Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@V_Andy evcc stuurt niet actief de batterij aan hè hij gaat ervan uit dat die zelf een "NOM"regeling heeft. Kennelijk levert je batterij nu niet... Dan kan evcc wel het laadvermogen van de paal op laten schroeven, maar als het niet wordt aangevuld, gaat het dus niet omhoog... Dus ik zou zeggen, zoek het bij je batterij?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:09
@Koen Hendriks , op hoeveel min/max ampere staat je loadpoint aub?

• V_Andy
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:20
JanHenk schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:28:
@V_Andy evcc stuurt niet actief de batterij aan hè hij gaat ervan uit dat die zelf een "NOM"regeling heeft. Kennelijk levert je batterij nu niet... Dan kan evcc wel het laadvermogen van de paal op laten schroeven, maar als het niet wordt aangevuld, gaat het dus niet omhoog... Dus ik zou zeggen, zoek het bij je batterij?
Als andere huishoud apparaturen wel gebruik maken van de batterij maar de laadpaal niet. Dan snap ik niet dat ik dit moet gaan zoeken bij de batterij😂.

Ik ben wel een leek in heel dit gebeuren, maar evcc ziet toch de batterij en is stuurbaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sf2F9FM8hfHN1OZbmNX42VviqNg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ukpHanILbxB3MhYTIok2gpp3.png?f=fotoalbum_large

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:04
V_Andy schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:23:
[...]

Als andere huishoud apparaturen wel gebruik maken van de batterij maar de laadpaal niet. Dan snap ik niet dat ik dit moet gaan zoeken bij de batterij😂.

Ik ben wel een leek in heel dit gebeuren, maar evcc ziet toch de batterij en is stuurbaar?

[Afbeelding]
Hij zet je batterij niet in Nul op Meter stand. Dat zie je wel. Daarom is je batterij 100% en grijs aangezien het niks doet in dat overview. Werkt die sturing goed?

• V_Andy
Ik denk van wel😂

Nu is er thuis meer verbruik dus nu zakt de percentage van de batterij.

Enkel gebruikt de laadpaal niets uit de batterij en op pv blijft hij steeds het min trekken van 1,4kw( tekort haalt hij uit het net). Ik weet dat er een delay op staat dat de paal niet direct uitvalt als er minder opwek is. Maar geen uur😂

Kan het ook zijn dat de elektricien de laadpaal zo heeft aangesloten dat deze niet uit de batterij energie kan uithalen? Bv in de app FusionSolar zien ik dat het verbruik van de laadpaal niet mee wordt in verwerkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwpN3BAcALE1Y9RkRhXm3Li43oA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MsfrscOCdl6XrcJUlnAVJUQ6.png?f=fotoalbum_large

• thomvh
V_Andy schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:47:
Ik denk van wel😂

Nu is er thuis meer verbruik dus nu zakt de percentage van de batterij.

Enkel gebruikt de laadpaal niets uit de batterij en op pv blijft hij steeds het min trekken van 1,4kw( tekort haalt hij uit het net). Ik weet dat er een delay op staat dat de paal niet direct uitvalt als er minder opwek is. Maar geen uur😂

Kan het ook zijn dat de elektricien de laadpaal zo heeft aangesloten dat deze niet uit de batterij energie kan uithalen? Bv in de app FusionSolar zien ik dat het verbruik van de laadpaal niet mee wordt in verwerkt?

[Afbeelding]
Uuhm, dat kan zeker! Dit is zelfs vrij standaard in de meeste huizen omdat de auto de batterij zo leeg heeft. Maar ik zou dat even dubbel checken met hem!

• V_Andy
thomvh schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:51:
[...]

Uuhm, dat kan zeker! Dit is zelfs vrij standaard in de meeste huizen omdat de auto de batterij zo leeg heeft. Maar ik zou dat even dubbel checken met hem!
Zal ik doen.

Nu nog de andere vraag😂hoe komt het dat hij niet stopt met laden in PV modus als de zon hier nu al even weg is? Hij blijft dus steeds het min van 1,4kw laden. In MIN + PV modus snap ik dit compleet maar niet in PV modus🤨.

• thomvh
V_Andy schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:33:
[...]

Zal ik doen.

Nu nog de andere vraag😂hoe komt het dat hij niet stopt met laden in PV modus als de zon hier nu al even weg is? Hij blijft dus steeds het min van 1,4kw laden. In MIN + PV modus snap ik dit compleet maar niet in PV modus🤨.
Heb je logs? Daar staat waarschijnlijk iets in over een beslissing die niet goed gaat.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

V_Andy schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:33:
[...]

Zal ik doen.

Post nog eens een screenshot van in en out waardes (homepage uitgeklapt). In je eerste screenshot zat namelijk al iets geks: pv 0,4kW en consumptie 0,4kW. En lader stond toen ook te laden terwijl dat onder pv mode niet mogelijk is.

Nu je constateert dat je batterij, p1 en je solar mogelijk anders aan elkaar geknoopt zijn, kan het dus ook zijn dat je je meters en je netwerk (in config loadbalancing) niet juist is.

• V_Andy
thomvh schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:52:
[...]

Heb je logs? Daar staat waarschijnlijk iets in over een beslissing die niet goed gaat.
Beste,

Ben je hier iets mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gf_-0UpWCi7eSHQmw62k6EkJVf0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S4J57sOchFA20pZ4ScCuaLaa.png?f=fotoalbum_large

• V_Andy
Get!em schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:15:
[...]

Post nog eens een screenshot van in en out waardes (homepage uitgeklapt). In je eerste screenshot zat namelijk al iets geks: pv 0,4kW en consumptie 0,4kW. En lader stond toen ook te laden terwijl dat onder pv mode niet mogelijk is.

Nu je constateert dat je batterij, p1 en je solar mogelijk anders aan elkaar geknoopt zijn, kan het dus ook zijn dat je je meters en je netwerk (in config loadbalancing) niet juist is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqKcbKiHi6QSg-VOlIkEuwoFeCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GwS6xRprkv7gwWvk2OaFCvso.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLIQd4RxMuRCDJoMWmSv5GVdbH8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iY7I3rQml7iMUNy4HBGlWREz.png?f=fotoalbum_large

volgens de elektricien is de laadpaal na de meter geplaatst. Volgens hem moet het normaal lukken😂

• thomvh
Je batterij is nog boven de 85% dus hij stopt niet met laden want hij denkt dat je de batterij gebruikt.

• V_Andy
thomvh schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:47:
[...]

Je batterij is nog boven de 85% dus hij stopt niet met laden want hij denkt dat je de batterij gebruikt.
En hij gebruikt dus niets van de batterij🤨enige tip hoe ik dit kan oplossen🙈😂

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

V_Andy schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:35:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

volgens de elektricien is de laadpaal na de meter geplaatst. Volgens hem moet het normaal lukken😂
Die Max power, staat die daar bewust? Het is of Max power of Max current, niet beide.

Verder: wat geeft de (app van) de batterij zelf aan dat er grid power geconsumeerd wordt? Ik vermoed nu ook dat die de net afname niet ziet.

• V_Andy
Get!em schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:47:
[...]

Die Max power, staat die daar bewust? Het is of Max power of Max current, niet beide.

Verder: wat geeft de (app van) de batterij zelf aan dat er grid power geconsumeerd wordt? Ik vermoed nu ook dat die de net afname niet ziet.
Ja dit is ivm het capaciteitstarief😂dat doet hij wel, hij laadt niet meer als 5kw en als er thuis verbruik is zakt hij ook wel. Dus de maxcurrent kan ik dan weglaten en enkel maxpower gebruiken?

• V_Andy
Get!em schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:47:
[...]

Heb de maxcurrent nu weg gelaten, maar veel verandert er niet.

Ja de app van de zonnepanelen/batterij geeft alles weer buiten het verbruik van de laadpaal. Dat verbruik herkent hij niet. Maar evcc dan weer wel. Maar die wilt dan weer de batterij niet gebruiken🤨😂

• V_Andy
Volgens “chatgpt” zou het toch kunnen liggen aan een hardware probleem.

Omdat FusionSolar app( batterij app) het verbruik van de laadpaal niet ziet, gaat deze dus ook niet bijspringen omdat hij zogezegd niets moet leveren.

De CT klemmen van de Huawei meter zouden hierbij verkeerd staan( volgens chatgpt).

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-09 13:24
Leffunk schreef op woensdag 16 september 2026 @ 06:49:
[...]

Gisteren weer zelfde gedrag kunnen observeren: Na 17u00 is het dus duurste tarief, maar auto blijft vrolijk doorladen met als gevolg dat de thuisbatterij wordt aangesproken om én verbruik auto op dat moment op te vangen én verbruik van het huis. Ik zou net verwachten dat EVCC stopt vanaf 17u00, tenzij er nog voldoende zonoverschot is om de auto te laden. Ik zie in de logs wel staan dat hij gaat pauzeren en nog x-tijd zal gaan laden voor 5u00. 5u00 is immers de vertrektijd die ik op dat plan heb ingevuld. En tussen 1u00 en 7u00 zijn goedkoopste uren, dus helemaal goed geredeneerd van EVCC.
Maar dus in praktijk loopt het niet zo: ondanks dat die dat "zegt" in zijn log, blijft die toch vrolijk verder de auto laden?
Hieronder een stuk van de logfile:
er gaat iets niet goed met je laadpaal aansturing

Er staat een aantal keren in de logging "charger out of sync: expected disabled, got enabled"

Daarna gaat de cooldown timer opnieuw in, zie logregels
- charger enable"
- de melding over de cooldown timer op 7 minuten (en aflopend)

waarna die opnieuw probleert en dezelfde fouten geeft. Ik ken je laadpaal niet goed genoeg, maar kennelijk geef EVCC commando's dat die moet stoppen met laden en reageert de paal daar niet of niet snel genoeg op

Je kan proberen je interval ("regelgedrag" in de Config GUI) wat omhoog te zetten. Als ik die op mijn paal (een Alfen paal) te laag heb staan, krijg ik ook out of sync errors.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

V_Andy schreef op woensdag 16 september 2026 @ 23:03:
[...]

Ja dit is ivm het capaciteitstarief😂dat doet hij wel, hij laadt niet meer als 5kw en als er thuis verbruik is zakt hij ook wel. Dus de maxcurrent kan ik dan weglaten en enkel maxpower gebruiken?
Nee, dan is t prima. Dan is t logisch.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

V_Andy schreef op donderdag 17 september 2026 @ 01:14:
Volgens “chatgpt” zou het toch kunnen liggen aan een hardware probleem.

Omdat FusionSolar app( batterij app) het verbruik van de laadpaal niet ziet, gaat deze dus ook niet bijspringen omdat hij zogezegd niets moet leveren.

De CT klemmen van de Huawei meter zouden hierbij verkeerd staan( volgens chatgpt).
Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Als evcc en de batterij niet op dezelfde meter zitten die het totaal verbruik kennen, en in dit geval dus de batterij die de lader niet ziet, dan kan de batterij dus ook nooit bijspringen op zijn eigen logica.

Blijkbaar heb je twee meters in je groepenkast op verschillende plekken. Die zag ik zo niet terug in je loadbalancing config. Je zou kunnen kijken of je de nesting die daarin zit, kunt configureren door ook de meter waar de batterij op zit in evcc te configureren. En hoe evcc daarop reageert. Geeft alleen inzicht. In iedergeval hoef je van je batterij nu dus geen laad support te verwachten als die dat verbruik niet ziet.

Is je batterij van dusdanige grootte dat t zin heeft überhaupt je auto er mee te laden?

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 17-09-2026 08:32 ]

• V_Andy
Get!em schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:30:
[...]

Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Als evcc en de batterij niet op dezelfde meter zitten die het totaal verbruik kennen, en in dit geval dus de batterij die de lader niet ziet, dan kan de batterij dus ook nooit bijspringen op zijn eigen logica.

Blijkbaar heb je twee meters in je groepenkast op verschillende plekken. Die zag ik zo niet terug in je loadbalancing config. Je zou kunnen kijken of je de nesting die daarin zit, kunt configureren door ook de meter waar de batterij op zit in evcc te configureren. En hoe evcc daarop reageert. Geeft alleen inzicht. In iedergeval hoef je van je batterij nu dus geen laad support te verwachten als die dat verbruik niet ziet.

Is je batterij van dusdanige grootte dat t zin heeft überhaupt je auto er mee te laden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wA33PHVjIeIWXqsjH6-D-NEPcRo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IRonoPBg8ZT4KY5sWYeUIi0r.png?f=fotoalbum_large

Ja zal nog wat moeten zoeken denk ik🤨

Nu is de batterij niet leeg, er is wat zon productie, en toch haalt hij uit het net🤨

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

V_Andy schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:54:
[...]

[Afbeelding]

Ja zal nog wat moeten zoeken denk ik🤨

Nu is de batterij niet leeg, er is wat zon productie, en toch haalt hij uit het net🤨
Dit ziet er idd uit als verkeerde config van meters.

• V_Andy
Get!em schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:06:
[...]

Dit ziet er idd uit als verkeerde config van meters.
Heb evcc nu eens uit de kring gelaten. Nu enkel de laadpaal( peblar) zijn ding laten doen. Deze schakelt wel uit bij enkel zonladen. Zoals het moet.

Maar deze laadt dus ook niet uit de batterij, ook in de andere modi die er zijn.

• thomvh
V_Andy schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:33:
[...]

Heb evcc nu eens uit de kring gelaten. Nu enkel de laadpaal( peblar) zijn ding laten doen. Deze schakelt wel uit bij enkel zonladen. Zoals het moet.

Maar deze laadt dus ook niet uit de batterij, ook in de andere modi die er zijn.
Gok dat je batterij het verbruik niet ziet. Even de klemmen anders zetten?

• V_Andy
thomvh schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:35:
[...]

Gok dat je batterij het verbruik niet ziet. Even de klemmen anders zetten?
Als ik wist hoe je dat moet doen😂daar stopt mijn kennis😂

• thomvh
V_Andy schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:46:
[...]

Als ik wist hoe je dat moet doen😂daar stopt mijn kennis😂
Foto maken van waar ze zitten, en waar je laadpaal is aangesloten. Dan kunnen we even meekijken ;)

• V_Andy
thomvh schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:48:
[...]

Foto maken van waar ze zitten, en waar je laadpaal is aangesloten. Dan kunnen we even meekijken ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJMhmFnBQrDNy-QRFF2d0JY3VfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QC9O21ulQrQsmcB5quJxP8Ji.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSsBempECVCFs6THZlvZqxGk7F4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSFQCTUqO4w2cWGA8XJNEPFK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2DkMq6AqggR40cKQK_43fV2VJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqHH7CClwBWoNyllyrtlRpzR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upSoDYYoV9ZIlu75K9wTjwyC1rI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GOO6rZ8OBHkivvgZ7oO0QXI.jpg?f=fotoalbum_large

• thomvh
Ik zie zo niet hoe de Huawei weet wat het huis verbruik is. Want als die meting gebeurt nadat de laadpaal stroom heeft gehad dan kan hij er niet veel mee en kan die dus ook geen nul op de meter doen.

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:42
De Smart Power Meter links van de PV installatie automaat. Eenzelfde zit hier ook in de meterkast voor de thuisbatterij. Deze is rechtstreeks verbonden aan de omvormer van de batterij.

[ Voor 4% gewijzigd door Millert op 17-09-2026 15:43 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:02
JanHenk schreef op woensdag 16 september 2026 @ 07:20:
Misschien even die lap tekst in quote haakjes zetten? En daarbinnen liefst nog in code-tags? Dit is wel slecht leesbaar..

Ik zie twee keer “charger out of sync”, waarna kennelijk de disable-timer opnieuw gaat lopen. Wat voor laadpaal heb je en wat voor template of integratie gebruik je om hem aan te sturen?

Evcc wil in z’n logica de lader wel stoppen, maar de lader luistert niet.
Ik heb een Alfen Single Pro laadpaal en heb "Alfen Eve" geselecteerd bij "Manufacturer". Dan heb ik modbus ingevuld en IP en de poort. Timeout en Delay. Als ik daar dan op "Validate & save" druk, dan krijg ik wel netjes status succesful.

Hieronder screenshots van de "Edit charging point" menu (volledig zichtbaar door op te klikken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aikVouy5SuneqAH2_XPka84lpRE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVz0aNqvvD0vU9tVbEhjWjVa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Meu80DK1kj-52S7-qNuYZQ3g6HA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1y6vyd9Uv7TvcsddAOWLpDfl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdNv3AWKHlzm2yaJS2HP3v9s6P8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjlELO8N8YqgTlobaWYExKcl.jpg?f=fotoalbum_tile
En dan de instellingen bij "Edit Charger":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWep4pHac6EXlKnJrIk61RZLAMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Togbia0WB6n2p8CWD9y21KnI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxLGhbfywSm9hk6dcgRmyMAQJuA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYUcBIUZxjFrznGIJ6wmfjdP.jpg?f=fotoalbum_tile
Staat er ergens iets fout of moet ik nog zaken aanpassen?

• JanHenk
  • Niet online
@Leffunk Dat staat wel goed. En toch luistert de Alfen niet. Heb je de settings in de Alfen wel goed staan?
The "Active load balancing" license is required for external Modbus control of the charger. Enable "Active Load Balancing" and select "Energy Management System" as Data Source in the configuration. It is recommended to set "ValidityTime" ("TCP/IP EMS" menu) to 300s.

• Leffunk
Kammika schreef op donderdag 17 september 2026 @ 07:24:
[...]
Je kan proberen je interval ("regelgedrag" in de Config GUI) wat omhoog te zetten. Als ik die op mijn paal (een Alfen paal) te laag heb staan, krijg ik ook out of sync errors.
Verwijs je naar Configuration --> General --> Control behavior? Daar heb ik het update interval op 30s staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FqHjs48TR1HfXuG0-n1SllKnVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSMrvrAS7Hvu1rRxk7bYWwW0.jpg?f=fotoalbum_large

• Leffunk
JanHenk schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:03:
@Leffunk Dat staat wel goed. En toch luistert de Alfen niet. Heb je de settings in de Alfen wel goed staan?

[...]
Enkele screenshots uit de MyEve app o.a. dus Advanced --> Smart charging --> Active load balancing schermje en Advanced --> Smart charging --> Energy Management System scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3WMzTkUqhT0Zzmpyn0vIJCyOXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYHRZHrB0f5a62pZlW7t7OMD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rx6Wy1WAUUtccAsQ73cC4YMexjo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSo1w35xbBR99FY7jhg94BH2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1oxD3SNsva-OZ5NDy0LOGnEucc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYpAgyVMmOE2QRA3vvl9qgA9.jpg?f=fotoalbum_tile

• V_Andy
Millert schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:43:
De Smart Power Meter links van de PV installatie automaat. Eenzelfde zit hier ook in de meterkast voor de thuisbatterij. Deze is rechtstreeks verbonden aan de omvormer van de batterij.
En deze moet dan anders geplaatst worden of?

• Millert
Die energiemeter is geplaatst om de omvormer van je thuisbatterij van verbruiks data te voorzien, dit gemeten voor de slimme meter. Zodat de thuisbatterij op nul op de meter kan afregelen. Je leest de energiemeter nu uit via een koppeling met de omvormer van de thuisbatterij?

Als ik het goed lees wil je dat de thuisbatterij wordt aangesproken om je Ev te laden? Zelf probeer ik dit juist te voorkomen. Dit is in de regel nogal inefficient, je verliest op drie plekken energie bij het omzetten (pv naar batterij, batterij naar wallbox en wallbox naar ev).

Bij onze thuisbatterij regelt het batterij EMS het laad/ontlaad gedrag van de thuisbatterij, een combinatie van eigen gebruik en handel. Deze gaat niet altijd goed hand in hand met Evcc. Daarom heb ik een automatisering ingesteld die wanneer de Ev gaat laden, de MaxDischargeCurrent van de thuisbatterij op 0A zet.

Ik gebruik een Homewizard p1 meter voor Evcc. Laadt de EV wanneer de tarieven het laagst zijn en laat het EMS van de thuisbatterij zijn gang gaan voor wat betreft de zonnestroom en teruglevering aan het net.

[ Voor 10% gewijzigd door Millert op 17-09-2026 23:22 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• V_Andy
Millert schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:13:
Die energiemeter is geplaatst om de omvormer van je thuisbatterij van verbruiks data te voorzien, dit gemeten voor de slimme meter. Zodat de thuisbatterij op nul op de meter kan afregelen. Je leest de energiemeter nu uit via een koppeling met de omvormer van de thuisbatterij?

Als ik het goed lees wil je dat de thuisbatterij wordt aangesproken om je Ev te laden? Zelf probeer ik dit juist te voorkomen. Dit is in de regel nogal inefficient, je verliest op drie plekken energie bij het omzetten (pv naar batterij, batterij naar wallbox en wallbox naar ev).

Bij onze thuisbatterij regelt het batterij EMS het laad/ontlaad gedrag van de thuisbatterij, een combinatie van eigen gebruik en handel. Deze gaat niet altijd goed hand in hand met Evcc. Daarom heb ik een automatisering ingesteld die wanneer de Ev gaat laden, de MaxDischargeCurrent van de thuisbatterij op 0A zet.

Ik gebruik een Homewizard p1 meter voor Evcc. Laadt de EV wanneer de tarieven het laagst zijn en laat het EMS van de thuisbatterij zijn gang gaan voor wat betreft de zonnestroom en teruglevering aan het net.
Mijn bedoeling was/is om de batterij net wel “gecontroleerd” te gebruiken🙈. Ik wil zo weinig mogelijk energie naar het net sturen en dan zijn er bij mij net wel situaties waarbij dit handig zou zijn. Daarvoor wou ik dus evcc gebruiken.

Als ik ‘s middags thuiskom en de batterij is vol en ik wil laden, wil ik deze mee inschakelen.

Zodanig dat als ik nadien terug thuis kom, de batterij terug is volgeladen, anders als deze niet mee “helpt”, gaat er op dat moment weer energie naar het net als ik weg ben. Dit wil ik net voorkomen.

Maar de batterij helpt dus totaal niet mee, zelfs als ik evcc eruit haal en enkel puur via peblar oplaad.

De vraag is dan nu, gaat het hier om een hardware issue” laadpaal/batterij positie in de kring” of toch een software issue?😂

• V_Andy
Millert schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:13:

Nu bv ook, mijn batterij is op 60%, er is voldoende zonne energie, maar hij laadt dus eerst de batterij op🤨. Ik wil dit juist niet, ik wil nu de auto opladen met de zonne energie. Straks als ik weg ben kan de batterij terug opladen.

• Millert
Dan zou ik het nu eerst bij de thuisbatterij zoeken. Type thuisbatterij en omvormer? Heeft deze een display of een app waarmee je kunt zien of hij de laadstroom van je wallbox kan zien?

Als reactie op je tweede post. Als je dit gedrag wilt sturen zal je zowel de thuisbatterij als de EV aan moeten kunnen sturen. EVCC kan dit, als jouw omvormer/batterij aansturing ondersteunen.

[ Voor 34% gewijzigd door Millert op 18-09-2026 09:17 ]

• HyperBart
Leffunk schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:12:
[...]

Enkele screenshots uit de MyEve app o.a. dus Advanced --> Smart charging --> Active load balancing schermje en Advanced --> Smart charging --> Energy Management System scherm:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Laatste screenshot, mode.
Welke andere opties heb je daar nog? Uit het hoofd moet dat niet op SCN staan.
Laat screenshot met opties eens zien?

• V_Andy
Dit is van Huawei, zowel batterij als omvormer. De app van de batterij( FusionSolar) geeft het verbruik van de laadpaal niet aan.

• V_Andy
Millert schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:14:
Dan zou ik het nu eerst bij de thuisbatterij zoeken. Type thuisbatterij en omvormer? Heeft deze een display of een app waarmee je kunt zien of hij de laadstroom van je wallbox kan zien?

Als reactie op je tweede post. Als je dit gedrag wilt sturen zal je zowel de thuisbatterij als de EV aan moeten kunnen sturen. EVCC kan dit, als jouw omvormer/batterij aansturing ondersteunen.
Dit is van Huawei, zowel batterij als omvormer. De app van de batterij( FusionSolar) geeft het verbruik van de laadpaal niet aan.

De omvormer werkt met een smart dongle van Huawei.

• Millert
Welke omvormer specifiek? Staat deze bij de ondersteunde apparaten?
Naast controle over je batterij moet EVCC ook inzicht hebben in alle energiestromen (wallbox, pv, batterij en totaal), mogelijk lukt dat via een koppeling met de omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxKPo8zJYaWa9Q1qQ0OrkgwtmtU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/v5iedONSaFdRJ33w7mSSe8XU.png?f=user_large

https://docs.evcc.io/en/meters/

[ Voor 24% gewijzigd door Millert op 18-09-2026 09:32 ]

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:47

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

HyperBart schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:44:
@Koen Hendriks , op hoeveel min/max ampere staat je loadpoint aub?
Nu leeg gelaten. Tijdens testen met Alfen als modbus heb ik een dag min 5 max 16 geprobeerd en ook leeg gelaten geprobeerd.

Merkte daar geen verschil in.

• Leffunk
HyperBart schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:18:
[...]

Laatste screenshot, mode.
Welke andere opties heb je daar nog? Uit het hoofd moet dat niet op SCN staan.
Laat screenshot met opties eens zien?
Hier het gevraagde screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZ97YZRebLg_Z92YBfymv-53_ew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEnhpKUxjJQ5bsDm71LYzfce.jpg?f=fotoalbum_large

• HyperBart
Koen Hendriks schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:29:
[...]

Nu leeg gelaten. Tijdens testen met Alfen als modbus heb ik een dag min 5 max 16 geprobeerd en ook leeg gelaten geprobeerd.

Merkte daar geen verschil in.
Dat is het probleem: je min moet op 6 staan.
Tesla kan minder aan maar ISO spec laadprotocol is minimaal 6A.

• V_Andy
Millert schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:29:
Welke omvormer specifiek? Staat deze bij de ondersteunde apparaten?
Naast controle over je batterij moet EVCC ook inzicht hebben in alle energiestromen (wallbox, pv, batterij en totaal), mogelijk lukt dat via een koppeling met de omvormer.

[Afbeelding]

https://docs.evcc.io/en/meters/
Ja deze staat erbij, SUN2000-4KTL-M1 hybride omvormer.

• Millert
Oké helder. Je geeft aan dat de elektricien de laadpaal na de energiemeter heeft aangesloten. EVCC heeft een grid meter nodig die de werkelijke stroombalans van het huis meet inclusief laadpaal. Het makkelijkste is om een p1 meter aan te sluiten op je slimme meter en deze in te stellen als grid meter. Alternatief is je huidige energiemeter te verplaatsen.

• V_Andy
Millert schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:59:
Oké helder. Je geeft aan dat de elektricien de laadpaal na de energiemeter heeft aangesloten. EVCC heeft een grid meter nodig die de werkelijke stroombalans van het huis meet inclusief laadpaal. Het makkelijkste is om een p1 meter aan te sluiten op je slimme meter en deze in te stellen als grid meter. Alternatief is je huidige energiemeter te verplaatsen.
P1 meter had ik ook ingesteld als grid.

De p1 meter steekt in de digitale meter.

Of de elektricien de laadpaal op de juiste positie in de kring heeft geplaatst weet ik dus niet exact. Daar stopt mijn kennis. Zonder evcc gebruikt de laadpaal ook niet de batterij.

evcc had connectie met de omvormer/ batterij/ laadpaal en p1 meter.

Maar om 1 of andere reden wilt de batterij maar niet mee inschakelen in het laden van de auto.

Als ik evcc gebruik zonder de auto op te laden, kloppen alle gegevens die hij weergeeft.

Dan toch een hardware issue?😂

• Millert
Hoeft niet. Het gedrag van je Huawei 'klopt', hij kan immers niet zien dat de EV gaat laden en zal hier ook niet op reageren. Het lijkt erop dat EVCC geen controle/schrijfrechten heeft.

Onderstaande informatie, van Gemini, zou ik als ik jou was even nalopen.

Modbus TCP schrijfpermissie inschakelen
Standaard staat Modbus TCP op de Dongle/omvormer vaak op Read-only (of uit).
In de FusionSolar-app (als installateur): ga naar de Dongle/omvormer instellingen en zet Modbus TCP op Read and Write (onbeperkt of gelimiteerd tot het IP van de evcc-host). Zonder schrijfpermissie kan evcc registers niet forceren.

[ Voor 22% gewijzigd door Millert op 18-09-2026 10:23 ]

• V_Andy
Millert schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:19:
Hoeft niet. Het gedrag van je Huawei 'klopt', hij kan immers niet zien dat de EV gaat laden en zal hier ook niet op reageren. Het lijkt erop dat EVCC geen controle/schrijfrechten heeft.

In de FusionSolar-app (als installateur): ga naar de Dongle/omvormer instellingen en zet Modbus TCP op Read and Write (onbeperkt of gelimiteerd tot het IP van de evcc-host). Zonder schrijfpermissie kan evcc registers niet forceren.
Dit had ik een paar weken al aangevraagd aan de installateur van de batterij/omvormer.

Dit was hun reactie:

“Beste Andy,

Ik heb zojuist de Modbus opengezet, u zou normaal toegang moeten hebben.

Moesten er verder nog vragen zijn, geef dan gerust een seintje”

Normaal moet die actief staan😂

• V_Andy
Millert schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:19:

Net contact opgenomen met de firma van de omvormer. Op afstand konden zij al zien dat de laadpaal voor de meting is geplaatst. Hierdoor ziet de batterij/omvormer geen laadpaal en zal deze ook niet sturen.

Werk terug voor de elektricien🙈

• Millert
Dit zou volgens mij voor aansturing met EVCC niet uit moeten maken, als die via een andere energiemeter maar de juiste waarden binnen krijgt. EN controle heeft over de omvormer/batterij.
Ik zou er niet dan ook niet direct van uit gaan dat het verplaatsen van de energiemeter alles oplost. Maar kwaad kan het in ieder geval niet. Ik kwam onderstaande nog tegen,

2. De modus 'Third-Party Dispatch' / Remote Scheduling
In nieuwere firmwareversies van de SDongleA / SUN2000-omvormers bestaat de optie Third-Party Dispatch (of Remote Scheduling / Remote Control via Modbus):
Wat het doet: Deze stand deactiveert de interne Huawei-automatismen volledig en zet het energiemanagementsysteem (EMS) van de omvormer in een luisterende houding.
Toepassing: De omvormer berekent zelf niets meer en wacht strikt op instructies over Modbus TCP (de commando's van software zoals evcc of een extern EMS).
Let op: Als je verbindingsproblemen krijgt met je evcc-host, blijft de batterij in zijn laatste staat hangen totdat de heartbeat-timeout verloopt.

Veelvoorkomende redenen waarom de batterij 'eigenwijs' blijft
Voordat je van modus wisselt, controleer eerst deze twee instellingen:
Firmware-beperking van de SDongleA: Oudere versies van de Dongle (lager dan V100R001C00SPC124/SPC133) weigeren vaak stilletjes schrijfopdrachten naar de holding registers, zelfs als Modbus TCP op Enable staat.
Afwijkende Unit ID / Modbus Address: Bij Huawei SUN2000 luistert de omvormer zelf meestal op Modbus-ID 1, maar het EMS/batterijpack kan via de dongle soms vereisen dat commando's specifiek naar ID 1 of 0 gestuurd worden.

• HyperBart
Dat moet op Socket staan.

• Leffunk
Heb die uur geleden al eens geprobeerd op Socket te zetten. Kan momenteel niet testen (denk ik toch niet?) omdat auto momenteel op 100 %.

Wat ik jammer genoeg blijf zien in de logs "WARN 2026/09/18 11:32:40 charger out of sync: expected enabled,got disabled."

(die error was er in mijn eerste log die ik had opgeladen hier, ook al blijkbaar).

Mocht een logfile weer zinvol zijn, dan hoor ik het graag hoe ik die best plaats (gezien dat vorige keer slecht is verlopen ;-)). Begrijp ik het goed dat ik dergelijke log best tussen quotes plaats en binnen de quotes dan nog met codetags?

• HyperBart
@V_Andy
Evcc doet niks met je batterij, een paar posts terug van mij heb ik dat eens uitgelegd.
Als de laadpaal niet “achter” de meter hangt waarop je batterij stuurt dan ziet de batterij dat verbruik niet en zal hij dus niet NOM doen met het verbruik in acht nemend van de laadpaal.

Als je dat niet zelf kan onderzoeken moet je elektricien even terugkomen en de vraag hierboven aan hem voorleggen.

• V_Andy
HyperBart schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:02:
@V_Andy
Evcc doet niks met je batterij, een paar posts terug van mij heb ik dat eens uitgelegd.
Als de laadpaal niet “achter” de meter hangt waarop je batterij stuurt dan ziet de batterij dat verbruik niet en zal hij dus niet NOM doen met het verbruik in acht nemend van de laadpaal.

Als je dat niet zelf kan onderzoeken moet je elektricien even terugkomen en de vraag hierboven aan hem voorleggen.
Elektricien is nu net in verlof, maar hij zal idd even moeten terug komen. Hopelijk als dit opgelost is dat ik evcc gewoon kan gebruiken zoals het hoort👍keep you posted😂

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

HyperBart schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:44:
[...]

Dat is het probleem: je min moet op 6 staan.
Tesla kan minder aan maar ISO spec laadprotocol is minimaal 6A.
Hmm dit werkt nog niet soepel. Hij is er vannacht 2 keer mee gestopt en niet meer aan gegaan. Nu net ingeplugd en omdat de prijs < 15 cent is moet die volledig gaan laden, maar de Tesla blijft hangen op max 6a. Hij lijkt wel naar 3 fases te zijn gegaan maar niet naar 16 ampère. Daarna handmatig stoppen en op fast zetten geeft het zelfde resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmzSINdX9Irwm276sOUSb5eTdGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OvuiSmvlEXlFoizzsPNkABg1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2y0LIPPeC709eMRfBcAAvLoeUA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qeRBncXEBfbnChs8NLeSnzdX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oB8hSo5Bv22YS2kYcyGy4f_LxA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9yigJILtKj23UWT27X6ThymK.png?f=fotoalbum_large

• HyperBart
@Koen Hendriks wat ik hier heel raar vind is dat evcc wel meer wil (je ziet dat omdat de balkjes van de 3 fases partieel donker en partieel licht groen zijn) maar dat de Tesla maar 6A ziet binnenkomen.

Kan je van die periode de log eens mee sturen aub?

Ik krijg echt het idee dat iets nog op de Alfen zit bij te sturen. Heb jij ooit met apps gespeeld om slim of goedkoop te laden van energieleveranciers?

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

HyperBart schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:47:
@Koen Hendriks wat ik hier heel raar vind is dat evcc wel meer wil (je ziet dat omdat de balkjes van de 3 fases partieel donker en partieel licht groen zijn) maar dat de Tesla maar 6A ziet binnenkomen.

Kan je van die periode de log eens mee sturen aub?

Ik krijg echt het idee dat iets nog op de Alfen zit bij te sturen. Heb jij ooit met apps gespeeld om slim of goedkoop te laden van energieleveranciers?
Ja heb de Alfen en evcc willen wel, maar tesla herkent hem maar als max 6a op de modbus om een of andere reden. Wissel ik alles weer terug om de http API van Alfen te gebruiken dan ziet de Tesla meteen weer 16a zonder probleem.

Ik heb EVCC al ruim een jaar (of meer?) draaien met de Alfen als modbus + de KIA e Niro. Daar had ik deze problemen niet. Dus zit er al wel een poos in. Verder geen oude scripts of configs draaien.

Net even de logs bekeken maar omdat ik hem weer terug heb gezet op de werkende http API is de Log van de modbus die op 6a blijft hangen er niet meer vanuit evc zelf. Zal nog even kijken of ik hem vanuit de stdout van docker heb

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

De container heeft alleen basic opstart logs zie ik.

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Koen Hendriks schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:01:
[...]

Ja heb de Alfen en evcc willen wel, maar tesla herkent hem maar als max 6a op de modbus om een of andere reden. Wissel ik alles weer terug om de http API van Alfen te gebruiken dan ziet de Tesla meteen weer 16a zonder probleem.

Ik heb EVCC al ruim een jaar (of meer?) draaien met de Alfen als modbus + de KIA e Niro. Daar had ik deze problemen niet. Dus zit er al wel een poos in. Verder geen oude scripts of configs draaien.

Net even de logs bekeken maar omdat ik hem weer terug heb gezet op de werkende http API is de Log van de modbus die op 6a blijft hangen er niet meer vanuit evc zelf. Zal nog even kijken of ik hem vanuit de stdout van docker heb
Kan het niet zijn dat het in de fase aansturing fout gaat? 1-fase 6A is 1,4kW. EVCC denkt dat hij 3-fase laadt, vandaar 4,2kW (ofwel 18A).

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd. Verwarming: hybrid Quatt met E-CV en radiatoren. Warm water: Ariston WPB. Elektra: 5,4kWp ZP + Marstek V.2 accu

• Tuttivini
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19:23
Zojuist evcc (met mijn zoon @Allewijn) hier ingericht op een Synology (container).
P1 poort, DLB, etc ingesteld en een Webasto Unite lader via een HA Bridge integratie van @Dextro1986 in evcc als HA lader toegevoegd.

Enige belangrijke/cruciale wat niet lukt: we willen natuurlijk de SoC van mijn auto weten.
Ik heb een Leap Motors C10 (69.9kWh versie). Helaas lijkt daar (nog) geen api voor te zijn om dit werkende te krijgen. Heeft iemand een idee hoe we dit toch werkende kunnen krijgen?
Met oog op oa herhalend laadschema is dit echt gewenst.

• beekc1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:49
Tuttivini schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:21:
Zojuist evcc (met mijn zoon @Allewijn) hier ingericht op een Synology (container).
P1 poort, DLB, etc ingesteld en een Webasto Unite lader via een HA Bridge integratie van @Dextro1986 in evcc als HA lader toegevoegd.

Enige belangrijke/cruciale wat niet lukt: we willen natuurlijk de SoC van mijn auto weten.
Ik heb een Leap Motors C10 (69.9kWh versie). Helaas lijkt daar (nog) geen api voor te zijn om dit werkende te krijgen. Heeft iemand een idee hoe we dit toch werkende kunnen krijgen?
Met oog op oa herhalend laadschema is dit echt gewenst.
Wanneer je HA hebt draaien zou je de SOC toch via HA moeten kunnen binnen halen. Ik kwam deze tegen: https://github.com/Protos...-mate/blob/main/README.md

• Tuttivini
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19:23
beekc1 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:34:
[...]

Wanneer je HA hebt draaien zou je de SOC toch via HA moeten kunnen binnen halen. Ik kwam deze tegen: https://github.com/Protos...-mate/blob/main/README.md
Bedankt! Dat ziet er goed uit. Ik ga het uitzoeken.

• Leffunk
Ondertussen de foutmelding "WARN charger out of sync: expected enabled,got disabled." weten oplossen: in de Alfen MyEve app bij Energy management de waarde op "socket" gezet en de validity time op 32400 (9 uur). Ergens tegengekomen op Github.

Tot nu toe zijn daarmee deze warnings uitgebleven. Ook heb ik in EVCC de switch mbt Optimizer terug uitgezet gezien ik daar ook een foutmelding op kreeg: ```

[site ] ERROR 2026/09/20 09:27:37 optimizer: not enough forecast slots for meaningful optimization: 0 < 8 (grid=635, feedIn=0, solar=451)

Nu laadt auto wel goed op PV en stopt hij ook als er te weinig zonopbrengst is, dus dat is opgelost.

Enkel nu nog de issue dat als hij nog niet volledig opgeladen is, hij effectief zegt dat hij vb 's nachts nog enkele uren zal gaan laden, hij geeft dan ook aan dat hij dit wil doen, maar auto wordt precies dan niet meer wakker waardoor die laatste stap mbt bijladen niet gebeurt...Of moet dan bij PV die switch "Goedkoop netstroom laden Zet tijdelijk snel-laden" in PV mode sowieso aan staan, met een bepaalde prijslimiet?

Kan ook aan huidige Passat GTE liggen... Vanaf dinsdag ID7, misschien dat ik het daar wel werkend mee krijg?

• nlboy
  • Laatst online: 24-09 13:26

nlboy

Alles kitz?

Wie kan mij helpen met onverwacht laden in de nacht?

Ik heb een Škoda Elroq en Zaptec Go 2 zonder zonnepanelen.

Gisteravond heb ik in evcc aangegeven dat ik de auto donderdagochtend nodig heb, dus deze mag vanaf gisteravond 21:00u tot en met donderdag 6:00u opladen op het gunstige moment.

evcc gaf netjes aan dat ie over +/- 13 uur gaat beginnen (woensdagmiddag) met opladen, dus woensdag overdag. De auto werd ook niet meteen opgeladen. Prompt vanochtend zag ik dat de auto alsnog vannacht is opgeladen op het gunstige moment in de nacht blijkbaar. Waar kan dat aan liggen?

De instellingen:
evcc: PV met donderdag 6:00u met laaddoel 100% - Import epexprijzen.nl / voorspelling forecast
Zaptec: Standaard laden en eco-modus uit (niks aan de app veranderd/aangeraakt).
Elroq: 53% vol en limit 100%

Het vreemde is dat evcc het goed aangaf. Waar kan dit aan liggen?

Ik worstel nog steeds met de afkortingen Uit, PV, Min+PV & Snel. In de handleiding zie ik voornamelijk solar terugkomen en niks over Min of PV.
Uit = niet laden?
PV = ?
Min+PV = Minimale accupercentage? + ?
Snel = meteen laden zonder rekening te houden met planning/tarief?

[ Voor 8% gewijzigd door nlboy op 23-09-2026 08:59 ]

• HyperBart
Uit is niet laden
PV is solar
Min+PV wil zeggen "start het laden aan doorgaans standaard 1.4kW en als er meer overschot is aan zonne-vermogen mag je dat OOK bij in de auto duwen".
Snel = begin te laden alsof je laadpaal een oude domme paal is volgens de settings in evcc

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

nlboy schreef op woensdag 23 september 2026 @ 08:54:
Wie kan mij helpen met onverwacht laden in de nacht?

Ik heb een Škoda Elroq en Zaptec Go 2 zonder zonnepanelen.

Gisteravond heb ik in evcc aangegeven dat ik de auto donderdagochtend nodig heb, dus deze mag vanaf gisteravond 21:00u tot en met donderdag 6:00u opladen op het gunstige moment.

evcc gaf netjes aan dat ie over +/- 13 uur gaat beginnen (woensdagmiddag) met opladen, dus woensdag overdag. De auto werd ook niet meteen opgeladen. Prompt vanochtend zag ik dat de auto alsnog vannacht is opgeladen op het gunstige moment in de nacht blijkbaar. Waar kan dat aan liggen?

De instellingen:
evcc: PV met donderdag 6:00u met laaddoel 100% - Import epexprijzen.nl / voorspelling forecast
Zaptec: Standaard laden en eco-modus uit (niks aan de app veranderd/aangeraakt).
Elroq: 53% vol en limit 100%

Het vreemde is dat evcc het goed aangaf. Waar kan dit aan liggen?

Ik worstel nog steeds met de afkortingen Uit, PV, Min+PV & Snel. In de handleiding zie ik voornamelijk solar terugkomen en niks over Min of PV.
Uit = niet laden?
PV = ?
Min+PV = Minimale accupercentage? + ?
Snel = meteen laden zonder rekening te houden met planning/tarief?
Gelukkig worden de modi van EVCC hernoemd ;)
  • 54403e6 Mode Redesign: rename pv to smart, replace minpv with always charge (BC) (#32490)
Software-update: evcc 0.316.0 - Computer - Downloads - Tweakers

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

HyperBart schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:07:
Uit is niet laden
PV is solar
Min+PV wil zeggen "start het laden aan doorgaans standaard 1.4kW en als er meer overschot is aan zonne-vermogen mag je dat OOK bij in de auto duwen".
Snel = begin te laden alsof je laadpaal een oude domme paal is volgens de settings in evcc
Dank je wel. Als ik zo de reactie onder jou lees, wordt PV (solar) herontworpen naar Smart en wat dan ook beter aansluit bij mijn wensen (rekening houdend met wel/geen zonnepanelen).

Hopelijk zou het betekenen dat het geplande laden beter gaat werken voor mij.

[ Voor 25% gewijzigd door nlboy op 23-09-2026 09:23 ]

• HyperBart
Zorgen dat je de tarieven configureert, dan kiest hij de goedkope momenten.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

In other news... EVCC kan nu ook als whitelabel worden verkocht door derden. Ze hebben whitelabel customization toegevoegd (interface, contact page etc.).

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:14:
[...]

Gelukkig worden de modi van EVCC hernoemd ;)
  • 54403e6 Mode Redesign: rename pv to smart, replace minpv with always charge (BC) (#32490)
Software-update: evcc 0.316.0 - Computer - Downloads - Tweakers
is al uitgebracht inderdaad. :) Ziet er zo een heel stuk logischer uit, met een sub-slider voor "always charge" waarbij je kan kiezen tussen 1x (alleen deze sessie) of altijd aan.

@nlboy Even updaten dus ;)

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

HyperBart schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:38:
Zorgen dat je de tarieven configureert, dan kiest hij de goedkope momenten.
Dat gedaan (dinsdag om 21:30u dat ie donderdagochtend vol moet zijn) en evcc gaf netjes aan dat ie woensdagmiddag zou beginnen (+/- 13u gaat starten met laden). Helaas heeft het laden toch in de nacht plaatsgevonden.

[ Voor 22% gewijzigd door nlboy op 23-09-2026 10:04 ]

• V_Andy
HyperBart schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:02:
@V_Andy

Intussen is de elektricien terug, laadpaal staat blijkbaar voor de hoofddifferentieel, dus voor de meting van de omvormer/laadpaal. Heb eens HA geprobeerd in combinatie met EVCC(tip op het peblar Topic). Alles werkt buiten de batterij sturing🤨😂.

Dus om evcc correct te laten lopen moet de elektricien dit veranderen, maar die is hier niet zo’n voorstander van. Een tweede meting voor de laadpaal van omvormer/batterij is precies ook niet zo’n evidente oplossing😂

• JanHenk
  • Niet online
@V_Andy Ik weet niet waarom hij er geen voorstander van is. Als je evcc gebruikt is er toch niks aan de hand? Jouw thuisbatterij moet gewoon hele huisverbruik inclusief laadpaal "zien". Dus die klemmen (of wat je batterij ook gebruikt) moeten gewoon op de hoofdaansluiting.

Hoe jij het nu fysiek hebt aan laten leggen, is een bekende 'truc' om te voorkomen dat de thuisbatterij gaat leegtrekken ten behoeve van de laadpaal. Maar daar heb je nu juist net evcc voor die dat kan voorkomen (of niet), afhankelijk van je wensen.

Ik ben het ook met je eens dat je auto laden uit een thuisbatterij doorgaans niet erg is. Een korte boost kan ook prima, als je bijv. in de middag vertrekt en de batterij tijd zat heeft om zich weer te vullen vanuit PV.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Kan zijn dat ik het gemist had, maar zie in de meest recente versie ineens héél veel optimizer info in evcc.

Betekend dat dat de optimizer nu actieve invloed heeft gekregen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkxdKkOtWajukupFRKs9jpNIeF0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b09ek2vd15ldwi1AtHpGOk9H.png?f=fotoalbum_large

• HyperBart
Allewijn schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:25:
Kan zijn dat ik het gemist had, maar zie in de meest recente versie ineens héél veel optimizer info in evcc.

[Afbeelding]
Neen was al langer maar wat verstopt op oudere versies maar men bouwt wel in die richting.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Allewijn schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:25:

[Afbeelding]
The optimizer is still experimental. Right now, the calculated plan is only displayed: as a recommendation on the loadpoint, on the battery page and on the reworked optimizer page. The next step is for the optimizer to actually take over control of battery and loadpoints; the pull request for this is in preparation.
Highlights: Release Process, Optimizer, Customizing | evcc - smart charging

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 23-09-2026 10:36 ]

• Kammika
nlboy schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:01:
[...]
Dat gedaan (dinsdag om 21:30u dat ie donderdagochtend vol moet zijn) en evcc gaf netjes aan dat ie woensdagmiddag zou beginnen (+/- 13u gaat starten met laden). Helaas heeft het laden toch in de nacht plaatsgevonden.
en wat zegt de logging op die momenten? daar moet je wel uit kunnen halen waarom die wat doet..

• Kammika
V_Andy schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:06:
[...]

Intussen is de elektricien terug, laadpaal staat blijkbaar voor de hoofddifferentieel, dus voor de meting van de omvormer/laadpaal. Heb eens HA geprobeerd in combinatie met EVCC(tip op het peblar Topic). Alles werkt buiten de batterij sturing🤨😂.

Dus om evcc correct te laten lopen moet de elektricien dit veranderen, maar die is hier niet zo’n voorstander van. Een tweede meting voor de laadpaal van omvormer/batterij is precies ook niet zo’n evidente oplossing😂
ik snap het niet. Die batterij stuurt normaal op 0 op de meter, maar als er nog apparaten voor staan kan die dus niet meer op 0 op de meter sturen. Wat is de argumentatie van die electricien dan waarom die achter de meter moet?

• thomvh
Kammika schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:19:
[...]

ik snap het niet. Die batterij stuurt normaal op 0 op de meter, maar als er nog apparaten voor staan kan die dus niet meer op 0 op de meter sturen. Wat is de argumentatie van die electricien dan waarom die achter de meter moet?
Omdat Jan en alleman dan niet het probleem krijgt dat een auto die laad je batterij leeg trekt. Het is eigenlijk voor installateurs best standaard om dat zo te doen. Aangezien je echt wel meer logica nodig hebt als je geen tweaker bent. E.g. Tibber/Zonneplan besluit dat je paal gaat laden. Maar je accu staat op NOM dan is het doei stroom.

• V_Andy
Kammika schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:17:
[...]

en wat zegt de logging op die momenten? daar moet je wel uit kunnen halen waarom die wat doet..
Zijn uitleg was om te voorkomen dat, als er iets gebeurt met de laadpaal, heel het netwerk anders zou uitvallen. Nu zou dit niet zijn.

Volgens het arei mag je deze daar ook plaatsen, is ook zo trouwens gekeurd🤨😂.

De elektricien heeft dus nu de voorkeur om een tweede meting te plaatsen voor de laadpaal😂( als dit mogelijk is?), terwijl de omvormer/batterij plaatster de laadpaal achter zijn punt wilt🤨😂

Hoe dan ook, het zal mij weer centen kosten om evcc werkende te krijgen.😂

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

V_Andy schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:12:
[...]

Zijn uitleg was om te voorkomen dat, als er iets gebeurt met de laadpaal, heel het netwerk anders zou uitvallen. Nu zou dit niet zijn.

Volgens het arei mag je deze daar ook plaatsen, is ook zo trouwens gekeurd🤨😂.

De elektricien heeft dus nu de voorkeur om een tweede meting te plaatsen voor de laadpaal😂( als dit mogelijk is?), terwijl de omvormer/batterij plaatster de laadpaal achter zijn punt wilt🤨😂

Hoe dan ook, het zal mij weer centen kosten om evcc werkende te krijgen.😂
Heb je ook een meter van je huisaansluiting (P1) zoals in NL? Ja toch neem ik aan? Kun je die uitlezen?

Dan kun je die koppelen in evcc. Vervolgens maak je een nested loadbalancing config, met de tweede meter achter je laadpaal.

Dus

Main

Chargingpoint (parent main)

Sub1 :Extra meter (parent main)

Battery (parent sub1)

Pv (parent sub1)

Zo ja, en je wil auto voorrang geven op batterij, dan maak je een automation in Homeassistant: als evcc is connected en in smart mode, set battery standby.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 23-09-2026 13:41 ]

• V_Andy
Get!em schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:38:
[...]

Heb je ook een meter van je huisaansluiting (P1) zoals in NL? Ja toch neem ik aan? Kun je die uitlezen?

Dan kun je die koppelen in evcc. Vervolgens maak je een nested loadbalancing config, met de tweede meter achter je laadpaal.

Dus

Main

Battery (parent sub1)

Pv (parent sub1)

Zo ja, en je wil auto voorrang geven op batterij, dan maak je een automation in Homeassistant: als evcc is connected en in smart mode, set battery standby.
Kan er met deze werkwijze de batterij ook leveren aan de laadpaal?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

V_Andy schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:39:
[...]

Kan er met deze werkwijze de batterij ook leveren aan de laadpaal?
Alleen als je zelf actief de batterij opdracht geeft tot ontladen (Force Discharge) tijdens het laden van EV. Gezien je batterij de EV-charger niet als verbruiker ziet (omdat de meter erna zit), kan de software van de batterij zelf dat niet (in modus NOM). EVCC kan het zelf nu ook nog niet (actieve aansturing van batterij is nog niet of beperkt beschikbaar), dus zul je dit extern moeten aansturen met bijv HA.

• V_Andy
Get!em schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:44:
[...]

Alleen als je zelf actief de batterij opdracht geeft tot ontladen (Force Discharge) tijdens het laden van EV. Gezien je batterij de EV-charger niet als verbruiker ziet (omdat de meter erna zit), kan de software van de batterij zelf dat niet (in modus NOM). EVCC kan het zelf nu ook nog niet (actieve aansturing van batterij is nog niet of beperkt beschikbaar), dus zul je dit extern moeten aansturen met bijv HA.
Ok, HA ben ik niet zo super bekend mee, evcc ging nog net😂.

• HyperBart
V_Andy schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:06:
[...]

Altijd makkelijk maar in dit geval is het toch echt wel: zo moeilijk kan dit toch niet zijn.
Op zich is het normaal dat die voor de hoofddif (lees: op een aparte diff staat) zodat die je hoofddif niet "vervuilt" maar die meter waarop de batterij zich dan baseert moet dan gewoon voor beide diffs staan en eventueel dus zelfs nog eens met een diff voorzien worden

dus

diff X --> meter --> diff Y voor je huis
diff X --> meter --> diff Z voor je laadpaal

Ken je kast of eendraadschema en NEN normering verder niet maar ja het zal wat werk kosten, die elektricien mag gewoon niet invullen/assumpties maken voor jou wie of wat er op de batterij mag zitten.

Ik zie nu dat je Belg bent. Dan weet ik wel wat van het AREI. Bovenstaande suggestie is dus hoe het moet. Ja, vervelend, die Hoofddiff is afgezekerd door Fluvius. Leuker zou zijn als hij die in de "rootkast" links kan zetten maar goed ik heb hetzelfde.
Hij moet dus lussen vanaf die hoofdiff in uw grote kast naar de kleine kasten links en daar zorgen dat hij rekening houdt met de PV REM + extra diff's van de laadpaal + extra diff waar je huis dan weer achter komt.

Meten en de diff plaatsing zijn twee verschillende dingen behalve dat die meter waarschijnlijk ook met een diff gezeker moet zijn.

Beetje extra werk (kosten voor jou moet je dan ook maar zelf even uitmaken of je dat correct vindt) voor hem.

Alternatief kan zijn (welke batterij heb je trouwens?) dat je de batterij (ipv het eigen merk metertje van de batterijleverancier laat uitlezen) de P1 laat uitlezen... Die neemt alles mee.
Marstek heeft bv zo een P1 dongle, maar anderen misschien ook.
Get!em schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:38:
[...]

Dus

Main

Battery (parent sub1)

Pv (parent sub1)

Ik weet dat je het goed bedoelt maar sjonge wat een geklus rondom een probleem wat eenvoudig opgelost is door op de juiste plek (in samenspraak met de klant) die meter voor die batterij te plaatsen.

Om nog niet te spreken over HA wat er weer bij komt en weer als extra component automatisaties moet doen om een probleem op te lossen wat evcc prima kan afregelen als de dingen juist geplaatst zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door HyperBart op 23-09-2026 19:56 ]

• HyperBart
Plaats genoeg zie ik om evt een extra diff te plaatsen en de meter op de juiste plek te zetten. ;)

"Elentrikker, doeduwwerk eens"

• HyperBart
Millert schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:20:
Dit zou volgens mij voor aansturing met EVCC niet uit moeten maken, als die via een andere energiemeter maar de juiste waarden binnen krijgt. EN controle heeft over de omvormer/batterij.
Ik zou er niet dan ook niet direct van uit gaan dat het verplaatsen van de energiemeter alles oplost. Maar kwaad kan het in ieder geval niet. Ik kwam onderstaande nog tegen,

2. De modus 'Third-Party Dispatch' / Remote Scheduling
In nieuwere firmwareversies van de SDongleA / SUN2000-omvormers bestaat de optie Third-Party Dispatch (of Remote Scheduling / Remote Control via Modbus):
Wat het doet: Deze stand deactiveert de interne Huawei-automatismen volledig en zet het energiemanagementsysteem (EMS) van de omvormer in een luisterende houding.
Toepassing: De omvormer berekent zelf niets meer en wacht strikt op instructies over Modbus TCP (de commando's van software zoals evcc of een extern EMS).
Let op: Als je verbindingsproblemen krijgt met je evcc-host, blijft de batterij in zijn laatste staat hangen totdat de heartbeat-timeout verloopt.

Veelvoorkomende redenen waarom de batterij 'eigenwijs' blijft
Voordat je van modus wisselt, controleer eerst deze twee instellingen:
Firmware-beperking van de SDongleA: Oudere versies van de Dongle (lager dan V100R001C00SPC124/SPC133) weigeren vaak stilletjes schrijfopdrachten naar de holding registers, zelfs als Modbus TCP op Enable staat.
Afwijkende Unit ID / Modbus Address: Bij Huawei SUN2000 luistert de omvormer zelf meestal op Modbus-ID 1, maar het EMS/batterijpack kan via de dongle soms vereisen dat commando's specifiek naar ID 1 of 0 gestuurd worden.
evcc doet voorlopig (en bij mijn weten gaat dat ook niet gebeuren) de NOM regeling.
Dus evcc kan wel signaleren "ga laden vanuit het net" of "ontlaad nu naar het net/huis" maar hij gaat niet de NOM logica zelf doen. Dus ze gaan (wat ik inschat) setpoints sturen maar niet continu de batterij aansturen zoals ze de laadpaal per (m)A aansturen.

Dus toch wel, meter moet alles kunnen zien, dus of meter verplaatsen of andere meter (P1) gebruiken.

• HyperBart
nlboy schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:01:
[...]
Geen idee qua tijdslijn nu even maar energietarieven voor de volgende dag zijn pas om 13 of 14H00 de dag ervoor beschikbaar.
Zit daar iets mee dat ie gezien heeft dat die tarieven goedkoper waren tijdens de nacht?

• HyperBart
nlboy schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:20:
[...]

Dank je wel. Als ik zo de reactie onder jou lees, wordt PV (solar) herontworpen naar Smart en wat dan ook beter aansluit bij mijn wensen (rekening houdend met wel/geen zonnepanelen).

Hopelijk zou het betekenen dat het geplande laden beter gaat werken voor mij.
Smart is de herlabelde PV en MinPV in één knopje.
Zowel pv als minpv waren "planner aware".
Nu is dat "smart" geworden met een uitklappertje waar je éénmalig of altijd MinPV kan aanzetten.
Ik vind het qua UX wat tegenvallen want ik wil nog wel eens wisselen tussen PV of MinPV maar goed, ik snap het ook wel waarom.

• V_Andy
HyperBart schreef op woensdag 23 september 2026 @ 18:10:
[...]

evcc doet voorlopig (en bij mijn weten gaat dat ook niet gebeuren) de NOM regeling.
Dus evcc kan wel signaleren "ga laden vanuit het net" of "ontlaad nu naar het net/huis" maar hij gaat niet de NOM logica zelf doen. Dus ze gaan (wat ik inschat) setpoints sturen maar niet continu de batterij aansturen zoals ze de laadpaal per (m)A aansturen.

Dus toch wel, meter moet alles kunnen zien, dus of meter verplaatsen of andere meter (P1) gebruiken.
Bedankt voor uw feedback, momenteel steekt er een p1 meter in van Homewizard. Deze kan ik er niet voor gebruiken zekers( maandelijkse betaling?). Dit klinkt precies de simpelste oplossing. Het is idd een Belgische zaak😂.

Ik zal uw advies eens doorgeven aan mijn elektricien. Eens zien wat hij hierover denkt.

Wat een gedoe om evcc werkende te krijgen😂ik hoop dat het ooit gaat lukken🤞

• JanHenk
  • Niet online
@V_Andy Het gaat erom dat je thuisbatterij het verbruik inclusief laadpaal meet. Als dat met die P1 meter kan (heeft geen een lokale http rest api, hoeft niet voor betaald te worden), dan is dat je oplossing. Maar ik weet niet of dat kan :)

• HyperBart
V_Andy schreef op woensdag 23 september 2026 @ 21:01:
Bedankt voor uw feedback, momenteel steekt er een p1 meter in van Homewizard. Deze kan ik er niet voor gebruiken zekers( maandelijkse betaling?). Dit klinkt precies de simpelste oplossing. Het is idd een Belgische zaak😂.
Dat weet ik niet, welke batterij heb je?
Ik zal uw advies eens doorgeven aan mijn elektricien. Eens zien wat hij hierover denkt.
Wat een gedoe om evcc werkende te krijgen😂ik hoop dat het ooit gaat lukken🤞
Nu doe je het klinken alsof het een evcc probleem is :+ , terwijl het hier toch gewoon een geval is van onlogisch nadenken of invullen van wensen door de elektricien.

evcc moet meters hebben om te weten wat en hoe er iets dient te gebeuren, als jij evcc foutieve meetwaardes aanreikt (want dat is het, jij wilt sturen op iets wat evcc niet onder zijn "view" heeft) dan loopt het mis.

Als je batterij+PV systeem (wat een eigen NOM regeling heeft) het verbruik van de laadpaal niet kan meten dan kan die daar ook niet op terugregelen.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 24-09-2026 13:10 ]

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:17
Wie heeft last van de quooker wanneer er op zon wordt geladen icm met een thuisaccu. Bij mij veroorzaakt de bijverwarmingspulsen van de quooker (van 2-4 secondes) waarbij de thuisaccu NOM-regeling en de EVCC-NOM-regeling met elkaar vechten. Heeft iemand hier last van of iets vegelijkbaars?

En wat is je oplossing? De standaard oplossing is de control-interval veel hoger zetten (bijv 20-30s). Heb je dat om die reden zo ingesteld?

Mijn voorstel is om de quooker (die ik kan meten) voor maximaal 20-30 secondes te laten negeren voor de overschotberekening binnen EVCC. Dus die zou bij een bijverwarmingspuls niet moeten zorgen voor throttling van de EV-lader.

[ Voor 4% gewijzigd door KoningSlakkie op 24-09-2026 15:15 ]

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5

• thomvh
KoningSlakkie schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:14:
Wie heeft last van de quooker wanneer er op zon wordt geladen icm met een thuisaccu. Bij mij veroorzaakt de bijverwarmingspulsen van de quooker (van 2-4 secondes) waarbij de thuisaccu NOM-regeling en de EVCC-NOM-regeling met elkaar vechten. Heeft iemand hier last van of iets vegelijkbaars?

En wat is je oplossing? De standaard oplossing is de control-interval veel hoger zetten (bijv 20-30s). Heb je dat om die reden zo ingesteld?

Mijn voorstel is om de quooker (die ik kan meten) voor maximaal 20-30 secondes te laten negeren voor de overschotberekening binnen EVCC. Dus die zou bij een bijverwarmingspuls niet moeten zorgen voor throttling van de EV-lader.
EVCC raad überhaupt aan om de control interval op 30s te laten staan.

• V_Andy
HyperBart schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:09:
[...]

Dat weet ik niet, welke batterij heb je?

[...]

Nu doe je het klinken alsof het een evcc probleem is :+ , terwijl het hier toch gewoon een geval is van onlogisch nadenken of invullen van wensen door de elektricien.

evcc moet meters hebben om te weten wat en hoe er iets dient te gebeuren, als jij evcc foutieve meetwaardes aanreikt (want dat is het, jij wilt sturen op iets wat evcc niet onder zijn "view" heeft) dan loopt het mis.

Als je batterij+PV systeem (wat een eigen NOM regeling heeft) het verbruik van de laadpaal niet kan meten dan kan die daar ook niet op terugregelen.
Eind volgende week komt hij terug langs, ben benieuwd🤞😂.

Mijn thuisbatterij is van Huawei, Luna 2000 serie.

Update volgt nog😂

• HyperBart
KoningSlakkie schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:14:

Dat is regelgedrag.
evcc kan je niet zo snel op de bal laten spelen, je thuisbatterij kan dit wel.

Je kan evcc (mijn ervaring) verlagen tot 10s zonder te gekke foutmeldingen maar het wordt niet geadviseerd.
Die 30s is net vooral om te vermijden dat mensen zoals jij en ik gaan denken dat alles in huis op 1s tijdsintervallen te regelen valt. Die pulsen van de quooker zijn toch ook niet zo lang het laadproces daardoor volledig stopt? Dan staat je timer ook wat te strak...

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:17
HyperBart schreef op donderdag 24 september 2026 @ 17:07:
[...]

Dat is regelgedrag.
evcc kan je niet zo snel op de bal laten spelen, je thuisbatterij kan dit wel.

Je kan evcc (mijn ervaring) verlagen tot 10s zonder te gekke foutmeldingen maar het wordt niet geadviseerd.
Die 30s is net vooral om te vermijden dat mensen zoals jij en ik gaan denken dat alles in huis op 1s tijdsintervallen te regelen valt. Die pulsen van de quooker zijn toch ook niet zo lang het laadproces daardoor volledig stopt? Dan staat je timer ook wat te strak...
Mijn vraag is meer om te kijken of er meer mensen zijn die 30s interval instellen vanwege dit "probleem" terwijl opgelost kan worden met een simpel trucje. Wat nu afgewimpeld wordt alsof ik ben de enige die dit ervaart. Een beetje reporting bias noem ik het maar.

Zonder de quooker werkt 10s interval namelijk perfect in mijn geval. Ik heb de residual op -200W staan zodat de thuisaccu altijd in discharging mode draait. Het werkt niet meer zodra de quooker in het plaatje komt.
  1. De quooker springt aan met 2.2kW
  2. De thuisaccu gaat direct discharging verhogen met 2.2Kw
  3. Een paar momenten later verlaagt EVCC het laadvermogen van de auto vanwege NOM
  4. De Quooker schakelt uit en is er oppeens overschot
  5. De thuisaccu schakelt van ontladen → idle → laden.
  6. EVCC verhoogt het laadvermogen van de auto weer.
  7. De thuisaccu schakelt vervolgens van laden → idle → ontladen.
En dan heb je overshoot en undershoot waarbij stap 3,5,6,7 elkaar weer opvolgen omdat het schakelen van discharging naar charging veel langer duurt dan het moduleren van het vermogen in een (dis)charging mode. Je hebt twee onafhankelijke systemen die beide vechten voor NOM, want ik heb een handelende thuisaccu waar ik geen controle over heb.

Ik snap dat 30s de oplossing is hiervoor, maar ik probeer de devs van EVCC zover te krijgen dat ze een apparaat voor een x-aantal secondes aftrekken/negeren (als je daar een meter voor hebt) voordat er rekening mee wordt gehouden in de overschot-berekening. Dus een graceperiod die je kan instellen op de consumer meter pagina in de advanced instellingen bijvoorbeeld.

In mijn geval een quooker (die je kan meten) de eerste 20-30 secondes worden genegeerd voor de overschotsberekening. Dan wordt er maar tijdelijk iets uit de thuisaccu gehaald die vele male sneller is dan EVCC maar dan heb je geen oscillatie effect terwijl EVCC wel gewoon elke 10 seconde bijstelt.

[ Voor 4% gewijzigd door KoningSlakkie op 24-09-2026 17:34 ]

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5

• thomvh
KoningSlakkie schreef op donderdag 24 september 2026 @ 17:27:
[...]

Mijn vraag is meer om te kijken of er meer mensen zijn die 30s interval instellen vanwege dit "probleem" terwijl opgelost kan worden met een simpel trucje. Wat nu afgewimpeld wordt alsof ik ben de enige die dit ervaart. Een beetje reporting bias noem ik het maar.

Zonder de quooker werkt 10s interval namelijk perfect in mijn geval. Ik heb de residual op -200W staan zodat de thuisaccu altijd in discharging mode draait. Het werkt niet meer zodra de quooker in het plaatje komt.
  1. De quooker springt aan met 2.2kW
  2. De thuisaccu gaat direct discharging verhogen met 2.2Kw
  3. Een paar momenten later verlaagt EVCC het laadvermogen van de auto vanwege NOM
  4. De Quooker schakelt uit en is er oppeens overschot
  5. De thuisaccu schakelt van ontladen → idle → laden.
  6. EVCC verhoogt het laadvermogen van de auto weer.
  7. De thuisaccu schakelt vervolgens van laden → idle → ontladen.
En dan heb je overshoot en undershoot waarbij stap 3,5,6,7 elkaar weer opvolgen omdat het schakelen van discharging naar charging veel langer duurt dan het moduleren van het vermogen in een (dis)charging mode. Je hebt twee onafhankelijke systemen die beide vechten voor NOM, want ik heb een handelende thuisaccu waar ik geen controle over heb.

Ik snap dat 30s de oplossing is hiervoor, maar ik probeer de devs van EVCC zover te krijgen dat ze een apparaat voor een x-aantal secondes aftrekken/negeren (als je daar een meter voor hebt) voordat er rekening mee wordt gehouden in de overschot-berekening. Dus een graceperiod die je kan instellen op de consumer meter pagina in de advanced instellingen bijvoorbeeld.

In mijn geval een quooker (die je kan meten) de eerste 20-30 secondes worden genegeerd voor de overschotsberekening. Dan wordt er maar tijdelijk iets uit de thuisaccu gehaald die vele male sneller is dan EVCC maar dan heb je geen oscillatie effect terwijl EVCC wel gewoon elke 10 seconde bijstelt.
Too short an interval ( < 30s ) can lead to undesired behaviour (oscillations in regulation) if the components involved do not have enough reaction time before the next control cycle begins. Experience shows that an interval of 10s to 15s is possible if all components react quickly enough. This should be tested individually.
Nou ben je er achter dat je Quooker te snel is voor de rest van je huis 😜 ik betwijfel of je nu echt werkelijk zoveel winst behaald met 10 seconden vs 30 seconden.
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste