Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

LT1970 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:20:
Vandaag kwam ik er achter dat de auto gelijk bij het aankoppelen begon te laden terwijl dit pas vannacht moest gebeuren. Het bleek dat EVCC niet meer draaide, en dat er een issue met de configuratie was.

Ik draai EVCC als addon in Home Assistant en eigenlijk controleer ik deze bijna nooit (Set and forget). Ik ben nu aan het kijken of ik EVCC kan monitoren met behulp van Uptime Kuma, hierbij kijk ik naar het MQTT topic evcc/status

Mijn probleem is dat wanneer EVCC de configuratie niet kan laden de status van het MQTT topic evcc/status nog steeds online is. Is het iemand gelukt om de status van EVCC wel goed te monitoren?
Mogelijk kun je via de evcc ha integratie de status wel zien en daar een melding genereren als die status naar unavailable gaat?

https://github.com/marq24/ha-evcc

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@LT1970 Uptime Kuma draai ik ook. Kun je niet gewoon de url (web ui) laten monitoren?

Edit: oh wacht, je draait binnen Home Assistant als add-on. Dan gaat dat niet nee.

[ Voor 33% gewijzigd door JanHenk op 29-01-2026 21:40 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:51
LT1970 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:20:
Vandaag kwam ik er achter dat de auto gelijk bij het aankoppelen begon te laden terwijl dit pas vannacht moest gebeuren. Het bleek dat EVCC niet meer draaide, en dat er een issue met de configuratie was.

Ik draai EVCC als addon in Home Assistant en eigenlijk controleer ik deze bijna nooit (Set and forget). Ik ben nu aan het kijken of ik EVCC kan monitoren met behulp van Uptime Kuma, hierbij kijk ik naar het MQTT topic evcc/status

Mijn probleem is dat wanneer EVCC de configuratie niet kan laden de status van het MQTT topic evcc/status nog steeds online is. Is het iemand gelukt om de status van EVCC wel goed te monitoren?
Ja ze hebben een integrated health check in de API, kan je pollen met kuma.

Maar ja dan moet je het wel exposen naar de buitenwereld. Als mensen nu eens stoppen met het in HA te draaien kan dat heel eenvoudig })

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 29-01-2026 23:19 ]

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 01:25
Terwijl evcc vrolijk en rete-stabiel onder- en op mijn HA Green draait.....

OK, laat ik dan mijn Regelgedrag ook maar op 10 seconden zetten, moet kunnen lijkt me. Qua load-balancing lijkt het me zeker zinvol.

Maar dan zie ik daaronder weer een andere instelling:
Vermogensoverschot.
Met een omschrijving die meer vragen oproept dan beantwoordt.... voor een leek/net-niet-meer-beginner/oude man als ik.

Ja ik heb een (bescheiden) thuisbatterij (Home Wizard PIB). Advies is om hem op 100W in te stellen. Dus maar gedaan. Maar snappen doe ik het niet. Ik stap maar even over mijn schaamte heen...

[ Voor 6% gewijzigd door AA42 op 29-01-2026 23:52 ]

• wars
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-02 17:36
Tunestwo schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:38:
[...]

Welke lader heb je uit eindelijk gekozen?
Ik ben uiteindelijk voor de Peblar Home Plus gegaan. Heel tevreden van.

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04:43
wars schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Ik ben uiteindelijk voor de Peblar Home Plus gegaan. Heel tevreden van.
Werkt deze goed met EVCC gezien de standaard alfen is.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Voor de mensen met een ander grid dan feedin tarief (Tibber, Zonneplan): werkt dat bij jullie wel goed?
Ik merk dat evcc nu 13:00 wil laden 25.8 cent grid, terwijl dat een feedin van 27.3 cent is. Dan kan hij het beter gewoon verkopen om later in de nacht wanneer er geen opwek is te laden voor 26.3 cent bijv (20:00) of zelfs goedkoper.

Dit gaat bij mij nog niet goed. Ik zie ook nog geen mogelijkheid om evcc te forceren de prijsdata opnieuw op te halen. 1x per uur is te traag tussen 13:00 - 15:00. Iemand tips?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mirabis schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:31:
Voor de mensen met een ander grid dan feedin tarief (Tibber, Zonneplan): werkt dat bij jullie wel goed?
Ik merk dat evcc nu 13:00 wil laden 25.8 cent grid, terwijl dat een feedin van 27.3 cent is. Dan kan hij het beter gewoon verkopen om later in de nacht wanneer er geen opwek is te laden voor 26.3 cent bijv (20:00) of zelfs goedkoper.

Dit gaat bij mij nog niet goed. Ik zie ook nog geen mogelijkheid om evcc te forceren de prijsdata opnieuw op te halen. 1x per uur is te traag tussen 13:00 - 15:00. Iemand tips?
Heb feedin priority aanstaan?

https://docs.evcc.io/en/docs/features/dynamic-feedin

• Mirabis
  • Niet online
Ja, maar dat is statisch. Stond op >= 30 cent. Maar het gaat mij om het feit dat je zowel grid als feedin afzonderlijk kan opgeven maar het vervolgens niet meeneemt dat nu terugleveren en later opladen goedkooper is (feedin price > grid price). Ik ben al door de github discussions aan het zoeken maar lijkt niet echt iets waar ze tijd in willen steken.

[ Voor 5% gewijzigd door Mirabis op 30-01-2026 15:01 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:55
ok, mjin issue gevonden met evcc, er is een setting op de Alfen '"max external current"
deze instelling is nergens te vinden in de ACE installer tool, maar kan je alleen aanpassen met de myEve app op android/iphone ... deze stond dus nog op 6A, waardoor evcc zijn vermogen niet hoger kon zetten!
In ace installer kan je alleen aanpassen 'max current en max current socket 1 " , maar dus NIET max current external ...

uren lang achter gezocht!!! wel heel raar dat deze instelling nergens valt in te stellen in de ace installer!!

[ Voor 11% gewijzigd door NoFate op 30-01-2026 16:42 ]

• NoFate
Vraagje, de phase scale timers, kan je die ergens aanpassen in evcc?
ik heb een piek ingesteld via residualPower van 4000 Watt, maar soms is die iets hoger aan het laden, omwille van bv zon of batterij ( niet geregeld via evcc)

dus als hij sneller kan laden dan 4000 W, dan gaat hij naar 3 fase, maar als die dan moet terug gaan naar 1 fase, dan duurt dat steeds 3 min , dat is al vrij lang, kan je deze setting aanpassen?

```
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:04:20 phase scale1p in 3m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:05:20 start phase scale1p timer
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:05:20 phase scale1p in 3m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:05:50 phase scale1p in 2m30s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:06:20 phase scale1p in 2m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:07:50 start phase scale1p timer
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:07:50 phase scale1p in 3m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:08:20 phase scale1p in 2m30s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:08:50 phase scale1p in 2m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:09:20 phase scale1p in 1m30s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:09:50 phase scale1p in 1m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:10:20 phase scale1p in 30s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:10:50 phase scale1p in 0s
```

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

NoFate schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:17:
Vraagje, de phase scale timers, kan je die ergens aanpassen in evcc?
ik heb een piek ingesteld via residualPower van 4000 Watt, maar soms is die iets hoger aan het laden, omwille van bv zon of batterij ( niet geregeld via evcc)

dus als hij sneller kan laden dan 4000 W, dan gaat hij naar 3 fase, maar als die dan moet terug gaan naar 1 fase, dan duurt dat steeds 3 min , dat is al vrij lang, kan je deze setting aanpassen?

```
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:04:20 phase scale1p in 3m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:05:20 start phase scale1p timer
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:05:20 phase scale1p in 3m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:05:50 phase scale1p in 2m30s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:06:20 phase scale1p in 2m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:07:50 start phase scale1p timer
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:07:50 phase scale1p in 3m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:08:20 phase scale1p in 2m30s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:08:50 phase scale1p in 2m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:09:20 phase scale1p in 1m30s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:09:50 phase scale1p in 1m0s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:10:20 phase scale1p in 30s
[lp-1 ] DEBUG 2026/01/31 15:10:50 phase scale1p in 0s
```
Config van je loadpoint, deze waardes zijn ook geldig voor1p/3p schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pfJ-CxQkagWUvT4wq05SS-e5fA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwxJj7YIxuW5qZyctfBpoEhC.jpg?f=fotoalbum_large

• NoFate
Get!em schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:24:
[...]

Config van je loadpoint, deze waardes zijn ook geldig voor1p/3p schakelen.

[Afbeelding]
ah merci, wel jammer dat ze dat niet echt omschrijven want staat beetje los van "solar" laden

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

NoFate schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:29:
[...]

ah merci, wel jammer dat ze dat niet echt omschrijven want staat beetje los van "solar" laden
Zelfs met vertalen loop ik daar tegen aan. Soms moet t echt kort door de bocht en kan ik t in t Nederlands ook niet beter qua tekst maken. Heb EVCC nu voor 2 versies meer dan 300 regels vertalingen bijgewerkt omdat ik me er aan ergerde.

• NoFate
Get!em schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Zelfs met vertalen loop ik daar tegen aan. Soms moet t echt kort door de bocht en kan ik t in t Nederlands ook niet beter qua tekst maken. Heb EVCC nu voor 2 versies meer dan 300 regels vertalingen bijgewerkt omdat ik me er aan ergerde.
goed bezig!
Wel beerje vreemd dat ze daar nergens omschrijven dat dit ook te maken heeft met phase switching,
een beetje naar onder staat een sectie "phase switching" ze hadden daar beter een exyta config bijgezet ...

• HyperBart
Get!em schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Herkenbaar. Ik heb me daar ook eens mee bezig gehouden maar je moet het soms eens een paar versies “zien in gebruik” voor dat je beseft “dit kan beter toch zo”.

Voorbeeldje: load balancing of load mgmt, dat is even “vermogensbeheer” geweest. Tja wat maak je er van.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

HyperBart schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:26:
[...]

Herkenbaar. Ik heb me daar ook eens mee bezig gehouden maar je moet het soms eens een paar versies “zien in gebruik” voor dat je beseft “dit kan beter toch zo”.

Voorbeeldje: load balancing of load mgmt, dat is even “vermogensbeheer” geweest. Tja wat maak je er van.
Erger nog, iemand had het “belastingbeheer” genoemd.

Hopelijk niet @JanHenk met zijn fiscale achtergrond.. oOo

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 31-01-2026 18:07 ]

• HyperBart
Get!em schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:05:
[...]

Erger nog, iemand had het “belastingbeheer” genoemd.

Hopelijk niet @JanHenk met zijn fiscale achtergrond.. oOo
Ik denk dat ik dat nog wel eens geweest kan zijn. Weet niet op wat het nu staat maar load balancing is in EN prima duidelijk maar in het NL kom ik niet zo snel op een even goed equivalent.

• JanHenk
  • Niet online
Ik ben onschuldig :+

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

HyperBart schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:17:
[...]

Ik denk dat ik dat nog wel eens geweest kan zijn. Weet niet op wat het nu staat maar load balancing is in EN prima duidelijk maar in het NL kom ik niet zo snel op een even goed equivalent.
Ik maakte er “lokaal electriciteitsnetwerk beheer” van. Lelijk, maar duidelijk.

Lokaal is er echter vanaf gevist ivm de lengte in de GUI.

• AA42
Gewoon lekker Load balancing houden. Iedereen gebruikt die term en snapt dat. Een geforceerde vertaling maakt het alleen maar onduidelijk.

Ik had een poosje een huurauto van het Stellantis concern. Daarin hadden ze het gepresteerd om het door heel Nederland herkende "Cruise Control" te vertalen door "Regelaar". Dus dan zette ik de cruise control aan en dan verscheen er "Regelaar geactiveerd" in het scherm. Regelaar. Ik bedoel, wélke regelaar. Er zijn zoveel regelaars in een auto. Doorschieten en het doel missen heet zoiets.

Overigens heb ben ik nog wel tegen wat kromme dingen/fouten aangelopen in de Nederlandse teksten:

Opladen met energie uit de thuisbatterij

eens de thuisbatterij XXX% bereikt heeft.
=> sorry maar dit is Vlaams. "Zodra" lijkt me beter. "Als" kan ook.

Maar de hele tekst:

eens de thuisbatterij 100% bereikt heeft.
Laden vanuit de thuisbatterij enkel bij voldoende overschot.

Suggestie: Laden vanuit de thuisbatterij alleen bij voldoende overschot (na 100%).

Thuisbatterij:

Laadt de huisbatterij op met stroom uit het net.

Suggestie:
Laadt de thuisbatterij op met netstroom.

Toewijzing van een circuit van je electriciteitsnetwerk om te voorkomen dat de vermogens- en stroomlimieten niet worden overschreden.

Elektriciteitsnetwerk

Dubbele ontkenning. Als je voorkomt dat het niet wordt overschreden wordt het dus overschreden….

En wat is een “circuit”? Een groep?
En wat is je elektriciteitsnetwerk? Je huisinstallatie neem ik aan.

Suggestie:
Wijst een circuit toe binnen het elektriciteitsnetwerk om overschrijding van vermogens- en stroomlimieten te voorkomen.

Externe limiet:
Vermogensbeperking door externe systemen (bijv. §14a EnWG, §9 EEG-interface of hoger niveau energiebeheersysteem). Werkt samen met de functie voor belastingsbeheer.

Belastingbeheer => Load balancing. Maar als het echt niet anders kan dan de term die elders al gebruikt is: "Electriciteitsnetwerk beheer". In ieder geval dezelfde termen gebruiken binnen evcc lijk me.

[ Voor 64% gewijzigd door AA42 op 01-02-2026 01:58 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Prima suggesties. Meeste net even overgenomen. Ik zat toch al in de vertaling van EVCC. Gezien het open source is, kun je ze volgende keer ook zelf toevoegen :) .

Maar bedankt voor de reminder. Door het toevoegen van vorige en deze keer ben ik nu genoeg Contributor voor een lifetime free token :9 :9

[ Voor 30% gewijzigd door Get!em op 01-02-2026 11:48 ]

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:59

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik probeer even te begrijpen hoe evcc met accu omgaat.
Stel:
  • Accu is 100% geladen door de zon.
  • En ik stel in dat de auto 50% van de accu mag gebruiken.
  • ik stel EVCC op pv en de planner op goedkoop laden
Dan gaat die op de goedkope uren laden, en gebruikt hij dan ook de accu capaciteit die voor hem gereseveerd is?
Dan stopt hij met de accu gebruiken bij 50% neem ik aan.
En de rest laad die dan toch op uit het net op de goedkope uren?

Is dit het gedrag wat die zou doen? Of gedraagd het zich toch anders?

- leeg -

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:03
luigi87 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:50:
Ik probeer even te begrijpen hoe evcc met accu omgaat.
Stel:
  • Accu is 100% geladen door de zon.
  • En ik stel in dat de auto 50% van de accu mag gebruiken.
  • ik stel EVCC op pv en de planner op goedkoop laden
Dan gaat die op de goedkope uren laden, en gebruikt hij dan ook de accu capaciteit die voor hem gereseveerd is?
Dan stopt hij met de accu gebruiken bij 50% neem ik aan.
En de rest laad die dan toch op uit het net op de goedkope uren?

Is dit het gedrag wat die zou doen? Of gedraagd het zich toch anders?
solar charging doet die dan idd tot 50%. de rest is afhankelijke van welke treshold je in je plan hebt in gesteld. Je plan zorgt ervoor dat je zo goedkoop mogelijk geladen hebt tot het doel van dat plan op de eindtijd van dat plan..

Totdat ik een dynamisch contract had (in NL kun je dan beter je zonnenergie gewoon terugleveren). Liet ik de via pv laden zoveel mogelijk stroom altijd de auto inladen om terugelverkosten te voorkomen (dat doel had ik op 100% staan, maar haalde die in de praktijk vrijwel nooit) en het plan stelde ik in om te zorgen dat mijn auto op de juiste moment wel voldoende stroom in de accu had...

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Kammika schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:56:
[...]

solar charging doet die dan idd tot 50%. de rest is afhankelijke van welke treshold je in je plan hebt in gesteld. Je plan zorgt ervoor dat je zo goedkoop mogelijk geladen hebt tot het doel van dat plan op de eindtijd van dat plan..

Totdat ik een dynamisch contract had (in NL kun je dan beter je zonnenergie gewoon terugleveren). Liet ik de via pv laden zoveel mogelijk stroom altijd de auto inladen om terugelverkosten te voorkomen (dat doel had ik op 100% staan, maar haalde die in de praktijk vrijwel nooit) en het plan stelde ik in om te zorgen dat mijn auto op de juiste moment wel voldoende stroom in de accu had...
Solar charging is incl de accu toch?
Dus ik kom in de avond uren thuis en stel me plan op 08.00 volle accu, en laden zo goedkoop mogelijk.
Dan plant die waarschijnlijk in vanaf 23.00 (ervoor is duurder).
Dus trek de avond uren de accu leger op huisverbruik. En als die dan vanaf 23.00 gaat laden, gebruikt evcc het restand van de batterij tot 50% voor laden?

- leeg -

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

@JanHenk @HyperBart , misschien is het nog handig om de topic start te updaten met screenshots van oa de planner (met tarieven erin) en screenshots van de config via de UI. Nu stoot het yaml deel in de TS wat af.

• JanHenk
  • Niet online
@Get!em Klopt, sinds versie 0.3 is de UI config de aanbevolen methode en ik gebruik hem ook gewoon op die manier.

Zal eens zien of ik tijd kan vinden om wat te updaten.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:33:
@Get!em Klopt, sinds versie 0.3 is de UI config de aanbevolen methode en ik gebruik hem ook gewoon op die manier.

Zal eens zien of ik tijd kan vinden om wat te updaten.
Misschien dan gelijk de verwijzing naar de thuisbatterij interface maken. Komend jaar zal de thuisbatterij alleen maar toenemen en daarmee nieuwe gebruikers die meestal geen EMS hebben die dat in combinatie met laadpaal goed aanstuurt.

• HyperBart
AA42 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:59:
Gewoon lekker Load balancing houden. Iedereen gebruikt die term en snapt dat. Een geforceerde vertaling maakt het alleen maar onduidelijk.

Ik had een poosje een huurauto van het Stellantis concern. Daarin hadden ze het gepresteerd om het door heel Nederland herkende "Cruise Control" te vertalen door "Regelaar". Dus dan zette ik de cruise control aan en dan verscheen er "Regelaar geactiveerd" in het scherm. Regelaar. Ik bedoel, wélke regelaar. Er zijn zoveel regelaars in een auto. Doorschieten en het doel missen heet zoiets.

Overigens heb ben ik nog wel tegen wat kromme dingen/fouten aangelopen in de Nederlandse teksten:

Opladen met energie uit de thuisbatterij

eens de thuisbatterij XXX% bereikt heeft.
=> sorry maar dit is Vlaams. "Zodra" lijkt me beter. "Als" kan ook.

Maar de hele tekst:

eens de thuisbatterij 100% bereikt heeft.
Laden vanuit de thuisbatterij enkel bij voldoende overschot.

Suggestie: Laden vanuit de thuisbatterij alleen bij voldoende overschot (na 100%).

Thuisbatterij:

Laadt de huisbatterij op met stroom uit het net.

Suggestie:
Laadt de thuisbatterij op met netstroom.

Toewijzing van een circuit van je electriciteitsnetwerk om te voorkomen dat de vermogens- en stroomlimieten niet worden overschreden.

Elektriciteitsnetwerk

Dubbele ontkenning. Als je voorkomt dat het niet wordt overschreden wordt het dus overschreden….

En wat is een “circuit”? Een groep?
En wat is je elektriciteitsnetwerk? Je huisinstallatie neem ik aan.

Suggestie:
Wijst een circuit toe binnen het elektriciteitsnetwerk om overschrijding van vermogens- en stroomlimieten te voorkomen.

Externe limiet:
Vermogensbeperking door externe systemen (bijv. §14a EnWG, §9 EEG-interface of hoger niveau energiebeheersysteem). Werkt samen met de functie voor belastingsbeheer.

Belastingbeheer => Load balancing. Maar als het echt niet anders kan dan de term die elders al gebruikt is: "Electriciteitsnetwerk beheer". In ieder geval dezelfde termen gebruiken binnen evcc lijk me.
Wel goed opletten, soms denk je als je tekstueel iets vertaalt dat het er prima uit ziet maar door de plaatsing en opsplitsing in de GUI (omdat er bv variabelen tussen komen) de zin totaal vernaggeld is.
Als is conditioneel, zodra/wanneer is tijdsafhankelijk.
Tja, ik ben ook Vlaming natuurlijk :)B

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-02 17:02
luigi87 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:48:
@Scriptkid
Thanks voor je tips, ben er nu uitgekomen ( mbv de tracelogs _/-\o_ )
Heb geupdaten en hem kunnen toevoegen denk ik.
( dit hele toevoeg proces was anders dan bij mijn eerdere versie)
Hij gaf wel een Error aan het eind dat hij de auto niet kon vinden, hangt nu niet aan de charger.

Ik neem aan dat als ik hem aan de charger hang, deze data wel zichtbaar wordt?
Edit:
Net even de charger aangesloten, maar helaas herkent hij de auto niet. Blijft vooralsnog een Guest auto.
Moet het VIN nummer ook worden ingevoerd voor de herkenning? want ik zie bij de trace logs wel dit voorbij komen
code:
1
2
3
4
5
6
```
[volvo-connected] TRACE 2025/11/30 11:31:40 GET https://api.volvocars.com/energy/v2/vehicles/***/state
[volvo-connected] TRACE 2025/11/30 11:31:40 { "code" : "RESOURCE_NOT_FOUND", "message" : "The resource was not found", "details" : [ { "code" : "VEHICLE_NOT_FOUND", "message" : "No vehicle found for VIN ***" } ] }
[volvo-connected] TRACE 2025/11/30 11:31:40 GET https://api.volvocars.com/connected-vehicle/v2/vehicles/***/odometer
[volvo-connected] TRACE 2025/11/30 11:31:40 { "error" : { "message" : "BAD_REQUEST", "description" : "invalid VIN value. field:{VIN}" } }
```
Edit 2:
Fixed :)

Het is belangrijk om ook je VIN nummer in te voeren, anders krijg je geen data.

Nu hangt die er juist in:
[Afbeelding]
Mag ik vragen hoe jij dit uiteindelijk geregeld hebt gekregen? Ik krijg mijn Volvoe XC40 met geen mogelijkheid toegevoegd.
Als ik alle stappen volg en https gebruik dan kom ik uiteindelijk op de Request for approval pagina van Volvo uit, daar klik ik aan "allow acces", maar dan krijg ik een time out, omdat hij https://192.168.178.167:7070/providerauth/callback niet kan bereiken.

Ik zag dat @Scriptkid dat wel zo had ingesteld, dus ik ging ervan uit dat dat kon. Maar ik doe kennelijk toch iets verkeerd...

• Scriptkid
  • Laatst online: 03-02 15:54
Graif schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:24:
[...]

Mag ik vragen hoe jij dit uiteindelijk geregeld hebt gekregen? Ik krijg mijn Volvoe XC40 met geen mogelijkheid toegevoegd.
Als ik alle stappen volg en https gebruik dan kom ik uiteindelijk op de Request for approval pagina van Volvo uit, daar klik ik aan "allow acces", maar dan krijg ik een time out, omdat hij https://192.168.178.167:7070/providerauth/callback niet kan bereiken.

Ik zag dat @Scriptkid dat wel zo had ingesteld, dus ik ging ervan uit dat dat kon. Maar ik doe kennelijk toch iets verkeerd...
Het apparaat waarmee je config activeerd moet bij volvo en bij je EVCC kunnen komen, (Volvo doet geen calls ),

De URL -> https://192.168.178.167:7070/providerauth/callback als die timed out dan kan jouw client dus blijkbaar niet bij je evcc komen, (Draait je EVCC alleen op HTTP net zoals bij mij , Haal dan het "s" je weg na de timeout en je evcc zal de url accepteren)

• Scriptkid
HyperBart schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:17:
[...]

Wij hebben daar geen NL woord voor, maar evenredig verdeling van belasting komt denk het dichtst in de buurt. Als je je stoort aan belasting zou je ook verbruik kunnen gebruiken.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Scriptkid schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:47:
[...]

Wij hebben daar geen NL woord voor, maar evenredig verdeling van belasting komt denk het dichtst in de buurt. Als je je stoort aan belasting zou je ook verbruik kunnen gebruiken.
Anyhow, bij 1 van de volgende updates zal het gewoon Load balancing gaat heten in de interface. Ik heb (lokaal) elektriciteitsnetwerk beheer vervangen in zowel GUI als Help tekst.

Gelukkig is er niks definitief, als we ontevreden zijn en collectief besluiten het weer anders te doen, veranderen we het gewoon weer :>

• Scriptkid
NoFate schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Let wel op dit is ook het in en uitschakelen van hetladen,

En zet het niet te laag, zou niet veel lager dan 3 minuten gaan!!, want het kost de gemiddelde paal al bijna een minuut om te schakelen , en dan staat je paal dus hard te klapperen ipv te laden. en je relais schakeld zo vaak dat hij harder gaat slijten.

Het hele idee hier is om alle pieken en dalen juist af te vangen in een 5 minuten time span zodat je NIET elke keer schakeld als er even een wolkje is etc.

• JanHenk
  • Niet online
luigi87 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:34:
[...]

Solar charging is incl de accu toch?
Dus ik kom in de avond uren thuis en stel me plan op 08.00 volle accu, en laden zo goedkoop mogelijk.
Dan plant die waarschijnlijk in vanaf 23.00 (ervoor is duurder).
Dus trek de avond uren de accu leger op huisverbruik. En als die dan vanaf 23.00 gaat laden, gebruikt evcc het restand van de batterij tot 50% voor laden?
Volgens mij trekt ie je thuisbatterij gewoon leeg. Of laat ik het zo zeggen, evcc stuurt de laadpaal aan om (op basis van planner) op vol vermogen de auto te laden.

Als je niets blokkeert of anderszins instelt in je batterij, gaat ie gewoon ontladen. Evcc kan eventueel wel, als je batterij dat ondersteund, een stand-by modus melding aan je batterij sturen zodat ie niet verder gaat ontladen (maar dus ook niet aan je huis, gewoon nul). Die lock is onafhankelijk van de huidige % SoC van je thuisbatterij ook.

Die thresholds gaan over prioriteit bij laden op zonnestroomoverschot. En dat is dus een passieve control: de thuisbatterij wordt niet rechtstreeks aangestuurd, alleen evcc kan er rekening mee houden in het kader van "waar gaat het zonne-overschot als eerst naar toe". Zo moet je die levels in het kader van % SoC lezen. Het werkt dus expliciet niet bij ontladen van de batterij c.q. snelladen.

• Graif
Scriptkid schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:41:
[...]

Het apparaat waarmee je config activeerd moet bij volvo en bij je EVCC kunnen komen, (Volvo doet geen calls ),

De URL -> https://192.168.178.167:7070/providerauth/callback als die timed out dan kan jouw client dus blijkbaar niet bij je evcc komen, (Draait je EVCC alleen op HTTP net zoals bij mij , Haal dan het "s" je weg na de timeout en je evcc zal de url accepteren)
Dank je! Als ik hem via http een callback laat maken krijg ik:

"Deze site kan geen beveiligde verbinding leveren
192.168.178.167 heeft een ongeldige reactie verzonden.

Voer Windows Netwerkcontrole uit.
ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR"

Nou ben ik niet in hetzelfde netwerk als mijn HA server en evcc, maar doe ik het via een WireGuard verbinding. Ik kan mijn evcc regulier wel bereiken, dus ik dacht dat dit ook zou moeten kunnen.
Zit het hem dan hierin en moet ik het vanavond dus even thuis proberen of zie ik iets over het hoofd?

UPDATE: soms is het zo simpel als een andere browser. In Opera kwam ik niet verder, in Chrome lukt het in één keer...
@Scriptkid dank voor je hulp!

[ Voor 6% gewijzigd door Graif op 02-02-2026 12:45 ]

• Scriptkid
Graif schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:23:
[...]

ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR"

Nou ben ik niet in hetzelfde netwerk als mijn HA server en evcc, maar doe ik het via een WireGuard verbinding. Ik kan mijn evcc regulier wel bereiken, dus ik dacht dat dit ook zou moeten kunnen.
Zit het hem dan hierin en moet ik het vanavond dus even thuis proberen of zie ik iets over het hoofd?

UPDATE: soms is het zo simpel als een andere browser. In Opera kwam ik niet verder, in Chrome lukt het in één keer...
Fijn dat het gelukt is,

Ter extra info idd, zolang je er maar bij kan , ik doet vanaf public internet via een reverser proxy van nginx , werkt ook gewoon zolang je de payload maar op de URL af kunt leveren zonder de URL aan te passen breakt er niks.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Graif schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:24:
[...]

Klopt helemaal en die time out kreeg ik ook omdat EVCC geen https support bij mij.
Bij de callback (timeout) moet je het Sje bij httpS:// even moet verwijderen en dan op enter drukken. dan zou die moeten kloppen.

was te laat zie ik dank @Scriptkid voor je hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door luigi87 op 02-02-2026 14:50 ]

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

JanHenk schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:01:
[...]

Volgens mij trekt ie je thuisbatterij gewoon leeg. Of laat ik het zo zeggen, evcc stuurt de laadpaal aan om (op basis van planner) op vol vermogen de auto te laden.

Als je niets blokkeert of anderszins instelt in je batterij, gaat ie gewoon ontladen. Evcc kan eventueel wel, als je batterij dat ondersteund, een stand-by modus melding aan je batterij sturen zodat ie niet verder gaat ontladen (maar dus ook niet aan je huis, gewoon nul). Die lock is onafhankelijk van de huidige % SoC van je thuisbatterij ook.

Die thresholds gaan over prioriteit bij laden op zonnestroomoverschot. En dat is dus een passieve control: de thuisbatterij wordt niet rechtstreeks aangestuurd, alleen evcc kan er rekening mee houden in het kader van "waar gaat het zonne-overschot als eerst naar toe". Zo moet je die levels in het kader van % SoC lezen. Het werkt dus expliciet niet bij ontladen van de batterij c.q. snelladen.
Juist duidelijk! EVCC stuurt de batterij niet echt actief aan bij ontladen enkel bij het laden en dan in voorkeur van waar de Solar heen gaat.
Mijn batterij support het discharge lock signaal dus moet dan ook goed komen.
En ernaast stopt mijn batterij bij de min ingesteld SoC met injecteren.

Dus dan zou het in pirinciepe passief van batterij naar net omgaan omdat de baterrij stop met injecteren.

- leeg -

• Graif
Graif schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:23:
[...]

ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR"

Update:

Het werkt nog steeds niet. De Peblar is via de modbus aangesloten in evcc, modbus staat in de instellingen van de Peblar op lezen/scrhijven. (Ik heb de Peblar integratie in Home Assistant ook draaien).
De Volvo XC40 inmiddels via de officiële API ook kunnen toevoegen met wat hulp van hier.

Gisteravond gepland dat de auto vanochten om 7:00 90% lading moest hebben, ik zie kueirg dat hij plant om te starten om 5:44:10. Maar al wat gebeurt op dat tijdstip, laden start niet. Ik dacht dat hij bij plannen met name naar prijs keek, kan het zo simpel zijn dat ik hem op "Snel" moet zetten ipv op "PV"?
Of zie ik iets heel anders over het hoofd?

Dit zijn de logs van rond die tijd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:01 ----
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:01 charge power: 0W
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 charge currents: [0 0 0]A
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 pv 2 power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 1 power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 2 power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 3 power: 1497W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 grid power: 2180W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 grid currents: [8.71 0.175 0.472]A
[site  ] ERROR 2026/02/03 05:44:10 pv 1 power: Get "https://192.168.178.181/production.json?details=1": tls: failed to verify certificate: x509: cannot validate certificate for 192.168.178.181 because it doesn't contain any IP SANs
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate add db:1 0.000W power (was: Accumulated: 0.000kWh updated: 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET)
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate moved db:1 from 0.000 to 0.000
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate add db:6 0.000W power (was: Accumulated: 11.801kWh updated: 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET)
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate moved db:6 from 11.801 to 11.801
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 site power: 2180W
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charge voltages: [233 234 232]V
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charge total import: 209.562kWh
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charger status: B
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 plan: charge 1h15m50s between 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET until 2026-02-03 07:00:00 +0100 CET (overruns by 0s, power: 11040W, avg cost: 0.302)
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 switched phases: 3p
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 wake-up timer: start
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 set charge current limit: 16A
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charger enable
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv timer elapse
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv timer inactive
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET to 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: produced 11.801
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: accumulated 24.047kWh, produced 11.801kWh, scale 0.491
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:31 ----
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 charge power: 0W
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 charge currents: [0 0 0]A
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 1 power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 3 power: 1497W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 pv 2 power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 2 power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 grid power: 2188W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 grid currents: [8.72 0.174 0.47]A
[site  ] ERROR 2026/02/03 05:44:40 pv 1 power: Get "https://192.168.178.181/production.json?details=1": tls: failed to verify certificate: x509: cannot validate certificate for 192.168.178.181 because it doesn't contain any IP SANs
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 pv power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate add db:1 0.000W power (was: Accumulated: 0.000kWh updated: 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET)
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate moved db:1 from 0.000 to 0.000
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate add db:6 0.000W power (was: Accumulated: 11.801kWh updated: 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET)
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate moved db:6 from 11.801 to 11.801
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 site power: 2188W
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charge voltages: [234 235 233]V
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charge total import: 209.562kWh
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charger status: B
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 plan: charge 1h15m50s between 2026-02-03 05:44:40 +0100 CET until 2026-02-03 07:00:00 +0100 CET (overruns by 30s, power: 11040W, avg cost: 0.303)
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET to 2026-02-03 05:44:40 +0100 CET
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: produced 11.801
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: accumulated 24.047kWh, produced 11.801kWh, scale 0.491
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 ----
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 charge power: 0W
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 charge currents: [0 0 0]A
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 1 power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 2 power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 pv 2 power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 3 power: 1497W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 grid power: 2196W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 grid currents: [8.75 0.179 0.475]A
[/quote]

• JanHenk
  • Niet online
Graif schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:33:
[...]

Gisteravond gepland dat de auto vanochten om 7:00 90% lading moest hebben, ik zie kueirg dat hij plant om te starten om 5:44:10. Maar al wat gebeurt op dat tijdstip, laden start niet. Ik dacht dat hij bij plannen met name naar prijs keek, kan het zo simpel zijn dat ik hem op "Snel" moet zetten ipv op "PV"?
Of zie ik iets heel anders over het hoofd?
Nee hoor, je doet het goed. De planner werkt alleen in de PV-modus. De Snel-modus is gewoon een soort manuele override: "ga nu maximaal laden" en vergeet alles: zonnestroom, planner, thuisbatterij, etc.
Dit zijn de logs van rond die tijd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:01 ----
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:01 charge power: 0W
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 charge currents: [0 0 0]A
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 pv 2 power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 1 power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 2 power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 3 power: 1497W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 grid power: 2180W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 grid currents: [8.71 0.175 0.472]A
[site  ] ERROR 2026/02/03 05:44:10 pv 1 power: Get "https://192.168.178.181/production.json?details=1": tls: failed to verify certificate: x509: cannot validate certificate for 192.168.178.181 because it doesn't contain any IP SANs
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate add db:1 0.000W power (was: Accumulated: 0.000kWh updated: 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET)
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate moved db:1 from 0.000 to 0.000
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate add db:6 0.000W power (was: Accumulated: 11.801kWh updated: 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET)
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate moved db:6 from 11.801 to 11.801
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 site power: 2180W
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charge voltages: [233 234 232]V
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charge total import: 209.562kWh
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charger status: B
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 plan: charge 1h15m50s between 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET until 2026-02-03 07:00:00 +0100 CET (overruns by 0s, power: 11040W, avg cost: 0.302)
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 switched phases: 3p
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 set charge current limit: 16A
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charger enable
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv timer elapse
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv timer inactive
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET to 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: produced 11.801
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: accumulated 24.047kWh, produced 11.801kWh, scale 0.491
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:31 ----
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 charge power: 0W
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 charge currents: [0 0 0]A
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 1 power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 3 power: 1497W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 pv 2 power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 2 power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 grid power: 2188W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 grid currents: [8.72 0.174 0.47]A
[site  ] ERROR 2026/02/03 05:44:40 pv 1 power: Get "https://192.168.178.181/production.json?details=1": tls: failed to verify certificate: x509: cannot validate certificate for 192.168.178.181 because it doesn't contain any IP SANs
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 pv power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate add db:1 0.000W power (was: Accumulated: 0.000kWh updated: 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET)
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate moved db:1 from 0.000 to 0.000
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate add db:6 0.000W power (was: Accumulated: 11.801kWh updated: 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET)
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate moved db:6 from 11.801 to 11.801
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 site power: 2188W
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charge voltages: [234 235 233]V
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charge total import: 209.562kWh
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charger status: B
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 plan: charge 1h15m50s between 2026-02-03 05:44:40 +0100 CET until 2026-02-03 07:00:00 +0100 CET (overruns by 30s, power: 11040W, avg cost: 0.303)
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET to 2026-02-03 05:44:40 +0100 CET
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: produced 11.801
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: accumulated 24.047kWh, produced 11.801kWh, scale 0.491
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 ----
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 charge power: 0W
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 charge currents: [0 0 0]A
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 1 power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 2 power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 pv 2 power: 0W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 3 power: 1497W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 grid power: 2196W
[site  ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 grid currents: [8.75 0.179 0.475]A
[/quote]
Ik zie vooral dat evcc wel de auto wil 'wakker maken' en de laadpaal aanstuurt om te laden, maar dat hij blijft haken in status B. Dit wordt meestal door de auto veroorzaakt. Er is nu wel weer vermogen beschikbaar, maar de auto slaapt. Als je dit merkt, is het goed om eens te kijken wat de UI zegt. En hem dan ook eens proberen op de SNEL modus te zetten. Als dat niet werkt, moet je toch echt kijken naar de auto... Die heeft de sessie op één of andere manier afgesloten en wil hem niet hervatten.

• HyperBart
@Graif of je hebt misschien nog een laadschema op de auto zelf ingesteld? Alleen 's nachts laden ofzo?

• AA42
Graif schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:33:
[...]

Update:

Het werkt nog steeds niet. De Peblar is via de modbus aangesloten in evcc, modbus staat in
Heel lullig maar heb je het schuifje "Actief" wel aan gezet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9-HYgfI9dYZ3Vngh2AWrDNDvQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wnk83Kk1FvAdcGiDh59uMGzi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door AA42 op 03-02-2026 10:14 ]

• JanHenk
  • Niet online
AA42 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:13:
[...]

Heel lullig maar heb je het schuifje "Actief" wel aan gezet?[Afbeelding]
Op basis van de gedeelde logs zou ík zeggen van wel, evcc heeft het plan uitgerekend en start dat ook (incl. switch fases 3p, max current 16a, etc.), maar de lader blijft hangen in status B.

En ik denk dat de warmtepomp (ext 3) ook draaide 8)

[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 03-02-2026 10:17 ]

• Graif
JanHenk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:41:
[...]

Nee hoor, je doet het goed. De planner werkt alleen in de PV-modus. De Snel-modus is gewoon een soort manuele override: "ga nu maximaal laden" en vergeet alles: zonnestroom, planner, thuisbatterij, etc.

[...]

Ik zie vooral dat evcc wel de auto wil 'wakker maken' en de laadpaal aanstuurt om te laden, maar dat hij blijft haken in status B. Dit wordt meestal door de auto veroorzaakt. Er is nu wel weer vermogen beschikbaar, maar de auto slaapt. Als je dit merkt, is het goed om eens te kijken wat de UI zegt. En hem dan ook eens proberen op de SNEL modus te zetten. Als dat niet werkt, moet je toch echt kijken naar de auto... Die heeft de sessie op één of andere manier afgesloten en wil hem niet hervatten.
Dank je! In de UI stond "wachten op auto"
Ik ga morgen proberen wat er gebeurt als ik hem op Snel zet!
HyperBart schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:00:
@Graif of je hebt misschien nog een laadschema op de auto zelf ingesteld? Alleen 's nachts laden ofzo?
Even gecheckt, maar daar staat de handmatige planning uit.
JanHenk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:16:
[...]

Op basis van de gedeelde logs zou ík zeggen van wel, evcc heeft het plan uitgerekend en start dat ook (incl. switch fases 3p, max current 16a, etc.), maar de lader blijft hangen in status B.

En ik denk dat de warmtepomp (ext 3) ook draaide 8)
Twee keer correct... ;)

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

AA42 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:13:
[...]

Heel lullig maar heb je het schuifje "Actief" wel aan gezet?[Afbeelding]
@Graif check ook even 2 keer of je laadplan wel actief staat.
Was bij mij ook een keertje 8)7

- leeg -

• JanHenk
  • Niet online
Graif schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:01:
[...]

Dank je! In de UI stond "wachten op auto"
Ik ga morgen proberen wat er gebeurt als ik hem op Snel zet!
Meestal werkt het dan ook niet om hem op "snel" te zetten. Wachten op auto, is ook precies wat ie doet...

Heb je ook wel eens gepland laden van Peblar zelf geprobeerd? Door hem aan te sluiten en dus een tijdje geen vermogen beschikbaar te geven totdat je in het tijdsblok van het schema komt? Op dezelfde manier als evcc doet dus eigenlijk?

Ik verdenk toch echt de auto, die de sessie eigenhandig heeft gestopt. Misschien weten ze in het XC40-topic hier raad mee.

• HyperBart
@Graif : als het plan start of evcc zegt "wachten op auto", ga dan eens naar de wagen, doe 'm eens open met de afstandsbediening en sluit 'm dan eens. Kijk wat dat geeft.

• JanHenk
  • Niet online
Goed experiment inderdaad.

En als dat werkt, voortaan dus gewoon even een wekker zetten bij aanvang planning door evcc, 5:45 in de ochtend :+

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

JanHenk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:46:
Goed experiment inderdaad.

En als dat werkt, voortaan dus gewoon even een wekker zetten bij aanvang planning door evcc, 5:45 in de ochtend :+
:+ :+ :+

Ergens vindt ik het wel gek, ik heb de EX40 welke naar mijn weten gewoon de nieuwe XC40 is en de auto besluit bij helemaal niks, en doet wat EVCC hem zegt.

Dus mogelijk zit het toch ook nog ergens in de peblar, of in de communicatie tussen Volvo en Peblar

Een enkele keer besluit de auto wel zelf wat en dat max laden 50%. en accepteerd dan ook de app instelling niet. Dan mag je naar de auto toe, gaan zitten. SOc op bij 80% zetten en erna op 100%. dan doet die het weer, ook via app.

[ Voor 7% gewijzigd door luigi87 op 03-02-2026 14:59 ]

- leeg -

• Graif
luigi87 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:12:
[...]

@Graif check ook even 2 keer of je laadplan wel actief staat.
Was bij mij ook een keertje 8)7
Gisteren was ie zeker actief, heb ik meermaals gecheckt
JanHenk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:19:
[...]

Meestal werkt het dan ook niet om hem op "snel" te zetten. Wachten op auto, is ook precies wat ie doet...

Heb je ook wel eens gepland laden van Peblar zelf geprobeerd? Door hem aan te sluiten en dus een tijdje geen vermogen beschikbaar te geven totdat je in het tijdsblok van het schema komt? Op dezelfde manier als evcc doet dus eigenlijk?

Ik verdenk toch echt de auto, die de sessie eigenhandig heeft gestopt. Misschien weten ze in het XC40-topic hier raad mee.
Ik ben er ook een beetje bang voor, ik heb hem ook in het XC40 topic gegooid inderdaad.
luigi87 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:57:
[...]

:+ :+ :+

Ergens vindt ik het wel gek, ik heb de EX40 welke naar mijn weten gewoon de nieuwe XC40 is en de auto besluit bij helemaal niks, en doet wat EVCC hem zegt.

Dus mogelijk zit het toch ook nog ergens in de peblar, of in de communicatie tussen Volvo en Peblar

Een enkele keer besluit de auto wel zelf wat en dat max laden 50%. en accepteerd dan ook de app instelling niet. Dan mag je naar de auto toe, gaan zitten. SOc op bij 80% zetten en erna op 100%. dan doet die het weer, ook via app.
Al lukt het bij jou dus kennelijk wel. Heb jij de Peblar ook als HA integratie draaien? Misschien dat er iets krom loopt tussen de REST API en de modbus communicatie?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Graif schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:07:
[...]

[...]

Ik ben er ook een beetje bang voor, ik heb hem ook in het XC40 topic gegooid inderdaad.

[...]

Al lukt het bij jou dus kennelijk wel. Heb jij de Peblar ook als HA integratie draaien? Misschien dat er iets krom loopt tussen de REST API en de modbus communicatie?
Voor zover ik weet is het: laagste waarde beslist binnen Peblar mbt charging current.
Geef je dus 6A via REST (HA) door en 8A via Modbus (EVCC), dan bepaald REST. Is er ook nog loadbalancing op de software van Peblar ingesteld en is er hoog huisverbruik waardoor beschikbare A nog lager wordt, dan bepaald die het. In in dit voorbeeld is dat lager dan 6A, dus gaat hij op pauze.

Qua SoC target ben je ook inderdaad nog afhankelijk van de auto instellingen. En sommige auto's hebben ook nog een Charging current Limit instelmogelijkheid. Die beide overrulen natuurlijk alles.

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Graif schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:07:
[...]

[...]

[...]

Ik heb een Alfen charger hangen daarmee lukt het ja.
Maar zet die HA integratie eens uit. Dat kon bij mijn alfen ook niet samen!

- leeg -

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:59

Keida

dr.

Zijn er meer mensen die problemen hebben gehad met het aanmaken van Tesla API via Teslamate, vooral het krijgen van de tokens? Ik probeer de tutorial te doorlopen, en in Powershell de commands door te geven, maar dat resulteert a) in te snel sluitend Powershell window, maar als ik dat probeer op te lossen b) niet tot een token. Zijn er alternatieven om dit wel te genereren?

IJsdikte op de Elfstedentocht

• Tunestwo
Keida schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:34:
Zijn er meer mensen die problemen hebben gehad met het aanmaken van Tesla API via Teslamate, vooral het krijgen van de tokens? Ik probeer de tutorial te doorlopen, en in Powershell de commands door te geven, maar dat resulteert a) in te snel sluitend Powershell window, maar als ik dat probeer op te lossen b) niet tot een token. Zijn er alternatieven om dit wel te genereren?
Powershell als admin draaien. Hielp bij mij toen der tijd.

• Graif
Het zat hem wrs in het feit dat evcc wachtte op de auto. Gisteravond heb ik wat gerommeld met laden aan en uitzetten via de HA integratie en even kort laden en weer stoppen.
Daarna zag ik dat in de HA integratie de laadbeperking op modbus ging ipv op REST api en in evcc stond ineens "verbonden" bij de auto ipv "wachten op voertuig".

Maarrrr...

Nog steeds raar gedrag:
Ik had ingesteld dat om 7:00 de SoC 90% moest zijn, maar toen ik om 7:08 beneden kwam was hij nog met 11kW aan het laden. In de logs zie ik dat hij steeds is gestart en weer gestopt met laden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:03:17 plan: charge 56m13s between 2026-02-04 06:03:47 +0100 CET until 2026-02-04 07:00:00 +0100 CET (power: 11040W, avg cost: 0.302)
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:03:17 pv charge current: 0A = 0A + -3.36A (773W @ 1p)
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:03:38 charge power: 0W
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:03:38 charge currents: [0 0 0]A
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:03:47 charge voltages: [232 232 232]V
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:03:47 charge total import: 220.948kWh
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:03:47 charger status: B
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:03:47 plan: charge 56m13s between 2026-02-04 06:03:47 +0100 CET until 2026-02-04 07:00:00 +0100 CET (overruns by 0s, power: 11040W, avg cost: 0.302)
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:03:47 switched phases: 3p
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:03:47 wake-up timer: start
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:03:47 set charge current limit: 16A
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:03:47 charger enable
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:03:47 wake-up timer: start
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:03:47 pv timer elapse
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:03:47 pv timer inactive
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:08 charge power: 4W
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:08 charge currents: [0.467 0.47 0.471]A
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:16 charge voltages: [231 232 232]V
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:16 charge total import: 220.948kWh
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:16 charger status: C
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:16 charge start energy: 220.948kWh
[lp-1  ] INFO 2026/02/04 06:04:16 start charging ->
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:16 wake-up timer: stop
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:16 vehicle soc: 77%
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:16 vehicle soc limit: 0%
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:16 vehicle range: 250km
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:16 soc estimated: 77.01% (vehicle: 77.00%)
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:16 vehicle soc (estimator): 77%
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:16 plan: charge 56m13s between 2026-02-04 06:04:16 +0100 CET until 2026-02-04 07:00:00 +0100 CET (overruns by 30s, power: 11040W, avg cost: 0.303)
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:38 charge power: 4W
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:38 charge currents: [0.467 0.47 0.47]A
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:46 charge voltages: [231 232 231]V
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:46 charge total import: 220.948kWh
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:46 charger status: C
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:46 vehicle soc: 77%
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:46 vehicle soc limit: 0%
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:46 vehicle range: 250km
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:46 soc estimated: 77.01% (vehicle: 77.00%)
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:04:46 vehicle soc (estimator): 77%
en:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 06:59:45 plan: charge 56m13s between 2026-02-04 06:59:45 +0100 CET until 2026-02-04 07:00:00 +0100 CET (overruns by 55m59s, power: 11040W, avg cost: 0.344)
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:08 charge power: 24W
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:08 charge currents: [0.779 0.73 0.722]A
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:18 charge voltages: [232 233 231]V
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:18 charge total import: 220.951kWh
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:18 charger status: C
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:18 charge start energy: 220.951kWh
[lp-1  ] INFO 2026/02/04 07:00:18 start charging ->
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:18 vehicle soc: 77%
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:18 vehicle soc limit: 0%
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:18 vehicle range: 250km
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:18 soc estimated: 77.01% (vehicle: 77.00%)
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:18 vehicle soc (estimator): 77%
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:18 plan: charge 56m13s between 2026-02-04 07:00:18 +0100 CET until 2026-02-04 07:00:00 +0100 CET (overruns by 56m31s, power: 11040W, avg cost: 0.344)
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:38 charge power: 9818W
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:38 charge currents: [13.3 14.2 14.4]A
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:45 charge voltages: [230 231 230]V
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:45 detected active phases: 3p
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:45 session energy: 11.032kWh
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:45 charge total import: 221.002kWh
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:45 charger status: C
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:45 vehicle soc: 77%
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:45 vehicle soc limit: 0%
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:45 vehicle range: 250km
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:45 soc estimated: 77.07% (vehicle: 77.00%)
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:45 vehicle soc (estimator): 77%
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:00:45 plan: charge 55m56s between 2026-02-04 07:00:45 +0100 CET until 2026-02-04 07:00:00 +0100 CET (overruns by 56m42s, power: 11040W, avg cost: 0.344)
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:01:08 charge power: 10551W
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:01:08 charge currents: [15.2 15.2 15.4]A
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:01:16 charge voltages: [230 231 230]V
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:01:16 detected active phases: 3p
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:01:16 session energy: 11.120kWh
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:01:16 charge total import: 221.090kWh
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:01:16 charger status: C
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:01:16 vehicle soc: 77%
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:01:16 vehicle soc limit: 0%
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:01:16 vehicle range: 250km
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:01:16 soc estimated: 77.19% (vehicle: 77.00%)
[lp-1  ] DEBUG 2026/02/04 07:01:16 vehicle soc (estimator): 77%
Dat laatste ging zo door tot ik hem om 7:08 handmatig uitzette. Hij begon wel op de gaplande tijd, maar is daarna dingen gaan bedenken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cYxmiF6bZqBz8PzSn7E5GCSKno=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/caCqFU2XGDcVej82S0XP1rbu.jpg?f=user_large

De logs van de eerste start kan ik in evcc helaas niet meer terughalen, verder dan twee uur terug krijg ik er niet uit.
Get!em schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:38:
[...]

Voor zover ik weet is het: laagste waarde beslist binnen Peblar mbt charging current.
Geef je dus 6A via REST (HA) door en 8A via Modbus (EVCC), dan bepaald REST. Is er ook nog loadbalancing op de software van Peblar ingesteld en is er hoog huisverbruik waardoor beschikbare A nog lager wordt, dan bepaald die het. In in dit voorbeeld is dat lager dan 6A, dus gaat hij op pauze.

Qua SoC target ben je ook inderdaad nog afhankelijk van de auto instellingen. En sommige auto's hebben ook nog een Charging current Limit instelmogelijkheid. Die beide overrulen natuurlijk alles.
In principe heb ik via de REST 16A staan (maximum) en in de auto 32A. Modbus is meen ik ook 16A. Zou dus niet hieraan moeten liggen.
luigi87 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:35:
[...]

Ik heb een Alfen charger hangen daarmee lukt het ja.
Maar zet die HA integratie eens uit. Dat kon bij mijn alfen ook niet samen!
Dat is een goede, is ook al door mijn hoofd gegaan. Ga ik vanavond proberen!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:52
aritmeester schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Ja, dit is te gebruiken voor de feedin. Helaas wel zonder de zonnebonus.
Wellicht is dat een feature welke epexprijzen.nl zou willen overwegen. Mijn plugin neemt 1op1 de waardes over die de api aanlevert. Mijn doel was vooral om van de jaarlijkse aanpassing van de formules af te komen.
Edit: Mijn mede-forum lid heeft gelijk. Maar nu vind ik het wel waard om die zonnebonus er in te krijgen :) Negeer deze post

Nog even terugkomen op feed-in. Als je de feed-in hetzelfde zet als de epexprijzen-nl zit daar ook de belasting in enz.. We krijgen bij zonneplan alleen de kale marktprijs + 0.02 en 10% bonus. Beter nordpool gebruiken voor de feedin:

[code]
tariffs:
currency: EUR

# GRID (INKOOP): Zonneplan prijs inclusief alle belastingen
grid:
type: template
template: epexprijzen-nl
provider: zonneplan
price-interval: hourly

# FEEDIN (TERUGLEVERING): Met Slimme Zonneplan Formule
feedin:
template: nordpool
region: nl
# Uitleg formule:
# 1. Zet standaardwaarde op de kale prijs 'p' (dit geldt bij < -0.02)
# 2. Als de prijs groter is dan -0.02, overschrijf 'p' met de bonus-berekening
# 3. Geef 'p' terug als eindresultaat
formula: |
p := price;
if price > -0.02 {
p = (price + 0.02) * 1.1
};
p
[/code]

Oh ja, en vind mezelf erg dom dat ik compass en azimuth kennelijk niet hetzelfde zijn :)

[ Voor 19% gewijzigd door shadylog op 04-02-2026 21:08 ]

• Mirabis
  • Niet online
Dat klopt niet, je krijgt de energiebelasting wel terug (binnen je saldeerbereik) maar zonder de 10% opslag. Die laat je nu weg? Aan de onderkant van hun omschrijving staat het er ietwat verstopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BDi4pD_g7eNOmHrHspGcmYuBoM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ieiPyrvXMMjqa3ypJPqjwFBm.png?f=fotoalbum_large
source: https://www.zonneplan.nl/energie/zonnepanelen

[ Voor 70% gewijzigd door Mirabis op 04-02-2026 20:57 ]

• shadylog
Mirabis schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:54:
Dat klopt niet, je krijgt de energiebelasting wel terug (binnen je saldeerbereik) maar zonder de 10% opslag. Die laat je nu weg? Aan de onderkant van hun omschrijving staat het er ietwat verstopt:

[Afbeelding]
source: https://www.zonneplan.nl/energie/zonnepanelen
Volgens mij is het gewoon de kale marktprijs? staat ook hier? https://www.zonneplan.nl/...amisch-contract#methode-4 zie ik iets verkeerd? de inkoopvergoeding krijg je terug (dat is die 0.02 cent) en dan nog de zonnebonus. maar belasting etc.. is er allemaal niet

Edit:
Ah ik reken al zonder salderen.. het is nu inderdaad nog pret!

Maar wat doen jullie ? is dit slim om in evcc te zetten? ik wil niet dat evcc denkt niet op te laden omdat verkopen geld oplevert.
Mirabis schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:04:
[...]

Nee. Via jouw link zie je ook bij methode #4 in de afbeelding correct de energiebelasting aangegeven in oranje. In de tekst laten ze het weg omdat het makkelijker vergelijkt zonder. Immers, de energiebelasting is voor elke leverancier hetzelfde want het wordt niet door hen vastgesteld.

Onder de "kern" staat ook de stroomprijs bij een dynamisch energiecontract bestaat uit de marktprijs, energiebelasting, btw en een inkoopvergoeding.
Bedankt je hebt gelijk :)
Hoe doen jullie dit in evcc ? gewoon feed-in hetzelfde dan als epex? en de zonnebonus dan? 8)7 dan wordt het wel complex

[ Voor 35% gewijzigd door shadylog op 04-02-2026 21:07 ]

• Mirabis
  • Niet online
shadylog schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:00:
[...]

Volgens mij is het gewoon de kale marktprijs? staat ook hier? https://www.zonneplan.nl/...amisch-contract#methode-4 zie ik iets verkeerd? de inkoopvergoeding krijg je terug (dat is die 0.02 cent) en dan nog de zonnebonus. maar belasting etc.. is er allemaal niet
Nee. Via jouw link zie je ook bij methode #4 in de afbeelding correct de energiebelasting aangegeven in oranje. In de tekst laten ze het weg omdat het makkelijker vergelijkt zonder. Immers, de energiebelasting is voor elke leverancier hetzelfde want het wordt niet door hen vastgesteld.

Onder de "kern" staat ook de stroomprijs bij een dynamisch energiecontract bestaat uit de marktprijs, energiebelasting, btw en een inkoopvergoeding.

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:59

Keida

dr.

Tunestwo schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 04:00:
[...]

Powershell als admin draaien. Hielp bij mij toen der tijd.
dank, geprobeerd

ik loop hier helemaal vast mee. Heb de tutorial helemaal gevolgd. Dus applicatie in Tesla Developer. Met powershell geprobeerd tokens te genereren, maar ik loop vast op problemen met curl.exe, en ik kom wat verde rmet wat vibe-coding, maar lukt uiteindelijk niet

Is er geen andere manier om die tokens te genereren voor Teslamate? Zelfs een aanbevolen app in ontwikkeling van teslamate zelf via Testflight geeft neit gewenste resultaat. bijzonder frustrerend.

Gelukt! Na 2 dagen open call met iemand van teslamate opgelost met genoemde app - het lag aan de redirect URL.

[ Voor 8% gewijzigd door Keida op 05-02-2026 21:09 ]

IJsdikte op de Elfstedentocht

• shadylog
Mirabis schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:04:
[...]

Om het goed te maken hier een poging om toch de zonnebonus er in te krijgen van zonneplan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
tariffs:
  grid:
    region: NL
      charges := 0.01652;
      tax := 0.09161;
      (price + charges + tax) * 1.21

feedin:
      charges := 0.01652;
      tax := 0.09161;
      btw := 1.21;

// 1. Saldeerwaarde (per kwartier berekend)
      saldeer_waarde := (price + charges + tax) * btw;

// 2. Zonnebonus. charges is de inkoopvergoeding en de 10% is de bonus.
      bonus := 0.0;
      if price > -charges {
        bonus = (price + charges) * 0.10
      };
      saldeer_waarde + bonus
Wat vinden we hiervan? Het 0.165 komt van dat zonnneplan opslag/toeslag is 0.02, dat komt tekens in het nieuws met btw. 0.1652*1.21. Hier rekent ook epexprijzen op als ik kijk naar de website (maar dan 1 minder decimaal)

[ Voor 35% gewijzigd door shadylog op 04-02-2026 23:14 ]

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:34
Ik heb onderstaande probleem op 2 lokaties, elk met een eigen setup.
Gemonteerd zijn een Alfen Eve Single Pro Line laadpaal.
Deze stuur ik dmv EVCC aan om zo slim mogelijk te laden, echter lukt het niet om op beide lokaties sneller te laden dan 10.4kw terwijl de Alfen normaliter wel 11kw haalt.
Ik gebruik EVCC als EMS en doet ook de load-balancing.

Beschikbaar vermogen is tijdens de waarnemingen niet het probleem.
In de Alfen laadpaal staat ook alles ingericht op 16A, en ook Max Imbalance Current staat op 6.

Wat zie ik over het hoofd?

Hieronder uitsneden van mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
loadpoints:
  - title: Oprit 
    circuit: oprit
    charger: my_charger 
    mode: pv
    priority: 1
    soc:
     poll:
      mode: connected
      interval: 15m
     estimate: true 
    enable: 
     delay: 0m 
     threshold: -140 
    disable: 
     delay: 2m 
     threshold: 1260 
    guardDuration: 2m 

circuits:
  - name: main 
    title: 'Grid' 
    maxCurrent: 25
    maxPower: 17250 
    meter: my_grid 

- name: oprit
    title: Oprit
    maxCurrent: 16
    maxPower: 11060 
    parent: main
Buiten bovenstaande, heb ik nergens phases/vermogens of iets dergelijks benoemd.

• HyperBart
AcIDeR schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:25:
Ik heb onderstaande probleem op 2 lokaties, elk met een eigen setup.
Gemonteerd zijn een Alfen Eve Single Pro Line laadpaal.
Deze stuur ik dmv EVCC aan om zo slim mogelijk te laden, echter lukt het niet om op beide lokaties sneller te laden dan 10.4kw terwijl de Alfen normaliter wel 11kw haalt.
Ik gebruik EVCC als EMS en doet ook de load-balancing.

Beschikbaar vermogen is tijdens de waarnemingen niet het probleem.
In de Alfen laadpaal staat ook alles ingericht op 16A, en ook Max Imbalance Current staat op 6.

Wat zie ik over het hoofd?

Hieronder uitsneden van mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
loadpoints:
  - title: Oprit 
    circuit: oprit
    charger: my_charger 
    mode: pv
    priority: 1
    soc:
     poll:
      mode: connected
      interval: 15m
     estimate: true 
    enable: 
     delay: 0m 
     threshold: -140 
    disable: 
     delay: 2m 
     threshold: 1260 
    guardDuration: 2m 

circuits:
  - name: main 
    title: 'Grid' 
    maxCurrent: 25
    maxPower: 17250 
    meter: my_grid 

- name: oprit
    title: Oprit
    maxCurrent: 16
    maxPower: 11060 
    parent: main
Buiten bovenstaande, heb ik nergens phases/vermogens of iets dergelijks benoemd.
Da’s heel normaal, niks met evcc te maken. Verlies, verschil voltage, etc…

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:34
Meer dan 2% verlies is niet gangbaar.
Bovendien zit het ergens in de software, want voor de toepassing van EVCC haalde ik wel hogere waardes.

Mijn gevoel zegt dat dit vooral is sinds de laatste firmware update van de Alfen.
Herkennen andere dit ook?

• HyperBart
AcIDeR schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:05:
Meer dan 2% verlies is niet gangbaar.
Bovendien zit het ergens in de software, want voor de toepassing van EVCC haalde ik wel hogere waardes.

Mijn gevoel zegt dat dit vooral is sinds de laatste firmware update van de Alfen.
Herkennen andere dit ook?
Tja, je gevoelens heb ik niet onder controle :+ , daar moet jij wat aan doen.
Feiten daar kunnen we wat mee.
Zet evcc eens af dan en kom terug?

• shadylog
Ik heb ook alfen, ik update niet meer (dat werkt stabieler :) ) Maar heb gewoon 11.23 kw bijv

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-02 14:29

duderuud

Sliden is koel

Ik hoop dat iemand me kan helpen hier, krijg EVCC niet voor elkaar zoals ik wil.

Momenteel draai ik EVCC in HA en heb alle meters al toegevoegd, alleen mijn laadpaal lukt niet. Ik heb een Webasto/Ampure Unite waar een losse p1 loadbalancer aan hangt via Modbus. Loadbalancing werkt maar het is óf loadbalancing, óf EVCC.

In de GUI van de laadpaal moet ik namelijk "local load management" uitschakelen om loadbalancing in te kunnen schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0LLJrYmocrlJ6yS0AJKN3Uxcx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o4Uov15FKishFVVpHt8oB0vR.png?f=fotoalbum_large

Maar ik moet local load management aanzetten om 'm in EVCC toe te kunnen voegen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxElWcYYrDmlUDAjOdxdp-ZKp6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5FxHkOtqBYx1mtDHnNEHVUgi.png?f=fotoalbum_large
Iemand enig idee hoe ik zowel EVCC als loadbalancing tegelijk kan gebruiken?

Motor-Forum.nl

• HyperBart
duderuud schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:40:
Ik hoop dat iemand me kan helpen hier, krijg EVCC niet voor elkaar zoals ik wil.

Momenteel draai ik EVCC in HA en heb alle meters al toegevoegd, alleen mijn laadpaal lukt niet. Ik heb een Webasto/Ampure Unite waar een losse p1 loadbalancer aan hangt via Modbus. Loadbalancing werkt maar het is óf loadbalancing, óf EVCC.

In de GUI van de laadpaal moet ik namelijk "local load management" uitschakelen om loadbalancing in te kunnen schakelen.

[Afbeelding]

Maar ik moet local load management aanzetten om 'm in EVCC toe te kunnen voegen...

[Afbeelding]
Iemand enig idee hoe ik zowel EVCC als loadbalancing tegelijk kan gebruiken?
Hoeft toch niet? evcc doet load balancing, dus die functie kan je prima daar laten afhandelen.
https://docs.evcc.io/en/docs/features/loadmanagement

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Interessant! Ik gebruik echter geen evcc.yaml maar de GUI, kan ik het daar ook ergens instellen? Of moet ik alsnog een evcc.yaml aanmaken in de config map met alleen een circuits sectie?

Ben geen HA/EVCC expert :X

PS: Ik heb een Homewizard P1 in de meterkast hangen en een Homewizard 3 fase kWh meter maar die moet nog aangesloten worden. (Daarnaast nog kWh meters voor de zonnepanelen en warmtepomp).

[ Voor 29% gewijzigd door duderuud op 10-02-2026 15:28 ]

Motor-Forum.nl

• Tunestwo
duderuud schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:23:
Interessant! Ik gebruik echter geen evcc.yaml maar de GUI, kan ik het daar ook ergens instellen? Of moet ik alsnog een evcc.yaml aanmaken in de config map met alleen een circuits sectie?

Ben geen HA/EVCC expert :X
Bij configuration, helemaal onderaan staat loadmanagement. Daar kan je alles instellen. Samen met Claude en de voorbeeld die er staat kan je dan een heel end komen.

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Sweet, dat zocht ik inderdaad! Ik ga eens proberen...dank!

Motor-Forum.nl

• janvda123
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:18
Ik ben net rond met het hele topic door te lezen. Graag had ik even alle bijdragers bedankt. Jullie hebben door jullie ervaringen te posten dat ik mijn setup in evcc van de eerste keer helemaal naar wens werkend heb gekregen. Ik heb een Skoda Elroq, Peblar Business, SAJ zonnepaneel-inverter en Homewizard P1 meter. Vermits ik Home Assistant al op Proxmox had draaien, heb ik evcc als LXC ernaast geïnstalleerd. Sturing van laden draait volledig vanuit evcc, rekening houdend met ons "mooie" capaciteitstarief in België. Ik heb een weekje op een trialtoken gedraaid om de config en testen rond te krijgen, en daarna een lifetime token aangekocht, omdat het zo mooi werkt met laadplanning, en omdat ik ook een eventuele toekomstige thuisbatterij ook makkelijk ga kunnen integreren.
Nogmaals dikke dankjewel aan iedereen!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:41
de prijzen via epexprijzen zijn voor morgen niet voorradig. vanwege een fout bij entso.
ik kan in evcc blijkbaar niet zelf de blokken selecteren om te laden ?
wat nu? schakelen naar andere provider voor de prijzen? wachten? of zijn er mogelijkheden om wel in te stellen dat hij vannacht van 1 tot 5 laad?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

remcoXP schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:45:
de prijzen via epexprijzen zijn voor morgen niet voorradig. vanwege een fout bij entso.
wat nu? schakelen naar andere provider voor de prijzen? wachten? of zijn er mogelijkheden om wel in te stellen dat hij vannacht van 1 tot 5 laad?
CO2 sensor toevoegen aan evcc, dan kun je ook die kiezen.

Verder kun je in je planning een extra planning aanmaken en daar een andere strategie kiezen, goedkoopste of continu, laatladen. Zet je die gewoon op eindtijd 5u met laatladen aan.

• Kammika
remcoXP schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:45:
Bij mij heeft EVCC die prijzen gewoon...

• Kammika
Nu heb ik geen prijzen met epexprijzen.nl

Die lijkt toch niet heel stabiel idd. Is nu 3e keer…

• JanHenk
  • Niet online
Kammika schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:45:

Die zal op de achtergrond waarschijnlijk ook data van ENTSO-E gebruiken. En daar zit ergens een fout in, rechtstreeks op de website ook geen data..

• Kammika
JanHenk schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Die zal op de achtergrond waarschijnlijk ook data van ENTSO-E gebruiken. En daar zit ergens een fout in, rechtstreeks op de website ook geen data..
Ja, zag het al, mijn oude config met entsoe deed het ook niet

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Kammika schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:24:
[...]

Ja, zag het al, mijn oude config met entsoe deed het ook niet
Epexprijzen.nl ligt het niet aan inderdaad. Het is entso.nl die zijn zaakjes niet helemaal op orde heeft...
Is zeer regenmatig helaas in mijn ervaring....

- leeg -

• Kammika
luigi87 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:23:
[...]

Epexprijzen.nl ligt het niet aan inderdaad. Het is entso.nl die zijn zaakjes niet helemaal op orde heeft...
Ik ben nu geswitched naar nordpool

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Kammika schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:57:
[...]

Ik ben nu geswitched naar nordpool
2de dag geen prijsdata door entso ( helemaal leeg daar de prijsdata vanaf gisteren)

Hoe heb jij nordpool ingesteld? En met welke factoren erbij voor de belasting en inkoop?

- leeg -

• Kammika
luigi87 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:34:
[...]

2de dag geen prijsdata door entso ( helemaal leeg daar de prijsdata vanaf gisteren)

Hoe heb jij nordpool ingesteld? En met welke factoren erbij voor de belasting en inkoop?
Dit is nu mijn configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
tariffs:
  currency: EUR # (default EUR)
  grid:
    charges: 0.0185
    tax: 0.21
    formula: price * (1+tax) + charges + 0.1108
  feedin:
    charges: 0.01271
    tax: 0.21
    formula: price * (1+tax) + charges + 0.1108
Dit werkt bij mij voor Frank Energie (zit er soms 0,001 naast, maar ik neem aan dat dat afrondingsvershillen zijn). Die charges moet je zelf natuurlijk even uit je energiecontract halen... kunnen bij jou anders zijn

• Petitbarzun
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-02 22:55
Van het weekend heb ik de Zaptec Pro 2 geïnstalleerd en via de cloud API aangesloten op evcc. Die gebruikt de P1 meter van Homewizard. Het werkt allemaal. Er is nu een nieuw firmware release aangekondigd (3.2.1)
https://docs.zaptec.com/c...6jbox-level-release-notes

Hierin zit native OCPP 1.6j functionaliteit. Hij is alleen nog niet beschikbaar in de portal om te downloaden. Maar met die native functionaliteit kan ik alles lokaal installeren.
Ik wil de MID meter gaan gebruiken om ERE certificaten te kunnen gaan claimen (7 tot 10ct per kWh).
Klopt het dat ik dan de MID meter handmatig moet uitlezen omdat de inboekdienstverlener de geleverde stroom niet meer uit de portaal kan halen?

• Kammika
Ik heb vorige week 2 nachten achter elkaar gehad (van wo op do en van do op vr) waarin de auto niet geladen was. Bij de een was die na 2 kwh al was gestopt, bij de andere heeft die tot 76% geladen en is toen gestopt (was op 90%) in gesteld.

In beide gevallen had de laadpaal de status "laadsessie beëindigd" en "verwijder kabel", maar is 's nachts gebeurd toen ik lag te slapen, dus heb ik met geen mogelijkheid per ongeluk zelf kunnen doen.

Sinds de nacht van vr op za draat het weer prima. Daarvoor ook nooit dit soort problemen gehad. Ik heb niets aan de config veranderd wat dit getriggerd kan hebben en het is ook weer spontaan hersteld.

Betreft een alfen met firmware NG9xx 7.1.6-4345 die er al heel lang opstaat en probleemloos draait. EVCC zit op 300.8

Iemand enig idee wat dit geweest kan zijn en hoe te voorkomen? Is wel heel vervelend als je 's ochtends op tijd ergens moet zijn, maar eerst langs snellader moet...

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:28

Bravo

Second Best

Misschien dat @HyperBart of @JanHenk of een van de andere gebruikers hier interessant is voor een interview door evcc?
What does your evcc setup look like? If you're interested in sharing your experiences, your journey and your technology in the form of a community portrait, feel free to sign up here in the form. We're particularly looking for portraits of extraordinary installations or users outside Germany.

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:07
Kammika schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:45:

luigi87 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:23:
[...]

Op dit moment geeft de api van epexprijzen.nl ook niet alle data voor morgen. Sommige aanbieders wel en andere (veelgebruikte?) wel.
Ik heb dit gemeld bij de eigenaar van epexprijzen.nl

Update:
epexprijzen.nl beheerder gaat het onderzoeken.
Naar mijn bevinding lijkt het caching van de epexprijzen.nl api te zijn. Ik heb een pull request bij evcc gedaan voor de template welke ieder uur met een andere anti-caching key de data ophaalt.

[ Voor 18% gewijzigd door aritmeester op 17-02-2026 17:28 . Reden: pull request ]

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

aritmeester schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:39:
[...]

[...]

Op dit moment geeft de api van epexprijzen.nl ook niet alle data voor morgen. Sommige aanbieders wel en andere (veelgebruikte?) wel.
Ik heb dit gemeld bij de eigenaar van epexprijzen.nl

Update:
epexprijzen.nl beheerder gaat het onderzoeken.
Naar mijn bevinding lijkt het caching van de epexprijzen.nl api te zijn. Ik heb een pull request bij evcc gedaan voor de template welke ieder uur met een andere anti-caching key de data ophaalt.
Is het mogelijk om als epexprijzen.nl (lees entso) geen prijzen geeft een backup als nordpool te gebruiken?
Het gebeurd toch best regelmatig dat entso zijn prijzen niet update.

Zou natuurlijk helemaal top zijn als epexprijzen dit implementeerd dan is er helemaal geen omkijken meer naar.

- leeg -

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:07
luigi87 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:37:
[...]

Is het mogelijk om als epexprijzen.nl (lees entso) geen prijzen geeft een backup als nordpool te gebruiken?
Het gebeurd toch best regelmatig dat entso zijn prijzen niet update.

Zou natuurlijk helemaal top zijn als epexprijzen dit implementeerd dan is er helemaal geen omkijken meer naar.
Inmiddels is het caching beleid van de epexprijzen.nl api aangepast. Er zat een probleem in dat de cache te lang werd vastgehouden in het geval dat de entso tarieven laat worden gepubliceerd.
De nordpool backup zal ik aandragen als mogelijke verbetering.

[ Voor 5% gewijzigd door aritmeester op 17-02-2026 19:04 . Reden: Nordpool verbetering ]

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

aritmeester schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:03:
[...]

Inmiddels is het caching beleid van de epexprijzen.nl api aangepast. Er zat een probleem in dat de cache te lang werd vastgehouden in het geval dat de entso tarieven laat worden gepubliceerd.
De nordpool backup zal ik aandragen als mogelijke verbetering.
Top _/-\o_

- leeg -

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:45
In 0.301.0 is het nu ook mogelijk om een forecast van de prijzen te laden: https://github.com/evcc-io/evcc/pull/27169.

Ik krijg de prijzen nog niet helemaal goed in EVCC (JSON die ik terugkrijg is wel ok). Maar ziet er wel veelbelovend uit. Zou idd mooi zijn om een soort van prio van data op te kunnen geven:
  1. Epexprijzen.nl
  2. Nordpool
  3. Epexpredictor (voor verder in de toekomst)
Pagina: 1 ... 24 25 Laatste