De ISO standaard schrijft 6A voor. Daarom dat dat als minimum gehanteerd wordt. Sommige auto's zullen daar van af wijken.
met 230 watt laden...??? Volgens mij kan je minimaal 5A (1,1KW) laden via de app met moeite maar normaliter minimaal 6A om te starten.
Met 3 fase is de absolute ondergrens 3x6A. Dus lijkt me niet
1A lijkt me helemaal weinig tenzij druppelladen tbv calibratie of electronica als airco/standkachel. Mogelijk bedoel je vermogen van 1kW?
Niet helemaal absoluut. Bij starten van laden (en dus ook switchen van 1 naar 3 fase) wel. Maar Ik zie hier dat bij solarchargen in EVCC met peblar en kia niro de 3 fase soms zakt naar 3x5A.Tunestwo schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:10:
[...]
met 230 watt laden...??? Volgens mij kan je minimaal 5A (1,1KW) laden via de app met moeite maar normaliter minimaal 6A om te starten.
EVCC met de Tessie app kan je naar een veel lager amperage sturen dan via de Tesla app.Tunestwo schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:10:
[...]
Toch niet 230watt lieve tommus.Gyrolion schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:12:
[...]
EVCC met de Tessie app kan je naar een veel lager amperage sturen dan via de Tesla app.
Thanks voor de reacties iedereen.
Ik heb wel vaker problemen gehad met de Kia API, die klopt vaker niet, of werkt helemaal niet. Ongetwijfeld is hier hetzelfde gebeurt, heb dit in home assistant ook vaak gezien.
Ik heb de SoC update naar elke 60 min gezet als die verbonden is, hopelijk lost dat het op.
Ik heb wel vaker problemen gehad met de Kia API, die klopt vaker niet, of werkt helemaal niet. Ongetwijfeld is hier hetzelfde gebeurt, heb dit in home assistant ook vaak gezien.
Ik heb de SoC update naar elke 60 min gezet als die verbonden is, hopelijk lost dat het op.
Ik heb de code er bij gehaald. Als je kiest voor de modus 'connected' (in plaats van 'charging'), dan wordt er een update gevraagd bij het verbinden met je laadpaal, daarna elke 60 minuten (je gekozen interval). Tijdens het laden gedraagt hij zich hetzelfde als de 'charging' en wordt er vaker bijgewerkt.Koen Hendriks schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:31:
Thanks voor de reacties iedereen.
Of 60 minuten te vaak is om je auto te veel wakker te houden zal je moeten afwegen. Ik heb eens gelezen dat het updaten op de 12v batterij gaat en die hier nog wel eens leeg van kan raken. Ik weet niet of dit een fabel is of dat het misschien niet voor jouw auto geldt.
Ik heb hem zelf ook op 'connected' gezet, maar heb het interval op 6 uur ingesteld.
PV: 5,6 kWp | EV: Toyota Bz4X ‘23 | Departic
Ditzelfde verhaal inderdaad vaker zien langskomen, ook bij de home assistant integration. Maar die draait ondertussen ook al bijna 5 jaar met 1 keer per uur, ik denk dat dat wel moet lukken.nklsn schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:44:
[...]
Of 60 minuten te vaak is om je auto te veel wakker te houden zal je moeten afwegen. Ik heb eens gelezen dat het updaten op de 12v batterij gaat en die hier nog wel eens leeg van kan raken. Ik weet niet of dit een fabel is of dat het misschien niet voor jouw auto geldt.
Overigens klopt 40% als SoC inderdaad niet bij het inpluggen, de auto (64 kWh) was op ongeveer ~25km radius toen ik thuiskwam dus die zou ergens rond de 15% hebben gezeten. 40% was een oude waarde tussen 2 ritten in op die dag.
Het voordeel nu is wel dat als die een oude waarde krijgt bij het inpluggen die dan na max 1 uur weer een refresh doet en eerder herstelt.
@Get!em @TunestwoTunestwo schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:10:
[...]
Dit is op een 3 fase lader die niet kan switchen naar 1 fase laden. Op een 1 fase lader zou dit inderdaad 230 watt zijn.
Minimum laadvermogen is 1A per fase via de Tesla Fleet API.
[ Voor 17% gewijzigd door nMad op 08-05-2026 07:52 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Tesla is daar wel echt de uitzondering in. Standaard ISO spec schrijft voor dat 6A minimum is. Je ziet dat ook een beetje aan het feit dat het alleen via de Tesla API kan. Een laadpaal “moet” minimaal 6A signaleren via de PWM op de kabel.nMad schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:49:
[...]
@Get!em @Tunestwo
Dit is op een 3 fase lader die niet kan switchen naar 1 fase laden. Op een 1 fase lader zou dit inderdaad 230 watt zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het heeft ook weinig zin. Onder de 6A gaat minimaal 25% verloren bij A-C/DC conversie.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2213138823005052
Tenzij in 1A modus alleen airco aangaat.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2213138823005052
[ Voor 36% gewijzigd door Get!em op 08-05-2026 09:10 ]
Niet mee eens. Anders gaat die 25% (en de andere 75%) het energienet op waar ik er niks voor krijg.Get!em schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:04:
Het heeft ook weinig zin. Onder de 6A gaat minimaal 25% verloren bij A-C/DC conversie.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Situatie afhankelijk in dat geval. Bij salderen dit jaar nog nuttig voor best veel mensen bij export <= import.nMad schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:11:
[...]
Niet mee eens. Anders gaat die 25% (en de andere 75%) het energienet op waar ik er niks voor krijg.
En daarna is het helemaal afhankelijk hoe je die kWh inzet, in bijv je andere verbruikers of thuisbatterij.
Maar voor algemeen geld dat <6A laden op een auto je minimaal 20% verlies hebt op de AC-DC conversie tussen meterkast en batterij van auto. Dus die kun je dan in iedergeval meerekenen in je persoonlijke optimalisatie voor kostenstructuur.
Voor mij mogelijk ook interessant!nMad schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:49:
[...]
@Get!em @Tunestwo
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik merk dat ik in mijn zoektocht naar een (mogelijk 2ehands) MID laadpaal als vervanger voor mijn TWC3, ik maar moeilijk een model kan vinden dat 1p3p kan. En dat wil(de) ik wel. Want wil vanaf 2027 echt op volledig pv overschot kunnen laden. Heb 19x400wp panelen.
Dit lijkt een mooi alternatief. Liever wat meer laadverlies maar wel met 3 fasen op minder dan ~4,1kW kunnen laden, dan niet.
Hoe gaat dit in de praktijk via de api en evcc?
Moet je dit elke keer instellen?
nMad in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"Allewijn schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:42:
[...]
Voor mij mogelijk ook interessant!
Ik merk dat ik in mijn zoektocht naar een (mogelijk 2ehands) MID laadpaal als vervanger voor mijn TWC3, ik maar moeilijk een model kan vinden dat 1p3p kan. En dat wil(de) ik wel. Want wil vanaf 2027 echt op volledig pv overschot kunnen laden. Heb 19x400wp panelen.
Dit lijkt een mooi alternatief. Liever wat meer laadverlies maar wel met 3 fasen op minder dan ~4,1kW kunnen laden, dan niet.
Hoe gaat dit in de praktijk via de api en evcc?
Moet je dit elke keer instellen?
Hoe is het mogelijk dit te realiseren? Dan kan ik de Model S (2014) ook bij het minste of geringste ook lekker zn ding laten doen, alles beter dan naar het net.nMad schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:49:
[...]
@Get!em @Tunestwo
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik blijf onder de 10 euro per maand, dus is gratis. Maar we rijden niet erg veel (15-20k km per jaar) en laden dus ook niet erg veel. Elke week gemiddeld 1 laadsessie die afhankelijk van de PV opbrengst 1 a 2 dagen duurt.Allewijn schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:54:
[...]
Thanks!
En hoe loopt het nu in de praktijk nu met het aantal commandos en of dat gratis blijft?
[ Voor 11% gewijzigd door nMad op 08-05-2026 12:34 ]
Oprechte vraag, werken jullie allemaal zoveel thuis? De enige dagen dat ik mijn auto met zonnestroom direct kan laden is in het weekend. Wanneer de prijzen met een beetje zon standaard zo'n beetje negatief worden dus dan kan ik beter mijn panelen uit zetten.
Zorgen dat je twee elektrische auto's hebt die je kan afwisselen overdagthomvh schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:14:
Oprechte vraag, werken jullie allemaal zoveel thuis? De enige dagen dat ik mijn auto met zonnestroom direct kan laden is in het weekend. Wanneer de prijzen met een beetje zon standaard zo'n beetje negatief worden dus dan kan ik beter mijn panelen uit zetten.
Ben er hard voor aan het werkenPTish schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:47:
[...]
Zorgen dat je twee elektrische auto's hebt die je kan afwisselen overdag
Ik werk volledig vanuit huis en mijn vrouw 2 a 3 dagen per week dus dat helpt enorm
Nou deze stoere worden neem ik weer terug... Ik stond zojuist met een lege 12v accuKoen Hendriks schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:24:
[...]
Ditzelfde verhaal inderdaad vaker zien langskomen, ook bij de home assistant integration. Maar die draait ondertussen ook al bijna 5 jaar met 1 keer per uur, ik denk dat dat wel moet lukken.
[...]
Dus als ik deze (link hieronder) achter de automaat van de zonnepanelen koppel zou ik wel een formule kunnen maken in homeassitant EVCC om te weten wat de laadpaal aan zonnestroom geladen heeft en wat aan netstroom?Fr33z schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:08:
[...]
Helaas, je mist precies de belangrijkste info: hoeveel stroom komt er uit je panelen? Dat kan EVCC (of home-assistant of de P1meter) niet weten met de setup die je hebt. Er is maar 1 manier en dat is een meetpunt verzinnen voor productie PV. Dat kan of rechtstreeks uit je omvormer of als dat niet wil dus met een aparte tussenmeter zoals de homewizard kWh-meter
Homewizard meter
Klopt.Timmy269 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:42:
[...]
Dus als ik deze (link hieronder) achter de automaat van de zonnepanelen koppel zou ik wel een formule kunnen maken in homeassitant EVCC om te weten wat de laadpaal aan zonnestroom geladen heeft en wat aan netstroom?
Homewizard meter
Ik heb dezelfde daarvan maar dan 3 fase, tussen mijn hele meterkast/huis en mijn batterij gezet, zodat ik precies weet wat in en uit mijn huis gaat. Die heb ik ook in EVCC geconfigureerd.
Ook heb ik eenzelfde van 3fase achter de automaat naar de Warmtepomp gezet, zodat ik die ook bemeterd heb.
Mooie is dat je zowel HomeAssistant als EVCC tegelijk op die meters kunt configureren zonder conflict en dat je ook nog de HomeWizard app hebt om de waardes te zien.
Bedankt, dan ga ik me alvast zo eentje aanschaffen en zien we later wel weer hoe dit te configureren voor verbruik laadpaalGet!em schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:52:
[...]
Klopt.
Ik heb dezelfde daarvan maar dan 3 fase, tussen mijn hele meterkast/huis en mijn batterij gezet, zodat ik precies weet wat in en uit mijn huis gaat. Die heb ik ook in EVCC geconfigureerd.
Ook heb ik eenzelfde van 3fase achter de automaat naar de Warmtepomp gezet, zodat ik die ook bemeterd heb.
Mooie is dat je zowel HomeAssistant als EVCC tegelijk op die meters kunt configureren zonder conflict en dat je ook nog de HomeWizard app hebt om de waardes te zien.
Ik zou een laadpaal met MID meter aanschaffen. Dan kun je nog certificaten verkopen.Timmy269 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:21:
[...]
Bedankt, dan ga ik me alvast zo eentje aanschaffen en zien we later wel weer hoe dit te configureren voor verbruik laadpaal
[ Voor 5% gewijzigd door thomvh op 11-05-2026 11:30 ]
ik heb al zon Homewizard meter achter de automaat van de airco hangen om zo beetje dat verbruik op te volgen. Ik zie deze wel in de app van homewizard maar niet in de homeassistant EVCC, de P1 dongel, homewizard stekkers, gasmeter wel.
Ik heb een peblar Business en heeft MID meter maar woon in België dus kan ik geen certificaten verkopen.
Ik heb een peblar Business en heeft MID meter maar woon in België dus kan ik geen certificaten verkopen.
Misschien even aanvullend, je hoeft de formule niet zelf te maken. Dat doet evcc voor je.Timmy269 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:42:
[...]
Dus als ik deze (link hieronder) achter de automaat van de zonnepanelen koppel zou ik wel een formule kunnen maken in homeassitant EVCC om te weten wat de laadpaal aan zonnestroom geladen heeft en wat aan netstroom?
Homewizard meter
Heb je een hw meter direct op je pv omvormer, configureer die in evcc dan als pv productie. Mogelijk even kijken of je inverted value nodig hebt (negatief is productie)
Heb je aanvullend een hwp1 meter, configureer die dan als netmeter. Dan doet evcc de som voor huisverbruik/consumptie.
Hieronder de mijne: ziet er dan zo uit.
Was de auto wel steeds connected?thomvh schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:05:
[Afbeelding]
Ik heb ook iets raars. Misschien wel soortgelijk met de bug die eerder genoemd was. De auto laad, maar op een bepaald moment denkt EVCC dat er meer batterij is dan de auto werkelijk heeft.
Disconnected Vehicle geeft EVCC een andere waarde aan. 0% of 100%. In mijn geval 0%, en in jouw geval 100% mogelijk.
Heb je ook een log van de door Volvo zelf aangegeven waarde van SoC? Met name of er wel updates vanuit de Volvo API zijn gekomen?
[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 12-05-2026 09:20 ]
Yes. Volvo API geeft aan dat de auto gewoon aangesloten was gedurende die tijd (Die geeft anders netjes een error).Get!em schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:18:
[...]
Was de auto wel steeds connected?
Disconnected Vehicle geeft EVCC een andere waarde aan. 0% of 100%. In mijn geval 0%, en in jouw geval 100% mogelijk.
Heb je ook een log van de door Volvo zelf aangegeven waarde van SoC? Met name of er wel updates vanuit de Volvo API zijn gekomen?
/f/image/kTiens5MPhJhb9sP464Vrdww.png?f=fotoalbum_large)
Hij zou op 6 Ampere gestuurd moeten hebben. Maar hij duikt naar 0. Terwijl alles tegen EVCC zei dat hij op 6 Ampere op Fast zou moeten laden... Andere auto de Polestar heeft het wel prima gedaan, ook om dat zelfde tijdstip. De logs laten ook dit zien:
code:
1
| [lp-3 ] INFO 2026/05/12 03:02:29 stop charging <- |
Voor probleem analyse moet je rond die 3:02 de log van EVCC hebben mbt de SOC van de Volvo. Kun je die vinden? Heeft ie daar een valid value vanuit de api gekregen?thomvh schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:31:
[...]
Yes. Volvo API geeft aan dat de auto gewoon aangesloten was gedurende die tijd (Die geeft anders netjes een error). [Afbeelding]
Hij zou op 6 Ampere gestuurd moeten hebben. Maar hij duikt naar 0. Terwijl alles tegen EVCC zei dat hij op 6 Ampere op Fast zou moeten laden... Andere auto de Polestar heeft het wel prima gedaan, ook om dat zelfde tijdstip. De logs laten ook dit zien:code:
1 [lp-3 ] INFO 2026/05/12 03:02:29 stop charging <-
De logs van de app laten zien wat ik net stuurde (geen verdere info). De logs in EVCC stoppen ergens vanochtend. De Volvo API gaat bij mij via Home Assistant. Want de EVCC integratie heeft nog steeds een relogin nodig waar de Home Assistant integratie dat niet heeft. Ik zie een meetwaarde om 02:58 van 53% daarna pas vanochtend weer een waarde. Maar defaulten naar 100% is dan wel beetje onveilig als je het mij vraagt. Ik begrijp uit alle documenten dat die normaal ook naar 0 zou moeten gaan niet naar 100%.Get!em schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:34:
[...]
Voor probleem analyse moet je rond die 3:02 de log van EVCC hebben mbt de SOC van de Volvo. Kun je die vinden? Heeft ie daar een valid value vanuit de api gekregen?
[ Voor 17% gewijzigd door thomvh op 12-05-2026 09:41 ]
Wat zijn jullie solar charging percentages? Ik draai nu ongeveer 2 maand EVCC. Over die hele periode 61% PV.
Over april was het 83%
Over deze maand tot nu toe 42%, maar echt mooi weer is het deze maand ook nog niet geweest.
Over april was het 83%
Over deze maand tot nu toe 42%, maar echt mooi weer is het deze maand ook nog niet geweest.
[ Voor 4% gewijzigd door jaapzb op 13-05-2026 16:04 ]
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2
Hij rapporteert 21% voor de total lifespan.jaapzb schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:04:
Wat zijn jullie solar charging percentages? Ik draai nu ongeveer 2 maand EVCC. Over die hele periode 61% PV.
Over april was het 83%
Praktijk is hoger, doordat hij de energie die via de thuisbatterij gaat, niet meerekent.
Praktijk is overigens dat ik ook niet stuur op solar only, maar ook op negatieve tarieven indien mogelijk. De batterij is dan mijn buffer die de negatiefste momenten aan het opladen is vanaf grid.
Sidenote: Omdat dat op onbalans markt is, kan dat soms fors zijn. Vorige maand paar keer kwartiertje -€4/kWh. Het zijn kortere momenten, maar de EV laden helpt dan om de thuisbatterij leeg genoeg te hebben op die momenten. Bij -4€/kWh gaat het dan om zomaar €7-10 in een kwartiertje dat je ontvangt. Het is verder niet structureel (eerder zeldzaam), en kun je EVCC ook niet op sturen, maar met battery control hou ik de Thuisbatterij dan op 65% op die dagen, zodat de "betaalde" imports mogelijk blijven. Morgen is weer zo'n dagje...(feestdag op een doordeweekse dag in europa).
Ik zie morgen bij mij geen negatieve prijs.Get!em schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:13:
[...]
Hij rapporteert 21% voor de total lifespan.
Praktijk is hoger, doordat hij de energie die via de thuisbatterij gaat, niet meerekent.
Praktijk is overigens dat ik ook niet stuur op solar only, maar ook op negatieve tarieven indien mogelijk. De batterij is dan mijn buffer die de negatiefste momenten aan het opladen is vanaf grid.
Sidenote: Omdat dat op onbalans markt is, kan dat soms fors zijn. Vorige maand paar keer kwartiertje -€4/kWh. Het zijn kortere momenten, maar de EV laden helpt dan om de thuisbatterij leeg genoeg te hebben op die momenten. Bij -4€/kWh gaat het dan om zomaar €7-10 in een kwartiertje dat je ontvangt. Het is verder niet structureel (eerder zeldzaam), en kun je EVCC ook niet op sturen, maar met battery control hou ik de Thuisbatterij dan op 65% op die dagen, zodat de "betaalde" imports mogelijk blijven. Morgen is weer zo'n dagje...(feestdag op een doordeweekse dag in europa).
Dat komt omdat jij naar de Day Ahead prijzen kijkt. Get!em heeft een batterij die vanuit de onbalansmarkt wordt aangestuurd, de prijzen daarvan zijn nog niet beschikbaar. Wel heeft Get!em ervaring met eerdere (feest)dagen met weinig verbruik dat op de onbalansmarkt de prijzen behoorlijk kunnen dansen waardoor je geld toe krijgt door af te nemen.
Mijn Solar Share is ook door het overstappen op een dynamisch tarief icm een thuisbatterij die veel handelt in elkaar gestort:
/f/image/vHUCDkGFCVnDezw6oZqECjIx.png?f=fotoalbum_large)
Zal volgend jaar wel weer rechtgetrokken worden als door salderen de prijzen voor in- en verkoop meer sturen op eigen gebruik ipv pieken/dalen op de DA markt afvlakken.
🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10
Epex Day Ahead niet nee....
Onbalans markt gaat daar nog overheen en corrigeert Epex Day Ahead en heeft een prijs per 12 seconden / minuut.
Vandaag bijv uitschieters van 40 cent invoedingsprijs terwijl epex op dat moment op 7 cent zat.
Zojuist -16cent, en daarvoor weer een paar kWh geimporteerd.
Excuses ik zat dat inderdaad even scheef te lezen. Mijn batterij kan dat helaas niet omdat niemand er mee verbind. Teminste heb het bij Tibber/Zonneplan/Nextenergy niet voorbij zien komen dat die Deye omvormers ondersteunen.Bravo schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:42:
[...]
Dat komt omdat jij naar de Day Ahead prijzen kijkt. Get!em heeft een batterij die vanuit de onbalansmarkt wordt aangestuurd, de prijzen daarvan zijn nog niet beschikbaar. Wel heeft Get!em ervaring met eerdere (feest)dagen met weinig verbruik dat op de onbalansmarkt de prijzen behoorlijk kunnen dansen waardoor je geld toe krijgt door af te nemen.
Deze maanden zijn de topmaanden. Gemiddeld per jaar 40 pct zon.jaapzb schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:04:
Over april was het 83%
Gebruiken jullie continuous of cheapest bij een charging plan? Cheapest zorgt soms echt voor bizar veel oplaad momenten. Zet hem nu naar op continuous.
Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0
Belg, dus captar, dus relatief beperkt vermogen. Continuous dus. Altijd op en afschakelen is niet bevorderlijk.replica17 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:14:
Gebruiken jullie continuous of cheapest bij een charging plan? Cheapest zorgt soms echt voor bizar veel oplaad momenten. Zet hem nu naar op continuous.
Ik gebruik sinds enkele maanden combinatie EVCC icm Peblar Home laadpaal. Deze combi werkt echt prima. Koppelen erg makkelijk en tot nu toe 0 issues gehad.
Nu probeer ik het laden wat slimmer te maken (lees: inpluggen en niet nog handmatig met settings/mode hoeven klooien), maar ik heb hiervoor nog niet de settings in EVCC kunnen vinden die het volgende mogelijk maken:
We gebruiken onze auto also woon-werk en ma-vr hangt deze dus overdag NIET aan onze eigen laadpaal. In het weekend veelal wel. We hebben zonnepanelen en willen daarmee zoveel mogelijk laden, maar willen wel een bepaald minimum laadniveau hebben op de dagen dat de auto voor werk op pad moet.
Voor ma-vr zouden we iig een minimum laadniveau willen hebben (bv 50%). In het weekend is 30% al voldoende en hoeft de auto pas weer op 50% te zitten voor maandagochtend. Wat ik dus zoek is om een bepaald minimum laadniveau op een bepaald tijdstip te hebben, maar evt overproductie van de zonnepanelen altijd geladen mag worden tot een maximum laadniveau (bv 80%). Dus een soort combinatie van de fast en solar mode in EVCC. Of dat de mode switches ook gepland kunnen worden.
Kan dit met EVCC? Of moet ik dan echt EVCC koppelen aan HomeAssistant (ook draaiend maar nog niet gekoppeld) en met automations aan de slag?
Als het niet kan, zou het dan voldoende zijn om de mode op "solar" te zetten op vrijdag middag en op "fast" op zondag na zonsondergang?
Nu probeer ik het laden wat slimmer te maken (lees: inpluggen en niet nog handmatig met settings/mode hoeven klooien), maar ik heb hiervoor nog niet de settings in EVCC kunnen vinden die het volgende mogelijk maken:
We gebruiken onze auto also woon-werk en ma-vr hangt deze dus overdag NIET aan onze eigen laadpaal. In het weekend veelal wel. We hebben zonnepanelen en willen daarmee zoveel mogelijk laden, maar willen wel een bepaald minimum laadniveau hebben op de dagen dat de auto voor werk op pad moet.
Voor ma-vr zouden we iig een minimum laadniveau willen hebben (bv 50%). In het weekend is 30% al voldoende en hoeft de auto pas weer op 50% te zitten voor maandagochtend. Wat ik dus zoek is om een bepaald minimum laadniveau op een bepaald tijdstip te hebben, maar evt overproductie van de zonnepanelen altijd geladen mag worden tot een maximum laadniveau (bv 80%). Dus een soort combinatie van de fast en solar mode in EVCC. Of dat de mode switches ook gepland kunnen worden.
Kan dit met EVCC? Of moet ik dan echt EVCC koppelen aan HomeAssistant (ook draaiend maar nog niet gekoppeld) en met automations aan de slag?
Als het niet kan, zou het dan voldoende zijn om de mode op "solar" te zetten op vrijdag middag en op "fast" op zondag na zonsondergang?
Je kunt evcc op pv zetten en dan plan toevoegen? Als ik je goed begrijp doet dat wat je wilt; laden als de auto er aan zit en er zonnestroom is En laden op de goedkoopste (bij dynamisch) momenten voor een gesteld doel.
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Da’s echt gewoon de planner.dexterslab7 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:38:
Ik gebruik sinds enkele maanden combinatie EVCC icm Peblar Home laadpaal. Deze combi werkt echt prima. Koppelen erg makkelijk en tot nu toe 0 issues gehad.
Je zet dan zoals hierboven aangegeven je auto/loadpoint altijd op PV, je regelt pv enable/disable zoals gewenst en je zet een planner recurring ma/vrij op gewenste uur en pct.
Met EVCC kan je een laadplan instellen, ook herhalend voor elke dag in de week. Op basis van je ingegeven configuratie gaat hij dan de meest optimale laadmomenten uitkiezen (bijv geoptimaliseerd op prijs of co2 uitstoot).dexterslab7 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:38:
Daarnaast kan je een minimaal laadpercentage instellen waar hij altijd (in "snel"-modus) direct naartoe laad op het moment dat de auto aangesloten word.
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2
Dank voor jullie supersnelle reacties! 
Laadplan had ik idd al gevonden en ook ingesteld.
Wat me niet duidelijk is: wanneer charging goal bereikt is maar er nog steeds PV beschikbaar is, blijft EVCC dan doorladen (tot welke goal/limiet dan?) of stopt EVCC dan met laden?
Wat ik dus eigenlijk wil is: verschillende charge goals / limieten voor PV en net. Wat ik tot nu toe in EVCC gezien heb is dat ik alleen 1 goal kan instellen en ik vermoed dat die goal voor zowel PV als net geldt. Maar daar zit dus mogelijk mijn gedachte fout.
In ons geval: PV altijd tot 80%, net tot 50% (ma-vr) of 30% (za-zo). En dus alleen nog net gebruiken voor het restje dat niet met PV geladen kon worden, en niet andersom (zoals je met min laadpercentage dus in lijkt te stellen).
Dit is hoe ik het nu ingesteld heb staan:
/f/image/HprwIiPnGm7cMRWkKVarymPw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Y5ezutW9fUu0lzXtirsQPvYl.png?f=fotoalbum_large)
Moet ik deze settings zo lezen?
Charging goal = level dat ik MOET halen op tijd X
Default limit = level tot waar ik MAG laden (met PV dus indien beschikbaar)
Wat me niet duidelijk is: wanneer charging goal bereikt is maar er nog steeds PV beschikbaar is, blijft EVCC dan doorladen (tot welke goal/limiet dan?) of stopt EVCC dan met laden?
Wat ik dus eigenlijk wil is: verschillende charge goals / limieten voor PV en net. Wat ik tot nu toe in EVCC gezien heb is dat ik alleen 1 goal kan instellen en ik vermoed dat die goal voor zowel PV als net geldt. Maar daar zit dus mogelijk mijn gedachte fout.
In ons geval: PV altijd tot 80%, net tot 50% (ma-vr) of 30% (za-zo). En dus alleen nog net gebruiken voor het restje dat niet met PV geladen kon worden, en niet andersom (zoals je met min laadpercentage dus in lijkt te stellen).
/f/image/HprwIiPnGm7cMRWkKVarymPw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Y5ezutW9fUu0lzXtirsQPvYl.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door dexterslab7 op 13-05-2026 23:52 ]
Klopt. En dan moet modus dus op PV staan op de homepage.dexterslab7 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:50:
Dank voor jullie supersnelle reacties!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even hulp[vraagje: Ik heb een tesla (rij ik tijdelijk even paar maandjes mee) volgens standaard evcc config geconfigureerd.
https://docs.evcc.io/en/docs/devices/vehicles#tesla
ik betaal niet voor myteslamate, want die geeft aan dat ik tesla proxy gebruik. dus pay as you go by tesla.
Iemand enig idee hoeveel calls die nu gaat genereren?
en communiceert evcc nu rechtstreeks met tesla, of gaat dat via myteslamate? Ik zie nl nog maar 6 calls voor de hele dag in mijn tesla dashboard.. dus even nieuwsgierig hoe dat precies werkt. Zijn er mensen met ervaring hier met deze config?
Edit: aanvullende vraag: ik krijg fout 303 op de Alfen (betekent volgens docs iets van laden te vaak gestart/gestopt) en daarna in de tesla app een fout dat laden niet gestart kan worden. Alleen bij laden met een plan, want als ik de tesla aansluit en dan daar aanklik laadt die we gewoon
Iemand enig idee hoe op te lossen?
Nb: met mijn Volvo krijg ik deze fout niet. Is dus echt in de combi alfen/evcc/tesla bij een laadplan
Dit is de fout in de alfen logging:
ik betaal niet voor myteslamate, want die geeft aan dat ik tesla proxy gebruik. dus pay as you go by tesla.
en communiceert evcc nu rechtstreeks met tesla, of gaat dat via myteslamate? Ik zie nl nog maar 6 calls voor de hele dag in mijn tesla dashboard.. dus even nieuwsgierig hoe dat precies werkt. Zijn er mensen met ervaring hier met deze config?
Edit: aanvullende vraag: ik krijg fout 303 op de Alfen (betekent volgens docs iets van laden te vaak gestart/gestopt) en daarna in de tesla app een fout dat laden niet gestart kan worden. Alleen bij laden met een plan, want als ik de tesla aansluit en dan daar aanklik laadt die we gewoon
Nb: met mijn Volvo krijg ik deze fout niet. Is dus echt in de combi alfen/evcc/tesla bij een laadplan
Dit is de fout in de alfen logging:
code:
1
2
3
| 4174976_2026-05-14T07:41:08.781Z:COM:ocpp_rpc.c:1292:<- [3,"170",{}]
4174848_2026-05-14T07:41:08.742Z:COM:ocpp_rpc.c:715:d","vendorErrorCode":"303"}]
4174720_2026-05-14T07:41:08.742Z:COM:ocpp_rpc.c:715:ror","info":"Charging is started too often check car and cable","status":"Faulte |
[ Voor 68% gewijzigd door Kammika op 14-05-2026 10:22 ]
Ik gebruik EVCC al meer dan een jaar naar volle tevredenheid. Ik heb EVCC gekoppeld aan de Homewizard P1 meter voor grid en aan een HomeWizard kwh meter voor de pv productie. De PV omvormer is 'dom', ik kan daar niet zo veel aan instellen.
Nu ben ik aan het nadenken over een omvormer die 'zero export' mogelijkheden heeft. In de EVCC documentatie staat dat de EVCC PV mode niet werkt met 'regulated grid feed-in systems'. Dat snap ik wel.
Mijn vraag is hoe dat in andere EVCC modes werkt (PV-min en Fast) als je een 'zero export' omvormer hebt. Krijg je dan niet '2 kaptiteins op een schip'? EVCC kijkt naar de P1 meter, de slimme omvormer denk ik ook. Wat zie ik over het hoofd? Heb nu even een brain-freeze
Hoe doen jullie dat?
Nu ben ik aan het nadenken over een omvormer die 'zero export' mogelijkheden heeft. In de EVCC documentatie staat dat de EVCC PV mode niet werkt met 'regulated grid feed-in systems'. Dat snap ik wel.
Mijn vraag is hoe dat in andere EVCC modes werkt (PV-min en Fast) als je een 'zero export' omvormer hebt. Krijg je dan niet '2 kaptiteins op een schip'? EVCC kijkt naar de P1 meter, de slimme omvormer denk ik ook. Wat zie ik over het hoofd? Heb nu even een brain-freeze
Hoe doen jullie dat?
EV3 Plus + ADAS LR BlueFrost, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC
@jvdlely Je kunt één van beide een offset geven ten opzichte van het echte nulpunt. Dus bijvoorbeeld evcc op 200 watt net import; de omvormer zal dan weer vermogen vrijgeven als dat er is. Dat is een iteratief proces. Andersom kan ook, door bijvoorbeeld de omvormer in te stellen op 200W feed-in, zodat evcc dat weer pakt, und so weiter.
Evcc kan (nog) niet die omvormer van de PV aansturen: dat zou het mooiste zijn.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Even mezelf quoten. Deze is opgelost door mincurrent 6 aan de loadpoint configuratie toe te voegenKammika schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:30:
Even hulp[vraagje: Ik heb een tesla (rij ik tijdelijk even paar maandjes mee) volgens standaard evcc config geconfigureerd.
Dit is de fout in de alfen logging:code:
1 2 34174976_2026-05-14T07:41:08.781Z:COM:ocpp_rpc.c:1292:<- [3,"170",{}] 4174848_2026-05-14T07:41:08.742Z:COM:ocpp_rpc.c:715:d","vendorErrorCode":"303"}] 4174720_2026-05-14T07:41:08.742Z:COM:ocpp_rpc.c:715:ror","info":"Charging is started too often check car and cable","status":"Faulte
Probleem nu is dat in dezelfde situatie het laden niet start. Alfen en evcc wachten op de tesla, maar de tesla geeft fout a58 (cannot start ac charging)
Direct aansluiten en laden werkt wel, maar als het later start door een plan of solar charging krijg ik deze fout.
Zijn er mensen hier met de combi tesla/alfen/evcc? Zo ja, willen die hun config delen?
Ja hoor, twee Alfens en Tesla.Kammika schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:13:
[...]
Even mezelf quoten. Deze is opgelost door mincurrent 6 aan de loadpoint configuratie toe te voegen
Probleem nu is dat in dezelfde situatie het laden niet start. Alfen en evcc wachten op de tesla, maar de tesla geeft fout a58 (cannot start ac charging)
Direct aansluiten en laden werkt wel, maar als het later start door een plan of solar charging krijg ik deze fout.
Zijn er mensen hier met de combi tesla/alfen/evcc? Zo ja, willen die hun config delen?
Post je config eens?
Hier had ik een uitgebreide beschrijving van mijn config neergezet: https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/29872HyperBart schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:51:
[...]
Ja hoor, twee Alfens en Tesla.
Post je config eens?
Thx, @JanHenk , heb de ResidualPower parameter gevonden. Had er al wel eens over gelezen maar niet nagedacht over het gebruik ervan. Nog even nadenken hoe dat precies werkt :-). ResidualPower is een attribute van 'site' zo te zien in de documentatie? Waar configuur je dat in de UI? Ik gebruik yaml nu niet.JanHenk schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:51:
@jvdlely Je kunt één van beide een offset geven ten opzichte van het echte nulpunt. Dus bijvoorbeeld evcc op 200 watt net import; de omvormer zal dan weer vermogen vrijgeven als dat er is. Dat is een iteratief proces. Andersom kan ook, door bijvoorbeeld de omvormer in te stellen op 200W feed-in, zodat evcc dat weer pakt, und so weiter.
EV3 Plus + ADAS LR BlueFrost, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC
Bedankt, ik ben even aan het vergelijken gegaan, ter info (niet noodzakelijk de oorzaak) hieronder verschillen:Kammika schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:27:
[...]
Hier had ik een uitgebreide beschrijving van mijn config neergezet: https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/29872
- Jij geeft mode now mee, ik zet 'm standaard op off en geef per vehicle de mode mee
- Ik heb zelfs geen mincurrent defined
- Ik heb geen vehicle defined op het loadpoint, detectie gebeurt bij mij automatisch op basis van vehicle detection/API querying
- Waarom lees je al die gegevens uit via Home Assistant van de Volvo XC40?
- Ik heb mijn voertuigen als enige configuratie in de GUI geconfigureerd
- Je log laat eigenlijk niet het moment zien dat de Alfen in gang zou moeten schieten voor de planner. Je laat nu dus alleen maar een deel zien waarbij de wagen al ingeplugd is. Zou je ook eens een "volledige" sessie willen loggen? Dus dat je de wagen inplugt, even wachten en dan bv na 10 minuten of hoe lang je denkt dat het duurt eer het probleem zich manifesteert dan evcc op FAST zetten. In principe simuleer je daarmee het gedrag van de planner.
Welke Alfen heb je?
Socket of vaste kabel?
Kan je eens een set screenshots maken van de configuratie van je Alfen?
Om maar een idee te geven waarom ik dat vraag: ik heb zelf bv een socket versie waar ik na wat uitzoeken een kabel heb op kunnen inprikken en die permanent locked heb staan. Dat werkt prima maar daar zitten wel wat dingetjes die je juist moet hebben staan.
Tx,HyperBart schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:53:
[...]
Bedankt, ik ben even aan het vergelijken gegaan, ter info (niet noodzakelijk de oorzaak) hieronder verschillen:Het feit dat de Alfen zelf ook een foutcode geeft doet mij denken dat die verkeerd geconfigureerd staat.
- Jij geeft mode now mee, ik zet 'm standaard op off en geef per vehicle de mode mee
- Ik heb geen vehicle defined op het loadpoint, detectie gebeurt bij mij automatisch op basis van vehicle detection/API querying
- Je log laat eigenlijk niet het moment zien dat de Alfen in gang zou moeten schieten voor de planner. Je laat nu dus alleen maar een deel zien waarbij de wagen al ingeplugd is. Zou je ook eens een "volledige" sessie willen loggen? Dus dat je de wagen inplugt, even wachten en dan bv na 10 minuten of hoe lang je denkt dat het duurt eer het probleem zich manifesteert dan evcc op FAST zetten. In principe simuleer je daarmee het gedrag van de planner.
Welke Alfen heb je?
Socket of vaste kabel?
Om maar een idee te geven waarom ik dat vraag: ik heb zelf bv een socket versie waar ik na wat uitzoeken een kabel heb op kunnen inprikken en die permanent locked heb staan. Dat werkt prima maar daar zitten wel wat dingetjes die je juist moet hebben staan.
Vwb je vragen:
- ik snap je punt, maar zou toch niet uit moeten maken? Heb 'm nu maar naar pv gezet, eigenlijk doe ik dat standaard als ik aansluit
- mincurrent heb ik toegevoegd omdat ontbreken daarvan tot een fout in de alfen leidde: die wou de current bij de alfen op 0 zetten bij de tesla en dat leidde tot een een foutcode F richting EVCC waar die niets mee kon. Was opgelost toen ik deze er dus ingezet heb
- Dat is wel een goede, heb ik eruit gehaald
- Omdat ik meer met die gegevens doe dan alleen evcc, (vb ook HA automatiseren voor preconditioneringen en kan nu ook met stemcommando's de auto open of dicht doen). Dus ik gebruik de integrsatie in HA
- Hoe heb jij jouw tesla en je loadpoint geconfigureerd, kun je dat delen?
- Auto staat nu niet aan de lader, dus kan nu niet opnieuw genereren. Zal ik vandaag of morgen eens doen
Ik heb een alfen met vaste kabel. Wat voor screenshots zoek je precies? Maar je triggert me wel, de tesla raakt in de war omdat de alfen helemaal uit gaat zo lijkt het. Dus ga eens op zoek naar instellingen om
,m wakker te houden als die niet laadt.
NB: De alfen geeft op dit moment geen fout meer. Alleen de tesla nog..
Ik heb sinds gisteren de EVCC via trailversie in gebruik. Is wel overzichtelijk systeem. Voordien had ik de laadpaal en homewizard stopcontacten ingegeven in Homeassistant zelf maar via EVCC zelf is beter.
Ik woon in Belgie en zou niet meer willen verbruiken dan 4.2 a 4.3 kw ivm capaciteitstarief. dit heb ik voordien al in de Peblar Business ingesteld en dit werkte goed. Met Homeassistant werkte dit ook maar nu met EVCC heb ik toch paar vragen. ik was de auto aan het opladen via "snel". dus ging ik ervan uit dat hij alle stroom van de zonnepanelen zou nemen en netstroom tot 4.2kw maar dat deed hij niet. Hij wou niet verder gaan dat 3kw van het net. vroeger nam hij zonder de evvcc 4200 van het net en dan nog eens de extra van de zonnepanelen wat soms tot 7kw laadvermogen ging in de auto. Zie print screen hieronder.
:strip_exif()/f/image/qafrerUDXAZSD2Kje56qpYvX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WxqdGGzIh2tikaPJPNRNSD56.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik dan de boiler bij aanzette namen ze beiden wel mooi tot 4.2kw van het net. De laadpaal zakte tot 3,1kw en de boiler nam 2kw.
:strip_exif()/f/image/UJgh48uvMeuvpqEOTuboMGVK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p1KTzJNOTDtBrqCenofMuUTg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SUMQa9Qwq2TA6Xiek2aBhQzt.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb al loadbalancing willen configureren in evcc maar dat is chinees voor mij.
Ik weet niet hoe het komt dat hij niet vol tot 4,2kw van het net haalt als ik op snel laden druk.
Ik woon in Belgie en zou niet meer willen verbruiken dan 4.2 a 4.3 kw ivm capaciteitstarief. dit heb ik voordien al in de Peblar Business ingesteld en dit werkte goed. Met Homeassistant werkte dit ook maar nu met EVCC heb ik toch paar vragen. ik was de auto aan het opladen via "snel". dus ging ik ervan uit dat hij alle stroom van de zonnepanelen zou nemen en netstroom tot 4.2kw maar dat deed hij niet. Hij wou niet verder gaan dat 3kw van het net. vroeger nam hij zonder de evvcc 4200 van het net en dan nog eens de extra van de zonnepanelen wat soms tot 7kw laadvermogen ging in de auto. Zie print screen hieronder.
:strip_exif()/f/image/qafrerUDXAZSD2Kje56qpYvX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WxqdGGzIh2tikaPJPNRNSD56.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik dan de boiler bij aanzette namen ze beiden wel mooi tot 4.2kw van het net. De laadpaal zakte tot 3,1kw en de boiler nam 2kw.
:strip_exif()/f/image/UJgh48uvMeuvpqEOTuboMGVK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p1KTzJNOTDtBrqCenofMuUTg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SUMQa9Qwq2TA6Xiek2aBhQzt.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb al loadbalancing willen configureren in evcc maar dat is chinees voor mij.
Ik weet niet hoe het komt dat hij niet vol tot 4,2kw van het net haalt als ik op snel laden druk.
Nog even een vraag: Wat zijn jouw ems instellingen in je alfen en welke firmware draai je?HyperBart schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:53:
[...]
Bedankt, ik ben even aan het vergelijken gegaan, ter info (niet noodzakelijk de oorzaak) hieronder verschillen:Het feit dat de Alfen zelf ook een foutcode geeft doet mij denken dat die verkeerd geconfigureerd staat.
Welke Alfen heb je?
Socket of vaste kabel?
Wacht nu even met dingen aan te passen. Troubleshooten wordt anders wel heel moeilijk.Kammika schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:09:
[...]
Tx,
Vwb je vragen:..
- ik snap je punt, maar zou toch niet uit moeten maken? Heb 'm nu maar naar pv gezet, eigenlijk doe ik dat standaard als ik aansluit
- mincurrent heb ik toegevoegd omdat ontbreken daarvan tot een fout in de alfen leidde: die wou de current bij de alfen op 0 zetten bij de tesla en dat leidde tot een een foutcode F richting EVCC waar die niets mee kon. Was opgelost toen ik deze er dus ingezet heb
- Dat is wel een goede, heb ik eruit gehaald
- Omdat ik meer met die gegevens doe dan alleen evcc, (vb ook HA automatiseren voor preconditioneringen en kan nu ook met stemcommando's de auto open of dicht doen). Dus ik gebruik de integrsatie in HA
- Hoe heb jij jouw tesla en je loadpoint geconfigureerd, kun je dat delen?
- Auto staat nu niet aan de lader, dus kan nu niet opnieuw genereren. Zal ik vandaag of morgen eens doen
Ik heb een alfen met vaste kabel. Wat voor screenshots zoek je precies? Maar je triggert me wel, de tesla raakt in de war omdat de alfen helemaal uit gaat zo lijkt het. Dus ga eens op zoek naar instellingen om
,m wakker te houden als die niet laadt.
NB: De alfen geeft op dit moment geen fout meer. Alleen de tesla nog..
Ik weet het ook nog niet, ik ben nu nog eerst even de feiten aan het verzamelen en melden. Conclusies zijn voor straks.
Kan je de settings (alle panelen) van de eerste 4 of 5 knoppen van Alfen ACE bovenaan eens posten?
Heb je de Alfen integratie van HA ook aanstaan?
De informatie komt even in delen. Eerst nu een post met wat logging. Later nog een post met instellingenHyperBart schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:37:
[...]
Wacht nu even met dingen aan te passen. Troubleshooten wordt anders wel heel moeilijk.
Ik weet het ook nog niet, ik ben nu nog eerst even de feiten aan het verzamelen en melden. Conclusies zijn voor straks.
Kan je de settings (alle panelen) van de eerste 4 of 5 knoppen van Alfen ACE bovenaan eens posten?
Gisteren rond 21.40 heb ik de foutcode F weer gehad (ondanks dat mincurrent op 6 stond). Dit is de logging in EVCC op dat moment van moment van de test (1e logregel is start van de test waar ik charge mode op now gezet had).
code:
En de alfen logging (van anders tijdsslot, maar toen precies dezelfde fout F en logging in EVCC)1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
| [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:01 set charge mode: now [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:01 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:01 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 charge currents: [0 0 0]A [main ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 power: -1899W [main ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 current: 0.9A [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 pv 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 grid power: -1899W [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 battery 1 power: 2492W [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 !! solar production: accumulate set SolarEdge 56618.920kWh meter total (was: Accumulated: 698.356kWh pos, 0.000kWh neg, updated: 2026-05-14 21:39:51 +0200 CEST meter: 56618.920kWh pos) [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 !! solar production: accumulate moved SolarEdge from 698.356 to 698.356 [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 battery 1 soc: 52% [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 grid currents: [-9.4 0.3 0.9]A [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 site power: 593W [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 charge voltages: [231 229 229]V [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 charge total import: 38352.720kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 charger status: B [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 !! plan: plan time zero [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 set charge current limit: 20A [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 charger enable [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 wake-up timer: start [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-05-14 21:39:51 +0200 CEST to 2026-05-14 21:40:02 +0200 CEST [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 solar forecast: produced 698.356 [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:02 solar forecast: accumulated 3516.044kWh, produced 698.356kWh, scale 0.199 [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 charge currents: [0 0 0]A [main ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 power: -1907W [main ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 current: 0.9A [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 pv 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 battery 1 power: 2492W [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 grid power: -1907W [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 !! solar production: accumulate set SolarEdge 56618.920kWh meter total (was: Accumulated: 698.356kWh pos, 0.000kWh neg, updated: 2026-05-14 21:40:02 +0200 CEST meter: 56618.920kWh pos) [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 !! solar production: accumulate moved SolarEdge from 698.356 to 698.356 [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 battery 1 soc: 52% [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 grid currents: [-9.4 0.3 0.9]A [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 site power: 585W [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 charge voltages: [231 229 229]V [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 charge total import: 38352.720kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 charger status: B [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 !! plan: plan time zero [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-05-14 21:40:02 +0200 CEST to 2026-05-14 21:40:06 +0200 CEST [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 solar forecast: produced 698.356 [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:06 solar forecast: accumulated 3516.044kWh, produced 698.356kWh, scale 0.199 [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:21 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:21 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:21 charge currents: [0 0 0]A [main ] DEBUG 2026/05/14 21:40:21 power: -1944W [main ] DEBUG 2026/05/14 21:40:21 current: 0.9A [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:21 grid power: -1944W [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:21 battery 1 power: 2492W [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:21 pv 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:21 battery 1 soc: 52% [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:21 !! solar production: accumulate set SolarEdge 56618.920kWh meter total (was: Accumulated: 698.356kWh pos, 0.000kWh neg, updated: 2026-05-14 21:40:06 +0200 CEST meter: 56618.920kWh pos) [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:21 !! solar production: accumulate moved SolarEdge from 698.356 to 698.356 [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:21 grid currents: [-9.5 0.2 0.9]A [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:21 site power: 548W [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:21 charge voltages: [231 229 229]V [lp-1 ] DEBUG 2026/05/14 21:40:21 charge total import: 38352.720kWh [lp-1 ] ERROR 2026/05/14 21:40:21 charger status: invalid status: F [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:21 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-05-14 21:40:06 +0200 CEST to 2026-05-14 21:40:21 +0200 CEST [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:21 solar forecast: produced 698.356 [site ] DEBUG 2026/05/14 21:40:21 solar forecast: accumulated 3516.044kWh, produced 698.356kWh, scale 0.199 |
code:
Die foutcode 303 betekent dat die het om de zoveel tijd opnieuw probeert, wat vannacht er wel toe geleid heeft dat die begonnen is met laden:1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| 4066560_2026-05-15T00:31:55.484Z:INFO:taskMain.c:6193:Socket #1: Active current 16.0->20.0 due to current limit: Connector-MaxCurrent,
4066432_2026-05-15T00:31:55.476Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_ON
4066304_2026-05-15T00:31:34.777Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_OFF, CP: 8.6/-11.2, tag: TAG_1
4066176_2026-05-15T00:31:34.707Z:INFO:taskMain.c:6698:Socket #1: CPlow -11.2 V
4066048_2026-05-15T00:31:33.828Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_B2
4065920_2026-05-15T00:31:33.738Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led : WAIT_FOR_EVCONNECT
4065792_2026-05-15T00:31:33.730Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_OFF
4065664_2026-05-15T00:31:33.699Z:INFO:taskMain.c:6709:Socket #1: PWM DC 26.6% (16.0 A)
4065536_2026-05-15T00:31:33.687Z:INFO:taskMain.c:6193:Socket #1: Active current 0.0->16.0 due to current limit: Start
4068608_2026-05-15T00:32:02.109Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=231.7V L2N=231.2V L3N=231.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
4068480_2026-05-15T00:32:02.093Z:INFO:taskMaster.c:6591:Start logging meter values @30s.
4068352_2026-05-15T00:32:02.074Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_ON
4068224_2026-05-15T00:32:01.359Z:INFO:taskMain.c:6709:Socket #1: PWM DC 26.6% (16.0 A)
4068096_2026-05-15T00:32:00.480Z:INFO:taskMain.c:6193:Socket #1: Active current 20.0->16.0 due to current limit: Start
4067968_2026-05-15T00:31:59.339Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_OFF, CP: 8.6/-11.2, tag: TAG_1
4067840_2026-05-15T00:31:56.582Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_OFF, CP: 8.6/-11.2, tag: TAG_1
4067712_2026-05-15T00:31:55.980Z:INFO:taskMain.c:6709:Socket #1: PWM DC 33.3% (20.0 A)
4067584_2026-05-15T00:31:55.570Z:COM:ocpp_rpc.c:1292:<- [3,"REQ_1",{}]
4067456_2026-05-15T00:31:55.550Z:COM:ocpp_rpc.c:715::"SuspendedEV"}]
4067328_2026-05-15T00:31:55.550Z:COM:ocpp_rpc.c:715:-> [2,"REQ_1","StatusNotification",{"connectorId":1,"errorCode":"NoError","status"
4067200_2026-05-15T00:31:55.539Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_OFF
4067072_2026-05-15T00:31:55.531Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=0.0A I2=0.0A I3=0.0A P=0.0kW Idc=0.6mA
4066944_2026-05-15T00:31:55.519Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=231.7V L2N=231.3V L3N=231.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
4066816_2026-05-15T00:31:55.507Z:INFO:taskMaster.c:6591:Start logging meter values @30s.
4066688_2026-05-15T00:31:55.484Z:INFO:taskMain.c:6193: Station-MaxCurrent, Cable, ChargingProfile, EMS-socket
4070656_2026-05-15T00:32:07.320Z:INFO:taskMain.c:6693:Socket #1: CPhigh -11.2 V
4070528_2026-05-15T00:32:06.683Z:COM:ocpp_rpc.c:1292:<- [3,"REQ_2",{}]
4070400_2026-05-15T00:32:06.671Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : ERROR_CHARGING
4070272_2026-05-15T00:32:06.652Z:COM:ocpp_rpc.c:715::"Faulted"}]
4070144_2026-05-15T00:32:06.652Z:COM:ocpp_rpc.c:715:-> [2,"REQ_2","StatusNotification",{"connectorId":1,"errorCode":"NoError","status"
4070016_2026-05-15T00:32:06.644Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led : ERROR_CHARGING
4069888_2026-05-15T00:32:06.621Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_F
4069760_2026-05-15T00:32:06.609Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=0.0A I2=0.0A I3=0.0A P=0.0kW Idc=0.6mA
4069632_2026-05-15T00:32:06.597Z:USER:taskMaster.c:6637:Socket #1: L1N=231.7V L2N=231.2V L3N=231.0V L1L2=n/a L2L3=n/a L3L1=n/a
4069504_2026-05-15T00:32:06.589Z:INFO:taskMaster.c:6591:Start logging meter values @30s.
4069376_2026-05-15T00:32:06.578Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_ON
4069248_2026-05-15T00:32:06.570Z:ERROR:taskMain.c:6768:Socket #1: HF Contactor switching
4069120_2026-05-15T00:32:06.242Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_OFF, CP: 8.6/-11.2, tag: TAG_1
4068992_2026-05-15T00:32:03.839Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_OFF, CP: 8.6/-11.2, tag: TAG_1
4068864_2026-05-15T00:32:02.132Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_OFF
4068736_2026-05-15T00:32:02.121Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=0.0A I2=0.0A I3=0.0A P=0.0kW Idc=0.6mA |
De foutcode F blijft EVCC loggen tot 02:37, daarna doet die een wakeup van de auto
code:
De auto is dan nog niet gelijkt wakker, want dan blijkt die heel lang loggen dat charge power 0,is, maar om 03:01 begint die eindelijk te laden1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| [lp-1 ] DEBUG 2026/05/15 02:37:21 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/05/15 02:37:21 charge currents: [0 0 0]A [main ] DEBUG 2026/05/15 02:37:21 power: 213W [main ] DEBUG 2026/05/15 02:37:21 current: 0.5A [site ] DEBUG 2026/05/15 02:37:21 pv 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/05/15 02:37:21 battery 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/05/15 02:37:21 grid power: 213W [site ] DEBUG 2026/05/15 02:37:21 !! solar production: accumulate set SolarEdge 56618.920kWh meter total (was: Accumulated: 698.356kWh pos, 0.000kWh neg, updated: 2026-05-15 02:37:06 +0200 CEST meter: 56618.920kWh pos) [site ] DEBUG 2026/05/15 02:37:21 !! solar production: accumulate moved SolarEdge from 698.356 to 698.356 [site ] DEBUG 2026/05/15 02:37:21 battery 1 soc: 18% [site ] DEBUG 2026/05/15 02:37:21 grid currents: [0.5 0.1 0.3]A [site ] DEBUG 2026/05/15 02:37:21 site power: 213W [lp-1 ] DEBUG 2026/05/15 02:37:21 charge voltages: [232 231 231]V [lp-1 ] DEBUG 2026/05/15 02:37:21 charge total import: 38352.736kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/05/15 02:37:21 charger status: B [lp-1 ] DEBUG 2026/05/15 02:37:21 plan: charge 2h43m32s between 2026-05-15 02:37:21 +0200 CEST until 2026-05-15 07:30:00 +0200 CEST (power: 13800W, avg cost: 0.267) [lp-1 ] DEBUG 2026/05/15 02:37:21 wake-up vehicle, attempts left: 5 [site ] DEBUG 2026/05/15 02:37:22 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-05-15 02:37:06 +0200 CEST to 2026-05-15 02:37:22 +0200 CEST [site ] DEBUG 2026/05/15 02:37:22 solar forecast: produced 698.356 [site ] DEBUG 2026/05/15 02:37:22 solar forecast: accumulated 3516.075kWh, produced 698.356kWh, scale 0.199 |
code:
Vanochtend opnieuw geprobeerd, en nu blijft die weer op de fout AC laden niet mogelijk staan in de Tesla app. Die status heeft die al vanaf 06:45 vanochtend. EVCC geeft geen fout (gewoon wacht op voertuig status). 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| [lp-1 ] DEBUG 2026/05/15 03:01:36 charge power: 254W [lp-1 ] DEBUG 2026/05/15 03:01:36 charge currents: [1.02 0.278 0.278]A [main ] DEBUG 2026/05/15 03:01:36 power: 409W [main ] DEBUG 2026/05/15 03:01:36 current: 1.3A [site ] DEBUG 2026/05/15 03:01:36 pv 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/05/15 03:01:36 grid power: 409W [site ] DEBUG 2026/05/15 03:01:36 battery 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/05/15 03:01:36 !! solar production: accumulate set SolarEdge 56618.920kWh meter total (was: Accumulated: 698.356kWh pos, 0.000kWh neg, updated: 2026-05-15 03:01:21 +0200 CEST meter: 56618.920kWh pos) [site ] DEBUG 2026/05/15 03:01:36 !! solar production: accumulate moved SolarEdge from 698.356 to 698.356 [site ] DEBUG 2026/05/15 03:01:36 battery 1 soc: 18% [site ] DEBUG 2026/05/15 03:01:36 grid currents: [1.3 0.1 0.4]A [site ] DEBUG 2026/05/15 03:01:36 site power: 409W [lp-1 ] DEBUG 2026/05/15 03:01:36 charge voltages: [231 231 231]V [lp-1 ] DEBUG 2026/05/15 03:01:36 charge total import: 38352.736kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/05/15 03:01:36 charger status: C [lp-1 ] DEBUG 2026/05/15 03:01:36 charge start energy: 38352.736kWh [lp-1 ] INFO 2026/05/15 03:01:36 start charging -> [lp-1 ] DEBUG 2026/05/15 03:01:37 vehicle soc: 48% [lp-1 ] DEBUG 2026/05/15 03:01:37 vehicle soc limit: 100% [lp-1 ] DEBUG 2026/05/15 03:01:37 vehicle range: 231km [lp-1 ] DEBUG 2026/05/15 03:01:37 vehicle soc (estimator): 48% [lp-1 ] DEBUG 2026/05/15 03:01:38 plan: charge 2h51m17s between 2026-05-15 03:01:38 +0200 CEST until 2026-05-15 07:30:00 +0200 CEST (power: 13800W, avg cost: 0.267) [site ] DEBUG 2026/05/15 03:01:38 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-05-15 03:01:21 +0200 CEST to 2026-05-15 03:01:38 +0200 CEST [site ] DEBUG 2026/05/15 03:01:38 solar forecast: produced 698.356 [site ] DEBUG 2026/05/15 03:01:38 solar forecast: accumulated 3516.075kWh, produced 698.356kWh, scale 0.199 |
De ace logging geeft dan om de zoveel tijd (gebeurt dus meerdere keren, terwijl die nu al vanaf voor 7 uur (nb: alfen log tijd is altijd 2 uur eerder, kennelijk klopt die internet tijd niet) aangesloten is. Maar komt dus niet tot stand:
code:
ik interpreteer het als de laadpaal probeert weer te starten, maar handshake komt niet tot stand want: "suspendedEV" (ofwel laadpaal wil wel, maar EV wordt niet wakker). Maar ik weet neit of die analyse klopt1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| 4156544_2026-05-15T05:13:04.933Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_E
4156416_2026-05-15T05:13:04.925Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : CHARGING_WAKEUP
4156288_2026-05-15T05:12:40.015Z:INFO:taskMain.c:6698:Socket #1: CPlow -11.1 V
4156160_2026-05-15T05:12:39.929Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_B2
4156032_2026-05-15T05:12:35.976Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_OFF, CP: 8.6/8.6, tag: <TAG_ID>
4155904_2026-05-15T05:12:35.863Z:INFO:taskMain.c:6698:Socket #1: CPlow 8.6 V
4155776_2026-05-15T05:12:35.855Z:INFO:taskMain.c:6693:Socket #1: CPhigh 8.6 V
4155648_2026-05-15T05:12:35.218Z:COM:ocpp_rpc.c:1292:<- [3,"<TX_ID>",{}]
4155520_2026-05-15T05:12:35.195Z:COM:ocpp_rpc.c:715:Error 303 resolved","status":"SuspendedEVSE","vendorErrorCode":"303"}]
4155392_2026-05-15T05:12:35.195Z:COM:ocpp_rpc.c:715:-> [2,"<TX_ID>","StatusNotification",{"connectorId":1,"errorCode":"NoError","info":"...
4155264_2026-05-15T05:12:35.179Z:USER:comFaults.c:386:Socket #1: Error 303 resolved
4155136_2026-05-15T05:12:34.949Z:INFO:taskMaster.c:4887:Socket #1: state led : WAIT_FOR_EVCONNECT
4155008_2026-05-15T05:12:34.937Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_B1
4154880_2026-05-15T05:12:34.929Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_OFF
4154752_2026-05-15T05:12:20.253Z:INFO:taskMaster.c:6579:Stop logging meter values @30s.
4154624_2026-05-15T05:12:20.242Z:USER:taskMaster.c:6673:Socket #1: I1=0.0A I2=0.0A I3=0.0A P=0.0kW Idc=0.6mA
4158592_2026-05-15T05:13:58.332Z:SEC:httpd_login.c:155:WebClient - connected (account: <USER>)
4158464_2026-05-15T05:13:57.988Z:INFO:taskWebServer.c:238:WebServer state AVAILABLE -> BUSY
4158336_2026-05-15T05:13:56.566Z:INFO:active_lb.c:308:SMt:(0.0 0.0 0.0)A Free:(25.0 25.0 25.0)A ALB:(0.0 0.0 0.0)A
4158208_2026-05-15T05:13:10.507Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: CHARGING_POWER_OFF, CP: 8.6/-11.1, tag: <TAG_ID>
4158080_2026-05-15T05:13:10.000Z:INFO:taskMain.c:6698:Socket #1: CPlow -11.1 V
4157952_2026-05-15T05:13:09.484Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_B2
4157824_2026-05-15T05:13:09.472Z:INFO:taskMaster.c:4865:Socket #1: state main : CHARGING_POWER_OFF
4157696_2026-05-15T05:13:08.984Z:INFO:taskMaster.c:4880:Socket #1: state Mode-3: STATE_B1
4157568_2026-05-15T05:13:08.976Z:INFO:taskMain.c:6698:Socket #1: CPlow 8.5 V
4157440_2026-05-15T05:13:08.968Z:INFO:taskMain.c:6693:Socket #1: CPhigh 8.5 V
4157312_2026-05-15T05:13:05.941Z:INFO:taskMain.c:1415:Socket #1: main state: CHARGING_WAKEUP, CP: 0.0/0.0, tag: <TAG_ID>
4157184_2026-05-15T05:13:05.265Z:INFO:taskMain.c:6698:Socket #1: CPlow 0.0 V
4157056_2026-05-15T05:13:05.257Z:INFO:taskMain.c:6693:Socket #1: CPhigh 0.0 V
4156928_2026-05-15T05:13:04.960Z:COM:ocpp_rpc.c:1292:<- [3,"<TX_ID>",{}]
4156800_2026-05-15T05:13:04.941Z:COM:ocpp_rpc.c:715::"SuspendedEV"}]
4156672_2026-05-15T05:13:04.941Z:COM:ocpp_rpc.c:715:-> [2,"<TX_ID>","StatusNotification",{"connectorId":1,"errorCode":"NoError","status":"...
4160640_2026-05-15T05:22:17.570Z:COM:ocpp_rpc.c:715:-> [2,"<TX_ID>","MeterValues",{"connectorId":1,"transactionId":<TX_ID>,"meterValue":...
4160512_2026-05-15T05:22:14.027Z:INFO:taskMaster.c:5874:Socket #1: next sample interval metervalue in 300 seconds |
.
en om 8:43 is die spontaan begonnen met laden (7.43 was daarvoor de laatste poging dat de handshake geprobeerd werd zag ik. Kennelijk is het met oplopende timeouts.)
Betekent dus dat die uiteindelijk wel uit de fout komt, maar je weet dus nooit precies wanneer die begint met laden in mijn geval...
[ Voor 81% gewijzigd door Kammika op 15-05-2026 09:12 ]
snip: kan in vraag en aanbod
[ Voor 84% gewijzigd door We Are Borg op 15-05-2026 17:19 ]
mijn andere laptop waar ik zelf spullen op kan installeren krijg ik eff niet aan de praat. Moet het voor Alfen ACE dus even met de app doen, maar daar is screenshotjes maken minder handig (je moet steeds op het item klikken om de waarde te zien, dat worden dus heeeeel veeeel screenshots...) . Kun je aangeven welke settings je wilt weten? Dan post ik die...HyperBart schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 23:37:
[...]
Wacht nu even met dingen aan te passen. Troubleshooten wordt anders wel heel moeilijk.
Neen eigenlijk wil ik een overview zodat ik zelf kan vergelijken.Kammika schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:09:
[...]
mijn andere laptop waar ik zelf spullen op kan installeren krijg ik eff niet aan de praat. Moet het voor Alfen ACE dus even met de app doen, maar daar is screenshotjes maken minder handig (je moet steeds op het item klikken om de waarde te zien, dat worden dus heeeeel veeeel screenshots...) . Kun je aangeven welke settings je wilt weten? Dan post ik die...
ik zal morgen nog een poging wagen om die laptop aan de praat te krijgen..HyperBart schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:55:
[...]
Neen eigenlijk wil ik een overview zodat ik zelf kan vergelijken.
Gelukt. ik heb ACE installer nu op mijn werklaptop werkend, dat maakt het testen een stuk eenvoudiger.HyperBart schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:55:
[...]
Neen eigenlijk wil ik een overview zodat ik zelf kan vergelijken.
Hierbij de screenshots. Ik ben benieuwd waar de verschillen met jouw configuratie zitten, alvast veel dank voor het meekijken.
Aanvullend nog wat tests gedaan: het lijkt erop dat de handshake niet altijd goed verloopt wanneer de laadpaal na enige tijd (±30+ minuten) opnieuw start. Dit uit zich wisselend in foutcode F in paal/evcc, of in een status waarbij de paal op de auto wacht terwijl de Tesla "AC laden niet beschikbaar" meldt.
Beide systemen lijken vervolgens periodiek opnieuw te proberen. Uiteindelijk komt het laden meestal alsnog op gang, maar het gedrag is inconsistent: soms start het direct, vaker zijn er eerst meerdere mislukte pogingen. In het langste geval dat ik tot nu toe heb gezien duurde het circa 2 uur voordat de handshake slaagde en het laden begon.
/f/image/azYvDtXyUW5GaX4M65hSHgkC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Q9gWss1LqnBR6lNVbPodyL9P.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hCspzPvcsgztTnhjmrIqczN8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vLi5izY9w1haNifYIkY3ix8e.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RtoLuLRpWcUXfqiPRGsHkA9X.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VGrsLnwcs2HmpeW6YNJLP3E8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IzUjicdGTYKAiu8LEAUteoAO.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N5TRbysHGZVjmwDOdPSLMeIL.png?f=user_large)
EDIT:
@HyperBart Ik ben een stuk verder — lijkt erop dat het probleem zit in het feit dat mijn Tesla niet (of niet op tijd/goed) “wakker” is voordat laden start.
Observaties (testen gisteren):
- Probleem verdwijnt als ik enkele minuten vóór start laden de preconditionering aanzet (doel was wakeup via de app forceren vlak voor laden).
- Daarom de Home Assistant Tesla integratie getest (heeft een wakeup-commando). Als ik via HA handmatig vooraf “wakeup” trigger, voordat Evcc laadplan start werkt laden ook goed. EVCC gebruikt hier nog de native Tesla configuratie
- Vervolgens de auto via HA als vehicle in evcc geconfigureerd (zonder wakeup) → exact hetzelfde probleem.
- Daarna in de evcc HA vehicle-config de wakeup-tag toegevoegd (verwijzend naar de HA wakeup button) → probleem weer weg.
code:
De wakeup-regel maakt het verschil. Laat ik die weg, dan komt het probleem terug — ook via HA.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| name: Tesla type: template template: homeassistant title: Tesla uri: <hass url> soc: sensor.gtr_battery range: sensor.gtr_range odometer: sensor.gtr_odometer status: sensor.tesla_model_y_connection_status_evcc capacity: 75 # Battery capacity (kWh), optional maxPower: 11100 wakeup: button.gtr_wake_up |
Inmiddels 3x succesvol laden gestart met deze setup. Ik blijf het monitoren (issue trad meestal op, maar niet altijd), maar het lijkt opgelost. Bonus: deze setup is sowieso flexibeler door HA-integratie, dus ik zal hierop blijven.
Maar blijf wel benieuwd waarom de native Tesla integratie in evcc dit bij mij niet goed doet. Als iemand nog iets ziet in mijn settings hoor ik het graag — oude config heb ik nog, dus kan makkelijk opnieuw testen.
[ Voor 20% gewijzigd door Kammika op 17-05-2026 07:14 ]
@Kammika
Ik had vandaag even tijd om alles op de desktop eens langs elkaar te zetten. Ben wat beginnen zoeken op Github en ik kwam deze tegen.
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/29963
https://github.com/evcc-io/evcc/pull/29598
https://github.com/evcc-io/evcc/issues?q=tesla
/f/image/V5gii7jOtTVel7mdRkQPXMLR.png?f=fotoalbum_large)
Wel bijzonder want ik kwam tot nog toe niks van deze problemen tegen in de dagelijkse werking.
Leuk (ik meen het) dat je het nu via HA entiteiten tijdelijk werkend heb maar ik zou op termijn wel beide wagens native aanspreken om een directere werking en minder afhankelijkheden te garanderen.
EDIT: Ik zie nu dat je ook al parallel met mijn laatste uurtje op die dingen zelf ook al op gereplied had.
Ik had vandaag even tijd om alles op de desktop eens langs elkaar te zetten. Ben wat beginnen zoeken op Github en ik kwam deze tegen.
/f/image/V5gii7jOtTVel7mdRkQPXMLR.png?f=fotoalbum_large)
Wel bijzonder want ik kwam tot nog toe niks van deze problemen tegen in de dagelijkse werking.
Leuk (ik meen het) dat je het nu via HA entiteiten tijdelijk werkend heb maar ik zou op termijn wel beide wagens native aanspreken om een directere werking en minder afhankelijkheden te garanderen.
EDIT: Ik zie nu dat je ook al parallel met mijn laatste uurtje op die dingen zelf ook al op gereplied had.
[ Voor 107% gewijzigd door HyperBart op 17-05-2026 12:01 ]
Yep, was door een developer daar ook op getipt. ben nu deze PR aan het testen: https://github.com/evcc-io/evcc/pull/29598. die lijkt het op te lossen. Is nu 1x goed gegaan, maar kan nog lucky strike zijn). Dus doe in de loop van de dag nog een paar laadstartpogingen met deze PRHyperBart schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:57:
@Kammika
[Afbeelding]
Tx voor je hulp!
Irritant.
Ik valideer mijn Hyundai via de Bluelink Integratie in EVCC. Hij zegt dat alles goed is. Ik herstart de server en krijg opeens een "loadpoint: [db:3] default vehicle: not found: my_car" melding. En het werkt vervolgens niet. Iemand ervaring mee?
Ik valideer mijn Hyundai via de Bluelink Integratie in EVCC. Hij zegt dat alles goed is. Ik herstart de server en krijg opeens een "loadpoint: [db:3] default vehicle: not found: my_car" melding. En het werkt vervolgens niet. Iemand ervaring mee?
ehhhh..HOI
Check even of vehicle na herconfiguratie nog steeds db:3 is. Via de ui config veranderen die ID steeds. Open vehicle config en rechtsboven zou id bij onhover moeten staan (i) rechtsboven.krizzziz schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:52:
Irritant.
Je moet dan mogelijk de charge point her configureren naar juiste vehicle na restart.
[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 17-05-2026 19:54 ]
Andere mensen toevallig het issue icm een peblar laadpaal dat de fase wisseling van automatisch soms naar 3 fase terug springt?
Hmmm… op verzoek van de evcc ontwikkelaar een testje gedaan met de native configuratie, maar nu heb ik de fout ook met de ha template. Dat is dus kennelijk niet de volledige oplossing. Kun jij toch nog eens je Alfen settings met die van mij vergelijken?HyperBart schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:57:
@Kammika
[Afbeelding]
Is mij nog niet overkomen en ik draai evcc sinds eind september.Tunestwo schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:21:
Andere mensen toevallig het issue icm een peblar laadpaal dat de fase wisseling van automatisch soms naar 3 fase terug springt?
Yes, had ik van de week ook in EVCC toen ik ging controleren, waarom hij op 3 fase bleef hangen bij PV laden.Tunestwo schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:21:
Even aankijken of dit zo blijft.
Kan zo even geen oorzaak benoemen, heb de configuratie afgelopen 2 weken grondig verbouwd, en meerdere keren herstart, en bovendien een update doorgevoerd.
[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 18-05-2026 11:17 ]
Ik heb een aantal keren mijn auto geladen als "gast voortuig" is dit makkelijk ergens aan te passen zodanig dat dit in de statistieken juist overkomt ?
Soms is doen sneller dan vragen:CBA schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:12:
Ik heb een aantal keren mijn auto geladen als "gast voortuig" is dit makkelijk ergens aan te passen zodanig dat dit in de statistieken juist overkomt ?
Open (web) app, ga naar maand rapportage, klik op de laadsessie regel die je wilt aanpassen, vervolgens op voertuig, en pas aan naar je wensen naar een geconfigureerd voertuig
@CBA Alternatief is even de docker of evcc binaries zelf stoppen, met sqlite browser de DB even open doen en alle entries in een tabel vorm aanpassen. Kan lekker in bulk.
Hou wel een kopietje bij zonder modificaties, ik heb het nu ooit werkend gehad maar even goed leggen ze straks relaties waardoor je onbedoeld je DB naar de zak helpt.
Hou wel een kopietje bij zonder modificaties, ik heb het nu ooit werkend gehad maar even goed leggen ze straks relaties waardoor je onbedoeld je DB naar de zak helpt.
Haha, ik was al aan het googlen, niks gevonden, had niet door dat ik gewoon die lijn kon aanklikken zelfs, bedankt!Get!em schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:38:
[...]
Soms is doen sneller dan vragen:
Open (web) app, ga naar maand rapportage, klik op de laadsessie regel die je wilt aanpassen, vervolgens op voertuig, en pas aan naar je wensen naar een geconfigureerd voertuig
Ik heb een vreemd iets met mijn evcc, Alfen en Model Y. Als ik in evcc min+pv selecteer en daarna de laadkabel aansluit dan verspringt evcc naar snel en begint dan te laden. Dat ie meteen begint klopt want het is plug n charge, maar ik had mijn+pv modus geselecteerd. Iemand een idee waarom dit wordt overschreven bij inpluggen? Als ik na het inpluggen weer op min+pv klik gaat ie dat vervolgens wel doen.
Heb je toevallig "snel" laden ingesteld als default mode bij de lader danwel bij de auto configuratie?stijnos1991 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:26:
Ik heb een vreemd iets met mijn evcc, Alfen en Model Y. Als ik in evcc min+pv selecteer en daarna de laadkabel aansluit dan verspringt evcc naar snel en begint dan te laden. Dat ie meteen begint klopt want het is plug n charge, maar ik had mijn+pv modus geselecteerd. Iemand een idee waarom dit wordt overschreven bij inpluggen? Als ik na het inpluggen weer op min+pv klik gaat ie dat vervolgens wel doen.
Bij het inprikken springt EVCC automatisch naar de geconfigureerde modus (auto heeft prioriteit over de lader instelling).
Oh ja inderdaad. Als ik die standaard modus op "---" zet, neemt ie dan gewoon de UI modus over die actief is?dirixmjm schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:36:
[...]
Heb je toevallig "snel" laden ingesteld als default mode bij de lader danwel bij de auto configuratie?
Bij het inprikken springt EVCC automatisch naar de geconfigureerde modus (auto heeft prioriteit over de lader instelling).
Dat heb ik helaas niet getest, maar zou ik wel verwachten.stijnos1991 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:04:
[...]
Oh ja inderdaad. Als ik die standaard modus op "---" zet, neemt ie dan gewoon de UI modus over die actief is?
Ik kan nu bevestigen dat het zo is. Ook weer opgelost.dirixmjm schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:59:
[...]
Dat heb ik helaas niet getest, maar zou ik wel verwachten.
Kan iemand mij misschien in de juiste richting wijzen?
Ik krijg regelmatig in de PV modus een rode LED op mn Easee charge max. "Overstroom gedetecteerd".
EVCC geeft dit aan als error. Gewoon laden geen problemen, alles staat eigenlijk standaard. Min+PV heb ik het minder voor mijn gevoel. Snelladen geen problemen ervaren.
Volvo EX 30 extended range 2025.
Ik krijg regelmatig in de PV modus een rode LED op mn Easee charge max. "Overstroom gedetecteerd".
EVCC geeft dit aan als error. Gewoon laden geen problemen, alles staat eigenlijk standaard. Min+PV heb ik het minder voor mijn gevoel. Snelladen geen problemen ervaren.
Volvo EX 30 extended range 2025.
Schakelt de Volvo mogelijk naar 2 fase laden als er op basis van 3 fase minder dan 12A per fase is? Ik zag die opmerking ergens bij bepaald type auto.Doesnotcompute schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:30:
Volvo EX 30 extended range 2025.[Afbeelding]
Heb je dit gedrag bij 1 fase en PV laden ook?
Nee ik heb eerder het idee dat het juist bij de lagere laadstromen gebeurd op 1 fase. Dagen met een strakblauwe lucht is het nog niet gebeurd, maar bij lichte bewolking wel. Alsof de auto meer wil dan de paal mag geven van EVCC, en zo op "overstroom" terecht komt. Min+pv lijkt er ook minder gevoelig voor te zijn,
Maar de logboeken word ik ook niet echt iets wijzer van.
ik weet niet hoe het bij een EX30 zit, maar zie wat eerdere posts: Een tesla lijkt ook gevoeliger te zijn voor vaker starten/stoppen met laden. De vage problemen die ik in de eerdere posts hierboven beschrijf zijn (meestal) opgelost als ik de tesla aan 1 blok aansluitend laat laden. Nog niet geprobeerd met solar charging, maar zie wel met dynamische tarieven als die vaker start en stopt, omdat de goedkope kwartiertjes niet aangeengesloten zijn, dat die dan onbetrouwbaar wordt.Doesnotcompute schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 06:29:
Nee ik heb eerder het idee dat het juist bij de lagere laadstromen gebeurd op 1 fase. Dagen met een strakblauwe lucht is het nog niet gebeurd, maar bij lichte bewolking wel. Alsof de auto meer wil dan de paal mag geven van EVCC, en zo op "overstroom" terecht komt. Min+pv lijkt er ook minder gevoelig voor te zijn,
Met PV laden als het bewolkt is, heb je iets vergelijkbaars, dan zal die ook vaker starten en stoppen. Bij min+pv blijft die altijd laden.
Als je denkt dat het puur lager laadstroom is, dan zou je dat kunnen verifieren door laadpunt op mode "snel" te zetten en dan in de instellingen vna het laadpunt 1 fase en een lage laadstroom als max neer te zetten
1 punt om te checken: de meeste laadpunten en auto's hebben 6A als ondergrens (dit is officieel ook de standaard. Zie dat tesla ook lager kan, maar hoort volgens de specs niet te kunnen). Een EX30 ook zo uit mijn hoofd. Mijn XC40 kan iig niet lager... Heb je dit wel als 6A ondergrens ook in evcc staan voor solar charging? Anders zou ik dat eerst proberen
Ik zou de oorzaak zoeken in de Easee lader, die schiet namelijk in de stress waardoor het niet meer werkt.Doesnotcompute schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:30:
Volvo EX 30 extended range 2025.[Afbeelding]
Ik zou het in de volgende richting zoeken:
- Zit er iets van een loadbalancer aan de EV lader vast die 'overstroom' detecteert op de netaansluiting?
- Staat die zo gevoelig afgesteld dat hij gelijk in de foutmodus schiet, voordat evcc de laadstroom van de auto kan aanpassen op het beschikbare vermogen?
🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10
Iemand een idee of dit kan? Sinds vorige week EV-bezitter dus ben nog nieuw in de EVCC wereld. Wou gisteren de auto opladen met charge planner dat het opladen begint om 22u (nachttarief) maar dat dit met een beperkt vermogen is om het capaciteitstarief niet te zwaar te belasten (België) In de planner kan je blijkbaar enkel een tijdsframe instellen maar dan gaat hij gelijk laden tegen met het maximaal vermogen.
Dat zou met loadbalancing moeten kunnen.Mr.Bluestar schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:47:
Iemand een idee of dit kan? Sinds vorige week EV-bezitter dus ben nog nieuw in de EVCC wereld. Wou gisteren de auto opladen met charge planner dat het opladen begint om 22u (nachttarief) maar dat dit met een beperkt vermogen is om het capaciteitstarief niet te zwaar te belasten (België) In de planner kan je blijkbaar enkel een tijdsframe instellen maar dan gaat hij gelijk laden tegen met het maximaal vermogen.
je kan in je loadbalancer configuratie aangeven hoeveel vermogen er maximaal gepakt mag worden door je laderMr.Bluestar schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:47:
maar dat valt (nog?) niet te plannen
wat ik zelf wel eens doe is gewoon omschakelen van 3 naar 1 fase en hem zo limiteren op het moment dat ik de planner aan zet
Loadbalancing is natuurlijk een permanente oplossing. Als ik volop zon heb mag er gerust met een hoger vermogen geladen worden, enkel als ik stroom rechtstreeks van het net haal (en er tijd voor heb) wil ik dat dit beperkt wordt.jaapzb schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:08:
[...]
je kan in je loadbalancer configuratie aangeven hoeveel vermogen er maximaal gepakt mag worden door je lader
maar dat valt (nog?) niet te plannen
wat ik zelf wel eens doe is gewoon omschakelen van 3 naar 1 fase en hem zo limiteren op het moment dat ik de planner aan zet
Je kunt in EVCC ook "External limits" instellen bovenop de load balancing optie. Als je dan voor je hoofd circuit GetMaxCurrent of GetMaxPower dynamisch laat aanpassen dan kan je bereiken wat je wil. Bijv. via Homeassistant of mqtt het maximum aanpassen o.b.v. x,y,z.Mr.Bluestar schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:41:
[...]
Loadbalancing is natuurlijk een permanente oplossing. Als ik volop zon heb mag er gerust met een hoger vermogen geladen worden, enkel als ik stroom rechtstreeks van het net haal (en er tijd voor heb) wil ik dat dit beperkt wordt.
Bijv. maxPower = maximum Power op je hoofdcircuit van afgelopen maand. Dan verhoogt hij het niet en gebruikt het de ruimte uit je vorige piek.
[ Voor 10% gewijzigd door Mirabis op 21-05-2026 15:53 ]
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
ok, bedankt voor de tip, ga ik zeker bekijken. Zoals gezegd, alles is nog vrij nieuw en zie soms door de bomen het bos niet meer.Mirabis schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:52:
[...]
Je kunt in EVCC ook "External limits" instellen bovenop de load balancing optie. Als je dan voor je hoofd circuit GetMaxCurrent of GetMaxPower dynamisch laat aanpassen dan kan je bereiken wat je wil. Bijv. via Homeassistant of mqtt het maximum aanpassen o.b.v. x,y,z.
Bijv. maxPower = maximum Power op je hoofdcircuit van afgelopen maand. Dan verhoogt hij het niet en gebruikt het de ruimte uit je vorige piek.
Dat te vaak starten en stoppen zou het best kunnen zijn hoor. Staat wel op minimaal 6A, wat ik vaak in de ochtend al wel haal, omdat er iets van 13000wp aan panelen aanwezig op op meerdere richtingen.Kammika schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 06:43:
[...]
ik weet niet hoe het bij een EX30 zit, maar zie wat eerdere posts: Een tesla lijkt ook gevoeliger te zijn voor vaker starten/stoppen met laden. De vage problemen die ik in de eerdere posts hierboven beschrijf zijn (meestal) opgelost als ik de tesla aan 1 blok aansluitend laat laden. Nog niet geprobeerd met solar charging, maar zie wel met dynamische tarieven als die vaker start en stopt, omdat de goedkope kwartiertjes niet aangeengesloten zijn, dat die dan onbetrouwbaar wordt.
Met PV laden als het bewolkt is, heb je iets vergelijkbaars, dan zal die ook vaker starten en stoppen. Bij min+pv blijft die altijd laden.
Als je denkt dat het puur lager laadstroom is, dan zou je dat kunnen verifieren door laadpunt op mode "snel" te zetten en dan in de instellingen vna het laadpunt 1 fase en een lage laadstroom als max neer te zetten
1 punt om te checken: de meeste laadpunten en auto's hebben 6A als ondergrens (dit is officieel ook de standaard. Zie dat tesla ook lager kan, maar hoort volgens de specs niet te kunnen). Een EX30 ook zo uit mijn hoofd. Mijn XC40 kan iig niet lager... Heb je dit wel als 6A ondergrens ook in evcc staan voor solar charging? Anders zou ik dat eerst proberen
Strakke blauwe lucht heb ik nog geen issues gehad op PV only(denk ik). Zal daar eens op letten. Alleen wil ik dan weer liever niet hem standaard op Min+PV hebben staan. Meende dat je bij Volvo elke week opnieuw moet inloggen om op tijden te gaan laden en dat gaat een beetje tegen de WAF in zegmaar
Zal de dealer eens vragen of de volvo daarom misschien gaat zeiken tegen de laadpaal en weigert te stoppen met laden oid.
Ja de loadbalancer zit er ook bij, de originele. Valt niets aan af te stellen. Regelt gewoon terug naar 6A per fase als het nodig is. Niet op de netaansluiting, heb behoorlijk wat PV en kan vaak al met 8kW laden en nogsteeds 200W terugleveren. Paal zelf is begrenst op 16A-20%, zoals aangegeven door Easee.Bravo schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:28:
[...]
Ik zou de oorzaak zoeken in de Easee lader, die schiet namelijk in de stress waardoor het niet meer werkt.
Ik zou het in de volgende richting zoeken:
- Zit er iets van een loadbalancer aan de EV lader vast die 'overstroom' detecteert op de netaansluiting?
- Staat die zo gevoelig afgesteld dat hij gelijk in de foutmodus schiet, voordat evcc de laadstroom van de auto kan aanpassen op het beschikbare vermogen?
Heb nog een 25A automaat liggen, die er nog tussen moet, dan kan ik met gemak op 11kW laden, mocht ik dat nodig vinden.
/f/image/N79R1Uk7vbzT8F4MvgZfSsEc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9skf7tIjY4gR7HdipCQiz2a3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9iIsF2B0ViKkEJevBPj0qpTN.png?f=fotoalbum_large)