vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Yes, ik zit mijn systeem nog redelijk te tweaken naar wat goed is etc. Momenteel zit ik met smart te wachten tot ons dynamische contract begint. Zodat ik ook wat kan gaan handelen.JanHenk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:00:
[...]
Ik lees het en ik snap het nu ook. Dit is ontworpen voor situaties als wanneer de zon wegvalt bijvoorbeeld. Hij zal dan niet stoppen op basis van de disable-threshold tot dat het ingestelde batterijniveau is bereikt.
Dan zal je iets met battery boost moeten doen inderdaad. Of 'gewoon' de planner, als er genoeg lading in je batterij zit en die stuurt op NOM, zal die energie vanzelf uit je batterij komen op basis van de planner.
Er is een side-project van een evcc dev, de 'optimizer', op basis van MILP (Mixed-Integer Linear Programming). Ik zag laatst een issue voorbijkomen waarmee ze bezig zijn om deze optimizer te integreren in evcc als experimentele feature.
Zo ben ik dus op dit topic terecht gekomen.
Is werken met EVCC de goedkoopste manier om rekening te houden met zon/batterij?
Zoja wat heb je qua hardware dan nodig om dit aan de praat te krijgen?
Mooi bericht. De Optimizer doet hetzelfde als de DAO van een Tweaker, maar dan geintegreerd met aansturing van je apparaten.JanHenk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:35:
@thomvh Een thuisbatterij, een dynamisch contract en een EV. Alle ingrediënten om eindeloos te blijven optimaliseren
Er is een side-project van een evcc dev, de 'optimizer', op basis van MILP (Mixed-Integer Linear Programming). Ik zag laatst een issue voorbijkomen waarmee ze bezig zijn om deze optimizer te integreren in evcc als experimentele feature.
Mooi dat het nu promoveert tot Experimental ipv een losse container.
Ja EVCC is een goedkope oplossing om dit te doen, helemaal als je bijvoorbeeld Home Assistant al hebt draaien (dan heb je geen extra hardware nodig).V_Andy schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:53:
Een newbie vraag😂, deze zomer krijgen wij onze eerste EV, dus ben nu alles aan het voorbereiden om deze thuis te kunnen laden. Zonnepanelen / thuisbatterij zijn al aanwezig enkel de laadpaal nog niet. Blijkbaar bestaan er nog geen laadpalen welke rekening kunnen houden met zon/batterij. Dus moet je blijkbaar werken met een slimme energie module. Heb al wat offertes binnen maar ik vind dit allemaal nogal redelijk duur🙄.
Is werken met EVCC de goedkoopste manier om rekening te houden met zon/batterij?
Je kan hier vinden op welke hardware EVCC draait: https://docs.evcc.io/en/docs/installation
Maar zoek ook zeker even na of je auto/lader/batterij ondersteund worden. Hij moet deze uit kunnen lezen en besturen. Daarnaast wil je je P1 meter ook koppellen (extra kabel nodig indien je dit nog niet hebt)
Kan als addon/app in homeassistant, als je HA al hebt.V_Andy schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:53:
Een newbie vraag😂, deze zomer krijgen wij onze eerste EV, dus ben nu alles aan het voorbereiden om deze thuis te kunnen laden. Zonnepanelen / thuisbatterij zijn al aanwezig enkel de laadpaal nog niet. Blijkbaar bestaan er nog geen laadpalen welke rekening kunnen houden met zon/batterij. Dus moet je blijkbaar werken met een slimme energie module. Heb al wat offertes binnen maar ik vind dit allemaal nogal redelijk duur🙄.
Eventueel flexibeler is een NUC / Minipc met SSD met daarop Proxmox en in proxmox alles als VM of LXC containers. Zie ook topic van HomeAssistant voor Hardware met Proxmox+HomeAssistant. De EVCC en HA installatie kun je dan doen met de Proxmox Helperscripts/CommunnityScripts en dan ben je in 10 seconden per container klaar. Vergt een steile leercurve, maar indien je al linux commandline gewend bent is het peanuts.
Hier ondertussen een gevulde N150 met proxmox, met daarop HA (als VM), en veel LXC: MariaDB (als echte DB voor HA), VictoriaMetrix (als longterm detail statistics voor HA), EVCC, PiHole, Wireguard, Grafana. Binnenkort ga ik er ook Immich opzetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 09-03-2026 11:44 ]
Het moet nog, maar er wordt in ieder geval nagedacht over "wat nog moet" om het te integreren. En dat zijn goede ontwikkelingenGet!em schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:58:
[...]
Mooi bericht. De Optimizer doet hetzelfde als de DAO van een Tweaker, maar dan geintegreerd met aansturing van je apparaten.
Mooi dat het nu promoveert tot Experimental ipv een losse container.
Ik heb (nog) geen dynamisch tarief, maar het zou wel gaaf zijn als het vóór 2027 nog lukt, want naar verwachting stap ik dan wel over. En dan komt dit wel heel goed uit. DAO heb ik me (nog) niet aan gewaagd, maar volg ik (af en toe) nog wel. Ik heb liever dat dit in evcc komt.
Vergeet niet de tokenkosten van €48 per jaar of €150 eenmalig._PM schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:37:
[...]
Ja EVCC is een goedkope oplossing om dit te doen, helemaal als je bijvoorbeeld Home Assistant al hebt draaien (dan heb je geen extra hardware nodig).
M'n Alfen laat prima toe enkel te laden met PV overschot (en eventueel nog een stukje net afhankelijk van de comfort instellingen).V_Andy schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:53:
Blijkbaar bestaan er nog geen laadpalen welke rekening kunnen houden met zon/batterij.
De vraag is of je verder iets moet doen met je batterij... behalve ze maximaal gebruiken. Of je nu overdag alle PV gebruikt om in je auto te stoppen of om je batterij op te laden maakt toch niet uit, bedoeling is niets injecteren voor maximale winst.
Ja het lastige blijft in mijn situatie dat ik relatief weinig pv heb ten opzichte van het gebruik met de EV's en warmtepomp etc. Dus ik ben dat nog een beetje aan het stoeien of ik de accu gewoon voor handel ga gebruiken. Ook aangezien mijn pv DC->AC->DC->AC gaat momenteel omdat ik dus de zonne stroom niet gebruik om de autos mee op te laden. En de PV helaas niet direct mijn batterij omvormer in kan van wegen de optimizers.JanHenk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:35:
@thomvh Een thuisbatterij, een dynamisch contract en een EV. Alle ingrediënten om eindeloos te blijven optimaliseren
Dat is niet voor alle devices nodig...ASW1 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:34:
[...]
Vergeet niet de tokenkosten van €48 per jaar of €150 eenmalig.
Je hebt ook nog deze: https://akkudoktor-eos.re...ktoreos/introduction.html waar die van EVCC op gebaseerd lijkt.JanHenk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:48:
[...]
Het moet nog, maar er wordt in ieder geval nagedacht over "wat nog moet" om het te integreren. En dat zijn goede ontwikkelingen
Ik heb (nog) geen dynamisch tarief, maar het zou wel gaaf zijn als het vóór 2027 nog lukt, want naar verwachting stap ik dan wel over. En dan komt dit wel heel goed uit. DAO heb ik me (nog) niet aan gewaagd, maar volg ik (af en toe) nog wel. Ik heb liever dat dit in evcc komt.
En Eniris, die ook kan handelen met bijv Frank Energie.thomvh schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:23:
[...]
Je hebt ook nog deze: https://akkudoktor-eos.re...ktoreos/introduction.html waar die van EVCC op gebaseerd lijkt.
App | SmartgridOne Documentation
Ik meen dat dat bij de specifieke devices genoemd is in de manual (ik gebruik alle informatie uit/via home-assistant, dat is in ieder geval gratis)
Ja, bij devices en dan de filter "without sponsoring".
Dat filtert volgens mij precies andersom, bij alle laders die je dan krijgt staat dat je een sponsor-token nodig hebt.HyperBart schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:26:
[...]
Ja, bij devices en dan de filter "without sponsoring".
Met wat intelligent Control F'en en zoeken op dat label heb je ze natuurlijk ook, kan je ze een voor een afgaan.
[ Voor 31% gewijzigd door HyperBart op 09-03-2026 15:43 ]
Ja het zou handig zijn moest ik tot een bepaalde % batterij over hebben om ‘s avonds mee door te komen. De auto hoeft dan niet volledig opgeladen zijn wetende dat het de dag nadien terug kan gaan op de zonnepanelen. Ik denk dat het nu alles of niets is? Of vergis ik mij hierin?r2504 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:42:
[...]
M'n Alfen laat prima toe enkel te laden met PV overschot (en eventueel nog een stukje net afhankelijk van de comfort instellingen).
De vraag is of je verder iets moet doen met je batterij... behalve ze maximaal gebruiken. Of je nu overdag alle PV gebruikt om in je auto te stoppen of om je batterij op te laden maakt toch niet uit, bedoeling is niets injecteren voor maximale winst.
Maw als ik een rasberry pi 4 , HA hierop, en een p1 meter plaatst op de digitale meter moet ik verder kunnen om EVCC hierop te draaien?_PM schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:37:
[...]
Ja EVCC is een goedkope oplossing om dit te doen, helemaal als je bijvoorbeeld Home Assistant al hebt draaien (dan heb je geen extra hardware nodig).
Je kan hier vinden op welke hardware EVCC draait: https://docs.evcc.io/en/docs/installation
Maar zoek ook zeker even na of je auto/lader/batterij ondersteund worden. Hij moet deze uit kunnen lezen en besturen. Daarnaast wil je je P1 meter ook koppellen (extra kabel nodig indien je dit nog niet hebt)
Ligt aan je provider, Zonneplan via Home assistant zou kunnen verwacht ik, daar is de prijs data beschikbaar.Koen Hendriks schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:04:
Ik ga straks over op een dynamisch contract, wat zou een goede API zijn voor NL? Ik zat te kijken en zag ned.nl en energyforecast.de voorbij komen maar dacht, misschien heeft iemand hier goede of slechte ervaring hiermee?
https://enever.nl/ werkt rechtstreeks in EVCC (let op het aantal requests wat je doet).
Ja, EVCC kan je als app draaien binnen HA. Kijk wel even of de apparaten die je wil configureren in EVCC (of HA) ondersteund worden.V_Andy schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:14:
[...]
Maw als ik een rasberry pi 4 , HA hierop, en een p1 meter plaatst op de digitale meter moet ik verder kunnen om EVCC hierop te draaien?
hoe kan ik mijn tesla in evcc vervangen door de connectie die via BLE loopt? Zonder dat ik statistieken kwijt raak?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Ah nu zie ik het, dank.HyperBart schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:36:
Geen idee waar je bezig bentmaar in alle geval, docs, devices, chargers, op die knop duwen en lijstje komt tevoorschijn.
Met wat intelligent Control F'en en zoeken op dat label heb je ze natuurlijk ook, kan je ze een voor een afgaan.
Het zijn best obscure merken, de meesten heb ik nog nooit van gehoord.
De hamvraag is natuurlijk of er ook laders met een MID meter bij zitten.
Ik gebruik deze in EVCC; https://epexprijzen.nl/api/v1/prices/zonneplan/hourlyKoen Hendriks schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:04:
Ik ga straks over op een dynamisch contract, wat zou een goede API zijn voor NL? Ik zat te kijken en zag ned.nl en energyforecast.de voorbij komen maar dacht, misschien heeft iemand hier goede of slechte ervaring hiermee?
https://epexprijzen.nl/
Zijn er ook voor andere aanbieders. Gebruik hem nog niet heel lang, maar tot zo ver niet veel te klagen. 1 dag dat de prijzen pas later in de avond beschikbaar waren.
Stelt het alleen priopriteit op de pv in het net injecteren? Of stuurt het ook actief aan op de accu ontladen?
Want anders vang ik het actief inladen af in Home assistant tijdens deze momenten.
Dit zou enkel zijn als de verkoopprijs boven de vergoeding per kwh van mijn leaseauto ligt.
Ik probeer een vrij basic regeling op te zetten om over te gaan op een dynamisch. Waarbij ik niet veel tijd stop in het verkopen omdat op ten duur niet meer lucratief is.
- leeg -
Ik werk al een aantal jaar met de P1 dongel van Homewizard om alles zo beetje op te volgen, ik heb ook een raspberry PI die ik zou kunnen gebruiken voor de ECVV en homeassistant maar vroeg me nog af welke laadpaal ik voor het laden van ECVV zou aanschaffen en welke moet ik zeker niet aanschaffen hiervoor?
Als je evcc draait kan je redelijk vrijuit kiezen voor de laadpaal, mits deze door evcc op de lijst staat natuurlijk.Timmy269 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:22:
aangezien ik sinds een aantal weken in bezit ben van I4 en nog via de granny charger laad ben ik met toch beetje aan het verdiepen in deze materie.
Ik werk al een aantal jaar met de P1 dongel van Homewizard om alles zo beetje op te volgen, ik heb ook een raspberry PI die ik zou kunnen gebruiken voor de ECVV en homeassistant maar vroeg me nog af welke laadpaal ik voor het laden van ECVV zou aanschaffen en welke moet ik zeker niet aanschaffen hiervoor?
Populaire modellen en breed ondersteund zijn de Peblar en de Alfen hier.
Zowel Alfen als Peblar kan ook zonder evcc rechtstreeks met de Homewizard dongle praten, hoe dit zit bij Peblar weet ik niet
Verder terechte punten van @Get!em hieronder. mA regulatie is idd heel fijn en je wil modbus/lokale directe en snelle aansturing.
EDIT: thanks @Get!em
[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 10-03-2026 11:33 ]
Chargers | evcc - Sonne tanken ☀️🚘 alle compatible chargers op een rij.Timmy269 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:22:
aangezien ik sinds een aantal weken in bezit ben van I4 en nog via de granny charger laad ben ik met toch beetje aan het verdiepen in deze materie.
Kies bij voorkeur eentje met [mA regulation] en met [1p3p]. Bovendien wil je het liefst eentje met lokale API (waarbij Modbus TCPIP voorkeur heeft boven REST api).
Na problemen qua stabiliteit met een aantal providers gebruik ik nu al een aantal maanden Nordpool en die werkt heel fijn.Koen Hendriks schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:04:
Peblar koppelt default met de HomeWizard P1 meter. Tijdens installatie van de Peblar laadpaal is die vaak al getoond in keuzemenu doordat Peblar hem zelf vind.HyperBart schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:29:
[...]
Als je evcc draait kan je redelijk vrijuit kiezen voor de laadpaal, mits deze door evcc op de lijst staat natuurlijk.
Die laatste kan ook zonder evcc rechtstreeks met de Homewizard dongle praten, hoe dit zit bij Peblar weet ik niet
het hoeft dan dus geen te zijn die 800+ euro kost denk ik dan aangezien de EVCCalle slimme functies overneemt van de laadpaal?HyperBart schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:29:
[...]
Als je evcc draait kan je redelijk vrijuit kiezen voor de laadpaal, mits deze door evcc op de lijst staat natuurlijk.
Zowel Alfen als Peblar kan ook zonder evcc rechtstreeks met de Homewizard dongle praten, hoe dit zit bij Peblar weet ik niet
Verder terechte punten van @Get!em hieronder. mA regulatie is idd heel fijn en je wil modbus/lokale directe en snelle aansturing.
EDIT: thanks @Get!em
in die lijst kan ik wel zien voor de mA regulation, 1p3p maar van de lokale Api staat niet vermeld of ik kijk erover
[ Voor 7% gewijzigd door Timmy269 op 10-03-2026 12:05 ]
Neen, je kan vandaag de dag al goedkopere laadpalen zetten als je zelf installeert. Een beetje kwalitatieve laadpaal compatibel met evcc kost toch wel al snel tussen de 500 en 1000 EUR.Timmy269 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:02:
[...]
het hoeft dan dus geen te zijn die 800+ euro kost denk ik dan aangezien de EVCCalle slimme functies overneemt van de laadpaal?
in die lijst kan ik wel zien voor de mA regulation, 1p3p maar van de lokale Api staat niet vermeld of ik kijk erover
Inderdaad, evcc neemt alle slimme functies over mits je laadpaal daar compatibel mee is natuurlijk. Veiligheid is ook wel een dingetje wat bij goedkopere palen niet meegenomen wordt en vandag de dag is (als je NL'er bent) evt compatibiliteit met ERE certificaten wel een ding (daarvoor moet je paal een MID meter hebben, iets anders telt niet).
Lokale goede API (let op: liever modbus en dergelijke) staat er inderdaad niet bij, daar moet je verdergaan op onze adviezen.
Je kan ook ergens in de evcc discussies een lijst opsnorren.
Ik ben persoonlijk fan van Alfen, een aantal hier weten dat al maar Peblar komt bij mij zeker op plek 2 als waardig alternatief.
Als je heel mobiel wil laden is wmb de NRGKick ook nog een topper, mits compatibel met evcc, ik dacht dat er daar iets mee was qua versies/edities.
Lokale api staat er niet bij als selector, maar als je naar de specifieke chargers gaat, zie je wel de yaml config. Daar staan de regels zoals modbus tcpip of REST.Timmy269 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:02:
[...]
het hoeft dan dus geen te zijn die 800+ euro kost denk ik dan aangezien de EVCCalle slimme functies overneemt van de laadpaal?
Als daar een username/password voor een cloud staat, weet je dat het alleen via de cloud gaat.
Aansturing, evcc kan ook via ocpp aansturen maar eigenlijk is dat een "plakoplossing", OCPP is daar helemaal niet voor bedoeld, te traag en met te grote stappen.Timmy269 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:22:
ik neem dan aan dat de Alfen en de Peblar lokale API hebben en andere noodzakelijke zaken op lokaal slim te laden. Bij Alfen zijn er ook 2 versies EVE en de EVE OCPP. Welke voldoet dan of wat is het verschil?
Ah super! Zoiets zocht ik dus. Ben meteen supporter geworden_PM schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:33:
[...]
https://enever.nl/ werkt rechtstreeks in EVCC (let op het aantal requests wat je doet).
Default. Basisfunctie waarop EVCC gebouwd is.Timmy269 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:32:
kan je met de home assistant en EVCC kijken hoeveel er bv per maand van het net genomen is om de auto te laden. dus splitsing van zonne energie en netafname voor de laadpaal alleen?
Je kunt je resultaat in %geladen zonne-energie zelfs delen met de community als je dat wilt. Dan zie je hoe je scoort tov anderen.
Tijdens het laden zie je ook de actuele mix
[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 11-03-2026 08:45 ]
Heel goed.JanHenk schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:42:
@Timmy evcc houdt inderdaad voor iedere laadsessie bij hoeveel kWh uit zon en hoeveel kWh er van het net is gekomen.Je kunt er leuke filters op toepassen, per auto, laadpunt, periode, etc.
Ik heb gisterenavond op de raspberry PI3 de homeassistant al geinstalleerd en de homewizard P1 meter en homewizard stopcontacten gekoppeld. Ging redelijk vlot. Straks eens proberen de Airco binnenunits te koppelen en de bmw app.
EVCC ga ik straks ook al eens installeren.
De Home Assistant app heb ik ook al werkend gekregen op de smartphone maar ik moet nog iets vinden om deze buiten het netwerk te benaderen om instellingen de doen of om gegevens op te vragen. Met wat lukt dit het best, liefst gratis
Voor Home Assistant is er een Tailscale add-on app. Als je daar ook evcc binnen draait, kun je via je Home Assistant app ook direct naar de evcc interface.
Je kan natuurlijk ook betalen voor Nabu Casa, nog eenvoudiger.
Nu krijg ik alleen even niet goed op een rijtje in mijn hoofd hoe ik dan hier prioriteiten ga geven. EVCC heeft inprincipe niks voor het verkopen van energie. Het enige wat ik me wel kan bedenken is dat ik de auto's tot een bepaald minimum ga bijladen vanuit de accu's en dan met een plan ga werken. Alle "goedkope" uren daarvoor laat ik de accu zich vol slurpen. Maar ik weet niet of ik dan genoeg tijd heb om alles geladen te krijgen...
Ik dacht dat dit gratis was
je kan op de documentatie site ook een tijdelijke token vinden zodat je de config kan testen. Deze werkt wel maar bepekte tijd, zodat je kan bekijken of EVCC wel iets voor je isTimmy269 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:37:
ik heb de EVCC op de homeassisstant gekregen en was eens aan het kijken een laadpaal (die er nog niet staat) toe te voegen maar dan komt er volgende op "u moet een sponsortoken configureren voordat u dit apparaat kunt aanmaken"
Ik dacht dat dit gratis was
Komt goed uit, ben thuis en de i3s moet geladen worden. Maar hoe werkt het nou precies? Als de basisprijs 0 is dan betaal je toch ook 0 belastingen enzo, want het zijn percentages over de basisprijs. Maar als ik in de Tibber app switch naar prijzen met alles er bij (zoals ik het normaal heb staan) dan kost het toch 14 cent per kWh???
Maar snel naar mijn on-topic vraag: wat is nu het beste om te kiezen min+PV of Snel?
Het is een beetje half-bewolkt dus alleen PV wordt hem sowieso niet…
[ Voor 6% gewijzigd door AA42 op 12-03-2026 10:29 ]
De inkoop is 0 euro voor de energiemaatschappij, daar komt wel nog energiebelasting bovenop en opslag van de energiemaatschappij en daar betaal je vervolgens BTW over; dus als de inkoopprijs 0 euro is, zijn de kosten nog steeds rond de 14-14,5ct/kWh.AA42 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:26:
OK dus vandaag hebben wij dynamische contracthouders weer het bijzondere verschijnsel dat er gedurende een aantal uur een perfect vlakke 0 cent zonder BTW etc. prijs geldt. Ik vind dat verschijnsel eerlijk gezegd heel bijzonder…. Maar goed.
Komt goed uit, ben thuis en de i3s moet geladen worden. Maar hoe werkt het nou precies? Als de basisprijs 0 is dan betaal je toch ook 0 belastingen enzo, want het zijn percentages over de basisprijs. Maar als ik in de Tibber app switch naar prijzen met alles er bij (zoals ik het normaal heb staan) dan kost het toch 14 cent per kWh???
Maar snel naar mijn on-topic vraag: wat is nu het beste om te kiezen min+PV of Snel?
[Afbeelding]
Energiebelasting is een vast bedrag, plus de btw daarover, is zo'n 11 cent. Verder kosten per kWh van de dynamische leverancier, vaak ook zo'n 2 cent. Tarief in je Tibber app klopt wel (is mogelijk ook iets afgerond).AA42 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:26:
Maar die energiebelasting (inclusief de btw daarover) kun je dit jaar nog salderen met teruglevering op jaarbasis, als je dat hebt.
Spuit elf zie ik.
In evcc prijslimiet gebruiken om te snel laden, < 15 cent is volle bak
[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 12-03-2026 10:42 ]
Jammer genoeg moet je altijd energiebelasting en btw betalen, ook gaat de prijs naar nul of negatief.AA42 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:26:
OK dus vandaag hebben wij dynamische contracthouders weer het bijzondere verschijnsel dat er gedurende een aantal uur een perfect vlakke 0 cent zonder BTW etc. prijs geldt. Ik vind dat verschijnsel eerlijk gezegd heel bijzonder…. Maar goed.
[Afbeelding]
Waarom zou je de accu gebruiken om te handelen als je er zelfs je auto niet mee vol krijgt... dat geeft namelijk het meeste rendement, maximaal zelf verbruiken ! (is pure winst versus enkele centen door te handelen)thomvh schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:45:
Maar de auto is er niet wanneer de zon schijnt. Nu is dat allemaal geen probleem. Maar ik wil de accu ook gebruiken om een beetje op het stroomnet te handelen. Nu gaat dit natuurlijk botsen op het moment dat de auto's gaan laden en het accu pakket zich vol gaat slurpen.
Ach ja natuurlijk…. Ik was een beetje dom…JanHenk schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:38:
[...]
Energiebelasting is een vast bedrag, plus de btw daarover, is zo'n 11 cent. Verder kosten per kWh van de dynamische leverancier, vaak ook zo'n 2 cent. Tarief in je Tibber app klopt wel (is mogelijk ook iets afgerond).
Maar die energiebelasting (inclusief de btw daarover) kun je dit jaar nog salderen met teruglevering op jaarbasis, als je dat hebt.
Spuit elf zie ik.
In evcc prijslimiet gebruiken om te snel laden, < 15 cent is volle bak
Volle bak it is 🤣
EVCC zelf is gratis, maar er wordt gigantisch veel werk verricht om met allerlei producten direct te kunnen verbinden. Deze inspanning mag beloond worden, en wordt dus gedaan via die sponsortoken.Timmy269 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:26:
ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit via home assistant gratis was
Je hoeft dit uiteraard niet te doen als je niet wil. Je kan je laadpaal, omvormer en batterij ook via gratis integraties in home assistant koppelen, en via deze weg naar EVCC brengen. Maar dat is soms iets omslachtiger dan de directe link via EVCC.
Als alle data uit home assistant komt en via home assistant de aparaten bediend worden: Ja, daar is geen sponsortoken (/kosten) voor nodigTimmy269 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:26:
ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit via home assistant gratis was
Als je andere integraties wil gebruiken (EVCC rechtstreeks aan laadpaal of omvormer o.i.d.) dan kan het zijn dat er kosten aan verbonden zijn.
150 euro kan je moeilijk nog "sponsering" noemen maar die discussie hebben we reeds gehad.mgevart schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:53:
[...]
EVCC zelf is gratis, maar er wordt gigantisch veel werk verricht om met allerlei producten direct te kunnen verbinden. Deze inspanning mag beloond worden, en wordt dus gedaan via die sponsortoken.
Als je wil maximeren op kosten / opbrengst is EVCC niet de beste oplossing omdat EVCC stuurt op zon instraling. Desalniettemin heb ik het wel werkende.thomvh schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:45:
Nu krijg ik alleen even niet goed op een rijtje in mijn hoofd hoe ik dan hier prioriteiten ga geven. EVCC heeft inprincipe niks voor het verkopen van energie. Het enige wat ik me wel kan bedenken is dat ik de auto's tot een bepaald minimum ga bijladen vanuit de accu's en dan met een plan ga werken. Alle "goedkope" uren daarvoor laat ik de accu zich vol slurpen. Maar ik weet niet of ik dan genoeg tijd heb om alles geladen te krijgen...
Voor opbrengstmaximalisatie moet je in gedachten de thuisbatterij, de EV en de zonnepanelen van elkaar loskoppelen.
Je wil dat de batterij gaat laden bij zo laag mogelijke stroomprijs en ontladen bij een zo hoog mogelijke stroomprijs. Ongeacht van het lokale verbruik. Bij een hoge stroomprijs, als dan toevallig de batterij ontlaad gaat hoef je immers minder aan de dure prijs in te kopen, als je verbruik laag is krijg je maximaal uitbetaald van de energieleverancier. Bij Sessy zet je hem op dynamisch, dat werkt redelijk, of je moet een oplossing hiervoor in HA zoeken.
Je wil de EV laden op het moment dat de stroom het goedkoopste is tussen het moment van insteken en wanneer je hem nodig hebt. Ik gebruik daarvoor een kalender in home assistant (HA) die via de EVCC integratie het laaddoel instelt voor de EV (datum, tijd en percentage). Daarnaast stel ik via HA EVCC de maximale stroomprijs in waarbij deze mag gaan laden, momenteel 75% van de gemiddelde stroomprijs, dat lijkt redelijk te werken. Misschien zijn hier nog andere betere oplossingen voor.
De zonnepanelen laat ik gewoon hun werk doen zolang de stroomprijs+opslag positief is (energiebelasting is voor mij geen issue maar dat is een ander verhaal).
Ja klopt, voor dynamische tarieven is het 'werkbaar' maar waarschijnlijk niet optimaal.dirixmjm schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:13:
[...]
Als je wil maximeren op kosten / opbrengst is EVCC niet de beste oplossing omdat EVCC stuurt op zon instraling. Desalniettemin heb ik het wel werkende.
Voor opbrengstmaximalisatie moet je in gedachten de thuisbatterij, de EV en de zonnepanelen van elkaar loskoppelen.
De eerder genoemde optimizer zou een integrale modelmatige benadering moeten worden. Er zijn ontzettend veel variabelen, die je echt in een model moet kieperen om er een uitkomst uit te krijgen. Alle afzonderlijke eilandjes met separate sturing, werkt niet.
Het grootste voordeel is dat er wel een sterk patroon in de dynamische tarieven zit; ze zijn twee keer per dag wat hoger (ochtend en vooral avond) en in de middag is de grootste kans op een flinke korting.
ik heb evcc geinstalleerd via home assistant met github. deze staat nu ook in de lijst aan de zijkant maar toch als ik een laadpaal wil toevoegen komt er op dat ik een sponsortoken moet configureren voordat ik een laadpaal kan aanmaken_PM schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:55:
[...]
Als alle data uit home assistant komt en via home assistant de aparaten bediend worden: Ja, daar is geen sponsortoken (/kosten) voor nodig
Als je andere integraties wil gebruiken (EVCC rechtstreeks aan laadpaal of omvormer o.i.d.) dan kan het zijn dat er kosten aan verbonden zijn.
Voeg je de laadpaal in Home Assistant toe of in EVCC? (en daarna in EVCC via de home assistant integratie)Timmy269 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:22:
[...]
ik heb evcc geinstalleerd via home assistant met github. deze staat nu ook in de lijst aan de zijkant maar toch als ik een laadpaal wil toevoegen komt er op dat ik een sponsortoken moet configureren voordat ik een laadpaal kan aanmaken
Zijn hier mensen die dit zodanig hebben geconfigureerd?JanHenk schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:40:
@nMad Ja, Tesla is de uitzondering; evcc kan een Tesla aansturen op een “dom” laadpunt.
Heb evcc verbonden met de Tesla Fleet API maar dat is blijkbaar read-only. evcc kan dus geen "oplaadbeheer voertuig" commando's richting Tesla Fleet API versturen, hiervoor moet er een betaalde proxy tussen zoals TeslaMate. Weet iemand of dit ook zonder zo'n betaalde dienst kan?
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Voor de thuisbatterij zou je DAO kunnen gebruiken. Die kan meen ik ook de auto opladen, maar er is geen kalender integratie meen ik.JanHenk schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:48:
[...]
De eerder genoemde optimizer zou een integrale modelmatige benadering moeten worden. Er zijn ontzettend veel variabelen, die je echt in een model moet kieperen om er een uitkomst uit te krijgen. Alle afzonderlijke eilandjes met separate sturing, werkt niet.
Of voor optimalisatie enkel op kosten is er ook de "cheapest_energy_window" integratie.
Dat laatste klopt, je maakt dan nog steeds gebruik van de integratie in evcc om de laadpaal aan te sturen.Timmy269 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:22:
[...]
ik heb evcc geinstalleerd via home assistant met github. deze staat nu ook in de lijst aan de zijkant maar toch als ik een laadpaal wil toevoegen komt er op dat ik een sponsortoken moet configureren voordat ik een laadpaal kan aanmaken
Als je geen geld wil betalen voor evcc voor het aansturen van je laadpaal is het ook mogelijk om de laadpaal te integreren in je Home Assistant en vervolgens evcc commando's naar je Home Assistant laadpaal te sturen.
sponsortoken nodig: evcc -> laadpaal
geen sponsortoken nodig: evcc -> home assistant -> laadpaal
In dit laatste geval heeft evcc geen moeite hoeven te doen om je laadpaal te begrijpen, die moeite heb jij gedaan via Home Assistant. Daarom is het dan zonder sponsortoken.
Of je evcc als app binnen home assistant hebt geinstalleerd of losstaande container maakt hier niet uit, maar ik begrijp je verwarring
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro gestuurd door evcc
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ik heb geen Tesla dus ik heb er verder ook geen kennis van, maar zag toevallig pas dit artikel. Weet niet of het je probleem verhelpt: https://degroenenerds.nl/...met-bluetooth-zonder-api/nMad schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:49:
[...]
Zijn hier mensen die dit zodanig hebben geconfigureerd?
Heb evcc verbonden met de Tesla Fleet API maar dat is blijkbaar read-only. evcc kan dus geen "oplaadbeheer voertuig" commando's richting Tesla Fleet API versturen, hiervoor moet er een betaalde proxy tussen zoals TeslaMate. Weet iemand of dit ook zonder zo'n betaalde dienst kan?
Omdat op de gemiddelde dag alles uit de accu kan komen en er nog iets over is. Maar de accu moet zich wel op de goedkope momenten helemaal vol laden dan.r2504 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:48:
[...]
Waarom zou je de accu gebruiken om te handelen als je er zelfs je auto niet mee vol krijgt... dat geeft namelijk het meeste rendement, maximaal zelf verbruiken ! (is pure winst versus enkele centen door te handelen)
Maar ik denk dat ik toch eens in DOA ga duiken. Lijkt dat EVCC teveel op PV gericht is voor mijn use case.
[ Voor 10% gewijzigd door thomvh op 12-03-2026 19:23 ]
Ligt er wel aan of je met dynamische Epex tarieven te maken hebt of met dynamische onbalans tarieven. Met een handelsbatterij is de tweede gebruikelijker. Die is echter zonder verwachting vooruit en is een adhoc prijs die elke minuut wijzigt. Als je leverancier dan de onbalansprijs afrekent in kwartieren, kan het zijn dat de tweede helft van het kwartier veel hoger tarief is dan eerste helft en je dus behoorlijk moet bijbetalen achteraf.JanHenk schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:48:
[...]
Ja klopt, voor dynamische tarieven is het 'werkbaar' maar waarschijnlijk niet optimaal.
Het grootste voordeel is dat er wel een sterk patroon in de dynamische tarieven zit; ze zijn twee keer per dag wat hoger (ochtend en vooral avond) en in de middag is de grootste kans op een flinke korting.
In dit scenario wil je evcc via pv-only ondersteund door batterij laten laden. En de batterij los laten handelen op de goedkope momenten van grid.
Gezien ik hier 12kW uit batterij trek en de verwachting was dat onbalans vanochtend negatief zou zijn, de batterij leeg getrokken met evcc en batterij ging handelen op negatief. Trok daardoor 16kW uit het net tegen negatieve tarieven op bepaalde momenten
Ik denk dat je beide samen kunt gebruiken, want volgens mij geeft DAO switches die je kan gebruiken, ook weer binnen evcc.thomvh schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:17:
[...]
Omdat op de gemiddelde dag alles uit de accu kan komen en er nog iets over is. Maar de accu moet zich wel op de goedkope momenten helemaal vol laden dan.
Maar ik denk dat ik toch eens in DOA ga duiken. Lijkt dat EVCC teveel op PV gericht is voor mijn use case.
In 2027 zijn de kaarten ook weer anders geschud overigens, omdat alles tussen 12 cent spread de moeite niet waard is.
Onbalans is weer een vak apart ja; heb je ook geen invloed op
Nee zeker, wilde dit jaar nog even hard stampen om wat geld terug te verdienen. Volgend jaar wordt het vooral goedkoop inkopen en weinig verkopen.JanHenk schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:52:
[...]
Ik denk dat je beide samen kunt gebruiken, want volgens mij geeft DAO switches die je kan gebruiken, ook weer binnen evcc.
In 2027 zijn de kaarten ook weer anders geschud overigens, omdat alles tussen 12 cent spread de moeite niet waard is.
Onbalans is weer een vak apart ja; heb je ook geen invloed op
Welke Alfen laadpaal op 1 fase 32A kan concureren met de peblar business en is future proof?HyperBart schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:10:
[...]
Neen, je kan vandaag de dag al goedkopere laadpalen zetten als je zelf installeert. Een beetje kwalitatieve laadpaal compatibel met evcc kost toch wel al snel tussen de 500 en 1000 EUR.
Inderdaad, evcc neemt alle slimme functies over mits je laadpaal daar compatibel mee is natuurlijk. Veiligheid is ook wel een dingetje wat bij goedkopere palen niet meegenomen wordt en vandag de dag is (als je NL'er bent) evt compatibiliteit met ERE certificaten wel een ding (daarvoor moet je paal een MID meter hebben, iets anders telt niet).
Lokale goede API (let op: liever modbus en dergelijke) staat er inderdaad niet bij, daar moet je verdergaan op onze adviezen.
Je kan ook ergens in de evcc discussies een lijst opsnorren.
Ik ben persoonlijk fan van Alfen, een aantal hier weten dat al maar Peblar komt bij mij zeker op plek 2 als waardig alternatief.
Als je heel mobiel wil laden is wmb de NRGKick ook nog een topper, mits compatibel met evcc, ik dacht dat er daar iets mee was qua versies/edities.
https://charge24.nl/produ...e-pro-line-socket-outlet/Timmy269 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:59:
[...]
Welke Alfen laadpaal op 1 fase 32A kan concureren met de peblar business en is future proof?
Deze kan je ook per licentie laten unlocken zodat hij op een fase 7.4kW kan doen
https://charge24.nl/produ...e-s-line-met-vaste-kabel/
[ Voor 21% gewijzigd door HyperBart op 13-03-2026 16:12 ]
Ik heb een Zaptec go 2 draaien met EVCC. Omdat mijn installatie ook de P1 Sense omvat, werkte dat niet goed met de directe API, ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de Zaptec go 2 via Home Assistant aan te sturen. Dat heeft als bijkomende voordeel dat EVCC niet langer een token vereist.Freezhost schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:40:
Zijn er hier die een Zaptec go 2 hebben gekoppeld met EVCC? Ik heb dat nu draaien via de API maar als ik het goed begrijpt moet ik dan nog zelf autoriseren met een tag of met de app. De Zaptec voor iedereen toegankelijk maken is geen optie. Ben ik dan aangewezen op de OCPP koppeling?
Zie ook deze thread hoe je het eventueel via HA configureren kan: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/27273
Ik gebruik de P1 data vanuit DSMR reader via MQTT dus mijn situatie is iets anders. Maar hoe heb jij je Zaptec aan HA gekoppeld, met de Zaptec EV charger via HACS?dirixmjm schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:47:
[...]
Ik heb een Zaptec go 2 draaien met EVCC. Omdat mijn installatie ook de P1 Sense omvat, werkte dat niet goed met de directe API, ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de Zaptec go 2 via Home Assistant aan te sturen. Dat heeft als bijkomende voordeel dat EVCC niet langer een token vereist.
Zie ook deze thread hoe je het eventueel via HA configureren kan: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/27273
Ik heb de Zaptec Go 2 sinds vandaag geïnstalleerd. Ter vervanging van een Wallbox Pulsar.Freezhost schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:40:
Zijn er hier die een Zaptec go 2 hebben gekoppeld met EVCC? Ik heb dat nu draaien via de API maar als ik het goed begrijpt moet ik dan nog zelf autoriseren met een tag of met de app. De Zaptec voor iedereen toegankelijk maken is geen optie. Ben ik dan aangewezen op de OCPP koppeling?
Maar hij lijkt bij mij normaal te werken. Standaard staat ie bij mij in EVCC op de PV modus. En hij laad als er een surplus aan PV stroom is zonder verdere tussenkomt van de app.
De auto heb ik vandaag al ter controle meerdere keren losgekoppeld en elke keer na het aansluiten begon evcc weer met PV laden.
Tot dusver tevreden.
En heb jij autorisatie ook aan staan of mag iedereen laden? Of gebruik je na het aansluiten de een tag of de app om toegang te verlenen?BestevaerNL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:26:
[...]
Ik heb de Zaptec Go 2 sinds vandaag geïnstalleerd. Ter vervanging van een Wallbox Pulsar.
Maar hij lijkt bij mij normaal te werken. Standaard staat ie bij mij in EVCC op de PV modus. En hij laad als er een surplus aan PV stroom is zonder verdere tussenkomt van de app.
De auto heb ik vandaag al ter controle meerdere keren losgekoppeld en elke keer na het aansluiten begon evcc weer met PV laden.
Tot dusver tevreden.
Hij staat nu voor iedereen open. En ik gebruik geen tag.Freezhost schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:21:
[...]
En heb jij autorisatie ook aan staan of mag iedereen laden? Of gebruik je na het aansluiten de een tag of de app om toegang te verlenen?
Dat is voor mij geen probleem omdat mijn vrouw en ik veel thuis werken. Tijdens een vakantie zou ik hem wel op slot zetten.
Misschien dat ik dat dan ook maar doe en anders ga probeer ik hem nog wel een keer te configureren als home assisant chargerBestevaerNL schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 06:25:
[...]
Hij staat nu voor iedereen open. En ik gebruik geen tag.
Dat is voor mij geen probleem omdat mijn vrouw en ik veel thuis werken. Tijdens een vakantie zou ik hem wel op slot zetten.
Ik heb het anders opgelost.nMad schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:49:
[...]
Zijn hier mensen die dit zodanig hebben geconfigureerd?
Outbound: EVCC > Home Assistant Charger > Home Assistant > Tesla Fleet Integration > Tesla auto
Inbound: Tesla auto > EVCC Tesla voertuigintegratie > EVCC
Lijkt goed te werken. Alleen jammer dat je geen 1/3 fase kan wisselen. En bij te vaak wisselen van amperage zal het aantal commando's richting de Tesla API hard oplopen waarbij dit niet meer wordt gedekt door het gratis Tesla developer account. Dus later toch nog maar eens een mooie Peblar laadpaal denk ik
/f/image/jp46J2PTUm2sTXggMawrvyWC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door nMad op 17-03-2026 10:59 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Of de hier al eerder genoemde bluetooth integratie, werkt voor mij al lange tijd vlekkeloos (en lokaal, geen Tesla cloud API nodig)nMad schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:49:
[...]
...En bij te vaak wisselen van amperage zal het aantal commando's richting de Tesla API hard oplopen waarbij dit niet meer wordt gedekt door het gratis Tesla developer account. Dus later toch nog maar eens een mooie Peblar laadpaal denk ik
Ik heb nu een read-only API opgezet. Dus hiermee kan ik gratis commando's kunnen sturen zonder dat het je API credits opslurpt. Dus via HASS ook interieur verwarmen/koelen met vermogen uit de laadpaal. En bijvoorbeeld automatische ontkoppeling van de laadkabel, daar zou ik nog een slimme/veilige trigger voor moeten verzinnen. Bijv. een tripple push met een shelly licht knop of iets dergelijks in de gang voordat ik de deur uit loop.
@_PM Kan je fase-switchen via de bluetooth methode?
[ Voor 3% gewijzigd door KoningSlakkie op 17-03-2026 14:26 ]
Inderdaad via de Zaptec EV Charger integratie via HACSFreezhost schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:01:
[...]
Ik gebruik de P1 data vanuit DSMR reader via MQTT dus mijn situatie is iets anders. Maar hoe heb jij je Zaptec aan HA gekoppeld, met de Zaptec EV charger via HACS?
Bij mijn Tesla model S, doet die al op 1 fase 5A laden. 1,1kw volgens mij. Dit doet hij volgens mij bij EVCC uit zichzelf als je min+PV doet of als hij de PV terugschaalt naar minimaal... startwaarde blijft wel 1.4kw.. Peblar icm model SKoningSlakkie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:13:
Ik laad al een tijdje de Tesla model 3 met de Peblar Home via EVCC. Maar nu lees ik over de bluetooth methode. Dat lijkt mij erg interessant, want daarmee zou je dus ook op 5A kunnen laden (als ik even het verlies negeer). Dat lukt mij op dit moment niet met de combinatie van Peblar, EVCC en Tesla. Het enige wat ik mis in het overzicht op groene nerds is fase switchen. Kan iemand mij vertellen of dat mogelijk is via bluetooth, lijkt mij niet toch?
Ik heb nu een read-only API opgezet. Dus hiermee kan ik gratis commando's kunnen sturen zonder dat het je API credits opslurpt. Dus via HASS ook interieur verwarmen/koelen met vermogen uit de laadpaal. En bijvoorbeeld automatische ontkoppeling van de laadkabel, daar zou ik nog een slimme/veilige trigger voor moeten verzinnen. Bijv. een tripple push met een shelly licht knop of iets dergelijks in de gang voordat ik de deur uit loop.
Meerdere mensen hier kunnen dat ook. Maar hier is het mij niet gelukt. Ik heb werkelijk geen idee wat ik fout doe. Ik krijg een fout zodra ik de minimum charge speed op 5A zet. In 6A valt hij ook niet terug naar 5A.Tunestwo schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:40:
[...]
Bij mijn Tesla model S, doet die al op 1 fase 5A laden. 1,1kw volgens mij. Dit doet hij volgens mij bij EVCC uit zichzelf als je min+PV doet of als hij de PV terugschaalt naar minimaal... startwaarde blijft wel 1.4kw.. Peblar icm model S
Nee dat kan niet via deze methode. Ik heb daar naar gezocht, maar de lader lijkt dat niet te ondersteunen, dus waarschijnlijk gaat het op geen een manier (of je moet echt de fasen die de lader voeden uit gaan zetten.... misschien kan hij daar wel mee overweg).KoningSlakkie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:13:
...
Wat wel kan is met een lager amperage laden (b.v. op 2A = 1380W), dan heb je wel, relatief, meer verlies door het basis verbruik van de auto tijdens het laden. Als de optie is: terugleveren of in de auto laden... dan maar langzaam laden.
Deze bluetooth integratie wordt goed bijgehouden: https://github.com/PedroKTFC/esphome-tesla-ble
Nu kennelijk pas 3 jaar een issue... maar toch.. iemand ervaring mee?
Is een JWT, kan je gewoon telkens vernieuwen.Kammika schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:21:
Net de 150$ betaald om om te zetten naar lifetime token. Maar bij mijn token staat "It is valid for 1095 days and can be regenerated at any time." Dat ziet er toch niet uit als lifetime.
Nu kennelijk pas 3 jaar een issue... maar toch.. iemand ervaring mee?
Mijn config: laadpaal niet in te stellen dus Tesla via de hierboven genoemde BLE-optie.
Mijn initiele opzet heb ik van deze pagina om de Tesla BLE aan te sturen als laadpaal:
HyperBart in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"
2 dingen werken niet zoals ik bedacht had.
Het instellen van de LimitSoc
in evcc.yaml heb ik opgenomen
limitSoc: number.tesla_ble_charging_limit
Dat werkt wel, maar lijkt alleen de initiele stand fixed over te nemen naar de GUI op basis van de sensorstand op dat moment. Het verslepen van de slider van de GUI verandert de setting niet. Mis ik wat in de yaml?
Het volledig opmaken van de zonnestroom.
EVCC besluit om het amperage zo in te stellen dat ik nog steeds ongeveer 500 w teruglever. Ik heb liever 1 amp meer zodat ik ongeveer 100 watt afneem.
Is dit aan te passen ergens?
My config:djiedjee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:01:
...
Dat werkt wel, maar lijkt alleen de initiele stand fixed over te nemen naar de GUI op basis van de sensorstand op dat moment. Het verslepen van de slider van de GUI verandert de setting niet. Mis ik wat in de yaml?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
| vehicles:
#Tesla
- name: Tesla_Model_3
type: custom
title: Tesla Model 3_ESPBLE # display name for UI
capacity: 57.5 # netto battery capacity (kWh)
#phases: 3
icon: car
soc: # battery soc (%)
source: http # plugin type
uri: http://[MY_IP]:8123/api/states/sensor.tesla_ble_charge_level
method: GET
headers:
- Authorization: "Bearer [MY_TOKEN]"
insecure: true
jq: .state | tonumber
status: # met deze status zou hij moeten stoppen met charge amps sturen nadat hij vol is
source: combined
plugged:
source: http
uri: http://[MY_IP]:8123/api/states/binary_sensor.tesla_ble_charge_flap
headers:
jq: .state == "on"
charging:
uri: http://[MY_IP]:8123/api/states/sensor.tesla_ble_charging_state
headers:
jq: .state == "charging"
range:
uri: http://[MY_IP]:8123/api/states/sensor.tesla_ble_range
headers:
odometer:
uri: http://[MY_IP]:8123/api/states/sensor.tesla_ble_odometer
headers:
climater:
uri: http://[MY_IP]:8123/api/states/binary_sensor.tesla_ble_climate
headers:
wakeup: # vehicle wake up command
uri: http://[MY_IP]:8123/api/states/button.tesla_ble_wake_up
headers:
maxcurrent: # set charger max current (A)
uri: http://[MY_IP]:8123/api/services/number/set_value
method: POST
headers:
- Content-Type: application/json
body: '{"entity_id": "number.tesla_ble_charging_amps", "value": "${maxcurrent}"}'
getmaxcurrent:
uri: http://[MY_IP]:8123/api/states/number.tesla_ble_charging_amps
headers:
limitsoc: # optional in-vehicle limit soc, read-only (%)
uri: http://[MY_IP]:8123/api/states/number.tesla_ble_charging_limit
headers:
chargeenable:
uri: http://[MY_IP]:8123/api/services/switch/{{ if .chargeenable }}turn_on{{ else }}turn_off{{ end }}
method: POST
body: '{"entity_id": "switch.tesla_ble_charger"}'
headers:
- Content-Type: application/json |
Ja, ik weet even niet hoe dit via de GUI moet, maar in de config file 'residualPower'djiedjee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:01:
...
Het volledig opmaken van de zonnestroom.
EVCC besluit om het amperage zo in te stellen dat ik nog steeds ongeveer 500 w teruglever. Ik heb liever 1 amp meer zodat ik ongeveer 100 watt afneem.
Is dit aan te passen ergens?
1
2
3
4
5
| site:
title: [XYZ]
meters:
pv: solar_power
residualPower: 600 |
Via de site heb je bij configuratie -> regelgedrag -> vermogens overschot waar je deze waarde kunt instellen. (Of Control behavior, Residual Power als je hem op Engels hebt staan)_PM schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:02:
[...]
Ja, ik weet even niet hoe dit via de GUI moet, maar in de config file 'residualPower'code:
1 2 3 4 5site: title: [XYZ] meters: pv: solar_power residualPower: 600
_PM
Ik heb even gekeken naar jouw YAMl.
Daar staat:
limitsoc: # optional in-vehicle limit soc, read-only (%)
Method is ook GET, dus daar kan je limiet ook niet mee instellen toch?
Ik zie wel een aantal nieuwe zaken, ik ga ook de documentatie maar eens verder doorspitten
Verder lijkt de YAML wel ingewikkelder dan nodig is. Die van jou doet telkens een HTTP-call, terwijl je ook direct de entity kan toewijzen. Dat werkt wel bij mij:
soc: sensor.tesla_ble_charge_level
status: sensor.tesla_ble_charging_state
Die POST voor de chargeenable vind ik dan wel weer handig. Dat scheelt me weer een scriptje.
Edit : ik heb e.e.a. verder ingericht met behulp van de documentatie.
1 extra vraag:
Ik denk dat ik ergens een maximum prijs per kWh kan instellen, maar ik weet niet waar.
Ik zie wel voorbij komen dat "smartCostLimit" dat instelt, maar dat krijg ik in de evcc.yaml niet werkend.
In de GUi zie ik het ook nergens staan.
[ Voor 18% gewijzigd door djiedjee op 18-03-2026 20:24 ]
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
1
2
3
4
| tariffs: grid: # Tarief voor afname feedin: # Tarief voor teruglevering ... |
[ Voor 184% gewijzigd door Mirabis op 19-03-2026 09:21 . Reden: Reactie terrug gezet want toch wel goed gelezen. ]
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Heb je teruglever (feedin) tarieven ingesteld?djiedjee schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:02:
@Millert
dat is gek, die heb ik niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
Dit is nog van voordat de integratie met home assistant beschikbaar was bedankt voor je feedback, kan ik mooi mijn configuratie weer mee versimpelendjiedjee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:07:
_PM
Ik heb even gekeken naar jouw YAMl.
Verder lijkt de YAML wel ingewikkelder dan nodig is. Die van jou doet telkens een HTTP-call, terwijl je ook
Verder is nu alles gelukt?
De dynamische tarieven zitten er nu ook goed in.
Met alle stroom die ik over heb nadat de auto volgeladen is, ga ik nu maar eens doorrekenen of een thuisbatterij interessant is.
/f/image/qR2hLAoaD38ixMCnB43Wj0Ll.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/rABnHCZwyuPqpf1FWGWMa7Dq.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/vEN69ByQXH4CO2X4om6lOIxt.png?f=user_large)
/f/image/XXrJYhijXzuyPUfmLVvA3pkH.png?f=fotoalbum_large)