Hoi,
ik gebruik al een paar maand evcc, maar sinds een paar weken is er nu ook een batterij geïnstalleerd (33.2kWh). Ik ben Belg, dus capaciteitstarief is een dingetje. Verder zijn zijn er wat zonnepanelen (14.8kW piek) en SMA omvormer van 10kVA. m.a.w batterij kan tot 10kW bijspringen.
rekening houdend met verbruik, batterij enz moet ik in de wintermaanden de max afname van het net kunnen beperken tot 4kW piek en vanaf de lente/zomer als de warmtepomp van het huis niet meer aanslaat zelfs onder 2.5kW om zo op zijn minst het capaciteitstarief te beperken. Zonder de batterij zat ik nu met een piek van gemiddeld 12kW en dat was enkel met traag laden (3kW ongeveer). Dus enkel en alleen die pieken wegwerken levert een kleine 500EUR/jaar op gestegen eigen verbruik geschat ook nog eens een 1100EUR per jaar. Das' dan een terugverdientijd van de batterij van 13 jaar ongeveer, maar vooral ook veel meer comfort om er geen zorgen over te maken. Met thuis snel laden (10kW) zou er anders nog eens 350EUR/jaar bij komen.
Long story short: ik probeer EVCC dus zo te configureren om zo efficient mogelijk met de batterij samen te werken en dat lijkt goed te lukken. Maar de manier waarop ik het opgezet heb lijkt me suboptimaal, maar ik vind geen betere manier. Dus ik had graag mijn setup eens gedeeld ter inspiratie maar ook feedback van iedereen:
Ik heb alles via de UI geconfigureerd trouwens.
Setup:
Solar & batterij: zijn onafhankelijjk en doen gewoon hun ding en dat is op dit moment:
- Laden van het net tot 70%: Naarmate het jaar vordert en de hoeveelheid zon toeneemt zal dit laden van de batterij van het net verlaagd worden
- meer laden tot 100% via zon indien voldoende zon beschikbaar
- Bij alles wat een verbruik van hoger dan 4kW piek veroorzaakt springt de batterij bij
in evcc heb ik geconfigureerd:
- Een Alfen laadpaal, en EVCC stuurt deze volledig aan als EMS
/f/image/9AjIFexKyQEqSXBoIyl7ezjn.png?f=fotoalbum_large)
- Mijn wagen om de laadtoestand te kennen (VW ID.7 voor de volledigheid)
:strip_exif()/f/image/t9Ka3B1RxvFAeLzjSS1srmbV.png?f=user_large)
- SMA hybride inverter, deze zit er in als:
- grid meter (SMA Home Manager 2.0 die via inverter uitgelezen wordt
- Solar
- Battery: daar staat bij dat die controllable is in de UI, maar eigenlijk doet evcc daar niks mee denk ik? En dat hoeft denk ik ook niet in deze setup
/f/image/8LYzGmxuhywwnCeXHmhuvnND.png?f=fotoalbum_large)
- Load management met een circuit voor alles (main) en de garage (laadpaal)
:strip_exif()/f/image/qC7EAyC0fquM7h6UoHCZ62k1.png?f=user_large)
Relevante configuratie parameters:
- Battery supported vehicle charging is aan (bij de Home battery) en vehicle charging krijgt prioriteit over battery charging. De wagen wordt voldoende snel geladen want kan altijd weg en dan is de batterij liefst eerder leeg zodat die zonne-energie kan opslaan. Als de batterij onder de 25% gaat dan stopt het battery supported laden
/f/image/lEwPYJA4xT71tSAkow8Ppt0j.png?f=fotoalbum_large)
- De Alfen laadpaal is nu ingesteld dat die mag beginnen laden als de grid power < 1800W is en moet gedisabled worden als grid power >3900W is. Dit om er voor te zorgen dat indien de batterij helemaal leeg zou zijn, het totale piekverbruik on de de 4kW blijft, maar dat die ook kan opladen van het net. (idle verbruik van het huis als we thuis zijn is 1kW of wat lager
- Bij het "control behavior" heb ik ingesteld dat de residual power -8000W mag zijn. Dit betekent in praktijk dat de wagen met 8kW piek kan opladen (ongeveer 4kW van het net en de rest van de batterij. Als het goed is zal deze nooit met 8kW van het net opladen want de limiet van 3900W bij de laadpaal gaat dat voorkomen en als de batterij onder de 20% gaat zal evcc ook het laadvermogen terugschakelen
:strip_exif()/f/image/6L3sVshU7wRgJBCnSN1DJGXM.png?f=user_large)
- Opladen is steeds ingesteld op Min+Solar en autoswitching tussen 1 & 3 fasen staat aan
Dit werkt allemaal, maar wat voelt er vreemd voor mij:
- Ik moet die residual power op -8000W zetten want evcc telt zowel de batterij die bijspringt als het net samen. ik heb hier -8000W gekozen omdat er dan ongeveer 4kW van het net komt, nog eens 4 uit de batterij, dan is er altijd voldoende mogelijkheid voor de batterij om bij te springen als de warmtepomp, oven, quooker kraan aanspringen zonder dat er eerst lang op evcc moet gewacht worden.
- Ik moet die limiet van 4 kW piek van het grid bij de laadpaal gaan configureren. Limieten gaan instellen in load management zijn niet bruikbaar voor dit scenario want die nemen ook de input van de batterij mee
- Het is me nog niet duidelijk of de charging plans nu eigenlijk bruikbaar zijn in dit scenario (nog niet mee gespeeld). Maar als ik instel dat de wagen tegen 7u 's ochtends moet opgeladen zijn, is het voor mij nog niet helemaal duidelijk met welke parameters en limieten deze juist rekening houdt
- Het overdag opladen van de batterij om 's avonds de wagen mee te laden, zelfs van het net is sub-optimaal wegens verliezen, maar het verlies vs de impact van het capaciteitstarief maakt dat het volgens mij wel waard. Zeker in de zomerperiode wanneer de batterij via de zonnepanelen opgeladen wordt, maar ook in de winter waar de wagen met traag laden anders nooit opgeladen geraakt
Als het straks lente/zomer wordt en de warmtepomp van het huis uitgaat, dan zal ik bij SMA omvormer de piek van het grid naar 2.5kW terugbrengen (minimum voor capaciteitstarief en dan de limiet bij de Alfen omvormer ook naar diezelfde waarde zetten. Al dan niet met een aanpassing van die residual power als is dat denk ik niet nodig, omdat de grootste pieken van de warmtepomp van ons huis komen.
Dus op zich, dit lijkt allemaal goed te werken, maar het "Belgische" gebruik van evcc lijkt wat anders dan hoe het algemeen gedaan wordt en daardoor lijkt de configuratie me wat vreemd.
voor de volledigheid totaal dashboard (wagen niet geconnecteerd op dit moment)
Als iemand feedback heeft om het beter/efficiënter te doen, dan hoor ik het graag. Indien niet, dan hoop ik dat het inspiratie is voor andere Belgen die iets gelijkaardig willen doen. Ik volg dit topic al een tijdje en heb er ook al heel veel aan gehad.