Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

LT1970 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:20:
Vandaag kwam ik er achter dat de auto gelijk bij het aankoppelen begon te laden terwijl dit pas vannacht moest gebeuren. Het bleek dat EVCC niet meer draaide, en dat er een issue met de configuratie was.

Ik draai EVCC als addon in Home Assistant en eigenlijk controleer ik deze bijna nooit (Set and forget). Ik ben nu aan het kijken of ik EVCC kan monitoren met behulp van Uptime Kuma, hierbij kijk ik naar het MQTT topic evcc/status

Mijn probleem is dat wanneer EVCC de configuratie niet kan laden de status van het MQTT topic evcc/status nog steeds online is. Is het iemand gelukt om de status van EVCC wel goed te monitoren?
Mogelijk kun je via de evcc ha integratie de status wel zien en daar een melding genereren als die status naar unavailable gaat?

https://github.com/marq24/ha-evcc

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@LT1970 Uptime Kuma draai ik ook. Kun je niet gewoon de url (web ui) laten monitoren?

Edit: oh wacht, je draait binnen Home Assistant als add-on. Dan gaat dat niet nee.

[ Voor 33% gewijzigd door JanHenk op 29-01-2026 21:40 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:23
LT1970 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:20:
Vandaag kwam ik er achter dat de auto gelijk bij het aankoppelen begon te laden terwijl dit pas vannacht moest gebeuren. Het bleek dat EVCC niet meer draaide, en dat er een issue met de configuratie was.

Ik draai EVCC als addon in Home Assistant en eigenlijk controleer ik deze bijna nooit (Set and forget). Ik ben nu aan het kijken of ik EVCC kan monitoren met behulp van Uptime Kuma, hierbij kijk ik naar het MQTT topic evcc/status

Mijn probleem is dat wanneer EVCC de configuratie niet kan laden de status van het MQTT topic evcc/status nog steeds online is. Is het iemand gelukt om de status van EVCC wel goed te monitoren?
Ja ze hebben een integrated health check in de API, kan je pollen met kuma.

Maar ja dan moet je het wel exposen naar de buitenwereld. Als mensen nu eens stoppen met het in HA te draaien kan dat heel eenvoudig })

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 29-01-2026 23:19 ]

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste