelost moeten zijn.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dirixmjm schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:55:

Ga naar je config page:

Op je Charger zet je default mode: fast

Op je geconfigureerde vehicle zet je default mode PV

Zo werkt het hier al een jaar.

• dirixmjm
Get!em schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:06:
[...]

Ga naar je config page:

Op je Charger zet je default mode: fast

Op je geconfigureerde vehicle zet je default mode PV

Zo werkt het hier al een jaar.
OK, ga ik proberen.

Die Ford implementatie is een beetje een PITA je moet weer door de hele connectie-procedure heenlopen voordat je bij de settings komt.

• coolnr
jaapzb schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:41:
[...]

Deze error geeft hij bij mij ook bijna altijd, maar lost zichzelf wel op nadat EVCC de lader daarna weer aangestuurd heeft. Dat kan dus wel tot wel 30 seconden duren (of jouw ingestelde interval).
Helaas doet hij bij mij niets, totdat ik dus zelf in Zaptec app bij installaties zeg, beschikbare stroom is X ampere. Laadt maar.

Ik ben nu bezig de boel in te richten zoals @dirixmjm zegt en hoop dat het dan soepel werkt.

• coolnr
dirixmjm schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:09:
[...]

Omdat de Zaptec integratie in EVCC niet goed werkte bij mij, gebruik ik de Zaptec integratie in HA en dan de HA integratie in EVCC (zie eventueel een eerder bericht met link naar github hoe ik het heb opgelost).
Het was even knutselen, maar ik heb het werkend. En het lijkt vooralsnog een stuk stabieler dan voorheen.
Dank je! _/-\o_

• jaapzb
  • Niet online
coolnr schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:35:
[...]

Helaas doet hij bij mij niets, totdat ik dus zelf in Zaptec app bij installaties zeg, beschikbare stroom is X ampere. Laadt maar.

Ik ben nu bezig de boel in te richten zoals @dirixmjm zegt en hoop dat het dan soepel werkt.
Bijzonder. Misschien heb je in de zaptec portal niet genoeg rechten? Er zijn twee plekken waar je beschikbare stroom kan instellen volgens mij. Ik heb de rollen "gebruiker, eigenaar, service"

• coolnr
jaapzb schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:13:
[...]

Bijzonder. Misschien heb je in de zaptec portal niet genoeg rechten? Er zijn twee plekken waar je beschikbare stroom kan instellen volgens mij. Ik heb de rollen "gebruiker, eigenaar, service"
Ja ik heb alle rollen.
En dit is het scherm met de setting die ik bedoel (beschikbare stroom) die dan op geen laden werd gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37iyONtqD_gisbwtBAMmo81tbzo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pdV2pCNSqvHFOPKodkaxZUaX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uypHXiKpagEwerRZUyVEvyTQBSE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F8uCuxCdxnwUygiQGmrgDWm2.png?f=fotoalbum_large

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-04 21:28
Graag zou ik de evcc in home assistant willen integreren om zodoende mijn zonnepanelen overschot te laden in de auto.
ik heb een Easee Home laadpaal met een HA integratie
Verder 2 batterijen van HomeWizard met een P1 meter en een kwh meter van HW op de laadpaal en zonnepanelen. alles geintegreerd in HA

Echter lukt het niet om onze Kia Sportage te integreren in HA. Integratie failed elke keer.

Is de integratie van de auto in HA vereist om evcc te grbruiken of kan het ook zonder?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mjans19 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:26:
Graag zou ik de evcc in home assistant willen integreren om zodoende mijn zonnepanelen overschot te laden in de auto.
Verder 2 batterijen van HomeWizard met een P1 meter en een kwh meter van HW op de laadpaal en zonnepanelen. alles geintegreerd in HA

Echter lukt het niet om onze Kia Sportage te integreren in HA. Integratie failed elke keer.

Is de integratie van de auto in HA vereist om evcc te grbruiken of kan het ook zonder?
Als evcc je devices ondersteund, heb je de integratie in HomeAssistant van die devices niet nodig.

Evcc kan zelfstandig integreren met veel devices (chargers en vehicles).

Je letterlijke vraag: kan evcc zonder vehicle: ja dat kan, maar dan mis je de planning tot target SOC. Je krijgt er een planning met x aantal kWh voor terug. Gelijk aan een guest vehicle.

Kia integratie is in zowel HA als EVCC wel een dingetje. KIA heeft de server zo dichtgezet dat Username password niet meer werkt in die integraties. Je hebt een refresh token nodig. Daarvoor moet je een script draaien die in de handleiding staat van de betreffende integratie.

Nog even voor duidelijkheid: qua software zijn evcc en homeassistant 2 verschillende zaken en zijn niet afhankelijk van elkaar, noch van elkaars integraties en devices.

In het beste geval integreer je je Devices zowel in HA als in EVCC direct en lus je de devices niet door vanaf HA naar evcc.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 16-04-2026 09:10 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Misschien kan @Roeland54 of @JanHenk de topicstart daarop nog extra nuanceren. Evcc en HA.

En ook de screenshots van de configuratie UI nu die default is.

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-04 21:28
Get!em schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:01:
[...]

Als evcc je devices ondersteund, heb je de integratie in HomeAssistant van die devices niet nodig.

Evcc kan zelfstandig integreren met veel devices (chargers en vehicles).

Je letterlijke vraag: kan evcc zonder vehicle: ja dat kan, maar dan mis je de planning tot target SOC. Je krijgt er een planning met x aantal kWh voor terug. Gelijk aan een guest vehicle.

Nog even voor duidelijkheid: qua software zijn evcc en homeassistant 2 verschillende zaken en zijn niet afhankelijk van elkaar, noch van elkaars integraties en devices.

In het beste geval integreer je je Devices zowel in HA als in EVCC direct en lus je de devices niet door vanaf HA naar evcc.
Mijn bedoeling was om de evcc in HA te doen als add-on omdat ik HA al heb. Dit leek me eenvoudiger dan een officiele evcc installatie.

met de kennis dat de KIA integratie niet werkt in HA wat zou dan de beste keuze zijn:
-Evcc installatie
-HA add on

de kia api zal wellicht ook niet in evcc zichtbaar zijn

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mjans19 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:09:
[...]

Mijn bedoeling was om de evcc in HA te doen als add-on omdat ik HA al heb. Dit leek me eenvoudiger dan een officiele evcc installatie.

met de kennis dat de KIA integratie niet werkt in HA wat zou dan de beste keuze zijn:
-Evcc installatie
-HA add on

Als app draait evcc in Homeassistant nog steeds als losse server container. En doet niks met je homeassistant entiteiten en integraties. Is gelijkwaardig aan als je hem als losse container draait in je NAS, proxmox of op een rpi.

Voor Kia, zie mijn aangepaste post hierboven.

De inlog perikelen gelden voor zowel de Homeassistant integratie naar Kia, als ook de EVCC integratie naar KIA.

Mbt laadplanning en efficiënt gebruik van de KIA api, zou ik aanraden de EvCc direct met Kia te integreren, zodat de interpolatie van de SOC netjes bijgewerkt wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 16-04-2026 09:18 ]

• HyperBart
Mjans19 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:09:
[...]

-Evcc installatie
-HA add on

Om de verbindingen tussen alle componenten zo strak mogelijk en 1 op 1 te houden is mijn stellig advies om evcc buiten HA te draaien en zoveel mogelijk de standaardfunctionaliteit van evcc te gebruiken.
Dus evcc apart installeren en via de GUI daar alles configureren.
Als er tekortkomingen zijn in bepaalde voertuigen die HA voor je oplost dan kan je die entiteiten gerust uitlezen, maar dat is dan ook de enige noodzaak van HA om evcc te faciliteren.

Het is belangrijk dat je het onderscheid maakt tussen evcc versus HA en wat er dan wel uit HA kan/moet gelezen worden (bv bepaalde waardes) om rond beperkingen te fietsen die voertuigen hebben.

• jaapzb
  • Niet online
Ik snap niet zo goed waarom dit hier telkens terugkomt. Je kan prima EVCC als add-on/app in HA draaien. Ook als je EVCC alles lekker zelf laat doen, zonder enige integratie met HA.

Het enige wat HA dan doet is die container waar EVCC in draait, draaiende houden. Als je al een apparaat met HAOS hebt, is dat helemaal geen slecht idee, sterker nog waarschijnlijk een stuk makkelijker dan weer ergens een nieuw apparaatje ophangen alleen om EVCC op te zetten.

Je kan dan EVCC gewoon via de UI configureren, en daar kan je alles gewoon in invullen zonder over yaml's na te hoeven denken.

Als EVCC als app in HA draait, draait het nogsteeds helemaal los qua communicatie van HA. Alleen als je zelf vervolgens HA chargers gaat zitten toevoegen komt integratie met echte communicatie met HA om de hoek kijken. Maar dat is helemaal niet nodig.

Om hier telkens nieuwe gebruikers stellig te adviseren dat ze EVCC absoluut niet in HA moeten draaien vind ik een beetje vreemd.

• Floris039
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:26
Mjans19 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:26:

Ik heb ook sinds kort een Kia. Ik dacht dat er zowel in HA als EVCC een manual was om voor de Kia een API key te krijgen. Ik heb beide methodes een paar keer geprobeerd. Toen ook in Chat die link gezet en gezegd dat het niet lukte. Toen daarna lukte het me volgens mij wel nadat ik de output een paar keer in chat had teruggekoppeld. Het is ff proberen en trial en error maar uiteindelijk is t me wel gelukt. Ik zou dus aanraden om ff goed in de documentatie van zowel EVCC als HA (HACS -> Kia Uvo / Hyundai Bluelink) te kijken en beide methodes een paar keer te proberen. Zodra je met een van die 2 methodes de key hebt kun je ze voor beide instellen dus dat is wel top.

[ Voor 4% gewijzigd door Floris039 op 16-04-2026 16:20 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jaapzb schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:27:
Ik snap niet zo goed waarom dit hier telkens terugkomt. Je kan prima EVCC als add-on/app in HA draaien. Ook als je EVCC alles lekker zelf laat doen, zonder enige integratie met HA.

Om hier telkens nieuwe gebruikers stellig te adviseren dat ze EVCC absoluut niet in HA moeten draaien vind ik een beetje vreemd.
Het zijn twee zaken idd:

1) HA met EVCC als APP (voorheen Add-on) versus HA en EVCC standalone/containerized op een apart platform/hardware.

2) EVCC meters en vehicles vullen met HA entiteiten

De eerste is mogelijk, en qua start inderdaad een prima simpele snelle stap. Grootste nadelen is de herstart van HomeAssistant bij elke update en als je in de container van EVCC moet zijn voor een bepaalde actie (komt erg weinig voor).

Toevallig waren de laatste twee nieuwere gebruikers juist bezig om HA entiteiten in EVCC te brengen, dus optie 2. Waarbij de laatste dus suggereerde dat de entiteiten eerst in HA beschikbaar moeten zijn, voordat ze in EVCC kunnen (wat dus niet klopt). Dit type inrichting is wel echt af te raden. Je bent met EVCC uiteindelijk wel met 11kW/22kW electra aan het sturen en daar wil je accurate/actuele data direct uit de bron gebruiken en niet via omwegen en/of cloud apis halen. Al zullen sommigen zeggen dat je dan de EVCC betaalde token omzeilt en dat als voordeel zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 16-04-2026 16:40 ]

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:29
Get!em schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:38:
[...]

Het zijn twee zaken idd:

1) HA met EVCC als APP (voorheen Add-on) versus HA en EVCC standalone/containerized op een apart platform/hardware.

2) EVCC meters en vehicles vullen met HA entiteiten

De eerste is mogelijk, en qua start inderdaad een prima simpele snelle stap. Grootste nadelen is de herstart van HomeAssistant bij elke update en als je in de container van EVCC moet zijn voor een bepaalde actie (komt erg weinig voor).

Toevallig waren de laatste twee nieuwere gebruikers juist bezig om HA entiteiten in EVCC te brengen, dus optie 2. Waarbij de laatste dus suggereerde dat de entiteiten eerst in HA beschikbaar moeten zijn, voordat ze in EVCC kunnen (wat dus niet klopt). Dit type inrichting is wel echt af te raden. Je bent met EVCC uiteindelijk wel met 11kW/22kW electra aan het sturen en daar wil je accurate/actuele data direct uit de bron gebruiken en niet via omwegen en/of cloud apis halen. Al zullen sommigen zeggen dat je dan de EVCC betaalde token omzeilt en dat als voordeel zien.
Als evcc draait als app op HAOS, en je zou om welke reden dan ook in de container moeten zijn, dan kan dat prima hoor, je kan daar gewoon ingeraken via docker exe commando's...

Anyway, hier draait ook EVCC als App, aparte container, werkt prima... Ja evcc valt uit alleen maar als je HAOS gast rebooten, maar dat is maar 1 x per maand ofzo als je een HA OS update wilt doen... Voor de rest blijven de apps gewoon draaien , ook als je alleen HA herstart! Dus ik raad het alleen maar aan, echt geen aparte hardware nodig voor evcc... Het systeem van apps is er speciaal voor gemaakt... Het zijn gewoon Dockers in een mooi jasje , super gebruiksvriendelijk dus...

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:29
Ik heb vandaag voor het eerst de battery-supported vehicle charging geprobeerd.
Er werd 0 vanuit de batterij geleverd. Dat werkte dus dus niet.

Ik snap ook niet echt hoe de werking is in relatie tot de battery Boost van de laadpaal.

Wie heeft daar ervaring mee?

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:03
djiedjee schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:18:
Ik heb vandaag voor het eerst de battery-supported vehicle charging geprobeerd.
Er werd 0 vanuit de batterij geleverd. Dat werkte dus dus niet.

Ik snap ook niet echt hoe de werking is in relatie tot de battery Boost van de laadpaal.

Wie heeft daar ervaring mee?
mss helpt dit ?

https://private-user-imag...S1OSS7_ZH5AH5wuUDXmHDiom0

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:14
Ik ben EVCC voor het eerst aan het uitproberen icm met een Easee lader en het werkt best aardig lijkt het.
Wat wel heel vreemd is, het overschotladen begint al bij 1100 watt terwijl dat eigenlijk niet zou moeten kunnen?
De lader staat wel ingesteld op min.current 6A(1.4 kW) [default] maar het laden begint echt bij 1.1 kW.
Verbaas me er ook over dat de auto dit accepteert.

Andere issue waar ik tegenaan loop, ik zie net dat hij een tijdje bij 3,5 kW blijft hangen terwijl het PV overschot significant meer is dan dat. Zie nu dat hij even gestopt is en nu weer bijna NOM draait.
Ik neem aan dat hij van 1 naar 3-fase laden is overgeschakeld. Is er een manier om die drempel hoger te zetten, voor mij hoeft hij pas bij 5 of 7 kW over te schakelen naar 3 fasen, lijkt me ook beter voor als er even een wolk voor de zon komt of de wasmachine gaat draaien oid. Ik weet dat het mogelijk is om te locken op 1 fase maar liever zou ik de schakeldrempel aanpassen.

[ Voor 59% gewijzigd door ASW1 op 17-04-2026 11:11 ]

• djiedjee

• jaapzb
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:53:
Ik ben EVCC voor het eerst aan het uitproberen icm met een Easee lader en het werkt best aardig lijkt het.
Wat wel heel vreemd is, het overschotladen begint al bij 1100 watt terwijl dat eigenlijk niet zou moeten kunnen?
De lader staat wel ingesteld op min.current 6A(1.4 kW) [default] maar het laden begint echt bij 1.1 kW.

Andere issue waar ik tegenaan loop, ik zie net dat hij een tijdje bij 3,5 kW blijft hangen terwijl het PV overschot significant meer is dan dat. Zie nu dat hij even gestopt is en nu weer bijna NOM draait.
Ik neem aan dat hij van 1 naar 3-fase laden is overgeschakeld. Is er een manier om die drempel hoger te zetten, voor mij hoeft hij pas bij 5 of 7 kW over te schakelen naar 3 fasen, lijkt me ook beter voor als er even een wolk voor de zon komt of de wasmachine gaat draaien oid. Ik weet dat het mogelijk is om te locken op 1 fase maar liever zou ik de schakeldrempel aanpassen.
Bij mijn zaptec is wat EVCC instelt, niet altijd precies wat de lader geeft. Als hij bijvoorbeeld 8A instelt, kan het best zijn dat de lader vindt dat hij maar 7.3A gaat gebruiken. Lijkt alsof hij die instelling ziet als een soort "maximum". Misschien is dat bij jou hetzelfde? Misschien valt dat elektrotechnisch wel uit te leggen, maar zo ver reikt mijn kennis helaas niet

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:53:
Wat is het laadvermogen dan? Ook 1,1 kW of toevallig wel 1,4kW (waarbij het verschil wordt aangevuld met netstroom)?
Dat lijkt me normaal gedrag bij een laadpaal die op 16A is aangesloten. Als 16A het maximale is, is dat over 1-fase die ~3,5 kW. Dan lever je soms wel eens noodgedwongen terug. Want de stap naar 3-fase is meteen minimum van 6A over 3-fases, dus 4,1 kW. Je hebt je laadstation in evcc opgenomen, daar dien je ook maximum aan te geven? Dat is waarschijnlijk ook 16A?

Je kan spelen met de thresholds, die beïnvloeden het schakelgedrag. Maar helaas beïnvloeden die momenteel ook de start (dus van niet laden naar 1-fase laden, of andersom). Dat is nog niet heel handig. Maar het is voor een gebruiker soms ook lastig om alle opties in configuratie te doorgronden, nu al.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:14
JanHenk schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:19:
[...]

Wat is het laadvermogen dan? Ook 1,1 kW of toevallig wel 1,4kW (waarbij het verschil wordt aangevuld met netstroom)?
Ook 1100 watt.
Het zou niet moeten kunnen maar het kan blijkbaar wel. Misschien leuk voor in de donkere wintermaanden.

Soms denk ik overigens dat er geen bal van klopt met de waardes van watt en ampere omdat ze uit gaan van een vast voltage van 230V. Als een waarde dan een paar keer omgezet wordt en heen en weer gaat in de software, en het voltage is eigenlijk 245V (wat heel gebruikelijk is hier) dan klopt er geen bal meer van je W en A weergave.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBeXdAj1WivjQMw5at9TXVH0pSI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Nl52lYhvB94YjXw2SyNhDrtd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dn8LVeTD8lXR2uh_0_NOLVUI0DM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tF0nhCBxsAbzCs6ao5avHP8l.png?f=fotoalbum_large
Dat lijkt me normaal gedrag bij een laadpaal die op 16A is aangesloten. Als 16A het maximale is, is dat over 1-fase die ~3,5 kW. Dan lever je soms wel eens noodgedwongen terug. Want de stap naar 3-fase is meteen minimum van 6A over 3-fases, dus 4,1 kW. Je hebt je laadstation in evcc opgenomen, daar dien je ook maximum aan te geven? Dat is waarschijnlijk ook 16A?

Je kan spelen met de thresholds, die beïnvloeden het schakelgedrag. Maar helaas beïnvloeden die momenteel ook de start (dus van niet laden naar 1-fase laden, of andersom). Dat is nog niet heel handig. Maar het is voor een gebruiker soms ook lastig om alle opties in configuratie te doorgronden, nu al.
Ik heb een 3x25A aansluiting en de Easee zit met 32A afgezekerd zodat er ook tot 7,4 kW op 1 fase geladen kan worden. Veel meer dan dat wordt het sowieso niet qua overschot hier, dus misschien laat ik het maar op 1 fase laden staan.
Ik ben alleen bang dat ik dan vergeet als ik een keer in fast modus wil laden (en de zon schijnt niet) dat ik dan eerst terug moet zetten naar 3 fasen omdat anders een hoofdzekering eruit klapt.

Ik zag dat ik wel de auto in EVCC op een max van 16A had staan dus waarschijnlijk kwam het daardoor. Ik zal eens kijken als ik dat aanpas naar 32A bij welk vermogen er dan naar 3 fasen wordt geschakeld.

[ Voor 12% gewijzigd door ASW1 op 17-04-2026 13:58 ]

• Marcher
djiedjee schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:56:
Hier heb ik geen toegang toe...

[...]
ok, dan zal je een account opt Github moeten aanmaken denk ik, is gratis ...

• djiedjee
Marcher schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:04:
[...]

ok, dan zal je een account opt Github moeten aanmaken denk ik, is gratis ...
Heb ik, maar het lijkt een prive-afbeelding of zo?

• Marcher
djiedjee schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:35:
[...]

Heb ik, maar het lijkt een prive-afbeelding of zo?
https://github.com/evcc-io/evcc/pull/27392

kan je dit bekijken?

• stelling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:16
Ik hoop dat iemand mij wil helpen. Ik heb behoorlijk gegoogled en in dit forum gezocht, maar ik kan het niet vinden.
Ik draai EVCC in een docker op mijn Synology NAS. Dat werkt op zich prima. Alleen krijg ik de config folder niet buiten de docker. Dat maakt updaten minder makkelijk.

Dit zijn mijn omgevingvariabelen in de docker.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joj9NjcW8kEotP5Yp7WjFYthqFE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CDzdQyDM3mYKd5O4pgLZVayc.png?f=user_large
De folder /volume1/docker/.ecvv bestaat en heb ik via file station aangemaakt.Maar deze folder blijft leeg.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

• dirixmjm
stelling schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:22:

De folder /volume1/docker/.ecvv bestaat en heb ik via file station aangemaakt.Maar deze folder blijft leeg.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Om eerlijk te zijn ben ik niet heel bekend met de procedure die je beschrijft. Ik zal ook niet beweren dat de methode hieronder de beste is, maar dit is wat bij mij werkt.
Ik gebruik normaal gesproken de volgende regel in de docker-compose template, "docker/evcc" is de folder die ik aangemaakt heb op volume1.

volumes:
- /volume1/docker/evcc/.evcc:/root/.evcc
- /volume1/docker/evcc/evcc.yaml:/etc/evcc.yaml

• stelling
dirixmjm schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:54:
[...]

Om eerlijk te zijn ben ik niet heel bekend met de procedure die je beschrijft. Ik zal ook niet beweren dat de methode hieronder de beste is, maar dit is wat bij mij werkt.
Ik gebruik normaal gesproken de volgende regel in de docker-compose template, "docker/evcc" is de folder die ik aangemaakt heb op volume1.

volumes:
- /volume1/docker/evcc/.evcc:/root/.evcc
- /volume1/docker/evcc/evcc.yaml:/etc/evcc.yaml
Dank, werkt bij mij ook

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-04 22:02
Ik heb deze video gevolgd:
YouTube: evcc auf Synology-NAS für Deine Sungrow-Solar-Anlage und Dein E-Auto...

Volgens deze handleiding wordt de "evcc.db" bereikbaar opgeslagen. Ideaal bij updates.
Vrijwel alles wordt tegenwoordig door evcc in de database opgeslagen.
De evcc.yaml is een optie. Niet noodzakelijk

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:07

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Mijn settings
Shared is een aangemaakte directory

/volume1/Shared/evcc:/root/.evcc/:rw
/volume1/Shared/evcc/evcc.yaml:/app/evcc.yaml:rw

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:10

DefLite

Why so serious?

Zijn er meer mensen waarbij laadsessies later niet zichtbaar zijn?
Afgelopen dagen auto van 10% naar 100% geladen op de zon, maar in evcc is er maar voor 6 kWh aan laadsessies terug te zien.
Dit zou zeker rond de 50kWh moeten zijn.
In het csv ook niet.

• okneib
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 15:42
Koen Hendriks schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:33:
[...]

Ah super! Zoiets zocht ik dus. Ben meteen supporter geworden :)
Ik ook en daarna niets meer gehoord, token werkt niet meer en geen enkele reactie. Dus maar eens op het net gaan zoeken en wat ik helaas al verwachtte: klachten, klachten en nog eens klachten. Ze reageren nergens op, zijn niet bereikbaar en die 12,50 ben ik kwijt. Valt mee gelukkig maar jammer dat dit soort clubs bestaan.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:11
okneib schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:51:
[...]

Ik ook en daarna niets meer gehoord, token werkt niet meer en geen enkele reactie. Dus maar eens op het net gaan zoeken en wat ik helaas al verwachtte: klachten, klachten en nog eens klachten. Ze reageren nergens op, zijn niet bereikbaar en die 12,50 ben ik kwijt. Valt mee gelukkig maar jammer dat dit soort clubs bestaan.
Gaat dit over de sponsor token van evcc of heeft die reactie betrekking op enever?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:13

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

[...]

Huh dat is totaal niet mijn ervaring. Heb gewoon mail contact gehad en alles werkte prima met de token...
maar jammer dat dit soort clubs bestaan.
Ik zou niet te snel conclusies trekken, dit is (volgens mij) nog steeds een enkel persoon die dit in zijn eigen tijd bijhoud. Voor mij werkt alles precies zoals belooft, ook voor ik sponsor werd.

• jaapzb
  • Niet online
EVCC kost geen 12,50 dus lijkt mij dat dat over een andere token gaat.

• jvdlely
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:14
Arrrrggggg!!! Refresh token voor mijn KIA EV3 doet het niet meer en een nieuwe ophalen lukt niet meer omdat KIA waarschijnlijk wijzigingen in de API / logon procedure heeft aangebracht... Niet de eerste keer. Dit ligt niet aan EVCC zelf maar EVCC ziet nu niet meer de SoC van de EV3 :-( Dus laden tot een bepaalde SoC kan nu ff niet. Morgen maar eens kijken. Grrr....

EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC

• geofra
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-04 15:56
Ik volg het topic al een tijdje en heb sinds een maand EVCC naar tevredenheid draaien. Helaas lukt het me niet om een sponsortoken af te nemen. Github geeft steeds een billing issue, met zowel mijn ABN Creditcard als mijn Rabo Debitcard (beide Mastercard). De reservering zie ik bij beide netjes terug, maar afschrijving gaat blijkbaar mis. Ik heb al contact gehad met ABN maar die geeft aan geen (geweigerde) afschrijving te zien. Github support een bericht gestuurd, maar helaas nog geen antwoord gehad.

Aangezien ik het steeds moeten wisselen van de Trailtoken wat vervelend vind worden, vroeg ik mij af of er hier meerdere zijn met dit probleem..?

• jvdlely
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:14
jvdlely schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:19:
Arrrrggggg!!! Refresh token voor mijn KIA EV3 doet het niet meer en een nieuwe ophalen lukt niet meer omdat KIA waarschijnlijk wijzigingen in de API / logon procedure heeft aangebracht... Niet de eerste keer. Dit ligt niet aan EVCC zelf maar EVCC ziet nu niet meer de SoC van de EV3 :-( Dus laden tot een bepaalde SoC kan nu ff niet. Morgen maar eens kijken. Grrr....
Ik zat fout... blijkbaar was er iets mis bij Hyundai/Kia. Het is weer gelukt een refresh token op te halen en in EVCC in de auto configuratie te zetten. Ik zal voortaan wat langer wachten met klagen :-)

EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC

• jaapzb
  • Niet online
jvdlely schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:45:
[...]

blijkbaar was er iets mis bij Hyundai/Kia.
Over het algemeen kan je vaak wel aannemen dat als het niet goed gaat, dit het probleem is. De praktijken bij Hyundai/Kia zijn... bijzonder

• HyperBart
geofra schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:14:
Ik volg het topic al een tijdje en heb sinds een maand EVCC naar tevredenheid draaien. Helaas lukt het me niet om een sponsortoken af te nemen. Github geeft steeds een billing issue, met zowel mijn ABN Creditcard als mijn Rabo Debitcard (beide Mastercard). De reservering zie ik bij beide netjes terug, maar afschrijving gaat blijkbaar mis. Ik heb al contact gehad met ABN maar die geeft aan geen (geweigerde) afschrijving te zien. Github support een bericht gestuurd, maar helaas nog geen antwoord gehad.

Aangezien ik het steeds moeten wisselen van de Trailtoken wat vervelend vind worden, vroeg ik mij af of er hier meerdere zijn met dit probleem..?
Ik heb hier nog ooit een Tweaker zien voorbij komen die kloeg over de betaalmogelijkheden.
Wat je kan doen is rechtstreeks contact opnemen met Andi en zijn team via het info adres en je vraag daar even voorleggen.

• geofra
  • Laatst online: 27-04 15:56
HyperBart schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:36:
Ik heb hier nog ooit een Tweaker zien voorbij komen die kloeg over de betaalmogelijkheden.
Wat je kan doen is rechtstreeks contact opnemen met Andi en zijn team via het info adres en je vraag daar even voorleggen.
Klagen is wellicht een groot woord, maar was benieuwd of er meer Tweakers waren met dit probleem en een mogelijke oplossing. :) Ik zal mijn vraag ook eens bij het info-adres droppen.

Update 23/4: Contact gehad met Andi, hij gaf aan meerdere van deze problemen te ervaren. Ticketnummer van Github met hem gedeeld in de hoop ze te bewegen. Plots kwam ook Github met een antwoord, waarbij ze aangaven een wijziging te hebben doorgevoerd met de vraag het nogmaals te proberen. En jawel, het is gelukt!

[ Voor 23% gewijzigd door geofra op 23-04-2026 14:53 ]

• HansDeventer
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 27-04 15:08
Ik ben een beginnende gebruiker van EVCC. Ik hoop dat iemand hier me in de juiste richting kan duwen, want ik loop vast met de configuratie van mijn EVBox Elvi in combinatie met EVCC (draaiend in Home Assistant).

Mijn doel:
Slim laden op zonne-energie (Enphase) door mijn vrijstaande EVBox Elvi via OCPP aan te sturen vanuit EVCC.

Het probleem:
EVCC krijgt geen verbinding met de laadpaal. In de opstart-interface van EVCC blijf ik direct de volgende foutmelding krijgen:
charger: [mijn_elvi] cannot create charger 'mijn_elvi': cannot create charger type 'ocpp': timeout

Mijn setup & wat ik al heb gedaan/uitgesloten:

Netwerk:Mijn Home Assistant heeft een vast IP-adres gekregen in mijn Fritz!Box (192.168.178.148). In de EVBox Connect app heb ik de OCPP Backend URL hier netjes naar laten verwijzen (via poort 8887).

Wi-Fi verbinding: De paal staat vrij in het veld. Er ligt fysiek wel een UTP-kabel, maar de Elvi heeft helaas geen interne ethernetpoort om die op aan te sluiten voor internet. Ik heb daarom een Fritz!Repeater dichtbij geplaatst. De router geeft nu aan dat de laadpaal een snelheid haalt tussen de 6 en 39 Mbit/s. Dat lijkt me ruim voldoende voor een beetje OCPP-verkeer (zie screenshot router).

Configuratie: Het Station ID van de lader (EVB-P20287240) komt exact overeen met wat er in EVCC staat ingesteld (zie screenshot van mijn evcc.yaml).

Ondanks dat de instellingen kloppen en de Wi-Fi-snelheid dankzij de repeater redelijk is, lijkt de paal de WebSocket verbinding richting Home Assistant niet op te kunnen bouwen of open te houden.

Mijn vraag:
Zijn er hier mensen die een EVBox Elvi (puur via Wi-Fi) wél stabiel hebben draaien in EVCC via OCPP? Is de Wi-Fi module van de Elvi gewoon te instabiel voor deze constante verbinding, of zie ik toch iets over het hoofd in mijn netwerk/YAML configuratie? Alle tips zijn welkom!

• stelling
Ik heb een 3 x 25A aansluiting, dus iets meer dan 17kW, zoals de meeste waarschijnlijk. Nu is het mij al eens gebeurd (vorige lader, zonder EVCC) dat de hoofdzekering eruit gesprongen is. Duur grapje, 11kW laden, wasmachine, oven, droger en vaatwasmachine, Dan ga je door de 17kW heen.

Weet iemand of er een instelling is om dit te voorkomen, uiteraard zonder de max van de lader te verlagen. Of is dit wellicht automatisch geregeld en hoef ik me geen zorgen te maken? Ik wil het liever niet uittesten.

• jaapzb
  • Niet online
stelling schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:19:
Ik heb een 3 x 25A aansluiting, dus iets meer dan 17kW, zoals de meeste waarschijnlijk. Nu is het mij al eens gebeurd (vorige lader, zonder EVCC) dat de hoofdzekering eruit gesprongen is. Duur grapje, 11kW laden, wasmachine, oven, droger en vaatwasmachine, Dan ga je door de 17kW heen.

Weet iemand of er een instelling is om dit te voorkomen, uiteraard zonder de max van de lader te verlagen. Of is dit wellicht automatisch geregeld en hoef ik me geen zorgen te maken? Ik wil het liever niet uittesten.
Heb je de loadbalancing functie van EVCC in gebruik? Die is er voor om dit te voorkomen.

• stelling
jaapzb schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:24:
[...]

Heb je de loadbalancing functie van EVCC in gebruik? Die is er voor om dit te voorkomen.
Nog niet, ga ik eens bekijken

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:49
Hoe kan ik ervoor zorgen dat EVCC niet gaat laden tussen 16:00 en 23:00? Ik doe mee aan een pilot (Balans Energie) met een thuisbatterij en daar wordt gevraagd of je niet tijdens dat tijdslot je auto wil laden. Ik heb schedules aangemaakt (zodat de auto 's ochtends op bijv minimaal 45% zit) maar dat zorgt ervoor dat als de auto thuis komt om 17:00 dat ie dan vol gaat staan laden (en dus de thuisbatterij leeg trekt). Aangezien ik niet zelf de thuisbatterij kan aansturen, heb ik daar geen controle over. Het zou prima zijn als EVCC alleen de overproductie van de zon pakt, maar ik wil niet dat ie met 11 kWh gaat laden in dat tijdsframe.

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:07
HansDeventer schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:18:
Ik ben een beginnende gebruiker van EVCC. Ik hoop dat iemand hier me in de juiste richting kan duwen, want ik loop vast met de configuratie van mijn EVBox Elvi in combinatie met EVCC (draaiend in Home Assistant).

Mijn doel:
Slim laden op zonne-energie (Enphase) door mijn vrijstaande EVBox Elvi via OCPP aan te sturen vanuit EVCC.

Het probleem:
EVCC krijgt geen verbinding met de laadpaal. In de opstart-interface van EVCC blijf ik direct de volgende foutmelding krijgen:
charger: [mijn_elvi] cannot create charger 'mijn_elvi': cannot create charger type 'ocpp': timeout

Mijn setup & wat ik al heb gedaan/uitgesloten:

Netwerk:Mijn Home Assistant heeft een vast IP-adres gekregen in mijn Fritz!Box (192.168.178.148). In de EVBox Connect app heb ik de OCPP Backend URL hier netjes naar laten verwijzen (via poort 8887).

Wi-Fi verbinding: De paal staat vrij in het veld. Er ligt fysiek wel een UTP-kabel, maar de Elvi heeft helaas geen interne ethernetpoort om die op aan te sluiten voor internet. Ik heb daarom een Fritz!Repeater dichtbij geplaatst. De router geeft nu aan dat de laadpaal een snelheid haalt tussen de 6 en 39 Mbit/s. Dat lijkt me ruim voldoende voor een beetje OCPP-verkeer (zie screenshot router).

Configuratie: Het Station ID van de lader (EVB-P20287240) komt exact overeen met wat er in EVCC staat ingesteld (zie screenshot van mijn evcc.yaml).

Ondanks dat de instellingen kloppen en de Wi-Fi-snelheid dankzij de repeater redelijk is, lijkt de paal de WebSocket verbinding richting Home Assistant niet op te kunnen bouwen of open te houden.

Mijn vraag:
Zijn er hier mensen die een EVBox Elvi (puur via Wi-Fi) wél stabiel hebben draaien in EVCC via OCPP? Is de Wi-Fi module van de Elvi gewoon te instabiel voor deze constante verbinding, of zie ik toch iets over het hoofd in mijn netwerk/YAML configuratie? Alle tips zijn welkom!
Ik heb de Evbox Elvi gekoppeld gehad op evcc.
Enkel op WiFi + backend config gedaan. Daarna Evbox toegevoegd aan evcc, werkte meteen.
Helaas kreeg ik het niet werkend met ocpp proxy en e-flux.
Er komt een forwarder in evcc waarmee dat hopenlijk wel werkt

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• HansDeventer
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 27-04 15:08
Super, bedankt voor je snelle reactie! Dat geeft de burger moed, het is dus wel degelijk mogelijk zonder UTP.
Ik laad gelukkig alleen privé, dus ik heb geen declaraties via E-flux of ingewikkelde proxy-instellingen nodig. EVCC mag het gewoon direct lokaal overnemen.
Omdat het bij jou meteen werkte, vermoed ik sterk dat ik een syntax-foutje heb gemaakt bij het invullen van de Backend URL in de EVBox Connect app. De Elvi is daar nogal kieskeurig in.
Weet jij nog exact hoe de url er bij jou uitzag in de instellingen?
Was het specifiek: ws://192.168.178.148:8887/ (dus beginnend met ws:// en met een afsluitende /), of had jij een andere variant ingevuld?

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:07
HansDeventer schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:07:
Super, bedankt voor je snelle reactie! Dat geeft de burger moed, het is dus wel degelijk mogelijk zonder UTP.
Ik laad gelukkig alleen privé, dus ik heb geen declaraties via E-flux of ingewikkelde proxy-instellingen nodig. EVCC mag het gewoon direct lokaal overnemen.
Omdat het bij jou meteen werkte, vermoed ik sterk dat ik een syntax-foutje heb gemaakt bij het invullen van de Backend URL in de EVBox Connect app. De Elvi is daar nogal kieskeurig in.
Weet jij nog exact hoe de url er bij jou uitzag in de instellingen?
Was het specifiek: ws://192.168.178.148:8887/ (dus beginnend met ws:// en met een afsluitende /), of had jij een andere variant ingevuld?
Ik ga had deze variant ws://192.168.178.148:8887/

Let op dat je na het invullen van de URL ook nog expliciet op selecteren klikt in de app.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Het begint toch wel erg irritant te worden dat mn peugeot elke 4/5 dagen een token-error heeft en opnieuw tokens moet ophalen vai de psa token helper...

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• stelling
stelling schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:19:
[...]

Nog niet, ga ik eens bekijken
Het is gelukt. Heeft alleen wat meer tijd gekost. De handleiding waar naar verwezen wordt, klopt niet meer. Je moet in de code geen Loadpoints aan maken, maar het loadpoint in de GUI aan het circuit koppelen.

• stelling
PisPix schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:03:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat EVCC niet gaat laden tussen 16:00 en 23:00? Ik doe mee aan een pilot (Balans Energie) met een thuisbatterij en daar wordt gevraagd of je niet tijdens dat tijdslot je auto wil laden. Ik heb schedules aangemaakt (zodat de auto 's ochtends op bijv minimaal 45% zit) maar dat zorgt ervoor dat als de auto thuis komt om 17:00 dat ie dan vol gaat staan laden (en dus de thuisbatterij leeg trekt). Aangezien ik niet zelf de thuisbatterij kan aansturen, heb ik daar geen controle over. Het zou prima zijn als EVCC alleen de overproductie van de zon pakt, maar ik wil niet dat ie met 11 kWh gaat laden in dat tijdsframe.
Ik heb hier ook naar gezocht en niet gevonden. Beetje omheen gewerkt. Niet 100%, maar close.
Als je geen dynamisch contact hebt, de prijzen van dal en normaal erin zetten. De lader standaard op PV laden zetten. Dan kom je een heel eind. Ik heb daarnaast ook nog via het plan doordeweeks 's morgens een standaard laadstand van 75% ingesteld Dan heb heb 's morgens genoeg voor een normale dag en als de auto thuis blijft, dan is er ook voldoende ruimte om zonnestroom te laden. Maar dit hangt natuurlijk van je persoonlijke situatie af.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:11
stelling schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:42:
[...]

Ik heb hier ook naar gezocht en niet gevonden. Beetje omheen gewerkt. Niet 100%, maar close.
Als je geen dynamisch contact hebt, de prijzen van dal en normaal erin zetten. De lader standaard op PV laden zetten. Dan kom je een heel eind. Ik heb daarnaast ook nog via het plan doordeweeks 's morgens een standaard laadstand van 75% ingesteld Dan heb heb 's morgens genoeg voor een normale dag en als de auto thuis blijft, dan is er ook voldoende ruimte om zonnestroom te laden. Maar dit hangt natuurlijk van je persoonlijke situatie af.
Ik ben pas net met EVCC aan de gang, maar is het niet zo dat wanneer er een plan ingesteld staat dat het plan de Solar modus overruled? Ten minste, als ik mijn lader op Solar zet en een plan inschakel, dan wordt er pas op de goedkoopste momenten geladen en niet met solar overschot.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:49
stelling schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:42:
[...]

Ik zit eraan te denken om vanuit HA de boel op stop te zetten. Dan zal de auto ook niet op PV laden als die er dan nog is maar hij gaat iig niet op 11 kWh staan laden. Qua tarieven is het wat lastig, dat gaat per kwartier en ik wil niet dat de auto steeds stopt/start met laden.

• HyperBart
ArPi75 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:58:
[...]

Ik ben pas net met EVCC aan de gang, maar is het niet zo dat wanneer er een plan ingesteld staat dat het plan de Solar modus overruled? Ten minste, als ik mijn lader op Solar zet en een plan inschakel, dan wordt er pas op de goedkoopste momenten geladen en niet met solar overschot.
Het is EN EN.
Dus in solar laadt hij met overschot EN als de planner actief is op de goedkoopste momenten.

Alles staat hier op PV en de planner actief.
Altijd een auto die vol genoeg is en toch nog niet vol genoeg zodat er PV stroom in getankt kan worden.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-04 20:17
Aangezien we (de mensen met dynamisch tarief) morgen weer een tijdje negatieve energieprijzen hebben heb ik toch maar eens even een automatisering (eigenlijk 2) in Home Assistant gemaakt om mijn GoodWe omvormer netjes uit- en in te schakelen. Gaat echt bizar makkelijk, GoodWe integratie had ik nog niet eens geïnstalleerd maar liep allemaal gesmeerd.

Nu vroeg ik me alleen ineens af: ik heb de Tibber prijzen ook al in evcc geïntegreerd natuurlijk......doet evcc zelf ook iets met negatieve kWh prijzen? Dat dat niet "in de weg" zit....?

• HyperBart
AA42 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:52:
Aangezien we (de mensen met dynamisch tarief) morgen weer een tijdje negatieve energieprijzen hebben heb ik toch maar eens even een automatisering (eigenlijk 2) in Home Assistant gemaakt om mijn GoodWe omvormer netjes uit- en in te schakelen. Gaat echt bizar makkelijk, GoodWe integratie had ik nog niet eens geïnstalleerd maar liep allemaal gesmeerd.

Nu vroeg ik me alleen ineens af: ik heb de Tibber prijzen ook al in evcc geïntegreerd natuurlijk......doet evcc zelf ook iets met negatieve kWh prijzen? Dat dat niet "in de weg" zit....?
Die functie is in ontwikkeling, curtailing dacht ik dat het heette.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:38
Ik draai dus EVCC in combinatie met een Smart EVSE, maar ik heb iets vervelends.

Wanneer mijn auto er aan hangt begint hij niet met opladen. Het lijkt te komen omdat hij de Smart EVSE in Pause mode zet als hij klaar is met laden. In eerste instantie dacht ik dat dit kwam omdat ik een plan had ingesteld. Maar zelfs als ik in EVCC kies voor PV + min of snel veranderd dit niet.

Ik moet dan in smart Evse hem van Pause halen en in Normal mode zetten voordat hij begint te laden. Ik zou eigenlijk verwachten dat wanneer ik mijn auto aan de lader hang, dat EVCC een seintje krijgt, maar hij blijft ook op Not connected staan, tot ik het laden handmatig start via Smart EVSE.

Het gaat om een Ford Kuga op dit moment, waarvan de API...tja... traag is. Maar alsnog..

[ Voor 22% gewijzigd door sorted.bits op 25-04-2026 06:24 ]

• RA0UL
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-04 23:42
RA0UL schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:07:
[...]

Gaat om dit model https://www.kiwi-electronics.com/nl/raspberry-pi-zero-w-2852
heeft 512 MB ram
Reden waarom ik op deze uitkom is dat ik iets nodig ben om evcc te draaien en BT nodig ben. (2 vliegen in 1 klap) Wil het zo goedkoop en simpel mogelijk houden en heb verder geen NAS oid.
Als ik het zo begrijp zou het in theorie allemaal moeten kunnen, dus ga het gewoon bestellen en een poging wagen.
Geef binnenkort wel een update of nog waarschijnlijker kom ik met meer vragen :P
Update: heb gisteren de auto op zonne energie kunnen laden en het lijkt allemaal perfect te werken.

Ik had eerst een raspberry pi zero 2W, maar deze was defect, bordje was ook verbogen. Het lukte niet om evcc of Pi OS te booten. Na retour gekozen voor een Pi 3, zodat er iets meer speelruimte is qua geheugen.

Eerst geprobeerd om alleen evcc te flashen en vanuit de cockpit terminal Docker en de BleProxy te draaien. Dit leek toch niet helemaal mogelijk, want kon geen container starten.

Vervolgens gekozen voor Pi OS en via docker evcc en teslaBleHttpProxy te draaien. Dit ging best makkelijk met wat hulp van Chat en in een avondje draaiend gekregen.
Evcc ingericht via de Gui en lijkt out of the box goed te werken qua instellingen.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:28
RA0UL schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:57:
[...]

Update: heb gisteren de auto op zonne energie kunnen laden en het lijkt allemaal perfect te werken.

Ik had eerst een raspberry pi zero 2W, maar deze was defect, bordje was ook verbogen. Het lukte niet om evcc of Pi OS te booten. Na retour gekozen voor een Pi 3, zodat er iets meer speelruimte is qua geheugen.

Eerst geprobeerd om alleen evcc te flashen en vanuit de cockpit terminal Docker en de BleProxy te draaien. Dit leek toch niet helemaal mogelijk, want kon geen container starten.

Vervolgens gekozen voor Pi OS en via docker evcc en teslaBleHttpProxy te draaien. Dit ging best makkelijk met wat hulp van Chat en in een avondje draaiend gekregen.
Evcc ingericht via de Gui en lijkt out of the box goed te werken qua instellingen.
Bijzonder dat het je niet lukte om Docker draaiend te krijgen. Ik heb voor mijn schoonvader juist de evcc image geflasht op een Pi 3 B+ en kon daarna Docker heel simpel toevoegen via de terminal. Daarna werd ik iets te ambitieus met dsmr-reader, dat kon de 1GB RAM niet aan. Het draaide wel, maar enorm veel swapgebruik wat funest is voor de sd-kaart.

Jammer, want ik had liever Raspberry Pi + evcc + dsmr-reader gebruikt dan de HomeWizard P1, maar een Pi 4 of 5 met voldoende RAM is een stuk duurder.

• WirelessErik
Vraag.
Vandaag, maar morgen nog veel meer, is de prijs van stroom negatief. Perfect om dus een auto te laden. Ik draai EVCC in home assistant, heb een Alfen single pro lader en een SolarEdge installatie met een SE batterij. Nu merk ik dat hij soms de omvormer uitzet, of terug regelt zodat ik niet teruglever. Vandaag ging hij zelfs helemaal uit, agv de negatieve stroomprijs. Top natuurlijk. Nu wil ik morgen de auto volledig laten laden op het net, dat is namelijk het meest voordelig. Ik zag vandaag bij de negatieve prijs dat toch mijn omvormer aansprong en begin te laden inclusief afname uit de batterij. Dit wil ik dus juist niet als ik geld kan krijgen voor het laden. Kan ik hier in EVCC nog iets voor instellen, zodat hij bij negatieve stroomkosten specifiek uit het net haalt?

• stijnos1991
  • Laatst online: 19:36
Vraagje over load management. Ik vind de configuratie wat cryptisch moet ik zeggen.
Ik een basic setup met 3x25A in de meterkast en een 11kW Alfen laadpaal. P1 meter van Homewizard die ??als het goed is?? db:1 lijkt te heten in EVCC?

Mijn config is nu als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- name: main # unique name, used as reference, e.g. as parent in other circuits
  title: Main Circuit # used in the UI
  maxcurrent: 75 # 63A main circuit breaker (optional)
  maxPower: 17250 # 30kW (optional)
  meter: db:1 # associated meter to monitor the power consumption (optional)
  parent: # no parent, this is the root circuit
- name: alfen # unique name, used as reference, e.g. to associate loadpoints
  title: Alfen # used in the UI
  maxcurrent: 16 # allow individual phase use up to 24A
  maxPower: 11000 # limit total power to 11kW
  meter: db:2 # dedicated meter for the alfen
  parent: main # parent to the main circuit
Klopt dit zo? Ik heb het profiel alfen toegewezen aan de laadpaal.
Ik weet niet of db:2 daadwerkelijk meet hoeveel stroom mijn laadpaal momenteel verbruikt?

[ Voor 4% gewijzigd door stijnos1991 op 25-04-2026 19:57 ]

• HyperBart
WirelessErik schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:18:
Vraag.
Vandaag, maar morgen nog veel meer, is de prijs van stroom negatief. Perfect om dus een auto te laden. Ik draai EVCC in home assistant, heb een Alfen single pro lader en een SolarEdge installatie met een SE batterij. Nu merk ik dat hij soms de omvormer uitzet, of terug regelt zodat ik niet teruglever. Vandaag ging hij zelfs helemaal uit, agv de negatieve stroomprijs. Top natuurlijk. Nu wil ik morgen de auto volledig laten laden op het net, dat is namelijk het meest voordelig. Ik zag vandaag bij de negatieve prijs dat toch mijn omvormer aansprong en begin te laden inclusief afname uit de batterij. Dit wil ik dus juist niet als ik geld kan krijgen voor het laden. Kan ik hier in EVCC nog iets voor instellen, zodat hij bij negatieve stroomkosten specifiek uit het net haalt?
Ja, als je bij evcc dynamische tarieven hebt geconfigureerd kan je bij een van de linkjes aangeven dat je altijd wil laden indien de prijs kleiner of gelijk is dan wat je instelt.

Daarvoor klik je op de regelaartjes op het betreffende loadpoint en stel je een prijslimiet in.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 25-04-2026 23:33 ]

• WirelessErik
HyperBart schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:32:
[...]

Ja, als je bij evcc dynamische tarieven hebt geconfigureerd kan je bij een van de linkjes aangeven dat je altijd wil laden indien de prijs kleiner of gelijk is dan wat je instelt.

Daarvoor klik je op de regelaartjes op het betreffende loadpoint en stel je een prijslimiet in.
OK, ga ik checken. Het moet dan wel zo zijn, dat hij niet de omvormer gaat aanspreken. Moet dan ook echt volledig uit het net komen.

• replica17
  • Laatst online: 21:58
Ik krijg steeds deze fout bij het toevoegen van mijn Tesla model Y token:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXrGhK2DMU0BEHj9yrayMlC-OXk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/38z2J0chJEYugDEexmilGfJL.png?f=user_large

Heb het inmiddels al 3x geprobeerd over een periode van 2 weken. Ik volg dit : https://www.myteslamate.c...application-registration/

Als ik save anyway selecteer zie ik vervolgens wel de waarden van de wagen zo lang deze niet in sleep mode gaat. Maar hij start/stopt niet met laden ("ready, waiting for vehicle staat") etc. Zodra de wagen in sleep mode gaat verliest hij de info en krijgt hij de wagen niet uit sleep mode.

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• LtMarx
  • Laatst online: 22:09

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

is eigenlijk bekend waarom de optimizer je data stuurt naar optimzer.evcc.io?

• nklsn
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22:03
LtMarx schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:08:
is eigenlijk bekend waarom de optimizer je data stuurt naar optimzer.evcc.io?
De optimizer draait daar, zie ook: https://docs.evcc.io/en/docs/features/optimizer#technical

Of bedoel je dat je lokaal de optimizer draait en dat hij dan nog steeds data daar heen stuurt?

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

nklsn schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:12:
[...]

De optimizer draait daar, zie ook: https://docs.evcc.io/en/docs/features/optimizer#technical

Of bedoel je dat je lokaal de optimizer draait en dat hij dan nog steeds data daar heen stuurt?
Nee dat eerste. Evcc stuurt dus data daarheen. Er wordt een schema gecalculeerd en teruggestuurd. Wat is het voordeel om dat extern te laten calculeren?

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:28
LtMarx schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:00:
[...]

Nee dat eerste. Evcc stuurt dus data daarheen. Er wordt een schema gecalculeerd en teruggestuurd. Wat is het voordeel om dat extern te laten calculeren?
Volgens de gelinkte pagina is de Optimizer-service stateless en wordt er geen data opgeslagen. Veel mensen draaien evcc op beperkte hardware (Raspberry Pi's en dergelijke), dan is het fijn dat complexere berekeningen worden geoffload. Het is nog een experimentele functie, wellicht wordt het in de toekomst mogelijk de berekeningen ook lokaal te doen als je hardware krachtig genoeg is.

Je kunt altijd een discussie openen op Github om feedback te geven en te kijken hoe anderen erover denken.
Je kunt de calculaties ook lokaal draaien:
Like evcc itself, the optimizer is open source: github.com/evcc-io/optimizer. You can also install the Docker image evcc/optimizer locally. Use the OPTIMIZER_URI environment variable to point evcc to your own endpoint.

[ Voor 15% gewijzigd door Sandro! op 27-04-2026 11:49 ]

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:11
Ik ben een beginnende evcc gebruiker. Draai evcc binnen home assistant os.

Ik heb alles kunnen configureren te weten alpha innotec warmtepomp, lolo3 laadpaal, model y en de solis hybride omvormer met 15kwh batterij. Haalt prijzen op via tibber api.

Mijn vraag is
- heb mijn lolo3 als alfen eve geconfigureerd maar hij mist de 1/3 fase switching optie. Hoe kan ik dit uitzetten? Kan de config bestand niet vinden zou het daar staan?
- heb via ace installer en myeve de alfen op energy management system socket en 300s staan, hij ziet de paal ook maar als ik op snel druk of als ik via tesla wil laden werkt het niet. Tesla zegt dat apparatuur niet gereed staat.

Weet iemand hoe ik dit moet oplossen? Ik heb een licentie voor load balancing maar niet voor smart charging van alfen is dat perse nodig hiervoor?

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

EVCC berekent de kosten en het beste moment om te laden door de dynamische kosten te gebruiken (zonneplan hier). Ik heb zowel voor het grid tarief als het feed in tarief de epexprijzen.nl aanbieder gebruikt met zonneplan als provider. Dit betekent dat verbruik en feed-in tarief altijd gelijk zijn wat natuurlijk niet waar is met saldering en zonnebonus bijvoorbeeld. Hoe verrekenen jullie dit in de tarieven om evcc een goede afweging en kostenoverzicht te laten maken?

• stelling
HyperBart schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:36:
[...]

Het is EN EN.
Dus in solar laadt hij met overschot EN als de planner actief is op de goedkoopste momenten.

Alles staat hier op PV en de planner actief.
Altijd een auto die vol genoeg is en toch nog niet vol genoeg zodat er PV stroom in getankt kan worden.
Of met een task/cronjob, zo zet ik hem elke dag om 17 uur op PV laden.
curl -X 'POST' \
'http://localhost:7070/api/loadpoints/1/mode/pv' \
-H 'accept: application/json' \
-d ''
Maar HA werkt ook vast prima.

• HyperBart
stelling schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:46:
[...]

curl -X 'POST' \
-d ''
Ja! Zo vang ik hier ook een aantal dingetjes op.
Omdat ik bv. als Belg/Vlaming onderhevig ben aan het zogenaamde capaciteitstarief kan evcc hier rekening mee houden. Helaas wordt die maxPower niet "overgeërfd" door de loadpoints er onder, dus iedere avond en ochtend loopt er een scriptje wat de amperes limiteert zodat de planner accurater kan werken.

Is wat ambachtelijker maar het werkt wel heel betrouwbaar.

• mgevart
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:07
HyperBart schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:55:
[...]

Ja! Zo vang ik hier ook een aantal dingetjes op.
Omdat ik bv. als Belg/Vlaming onderhevig ben aan het zogenaamde capaciteitstarief kan evcc hier rekening mee houden. Helaas wordt die maxPower niet "overgeërfd" door de loadpoints er onder, dus iedere avond en ochtend loopt er een scriptje wat de amperes limiteert zodat de planner accurater kan werken.

Is wat ambachtelijker maar het werkt wel heel betrouwbaar.
Hoe regel jij dit? Ik draai bijna altijd op stand PV of min+PV, ik werk wel wat dagen thuis dus de auto mag er best langer over doen om op te laden. Maar afgelopen weekend wou ik met de negatieve prijzen toch eens wat sneller de auto laden. Maar dan had ik het probleem met het capaciteitstarief hier in vlaanderen.
Ik was zelf begonnen op de maandelijkse piek van de P1 meter te gebruiken en zo maximale ampere te berekenen, zodat de lader niet over de huidige piek gaat.
Maar daar stopt mijn verhaal momenteel en weet niet goed wat het stappenplan zou zijn om dit dan ook aan EVCC goed door te geven...

• dirixmjm
stelling schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:46:
[...]

curl -X 'POST' \
-d ''
Ik regel / stuur dit eigenlijk helemaal via Home Assistant automations en de EVCC integratie.
(1) HA raadpleegt een google kalender die ik voor de EV heb ingericht waar ik vertrektijden in opneem, en eventueel target SoC indien deze niet de standaard 80 is. De automatisering zet deze instellingen door naar EVCC.
(2) Home Assistant zet tevens de target prijs waarop ik wil laden op basis van "target SoC - SoC" en het "cheapest_hours" ninja script. Ik begrijp dat EVCC dat nu ook automatisch zelf doet, maar ik heb graag zelf de regie.
(3) De auto staat standaard op PV modus, maar de output is denk ik nog te laag om het laden te laten starten momenteel.

• HyperBart
mgevart schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:19:
[...]

Hoe regel jij dit? Ik draai bijna altijd op stand PV of min+PV, ik werk wel wat dagen thuis dus de auto mag er best langer over doen om op te laden. Maar afgelopen weekend wou ik met de negatieve prijzen toch eens wat sneller de auto laden. Maar dan had ik het probleem met het capaciteitstarief hier in vlaanderen.
Dat capaciteitstarief ga je altijd mee zitten, tenzij je zo goed kan leven op basis van de dynamische tarieven is het vaak nog altijd niet interessanter om je piek hoger te gaan laten gaan ondanks dat er kortere momenten zijn dat de elektriciteit goedkoper is.
Ik was zelf begonnen op de maandelijkse piek van de P1 meter te gebruiken en zo maximale ampere te berekenen, zodat de lader niet over de huidige piek gaat.
Maar daar stopt mijn verhaal momenteel en weet niet goed wat het stappenplan zou zijn om dit dan ook aan EVCC goed door te geven...
Wat je best doet is dit via maxPower inregelen en dan maxPower nemen minus je standby huis verbruik gedeeld door 230V en dan dat getal als maximum amperes zetten van het loadpoint.
Je kan bv via een helper script doen of misschien zelfs via een MQTT topic:

https://docs.evcc.io/en/d...anagement#external-limits

• replica17
  • Laatst online: 21:58
Op hoeveel kW piek limiteren jullie? (voor de Vlamingen)

Zit nu zelf op 6 kW.

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• HyperBart
replica17 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:20:
Op hoeveel kW piek limiteren jullie? (voor de Vlamingen)

Zit nu zelf op 6 kW.
Ik start mijn maand altijd op 3.5 en volg daarna de piek gewoon. Die is nu gestegen tot 3.9.
Wintermaanden zijn wat moeilijker. Dan durft het rond 4 a 5 zitten met een uitschieter tot 6.
De droogkast icm inductie is fataal.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 28-04-2026 17:13 ]

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:24
"maxPower" staat hier op 2500 wat maakt dat mijn maandpiek momenteel op 2485 W zit.

Sinds ik een plugin batterij heb lukt het dus prima om onder de 2.5 kW te blijven (voordien was het voornamelijk het koken 's avonds dat de piek liet stijgen, evcc zorgt dat de auto alvast geen probleem is).

Nu moet ik niet veel kilometers doen en werk om de dag thuis dus dan laad ik zoals nu met de zon aan 5 a 6 kW wat voor mijn verbruik meer dan voldoende is. Als je echter veel kilometers doet en niet kan thuiswerken dan ga je een hogere maxPower moeten instellen vrees ik.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste